Het werkwoord is dan geen gebiedende wijs, maar een indicatief.quote:Op woensdag 25 september 2013 12:18 schreef KaBuf het volgende:
[..]
Gebiedende wijs kan wel +t zijn hoor, als je formeel "commandeert":
[..]
Wie zegt dat? Ik heb 2 vormen geleerd en gebruik ze ook allebei.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:28 schreef Bleie het volgende:
[..]
Het werkwoord is dan geen gebiedende wijs, maar een indicatief.
Zie ook: https://onzetaal.nl/taala(...)dt-lid-van-onze-taal
In het gewone taalgebruik komt de t bij de gebiedende wijs niet meer voor.
Bleie zegt het. En die checkt haar bronnen wel.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wie zegt dat? Ik heb 2 vormen geleerd en gebruik ze ook allebei.
Niet om flauw te doen, maar het lijkt me sterk, dat Bleie iedereen interviewt om te vragen wat er wel of niet gebruikt wordt. En Onze Taal is bij mij ook niet langs geweestquote:Op woensdag 25 september 2013 14:31 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Bleie zegt het. En die checkt haar bronnen wel.
quote:Op woensdag 25 september 2013 14:31 schreef motorbloempje het volgende:
Er staat ook alleen dat ze 'als verouderd worden beschouwd', niet dat ze per se fout zijn. Het bekt wel lekkerder met een +t vind ik, ouderwetsch maakt strenger, ofzo
Ja, dat is vrij flauw. En vrij sneu, ook.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Niet om flauw te doen, maar het lijkt me sterk, dat Bleie iedereen interviewt om te vragen wat er wel of niet gebruikt wordt. En Onze Taal is bij mij ook niet langs geweest
'Gaat zitten!' zeg ik inderdaad wel eens! En "komt binnen" ook! Maar dan zeg ik dat wel op z'n allertruttigst/uitnodigend, en niet gebiedend schreeuwendquote:Op woensdag 25 september 2013 14:37 schreef Bleie het volgende:
Zeggen jullie dan serieus tegen bezoek: komt binnen, gaat zitten?
Lijkt me sterk.
Daar moet ik in deze discussie ook altijd aan denken.quote:Op woensdag 25 september 2013 12:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Het is wat archaisch. Maar zeker wel mogelijk.
"Helpt elkaar, koopt Nederlandsche waar!"
Toevallig doe ik dat soms wel, ja. En als het tijd voor ze is om te gaan wieberen, wil ik wel eens "gaat heen" zeggen.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:37 schreef Bleie het volgende:
Zeggen jullie dan serieus tegen bezoek: komt binnen, gaat zitten?
Lijkt me sterk.
quote:Op donderdag 26 september 2013 13:55 schreef een hypercorrecte user het volgende:
Ik snap jouw punt ook wel, het komt best belerend over en daar zit je als klant niet op te wachten. Als zij het onfatsoenlijk vind heeft ze een punt en mag ze daar best iets van vinden en melden. Alleen vrees ik wel dat het wel eens slecht zou kunnen werken voor de klandizie. Mogelijk vind ze fatsoen belangrijker dan dat en dat waardeer ik dan wel weer!
Overigens gebeurdtd het ook best vaak dat je bij een kassa moet wachten omdat er gebeld wordt naar de winkel. Ik hoop maar dat de bloemenmevr. dan niet opneemt, want dan krijgt ze het vast te horen!
Altijd link, zo'n rechte strook.quote:Op donderdag 26 september 2013 20:57 schreef fokmetme het volgende:
[..]
Twee rijstroken gaan naar links ik zat op de rechte strook maar uit de bocht kwam ik per ongeluk op de linke rijstrook.
Mieren neukenquote:Op donderdag 26 september 2013 21:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Altijd link, zo'n rechte strook.
Met een t vind ik nogal Duits klinken. Maar dat maakt 't natuurlijk ook strenger.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:31 schreef motorbloempje het volgende:
Er staat ook alleen dat ze 'als verouderd worden beschouwd', niet dat ze per se fout zijn. Het bekt wel lekkerder met een +t vind ik, ouderwetsch maakt strenger, ofzo
Als in Jauchzet, frohlocket?quote:Op donderdag 26 september 2013 21:23 schreef thabit het volgende:
Met een t vind ik nogal Duits klinken. Maar dat maakt 't natuurlijk ook strenger.
Doe zo'n drijfveer maar niet.quote:Op vrijdag 27 september 2013 @ 20:21 schreef wjb033 het volgende:
[..]
Drijfsfeer moet muziek zijn. Dat is bij Doe Maar gewoon niet het geval. Het geld was op na al die jaren.
HOE?!quote:Op zaterdag 28 september 2013 13:36 schreef Piger het volgende:
Hoe lang lopen de meeste projecten bij jullie en hoe vaak komt het voor dat je helemaal geen geldt meer terugziet?
haha, ben het helemaal met je eens, geen idee hoe ik dat voor elkaar heb gekregen.quote:
Uit dezelfde OP:quote:Op woensdag 2 oktober 2013 18:43 schreef ricky121 het volgende:
Ik heb de vraag gesteld wat ze nou pressies van mij verwacht Want ik wist niet meer
quote:Of moet ik haar effen met rust laten,
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |