Ik zie niet wat men anders kan besluiten. Overal internet en mobieltjes, dan is zo'n examen erg makkelijk verspreid. Het risico kan men niet nemen los van het feit dat er dus al misbruik is. Je kunt ook geen grens aangeven waar het ongeldig verklaard moet worden.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:10 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Jij denkt serieus dat een eindexamen in Den Helder ongeldig wordt verklaard omdat op het moment van examineren blijkt dat er in Maastricht een examen is gelekt? Wellicht dat het examen op 1 of meer scholen in Den Helder ongeldig wordt verklaard, maar als er geen enkele indicatie is dat het verder is verspreid kan ik me niet voorstellen dat dat voor scholen buiten de directe omgeving ook maar het geringste gevolg heeft.
Hoef je je tegenover mij niet voor te onschuldigen. Echter vraag ik mij af welke specifieke holle uitspraken je bedoeld.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:13 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Sorry, maar ik hecht meer waarde aan onderbouwingen dan aan holle uitspraken.
De holle uitspraken in de begeleidende brief bij het gelekte examen: "Ik baseer me op tientallen bronnen" klinkt heel interessant maar het zegt natuurlijk geen hol.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:14 schreef VanHattem het volgende:
[..]
Hoef je je tegenover mij niet voor te onschuldigen. Echter vraag ik mij af welke specifieke holle uitspraken je bedoeld.
Dat risico is toch te groot? Als men hier de ogen voor dicht knijpt en het examen in andere plaatsen door laat gaan in de hoop dat het niet uitgelekt is, is men niet verantwoord bezig. Gelijk ongeldig verklaren, zonder ruimte voor uitzonderingen. Ruimte vrijgeven hierin leidt tot corruptie en onbetrouwbaarheid.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:10 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Jij denkt serieus dat een eindexamen in Den Helder ongeldig wordt verklaard omdat op het moment van examineren blijkt dat er in Maastricht een examen is gelekt? Wellicht dat het examen op 1 of meer scholen in Den Helder ongeldig wordt verklaard, maar als er geen enkele indicatie is dat het verder is verspreid kan ik me niet voorstellen dat dat voor scholen buiten de directe omgeving ook maar het geringste gevolg heeft.
Overal internet en mobieltjes en toch geen enkel lek naar buiten toe. Dan zal het met die verspreiding wel meevallen.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:14 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ik zie niet wat men anders kan besluiten. Overal internet en mobieltjes, dan is zo'n examen erg makkelijk verspreid. Het risico kan men niet nemen los van het feit dat er dus al misbruik is. Je kunt ook geen grens aangeven waar het ongeldig verklaard moet worden.
Het is algemeen bekend dat er examens uitlekken. Zowel in het nieuws als bij scholieren zelf. Of hij dat inderdaad ook weet is tot nu toe een holle uitspraak, daar ben ik het mee eens.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:16 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
De holle uitspraken in de begeleidende brief bij het gelekte examen: "Ik baseer me op tientallen bronnen" klinkt heel interessant maar het zegt natuurlijk geen hol.
Deze aanname zien als de waarheid is ongeoorloofd.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:16 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Overal internet en mobieltjes en toch geen enkel lek naar buiten toe. Dan zal het met die verspreiding wel meevallen.
Wel een lek naar buiten toe...quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:16 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Overal internet en mobieltjes en toch geen enkel lek naar buiten toe. Dan zal het met die verspreiding wel meevallen.
Dat meldde elfletterig ook al eerder..quote:Op donderdag 30 mei 2013 17:55 schreef De_Guidance het volgende:
SCHOOL MELDDE ZICH ZELF INZAKE EXAMENLEK
Tegenover NRC liet staatssecretaris Sander Dekker eerder vandaag weten dat de school, waarover hij toen nog niets wilde zeggen, zich zelf heeft gemeld. Daarna heeft zowel de directeur als het College voor Examens aangifte gedaan bij de politie. Het College deed eerder aangifte.
Hmz
Wanneer het op internet staat vallen afstanden weg. Geen idee wat ze hiermee doen. Kan me niet voorstellen dat er nooit een examen is uitgelekt trouwens.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:10 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 31 mei 2013 00:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Daar heb je een punt. Alhoewel ik wel verwacht dat op zo'n school er meer mensen Frans kiezen dan op een Nederlandse school
Dat is vijf jaar terug man. Denk je nu echt dat die school op dezelfde voet bezig blijft met de hete adem (controle) in de nek? Bestuur zal vast vervangen zijn.quote:
Waarom?quote:Op vrijdag 31 mei 2013 00:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Daar heb je een punt. Alhoewel ik wel verwacht dat op zo'n school er meer mensen Frans kiezen dan op een Nederlandse school
Of gewoon complete vernieuwing van het bestuur + verscherpt toezicht door de inspectie, dat is namelijk wat er is gebeurd n.a.v. die slechte resultaten. Maar dat is natuurlijk veel te realistisch. Nee een complot zeg ik je.quote:Op donderdag 30 mei 2013 23:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Oh, dit eerst irrelevante onderwerp kan toch misschien nog erg goed worden:
Uit de Elsevier, naar hun onderzoek van de allerbeste scholen van Nederland:
[..]
http://www.elsevier.nl/We(...)and-ELSEVIER327240W/
Heel opmerkelijk dus. Van extreem slecht naar vermeld in Elseviers lijst van de "beste scholen van Nederland" in één jaar.
[..]
http://www.elsevier.nl/Pa(...)LSEVIER327240D01.pdf
In de top-5 van alle scholen in Nederland. Dankzij de "minste zittenblijvers" en "beste examenresultaten". En dat na jarenlang helemaal onderaan gehangen te hebben. Een multikultureel sprookje. Als je er maar in gelooft! (En de sleutel van de brandkast kwijtraakt).
Het groepje leerlingen is te klein om iets zinnigs over te zeggen, maar op zich kan ik me er best iets bij voorstellen dat leerlingen op een islamitische school in de hogere onderwijsniveaus wat sneller voor Frans kiezen dan bijvoorbeeld voor Duits. Dit gezien de Franse invloed op landen in Noord-Afrika.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:54 schreef Mutant01 het volgende:
[..]![]()
Ja, want Nederlandse moslims staan erom bekend dat ze dol zijn op Frans.
Ik kan je vertellen dat Frans als taal niet leeft onder kinderen van immigranten in Nederland. Ook niet bij de hogeropgeleiden. Verder is helemaal niet duidelijk hoe groot de groep VWO leerlingen in zijn totaliteit is ten opzichte van de groep VWO leerlingen die Frans heeft gekozen.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 12:13 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het groepje leerlingen is te klein om iets zinnigs over te zeggen, maar op zich kan ik me er best iets bij voorstellen dat leerlingen op een islamitische school in de hogere onderwijsniveaus wat sneller voor Frans kiezen dan bijvoorbeeld voor Duits. Dit gezien de Franse invloed op landen in Noord-Afrika.
Ik maak uit de cijfers van DUO trouwens op dat er dit jaar 26 VWO leerlingen zijn op deze school.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 12:13 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het groepje leerlingen is te klein om iets zinnigs over te zeggen, maar op zich kan ik me er best iets bij voorstellen dat leerlingen op een islamitische school in de hogere onderwijsniveaus wat sneller voor Frans kiezen dan bijvoorbeeld voor Duits. Dit gezien de Franse invloed op landen in Noord-Afrika.
Ik ga daarbij inderdaad uit van de veronderstelling dat er een kritische grens is aan de groepsgrootte waarbinnen het mogelijk blijft om een geheim als dit te bewaren. Ik denk dat deze kritische grens laag genoeg is om eventueel misbruik als incident te beschouwen en de overgrote massa die hier volledig buiten staat niet onnodig te duperen door hun examen ongeldig te verklaren.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:17 schreef VanHattem het volgende:
[..]
Het is algemeen bekend dat er examens uitlekken. Zowel in het nieuws als bij scholieren zelf. Of hij dat inderdaad ook weet is tot nu toe een holle uitspraak, daar ben ik het mee eens.
[..]
Deze aanname zien als de waarheid is ongeoorloofd.
Die grens kun je niet inschatten, dus dan moet toch gewoon het zekere voor het onzekere genomen worden? Bovendien zou dit betekenen dat er ergens leerlingen zijn die onterecht hun Frans examen halen. Oneerlijk tegenover andere leerlingen en slecht voor het onderwijs. In de ogen van de verdachte iets waarvan "de kritische grens" te hoog ligt, waar hij in mijn ogen geen ongelijk in heeft. Of dat ook echt zijn motief was is discutabel.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 12:31 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Ik ga daarbij inderdaad uit van de veronderstelling dat er een kritische grens is aan de groepsgrootte waarbinnen het mogelijk blijft om een geheim als dit te bewaren. Ik denk dat deze kritische grens laag genoeg is om eventueel misbruik als incident te beschouwen en de overgrote massa die hier volledig buiten staat niet onnodig te duperen door hun examen ongeldig te verklaren.
OK, dan was dat een onjuiste inschatting. So be it, het doet verder ook niet heel erg ter zake.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 12:16 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik kan je vertellen dat Frans als taal niet leeft onder kinderen van immigranten in Nederland. Ook niet bij de hogeropgeleiden. Verder is helemaal niet duidelijk hoe groot de groep VWO leerlingen in zijn totaliteit is ten opzichte van de groep VWO leerlingen die Frans heeft gekozen.
Thanks. Kortom: 26 van wie er 12 examen Frans deden.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 12:24 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik maak uit de cijfers van DUO trouwens op dat er dit jaar 26 VWO leerlingen zijn op deze school.
Het eindexamen van duizenden leerlingen ongeldig verklaren is mijns inziens niet het zekere voor het onzekere nemen, maar het toedienen van een middel dat erger is dan de kwaal die het wordt geacht te verhelpen.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 12:36 schreef VanHattem het volgende:
[..]
Die grens kun je niet inschatten, dus dan moet toch gewoon het zekere voor het onzekere genomen worden? Bovendien zou dit betekenen dat er ergens leerlingen zijn die onterecht hun Frans examen halen. Oneerlijk tegenover andere leerlingen en slecht voor het onderwijs. In de ogen van de verdachte iets waarvan "de kritische grens" te hoog ligt, waar hij in mijn ogen geen ongelijk in heeft. Of dat ook echt zijn motief was is discutabel.
In dat geval zou jij het eens moeten zijn met de motieven van de verdachte, afgezien van het feit of die oprecht zijn of niet.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 12:46 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Het eindexamen van duizenden leerlingen ongeldig verklaren is mijns inziens niet het zekere voor het onzekere nemen, maar het toedienen van een middel dat erger is dan de kwaal die het wordt geacht te verhelpen.
Voorlopig hebben we geen idee hoeveel mensen dat examen al hadden gezien voordat deze man het openbaar maakte. Mensen die examen Frans deden en het examen hadden, hadden ook belang het stil te houden juist daarom is het zaak om dan wel het hele examen ongeldig te verklaren. Overigens loop je ook het gevaar dat zo'n diploma van minder waarde wordt als bekend wordt dat de examens zijn uitgelekt en er is gefraudeerd. De geloofwaardigheid van de hele schoolopleiding staat en valt met betrouwbare examens en diploma's.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 12:46 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Het eindexamen van duizenden leerlingen ongeldig verklaren is mijns inziens niet het zekere voor het onzekere nemen, maar het toedienen van een middel dat erger is dan de kwaal die het wordt geacht te verhelpen.
http://www.volkskrant.nl/(...)t-examen-Frans.dhtmlquote:Beste examenkandidaten,
Het spijt me. Sommige van jullie denken op dit moment: ''Godverdomme, nu gaat dat examen op een ander tijdstip en datum, moet ik mijn vakantie weer opnieuw plannen en de hond op een andere dag bij de buren brengen etc.''
In een tijdsperiode waar vele onwaarheden aan het licht komen, is dit slechts één van velen.
Het gebeurt vaker dan jullie denken, namelijk dat er examens uitlekken. Het Cito mag dan wel een protocol hebben betreffende het doorgeven van het examen aan de docenten, echter hanteren leerlingen dit protol niet altijd.
Want nu komt het: Hieronder vinden jullie het komende examen VWO Frans, dat wordt afgenomen op woensdag 29 mei 2013.
Van diverse (meer dan tientallen) bronnen heb ik vernomen dat er meer dan 6 VWO examens zijn gestolen uit diverse scholen in Nederland. Verdere details over hoe, wie, wat en waar weet ik helaas niet. Het is erg aannemelijk dat, mits ze niet via de digitale snelweg zijn geroofd, er leerlingen bij de examens konden binnenin een school. Immers liggen de examens daar voor meer dan 3 weken. Met slechts een toevallige open deur, een goede gelegenheid (schoolfeest/PWS-presentaties), een makkelijk slot op de ''kluis'' (ja, die ja, die open gaat met een schroevendraaier van de Gamma) en wat minder personeel op een gewone dag, en je hebt JACKPOT.
Waarom openbaar ik dit? Ik doe dit omdat het oneerlijk is tegenover de leerlingen die voor hun examen ploeteren, huilen, zweten, meer huilen en wensen op een wonder. Die met hun eigen kennis en vastberadenheid het examen trotseren en als winnaar bovenop komen. Het is voor diegene, die zweren te zeggen dat zij elkaar groeten, omdat zij weten dat zij gaan sterven onder het lijdensweg wat men het centraal examen noemt. En dan zijn er niet een ''paar'' lummels die de examens gewoonweg jatten, het zijn er teveel. Zodanig veel dat ik mij afvraag of mijn huisarts, mijn bankdirecteur, mijn oud-docente Latijn en Grieks, mijn postbode en mijn schoonmaakster het
centraal examen niet gefraudeerd hebben?
Weet je wat wel grappig is? Dat er dus scholen zijn, die weten dat er gefraudeerd wordt, en gewoon hun ogen toeknijpen. Want jaaaaaa, hogere slagingspercentages = meer aanmeldingen = meer geld voor die managers die er geen moer van bakken. School hoort een plek te zijn waar men zich ontwikkelt als volwaardig mens, waarin jou interesses geprikkeld worden. Maar tegenwoordig ligt de druk zo hoog. Zoveel hangt af van dat ''officiële'' papiertje met een handtekening. De druk is zodanig hoog dat leerlingen wanhopig worden en proberen te een oneerlijke voorsprong te krijgen. Ook is de aankondiging van een ''sociaal leenstelsel'' (jezelf ontwikkelen als mens kost nu klauwen met geld en verwijdt de bestaande gat tussen arm en rijk) geen goede motivatie. Want als je nu zakt, ben je ''waarschijnlijk'' je studiefinanciering kwijt en je OV-chipkaart!
Dit is een momentopname, net als je examens. Levensdoelen en hoge ambities zijn geweldig, maar leer ook te kijken naar de kleine dingetjes in het leven. Geniet van het kind zijn en je komende studie, want een uitgelekte examen zal je in de komende 10 jaar niet meer meemaken!
Deze tekst heeft eigenlijk geen enkele betekenis voor jullie, maar met deze drastische zet probeer ik toch het onderwijs te verbeteren.
Ik vraag me af wat hij hier mee bedoeld. Het lijkt er in eerste instantie op dat hij zichzelf nu tegenspreekt, wat de betrouwbaarheid van zijn motief niet ten goede komt. Of de eerste quote is gericht tegen één specifieke school, of hij ziet zijn actie als hét keerpunt die degelijke gevallen in de toekomst gaat voorkomen.quote:"Het gebeurt vaker dan jullie denken, namelijk dat er examens uitlekken."
"Van diverse (meer dan tientallen) bronnen heb ik vernomen dat er meer dan 6 VWO examens zijn gestolen uit diverse scholen in Nederland."
"Geniet van het kind zijn en je komende studie, want een uitgelekte examen zal je in de komende 10 jaar niet meer meemaken!"
Ik vermoed dat laatste.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 13:47 schreef VanHattem het volgende:
Nu ik dit weer doorlees valt mij toch wel iets op.
[..]
Ik vraag me af wat hij hier mee bedoeld. Het lijkt er in eerste instantie op dat hij zichzelf nu tegenspreekt, wat de betrouwbaarheid van zijn motief niet ten goede komt. Of de eerste quote is gericht tegen één specifieke school, of hij ziet zijn actie als hét keerpunt die degelijke gevallen in de toekomst gaat voorkomen.
Nee, ook de actie van de verdachte vind ik afgaand op het (gebrek aan) het huidige bewijs dat hij heeft aangeleverd voor zijn beweringen niet in verhouding staan tot de kwaal die hij zegt ermee te willen oplossen.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 12:51 schreef VanHattem het volgende:
[..]
In dat geval zou jij het eens moeten zijn met de motieven van de verdachte, afgezien van het feit of die oprecht zijn of niet.
De "kwaal" die geacht wordt verholpen te worden is namelijk het uitlekken van examens in het algemeen, neem ik aan? Je kunt dit ontkennen of negeren, maar frauderen met examens gebeurd in Nederland. Kwestie van tijd voordat de beerput open gaat.
De enige waarde die een VWO-examen heeft is dat je ermee wordt toegelaten tot een opleiding in het hoger onderwijs. Als blijkt dat je je examen cum fraude hebt behaald, val je snel genoeg door de mand bij je vervolgopleiding.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 13:04 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Voorlopig hebben we geen idee hoeveel mensen dat examen al hadden gezien voordat deze man het openbaar maakte. Mensen die examen Frans deden en het examen hadden, hadden ook belang het stil te houden juist daarom is het zaak om dan wel het hele examen ongeldig te verklaren. Overigens loop je ook het gevaar dat zo'n diploma van minder waarde wordt als bekend wordt dat de examens zijn uitgelekt en er is gefraudeerd. De geloofwaardigheid van de hele schoolopleiding staat en valt met betrouwbare examens en diploma's.
Hij heeft het bewijs toch? Een examen. De beweringen zijn een verhaal apart, maar de kern (uitlekken van examens) van het verhaal onderbouwd hij toch met een uitgelekt examen?quote:Op vrijdag 31 mei 2013 14:08 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Nee, ook de actie van de verdachte vind ik afgaand op het (gebrek aan) het huidige bewijs dat hij heeft aangeleverd voor zijn beweringen niet in verhouding staan tot de kwaal die hij zegt ermee te willen oplossen.
Zijn stelling is dat het stelen van examens op diverse scholen schering en inslag is. Het bewijs is 1 examen Frans ontvreemd bij een school die erkent al tijden een sleutel van een kluis kwijt te zijn.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 14:12 schreef VanHattem het volgende:
[..]
Hij heeft het bewijs toch? Een examen. De beweringen zijn een verhaal apart, maar de kern (uitlekken van examens) van het verhaal onderbouwd hij toch met een uitgelekt examen?
Oké, hier moet ik je inderdaad wel gelijk in geven. Toch heeft deze manier van bekendmaking voor hem wel z'n voordelen.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 14:15 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Zijn stelling is dat het stelen van examens op diverse scholen schering en inslag is. Het bewijs is 1 examen Frans ontvreemd bij een school die erkent al tijden een sleutel van een kluis kwijt te zijn.
Alle reden om die school eens goed onder de loep te nemen, maar geen bewijs voor zijn stelling.
Bovendien had hij dit effect ook kunnen bereiken door met het examen naar een (niet op sensatie beluste) krant te stappen, zodat de kandidaten VWO Frans in de rest van het land hier niet door gedupeerd zouden zijn.
Als hij naar een krant was gestapt was exact hetzelfde gebeurd en als hij naar de examencomm. was gestapt hoop ik ook. Ik blijf van mening dat het jatten van het examen de oorzaak is want toen is het openbaar geworden al was dat in beperkte kring. Deze 22 jarige heeft alleen openbaar gemaakt dat het examen openbaar was.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 14:15 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Zijn stelling is dat het stelen van examens op diverse scholen schering en inslag is. Het bewijs is 1 examen Frans ontvreemd bij een school die erkent al tijden een sleutel van een kluis kwijt te zijn.
Alle reden om die school eens goed onder de loep te nemen, maar geen bewijs voor zijn stelling.
Bovendien had hij dit effect ook kunnen bereiken door met het examen naar een (niet op sensatie beluste) krant te stappen, zodat de kandidaten VWO Frans in de rest van het land hier niet door gedupeerd zouden zijn.
Waarop baseer jij je aanname dat deze 22-jarige het document niet uit de kluis heeft ontvreemd?quote:Op vrijdag 31 mei 2013 15:16 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Als hij naar een krant was gestapt was exact hetzelfde gebeurd en als hij naar de examencomm. was gestapt hoop ik ook. Ik blijf van mening dat het jatten van het examen de oorzaak is want toen is het openbaar geworden al was dat in beperkte kring. Deze 22 jarige heeft alleen openbaar gemaakt dat het examen openbaar was.
Die 22 jarige maakt het openbaar, als hij het gestolen heeft is het daarmee waardeloos geworden. Ik ken geen dief die iets steelt om vervolgens waardeloos te maken.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 15:58 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Waarop baseer jij je aanname dat deze 22-jarige het document niet uit de kluis heeft ontvreemd?
Waarom zou je het examenresultaat van 15.000 kandidaten ongeldig verklaren voor je enig beeld hebt van de omvang van de fraude (dwz: het aantal mensen dat het gestolen examen heeft ingezien)?
Ik denk ook dat iemand anders dit examen eruit heeft gehaald en verspreid heeft en dat deze man er niet meer tegen kon dat dit structureel gebeurde. Eerst misschien intern gewaarschuwd en gevraagd of het kon stoppen, uiteindelijk deze stap gezet om voorgoed aan deze praktijken een einde te maken. Dat staat ook in zijn brief. Het was geen eigenbelang, het was klokkenluiden.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 15:58 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Waarop baseer jij je aanname dat deze 22-jarige het document niet uit de kluis heeft ontvreemd?
Waarom zou je het examenresultaat van 15.000 kandidaten ongeldig verklaren voor je enig beeld hebt van de omvang van de fraude (dwz: het aantal mensen dat het gestolen examen heeft ingezien)?
Mocht dit het geval zijn, dan zou dit inderdaad een flinke deuk in de kwaliteit van de diploma's betekenen. Of ze ongeldig gemaakt moeten worden is een goede vraag. Ik zou mijn examen zo over willen doen, maar ik kan begrijpen dat er mensen zijn die dat niet willen.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 16:10 schreef Kansenjongere het volgende:
Als jullie hem allebei zo heilig geloven dat dit structureel zou gebeuren, zouden volgens die logica dan niet ALLE examens van de afgelopen jaren alsnog ongeldig moeten worden verklaard?
Ik weet niet of het structureel gebeurd. Of je achteraf nog ongeldig moet gaan verklaren is ook een lastige vraag maar in dit geval was het nog te herstellen, dankzij de klokkenluider zelfs voordat het werd afgenomen of in elk geval slechts één dag later. Wel zou ik die school onderzoeken want als daar al een paar jaar de sleutel van de kluis weg is dan is dat verdacht, ook vertrouw ik het niet erg dat alleen frans is gejat...quote:Op vrijdag 31 mei 2013 16:10 schreef Kansenjongere het volgende:
Als jullie hem allebei zo heilig geloven dat dit structureel zou gebeuren, zouden volgens die logica dan niet ALLE examens van de afgelopen jaren alsnog ongeldig moeten worden verklaard?
Mensen met ambitie niet veel.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 16:27 schreef MouzurX het volgende:
Das leuk dan haal je je VWO.. en dan faal je in het eerste jaar van de universiteit, dus wat heb je er nou eigenlijk aan om te frauderen?
Dat iedereen hetzelfde examen maakt en dat er zo dus een soort van norm is. Anders krijg je scholen met makkelijke en met moeilijke examen.squote:Op vrijdag 31 mei 2013 19:38 schreef meth1745 het volgende:
Wat is het nut of voordeel van een landelijk examen? Zijn genoeg landen die het niet hebben.
Bron: http://nos.nl/artikel/516(...)iefstal-examens.htmlquote:Arrestaties voor diefstal examens
De politie van Rotterdam heeft gisteren en vandaag twee mensen aangehouden voor de diefstal van eindexamens in Rotterdam. Het gaat om een meisje van 18 en een jongen van 19 jaar.
Beiden zijn leerlingen van scholengemeenschap Ibn Ghaldoun, waar de examens werden gestolen. Ze worden er ook van verdacht examens aan medeleerlingen te hebben verkocht. Het gaat volgens de politie niet alleen om vwo-examens, maar ook om examens voor de havo en het vmbo.
Examen Frans
Vorige maand werd het vwo-eindexamen Frans online gezet, waarna het examen werd uitgesteld. Zo'n 17.000 leerlingen moesten het examen een dag later afleggen. In die zaak werd een 22-jarige Rotterdammer opgepakt, maar die werd een paar dagen later weer vrijgelaten.
De twee verdachten die nu zijn aangehouden, moesten dit jaar eindexamen doen; het meisje havo en de jongen vwo. Ze zouden ingebroken hebben in de school en de examens hebben gefotografeerd. In hun huizen heeft de politie de examens gevonden. Justitie wil nog niet zeggen welke examens dat waren.
Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)-lekken-examen.dhtmlquote:De directie van de Rotterdamse scholengemeenschap zegt in een verklaring deze 'onregelmatigheid' te betreuren. Die werd ontdekt na de publicatie van het examen op internet. De school besloot toen de examens die in de kluis lagen, te controleren. De vermissing die aan het licht kwam, is toen aan de Inspectie van het Onderwijs doorgegeven. Daarna heeft de directeur van Ibn Ghaldoun het College van Examens (CvE) op de hoogte gesteld en aangifte van diefstal bij de politie gedaan.
En dan is er nog de brief van de persoon die we eerst "dader" noemden, maar die we zo onderhand beter "klokkenluider" kunnen noemen: Lees hier de begeleidende tekst bij uitgelekt examen Fransquote:De kluis op de islamitische scholengemeenschap Ibn Ghaldoun in Rotterdam waarin het gestolen examen Frans zat, is gewoon met een sleutel geopend. Er zijn geen braaksporen gevonden. Er zouden drie sleutels zijn, maar de school heeft ontdekt dat er in 2011 een kopie is gemaakt nadat één van de sleutels kwijtraakte. Wie hierbij betrokken is geweest, kon de school volgens het ANP niet zeggen.
In de kluis lagen sinds 17 april twee pakketjes met de examens, die voor twaalf eindexamenkandidaten waren. Van een van die pakketten was de verzegeling verbroken, waardoor tienduizenden Nederlandse vwo'ers vandaag examen Frans moesten doen in plaats van gisteren.
Als ik alles op een rij zet, in combinatie met het bericht van gisteren, vind ik het verhaal steeds schimmiger worden.quote:Bij het document is een inleidende brief gevoegd, geschreven door iemand die zijn of haar naam niet noemt. ,,Van diverse (meer dan tientallen) bronnen heb ik vernomen dat er meer dan 6 VWO examens zijn gestolen uit diverse scholen in Nederland. Verdere details over hoe, wie, wat en waar weet ik helaas niet'', schrijft deze persoon.
Verder lijkt de begeleidende brief van deze persoon een aanklacht tegen het huidige schoolsysteem. De persoon suggereert dat er scholen zijn die leerlingen toegang geven tot examens om de schoolresultaten omhoog te krijgen.
Het zou ook nog net andersom kunnen zijn. Wespensteek hintte daar eerder in dit topic al op; en hij kon weleens volledig gelijk gaan krijgen....quote:Op maandag 10 juni 2013 01:37 schreef prt1 het volgende:
Ik denk dat veruit de meeste scholen het stil zullen houden als ze merken dat er bij hun een examen is gestolen. Consequenties zijn gewoon te groot: slechte naam school, nieuwe examens voor het hele land, gewoon te veel heisa.
Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)woensdag-klaar.dhtmlquote:'Onderzoek examens voor woensdag klaar'
De Onderwijsinspectie onderzoekt met 'man en macht'' de uitslagen van de eindexamens van de islamitische scholengemeenschap Ibn Ghaldoun in Rotterdam. 'Er is ons veel aan gelegen voor woensdag het onderzoek te hebben afgerond'', zegt een woordvoerder maandagochtend. Woensdag krijgen alle eindexamenleerlingen in Nederland de uitslag.
Uit de kluis van de Rotterdamse school zijn meerdere examens gestolen. Eind mei werd al duidelijk dat het vwo-examen Frans gestolen was, zondag bleek dat er ook havo- en vmbo-examens zijn ontvreemd. Een jongen en meisje zijn opgepakt, het vermoeden is dat zij de examens hebben doorverkocht aan medeleerlingen.
De Onderwijsinspectie onderzoekt nu de uitslag van de examens van de afgelopen drie jaar. Als daar opvallende verschillen in zitten, kan dit verstrekkende gevolgen hebben voor de ongeveer 150 examenleerlingen van het Ibn Ghaldoun en mogelijk ook voor leerlingen in de regio. Het zou kunnen dat zij hun examen opnieuw moeten maken. De woordvoerder van de Inspectie wil niet vooruitlopen op de mogelijke consequenties. 'Dat is speculeren, en dat heeft geen zin.'
Dat de inspectie naar de uitslag van de afgelopen drie jaar kijkt, is volgens de woordvoerder de standaardprocedure.
Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)gen-vastzitten.dhtmlquote:School weet niet welke leerlingen vastzitten
De directie van de islamitische school Ibn Ghaldoun in Rotterdam, waar eindexamens vwo, havo en vmbo zijn gestolen, weet niet welke leerlingen in verband met de diefstal vastzitten. 'Het Openbaar Miniserie noch de politie heeft aan ons verdere mededelingen gedaan of informatie verschaft', zo staat in een persverklaring van de school.
Het enige dat eerder door de politie werd bekendgemaakt, is dat het gaat om 18-jarig meisje uit Rotterdam en een 19-jarige jongen uit Maassluis.
Leerlingen van de scholengemeenschap in Rotterdam druppelen ondertussen maandagochtend mondjesmaat het gebouw binnen. Buiten staan medewerkers die de scholieren manen door te lopen en niet te praten met de aanwezige pers. Een medewerker doet dat wel en vertelt kort over de vingerafdrukken die eerder op vrijwillige basis bij leerlingen zijn afgenomen voor het onderzoek.
Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)ren-onder-vuur.dhtmlquote:Rotterdamse school gestolen examens al jaren onder vuur
’Stevige consequenties’ voor Ibn Ghaldoun
Het is weer eens mis op de Rotterdamse scholengemeenschap Ibn Ghaldoun. Na het examen Frans blijken er nu ook veel andere examens voor vwo, havo en vmbo te zijn gestolen. De omvang van de fraude is uniek in Nederland. De consequenties voor alle eindexamenkandidaten zijn onduidelijk. Dat schrijft het AD.
(...) Vorig jaar was er in de gemeenteraad verbazing over de vwo-examenresultaten, die opeens opvallend goed leken na jaren van slecht presteren. Hoewel de onderwijsinspectie eerder aangaf dat daar geen reden voor was, vraagt het nu toch de examenuitslagen van Ibn Ghaldoun van de afgelopen 3 jaar op. Een sleutel van de kluis waarin de examens worden bewaard, is immers al sinds 2010 weg. 'Het is goed dat ze alles doorlichten en onze resultaten vergelijken met de resultaten elders', zegt de bestuursvoorzitter Ayhan Tonca. 'Maar de absolute prioriteit moet liggen bij de huidige examens, omdat woensdag de eindcijfers moeten worden bekendgemaakt.'
In het verleden is Ibn Ghaldoun in verband gebracht met fraude met gemeenschapsgeld, het met onderwijsgeld organiseren van bedevaartstochten naar Mekka, slecht onderwijs, slecht en vaak wisselend bestuur, het niet nakomen van de Leerplichtwet en overlast van leerlingen.
Negatieve publiciteit
Rector Bart Renders van de school had gehoopt dat alle negatieve publiciteit achter de rug was. Maar anderhalve week geleden werd bekend dat het gestolen vwo-examen Frans dat op internet stond en waardoor alle eindexamenkandidaten op het vwo een nieuw examen moesten maken, uit de kluis van 'zijn' Ibn Ghaldoun ontvreemd was.
De diefstal lijkt te zijn gepleegd door twee leerlingen: een 18-jarig meisje uit Rotterdam en een 19-jarige jongen uit Maassluis. Zij worden er van verdacht een aantal eindexamens voor vwo, havo en vmbo te hebben ontvreemd uit de kluis van de school. Ze boden die te koop aan aan andere eindexamenkandidaten.
Sluiting
'Het is vreselijk om te horen dat het om twee kinderen (![]()
![]()
) van onze school gaat', aldus de bestuursvoorzitter. 'Als een dief bij het eindexamen Frans blijkt te kunnen komen, dan hou je natuurlijk je hart vast. Ik wil nu vooral graag weten wat de impact van deze diefstal is. Hoe breed hebben de twee leerlingen de examens verspreid?'. Hij hoopt dat een sluiting de school bespaard blijft. 'Het raakt ook de leerlingen die geen examen hebben gedaan. Dit heeft enorme gevolgen. We hadden al geen beste naam in Rotterdam.'
De Rotterdamse gemeenteraad is Ibn Ghaldoun na de zoveelste rel inmiddels goed zat. Leefbaar Rotterdam en VVD vinden dat de school dicht moet. De Rotterdamse onderwijs-wethouder Hugo de Jonge (CDA): 'De betrouwbaarheid van het examen en daarmee van het diploma van Ibn Ghaldoun staat op het spel.' Hij stelt de school 'stevige consequenties' in het vooruitzicht.
Heb ze zien feesten in september 2001. Sluiting zou een zegen zijn, wat een ellendige kut school is datquote:Op maandag 10 juni 2013 10:55 schreef bijdehand het volgende:
Wat een kutschool zeg. Als ze in voorgaande jaren ook al examens hebben gejat hoop ik dat ze die school sluitenEn ook geen nieuwe kluis kopen ofzo he
Examens, geen tentamens...quote:Op maandag 10 juni 2013 11:11 schreef Re het volgende:
er staat dus dat de verdachten foto's hebben genomen van het tentamen... is het document wat de klokkenluider heeft laten zien een gefotografeerde versie, of niet?
het punt is natuurlijk of het gelekte document hetzelfde document is als die gefotografeerd... aangezien op die school er geen tentamens gejat zijn maar illegaal gekopieerd en verkochtquote:Op maandag 10 juni 2013 11:16 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Examens, geen tentamens...
Voor zover ik heb begrepen, heeft de klokkenluider alleen documenten doorgespeeld, door ze online te gooien. Hij is inmiddels alweer op vrije voeten.
Waarom blijf je stug van tentamens spreken, terwijl ik je zojuist nog erop heb gewezen dat het om examens gaat? Je weet het verschil toch wel?quote:Op maandag 10 juni 2013 11:18 schreef Re het volgende:
[..]
het punt is natuurlijk of het gelekte document hetzelfde document is als die gefotografeerd... aangezien op die school er geen tentamens gejat zijn maar illegaal gekopieerd en verkocht
ach man, tentamens, examens, ja jaquote:Op maandag 10 juni 2013 11:27 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Waarom blijf je stug van tentamens spreken, terwijl ik je zojuist nog erop heb gewezen dat het om examens gaat? Je weet het verschil toch wel?
Of examens zijn gejat, dan wel illegaal gekopieerd, is niet zo bijster relevant. Het punt is dat het om examens gaat en dat die niet moeten uitlekken. Dat is wél gebeurd.
En uit het feit dat de 22-jarige publicist ervan inmiddels alweer op vrije voeten is, leid ik voorzichtig af dat hij slechts een doorgeefluik was.
Tentamens en examens zijn niet hetzelfde. Je verwart een ruststand van een voetbalwedstrijd toch ook niet met de eindstand?quote:Op maandag 10 juni 2013 11:32 schreef Re het volgende:
[..]
ach man, tentamens, examens, ja ja
het punt is ook dat nu die ene school onder vuur ligt, en terecht, mag best onderzoek naar gedaan worden maar waarom horen we niets over andere scholen? Als er iets gejat is moet er bewijs voor zijn... vandaar mijn vraag of het geopenbaarde tentamen (), sorry examen, het tentamen van die ene school was (makkelijk te kunnen zien aangezien het gefotografeerd is en niet gekopieerd)
ja ik snap dat jij het belangrijker vindt hoe eriets staat dan wat er staatquote:Op maandag 10 juni 2013 11:52 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Tentamens en examens zijn niet hetzelfde. Je verwart een ruststand van een voetbalwedstrijd toch ook niet met de eindstand?
vandaar dus ook mijn vraag of het gelekte document hetzelfde is als het gefotografeerde Ibn G. tentamen.quote:Waarom we niks over andere scholen horen? Omdat daar tot dusver geen aanleiding voor is. Het eerder geopenbaarde lek komt van Ibn Ghaldoun, de twee leerlingen die nu zijn aangehouden, komen ook van die school. Het is dus logisch dat het onderzoek zich nu eerst op die school richt.
geld, aandacht, nieuwsgierigheid hoe het land zich erover opwindt, kijken wat er gaat gebeuren, respect in de rotterdamse clansquote:Op maandag 10 juni 2013 12:07 schreef Kroelo het volgende:
ik snap dus echt niet waarom je als ex-leerling examens gaat stelen, wat levert dat op dan
Probeer nou niet krampachtig je eigen fout op mij af te wentelen. Je zet jezelf voor gek.quote:Op maandag 10 juni 2013 12:04 schreef Re het volgende:
ja ik snap dat jij het belangrijker vindt hoe er iets staat dan wat er staat
Bron: http://www.rijksoverheid.(...)gezet-onderwijs.htmlquote:Eindexamenprogramma
In het eindexamenprogramma van een vak staat welke onderwerpen worden getoetst bij het schoolexamen en het centraal examen. Deze onderwerpen behandelt de school in het lesprogramma.
Schoolexamen voortgezet onderwijs
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) bepaalt welke onderwerpen ten minste aan bod moeten komen tijdens het schoolexamen. Aan de hand daarvan stellen scholen zelf het schoolexamen op. De examendata voor het schoolexamen zijn niet landelijk vastgesteld. Scholen bepalen zelf wanneer ze bepaalde vakken toetsen. Het schoolexamen bestaat meestal uit 2 of meer tentamens per vak. Dit kunnen mondelinge, praktische of schriftelijke toetsen zijn. De examinering en de afronding van de vakken zonder centraal examen vallen meestal al eerder dan in het laatste schooljaar.
Daar heeft het wel alle schijn van, ja...quote:Op maandag 10 juni 2013 12:04 schreef Re het volgende:
Vandaar dus ook mijn vraag of het gelekte document hetzelfde is als het gefotografeerde Ibn G. tentamen.
Het gaat niet om een tikfoutje, maar om begripsverwarring. Het is storend als iemand hier stug over tentamens blijft spreken, terwijl het om examens gaat. Maar de discussie over dat woord is inmiddels wel gesloten.quote:Op maandag 10 juni 2013 12:33 schreef Gia het volgende:
Kunnen rusies over een enkel woortje a.u.b. via de pm uitgevogten worden.
Dat je iemant wijst op een faut, swa, maar dat je er vier postings over door moet seuren.....
Waar je je al druk over maakdt.
Eens. Ik hou zelf ook nooit van begripsverwarring. En dan nog stug door blijven gaan met dezelfde foutquote:Op maandag 10 juni 2013 12:48 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Het gaat niet om een tikfoutje, maar om begripsverwarring. Het is storend als iemand hier stug over tentamens blijft spreken, terwijl het om examens gaat. Maar de discussie over dat woord is inmiddels wel gesloten.
gozer...quote:Op maandag 10 juni 2013 12:18 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Probeer nou niet krampachtig je eigen fout op mij af te wentelen. Je zet jezelf voor gek.
Je maakte een fout, ik wees je erop, maar je maakte de fout daarna nogmaals. En nu ben je te beroerd om dat toe te geven en doe je net alsof het irrelevant is. In werkelijkheid is het bijzonder relevant, want examens (waar het hier om gaat) worden centraal opgesteld en zijn dus overal in het land hetzelfde.
Tentamens zijn onderdeel van het schoolexamen dat scholen zelf opstellen. Als een tentamen zou lekken, heeft dat hooguit consequenties voor de betreffende school, terwijl het lekken van een examen landelijk consequenties kan hebben.
[..]
Bron: http://www.rijksoverheid.(...)gezet-onderwijs.html
Maar blijf vooral doorgaan met-jes plaatsen en je eigen - herhaaldelijke - fout te downplayen, in plaats van gewoon toe te geven dat je fout zat.
[..]
Daar heeft het wel alle schijn van, ja...
Lees ook deze reconstructie: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)dwenen-sleutel.dhtml
En dat in combinatie met het feit dat er nu twee leerlingen van Ibn Ghaldoun zijn aangehouden.
Geef nou gewoon toe dat je fout zat, in plaats van kinderachtige opmerkingen te maken over mij stangen. Je bent een discussie aan het verzieken met je kinderachtige gedrag. Een moderator zou beter moeten weten.quote:Op maandag 10 juni 2013 13:01 schreef Re het volgende:
[..]
gozer...
natuurlijk zijn het eindexamens VWO frans, dat weet ik ook wel, maar je bent zo leuk te stangen omdat je liever over het begrip tentamen hebt dan over de inhoud
Uiteraard, sp3cquote:Op maandag 10 juni 2013 13:32 schreef sp3c het volgende:
ik ben hier gewoon de moderator, niet jij en niet Re
dit dus. er komen twee vragen bij mij op: waarom werd in eerste instantie alleen gemeld dat de zegel van alleen het Franse examen wss verbroken? terwijl andere examens dus ook uitgelekt zijn. Komt dit misschien doordat de klokkenluider alleen het Franse examen online heeft gezet ? en tweede vraag waren de zegels in voorgaande jaren niet ook verbroken?quote:Op maandag 10 juni 2013 12:27 schreef Gia het volgende:
Die examens zijn toch verpakt en verzegeld, dacht ik.
Als een leraar, surveillant, het pak met examenopgaven pakt en ziet dat het niet langer verzegeld is, hoort die direct aan de bel te trekken.
De school is dus net zo schuldig.
Vraag me verder af of de school de diefstal niet zelf gefaciliteerd heeft, om beter resultaat te krijgen.
Ik weet nog dat, vroegah, ze met twee surveillanten de examens uit de verpakking haalden. Neem aan dat dit nog steeds zo gaat.quote:Op maandag 10 juni 2013 16:35 schreef MouzurX het volgende:
[..]
dit dus. er komen twee vragen bij mij op: waarom werd in eerste instantie alleen gemeld dat de zegel van alleen het Franse examen wss verbroken? terwijl andere examens dus ook uitgelekt zijn. Komt dit misschien doordat de klokkenluider alleen het Franse examen online heeft gezet ? en tweede vraag waren de zegels in voorgaande jaren niet ook verbroken?
En verkopen als wiet.quote:Op maandag 10 juni 2013 18:02 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
En als je dan net denkt dat je alles al zo'n beetje had opgesomd aan wat er door Marokkanen in de maatschappij allemaal gestolen kan worden, dan gebeurt er dit: ze stelen de eindexamens.
What's next? Grassprietjes stelen uit het Vondelpark?
Ze hadden er sowieso belang bij.quote:Op maandag 10 juni 2013 17:30 schreef Asphias het volgende:
het kan inderdaad bijna niet anders dan dat de school hier weet van had,
ongeveer nu dus... waar lees je dat?quote:Op maandag 10 juni 2013 18:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Het bestuur van Ibn Ghaldoun komt over 20 minuten met een persconferentie waarin zij belangrijk nieuws zullen openbaren.
Nog even afwachten dus.
TVRijnmond. Om 7 uur gaan ze de persco daar bespreken.quote:
Straks lekt er uit dat ze de lente hebben gestolenquote:Op maandag 10 juni 2013 18:02 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
En als je dan net denkt dat je alles al zo'n beetje had opgesomd aan wat er door Marokkanen in de maatschappij allemaal gestolen kan worden, dan gebeurt er dit: ze stelen de eindexamens.
What's next? Grassprietjes stelen uit het Vondelpark?
Het examen Frans was het laatste geplande examen. De andere examens waren al afgenomen toen de diefstal werd ontdekt. Het is op dat moment natuurlijk niet meer na te gaan of het zegel al of niet verbroken was bij aanvang, als daar voor het examen niet goed op gelet is.quote:Op maandag 10 juni 2013 16:35 schreef MouzurX het volgende:
[..]
dit dus. er komen twee vragen bij mij op: waarom werd in eerste instantie alleen gemeld dat de zegel van alleen het Franse examen wss verbroken? terwijl andere examens dus ook uitgelekt zijn. Komt dit misschien doordat de klokkenluider alleen het Franse examen online heeft gezet ?
Juist, dat is wat mij erg veel zorgen baart in deze kwestie. Je kunt niet examens kopiëren zonder zegels te verbreken. En dat komt onherroepelijk uit. Het is domweg niet mogelijk, dat er zonder medeweten van medewerkers van de school gefraudeerd is. En dat heeft verregaande consequenties en dat is wat nu boven iedereen hangt die examens heeft gedaan de aflopen 2-3 jaar.quote:Op maandag 10 juni 2013 12:27 schreef Gia het volgende:
Die examens zijn toch verpakt en verzegeld, dacht ik.
Als een leraar, surveillant, het pak met examenopgaven pakt en ziet dat het niet langer verzegeld is, hoort die direct aan de bel te trekken.
De school is dus net zo schuldig.
Vraag me verder af of de school de diefstal niet zelf gefaciliteerd heeft, om beter resultaat te krijgen.
Die hebben ze toch voor die tentamens uit de kluis gehaald? Dan zouden ze gezien moeten hebben dat de zegel was verbroken.quote:Op maandag 10 juni 2013 19:34 schreef freako het volgende:
[..]
Het examen Frans was het laatste geplande examen. De andere examens waren al afgenomen toen de diefstal werd ontdekt. Het is op dat moment natuurlijk niet meer na te gaan of het zegel al of niet verbroken was bij aanvang, als daar voor het examen niet goed op gelet is.
Even onveilig & meer kans op examens die hun bestemming niet op tijd halen.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 14:46 schreef Janneke141 het volgende:
Waarom mailen ze die handel niet gewoon naar de scholen anderhalf uur voor het examen begint?
Mjah, ik snap de reserves wel, maar mail heeft in mijn optiek nooit vertraging, en hoe korter de examens binnen een school circuleren, hoe kleiner de kans dat ze worden onderschept. En zelfs al krijg je een half uur voor tijd een examen in handen, dan kun je er toch nog niks mee?quote:Op dinsdag 11 juni 2013 14:48 schreef waht het volgende:
[..]
Even onveilig & meer kans op examens die hun bestemming niet op tijd halen.
Ja, misschien is het na dit hele gebeuren geen slecht idee. Maar goed, het hangt ook dan af van de uitwerking. En scholen hebben sowieso een week of wat nodig om alles voor te bereiden, printen, sorteren, controleren, etc.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 14:50 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mjah, ik snap de reserves wel, maar mail heeft in mijn optiek nooit vertraging, en hoe korter de examens binnen een school circuleren, hoe kleiner de kans dat ze worden onderschept. En zelfs al krijg je een half uur voor tijd een examen in handen, dan kun je er toch nog niks mee?
ja ook wel, maar de havisten moeten zowat alles over doen. ben je lekker op vakantie (geweest), mag je terug komen en opnieuw alles leren + maken.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 15:03 schreef Waterdrinker het volgende:
[..]
vwo'ers ook wel, 3 vaken overdoen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |