Nu gaan ze in ene moeilijk doen en schermen met huurbescherming. Na even googlen kwam ik er achter dat ze gewoon kunnen blijven zitten waar ze zitten en dat dat hele contract niet veel voorsteld qua rechten naar mij, de verhuurder toe.quote:De duur van de overeenkomst
Artikel 2
De huurovereenkomst is aangegaan voor de periode …. - …. - …... tot minimaal 1 Augustus 2013. In gezamelijk overleg kan deze periode worden verlengd. De verhuurder bedingt uitdrukkelijk dat de huurder het gehuurde na afloop van de huurperiode ontruimt.
[..]
Het einde van de huurovereenkomst
Artikel 14
De opzegtermijn voor de verhuurder is minimaal drie maanden.
Artikel 16
De huurovereenkomst kan met wederzijds goedvinden van huurder en verhuurder nadat de huur is ingegaan op elk moment worden beëindigd.
500,-quote:Op maandag 24 juni 2013 00:15 schreef IrCute het volgende:
Dat is mooi kut ja, hoeveel is de huur incl alles?
In Nederland zijn tijdelijke huurcontracten maar beperkt toegestaan. In het geval van TS mag het wel, mits hij zich aan bepaalde regels houdt, zoals het aanvragen van een vergunning bij de gemeente. Dit zal TS niet gedaan hebben.quote:Op maandag 24 juni 2013 00:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
Kan iemand me even uitleggen hoe dit zit? Waarom is een tijdelijk huurcontract niet tijdelijk?
Ah, ok..quote:Op maandag 24 juni 2013 00:36 schreef Messina het volgende:
[..]
In Nederland zijn tijdelijke huurcontracten maar beperkt toegestaan. In het geval van TS mag het wel, mits hij zich aan bepaalde regels houdt, zoals het aanvragen van een vergunning bij de gemeente. Dit zal TS niet gedaan hebben.
Je kan "tijdelijk" op je contract zetten wat je wilt, zo werkt het niet.
Je doelt op de Leegstandswet?quote:Op maandag 24 juni 2013 00:36 schreef Messina het volgende:
[..]
In Nederland zijn tijdelijke huurcontracten maar beperkt toegestaan. In het geval van TS mag het wel, mits hij zich aan bepaalde regels houdt, zoals het aanvragen van een vergunning bij de gemeente. Dit zal TS niet gedaan hebben.
Je kan "tijdelijk" op je contract zetten wat je wilt, zo werkt het niet.
Hoi Whiskers! Ik heb je gemist!![]()
Je andere huis verkopen en terugverhuizen. Dan mag je het contract opzeggen vanwege dringend eigen gebruik.quote:Op zondag 23 juni 2013 23:49 schreef Mr.J het volgende:
Ja ik heb er te licht over gedacht ja.
Nog bruikbaar advies?
Yep, daar gaat het dus om, vermoed ik althans.quote:Op maandag 24 juni 2013 00:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je doelt op de Leegstandswet?
http://www.rijksoverheid.(...)delijk-verhuren.html
Ok, helderquote:Op maandag 24 juni 2013 01:00 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Yep, daar gaat het dus om, vermoed ik althans.
Dus: ALTIJD een vergunning aanvragen bij de gemeente. Als je dat nalaat, dan valt eea gewoon onder reguliere huur, met alle gevolgen van huurbescherming van dien.
Een tijdelijk huurcontract mag alleen alsquote:Op maandag 24 juni 2013 00:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
Kan iemand me even uitleggen hoe dit zit? Waarom is een tijdelijk huurcontract niet tijdelijk?
Zijn er na een bepaald aantal maanden wonen "rechten op blijven wonen"?
Nou ja, ik vermoed althans dat dat het probleem is van TS... en als dat zo is, zie ik maar weinig uitwegen voor hem/haar om nog van z'n huurders af te komen.quote:
Ok, dank je!quote:Op maandag 24 juni 2013 01:08 schreef Zelva het volgende:
[..]
Een tijdelijk huurcontract mag alleen als
a) Na afloop van de verhuurperiode de verhuurder de woning zelf betrekt
b) Na afloop van die verhuurperiode de verhuurder, nadat deze eerder in de woning heeft gewoond, weer in het verhuurde gaat wonen
c) Er met een vorige huurder is bedongen dat deze na afloop van de huurperiode met de nieuwe huurder weer de woning zal betrekken
Is er geen sprake van bovenstaande, dan is het tijdelijk huurcontract een contract voor onbepaalde tijd.
Alleen via een beroep op de leegstandswet kan het anders, maar dan moet je dus inderdaad een vergunning aanvragen bij de gemeente.
BW 7, artikel 274, lid 2quote:Op maandag 24 juni 2013 01:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ok, dank je!
Heb je ook een bron? Niet dat ik je niet geloof, maar ik zou het graag terug kunnen vinden en zelf lezen.
Dat huurders op zich een behoorlijk sterke positie hebben wist ik (standaarddingen als "koop breekt geen huur"), maar ik heb me er nooit echt in verdiept en in tijdelijke huur al helemaal niet. Vind het dus erg fijn dat jij en anderen me wijzer willen makenquote:Op maandag 24 juni 2013 01:09 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Nou ja, ik vermoed althans dat dat het probleem is van TS... en als dat zo is, zie ik maar weinig uitwegen voor hem/haar om nog van z'n huurders af te komen.
"Dringend eigen gebruik" is wellicht de enige uitweg, maar dat is niet zo gemakkelijk aan te tonen, en zoals ik al zei, het huurrecht geeft huurders een behoorlijk sterke positie.
Je weet dat er een maximumpercentage voor de huurverhoging is?quote:Op maandag 24 juni 2013 01:11 schreef Fe2O3 het volgende:
Particulier? Punten boven de 'sociale grens' ?
Gewoon de huur met X euro verhogen tot ie wel dekkend is, mag 1x per jaar en kunnen huurder niks mee (behalve verhuizen)
Voor particuliere huur? Echt niet.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:12 schreef Zelva het volgende:
[..]
Je weet dat er een maximumpercentage voor de huurverhoging is?
Valt de woning automatisch onder de sociale huur omdat de gevraagde huur lager is dan ¤ 681, maar volgens het puntenstelsel max ¤ 750 zou mogen zijn?quote:Op maandag 24 juni 2013 01:12 schreef Zelva het volgende:
[..]
Je weet dat er een maximumpercentage voor de huurverhoging is?
Ja, zo te lezen wel.. Maf dat de huurders dat voorgesteld hebbenquote:Op maandag 24 juni 2013 01:16 schreef Lilliesleaf het volgende:
Als ik dit zo lees is het voor TS dus waarschijnlijk wel een optie om akkoord te gaan met die 200 euro verhoging die de huurders hebben voorgesteld. (Oud contract opzeggen en gelijk nieuw contract ondertekenen met dezelfde huurders) Dan zitten ze boven die grens voor sociale huur en daarna bij de eerst volgende jaarlijkse verhoging kunnen je ze dus het huis uit werken door de huur flink omhoog te gooien?
Waarschijnlijk zijn ze zelf ook niet helemaal op de hoogte van de regels en hebben ze ook maar viavia gehoord dat ze er niet zomaar uit kunnen, maar zijn ze wel zo beleefd om samen naar een oplossing te zoeken.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, zo te lezen wel.. Maf dat de huurders dat voorgesteld hebben
Ja dus:quote:Op maandag 24 juni 2013 01:16 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Valt de woning automatisch onder de sociale huur omdat de gevraagde huur lager is dan ¤ 681, maar volgens het puntenstelsel max ¤ 750 zou mogen zijn?
Ik bedoel: heeft een huurder gewoon geluk als hij huurt voor ¤ 500 p/m terwijl een huur volgens het puntenstelsel max ¤ 750 zou moeten zijn? Dat de maximumhuurverhoging dus gewoon geldt tot de ¤ 681 (of wat het maximum het betreffende jaar is) is bereikt??
Nee, TS kan perfect uitrekenen of de woning boven of onder de grens valt. Als ie erboven valt kan TS gewoon de huur met bijv. 1000e omhoog gooien.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:16 schreef Lilliesleaf het volgende:
Als ik dit zo lees is het voor TS dus waarschijnlijk wel een optie om akkoord te gaan met die 200 euro verhoging die de huurders hebben voorgesteld. (Oud contract opzeggen en gelijk nieuw contract ondertekenen met dezelfde huurders) Dan zitten ze boven die grens voor sociale huur en daarna bij de eerst volgende jaarlijkse verhoging kunnen je ze dus het huis uit werken door de huur flink omhoog te gooien?
Ja.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:16 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Valt de woning automatisch onder de sociale huur omdat de gevraagde huur lager is dan ¤ 681, maar volgens het puntenstelsel max ¤ 750 zou mogen zijn?
Maar ook voor geliberaliseerde huur geldt dat de huurders naar de Huurcommissie kunnen stappen. Die gaan vast niet akkoord met ¤ 1000 huursverhoging oid zonder onderbouwing neem ik aan?quote:Op maandag 24 juni 2013 01:18 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zijn ze zelf ook niet helemaal op de hoogte van de regels en hebben ze ook maar viavia gehoord dat ze er niet zomaar uit kunnen, maar zijn ze wel zo beleefd om samen naar een oplossing te zoeken.
TS zei al dat het 500,- all in is, dus dat valt sowieso onder die grens en mag je niet zomaar verhuren. Vandaar het idee van nieuw contract aangaan, waarbij huurders zelf oude contract teniet doen en vrijwillig een nieuw contract aangaan van boven die grens, dan verhogen.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:18 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Nee, TS kan perfect uitrekenen of de woning boven of onder de grens valt. Als ie erboven valt kan TS gewoon de huur met bijv. 1000e omhoog gooien.
Sowieso niet een nieuw contract aangaan, maar de huur verhogen. Of met 4 tot 6.5% als onder de grens of met gigantisch veel als boven de grens.
De verhoging van sociale huren mag de woning NIET boven de sociale grens tillen namelijk, dan is de max huur de max sociale huur.
Dat kan dus niet.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:18 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Nee, TS kan perfect uitrekenen of de woning boven of onder de grens valt. Als ie erboven valt kan TS gewoon de huur met bijv. 1000e omhoog gooien.
Nee, volgens mij gaat het om de daadwerkelijke huur, niet wat er voor gevraagd zou kunnen worden.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:18 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Sowieso niet een nieuw contract aangaan, maar de huur verhogen. Of met 4 tot 6.5% als onder de grens of met gigantisch veel als boven de grens.
De verhoging van sociale huren mag de woning NIET boven de sociale grens tillen namelijk, dan is de max huur de max sociale huur.
"de huur van de woning gesplitst is in kale huur en servicekosten. Bij all-in huur is namelijk onduidelijk of de kale huur boven de liberalisatiegrens ligt."quote:Op maandag 24 juni 2013 01:18 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja dus:
http://www.rijksoverheid.(...)je-sector-huurwoning
Had het zelf al gevonden, maar wederom dankquote:
Het is sowieso maar ¤ 500 p/maandquote:Op maandag 24 juni 2013 01:21 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
"de huur van de woning gesplitst is in kale huur en servicekosten. Bij all-in huur is namelijk onduidelijk of de kale huur boven de liberalisatiegrens ligt."
Dat is bij TS niet het geval toch?
Ja, maar met mijn plannetje van simpelweg nieuw contract met 700,- all in werkt dan dus ook niet...quote:Op maandag 24 juni 2013 01:22 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het is sowieso maar ¤ 500 p/maand
Klopt sowieso niet dus helaas... Want sociale huur (wel als het nieuwe huurders waren)..quote:Op maandag 24 juni 2013 01:22 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Ja, maar met mijn plannetje van simpelweg nieuw contract met 700,- all in werkt dan dus ook niet...
Meh die 500e heeft TS de das om gedaan, maar sowieso mag een incl. huur _niet_. Service kosten moeten uitgeschreven en verrekend.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:20 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
TS zei al dat het 500,- all in is, dus dat valt sowieso onder die grens en mag je niet zomaar verhuren. Vandaar het idee van nieuw contract aangaan, waarbij huurders zelf oude contract teniet doen en vrijwillig een nieuw contract aangaan van boven die grens, dan verhogen.
Ik ookquote:Op maandag 24 juni 2013 01:23 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Ik vrees toch echt dat TS een serieus probleem heeft om die huurders er op korte termijn uit te krijgen...
Maar, als je dus overeenkomt met de huidige huurders dat ZIJ akkoord gaan met ontbinden van contract (opzegtermijn,blabla) en dan een nieuw contract aangaan met 700,- dan zijn het toch op papier nieuwe huurders?quote:Op maandag 24 juni 2013 01:24 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Klopt sowieso niet dus helaas... Want sociale huur (wel als het nieuwe huurders waren)..
Een leegstandswetvergunning aanvragen voor een bewoonde woning lijkt me niet echt mogelijk.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:18 schreef Fe2O3 het volgende:
beter nog is als TS tussentijds die leegstandswet vergunning aanvraagt, meeneemt in nieuwe contract en ze na 3mnd eruit kan gooien
Nieuw contract met dezelfde huurders kan m.i. ook niet. Verkapte huurverhoging en kunnen ze dus terug laten draaien.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:24 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Meh die 500e heeft TS de das om gedaan, maar sowieso mag een incl. huur _niet_. Service kosten moeten uitgeschreven en verrekend.
Nieuw contract boven de 682, - zou werken, dan zit TS nog wel minimaal aan 1 jaar aan ze vast ...
beter nog is als TS tussentijds die leegstandswet vergunning aanvraagt, meeneemt in nieuwe contract en ze na 3mnd eruit kan gooien
Maar als de huurders gehaaid zijn trappen ze daar niet in ...
Hmm, ok. Wel jammer voor TS.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nieuw contract met dezelfde huurders kan m.i. ook niet. Verkapte huurverhoging en kunnen ze dus terug laten draaien.
Nee. Verkapte huurverhoging m.i.. Als ze er iets tegen willen doen (bedenken zich na zich geïnformeerd te hebben) dan houdt het geen stand naar mijn mening.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:25 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Maar, als je dus overeenkomt met de huidige huurders dat ZIJ akkoord gaan met ontbinden van contract (opzegtermijn,blabla) en dan een nieuw contract aangaan met 700,- dan zijn het toch op papier nieuwe huurders?
Mij ook nietquote:Op maandag 24 juni 2013 01:25 schreef Zelva het volgende:
[..]
Een leegstandswetvergunning aanvragen voor een bewoonde woning lijkt me niet echt mogelijk.
Mja, uitsplitsen kale huur en service kosten (moet toch ivm 'all in') weet niet hoe een rechter daarin mee gaat.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nieuw contract met dezelfde huurders kan m.i. ook niet. Verkapte huurverhoging en kunnen ze dus terug laten draaien.
"Koop breekt geen huur"quote:Op maandag 24 juni 2013 01:30 schreef Lilliesleaf het volgende:
TS moet ze er sowieso uit weten te krijgen, aangezien het anders volledig onverkoopbaar is.
"Wil de nieuwe eigenaar de woning zelf gebruiken (dringend eigen gebruik), dan kan hij de huur ook niet opzeggen. Dit kan pas 3 jaar nadat hij de huurder schriftelijk gemeld heeft dat hij de nieuwe eigenaar is."
http://www.rijksoverheid.(...)ntract-opzeggen.html
Ja, maar drie (!) jaar is wel erg belachelijk overdreven! :| Had niet door dat het zó lang was.quote:
wat een onzin dit, de huur met 1000 euro verhogenquote:Op maandag 24 juni 2013 01:18 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Ik niet, en iedere andere geinteresseerde kopert ook niet. Want niks is zo rot als een verhuurd huis kopen, zie maar eens dat je die huurders eruit krijgt.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:30 schreef Whiskers2009 het volgende:
ERGO: TS heeft dikke problemen. Want ook koop breekt geen huur. Wie gaat dat huis nog kopen?
Anders zou het te gemakkelijk zijn om op die manier huurders te lozen, gewoon op papier je huis verkopenquote:Op maandag 24 juni 2013 01:31 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Ja, maar drie (!) jaar is wel erg belachelijk overdreven! :| Had niet door dat het zó lang was.
Enige wat hij kan doen is zijn huidige woning verkopen (als het een koopwoning is en dat gaat nu vaak ook écht niet snel) of de huur van zijn huidige woning opzeggen en dan een beroep doen op dringend eigen gebruik (want financieel niet te bolwerken anders).quote:Op maandag 24 juni 2013 01:31 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Mja, uitsplitsen kale huur en service kosten (moet toch ivm 'all in') weet niet hoe een rechter daarin mee gaat.
Misschien dat TS het op dringend eigen gebruik kan gooien, maar ik weet niet waarom TS wilt verkopen. In een extreem geval zou TS bijv. kunnen stellen dat de relatie over is en hij weer over zijn eigen woning wilt beschikken. Dat kost TS een rechtzaak + advocaat en waarsch. een 3 mnd+ voor ze eruit zijn, maar een rechter gaat daar wel in mee.
Als de huur particulier is dan mag dat gewoon :pquote:Op maandag 24 juni 2013 01:32 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
wat een onzin dit, de huur met 1000 euro verhogen
Ik denk daarentegen dat een rechter niet achterlijk is. En het zou betekenen dat TS ook echt daadwerkelijk weer in de woning moet gaan wonen, want ik zou het als huurder wel weten hoor. Dat wordt een flinke schadevergoeding als het allemaal maar frauduleus bleek.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:31 schreef Fe2O3 het volgende:
Misschien dat TS het op dringend eigen gebruik kan gooien, maar ik weet niet waarom TS wilt verkopen. In een extreem geval zou TS bijv. kunnen stellen dat de relatie over is en hij weer over zijn eigen woning wilt beschikken. Dat kost TS een rechtzaak + advocaat en waarsch. een 3 mnd+ voor ze eruit zijn, maar een rechter gaat daar wel in mee.
Niet echt. Anders wordt het wel erg makkelijk om handjeklap woningen te verkopen om huurders eruit te krijgen.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:31 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Ja, maar drie (!) jaar is wel erg belachelijk overdreven! :| Had niet door dat het zó lang was.
Klopt. Gaat de Huurcommissie m.i. nooit mee akkoord zonder goede onderbouwing (zoals ik eerder al zei). En reken maar dat die huurders de Huurcommissie zouden vinden.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:32 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
wat een onzin dit, de huur met 1000 euro verhogen
Nee hoor ...quote:Op maandag 24 juni 2013 01:33 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Als de huur particulier is dan mag dat gewoon :p
Bewijs het maarquote:Op maandag 24 juni 2013 01:33 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik denk daarentegen dat een rechter niet achterlijk is. En het zou betekenen dat TS ook echt daadwerkelijk weer in de woning moet gaan wonen, want ik zou het als huurder wel weten hoor. Dat wordt een flinke schadevergoeding als het allemaal maar frauduleus bleek.
Hypotheekverstrekker/gever = de koper/eigenaar. Hypotheeknemer = de bank.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:34 schreef JoPiDo het volgende:
Wat vond de hypotheekverstrekker van het briljante idee om te gaan verhuren? Dit gaat nog een heel lang verhaal worden, wat TS veel geld gaat kosten...
zodra je boven die magische grens aan huur betaalt, ben je totaal overgeleverd aan de grillen van je verhuurderquote:Op maandag 24 juni 2013 01:33 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Als de huur particulier is dan mag dat gewoon :p
Dat kan dus niet. Verkapte huurverhogingquote:Op maandag 24 juni 2013 01:36 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Bewijs het maar
TS zit vrijwel zeker vast aan een verhuisvergoeding van rond de 5000e ? op dit moment ...
Misschien is het beste nu sowieso met die 200e pm akkoord te gaan, en zo snel mogelijk de huur in kale huur en service kosten te splitsen. Dan kan TS iig het gwl + vve + ??? (? neem ik aan) kosten dekkend maken. Want hoger uitgevallen service kosten kunnen gewoon geclaimed worden.
Das niet zo moeilijk hoor. Tenzij TS zin heeft om nog lange tijd met die woning opgescheept te zitten.quote:
Wel, ze bieden het zelf aan + een splitsing tussen kale huur en service kosten is geen huur verhoging.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:37 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat kan dus niet. Verkapte huurverhoging
Het jaagt hem sowieso al op kosten, want hij vangt te weinig om quitte te spelen (zie OP)quote:Op maandag 24 juni 2013 01:37 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Hypotheekverstrekker/gever = de koper/eigenaar. Hypotheeknemer = de bank.![]()
Maar ik snap wat je bedoelt... heb zo het idee dat ook dìt akkefietje TS wellicht op kosten gaat jagen.
Huisje verhuurd zonder toestemming van de bank? = trouble.
Yep. TS = in deep shit, vrees ik.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:38 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het jaagt hem sowieso al op kosten, want hij vangt te weinig om quitte te spelen (zie OP)
aha! Dat wist ik niet... Ik krijg al een beetje medelijden met TS...quote:Op maandag 24 juni 2013 01:37 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Hypotheekverstrekker/gever = de koper/eigenaar. Hypotheeknemer = de bank.![]()
En als ze zich bedenken (en dat doen ze nadat ze zich hebben laten informeren) dan houdt het geen stand. Plus dat TS écht niet na een jaar zo maar ¤ 1000 huurverhoging kan eisen.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:38 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Wel, ze bieden het zelf aan + een splitsing tussen kale huur en service kosten is geen huur verhoging.
Oh en http://www.rijksoverheid.(...)rovereenkomsten.html
Voor de particuliere verhoging.
Agreequote:Op maandag 24 juni 2013 01:39 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Yep. TS = in deep shit, vrees ik.
quote:Op maandag 24 juni 2013 01:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Enige wat hij kan doen is zijn huidige woning verkopen (als het een koopwoning is en dat gaat nu vaak ook écht niet snel) of de huur van zijn huidige woning opzeggen en dan een beroep doen op dringend eigen gebruik (want financieel niet te bolwerken anders).
En als je het nou op verbroken relatie gooit? Bij notaris vastleggen dat huis naar z'n vriendin gaat, hij staat 'op straat' en heeft zijn woning weer nodig.quote:
Goede vraag. Maar ik denk dat daar wel op gelet wordt bij dit soort dingen, en dat die huurders ook niet achterlijk zijn..quote:Op maandag 24 juni 2013 01:36 schreef Lilliesleaf het volgende:
En als TS nou samenwoont met vrouw/vriendin. Kunnen ze het niet gooien op een verstoorde relatie en dat hij uit huis gaat, zich van huidige woning uitschrijft en daarna beroep doen op eigen gebruik?
En dan later het huis weer in de verkoop en notarieel regelen dat de huidige woning weer van beiden wordt?quote:Op maandag 24 juni 2013 01:41 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
En als je het nou op verbroken relatie gooit? Bij notaris vastleggen dat huis naar z'n vriendin gaat, hij staat 'op straat' en heeft zijn woning weer nodig.
Precies. En de rechter die hier uiteindelijk wellicht over moet gaan oordelen is waarschijnlijk ook niet op z'n achterhoofd gevallen... want eea ruikt toch echt sterk naar een frauduleuze handeling.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Goede vraag. Maar ik denk dat daar wel op gelet wordt bij dit soort dingen, en dat die huurders ook niet achterlijk zijn..
Goed, laat de huurders zoiets maar bewijzen dan... die notariële actes zijn niet openbaar geloof ik.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Goede vraag. Maar ik denk dat daar wel op gelet wordt bij dit soort dingen, en dat die huurders ook niet achterlijk zijn..
Hangt er vanaf aan wie de bewijslast is. En volgens mij is dat dus NIET aan die huurders.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:45 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Goed, laat de huurders zoiets maar bewijzen dan... die notariële actes zijn niet openbaar geloof ik.
Zeker als er sprake is van een samenlevingscontract/huwelijk lijkt het me goedkoper om voor de vorm te scheiden, inboedel zo te verdelen, en weer te hertrouwen dan met de huurders opgescheept te blijven. En dat lijkt me een volledig normale gang van zaken... Behalve dat het fake is, maar goed, bewijs maar.
Een woning op Funda zetten/laten staan wel.. En zie mijn post over de notarisquote:Op maandag 24 juni 2013 01:45 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Goed, laat de huurders zoiets maar bewijzen dan... die notariële actes zijn niet openbaar geloof ik.
Zeker als er sprake is van een samenlevingscontract/huwelijk lijkt het me goedkoper om voor de vorm te scheiden, inboedel zo te verdelen, en weer te hertrouwen dan met de huurders opgescheept te blijven. En dat lijkt me een volledig normale gang van zaken... Behalve dat het fake is, maar goed, bewijs maar.
als ik het zo lees, wordt "dringend eigen gebruik" alleen toegekend bij sloop of renovatie van de woningquote:
Interessantquote:Op maandag 24 juni 2013 01:46 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
als ik het zo lees, wordt "dringend eigen gebruik" alleen toegekend bij sloop of renovatie van de woning
Dan wacht TS een paar maanden. Is alsnog goedkoper dan dit, zeker als de woning toch niet verkocht gaat worden de komende tijd. En notaris gaat echt geen vragen stellen over zulke dingen bij scheiding oid. ("gewoon" samenwonen is een ander verhaal, dat zou namelijk wel een rare constructie zijn.)quote:Op maandag 24 juni 2013 01:46 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Een woning op Funda zetten/laten staan wel.. En zie mijn post over de notaris
Een beroep doen op is niet voldoende. Dat dringend eigen gebruik moet er ook echt zijn en niet slechts voor een korte periode. Dus na een maand het huis weer in de verkoop gooien is vragen om problemen bijvoorbeeld.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:41 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
En als je het nou op verbroken relatie gooit? Bij notaris vastleggen dat huis naar z'n vriendin gaat, hij staat 'op straat' en heeft zijn woning weer nodig.
TS komt nu al niet uit. En een paar maanden lijken me niet voldoende om de schijn niet te wekken..quote:Op maandag 24 juni 2013 01:47 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Dan wacht TS een paar maanden. Is alsnog goedkoper dan dit, zeker als de woning toch niet verkocht gaat worden de komende tijd. En notaris gaat echt geen vragen stellen over zulke dingen bij scheiding oid. ("gewoon" samenwonen is een ander verhaal, dat zou namelijk wel een rare constructie zijn.)
Nee, sloop of renovatie van de woning kan gekenmerkt worden als dringend eigen gebruik.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:46 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
als ik het zo lees, wordt "dringend eigen gebruik" alleen toegekend bij sloop of renovatie van de woning
Ja, overdrachtsbelasting.. goed punt. Vraag is of die kosten opwegen tegen de kosten van die huurders in het huis houden.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:48 schreef Zelva het volgende:
[..]
Een beroep doen op is niet voldoende. Dat dringend eigen gebruik moet er ook echt zijn en niet slechts voor een korte periode. Dus na een maand het huis weer in de verkoop gooien is vragen om problemen bijvoorbeeld.
Naast dat is een huis even overschrijven naar een vriendin überhaupt niet mogelijk natuurlijk. Niet zonder overdrachtsbelasting te betalen en dergelijke.
Dit dus.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:48 schreef Zelva het volgende:
[..]
Een beroep doen op is niet voldoende. Dat dringend eigen gebruik moet er ook echt zijn en niet slechts voor een korte periode. Dus na een maand het huis weer in de verkoop gooien is vragen om problemen bijvoorbeeld.
Naast dat is een huis even overschrijven naar een vriendin überhaupt niet mogelijk natuurlijk. Niet zonder overdrachtsbelasting te betalen en dergelijke.
Scheiden is gratis ofzo? En dan nog is het niet geloofwaardigquote:Op maandag 24 juni 2013 01:47 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Dan wacht TS een paar maanden. Is alsnog goedkoper dan dit, zeker als de woning toch niet verkocht gaat worden de komende tijd. En notaris gaat echt geen vragen stellen over zulke dingen bij scheiding oid. ("gewoon" samenwonen is een ander verhaal, dat zou namelijk wel een rare constructie zijn.)
Volstrekt niet, inderdaad.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:50 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Scheiden is gratis ofzo? En dan nog is het niet geloofwaardig
Met onverkoopbaar huis zitten vanwege die huurders op lange termijn wel dan?quote:Op maandag 24 juni 2013 01:50 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Scheiden is gratis ofzo? En dan nog is het niet geloofwaardig
quote:Op maandag 24 juni 2013 01:50 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Dit dus.
Ruikt sterk naar een zogenaamde paulaineuze handeling en daar prikt een rechter echt wel doorheen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |