abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127247869
Nu ik dit weer doorlees valt mij toch wel iets op.

quote:
"Het gebeurt vaker dan jullie denken, namelijk dat er examens uitlekken."

"Van diverse (meer dan tientallen) bronnen heb ik vernomen dat er meer dan 6 VWO examens zijn gestolen uit diverse scholen in Nederland."

"Geniet van het kind zijn en je komende studie, want een uitgelekte examen zal je in de komende 10 jaar niet meer meemaken!"
Ik vraag me af wat hij hier mee bedoeld. Het lijkt er in eerste instantie op dat hij zichzelf nu tegenspreekt, wat de betrouwbaarheid van zijn motief niet ten goede komt. Of de eerste quote is gericht tegen één specifieke school, of hij ziet zijn actie als hét keerpunt die degelijke gevallen in de toekomst gaat voorkomen.
pi_127248004
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 13:47 schreef VanHattem het volgende:
Nu ik dit weer doorlees valt mij toch wel iets op.

[..]

Ik vraag me af wat hij hier mee bedoeld. Het lijkt er in eerste instantie op dat hij zichzelf nu tegenspreekt, wat de betrouwbaarheid van zijn motief niet ten goede komt. Of de eerste quote is gericht tegen één specifieke school, of hij ziet zijn actie als hét keerpunt die degelijke gevallen in de toekomst gaat voorkomen.
Ik vermoed dat laatste.
pi_127248168
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 13:51 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik vermoed dat laatste.
Ben benieuwd.
pi_127248651
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 12:51 schreef VanHattem het volgende:

[..]

In dat geval zou jij het eens moeten zijn met de motieven van de verdachte, afgezien van het feit of die oprecht zijn of niet.

De "kwaal" die geacht wordt verholpen te worden is namelijk het uitlekken van examens in het algemeen, neem ik aan? Je kunt dit ontkennen of negeren, maar frauderen met examens gebeurd in Nederland. Kwestie van tijd voordat de beerput open gaat.
Nee, ook de actie van de verdachte vind ik afgaand op het (gebrek aan) het huidige bewijs dat hij heeft aangeleverd voor zijn beweringen niet in verhouding staan tot de kwaal die hij zegt ermee te willen oplossen.
pi_127248700
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 13:04 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Voorlopig hebben we geen idee hoeveel mensen dat examen al hadden gezien voordat deze man het openbaar maakte. Mensen die examen Frans deden en het examen hadden, hadden ook belang het stil te houden juist daarom is het zaak om dan wel het hele examen ongeldig te verklaren. Overigens loop je ook het gevaar dat zo'n diploma van minder waarde wordt als bekend wordt dat de examens zijn uitgelekt en er is gefraudeerd. De geloofwaardigheid van de hele schoolopleiding staat en valt met betrouwbare examens en diploma's.
De enige waarde die een VWO-examen heeft is dat je ermee wordt toegelaten tot een opleiding in het hoger onderwijs. Als blijkt dat je je examen cum fraude hebt behaald, val je snel genoeg door de mand bij je vervolgopleiding.
pi_127248800
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 14:08 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Nee, ook de actie van de verdachte vind ik afgaand op het (gebrek aan) het huidige bewijs dat hij heeft aangeleverd voor zijn beweringen niet in verhouding staan tot de kwaal die hij zegt ermee te willen oplossen.
Hij heeft het bewijs toch? Een examen. De beweringen zijn een verhaal apart, maar de kern (uitlekken van examens) van het verhaal onderbouwd hij toch met een uitgelekt examen?
pi_127248927
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 14:12 schreef VanHattem het volgende:

[..]

Hij heeft het bewijs toch? Een examen. De beweringen zijn een verhaal apart, maar de kern (uitlekken van examens) van het verhaal onderbouwd hij toch met een uitgelekt examen?
Zijn stelling is dat het stelen van examens op diverse scholen schering en inslag is. Het bewijs is 1 examen Frans ontvreemd bij een school die erkent al tijden een sleutel van een kluis kwijt te zijn.
Alle reden om die school eens goed onder de loep te nemen, maar geen bewijs voor zijn stelling.
Bovendien had hij dit effect ook kunnen bereiken door met het examen naar een (niet op sensatie beluste) krant te stappen, zodat de kandidaten VWO Frans in de rest van het land hier niet door gedupeerd zouden zijn.
pi_127249790
Wat een heisa zeg om zo'n stunt. :{w

Alsof degene die dat examen heeft gelekt een gevangenisstraf zou krijgen van twee jaar. Het zal wel een paar uur schoffelen worden voor bureau HALT.
pi_127250076
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 14:15 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Zijn stelling is dat het stelen van examens op diverse scholen schering en inslag is. Het bewijs is 1 examen Frans ontvreemd bij een school die erkent al tijden een sleutel van een kluis kwijt te zijn.
Alle reden om die school eens goed onder de loep te nemen, maar geen bewijs voor zijn stelling.
Bovendien had hij dit effect ook kunnen bereiken door met het examen naar een (niet op sensatie beluste) krant te stappen, zodat de kandidaten VWO Frans in de rest van het land hier niet door gedupeerd zouden zijn.
Oké, hier moet ik je inderdaad wel gelijk in geven. Toch heeft deze manier van bekendmaking voor hem wel z'n voordelen.
pi_127250763
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 14:15 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Als hij naar een krant was gestapt was exact hetzelfde gebeurd en als hij naar de examencomm. was gestapt hoop ik ook. Ik blijf van mening dat het jatten van het examen de oorzaak is want toen is het openbaar geworden al was dat in beperkte kring. Deze 22 jarige heeft alleen openbaar gemaakt dat het examen openbaar was.
pi_127251907
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 15:16 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Als hij naar een krant was gestapt was exact hetzelfde gebeurd en als hij naar de examencomm. was gestapt hoop ik ook. Ik blijf van mening dat het jatten van het examen de oorzaak is want toen is het openbaar geworden al was dat in beperkte kring. Deze 22 jarige heeft alleen openbaar gemaakt dat het examen openbaar was.
Waarop baseer jij je aanname dat deze 22-jarige het document niet uit de kluis heeft ontvreemd?
Waarom zou je het examenresultaat van 15.000 kandidaten ongeldig verklaren voor je enig beeld hebt van de omvang van de fraude (dwz: het aantal mensen dat het gestolen examen heeft ingezien)?
pi_127252026
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 15:58 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Waarop baseer jij je aanname dat deze 22-jarige het document niet uit de kluis heeft ontvreemd?
Waarom zou je het examenresultaat van 15.000 kandidaten ongeldig verklaren voor je enig beeld hebt van de omvang van de fraude (dwz: het aantal mensen dat het gestolen examen heeft ingezien)?
Die 22 jarige maakt het openbaar, als hij het gestolen heeft is het daarmee waardeloos geworden. Ik ken geen dief die iets steelt om vervolgens waardeloos te maken.
Omdat je niet weet wie het allemaal hebben gezien maar feitelijk is dat zelfs niet relevant. Het examen hoort geheim te blijven totdat het wordt afgenomen en was dat al niet meer.
  vrijdag 31 mei 2013 @ 16:02:54 #138
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_127252057
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 15:58 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Ik denk ook dat iemand anders dit examen eruit heeft gehaald en verspreid heeft en dat deze man er niet meer tegen kon dat dit structureel gebeurde. Eerst misschien intern gewaarschuwd en gevraagd of het kon stoppen, uiteindelijk deze stap gezet om voorgoed aan deze praktijken een einde te maken. Dat staat ook in zijn brief. Het was geen eigenbelang, het was klokkenluiden.
The End Times are wild
pi_127252351
Als jullie hem allebei zo heilig geloven dat dit structureel zou gebeuren, zouden volgens die logica dan niet ALLE examens van de afgelopen jaren alsnog ongeldig moeten worden verklaard?
pi_127252562
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 16:10 schreef Kansenjongere het volgende:
Als jullie hem allebei zo heilig geloven dat dit structureel zou gebeuren, zouden volgens die logica dan niet ALLE examens van de afgelopen jaren alsnog ongeldig moeten worden verklaard?
Mocht dit het geval zijn, dan zou dit inderdaad een flinke deuk in de kwaliteit van de diploma's betekenen. Of ze ongeldig gemaakt moeten worden is een goede vraag. Ik zou mijn examen zo over willen doen, maar ik kan begrijpen dat er mensen zijn die dat niet willen.

Lastige kwestie.
pi_127252806
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 16:10 schreef Kansenjongere het volgende:
Ik weet niet of het structureel gebeurd. Of je achteraf nog ongeldig moet gaan verklaren is ook een lastige vraag maar in dit geval was het nog te herstellen, dankzij de klokkenluider zelfs voordat het werd afgenomen of in elk geval slechts één dag later. Wel zou ik die school onderzoeken want als daar al een paar jaar de sleutel van de kluis weg is dan is dat verdacht, ook vertrouw ik het niet erg dat alleen frans is gejat...
  vrijdag 31 mei 2013 @ 16:27:12 #142
181126 MouzurX
Misschien?
pi_127252957
Das leuk dan haal je je VWO.. en dan faal je in het eerste jaar van de universiteit, dus wat heb je er nou eigenlijk aan om te frauderen?
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_127253166
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 16:27 schreef MouzurX het volgende:
Das leuk dan haal je je VWO.. en dan faal je in het eerste jaar van de universiteit, dus wat heb je er nou eigenlijk aan om te frauderen?
Mensen met ambitie niet veel.
pi_127260188
Wat is het nut of voordeel van een landelijk examen? Zijn genoeg landen die het niet hebben.
  vrijdag 31 mei 2013 @ 22:39:07 #145
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_127268642
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 19:38 schreef meth1745 het volgende:
Wat is het nut of voordeel van een landelijk examen? Zijn genoeg landen die het niet hebben.
Dat iedereen hetzelfde examen maakt en dat er zo dus een soort van norm is. Anders krijg je scholen met makkelijke en met moeilijke examen.s
The End Times are wild
pi_127279563
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_127608169
Het begint zo onderhand Ibn Ghalhoun-gate te worden...

quote:
Arrestaties voor diefstal examens
De politie van Rotterdam heeft gisteren en vandaag twee mensen aangehouden voor de diefstal van eindexamens in Rotterdam. Het gaat om een meisje van 18 en een jongen van 19 jaar.

Beiden zijn leerlingen van scholengemeenschap Ibn Ghaldoun, waar de examens werden gestolen. Ze worden er ook van verdacht examens aan medeleerlingen te hebben verkocht. Het gaat volgens de politie niet alleen om vwo-examens, maar ook om examens voor de havo en het vmbo.

Examen Frans
Vorige maand werd het vwo-eindexamen Frans online gezet, waarna het examen werd uitgesteld. Zo'n 17.000 leerlingen moesten het examen een dag later afleggen. In die zaak werd een 22-jarige Rotterdammer opgepakt, maar die werd een paar dagen later weer vrijgelaten.

De twee verdachten die nu zijn aangehouden, moesten dit jaar eindexamen doen; het meisje havo en de jongen vwo. Ze zouden ingebroken hebben in de school en de examens hebben gefotografeerd. In hun huizen heeft de politie de examens gevonden. Justitie wil nog niet zeggen welke examens dat waren.
Bron: http://nos.nl/artikel/516(...)iefstal-examens.html

Dit verhaal krijgt nog wel een staartje. Benieuwd of het nog gevolgen heeft voor andere examens en/of voor de school in kwestie.
pi_127608357
Ik denk dat veruit de meeste scholen het stil zullen houden als ze merken dat er bij hun een examen is gestolen. Consequenties zijn gewoon te groot: slechte naam school, nieuwe examens voor het hele land, gewoon te veel heisa.
pi_127611965
Resumé van de gebeurtenissen:

quote:
De directie van de Rotterdamse scholengemeenschap zegt in een verklaring deze 'onregelmatigheid' te betreuren. Die werd ontdekt na de publicatie van het examen op internet. De school besloot toen de examens die in de kluis lagen, te controleren. De vermissing die aan het licht kwam, is toen aan de Inspectie van het Onderwijs doorgegeven. Daarna heeft de directeur van Ibn Ghaldoun het College van Examens (CvE) op de hoogte gesteld en aangifte van diefstal bij de politie gedaan.
Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)-lekken-examen.dhtml

quote:
De kluis op de islamitische scholengemeenschap Ibn Ghaldoun in Rotterdam waarin het gestolen examen Frans zat, is gewoon met een sleutel geopend. Er zijn geen braaksporen gevonden. Er zouden drie sleutels zijn, maar de school heeft ontdekt dat er in 2011 een kopie is gemaakt nadat één van de sleutels kwijtraakte. Wie hierbij betrokken is geweest, kon de school volgens het ANP niet zeggen.

In de kluis lagen sinds 17 april twee pakketjes met de examens, die voor twaalf eindexamenkandidaten waren. Van een van die pakketten was de verzegeling verbroken, waardoor tienduizenden Nederlandse vwo'ers vandaag examen Frans moesten doen in plaats van gisteren.
En dan is er nog de brief van de persoon die we eerst "dader" noemden, maar die we zo onderhand beter "klokkenluider" kunnen noemen: Lees hier de begeleidende tekst bij uitgelekt examen Frans

quote:
Bij het document is een inleidende brief gevoegd, geschreven door iemand die zijn of haar naam niet noemt. ,,Van diverse (meer dan tientallen) bronnen heb ik vernomen dat er meer dan 6 VWO examens zijn gestolen uit diverse scholen in Nederland. Verdere details over hoe, wie, wat en waar weet ik helaas niet'', schrijft deze persoon.

Verder lijkt de begeleidende brief van deze persoon een aanklacht tegen het huidige schoolsysteem. De persoon suggereert dat er scholen zijn die leerlingen toegang geven tot examens om de schoolresultaten omhoog te krijgen.
Als ik alles op een rij zet, in combinatie met het bericht van gisteren, vind ik het verhaal steeds schimmiger worden.

• Waarom ziet een school ineens aanleiding om de examens in de eigen kluis te controleren na publicatie van een examen op internet?
• Hoe kan het dat er aanvankelijk geen braaksporen zijn aangetroffen, maar dat er nu ineens wordt gesteld dat twee verdachten in de school zouden hebben ingebroken?
• Hoe kan de school weten dat er een kopie van de kluissleutel is gemaakt? Hoe weet men zo zeker dat die kluis met een gekopieerde sleutel is geopend?
• Hoe kan het dat de 'onregelmatigheid' uitgerekend pas bij het allerlaatste examen (vwo Frans) aan het licht komt?
• Hoe kan het dat alleen bij het vwo-examen Frans wordt vastgesteld dat de verzegeling van de pakketten is verbroken? Als er meer examens zijn geopend en gefotografeerd (zoals nu uit de berichten blijkt) had dat al veel eerder moeten opvallen...
• En vooral: zou de school ook tot actie zijn overgegaan als de klokkenluider NIET dat examen online had gezet? (zie ook vraag 1)

Als je deze vragen nog eens koppelt aan de plotseling verbeterde resultaten van deze probleemschool, gaan de wenkbrauwen op z'n minst fronsen...

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-06-2013 10:33:32 ]
pi_127612073
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 01:37 schreef prt1 het volgende:
Ik denk dat veruit de meeste scholen het stil zullen houden als ze merken dat er bij hun een examen is gestolen. Consequenties zijn gewoon te groot: slechte naam school, nieuwe examens voor het hele land, gewoon te veel heisa.
Het zou ook nog net andersom kunnen zijn. Wespensteek hintte daar eerder in dit topic al op; en hij kon weleens volledig gelijk gaan krijgen....

Het gaat hier namelijk om een school die al een bijzonder slechte naam had, met zeer ondermaatse resultaten. Zoals de klokkenluider ook suggereert, zijn er wellicht scholen die hun leerlingen toegang geven tot examens. Dus geen diefstal, maar opzettelijke fraudepraktijken.

Ik ben benieuwd wat verder onderzoek uitwijst. Misschien toch maar eens de resultaten van afgelopen jaren nog eens grondig analyseren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')