Yup, al meerdere inslagen gezien. Ben al aan het fotograferenquote:Op maandag 5 augustus 2013 23:19 schreef Frutsel het volgende:
Overijssel en Twente lijken nu ook een bak onweer/regen te krijgen, eindelijk
Pics?quote:Op maandag 5 augustus 2013 23:18 schreef Dagonet het volgende:
Het was mooi net tussen 22:00 en 23:00 op de A28 van Zwolle naar Utrecht..
Dat is nét de verkeerde kantquote:Op maandag 5 augustus 2013 23:17 schreef DemonRage het volgende: Oeh vlakbij Eindhoven opeens een nieuw buitje (noordwest ervan).
![]()
Had wel gewild maar met 130 km/u was dat niet echt te doen.quote:
Ik kan vanaf m'n balkon nog altijd de achterkant van die bui zien. Redelijk bizar om te weten dat 'ie Rotterdam al ver voorbij is.quote:Op maandag 5 augustus 2013 23:20 schreef LuciferRising het volgende:
Rotterdam lijkt nu het ergste gehad te hebben.
Hahaha das wel onheilspellendquote:Op maandag 5 augustus 2013 23:21 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Had wel gewild maar met 130 km/u was dat niet echt te doen.. Maar kijk Lord of the Rings, Return of the King, de stukken dat ze naar Mordor kijken en je hebt een beetje een idee.
I feel you...quote:Op maandag 5 augustus 2013 23:27 schreef INViCTuS het volgende:
Jaaaa hooorr...godverdomme man precies tussen 4 van die rode vlekken in
ja dat voelde ik al.quote:Op maandag 5 augustus 2013 23:27 schreef DemonRage het volgende:
[ afbeelding ]
En de temperatuur weer in de lift...
waar staat dat?quote:Op maandag 5 augustus 2013 23:26 schreef Frutsel het volgende:
hey cool, dat noodweer/foto-topic staat op Estofex... heeft iemand dat daar gemeld of pikken die dat zelf op?
westen maar het is wel ver weg.quote:Op maandag 5 augustus 2013 23:32 schreef mefke79 het volgende:
Welke richting op zie jij de lichtshow yogalove? Ik heb zicht op Eindhoven maar zie niets. wel wat meer wind.
Ja daar jaquote:Op maandag 5 augustus 2013 23:31 schreef zoem het volgende:
[..]
http://www.essl.org/cgi-bin/eswd/eswd.cgi
jong meisjequote:
m, ik doe de gordijnen maar weer ff open dan. donker voorlopig hier in Slotervaart.quote:
quote:Op maandag 5 augustus 2013 23:39 schreef DemonRage het volgende:
[ afbeelding ]
Hier in Eindhoven is het zonnetje doorgebroken.![]()
Inderdaad, dit was een uur geleden:quote:Op maandag 5 augustus 2013 23:25 schreef Samael het volgende:
Niks aan de hand hier in Spakenburg. Wat flitsjes, meer niet.
Waarom moet het altijd zo tegenvallen
En zo zie je maar weer dat het actiefste deel weer voor mijn neus vertrektquote:
Idemquote:Op maandag 5 augustus 2013 23:40 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
En zo zie je maar weer dat het actiefste deel weer voor mijn neus vertrektgelukkig heb ik de foto's nog
Dat zijn de beste.quote:Op maandag 5 augustus 2013 23:41 schreef Logician het volgende:
Lichte wind en hardere rommel en druppels, maar zie niets op buienradar?
Klopt, zie post boven je (bij mij)quote:Op maandag 5 augustus 2013 23:41 schreef Nattekat het volgende:
Écht enorm harde wind net(voor 60 seconden)
Ik las het net, wat verschrikkelijkquote:Op maandag 5 augustus 2013 23:41 schreef Frutsel het volgende:
Twitter meldt dode in Friesland, tienjarige in Lippenhuizen. Gorredijk ook meldingen van omgewaaide bomen etc etc.. .daar heeft het flink gespookt.
LC meldt alleen nog zwaar gewonde
RTL meldt nu dat ze is overledenquote:Op maandag 5 augustus 2013 23:43 schreef alors het volgende:
[..]
Ik las het net, wat verschrikkelijkBij een kennis van me uit die buurt is ook een boom omgewaaid en nog wat schade maar niks ernstigs gelukkig...
twitter:polfryslan twitterde op maandag 05-08-2013 om 23:23:59Bij de reddingsactie in Lippenhuizen is duidelijk geworden dat het meisje is overleden. Meer informatie over leeftijd en woonplaats is 1/2 reageer retweet
twitter:polfryslan twitterde op maandag 05-08-2013 om 23:24:34nu niet bekend. Dit volgt morgen in de loop van de ochtend. 2/2 reageer retweet
Begint al uit te doven volgens mij. Cape wordt ook minder..quote:Op maandag 5 augustus 2013 23:48 schreef roislecxe het volgende:
Gezien de opwarming die in het zuiden weer aan de gang is, is dan te concluderen dat er wellicht nog wat zal ontstaan vannacht? Of is het voorlopig ver gedaan en moeten we een warme nacht tegemoet zien?
Lijkt voorlopig even gedaan:quote:Op maandag 5 augustus 2013 23:48 schreef roislecxe het volgende:
Gezien de opwarming die in het zuiden weer aan de gang is, is dan te concluderen dat er wellicht nog wat zal ontstaan vannacht? Of is het voorlopig ver gedaan en moeten we een warme nacht tegemoet zien?
Had al zon vermoeden ja. beetje tegen beter weten in. Maar goed, woensdag nieuwe kansen, al zal dat voor 90% op regen uitdraaien gok ik zo.quote:Op maandag 5 augustus 2013 23:51 schreef 88-4 het volgende:
[..]
Begint al uit te doven volgens mij. Cape wordt ook minder..
Zag het, had jij het ook bij estofex gemeld?quote:Op maandag 5 augustus 2013 23:52 schreef zoem het volgende:
[..]
Classificatie is veranderd naar tornado, categorie F0 T1.
Nee dat niet. Wellicht iemand die meeleestquote:Op maandag 5 augustus 2013 23:54 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Zag het, had jij het ook bij estofex gemeld?
Nu regent het wel.quote:Op maandag 5 augustus 2013 23:39 schreef Jorian29 het volgende:
Wow, genieten hier. Sta in Ede en een onweersbui trekt net ten westen over. Prachtig om al die onweersschichten te zien op je balkon waar het windstil is en niet regent.
Wat... waar... vertel...quote:Op maandag 5 augustus 2013 23:52 schreef zoem het volgende:
[..]
Classificatie is veranderd naar tornado, categorie F0 T1.
eerder het noordoostenquote:
WKN / Noodweer 5 augustus: Windhoos Belgie, dode in Friesland heeft een eervolle vermelding op ESWDquote:
Bestquote:Op maandag 5 augustus 2013 23:14 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Welke kant op?
Ben benieuwd of er nog iets ontstaat wat we helemaal over ons heen krijgen.
Geeft niet. Mooi als 1 geheel hier overquote:Op dinsdag 6 augustus 2013 00:06 schreef Dale__Cooper het volgende:
Klontert lekker samen zo rond de IJssel.
Het is maar wat je plezier noemt...quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 00:07 schreef Nattekat het volgende:
Toch weer jammer dat het vervloekte oosten weer al het plezier krijgt
Sneu daar in Frieslandquote:Op maandag 5 augustus 2013 23:58 schreef zoem het volgende:
[..]
WKN / Noodweer 5 augustus: Windhoos Belgie, dode in Friesland heeft een eervolle vermelding op ESWD
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------quote:Op maandag 5 augustus 2013 23:58 schreef Frutsel het volgende:
[..]
http://www.essl.org/cgi-bin/eswd/eswd.cgi
quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 00:08 schreef minthy het volgende:
[..]
Het is maar wat je plezier noemt...
pardon?quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 00:07 schreef Nattekat het volgende:
quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 00:09 schreef Frutsel het volgende:
[..]
pardon?
volgens mij heeft het zuiden ,zuidwesten en noorden alle "pret" gehad, waarbij ook een dode viel..
wij in het oosten staan droog, tis hier gewoon helder, ik zie sterren
Verheug je...quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 00:07 schreef Nattekat het volgende:
En waar zijn de beelden van een paar uur eerder dan? Omgeving Breda en Brabant kreeg die hele cel waar de windhoos in Belgie uit kwam? En het oosten en zuidoosten is nog altijd droogquote:
quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 00:11 schreef Frutsel het volgende:
[..]
En waar zijn de beelden van een paar uur eerder dan? Omgeving Breda en Brabant kreeg die hele cel waar de windhoos in Belgie uit kwam? En het oosten en zuidoosten is nog altijd droog
Nou, vrij weinig gezien hier (moerdijk)quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 00:11 schreef Frutsel het volgende:
[..]
En waar zijn de beelden van een paar uur eerder dan? Omgeving Breda en Brabant kreeg die hele cel waar de windhoos in Belgie uit kwam? En het oosten en zuidoosten is nog altijd droog
Volgens mij laat biuenradar niet alles zienquote:Op dinsdag 6 augustus 2013 00:14 schreef Nattekat het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Hier ook enkel het oosten.
En zit Buienradar er echt zo ver naast dan dat er niks valt?
Tis hier nog altijd helder... en ik zie nog steeds sterren... ik zie in de verte wel flitsen maar betwijfel het of we wat krijgen, maar okay, ook oosten muv het uiterste oostenquote:Op dinsdag 6 augustus 2013 00:14 schreef Nattekat het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Hier ook enkel het oosten.
En zit Buienradar er echt zo ver naast dan dat er niks valt?
Toen straks kwam zelfs de ISS nog overquote:Op dinsdag 6 augustus 2013 00:18 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Tis hier nog altijd helder... en ik zie nog steeds sterren... ik zie in de verte wel flitsen maar betwijfel het of we wat krijgen, maar okay, ook oosten muv het uiterste oosten
quote:
Idd, helaas wel. Afkoeling zou fijn zijn...quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 00:46 schreef YogaLove het volgende:
[..]
Ja behoorlijk maar de lucht is helder. Ik zie de sterren.
Daar zijn die buien juist ontstaan die ik hierboven op de foto heb gezetquote:Op dinsdag 6 augustus 2013 00:53 schreef Straatcommando. het volgende:
Echt.. Helemaal.. Niks.. In Arnhem..
Ontstaan ja, maar hier kwam het niet verder dan wat druppels en wind. Wel veel flitsen.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 00:54 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Daar zijn die buien juist ontstaan die ik hierboven op de foto heb gezet
Hier ook maar een paar spetters hoor, maar wel veel geflitsquote:Op dinsdag 6 augustus 2013 00:57 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ontstaan ja, maar hier kwam het niet verder dan wat druppels en wind. Wel veel flitsen.
Een medestander!quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 00:57 schreef _klauoon het volgende:
Ik kan wel janken zo eng vind ik dit.
Ik vind het zo eng, eerlijk waar. Moet mezelf echt moed inpraten om te bewegen zeg maar (om naar beneden te rennen).quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 00:59 schreef minthy het volgende:
[..]
Een medestander!![]()
Let niet op de rest, je wordt hier kapotgeplaagd als je niet van onweer houdt
Centrum?quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 01:03 schreef baggerbaas het volgende:
Zoseknetters wat gaat het hier tekeer zeg. Huis staat tijdens de klappen gewoon te schudden op zijn grondvesten.
Hier: groningen
Ik blijf gewoon apathisch op de bank plakken en knijp m'n ogen dicht na een flits, in afwachting van de donder. Echt, doodsbang...quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 01:04 schreef _klauoon het volgende:
[..]
Ik vind het zo eng, eerlijk waar. Moet mezelf echt moed inpraten om te bewegen zeg maar (om naar beneden te rennen).
Ging wel even goed tekeer ja. Zwaarder dan paar uur geleden.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 01:09 schreef baggerbaas het volgende:
[..]
Yup. Vlakbij station. Moet zeggen dat het nu wel begint af te nemen.
Mooi!quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 01:10 schreef The_Terminator het volgende:
Vers van de pers uit Assen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Was een flinke bui. Ik ben wel een liefhebber van onweer, maar dit vond ik toch niet zo leuk.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 01:09 schreef baggerbaas het volgende:
[..]
Yup. Vlakbij station. Moet zeggen dat het nu wel begint af te nemen.
quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 02:25 schreef Minimunt het volgende:
Klote zooi , kutavond gehad. alleen maar zitten werken in die hitte en alles gaat naar het westen, en als er iets in het oosten komt is het altijd iets wat net ten oosten of westen van mijn woonplaats komt -.-
Zag gisteren rond 12 uur vanuit Diemen kijkend richting Ijburg echt enorme flitsen inderdaad. Leek net of de boel in de fik stond zo fel was het.quote:
Meisje van 10 overleden. Ging flink los in een deel van Friesland.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 09:35 schreef Apotheose het volgende:
in Friesland nog wat gebeurd?Niks van meegekregen dan. En als het echt flinke klappen waren geweest was ik wel wakker geworden gok ik
quote:
quote:
quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 01:13 schreef Martinovibes het volgende:
Voor het slapen gaan nog een plaatje uit Rozenburg
WTF!!! ik woon daar letterlijk 200 meter vandaan en heb dus vannacht helemaal niks gemerkt! Vriendin had het wel over veel onweer en rare geluiden buiten maar nu snap ik ook een beetje wat ze bedoelt...quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 09:53 schreef cynicus het volgende:
In Apeldoorn was het ook gezellig net na 12-en, bij een micro-burst een aantal bomen geveld en dikke hagel.
[ afbeelding ]
Bron
quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 09:53 schreef cynicus het volgende:
In Apeldoorn was het ook gezellig net na 12-en, bij een micro-burst een aantal bomen geveld en dikke hagel.
[ afbeelding ]
Bron
Dayumn!quote:
Waarom zijn het vooral vrouwen die bang zijn van onweer? Waar ben je precies bang voor danquote:Op dinsdag 6 augustus 2013 01:08 schreef minthy het volgende:
[..]
Ik blijf gewoon apathisch op de bank plakken en knijp m'n ogen dicht na een flits, in afwachting van de donder. Echt, doodsbang...
quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 10:37 schreef BlackRhino het volgende:
[..]
Waarom zijn het vooral vrouwen die bang zijn van onweer? Waar ben je precies bang voor dan
Staan die idioten nou in onweer op een dak?quote:
Mooi!quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 12:13 schreef kiwiko het volgende:
[ afbeelding ]
van https://www.facebook.com/bas.meelker?hc_location=timeline
WOW
Ik ken ook genoeg vrouwen die erop kicken hoor!quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 10:37 schreef BlackRhino het volgende:
[..]
Waarom zijn het vooral vrouwen die bang zijn van onweer? Waar ben je precies bang voor dan
Gaafquote:Op dinsdag 6 augustus 2013 12:13 schreef kiwiko het volgende:
[ afbeelding ]
WOW
Niet alleen vrouwen hoor. Ik heb er ook een ontzettende haat-liefde verhouding mee.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 10:37 schreef BlackRhino het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 12:15 schreef kiwiko het volgende:
Het is ook eigenlijk ongelofelijk he!! Wordt er een keer geen weeralarm afgegeven breekt de pleuris uit
En gisteravond had ik nog wel het tegenovergestelde verwacht. Het westen leek de volle laag te krijgen. De veluwe daarentegen niet echt.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 12:39 schreef Nattekat het volgende:
Zo te horen is het westen weer eens tekort gedaan. 2 min harde regen, 1 minuut stevige wind en wat flitsen
Die laatste lijkt op een groundscraperquote:Op dinsdag 6 augustus 2013 12:36 schreef AverageJoe het volgende:
Mooi onweer gehad in Apeldoorn. Er ontstonden twee cellen vlak voor Apeldoorn, één cel stelde niet veel voor en dreef meer langs Apeldoorn, maar gaf wel een mooie lichtshow. Daarna werd het even stil en daarna all of sudden een diepe valwind (er vielen in mijn week veel bomen om, naast mijn huis nog eentje), hagelstenen ter grootte van knikkers en onwijs veel water. Straten stonden blank en overal liggen takken, bladeren. In een wijk hierachter is het puin. Straatborden weggewaaid, een boom over een brug, schuttingen om. Prachtig!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zal de slurf de valwind zijn? Dit is een foto van de onweersbui ten tijden boven Apeldoorn. De fotograaf maakte deze foto vanuit Markelo.
Het was een paar minuten heel hevig. Regen zag ik door de wind ook circuleren. Had wel even het vermoeden, maar zoiets wuif je toch weg.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 12:51 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Die laatste lijkt op een groundscraper
Dit is net een schilderijquote:Op dinsdag 6 augustus 2013 12:13 schreef kiwiko het volgende:
[ afbeelding ]
WOW
Die pikzwarte wolken die aan kwamen drijven beloofden toch wel wat. Maar het was dus gewoon helemaal niks!quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 12:39 schreef Nattekat het volgende:
Zo te horen is het westen weer eens tekort gedaan. 2 min harde regen, 1 minuut stevige wind en wat flitsen
Niet zeiken, wij hebben hier tot ver in de nacht met een hete 25 graden zitten zweten, en geen enkele flits gezien.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 13:16 schreef mazaru het volgende:
[..]
Die pikzwarte wolken die aan kwamen drijven beloofden toch wel wat. Maar het was dus gewoon helemaal niks!
Nog over die laatste foto...quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 12:36 schreef AverageJoe het volgende:
Mooi onweer gehad in Apeldoorn. Er ontstonden twee cellen vlak voor Apeldoorn, één cel stelde niet veel voor en dreef meer langs Apeldoorn, maar gaf wel een mooie lichtshow. Daarna werd het even stil en daarna all of sudden een diepe valwind (er vielen in mijn week veel bomen om, naast mijn huis nog eentje), hagelstenen ter grootte van knikkers en onwijs veel water. Straten stonden blank en overal liggen takken, bladeren. In een wijk hierachter is het puin. Straatborden weggewaaid, een boom over een brug, schuttingen om. Prachtig!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zal de slurf de valwind zijn? Dit is een foto van de onweersbui ten tijden boven Apeldoorn. De fotograaf maakte deze foto vanuit Markelo.
echt bizar dat ik er niks van heb gemerkt....en jammer ook.... vriendin moest vanmorgen naar de plus supermarkt maar mocht lekker een fiks stuk omrijden aangezien op haar route zo'n beetje elk fietspad was afgesloten door de brandweerquote:Op dinsdag 6 augustus 2013 12:36 schreef AverageJoe het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Fantastischquote:Op dinsdag 6 augustus 2013 12:13 schreef kiwiko het volgende:
[ afbeelding ]
WOW
Wow, wat een monsterquote:
Kwam daar die windhoos uit?quote:
Heel spectaculair, maar stiekem zou ik 'em wel een beetje knijpen als ik daar stond.quote:
Het is hierboven ook al gezegd maar ik denk dat dat een tornado was. Indrukwekkend. Een valwind is breder.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 12:36 schreef AverageJoe het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ook met sneeuw is het daar vaak raakquote:Op dinsdag 6 augustus 2013 14:59 schreef pietkanarie het volgende:
Apeldoorn hoor is regelmatig voorbij komen als het gaat om slecht weer. Opvallend.
Dat zou heel goed kunnen ja. Wel vreemd hoe dat zo erg kan verschillen binnen een vrij klein gebied.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 15:14 schreef GekkePoes het volgende:
[..]
Ook met sneeuw is het daar vaak raak
Zou de omgeving daar wat lager of hoger liggen dan de rest eromheen?quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 15:26 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Dat zou heel goed kunnen ja. Wel vreemd hoe dat zo erg kan verschillen binnen een vrij klein gebied.
Ligt aan de rand van de veluwe wat dus wat hoger ligt. Ik woon in Zutphen wat vrij dicht bij Apeldoorn ligt maar hier valt het vaker tegen dan meequote:Op dinsdag 6 augustus 2013 15:28 schreef GekkePoes het volgende:
[..]
Zou de omgeving daar wat lager of hoger liggen dan de rest eromheen?
Meerdere? één bij Lippenhuizen vermoedelijk en de ander was in Belgie, waren er nog meer dan?quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 14:52 schreef Angry_Bird het volgende:
Maarre, meerdere windhozen in Nederland dus gisteren/vannacht?
Als ie oost gaat...quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 15:36 schreef Frutsel het volgende:
Zal me benieuwen waar nu morgen de meeste regen gaat vallen... ene model zegt oost, de ander zegt west
quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 15:43 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Als ie oost gaat...
[ afbeelding ]
natuuuuuurlijkquote:Op dinsdag 6 augustus 2013 10:01 schreef Frutsel het volgende:
[..]
[..]
[..]
Foto's mogen ook hier aub ?
WKN / Noodweer 5 augustus: Windhoos Belgie, dode in Friesland
Apeldoorn?quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 15:36 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Meerdere? één bij Lippenhuizen vermoedelijk en de ander was in Belgie, waren er nog meer dan?
Ik zat al te vloeken dat die kustkruiper me zou missen maar opeens stonden er 2 cellen boven de Oosterschelde.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 16:06 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Heb niet zoveel meegekregen van het slechte weer afgelopen nacht. Lag echt diep te slapen
Had wel gezien dat daar de nodige schade was aan bomen enzo maar niet dat daar sprake zou zijn geweest van een windhoos.quote:
In Lier (BE) was het een downburst.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 15:36 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Meerdere? één bij Lippenhuizen vermoedelijk en de ander was in Belgie, waren er nog meer dan?
Ik kan me voorstellen dat je het spektakel vindt maar de aangerichte schade aan gebouwen, gewassen en soms levens is enorm.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 16:50 schreef Fred0w het volgende:
[..]
Ik zat al te vloeken dat die kustkruiper me zou missen maar opeens stonden er 2 cellen boven de Oosterschelde.
In korte tijd veel wind, neerslag en onweer.
Onweer is mooi, maar zodra het schade en zelfs mensenlevens kost zie je het nadeel er van.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 17:18 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat je het spektakel vindt maar de aangerichte schade aan gebouwen, gewassen en soms levens is enorm.
Ikzelf haat dit soort buien
Ik heb geen plannen voor vanavond.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 16:55 schreef Adelante het volgende:
Staat er voor vanavond nog wat gepland?
Helaas niet van gisteren en niet in Nederlandquote:
Geweldig! Weet iemand ook welke stad dit was?quote:
Volgens 1 van de comments daar Roppongi Hills Obserbatory, Tokyo, Japan.quote:
Hoe zou de foto er uitzien als de bliksem in je windmeter slaat? Ik denk een beetje overbelicht.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 18:50 schreef SpeedyGJ het volgende:
Mijn aller mooiste bliksemfoto van gisteren
En wel verdomme door mijn cam! Het is toch niet te geloven!
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 19:17 schreef INViCTuS het volgende:
Woensdag: zomerdip(je)
Middagtemperaturen van veelal 18 tot 20 graden, een stevige wind en vooral in het oosten een flinke portie regen maken dat het zomerweer morgen, woensdag, een dip(je) vertoont. Dat zal voor velen vast wennen zijn, na het warme tot zeer warme weer van de afgelopen paar weken waarbij van grootschalige en tevens langdurige regen geen sprake was. De laatste keer met middagtemperaturen onder de 20 graden in het binnenland was 12 juli.
Er zijn echter verschillen tussen de westelijke en oostelijke delen van ons land als het om de regen gaat. Dit heeft te maken met de koers van het lagedrukgebied waar we gisteren ook over schreven. Deze depressie vormt zich in de nacht naar woensdag boven het zuidelijk deel van Frankrijk, in een frontaal systeem dat de grens tussen warme en hete lucht markeert. De hitte, die de eerstkomende dagen in het oosten en zuiden van het continent aanwezig blijft, met in de Balkanregio temperaturen tot 42 graden aan toe. De in het frontaal systeem ontstane lagedrukgebied, dat wij een zogeheten golftop noemen, schuift woensdag overdag via de Ardennen en Limburg noordnoordoostwaarts. De hoofdberekening van het Europese model, het ECMWF, laat de golftop vervolgens in de nacht naar donderdag richting Berlijn wegtrekken.
Golftop veroorzaakt veel regen in het oosten
Bij de golftop hoort een uit de kluiten gewassen regengebied en dat lijkt volgens de meeste berekeningen, ook van bijvoorbeeld het Engelse weermodel UKMO, de oostelijke delen van het land aan te doen. Regenhoeveelheden van 15 tot 25 millimeter, lokaal 30 millimeter zijn goed mogelijk in bijvoorbeeld de hoeken van Limburg en Oost-Groningen. Ook kan het er onweren. Het westen en noorden beginnen de dag overigens nog droog met een waterig zonnetje. Uiteindelijk zullen de kustprovincies woensdagmiddag zowel minder regen (qua hoeveelheden) als drogere perioden krijgen. In de tweede helft van de middag wordt het vanuit het zuiden steeds vaker droog en in de avond komt de zon in het zuidwesten nog even tevoorschijn..... Bij dit alles waait er een matige tot vrij krachtige noordoostelijke wind, ook boven land, en wordt het niet warmer meer dan rond 19 graden. Dat is opeens een paar graden onder normaal (rond 23 graden).
Vooruitzichten: Hollands zomerweer
Na woensdag kunnen we een reeks dagen typisch Hollands zomerweer verwachten. De stroming is westelijk, maar een uitloper van een hogedrukgebied boven de Azoren zorgt ervoor dat storingen niet heel actief zijn. Tot zondag blijft het bij een enkele, verspreide bui en breekt de zon regelmatig door. Hitte is niet meer in zicht; de temperaturen stijgen tot tussen 20 en 24 graden.
quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 19:31 schreef INViCTuS het volgende:
In de Alpen hebben ze ook buien en hitte. Dat veroorzaakt ook steenslag, o.a in de buurt van Zermatt, bijna een hole in one
[ afbeelding ]
Dat levert een extra hole op
[ afbeelding ]
Mwa die van een paar dagen geleden had meer volumequote:Op dinsdag 6 augustus 2013 19:33 schreef INViCTuS het volgende:
Dit viel enkele uren geleden in Duitsland uit de lucht, dat wil je ook niet op je hoofd krijgen:
http://www.wetteronline.d(...)token=hg&part=single
Prachtig!quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 20:04 schreef -CRASH- het volgende:
Nog een van gisteren van een collega chaser.
Een (voor de Benelux) zeldzame LP Supercell (Low Precipitation)
[ afbeelding ]
Zijn chaseverslag
En zijn Foto's
Daar zijn aardige steentjes naar onderen gekomenquote:Op dinsdag 6 augustus 2013 19:31 schreef INViCTuS het volgende:
In de Alpen hebben ze ook buien en hitte. Dat veroorzaakt ook steenslag, o.a in de buurt van Zermatt, bijna een hole in one
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Eh, dat ding is dus naar beneden gestuiterd? Flinke stuiter geweestquote:Op dinsdag 6 augustus 2013 19:31 schreef INViCTuS het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Supercellen komen wel vaker voor in Nederland, maar gisteren kwam er gewoon een hele kudde van dat soort buien.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 21:13 schreef GekkePoes het volgende:
Best wel creepy dat zulke supercellen nu ook in Nederland voorkomen.
Vet! Mooi aambeeld.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 21:57 schreef Yvesss het volgende:
Brakke foto's, want waren zwaar onderbelicht. Maar je ziet wel mooi de contouren van de wolk. Moet ergens boven de polder hangen, richting Nijkerk/Harderwijk:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Heb het even hier neergezet. WKN / Youtube en WKN #2quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 19:05 schreef Resistor het volgende:
[..]
Volgens 1 van de comments daar Roppongi Hills Obserbatory, Tokyo, Japan.
[..]
Hoe zou de foto er uitzien als de bliksem in je windmeter slaat? Ik denk een beetje overbelicht.
En sinds gisteren weet ik dat ik ook de zendmast van Hilversum kan zien, paar keer 'mooi' de bliksem in kunnen zien slaan. Alleen jammer dat het zo ver weg is, kilometer of 20 denk ik
Gaafquote:Op dinsdag 6 augustus 2013 22:08 schreef Yvesss het volgende:
Nog eentje. Veel verder dan dit kwam ik niet. Het onweer ging hier links en rechts voorbij. Vandaar de sterren. Glashelder hierboven in Soest. Ik las al dat het in De Bilt en Spakenburg ook matig was. Zit ik net tussenin.
[ afbeelding ]
Wie kopt hem inquote:Op dinsdag 6 augustus 2013 22:55 schreef Igen het volgende:
Die plek komt me wel heel bekend voor... Het dak van het huis was ook behoorlijk beschadigd.
Fraai hoor.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 22:18 schreef Yvesss het volgende:
Nog een paar. Niet zo bijzonder. Voor 200 shots à 30 seconden is de opbrengst wat matig. Lens stond ook niet lekker scherp. Mag de pret niet drukken.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Superfraaie foto'squote:Op dinsdag 6 augustus 2013 22:18 schreef Yvesss het volgende:
Nog een paar. Niet zo bijzonder. Voor 200 shots à 30 seconden is de opbrengst wat matig. Lens stond ook niet lekker scherp. Mag de pret niet drukken.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Op FOK! mag je gewoon Nederlandse woorden gebruiken hoor.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 23:20 schreef Yvesss het volgende:
En dan de Uwe. Weet niet of lightning meer van ACT-F houdt, or the other way around. Excellente pica's. Ja, ik heb wel bulb maar had de zooi een beetje lazy opgesteld. Ook bulb van >30 sec. , vul maar in. Wat betreft de cumulonimbus mag de iso best omhoog. Scheelt ook beweging in de wolken, het spul gaat best snel. Eigenlijk zet ik de camera buiten en loop er dan bij weg. Af en toe een beetje bijrichten. Had er iets meer aandacht aan moeten besteden, maar het was al laat. Het gebrek aan horizon is ook een gemis.
Haha timingquote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:05 schreef Ener-G het volgende:
Mooie foto's inderdaad.. gisteren is mn lightning trigger binnen gekomen, nu het onweer nog.. en dan niet die slappe hap die ver weg met een boog om mn woonplaats heen fietst
Belgenquote:Op dinsdag 6 augustus 2013 23:41 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Op FOK! mag je gewoon Nederlandse woorden gebruiken hoor.
War of the Worlds?quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 21:57 schreef Yvesss het volgende:
Brakke foto's, want waren zwaar onderbelicht. Maar je ziet wel mooi de contouren van de wolk. Moet ergens boven de polder hangen, richting Nijkerk/Harderwijk:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik ben dus niet de enige die daar last van hadquote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:05 schreef Ener-G het volgende:
Mooie foto's inderdaad.. gisteren is mn lightning trigger binnen gekomen, nu het onweer nog.. en dan niet die slappe hap die ver weg met een boog om mn woonplaats heen fietst
Bekijk het van de positieve kantquote:
Niks positiefs aan herfst. Soort van terminale fase totdat de winterquote:Op woensdag 7 augustus 2013 12:16 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Bekijk het van de positieve kant
Nou, heden moment is het volgens de kalender nog altijd "zomer". Ik vind dat elk jaargetijde zo zijn charmes heeft, al valt dat in Nederland soms wel enigszins tegen. Los van dat is het boven verwachting van veel mensen al weken redelijk stabiel, relatief mooi, droog en zonnig weer geweest dus ik bekeek het van die kantquote:Op woensdag 7 augustus 2013 12:19 schreef alors het volgende:
[..]
Niks positiefs aan herfst. Soort van terminale fase totdat de winterkomt.
Ik was weer thuis voordat het begon te regenenquote:Op woensdag 7 augustus 2013 12:16 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Bekijk het van de positieve kant
Hier regent het anders behoorlijkquote:Op woensdag 7 augustus 2013 12:27 schreef Frutsel het volgende:
Als ik de radar bekijk lijkt het westen en midden veel meer regen te krijgen dan het oosten... en dat terwijl alle waarschuwingen toch voor het oosten waren?
Helemaal mee eens, uitstekend weer voor een filmpjequote:Op woensdag 7 augustus 2013 12:49 schreef nummer_zoveel het volgende:
Lekker, eens een regenachtig donker dagje. Om lekker binnen te zijn en kaarsjes aan te maken.
Na al die dagen mooi zomerweer is dit een prettige afwisseling.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |