Ja, misschien is het na dit hele gebeuren geen slecht idee. Maar goed, het hangt ook dan af van de uitwerking. En scholen hebben sowieso een week of wat nodig om alles voor te bereiden, printen, sorteren, controleren, etc.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 14:50 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mjah, ik snap de reserves wel, maar mail heeft in mijn optiek nooit vertraging, en hoe korter de examens binnen een school circuleren, hoe kleiner de kans dat ze worden onderschept. En zelfs al krijg je een half uur voor tijd een examen in handen, dan kun je er toch nog niks mee?
ja ook wel, maar de havisten moeten zowat alles over doen. ben je lekker op vakantie (geweest), mag je terug komen en opnieuw alles leren + maken.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:03 schreef Waterdrinker het volgende:
[..]
vwo'ers ook wel, 3 vaken overdoen
Want ze weten zeker dat de examens niet zijn gelekt naar scholieren op andere scholenquote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:01 schreef Waterdrinker het volgende:
13 EXAMENS GESTOLEN OP IBN GHALDOUN
ROTTERDAM - In totaal zijn op de Rotterdamse school Ibn Ghaldoun 13 examens gestolen. Leerlingen van de school moeten opnieuw eindexamen doen voor de vakken waarvan de examens zijn gestolen.
Het gaat om 9 havo-examens, drie op het vwo en een op het vmbo. Dat meldde staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) dinsdag in de Tweede Kamer.
Op het vmbo gaat het om het examen economie. Op de havo om de vakken aardrijkskunde, Arabisch, Frans, geschiedenis, Engels, maatschappijwetenschappen, wiskunde, Nederlands en natuurkunde. Op het vwo gaat het om management en organisatie, biologie en scheikunde.
De Inspectie voor het Onderwijs heeft besloten de eindexamens in deze vakken ongeldig te verklaren.
De examens van leerlingen van andere middelbare scholen blijven gewoon geldig. Zij hoeven de examens dus niet over te doen.
http://www.telegraaf.nl/b(...)MENS_GESTOLEN__.html
Er zijn ook vast mensen bij op die school die gewoon een maand Turkije hadden gepland denk ik zo.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:05 schreef Deeltjesversneller het volgende:
[..]
ja ook wel, maar de havisten moeten zowat alles over doen. ben je lekker op vakantie (geweest), mag je terug komen en opnieuw alles leren + maken.
Lijkt me niet. Maarja, dan moet je dus ALLE leerlingen die vakken over laten doen, terwijl er hooguit een gering aantal de examens vooraf had.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:05 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Want ze weten zeker dat de examens niet zijn gelekt naar scholieren op andere scholen
Nee, maar dat risico is lager en weegt niet op tegen de kosten.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:05 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Want ze weten zeker dat de examens niet zijn gelekt naar scholieren op andere scholen
Vast niet, maar ik denk niet dat iemand zich eraan wil wagen om alle scholen opnieuw te laten examineren.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:05 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Je zult ergens een grens moeten stellen. Je kunt moeilijk alle Nederlandse havo-leerlingen 9 examens opnieuw laten maken. Eentje was misschien nog wel te doen, maar 9 geeft een enorme rompslomp. Bovendien kom je dan enorm in de knoei met het tweede tijdvak (herkansingen), vakanties van docenten, leerlingen en beoordelaars.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:05 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Over de precieze uitwerking kan natuurlijk nog worden nagedacht. Maar het systeem met die koeriers die heel Nederland doorrijden met tienduizenden geprinte examens lijkt me per definitie kwetsbaarder dan een beveiligde elektronische oplossing.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:04 schreef waht het volgende:
[..]
Ja, misschien is het na dit hele gebeuren geen slecht idee. Maar goed, het hangt ook dan af van de uitwerking. En scholen hebben sowieso een week of wat nodig om alles voor te bereiden, printen, sorteren, controleren, etc.
Praktische problemen zijn blijkbaar belangrijker dan betrouwbare diploma's.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:09 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Je zult ergens een grens moeten stellen. Je kunt moeilijk alle Nederlandse havo-leerlingen 9 examens opnieuw laten maken. Eentje was misschien nog wel te doen, maar 9 geeft een enorme rompslomp. Bovendien kom je dan enorm in de knoei met het tweede tijdvak (herkansingen), vakanties van docenten, leerlingen en beoordelaars.
Zeer begrijpelijke keuze. Hopelijk worden de kosten op de daders en/of de school verhaald.
Mja, dan zit je altijd met computers die het niet doen, printers die blokkeren, papier dat op is, internet wat uitvalt, stroom dat het niet doet, etc.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Over de precieze uitwerking kan natuurlijk nog worden nagedacht. Maar het systeem met die koeriers die heel Nederland doorrijden met tienduizenden geprinte examens lijkt me per definitie kwetsbaarder dan een beveiligde elektronische oplossing.
Alle examens pas de dag ervoor laten bezorgen op de scholen.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Over de precieze uitwerking kan natuurlijk nog worden nagedacht. Maar het systeem met die koeriers die heel Nederland doorrijden met tienduizenden geprinte examens lijkt me per definitie kwetsbaarder dan een beveiligde elektronische oplossing.
Weet ik niet hoor, alle scholen moeten de examens immers ook uitprinten, en daar wil ook wel eens wat misgaan. Met zoveel examens en docenten is geen enkele uitwerking ideaal.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als je het hebt over zijn/haar persoonlijke conclusie, dan lijkt het daar op inderdaadquote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:10 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Praktische problemen zijn blijkbaar belangrijker dan betrouwbare diploma's.
Een school die zijn zaakjes op orde heeft, heeft die problemen niet. En nogmaals, je kunt nog twisten over de tijdspanne om eventuele acute problemen toch te kunnen omzeilen.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:11 schreef Waterdrinker het volgende:
[..]
Mja, dan zit je altijd met computers die het niet doen, printers die blokkeren, papier dat op is, internet wat uitvalt, stroom dat het niet doet, etc.
Onbetaalbaar.quote:Je zou ze dan op de ochtend van het examen rond moeten brengen, of laten printen om 6 uur 's morgens en de scholen die dat niet lukt de boel per koerier laten brengen.
Want bij scholen die hun zaakjes op orde hebben kunnen computers niet kapot gaan? Kan de stroom niet uitvallen? Kan de internetkabel niet breken? Kan de printer het niet begeven?quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Een school die zijn zaakjes op orde heeft, heeft die problemen niet. En nogmaals, je kunt nog twisten over de tijdspanne om eventuele acute problemen toch te kunnen omzeilen.
Mwa. Als je gewoon goed geleerd hebt is er niet veel aan de hand. Stof vergeet je niet zo snel en kennis opfrissen is na zo'n korte tijd zo gedaan.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:05 schreef Deeltjesversneller het volgende:
[..]
ja ook wel, maar de havisten moeten zowat alles over doen. ben je lekker op vakantie (geweest), mag je terug komen en opnieuw alles leren + maken.
Omdat er 1 zo'n school bestaat, kan je per definitie alle scholen niet meer vertrouwen? Op welke basis mogen we die waarnemers wel vertrouwen?quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:21 schreef Wespensteek het volgende:
Wat ik trouwens het ergste vind is dat die school niet eerder heeft gemeld dat er examens waren gejat, men had het aan de enveloppes moeten zien en melden. Het bewijst dat je, sinds de resultaten van invloed zijn op de scholen zelf, de scholen niet meer kunt vertrouwen. Men zou waarnemers van buiten de school bij de examens aanwezig moeten laten zijn.
Ik vertrouw andere scholen ook niet inderdaad, er zijn al meer voorbeelden geweest van slechte opleidingen. Als de scholen worden opgehangen aan de resultaten van scholieren gaat het systeem gewoon fouten en fraude veroorzaken.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:26 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Omdat er 1 zo'n school bestaat, kan je per definitie alle scholen niet meer vertrouwen? Op welke basis mogen we die waarnemers wel vertrouwen?
Als we op deze manier redeneren, kunnen we maar het beste in bed onder de dekens gaan liggen want er is niks in het leven waar nooit in gefraudeerd wordt of geen belangen spelen
Volgens mij zijn we inmiddels zover dat als je het diploma van een ISG op je CV hebt staan, dat dan bij de werkgevers de alarmbellen al gaan rinkelen. Ja, leuk die verzuiling.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:32 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ik vertrouw andere scholen ook niet inderdaad, er zijn al meer voorbeelden geweest van slechte opleidingen. Als de scholen worden opgehangen aan de resultaten van scholieren gaat het systeem gewoon fouten en fraude veroorzaken.
Het is ook niet uitgesloten dat er docenten worden opgepakt. En fraude blijft strafbaar, terecht uiteraard.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:39 schreef MakkieR het volgende:
Met verbijstering zit ik het nieuws te volgen over het examen diefstal. Vooral hoe er tegenwoordig gehandeld wordt bij diefstal. Zelf ben ik wel wat ouder nu 37 jaar oud en volgens mij is fraude omtrent examens toch echt van alle tijden. Op zijn ergst een enkeltje rector met als gevolg een schorsing aan je broek en dan had je het echt heel bont gemaakt. Maar nu echt, een arrestatie en het hele land in rep en roer. Ik vind het gewoon zot. Dat het via internet veel makkelijker verspreidt kan worden kun je de technologie kwalijk nemen, maar die kwajongens niet. Zo'n examen ligt hoogstens een week in de schoolkluis, dan is het na mijn mening toch echt de verantwoordelijkheid van de school, deze goed te bewaken, desnoods met een beveiligingsbedrijf erbij waar het nodig is.
Schaf de eindexamens af.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:12 schreef waht het volgende:
[..]
Weet ik niet hoor, alle scholen moeten de examens immers ook uitprinten, en daar wil ook wel eens wat misgaan. Met zoveel examens en docenten is geen enkele uitwerking ideaal.
waar het mij om gaat dat er nu veel strenger wordt opgetreden dan in mijn tijd, heb in mijn schooltijd zo vaak fraude voor of tijdens het examen gezien. vraag was of je hier in mee deed of niet. zelf was ik er veel te schijterig voorquote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:41 schreef waht het volgende:
[..]
Het is ook niet uitgesloten dat er docenten worden opgepakt. En fraude blijft strafbaar, terecht uiteraard.
Als je voor eindexamens bent zul je dat inderdaad moeten doen. Maar mijn stelling komt niet voort uit het idee dat risico's moeten worden uitgesloten.quote:
Daar ben ik ook voorstander van. Examen is een moment opname. Over het gehele jaar kun je een veel beter beeld schetsen over de kwaliteiten van de leerlingen.quote:
Afkijken/spieken is iets minder erg dan examens stelen en verspreiden denk je niet?quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:45 schreef MakkieR het volgende:
[..]
waar het mij om gaat dat er nu veel strenger wordt opgetreden dan in mijn tijd, heb in mijn schooltijd zo vaak fraude voor of tijdens het examen gezien. vraag was of je hier in mee deed of niet. zelf was ik er veel te schijterig voor
Nee, er moet een centraal examen blijven, zodat je de slechte van de goede scholen scheidt. Waarbij de slechte scholen niet het cijfer meer omhoog kunnen krikken van hun scholieren.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:47 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Daar ben ik ook voorstander van. Examen is een moment opname. Over het gehele jaar kun je een veel beter beeld schetsen over de kwaliteiten van de leerlingen.
Juist. Je zit zes jaar (vwo) op school, en vijftig procent van je eindcijfer wordt bepaald door een toets die je in een paar uurtjes op een regenachtige lentemiddag maakt. Tijd die door docenten in de aanloop naar de examens wordt gebruikt om de aap het kunstje te leren kan beter worden besteed aan echt onderwijs.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:47 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Daar ben ik ook voorstander van. Examen is een moment opname. Over het gehele jaar kun je een veel beter beeld schetsen over de kwaliteiten van de leerlingen.
Daar is de onderwijsinspectie voor.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:48 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Nee, er moet een centraal examen blijven, zodat je de slechte van de goede scholen scheidt. Waarbij de slechte scholen niet het cijfer meer omhoog kunnen krikken van hun scholieren.
Die valt niet te vertrouwen. Als er een ding toch wel duidelijk geworden is in Nederland dan is het dat er vrijwel geen controle plaatsvindt danwel sancties worden opgelegd... op alle niveaus in de regering.quote:
Lijkt mij inderdaad een veel beter idee, heb je in ieder geval niet het probleem van verspreiding en de school zelf wil zijn leerlingen ook het beste voorbereiding geven op de arbeidsmarkt. Daarbij wordt de school toch wel afgerekend mochten de examens te makkelijk zijn en dus niet hoog aangeschreven.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:49 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Juist. Je zit zes jaar (vwo) op school, en vijftig procent van je eindcijfer wordt bepaald door een toets die je in een paar uurtjes op een regenachtige lentemiddag maakt. Tijd die door docenten in de aanloop naar de examens wordt gebruikt om de aap het kunstje te leren kan beter worden besteed aan echt onderwijs.
Je spreekt uit ervaring?quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:51 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Die valt niet te vertrouwen. Als er een ding toch wel duidelijk geworden is in Nederland dan is het dat er vrijwel geen controle plaatsvindt danwel sancties worden opgelegd... op alle niveaus in de regering.
Het is toch overduidelijk dat als een school die als enorm slecht staat gewaardeerd.. en ineens naar super goede school wordt omgetoverd dat er iets niet klopt?quote:
Nee dus. Ik heb wel persoonlijk ervaring met de onderwijsinspectie en weet dat ze behoorlijk kritisch zijn. Daarnaast zou je een systeem waarbij docenten van buiten de school elkaar beoordelen kunnen overwegen.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:55 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Het is toch overduidelijk dat als een school die als enorm slecht staat gewaardeerd.. en ineens naar super goede school wordt omgetoverd dat er iets niet klopt?
Echter de onderwijsinspectie heeft er toen niks over gezegd.
Natuurlijk heb je helemaal gelijk dat diefstal erger is dan spieken. Ik wil alleen maar aangeven dat tijden erg veranderen, gezien dit soort delicten veel vaker met een sisser af liep en zeker niet landelijk nieuws was.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:47 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Afkijken/spieken is iets minder erg dan examens stelen en verspreiden denk je niet?
Als je zoveel persoonlijke ervaring hebt: vertel mij dan eens hoe zoiets niet wordt opgemerkt?quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:56 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Nee dus. Ik heb wel persoonlijk ervaring met de onderwijsinspectie en weet dat ze behoorlijk kritisch zijn. Daarnaast zou je een systeem waarbij docenten van buiten de school elkaar beoordelen kunnen overwegen.
Misschien is dat wel degelijk onderzocht en leek het door simpelweg beter onderwijs te komen.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:55 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Het is toch overduidelijk dat als een school die als enorm slecht staat gewaardeerd.. en ineens naar super goede school wordt omgetoverd dat er iets niet klopt?
Echter de onderwijsinspectie heeft er toen niks over gezegd.
Ja want als je kinderen al 4-5 jaar op een bepaalde hele slechte methode les hebt gegeven zullen ze echt ineens het veel beter dan het gemiddelde doen wanneer je ze dat laatste jaar wel "normaal tot goed" onderwijs geeft.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:59 schreef Waterdrinker het volgende:
[..]
Misschien is dat wel degelijk onderzocht en leek het door simpelweg beter onderwijs te komen.
Dan nog, zomaar hier roepen waarom er toen niks over gezegd is dat is gewoon onzin zolang je de feiten niet kent.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 16:01 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Ja want als je kinderen al 4-5 jaar op een bepaalde hele slechte methode les hebt gegeven zullen ze echt ineens het veel beter dan het gemiddelde doen wanneer je ze dat laatste jaar wel "normaal tot goed" onderwijs geeft.
Je zult toch op de één of andere manier de vaardigheden van leerlingen moeten toetsen. Elke vorm van toetsing is per definitie een momentopname. Je toetst de situatie op het betreffende moment.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:47 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Vmbo en vwo zijn op de school 'uiterst kwetsbaar' aldus de inspectie. De havo is van voldoende niveau. Daarbij wordt deels uitgegaan van de schoolprestaties, die deels zijn gebaseerd op de eindexamens. Als de examens op grote schaal worden gejat zal de inspectie dus een vertekend beeld krijgen, daar kunnen ze verder weinig aan doen. Dat is het zwakke punt van het systeem. Er wordt gewoon te veel waarde toegekend aan het Centraal Examen.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:57 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Als je zoveel persoonlijke ervaring hebt: vertel mij dan eens hoe zoiets niet wordt opgemerkt?
Je kletst uit je nek, want er de school heeft drie jaar lang het predicaat zwak gehad, waarna er weer voldoende werd gescoord.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 16:01 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Ja want als je kinderen al 4-5 jaar op een bepaalde hele slechte methode les hebt gegeven zullen ze echt ineens het veel beter dan het gemiddelde doen wanneer je ze dat laatste jaar wel "normaal tot goed" onderwijs geeft.
Het probleem is breder, hoewel de schoolexamens wel degelijk worden ondergewaardeerd. De veronderstelling is dat het CSE van het juiste niveau is, terwijl dat aantoonbaar onjuist is.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 16:02 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Je zult toch op de één of andere manier de vaardigheden van leerlingen moeten toetsen. Elke vorm van toetsing is per definitie een momentopname. Je toetst de situatie op het betreffende moment.
Het eindcijfer van leerlingen bestaat niet alleen uit het centrale eindexamen, maar ook uit het zogeheten schoolexamen, dat weer bestaat uit een aantal tentamens. Ook die tentamens tellen dus mee in het eindcijfer.
De bedoeling van voortgezet onderwijs is doorgaans niet om leerlingen concreet klaar te stomen voor de arbeidsmarkt. Een schooltype als havo is nadrukkelijk vormend onderwijs. Alleen vmbo bereidt voor op bepaalde beroepen, maar dan doen leerlingen er meestal nog mbo achteraan.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:49 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Juist. Je zit zes jaar (vwo) op school, en vijftig procent van je eindcijfer wordt bepaald door een toets die je in een paar uurtjes op een regenachtige lentemiddag maakt. Tijd die door docenten in de aanloop naar de examens wordt gebruikt om de aap het kunstje te leren kan beter worden besteed aan echt onderwijs.
Volgens mij heb je de verkeerde quote te pakken.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 16:08 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
De bedoeling van voortgezet onderwijs is doorgaans niet om leerlingen concreet klaar te stomen voor de arbeidsmarkt. Een schooltype als havo is nadrukkelijk vormend onderwijs. Alleen vmbo bereidt voor op bepaalde beroepen, maar dan doen leerlingen er meestal nog mbo achteraan.
Dertien vakken, geen dertien opdrachtenbladen. Slimmerd.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 16:24 schreef Asphias het volgende:
duss... 13 gestolen examens.
het lijkt me eigenlijk sterk dat het er inderdaad maar 13 zijn, ik zou denken dat ze dan gewoon allemaal zijn gejat, als je er 13 kan jatten moet de rest ook wel lukken toch?
Zal best, maar gaat dit topic daarover? Volgens mij niet. Volgens mij is er in dit land gewoon sprake van eindexamens en hebben we het hier over diefstal en fraude, niet over de vraag het niveau van de schoolexamens wel of niet deugt....quote:Op dinsdag 11 juni 2013 16:05 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Het probleem is breder, hoewel de schoolexamens wel degelijk worden ondergewaardeerd. De veronderstelling is dat het CSE van het juiste niveau is, terwijl dat aantoonbaar onjuist is.
Een discussie neemt wel eens een zijsprong. Ik had het overigens niet over het niveau van de schoolexamens.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 16:35 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Zal best, maar gaat dit topic daarover? Volgens mij niet. Volgens mij is er in dit land gewoon sprake van eindexamens en hebben we het hier over diefstal en fraude, niet over de vraag het niveau van de schoolexamens wel of niet deugt....
Inderdaad. Tenzij diegene die de eindexamens hebben gestolen dit hebben gedaan op basis van vraag van diegene die bereid waren om voor die gestolen eindexamens te betalen.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 16:24 schreef Asphias het volgende:
duss... 13 gestolen examens.
het lijkt me eigenlijk sterk dat het er inderdaad maar 13 zijn, ik zou denken dat ze dan gewoon allemaal zijn gejat, als je er 13 kan jatten moet de rest ook wel lukken toch?
Inderdaad, sorry... je had het juist over de eindexamens. Ironisch genoeg lijkt een discussie over het niveau van schoolexamens me veel zinvoller. Over de eindexamens kun je in elk geval nog zeggen dat alle leerlingen hetzelfde examen maken, zonder niveauverschil.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 16:38 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Een discussie neemt wel eens een zijsprong. Ik had het overigens niet over het niveau van de schoolexamens.
Klopt, maar leerlingen hebben allemaal andere lessen gehad van verschillende docenten die allemaal hun eigen accenten leggen en werken met verschillende boeken. Daarbij ga je ervan uit dat het eindexamen het juiste niveau heeft, terwijl dat vaak niet het geval is.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 16:45 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Inderdaad, sorry... je had het juist over de eindexamens. Ironisch genoeg lijkt een discussie over het niveau van schoolexamens me veel zinvoller. Over de eindexamens kun je in elk geval nog zeggen dat alle leerlingen hetzelfde examen maken, zonder niveauverschil.
Wat is jouw alternatief dan? Wat betreft de huidige aanpak verwijs ik nog eens naar de link die ik eerder dit topic al gaf: http://www.rijksoverheid.(...)gezet-onderwijs.htmlquote:Op dinsdag 11 juni 2013 16:49 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Klopt, maar leerlingen hebben allemaal andere lessen gehad van verschillende docenten die allemaal hun eigen accenten leggen en werken met verschillende boeken. Daarbij ga je ervan uit dat het eindexamen het juiste niveau heeft, terwijl dat vaak niet het geval is.
Er is genoeg ruimte binnen de kaders die zijn gesteld, en dat zorgt vaak voor erg algemene eindexamens. Kijk maar naar de methodes, die kunnen erg verschillen. Ik zou minder belang toekennen aan de eindexamens of ze helemaal afschaffen en scholen zelf schoolexamens laten samenstellen aan de hand waarvan het eindcijfer wordt bepaald. De onderwijsinspectie beoordeelt vervolgens of het onderwijs van voldoende niveau is.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 16:53 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Wat is jouw alternatief dan? Wat betreft de huidige aanpak verwijs ik nog eens naar de link die ik eerder dit topic al gaf: http://www.rijksoverheid.(...)gezet-onderwijs.html
Er is een eindexamenprogramma, waarin gewoon is vastgelegd welke onderwerpen worden getoetst. Dat is voor iedereen hetzelfde. Wat wil je dan? Elke school alles maar voor zichzelf laten bepalen?
Waar heb jij je kennis vandaan, geef je les op een middelbare school?quote:Op dinsdag 11 juni 2013 16:56 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Er is genoeg ruimte binnen de kaders die zijn gesteld, en dat zorgt vaak voor erg algemene eindexamens. Kijk maar naar de methodes, die kunnen erg verschillen. Ik zou minder belang toekennen aan de eindexamens of ze helemaal afschaffen en scholen zelf schoolexamens laten samenstellen aan de hand waarvan het eindcijfer wordt bepaald. De onderwijsinspectie beoordeelt vervolgens of het onderwijs van voldoende niveau is.
Ik zeg niet dat het 'de' oplossing is, maar het moet zeker overwogen worden.
Dat zou helemaal koren op de molen zijn van dit soort bewaarplaat...eh... scholen.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:49 schreef SonicVolcano het volgende:
Is het in België niet zo dat de docenten zelf de examens maken en dus iedere school een ander examen heeft?
quote:Op dinsdag 11 juni 2013 17:14 schreef Twiitch het volgende:
Is dit niet dezelfde school die in een paar jaar van zorgenkindje naar een van de best presterende scholen in Nederland is gegaan?!!!!!
Neuh, gewoon objectieve controle.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 17:33 schreef sp3c het volgende:
wat dan, met machinegeweer voor de kluis laten posten ofzo?
Daar doen we niet aan. Het is een goed Nederlands gebruik klokkenluiders af te brandenquote:Op dinsdag 11 juni 2013 17:49 schreef Wespensteek het volgende:
Heeft iemand die klokkenluider al bedankt? Die heeft heel wat misstanden aan het licht gebracht.
Waar heb jij je kennis vandaan, geef je les op een middelbare school?[/]quote:
Wat bedoel je precies?quote:leerlingen worden vooral op basis van advies doorgestuurd naar een vervolgopleiding, niet alleen op het landelijke examen
quote:Op dinsdag 11 juni 2013 17:08 schreef Wespensteek het volgende:
We hebben in elk geval geleerd dat je examens niet moet stelen uit de eigen school maar bij een andere school.
Special van spuiten en slikken er bijquote:Op dinsdag 11 juni 2013 18:25 schreef Janneke141 het volgende:
Heb je straks je diploma van 2013, blijkt het evenveel waard als de tourzege van 2004.
Daarom gewoon alles opnieuw voor de zekerheid.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 18:25 schreef Janneke141 het volgende:
Heb je straks je diploma van 2013, blijkt het evenveel waard als de tourzege van 2004.
dat vind ik ook en ook de mensen die nu al gezakt zijn gewoon weer mee laten doen met alle vakken ..quote:Op dinsdag 11 juni 2013 18:36 schreef sig000 het volgende:
[..]
Daarom gewoon alles opnieuw voor de zekerheid.
Dan is het aan de school om hier verbetering in te brengen. Niet andersom. Op mijn middelbare school haalde men gemiddeld 1.5 hoger op het eindexamen dan het schoolexamen.en het was echt niet een elite school.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 16:49 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Klopt, maar leerlingen hebben allemaal andere lessen gehad van verschillende docenten die allemaal hun eigen accenten leggen en werken met verschillende boeken. Daarbij ga je ervan uit dat het eindexamen het juiste niveau heeft, terwijl dat vaak niet het geval is.
Tuurlijk; had je wat anders verwacht dan? Die school heeft al jaren een slechte naam, maar de ouders vonden religie belangrijker dan goed onderwijs voor hun kinderen. Het ligt altijd aan anderen.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 18:48 schreef RAVW het volgende:
[..]
dat vind ik ook en ook de mensen die nu al gezakt zijn gewoon weer mee laten doen met alle vakken ..
Maar dan dit bericht
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)en-ons-genaaid.dhtml
Het is weer een incidentje zo als ze het willen om schrijven
het zijn maar 3 mensen die ons imago te schande lopen te maken ...
Ho, even wachten het zijn niet die 3 mensen die het gedaan hebben het is de school zelf die fout is , die hadden moeten zorgen dat de leerlingen NOOIT bij de examens en zo mogen komen.
Dus terecht dat die school een slechte naam krijgt , als ze die al niet hadden door de eerdere problemen op die school
Lol dat zou er nog bij moeten komen , alleen ben wel benieuwd hoe die 3 er uitzienquote:Op dinsdag 11 juni 2013 19:13 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Het verbaast me nog dat ze de media niet de schuld geven. Of de kluis.
De school maakt het eindexamen niet. Dat doet het CvE.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 19:12 schreef koffiegast het volgende:
[..]
Dan is het aan de school om hier verbetering in te brengen. Niet andersom. Op mijn middelbare school haalde men gemiddeld 1.5 hoger op het eindexamen dan het schoolexamen.en het was echt niet een elite school.
Oja, Geert hadden we nog niet genoemd. Inderdaad, het is ook zijn schuld. Laten we dat vooral niet vergeten.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 19:32 schreef JerryLee het volgende:
http://www.rijnmond.nl/ni(...)-en-omstreden-school
Eigenlijk is het natuurlijk gewoon de schuld van Geert
quote:Op dinsdag 11 juni 2013 19:32 schreef JerryLee het volgende:
http://www.rijnmond.nl/ni(...)-en-omstreden-school
Eigenlijk is het natuurlijk gewoon de schuld van Geert
Lijkt me een prima plan.quote:'We zijn het zat'
Een deel van de Rotterdamse gemeenteraad dringt aan op sluiting. Zoals het raadslid Anita Fähmel van Leefbaar Rotterdam: "Ophouden met verbeterplannen, er is maar één oplossing en dat is deze school sluiten." Ook de VVD Rotterdam pleit bij monde van inmiddels oud-raadslid Jerry van der Waarde voor het opdoeken van Ibn Ghaldoun: "Wethouder, het is heel simpel, deze school moet op zo'n kortst mogelijke termijn dicht, we zijn het zat."
Een andere oplossing is er ook gewoon niet. De school moet van de fraude hebben geweten als er zón 15 examens gestolen zijn.quote:
Waar beweer ik dat de school het eindexamen maakt? Ik zeg dat scholen gewoon zelf moeten voorbereiden zodat kids het eindexamen kunnen halen in plaats van dat het eindexamen makkelijker wordt omdat elke leraar zijn eigen draai geeft aan de stof.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 19:30 schreef Sloggi het volgende:
[..]
De school maakt het eindexamen niet. Dat doet het CvE.
Dus scholen moeten kinderen voorbereiden op het eindexamen? Ik dacht dat het juist andersom was, dat scholen kinderen bepaalde kennis en vaardigheden moeten bijbrengen, en dat die zaken worden getoetst door middel van een examen.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 20:45 schreef koffiegast het volgende:
[..]
Waar beweer ik dat de school het eindexamen maakt? Ik zeg dat scholen gewoon zelf moeten voorbereiden zodat kids het eindexamen kunnen halen in plaats van dat het eindexamen makkelijker wordt omdat elke leraar zijn eigen draai geeft aan de stof.
opdrachtenbladen?quote:Op dinsdag 11 juni 2013 16:32 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dertien vakken, geen dertien opdrachtenbladen. Slimmerd.
Dat het bestuur pas naar voren kwam nadat de klokkenluider het op internet gezet had, dat is al een teken aan de wand. Ik mag toch hopen dat justitie zich niet laat ringeloren door nu een paar jonge zondebokjes het leven kapot te maken en dat het bestuur, dat hiervan op de hoogte geweest móet zijn, de dans niet ontspringt.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 20:50 schreef xminator het volgende:
Er is (hoop ik) geen twijfel over mogelijk dat dit het topje van een ijsberg is. Dit gebeurt op meerdere scholen.
Fraude -> hard aanpakken (en straffen!)
Je kan je afvragen of het gejat is of gewoon een publiek geheim is van de school.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 18:35 schreef LosingMyReligion_ het volgende:
Eigenlijk kan ik mij niet voorstellen dat er niet eerder centrale examens gejat zijn.
Iemand zin om met photoshop een paint te maken?quote:Op dinsdag 11 juni 2013 19:38 schreef Perrin het volgende:
Misschien was het wel een geniepige undercover-operatie van Wilders om het Islamitisch onderwijs in diskrediet te brengen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |