Het is ook niet uitgesloten dat er docenten worden opgepakt. En fraude blijft strafbaar, terecht uiteraard.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:39 schreef MakkieR het volgende:
Met verbijstering zit ik het nieuws te volgen over het examen diefstal. Vooral hoe er tegenwoordig gehandeld wordt bij diefstal. Zelf ben ik wel wat ouder nu 37 jaar oud en volgens mij is fraude omtrent examens toch echt van alle tijden. Op zijn ergst een enkeltje rector met als gevolg een schorsing aan je broek en dan had je het echt heel bont gemaakt. Maar nu echt, een arrestatie en het hele land in rep en roer. Ik vind het gewoon zot. Dat het via internet veel makkelijker verspreidt kan worden kun je de technologie kwalijk nemen, maar die kwajongens niet. Zo'n examen ligt hoogstens een week in de schoolkluis, dan is het na mijn mening toch echt de verantwoordelijkheid van de school, deze goed te bewaken, desnoods met een beveiligingsbedrijf erbij waar het nodig is.
Schaf de eindexamens af.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:12 schreef waht het volgende:
[..]
Weet ik niet hoor, alle scholen moeten de examens immers ook uitprinten, en daar wil ook wel eens wat misgaan. Met zoveel examens en docenten is geen enkele uitwerking ideaal.
waar het mij om gaat dat er nu veel strenger wordt opgetreden dan in mijn tijd, heb in mijn schooltijd zo vaak fraude voor of tijdens het examen gezien. vraag was of je hier in mee deed of niet. zelf was ik er veel te schijterig voorquote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:41 schreef waht het volgende:
[..]
Het is ook niet uitgesloten dat er docenten worden opgepakt. En fraude blijft strafbaar, terecht uiteraard.
Als je voor eindexamens bent zul je dat inderdaad moeten doen. Maar mijn stelling komt niet voort uit het idee dat risico's moeten worden uitgesloten.quote:
Daar ben ik ook voorstander van. Examen is een moment opname. Over het gehele jaar kun je een veel beter beeld schetsen over de kwaliteiten van de leerlingen.quote:
Afkijken/spieken is iets minder erg dan examens stelen en verspreiden denk je niet?quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:45 schreef MakkieR het volgende:
[..]
waar het mij om gaat dat er nu veel strenger wordt opgetreden dan in mijn tijd, heb in mijn schooltijd zo vaak fraude voor of tijdens het examen gezien. vraag was of je hier in mee deed of niet. zelf was ik er veel te schijterig voor
Nee, er moet een centraal examen blijven, zodat je de slechte van de goede scholen scheidt. Waarbij de slechte scholen niet het cijfer meer omhoog kunnen krikken van hun scholieren.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:47 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Daar ben ik ook voorstander van. Examen is een moment opname. Over het gehele jaar kun je een veel beter beeld schetsen over de kwaliteiten van de leerlingen.
Juist. Je zit zes jaar (vwo) op school, en vijftig procent van je eindcijfer wordt bepaald door een toets die je in een paar uurtjes op een regenachtige lentemiddag maakt. Tijd die door docenten in de aanloop naar de examens wordt gebruikt om de aap het kunstje te leren kan beter worden besteed aan echt onderwijs.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:47 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Daar ben ik ook voorstander van. Examen is een moment opname. Over het gehele jaar kun je een veel beter beeld schetsen over de kwaliteiten van de leerlingen.
Daar is de onderwijsinspectie voor.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:48 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Nee, er moet een centraal examen blijven, zodat je de slechte van de goede scholen scheidt. Waarbij de slechte scholen niet het cijfer meer omhoog kunnen krikken van hun scholieren.
Die valt niet te vertrouwen. Als er een ding toch wel duidelijk geworden is in Nederland dan is het dat er vrijwel geen controle plaatsvindt danwel sancties worden opgelegd... op alle niveaus in de regering.quote:
Lijkt mij inderdaad een veel beter idee, heb je in ieder geval niet het probleem van verspreiding en de school zelf wil zijn leerlingen ook het beste voorbereiding geven op de arbeidsmarkt. Daarbij wordt de school toch wel afgerekend mochten de examens te makkelijk zijn en dus niet hoog aangeschreven.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:49 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Juist. Je zit zes jaar (vwo) op school, en vijftig procent van je eindcijfer wordt bepaald door een toets die je in een paar uurtjes op een regenachtige lentemiddag maakt. Tijd die door docenten in de aanloop naar de examens wordt gebruikt om de aap het kunstje te leren kan beter worden besteed aan echt onderwijs.
Je spreekt uit ervaring?quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:51 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Die valt niet te vertrouwen. Als er een ding toch wel duidelijk geworden is in Nederland dan is het dat er vrijwel geen controle plaatsvindt danwel sancties worden opgelegd... op alle niveaus in de regering.
Het is toch overduidelijk dat als een school die als enorm slecht staat gewaardeerd.. en ineens naar super goede school wordt omgetoverd dat er iets niet klopt?quote:
Nee dus. Ik heb wel persoonlijk ervaring met de onderwijsinspectie en weet dat ze behoorlijk kritisch zijn. Daarnaast zou je een systeem waarbij docenten van buiten de school elkaar beoordelen kunnen overwegen.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:55 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Het is toch overduidelijk dat als een school die als enorm slecht staat gewaardeerd.. en ineens naar super goede school wordt omgetoverd dat er iets niet klopt?
Echter de onderwijsinspectie heeft er toen niks over gezegd.
Natuurlijk heb je helemaal gelijk dat diefstal erger is dan spieken. Ik wil alleen maar aangeven dat tijden erg veranderen, gezien dit soort delicten veel vaker met een sisser af liep en zeker niet landelijk nieuws was.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:47 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Afkijken/spieken is iets minder erg dan examens stelen en verspreiden denk je niet?
Als je zoveel persoonlijke ervaring hebt: vertel mij dan eens hoe zoiets niet wordt opgemerkt?quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:56 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Nee dus. Ik heb wel persoonlijk ervaring met de onderwijsinspectie en weet dat ze behoorlijk kritisch zijn. Daarnaast zou je een systeem waarbij docenten van buiten de school elkaar beoordelen kunnen overwegen.
Misschien is dat wel degelijk onderzocht en leek het door simpelweg beter onderwijs te komen.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:55 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Het is toch overduidelijk dat als een school die als enorm slecht staat gewaardeerd.. en ineens naar super goede school wordt omgetoverd dat er iets niet klopt?
Echter de onderwijsinspectie heeft er toen niks over gezegd.
Ja want als je kinderen al 4-5 jaar op een bepaalde hele slechte methode les hebt gegeven zullen ze echt ineens het veel beter dan het gemiddelde doen wanneer je ze dat laatste jaar wel "normaal tot goed" onderwijs geeft.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:59 schreef Waterdrinker het volgende:
[..]
Misschien is dat wel degelijk onderzocht en leek het door simpelweg beter onderwijs te komen.
Dan nog, zomaar hier roepen waarom er toen niks over gezegd is dat is gewoon onzin zolang je de feiten niet kent.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 16:01 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Ja want als je kinderen al 4-5 jaar op een bepaalde hele slechte methode les hebt gegeven zullen ze echt ineens het veel beter dan het gemiddelde doen wanneer je ze dat laatste jaar wel "normaal tot goed" onderwijs geeft.
Je zult toch op de één of andere manier de vaardigheden van leerlingen moeten toetsen. Elke vorm van toetsing is per definitie een momentopname. Je toetst de situatie op het betreffende moment.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:47 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Daar ben ik ook voorstander van. Examen is een moment opname. Over het gehele jaar kun je een veel beter beeld schetsen over de kwaliteiten van de leerlingen.
Vmbo en vwo zijn op de school 'uiterst kwetsbaar' aldus de inspectie. De havo is van voldoende niveau. Daarbij wordt deels uitgegaan van de schoolprestaties, die deels zijn gebaseerd op de eindexamens. Als de examens op grote schaal worden gejat zal de inspectie dus een vertekend beeld krijgen, daar kunnen ze verder weinig aan doen. Dat is het zwakke punt van het systeem. Er wordt gewoon te veel waarde toegekend aan het Centraal Examen.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:57 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Als je zoveel persoonlijke ervaring hebt: vertel mij dan eens hoe zoiets niet wordt opgemerkt?
Je kletst uit je nek, want er de school heeft drie jaar lang het predicaat zwak gehad, waarna er weer voldoende werd gescoord.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 16:01 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Ja want als je kinderen al 4-5 jaar op een bepaalde hele slechte methode les hebt gegeven zullen ze echt ineens het veel beter dan het gemiddelde doen wanneer je ze dat laatste jaar wel "normaal tot goed" onderwijs geeft.
Het probleem is breder, hoewel de schoolexamens wel degelijk worden ondergewaardeerd. De veronderstelling is dat het CSE van het juiste niveau is, terwijl dat aantoonbaar onjuist is.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 16:02 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Je zult toch op de één of andere manier de vaardigheden van leerlingen moeten toetsen. Elke vorm van toetsing is per definitie een momentopname. Je toetst de situatie op het betreffende moment.
Het eindcijfer van leerlingen bestaat niet alleen uit het centrale eindexamen, maar ook uit het zogeheten schoolexamen, dat weer bestaat uit een aantal tentamens. Ook die tentamens tellen dus mee in het eindcijfer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |