Nu gaan ze in ene moeilijk doen en schermen met huurbescherming. Na even googlen kwam ik er achter dat ze gewoon kunnen blijven zitten waar ze zitten en dat dat hele contract niet veel voorsteld qua rechten naar mij, de verhuurder toe.quote:De duur van de overeenkomst
Artikel 2
De huurovereenkomst is aangegaan voor de periode …. - …. - …... tot minimaal 1 Augustus 2013. In gezamelijk overleg kan deze periode worden verlengd. De verhuurder bedingt uitdrukkelijk dat de huurder het gehuurde na afloop van de huurperiode ontruimt.
[..]
Het einde van de huurovereenkomst
Artikel 14
De opzegtermijn voor de verhuurder is minimaal drie maanden.
Artikel 16
De huurovereenkomst kan met wederzijds goedvinden van huurder en verhuurder nadat de huur is ingegaan op elk moment worden beëindigd.
500,-quote:Op maandag 24 juni 2013 00:15 schreef IrCute het volgende:
Dat is mooi kut ja, hoeveel is de huur incl alles?
In Nederland zijn tijdelijke huurcontracten maar beperkt toegestaan. In het geval van TS mag het wel, mits hij zich aan bepaalde regels houdt, zoals het aanvragen van een vergunning bij de gemeente. Dit zal TS niet gedaan hebben.quote:Op maandag 24 juni 2013 00:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
Kan iemand me even uitleggen hoe dit zit? Waarom is een tijdelijk huurcontract niet tijdelijk?
Ah, ok..quote:Op maandag 24 juni 2013 00:36 schreef Messina het volgende:
[..]
In Nederland zijn tijdelijke huurcontracten maar beperkt toegestaan. In het geval van TS mag het wel, mits hij zich aan bepaalde regels houdt, zoals het aanvragen van een vergunning bij de gemeente. Dit zal TS niet gedaan hebben.
Je kan "tijdelijk" op je contract zetten wat je wilt, zo werkt het niet.
Je doelt op de Leegstandswet?quote:Op maandag 24 juni 2013 00:36 schreef Messina het volgende:
[..]
In Nederland zijn tijdelijke huurcontracten maar beperkt toegestaan. In het geval van TS mag het wel, mits hij zich aan bepaalde regels houdt, zoals het aanvragen van een vergunning bij de gemeente. Dit zal TS niet gedaan hebben.
Je kan "tijdelijk" op je contract zetten wat je wilt, zo werkt het niet.
Hoi Whiskers! Ik heb je gemist!![]()
Je andere huis verkopen en terugverhuizen. Dan mag je het contract opzeggen vanwege dringend eigen gebruik.quote:Op zondag 23 juni 2013 23:49 schreef Mr.J het volgende:
Ja ik heb er te licht over gedacht ja.
Nog bruikbaar advies?
Yep, daar gaat het dus om, vermoed ik althans.quote:Op maandag 24 juni 2013 00:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je doelt op de Leegstandswet?
http://www.rijksoverheid.(...)delijk-verhuren.html
Ok, helderquote:Op maandag 24 juni 2013 01:00 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Yep, daar gaat het dus om, vermoed ik althans.
Dus: ALTIJD een vergunning aanvragen bij de gemeente. Als je dat nalaat, dan valt eea gewoon onder reguliere huur, met alle gevolgen van huurbescherming van dien.
Een tijdelijk huurcontract mag alleen alsquote:Op maandag 24 juni 2013 00:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
Kan iemand me even uitleggen hoe dit zit? Waarom is een tijdelijk huurcontract niet tijdelijk?
Zijn er na een bepaald aantal maanden wonen "rechten op blijven wonen"?
Nou ja, ik vermoed althans dat dat het probleem is van TS... en als dat zo is, zie ik maar weinig uitwegen voor hem/haar om nog van z'n huurders af te komen.quote:
Ok, dank je!quote:Op maandag 24 juni 2013 01:08 schreef Zelva het volgende:
[..]
Een tijdelijk huurcontract mag alleen als
a) Na afloop van de verhuurperiode de verhuurder de woning zelf betrekt
b) Na afloop van die verhuurperiode de verhuurder, nadat deze eerder in de woning heeft gewoond, weer in het verhuurde gaat wonen
c) Er met een vorige huurder is bedongen dat deze na afloop van de huurperiode met de nieuwe huurder weer de woning zal betrekken
Is er geen sprake van bovenstaande, dan is het tijdelijk huurcontract een contract voor onbepaalde tijd.
Alleen via een beroep op de leegstandswet kan het anders, maar dan moet je dus inderdaad een vergunning aanvragen bij de gemeente.
BW 7, artikel 274, lid 2quote:Op maandag 24 juni 2013 01:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ok, dank je!
Heb je ook een bron? Niet dat ik je niet geloof, maar ik zou het graag terug kunnen vinden en zelf lezen.
Dat huurders op zich een behoorlijk sterke positie hebben wist ik (standaarddingen als "koop breekt geen huur"), maar ik heb me er nooit echt in verdiept en in tijdelijke huur al helemaal niet. Vind het dus erg fijn dat jij en anderen me wijzer willen makenquote:Op maandag 24 juni 2013 01:09 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Nou ja, ik vermoed althans dat dat het probleem is van TS... en als dat zo is, zie ik maar weinig uitwegen voor hem/haar om nog van z'n huurders af te komen.
"Dringend eigen gebruik" is wellicht de enige uitweg, maar dat is niet zo gemakkelijk aan te tonen, en zoals ik al zei, het huurrecht geeft huurders een behoorlijk sterke positie.
Je weet dat er een maximumpercentage voor de huurverhoging is?quote:Op maandag 24 juni 2013 01:11 schreef Fe2O3 het volgende:
Particulier? Punten boven de 'sociale grens' ?
Gewoon de huur met X euro verhogen tot ie wel dekkend is, mag 1x per jaar en kunnen huurder niks mee (behalve verhuizen)
Voor particuliere huur? Echt niet.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:12 schreef Zelva het volgende:
[..]
Je weet dat er een maximumpercentage voor de huurverhoging is?
Valt de woning automatisch onder de sociale huur omdat de gevraagde huur lager is dan ¤ 681, maar volgens het puntenstelsel max ¤ 750 zou mogen zijn?quote:Op maandag 24 juni 2013 01:12 schreef Zelva het volgende:
[..]
Je weet dat er een maximumpercentage voor de huurverhoging is?
Ja, zo te lezen wel.. Maf dat de huurders dat voorgesteld hebbenquote:Op maandag 24 juni 2013 01:16 schreef Lilliesleaf het volgende:
Als ik dit zo lees is het voor TS dus waarschijnlijk wel een optie om akkoord te gaan met die 200 euro verhoging die de huurders hebben voorgesteld. (Oud contract opzeggen en gelijk nieuw contract ondertekenen met dezelfde huurders) Dan zitten ze boven die grens voor sociale huur en daarna bij de eerst volgende jaarlijkse verhoging kunnen je ze dus het huis uit werken door de huur flink omhoog te gooien?
Waarschijnlijk zijn ze zelf ook niet helemaal op de hoogte van de regels en hebben ze ook maar viavia gehoord dat ze er niet zomaar uit kunnen, maar zijn ze wel zo beleefd om samen naar een oplossing te zoeken.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, zo te lezen wel.. Maf dat de huurders dat voorgesteld hebben
Ja dus:quote:Op maandag 24 juni 2013 01:16 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Valt de woning automatisch onder de sociale huur omdat de gevraagde huur lager is dan ¤ 681, maar volgens het puntenstelsel max ¤ 750 zou mogen zijn?
Ik bedoel: heeft een huurder gewoon geluk als hij huurt voor ¤ 500 p/m terwijl een huur volgens het puntenstelsel max ¤ 750 zou moeten zijn? Dat de maximumhuurverhoging dus gewoon geldt tot de ¤ 681 (of wat het maximum het betreffende jaar is) is bereikt??
Nee, TS kan perfect uitrekenen of de woning boven of onder de grens valt. Als ie erboven valt kan TS gewoon de huur met bijv. 1000e omhoog gooien.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:16 schreef Lilliesleaf het volgende:
Als ik dit zo lees is het voor TS dus waarschijnlijk wel een optie om akkoord te gaan met die 200 euro verhoging die de huurders hebben voorgesteld. (Oud contract opzeggen en gelijk nieuw contract ondertekenen met dezelfde huurders) Dan zitten ze boven die grens voor sociale huur en daarna bij de eerst volgende jaarlijkse verhoging kunnen je ze dus het huis uit werken door de huur flink omhoog te gooien?
Ja.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:16 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Valt de woning automatisch onder de sociale huur omdat de gevraagde huur lager is dan ¤ 681, maar volgens het puntenstelsel max ¤ 750 zou mogen zijn?
Maar ook voor geliberaliseerde huur geldt dat de huurders naar de Huurcommissie kunnen stappen. Die gaan vast niet akkoord met ¤ 1000 huursverhoging oid zonder onderbouwing neem ik aan?quote:Op maandag 24 juni 2013 01:18 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zijn ze zelf ook niet helemaal op de hoogte van de regels en hebben ze ook maar viavia gehoord dat ze er niet zomaar uit kunnen, maar zijn ze wel zo beleefd om samen naar een oplossing te zoeken.
TS zei al dat het 500,- all in is, dus dat valt sowieso onder die grens en mag je niet zomaar verhuren. Vandaar het idee van nieuw contract aangaan, waarbij huurders zelf oude contract teniet doen en vrijwillig een nieuw contract aangaan van boven die grens, dan verhogen.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:18 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Nee, TS kan perfect uitrekenen of de woning boven of onder de grens valt. Als ie erboven valt kan TS gewoon de huur met bijv. 1000e omhoog gooien.
Sowieso niet een nieuw contract aangaan, maar de huur verhogen. Of met 4 tot 6.5% als onder de grens of met gigantisch veel als boven de grens.
De verhoging van sociale huren mag de woning NIET boven de sociale grens tillen namelijk, dan is de max huur de max sociale huur.
Dat kan dus niet.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:18 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Nee, TS kan perfect uitrekenen of de woning boven of onder de grens valt. Als ie erboven valt kan TS gewoon de huur met bijv. 1000e omhoog gooien.
Nee, volgens mij gaat het om de daadwerkelijke huur, niet wat er voor gevraagd zou kunnen worden.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:18 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Sowieso niet een nieuw contract aangaan, maar de huur verhogen. Of met 4 tot 6.5% als onder de grens of met gigantisch veel als boven de grens.
De verhoging van sociale huren mag de woning NIET boven de sociale grens tillen namelijk, dan is de max huur de max sociale huur.
"de huur van de woning gesplitst is in kale huur en servicekosten. Bij all-in huur is namelijk onduidelijk of de kale huur boven de liberalisatiegrens ligt."quote:Op maandag 24 juni 2013 01:18 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja dus:
http://www.rijksoverheid.(...)je-sector-huurwoning
Had het zelf al gevonden, maar wederom dankquote:
Het is sowieso maar ¤ 500 p/maandquote:Op maandag 24 juni 2013 01:21 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
"de huur van de woning gesplitst is in kale huur en servicekosten. Bij all-in huur is namelijk onduidelijk of de kale huur boven de liberalisatiegrens ligt."
Dat is bij TS niet het geval toch?
Ja, maar met mijn plannetje van simpelweg nieuw contract met 700,- all in werkt dan dus ook niet...quote:Op maandag 24 juni 2013 01:22 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het is sowieso maar ¤ 500 p/maand
Klopt sowieso niet dus helaas... Want sociale huur (wel als het nieuwe huurders waren)..quote:Op maandag 24 juni 2013 01:22 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Ja, maar met mijn plannetje van simpelweg nieuw contract met 700,- all in werkt dan dus ook niet...
Meh die 500e heeft TS de das om gedaan, maar sowieso mag een incl. huur _niet_. Service kosten moeten uitgeschreven en verrekend.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:20 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
TS zei al dat het 500,- all in is, dus dat valt sowieso onder die grens en mag je niet zomaar verhuren. Vandaar het idee van nieuw contract aangaan, waarbij huurders zelf oude contract teniet doen en vrijwillig een nieuw contract aangaan van boven die grens, dan verhogen.
Ik ookquote:Op maandag 24 juni 2013 01:23 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Ik vrees toch echt dat TS een serieus probleem heeft om die huurders er op korte termijn uit te krijgen...
Maar, als je dus overeenkomt met de huidige huurders dat ZIJ akkoord gaan met ontbinden van contract (opzegtermijn,blabla) en dan een nieuw contract aangaan met 700,- dan zijn het toch op papier nieuwe huurders?quote:Op maandag 24 juni 2013 01:24 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Klopt sowieso niet dus helaas... Want sociale huur (wel als het nieuwe huurders waren)..
Een leegstandswetvergunning aanvragen voor een bewoonde woning lijkt me niet echt mogelijk.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:18 schreef Fe2O3 het volgende:
beter nog is als TS tussentijds die leegstandswet vergunning aanvraagt, meeneemt in nieuwe contract en ze na 3mnd eruit kan gooien
Nieuw contract met dezelfde huurders kan m.i. ook niet. Verkapte huurverhoging en kunnen ze dus terug laten draaien.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:24 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Meh die 500e heeft TS de das om gedaan, maar sowieso mag een incl. huur _niet_. Service kosten moeten uitgeschreven en verrekend.
Nieuw contract boven de 682, - zou werken, dan zit TS nog wel minimaal aan 1 jaar aan ze vast ...
beter nog is als TS tussentijds die leegstandswet vergunning aanvraagt, meeneemt in nieuwe contract en ze na 3mnd eruit kan gooien
Maar als de huurders gehaaid zijn trappen ze daar niet in ...
Hmm, ok. Wel jammer voor TS.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nieuw contract met dezelfde huurders kan m.i. ook niet. Verkapte huurverhoging en kunnen ze dus terug laten draaien.
Nee. Verkapte huurverhoging m.i.. Als ze er iets tegen willen doen (bedenken zich na zich geïnformeerd te hebben) dan houdt het geen stand naar mijn mening.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:25 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Maar, als je dus overeenkomt met de huidige huurders dat ZIJ akkoord gaan met ontbinden van contract (opzegtermijn,blabla) en dan een nieuw contract aangaan met 700,- dan zijn het toch op papier nieuwe huurders?
Mij ook nietquote:Op maandag 24 juni 2013 01:25 schreef Zelva het volgende:
[..]
Een leegstandswetvergunning aanvragen voor een bewoonde woning lijkt me niet echt mogelijk.
Mja, uitsplitsen kale huur en service kosten (moet toch ivm 'all in') weet niet hoe een rechter daarin mee gaat.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nieuw contract met dezelfde huurders kan m.i. ook niet. Verkapte huurverhoging en kunnen ze dus terug laten draaien.
"Koop breekt geen huur"quote:Op maandag 24 juni 2013 01:30 schreef Lilliesleaf het volgende:
TS moet ze er sowieso uit weten te krijgen, aangezien het anders volledig onverkoopbaar is.
"Wil de nieuwe eigenaar de woning zelf gebruiken (dringend eigen gebruik), dan kan hij de huur ook niet opzeggen. Dit kan pas 3 jaar nadat hij de huurder schriftelijk gemeld heeft dat hij de nieuwe eigenaar is."
http://www.rijksoverheid.(...)ntract-opzeggen.html
Ja, maar drie (!) jaar is wel erg belachelijk overdreven! :| Had niet door dat het zó lang was.quote:
wat een onzin dit, de huur met 1000 euro verhogenquote:Op maandag 24 juni 2013 01:18 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Ik niet, en iedere andere geinteresseerde kopert ook niet. Want niks is zo rot als een verhuurd huis kopen, zie maar eens dat je die huurders eruit krijgt.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:30 schreef Whiskers2009 het volgende:
ERGO: TS heeft dikke problemen. Want ook koop breekt geen huur. Wie gaat dat huis nog kopen?
Anders zou het te gemakkelijk zijn om op die manier huurders te lozen, gewoon op papier je huis verkopenquote:Op maandag 24 juni 2013 01:31 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Ja, maar drie (!) jaar is wel erg belachelijk overdreven! :| Had niet door dat het zó lang was.
Enige wat hij kan doen is zijn huidige woning verkopen (als het een koopwoning is en dat gaat nu vaak ook écht niet snel) of de huur van zijn huidige woning opzeggen en dan een beroep doen op dringend eigen gebruik (want financieel niet te bolwerken anders).quote:Op maandag 24 juni 2013 01:31 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Mja, uitsplitsen kale huur en service kosten (moet toch ivm 'all in') weet niet hoe een rechter daarin mee gaat.
Misschien dat TS het op dringend eigen gebruik kan gooien, maar ik weet niet waarom TS wilt verkopen. In een extreem geval zou TS bijv. kunnen stellen dat de relatie over is en hij weer over zijn eigen woning wilt beschikken. Dat kost TS een rechtzaak + advocaat en waarsch. een 3 mnd+ voor ze eruit zijn, maar een rechter gaat daar wel in mee.
Als de huur particulier is dan mag dat gewoon :pquote:Op maandag 24 juni 2013 01:32 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
wat een onzin dit, de huur met 1000 euro verhogen
Ik denk daarentegen dat een rechter niet achterlijk is. En het zou betekenen dat TS ook echt daadwerkelijk weer in de woning moet gaan wonen, want ik zou het als huurder wel weten hoor. Dat wordt een flinke schadevergoeding als het allemaal maar frauduleus bleek.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:31 schreef Fe2O3 het volgende:
Misschien dat TS het op dringend eigen gebruik kan gooien, maar ik weet niet waarom TS wilt verkopen. In een extreem geval zou TS bijv. kunnen stellen dat de relatie over is en hij weer over zijn eigen woning wilt beschikken. Dat kost TS een rechtzaak + advocaat en waarsch. een 3 mnd+ voor ze eruit zijn, maar een rechter gaat daar wel in mee.
Niet echt. Anders wordt het wel erg makkelijk om handjeklap woningen te verkopen om huurders eruit te krijgen.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:31 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Ja, maar drie (!) jaar is wel erg belachelijk overdreven! :| Had niet door dat het zó lang was.
Klopt. Gaat de Huurcommissie m.i. nooit mee akkoord zonder goede onderbouwing (zoals ik eerder al zei). En reken maar dat die huurders de Huurcommissie zouden vinden.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:32 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
wat een onzin dit, de huur met 1000 euro verhogen
Nee hoor ...quote:Op maandag 24 juni 2013 01:33 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Als de huur particulier is dan mag dat gewoon :p
Bewijs het maarquote:Op maandag 24 juni 2013 01:33 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik denk daarentegen dat een rechter niet achterlijk is. En het zou betekenen dat TS ook echt daadwerkelijk weer in de woning moet gaan wonen, want ik zou het als huurder wel weten hoor. Dat wordt een flinke schadevergoeding als het allemaal maar frauduleus bleek.
Hypotheekverstrekker/gever = de koper/eigenaar. Hypotheeknemer = de bank.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:34 schreef JoPiDo het volgende:
Wat vond de hypotheekverstrekker van het briljante idee om te gaan verhuren? Dit gaat nog een heel lang verhaal worden, wat TS veel geld gaat kosten...
zodra je boven die magische grens aan huur betaalt, ben je totaal overgeleverd aan de grillen van je verhuurderquote:Op maandag 24 juni 2013 01:33 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Als de huur particulier is dan mag dat gewoon :p
Dat kan dus niet. Verkapte huurverhogingquote:Op maandag 24 juni 2013 01:36 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Bewijs het maar
TS zit vrijwel zeker vast aan een verhuisvergoeding van rond de 5000e ? op dit moment ...
Misschien is het beste nu sowieso met die 200e pm akkoord te gaan, en zo snel mogelijk de huur in kale huur en service kosten te splitsen. Dan kan TS iig het gwl + vve + ??? (? neem ik aan) kosten dekkend maken. Want hoger uitgevallen service kosten kunnen gewoon geclaimed worden.
Das niet zo moeilijk hoor. Tenzij TS zin heeft om nog lange tijd met die woning opgescheept te zitten.quote:
Wel, ze bieden het zelf aan + een splitsing tussen kale huur en service kosten is geen huur verhoging.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:37 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat kan dus niet. Verkapte huurverhoging
Het jaagt hem sowieso al op kosten, want hij vangt te weinig om quitte te spelen (zie OP)quote:Op maandag 24 juni 2013 01:37 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Hypotheekverstrekker/gever = de koper/eigenaar. Hypotheeknemer = de bank.![]()
Maar ik snap wat je bedoelt... heb zo het idee dat ook dìt akkefietje TS wellicht op kosten gaat jagen.
Huisje verhuurd zonder toestemming van de bank? = trouble.
Yep. TS = in deep shit, vrees ik.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:38 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het jaagt hem sowieso al op kosten, want hij vangt te weinig om quitte te spelen (zie OP)
aha! Dat wist ik niet... Ik krijg al een beetje medelijden met TS...quote:Op maandag 24 juni 2013 01:37 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Hypotheekverstrekker/gever = de koper/eigenaar. Hypotheeknemer = de bank.![]()
En als ze zich bedenken (en dat doen ze nadat ze zich hebben laten informeren) dan houdt het geen stand. Plus dat TS écht niet na een jaar zo maar ¤ 1000 huurverhoging kan eisen.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:38 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Wel, ze bieden het zelf aan + een splitsing tussen kale huur en service kosten is geen huur verhoging.
Oh en http://www.rijksoverheid.(...)rovereenkomsten.html
Voor de particuliere verhoging.
Agreequote:Op maandag 24 juni 2013 01:39 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Yep. TS = in deep shit, vrees ik.
quote:Op maandag 24 juni 2013 01:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Enige wat hij kan doen is zijn huidige woning verkopen (als het een koopwoning is en dat gaat nu vaak ook écht niet snel) of de huur van zijn huidige woning opzeggen en dan een beroep doen op dringend eigen gebruik (want financieel niet te bolwerken anders).
En als je het nou op verbroken relatie gooit? Bij notaris vastleggen dat huis naar z'n vriendin gaat, hij staat 'op straat' en heeft zijn woning weer nodig.quote:
Goede vraag. Maar ik denk dat daar wel op gelet wordt bij dit soort dingen, en dat die huurders ook niet achterlijk zijn..quote:Op maandag 24 juni 2013 01:36 schreef Lilliesleaf het volgende:
En als TS nou samenwoont met vrouw/vriendin. Kunnen ze het niet gooien op een verstoorde relatie en dat hij uit huis gaat, zich van huidige woning uitschrijft en daarna beroep doen op eigen gebruik?
En dan later het huis weer in de verkoop en notarieel regelen dat de huidige woning weer van beiden wordt?quote:Op maandag 24 juni 2013 01:41 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
En als je het nou op verbroken relatie gooit? Bij notaris vastleggen dat huis naar z'n vriendin gaat, hij staat 'op straat' en heeft zijn woning weer nodig.
Precies. En de rechter die hier uiteindelijk wellicht over moet gaan oordelen is waarschijnlijk ook niet op z'n achterhoofd gevallen... want eea ruikt toch echt sterk naar een frauduleuze handeling.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Goede vraag. Maar ik denk dat daar wel op gelet wordt bij dit soort dingen, en dat die huurders ook niet achterlijk zijn..
Goed, laat de huurders zoiets maar bewijzen dan... die notariële actes zijn niet openbaar geloof ik.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Goede vraag. Maar ik denk dat daar wel op gelet wordt bij dit soort dingen, en dat die huurders ook niet achterlijk zijn..
Hangt er vanaf aan wie de bewijslast is. En volgens mij is dat dus NIET aan die huurders.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:45 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Goed, laat de huurders zoiets maar bewijzen dan... die notariële actes zijn niet openbaar geloof ik.
Zeker als er sprake is van een samenlevingscontract/huwelijk lijkt het me goedkoper om voor de vorm te scheiden, inboedel zo te verdelen, en weer te hertrouwen dan met de huurders opgescheept te blijven. En dat lijkt me een volledig normale gang van zaken... Behalve dat het fake is, maar goed, bewijs maar.
Een woning op Funda zetten/laten staan wel.. En zie mijn post over de notarisquote:Op maandag 24 juni 2013 01:45 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Goed, laat de huurders zoiets maar bewijzen dan... die notariële actes zijn niet openbaar geloof ik.
Zeker als er sprake is van een samenlevingscontract/huwelijk lijkt het me goedkoper om voor de vorm te scheiden, inboedel zo te verdelen, en weer te hertrouwen dan met de huurders opgescheept te blijven. En dat lijkt me een volledig normale gang van zaken... Behalve dat het fake is, maar goed, bewijs maar.
als ik het zo lees, wordt "dringend eigen gebruik" alleen toegekend bij sloop of renovatie van de woningquote:
Interessantquote:Op maandag 24 juni 2013 01:46 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
als ik het zo lees, wordt "dringend eigen gebruik" alleen toegekend bij sloop of renovatie van de woning
Dan wacht TS een paar maanden. Is alsnog goedkoper dan dit, zeker als de woning toch niet verkocht gaat worden de komende tijd. En notaris gaat echt geen vragen stellen over zulke dingen bij scheiding oid. ("gewoon" samenwonen is een ander verhaal, dat zou namelijk wel een rare constructie zijn.)quote:Op maandag 24 juni 2013 01:46 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Een woning op Funda zetten/laten staan wel.. En zie mijn post over de notaris
Een beroep doen op is niet voldoende. Dat dringend eigen gebruik moet er ook echt zijn en niet slechts voor een korte periode. Dus na een maand het huis weer in de verkoop gooien is vragen om problemen bijvoorbeeld.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:41 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
En als je het nou op verbroken relatie gooit? Bij notaris vastleggen dat huis naar z'n vriendin gaat, hij staat 'op straat' en heeft zijn woning weer nodig.
TS komt nu al niet uit. En een paar maanden lijken me niet voldoende om de schijn niet te wekken..quote:Op maandag 24 juni 2013 01:47 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Dan wacht TS een paar maanden. Is alsnog goedkoper dan dit, zeker als de woning toch niet verkocht gaat worden de komende tijd. En notaris gaat echt geen vragen stellen over zulke dingen bij scheiding oid. ("gewoon" samenwonen is een ander verhaal, dat zou namelijk wel een rare constructie zijn.)
Nee, sloop of renovatie van de woning kan gekenmerkt worden als dringend eigen gebruik.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:46 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
als ik het zo lees, wordt "dringend eigen gebruik" alleen toegekend bij sloop of renovatie van de woning
Ja, overdrachtsbelasting.. goed punt. Vraag is of die kosten opwegen tegen de kosten van die huurders in het huis houden.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:48 schreef Zelva het volgende:
[..]
Een beroep doen op is niet voldoende. Dat dringend eigen gebruik moet er ook echt zijn en niet slechts voor een korte periode. Dus na een maand het huis weer in de verkoop gooien is vragen om problemen bijvoorbeeld.
Naast dat is een huis even overschrijven naar een vriendin überhaupt niet mogelijk natuurlijk. Niet zonder overdrachtsbelasting te betalen en dergelijke.
Dit dus.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:48 schreef Zelva het volgende:
[..]
Een beroep doen op is niet voldoende. Dat dringend eigen gebruik moet er ook echt zijn en niet slechts voor een korte periode. Dus na een maand het huis weer in de verkoop gooien is vragen om problemen bijvoorbeeld.
Naast dat is een huis even overschrijven naar een vriendin überhaupt niet mogelijk natuurlijk. Niet zonder overdrachtsbelasting te betalen en dergelijke.
Scheiden is gratis ofzo? En dan nog is het niet geloofwaardigquote:Op maandag 24 juni 2013 01:47 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Dan wacht TS een paar maanden. Is alsnog goedkoper dan dit, zeker als de woning toch niet verkocht gaat worden de komende tijd. En notaris gaat echt geen vragen stellen over zulke dingen bij scheiding oid. ("gewoon" samenwonen is een ander verhaal, dat zou namelijk wel een rare constructie zijn.)
Volstrekt niet, inderdaad.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:50 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Scheiden is gratis ofzo? En dan nog is het niet geloofwaardig
Met onverkoopbaar huis zitten vanwege die huurders op lange termijn wel dan?quote:Op maandag 24 juni 2013 01:50 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Scheiden is gratis ofzo? En dan nog is het niet geloofwaardig
quote:Op maandag 24 juni 2013 01:50 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Dit dus.
Ruikt sterk naar een zogenaamde paulaineuze handeling en daar prikt een rechter echt wel doorheen.
Billen branden = op de blaren zitten.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:50 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Met onverkoopbaar huis zitten vanwege die huurders op lange termijn wel dan?
Typefout aangepast.quote:
geef maar een uitspraak van een rechter waar toegekend wordt omdat de oude woning verkocht is?quote:
Dure, dure, dure les... Maar beter is de huidige woning van de hand proberen te doen (of het nu koop of huur is), en dan nog schiet TS er dik bij in, maar heeft hij wel een kans zonder fraude te plegen (wat écht heel dom is)quote:Op maandag 24 juni 2013 01:50 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Met onverkoopbaar huis zitten vanwege die huurders op lange termijn wel dan?
Ik had het over de nieuwe verkopen (of de huur opzeggen) en een beroep doen op dringend eigen gebruik omdat eea anders niet financieel te bolwerken is..quote:Op maandag 24 juni 2013 01:52 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
geef maar een uitspraak van een rechter waar toegekend wordt omdat de oude woning verkocht is?
Sowieso moet er vervangende woonruimte geregeld worden voor de huurders, dus als het allemaal echt zo dringend is kan de verhuurder daar toch ook terecht?
Wat kan hun dat schelen?quote:Op maandag 24 juni 2013 01:54 schreef Lilliesleaf het volgende:
Maar goed, laatste optie dan:
TS komt nu 400 tekort. Verhuurders willen wel tot ongeveer 200 euro meer huur betalen, maar dat is waarschijnlijk te hoog en kunnen ze weer terugdraaien dan.
Zoek uit wat de hoogst mogelijke verhoging is, 100 euro ofzo. Kom je nog 300 tekort per maand en dan maar uitzitten totdat ze uit zichzelf weg gaan en in de tussentijd extra uren maken op het werk. En elke maand weer brieven sturen dat ze toch echt vriendelijk verzocht wordt naar iets nieuws op zoek te gaan omdat ze hem financieel de grond in werken.
Jammer dat het net verkeerd staatquote:
Nee, dat hoeft niet per se. Aantonen dat er passende woonruimte beschikbaar is, is al voldoende.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:52 schreef JoPiDo het volgende:
Sowieso moet er vervangende woonruimte geregeld worden voor de huurders
Er is geen enkele verplichting aan de zittende huurders om aan een dergelijke constructie/overleg mee te werken. Als TS geluk heeft, dan zijn het aardige mensen, maar TS heeft deze ellende toch grotendeels aan zichzelf te danken.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:54 schreef Lilliesleaf het volgende:
TS komt nu 400 tekort. Verhuurders willen wel tot ongeveer 200 euro meer huur betalen, maar dat is waarschijnlijk te hoog en kunnen ze weer terugdraaien dan.
Zoek uit wat de hoogst mogelijke verhoging is, 100 euro ofzo. Kom je nog 300 tekort per maand en dan maar uitzitten totdat ze uit zichzelf weg gaan en in de tussentijd extra uren maken op het werk. En elke maand weer brieven sturen dat ze toch echt vriendelijk verzocht wordt naar iets nieuws op zoek te gaan omdat ze hem financieel de grond in werken.
Het zijn zo te horen wel redelijke mensen. Ze kwamen zélf uit begrip voor de situatie met het voorstel om van 500 naar 700 euro huur te gaan. Misschien, als TS lang genoeg volhoud, gaan ze ook uit sympathie op zoek naar iets anders ( en omdat ze het gezeur zat zijn )quote:
Fijn dat je het even vertaalt naar juridisch correcte termen...quote:Op maandag 24 juni 2013 01:49 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nee, sloop of renovatie van de woning kan gekenmerkt worden als dringend eigen gebruik.
Aangepast.quote:
Lijkt me persoonlijk verdomd moeilijk in de huidige woningmarkt.quote:Nee, dat hoeft niet per se. Aantonen dat er passende woonruimte beschikbaar is, is al voldoende.
Het is nogal een een verschil hoor.. Poeh he..quote:Op maandag 24 juni 2013 01:57 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
Fijn dat je het even vertaalt naar juridisch correcte termen...
Waarom?quote:Op maandag 24 juni 2013 01:58 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Aangepast.
[..]
Lijkt me persoonlijk verdomd moeilijk in de huidige woningmarkt.
Nah.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:54 schreef Lilliesleaf het volgende:
Zoek uit wat de hoogst mogelijke verhoging is, 100 euro ofzo.
Laten we het hopen voor TS... en ja, er bestaan ook nog gewoon vriendelijke mensen die het probleem snappen en bereid zijn om er samen uit te komen. Ik hoop voor TS dat dat ook hier het geval zal zijn, want juridisch staat hij/zij bepaald zwak.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:57 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Het zijn zo te horen wel redelijke mensen. Ze kwamen zélf uit begrip voor de situatie met het voorstel om van 500 naar 700 euro huur te gaan. Misschien, als TS lang genoeg volhoud, gaan ze ook uit sympathie op zoek naar iets anders ( en omdat ze het gezeur zat zijn )
Maar hoe schat jij de kansen in van "mijn" idee?quote:Op maandag 24 juni 2013 01:59 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nah.
Zelfs met een huur van 500 per maand, wat dus niet zo is, is de maximale verhoging 32,50 euro en dan alleen als ze meer dan 43.000 per jaar verdienen.
Ik ben zo'n sukkel vrees ik, en nog jurist ook..quote:Op maandag 24 juni 2013 01:59 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Laten we het hopen voor TS... en ja, er bestaan ook nog gewoon vriendelijke mensen die het probleem snappen en bereid zijn om er samen uit te komen. Ik hoop voor TS dat dat ook hier het geval zal zijn, want juridisch staat hij/zij bepaald zwak.
Waarmee je direct aantoont dat "dringend eigen gebruik" niet meer zo dringend is als je je andere huis verkocht hebt...quote:Op maandag 24 juni 2013 01:56 schreef Zelva het volgende:
[..]
Jammer dat het net verkeerd staat
[..]
Nee, dat hoeft niet per se. Aantonen dat er passende woonruimte beschikbaar is, is al voldoende.
Dat. Ik vind het al bewonderenswaardig dat nadat ze een voorstel van 400 euro verhoging afgewezen te hebben zelf kwamen met 200 euro... Genoeg die zouden zeggen: stik er maar lekker in.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:59 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Laten we het hopen voor TS... en ja, er bestaan ook nog gewoon vriendelijke mensen die het probleem snappen en bereid zijn om er samen uit te komen. Ik hoop voor TS dat dat ook hier het geval zal zijn, want juridisch staat hij/zij bepaald zwak.
Wat bedoel je? C.q. leg eens uit aub..quote:Op maandag 24 juni 2013 02:01 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
Waarmee je direct aantoont dat "dringend eigen gebruik" niet meer zo dringend is als je je andere huis verkocht hebt...
Het is dus anders...quote:Op maandag 24 juni 2013 01:57 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
Fijn dat je het even vertaalt naar juridisch correcte termen...
Feest Der Herkenning.quote:Op maandag 24 juni 2013 02:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik ben zo'n sukkel vrees ik, en nog jurist ook..![]()
![]()
Dat is iig een troostquote:Op maandag 24 juni 2013 02:04 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Feest der Herkenning.
Moet gaan pitten anders maak ik er morgenochtend zelf weer een puinhoop van.
Interessant topic, ben heel benieuwd naar hoe dit gaat aflopen - ik hoop nog steeds dat eea in onderling overleg geregeld kan gaan worden, fingers crossed!
Je gooit het op dringend eigen gebruik omdat je geen woning hebt (want tweede huis verkocht), maar je toont ook aan dat er huurhuizen zijn in hetzelfde segment; als het allemaal zo dringend voor je is kun je ook zelf op zoek naar zo'n huurwoning.quote:Op maandag 24 juni 2013 02:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat bedoel je? C.q. leg eens uit aub..
Jij ook!quote:Op maandag 24 juni 2013 02:05 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat is iig een troost![]()
En slaap lekker
Bij dringend eigen gebruik maakt een rechter altijd een belangenafweging. Kan er van de verhuurder gevergd worden dat hij naar een huurwoning vertrekt terwijl hij zelf nog in het bezit is van een woning, is zo'n belangenafweging die een rechter zal moeten maken.quote:Op maandag 24 juni 2013 02:01 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
Waarmee je direct aantoont dat "dringend eigen gebruik" niet meer zo dringend is als je je andere huis verkocht hebt...
Terwijl je hypotheeklasten doorlopen?? Denk het nietquote:Op maandag 24 juni 2013 02:05 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
Je gooit het op dringend eigen gebruik omdat je geen woning hebt (want tweede huis verkocht), maar je toont ook aan dat er huurhuizen zijn in hetzelfde segment; als het allemaal zo dringend voor je is kun je ook zelf op zoek naar zo'n huurwoning.
Welke precies? Topic gaat een beetje snelquote:Op maandag 24 juni 2013 02:00 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maar hoe schat jij de kansen in van "mijn" idee?
Jij formuleert het keurig juridisch, ik vind het te laat (cq ik ben te lui) om de moeite te doenquote:Op maandag 24 juni 2013 02:05 schreef Zelva het volgende:
[..]
Bij dringend eigen gebruik maakt een rechter altijd een belangenafweging. Kan er van de verhuurder gevergd worden dat hij naar een huurwoning vertrekt terwijl hij zelf nog in het bezit is van een woning, is zo'n belangenafweging die een rechter zal moeten maken.
geef van dit voorbeeld eens een uitspraak?quote:Op maandag 24 juni 2013 02:03 schreef Zelva het volgende:
[..]
Het is dus anders...
Er zijn verschillende vormen van dringend eigen gebruik bij verhuren.
Als de verhuurder zelf dringend woonruimte nodig heeft bijvoorbeeld maar dus ook een renovatie en zelfs een student die niet meer een inschrijving aan een onderwijsinstelling kan overleggen kan eruit gezet worden op grond van dringend eigen gebruik.
Huidige ("tweede") huis verkopen/huur opzeggen en beroep doen op dringend eigen gebruik ivm niet financieel bol te werken anders. Lijkt mij zo de enige optie, maar jij lijkt er meer verstand van te hebben..quote:Op maandag 24 juni 2013 02:06 schreef Zelva het volgende:
[..]
Welke precies? Topic gaat een beetje snel
kan er van de huurders verwacht worden dat ze verhuizen als verhuurder sowieso al moet verhuizen?quote:Op maandag 24 juni 2013 02:05 schreef Zelva het volgende:
[..]
Bij dringend eigen gebruik maakt een rechter altijd een belangenafweging. Kan er van de verhuurder gevergd worden dat hij naar een huurwoning vertrekt terwijl hij zelf nog in het bezit is van een woning, is zo'n belangenafweging die een rechter zal moeten maken.
Dus volgens jou kan het alleen als je je huis wil platgooien of renoveren?? Lijkt me wat erg krap..quote:Op maandag 24 juni 2013 02:09 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
kan er van de huurders verwacht worden dat ze verhuizen als verhuurder sowieso al moet verhuizen?
maar ik wacht op een uitspraak in een vergelijkbare situatie
nee, dat is wat ik zo lees op internet en als ik mijn verstand er bij gebruikquote:Op maandag 24 juni 2013 02:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dus volgens jou kan het alleen als je je huis wil platgooien of renoveren?? Lijkt me wat erg krap..
Slaap lekkerquote:Op maandag 24 juni 2013 02:11 schreef Lilliesleaf het volgende:
Ik ga zo naar bed. Ik vond het heel interessant en ben benieuwd hoe het af loopt. Vooral Whiskers heel erg bedankt, heb weer veel bijgeleerd zo laat op de avond.
Zoek ff lekker zélf danquote:Op maandag 24 juni 2013 02:13 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
nee, dat is wat ik zo lees op internet en als ik mijn verstand er bij gebruik
maar ik wacht nog steeds op een uitspraak van een rechter in een vergelijkbare situatie
Slaap je? Of ben je elders druk?quote:Op maandag 24 juni 2013 02:06 schreef Zelva het volgende:
[..]
Welke precies? Topic gaat een beetje snel
Waarom moet daar een uitspraak bij? Het is de hoofdregel bij dringend eigen gebruik in artikel 274, dus het is in theorie mogelijk. En nogmaals, het is maar net hoe de belangen wegen.quote:Op maandag 24 juni 2013 02:07 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
geef van dit voorbeeld eens een uitspraak?
Ja, dat kan natuurlijk, maar daar zit TS niet op te wachten vanzelfsprekend. Die is niet voor niets uit het verhuurde huis vertrokken.quote:Op maandag 24 juni 2013 02:08 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Huidige ("tweede") huis verkopen/huur opzeggen en beroep doen op dringend eigen gebruik ivm niet financieel bol te werken anders. Lijkt mij zo de enige optie, maar jij lijkt er meer verstand van te hebben..
Dat snap ik ook wel. Maar hij heeft dringender problemen. Zoals er ¤ 400 per maand bij inschieten, en zoals het er naar uitziet nog een heel lange tijd..quote:Op maandag 24 juni 2013 02:25 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja, dat kan natuurlijk, maar daar zit TS niet op te wachten vanzelfsprekend. Die is niet voor niets uit het verhuurde huis vertrokken.
http://www.rijksoverheid.(...)ntract-opzeggen.htmlquote:Op maandag 24 juni 2013 02:24 schreef Zelva het volgende:
[..]
Waarom moet daar een uitspraak bij? Het is de hoofdregel bij dringend eigen gebruik in artikel 274, dus het is in theorie mogelijk. En nogmaals, het is maar net hoe de belangen wegen.
En uitspraken ga je daarover niet zo makkelijk vinden, want als het hierom gaat, gaat het altijd tussen particulieren onderling, die echt niet door zullen blijven procederen tot ze een ons wegen en derhalve in de picture komen als belangwekkende zaak voor Rechtspraak.nl.
Er zijn niet zoveel oplossingen. Enige is er met de huurders er proberen uit te komen middels uitkopen of iets dergelijks. Of anders je verlies nemen door verkoop met huurders, of die 400 per maand slikken.quote:Op maandag 24 juni 2013 02:27 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat snap ik ook wel. Maar hij heeft dringender problemen. Zoals er ¤ 400 per maand bij inschieten, en zoals het er naar uitziet nog een heel lange tijd..
Wat is jouw oplossing dan?
Omdat hij anders persoonlijk failliet gaat (en dat is echt behoorlijk zwaar en niet te vergelijken met een bedrijf dat failliet gaat) en de huurders niet? En dat er zat andere huurwoningen (ook buiten woningbouwverenigingen) te vinden zijn voor ¤ 500?quote:Op maandag 24 juni 2013 02:29 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
hoe ga je dat zwaardere belang aantonen in deze situatie?
Bijvoorbeeld omdat TS teveel verdient en daardoor niet in aanmerking komt voor sociaal huren, in tegenstelling tot de huurders. En de particuliere markt geen soelaas biedt voor verhuurder.quote:Op maandag 24 juni 2013 02:29 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
hoe ga je dat zwaardere belang aantonen in deze situatie?
Dat bedoel ik maar.. TS kan verdomde weinig, maar zal iets moeten en er (dik) geld bij inschieten of zelfs dikke schulden maken..quote:Op maandag 24 juni 2013 02:32 schreef Zelva het volgende:
[..]
Er zijn niet zoveel oplossingen. Enige is er met de huurders er proberen uit te komen middels uitkopen of iets dergelijks. Of anders je verlies nemen door verkoop met huurders, of die 400 per maand slikken.
Er is echt niets wat je legaal wettelijk anders kunt doen middels huurregels.
Dacht idd ook aan de huur verhogen. Maar heb dus de huur omschreven als een all-in-one package in t contract. In hoeverre kan ik aannemelijk maken dat de woning vrije sector is?quote:Op maandag 24 juni 2013 01:11 schreef Fe2O3 het volgende:
Particulier? Punten boven de 'sociale grens' ?
Gewoon de huur met X euro verhogen tot ie wel dekkend is, mag 1x per jaar en kunnen huurder niks mee (behalve verhuizen)
http://www.rijksoverheid.(...)urliberalisatie.html
Hoppa!
En volgende keer wel netjes volgens de leegstandwet doen
Kijk als er niets aan te doen is kan ik die 400,- die ik per maand misloop wel overleven, dat is het niet, hoef niet te verhuizen ofzo.quote:Op maandag 24 juni 2013 02:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat bedoel ik maar.. TS kan verdomde weinig, maar zal iets moeten en er (dik) geld bij inschieten of zelfs dikke schulden maken..
Vanwege de prijs?quote:Op maandag 24 juni 2013 08:52 schreef Lienekien het volgende:
Even kort samengevat. Met dit huurontract verhuur je niet in de vrije sector. En je huis verkopen met huurders erin, gaat heel erg moeilijk worden.
Als hij de woning maar laag genoeg in de markt zet zal er heus wel een koper te vinden zijn die wel dit risico met huurders in een pand wil aan gaan. Maar of het verlies tussen aankoop en verkoop dan niet nog meer wordt als een paar jaar 400 euro per maand verliezen is dan de vraag.quote:Op maandag 24 juni 2013 08:52 schreef Lienekien het volgende:
Even kort samengevat. Met dit huurontract verhuur je niet in de vrije sector. En je huis verkopen met huurders erin, gaat heel erg moeilijk worden.
Die 700 gaat pas in als ze het kunnen betalen, op t moment dat mevrouw ook een baantje heeft (is studente).quote:Op maandag 24 juni 2013 01:57 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Het zijn zo te horen wel redelijke mensen. Ze kwamen zélf uit begrip voor de situatie met het voorstel om van 500 naar 700 euro huur te gaan. Misschien, als TS lang genoeg volhoud, gaan ze ook uit sympathie op zoek naar iets anders ( en omdat ze het gezeur zat zijn )
Tsja. Een contract voor 'bepaalde tijd' leek mij een contract voor 'bepaalde tijd'. Voelde geen noodzaak om mij daar verder in te verdiepen. Ook financieel klopte t toen, kreeg nog HRA dus die 500,- was wel even goed op dat moment.quote:Op maandag 24 juni 2013 09:54 schreef jroz het volgende:
(hoe kan je zo weinig onderzoek doen naar een contract waar duizenden euro's mee gemoeid zijn... ongekend)
Als er nou íets een juridisch wespennest voor 'gewone burgers' is dan is het wel het huurrecht... maar daar ben je nu zelf ook achter.quote:Op maandag 24 juni 2013 09:58 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Tsja. Een contract voor 'bepaalde tijd' leek mij een contract voor 'bepaalde tijd'. Voelde geen noodzaak om mij daar verder in te verdiepen. Ook financieel klopte t toen, kreeg nog HRA dus die 500,- was wel even goed op dat moment.
Schade+schande.quote:Op maandag 24 juni 2013 10:07 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Als er nou íets een juridisch wespennest voor 'gewone burgers' is dan is het wel het huurrecht... maar daar ben je nu zelf ook achter.
Je vat het in ieder geval sportief op.quote:
Ja, en het zet de verhoudingen alleen nog maar verder op scherp. Niet doen, maar proberen toch zo veel mogelijk in gesprek te blijven en wellicht mee helpen zoeken naar iets anders voor die huurders een optie?quote:Kan t ze alleen nog een beetje lastig maken door de meubels die ik heb laten staan (tv meubel, salontafel, magnetron, kapstok) weer op te halen. Maar dat voelt wel erg kinderachtig.
Tsja en dan? Krijg je er weer huurders in, misschien nu wel voor een goede prijs, maar wat als er volgend jaar zich een koper meldt? Dan willen die nieuwe huurders er misschien weer niet uit.quote:Op maandag 24 juni 2013 10:14 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Ja, en het zet de verhoudingen alleen nog maar verder op scherp. Niet doen, maar proberen toch zo veel mogelijk in gesprek te blijven en wellicht mee helpen zoeken naar iets anders voor die huurders een optie?
Sterker nog, je krijgt ze er niet eens uit, want (ver)koop breekt geen huur... er zit niks anders op dan het huis in verhuurde toestand te verkopen en dat betekent dat je er flink weinig voor zult kunnen vangen.quote:Op maandag 24 juni 2013 10:18 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Tsja en dan? Krijg je er weer huurders in, misschien nu wel voor een goede prijs, maar wat als er volgend jaar zich een koper meldt? Dan willen die nieuwe huurders er misschien weer niet uit.
quote:Eerstvolgende keer gaat er wel over worden nagedacht.
quote:Op maandag 24 juni 2013 08:42 schreef Mr.J het volgende:
Ik wil alleen enigzins quite spelen op die eerste woning die de komende tijd nog niet verkocht zal worden, dus vandaar dat ik afscheid wou nemen van deze huurders die t bedrag niet willen betalen en dan verder zoeken naar mensen die dit wel willen.
Je gaat het nooit verkopen, immers wie wil er nu een huis kopen met een huurder er in?quote:Op maandag 24 juni 2013 10:18 schreef Mr.J het volgende:
Tsja en dan? Krijg je er weer huurders in, misschien nu wel voor een goede prijs, maar wat als er volgend jaar zich een koper meldt? Dan willen die nieuwe huurders er misschien weer niet uit.
Klopt helemaal, maar die weet wel precies wat de juridische mogelijkheden zijn.quote:Op maandag 24 juni 2013 11:11 schreef HetKlusKonijn het volgende:
^^ Een advocaat is geen wondermiddel die die huurders er eens eventjes uit gaat tikken hoor.
Tsja, je kan het altijd proberen natuurlijk, maar een advocaat is ook bepaald niet gratis. En ik betwijfel of die advocaat hier zo een twee drie een oplossing voor heeft.quote:Op maandag 24 juni 2013 11:23 schreef Rolfieo het volgende:
[..]
Klopt helemaal, maar die weet wel precies wat de juridische mogelijkheden zijn.
Beter dan iedere fokker...
Bij de rijdende rechter was namelijk een tijdje ook zo iets geweest. Zijn advies, meteen een advocaat inschakelen.
Technisch gezien kan deze huurder er waarschijnlijk tot oneindig in blijven zitten. En dan heeft TS een groot probleem.
Hoe kwam je er precies bij dat je die HRA zou houden? Het is bekend dat HRA alleen geldt voor je primaire woning, dus niet voor vakantiewoningen, tweede woningen, pied-à-terres, woningen voor verhuur of wat voor ander bouwsel je ook bezit.quote:Op maandag 24 juni 2013 09:58 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Tsja. Een contract voor 'bepaalde tijd' leek mij een contract voor 'bepaalde tijd'. Voelde geen noodzaak om mij daar verder in te verdiepen. Ook financieel klopte t toen, kreeg nog HRA dus die 500,- was wel even goed op dat moment.
Gwn tien huizen kopen en tien keer HRA krijgen en dan voor volle pond verhuren tochquote:Op maandag 24 juni 2013 14:02 schreef destrovel het volgende:
[..]
Hoe kwam je er precies bij dat je die HRA zou houden? Het is bekend dat HRA alleen geldt voor je primaire woning, dus niet voor vakantiewoningen, tweede woningen, pied-à-terres, woningen voor verhuur of wat voor ander bouwsel je ook bezit.
Maar wat enkele anderen ook zeggen; praat eens met een advocaat die hier in is gespecialiseerd. Het kost even wat, maar misschien weet hij hier iets meer over. Wellicht niet over het wegwerken van de huurders, maar dan hopelijk wel over het meer kostendekkend maken van deze constructie.
Ongetwijfeld zijn er huisbazen die dat via schimmige constructies doen jaquote:Op maandag 24 juni 2013 14:04 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Gwn tien huizen kopen en tien keer HRA krijgen en dan voor volle pond verhuren toch
ja toch?
Het was recht in de regio, dus dan geeft hij advies. Hij bemiddelde niet tussen partijen.quote:Op maandag 24 juni 2013 11:26 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Tsja, je kan het altijd proberen natuurlijk, maar een advocaat is ook bepaald niet gratis. En ik betwijfel of die advocaat hier zo een twee drie een oplossing voor heeft.
En wat is er ooit uit gekomen bij die rijdende rechter (die overigens meer de rijdende mediator is)?
Je hebt wel je eigen topic gelezen?quote:
Ik geef meneer de rijdende rechter groot gelijk.quote:Op maandag 24 juni 2013 14:06 schreef Lienekien het volgende:
Hij zei dat hij ALTIJD zou afraden om je huis te verhuren. Ik geloof dat haar vorige huurders er nu wel uit waren, maar dat ze het weer wilde verhuren omdat ze geen alternatief zag. Hij raadde haar aan er weer zelf te gaan wonen (maar ze woonde inmiddels in Israël, als ik me goed herinner).
Hij durfde er helemaal niets over te zeggen, en verwees ze direct door dat ze een gespecialiseerde huur advocaat. Mede omdat de huurder goed beschermd is in Nederland.quote:Op maandag 24 juni 2013 11:26 schreef HetKlusKonijn het volgende:
En wat is er ooit uit gekomen bij die rijdende rechter (die overigens meer de rijdende mediator is)?
Ik bedoel deze.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 10:01 schreef Rolfieo het volgende:
[..]
Hij durfde er helemaal niets over te zeggen, en verwees ze direct door dat ze een gespecialiseerde huur advocaat. Mede omdat de huurder goed beschermd is in Nederland.
Dit was hem niet. het ging toen over een andere.quote:
Gaat net zo goed over de onmogelijkheid om een huurder er uit te zetten.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 11:44 schreef Rolfieo het volgende:
[..]
Dit was hem niet. het ging toen over een andere.
Huis was (tijdelijk) verhuurd. Maar tijdelijk contract was ongeldig => normaal huur contract.
Huur was bedrag X, maar via de huur commissie naar beneden gebracht. Hierdoor was de huur lager dan de hypotheek.
En verhuurder kon huurder er niet uit krijgen, aangezien de huurder beschermd was....
Kijk maar uit, dan pleeg je ook nog huisvredebreuk . Je beste kans is hopen dat ze zelf weggaan.quote:Op maandag 24 juni 2013 10:09 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Schade+schande.[ afbeelding ]
Kan t ze alleen nog een beetje lastig maken door de meubels die ik heb laten staan (tv meubel, salontafel, magnetron, kapstok) weer op te halen. Maar dat voelt wel erg kinderachtig.
Zoek eens op hospita verhuur en je vind je antwoord.quote:Op woensdag 26 juni 2013 11:15 schreef oinkoink12 het volgende:
Hoe is dit als je iemand een zolder of een kamer laat huren (als je er zelf nog woont) kan het dan wel met tijdelijke contracten?
Google eens op hospita en huurquote:Op woensdag 26 juni 2013 11:15 schreef oinkoink12 het volgende:
Hoe is dit als je iemand een zolder of een kamer laat huren (als je er zelf nog woont) kan het dan wel met tijdelijke contracten?
Dan is het een hospitaconstructie. Je kunt iemand er dan in de eerste 9 maanden dan nog 'uitzetten'.quote:Op woensdag 26 juni 2013 11:15 schreef oinkoink12 het volgende:
Bedankt!, scheelt een hoop gezeurquote:
Nou niet tot die tijd 500 euro dus, jij hebt wel het recht jaarlijks te verhogen, dus daar kunnen zij niets aan veranderen. Als ze het niet willen of kunnen betalen, gaan ze maar verhuizenquote:Op maandag 24 juni 2013 09:12 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Die 700 gaat pas in als ze het kunnen betalen, op t moment dat mevrouw ook een baantje heeft (is studente).
Tot die tijd 500,- dus.
Voor hun inkomen maar een paar %. Zet helaas niet echt zoden aan de dijk.quote:Op woensdag 26 juni 2013 13:29 schreef happyme28 het volgende:
[..]
Nou niet tot die tijd 500 euro dus, jij hebt wel het recht jaarlijks te verhogen, dus daar kunnen zij niets aan veranderen. Als ze het niet willen of kunnen betalen, gaan ze maar verhuizen
Prijs was helaas een all-in-one prijs (huur, gas, water, stookkosten). Electriciteit kwam bij hun neer. Ook niet bij stil gestaan dus.quote:Verder zou ik onderzoeken wat de maximale huur is die je mag vragen voor een dergelijke woning en kijken of je daar nog iets mee kunt. Heb je ook nog iets opgenomen over afrekening van water, gas en licht of staat dat op hun naam?
Dit jaar toch 4% ongeacht de inkomens dat is toch 20 euro. (maar het kan zijn dat je daar nu te laat mee bent)quote:Op woensdag 26 juni 2013 13:44 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Voor hun inkomen maar een paar %. Zet helaas niet echt zoden aan de dijk.
[..]
Prijs was helaas een all-in-one prijs (huur, gas, water, stookkosten). Electriciteit kwam bij hun neer. Ook niet bij stil gestaan dus.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |