Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)woensdag-klaar.dhtmlquote:'Onderzoek examens voor woensdag klaar'
De Onderwijsinspectie onderzoekt met 'man en macht'' de uitslagen van de eindexamens van de islamitische scholengemeenschap Ibn Ghaldoun in Rotterdam. 'Er is ons veel aan gelegen voor woensdag het onderzoek te hebben afgerond'', zegt een woordvoerder maandagochtend. Woensdag krijgen alle eindexamenleerlingen in Nederland de uitslag.
Uit de kluis van de Rotterdamse school zijn meerdere examens gestolen. Eind mei werd al duidelijk dat het vwo-examen Frans gestolen was, zondag bleek dat er ook havo- en vmbo-examens zijn ontvreemd. Een jongen en meisje zijn opgepakt, het vermoeden is dat zij de examens hebben doorverkocht aan medeleerlingen.
De Onderwijsinspectie onderzoekt nu de uitslag van de examens van de afgelopen drie jaar. Als daar opvallende verschillen in zitten, kan dit verstrekkende gevolgen hebben voor de ongeveer 150 examenleerlingen van het Ibn Ghaldoun en mogelijk ook voor leerlingen in de regio. Het zou kunnen dat zij hun examen opnieuw moeten maken. De woordvoerder van de Inspectie wil niet vooruitlopen op de mogelijke consequenties. 'Dat is speculeren, en dat heeft geen zin.'
Dat de inspectie naar de uitslag van de afgelopen drie jaar kijkt, is volgens de woordvoerder de standaardprocedure.
Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)gen-vastzitten.dhtmlquote:School weet niet welke leerlingen vastzitten
De directie van de islamitische school Ibn Ghaldoun in Rotterdam, waar eindexamens vwo, havo en vmbo zijn gestolen, weet niet welke leerlingen in verband met de diefstal vastzitten. 'Het Openbaar Miniserie noch de politie heeft aan ons verdere mededelingen gedaan of informatie verschaft', zo staat in een persverklaring van de school.
Het enige dat eerder door de politie werd bekendgemaakt, is dat het gaat om 18-jarig meisje uit Rotterdam en een 19-jarige jongen uit Maassluis.
Leerlingen van de scholengemeenschap in Rotterdam druppelen ondertussen maandagochtend mondjesmaat het gebouw binnen. Buiten staan medewerkers die de scholieren manen door te lopen en niet te praten met de aanwezige pers. Een medewerker doet dat wel en vertelt kort over de vingerafdrukken die eerder op vrijwillige basis bij leerlingen zijn afgenomen voor het onderzoek.
Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)ren-onder-vuur.dhtmlquote:Rotterdamse school gestolen examens al jaren onder vuur
’Stevige consequenties’ voor Ibn Ghaldoun
Het is weer eens mis op de Rotterdamse scholengemeenschap Ibn Ghaldoun. Na het examen Frans blijken er nu ook veel andere examens voor vwo, havo en vmbo te zijn gestolen. De omvang van de fraude is uniek in Nederland. De consequenties voor alle eindexamenkandidaten zijn onduidelijk. Dat schrijft het AD.
(...) Vorig jaar was er in de gemeenteraad verbazing over de vwo-examenresultaten, die opeens opvallend goed leken na jaren van slecht presteren. Hoewel de onderwijsinspectie eerder aangaf dat daar geen reden voor was, vraagt het nu toch de examenuitslagen van Ibn Ghaldoun van de afgelopen 3 jaar op. Een sleutel van de kluis waarin de examens worden bewaard, is immers al sinds 2010 weg. 'Het is goed dat ze alles doorlichten en onze resultaten vergelijken met de resultaten elders', zegt de bestuursvoorzitter Ayhan Tonca. 'Maar de absolute prioriteit moet liggen bij de huidige examens, omdat woensdag de eindcijfers moeten worden bekendgemaakt.'
In het verleden is Ibn Ghaldoun in verband gebracht met fraude met gemeenschapsgeld, het met onderwijsgeld organiseren van bedevaartstochten naar Mekka, slecht onderwijs, slecht en vaak wisselend bestuur, het niet nakomen van de Leerplichtwet en overlast van leerlingen.
Negatieve publiciteit
Rector Bart Renders van de school had gehoopt dat alle negatieve publiciteit achter de rug was. Maar anderhalve week geleden werd bekend dat het gestolen vwo-examen Frans dat op internet stond en waardoor alle eindexamenkandidaten op het vwo een nieuw examen moesten maken, uit de kluis van 'zijn' Ibn Ghaldoun ontvreemd was.
De diefstal lijkt te zijn gepleegd door twee leerlingen: een 18-jarig meisje uit Rotterdam en een 19-jarige jongen uit Maassluis. Zij worden er van verdacht een aantal eindexamens voor vwo, havo en vmbo te hebben ontvreemd uit de kluis van de school. Ze boden die te koop aan aan andere eindexamenkandidaten.
Sluiting
'Het is vreselijk om te horen dat het om twee kinderen (![]()
![]()
) van onze school gaat', aldus de bestuursvoorzitter. 'Als een dief bij het eindexamen Frans blijkt te kunnen komen, dan hou je natuurlijk je hart vast. Ik wil nu vooral graag weten wat de impact van deze diefstal is. Hoe breed hebben de twee leerlingen de examens verspreid?'. Hij hoopt dat een sluiting de school bespaard blijft. 'Het raakt ook de leerlingen die geen examen hebben gedaan. Dit heeft enorme gevolgen. We hadden al geen beste naam in Rotterdam.'
De Rotterdamse gemeenteraad is Ibn Ghaldoun na de zoveelste rel inmiddels goed zat. Leefbaar Rotterdam en VVD vinden dat de school dicht moet. De Rotterdamse onderwijs-wethouder Hugo de Jonge (CDA): 'De betrouwbaarheid van het examen en daarmee van het diploma van Ibn Ghaldoun staat op het spel.' Hij stelt de school 'stevige consequenties' in het vooruitzicht.
Heb ze zien feesten in september 2001. Sluiting zou een zegen zijn, wat een ellendige kut school is datquote:Op maandag 10 juni 2013 10:55 schreef bijdehand het volgende:
Wat een kutschool zeg. Als ze in voorgaande jaren ook al examens hebben gejat hoop ik dat ze die school sluitenEn ook geen nieuwe kluis kopen ofzo he
Examens, geen tentamens...quote:Op maandag 10 juni 2013 11:11 schreef Re het volgende:
er staat dus dat de verdachten foto's hebben genomen van het tentamen... is het document wat de klokkenluider heeft laten zien een gefotografeerde versie, of niet?
het punt is natuurlijk of het gelekte document hetzelfde document is als die gefotografeerd... aangezien op die school er geen tentamens gejat zijn maar illegaal gekopieerd en verkochtquote:Op maandag 10 juni 2013 11:16 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Examens, geen tentamens...
Voor zover ik heb begrepen, heeft de klokkenluider alleen documenten doorgespeeld, door ze online te gooien. Hij is inmiddels alweer op vrije voeten.
Waarom blijf je stug van tentamens spreken, terwijl ik je zojuist nog erop heb gewezen dat het om examens gaat? Je weet het verschil toch wel?quote:Op maandag 10 juni 2013 11:18 schreef Re het volgende:
[..]
het punt is natuurlijk of het gelekte document hetzelfde document is als die gefotografeerd... aangezien op die school er geen tentamens gejat zijn maar illegaal gekopieerd en verkocht
ach man, tentamens, examens, ja jaquote:Op maandag 10 juni 2013 11:27 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Waarom blijf je stug van tentamens spreken, terwijl ik je zojuist nog erop heb gewezen dat het om examens gaat? Je weet het verschil toch wel?
Of examens zijn gejat, dan wel illegaal gekopieerd, is niet zo bijster relevant. Het punt is dat het om examens gaat en dat die niet moeten uitlekken. Dat is wél gebeurd.
En uit het feit dat de 22-jarige publicist ervan inmiddels alweer op vrije voeten is, leid ik voorzichtig af dat hij slechts een doorgeefluik was.
Tentamens en examens zijn niet hetzelfde. Je verwart een ruststand van een voetbalwedstrijd toch ook niet met de eindstand?quote:Op maandag 10 juni 2013 11:32 schreef Re het volgende:
[..]
ach man, tentamens, examens, ja ja
het punt is ook dat nu die ene school onder vuur ligt, en terecht, mag best onderzoek naar gedaan worden maar waarom horen we niets over andere scholen? Als er iets gejat is moet er bewijs voor zijn... vandaar mijn vraag of het geopenbaarde tentamen (), sorry examen, het tentamen van die ene school was (makkelijk te kunnen zien aangezien het gefotografeerd is en niet gekopieerd)
ja ik snap dat jij het belangrijker vindt hoe eriets staat dan wat er staatquote:Op maandag 10 juni 2013 11:52 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Tentamens en examens zijn niet hetzelfde. Je verwart een ruststand van een voetbalwedstrijd toch ook niet met de eindstand?
vandaar dus ook mijn vraag of het gelekte document hetzelfde is als het gefotografeerde Ibn G. tentamen.quote:Waarom we niks over andere scholen horen? Omdat daar tot dusver geen aanleiding voor is. Het eerder geopenbaarde lek komt van Ibn Ghaldoun, de twee leerlingen die nu zijn aangehouden, komen ook van die school. Het is dus logisch dat het onderzoek zich nu eerst op die school richt.
geld, aandacht, nieuwsgierigheid hoe het land zich erover opwindt, kijken wat er gaat gebeuren, respect in de rotterdamse clansquote:Op maandag 10 juni 2013 12:07 schreef Kroelo het volgende:
ik snap dus echt niet waarom je als ex-leerling examens gaat stelen, wat levert dat op dan
Probeer nou niet krampachtig je eigen fout op mij af te wentelen. Je zet jezelf voor gek.quote:Op maandag 10 juni 2013 12:04 schreef Re het volgende:
ja ik snap dat jij het belangrijker vindt hoe er iets staat dan wat er staat
Bron: http://www.rijksoverheid.(...)gezet-onderwijs.htmlquote:Eindexamenprogramma
In het eindexamenprogramma van een vak staat welke onderwerpen worden getoetst bij het schoolexamen en het centraal examen. Deze onderwerpen behandelt de school in het lesprogramma.
Schoolexamen voortgezet onderwijs
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) bepaalt welke onderwerpen ten minste aan bod moeten komen tijdens het schoolexamen. Aan de hand daarvan stellen scholen zelf het schoolexamen op. De examendata voor het schoolexamen zijn niet landelijk vastgesteld. Scholen bepalen zelf wanneer ze bepaalde vakken toetsen. Het schoolexamen bestaat meestal uit 2 of meer tentamens per vak. Dit kunnen mondelinge, praktische of schriftelijke toetsen zijn. De examinering en de afronding van de vakken zonder centraal examen vallen meestal al eerder dan in het laatste schooljaar.
Daar heeft het wel alle schijn van, ja...quote:Op maandag 10 juni 2013 12:04 schreef Re het volgende:
Vandaar dus ook mijn vraag of het gelekte document hetzelfde is als het gefotografeerde Ibn G. tentamen.
Het gaat niet om een tikfoutje, maar om begripsverwarring. Het is storend als iemand hier stug over tentamens blijft spreken, terwijl het om examens gaat. Maar de discussie over dat woord is inmiddels wel gesloten.quote:Op maandag 10 juni 2013 12:33 schreef Gia het volgende:
Kunnen rusies over een enkel woortje a.u.b. via de pm uitgevogten worden.
Dat je iemant wijst op een faut, swa, maar dat je er vier postings over door moet seuren.....
Waar je je al druk over maakdt.
Eens. Ik hou zelf ook nooit van begripsverwarring. En dan nog stug door blijven gaan met dezelfde foutquote:Op maandag 10 juni 2013 12:48 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Het gaat niet om een tikfoutje, maar om begripsverwarring. Het is storend als iemand hier stug over tentamens blijft spreken, terwijl het om examens gaat. Maar de discussie over dat woord is inmiddels wel gesloten.
gozer...quote:Op maandag 10 juni 2013 12:18 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Probeer nou niet krampachtig je eigen fout op mij af te wentelen. Je zet jezelf voor gek.
Je maakte een fout, ik wees je erop, maar je maakte de fout daarna nogmaals. En nu ben je te beroerd om dat toe te geven en doe je net alsof het irrelevant is. In werkelijkheid is het bijzonder relevant, want examens (waar het hier om gaat) worden centraal opgesteld en zijn dus overal in het land hetzelfde.
Tentamens zijn onderdeel van het schoolexamen dat scholen zelf opstellen. Als een tentamen zou lekken, heeft dat hooguit consequenties voor de betreffende school, terwijl het lekken van een examen landelijk consequenties kan hebben.
[..]
Bron: http://www.rijksoverheid.(...)gezet-onderwijs.html
Maar blijf vooral doorgaan met-jes plaatsen en je eigen - herhaaldelijke - fout te downplayen, in plaats van gewoon toe te geven dat je fout zat.
[..]
Daar heeft het wel alle schijn van, ja...
Lees ook deze reconstructie: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)dwenen-sleutel.dhtml
En dat in combinatie met het feit dat er nu twee leerlingen van Ibn Ghaldoun zijn aangehouden.
Geef nou gewoon toe dat je fout zat, in plaats van kinderachtige opmerkingen te maken over mij stangen. Je bent een discussie aan het verzieken met je kinderachtige gedrag. Een moderator zou beter moeten weten.quote:Op maandag 10 juni 2013 13:01 schreef Re het volgende:
[..]
gozer...
natuurlijk zijn het eindexamens VWO frans, dat weet ik ook wel, maar je bent zo leuk te stangen omdat je liever over het begrip tentamen hebt dan over de inhoud
Uiteraard, sp3cquote:Op maandag 10 juni 2013 13:32 schreef sp3c het volgende:
ik ben hier gewoon de moderator, niet jij en niet Re
dit dus. er komen twee vragen bij mij op: waarom werd in eerste instantie alleen gemeld dat de zegel van alleen het Franse examen wss verbroken? terwijl andere examens dus ook uitgelekt zijn. Komt dit misschien doordat de klokkenluider alleen het Franse examen online heeft gezet ? en tweede vraag waren de zegels in voorgaande jaren niet ook verbroken?quote:Op maandag 10 juni 2013 12:27 schreef Gia het volgende:
Die examens zijn toch verpakt en verzegeld, dacht ik.
Als een leraar, surveillant, het pak met examenopgaven pakt en ziet dat het niet langer verzegeld is, hoort die direct aan de bel te trekken.
De school is dus net zo schuldig.
Vraag me verder af of de school de diefstal niet zelf gefaciliteerd heeft, om beter resultaat te krijgen.
Ik weet nog dat, vroegah, ze met twee surveillanten de examens uit de verpakking haalden. Neem aan dat dit nog steeds zo gaat.quote:Op maandag 10 juni 2013 16:35 schreef MouzurX het volgende:
[..]
dit dus. er komen twee vragen bij mij op: waarom werd in eerste instantie alleen gemeld dat de zegel van alleen het Franse examen wss verbroken? terwijl andere examens dus ook uitgelekt zijn. Komt dit misschien doordat de klokkenluider alleen het Franse examen online heeft gezet ? en tweede vraag waren de zegels in voorgaande jaren niet ook verbroken?
En verkopen als wiet.quote:Op maandag 10 juni 2013 18:02 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
En als je dan net denkt dat je alles al zo'n beetje had opgesomd aan wat er door Marokkanen in de maatschappij allemaal gestolen kan worden, dan gebeurt er dit: ze stelen de eindexamens.
What's next? Grassprietjes stelen uit het Vondelpark?
Ze hadden er sowieso belang bij.quote:Op maandag 10 juni 2013 17:30 schreef Asphias het volgende:
het kan inderdaad bijna niet anders dan dat de school hier weet van had,
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |