Ja ik heb wel eens oesters gegeten. Beetje zout maar lekker. En garnalen vind ik ook chillquote:
Geen vis lustenquote:
sowieso is vis alleen goed als het goede vis isquote:Op donderdag 4 juli 2013 01:11 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Alleen goede, die van Ah bijv zijn echt.
inglorious bastards.quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:11 schreef Insomnia_ het volgende:
wie weet er goede film beetje als django
quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:11 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Daar ben ik dan weer net geen fan van.
Gewoon bij de viskraam man.quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:11 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Ik heb net een wrap met cottagecheese en een snufje peper op en een wrap met olijfmayonaise, tonijn, cayennepeper en ketchup. Ik drink nu een shake met banaan proteinepoeder en creatine.quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:07 schreef RensAjacied het volgende:
[..]
JR leren eten, dus post wat je eet.
The power of the team... is the team!quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:11 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
sowieso is vis alleen goed als het goede vis is
westernquote:Op donderdag 4 juli 2013 01:12 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Zoek je echt western of Tarantino?
moet je alleen bij de visboer halenquote:Op donderdag 4 juli 2013 01:11 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Kan je het recept hier posten. Lijkt me best chill namelijk.quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:12 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Ik heb net een wrap met cottagecheese en een snufje peper op en een wrap met olijfmayonaise, tonijn, cayennepeper en ketchup. Ik drink nu een shake met banaan proteinepoeder en creatine.
Dat doe ik net.quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:13 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Kan je het recept hier posten. Lijkt me best chill namelijk.
Je zegt alleen de ingrediënten. Niet hoe je alles op smaak brengt en of je in de oven doet enzo.quote:
Geen Rens lustenquote:Op donderdag 4 juli 2013 01:13 schreef Pascalus het volgende:
[..]
Nee man, Rens smaakt helemaal nergens naar.
Je warmt een wrap op en gooit het erop en rolt 'm dan dicht.quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:14 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Je zegt alleen de ingrediënten. Niet hoe je alles op smaak brengt en of je in de oven doet enzo.
Nice. Ik deed meestal gewoon wrap en dan insmeren met kruidenboter en wat plakken zalm erin en dan oprollen. Best chill.quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:14 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Je warmt een wrap op en gooit het erop en rolt 'm dan dicht.
quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:15 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Nice. Ik deed meestal gewoon wrap en dan insmeren met kruidenboter en wat plakken zalm erin en dan oprollen. Best chill.
Laatst deed ik rosbief op mijn clubsandwich. Best lekker hoor.quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:15 schreef kapiteintje het volgende:
Broodje met rosbief, grof zeezout, grof gemalen zwarte peper, wat olijfmayonaise en wat veldsla is echt fantastisch.
JIJ SNAPT HET!quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:15 schreef kapiteintje het volgende:
Broodje met rosbief, grof zeezout, grof gemalen zwarte peper, wat olijfmayonaise en wat veldsla is echt fantastisch.
Rosbief gewoon naturel manquote:Op donderdag 4 juli 2013 01:15 schreef kapiteintje het volgende:
quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:17 schreef Pascalus het volgende:
Ik ben helaas niet zo culinair onderlegd als jullie.
Ik ga zo maar eens een tosti eten.
In het tosti-ijzer of in de koekenpan?quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:17 schreef Pascalus het volgende:
Tosti met banaan.quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:17 schreef Pascalus het volgende:
Nee, met peper wordt het te peperig. Beetje zou kan.quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:18 schreef RensAjacied het volgende:
[..]
Moet sowieso peper op. Zout hoeft niet persé.
Nee.quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:17 schreef JR-Style-93 het volgende:
Nooit olijfmayonaise gegeten. Smaakt toch niet naar olijven hè?
Tosti-ijzer.quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:18 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
In het tosti-ijzer of in de koekenpan?
Dat klinkt echt heel smerig Kapi.quote:
Eet je een broodje.quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:19 schreef kapiteintje het volgende:
Gvd, nog steeds honger door dit gelul over eten hier.
hommoquote:Op donderdag 4 juli 2013 01:19 schreef RensAjacied het volgende:
Ik ga zo een Rose witbiertje drinken
quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:19 schreef RensAjacied het volgende:
ik drink amaretto nu, niet echt mijn ding mjaquote:Op donderdag 4 juli 2013 01:19 schreef RensAjacied het volgende:
Niks. Of pindakaas.quote:
Probeer het eens. Het is echt lekker. Zeker als je goed wat boter op de buitenkant van het brood hebt gedaan.quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:19 schreef Pascalus het volgende:
[..]
Tosti-ijzer.
[..]
Dat klinkt echt heel smerig Kapi.
Een paar dagen terug werd ik uitgelachen om deze comboquote:
Onnozelaars.quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:21 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Een paar dagen terug werd ik uitgelachen om deze combo
quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:21 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
ik drink amaretto nu, niet echt mijn ding mja
quote:
HJ staat in de buitenkeuken en wil niet naar buiten, dit staat nu in de koelkast en het is best lekker.quote:
En ik flikker er meestal ui bij. Uienquote:Op donderdag 4 juli 2013 01:21 schreef Pascalus het volgende:
Gebakken eitje met spek is ook wel lekker, maar volgens mij heb ik geen spek meer.
Het is net frisdrank.quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:22 schreef RensAjacied het volgende:
[..]
[..]
[..]
HJ staat in de buitenkeuken en wil niet naar buiten, dit staat nu in de koelkast en het is best lekker.
Scheut knoflooksaus erbij.quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:22 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
En ik flikker er meestal ui bij. Uien
Gebakken ei met beetje peper en zout, cheddar kaas en baconquote:Op donderdag 4 juli 2013 01:21 schreef Pascalus het volgende:
Gebakken eitje met spek is ook wel lekker, maar volgens mij heb ik geen spek meer.
verkapte "ik heb een buitenkeuken" post.quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:22 schreef RensAjacied het volgende:
[..]
[..]
[..]
HJ staat in de buitenkeuken en wil niet naar buiten, dit staat nu in de koelkast en het is best lekker.
maar hoe was die verjaardagquote:Op donderdag 4 juli 2013 01:21 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Een paar dagen terug werd ik uitgelachen om deze combo
Je begint het te leren.quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:23 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
verkapte "ik heb een buitenkeuken" post.
Jij houdt van klef heh?quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:23 schreef RensAjacied het volgende:
[..]
Gebakken ei met beetje peper en zout, cheddar kaas en bacon
Dat deed ik vroeger overal bij. Ook bij de patat. Maar laatste jaren alleen nog maar bij de shoarma.quote:
Dat niet hebbenquote:Op donderdag 4 juli 2013 01:23 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
verkapte "ik heb een buitenkeuken" post.
Satésausquote:Op donderdag 4 juli 2013 01:26 schreef RensAjacied het volgende:
[..]
Waarom is mijn eten klef?
Verder hou jij van Indisch eten?
was het een partijtjequote:Op donderdag 4 juli 2013 01:24 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
goed, ondertussen nog naar bios geweest
Mayo bij biefstuk, kaas bij eieren, is toch klef?quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:26 schreef RensAjacied het volgende:
[..]
Waarom is mijn eten klef?
Verder hou jij van Indisch eten?
Hoe heten die Indonesische chipjes ook alweer?quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:26 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Mayo bij biefstuk, kaas bij eieren, is toch klef?
En ja, ik hou van Indisch eten.
Ik doe Mayo bij al mijn vleesquote:Op donderdag 4 juli 2013 01:26 schreef Smoofie het volgende:
[..]
heb jij ook halve tomaten in je soep?quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:26 schreef Smoofie het volgende:
[..]
kroepoekquote:Op donderdag 4 juli 2013 01:27 schreef RensAjacied het volgende:
[..]
Hoe heten die Indonesische chipjes ook alweer?
Casave? Maar dat is niet Indisch.quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:27 schreef RensAjacied het volgende:
[..]
kroepoekquote:Op donderdag 4 juli 2013 01:27 schreef RensAjacied het volgende:
[..]
en we werden thuisgebracht en mochten ons eigen taartje versierenquote:
mijn moeder doet altijd grote brokken groente in een prutjequote:Op donderdag 4 juli 2013 01:28 schreef Tjacka het volgende:
[..]
heb jij ook halve tomaten in je soep?
nog leuke speurtocht gehad?quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:29 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
en we werden thuisgebracht en mochten ons eigen taartje versieren
en we kregen een snoepzakje
ook nog naar de mac geweest voor een happy meal?quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:29 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
en we werden thuisgebracht en mochten ons eigen taartje versieren
en we kregen een snoepzakje
ja en er zaten mensen in de bosjes om ons nat te spuiten met waterpistoolsquote:
pannekoekenquote:Op donderdag 4 juli 2013 01:31 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
ook nog naar de mac geweest voor een happy meal?
Gingen jullie naar de MAC met kinderfeestje ja? Heb ik 1x gehad van een meisje uit mijn klas mochten we van die 1 euro hamburgers bakkenquote:Op donderdag 4 juli 2013 01:31 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
ook nog naar de mac geweest voor een happy meal?
vriend van mij is Indisch.quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:31 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
mijn moeder doet altijd grote brokken groente in een prutje
Ik kan me ook maar één keer herinneren. Toen gingen we eerst naar kabouter plop in de bios en daarna de mac. Voor de rest aten we meestal dan bij die persoon thuis patat ofzo.quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:32 schreef RensAjacied het volgende:
[..]
Gingen jullie naar de MAC met kinderfeestje ja? Heb ik 1x gehad van een meisje uit mijn klas mochten we van die 1 euro hamburgers bakken
quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:32 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
ja en er zaten mensen in de bosjes om ons nat te spuiten met waterpistoolsxD
1 keer gedaan. We mochten in de vriezer kijken en ijshoorntjes maken.quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:32 schreef RensAjacied het volgende:
[..]
Gingen jullie naar de MAC met kinderfeestje ja? Heb ik 1x gehad van een meisje uit mijn klas mochten we van die 1 euro hamburgers bakken
Jammer dat er geen lijk in lag dan.quote:Op donderdag 4 juli 2013 01:44 schreef Pascalus het volgende:
[..]
1 keer gedaan. We mochten in de vriezer kijken en ijshoorntjes maken.
Ploegentijdrit is inmiddels geweest, 0.37 achterstand voor Mollema op gele trui drager Gerransquote:
Netjes hoorquote:Op donderdag 4 juli 2013 08:18 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Ploegentijdrit is inmiddels geweest, 0.37 achterstand voor Mollema op gele trui drager Gerrans
Goeie vraag. ik heb amper nog wat gezien behalve wat finishenquote:Op donderdag 4 juli 2013 08:13 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Lunch met amok en angkor bier ja
Hoe is de tour?!
Nee?quote:Op donderdag 4 juli 2013 08:21 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Door die ploegentijdrit natuurlijk. Heb je ook meegekregen van Ted King?
quote:De grootste ego van de sportjournalistiek bekritiseert wielerjournalist David Walsh.
Het was gisteravond weer eens een merkwaardige aflevering van De Avondetappe, het Tour de France programma van 'superfreelancer' Mart Smeets.
De Mart en zijn kompanen, waaronder Bert Wagendorp, hadden de dag ervoor David Walsh, een Britse wielerjournalist, namelijk fel bekritiseerd. Volgens Wagendorp had Walsh in 2004 namelijk een totaal onbetrouwbaar boek geschreven over het dopinggegbruik van Lance Armstrong, de op dat moment beste wielrenner ter wereld.
Walsh was veel te ver gegaan, had geen bewijs en was zelfs aangeklaagd voor het boek LA Confidentiel... een rechtszaak die hij vervolgens had verloren. Totaal onbetrouwbaar dus, die gast die voor de onbetrouwbare (! say what?) Sunday Times schrijft (gewoon een goede Britse krant. Wagendorps probleem is natuurlijk eerst en vooral dat die krant... rechts is). Edwin Winkels en De Mart waren het daar, leek het, in grote lijnen mee eens.
Terug naar de show van gisteravond. Halverwege mocht Walsh namelijk zelf aanschuiven. De mannen - minus Wagendorp, die in Italië is - die hem de avond ervoor hadden bekritiseerd probeerden dat nu weer, maar wel op een iets andere toon. Het gesprek verliep rustiger en hij kreeg zowaar een paar complimentjes.
Maar toch, het belangrijkste punt van Smeets en co was dat Walsh geen bewijs had toen hij Armstrong van dopinggebruik beschuldigde. De Mart zelf herhaalde dat punt een paar keer. Walsh probeerde uit te leggen dat je als journalist geen rechter hoeft te overtuigen, maar dat je aan twee onafhankelijke bronnen die hetzelfde verhaal vertellen journalistiek genoeg hebt.
Smeets en Winkels negeerden dat punt en herhaalden dat al de gesprekken die Walsh had gehad met getuigen die afwisten van Armstrongs dopinggebruik geen 'bewijzen' waren. Nee Mart, in een rechtbank niet, maar journalistiek wél. Dat jij dat niet begrijpt zegt meer over je journalistieke kwaliteiten dan je vermoedt.
Vervolgens liet Smeets - om zijn punt kracht bij te zetten - oude beelden zien van een interview dat hij hield met Arstrong. Hij vroeg hem maar liefst drie keer (joh!) of hij ooit prestatie bevorderende middelen had gebruikt, en Armstrong loog iedere keer weer. Wat hij had nog meer kunnen doen, vroeg Smeets zich hardop af? Als journalist sta je dan toch voor schut?
Nou, legde Walsh uit, Armstrong was wel de laatste renner die hij hierover had ondervraagd. Die zou namelijk vrijwel zeker liegen. Je moet juist met ánderen spreken. Mart hoorde het wel, maar begreep het niet. Hij herhaalde zijn kritiek op Walsh maar weer en schakelde snel over op een ander onderwerp.
U weet dat ik er geen probleem mee heb dat atleten doping gebruiken. De verantwoordelijke instanties moeten die boel reguleren zodat er geen doden vallen, maar dat is het dan wel. Toch heb ik wel respect voor de journalist Walsh: een man die, anders dan De Mart, zijn baan in ieder geval heeft gedaan. Iedere persoon die hem niet serieus heeft genomen moet daarvoor zijn excuses aanbieden.
Ik ben ervan overtuigd dat De Mart dat eigenlijk ook wel weet, maar het niet wil toegeven. De reden? Als hij dat doet bekent hij eigenlijk ook meteen dat hij het in de afgelopen jaren zelf verkeerd heeft gedaan. En dat geldt dan niet alleen voor hemzelf, maar ook voor al zijn Nederlandse collega's, Wagendorp en Winkels incluis.
Gezien het enorme ego van De Mart is het niet verbazingwekkend dat hij die conclusie niet durft te trekken. Bij hem staat de sport namelijk niet op de eerste plaats, maar hijzelf.
quote:Op donderdag 4 juli 2013 08:29 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
wacht ff eerst haardoen zit met vinger in gel
2 in de voorbereiding, daarna verhuur.quote:Op donderdag 4 juli 2013 09:27 schreef Tarado het volgende:
Van Ginkel dus definitief naar Chelski, benieuwd hoeveel wedstrijden hij gaat spelen
Denk je, terug naar Vitesse?quote:Op donderdag 4 juli 2013 09:27 schreef DonRaja het volgende:
[..]
2 in de voorbereiding, daarna verhuur.
Ik denk dat toch niet eerlijk gezegd, zeker een talent maar moet nog veel leren ook, in de kleine ruimte komt hij echt tekort, doet mij wel aan Vidal van Juve denken al is die uiteraard al veel verder.quote:Op donderdag 4 juli 2013 09:34 schreef DonRaja het volgende:
[..]
Nee, dat zal zijn eer te na zijn. Ik denk bescheiden PL of Bundesliga.
Ik heb maar 1 onvoldoende gehaald voor de proefwerkweek, wil je me aanraken?quote:Op donderdag 4 juli 2013 10:02 schreef johannes_vermeer het volgende:
[..]
Goed zo man.
Ik heb ergens een 8 voor gekregen, nu ben ik ook blij, net als Churandy.
Ik had vroeger geen enkel eindexamen onvoldoende VWO, wil jij mij aanraken?quote:Op donderdag 4 juli 2013 10:05 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Ik heb maar 1 onvoldoende gehaald voor de proefwerkweek, wil je me aanraken?
Als het maar op een gewone plek kan.quote:Op donderdag 4 juli 2013 10:06 schreef johannes_vermeer het volgende:
[..]
Ik had vroeger geen enkel eindexamen onvoldoende VWO, wil jij mij aanraken?
We doen geen GGMM'etje als je doet bedoelt.quote:Op donderdag 4 juli 2013 10:07 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Als het maar op een gewone plek kan.
gelukkig.quote:Op donderdag 4 juli 2013 10:09 schreef johannes_vermeer het volgende:
[..]
We doen geen GGMM'etje als je doet bedoelt.
quote:Op donderdag 4 juli 2013 10:10 schreef Ajacied422 het volgende:
Boskamp is een soort magnum geworden, tering.
Ze zaten wel op een winderige plek. Dat heeft #deMart veel beter voor elkaar.quote:
Capuchon_Jongen is maar een rare jongen. Hij kan het beter houden bij het Beste idee van België. Hij had me toch potverdikkeme een goed idee in het etappetopic gisteren.quote:Op donderdag 4 juli 2013 10:21 schreef johannes_vermeer het volgende:
Die mevrouw werd bijna uit de rolstoel geblazen.
Ik geef mijn commentaar maar hier, capuchon jongen vindt het niet leuk als Hollanders reageren in het Vive le velo topic, volgens mij gaat hij zich afscheiden naar wijzijnwielrennen.be
Ik zou hem neerzetten met zijn stopwatch ergens op een heel koud plekje aan het begin van een afdaling.quote:Op donderdag 4 juli 2013 10:22 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Capuchon_Jongen is maar een rare jongen. Hij kan het beter houden bij het Beste idee van België. Hij had me toch potverdikkeme een goed idee in het etappetopic gisteren.
Alpe d'Huez, tussen al die coole Hollanders.quote:Op donderdag 4 juli 2013 10:23 schreef johannes_vermeer het volgende:
[..]
Ik zou hem neerzetten met zijn stopwatch ergens op een heel koud plekje aan het begin van een afdaling.
Je moet van een mug geen Boskamp maken.quote:Op donderdag 4 juli 2013 10:24 schreef Ajacied422 het volgende:
Die muggen moeten eens op betere plekken steken.
Wilfred Genee is een teek.quote:Op donderdag 4 juli 2013 10:25 schreef johannes_vermeer het volgende:
[..]
Je moet van een mug geen Boskamp maken.
Die zal met een slecht gevoel wakker worden.quote:Op donderdag 4 juli 2013 10:44 schreef johannes_vermeer het volgende:
[..]
Dit is een hard gelag voor mijn capuchon vriend
ah nee hequote:Op donderdag 4 juli 2013 11:24 schreef Ajacied422 het volgende:
Oh ja, vandaag komt het gezwel GGMM weer terug.
Mooi wat een sukkelquote:PARIJS -
Technisch directeur Leonardo van Paris-Saint Germain is in hoger beroep zwaarder gestraft voor de schouderduw die hij begin mei uitdeelde aan een scheidsrechter, na het duel met Valenciennes (1-1). De schorsing van 9 maanden die de Braziliaan in eerste instantie kreeg, is in hoger beroep met 4 maanden verhoogd.
Dan kan hij mooi genieten van mijn nieuwste filmpje, maar ik heb de voorpremière naar Littlerabbit en AFCNiels gestuurd, dat zijn toch wel de die-hard Aad300 fans van dit forum.quote:Op donderdag 4 juli 2013 11:24 schreef Ajacied422 het volgende:
Oh ja, vandaag komt het gezwel GGMM weer terug.
ik heb 'm ook gespot.quote:Op donderdag 4 juli 2013 11:44 schreef johannes_vermeer het volgende:
[..]
Dan kan hij mooi genieten van mijn nieuwste filmpje, maar ik heb de voorpremière naar Littlerabbit en AFCNiels gestuurd, dat zijn toch wel de die-hard Aad300 fans van dit forum.
Alhoewel de muziekkeuze (Celine Dion) iedereen aan zal spreken.
Schitterend, subliem, groots, meeslepend.quote:Op donderdag 4 juli 2013 11:46 schreef johannes_vermeer het volgende:
[..]
Je mag je emoties de vrije loop laten tijdens het kijken
Lastig om dat niet te doen trouwens.
link?quote:Op donderdag 4 juli 2013 11:46 schreef johannes_vermeer het volgende:
[..]
Je mag je emoties de vrije loop laten tijdens het kijken
Lastig om dat niet te doen trouwens.
Was dat nou de beste dag van je leven?quote:
Geen wonder dat niemand je mag.quote:Op donderdag 4 juli 2013 12:09 schreef Geo4kant het volgende:
[..]
Was dat nou de beste dag van je leven?
Ik ga nu maar eens brrod smeren..quote:Op donderdag 4 juli 2013 12:13 schreef onlogisch het volgende:
Mijn brood is op en ik heb nog steeds trek
prachtige muziek.quote:
Aad300 + Celine Dion. Beter zal je het niet snel zien.quote:Op donderdag 4 juli 2013 12:14 schreef Tjacka het volgende:
[..]
prachtige muziek.
tranen stromen over mijn wangen.
Je zou het het bijna zelf willen wordenquote:Op donderdag 4 juli 2013 12:14 schreef Tjacka het volgende:
[..]
prachtige muziek.
tranen stromen over mijn wangen.
heb je het nummer al naar hem getwitterd?quote:Op donderdag 4 juli 2013 12:15 schreef johannes_vermeer het volgende:
[..]
Aad300 + Celine Dion. Beter zal je het niet snel zien.
Word je opeens wakker, heb je een ander lichaamquote:Hoofdtransplantaties zouden in de nabije toekomst wel eens de wereld van film en fictie kunnen verlaten. Volgens toonaangevend chirurg Sergio Canavero beschikken we namelijk over de technologie om een mensenhoofd op een donorlichaam te plaatsen. De ingreep zou 36 uur in beslag nemen en de handen van honderd chirurgen vereisen.
© thinkstock.
Tot op vandaag werden hoofdtransplanties enkel uitgevoerd op apen, maar recente technologische doorbraken zouden de ingreep ook mogelijk maken bij mensen. Chirurgen zijn nu namelijk in staat om ruggenmerg opnieuw te verbinden. Dokter Sergio Canavero van de Turijnse Advanced Neuromodulation Group schat dat de operatie 36 uur zou duren, honderd chirurgen zou vereisen en ruim tien miljoen euro zou kosten.
Frankenstein achterna
In 1970 transplanteerde neurochirurg Robert White voor het eerst het hoofd van een resusaapje op het lichaam van een soortgenoot. In 2001 volgde in de VS een gelijkwaardig experiment. De aap kon ruiken, zijn ogen openen en eten proeven, maar bleef verlamd achter omdat White en zijn opvolgers niet in staat waren een nieuwe verbinding met het ruggenmerg te maken. Het dier stierf dan ook enkele uren na de operatie.
Door nieuwe ontdekkingen in het onderzoek naar cellen en zenuwen zijn wetenschappers nu wel in staat het ruggenmerg te herverbinden, wat volgens Canavero betekent dat er niet langer een barrière is voor transplanteren van menselijke hoofden.
Hoofdtransplantatie
Bij dergelijke ingrepen worden beide patiënten verdoofd. Het hoofd dat getransplanteerd dient te worden ondergaat een afkoelproces tot 12 à 15°C. Vanaf dat moment hebben chirurgen één uur de tijd om beide hoofden te verwijderen en het transplantatiehoofd opnieuw te verbinden met het circulatiesysteem van het donorlichaam. De hersenen kunnen namelijk maximaal één uur zonder een evenwichtige stroom van bloed en zuurstof.
Het ruggenmerg moet afgesneden worden met een scherpe scalpel en mechanisch verbonden met het andere lijf. 'Deze zuivere incisie is de sleutel tot ruggenmergfusie', stelt Canavero. Tijdens het hele gebeuren moet het donorlichaam bovendien afgekoeld en in totale hartstilstand gehouden worden. Eens het hoofd stevig vasthangt, mag men het hart opnieuw herstarten.
Da's dan wel weer fijn.quote:Op donderdag 4 juli 2013 12:25 schreef onlogisch het volgende:
Bij dergelijke ingrepen worden beide patiënten verdoofd.
Dan ben je pas echt verbouwdquote:Op donderdag 4 juli 2013 12:25 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Word je opeens wakker, heb je een ander lichaam
quote:Op donderdag 4 juli 2013 12:27 schreef Insomnia_ het volgende:
Ik snap alleen niet waarom beide patiënten verdoofd worden, wie gaat z'n hoofd nu doneren terwijl ie nog in leven is
Face/Offquote:Op donderdag 4 juli 2013 12:25 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Word je opeens wakker, heb je een ander lichaam
Maar "jij" krijgt geen nieuw hoofd, je krijgt een nieuw lichaam. Ik blijf het maar raar vinden idd. Wanneer zou zoiets nou plaats vinden?quote:Op donderdag 4 juli 2013 12:27 schreef Insomnia_ het volgende:
Ik snap alleen niet waarom beide patiënten verdoofd worden, wie gaat z'n hoofd nu doneren terwijl ie nog in leven is
Ik snap er niets van.quote:Op donderdag 4 juli 2013 12:29 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Maar "jij" krijgt geen nieuw hoofd, je krijgt een nieuw lichaam. Ik blijf het maar raar vinden idd. Wanneer zou zoiets nou plaats vinden?
Wellicht als een lichaam helemaal verkankerd is?
Nou ja, met een hoofd transplantatie krijgt je hoofd een ander lichaam. Aangezien "jij" bestaat uit je hoofd , je gedachte, je ziel zeg maar. Krijg je dus een nieuw lichaam. Wanneer zou zoiets nou plaatsvinden?quote:
Ja dat bedoel ik. Waarom zou je het doen?quote:Op donderdag 4 juli 2013 12:31 schreef Insomnia_ het volgende:
Dus dan krijgt er iemand een verkankerd lichaam?
Iemand met een ongeneeslijke ziekte kan bijvoorbeeld zijn hoofd laten zetten op een hersendode met een een gezond lichaamquote:Op donderdag 4 juli 2013 12:31 schreef Insomnia_ het volgende:
Dus dan krijgt er iemand een verkankerd lichaam?
Riekt naar orgaanhandel 2.0 dit verhaal.quote:Op donderdag 4 juli 2013 12:33 schreef Tarado het volgende:
[..]
Iemand met een ongeneeslijke ziekte kan bijvoorbeeld zijn hoofd laten zetten op een hersendode met een een gezond lichaam
Kunnen leuke ethische discussies opleveren.quote:Op donderdag 4 juli 2013 12:33 schreef Tarado het volgende:
[..]
Iemand met een ongeneeslijke ziekte kan bijvoorbeeld zijn hoofd laten zetten op een hersendode met een een gezond lichaam
Riekt naar BNWquote:Op donderdag 4 juli 2013 12:42 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Riekt naar orgaanhandel 2.0 dit verhaal.
Is inderdaad een gevaarlijke ontwikkeling, iemand als Steve Jobs had dit toch wel gewild denk ik en geld genoeg om daar een ander voor te slachtofferen.quote:Op donderdag 4 juli 2013 12:42 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Riekt naar orgaanhandel 2.0 dit verhaal.
Hoezo niet?quote:Op donderdag 4 juli 2013 12:59 schreef Ajacied422 het volgende:
Geloof eigenlijk niet dat dat debiele project gaat werken met hoofdtransplantatie.
twitter:KNVBpers twitterde op donderdag 04-07-2013 om 13:00:23Nederlands elftal speelt woensdag 5 maart 2014 oefenwedstrijd in en tegen Frankrijk. #Oranje reageer retweet
Maar je weet hoe snel de technologie gaat?quote:Op donderdag 4 juli 2013 13:01 schreef Ajacied422 het volgende:
Bij die aap na de operatie, waar ook hoofdtransplantatie werd uitgevoerd, overleed die aap ook snel
Ja.quote:Op donderdag 4 juli 2013 13:03 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Maar je weet hoe snel de technologie gaat?
Nu doen we ook dingen die mensen 15-20 jaar geleden onmogelijk achtte.
Het is natuurlijk wel knap dat ze het kunnen, of het veel toegepast gaat worden is wat andersquote:Op donderdag 4 juli 2013 12:59 schreef Ajacied422 het volgende:
Geloof eigenlijk niet dat dat debiele project gaat werken met hoofdtransplantatie.
Waarheid.quote:Op donderdag 4 juli 2013 13:07 schreef Typisch het volgende:
Trap er niet in Lavenderr, kapiteintje is een duivels persoon.
Als ie net zoals jij en de anderen hier is valt dat best mee.quote:Op donderdag 4 juli 2013 13:07 schreef Typisch het volgende:
Als je aan Lavenderr komt wel ja.quote:Op donderdag 4 juli 2013 13:07 schreef Typisch het volgende:
Vergelijk me niet met Typisch en Sjaak a.u.b.quote:Op donderdag 4 juli 2013 13:10 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Als ie net zoals jij en de anderen hier is valt dat best mee.
Vandaag weer sprinten toch? Ik ben bang dat jouw Danny, Boy nog wel even de baas zal zijn dan.quote:Op donderdag 4 juli 2013 13:10 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Hier schijnt gewoon de zon terwijl jij niet eens ver van mij vandaan woont.quote:Op donderdag 4 juli 2013 13:15 schreef Littlerabbit het volgende:
Weer geen zon. Ik dacht dat ik Nederland woonde, een vrij land waar het weerbericht tenminste nog wel objectief kon zijn.
[..]
Vandaag weer sprinten toch? Ik ben bang dat jouw Danny, Boy nog wel even de baas zal zijn dan.
Hier schijnt het zonnetje hoor, en ik zit binnen.quote:Op donderdag 4 juli 2013 13:15 schreef Littlerabbit het volgende:
Weer geen zon. Ik dacht dat ik Nederland woonde, een vrij land waar het weerbericht tenminste nog wel objectief kon zijn.
[..]
Vandaag weer sprinten toch? Ik ben bang dat jouw Danny, Boy nog wel even de baas zal zijn dan.
Kutleven.quote:Op donderdag 4 juli 2013 13:16 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Hier schijnt gewoon de zon terwijl jij niet eens ver van mij vandaan woont.
een wattesquote:Op donderdag 4 juli 2013 13:17 schreef Ajacied422 het volgende:
Vandaag waarschijnlijk een waaieretappe
Niks is zoals het lijkt.quote:Op donderdag 4 juli 2013 13:10 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik heb Danny voor alle zekerheid op 3 gezet.quote:Op donderdag 4 juli 2013 13:15 schreef Littlerabbit het volgende:
[..]
Ah. Ik doe niet mee aan poules. Mijn wielrenbasiskennis reikt niet verder dan het verschil tussen een sprintetappe en een bergetappe. Het is dat ik zo'n groot fan van Boy van Poppel ben.quote:Op donderdag 4 juli 2013 13:22 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik heb Danny voor alle zekerheid op 3 gezet.
Gisteren helaas te laat met Cavendish opgeven voor de dagzege. Wint ie
quote:Op donderdag 4 juli 2013 12:22 schreef Tjacka het volgende:
[..]
heb je het nummer al naar hem getwitterd?
dit kan Aad ook zeker waarderen.
Aad gaat dit vast retweeten.twitter:jvermeer3 twitterde op donderdag 04-07-2013 om 13:23:39@aad300 in actie tijdens Geef Down de Toekomst. Mooie beelden! http://t.co/SweJv335sg reageer retweet
Blijkbaar.quote:Op donderdag 4 juli 2013 13:22 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
En dat vertel je aan iemand van BNW?
Volgens mij sta ik overal bovenaan. Dat begint een beetje saai te worden.quote:Op donderdag 4 juli 2013 13:23 schreef Littlerabbit het volgende:
[..]
Ah. Ik doe niet mee aan poules. Mijn wielrenbasiskennis reikt niet verder dan het verschil tussen een sprintetappe en een bergetappe. Het is dat ik zo'n groot fan van Boy van Poppel ben.
Dus het is al bekend eigenlijk.quote:Op donderdag 4 juli 2013 13:26 schreef Ajacied422 het volgende:
Binnen twee dagen wordt transfer Higuain naar Arsenal bekend gemaakt.
Dat was toch allang rond?quote:Op donderdag 4 juli 2013 13:26 schreef Ajacied422 het volgende:
Goeie transfer welquote:Op donderdag 4 juli 2013 13:26 schreef Ajacied422 het volgende:
Mother of god, 17000 uur.quote:Nachtpapegaai eindelijk op de foto
Voor het eerst is een Australische vogelliefhebber erin geslaagd een foto te maken van een levende nachtpapegaai. De Pezoporus Occidentalis, zoals de kleine papegaaiensoort officieel heet, is uiterst zeldzaam. In de afgelopen honderd jaar werd het dier slechts een paar maal waargenomen, voor het laatst in 2005.
Woensdag presenteerde ontdekker John Young voor een publiek van honderd liefhebbers foto's en een video van de nachtpapegaai. Experts reageerden lyrisch. Ze spraken van "de heilige graal in de wereld van de Australische vogelaars".
De ornitholoog van een museum noemde de nachtpapegaai een van de moeilijkste vogels ter wereld om te zien.
Ook John Young kreeg het niet cadeau. Verspreid over 15 jaar spendeerde hij 17.000 uur in het wild voor hij de papegaai voor zijn lens wist te krijgen. Behalve een paar foto's maakte hij ook een videoclipje van 17 seconden.
De nachtpapegaai komt oorspronkelijk uit Australië en leeft in het hoge gras. Tussen 1912 en 1979 werd het dier geen enkele keer gezien; aangenomen werd dat hij was uitgestorven. Verspreid over heel Australië zouden nu nog 50 tot 250 nachtpapegaaien leven.
De combinatie van luisteren en kijken levert het ultieme genot op.quote:Op donderdag 4 juli 2013 13:27 schreef Littlerabbit het volgende:
[..]
Dat was toch allang rond?. Maar ik ga weer uren naar Johannes zijn productie luisteren in opperste concentratie.
Dat spreek voor zich, maar bedankt voor de toevoegingquote:Op donderdag 4 juli 2013 13:29 schreef johannes_vermeer het volgende:
[..]
De combinatie van luisteren en kijken levert het ultieme genot op.
Voor het geval er lurkers zijn die het niet begrijpen.quote:Op donderdag 4 juli 2013 13:29 schreef Littlerabbit het volgende:
[..]
Dat spreek voor zich, maar bedankt voor de toevoeging
Is niks, vergelijk het met het aantal uur per dag dat jij naar mooie vrouwen (uit)kijkt.quote:
lavviequote:Op donderdag 4 juli 2013 13:10 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Bij mij nog geen 1x voorbijgekomen. Blijkbaar kies ik mijn vrienden toch goed uit.quote:Op donderdag 4 juli 2013 13:46 schreef TwenteFC het volgende:
Hele facebook tijdlijn vol met Wilders, wat is deze dan.
Ergste is nog dat ze er reacties bij plaatsen als "Eindelijk iemand die net zo denkt als wij" ..quote:Op donderdag 4 juli 2013 13:47 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Bij mij nog geen 1x voorbijgekomen. Blijkbaar kies ik mijn vrienden toch goed uit.
Ik zei toch dat het bij jou in het dorp racistisch wasquote:Op donderdag 4 juli 2013 13:46 schreef TwenteFC het volgende:
Hele facebook tijdlijn vol met Wilders, wat is deze dan.
waar ben je nuquote:Op donderdag 4 juli 2013 13:49 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Ik begin het afdingen te leren, morgen ga ik op zoek naar je shirt
Ik kan me daar ook aan storen.quote:Op donderdag 4 juli 2013 13:48 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Ergste is nog dat ze er reacties bij plaatsen als "Eindelijk iemand die net zo denkt als wij" ..dat is juist wat het zo eng maakt, je gaat toch niet stemmen op iemand die alleen maar over de problemen schreeuwt en nooit met de oplossing.
stemmenquote:Op donderdag 4 juli 2013 13:48 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Ergste is nog dat ze er reacties bij plaatsen als "Eindelijk iemand die net zo denkt als wij" ..dat is juist wat het zo eng maakt, je gaat toch niet stemmen op iemand die alleen maar over de problemen schreeuwt en nooit met de oplossing.
Held.quote:Op donderdag 4 juli 2013 13:49 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Ik begin het afdingen te leren, morgen ga ik op zoek naar je shirt
quote:Op donderdag 4 juli 2013 13:48 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Ik zei toch dat het bij jou in het dorp racistisch was
Nogal, zeker als het van die kinderen zijn.quote:Op donderdag 4 juli 2013 13:49 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Held.Is lastig he, als je het niet gewend bent?
jij bent een naziquote:Op donderdag 4 juli 2013 13:50 schreef TwenteFC het volgende:
[..]Niet iedereen, ik bijvoorbeeld.
Alhoewel ik zeker wel vooroordelen heb, maar dat is in mijn ogen niet racistisch.
Die heb ik ook over lelijkerds, make-up sletjes, feyenoorders.
Verder valt het trouwens wel mee met de eigenlijke PVV stemmers daar. 6e partij oid.quote:Op donderdag 4 juli 2013 13:50 schreef TwenteFC het volgende:
[..]Niet iedereen, ik bijvoorbeeld.
Alhoewel ik zeker wel vooroordelen heb, maar dat is in mijn ogen niet racistisch.
Die heb ik ook over lelijkerds, make-up sletjes, feyenoorders.
Schoon he daar? Wen er maar niet aan. Vreselijk duur ook daar. Je hebt daar wel een mooie overdekte markt zitten op zo'n hoek van een straatblok.quote:
quote:Op donderdag 4 juli 2013 13:51 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Nogal, zeker als het van die kinderen zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |