De wereldwijde "league of Muslim scholars" (soennieten) waaronder al-Qaradawi die in Qatar verblijft maar ook de populaire Saoedie-Salafi al-Arifi heeft opgeroepen tot een jihad in Syrie tegen het regime van Bashar al-Assad. Maar bijv. het bekende Azhar-instituut heeft zich daar niet bij aangesloten, en dat nogmaals verduidelijkt. Hoewel er wel onder hen wel geestelijken zijn die zich daar op individuele basis (oproep tot jihad in Syrie) bij aansluiten, maar Azhar als geheel niet.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 16:09 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Andere veelgehoorde theorie is de openlijke oproepen tot Jihad door geestelijken in Egypte, wat de situatie nu heel snel kan laten escaleren.
quote:Op zaterdag 15 juni 2013 12:28 schreef De_Guidance het volgende:
Ik had gisteren de film V for Vendetta gezien (2005, speelt zich af in 2020) en daar was een passage "Syria, before and after".
Waarschijnlijk gewoon toeval, wel interessant.
quote:Op zaterdag 15 juni 2013 18:41 schreef Mani89 het volgende:
Assad heeft inderdaad chemische wapens gebruikt omdat Obama het zich niet zou kunnen veroorloven hierover te liegen, aldus de defensie expert van 1 Vandaag
De vlag is sinds 1932 al de "Independence flag" van Syrë. Dus zo raar om het te zien is het nou ook weer niet.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 18:19 schreef Che_ het volgende:
[..]
Het is allemaal een complot!! Al die explosieven zijn hologrammen!!1 Mensen OPEN DE OGEN!! OBAMA is een REPTILLIAN en heeft de MEXICAANSE GRIEP geschapen om de MENSHEID uit te roeien. Dat hebben ze besloten bij de BILDERBERG GROEP!
Bronquote:Egyptian President Mohamed Morsi announced on Saturday the end of diplomatic ties with the Syrian regime led by Bashar Al-Asaad.
"We have decided to close down the Syrian embassy in Cairo," said Morsi during a popular conference held in support of the ongoing Syrian uprising at a fully-packed Cairo Indoor Stadium.
"The Egyptian envoy in Damascus will also be withdrawn."
Waar maak je je zorgen om?quote:Op zaterdag 15 juni 2013 21:53 schreef rakotto het volgende:
Voor de Arabisch lezende mensen hier... Hoe zou ik dit moeten opvatten? Ik weet wat er staat, en maak me best zorgen hierover.
[ afbeelding ]
[..]
Bron
Ik ben tegen buitenlandse interventie.quote:
Lijkt me sterk dat Egypte daar iets over te zeggen heeft.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 21:59 schreef rakotto het volgende:
[..]
Ik ben tegen buitenlandse interventie.
Ik doelde meer op haar eigen leger.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 22:17 schreef Peunage het volgende:
[..]
Lijkt me sterk dat Egypte daar iets over te zeggen heeft.
wat staat daar dan? dat ze de ambassade sluiten?quote:Op zaterdag 15 juni 2013 21:53 schreef rakotto het volgende:
Voor de Arabisch lezende mensen hier... Hoe zou ik dit moeten opvatten? Ik weet wat er staat, en maak me best zorgen hierover.
das misschien een principe kwestie, maar de praktijk is dat dit conflict, door externe mogendheden beslecht zal wordenquote:Op zaterdag 15 juni 2013 21:59 schreef rakotto het volgende:
[..]
Ik ben tegen buitenlandse interventie.
Morsi: De Egyptische volk en leger zullen de Syrische bevolking niet in de steek laten en steunen onze broeders/zusters in Syire.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 22:34 schreef Slayage het volgende:
[..]
wat staat daar dan? dat ze de ambassade sluiten?
quote:Iraqi al-Qaeda chief rejects Zawahiri orders
In new audio recording, Abu Bakr al-Baghdadi reaffirms commitment to merging with Syrian opposition al-Nusra Front.
Al-Qaeda's leader in Iraq has rejected orders from Ayman al-Zawahiri, the group's global chief, to break up his group's claimed union with the Jabhat al-Nusra, an armed Islamist group in Syria, according to a new audio message.
The purported remarks by head of Islamic State of Iraq (ISI) Abu Bakr al-Baghdadi in the message posted on jihadist forums on Saturday indicate tensions between ISI and al-Qaeda's central command.
In April, Baghdadi announced that ISI had merged with Syria's Jabhat al-Nusra, or al-Nusra Front.
Al-Nusra leader Abu Mohammed al-Jawlani acknowledged a relationship between the two groups, but he denied there had been a merger and publicly pledged his allegiance to Zawahiri.
In Saturday's message, the man identified as Baghdadi said "the Islamic State of Iraq and the Levant will remain, as long as we have a vein pumping or an eye blinking. It remains and we will not compromise nor give it up".
"It remains, and we will not compromise; we will not give up [...] until we die."
Earlier this month, Zawahiri ruled that the ISI and al-Nusra should operate as separate entities, according to a letter released to Al Jazeera.
Baghdadi had "made a mistake" by announcing a merger "without consulting us", he said.
The merger plan has been "damaging to all jihadists", Zawahiri said, adding that "Al-Nusra Front is an independent branch of Al-Qaeda".
But the message on Saturday said: "When it comes to the letter of Sheikh Ayman al-Zawahiri - may God protect him - we have many legal and methodological reservations."
After consulting with the consultative council of the Islamic State of Iraq and the Levant [...] I chose the order of God over the orders that contravenes Allah in the letter.
The audio message could not immediately be independently verified.
Al-Nusra Front, created in January 2012, joined al-Qaeda last December on a US list of foreign terrorist organisations.
An al-Nusra front member in Syria, speaking on condition of anonymity, told Al Jazeera that following the release of Zawahiri's letter, many members of ISI rejoined al-Nusra, particularly in the province of Deir Ezzor.
He said this new audio recording causes further division and confusion among those fighting on the ground.
"Defying the orders of Zawahiri is a black dot on Baghdadi's career", he said.
Among elements fighting to oust the regime of Syrian President Bashar al-Assad, al-Nusra is one of the best armed and most successful on the battlefield. It has carried out some of the deadliest attacks in the uprising, claiming responsibility for several suicide bombings.
Al Jazeera English
Egypte behoort samen met Turkije en Iran tot de permanente machten van het MO. Syrie is wisselgeld.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 23:08 schreef IPA35 het volgende:
Met betrekking tot Syrië zeker?
Egypte is al een non-entiteit an sich maar over de situatie in Syrië hebben ze geen enkele inbreng.
Ik zie niet helemaal in hoe ze in het rijtje van Turkije en Iran past. Egypte heeft moeite met de eigen bevolking te voeden. Ja ze hebben een redelijk sterk leger, maar dat alleen maakt je niet machtig.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 23:15 schreef waht het volgende:
[..]
Egypte behoort samen met Turkije en Iran tot de permanente machten van het MO. Syrie is wisselgeld.
Nee omdat hij een massamoordenaar is net als zijn vader.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 16:31 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Waarom is Assad een rat? Komt het omdat hij Sjiiet is?
Het komt en gaat met de tijd natuurlijk, qua populatie is Egypte gewoon omvangrijk en dat is de voornaamste voorwaarde om machtig te zijn.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 23:33 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ik zie niet helemaal in hoe ze in het rijtje van Turkije en Iran past. Egypte heeft moeite met de eigen bevolking te voeden. Ja ze hebben een redelijk sterk leger, maar dat alleen maakt je niet machtig.
Volgens hem zeggen meerdere bronnen dat het waar is, ook zegt hij dat het spoedig heroverd zal worden.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 16:41 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Dan denk ik niet dat hij dat ook zomaar kan ruiken
das wel heftige taal iddquote:Op zaterdag 15 juni 2013 23:00 schreef rakotto het volgende:
[..]
Morsi: De Egyptische volk en leger zullen de Syrische bevolking niet in de steek laten en steunen onze broeders/zusters in Syire.
dit dus, dit is altijd zo geweest ookquote:Op zaterdag 15 juni 2013 23:15 schreef waht het volgende:
[..]
Egypte behoort samen met Turkije en Iran tot de permanente machten van het MO. Syrie is wisselgeld.
Dat is nu niet het geval aangezien de vijand (Assad) geen gelovige is in hun ogen, dus ze gebruiken de hulp van de ongelovigen om een ongelovige te bestrijden. Maar als FSA met Amerikaanse wapens Jabhat al-Nusra en co gaan bestrijden, dan zullen ze wel afvalligen worden genoemd.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 12:17 schreef Aloulou het volgende:
De Jubhat an-Nusra lui zullen namelijk geen wapens krijgen en de groepen die dat wel krijgen al snel afschilderen als "handlangers van Amerika" en daarmee afvalligen ("ongelovigen als bondgenoot nemen is ook ongelovig")
Zij roepen Ya Hussain, jij roept weer Ya America..quote:Op vrijdag 14 juni 2013 20:02 schreef De_Ilias het volgende:
Ya hussein is zeker weten een Sjieitische kreet die niks met de Sunnieten te maken heeft. Het is een kreet van afgodenarij en een kreet van sjietische extremisten.
Amerika wees nuttig en vernietig die Hezboshaytaan voorgoed, en ook Iran.
Het zeggen van Ya hussein is een vertaling van "O hussein help ons" en dit soort kreten zijn niet toegestaan, omdat Allaah (De enige God) de Helper is.
Laten we veronderstellen dat wat jij zegt klopt, dit kan dan alleen op plekken waar moslims onderdrukt worden. Bosnië, Afghanistan (versus de Sovjets), Kaukasus (versus Rusland) etc. Dus eigen schuld, dikke bult van die regimes.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 21:08 schreef Duizend-Bommen het volgende:
En degenen die tegenstribbelen een stelletje Salafisten op hun dak sturen.
Hebben ze in het verleden al gedaan:quote:Op zaterdag 15 juni 2013 11:23 schreef Duizend-Bommen het volgende:
Wat mij misschien nog wel het meest tegenvalt, is die afzichtelijke hypocrisie. Waarom zegt Obama niet gewoon: 'Screw You! Wij zijn de VS, en als je niet doet wat wij willen, zullen we je léren! En van die olie en dat gas blijf je af! Dat is ons 'eerstgeboorterecht'!
Dat die man een hypocriet is, was al langer bekend, die mufti van de sultan. Neemt niet weg dat hij zich nu bij de goede zijde heeft aangesloten, namelijk tegen de tiran. Alleen zijn beweegredenen zijn misschien niet zuiver.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 18:01 schreef Aloulou het volgende:
Om af te sluiten met de grote beschuldiging dat Qaradawi "erger is dan de nep profeet ten tijde van Mohammed en vijand van de Islam die de naam Musaylima droeg".
Dat zei ik inderdaad. Het is dus een kwestie van tijd (en als Assad eenmaal verdreven is) voordat de Syrische rebellen onderling elkaar de tent gaan uitvechten.quote:Op zondag 16 juni 2013 12:06 schreef Shawn het volgende:
Dat is nu niet het geval aangezien de vijand (Assad) geen gelovige is in hun ogen, dus ze gebruiken de hulp van de ongelovigen om een ongelovige te bestrijden. Maar als FSA met Amerikaanse wapens Jabhat al-Nusra en co gaan bestrijden, dan zullen ze wel afvalligen worden genoemd.
Ach ja, zo heeft iedereen wel wat. De Moslims die nu massaal naar Syrie afreizen hebben blijkbaar jaren liggen slapen terwijl Israel vrolijk verder koloniseert en afentoe bommetjes op Gaza dropt. De poorten naar de hemel zijn blijkbaar niet in Jeruzalem maar Damascus, zoals de imam van Qods terecht kritisch opmerkt.quote:Dat die man een hypocriet is, was al langer bekend, die mufti van de sultan.
Slechte vergelijking. Het is niet zo makkelijk om naar Israël af te reizen. En al die omringende landen (inclusief Hezbollah en Assad) worden afgeschilderd als de bewakers van de Israëlische grenzen die de jihadisten oppakken/doden voordat ze Israël bereiken.quote:Op zondag 16 juni 2013 12:15 schreef Aloulou het volgende:
Ach ja, zo heeft iedereen wel wat. De Moslims die nu massaal naar Syrie afreizen hebben blijkbaar jaren liggen slapen terwijl Israel vrolijk verder koloniseert en afentoe bommetjes op Gaza dropt. De poorten naar de hemel zijn blijkbaar niet in Jeruzalem maar Damascus, zoals de imam van Qods terecht kritisch opmerkt.
Israelische doelen zijn niet alleen in Israel toch? Ook hier in NL? Ik spoor niemand aan maar als men echt wil zijn er mogelijkheden hoor. Zou het geen selectieve verontwaardiging kunnen zijn denk je zelf?quote:Op zondag 16 juni 2013 12:25 schreef Shawn het volgende:
Slechte vergelijking. Het is niet zo makkelijk om naar Israël af te reizen. En al die omringende landen (inclusief Hezbollah en Assad) worden afgeschilderd als de bewakers van de Israëlische grenzen die de jihadisten oppakken/doden voordat ze Israël bereiken.
Ieder zijn eigen ideeën. Voor mij is het onbegrijpelijk hoe naïef je bent als je dit echt zelf denkt.quote:Op zondag 16 juni 2013 12:25 schreef Shawn het volgende:
Nu Mubarak is verdwenen, zie je bijvoorbeeld meer aanvallen op Israël vanuit de Sinaïwoestijn. En hetzelfde zal ook gaan gebeuren mocht Assad verdwijnen. De weg naar Jeruzalem gaat via Damascus. En dit klinkt geloofwaardiger dan dat de weg naar Jeruzalem via Karbala gaat (zoals Khomeini zei) of zijn slaaf Nasrallah en de zogenaamde 'as van verzet' die denken dat de weg naar Jeruzalem via Al-Qusayr gaat.
Er is geen reden tot dat soort kleine aanvallen als de moslims een islamitische staat hebben die grenst aan Israël. Je moet grootser denken. Hoe deed Saladin het ook alweer, door eerst Egypte en Syrië te veroveren alvorens Jeruzalem te bevrijden.quote:Op zondag 16 juni 2013 12:30 schreef Aloulou het volgende:
Israelische doelen zijn niet alleen in Israel toch? Ook hier in NL? Ik spoor niemand aan maar als men echt wil zijn er mogelijkheden hoor. Zou het geen selectieve verontwaardiging kunnen zijn denk je zelf?
Het is meer logica dan naïviteit.quote:Ieder zijn eigen ideeën. Voor mij is het onbegrijpelijk hoe naïef je bent als je dit echt zelf denkt.
Je droomt, serieus. Jij denkt dat "de Islamitische staat" (naar jouw ideeën) er gaat komen in Syrie? Men laat het niet eens in Mali toe of Somalie...nietszeggende zandlanden in vergelijk tot Syrië.quote:Op zondag 16 juni 2013 12:39 schreef Shawn het volgende:
Er is geen reden tot dat soort kleine aanvallen als de moslims een islamitische staat hebben die grenst aan Israël. Je moet grootser denken. Hoe deed Saladin het ook alweer, door eerst Egypte en Syrië te veroveren alvorens Jeruzalem te bevrijden.
de strijd met assad aangaan is realistischer dan de strijd met israel aangaan, die vergelijk loopt niet helemaalquote:Op zondag 16 juni 2013 12:15 schreef Aloulou het volgende:
Ach ja, zo heeft iedereen wel wat. De Moslims die nu massaal naar Syrie afreizen hebben blijkbaar jaren liggen slapen terwijl Israel vrolijk verder koloniseert en afentoe bommetjes op Gaza dropt. De poorten naar de hemel zijn blijkbaar niet in Jeruzalem maar Damascus, zoals de imam van Qods terecht kritisch opmerkt.
De islamitische staat zal er hoe dan ook komen, daar ben ik van overtuigd ja, de vraag is wanneer.quote:Op zondag 16 juni 2013 12:48 schreef Aloulou het volgende:
Je droomt, serieus. Jij denkt dat "de Islamitische staat" (naar jouw ideeën) er gaat komen in Syrie? Men laat het niet eens in Mali toe of Somalie...nietszeggende zandlanden in vergelijk tot Syrië.
Geloof jij dit nou serieus? Dat ze Damascus Jeruzalem gaan bevrijden?quote:Op zondag 16 juni 2013 12:25 schreef Shawn het volgende:
[..]
Slechte vergelijking. Het is niet zo makkelijk om naar Israël af te reizen. En al die omringende landen (inclusief Hezbollah en Assad) worden afgeschilderd als de bewakers van de Israëlische grenzen die de jihadisten oppakken/doden voordat ze Israël bereiken.
Nu Mubarak is verdwenen, zie je bijvoorbeeld meer aanvallen op Israël vanuit de Sinaïwoestijn. En hetzelfde zal ook gaan gebeuren mocht Assad verdwijnen. De weg naar Jeruzalem gaat via Damascus. En dit klinkt geloofwaardiger dan dat de weg naar Jeruzalem via Karbala gaat (zoals Khomeini zei) of zijn slaaf Nasrallah en de zogenaamde 'as van verzet' die denken dat de weg naar Jeruzalem via Al-Qusayr gaat.
en terecht, die walgelijke ideologieën die die shabab mensen in somalie en die wahabi toearegs erop na houden, kunnen wmb gestolen worden en idd die landen zijn iet eens te vergelijken met syriequote:Op zondag 16 juni 2013 12:48 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Je droomt, serieus. Jij denkt dat "de Islamitische staat" (naar jouw ideeën) er gaat komen in Syrie? Men laat het niet eens in Mali toe of Somalie...nietszeggende zandlanden in vergelijk tot Syrië.
Dit is een dooddoener, "zal er komen" kan nu zijn of over 250 jaar.quote:Op zondag 16 juni 2013 12:53 schreef Shawn het volgende:
De islamitische staat zal er hoe dan ook komen, daar ben ik van overtuigd ja, de vraag is wanneer.
Dit is een domme vraag Peunage, dat moet je weten. Shawn zal antwoorden dat "zij niet met Islam regeerden", of men dan soennitisch is in meerderheid doet er totaal niet toe. "Dus omdat zij niet met Islam regeerden zijn zij inderdaad mislukt om wat noemenswaardigs tegen Israel te doen".quote:Op zondag 16 juni 2013 12:57 schreef Peunage het volgende:
Egypte, Saudi-Arabië, Qatar, Jordanië... allemaal landen met een Soennitische meerderheid en leiding waar de bevolking min of meer tevreden mee is. Wat hebben zij de afgelopen 30 jaar precies tegen Israël gedaan?
Ja het is ook een kleine minderheid die hun ideologie zo precies deelt. Alleen de Islam zoals zij die op elk detail uitleggen is correct immers. Dat betekent dat doordat ze zo sektarisch zijn ze niet inclusief maar exclusief zijn, geen goede fundering om proberen een krachtige staat op te bouwen. Het is niet voor niets dat pas bij het instorten van de staat en haar functioneren zij op basis van kracht (wapens) de macht kunnen overnemen. Zie Somalie (failed state), Afghanistan nadat de Russen verloren (failed state), Mali (failed state) en straks ook wellicht Syrie nu daar de staat steeds minder voor het zeggen heeft en dus de mensen in wetteloosheid snakken naar orde (en hier komen zij dan om de hoek kijken).quote:Op zondag 16 juni 2013 12:57 schreef Slayage het volgende:
en terecht, die walgelijke ideologieën die die shabab mensen in somalie en die wahabi toearegs erop na houden, kunnen wmb gestolen worden en idd die landen zijn iet eens te vergelijken met syrie
quote:'Iran wil 4000 man naar Syrië sturen'
Iran gaat de Syrische president Bashar al-Assad met 4000 militairen van de Revolutionaire Garde steunen. Het besluit is volgens de zondageditie van de Britse krant The Independent recent en kort voor de Iraanse presidentsverkiezingen genomen.
Het besluit zou mede zijn genomen omdat de VS en andere westerse mogendheden, vooral Groot-Brittannië en Frankrijk, van plan zijn de rebellen in Syrië veel beter te bewapenen. De VS overwegen ook de Syrische luchtmacht uit de de lucht te houden met een zogenaamde no-fly zone. De Egyptische president Mohammed Mursi juichte dat zaterdag toe
Ik zie die landen niet als islamitische staten, we verschillen over de definitie van 'soennitische leiding'. Nog een verschil tussen ons is dat ik al die landen, zowel 'soennitisch' als sjiitisch veroordeel, terwijl jij niets anders doet dan Hezbollah, Assad, Al-Maliki (Irak) en Iran en je mede-sjiieten verdedigen.quote:Op zondag 16 juni 2013 12:57 schreef Peunage het volgende:
Egypte, Saudi-Arabië, Qatar, Jordanië... allemaal landen met een Soennitische meerderheid en leiding waar de bevolking min of meer tevreden mee is.
Hun verraad was mij al bekend hoor, maar hun gebrek aan actie kun je niet afschuiven op de jihadisten, je kunt die twee niet op een hoopje gooien.quote:Wat hebben zij de afgelopen 30 jaar precies tegen Israël gedaan? Hoeveel Israëlische militairen hebben zij gedood, hoeveel raketten hebben ze afgeschoten, hoeveel land hebben ze teruggepakt?
Klopt, die regimes en Hezbollah zijn niet degenen die Jeruzalem zullen bevrijden, ze zijn namelijk de bewakers van de Israëlische grenzen.quote:Tel dat allemaal bij elkaar op, en kijk dan naar wat Hezbollah heeft gedaan met hulp van Iran. Dan weet je dat, ALS Jeruzalem bevrijd gaat worden, wie dat in ieder geval NIET gaat doen.
Nasrallah is een slaaf van het Iraanse regime, of wil je dat soms ontkennen.quote:Grappig wie jij hier slaafs noemt en wie niet. Iran is een niet-Arabisch land dat een Arabisch land heeft gesteund in hun verzet tegen Israël. Dat is iets wat niemand kan ontkennen, ongeacht wat hun rol nu in Syrië precies is.
Ik ben niet in staat om de toekomst te voorspellen, al weet ik dat er een hadith is waarin duidelijk wordt gezegd dat de islamitische staat er zal komen.quote:Op zondag 16 juni 2013 13:07 schreef Aloulou het volgende:
Dit is een dooddoener, "zal er komen" kan nu zijn of over 250 jaar.
Ja, waarom niet? Zo te zien zitten ze op de goede weg aangezien de VS al duizenden miljarden dollars hebben verloren aan hun oorlogen tegen islamitische niet-statelijke actoren. KSA en Qatar zijn papieren tijgers. Iran kan toch niks doen, als zelfs 40 landen niks kunnen uitrichten tegen de jihadisten in Afghanistan. En de VS kon de jihadisten niet in bedwang houden in Irak, of wil je soms beweren dat Iran het wel kan en sterker is dan de VS?quote:Jij denkt dat een "Islamitische staat" wel even de Israelisch-Amerikaans-Qatarees-Saoedische (miljarden) hegemonie in het Midden-Oosten opzij gaat zetten....en ook nog Iran daarbij een les gaat leren.
Goede bron.quote:Op zondag 16 juni 2013 13:38 schreef Shawn het volgende:
[..]
Ik ben niet in staat om de toekomst te voorspellen, al weet ik dat er een hadith is waarin duidelijk wordt gezegd dat de islamitische staat er zal komen.
NU.nlquote:'Bewapenen Syrische rebellen is niet juiste oplossing'
Het bewapenen van Syrische rebellen is niet de juiste oplossing om het conflict in Syrië op te lossen.
Dat stelt de Britse vice-premier Nick Clegg zondag in de Andrew Marr-show waar The Guardian over schrijft.
"Op dit moment leveren we geen wapens. Als we dat hadden gewild dan hadden we het gedaan, maar we denken niet dat het op dit moment de juiste oplossing is." Volgens Clegg is het mogelijk om hierin een ander standpunt aan te nemen dan de Verenigde Staten zouden doen.
"We moeten in overleg werken met onze bondgenoten, maar we hoeven niet exact het zelfde te doen." Clegg stelt dat Groot-Brittanië zich niet wil mengen in een militair conflict. "Zoiets zou niet aanvaadbaar zijn tegenover het Britse volk."
Alternatieve ingrijpen zouden volgens de Britse vice-premier niet-dodelijke middelen kunnen zijn om strijders in Syrië te kunnen helpen. Clegg denkt hierbij onder meer aan kogelvrije vesten, pantserwagens en communicatieapparatuur.
Iran
Iran gaat de Syrische president Bashar al-Assad met 4000 militairen van de Revolutionaire Garde steunen. Het besluit is volgens de zondageditie van de Britse krant The Independent recent en kort voor de Iraanse presidentsverkiezingen genomen.
Het besluit zou mede zijn genomen omdat de VS en andere westerse mogendheden, waaronder Frankrijk, van plan zijn de rebellen in Syrië veel beter te bewapenen.
De VS overwegen ook de Syrische luchtmacht uit de de lucht te houden met een zogenaamde no-fly zone. De Egyptische president Mohammed Mursi juichte dat zaterdag toe.
http://www.dailystar.co.u(...)S-HEAD-FOR-MID-EAST/quote:BRITISH troops are on their way to the Syrian border this week for war games as the UK faces being sucked into the conflict.
More than 350 Royal Marines from 42 Commando will go to Jordan after David Cameron slammed the Syrian regime for using chemical weapons.
US President Barack Obama last week agreed to arm rebels opposed to the regime of president Bashar al-Assad and Foreign Secretary William Hague said Britain and other countries must “be prepared to do more to save lives” there.
Coalition special forces from the US, Poland and the UK are also working with Jordanian special forces, who are trained by the SAS, with the Special Boat Service heading a hostage rescue exercise.
The Marines, plus the command and control group from the UK’s amphibious task group, will deploy next week and join an 8,000-strong international force on Friday.
The Portsmouth-based Marines’ headquarters includes naval and Army staff and is headed by a brigadier and a two-star general who usually deploy to co-ordinate and command amphibious landings.
Called Exercise Eager Lion, the 12-day manoeuvres in the Jordanian desert include field firing and rehearsing scenarios including air defence and humanitarian assistance, according to General Awni al Adwan from the Jordanian Army.
More than 5,000 US Marines are in Jordan from the 26th Marine Expeditionary Force, landing by assault ships.
Troops from Britain, Bahrain, Canada, the Czech Republic, Egypt, France, Iraq, Italy, Lebanon, Pakistan, Poland, Qatar, Turkey, the United Arab Emirates, Saudi Arabia and Yemen will take part in the war games.
Yesterday it emerged that 300 US Marines and a Patriot anti-aircraft missile system have been deployed to northern Jordan to pave the way for missions to arm the rebels.
Three US Navy warships have docked in Aqaba and have landed Patriot anti-missiles systems and rocket launchers, although Jordanian commanders will leave when the exercise concludes.
The British force, mainly drawn from Lima Company, 42 Commando, has deployed with full nuclear biological warfare equipment in case of any chemical attack on Jordan.
In August, the helicopter carrier HMS Illustrious will sail on a major deployment, codenamed Exercise Cougar 13, with 650 Marines embarked for more war games in Sardinia and Turkey before landing in Jordan.
The warship will dock off Aqaba with her escorting frigates and destroyers for planned exchange training with Jordanian forces before sailing further.
A senior Royal Marine source said: “Everyone’s prepared for operations in Syria but no one has pressed the button. At this stage everything we have planned is in respect of training but that could change.”
A Ministry of Defence spokesman said: “The exercise tests the ability of countries to deploy forces, but this is general training, not intended for any particular future scenario.
“This is an annual event and not in connection with, or in response to, events in the region.”
The US said last night it will keep Patriot missile batteries and F-16 fighter jets in Jordan after the exercise finishes.
Ik verdedig niet alles wat iedereen doet. Maar er worden veel kromme dingen recht geluld, en daar reageer ik op. Grappig dat Aloulou gewoon voorspeld heeft dat jij dit ging zeggen. Het is een beetje een standaard lijntje geworden.quote:Op zondag 16 juni 2013 13:37 schreef Shawn het volgende:
Ik zie die landen niet als islamitische staten, we verschillen over de definitie van 'soennitische leiding'. Nog een verschil tussen ons is dat ik al die landen, zowel 'soennitisch' als sjiitisch veroordeel, terwijl jij niets anders doet dan Hezbollah, Assad, Al-Maliki (Irak) en Iran en je mede-sjiieten verdedigen.
Dat is nog altijd meer dan wat elk ander land bereikt heeft. Er is in ieder geval geen Israëlische bezetting van Zuid-Libanon.quote:Heeft Hezbollah een centimeter Palestijns grondgebied bevrijd dan? Oh ja, dit is wat ze bereikt hebben, een VN-bezetting in het zuiden van hun land. En kijk eens aan, rechts op die map zie ik Golan, wat heeft Assad gedaan om dat grondgebied te bevrijden.
Hezbollah ook? Dus denk jij dat ze Israël verdedigen? Zouden ze ook getraind worden door de Mossad?quote:Klopt, die regimes en Hezbollah zijn niet degenen die Jeruzalem zullen bevrijden, ze zijn namelijk de bewakers van de Israëlische grenzen.
Ok. Wat heeft Iran precies aan Zuid-Libanon? Waarom steunen ze Hezbollah? Om Israël te helpen?quote:Nasrallah is een slaaf van het Iraanse regime, of wil je dat soms ontkennen.
De Amerikanen hebben ook troepen, gevechtsvliegtuigen en PAC-3 batterijen gestuurd naar Jordanië.quote:
Waarschijnlijk gaan ze hier heen;quote:Troops from Britain, Bahrain, Canada, the Czech Republic, Egypt, France, Iraq, Italy, Lebanon, Pakistan, Poland, Qatar, Turkey, the United Arab Emirates, Saudi Arabia and Yemen will take part in the war games.
Ze zouden een paar honderd extra mensen kunnen sturen naar Tartous en Tadmur...quote:Op zondag 16 juni 2013 13:53 schreef UpsideDown het volgende:
Nu moet Rusland natuurlijk ook weer wat sturen.![]()
Er is een Vice docu erover op youtube, ziek hoeveel daaraan wordt uitgegeven.quote:Op zondag 16 juni 2013 13:56 schreef Peunage het volgende:
[..]
Waarschijnlijk gaan ze hier heen;
http://www.kasotc.com/KASOTC_Site/Home.html
Wat volkomen terecht is gezien de ellende die Jordanië over zich heen krijgt.quote:Op zondag 16 juni 2013 13:52 schreef Dvm86 het volgende:
[..]
De Amerikanen hebben ook troepen, gevechtsvliegtuigen en PAC-3 batterijen gestuurd naar Jordanië.
Ik wist dat je daar op doelde.quote:Op zondag 16 juni 2013 13:38 schreef Shawn het volgende:
Ik ben niet in staat om de toekomst te voorspellen, al weet ik dat er een hadith is waarin duidelijk wordt gezegd dat de islamitische staat er zal komen.
Je maakt zo ongelooflijk veel sprongen. Jij denkt dat guerillawarfare hetzelfde is als "de Palestijnen bevrijden"? Jij ziet echt geen gigantisch groot verschil tussen die twee? Een gebied bezetten of overnemen met landmacht zoals Amerika in Irak deed of de Russen in Afghanistan is heel wat anders dan simpelweg een guerillastrijd voeren dmv kat-en-muisspel en verschuilen tussen burgers en/of in de bergen. Dat laatste doet de PKK ook al jaren effectief tegen Turkije, FARC in Colombia etc etc. Bij elke aanslag win je al als guerillagroep namelijk omdat je de beperktheid van de bezettende macht aantoont. De Vietcong (geen jihadisten) hebben op deze manier met steun de Amerikanen in een hel laten belanden in Vietnam.quote:Op zondag 16 juni 2013 13:38 schreef Shawn het volgende:
Iran kan toch niks doen, als zelfs 40 landen niks kunnen uitrichten tegen de jihadisten in Afghanistan. En de VS kon de jihadisten niet in bedwang houden in Irak, of wil je soms beweren dat Iran het wel kan en sterker is dan de VS?
Mwoah, milities bewapenen, trainen en erheen sturen is eigenlijk al hetzelfde. Alleen politiek gezien niet natuurlijk.quote:Op zondag 16 juni 2013 14:20 schreef sonnyspek het volgende:
Als Iran ook troepen gaat sturen gaat dit dus totaal escaleren.
Dat doet het al 2 jaar, alleen héél langzaam. Ik heb nog nooit iets zo langzaam zien escaleren, het gaat in muizenstapjes.quote:Op zondag 16 juni 2013 14:20 schreef sonnyspek het volgende:
Als Iran ook troepen gaat sturen gaat dit dus totaal escaleren.
Klopt, voor de burger maakt het geen zak uit. Zij zijn uiteindelijk het slachtoffer. En dat is het smerige van dit soort geo-politieke spelletjes.quote:Op zondag 16 juni 2013 14:23 schreef Djibril het volgende:
Het is al totaal geëscaleerd, iedereen gaat zich ermee bemoeien. Grote vraag is natuurlijk of dit een proxyoorlog blijft of dat het een directe oorlog wordt.
Maar voor de Syrische burger maakt het geen reet uit of ze nou door een al-Nusra/FSA autobom worden gedood of door de bombardementen van Assad of het Westen.
Er schijnen Syriërs daar getraind te worden maar de meeste milities zijn opgeleid door het Syrische leger zelf (eventueel met hun en tactieken van Hezbollah).quote:Op zondag 16 juni 2013 14:23 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Dat doet het al 2 jaar, alleen héél langzaam. Ik heb nog nooit iets zo langzaam zien escaleren, het gaat in muizenstapjes.
Syrische vluchtelingen omdat Assad niet eens voor z'n eigen volk kan zorgen.quote:
quote:AMMAN: A Jordanian official says nearly 60,000 Syrian refugees have left the kingdom to go back home, some to fight President Bashar Assad's regime and others because living conditions in their camp became too difficult.
The return came as Jordan's resources to cope with the influx of Syrian refugees increasingly dwindled. Jordan hosts over half a million Syrians, which has put significant pressure on the kingdom. Out of that number, about 150,000 live at the Zaatari camp near the border with Syria, Jordan's main camp for refugees.
The official, Anmar Hmoud, said on Wednesday that 58,641 of those who sought shelter in the kingdom since the Syrian conflict erupted in March 2011 have now gone back.
The U.N. refugee agency is expected to issue a fresh appeal for help in June.
Read more: http://www.dailystar.com.(...)e.ashx#ixzz2WNkC2Lqw
(The Daily Star :: Lebanon News :: http://www.dailystar.com.lb)
Moet je wel alles quoten wat hij zegt en daarop ingaanquote:Op zondag 16 juni 2013 14:28 schreef waht het volgende:
[..]
Syrische vluchtelingen omdat Assad niet eens voor z'n eigen volk kan zorgen.
Als het zo standaard is, waarom weet jij het dan niet en dwing je mij om het te herhalen? Wel bij de les blijven.quote:Op zondag 16 juni 2013 13:50 schreef Peunage het volgende:
Grappig dat Aloulou gewoon voorspeld heeft dat jij dit ging zeggen. Het is een beetje een standaard lijntje geworden.
Nogmaals, ik verdedig nergens die landen en ga het nu ook niet doen omdat jij mij in die hoek probeert te duwen.quote:Dat is nog altijd meer dan wat elk ander land bereikt heeft. Er is in ieder geval geen Israëlische bezetting van Zuid-Libanon.
Hezbollah was nergens te bekennen toen de Palestijnen in 2008-2009 en in 2012 werden aangevallen. Nogmaals, zijn ze nu een islamitische verzetsbeweging of een nationalistische verzetsbeweging? Moslims staan er namelijk bekend om dat ze mede-moslims helpen, nationalisten geven alleen om hun Libanese grondgebied.quote:Hezbollah ook? Dus denk jij dat ze Israël verdedigen? Zouden ze ook getraind worden door de Mossad?
Sjiisme verspreiden en gebruiken als dekmantel om Iraanse belangen te bevorderen.quote:Ok. Wat heeft Iran precies aan Zuid-Libanon? Waarom steunen ze Hezbollah? Om Israël te helpen?
Er is ook geen enkel land dat de jihadisten heeft gesteund in Afghanistan, we weten hoe dat is afgelopen en binnenkort zullen de laatste bezetters vertrekken en het volledige land onder de controle van de jihadisten komen.quote:
Terroristen uitschakelen is geen massamoord.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 23:45 schreef Meki het volgende:
[..]
Nee omdat hij een massamoordenaar is net als zijn vader.
De burgers komen altijd terug zodra het Syrische Arabische regeringsleger terugkeert.quote:Op zondag 16 juni 2013 14:37 schreef IPA35 het volgende:
Volgens mij vluchten mensen anders gewoon voor het geweld. Het geweld van beide kanten.
Hoewel er ook gevallen bekend zijn van religieuze zuiveringen door Salafisten.
Die krijgen volgens premier Al Miqdad (tegenover Poolse parlementariërs die vorige week in Syrië op uitnodiging Syrische parlement op bezoek waren) "550 jaar gevangenisstraf".quote:Op zondag 16 juni 2013 15:00 schreef IPA35 het volgende:
Dit is correct.
En als de Salafisten het land verlaten is dit misschien wel beter zelfs.
das de israelische lijnquote:Op zondag 16 juni 2013 15:13 schreef Terminator2000bc het volgende:
Jammer dat Wilders omtrent dit onderwerp geen standpunt heeft ingenomen.
quote:Op zondag 16 juni 2013 15:13 schreef Terminator2000bc het volgende:
Jammer dat Wilders omtrent dit onderwerp geen standpunt heeft ingenomen.
Heldere woorden van VB-topman Filip Dewinter (die omwille van Marokkaanse straatproblemen veel joodse liberale kiezers kon krijgen). Filip Dewinter is geen zetbaasje van de Israëlische overheid. Dit terwijl Geert Wilders zijn financiën, giften enz. uit Israël en de Verenigde Staten. Geert Wilders bezocht in 2011 maar liefst 34 keer de Israëlische Ambassade in Den Haag.quote:Filip Dewinter: „Ik zit hier niet als een advocaat van president Assad, maar in het Syrië van Assad hebben Christenen, minderheden en vrouwen ongekende vrijheden. Dat de joodse gemeenschap in Antwerpen het niet met mijn bezoek aan Syrië en het Syrische parlement eens is, maakt mij niet uit. Ik vertegenwoordig immers bovenal de VLAAMSE veiligheid en VLAAMSE bevolking. Ik vertegenwoordig NIET Israël, NIET de joden, NIET Iran, NIET Assad, maar VLAANDEREN. Ik verdedig niet het regime van Assad, maar onze media berichten onjuist, eenzijdig en leugenachtig over de opstandelingen, terroristen. Wij krijgen in Europa met terroristen aan onze poort, in onze wijken te maken. 500 tot 600 Belgische terroristen vechten er, tientallen zitten gevangen in legergevangenis in Aleppo. Drie zijn er gedood door het Syrische regeringsleger.
VRT. De Redactie. VRT Nieuws, interview 13 juni..
Israël bombardeert het Syrische Arabische regeringsleger telkens als de rebellen oprukten. Nu dus even niet.quote:
En de extreemrechtse Europeanen steunen Assad.quote:Op zondag 16 juni 2013 15:24 schreef Veldkamp het volgende:
De extreemrechtse oorlogshaviken binnen de regering van de Staat Israël zijn uiterst fel anti-Assad
niks nieuws toch?quote:Op zondag 16 juni 2013 15:27 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Israël bombardeert het Syrische Arabische regeringsleger telkens als de rebellen oprukten. Nu dus even niet.
Israël verpleegt, bewapent en lanceert terroristen (incl. Libische huurlingen) vanaf de bezette Syrische Golanhoogten naar Quneitra en andere gebieden. Dat hebben gevangen genomen rebellen en inwoners van de gouvernementen Al Quneitra en Daraa bevestigd.
Israël neemt de lijn anti-Iran (en anti-Rusland), dus anti-Assad (dus anti-Christenen, anti-minderheden, pro-salafistisch, pro-genocide, pro-koppensnellers) in. Dat is helder.
Wilders volgt erg slaafs.
Dit slaafse gedrag had ik van de PVV in dit (verweg) gebeuren zelfs niet verwacht. Het is wel duidelijk wie de PVV uiteindelijk (wie) betaalt, die bepaalt.
Serieus?quote:Op zondag 16 juni 2013 15:29 schreef Shawn het volgende:
[..]
En de extreemrechtse Europeanen steunen Assad.
Dat is niet waar.quote:Op zondag 16 juni 2013 15:29 schreef Shawn het volgende:
[..]
En de extreemrechtse Europeanen steunen Assad.
Sommige extreemrechtse Europeanen (zoals Breivik) en rechts-populistische Europeanen steunen Israël volledig. En zijn dus anti-Assad, zoals Wilders ook verplicht moet zijn (maar in zijn hart misschien niet wil zijn, gezien de takfiri-salafisten) van zijn betalende donateurs.quote:
De daders van al die aanslagen die je opnoemt zijn/waren geen teruggekeerde Syriëgangers. Blijkbaar hebben ze Syrië niet nodig om over te gaan op hun daad die zoals ze zelf ook zeiden een vergelding was voor de westerse oorlogen in moslimlanden.quote:Op zondag 16 juni 2013 15:45 schreef Veldkamp het volgende:
Dit vanwege de onthoofding van de Britse soldaat, de steekwonden van de Franse soldaat en zelfmoordaanslagen in het verleden in Europa.
hij is leuk :pquote:Op zondag 16 juni 2013 14:25 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Er schijnen Syriërs daar getraind te worden maar de meeste milities zijn opgeleid door het Syrische leger zelf (eventueel met hun en tactieken van Hezbollah).
Ik vond nog wat grappigs:
[ afbeelding ]
Vlaams Belang en British National Party zijn noch anti-Syrisch, noch "gekocht door Israël".quote:Op zondag 16 juni 2013 15:47 schreef IPA35 het volgende:
De meeste extreem rechts bewegingen zijn gekocht door Israël. Kijk maar naar de EDL en de BNP.
Ook de PVV en VB zijn pro-Israël.
En dus zijn ze anti-Syrisch. Dat Dewinter dit nu doet valt me erg van hem mee.
Wat die Salafisten niet begrijpen, is dat ze worden geprostitueerd door slimme manipulatoren, die al weten wat die primitieve lieden denken, nog voor ze het zelf beseffen. Hun diep gewortelde haat maakt hen extreem gevaarlijk, en extreem kwetsbaar.quote:Op zondag 16 juni 2013 12:06 schreef Shawn het volgende:
Wat jij niet begrijpt is dat die salafisten hun religieuze plicht uitvoeren en niet strijden voor het Witte Huis.
Hoe worden ze gemanipuleerd door zgn. slimme manipulatoren en hoe is wat zij doen in strijd met hun geloof?quote:Op zondag 16 juni 2013 17:24 schreef Duizend-Bommen het volgende:
Wat die Salafisten niet begrijpen, is dat ze worden geprostitueerd door slimme manipulatoren, die al weten wat die primitieve lieden denken, nog voor ze het zelf beseffen. Hun diep gewortelde haat maakt hen extreem gevaarlijk, en extreem kwetsbaar.
Dat vind jij, kennelijk. De oorsprong van die strijd voert ons terug naar het aantreden van de vader van de huidige president, en de wijzigingen die hij doorvoerde om gedaan te krijgen dat ook seculieren toegang zouden krijgen tot overheidsfuncties; dat vrouwen gelijke rechten zouden krijgen aan mannen; en dat het iedereen vrij zou staan naar eigen keuze een godsdienst te belijden. Daar was de 'Muslim-Brotherhood' niet blij mee. Om het maar zachtjes uit te drukken. Ze begonnen hun "long campaign of terror", die duurde van 1976 tot 1982. En nu weer de kop op heeft gestoken, na zorgvuldige voorbereidingen in de VS. Ik zie daar niks nobels in.quote:Op zondag 16 juni 2013 17:30 schreef Shawn het volgende:
Strijden tegen het regime van Bashar al-Assad is nobel te noemen.
Is het verboden voor moslims om in een islamitisch land te strijden voor de islamitische wetgeving, of mogen alleen seculiere ongelovigen dat?quote:Op zondag 16 juni 2013 17:47 schreef Duizend-Bommen het volgende:
Dat vindt jij, kennelijk. De oorsprong van die strijd voert ons terug naar het aantreden van de vader van de huidige president, en de wijzigingen die hij doorvoerde om gedaan te krijgen dat ook seculieren toegang zouden krijgen tot overheidsfuncties; dat vrouwen gelijke rechten zouden krijgen aan mannen; en dat het iedereen vrij zou staan naar eigen keuze een godsdienst te belijden. Daar was de 'Muslim-Brotherhood' niet blij mee. Om het maar zachtjes uit te drukken. Ze begonnen hun "long campaign of terror", die duurde van 1976 tot 1982. Ik zie daar niks nobels in.
De vraag suggereert dat ik akkoord zou kunnen gaan met een wereld die wordt opgedeeld aan de hand van een onderscheid op basis van religie. Daar ga ik niet mee akkoord. Ik vind dat iedereen zelf mag bepalen in welke versie van het Grote Joodse Sprookjesboek men gelooft, en welke supplementen en wijzen men in het verlengde daarvan adoreert. Zolang dat niet ten koste gaat van de vrijheid van anderen om HUN versie, of in in geheel GEEN Sprookjesboek als inspiratiebron te gebruiken.quote:Op zondag 16 juni 2013 17:49 schreef Shawn het volgende:
Is het verboden voor moslims om in een islamitisch land te strijden voor de islamitische wetgeving, of mogen alleen seculiere ongelovigen dat?
Je wilt je ongeloof opdringen aan gelovigen. Ain't gonna happen.quote:Op zondag 16 juni 2013 17:55 schreef Duizend-Bommen het volgende:
Zolang dat niet ten koste gaat van de vrijheid van anderen om HUN versie, of in in geheel GEEN Sprookjesboek als inspiratiebron te gebruiken.
Doet me denken aan:quote:Op zondag 16 juni 2013 18:11 schreef IPA35 het volgende:
The next time Israel dares to violate Syrian air space, there are
orders to retaliate with missile fire without referring back to the
leadership,” Shalash was quoted as saying by the Saudi-owned Al
Arabiya satellite channel. “
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |