abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127242617
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 11:08 schreef VanHattem het volgende:

[..]

En dat is dus een voorbeeld van uitspraak die de volgens de verdachte niet klopt.
Sorry, maar ik hecht meer waarde aan onderbouwingen dan aan holle uitspraken.
pi_127242663
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 11:10 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Jij denkt serieus dat een eindexamen in Den Helder ongeldig wordt verklaard omdat op het moment van examineren blijkt dat er in Maastricht een examen is gelekt? Wellicht dat het examen op 1 of meer scholen in Den Helder ongeldig wordt verklaard, maar als er geen enkele indicatie is dat het verder is verspreid kan ik me niet voorstellen dat dat voor scholen buiten de directe omgeving ook maar het geringste gevolg heeft.
Ik zie niet wat men anders kan besluiten. Overal internet en mobieltjes, dan is zo'n examen erg makkelijk verspreid. Het risico kan men niet nemen los van het feit dat er dus al misbruik is. Je kunt ook geen grens aangeven waar het ongeldig verklaard moet worden.
pi_127242672
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 11:13 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Sorry, maar ik hecht meer waarde aan onderbouwingen dan aan holle uitspraken.
Hoef je je tegenover mij niet voor te onschuldigen. Echter vraag ik mij af welke specifieke holle uitspraken je bedoeld.
pi_127242734
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 11:14 schreef VanHattem het volgende:

[..]

Hoef je je tegenover mij niet voor te onschuldigen. Echter vraag ik mij af welke specifieke holle uitspraken je bedoeld.
De holle uitspraken in de begeleidende brief bij het gelekte examen: "Ik baseer me op tientallen bronnen" klinkt heel interessant maar het zegt natuurlijk geen hol.
pi_127242755
quote:

[..]

Jij denkt serieus dat een eindexamen in Den Helder ongeldig wordt verklaard omdat op het moment van examineren blijkt dat er in Maastricht een examen is gelekt? Wellicht dat het examen op 1 of meer scholen in Den Helder ongeldig wordt verklaard, maar als er geen enkele indicatie is dat het verder is verspreid kan ik me niet voorstellen dat dat voor scholen buiten de directe omgeving ook maar het geringste gevolg heeft.
Dat risico is toch te groot? Als men hier de ogen voor dicht knijpt en het examen in andere plaatsen door laat gaan in de hoop dat het niet uitgelekt is, is men niet verantwoord bezig. Gelijk ongeldig verklaren, zonder ruimte voor uitzonderingen. Ruimte vrijgeven hierin leidt tot corruptie en onbetrouwbaarheid.

[ Bericht 0% gewijzigd door VanHattem op 31-05-2013 11:23:18 ]
pi_127242756
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 11:14 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Ik zie niet wat men anders kan besluiten. Overal internet en mobieltjes, dan is zo'n examen erg makkelijk verspreid. Het risico kan men niet nemen los van het feit dat er dus al misbruik is. Je kunt ook geen grens aangeven waar het ongeldig verklaard moet worden.
Overal internet en mobieltjes en toch geen enkel lek naar buiten toe. Dan zal het met die verspreiding wel meevallen.
pi_127242788
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 11:16 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

De holle uitspraken in de begeleidende brief bij het gelekte examen: "Ik baseer me op tientallen bronnen" klinkt heel interessant maar het zegt natuurlijk geen hol.
Het is algemeen bekend dat er examens uitlekken. Zowel in het nieuws als bij scholieren zelf. Of hij dat inderdaad ook weet is tot nu toe een holle uitspraak, daar ben ik het mee eens.

quote:

[..]

Overal internet en mobieltjes en toch geen enkel lek naar buiten toe. Dan zal het met die verspreiding wel meevallen.
Deze aanname zien als de waarheid is ongeoorloofd.
pi_127243145
quote:

[..]

Wel een lek naar buiten toe...
pi_127243748
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 17:55 schreef De_Guidance het volgende:
SCHOOL MELDDE ZICH ZELF INZAKE EXAMENLEK
Tegenover NRC liet staatssecretaris Sander Dekker eerder vandaag weten dat de school, waarover hij toen nog niets wilde zeggen, zich zelf heeft gemeld. Daarna heeft zowel de directeur als het College voor Examens aangifte gedaan bij de politie. Het College deed eerder aangifte.

Hmz
Dat meldde elfletterig ook al eerder..
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_127243888
quote:

[..]

Wanneer het op internet staat vallen afstanden weg. Geen idee wat ze hiermee doen. Kan me niet voorstellen dat er nooit een examen is uitgelekt trouwens.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
pi_127244214
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 00:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

Daar heb je een punt. Alhoewel ik wel verwacht dat op zo'n school er meer mensen Frans kiezen dan op een Nederlandse school
:')
Ja, want Nederlandse moslims staan erom bekend dat ze dol zijn op Frans.
Allah Al Watan Al Malik
pi_127244309
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 19:57 schreef fixatoman het volgende:
Van nu.nl:

[..]

Dat is vijf jaar terug man. Denk je nu echt dat die school op dezelfde voet bezig blijft met de hete adem (controle) in de nek? Bestuur zal vast vervangen zijn.
pi_127244359
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 00:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

Daar heb je een punt. Alhoewel ik wel verwacht dat op zo'n school er meer mensen Frans kiezen dan op een Nederlandse school
Waarom?
pi_127244384
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 23:57 schreef LXIV het volgende:

[..]

Oh, dit eerst irrelevante onderwerp kan toch misschien nog erg goed worden:
Uit de Elsevier, naar hun onderzoek van de allerbeste scholen van Nederland:

[..]

http://www.elsevier.nl/We(...)and-ELSEVIER327240W/

Heel opmerkelijk dus. Van extreem slecht naar vermeld in Elseviers lijst van de "beste scholen van Nederland" in één jaar. _O-

[..]

http://www.elsevier.nl/Pa(...)LSEVIER327240D01.pdf

In de top-5 van alle scholen in Nederland. Dankzij de "minste zittenblijvers" en "beste examenresultaten". En dat na jarenlang helemaal onderaan gehangen te hebben. Een multikultureel sprookje. Als je er maar in gelooft! (En de sleutel van de brandkast kwijtraakt).
Of gewoon complete vernieuwing van het bestuur + verscherpt toezicht door de inspectie, dat is namelijk wat er is gebeurd n.a.v. die slechte resultaten. Maar dat is natuurlijk veel te realistisch. Nee een complot zeg ik je.
Allah Al Watan Al Malik
pi_127245006
quote:
10s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 11:54 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

:')
Ja, want Nederlandse moslims staan erom bekend dat ze dol zijn op Frans.
Het groepje leerlingen is te klein om iets zinnigs over te zeggen, maar op zich kan ik me er best iets bij voorstellen dat leerlingen op een islamitische school in de hogere onderwijsniveaus wat sneller voor Frans kiezen dan bijvoorbeeld voor Duits. Dit gezien de Franse invloed op landen in Noord-Afrika.
pi_127245104
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 12:13 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Het groepje leerlingen is te klein om iets zinnigs over te zeggen, maar op zich kan ik me er best iets bij voorstellen dat leerlingen op een islamitische school in de hogere onderwijsniveaus wat sneller voor Frans kiezen dan bijvoorbeeld voor Duits. Dit gezien de Franse invloed op landen in Noord-Afrika.
Ik kan je vertellen dat Frans als taal niet leeft onder kinderen van immigranten in Nederland. Ook niet bij de hogeropgeleiden. Verder is helemaal niet duidelijk hoe groot de groep VWO leerlingen in zijn totaliteit is ten opzichte van de groep VWO leerlingen die Frans heeft gekozen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_127245389
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 12:13 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik maak uit de cijfers van DUO trouwens op dat er dit jaar 26 VWO leerlingen zijn op deze school.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 31 mei 2013 @ 12:25:29 #118
181126 MouzurX
Misschien?
pi_127245429
Weer een gevalletje fraude, goh dat gebeurd toch best veel in Nederland.. op alle niveaus.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_127245626
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 11:17 schreef VanHattem het volgende:

[..]

Het is algemeen bekend dat er examens uitlekken. Zowel in het nieuws als bij scholieren zelf. Of hij dat inderdaad ook weet is tot nu toe een holle uitspraak, daar ben ik het mee eens.

[..]

Deze aanname zien als de waarheid is ongeoorloofd.
Ik ga daarbij inderdaad uit van de veronderstelling dat er een kritische grens is aan de groepsgrootte waarbinnen het mogelijk blijft om een geheim als dit te bewaren. Ik denk dat deze kritische grens laag genoeg is om eventueel misbruik als incident te beschouwen en de overgrote massa die hier volledig buiten staat niet onnodig te duperen door hun examen ongeldig te verklaren.
pi_127245789
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 12:31 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Ik ga daarbij inderdaad uit van de veronderstelling dat er een kritische grens is aan de groepsgrootte waarbinnen het mogelijk blijft om een geheim als dit te bewaren. Ik denk dat deze kritische grens laag genoeg is om eventueel misbruik als incident te beschouwen en de overgrote massa die hier volledig buiten staat niet onnodig te duperen door hun examen ongeldig te verklaren.
Die grens kun je niet inschatten, dus dan moet toch gewoon het zekere voor het onzekere genomen worden? Bovendien zou dit betekenen dat er ergens leerlingen zijn die onterecht hun Frans examen halen. Oneerlijk tegenover andere leerlingen en slecht voor het onderwijs. In de ogen van de verdachte iets waarvan "de kritische grens" te hoog ligt, waar hij in mijn ogen geen ongelijk in heeft. Of dat ook echt zijn motief was is discutabel.
pi_127245853
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 12:16 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ik kan je vertellen dat Frans als taal niet leeft onder kinderen van immigranten in Nederland. Ook niet bij de hogeropgeleiden. Verder is helemaal niet duidelijk hoe groot de groep VWO leerlingen in zijn totaliteit is ten opzichte van de groep VWO leerlingen die Frans heeft gekozen.
OK, dan was dat een onjuiste inschatting. So be it, het doet verder ook niet heel erg ter zake.

quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 12:24 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ik maak uit de cijfers van DUO trouwens op dat er dit jaar 26 VWO leerlingen zijn op deze school.
Thanks. Kortom: 26 van wie er 12 examen Frans deden.
pi_127246092
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 12:36 schreef VanHattem het volgende:

[..]

Die grens kun je niet inschatten, dus dan moet toch gewoon het zekere voor het onzekere genomen worden? Bovendien zou dit betekenen dat er ergens leerlingen zijn die onterecht hun Frans examen halen. Oneerlijk tegenover andere leerlingen en slecht voor het onderwijs. In de ogen van de verdachte iets waarvan "de kritische grens" te hoog ligt, waar hij in mijn ogen geen ongelijk in heeft. Of dat ook echt zijn motief was is discutabel.
Het eindexamen van duizenden leerlingen ongeldig verklaren is mijns inziens niet het zekere voor het onzekere nemen, maar het toedienen van een middel dat erger is dan de kwaal die het wordt geacht te verhelpen.
pi_127246231
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 12:46 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Het eindexamen van duizenden leerlingen ongeldig verklaren is mijns inziens niet het zekere voor het onzekere nemen, maar het toedienen van een middel dat erger is dan de kwaal die het wordt geacht te verhelpen.
In dat geval zou jij het eens moeten zijn met de motieven van de verdachte, afgezien van het feit of die oprecht zijn of niet.

De "kwaal" die geacht wordt verholpen te worden is namelijk het uitlekken van examens in het algemeen, neem ik aan? Je kunt dit ontkennen of negeren, maar frauderen met examens gebeurd in Nederland. Kwestie van tijd voordat de beerput open gaat.
pi_127246572
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 12:46 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Voorlopig hebben we geen idee hoeveel mensen dat examen al hadden gezien voordat deze man het openbaar maakte. Mensen die examen Frans deden en het examen hadden, hadden ook belang het stil te houden juist daarom is het zaak om dan wel het hele examen ongeldig te verklaren. Overigens loop je ook het gevaar dat zo'n diploma van minder waarde wordt als bekend wordt dat de examens zijn uitgelekt en er is gefraudeerd. De geloofwaardigheid van de hele schoolopleiding staat en valt met betrouwbare examens en diploma's.
pi_127247620
Ik vind het jammer dat de bron nu zo hard wordt aangepakt. Ik ben het eens met degenen die die persoon eerder een klokkenluider noemden. Het is een noodzakelijk kwaad om fraude aan het licht te brengen.

quote:
Beste examenkandidaten,

Het spijt me. Sommige van jullie denken op dit moment: ''Godverdomme, nu gaat dat examen op een ander tijdstip en datum, moet ik mijn vakantie weer opnieuw plannen en de hond op een andere dag bij de buren brengen etc.''
In een tijdsperiode waar vele onwaarheden aan het licht komen, is dit slechts één van velen.

Het gebeurt vaker dan jullie denken, namelijk dat er examens uitlekken. Het Cito mag dan wel een protocol hebben betreffende het doorgeven van het examen aan de docenten, echter hanteren leerlingen dit protol niet altijd.
Want nu komt het: Hieronder vinden jullie het komende examen VWO Frans, dat wordt afgenomen op woensdag 29 mei 2013.

Van diverse (meer dan tientallen) bronnen heb ik vernomen dat er meer dan 6 VWO examens zijn gestolen uit diverse scholen in Nederland. Verdere details over hoe, wie, wat en waar weet ik helaas niet. Het is erg aannemelijk dat, mits ze niet via de digitale snelweg zijn geroofd, er leerlingen bij de examens konden binnenin een school. Immers liggen de examens daar voor meer dan 3 weken. Met slechts een toevallige open deur, een goede gelegenheid (schoolfeest/PWS-presentaties), een makkelijk slot op de ''kluis'' (ja, die ja, die open gaat met een schroevendraaier van de Gamma) en wat minder personeel op een gewone dag, en je hebt JACKPOT.

Waarom openbaar ik dit? Ik doe dit omdat het oneerlijk is tegenover de leerlingen die voor hun examen ploeteren, huilen, zweten, meer huilen en wensen op een wonder. Die met hun eigen kennis en vastberadenheid het examen trotseren en als winnaar bovenop komen. Het is voor diegene, die zweren te zeggen dat zij elkaar groeten, omdat zij weten dat zij gaan sterven onder het lijdensweg wat men het centraal examen noemt. En dan zijn er niet een ''paar'' lummels die de examens gewoonweg jatten, het zijn er teveel. Zodanig veel dat ik mij afvraag of mijn huisarts, mijn bankdirecteur, mijn oud-docente Latijn en Grieks, mijn postbode en mijn schoonmaakster het
centraal examen niet gefraudeerd hebben?

Weet je wat wel grappig is? Dat er dus scholen zijn, die weten dat er gefraudeerd wordt, en gewoon hun ogen toeknijpen. Want jaaaaaa, hogere slagingspercentages = meer aanmeldingen = meer geld voor die managers die er geen moer van bakken. School hoort een plek te zijn waar men zich ontwikkelt als volwaardig mens, waarin jou interesses geprikkeld worden. Maar tegenwoordig ligt de druk zo hoog. Zoveel hangt af van dat ''officiële'' papiertje met een handtekening. De druk is zodanig hoog dat leerlingen wanhopig worden en proberen te een oneerlijke voorsprong te krijgen. Ook is de aankondiging van een ''sociaal leenstelsel'' (jezelf ontwikkelen als mens kost nu klauwen met geld en verwijdt de bestaande gat tussen arm en rijk) geen goede motivatie. Want als je nu zakt, ben je ''waarschijnlijk'' je studiefinanciering kwijt en je OV-chipkaart!

Dit is een momentopname, net als je examens. Levensdoelen en hoge ambities zijn geweldig, maar leer ook te kijken naar de kleine dingetjes in het leven. Geniet van het kind zijn en je komende studie, want een uitgelekte examen zal je in de komende 10 jaar niet meer meemaken!

Deze tekst heeft eigenlijk geen enkele betekenis voor jullie, maar met deze drastische zet probeer ik toch het onderwijs te verbeteren.
http://www.volkskrant.nl/(...)t-examen-Frans.dhtml
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')