abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127666609
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 15:39 schreef MakkieR het volgende:
Met verbijstering zit ik het nieuws te volgen over het examen diefstal. Vooral hoe er tegenwoordig gehandeld wordt bij diefstal. Zelf ben ik wel wat ouder nu 37 jaar oud en volgens mij is fraude omtrent examens toch echt van alle tijden. Op zijn ergst een enkeltje rector met als gevolg een schorsing aan je broek en dan had je het echt heel bont gemaakt. Maar nu echt, een arrestatie en het hele land in rep en roer. Ik vind het gewoon zot. Dat het via internet veel makkelijker verspreidt kan worden kun je de technologie kwalijk nemen, maar die kwajongens niet. Zo'n examen ligt hoogstens een week in de schoolkluis, dan is het na mijn mening toch echt de verantwoordelijkheid van de school, deze goed te bewaken, desnoods met een beveiligingsbedrijf erbij waar het nodig is.
Het is ook niet uitgesloten dat er docenten worden opgepakt. En fraude blijft strafbaar, terecht uiteraard.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_127666665
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 15:12 schreef waht het volgende:

[..]

Weet ik niet hoor, alle scholen moeten de examens immers ook uitprinten, en daar wil ook wel eens wat misgaan. Met zoveel examens en docenten is geen enkele uitwerking ideaal.
Schaf de eindexamens af.
pi_127666746
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 15:42 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Schaf de eindexamens af.
Nee, gewoon risico nemen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_127666843
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 15:41 schreef waht het volgende:

[..]

Het is ook niet uitgesloten dat er docenten worden opgepakt. En fraude blijft strafbaar, terecht uiteraard.
waar het mij om gaat dat er nu veel strenger wordt opgetreden dan in mijn tijd, heb in mijn schooltijd zo vaak fraude voor of tijdens het examen gezien. vraag was of je hier in mee deed of niet. zelf was ik er veel te schijterig voor ;)
pi_127666852
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 15:43 schreef waht het volgende:

[..]

Nee, gewoon risico nemen.
Als je voor eindexamens bent zul je dat inderdaad moeten doen. Maar mijn stelling komt niet voort uit het idee dat risico's moeten worden uitgesloten.
pi_127666926
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 15:42 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Schaf de eindexamens af.
Daar ben ik ook voorstander van. Examen is een moment opname. Over het gehele jaar kun je een veel beter beeld schetsen over de kwaliteiten van de leerlingen.
  dinsdag 11 juni 2013 @ 15:47:49 #232
181126 MouzurX
Misschien?
pi_127666931
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 15:45 schreef MakkieR het volgende:

[..]

waar het mij om gaat dat er nu veel strenger wordt opgetreden dan in mijn tijd, heb in mijn schooltijd zo vaak fraude voor of tijdens het examen gezien. vraag was of je hier in mee deed of niet. zelf was ik er veel te schijterig voor ;)
Afkijken/spieken is iets minder erg dan examens stelen en verspreiden denk je niet?
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  dinsdag 11 juni 2013 @ 15:48:32 #233
181126 MouzurX
Misschien?
pi_127666967
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 15:47 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Daar ben ik ook voorstander van. Examen is een moment opname. Over het gehele jaar kun je een veel beter beeld schetsen over de kwaliteiten van de leerlingen.
Nee, er moet een centraal examen blijven, zodat je de slechte van de goede scholen scheidt. Waarbij de slechte scholen niet het cijfer meer omhoog kunnen krikken van hun scholieren.
pi_127667002
quote:

[..]

Juist. Je zit zes jaar (vwo) op school, en vijftig procent van je eindcijfer wordt bepaald door een toets die je in een paar uurtjes op een regenachtige lentemiddag maakt. Tijd die door docenten in de aanloop naar de examens wordt gebruikt om de aap het kunstje te leren kan beter worden besteed aan echt onderwijs.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-06-2013 15:49:32 ]
  dinsdag 11 juni 2013 @ 15:49:23 #235
261943 SonicVolcano
Hotter than hell
pi_127667005
Is het in België niet zo dat de docenten zelf de examens maken en dus iedere school een ander examen heeft?
The ordinary teacher tells. The good teacher explains. The superior teacher demonstrates. The best teacher inspires.
pi_127667029
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 15:48 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Nee, er moet een centraal examen blijven, zodat je de slechte van de goede scholen scheidt. Waarbij de slechte scholen niet het cijfer meer omhoog kunnen krikken van hun scholieren.
Daar is de onderwijsinspectie voor.
  dinsdag 11 juni 2013 @ 15:51:12 #237
181126 MouzurX
Misschien?
pi_127667117
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 15:49 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Daar is de onderwijsinspectie voor.
Die valt niet te vertrouwen. Als er een ding toch wel duidelijk geworden is in Nederland dan is het dat er vrijwel geen controle plaatsvindt danwel sancties worden opgelegd... op alle niveaus in de regering.
pi_127667215
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 15:49 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Juist. Je zit zes jaar (vwo) op school, en vijftig procent van je eindcijfer wordt bepaald door een toets die je in een paar uurtjes op een regenachtige lentemiddag maakt. Tijd die door docenten in de aanloop naar de examens wordt gebruikt om de aap het kunstje te leren kan beter worden besteed aan echt onderwijs.
Lijkt mij inderdaad een veel beter idee, heb je in ieder geval niet het probleem van verspreiding en de school zelf wil zijn leerlingen ook het beste voorbereiding geven op de arbeidsmarkt. Daarbij wordt de school toch wel afgerekend mochten de examens te makkelijk zijn en dus niet hoog aangeschreven.
pi_127667270
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 15:51 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Die valt niet te vertrouwen. Als er een ding toch wel duidelijk geworden is in Nederland dan is het dat er vrijwel geen controle plaatsvindt danwel sancties worden opgelegd... op alle niveaus in de regering.
Je spreekt uit ervaring?
  dinsdag 11 juni 2013 @ 15:55:28 #240
181126 MouzurX
Misschien?
pi_127667360
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 15:53 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Je spreekt uit ervaring?
Het is toch overduidelijk dat als een school die als enorm slecht staat gewaardeerd.. en ineens naar super goede school wordt omgetoverd dat er iets niet klopt?
Echter de onderwijsinspectie heeft er toen niks over gezegd.
pi_127667426
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 15:55 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Het is toch overduidelijk dat als een school die als enorm slecht staat gewaardeerd.. en ineens naar super goede school wordt omgetoverd dat er iets niet klopt?
Nee dus. Ik heb wel persoonlijk ervaring met de onderwijsinspectie en weet dat ze behoorlijk kritisch zijn. Daarnaast zou je een systeem waarbij docenten van buiten de school elkaar beoordelen kunnen overwegen.
pi_127667440
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 15:47 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Afkijken/spieken is iets minder erg dan examens stelen en verspreiden denk je niet?
Natuurlijk heb je helemaal gelijk dat diefstal erger is dan spieken. Ik wil alleen maar aangeven dat tijden erg veranderen, gezien dit soort delicten veel vaker met een sisser af liep en zeker niet landelijk nieuws was.
  dinsdag 11 juni 2013 @ 15:57:37 #243
181126 MouzurX
Misschien?
pi_127667478
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 15:56 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Nee dus. Ik heb wel persoonlijk ervaring met de onderwijsinspectie en weet dat ze behoorlijk kritisch zijn. Daarnaast zou je een systeem waarbij docenten van buiten de school elkaar beoordelen kunnen overwegen.
Als je zoveel persoonlijke ervaring hebt: vertel mij dan eens hoe zoiets niet wordt opgemerkt?
pi_127667575
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 15:55 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Misschien is dat wel degelijk onderzocht en leek het door simpelweg beter onderwijs te komen.
  dinsdag 11 juni 2013 @ 16:01:07 #245
181126 MouzurX
Misschien?
pi_127667648
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 15:59 schreef Waterdrinker het volgende:

[..]

Misschien is dat wel degelijk onderzocht en leek het door simpelweg beter onderwijs te komen.
Ja want als je kinderen al 4-5 jaar op een bepaalde hele slechte methode les hebt gegeven zullen ze echt ineens het veel beter dan het gemiddelde doen wanneer je ze dat laatste jaar wel "normaal tot goed" onderwijs geeft.
pi_127667711
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 16:01 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Ja want als je kinderen al 4-5 jaar op een bepaalde hele slechte methode les hebt gegeven zullen ze echt ineens het veel beter dan het gemiddelde doen wanneer je ze dat laatste jaar wel "normaal tot goed" onderwijs geeft.
Dan nog, zomaar hier roepen waarom er toen niks over gezegd is dat is gewoon onzin zolang je de feiten niet kent.
pi_127667712
quote:

[..]

Je zult toch op de één of andere manier de vaardigheden van leerlingen moeten toetsen. Elke vorm van toetsing is per definitie een momentopname. Je toetst de situatie op het betreffende moment.

Het eindcijfer van leerlingen bestaat niet alleen uit het centrale eindexamen, maar ook uit het zogeheten schoolexamen, dat weer bestaat uit een aantal tentamens. Ook die tentamens tellen dus mee in het eindcijfer.
pi_127667729
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 15:57 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Als je zoveel persoonlijke ervaring hebt: vertel mij dan eens hoe zoiets niet wordt opgemerkt?
Vmbo en vwo zijn op de school 'uiterst kwetsbaar' aldus de inspectie. De havo is van voldoende niveau. Daarbij wordt deels uitgegaan van de schoolprestaties, die deels zijn gebaseerd op de eindexamens. Als de examens op grote schaal worden gejat zal de inspectie dus een vertekend beeld krijgen, daar kunnen ze verder weinig aan doen. Dat is het zwakke punt van het systeem. Er wordt gewoon te veel waarde toegekend aan het Centraal Examen.
pi_127667819
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 16:01 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Je kletst uit je nek, want er de school heeft drie jaar lang het predicaat zwak gehad, waarna er weer voldoende werd gescoord.
pi_127667864
quote:
9s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 16:02 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:

[..]

Je zult toch op de één of andere manier de vaardigheden van leerlingen moeten toetsen. Elke vorm van toetsing is per definitie een momentopname. Je toetst de situatie op het betreffende moment.

Het eindcijfer van leerlingen bestaat niet alleen uit het centrale eindexamen, maar ook uit het zogeheten schoolexamen, dat weer bestaat uit een aantal tentamens. Ook die tentamens tellen dus mee in het eindcijfer.
Het probleem is breder, hoewel de schoolexamens wel degelijk worden ondergewaardeerd. De veronderstelling is dat het CSE van het juiste niveau is, terwijl dat aantoonbaar onjuist is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')