Als de persoon in kwestie het dan zelf nog niet gemerkt heeft, maakt het toch ook geen ruk meer uit?quote:Op dinsdag 28 mei 2013 11:28 schreef LompeHork het volgende:
Dus je gaat een relatie met iemand aan en daarna vertel je zoiets pas? Ja, dan vind ik die reacties ook niet meer dan normaal.
Vooroordelen kunnen er dan altijd nog zijn.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 11:31 schreef wonderer het volgende:
[..]
Als de persoon in kwestie het dan zelf nog niet gemerkt heeft, maakt het toch ook geen ruk meer uit?
Want? Er is dan gewoon een vertrouwenskwestie.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 11:31 schreef wonderer het volgende:
[..]
Als de persoon in kwestie het dan zelf nog niet gemerkt heeft, maakt het toch ook geen ruk meer uit?
Ja, want dat vertrouwen beschaam je natuurlijk absoluut niet als je haar daarna op straat zet, of erger, puur gebaseerd op iets wat je denkt te weten en niet op iets dat werkelijk aan de hand is.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 11:32 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Want? Er is dan gewoon een vertrouwenskwestie.
Dit dus. Een relatie gaat ook om vertrouwen. Het is pas awkward als hij later kinderen wil, je samen naar de huisarts gaat omdat je het nog steeds niet wil zeggen, en je huisarts vervolgens opmerkt "Mevrouw, ik lees hier dat u een geslachtsoperatie hebt ondergaan. U weet toch wel dat..." en je vervolgens even mag uitleggen hoe de vork in de steel zit.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 11:33 schreef KwisatzHaderach het volgende:
Natuurlijk is een nieuwe partner daar veel mee bezig nadat je dat vertelt. Het is niet iets dat je dagelijks tegenkomt. En ik snap wel een beetje dat je het zelf het liefst vergeet maar het enige dat ik kan verzinnen is dat je een potentiële partner zo snel mogelijk vertelt hoe het zit om hem/haar gelijk te dumpen als de reactie tegenvalt.
Hoe dan ook zou ik het niet achterhouden. Ik zou mij ook de tyfus schrikken als mijn vriendin mij zou vertellen dat ze vroeger man was maar dat is niets vergeleken met hoe ik mij zou voelen als ik er over 10 jaar per ongeluk achter kom.
Lekker uit z'n verband getrokken, chapeauquote:Op dinsdag 28 mei 2013 11:36 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ja, want dat vertrouwen beschaam je natuurlijk absoluut niet als je haar daarna op straat zet, of erger, puur gebaseerd op iets wat je denkt te weten en niet op iets dat werkelijk aan de hand is.
In dit soort situaties moet het vertrouwen altijd maar van een kant komen, heel gek.
Wellicht valt hij wel gewoon op vrouwen met een forse kaaklijn.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 11:38 schreef controlaltdelete het volgende:
Beste is eerlijk te zijn idd maar toch blijf je het vaak zien zeker van man naar vrouw en zeker als je een blanke man bent geweest. Dus mij lijkt me dat die partner toch wel iets door moet hebben lijkt me?
Ik snap even niet wat het een met het ander te maken heeft.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 11:37 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Lekker uit z'n verband getrokken, chapeau
Als jij een vriendin krijgt, een relatie opbouwt en dan aankomt met het feit: "oh ja, ik naai elke dag 8 mannen voor m'n werk" dan ga jij natuurlijk handsdown van alles voor haar doen. Gelul natuurlijk, liegen is liegen.
Andries even gebeld. Maar geeft wel aan dat het aanvoelt als een binnenzak gemaakt van varkenshuid.quote:
Daar was ik al een beetje bang voor.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 11:41 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ik snap even niet wat het een met het ander te maken heeft.
misschien moet je een ander type mensen daten?quote:Op dinsdag 28 mei 2013 11:24 schreef Vrouwendistel het volgende:
Maar ik ben ook bang omdat sommige mens het zo ontzettend belangrijk vinden dat ik denk: als ze er achter komen dan zijn ze misschien wel in staat om me iets aan te doen. Zoiets.
Het gaat niet alleen om het "er iets op tegen hebben", maar ook om een permanent veranderd beeld, waar je nu juist al die jaren voor gevochten hebt om dat te laten kloppen.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 11:43 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Daar was ik al een beetje bang voor.
Het is onzin om dat soort dingen onder stoelen of banken te steken als je mogelijk al weet dat een ander "er iets op tegen kan hebben", je bouwt dan toch geen lekkere relatie op. Al helemaal niet op vertrouwen.
dat vind ik ook welquote:Op dinsdag 28 mei 2013 11:32 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Want? Er is dan gewoon een vertrouwenskwestie.
als je de ander vanaf het begin af aan de open keus geeft dan verbreekt die ander toch geen vertrouwen als hij zegt: sorry niets voor mij?quote:Op dinsdag 28 mei 2013 11:36 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ja, want dat vertrouwen beschaam je natuurlijk absoluut niet als je haar daarna op straat zet, of erger, puur gebaseerd op iets wat je denkt te weten en niet op iets dat werkelijk aan de hand is.
In dit soort situaties moet het vertrouwen altijd maar van een kant komen, heel gek.
Omdat het soms dus wel invloed heeft op je relaties en het helemaal niet vanzelfsprekend is dat iemand het wel begrijpt. En als iemand het niet zou begrijpen maakt het het niet ineens een slechte relatie.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 11:47 schreef wonderer het volgende:
Als de relatie echt goed zit, kun je het ook later vertellen, en dan zal de andere partner ook begrijpen waarom je het hebt uitgesteld.
Waarom zou je direct iets willen weten als het toch geen invloed heeft op je relatie? Zeker post-op. For all intents and purposes is de persoon in kwestie dan een vrouw. Waarom zou je zo vroeg mogelijk in de relatie vertellen dat dat niet altijd zo geweest is?
In mijn ogen bouw je een relatie op uit vertrouwen en communicatie, niet vanuit "lang leven de lol" en "leuke dingen doen" (dat zijn bijzaken) zodat je later maar allemaal dingen kunt vertellen en even aan kunt kaarten dat je eigenlijk een compleet ander geslacht hebt. Dat is IMHO de omgekeerde wereld.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 11:47 schreef wonderer het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om het "er iets op tegen hebben", maar ook om een permanent veranderd beeld, waar je nu juist al die jaren voor gevochten hebt om dat te laten kloppen.
Als de relatie echt goed zit, kun je het ook later vertellen, en dan zal de andere partner ook begrijpen waarom je het hebt uitgesteld.
Waarom zou dat geen invloed hebben op een relatie? Ik zou per direct zo iemand op straat zetten, als er al een tijd tegen mij is gelogen.quote:Waarom zou je direct iets willen weten als het toch geen invloed heeft op je relatie? Zeker post-op. For all intents and purposes is de persoon in kwestie dan een vrouw. Waarom zou je zo vroeg mogelijk in de relatie vertellen dat dat niet altijd zo geweest is?
Als het wel invloed heeft op je relatie, zou je het ook niet hoeven vertellen (in ieder geval niet zomaar vanuit het niks), want dan zou de partner al iets gemerkt hebben.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 11:50 schreef Myraela het volgende:
[..]
Omdat het soms dus wel invloed heeft op je relaties en het helemaal niet vanzelfsprekend is dat iemand het wel begrijpt. En als iemand het niet zou begrijpen maakt het het niet ineens een slechte relatie.
Natuurlijk wel. Je vertrouwt de ander toe met precaire informatie over je leven. Als dat met verbaal en/of fysiek geweld begroet wordt, is het vertrouwen (dat je zoiets gewoon bespreekbaar moet kunnen maken zonder te hoeven vrezen voor je eigen veiligheid) toch beschaamd?quote:Op dinsdag 28 mei 2013 11:49 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
als je de ander vanaf het begin af aan de open keus geeft dan verbreekt die ander toch geen vertrouwen als hij zegt: sorry niets voor mij?
Het is als aan het begin van een relatie zeggen: ik kan geen kinderen krijgen of ik heb adhd (of zoiets) dan kan die ander zelf bepalen of dat een dealbreaker is of niet
dat heeft niks met vertrouwen te maken
hoezo chantagequote:Op dinsdag 28 mei 2013 11:39 schreef wonderer het volgende:
En voor de mensen die vinden dat je het liefst bij de eerste date al alles op tafel moet gooien, en als de persoon het dan niet trekt weet je dat ook meteen: deze informatie kan potientieel gevaarlijk zijn in de verkeerde handen. Chantage, geweld, etc. Je moet toch minstens eerst de kat uit de boom kijken of je de ander kunt vertrouwen met iets dat grote gevolgen voor je kan hebben, niet dan?
als je mensen date die jou bedreigen in je veiligheid doe je sowieso iets niet goedquote:Op dinsdag 28 mei 2013 11:53 schreef wonderer het volgende:
[..]
Als het wel invloed heeft op je relatie, zou je het ook niet hoeven vertellen (in ieder geval niet zomaar vanuit het niks), want dan zou de partner al iets gemerkt hebben.
[..]
Natuurlijk wel. Je vertrouwt de ander toe met precaire informatie over je leven. Als dat met verbaal en/of fysiek geweld begroet wordt, is het vertrouwen (dat je zoiets gewoon bespreekbaar moet kunnen maken zonder te hoeven vrezen voor je eigen veiligheid) toch beschaamd?
Niet iedereen wil bekend staan als "die transseksueel" en een gewoon leven leiden als man of vrouw. Dus zo min mogelijk mensen weten dan van hun verleden. Als je dat wil, schiet het natuurlijk niet op dat je uit een of ander misplaatste hang naar "vertrouwen" het vertelt aan een potientele partner, die je verder niet goed kent, die het daarna aan de grote klok gaat hangen, bijvoorbeeld. Als iets eenmaal bekend is, kan het niet meer 'onbekend' worden.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 11:53 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
hoezo chantagemet wat?
en geweld tja nogmaals dan ga je met rare types om
en de eerste date is misschien wel wat overdreven ja, maar date 3 vind ik niet meer dan redelijk
en als je dan echt bang bent dat die ander je wat aan doet dan bel je toch gewoon niet meer terug of ga je voor 'het ligt niet aan jou etc'
want waarom zou je iemand waar je bang voor bent nog willen daten?
Wat Rhubarbje dus zegt; je hoeft het natuurlijk niet meteen te zeggen als "hoi ik ben vrouwdistel en transseksueel", maar na een paar dates is het zeker niet onverstandig om te zeggen "Goh, er is even iets wat je moet weten voordat we verdergaan".quote:Op dinsdag 28 mei 2013 12:00 schreef wonderer het volgende:
[..]
Niet iedereen wil bekend staan als "die transseksueel" en een gewoon leven leiden als man of vrouw. Dus zo min mogelijk mensen weten dan van hun verleden. Als je dat wil, schiet het natuurlijk niet op dat je uit een of ander misplaatste hang naar "vertrouwen" het vertelt aan een potientele partner, die je verder niet goed kent, die het daarna aan de grote klok gaat hangen, bijvoorbeeld. Als iets eenmaal bekend is, kan het niet meer 'onbekend' worden.
Het is gewoon een feit dat (vooral) transvrouwen te maken krijgen met veel verbaal en soms fysiek geweld als ze uit de kast komen tegen iemand. Misschien is het onredelijk om bang te zijn, soms, voor het resultaat, maar better safe than sorry, lijkt me. Het is niet iets dat je kunt terugdraaien.
ja ik snap dat je dat wilquote:Op dinsdag 28 mei 2013 12:00 schreef wonderer het volgende:
[..]
Niet iedereen wil bekend staan als "die transseksueel" en een gewoon leven leiden als man of vrouw. Dus zo min mogelijk mensen weten dan van hun verleden. Als je dat wil, schiet het natuurlijk niet op dat je uit een of ander misplaatste hang naar "vertrouwen" het vertelt aan een potientele partner, die je verder niet goed kent, die het daarna aan de grote klok gaat hangen, bijvoorbeeld. Als iets eenmaal bekend is, kan het niet meer 'onbekend' worden.
hoezo safe? als je het na 25 dates moet vertellen (want je moet het toch ooit vertellen vind ik) dan is de kans op een woede-uitbarsting denk ik nog groterquote:Het is gewoon een feit dat (vooral) transvrouwen te maken krijgen met veel verbaal en soms fysiek geweld als ze uit de kast komen tegen iemand. Misschien is het onredelijk om bang te zijn, soms, voor het resultaat, maar better safe than sorry, lijkt me. Het is niet iets dat je kunt terugdraaien.
Ja het vertellen zo ongeveer voordat hij zijn fallus of zelfs maar zijn tong erin stopt zou wel handig zijn.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 12:01 schreef Myraela het volgende:
Ik denk dat ze minder verbaal of fysiek geweld tegen zouden komen als ze het op een eerder punt vertellen. Een punt waarop je mensen nog de mogelijkheid geeft om te zeggen van "Sorry, hier kan ik niet mee omgaan.".
Waarom? Laat hem zijn dates maar van te voren waarschuwen dat hij transfoob is voordat hij 'm ergens in hangtquote:Op dinsdag 28 mei 2013 12:07 schreef Caland het volgende:
[..]
Ja het vertellen zo ongeveer voordat hij zijn fallus of zelfs maar zijn tong erin stopt zou wel handig zijn.
Het gaat niet alleen om wel of niet accepteren. Het gaat me er ook om dat je bepaalde verwachtingen creeert. Ik ben er nog nooit om afgewezen, misschien wel omdat ik toch al voorzichtig ben weet ik niet.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 11:41 schreef Deetch het volgende:
Jammer dat je onzeker bent over wie je wilt zijn, of al bent. Daar is natuurlijkwl iets aan te doen.
En verder lijkt het me zaak om een-en-ander zo snel mogelijk te vertellen als je het idee hebt dat het serieus wordt. Dat voorkomt namelijk teleurstelling bij jou als iemand toch minder ruimdenkend blijkt te zijn.
Je kunt beter je tijd en moeite investeren in iemand die geen probleem heeft met jouw verleden.
ik zou er zelf best mee om kunnen gaan denk ik als de ander trans is maar je moet mensen niet de kans ontnemen om daar hun eigen normen en waarden in te hebbenquote:Op dinsdag 28 mei 2013 12:14 schreef wonderer het volgende:
Maar (afgezien van eventuele kinderwens), waarom is het dan zo'n big deal? Er zijn zo veel dingen die een deal breaker kunnen zijn qua relatie, die ook niet na drie dates op tafel moeten worden gegooid om de ander "een eerlijke kans" te geven of zo.
Misschien mis ik dat inzicht wel. Waarom het o zo belangrijk is dat je het meteen moet weten.
Een feit? Vertel.quote:Het is gewoon een feit dat (vooral) transvrouwen te maken krijgen met veel verbaal en soms fysiek geweld als ze uit de kast komen tegen iemand. Misschien is het onredelijk om bang te zijn, soms, voor het resultaat, maar better safe than sorry, lijkt me. Het is niet iets dat je kunt terugdraaien.
het is ook niet precies liegen maar het is ook niet eerlijk zijnquote:Op dinsdag 28 mei 2013 12:14 schreef Vrouwendistel het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om wel of niet accepteren. Het gaat me er ook om dat je bepaalde verwachtingen creeert. Ik ben er nog nooit om afgewezen, misschien wel omdat ik toch al voorzichtig ben weet ik niet.
Ik heb het ook niet over een relatie van 10 jaar en dat je het dan nog niet vertelt. Ik heb het meer over flirten, daten, iemand leren kennen, dat je nog niet weet wat er precies tussen jullie is, wat iedereen doet dus. Tenminste, ik neem aan dat niet iedereen meteen over kinderen begint.
Ik wil het zelf niet zien als liegen. Ik ben een vrouw, niet meer niet minder. Zeggen dat je liegt is eigenlijk al zeggen dat je iemand niet erkent als vrouw. En inderdaad, als die persoon me daarvoor wel leuk vond, dan vind ik het raar als het daarna ineens anders is. Het is ook raar omdat ik toch mooi gevonden wordt, maar als je ergens bent waar mensen het weten, nou niet dat je dan kansloos bent, maar het is wel ineens heel anders.
Ik heb alles achter de rug. Van daarvoor deed ik niks want toen was ik nog een kind.
In principe ben ik het met je eens, hoor. Mijn punt is dus alleen dat het vertellen een grotere impact op je eigen leven kan hebben dan alleen een relatie die in de kiem gesmoord wordt, en dat je daar best voorzichtig mee mag zijn. En dat andere mensen daar ook begrip voor mogen opbrengen, in plaats van alleen maar "vertrouwen en communicatie" te schermen.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 12:19 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
ik zou er zelf best mee om kunnen gaan denk ik als de ander trans is maar je moet mensen niet de kans ontnemen om daar hun eigen normen en waarden in te hebben
als je toch weet dat de meeste mensen er niet goed mee om kunnen gaan dan vind ik dat je wel een verantwoordelijkheid hebt om het te vertellen anders vind ik het vergelijkbaar met liegen
en dat geld niet alleen voor transseksueel zijn maar ook voor andere zaken die een dealbreaker kunnen zijn voor een relatie
Mensen waar je het soms niet van verwacht kunnen ineens gewelddadig zijn. Maar hoe je mensen ook ziet, waar je mensen ook toe in staat acht, op een gegeven moment zal je dat risico maar moeten nemen denk ik dan.quote:Normale mensen zullen je echter niet bedreigen als je het aan ze gaat vertellen, dan ga je echt met verkeerde types om. En als je ze zegt dat je liever niet hebt dat ze het doorvertellen zullen ze dat ook wel respecteren.
Ik heb er te veel verhalen over gehoord, en cijfers over geweld liegen er ook niet om. Maar misschien valt dat in Nederland nog mee, dat weet ik niet zo goed. Het is volgens mij wel een reeel risico, waar je op je eigen manier mee mag omgaan.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 12:20 schreef Vrouwendistel het volgende:
[..]
Een feit? Vertel.
Voor mij is het vooral de angst erop omdat ik denk dat het een feit is. Maar zelf heb ik dat nog niet eens echt zo ervaren.
Nee, je weet toch met wat voor type je date? Ikzelf zou echt willen dat iemand mij dat zegt omdat ik dan weet dat een tweede date er simpelweg niet in zit. Vriendschappelijk wel overigens, maar verder niet. Als iemand pas na heel wat dates zegt omgebouwd te zijn, is dat toch niet helemaal eerlijk. Ik denk dat je juist bij zulke zaken heel open en eerlijk moet zijn, voorkomt ook heel wat teleurstellingen.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 11:39 schreef wonderer het volgende:
En voor de mensen die vinden dat je het liefst bij de eerste date al alles op tafel moet gooien, en als de persoon het dan niet trekt weet je dat ook meteen: deze informatie kan potientieel gevaarlijk zijn in de verkeerde handen. Chantage, geweld, etc. Je moet toch minstens eerst de kat uit de boom kijken of je de ander kunt vertrouwen met iets dat grote gevolgen voor je kan hebben, niet dan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |