Als je het niet verteld, heb je inderdaad de kans dat je (mogelijke) partner op andere wijze achter komt en hier niet blij mee is. Met alle negatieve gevolgen van dien. Of dat nu is omdat iemand zich voorgelogen voelt of omdat iemand het niet kan handelen.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 17:21 schreef Vrouwendistel het volgende:
Het woord 'keuze' is denk een belangrijke. Jij vertelt het omdat je dat zelf wilt vertellen, omdat jij van mening bent dat hij het recht heeft om dat te weten en omdat jij vindt dat je er uiteindelijk jezelf mee hebt enz enz. Maar iemand anders in jouw situatie doet dat misschien niet. Is dat verkeerd? Is dat een keuze? Een morele plicht?
Er zijn genoeg andere dingen die je redelijkerwijs als je een langdurige relatie zoekt waarin vertrouwen en openheid een belangrijke rol spelen die je op een redelijke termijn zal moeten vertellen, waar je wel om gediscrimineerd kan worden.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 17:21 schreef Vrouwendistel het volgende:
Ik vind die vergelijkingen op zich heel mooi hoor, omdat ze soms heel verhelderend zijn, maar ze gaan vroeg of laat ook ergens de mist in. Niemand hoeft bang te zijn voor discriminatie omdat die kinderen heeft, of omdat die een blanke heteroman is, zelfs al zijn er wel mensen die daar een mening over hebben.
Een heel helder verhaalquote:Op dinsdag 28 mei 2013 17:46 schreef Nezhi het volgende:
[..]
Dus jij gaat op de eerste date zeggen "ik heb last van vaginisme'? Lijkt me meer dat dat richting de one-night-stand gaatzou het zelf zeggen als het wat serieuzer wordt en voor lichamelijk contact. Ik wil het niet vertellen omdat mensen het áltijd doorvertellen aan mensen die ik niet ken, zonder toestemming. Pas als ik ze goed genoeg ken en vertrouw zou ik het zeggen. Daarnaast wil ik de eerste paar keer meer richten op onze persoonlijkheden, interesses etc. dan een aandoening. Seks is voor mij niet zo belangrijk, als ik iemands persoonlijkheid niets vind zal dat er dus ook niet van komen
![]()
Als ik uit was alleen voor seks zou ik het overigens wel gelijk zeggen, maar ik zie mezelf dat niet doen
Ligt eraan wat voor verleden die heeft gehad.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 15:21 schreef Re het volgende:
als je een partner hebt die uiteindelijk niet kan omgaan met je verleden is die jou natuurlijk ook niet waard...
quote:Op dinsdag 28 mei 2013 17:15 schreef Vrouwendistel het volgende:
[..]
? Ik ga het uiteindelijk wel vertellen. Maar daar ben ik nu niet zo duidelijk in geweest omdat ik me dus afvraag of dat moet.
jouw woordenquote:Op dinsdag 28 mei 2013 13:52 schreef Vrouwendistel het volgende:
[..]
Jawel. Als ik weet dat mijn partner het niet uitmaakt maakt, dan vertel ik het dus niet.
Ik heb het ook niet over een relatie eigenlijk, maar over alles daarvoor. Wanneer je flirt, elkaar leuk vindt, maar nog niet weet wat het is tussen jullie. En dan komt er een keer een punt en dan, ja dan vind ik het prettiger als diegeen het wel weet.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 18:03 schreef kahlie het volgende:
Het verbaasd me dat het idee heerst dat het helemaal geen probleem is dat iemand trans is, maar dat je het dan toch niet kan/wil vertellen. Dat lijkt me juist zo tegenstrijdig. Ik zou als ik trans ben het wel vertellen, want ik wil juist een relatie met iemand die dat kan handelen en waar ik gelukkig mee kan zijn. Als er dan negatieve gevolgen aan zitten bij mijn omgeving (omdat die mogelijke partner dat dus rondbazuint) dan is dat erg vervelend, maar ik zou me er niet om schamen. *Ik* zou dan toch niets verkeerd hebben gedaan?
er is geen doorsnee vrouwquote:Op dinsdag 28 mei 2013 18:20 schreef Vrouwendistel het volgende:
Ik weet wel dat ik in het echt redelijk goed weet wat ik doen moet, maar als ik erover nadenk dan merk ik dat ik er erg onzeker over ben. Ik wil het niet 'moeten' vertellen. Dat vind ik zo laag. Ik wil mezelf kunnen zien als een vrouw, met de dezelfde rechten en plichten als ieder andere vrouw. Ook in relationeel/seksueel opzicht.
tja die mensen hebben dat toch wel heel duidelijk uitgelegd (waaronder ik)quote:Wat andere mensen kunnen vinden, dat je het 'moet' vertellen enzo, ik kan gewoon niet goed peilen waarom mensen dat zeggen. Ook omdat er inderdaad mensen zijn die toch iets met een trans zouden kunnen hebben en dit ook zeggen. Ik vind het heel erg verwarrend in ieder geval.
Dan is het goed toch? Zodra jij er aan toe bent om het je potentiele partner te vertellen, dan doe je dat. Klaarquote:Op dinsdag 28 mei 2013 18:20 schreef Vrouwendistel het volgende:
[..]
Ik heb het ook niet over een relatie eigenlijk, maar over alles daarvoor. Wanneer je flirt, elkaar leuk vindt, maar nog niet weet wat het is tussen jullie. En dan komt er een keer een punt en dan, ja dan vind ik het prettiger als diegeen het wel weet.
Er zit ook wel verschil in nadenken over 'wat zou ik moeten doen' en de werkelijkheid. Want de werkelijkheid is toch altijd dat je in de situatie zelf wel aanvoelt wat je het beste kan doen en zeggen. En uiteindelijk geloof ik ook dat je op zoek moet naar je eigen morele compas en niet die van een ander. Wat al gezegd is: wat een ander vindt, dat weet ik niet.
Maar je rechten/plichten als vrouw (en als man trouwens ook) bij relationeel/seksueel opzicht is het vertellen van dingen die invloed kunnen hebben op je relatie. Zoals bijv. dingen waardoor de seksuele relatie anders kunnen lopen (misbruik verleden/vaginisme) en dingen waardoor de emotionele relatie anders kan lopen (nare ex, kinderen, onvruchtbaar, ziektes) of de fysieke relatie (HIV+, ziektes) etc. etc.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 18:20 schreef Vrouwendistel het volgende:
Ik weet wel dat ik in het echt redelijk goed weet wat ik doen moet, maar als ik erover nadenk dan merk ik dat ik er erg onzeker over ben. Ik wil het niet 'moeten' vertellen. Dat vind ik zo laag. Ik wil mezelf kunnen zien als een vrouw, met de dezelfde rechten en plichten als ieder andere vrouw. Ook in relationeel/seksueel opzicht.
Omdat het invloed kan hebben, vinden de meeste mensen dat je min of meer moreel verplicht bent om het te vertellen. Omdat dat het respect is wat je voor een potentiele partner opbrengt. Daarnaast vinden heel veel mensen het belangrijk dat je eerlijk naar elkaar bent. Zo bouw je immers samen wat op.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 18:20 schreef Vrouwendistel het volgende:
Wat andere mensen kunnen vinden, dat je het 'moet' vertellen enzo, ik kan gewoon niet goed peilen waarom mensen dat zeggen. Ook omdat er inderdaad mensen zijn die toch iets met een trans zouden kunnen hebben en dit ook zeggen. Ik vind het heel erg verwarrend in ieder geval.
Huppelkutten danquote:Op dinsdag 28 mei 2013 17:12 schreef Vrouwendistel het volgende:
[..]
Ik val ook op vrouwen en eigenlijk zijn het vooral de vrouwen die van die rare kronkels hebben. Mannen zijn meestal heel simpel: "Als het zo is dan is het zo," einde discussie. Helaas, geen lamzakken dus voor deze ene keer.
Ik snap zeker wel dat jij tegen veel meer vooroordelen aanloopt hoor, en dat het niet helemaal vergelijkbaar is. Maar dan nog vind ik eerlijkheid gewoon erg belangrijkquote:Op dinsdag 28 mei 2013 17:21 schreef Vrouwendistel het volgende:
[..]
Het woord 'keuze' is denk een belangrijke. Jij vertelt het omdat je dat zelf wilt vertellen, omdat jij van mening bent dat hij het recht heeft om dat te weten en omdat jij vindt dat je er uiteindelijk jezelf mee hebt enz enz. Maar iemand anders in jouw situatie doet dat misschien niet. Is dat verkeerd? Is dat een keuze? Een morele plicht?
Kun je op je werk, bij nieuwe vrienden, eventuele partner, tussen en neus en lippen door vertellen dat je kinderen hebt zonder dat het een zwaar en vervelend onderwerp wordt.
Ik vind die vergelijkingen op zich heel mooi hoor, omdat ze soms heel verhelderend zijn, maar ze gaan vroeg of laat ook ergens de mist in. Niemand hoeft bang te zijn voor discriminatie omdat die kinderen heeft, of omdat die een blanke heteroman is, zelfs al zijn er wel mensen die daar een mening over hebben.
Whut? Er zijn in dit topic meerdere mensen die zeggen dat ze haar dan toch als een (soort) man zullen zien, en dan zit het bij HAAR tussen de oren??quote:Op dinsdag 28 mei 2013 18:24 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
het feit dat jij vind dat jouw 'geheimpje' je minder vrouw maakt zit bij jou tussen je oren (denk ik) en is (even psychologie van de koude grond) vast een overblijfsel van het feit dat je geboren bent in een vrouwenlichaam?
Ja ik ook hoor, maar wat is dat dan?quote:Op dinsdag 28 mei 2013 18:36 schreef missbehavin het volgende:
[..]
Ik snap zeker wel dat jij tegen veel meer vooroordelen aanloopt hoor, en dat het niet helemaal vergelijkbaar is. Maar dan nog vind ik eerlijkheid gewoon erg belangrijk
hehehe mooie woordkeuzequote:Op dinsdag 28 mei 2013 18:54 schreef missbehavin het volgende:
Tja ik zeg ook niet dat het makkelijk is hoor. Maar ms zou je het jezelf wat makkijker maken als je er niet zo 'moeilijk' over doet (en dat bedoel ik echt niet lullig!). Maar dat je meer iets zou hebben van 'ze nemen me maar zoals ik ben.
ja en bij die ander maar blijkbaar ook bij haarquote:Op dinsdag 28 mei 2013 18:50 schreef wonderer het volgende:
[..]
Whut? Er zijn in dit topic meerdere mensen die zeggen dat ze haar dan toch als een (soort) man zullen zien, en dan zit het bij HAAR tussen de oren??
quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:01 schreef Nezhi het volgende:
De aanname dat je aan elke persoon zo kunt zien dat ze trans zijn is fout, trouwens. Genitaliën niet meegerekend aangezien de meeste mensen gewoon netjes gekleed de straat op gaan
[..]
hehehe mooie woordkeuze
Goed van je. Niet iedereen kan dat, of er wordt zo veel shit gegooid dat het uiteindelijk wel een keer blijft plakken.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:06 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
ja en bij die ander maar blijkbaar ook bij haar
als anderen mij minder vrouw zouden vinden om en ik vind dat zelf niet dan zou ik dat van me af laten glijden
dat snap ik wel, maar dan ligt dat wel bij jou en niet bij degene die probeert om jou omlaag te halenquote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:09 schreef wonderer het volgende:
[..]
Goed van je. Niet iedereen kan dat, of er wordt zo veel shit gegooid dat het uiteindelijk wel een keer blijft plakken.
Ehm jawelquote:Op dinsdag 28 mei 2013 11:31 schreef wonderer het volgende:
[..]
Als de persoon in kwestie het dan zelf nog niet gemerkt heeft, maakt het toch ook geen ruk meer uit?
nee dat is juist verzwijgen...quote:Op dinsdag 28 mei 2013 11:36 schreef kedge het volgende:
Het niet vertellen voordat je een relatie aangaat heet voorliegen. Wees eerlijk, laat het ze accepteren en dan heb je ook een veel betere basis om vanuit verder te werken dan ineens op een dag te zeggen: "schat ik ben een transgender en heb je voor de gek gehouden, vergeef mij aub."
Want?quote:
Vind ik wel erg makkelijk gesteld. Ik bedoel, het klinkt wel logisch, maar je kunt toch niet van mensen verwachten dat ze alles maar aankunnen? Dan kun je net zo goed zeggen dat het je eigen schuld is als je verongelukt omdat je niet sterk genoeg was om een crash te overleven.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:10 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
dat snap ik wel, maar dan ligt dat wel bij jou en niet bij degene die probeert om jou omlaag te halen
als jij die ander de macht geeft doe je dat zelf
Neem aan dat TS niet zwanger kan worden. Tevens is het verzwijgen van zoiets groots een belediging en getuigt van geen vertrouwen en respect.quote:
ik verwacht ook niet van mensen dat ze alles maar aan kunnenquote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:30 schreef wonderer het volgende:
[..]
Vind ik wel erg makkelijk gesteld. Ik bedoel, het klinkt wel logisch, maar je kunt toch niet van mensen verwachten dat ze alles maar aankunnen? Dan kun je net zo goed zeggen dat het je eigen schuld is als je verongelukt omdat je niet sterk genoeg was om een crash te overleven.
Maar als je het niet merkt tijdens een relatie, is het toch ook niet ZO groot?quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:30 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Neem aan dat TS niet zwanger kan worden. Tevens is het verzwijgen van zoiets groots een belediging en getuigt van geen vertrouwen en respect.
ok, na koningsbezoek haak ik nu weer ff aan en nee; ik ga niet 3 pagina's doorploegenquote:Op dinsdag 28 mei 2013 13:49 schreef Vrouwendistel het volgende:
[..]
Ja, maar ik heb dus geen vaginisme. Ik kan wel vrijen. En dan wil ik zeggen wat iemand anders ook al gezegd heeft: "Als iemand je leuk vindt toen die het nog niet wist, waarom zou dat nu anders zijn? Je bent nog steeds dezelfde persoon."
Ik vind wel dat je dit soort vergelijkingen kunt maken, prima zelfs, maar in hoeverre gaan die vergelijkingen dan op dat is ook nog maar de vraag
Ehm jawel, dat is wel groot. En ik wil sowieso ooit kinderen dus zou ik 't wel fijn vinden als ze eerlijk zou zijn en niet zou liegen/verzwijgen.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:32 schreef wonderer het volgende:
[..]
Maar als je het niet merkt tijdens een relatie, is het toch ook niet ZO groot?
Okee, dat kan ik volgen.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:32 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
ik verwacht ook niet van mensen dat ze alles maar aan kunnen
maar dat neemt niet weg dat als jij je minder voelt door wat een ander zegt dat komt door wat er bij jou in je hoofd gebeurd
niet door wat er in het hoofd van die ander gebeurd
en als je het niet aan kunt dan moet je misschien een begeleider zoeken die je daar in helpt, een psycholoog of zo
en de reden doet er dan niet toe vind ik (en daarmee bedoel ik dat mensen om wat voor reden dan ook gediscrimineerd of iets dergelijks kunnen worden en dat dat inderdaad erg zwaar en kut is en dat je daar dan misschien beter steun in kunt zoeken bij iemand die je bruikbare tips kan geven om te zorgen dat het minder voor jou bepaald hoe je over jezelf denkt)
het maakt toch niet uit hoe groot iets is?quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:32 schreef wonderer het volgende:
[..]
Sorry maar dat vind ik nergens op slaan. "Ha! Had je het maar moeten merken, nanananaaa!". Beetje rare redenatie hoor.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:32 schreef wonderer het volgende:
[..]
Als iemand het niet merkt, is het het dan waard om een deprimerende voorgeschiedenis op iemand te dumpen die nu totaal niet meer relevant is (oude koeien uit de sloot), en die persoon ook nog laten twijfelen aan zichzelf, relatie, seksualiteit e.d.?quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:36 schreef missbehavin het volgende:
[..]
Sorry maar dat vind ik nergens op slaan. "Ha! Had je het maar moeten merken, nanananaaa!". Beetje rare redenatie hoor.
Ik kan niet goed inschatten waarom en of het echt een enorm issue is, of meer van het kaliber "ik heb in het verleden wel eens met iemand van hetzelfde geslacht gezoend" of "ik ben wel tien keer in mijn leven verhuisd". Moet je er echt voor gaan zitten om het eens uit de doeken te doen, of kan het ook gewoon als het een keer ter sprake komt, zo van "oh ja, dit en dat".quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:35 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
het maakt toch niet uit hoe groot iets is?
en misschien merkt je partner wel dat je wat onzeker bent over bepaalde dingen (of zo) maar kan hij/zij er niet de vinger op leggen
(ik noem maar een voorbeeld)
of jij open en eerlijk bent hangt toch niet af van wat de ander merkt of voor reactie gaat geven?
als iemand niet merkt dat iets weg is mag je het dan gewoon weg nemen? dat is ook gewoon stelen
Nou ik kan me niet voorstellen dat zoiets groots geen invloed op iemand heeft, het is toch raar als je dat niet ter sprake brengt.. Sorry kan er met mijn hoofd niet bij dat je zoiets nooit vertelt.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:38 schreef Nezhi het volgende:
[..]
Als iemand het niet merkt, is het het dan waard om een deprimerende voorgeschiedenis op iemand te dumpen die nu totaal niet meer relevant is (oude koeien uit de sloot), en die persoon ook nog laten twijfelen aan zichzelf, relatie, seksualiteit e.d.?
Als iemand bij mij aanklopt met een jankverhaal van tig jaar geleden kunnen ze gelijk opdonderen, maar ik ben dan ook een asshole... denk ik.
Kan ik met m'n hoofd ook niet bij. Zou me echt gaan afvragen waarom ze geen respect heeft voor me en waarom ze me niet vertrouwt.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:39 schreef missbehavin het volgende:
[..]
Nou ik kan me niet voorstellen dat zoiets groots geen invloed op iemand heeft, het is toch raar als je dat niet ter sprake brengt.. Sorry kan er met mijn hoofd niet bij dat je zoiets nooit vertelt.
Bedoel je op de partner, of de transpersoon zelf?quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:39 schreef missbehavin het volgende:
[..]
Nou ik kan me niet voorstellen dat zoiets groots geen invloed op iemand heeft, het is toch raar als je dat niet ter sprake brengt.. Sorry kan er met mijn hoofd niet bij dat je zoiets nooit vertelt.
Op de persoon zelf. Ik heb shit genoeg meegemaakt, die hebben me gemaakt tot wie ik ben en ja, dat is best iets waar ik trots op ben, niet iets wat ik zou verzwijgen.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:41 schreef Nezhi het volgende:
[..]
Bedoel je op de partner, of de transpersoon zelf?
Nee precies, dat!quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:40 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Kan ik met m'n hoofd ook niet bij. Zou me echt gaan afvragen waarom ze geen respect heeft voor me en waarom ze me niet vertrouwt.
Ik ben niet trots op trans zijn. Daar is voor mij geen enkele reden voor. Het is een afwijking waar je geboren mee wordt en het enige waar het voor zorgt is lijden en extra moeilijkheden met alles. Nouja, misschien moet ik wel trots zijn op het feit dat ik me niet van kant heb gemaakt ofzo, maar trans zijn heeft mij zeker niet gemaakt tot wie ik ben. Dat heeft gewoon leven gedaan.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:43 schreef missbehavin het volgende:
[..]
Op de persoon zelf. Ik heb shit genoeg meegemaakt, die hebben me gemaakt tot wie ik ben en ja, dat is best iets waar ik trots op ben, niet iets wat ik zou verzwijgen.
Voor velen is het overigens ook niet een vertrouwenskwestie maar willen ze nooit meer terugdenken aan de periode van voor de transitie. Puur omdat ze daar geen geluk in hebben gehad, en grote ontwikkelingen hebben gemist. En anderen zijn al bezig met de transitie vanaf een erg jonge leeftijd, ik bedoel... wat ga je daar dan over zeggenquote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:40 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Kan ik met m'n hoofd ook niet bij. Zou me echt gaan afvragen waarom ze geen respect heeft voor me en waarom ze me niet vertrouwt.
Nee ik ben ook niet trots op het feit dat ik ooit zo naief was dat ik mezelf nogal in de problemen heb geholpen.. Maar wel hoe is er weer bovenop ben gekropen. En wie ik nu ben, zou ik dan ws nooit zo zijn geworden..quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:45 schreef Nezhi het volgende:
[..]
Ik ben niet trots op trans zijn. Daar is voor mij geen enkele reden voor. Het is een afwijking waar je geboren mee wordt en het enige waar het voor zorgt is lijden en extra moeilijkheden met alles. Nouja, misschien moet ik wel trots zijn op het feit dat ik me niet van kant heb gemaakt ofzo, maar trans zijn heeft mij zeker niet gemaakt tot wie ik ben. Dat heeft gewoon leven gedaan.
Het enige wat er aan mij verandert is is dat ik een stuk zelfverzekerder en vrolijker ben geworden en ook durf te spreken in plaats van in een schulpje weg te kruipen. Je persoonlijkheid zelf blijft hetzelfde.
het heeft je identiteit gevormd dus ik zou zeggen dat het in de categorie 'alles wat je identiteit gevormd heeft' valtquote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:38 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ik kan niet goed inschatten waarom en of het echt een enorm issue is, of meer van het kaliber "ik heb in het verleden wel eens met iemand van hetzelfde geslacht gezoend" of "ik ben wel tien keer in mijn leven verhuisd". Moet je er echt voor gaan zitten om het eens uit de doeken te doen, of kan het ook gewoon als het een keer ter sprake komt, zo van "oh ja, dit en dat".
Ja, maar mijn trots komt van wat ik bereikt heb en wat ik leuk vind, en niets gerelateerds aan transseksualiteit.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:47 schreef missbehavin het volgende:
[..]
Nee ik ben ook niet trots op het feit dat ik ooit zo naief was dat ik mezelf nogal in de problemen heb geholpen.. Maar wel hoe is er weer bovenop ben gekropen. En wie ik nu ben, zou ik dan ws nooit zo zijn geworden..
En ik neem aan dat jij trots bent op wie je nu bent? Dan hoort dat er toch ook bij?
precies!quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:40 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ja, dat is toch goed? Het trans zijn zelf is geen probleem (als in: het maakt me niet uit of iemand dat is of niet), maar waarom zou je het niet vermelden? Het is niet alsof je moet vertellen dat je vroeger een keer snoepjes hebt gejat o.i.d., dit is gewoon een belangrijk deel van je leven. Wat als je partner kinderen wil en jij kan die hem/haar niet schenken?quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:45 schreef Nezhi het volgende:
Het enige wat er aan mij verandert is is dat ik een stuk zelfverzekerder en vrolijker ben geworden en ook durf te spreken in plaats van in een schulpje weg te kruipen. Je persoonlijkheid zelf blijft hetzelfde.
Op dinsdag 28 mei 2013 19:10 schreef rhubarbje het volgende:
Ik zou het zelf wel vermelden, maar puur bij serieuze relaties en voor intiem contact.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:48 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ja, dat is toch goed? Het trans zijn zelf is geen probleem (als in: het maakt me niet uit of iemand dat is of niet), maar waarom zou je het niet vermelden? Het is niet alsof je moet vertellen dat je vroeger een keer snoepjes hebt gejat o.i.d., dit is gewoon een belangrijk deel van je leven. Wat als je partner kinderen wil en jij kan die hem/haar niet schenken?
Maar het heeft je toch wel gevormd enzo?quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:47 schreef Nezhi het volgende:
[..]
Ja, maar mijn trots komt van wat ik bereikt heb en wat ik leuk vind, en niets gerelateerds aan transseksualiteit.
Ik zou wel willen weten of mijn partner ooit een penis gehad heeft hoor. Als ze me niet zou vertrouwen en ik er later zelf achter moest komen, dan zou de relatie wat mij betreft meteen over zijn. Hoef zoiets niet op dag 1 te weten, maar als het wat serieuzer begint te worden moet je wel belangrijke dingen delen met elkaar.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:45 schreef Nezhi het volgende:
Voor velen is het overigens ook niet een vertrouwenskwestie maar willen ze nooit meer terugdenken aan de periode van voor de transitie. Puur omdat ze daar geen geluk in hebben gehad, en grote ontwikkelingen hebben gemist. En anderen zijn al bezig met de transitie vanaf een erg jonge leeftijd, ik bedoel... wat ga je daar dan over zeggen"Ik heb welgeteld drie jaartjes als vrouw/man geleefd. Nou, dat was het."
spreek je jezelf niet tegen nu dan?quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:45 schreef Nezhi het volgende:
[..]
Ik ben niet trots op trans zijn. Daar is voor mij geen enkele reden voor. Het is een afwijking waar je geboren mee wordt en het enige waar het voor zorgt is lijden en extra moeilijkheden met alles. Nouja, misschien moet ik wel trots zijn op het feit dat ik me niet van kant heb gemaakt ofzo, maar trans zijn heeft mij zeker niet gemaakt tot wie ik ben. Dat heeft gewoon leven gedaan.
[..]
Voor velen is het overigens ook niet een vertrouwenskwestie maar willen ze nooit meer terugdenken aan de periode van voor de transitie. Puur omdat ze daar geen geluk in hebben gehad, en grote ontwikkelingen hebben gemist. En anderen zijn al bezig met de transitie vanaf een erg jonge leeftijd, ik bedoel... wat ga je daar dan over zeggen"Ik heb welgeteld drie jaartjes als vrouw/man geleefd. Nou, dat was het."
Ja maar dat vind ik ook, je hoeft het natuurlijk niet tegen iedereen die je tegenkomt te zeggen..quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:49 schreef Nezhi het volgende:
[..]
Ik zou het zelf wel vermelden, maar puur bij serieuze relaties en voor intiem contact.
Maar ik weet ook wel redenen waarom mensen het niet zouden doen.
wtf dit is zo niet wat ik zegquote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:48 schreef Vrouwendistel het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op dinsdag 28 mei 2013 19:10 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
dat snap ik wel, maar dan ligt dat wel bij jou en niet bij degene die probeert om jou omlaag te halen
als jij die ander de macht geeft doe je dat zelf
[/quote
Dan zijn we uitgepraat. Alle vrouwen voortaan een dikke trui aan als je naar buiten gaat (zelfs als het zomer is), kindjes die gepest worden die vragen er ook zelf maar om enz enz. Dan moet je maar...
Dan zijn we het daar over eensquote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:49 schreef Nezhi het volgende:
[..]
Ik zou het zelf wel vermelden, maar puur bij serieuze relaties en voor intiem contact.
Maar ik weet ook wel redenen waarom mensen het niet zouden doen.
hij is wie hij is. en transgender is niet wie hij isquote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:47 schreef missbehavin het volgende:
[..]
Nee ik ben ook niet trots op het feit dat ik ooit zo naief was dat ik mezelf nogal in de problemen heb geholpen.. Maar wel hoe is er weer bovenop ben gekropen. En wie ik nu ben, zou ik dan ws nooit zo zijn geworden..
En ik neem aan dat jij trots bent op wie je nu bent? Dan hoort dat er toch ook bij?
Haha, mij persoonlijk heeft het niet gevormd, ik zou het ook gewoon zeggen in een relatie. Maar ik probeer me in te leven in mensen die het niet zouden zeggen. Bedoelde het als twee losse punten, maar het gaat hier zo snel... ik zat net al op pagina 9 te zoeken en dacht "wtf!"quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:50 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
spreek je jezelf niet tegen nu dan?
als het zo veel impact heeft gehad dat het iets is waar je niet over wil praten heeft het je toch juist gevormd? of je dat nou wil of niet
iemand met een stoornis is daar bijvoorbeeld ook door gevormd (en nee ik wil hiermee niet zeggen dat trans zijn een stoornis is) en dat is misschien voor die persoon ook wel kei pijnlijk
misschien kan die persoon nu kei goed er mee leven en merk je er niks aan
maar toch is het een onderdeel van hoe je identiteit tot stand is gekomen en dus daarom de moeite van het delen waart
Dat is toch mijn hele punt ook niet?quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:50 schreef simmu het volgende:
[..]
hij is wie hij is. en transgender is niet wie hij isof zij
ik heb niet gekeken of de poster in kwestie een hij of een zij is
wat boeit het
Een grotere belediging kan ik me haast niet voorstellenquote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:52 schreef missbehavin het volgende:
Maar als ik in een serieuze relatie zou zitten met iemand en ik zou er later pas achterkomen dat hij zoiets groots (sorry, maar dat lijkt het me toch wel..) heeft verzwegen zou ik me betutteld en bedonderd voelen, om het verzwijgen.
En dat heeft er dus niets mee te maken dat ik iemand zou afrekenen op het feit dat hij/zij vroeger man/vrouw was, laat dat duidelijk zijn..quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:53 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Een grotere belediging kan ik me haast niet voorstellen
impliciet wel. waarom zou je al dan niet trots moeten zijn op iets waar je hebt mee moeten worstelen, maar wat verder eigenlijk buiten wie jij bent staat?quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:51 schreef missbehavin het volgende:
[..]
Dat is toch mijn hele punt ook niet?
Dat voorbehoud moet je niet eens maken, dat komt gewoon duidelijk uit je woordenquote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:54 schreef missbehavin het volgende:
[..]
En dat heeft er dus niets mee te maken dat ik iemand zou afrekenen op het feit dat hij/zij vroeger man/vrouw was, laat dat duidelijk zijn..
Ik denk dat als jij je leven leeft en uitstraalt dat je openminded bent, je ook niet in dit soort situaties terecht komt, want dan weten mensen wel dat ze je dingen kunnen vertellen zonder daarop afgerekend te worden.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:53 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Een grotere belediging kan ik me haast niet voorstellen
Nananana, denk je echt dat ik er zo over denk? Ik heb mijn trots hoor. Maar het kwartje valt inmiddels wel.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:36 schreef missbehavin het volgende:
[..]
Sorry maar dat vind ik nergens op slaan. "Ha! Had je het maar moeten merken, nanananaaa!". Beetje rare redenatie hoor.
Hoe bedoel je?quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:54 schreef Nezhi het volgende:
Waarom rekenen jullie het jezelf aan dan?
Het gaat vaak om compleet andere redenen die bij de persoon zelf horen, niet jullie. En je kunt eerlijk gezegd nooit weten hoe iemand gaat reageren.
Dit jaquote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:55 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ik denk dat als jij je leven leeft en uitstraalt dat je openminded bent, je ook niet in dit soort situaties terecht komt, want dan weten mensen wel dat ze je dingen kunnen vertellen zonder daarop afgerekend te worden.
Ik bedoel dat mensen gewoon hun eigen redenen hebben om het niet te vertellen, bijv. omdat ze het achter zich willen laten en door willen gaan, of dat ze nog willen afwachten, of omdat ze het moeilijk vinden om te vertellen. Dan heeft dat toch niet met vertrouwen te maken? Dan is het hun eigen probleem, niet dat van jou dus zou het ook geen belediging moeten zijn.quote:
Nee, ik probeer mijn punt te maken, ik bedoel het geenszins lullig. Jammer dat je het blijkbaar zo opvat.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:55 schreef Vrouwendistel het volgende:
[..]
Nananana, denk je echt dat ik er zo over denk? Ik heb mijn trots hoor. Maar het kwartje valt inmiddels wel.
Het is gewoon een logische reactie om het jezelf aan te rekenen. Ik zou blijven worstelen met de vraag waarom ze me niet kon vertrouwen. Denk dat ik daarom de relatie zelfs stop zou zetten. En het vertellen is ook een gok, maar wil je een relatie met iemand die jou nooit zou kunnen accepteren zoals jij bent, inclusief je verleden?quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:54 schreef Nezhi het volgende:
Waarom rekenen jullie het jezelf aan dan?
Het gaat vaak om compleet andere redenen die bij de persoon zelf horen, niet jullie. En je kunt eerlijk gezegd nooit weten hoe iemand gaat reageren.
Ik zou het ook vooral erg jammer en verdrietig vinden dat iemand zoiets niet met mij zou kunnen delen.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:56 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Het is gewoon een logische reactie om het jezelf aan te rekenen. Ik zou blijven worstelen met de vraag waarom ze me niet kon vertrouwen. Denk dat ik daarom de relatie zelfs stop zou zetten. En het vertellen is ook een gok, maar wil je een relatie met iemand die jou nooit zou kunnen accepteren zoals jij bent, inclusief je verleden?
tja maar als je in zo'n relatie zit vraag ik me af waaromquote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:56 schreef Nezhi het volgende:
[..]
Dit ja
Ik denk dat als iemand jullie partner zou zijn die het vast wel zou vertellen
Maar denk bijv. aan mensen die in relaties terechtkomen waarna blijkt dat de persoon waar ze van houden eigenlijk geweldadig homofoob en transfoob e.d. is, dan zou ik het ook niet vertellen
Voorstellen. Ja hmmm... Mensen kunnen zich wel meer niet voorstellen. Maar is toch echt zo. Je hoeft het echt niet als een zware last met je mee te torsen hoor.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:39 schreef missbehavin het volgende:
[..]
Volgens mij maak ik wel altijd duidelijk dat ik openminded ben. En waarom zou een trans een relatie willen met iemand die niet openminded is en hem/haar wss af zal wijzen?quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:55 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ik denk dat als jij je leven leeft en uitstraalt dat je openminded bent, je ook niet in dit soort situaties terecht komt, want dan weten mensen wel dat ze je dingen kunnen vertellen zonder daarop afgerekend te worden.
Niet zozeer als zware last. Meer als feit, iets uit je verleden. Iets wat ik zou willen delen met mijn partnerquote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:57 schreef Vrouwendistel het volgende:
[..]
Voorstellen. Ja hmmm... Mensen kunnen zich wel meer niet voorstellen. Maar is toch echt zo. Je hoeft het echt niet als een zware last met je mee te torsen hoor.
Maar dat zit in jouw hoofd, is niet haar schuldquote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:56 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Het is gewoon een logische reactie om het jezelf aan te rekenen. Ik zou blijven worstelen met de vraag waarom ze me niet kon vertrouwen. Denk dat ik daarom de relatie zelfs stop zou zetten. En het vertellen is ook een gok, maar wil je een relatie met iemand die jou nooit zou kunnen accepteren zoals jij bent, inclusief je verleden?
Je kan soms niet kiezen van wie je houdt denk ikquote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:57 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Volgens mij maak ik wel altijd duidelijk dat ik openminded ben. En waarom zou een trans een relatie willen met iemand die niet openminded is en hem/haar wss af zal wijzen?
een zware last staat natuurlijk niet gelijk aan invloed hebbenquote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:57 schreef Vrouwendistel het volgende:
[..]
Voorstellen. Ja hmmm... Mensen kunnen zich wel meer niet voorstellen. Maar is toch echt zo. Je hoeft het echt niet als een zware last met je mee te torsen hoor.
Roze bril?quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:57 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Volgens mij maak ik wel altijd duidelijk dat ik openminded ben. En waarom zou een trans een relatie willen met iemand die niet openminded is en hem/haar wss af zal wijzen?
Wel haar schuld, omdat ze het eerder kon vertellen.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:58 schreef wonderer het volgende:
[..]
Maar dat zit in jouw hoofd, is niet haar schuld
Je voorbeeld is een beetje overtrokken, maar snap wat je bedoelt. Je kan niet kiezen van wie je houdt, maar dat wil imho niet zeggen dat je zulke dingen ooit mag verzwijgen in een relatie.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:58 schreef Nezhi het volgende:
[..]
Je kan soms niet kiezen van wie je houdt denk ik
Bijv. mensen die blijven wonen bij een mishandelende partner.
Dat is dus mijn hele punt..quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:59 schreef Pvoesss het volgende:
Als hij mij van dag 1 af aan had gemeld dat hij ooit een vrouw was dan had ik daar geen probleem mee gehad want ik ben verliefd op wie hij is. Maar liegen en verzwijgen zou ik niet accepteren bij zoiets groots.
Maar het is wel lastig om vanaf dag 1 dat te zeggen. Stel dat ik je net ontmoet, vind je leuk, maar ik ken je voor de rest nog niet. Uit dit topic blijkt dat je redelijk open-minded bent, maar in het echt weet ik dit niet. Dan weet je dus niet hoe iemand gaat reageren. En van echt vertrouwen zou ik ook nog niet kunnen spreken bij een eerste datequote:
Niet haar schuld, je kunt ook denken, "misschien heeft ze hier goede redenen voor, laat ik er eens tactisch naar vragen". Dat je je beledigd voelt omdat ze je blijkbaar niet eerder in vertrouwen wilde nemen is een keuze voor jou. Misschien heeft ze wel enorm nare ervaringen met het op dit punt uit de kast komen en durft ze niet, ook al ben jij niet die andere persoon.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 20:00 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Wel haar schuld, omdat ze het eerder kon vertellen.
[..]
Je voorbeeld is een beetje overtrokken, maar snap wat je bedoelt. Je kan niet kiezen van wie je houdt, maar dat wil imho niet zeggen dat je zulke dingen ooit mag verzwijgen in een relatie.
Ik zeg ook niet dag 1 he.. Maar wel als het wat serieuzer wordt..quote:Op dinsdag 28 mei 2013 20:02 schreef Nezhi het volgende:
[..]
Maar het is wel lastig om vanaf dag 1 dat te zeggen. Stel dat ik je net ontmoet, vind je leuk, maar ik ken je voor de rest nog niet. Uit dit topic blijkt dat je redelijk open-minded bent, maar in het echt weet ik dit niet. Dan weet je dus niet hoe iemand gaat reageren. En van echt vertrouwen zou ik ook nog niet kunnen spreken bij een eerste datedat is zelfs nog aanvoelen of je die persoon aardig vind toch?
Maar dat zei je quote wel.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 20:03 schreef missbehavin het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dag 1 he.. Maar wel als het wat serieuzer wordt..
Dat beledigd voelen is net zozeer een keuze als het zijn van een Trans. En ik ga toch niet tactisch aan een date van mij vragen of ze ooit een piemel gehad heeft?quote:Op dinsdag 28 mei 2013 20:02 schreef wonderer het volgende:
[..]
Niet haar schuld, je kunt ook denken, "misschien heeft ze hier goede redenen voor, laat ik er eens tactisch naar vragen". Dat je je beledigd voelt omdat ze je blijkbaar niet eerder in vertrouwen wilde nemen is een keuze voor jou. Misschien heeft ze wel enorm nare ervaringen met het op dit punt uit de kast komen en durft ze niet, ook al ben jij niet die andere persoon.
Ik denk dat de meeste het dan ook gewoon zeggen, en vooral vóór intieme dingen.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 20:03 schreef missbehavin het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dag 1 he.. Maar wel als het wat serieuzer wordt..
gewoon standaard vragenlijstje maken, alles. "Hoe oud bent u, heeft u kinderen, heeft u een hond, heeft u ooit een piemel gehad/"quote:Op dinsdag 28 mei 2013 20:04 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dat beledigd voelen is net zozeer een keuze als het zijn van een Trans. En ik ga toch niet tactisch aan een date van mij vragen of ze ooit een piemel gehad heeft?
Zei ik ergens dag 1? Volgens mij niet, maar ik kan me vergissen.. Ik bedoel echt als het serieuzer wordt..quote:
sorry dit vind io echt omgekeerde wereldquote:Op dinsdag 28 mei 2013 20:02 schreef wonderer het volgende:
[..]
Niet haar schuld, je kunt ook denken, "misschien heeft ze hier goede redenen voor, laat ik er eens tactisch naar vragen". Dat je je beledigd voelt omdat ze je blijkbaar niet eerder in vertrouwen wilde nemen is een keuze voor jou. Misschien heeft ze wel enorm nare ervaringen met het op dit punt uit de kast komen en durft ze niet, ook al ben jij niet die andere persoon.
Ja kijk, dan is het totaal geen ramp en kan een persoon ook gewoon kiezen om de relatie stop te zetten of niet. Maar niet dat je er achterkomt op het moment dat je kinderen wil maken en het lukt niet.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 20:04 schreef Nezhi het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste het dan ook gewoon zeggen, en vooral vóór intieme dingen.
quote:Op dinsdag 28 mei 2013 20:04 schreef Nezhi het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste het dan ook gewoon zeggen, en vooral vóór intieme dingen.
[..]
gewoon standaard vragenlijstje maken, alles. "Hoe oud bent u, heeft u kinderen, heeft u een hond, heeft u ooit een piemel gehad/"
okee maar dan faal je gewoon, dat is echtquote:Op dinsdag 28 mei 2013 20:05 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ja kijk, dan is het totaal geen ramp en kan een persoon ook gewoon kiezen om de relatie stop te zetten of niet. Maar niet dat je er achterkomt op het moment dat je kinderen wil maken en het lukt niet.
van mij mag je mensen gerust oordelen, maar het liever niet bekendmaken aan de hele wereldquote:Op dinsdag 28 mei 2013 20:05 schreef Fir3fly het volgende:
Waar ik een beetje moeite mee heb is het idee dat trans zijn iets is waar je voor 'uit de kast' komt, maar vervolgens zou er dan verder niets speciaals aan zijn en zou niemand daar verder over mogen oordelen.
Tja, zulke mensen heb je, en ik zou dat persoonlijk dan liever vroeger dan later weten. Ik ben heel snel heel open, als iemand me dan niet moet, tja, dan weet ik dat tenminstequote:Op dinsdag 28 mei 2013 20:06 schreef Nezhi het volgende:
[..]
okee maar dan faal je gewoon, dat is echt____x100 als iemand dat zou doen.
Ja maar zo komt het een beetje over als je de OP leest.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 20:06 schreef Nezhi het volgende:
[..]
nou er worden hier toch dingen gezegd als: als de ander het niet merkt of toch wel oke zou vinden hoef ik het nooit te vertellenquote:Op dinsdag 28 mei 2013 20:06 schreef Nezhi het volgende:
[..]
[..]
van mij mag je mensen gerust oordelen, maar het liever niet bekendmaken aan de hele wereld
Dat slaat toch nergens op? Denk je dat de vrouwen in het blijf-van-mijn-lijf-huis gekozen hebben voor een man die hun slaat ofzo? Daar kom je toch vaak achter als het te laat is.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:57 schreef rhubarbje het volgende:
of een relatie met een gewelddadig iemand pfff je bent toch meer waard dan dat?
Moeilijk om te vertellen is iets anders dan verzwijgen he?quote:Op dinsdag 28 mei 2013 20:09 schreef Vrouwendistel het volgende:
[..]
Dat slaat toch nergens op? Denk je dat de vrouwen in het blijf-van-mijn-lijf-huis gekozen hebben voor een man die hun slaat ofzo? Daar kom je toch vaak achter als het te laat is.
Maargoed, ik sla niet, ik verkracht niet, ik vind het gewoon moeilijk te vertellen dat ik trans ben. Als er dan toch nuances gemaakt moeten worden...
Maar ik denk dat niemand zegt dat je dat niet moeilijk mag vindenquote:Op dinsdag 28 mei 2013 20:09 schreef Vrouwendistel het volgende:
[..]
Dat slaat toch nergens op? Denk je dat de vrouwen in het blijf-van-mijn-lijf-huis gekozen hebben voor een man die hun slaat ofzo? Daar kom je toch vaak achter als het te laat is.
Maargoed, ik sla niet, ik verkracht niet, ik vind het gewoon moeilijk te vertellen dat ik trans ben. Als er dan toch nuances gemaakt moeten worden...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |