abonnement Unibet Coolblue
pi_126807681
Welkom in het centrale yoga topic!

Met 'yoga' wordt doorgaans hatha yoga bedoeld. Dit is een redelijke laidback vorm van yoga die iedereen kan leren. Er zijn echter vele verschillende vormen van yoga!

Hatha: veelal niet bewegende asana's gecombineerd met ademhalingstechnieken (goed voor beginners)
Bikram: in een verwarmde studio
Ashtanga vinyasa: series van opvolgende asana's (behoorlijk inspannend)
Kundalini: sterk gebaseerd op meditatie en ontspanning (goed voor beginners)

Woorden die je hier tegen kunt komen:
Asana: lichaamshouding
Pranayama: ademhaling
Surya namaskar: zonnegroet (basis serie asana's)
Namaste: dit betekent 'ik buig voor jou', vaak worden sessies afgesloten door namaste te zeggen
Om: mantra die een hoger bewustzijn op zou wekken

Meer algemene informatie over yoga:
Nederlandse wiki over yoga
Yoga online







Ik vroeg me af of jullie alleen yogalessen (dus asana's met evt. meditatie en chanten) doen of dat jullie je hele levenswijze erop aanpassen. Bij Ashtanga yoga proberen ze bijvoorbeeld volgens deze leefregels te leven:

Yama verwijst naar de vijf onthoudingen
-Ahimsa: geweldloosheid
-Satya: waarheid
-Asteya: niet stelen
-Brahmacharya: beperkt seksueel contact met eigen partner
-Aparigraha: niet hechten aan bezittingen
Niyama verwijst naar de vijf voorschriften
-Shaucha: lichamelijke reinheid
-Santosha: tevredenheid met wat we hebben
-Tapas: gedisciplineerd leven
-Svadhyaya: zelfbeschouwing, jezelf ontwikkelen
-Ishvarapranidhana: geloven in een hogere macht
Asana: lichamelijke oefening
Pranayama: ademhaling
Pratyahara: terugtrekking in de zintuigen
Dharana: concentratie
Dhyana: meditatie
Samadhi: volledige overgave

Ik probeer een aantal dingen wel te doen, maar ergens bij 'hogere macht' haak ik keihard af. Jullie?


[ Bericht 46% gewijzigd door angelfish op 21-05-2013 16:41:49 (Toffe OP van Seven ingeplakt) ]
  dinsdag 21 mei 2013 @ 13:54:50 #2
16803 AntiChrist
Primitive Screwheads!!
pi_126808197
Mijn ashtanga lessen zijn gelukkig heel erg down to earth, Ashtanga let je sowieso heel erg op je ademhaling en door de vaste structuur van de opeenvolgende asana's hoef je niet aan veel andere dingen te denken. dus ontspannend (en zwaar) is het zeker ;) bij mij zit er geen meditatie en of chanten bij, aan het einde van de les mag je 10 minuten ontspannen op je mat thats it ;)
  dinsdag 21 mei 2013 @ 14:05:38 #3
350332 Pope-of-Dope
Lead. Inspire. Change.
pi_126808665
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 07:49 schreef AntiChrist het volgende:

[..]

is dat de enige oefening die je doet?

m.b.t. birkam yoga mijn ashtanga yoga leraar heeft er geen goed woord voor over :P
die zegt (en daar heeft ie een punt) dat je warm moet worden van de oefeningen en dat de hitte helemaal niet goed voor je is.
Ik werk het hele filmpje af natuurlijk, 8 minuutjes ;)
''Even if he fails again and again to accomplish his purpose (as he necessarily must until weakness is overcome), the strength of character gained will be the measure of his true succes''
  dinsdag 21 mei 2013 @ 14:12:29 #4
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126808929
Oh oeps! Ik wist niet dat deel 2 al geopend was, dus ik heb een OP gemaakt en alles :')

http://forum.fok.nl/topic/1974307

TS, misschien heb je iets aan mijn OP?

En ik vind die 'regels' onzinnig om in je dagelijks leven door te voeren. Ik vind het vaak een mooie filosofie maar ik ben niet dusdanig hardcore dat ik mijn hele leven er naar inricht.
Resistance is futile.
pi_126809043
In principe doe ik alleen het echte fysieke aspect van yoga, dus de asana's. Maar ik heb in de loop der tijd gemerkt dat als vanzelf dit ook invloed gaat hebben op de andere aspecten van je leven. Zo ben ik me bewuster geworden van wat ik eet en wat voor invloed dat op me heeft, van welke beslissingen ik neem (en hoe ik die neem) en ontdek je ook allerlei grappige dingen, zoals het verband tussen je lichaam en geest. Maar ik word er ook erg down to earth van; van hogere machten hoef ik niet zo veel te hebben, ik word me vooral heel erg bewust van het hier en nu, mijn lichaam, mijn ademhaling en andere praktische zaken.

Op de yogalessen waar ik naartoe gaan beginnen en eindigen we altijd met chanten. Nou moet ik toegeven dat dat me eigenlijk heel weinig zegt. Ik ken de woorden niet en zit dus maar wat klanken na te bootsen en dat doet me weinig. De ademhalingsoefeningen (pranayama) vind ik wel erg lekker en die hebben ook flinke uitwerkingen, als je ze vaker doet.
  dinsdag 21 mei 2013 @ 14:23:11 #6
16715 Mylene
*schatje*
pi_126809282
Ik heb er een reeks van gemaakt. Je kunt de OP nog wijzigen. Als het niet meer kan laat het mij of Mirjam dan even weten.
pi_126811064
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 14:16 schreef Farenji het volgende:

Op de yogalessen waar ik naartoe gaan beginnen en eindigen we altijd met chanten. Nou moet ik toegeven dat dat me eigenlijk heel weinig zegt. Ik ken de woorden niet en zit dus maar wat klanken na te bootsen en dat doet me weinig.
Ik heb ook niks met chanten, ik heb ook liever op het eind een stille meditatie :)
pi_126815439
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 14:12 schreef Seven. het volgende:
Oh oeps! Ik wist niet dat deel 2 al geopend was, dus ik heb een OP gemaakt en alles :')

http://forum.fok.nl/topic/1974307

TS, misschien heb je iets aan mijn OP?

En ik vind die 'regels' onzinnig om in je dagelijks leven door te voeren. Ik vind het vaak een mooie filosofie maar ik ben niet dusdanig hardcore dat ik mijn hele leven er naar inricht.
Dank je! Ik heb je OP in de mijne geplakt. Ziet er een stuk beter uit idd.
pi_126818213
Yoga! O+

Ik volg hatha lessen. Na een rustige warm-up volgen balanshoudingen, zittende en liggende asana's. Vaak doen we ook nog een ademhalingsoefening.

Ik oefen thuis bijna dagelijks met zonnegroeten of youtube filmpje (Tara Stiles heeft fijne flow filmpjes). Maar mijn lichaam is nog niet heel soepel :'). Ook mediteer ik dagelijks.

Ondertussen ben ik veel bewuster gaan leven. Met name voeding, luisteren naar mijn lichaam mbt vermoeidheid en gedachten en de omgang met anderen. Of eigenlijk hoe anderen met mij omgingen.
Door al deze dingen leer ik mijn eigen grenzen beter kennen en heb ik negatieve factoren steeds meer geschrapt. :)

Ik vraag me wel nog wat af. Ik ben soms aan het oefenen of ik al een beetje op mijn hoofd kan staan maar dat doet best wel pijn bovenop mn hoofd. Is dit herkenbaar als je hiermee begint? :)
pi_126818948
Ja, herkenbaar. De hoofdstand is best een lastige houding en het heeft me een tijd gekost om hem goed onder de knie te krijgen. Wat belangrijk is dat je je armen goed neerzet (ellebogen op onderarm-afstand, ongeveer in een gelijkbenige driehoek, handen losjes ineengestrengeld), en je flink je ellebogen in de mat drukt als je omhoogkomt. Het meeste gewicht komt daardoor dan op je armen, en minder op je hoofd/nek.
pi_126821936
Ah thanks. :)

Ik kom nog niet verder dan mijn hoofd op mijn armen plaatsen hoor :') dat deed al pijn.
Is er een oefening die je kan doen vóór de hoofdstand om het op te bouwen ofzo dat je omgekeerd kan leren staan?
Handstand ben ik ook verleerd in de jaren. Ik zag wel een foto van omgekeerde handstand tegen de muur (met je gezicht naar de muur en met je benen omhoog lopen als het ware om te oefenen).
pi_126821973
Misschien kan ik het stunten beter pas gaan doen als die andere dingen beter lukken ook :')

Wheelpose ook zo 1 die ik heel graag wil kunnen.

Zijn jullie echt snel veel soepeler geworden?!
pi_126828567
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 19:04 schreef YogaLove het volgende:
Ah thanks. :)

Ik kom nog niet verder dan mijn hoofd op mijn armen plaatsen hoor :') dat deed al pijn.
Is er een oefening die je kan doen vóór de hoofdstand om het op te bouwen ofzo dat je omgekeerd kan leren staan?
Handstand ben ik ook verleerd in de jaren. Ik zag wel een foto van omgekeerde handstand tegen de muur (met je gezicht naar de muur en met je benen omhoog lopen als het ware om te oefenen).
Je moet je hoofd ook niet op je armen plaatsen he ;)

Heb een linkje voor je:


Hoofdstand is eigenlijk ook geen goede bewoording. Het is een armstand met ondersteuning van het hoofd. Pas als je deze goed kunt, ga je als gevorderde werken aan een echte hoofdstand met lichtere ondersteuning van armen of handen.
pi_126828838
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 14:16 schreef Farenji het volgende:
In principe doe ik alleen het echte fysieke aspect van yoga, dus de asana's. Maar ik heb in de loop der tijd gemerkt dat als vanzelf dit ook invloed gaat hebben op de andere aspecten van je leven. Zo ben ik me bewuster geworden van wat ik eet en wat voor invloed dat op me heeft, van welke beslissingen ik neem (en hoe ik die neem) en ontdek je ook allerlei grappige dingen, zoals het verband tussen je lichaam en geest. Maar ik word er ook erg down to earth van; van hogere machten hoef ik niet zo veel te hebben, ik word me vooral heel erg bewust van het hier en nu, mijn lichaam, mijn ademhaling en andere praktische zaken.


Dat! De asana's an sich zijn voor mij de meditatie. Tijdens mijn yogaweek deed ik ook aan meditatie. Dat ging prima, maar niets voor dagelijks :+
pi_126832243
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 20:42 schreef An24 het volgende:

[..]

Je moet je hoofd ook niet op je armen plaatsen he ;)

Heb een linkje voor je:


Hoofdstand is eigenlijk ook geen goede bewoording. Het is een armstand met ondersteuning van het hoofd. Pas als je deze goed kunt, ga je als gevorderde werken aan een echte hoofdstand met lichtere ondersteuning van armen of handen.
Nee tussen bedoel ik, bedankt voor het filmpje. Zij is cool! 8-)
pi_126833228
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 21:50 schreef YogaLove het volgende:

[..]

Nee tussen bedoel ik, bedankt voor het filmpje. Zij is cool! 8-)
Weet ik! Ik ga in september een heel weekend les van haar krijgen *O*

Dus ik denk dat ik gebroken thuis kom _O-
pi_126838124
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 19:04 schreef YogaLove het volgende:
Misschien kan ik het stunten beter pas gaan doen als die andere dingen beter lukken ook :')

Wheelpose ook zo 1 die ik heel graag wil kunnen.

Zijn jullie echt snel veel soepeler geworden?!
Toen ik begon was ik een enorme houten klaas met een lichaam dat volledig op slot zat... in de vooroverbuiging kreeg ik mijn handen net voorbij mijn knieeen. Inmiddels leg ik mijn palmen plat op de grond. Ook op andere gebieden is de vooruitgang enorm; veel meer kracht in mijn lichaam, en vooral mijn balans is flink verbeterd (die was dramatisch).

Maar dat is niet van de een op de andere dag gebeurd, het kost tijd. Het gaat met kleine ministapjes, maar ongemerkt ga je toch heel veel vooruit. Dingen die opeens lukken, waar het een paar maanden geleden nog totaal onmogelijk leek... dat zijn mooie momenten. :)
pi_126838454
Als je nog een superinspirerende video wil zien:


Geeft me elke keer weer een fuzzy warm feeling. :)
  dinsdag 21 mei 2013 @ 23:31:06 #19
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126838674
Farenji, post jouw ultieme yogamat nog eens please?
Resistance is futile.
pi_126839179
Deze heb ik: http://www.manduka.com/us(...)ts/mats/prolite-mat/

Het is een prima mat, superduurzaam en mooi, maar helaas is ie niet zo stroef als ik zou willen. Als ik een beetje zweet ga ik al glijen. Maar met een towel erbij is dat verholpen, daarmee kun je zweten tot je een ons weegt en nog perfecte grip houden.
  woensdag 22 mei 2013 @ 07:48:29 #21
16803 AntiChrist
Primitive Screwheads!!
pi_126844446
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 23:40 schreef Farenji het volgende:
Deze heb ik: http://www.manduka.com/us(...)ts/mats/prolite-mat/

Het is een prima mat, superduurzaam en mooi, maar helaas is ie niet zo stroef als ik zou willen. Als ik een beetje zweet ga ik al glijen. Maar met een towel erbij is dat verholpen, daarmee kun je zweten tot je een ons weegt en nog perfecte grip houden.
die mat heb ik ook :) , je kan hem ook wassen met zee zout dan glijdt ie niet zo erg van het zweten ;)
overigens leer ik bij mijn les de "hoofdstand" dus zonder m'n hoofd op de vloer te zetten, dus alleen steunen op je ellebogen/onder armen.
pi_126844796
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 23:27 schreef Farenji het volgende:
Als je nog een superinspirerende video wil zien:


Geeft me elke keer weer een fuzzy warm feeling. :)
Ik heb met mijn Ehlers Danlos nooit met krukken gelopen, maar ik doe nu een jaar aan yoga en ik heb al een jaar geen diclofenac en tramadol geslikt. Later als ik de hele primairy series kan, maak ik ook zo'n filmpje O+
  donderdag 23 mei 2013 @ 23:34:50 #23
357619 Kimberliedje
Nee, nee, nee.
pi_126931448
Hoi!
Ik denk er al een tijdje aan om wat met yoga te gaan doen, voor mijn innerlijke rust maar ook om wat fitter te worden. Helaas zijn lessen hier in de buurt ontieglijk duur bij sportscholen maar ook bij yogascholen.
Hebben jullie misschien tips om thuis te oefenen of is dit als beginner de moeite niet waard omdat ik er nog totaal onbekend mee ben..?
  vrijdag 24 mei 2013 @ 01:13:14 #24
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126934906
Ik zou het je niet aanraden, thuis yoga..
Resistance is futile.
pi_126937534
Thuis kan wel nadat je eerst wat lessen hebt gehad en je weet waar je op moet letten. Vind ik :).

Ik begin het steeds fijner te vinden om thuis te oefenen. Doe het nu elke dag even..
pi_126937656
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 08:54 schreef YogaLove het volgende:
Thuis kan wel nadat je eerst wat lessen hebt gehad en je weet waar je op moet letten. Vind ik :).

Ik begin het steeds fijner te vinden om thuis te oefenen. Doe het nu elke dag even..
Dat! Ik begon thuis, maar dat vertrouwde ik niet. Ik ben toen 1 keer per week les gaan volgen. Verder doe ik alles thuis!
pi_126940597
Er zijn heel veel video's te vinden, op youtube en bijv op www.doyogawithme.com maar er gaat toch niks boven een echte les waar de docent je houdingen kan corrigeren en directe feedback kan geven en houdingen toespitsen op je vermogens. Bovendien is het ook wel een extra stimulans; tijdens een les met anderen erbij doe je net even dat beetje meer, door "positieve peer pressure"; waar je thuis misschien eerder denkt "pff, het zal wel, genoeg voor vandaag!"

Los daarvan vind ik het ook heel erg prettig om thuis yoga te doen, in mijn eigen tijd; 1 keer per week naar les vind ik wel genoeg. Maar om effectief thuis yoga te kunnen doen is het wel handig als je de basis beheerst.
pi_127022193
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2013 23:34 schreef Kimberliedje het volgende:
Hoi!
Ik denk er al een tijdje aan om wat met yoga te gaan doen, voor mijn innerlijke rust maar ook om wat fitter te worden. Helaas zijn lessen hier in de buurt ontieglijk duur bij sportscholen maar ook bij yogascholen.
Hebben jullie misschien tips om thuis te oefenen of is dit als beginner de moeite niet waard omdat ik er nog totaal onbekend mee ben..?
Je bent student? (aan je profiel te zien). Want dan zou je op zoek kunnen gaan naar yogascholen die studentenkorting aanbieden :) Waar ik woon (Nijmegen) zijn er wel een paar die dat doen namelijk.
  zondag 26 mei 2013 @ 17:12:28 #29
376954 daeh
europop
pi_127029808
Hallo allemaal. Ik ben geïnteresseerd in Yoga, al is het alleen maar om wat soepeler te worden. Waar kan ik het beste beginnen zonder meteen lessen te gaan volgen?
  zondag 26 mei 2013 @ 17:16:08 #30
16803 AntiChrist
Primitive Screwheads!!
pi_127029955
het beste begin je gewoon met lessen. je moet de houdingen wel juist doen anders doe je meer kwaad dan goed. doe een beginner's cursus in een vorm die je leuk lijkt. en kijk of het iets voor je is, daar kan een leraar je ook alternatieve houdingen aanleren mocht het in het begin nog allemaal niet helemaal lekker lukken.
pi_127030560
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 17:12 schreef daeh het volgende:
Hallo allemaal. Ik ben geïnteresseerd in Yoga, al is het alleen maar om wat soepeler te worden. Waar kan ik het beste beginnen zonder meteen lessen te gaan volgen?
En meestal zijn proeflessen gratis, dan kun je kijken wat bij je past.
pi_127031948
In mijn buurt zijn er ook sportscholen die yogalessen geven. Zit gewoon bij je abonnement in, net als de andere groepslessen. Zijn prima lessen van gediplomeerde docenten en je kan daarnaast natuurlijk ook de andere lessen volgen of jezelf uitleven in het krachthonk.
  zondag 26 mei 2013 @ 18:11:57 #33
376954 daeh
europop
pi_127032185
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 18:06 schreef angelfish het volgende:
In mijn buurt zijn er ook sportscholen die yogalessen geven. Zit gewoon bij je abonnement in, net als de andere groepslessen. Zijn prima lessen van gediplomeerde docenten en je kan daarnaast natuurlijk ook de andere lessen volgen of jezelf uitleven in het krachthonk.
Het probleem is dat ik over een paar weken verhuis, dus kan niet zomaar een sportschool abonnement nemen :(
pi_127032248
Dan kan je misschien beter even in je nieuwe woonplaats rondkijken en nog een paar weken geduld hebben.
pi_127039225
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 17:12 schreef daeh het volgende:
Hallo allemaal. Ik ben geïnteresseerd in Yoga, al is het alleen maar om wat soepeler te worden. Waar kan ik het beste beginnen zonder meteen lessen te gaan volgen?
Als je het advies van de rest niet kunt opvolgen en toch wilt beginnen zijn zonnegroet A en B het meest veilig en makkelijk om mee te beginnen. Op yogaonline.nl hebben ze daar goede filmpjes van.
  zondag 26 mei 2013 @ 21:39:02 #36
376954 daeh
europop
pi_127043407
Oh ok, bedankt voor de tips! Dan wacht ik nog eventjes met beginnen en dan sluit ik mij tzt wel bij een klas/groep aan.
  woensdag 29 mei 2013 @ 08:42:03 #37
16803 AntiChrist
Primitive Screwheads!!
pi_127139684
Gisteren voor het eerst een ashtanga sessie in de buitenlucht gehad, wat is dat heerlijk zeg!
pi_128332535
Doe al een paar jaar aan Hatha yoga. Mijn docente van het afgelopen half jaar vond ik niks en het seizoen is nu afgelopen dus op zoek naar een nieuwe yogaschool. Merk wel dat met name mijn nek en schouders meteen veel vaster gaan zitten.
Er schoot me net wel een oefening binnen die mijn oude yogadocent van een paar jaar geleden regelmatig deed, die maar weer gaan doen. Weet iemand nog effectieve yoga-oefeningen voor nek/schouders?
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
  zondag 30 juni 2013 @ 17:55:27 #39
402328 godzillo
Godzilla Junior
pi_128427083
Wat is nou echt mediteren.. Op een muziekje, een track of gewoon in pure stilte???
pi_128427942
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 17:55 schreef godzillo het volgende:
Wat is nou echt mediteren.. Op een muziekje, een track of gewoon in pure stilte???
Naar mijn mening is meditatie tot jezelf komen. Dus niet zo zeer je hoofd krampachtig leeg maken, maar juist observeren en aanwezig zijn bij jezelf zonder te oordelen. Ikzelf vind stilte daar het fijnst bij, maar ik denk dat je voor jezelf moet uitvinden wat prettig is. Geldt trouwens ook voor je houding, je hoeft in de standaard kleermakerszit te gaan zitten, maar zoek een comfortabele houding, wees zacht naar jezelf.
  zondag 30 juni 2013 @ 18:39:30 #41
402328 godzillo
Godzilla Junior
pi_128428263
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 18:29 schreef Onnozelaar het volgende:

[..]

Naar mijn mening is meditatie tot jezelf komen. Dus niet zo zeer je hoofd krampachtig leeg maken, maar juist observeren en aanwezig zijn bij jezelf zonder te oordelen. Ikzelf vind stilte daar het fijnst bij, maar ik denk dat je voor jezelf moet uitvinden wat prettig is. Geldt trouwens ook voor je houding, je hoeft in de standaard kleermakerszit te gaan zitten, maar zoek een comfortabele houding, wees zacht naar jezelf.
Oké. Daar heb ik heel veel moeite mee. Door drukte in mijn hoofd. Is het echt mogelijk om dat stil te zetten... Loop je bijvoorbeeld ook in het park zonder te denken?
pi_128428460
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 18:39 schreef godzillo het volgende:

[..]

Oké. Daar heb ik heel veel moeite mee. Door drukte in mijn hoofd. Is het echt mogelijk om dat stil te zetten... Loop je bijvoorbeeld ook in het park zonder te denken?
Ik ervaar meditatie als ik daadwerkelijk mijn yoga oefeningen doe. Ik ben dan zo bezig met houding naar houding, dat ik verder helemaal leeg raak. Soms hoor ik mijn zachte achtergrondmuziekje niet eens meer.
  zondag 30 juni 2013 @ 18:51:18 #43
402328 godzillo
Godzilla Junior
pi_128428588
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 18:46 schreef An24 het volgende:

[..]

Ik ervaar meditatie als ik daadwerkelijk mijn yoga oefeningen doe. Ik ben dan zo bezig met houding naar houding, dat ik verder helemaal leeg raak. Soms hoor ik mijn zachte achtergrondmuziekje niet eens meer.
Wow jij bent echt goed.. :D Dan heb je echt innerlijke rust zeg. Knap dat je dat kunt. Doe je ook bepaalde houdingen die gericht zijn aan Yoga?

Ik ga vanavond maar eens een bad nemen in het donker, met muziekje aan. Want in mijn slaapkamer lukt dat helaas niet met alle geluiden hier in huis
pi_128428606
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 18:39 schreef godzillo het volgende:

[..]

Oké. Daar heb ik heel veel moeite mee. Door drukte in mijn hoofd. Is het echt mogelijk om dat stil te zetten... Loop je bijvoorbeeld ook in het park zonder te denken?
Het hebben van gedachten is niet verkeerd. Die gedachten zijn ook een onderdeel van wie jij bent. Alleen leven we in een maatschappij waarin we allemaal gewend zijn geraakt heel veel met ons hoofd bezig te zijn, waardoor we soms het contact met ons lichaam kwijtraken. Ik denk dat daar het idee vandaan komt dat je je denken 'uit' moet zetten als je wilt mediteren. Maar je kan je denken niet uitzetten. En waarom zou je ook? Dat is hetzelfde als een been af willen zagen.
Wat je wel kan doen is je aandacht verdelen. Met je aandacht naar je lichaam gaan. Je zou een soort reis door je lichaam kunnen maken, waarbij je eerst met je aandacht naar je rechterschouder gaat en voelt hoe het daar is. En dan door naar je rechterbovenarm, onderarm. Enzovoorts. Dan heb je een actieve vorm van meditatie. De gedachten die tussendoor in je opkomen hoef je niet weg te stoppen, maar je kunt er voor kiezen er aandacht aan te schenken of niet. Dus in plaats van door te gaan op een gedachte, laat je hem langskomen, je kijkt ernaar en je gaat weer terug met je aandacht naar waar je was.
Ik denk dat dat meditatie is. Volledig met je aandacht bij jezelf zijn, inclusief je gedachten, emoties en dingen die je waarneemt in je lichaam en in je geest.
pi_128428653
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 18:51 schreef godzillo het volgende:

[..]

Wow jij bent echt goed.. :D Dan heb je echt innerlijke rust zeg. Knap dat je dat kunt. Doe je ook bepaalde houdingen die gericht zijn aan Yoga?

Ik ga vanavond maar eens een bad nemen in het donker, met muziekje aan. Want in mijn slaapkamer lukt dat helaas niet met alle geluiden hier in huis
Ik doe deze serie meestal:



Daar ben ik anderhalf uur per keer mee bezig. Soms doen ik een flow met andere oefeningen, afhankelijk van tijd en energie. Tis een kwestie van wennen. En wat Onnozelaar zegt: gedachten zijn niet verkeerd....het gaat meer om bewustwording van je lijf en geest.
  zondag 30 juni 2013 @ 18:57:50 #46
402328 godzillo
Godzilla Junior
pi_128428761
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 18:51 schreef Onnozelaar het volgende:

[..]

Het hebben van gedachten is niet verkeerd. Die gedachten zijn ook een onderdeel van wie jij bent. Alleen leven we in een maatschappij waarin we allemaal gewend zijn geraakt heel veel met ons hoofd bezig te zijn, waardoor we soms het contact met ons lichaam kwijtraken. Ik denk dat daar het idee vandaan komt dat je je denken 'uit' moet zetten als je wilt mediteren. Maar je kan je denken niet uitzetten. En waarom zou je ook? Dat is hetzelfde als een been af willen zagen.
Wat je wel kan doen is je aandacht verdelen. Met je aandacht naar je lichaam gaan. Je zou een soort reis door je lichaam kunnen maken, waarbij je eerst met je aandacht naar je rechterschouder gaat en voelt hoe het daar is. En dan door naar je rechterbovenarm, onderarm. Enzovoorts. Dan heb je een actieve vorm van meditatie. De gedachten die tussendoor in je opkomen hoef je niet weg te stoppen, maar je kunt er voor kiezen er aandacht aan te schenken of niet. Dus in plaats van door te gaan op een gedachte, laat je hem langskomen, je kijkt ernaar en je gaat weer terug met je aandacht naar waar je was.
Ik denk dat dat meditatie is. Volledig met je aandacht bij jezelf zijn, inclusief je gedachten, emoties en dingen die je waarneemt in je lichaam en in je geest.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Heel helder. Wat jij beschrijft als Meditatie klinkt als Haptonomie. Het als ware je aandacht naar je Rechterschouder brengen, maar ik vraag mij altijd af hoe je zoiets doet. Hoe kun je daar voelen zonder het te bewegen/aan te raken? Kun je dat uitleggen? Beweeg je dan je rechterschouder? Of wat doe je precies? Voel je echt iets, als je je aandacht erop legt?

Meditatie is perfect om eindelijk weer innerlijke rust te krijgen. Dat heb ik zó hard nodig dus ik ga hier vanavond maar eens flink mee aan de slag.

Verder, het denken is inderdaad een enorme chaos. Maar... Mijn hoofd zit nog steeds met de gedachte (Ja hoe ironisch): Maar niet denken is toch saai? Denken is toch wie je bent? Of ben ik nou ontzettend verkeerd? Mijn verhaal in het leven blijf ik maar ''denken'' kan er niet vanaf wijken, want hoe kun je nou naar iets kijken alsof het jezelf niet is? Eckhart Tolle's idee is geniaal, maar hoe kun je dat doen, als je teveel waarde hecht aan het verbeteren van jezelf (Tja ego) omdat je ambitie hebt en meer wilt bereiken en daar continu mee bezig bent? En hoe kun je gedachten uitschakelen als je stilte juist als stilstaan ervaart, en liever continu vecht? (zo ben ik..) het zorgt wel voor onrust, hoe kan ik dat toch loslaten? Ik kan dingen heel moeilijk loslaten. Denk als ik eenmaal kan mediteren, dat het veel beter met me zal gaan.
  zondag 30 juni 2013 @ 19:00:40 #47
402328 godzillo
Godzilla Junior
pi_128428848
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 18:54 schreef An24 het volgende:

[..]

Ik doe deze serie meestal:

[ afbeelding ]

Daar ben ik anderhalf uur per keer mee bezig. Soms doen ik een flow met andere oefeningen, afhankelijk van tijd en energie. Tis een kwestie van wennen. En wat Onnozelaar zegt: gedachten zijn niet verkeerd....het gaat meer om bewustwording van je lijf en geest.
Prachtig al die houdingen. Ik ga hem printen dankjewel! :) Jeetje, doe jij echt dagelijks 1.5 uur dit of wekelijks? Want ik heb heel veel moeite met discipline voor zoiets. Hoe kun jij dat opbrengen? En 1.5 uur is wel heel lang. Snap echt niet hoe die mensen in Tibet 2 uur achter elkaar mediteren. Ik zou knettergek worden. Maar toch blijft het iets wat ik wil leren, blijf er over puzzelen om het wel te leren doen, meditatie.
pi_128428924
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 19:00 schreef godzillo het volgende:

[..]

Prachtig al die houdingen. Ik ga hem printen dankjewel! :) Jeetje, doe jij echt dagelijks 1.5 uur dit of wekelijks? Want ik heb heel veel moeite met discipline voor zoiets. Hoe kun jij dat opbrengen? En 1.5 uur is wel heel lang. Snap echt niet hoe die mensen in Tibet 2 uur achter elkaar mediteren. Ik zou knettergek worden. Maar toch blijft het iets wat ik wil leren, blijf er over puzzelen om het wel te leren doen, meditatie.
Deze serie doe ik ongeveer twee tot drie keer per week. En de korte flow ook 1 tot 2 keer per week. Ik wil gaan opvoeren, maar vier keer is momenteel ook echt mijn max, qua energie. En opbrengen? Zo zie ik dat niet. Ik heb een bindweefselziekte en ik voel per sessie de positieve gevolgen: betere beweegbaarheid, betere algehele gezondheid, meer kracht en ga zo maar door. Dan gaat het niet meer om opbrengen, maar om goed zijn voor jezelf.
  zondag 30 juni 2013 @ 19:08:23 #49
402328 godzillo
Godzilla Junior
pi_128429036
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 19:04 schreef An24 het volgende:

[..]

Deze serie doe ik ongeveer twee tot drie keer per week. En de korte flow ook 1 tot 2 keer per week. Ik wil gaan opvoeren, maar vier keer is momenteel ook echt mijn max, qua energie. En opbrengen? Zo zie ik dat niet. Ik heb een bindweefselziekte en ik voel per sessie de positieve gevolgen: betere beweegbaarheid, betere algehele gezondheid, meer kracht en ga zo maar door. Dan gaat het niet meer om opbrengen, maar om goed zijn voor jezelf.
Ah, vandaar. Hele goeie attitude dat je dat doet voor je lijf. Opbrengen is inderdaad niet het juiste woord, het is meer iets wat gewoon goed voelt uiteraard. :) Knap dat je dit doet en goed om te lezen dat het zoveel positieve effecten heeft op je lijf. Ik heb al jaren niet meer gefocussed op mijn lijf. Dat is al eigenlijk jaren zo, gek hé? Leef alleen maar in mijn hoofd. Zo zie je maar wat Yoga kan doen. Fijn dat het jou helpt
pi_128429059
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 19:08 schreef godzillo het volgende:

[..]

Ah, vandaar. Hele goeie attitude dat je dat doet voor je lijf. Opbrengen is inderdaad niet het juiste woord, het is meer iets wat gewoon goed voelt uiteraard. :) Knap dat je dit doet en goed om te lezen dat het zoveel positieve effecten heeft op je lijf. Ik heb al jaren niet meer gefocussed op mijn lijf. Dat is al eigenlijk jaren zo, gek hé? Leef alleen maar in mijn hoofd. Zo zie je maar wat Yoga kan doen. Fijn dat het jou helpt
Ja ben ik erg blij mee inderdaad. Hopelijk vind jij ook je weg. Succes!
pi_129904463
Zijn er hier ook mensen die een opleiding hebben gevolgd of volgen?
pi_131987302
Schop!

Sinds een paar dagen doe ik een yogaset (dvd) voor het bovenlichaam. Ik merk nu al dat mijn rug steeds minder stijf aanvoelt :)

Ik heb wel nog steeds moeite met de neerwaartse hond, ik krijg mijn benen nooit helemaal gestrekt :( Heeft nog iemand daar last van?
pi_131987546
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 22:06 schreef konyntje-mandaryntje het volgende:
Schop!

Sinds een paar dagen doe ik een yogaset (dvd) voor het bovenlichaam. Ik merk nu al dat mijn rug steeds minder stijf aanvoelt :)

Ik heb wel nog steeds moeite met de neerwaartse hond, ik krijg mijn benen nooit helemaal gestrekt :( Heeft nog iemand daar last van?
Een rechte rug is belangrijker dan gestrekte benen. De rest heeft tijd nodig. Wat voor yoga doe je? Als je in een sessie staand en zittend ook veel vooroverbuigingen oefent, gaat op den duur ook de neerwaartse hond makkelijker. En blijven doorademen is ook heel belangrijk.
pi_131987971
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 17:34 schreef YogaLove het volgende:
....
Ondertussen ben ik veel bewuster gaan leven. Met name voeding, luisteren naar mijn lichaam mbt vermoeidheid en gedachten en de omgang met anderen. Of eigenlijk hoe anderen met mij omgingen.
...
Oh hee wat grappig. Dat doe ik ook. Had de link nog niet met yoga gelegd, maar het kan haast geen toeval zijn.
pi_132004189
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 22:10 schreef An24 het volgende:

[..]

Een rechte rug is belangrijker dan gestrekte benen. De rest heeft tijd nodig. Wat voor yoga doe je? Als je in een sessie staand en zittend ook veel vooroverbuigingen oefent, gaat op den duur ook de neerwaartse hond makkelijker. En blijven doorademen is ook heel belangrijk.
Power Yoga, dvd heet Yoga for beginners with Rodney Yee. Er komen inderdaad veel vooroverbuigingen in voor! De rechte rug lukt gelukkig al aardig, nog niet perfect maar elke dag wel een beetje beter :)
pi_132008156
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 14:04 schreef konyntje-mandaryntje het volgende:

[..]

Power Yoga, dvd heet Yoga for beginners with Rodney Yee. Er komen inderdaad veel vooroverbuigingen in voor! De rechte rug lukt gelukkig al aardig, nog niet perfect maar elke dag wel een beetje beter :)
ok! Dan heeft het ook gewoon tijd nodig. Bij mij duurde het een maand of vijf voor mijn hamstrings en enkels flexibel genoeg waren om benen in downward dog recht te krijgen.
pi_132013940
Pfff 5 maanden! Dan heb ik nog wel even te gaan.. :P
pi_132030037
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 22:17 schreef Filatelistfetisjist het volgende:

[..]

Oh hee wat grappig. Dat doe ik ook. Had de link nog niet met yoga gelegd, maar het kan haast geen toeval zijn.
leuk hè!

Ik ga binnenkort beginnen met vinyasa yoga lessen. Proefles was erg pittig maar kreeg me er toch een berg energie van! :)

Thuis oefen ik nog ongeveer elke dag.
Ik heb op yt lessen van Melissa West gevonden en die zijn voor nu wel fijn.

Bij de downward dog zijn het juist mijn kuiten die te kort zijn. Bij andere vooroverbuigingen ook trouwens. Ik voel mijn hamstrings echt nooit :P
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 16:43:37 #59
350332 Pope-of-Dope
Lead. Inspire. Change.
pi_132102087
Met Poweryoga begonnen. Dag ervoor gedeadlift en gesquat, kramp schoot er in na 5 minuten.. ;-)
''Even if he fails again and again to accomplish his purpose (as he necessarily must until weakness is overcome), the strength of character gained will be the measure of his true succes''
pi_132344315
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 14:04 schreef konyntje-mandaryntje het volgende:

[..]

Power Yoga, dvd heet Yoga for beginners with Rodney Yee. Er komen inderdaad veel vooroverbuigingen in voor! De rechte rug lukt gelukkig al aardig, nog niet perfect maar elke dag wel een beetje beter :)
Het kan helpen om wanneer je in de down dog staat je knieën eerst te buigen, dan vanuit je handen goed weg naar achter duwen, zodat er meer gewicht op de benen komt. Dan wordt het al makkelijker om je voeten richting de grond te krijgen. Je kunt ook even de tijd nemen om in de houding te komen, wat te bewegen in de houding voor de plekken waar je spanning voelt en je hielen om en om naar de vloer te laten zakken om wat meer lengte in de achterkant van de benen te maken.
Maar richt je niet te veel op de voeten hoor, dat is niet waar de houding om gaat. Je zult ook merken dat wanneer je je bandha's activeert de houding lichter wordt.
pi_132359619
Wie van jullie doet ook aan armbalans? Erg goed voor het bouwen van schouder, core -en polskracht. Ik zal er eentje delen, omdat ik er zo trots op ben: van vandaag!

pi_132361265
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 15:14 schreef An24 het volgende:
Wie van jullie doet ook aan armbalans? Erg goed voor het bouwen van schouder, core -en polskracht. Ik zal er eentje delen, omdat ik er zo trots op ben: van vandaag!

[ afbeelding ]
O+

Mijn armen zijn daar nog lang niet sterk genoeg voor. Ik kan een korte crow en deze op het linkse plaatje wankel. http://www.rocketyoga.nl/rocket-yoga/ Wil het wel graag leren.

Waar is je broek van? :)
pi_132362716
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 15:55 schreef YogaLove het volgende:

[..]

O+

Mijn armen zijn daar nog lang niet sterk genoeg voor. Ik kan een korte crow en deze op het linkse plaatje wankel. http://www.rocketyoga.nl/rocket-yoga/ Wil het wel graag leren.

Waar is je broek van? :)
Ik kan nog niet eens een crow ;( Angstdingetje denk ik. Bang dat ik mijn tanden verlies :+

De broek is van Onzie: http://www.theonzie.com/
pi_132365808
Mooie pose, An24! Volgens mij kan ik die nog lang niet.

Ik ben ook een beetje trots, gisteren lukte de halve camelpose me voor het eerst :D

Edit: Wat een gave site is the Onzie trouwens! Kende het merk nog niet, maar ik ben nu al helemaal verliefd op de broekjes O+
pi_132366098
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 18:17 schreef konyntje-mandaryntje het volgende:
Mooie pose, An24! Volgens mij kan ik die nog lang niet.

Ik ben ook een beetje trots, gisteren lukte de halve camelpose me voor het eerst :D

Edit: Wat een gave site is the Onzie trouwens! Kende het merk nog niet, maar ik ben nu al helemaal verliefd op de broekjes O+
Dank! Camel is ook tof. Bouwen aan corespieren O+

Ja, ik ben ook gek op Onzie. Heb er al twee setjes van :+
pi_132366473
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 16:30 schreef An24 het volgende:

[..]

Ik kan nog niet eens een crow ;( Angstdingetje denk ik. Bang dat ik mijn tanden verlies :+

De broek is van Onzie: http://www.theonzie.com/
Thanks! Mooie spulletjes op die site!
pi_132366524
Oh trouwens iemand nog tips om je yogamat minder glad te maken?

Ik heb een Bodhi Ganges mat van Yogini.
Hij wordt steeds gladder en bij de downward dog gaan mijn handen glijden ;(
pi_132370530
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 18:44 schreef YogaLove het volgende:
Oh trouwens iemand nog tips om je yogamat minder glad te maken?

Ik heb een Bodhi Ganges mat van Yogini.
Hij wordt steeds gladder en bij de downward dog gaan mijn handen glijden ;(
Wat vervelend. Handen stevig in de mat drukken werkt niet voldoende?
Bij action is een mat 3,50 nu geloof ik, misschien het proberen waard :)
pi_132370919
Mooi An24!

Ik ben Mayurasana aan het oefenen, of nouja, ik heb het nog maar één keer geprobeerd en toen kreeg ik heel even beide benen van de grond, maar nu heb ik een pols die een beetje overbelast is dus ik moet het even rustig aan doen. Is wel een hele heftige houding, maar ook heel leuk en minder moeilijk dat hij eruit ziet.

En bij het oefenen van Bakasana heeft het mij geholpen om in het begin een kussen onder mijn gezicht te leggen (of ik deed hem voor mijn matras dat op de grond ligt), omdat je (soms onbewuste) angst om te vallen dan minder wordt. Zolang je goed naar voren blijft kijken en rustig met aandacht de houding in gaat om je balans te zoeken, zal je niet zo heel snel echt hard vallen, maar vaak is het gewoon de angst die ons tegen houdt.
pi_132371350
quote:
1s.gif Op zondag 20 oktober 2013 20:29 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Wat vervelend. Handen stevig in de mat drukken werkt niet voldoende?
Bij action is een mat 3,50 nu geloof ik, misschien het proberen waard :)
Hmm, binnenkort eens naar de Action dan om te kijken of die mat zou werken! Ik doe nu yoga op een kampeermatje (:')) maar bij de downward dog ga ik dan glijden en moet ik de pose op de gewone vloer doen, wat ervoor zorgt dat ik tijdens een yogaset tig keer wissel tussen vloer en mat :')
pi_132371591
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 20:43 schreef konyntje-mandaryntje het volgende:

[..]

Hmm, binnenkort eens naar de Action dan om te kijken of die mat zou werken! Ik doe nu yoga op een kampeermatje (:')) maar bij de downward dog ga ik dan glijden en moet ik de pose op de gewone vloer doen, wat ervoor zorgt dat ik tijdens een yogaset tig keer wissel tussen vloer en mat :')
Ik hoorde laatst ook iemand die een soort handdoek van de xenos had, die speciaal was om over je mat heen te leggen, met een antislip laag onder. Dat kan ook nog handig zijn, koop je gewoon zo'n goedkoop flutmatje van de action (heb ik geen ervaring mee maar kans is groot dat je daar ook over glijdt, gezien de prijs) en dan leg je daar die handdoek overheen. Moet alleen wel zeggen dat ik het alleen gehoord heb en niet weet of xenos ze nog heeft.
pi_132372938
Ik heb deze mat en is echt rock solid: http://www.vernicevita.com/index.html
pi_132373380
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 21:11 schreef Nightanimal het volgende:
Ik heb deze mat en is echt rock solid: http://www.vernicevita.com/index.html
Oh die zit er wel heel comfortabel uit. De knieën willen nu bijvoorbeeld nog wel eens protesteren.
pi_132373384
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 21:11 schreef Nightanimal het volgende:
Ik heb deze mat en is echt rock solid: http://www.vernicevita.com/index.html
Die is wel prijzig zeg!
pi_132374922
quote:
1s.gif Op zondag 20 oktober 2013 21:18 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Die is wel prijzig zeg!
Ja dat wel, komt door het traagschuim & rubber soort.
Maar over een langere tijd genomen, heb ik er heel veel plezier van.
pi_132389463
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 20:48 schreef Onnozelaar het volgende:

[..]

Ik hoorde laatst ook iemand die een soort handdoek van de xenos had, die speciaal was om over je mat heen te leggen, met een antislip laag onder. Dat kan ook nog handig zijn, koop je gewoon zo'n goedkoop flutmatje van de action (heb ik geen ervaring mee maar kans is groot dat je daar ook over glijdt, gezien de prijs) en dan leg je daar die handdoek overheen. Moet alleen wel zeggen dat ik het alleen gehoord heb en niet weet of xenos ze nog heeft.
Dat zijn deze dingen, maar dan goedkoper:

http://www.yogamat-online(...)uka-standard-183-cm/

Gewoon zoeken op yoga mat towel konijntje!
pi_132389483
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 20:36 schreef Onnozelaar het volgende:
Mooi An24!

Ik ben Mayurasana aan het oefenen, of nouja, ik heb het nog maar één keer geprobeerd en toen kreeg ik heel even beide benen van de grond, maar nu heb ik een pols die een beetje overbelast is dus ik moet het even rustig aan doen. Is wel een hele heftige houding, maar ook heel leuk en minder moeilijk dat hij eruit ziet.

En bij het oefenen van Bakasana heeft het mij geholpen om in het begin een kussen onder mijn gezicht te leggen (of ik deed hem voor mijn matras dat op de grond ligt), omdat je (soms onbewuste) angst om te vallen dan minder wordt. Zolang je goed naar voren blijft kijken en rustig met aandacht de houding in gaat om je balans te zoeken, zal je niet zo heel snel echt hard vallen, maar vaak is het gewoon de angst die ons tegen houdt.
Dank voor de tips! Ik leg idd vaak een kussen voor mijn neus. Het is een kwestie van tijd...zoals gewoonlijk :+
pi_132404372
quote:
1s.gif Op zondag 20 oktober 2013 20:29 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Wat vervelend. Handen stevig in de mat drukken werkt niet voldoende?
Bij action is een mat 3,50 nu geloof ik, misschien het proberen waard :)
Nee, ik glij juist met de muis van mijn hand weg.
Ik ga niet nog een mat kopen, binnenkort krijg ik er 1 van de yogaschool, kijken of die beter is.

Ik vind het wel zonde van de Bodhi mat, want die heb ik nog niet zo lang. Ik ga toch nog eens rondvragen over dat schoonmaken want op mijn oude yogaschool gebruiken ze dezelfde matten en die zijn wel stroef.

Maar schoonmaaktips blijven welkom! :P
pi_132405217
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 19:27 schreef YogaLove het volgende:

[..]

Nee, ik glij juist met de muis van mijn hand weg.
Ik ga niet nog een mat kopen, binnenkort krijg ik er 1 van de yogaschool, kijken of die beter is.

Ik vind het wel zonde van de Bodhi mat, want die heb ik nog niet zo lang. Ik ga toch nog eens rondvragen over dat schoonmaken want op mijn oude yogaschool gebruiken ze dezelfde matten en die zijn wel stroef.

Maar schoonmaaktips blijven welkom! :P
Schoonmaakazijn?
pi_132405389
Schoonmaken met grof zeezout en lauw water, goed hard inborstelen en dan in de zon laten drogen.
pi_132405696
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 19:50 schreef Farenji het volgende:
Schoonmaken met grof zeezout en lauw water, goed hard inborstelen en dan in de zon laten drogen.
Het MOET dus morgen gebeuren, want zon :+
pi_132411750
Ah top bedankt! Ik ga morgenochtend meteen aan de slag! :)
pi_132481328
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 21:50 schreef YogaLove het volgende:
Ah top bedankt! Ik ga morgenochtend meteen aan de slag! :)
en?
pi_132482393
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:50 schreef An24 het volgende:

[..]

en?
hangt nog steeds te drogen :')
Duurt wel lang. Ik laat t resultaat wel weten!
  woensdag 23 oktober 2013 @ 19:19:55 #85
16803 AntiChrist
Primitive Screwheads!!
pi_132484458
ik zag gisteren iemand bij m'n ashtanga les die speciale handschoentjes aanhad dat is misschien ook nog een optie.
pi_132484734
Voor mij is een yoga handdoek nog steeds de beste oplossing want bij een beetje sessie maakt mijn zweet plasjes op de grond. Daar is geen enkele mat tegen bestand. Mijn handdoek geeft juist meer grip naarmate ie natter wordt.
pi_132489241
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:19 schreef AntiChrist het volgende:
ik zag gisteren iemand bij m'n ashtanga les die speciale handschoentjes aanhad dat is misschien ook nog een optie.
Bij toesox te krijgen, net als toffe sokken, erg leuk!
pi_132489260
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:26 schreef YogaLove het volgende:

[..]

hangt nog steeds te drogen :')
Duurt wel lang. Ik laat t resultaat wel weten!
Ai!
pi_132577024
Ik schuif nog steeds weg. :{
Niet door het zweten maar ik heb gladde handen, denk ik. (handschoenen is ook nog een optie :P )
De onderkant is wel stroever (was al), misschien draai ik em wel om voorlopig. :')

Over een paar weken krijg ik een andere mat van de yogaschool, kijken of die beter is.

quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:26 schreef Farenji het volgende:
Voor mij is een yoga handdoek nog steeds de beste oplossing want bij een beetje sessie maakt mijn zweet plasjes op de grond. Daar is geen enkele mat tegen bestand. Mijn handdoek geeft juist meer grip naarmate ie natter wordt.
Waar hebben ze die en wat is de prijsklasse?
pi_132577100
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 10:58 schreef YogaLove het volgende:
Ik schuif nog steeds weg. :{
Niet door het zweten maar ik heb gladde handen, denk ik. (handschoenen is ook nog een optie :P )
De onderkant is wel stroever (was al), misschien draai ik em wel om voorlopig. :')

Over een paar weken krijg ik een andere mat van de yogaschool, kijken of die beter is.

[..]

Waar hebben ze die en wat is de prijsklasse?
Ff naae boven scrollen ;)
pi_132577112
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 11:03 schreef An24 het volgende:

[..]

Ff naae boven scrollen ;)
Ach :+
pi_132682056
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 10:58 schreef YogaLove het volgende:

[..]

Waar hebben ze die en wat is de prijsklasse?
Mijn handdoek is de equa towel van manduka, niet supergoedkoop maar wel goed. Ik heb hem online besteld rechtstreeks bij manduka.com.
pi_142293319
258 dagen niet gepost! Nou, schopje!

Ik wil gaan beginnen met wat thuisyoga. Vandaag een eerste soort trial gedaan, half uurtje van in totaal een uur. Man, zweten. Videoinstructie was wel al te gevorderd en te lang/ging te snel, dus ben toch maar even door gaan zoeken. Heb nu een leuke youtubedame gevonden uit Texas, Adriene, die leuk is en op een leuke en ontspannen manier de boel uitlegt! Dus, vanaf morgen, voor ik aan de slag ga met m'n werk, maar eens met haar beginnersvideo aan de slag.

Redenen voor mij om te gaan yoga-en:

- krachtopbouw. Loop veel hard, maar merk dat ik veel kracht tekort kom en hopelijk beter kan preseteren met meer kracht
- ontspannen. Stressvolle baan/studie, even gedachten verzetten.
- afwisseling. Naast hardlopen. Wil er ook kettlebelltraining bij gaan doen voor kracht.
- pijntjes verminderen, hopelijk. Veel lage rugpijn. Hopelijk door sterkere spieren hier wat minder last van.
- afvallen/tonen. Nog een lange weg te gaan. Zowel voor de spiegel als voor gewicht: minder meezeulen bij 't hardlopen is altijd een pre.

Ben benieuwd! :)
Ja doei.
  maandag 14 juli 2014 @ 19:22:32 #94
430565 Florentius
Too old for this shit :)
pi_142294082
Als je hardloopt en kracht tekort komt dan is stress misschien wel een oorzaak.
Stress hormoon cortisol breekt je beenspieren af om vet aan je middel te zetten wat ik ervan begrepen heb.

Als dat gaande is dan ben je wellicht beter af even een paar weekjes rooibos te drinken en op je joga te focussen voor je je extra kracht training begint. Eerst enigzins rust bereiken voor je er echt stressors erbij gooit.

Misschien als jij het dagelijks filmpje uitzoekt kan een groepje hier mee doen en bevindingen uitspreken.
Goed voor community building :) , ik doe wel mee hoewel ik meer neig naar qigong/tai chi.
  dinsdag 15 juli 2014 @ 00:38:14 #95
277627 Seven.
We are Borg.
pi_142309575
Ik merkte met mijn 75 kilo binnen 3 maanden al een verschil in strakheid.

Waarom ben ik ooit met yoga gestopt?
Resistance is futile.
  dinsdag 15 juli 2014 @ 00:40:58 #96
430565 Florentius
Too old for this shit :)
pi_142309655
Strakheid?
  dinsdag 15 juli 2014 @ 00:42:49 #97
277627 Seven.
We are Borg.
pi_142309708
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 00:40 schreef Florentius het volgende:
Strakheid?
Mja, geloof het of niet maar ik werd er met 1,5 uur per week een beetje gespierd door. Maar dan van die lange spieren, niet van die opgepompte spieren.
Resistance is futile.
  dinsdag 15 juli 2014 @ 00:44:04 #98
277627 Seven.
We are Borg.
pi_142309752
Ik ervaarde het trouwens als stressvol omdat ik het als verplichting bleef zien :') heel irritant was dat. Ging er opgefokt naartoe, kwam ontspannen weer thuis.
Resistance is futile.
  dinsdag 15 juli 2014 @ 00:50:19 #99
430565 Florentius
Too old for this shit :)
pi_142310027
Ahh ok..
Strak associeer ik met vel denk ik, niet zozeer spiertonus.

Yoga maakt ook jezelf anders dragen, houding etc.
Body balance gedaan maar daar focussen ze zich een beetje teveel op statische houdingen vind ik.
Voor mijn houding was het wel goed maar het prikkeld het zenuwstelsel maar matig.

Maar als er een groot verschil was tussen gaan en thuiskomst dan is het doel desondanks bereikt toch? Thuis in je eentje kan je je er niet toe zetten? (ik zelden maar)
  dinsdag 15 juli 2014 @ 01:20:51 #100
277627 Seven.
We are Borg.
pi_142311185
Mijn vel werd ook strakker trouwens.

Wie weet, soms kriebelt het weer maar toen ik stopte met yoga begon een lange periode van minstens 50 uur per week werken etc, de stress van zelfs geld mee moeten nemen was al teveel :')
Resistance is futile.
  dinsdag 15 juli 2014 @ 01:43:18 #101
430565 Florentius
Too old for this shit :)
pi_142311744
Klinkt nie goed meis! Let op jezelf.
pi_142314405
Hier een duidelijk verschil in spiertomus/ strakheid. Ben nog nooit zo gespierd geweest, zelfs met fitness niet. Voor mij alleen nog maar yoga :P
pi_142315907
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 00:38 schreef Seven. het volgende:
Ik merkte met mijn 75 kilo binnen 3 maanden al een verschil in strakheid.

Waarom ben ik ooit met yoga gestopt?
Waarom begin je niet gewoon weer?
Ga op je mat staan, doe een paar zonnegroeten, en kijk wat er volgt.
pi_142316036
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2014 19:22 schreef Florentius het volgende:
Als je hardloopt en kracht tekort komt dan is stress misschien wel een oorzaak.
Stress hormoon cortisol breekt je beenspieren af om vet aan je middel te zetten wat ik ervan begrepen heb.

Als dat gaande is dan ben je wellicht beter af even een paar weekjes rooibos te drinken en op je joga te focussen voor je je extra kracht training begint. Eerst enigzins rust bereiken voor je er echt stressors erbij gooit.

Misschien als jij het dagelijks filmpje uitzoekt kan een groepje hier mee doen en bevindingen uitspreken.
Goed voor community building :) , ik doe wel mee hoewel ik meer neig naar qigong/tai chi.
Kracht bij hardlopen is hier nog wat meer van belang dan in NL waar het lopen meestal vlak is, loop vooral in heuvelachtige omgevingen met veel klimmen en dalen. Stress kán ene onderdeel zijn, maar het is ook gewoon héél zwaar terrein.

Filmpje is deze:
Ja doei.
  dinsdag 15 juli 2014 @ 11:25:32 #105
430565 Florentius
Too old for this shit :)
pi_142317430
Had niet echt heuvels in mijn hoofd toen ik dat schreef, wel een goede aanvulling :)
pi_142317776
Zo, net als pauze deze les uitgeprobeerd. Wát ontzettend fijn! O+
Veel beter tempo dan de beginnersles die ik eerst had, fijne dame om het uit te leggen en haalbare poses. Geen ingewikkelde zonnegroeten nog met upward facing dogs en dergelijken. Dit blijft er voorlopig in! Kan nu met een ontspannen gevoel weer door met schrijven.
Ja doei.
  dinsdag 15 juli 2014 @ 11:55:24 #107
430565 Florentius
Too old for this shit :)
pi_142318119
Ik ga hem snel doen, nu een uur slaap gehad, beetje te wobbly.
Zal alleen maar omvallen steeds ben ik bang.

Ontspannen is zoo nice, heb in ieder geval een oefening voor vanavond, tnx!
pi_142329039
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 11:40 schreef motorbloempje het volgende:
Zo, net als pauze deze les uitgeprobeerd. Wát ontzettend fijn! O+
Veel beter tempo dan de beginnersles die ik eerst had, fijne dame om het uit te leggen en haalbare poses. Geen ingewikkelde zonnegroeten nog met upward facing dogs en dergelijken. Dit blijft er voorlopig in! Kan nu met een ontspannen gevoel weer door met schrijven.
Fijn dat je iets gevonden hebt ^O^
pi_142330195
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 17:26 schreef An24 het volgende:

[..]

Fijn dat je iets gevonden hebt ^O^
Ik blijf wel vol bewondering naar jouw FB-foto's staren. Denk niet dat deze zeekoe dat ooit zal kunnen _O- :D
Ja doei.
pi_142330282
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 18:05 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Ik blijf wel vol bewondering naar jouw FB-foto's staren. Denk niet dat deze zeekoe dat ooit zal kunnen _O- :D
Dat dacht ik 2 jaar geleden ook over mezelf ;)
pi_142331260
Eerst maar eens een tijdje (zeg: maandje) deze begindingen doen, en dan kijken hoe ik langzaam wat uit kan breiden naar wat geavanceerder (niet geavanceerd ;) ) poses. Had wel het idee dat deze routine en manier van presenteren van de mevrouw een goede leidraad zijn. Ben niet zo heel soepel, maar kon bijna alles wat ze me voorschotelde wel doen. Enige wat ik niet kon waren zitten met op(onder)gekrulde tenen, gehurkt, zeg maar, dus met je kont op je hielen, zo diep kon ik nog niet.

Deze dus.


En deze, hier krijg ik m'n been nog niet gestrekt:


:+
Ja doei.
pi_143645789
http://www.vox.com/2014/8(...)to-the-west-has-died

"Live happily, and die majestically."
  maandag 1 september 2014 @ 16:56:08 #113
419250 Spongeboss
Middelpunt van de wereld.
pi_144067260
Hier nog mensen die actief bezig zijn met pranayama?

Ik ben bezig met bhastrika en wat andere technieken en vroeg me af of er hier meer mensen zijn die pranayama doen?

Verder doe ik best veel yoga maar had een blessure aan mijn nek van fish pose een beetje pech gehad met een schrik beweging. Maar goed als er hier lui zijn hoor ik het graag.

Zijn er ook mensen trouwens die vegetarisch zijn geworden door yoga?
Het leven is een vijand die je niet met een uppercut kan slaan.
Kapotte topics van een kapotte jongen - Spongeboss
Het belangrijkste wordt onderdrukt als in de kelder van Fritzl, de duivel woont naast de deur, geloof me, dat is het stigma van mensen.
pi_144653862
Ik ben gisteren voor het eerst zelfstandig in de headstand gekomen! Wel door mijn benen heel hard tegen de muur te zwiepen, maar daarna kan ik wel een paar seconden los van de muur staan :P En probeer dan zo rustig mogelijk weer naar beneden te gaan, al is het het laatste stukje wel meer ongecontroleerd terug vallen. Maar ik bedacht me dat als het naar beneden gaan steeds gecontroleerder en op buikspieren gaat, dat ik dat straks ook omhoog kan :o
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_144653957
_O_ ik doe vooralsnog nog steeds wat rustige oefeningen voor/tegen lage rugpijn :@ Helpt wel, vind het fijn om te doen. Samen met wat pilatesoefeningen! :)
Ja doei.
pi_144654185
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 11:46 schreef motorbloempje het volgende:
_O_ ik doe vooralsnog nog steeds wat rustige oefeningen voor/tegen lage rugpijn :@ Helpt wel, vind het fijn om te doen. Samen met wat pilatesoefeningen! :)
Ik vind het ook heel fijn! En ik vind het ook wel grappig dat je echt achter je sterkten en zwaktes komt. De krachtdingen met armen en zo gaan best wel goed met mij, maar mijn hip flexors blijven echt mega stijf. Denk niet dat ik ooit in lotus houding kan zitten..
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_144654260
Ik ben flexibeler dan ik dacht. M'n balans is wel echt ruk en ik heb ook nog niet echt ingewikkelde dingen gedaan, maar in één keer mijn been vanuit een 'plank' houding naar runners' lunge zetten lukt prima bijvoorbeeld. Het zal er wel niet uitzien, maargoed _O- Op m'n hoofd staan is vooralsnog m'n reinste zelfmoord, vermoed ik.
Ja doei.
pi_144661477
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 11:53 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Ik vind het ook heel fijn! En ik vind het ook wel grappig dat je echt achter je sterkten en zwaktes komt. De krachtdingen met armen en zo gaan best wel goed met mij, maar mijn hip flexors blijven echt mega stijf. Denk niet dat ik ooit in lotus houding kan zitten..
Hoe vaak doe je oefeningen voor je heupen? Ik heb zelf gemerkt dat frequentie en de duur dat ik in de houding blijf enorm veel verschil maakt.

Volgens de oude yogawijsheden wordt er ook gezegd dat je emoties kunt vasthouden in de heupen, waardoor ze stijf blijven. Klinkt zweverig, maar toen ik er een keer aandacht aan gaf, bleek ik inderdaad de heupen/ benen bij stress aangespannen te houden. Sinds ik mij daar bewust van ben, gaat het al een stuk beter!
pi_144668305
Ik doe momenteel bodybalance en pilates, iets anders dan yoga, maar qua spierinspanning erg fijne lessen en een beetje vergelijkbaar met yoga.
Sommige oefeningen kan ik niet, zoals de Zwaan (?) en dan voel ik me vrij oma-achtig.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_144669770
quote:
1s.gif Op donderdag 18 september 2014 16:12 schreef An24 het volgende:

[..]

Hoe vaak doe je oefeningen voor je heupen? Ik heb zelf gemerkt dat frequentie en de duur dat ik in de houding blijf enorm veel verschil maakt.

Volgens de oude yogawijsheden wordt er ook gezegd dat je emoties kunt vasthouden in de heupen, waardoor ze stijf blijven. Klinkt zweverig, maar toen ik er een keer aandacht aan gaf, bleek ik inderdaad de heupen/ benen bij stress aangespannen te houden. Sinds ik mij daar bewust van ben, gaat het al een stuk beter!
Ik doe meestal 1 of 2x een halfuur poweryoga per week, en daar komen wel veel heupoefeningen bij aan bod. Ik denk dat ze ook wat stijf zijn door het hardlopen. Maar ik snap ook wel wat je met dat laatste bedoelt, de eerste keer toen ik bij een ontspanningsoefening hoorde dat ik de spanning tussen mijn wenkbrauwen moest loslaten dacht ik echt; wtf, hoe kan ik al die tijd met aangespannen wenkbrauwen hebben gelopen?? Was echt een bizar gevoel om dat ineens los te laten.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_144675933
Mag ik me melden? Momenteel probeer ik veel meer yoga te gaan doen en me te leren echt te ontspannen en het lijkt me interessant om erover te lezen
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_144794680
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 20:24 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Ik doe meestal 1 of 2x een halfuur poweryoga per week, en daar komen wel veel heupoefeningen bij aan bod. Ik denk dat ze ook wat stijf zijn door het hardlopen. Maar ik snap ook wel wat je met dat laatste bedoelt, de eerste keer toen ik bij een ontspanningsoefening hoorde dat ik de spanning tussen mijn wenkbrauwen moest loslaten dacht ik echt; wtf, hoe kan ik al die tijd met aangespannen wenkbrauwen hebben gelopen?? Was echt een bizar gevoel om dat ineens los te laten.
1 of 2 keer een half uur per week openen is niet genoeg. Als je open heupen wilt, zul je zeker naar minstens drie of vier keer moeten. En als het echt goed op slot zit naar elke dag :X
pi_144794783
quote:
1s.gif Op maandag 22 september 2014 17:32 schreef An24 het volgende:

[..]

1 of 2 keer een half uur per week openen is niet genoeg. Als je open heupen wilt, zul je zeker naar minstens drie of vier keer moeten. En als het echt goed op slot zit naar elke dag :X
Hmm oke :o Ik weet ook van de fysio dat van het hardlopen de zijkanten van mijn peesplaten of zo ook korter zijn, of de spieren daar, dus ik moet sowieso vaker pigeon pose doen. Misschien ook elke morgen maar 5 minuten in de kleermakerszit zitten dan :P Alhoewel ik het idee heb dat dat dan weer niets doet voor mijn heupen.. heel ander gevoel dan het proberen van Lotus iig..
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_144794908
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 17:36 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Hmm oke :o Ik weet ook van de fysio dat van het hardlopen de zijkanten van mijn peesplaten of zo ook korter zijn, of de spieren daar, dus ik moet sowieso vaker pigeon pose doen. Misschien ook elke morgen maar 5 minuten in de kleermakerszit zitten dan :P Alhoewel ik het idee heb dat dat dan weer niets doet voor mijn heupen.. heel ander gevoel dan het proberen van Lotus iig..
Pigeon en lage lunge inderdaad. Korte peesbladen had ik ook. Kwam door overbelasting van hardlopen. Het spiertje dat aan de voorkant van je been overloopt van je heup naar je bovenbeen is dan niet sterk genoeg.

En je lotus/ kleermakerszit gaat daar niet veel bij helpen. Is een compleet andere heupopening.
pi_145149999
Ik heb nu als ik een paar dagen geen yoga gedaan heb dat het echt gaat kriebelen, mijn lichaam vraagt er echt om of zo. Hebben jullie dat ook?
Had woensdag een poging gedaan maar op één of andere manier heb ik zondag na een lange loop iets raars gedaan met strekken en had ik enorm last van mijn linkerschouder, dat verhinderde me woensdag nog te erg bij de vinyasa van plank naar cobra.. en aangezien die 100x voorkomt moest ik stoppen. Hopelijk vanavond nergens meer last van.
Sowieso doet mijn linkerkant stom, ook al steeds last van mijn linkerduim/hand.. en ik ben rechts!
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_145153558
Herkenbaar. Na drie dagen nix wordt het lijf weer stijf en krijg ik weer pijn ;(
pi_145153893
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 13:16 schreef An24 het volgende:
Herkenbaar. Na drie dagen nix wordt het lijf weer stijf en krijg ik weer pijn ;(
Dat heb ik gelukkig niet.. Maarja, gelukkig dat yoga helpt dan en dat het ook nog eens leuk en fijn is :)
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_145153980
Het is mij ook goed bevallen, al heb ik besloten om voorlopig even wat pilates te doen, wat me op zich goed afgaat. Merk echt veel verbetering nu ik daar een week of 2.5 mee bezig ben (eerst de échte beginnersoefeningen en nu bezig met de normale beginnersserie sinds gisteren) en het geeft me vertrouwen voor een iets krachtiger begin van m'n yoga-sessies straks. Het is wat 'simpeler' en meer gefocust op kracht, en dat is wat ik op 't moment wel een beetje nodig heb. Maar denk dat ik over een maandje ofzo m'n yoga internetdame weer ga volgen! O+
Ja doei.
pi_145155489
Wie is jouw internetdame? :P
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_145397495
rustig hier :P
Worry is a misuse of imagination
pi_145397863
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 15:21 schreef Probability het volgende:
rustig hier :P
Aaaaauuuummmmm! :z
pi_145398900
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 15:21 schreef Probability het volgende:
rustig hier :P
Zal ik binnenkort hier een serie plaatsen van wat ik in Sicilie heb gedaan dan? O-)
pi_145398979
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 16:07 schreef An24 het volgende:

[..]

Zal ik binnenkort hier een serie plaatsen van wat ik in Sicilie heb gedaan dan? O-)
Jaaaaa :D!
Worry is a misuse of imagination
pi_145400714
quote:
17s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 16:09 schreef Probability het volgende:

[..]

Jaaaaa :D!
Moet de foto's nog bewerken...doe ik in het weekend *O*
pi_145400872
Wat heb je precies in Sicilië gedaan dan?
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_145401457
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 17:01 schreef La_Tramposa het volgende:
Wat heb je precies in Sicilië gedaan dan?
Vakantie gehad en yoga gedaan. Hubby heeft er foto's van gemaakt. Die zijn dan voor mijn blog bijvoorbeeld.
pi_145401528
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 17:21 schreef An24 het volgende:
[..]
Vakantie gehad en yoga gedaan. Hubby heeft er foto's van gemaakt. Die zijn dan voor mijn blog bijvoorbeeld.
Ah leuk! Ik probeer wel eens foto's te maken met de zelfontspanner, maar om binnen 10 sec in een yoga pose te komen komt de uitvoering meestal niet ten goede :P
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_145402298
Kun je beter een filmpje maken en daar stills van pakken. Dan heb je de tijd.
pi_145402527
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 17:23 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Ah leuk! Ik probeer wel eens foto's te maken met de zelfontspanner, maar om binnen 10 sec in een yoga pose te komen komt de uitvoering meestal niet ten goede :P
Daarom heb ik een gopro gekocht. Je kan hem zo instellen dat hij elke halve seconden een foto maakt. Ik kies daar dan de beste uit!
pi_145406372
Ach zo profi hoeft het van mij allemaal niet. Mijn poses zien er toch niet fotogeniek uit vrees ik :P
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_145406990
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 19:53 schreef La_Tramposa het volgende:
Ach zo profi hoeft het van mij allemaal niet. Mijn poses zien er toch niet fotogeniek uit vrees ik :P
Ohw maar dat ding is voor veel dingen leuk hoor: timelapsen, in het water, tot 40 meter onder water, handzaam....ideaal voor vakantie O+
pi_147036434
Hoe gaat het met de yogi's en yogini's?

Hier lekker! Sinds augustus ga ik naar een officiele ashtanga geleide les en het is heerlijk.

Zelf hoop ik, als ik mijn vent over gehaald krijg, de ashtanga teacher training 200 uur te mogen doen volgend jaar *O*

Valantie inspiratieplaatje:

pi_147081384
Het gaat wel goed! Merk wel dat ik een beetje aan het slacken ben met de yoga en daardoor (en ook door wat extra kilootjes hier en daar) wat minder goed in de oefeningen ben dan een paar maanden geleden. Maar nu probeer ik het weer 1 a 2x p.w. te doen, merk toch wel dat je van alleen hardlopen erg korte stijve spieren krijg.
Ik had laatst een filmpje gemaakt van mijn crow maar het lukt niet om een shot daarvan te maken :o
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_147081595


Ah, toch gelukt :P Niet echt vergelijkbaar met jouw foto's An, maar het is iets ;)

Ik krijg het alleen niet voor elkaar om een hogere crow te doen met mijn knieen in mijn oksels. Dan druk ik te veel op één spiertje of zo en dat doet zeer.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_147081758
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2014 21:27 schreef An24 het volgende:
Zelf hoop ik, als ik mijn vent over gehaald krijg, de ashtanga teacher training 200 uur te mogen doen volgend jaar *O*
te mogen doen? Moet hij het betalen?
pi_147092229
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 11:14 schreef computergirl het volgende:

[..]

te mogen doen? Moet hij het betalen?
Nee, maar we hopen een tof huis te kunnen kopen volgend jaar. Iets met prio's!
pi_147092306
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 11:08 schreef La_Tramposa het volgende:
[ link | afbeelding ]

Ah, toch gelukt :P Niet echt vergelijkbaar met jouw foto's An, maar het is iets ;)

Ik krijg het alleen niet voor elkaar om een hogere crow te doen met mijn knieen in mijn oksels. Dan druk ik te veel op één spiertje of zo en dat doet zeer.
Hij is mooi toch?! ^O^

De kracht van de knieen op de triceps wordt vanzelf minder als je meer je core gaat gebruiken. (Bandha's dus)
  vrijdag 28 november 2014 @ 22:49:46 #148
277627 Seven.
We are Borg.
pi_147104244
We wachten nog op de foto's van sicilie.
Resistance is futile.
pi_147104735
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 november 2014 22:49 schreef Seven. het volgende:
We wachten nog op de foto's van sicilie.
Dit is er eentje ;)

Maar was het vergeten ja. Dit weekend dan *O*
pi_147230542
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 november 2014 22:59 schreef An24 het volgende:

[..]

Dit is er eentje ;)

Maar was het vergeten ja. Dit weekend dan *O*
Ik ben weer laat, sorry :@ Hier zijn er een paar:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 2 december 2014 @ 22:40:36 #151
435957 eline-xyx
Nieuw hier :)
pi_147234397
wow het zijn wel mooie foto's
pi_147234619
Dank je!
  dinsdag 2 december 2014 @ 23:50:50 #153
277627 Seven.
We are Borg.
pi_147235263
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 21:05 schreef An24 het volgende:

[..]

Ik ben weer laat, sorry :@ Hier zijn er een paar:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
_O_
Resistance is futile.
pi_147238374
Wooow cool! Wil ik ook kunnen :o
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_147242933
Dank allemaal!

Die split lukt trouwens nog steeds alleen in warme gebieden....of ik moet twee uur opwarmen :')
pi_147245600
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 11:34 schreef An24 het volgende:
Dank allemaal!

Die split lukt trouwens nog steeds alleen in warme gebieden....of ik moet twee uur opwarmen :')
Haha, nou ik kom in mijn huiskamer ongeveer tot zo ver:



Oke, misschien ietsje verder, maar ik verwacht niet dat het me in het buitenland dan ineens wel lukt :P
Op een of andere manier is zo'n houding en een lotushouding bij mij echt het moeilijkste van yoga.. andere spieren lijken wel leniger te worden maar dit niet echt.

Ik zag trouwens een filmpje van aerial yoga, zag er wel grappig uit! Schijnt ook erg te helpen om in moeilijke posities te komen.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_147257216
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 13:17 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Haha, nou ik kom in mijn huiskamer ongeveer tot zo ver:

[ afbeelding ]

Oke, misschien ietsje verder, maar ik verwacht niet dat het me in het buitenland dan ineens wel lukt :P
Op een of andere manier is zo'n houding en een lotushouding bij mij echt het moeilijkste van yoga.. andere spieren lijken wel leniger te worden maar dit niet echt.

Ik zag trouwens een filmpje van aerial yoga, zag er wel grappig uit! Schijnt ook erg te helpen om in moeilijke posities te komen.
De ene oefening blijft ook lastoger dan de ander. Backbends blijven voor mij een raadsel.

Was dat filmpje gister op rtl 4? Zelfs mijn vent vond het wel leuk zei hij :o :+
pi_147257411
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 19:33 schreef An24 het volgende:

Was dat filmpje gister op rtl 4? Zelfs mijn vent vond het wel leuk zei hij :o :+
Wat verbaast me dat niet :P
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_147267927
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 19:33 schreef An24 het volgende:

[..]

De ene oefening blijft ook lastoger dan de ander. Backbends blijven voor mij een raadsel.
Voor mij zijn backbends altijd relatief makkelijk gegaan. Dat komt misschien ook omdat ik ze ontzettend lekker vind om te doen. Goede tegenbeweging ook van de "computer hunch", om de schouders en borst weer goed te openen. De brug of boog geven me zoveel energie dat ik die beter niet te laat op de avond kan doen want dan slaap ik bijna niet meer.

Ik ben in de heupen dan weer veel minder soepel, ik worstel echt met die hip openers. Er zit wel heel langzame progressie in maar ik krijg het er nog steeds snel van "op mijn heupen". :D
pi_147269970
Ik merkte trouwens wel wat je zei over de koud. Gisteren was het zelfs in mijn woonkamer echt niet te doen, ik kreeg heel snel kramp en was heel stijf. Wat ook niet hielp was dat mijn voeten zo koud waren dat ze geen grip hadden op mijn matje :P
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_147288371
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 00:36 schreef Farenji het volgende:

[..]

Voor mij zijn backbends altijd relatief makkelijk gegaan. Dat komt misschien ook omdat ik ze ontzettend lekker vind om te doen. Goede tegenbeweging ook van de "computer hunch", om de schouders en borst weer goed te openen. De brug of boog geven me zoveel energie dat ik die beter niet te laat op de avond kan doen want dan slaap ik bijna niet meer.

Ik ben in de heupen dan weer veel minder soepel, ik worstel echt met die hip openers. Er zit wel heel langzame progressie in maar ik krijg het er nog steeds snel van "op mijn heupen". :D
Zo zie je maar! Ik krijg het benauwd van veel backbends. Zal wel een emotioneel ding zijn. Onder stress duik ik ook in elkaar, waardoor ik het het borstbeen verdruk. Blijven oefenen maar :+
pi_148292037
Hoe gaat de practice hier in de donkere dagen? Om mij te motiveren, doe ik weer eens mee aan een yogachallenge. De asana voor vandaag is uttplutih!

  zondag 4 januari 2015 @ 00:24:35 #163
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_148303894
An hoe ben jij begonnen met yoga?
Begeleid of ben je zelf mbv youtube aan de slag gegaan?
I`m not weird. I`m limited edition.
pi_148305049
Dat is een verhaal eigenlijk...

Toen ik nog fitnesste, zat ik op een sportschool die ook poweryoga gaf. Ik deed wat lessen mee, maar de begeleiding was niet goed voor mijn eds. Daarna jaren niet gedaan. Ongeveer drie jaar geleden, voelde ik dat ik moest stoppen met fitness, weer gaf de EDS problemen. Toen kwam ik op een blog van iemand met EDS, die aangaf dat het haar goed deed.

Ik ben toen gaan internetten, zoeken etc. kwam wat yoga apps tegen waar ik wat mee probeerde, maar dat was hatha. Daar werd ik niet gelukkig van. Op internet kwam ik Ashtanga yoga tegen, maar dat vond ik te eng. in mijn stad vond ik een yogaschool die ashtanga flow deed. Heb toen gemaild en gevraagd of de docente EDS kende. En dat was zo.

Ik ontwikkelde daar vrij snel, dus ik ging ook thuis weer wat proberen. Toen ik op youtube kino macgregor vond, was ik verkocht. 1 les per week flow en thuis Ashtanga. Nu zit ik sinds een half jaar op een andere school die de volledige Ashtanga serie geeft. En thuis doe ik ook bijna elke dag (een deel) ashtanga en core werk. Ook heb ik workshops gevolgd. Inmiddels geef ik ook les en hoop ik snel met de teacher training te kunnen beginnen.

Kan raar lopen in 3 jaar :D
  zondag 4 januari 2015 @ 00:59:24 #165
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_148305239
Ok. Ik ben nu lichamelijk te slecht om fysio te ondergaan namelijk, maar moet íets.
Ik groei krom door een vermoedelijke iliopsoas syndroom (moet ik nog laten bevestigen danwel uitsluiten)
heb in het verleden wel een hele tijd aan bodybalance gedaan dus weet wel een heel klein beetje wat de mogelijkheden zijn en hoe het aanvoelt.
Niets doen is nu iig echt geen optie meer. Misschien is yoga wel wat :)
I`m not weird. I`m limited edition.
pi_148309398
quote:
2s.gif Op zondag 4 januari 2015 00:59 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Ok. Ik ben nu lichamelijk te slecht om fysio te ondergaan namelijk, maar moet íets.
Ik groei krom door een vermoedelijke iliopsoas syndroom (moet ik nog laten bevestigen danwel uitsluiten)
heb in het verleden wel een hele tijd aan bodybalance gedaan dus weet wel een heel klein beetje wat de mogelijkheden zijn en hoe het aanvoelt.
Niets doen is nu iig echt geen optie meer. Misschien is yoga wel wat :)
Ja zou best kunnen. Het was voor mij wel ff zoeken naar het juiste type. Van hatha werd ik te lenig en ashtanga was eerst te zwaar. Ik heb ook flink wat uit de kom gedraaid in het begin. Mijn advies zou zijn: even doorzetten en niet te snel opgeven. Het wordt eerst slechter, voor het beter wordt.
pi_148310340
Wat tof An! Ik heb straks intro bij de sport school en daar zijn ook yoga lessen. Met mijn aanhoudende lage rug blessure en vore strength problemen kan ik niet wachten om te beginnen. Loop al bij de fysio, maar het is een langzaam proces en hoop het met begeleide yoga wat te versnellen/verbeteren!

Ik doe nu al elke dag wat losse yoga oefeningen naast mijn fysio oefeningen, en het is echt heel fijn!
Ja doei.
pi_148311039
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2015 10:45 schreef motorbloempje het volgende:
Wat tof An! Ik heb straks intro bij de sport school en daar zijn ook yoga lessen. Met mijn aanhoudende lage rug blessure en vore strength problemen kan ik niet wachten om te beginnen. Loop al bij de fysio, maar het is een langzaam proces en hoop het met begeleide yoga wat te versnellen/verbeteren!

Ik doe nu al elke dag wat losse yoga oefeningen naast mijn fysio oefeningen, en het is echt heel fijn!
Dank! Ik kan mij in jouw geval idd wel voorstellen dat vooral je buik door het rennen heel sterk ik, maar dat daardoor je rug ondergeschikt is geraakt. Hoewel ik daar zelf ook problemen mee heb, kan ik mij voorstellen dat backbends zoals de brug en het wiel voor jou erg goed zijn. Daarmee rek je ook de voorste liesspieren op en je leert de kracht over je hele core te verdelen. En dingen zoals op je buik liggen en dan alleen je benen optillen kan ook helpen vermoed ik. Succes!
pi_148320980
Goed bezig! Ik doe nog steeds 1x per week ongeveer thuis poweryoga maar ik merk wel dat dat niet echt genoeg is om beter te worden. Misschien ook de winter waardoor ik wat stijver ben en een paar kg extra die bepaalde poses moeilijker maken. Maar ach, het helpt me ontspannen en de spieren lang houden als tegenkracht tegen al dat hardlopen..
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_148321008
Ik ga die Kino McGregor wel eens opzoeken :o Ik yoga nu meestal met Bryan Jones :P
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_149388815
Upje!

Hoe gaat het met de yogi's?

An, ik heb wel een vraagje. Ik yoga nog steeds veel te weinig om zinnige vooruitgang te maken natuurlijk (ongeveer 1x per week). Maar wat k de laatste tijd merk is dat mijn kracht steeds groter wordt, maar mijn balans lijkt wel minder te worden. Kan dat met elkaar te maken hebben?
Ik doe zo 10 Chaturanga's achter elkaar maar op 1 been staan is een hele opgave :P
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_149392278
Balans blijft bij mij ook een lastige, maar het gaat wel langzaamaan beter na veel oefening, en een goede uitleg die ik een keer van een docent kreeg helpt ook wel. Het belangrijkste bij balans is de basis, je voeten dus. De balans komt eigenlijk neer op 3 punten: je hiel, je grote teen, en je kleine teen. Die moet je goed voelen en stevig in de grond drukken. Als je een beetje platvoeten hebt (zoals ik, en veel westerlingen met mij) is dat moeilijker en is je balans zwakker omdat je dan meer met je hele voet op de grond staat (instabieler). Maar als je je voeten regelmatig traint (bijv staand op en neer wippen, op je tenen en terug) dan wordt dat wel beter. Na een tijdje merkte ik ook dat mijn tenen beweeglijker werden en ik ze "breder" neer kan zetten, dat scheelt ook veel.

Balans is ook heel erg mentaal, het is op de ene dag beter dan de andere dag; en ik merk dat gedachten die opkomen mijn balans makkelijk kunnen verstoren. Ik moet me echt concentreren en hoofd leeg houden, en mijn blik op 1 punt in de verte gericht houden, om stevig te staan. Goede meditatie. Ik merk wel dat dat moeilijker gaat na een zware intensieve sessie waar je veel beenspieren hebt gebruikt.

Check ook deze online class: http://www.doyogawithme.com/content/happy-feet
pi_149393621
Wat Farenji zegt!

Overigens ben ik juist goed in balans, ongeacht mijn krachtvergroting. Ik heb ook plattere voeten. Aanvullend op Farenji: wat belangrijk is: al je banda's aanspannen, behalve je keelslot. Daarmee sta je rechtop. Je ademhaling naar je buik sturen. Je focust je niet op je staande been, maar je focus/ drishti ligt ver voor je. Staar in de verte. Hoe meer je focust op balans houden op je staande been, hoe sneller je uit balans valt.
pi_149393667
Bedankt beiden! Ik ga het eens proberen!
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_149457513
Mini upje dan maar :P

Uit de practice van vandaag. Nom! ❤️

pi_149995455
Het bleek dus afgelopen zondag World Yoga Day te zijn. En ironisch genoeg was het daardoor enorm stil bij mijn wekelijkse yoga-klas. Ik kan zeggen dat er maar 1 andere student was, of ik kan zeggen dat de verhouding man/vrouw wel 50% was. :P

Hoe dan ook, buiten de gewone klas (was bijna prive-les, ook wel eens leuk) heb ik er verder niks aan gedaan. Andere yogi's wel?
pi_150126915
Niets aan gedaan. Lag nogal ziek op bed ;(
pi_150132316
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 21:54 schreef An24 het volgende:
Niets aan gedaan. Lag nogal ziek op bed ;(
"Anyone can practice. Young man can practice. Old man can practice. Very old man can practice. Man who is sick, he can practice. Man who doesn’t have strength can practice. Except lazy people; lazy people can’t practice yoga."
~ Sri Pattabhi Jois
pi_151678139
Up voor LT en MoBlo :7
pi_151678150
:')_!
Ja doei.
pi_160383145
Nog een yogi hier :) Ik ben ruim een jaar begonnen. Eerst met Bikram Yoga (26 houdingen in 40°C) in Arnhem. Daarna ben ik naar Parijs gegaan en na twee maand verder gegaan met voornamelijk hatha yoga. Daarnaast doe ik een paar keer in de week thuis yoga als ik thuis kom na het werk, ongeveer een half uur lang.

World Yoga dag was trouwens in Parijs enorm met twee bijeenkomsten met duizenden yoga's waarvan één onder de eiffeltoren. Niet heen geweest trouwens, ze begonnen te vroeg (ik werk tot laat)

Over een maandje ga ik voor een half jaar naar Rome. Kijken wat daar aan yoga is, maar zo goedkoop als hier in Parijs (6 euro voor een uur - normaal bij de echte studios is het veel en veel duurder) zal het helaas niet worden...
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
  donderdag 3 maart 2016 @ 18:14:11 #182
11682 Moonah
Jolie femme
pi_160395204
*meld!

Na tien jaar heb ik sinds een maand of 3 de yoga weer opgepakt. Heerlijk. een keer per week poweryoga en een keer ashtanga. Balansoefenignen vind ik het prettigst (lees: die kan ik het best). Mijn onderrug is erg stijf, dus bepaalde houdingen ben ik echt niet goed in. En geen chanten (ik geloof niet dat ik daar iets mee zou kunnen), wel meditatie op het eind. Fijn!

[ Bericht 1% gewijzigd door Moonah op 03-03-2016 21:51:25 ]
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  donderdag 3 maart 2016 @ 21:45:45 #183
47102 Elvi
miemkwien
pi_160401726
Ik heb gisteren mn eerste proefles gehad. Hatha-yoga. Potverdorie was nog best moeilijk :') Hoe lang duurt het voor je een beetje mee kan doen met de lessen zonder voor gek te staan? :P

Overigens heb ik 2 jaar terug ook een proefles yoga gedaan bij een andere studio maar dat was echt veel te zweverig. Dat voelde echt niet prettig (ook de sfeer in de groep vond ik niet fijn).
  donderdag 3 maart 2016 @ 21:56:28 #184
11682 Moonah
Jolie femme
pi_160402217
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 21:45 schreef Elvi het volgende:
Ik heb gisteren mn eerste proefles gehad. Hatha-yoga. Potverdorie was nog best moeilijk :') Hoe lang duurt het voor je een beetje mee kan doen met de lessen zonder voor gek te staan? :P
Voel je het echt als voor gek staan? Het fijne van yoga vind ik oa dat het echt om jezelf gaat, geen competitie, maar je eigen grenzen respecteren en daar waar je wil verleggen. Natuurlijk zie ik mensen die met veel meer (ogenschijnlijk) gemak de oefeningen uitvoeren, maar ik vind dat alleen maar mooi en inspirerend. Laat je er niet door demotiveren hoor!
quote:
Overigens heb ik 2 jaar terug ook een proefles yoga gedaan bij een andere studio maar dat was echt veel te zweverig. Dat voelde echt niet prettig (ook de sfeer in de groep vond ik niet fijn).
Ja de sfeer en de gelegde accenten kunnen nogal verschillen per studio, en zeker ook per docent.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_160404465
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2016 21:56 schreef Moonah het volgende:

[..]


Ja de sfeer en de gelegde accenten kunnen nogal verschillen per studio, en zeker ook per docent.
En per type yoga ;)

Hier net geaccepteerd bij een hele goede Ashtanga yoga teacher opleiding *O*
pi_160405194
quote:
14s.gif Op donderdag 3 maart 2016 18:14 schreef Moonah het volgende:
Balansoefenignen vind ik het prettigst (lees: die kan ik het best). Mijn onderrug is erg stijf, dus bepaalde houdingen ben ik echt niet goed in.
Ze zeggen wel eens:"De asana's die je het liefst vermijdt heeft je lichaam het hardste nodig" :D

Gefeliciteerd Ans met je opleiding! Wie weet ga ik ook ooit een opleiding doen, maar eerst nog maar wat meer inversies enzo onder de knie krijgen...
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_160405604
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 23:11 schreef tim2308 het volgende:

[..]

Ze zeggen wel eens:"De asana's die je het liefst vermijdt heeft je lichaam het hardste nodig" :D

Gefeliciteerd Ans met je opleiding! Wie weet ga ik ook ooit een opleiding doen, maar eerst nog maar wat meer inversies enzo onder de knie krijgen...
Dank! Hier ook gewacht op het goede gevoel. Daar groei je vanzelf in. En ik geef al elke week les op het werk, dus dat scheelt ook O+

De opleiding:

http://www.ashtanga-academy.nl/opleiding.html
  donderdag 3 maart 2016 @ 23:37:54 #188
47102 Elvi
miemkwien
pi_160405911
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2016 21:56 schreef Moonah het volgende:

[..]

Voel je het echt als voor gek staan? Het fijne van yoga vind ik oa dat het echt om jezelf gaat, geen competitie, maar je eigen grenzen respecteren en daar waar je wil verleggen. Natuurlijk zie ik mensen die met veel meer (ogenschijnlijk) gemak de oefeningen uitvoeren, maar ik vind dat alleen maar mooi en inspirerend. Laat je er niet door demotiveren hoor!

[..]

Ja de sfeer en de gelegde accenten kunnen nogal verschillen per studio, en zeker ook per docent.
Het voelt wel als voor gek staan. Het is een kleine groep van 6 mensen in totaal. 4 mensen boven de 50 en die leggen even hun bekken op de hielen (ik wist niet dat het kon). Maar ook bij de simpelere oefeningen kreeg ik het niet voor elkaar.
En ik ben me er heel erg van bewust dat ik niet bepaald een yoga-lichaam heb. Mensen met mijn postuur zie je weinig in de yoga-klassen.

Maar goed, ondanks dat ga ik me wel echt inschrijven :P Ik voelde me voor het eerst in jaren echt ontspannen na de les, dus het is zeker wel goed voor me.
pi_160407484
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2016 23:26 schreef An24 het volgende:

[..]

Dank! Hier ook gewacht op het goede gevoel. Daar groei je vanzelf in. En ik geef al elke week les op het werk, dus dat scheelt ook O+

De opleiding:

http://www.ashtanga-academy.nl/opleiding.html
Nadeel van ashtanga lijkt me dat je steeds het zelfde doet, net als bikram overigens. Kan ook houvast bieden, maar ik heb liever afwisseling. Bovendien zijn zelfs in de eerste serie veel asana's behoorlijk lastig (lees: lukken me niet) Volg je Kino McGregor en BeachYogagirl ook op verschillende social media?


Hoe doe je trouwens die buikbandha (navel in en dan omhoog) in combinatie met ademhalen? Ik heb me aangeleerd om door mijn buik te ademen, maar dat lukt dan niet

[ Bericht 7% gewijzigd door tim2308 op 04-03-2016 01:24:13 ]
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_160407618
/dubbel

[ Bericht 99% gewijzigd door tim2308 op 04-03-2016 01:24:00 ]
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_160411065
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 00:49 schreef tim2308 het volgende:

[..]

Nadeel van ashtanga lijkt me dat je steeds het zelfde doet, net als bikram overigens. Kan ook houvast bieden, maar ik heb liever afwisseling. Bovendien zijn zelfs in de eerste serie veel asana's behoorlijk lastig (lees: lukken me niet) Volg je Kino McGregor en BeachYogagirl ook op verschillende social media?


Hoe doe je trouwens die buikbandha (navel in en dan omhoog) in combinatie met ademhalen? Ik heb me aangeleerd om door mijn buik te ademen, maar dat lukt dan niet
Het voordeel van Ashtanga yoga is dat je steeds hetzelfde doet :+

Officieel wordt de practice zes keer per week gedaan. Dat haal ik niet. De ene dag doe ik 1:15 uur, de andere keer 20 min, zo'n vier a vijf keer per week. En ik doe ook wel eens asana's uit andere series, omdat deze helpen bij de eerste serie.

Maar als je elke dag hetzelfde doet, leer je erg goed welke invloeden van de dag effect hebben op bepaalde asana's. De ene keer gaat het slecht, de andere keer goed. Het doorzettingsvermogen maakt je juist sterk. Het is een mentaal ding, net als de marathon lopen. Dat maakt het een 'spirituele sterke practice'.

Over de bandhas en ademhalen: je ademt idd niet naar je buik. Je zet meer je ribben uit. De onderste bandha (bij je perineum, ofwel je plas ophouden) houd je altijd vast. Die andere niet altijd, maar bij zekere poses zoals inversions en forward folds. Anders kan je idd niet ademhalen. Het handboek van david swenson legt het verschil goed uit.

Ik ben zelfs twee keer naar weekend workshops van Kino Mcgregor geweest. Ze heeft mij zelfs een paar keer in houding aangepast O+ Na de weekenden kon ik niet meer lopen van de spierpijn.

Ik volg inderdaad veel celeb yogi's en ik doe af en toe mee aan een challenge. Je kunt me op instagram vinden onder 'Yoginian'
pi_160412065
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 21:45 schreef Elvi het volgende:
Ik heb gisteren mn eerste proefles gehad. Hatha-yoga. Potverdorie was nog best moeilijk :') Hoe lang duurt het voor je een beetje mee kan doen met de lessen zonder voor gek te staan? :P
Je staat niet voor gek. Over het algemeen is iedereen te veel bezig met zijn/haar eigen yoga practice om heel veel op anderen te letten. En zelfs dan... als ik zelf een nieuw iemand opmerk in de klas, die nog maar net begint met yoga, dan moet ik terugdenken aan het moment dat ik zelf begon, hoe onflexibel ik toen was, en dan denk ik eigenlijk vooral "wow, wat goed dat ie met yoga is begonnen, ik hoop dat ie het volhoudt!" Yoga is geen competitie, het gaat niet om uiterlijk vertoon. Het gaat erom dat je yoga doet. En ieder lichaam is anders, vergelijk niet te veel met anderen.

Maar... als je je afvraagt hoe lang het duurt voordat je effect en resultaat merkt: doe het een maand, elke week een uurtje of langer, en je zal versteld staan over je progressie.
  zondag 6 maart 2016 @ 18:27:04 #193
47102 Elvi
miemkwien
pi_160469156
Nou ik heb me officieel ingeschreven hoor :D Vanaf half maart heb ik een vaste plek in de les *O*

Zijn er ook goede yoga-apps die jullie me kunnen aanraden? Zodat ik meerdere keren per week yoga kan doen? Ik heb nu YogaMonkey, maar als jullie nog tips hebben hoor ik ze graag :)
pi_160508044
quote:
10s.gif Op zondag 6 maart 2016 18:27 schreef Elvi het volgende:
Nou ik heb me officieel ingeschreven hoor :D Vanaf half maart heb ik een vaste plek in de les *O*

Zijn er ook goede yoga-apps die jullie me kunnen aanraden? Zodat ik meerdere keren per week yoga kan doen? Ik heb nu YogaMonkey, maar als jullie nog tips hebben hoor ik ze graag :)
Ik heb niet echt een goede yogapp gevonden. Ik raad je aan om vooral Youtube te gebruiken met videos van Tara Stiles, Yoga With Adrienne etc. Zie hier een mooi lijstje: http://yogawarriorx.blogs(...)nnels-beginners.html
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
  dinsdag 8 maart 2016 @ 11:56:53 #195
37248 BertV
Handgemaakt
pi_160513536
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 21:45 schreef Elvi het volgende:
Ik heb gisteren mn eerste proefles gehad. Hatha-yoga. Potverdorie was nog best moeilijk :') Hoe lang duurt het voor je een beetje mee kan doen met de lessen zonder voor gek te staan? :P

Alles is relatief. In mijn groep (Pilates) zit er ook een vrouw die duidelijk flexibeler is dan de rest..
Ik ben na twee jaar nog steeds aan het verbeteren. Voor gek staan doe je alleen in een nare groep.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_160513888
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 11:56 schreef BertV het volgende:

[..]

Alles is relatief. In mijn groep (Pilates) zit er ook een vrouw die duidelijk flexibeler is dan de rest..
Ik ben na twee jaar nog steeds aan het verbeteren. Voor gek staan doe je alleen in een nare groep.
Ik doe al meer dan 10 jaar yoga en ben ook nog steeds aan het verbeteren. Net als met bijv muziek hou je nooit op met leren bij yoga. Er zijn altijd weer variaties of meer geavanceerde asana's. Grappig is ook dat ik er achter kom dat asana's die ik eerst "makkelijk" vond eigenlijk heel lastig zijn om goed te doen. Bijv savasana, of de berghouding. Dat gaat echt veel, veel verder dan "gewoon liggen" of "gewoon staan".
  dinsdag 8 maart 2016 @ 19:41:20 #197
11682 Moonah
Jolie femme
pi_160524519
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 12:17 schreef Farenji het volgende:
Bijv savasana, of de berghouding. Dat gaat echt veel, veel verder dan "gewoon liggen" of "gewoon staan".
Nou! De berghouding goed uitvoeren is nog best inspannend!

Ik ben net weer geweest en ik ben zo blij dat ik yoga weer heb opgepakt. Super!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 8 maart 2016 @ 20:29:52 #198
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_160525987
Zijn er mensen hier met ervaring met kundalini yoga?

Ik had dit topic toevallig vorige week al ge-tvp't, ik ben sinds kort met Adriene aan de slag thuis, maar nu kreeg ik vandaag van onze HR medewerkster de tip om voir kundalini te gaan (naar aanleiding van mijn melding van het gevoel hebben aanmjn grenzen te zitten op zo ongeveer elk vlak dat je kan verzinnen. ;) )
***
pi_160537174
Yoga is echt super!!
heel snel en makkelijk mijn lichaam lenig en strak gevormt.
en ik was superstijf en beetje dik.
deed 1x per week yoga.
veel gesport maar nog nooit zo snel en makkelijk resultaat gehad.
daarbij ook geen last meer van lichamelijke ongemakken.
12 jaar veel pijn gehad van gebroken enkel, na yoga nooit meer last van gehad.

als je je goed voelt ga je vanzelf ook beter voor je lichaam zorgen....of in ieder geval makkelijker.
I love it!! ;)

wel kost het me moeite om het thuis ook te doen.
pi_160538989
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 10:18 schreef weetjeniet het volgende:
Yoga is echt super!!
heel snel en makkelijk mijn lichaam lenig en strak gevormt.
en ik was superstijf en beetje dik.
deed 1x per week yoga.
veel gesport maar nog nooit zo snel en makkelijk resultaat gehad.
daarbij ook geen last meer van lichamelijke ongemakken.
12 jaar veel pijn gehad van gebroken enkel, na yoga nooit meer last van gehad.

als je je goed voelt ga je vanzelf ook beter voor je lichaam zorgen....of in ieder geval makkelijker.
I love it!! ;)
Dit kan ik alleen maar be-amen. :Y

quote:
wel kost het me moeite om het thuis ook te doen.
Wat mij helpt is echt een tijd prikken en vrijhouden, telefoon/computer/tv uitzetten, je mat neerleggen en er gewoon op gaan staan. Voor mij werkt 's avonds laat rond 11 uur het beste maar dat is persoonlijk. De ene keer heb ik natuurlijk meer discipline en zin dan de andere maar vaak gaat het ook bijna vanzelf na een paar zonnegroeten. Het helpt ook als je een min of meer vaste sequence van asana's hebt waar je op kan baseren / varieren.
pi_160549727
Wat ik doe als ik echt geen zin heb, is mooie instagramfoto's kijken voor de inspiratie. Zit inmiddels op zo'n vijf keer per week. (1 les per week, de rest thuis).
pi_160606525
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2016 23:26 schreef An24 het volgende:

[..]

Dank! Hier ook gewacht op het goede gevoel. Daar groei je vanzelf in. En ik geef al elke week les op het werk, dus dat scheelt ook O+

De opleiding:

http://www.ashtanga-academy.nl/opleiding.html
Ik overweeg serieus deze te gaan doen. In november al, daarna ga ik rondtrekken in Thailand en Indonesie. Ik wilde het eerst eventueel andersom doen, maar wellicht kan ik onderweg nog wat lesgeven ofzo, al dan niet vrijwillig

http://www.samyakyoga.org(...)ining-november-2016/
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_160607705
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 03:03 schreef tim2308 het volgende:

[..]

Ik overweeg serieus deze te gaan doen. In november al, daarna ga ik rondtrekken in Thailand en Indonesie. Ik wilde het eerst eventueel andersom doen, maar wellicht kan ik onderweg nog wat lesgeven ofzo, al dan niet vrijwillig

http://www.samyakyoga.org(...)ining-november-2016/
Heftig :o
pi_160612268
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 09:16 schreef An24 het volgende:

[..]

Heftig :o
heftig? in welk opzicht bedoel je? Trouwens, aanmeldformulier vannochtend ingevuld :)
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_160616123
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 14:31 schreef tim2308 het volgende:

[..]

heftig? in welk opzicht bedoel je? Trouwens, aanmeldformulier vannochtend ingevuld :)
Het programma. Super pittig.

Ik ga gewoon een half jaar lang weekenden doen in Nederland. Mysore komt misschien nog wel, maar niet nu.
pi_160628516
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 17:57 schreef An24 het volgende:

[..]

Het programma. Super pittig.

Ik ga gewoon een half jaar lang weekenden doen in Nederland. Mysore komt misschien nog wel, maar niet nu.
Tja, vooral het vroege opstaan gaat zwaar worden volgens mij :) Juist een langere tijd een opleiding lijkt me zwaarder als je het naast een voltijdsbaan doen. Voordeel is wel dat de leerstof beter kan bezinken. Ik laat het in ieder geval gewoon op me af komen, gaat allemaal vast goed komen!
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
  zondag 13 maart 2016 @ 15:53:54 #207
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_160637556
Ik kom eigenlijk nooit in dit topic :D maar iemand hier die nike studio wraps gebruikt voor yoga?
pi_160652029
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 15:53 schreef SacreCoeur het volgende:
Ik kom eigenlijk nooit in dit topic :D maar iemand hier die nike studio wraps gebruikt voor yoga?
helaas.. not me. Ook nog niemand ermee gezien (althans in Parijs)
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
  zondag 13 maart 2016 @ 23:46:02 #209
47102 Elvi
miemkwien
pi_160652096
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 15:53 schreef SacreCoeur het volgende:
Ik kom eigenlijk nooit in dit topic :D maar iemand hier die nike studio wraps gebruikt voor yoga?
Ik moest even googlen maar dat lijken me meer dansschoenen? Yoga doe je toch meestal op blote voeten.. waarom zou je die wraps nodig hebben?
  maandag 14 maart 2016 @ 12:43:09 #210
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_160657868
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 23:46 schreef Elvi het volgende:

[..]

Ik moest even googlen maar dat lijken me meer dansschoenen? Yoga doe je toch meestal op blote voeten.. waarom zou je die wraps nodig hebben?
Ze zijn speciaal voor ballet, yoga & pilates. Als je een uitglijder bent bijvoorbeeld (door zweet en dergelijke), als je leenmatjes gebruikt en gewoon als je blote voeten niet zo fijn vind. Voor mij is het eerste en laatste van toepassing :P

Ik lees veel goede reviews, maar verschillende dingen over de maat. Denk dat ik het maar gewoon ga proberen :D
pi_160677465
Eindelijk een yoga-topic gevonden O+ .

Ik ben een noob op yoga-gebied. Ondanks dit ga ik binnenkort 7 dagen naar de Bahama's voor een yoga-retreat. Dit lijkt me om meerdere redenen geweldig, maar ik heb ook een klein beetje stress. Heeft iemand ervaring met een yoga-retreat? Ik kan begrijpen dat ze allemaal verschillen, maar toch zou ik graag een ervaring van iemand horen als er iemand is die ervaring heeft.
pi_160730180
Nee, geen ervaring ermee. Maar als ze aangeven dat het ook voor beginners is, dan zal het wel goedkomen.

Ik vind die retreats altijd wel heel erg duur. Ook één van de redenen dat ik maar meteen voor een YTT ben gegaan om een maand met yoga bezig te kunnen zijn en mijn practice te verdiepen.

So wie so is yoga met een leraar duur. Laat een ruimte 30 euro per uur kosten, een leraar 40 euro, wat bijkomende kosten en BTW zit je op 100 euro per uur aan kosten. Beetje klas is 20 mensen x 15 euro... reken uit je (theoretische) winst :)

Hier in Parijs hebben we affordable yoga. Kost maar 6 euro maar de klassen zitten wel vol met 40 mensen. Wel goede teachers overigens, maar 'massa is kassa' moet je maar denken. Het is ze desondanks gegund. (overigens in ruimtes zonder kleedkamers en zonder na-hang mogelijkheid (zalen worden per uur gehuurd en meteen na savasana opstaan, omkleden en ruimte maken voor wat er na komt)
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_160747789
Op aanraden van mijn acupunturiste (een fervent yoga beoefenaarster) ben ik me gaan verdiepen in de 5 Tibetaanse riten en deze ook dagelijks gaan doen en opbouwen tot de maximale 21 herhalingen per rite per dag.

Deze oefeningen hebben me veel gebracht; betere spierkracht, het gevoel dat ik wat strakker in mijn jasje zit, ik slaap beter, blijf goed op gewicht en minder stress. Ook met het ontslakkende aspect heb ik kennis gemaakt; ik zat de eerste weken onder de pukkels! Kon daar op NLse fora niets over terugvinden, maar op buitenlandse fora waren meer mensen die dit de eerste weken ervaarden.

Ik ben benieuwd wie hier ook deze riten heeft gedaan en welke lichamelijke en geestelijke bijwerkingen je hebt ervaren.
pi_160758434
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2016 21:10 schreef Scriptascripta het volgende:
Op aanraden van mijn acupunturiste (een fervent yoga beoefenaarster) ben ik me gaan verdiepen in de 5 Tibetaanse riten en deze ook dagelijks gaan doen en opbouwen tot de maximale 21 herhalingen per rite per dag.

Deze oefeningen hebben me veel gebracht; betere spierkracht, het gevoel dat ik wat strakker in mijn jasje zit, ik slaap beter, blijf goed op gewicht en minder stress. Ook met het ontslakkende aspect heb ik kennis gemaakt; ik zat de eerste weken onder de pukkels! Kon daar op NLse fora niets over terugvinden, maar op buitenlandse fora waren meer mensen die dit de eerste weken ervaarden.

Ik ben benieuwd wie hier ook deze riten heeft gedaan en welke lichamelijke en geestelijke bijwerkingen je hebt ervaren.
Ik ken die rites niet. Maar omdat je het over ontslakken hebt gok ik dat er ook een of andere reiniging bij zit? Ik heb ooit in India bij een yogacentrum wel eens een "full body cleansing" ondergaan (gewoon uit nieuwsgierigheid) en dat begon vrij onschuldig met een neus-reiniging. Na een paar dagen was ik 2 liter zout water aan het opdrinken om het daarna meteen weer uit te kotsen (maag- en slokdarmreiniging) en later volgde de volledige reiniging, waar je liters zout water drinkt en dmv yoga-oefeningen dit water snel door je stelsel "pompt" totdat je op een gegeven moment helder water poept.

Onder het mom van "alles is de moeite waard om te proberen" was dit best interessant, en ik heb veel lol gehad toen ik daar bezig was, samen met 2 anderen. Maar weinig behoefte gehad om het later nog eens te doen, ook al voelde het op zich niet verkeerd.
pi_160768398
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 12:03 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik ken die rites niet. Maar omdat je het over ontslakken hebt gok ik dat er ook een of andere reiniging bij zit? Ik heb ooit in India bij een yogacentrum wel eens een "full body cleansing" ondergaan (gewoon uit nieuwsgierigheid) en dat begon vrij onschuldig met een neus-reiniging. Na een paar dagen was ik 2 liter zout water aan het opdrinken om het daarna meteen weer uit te kotsen (maag- en slokdarmreiniging) en later volgde de volledige reiniging, waar je liters zout water drinkt en dmv yoga-oefeningen dit water snel door je stelsel "pompt" totdat je op een gegeven moment helder water poept.

Onder het mom van "alles is de moeite waard om te proberen" was dit best interessant, en ik heb veel lol gehad toen ik daar bezig was, samen met 2 anderen. Maar weinig behoefte gehad om het later nog eens te doen, ook al voelde het op zich niet verkeerd.
Bedankt voor je reactie! De rites zelf veroorzaken op de één of andere manier dat je lichaam zich gaat ontdoen van van afvalstoffen (tijdelijk pukkeltjes en je zweet gaat ook meer "ruiken", dit verdwijnt na een paar weken weer).

Ook schijnt het je hormoonbalans op orde te brengen. Ik heb alleen de oefeningen gedaan, verder niks gegeten of gedronken om mezelf te reinigen.

Ik weet niet of ik hier een link mag plakken vanuit Wikipedia, maar daar staat een hele uitleg over de 5 tibetaanse rites en ook via Google kom je uitleg tegen.
pi_160827528
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 10:30 schreef An24 het volgende:

[..]

Ik ben zelfs twee keer naar weekend workshops van Kino Mcgregor geweest. Ze heeft mij zelfs een paar keer in houding aangepast O+ Na de weekenden kon ik niet meer lopen van de spierpijn.
Waarom telt ze zo "raar" van 1 tot 5? De vier duurt heel lang en de vijf heel kort, daarna gaat ze heel snel naar de volgende houding. Ik heb geprobeert mee te doen, maar rond de 18e minuut afgehaakt. Het ging me veel te snel en er wordt te weinig uitgelegd, bijv. in tegenstelling tot bikram. (PS check je PM svp)
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_160828721
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 01:50 schreef tim2308 het volgende:

[..]

Waarom telt ze zo "raar" van 1 tot 5? De vier duurt heel lang en de vijf heel kort, daarna gaat ze heel snel naar de volgende houding. Ik heb geprobeert mee te doen, maar rond de 18e minuut afgehaakt. Het ging me veel te snel en er wordt te weinig uitgelegd, bijv. in tegenstelling tot bikram. (PS check je PM svp)
Dat is de traditionele telling. Alles vijf ademhalingen. Na de vijfde moet je zorgen dat je in de flow blijft, dus gaat ze door. Er wordt niets uitgelegd, omdat er van je wordt verwacht dat je de hele serie al redelijk kent als je naar een workshop van Kino gaat. In de ochtend doe je een hele serie, in de midag neemt ze een thema waarbij ze wel uitlegt, zoals handstand of backbending.

En ik heb je pm gezien, vond het alleen niet interessant, sorry.
  vrijdag 25 maart 2016 @ 17:00:47 #218
47102 Elvi
miemkwien
pi_160936269
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 12:43 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]

Ze zijn speciaal voor ballet, yoga & pilates. Als je een uitglijder bent bijvoorbeeld (door zweet en dergelijke), als je leenmatjes gebruikt en gewoon als je blote voeten niet zo fijn vind. Voor mij is het eerste en laatste van toepassing :P

Ik lees veel goede reviews, maar verschillende dingen over de maat. Denk dat ik het maar gewoon ga proberen :D
En? Hoe zitten ze? :P
  vrijdag 25 maart 2016 @ 19:10:22 #219
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_160939076
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 17:00 schreef Elvi het volgende:

[..]

En? Hoe zitten ze? :P
Ik heb ze nog steeds niet bestelt :+
pi_161836810
@an24 eergisteren voor het eerst een (geleide) ashtangaklas gedaan (bij Ryoga in Rome). Smaakt wel naar meer, Trouwens op Manduka Black mat geyoga'd, wel een heel erg fijne mat. Stroef, comfortabel maar toch niet zacht. Ik snap nu wel waarom ze zo vaak geroemd worden...
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_161895849
Nice!

Hier weer de frequentie aan het opbouwen na een akelige blessure door de EDS, niet door yoga.

Na mijn vakantie ga ik mysore lessen volgen. Ben benieuwd!
  zondag 8 mei 2016 @ 09:29:06 #222
47102 Elvi
miemkwien
pi_162002967
Ik heb bij Banggood goedkope yogablokken gevonden *O* meteen besteld dus ben benieuwd of het wat is :P ook meteen een yogastrap gekocht.

Hebben jullie trouwens ook spierpijn na de les? De day after heb ik onwijze spierpijn.
  zondag 8 mei 2016 @ 10:42:17 #223
11682 Moonah
Jolie femme
pi_162003881
quote:
0s.gif [b]Op zondag 8 mei 2016 09:29 schreef Elvi het volgende:[/b
Hebben jullie trouwens ook spierpijn na de les? De day after heb ik onwijze spierpijn.
Ja, in mijn armen!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_162633814

Videootje in de "achtertuin" met waar ik sta na een maandje ashtanga les :)
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
  dinsdag 7 juni 2016 @ 14:00:18 #225
47102 Elvi
miemkwien
pi_162814685
Hebben jullie een tip voor een (online of offline) yoga-winkel waar ik plussize yoga-leggings kan vinden? En met plussize bedoel ik maat 48. Ik kan alleen maar webshops vinden die tot maat 44 gaan en daar pas ik voorlopig niet in. Mn huidige legging is een hardloop legging en dat is op zich ook ok, maar tegenwoordig hebben veel van dat soort leggings een rits achterop en dat ligt niet lekker met bepaalde oefeningen.
  dinsdag 7 juni 2016 @ 16:34:36 #226
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_162818673
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2016 14:00 schreef Elvi het volgende:
Hebben jullie een tip voor een (online of offline) yoga-winkel waar ik plussize yoga-leggings kan vinden? En met plussize bedoel ik maat 48. Ik kan alleen maar webshops vinden die tot maat 44 gaan en daar pas ik voorlopig niet in. Mn huidige legging is een hardloop legging en dat is op zich ook ok, maar tegenwoordig hebben veel van dat soort leggings een rits achterop en dat ligt niet lekker met bepaalde oefeningen.
moet het persee een legging zijn? :)

en heeft H&M niks? die sport kleding valt meestal wel errug ruim ..
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  woensdag 8 juni 2016 @ 00:09:44 #227
409633 killerkip69
killattack!
pi_162832020
Yoga, beetje geil is dat wel. :9
pi_162854036
Elvi, heel fout misschien maar ik draag naar yoga een gewone legging, dus zo eentje van een tientje van de basis van h&m. Die zijn namelijk voor een deel van katoen, dus dat zit lekker. Ik heb wel een koordje door de band van de legging geregen, want anders zakte hij af. Waarschijnlijk hebben ze dat soort leggings wel in allerlei maten en kleuren.
Er hoeft niet perse "yoga" op te staan, hè? ;)
  donderdag 9 juni 2016 @ 09:48:10 #229
47102 Elvi
miemkwien
pi_162860285
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 22:24 schreef Tele6 het volgende:
Elvi, heel fout misschien maar ik draag naar yoga een gewone legging, dus zo eentje van een tientje van de basis van h&m. Die zijn namelijk voor een deel van katoen, dus dat zit lekker. Ik heb wel een koordje door de band van de legging geregen, want anders zakte hij af. Waarschijnlijk hebben ze dat soort leggings wel in allerlei maten en kleuren.
Er hoeft niet perse "yoga" op te staan, hè? ;)
Met mn dikke benen scheur ik uit de naden van een katoenen legging in bepaalde posities ;) Hardloopleggings zijn vaak dubbel gestikt en stretchen veel meer mee daardoor, en het materiaal stretcht ook veel meer mee.
  maandag 13 juni 2016 @ 08:47:22 #230
37248 BertV
Handgemaakt
pi_162968019
ok, mijn doel is nu een handstand en de bij behorende oefeningen.

Ik zal het vragen aan mijn instructrice, maar volgens mij is dat een stap teveel voor de groep waar ik nu in zit.

Het is zo basic en simpel, zoals optrekken, dat ik het WIL kunnen.

edit: jaja, ik ben aan het oefenen met de nodige koprollen tot gevolg. :+

[ Bericht 13% gewijzigd door BertV op 15-06-2016 10:43:26 ]
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_163180162
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 08:47 schreef BertV het volgende:
ok, mijn doel is nu een handstand en de bij behorende oefeningen.

Ik zal het vragen aan mijn instructrice, maar volgens mij is dat een stap teveel voor de groep waar ik nu in zit.

Het is zo basic en simpel, zoals optrekken, dat ik het WIL kunnen.

edit: jaja, ik ben aan het oefehttps://www.instagram.com/beachyogagirl/nen met de nodige koprollen tot gevolg. :+
BeachYogaGirl heeft al een paar weken tutorials op haar instagram staan die naar een handstand toewerken https://www.instagram.com/beachyogagirl/
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
  dinsdag 21 juni 2016 @ 08:40:35 #232
37248 BertV
Handgemaakt
pi_163181256
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 01:07 schreef tim2308 het volgende:

[..]

BeachYogaGirl heeft al een paar weken tutorials op haar instagram staan die naar een handstand toewerken https://www.instagram.com/beachyogagirl/
dank, ik zal deze bekijken.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_163183269
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 08:40 schreef BertV het volgende:

[..]

dank, ik zal deze bekijken.
Het zijn erg goede tips. Zwaar ook :X
  dinsdag 21 juni 2016 @ 13:37:34 #234
37248 BertV
Handgemaakt
pi_163186018
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 11:14 schreef An24 het volgende:

[..]

Het zijn erg goede tips. Zwaar ook :X
Nah, ik ben geen superheld wat betreft coördinatie en soepelheid, houten-klaas, dat is de reden dat ik pilates doe. Dit heeft wel voor verbetering gezorgd.

Kracht is geen probleem. Ik doe pull-ups "in setjes van 8" met extra gewicht in een rugzak. *)
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_163187013
Weten jullie wel dat het vandaag International Yoga Day is? *O*
  dinsdag 21 juni 2016 @ 14:42:15 #236
37248 BertV
Handgemaakt
pi_163187373
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 14:27 schreef Farenji het volgende:
Weten jullie wel dat het vandaag International Yoga Day is? *O*
*O* nee.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_163188030
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 13:37 schreef BertV het volgende:

[..]

Nah, ik ben geen superheld wat betreft coördinatie en soepelheid, houten-klaas, dat is de reden dat ik pilates doe. Dit heeft wel voor verbetering gezorgd.

Kracht is geen probleem. Ik doe pull-ups "in setjes van 8" met extra gewicht in een rugzak. *)
Blabla. Ik heb EDS en oefen bijna elke dag. Geen excuses en op een dag gaat het lukken ^O^
  dinsdag 21 juni 2016 @ 16:12:07 #238
37248 BertV
Handgemaakt
pi_163189410
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 15:13 schreef An24 het volgende:

[..]

Blabla. Ik heb EDS en oefen bijna elke dag. Geen excuses en op een dag gaat het lukken ^O^
Vanzelfsprekend. :)
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_164093180
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 15:13 schreef An24 het volgende:

[..]

Blabla. Ik heb EDS en oefen bijna elke dag. Geen excuses en op een dag gaat het lukken ^O^
:@ Wat is EDS?

[ Bericht 29% gewijzigd door #ANONIEM op 29-07-2016 17:27:13 ]
pi_164094921
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 17:27 schreef IDkaart het volgende:

[..]

:@ Wat is EDS?
Een bindweefselziekte.

Uitleg linkje naar mijn oude blog:

http://healthy-eds-life.blogspot.nl/p/blog-page.html?m=0
pi_164424194
@an24 Ga je nog naar Kino? Ik las dat ze binnenkort naar Amsterdam komt #
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_164474321
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 12:35 schreef tim2308 het volgende:
@an24 Ga je nog naar Kino? Ik las dat ze binnenkort naar Amsterdam komt #
Nee, ze geeft yoga intensive met haar man. 850 euro :X

Misschien had ik het gedaan als ik niet net 2500 euro had neergelegd voor mijn teacher training die in september begint. Ik ben ook al twee keer naar kino geweest, dus misschien volgend jaar weer ^O^

Ga jij?
pi_164537027
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 20:49 schreef An24 het volgende:

[..]

Nee, ze geeft yoga intensive met haar man. 850 euro :X

Misschien had ik het gedaan als ik niet net 2500 euro had neergelegd voor mijn teacher training die in september begint. Ik ben ook al twee keer naar kino geweest, dus misschien volgend jaar weer ^O^

Ga jij?
Nee, ik zit dan nog in Rome. Ze vraagt ¤850? Mamma mia, wat een geld. Als ik zie hoe vol die lokalen zijn bij haar workshops...
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_165027100
quote:
1s.gif Op zondag 14 augustus 2016 23:27 schreef tim2308 het volgende:

[..]

Nee, ik zit dan nog in Rome. Ze vraagt ¤850? Mamma mia, wat een geld. Als ik zie hoe vol die lokalen zijn bij haar workshops...
Ik zag vandaag dat het voor 50 uur in 8 dagen was. Dan valt het nog mee...
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
  dinsdag 6 juni 2017 @ 23:14:46 #245
456593 Jinkx
It's Monsoon season!
pi_171514004
Kick.

Sinds kort doe ik mee aan een yogales op de sportschool en dat bevalt erg goed. Zijn er nog (steeds) andere mensen hier die het ook actief beoefenen?
pi_171566154
Hier.
Ashtanga yoga met hulp van YouTube, en toen ik er nog tijd voor had heel fijne lesjes poweryoga op de sportschool :)
Tip voor filmpjes: Fightmaster Yoga
pi_171566264
Ik merk inmiddels aan mijn lichaam dat ik te lang geen yoga heb gedaan. Mijn rechterheup is lang zo soepel niet en soms zelfs pijnlijk als ik in een kleermakerszit wil zitten.... Tijd om youtube weer aan te slingeren!

Ik ga Fightmaster yoga eens bekijken :)
pi_171567156
Voor de rotterdammerts: elke zondag van 11 tot 12 is er gratis yoga op het schouwburgplein! Elke week een andere docent en stijl.
  vrijdag 9 juni 2017 @ 14:19:46 #249
456593 Jinkx
It's Monsoon season!
pi_171572898
Dat is een toffe tip, Farenji.

Ik zag een 30 day challenge op youtube voorbij komen, daar ga ik mij aan wagen.
  vrijdag 9 juni 2017 @ 17:49:05 #250
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_171578093
quote:
3s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 09:37 schreef Farenji het volgende:
Voor de rotterdammerts: elke zondag van 11 tot 12 is er gratis yoga op het schouwburgplein! Elke week een andere docent en stijl.
zoiets is er geloof ik ook in de paleistuin in den hag..
binnenkort maar eens langs :)

hoe gaat het eigenlijk met de yogi's die aan hun opleiding tot instructeur zijn begonnen? hoe bevalt het? is het wat je verwachtte of valt het tegen? ik ben benieuwd!

binnenkort ga ik weer een weekje yoga en surfen in Portugal.. ideaaale combi! helemaal zin in!
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_173100939
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 17:49 schreef Barreltje het volgende:

[..]


hoe gaat het eigenlijk met de yogi's die aan hun opleiding tot instructeur zijn begonnen? hoe bevalt het? is het wat je verwachtte of valt het tegen? ik ben benieuwd!


Vorig jaar november een 200h bij Samyak in Mysore gedaan. Wat een gave ervaring, zoveel geleerd in een maand tijd! Ik wil weer! mijn blogposts
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_173245253
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 17:49 schreef Barreltje het volgende:

[..]

zoiets is er geloof ik ook in de paleistuin in den hag..
binnenkort maar eens langs :)

hoe gaat het eigenlijk met de yogi's die aan hun opleiding tot instructeur zijn begonnen? hoe bevalt het? is het wat je verwachtte of valt het tegen? ik ben benieuwd!

binnenkort ga ik weer een weekje yoga en surfen in Portugal.. ideaaale combi! helemaal zin in!
Om het hoekje kijkend O-)

Ik ben inmiddels klaar bij de Ashtanga yoga academie Rotterdam (AYA). Was super. Deed voor mij meer dan een revalidatietraining voor mijn EDS. Ook de teacher training bij de one and only Manju patabbi Jois was geweldig! Inmiddels geef ik parttime vaste lessen bij yogastudio Jnana te Delft. Ook geef ik individuele yoga coaching en workshops met yoga humor bij bedrijven via mijn bedrijf 'AboutFace' Had deze ontwikkeling niet willen missen ^O^
pi_173301024
Gaaf An! Waar heb je die training met Jois gedaan?
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_173301271
Leuk An!
Wat fijn dat het je zo helpt.

Ik doe tegenwoordig op maandagavond mee met een Hatha Yoga les in de Vlinderhof, een mooie plek in het Maximápark hier in Utrecht. Vanavond helaas alweer een kwartier eerder, je merkt nu al dat het vroeger donker wordt!
pi_173729316
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2017 14:50 schreef tim2308 het volgende:
Gaaf An! Waar heb je die training met Jois gedaan?
Hij was in juli een week in Zeeland.
pi_173737870
Heeeee daar is An weer! Jouw vorige "kijkt om hoekje" hier had ik gemist.
Ik heb twee jaar geleden ofzo een tijdje met jou in Gezond Slank gepost en dat zul je niet weten maar je hebt me toen zo geïnspireerd om yoga te gaan doen! Inmiddels doe ik (bijna) dagelijks vinyasa yoga / ashtanga yoga, alleen de hand- en hoofdstanden lukken nog niet zo maar verder gaat het super, sterk lijf en helder hoofd O+
pi_173782848
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 19:56 schreef Tele6 het volgende:
Heeeee daar is An weer! Jouw vorige "kijkt om hoekje" hier had ik gemist.
Ik heb twee jaar geleden ofzo een tijdje met jou in Gezond Slank gepost en dat zul je niet weten maar je hebt me toen zo geïnspireerd om yoga te gaan doen! Inmiddels doe ik (bijna) dagelijks vinyasa yoga / ashtanga yoga, alleen de hand- en hoofdstanden lukken nog niet zo maar verder gaat het super, sterk lijf en helder hoofd O+
Hai! :W

Wat leuk om te lezen. Zag dat slank ook weer wakker is idd.

Fijn dat het heeft geholpen om je fan te maken ;)
Ben benieuwd naar je resultaten. Handstand lukt mij ook nog steeds niet hoor. Pincha lukt inmiddels wel, ook in scorpion O+

Als je me wilt blijven volgen kan je mij ook op instagram en facebook vinden onder @yoginian
pi_173805802
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2017 22:40 schreef An24 het volgende:

[..]

Hai! :W

Wat leuk om te lezen. Zag dat slank ook weer wakker is idd.

Fijn dat het heeft geholpen om je fan te maken ;)
Ben benieuwd naar je resultaten. Handstand lukt mij ook nog steeds niet hoor. Pincha lukt inmiddels wel, ook in scorpion O+

Als je me wilt blijven volgen kan je mij ook op instagram en facebook vinden onder @yoginian
Ik heb je Facebook gevonden, leuk :)
Mooie foto's, ik kan het natuurlijk niet zien van mezelf maar ik denk niet dat ik zo mooi in de houdingen sta. Het is wel verbeterd: van de yogalerares bij het universitair sportcentrum kreeg ik complimenten over mijn trikonasana, ze kon veel vooruitgang zien :D
Ik krijg ook steeds meer kracht in mijn armen en buik zodat chatturanga netjes gaat en ik kan al een halve lotushouding! :)

Ik ben nu in het buitenland, dus ik oefen zelf of met youtubefilmpjes. Ik vind de filmpjes van Fightmaster Yoga prettig, daar zit een hoop uitdaging en afwisseling in en lekker veel vinyasa's. Als ik terug in Nederland ben wil ik wel weer irl yogalessen gaan doen, want dan kunnen ze mijn houding corrigeren en dat is toch wel heel belangrijk. En het is leuk om met een groep dingen te doen.
Jij bent nu yogalerares toch? Geef je ook wel eens clinics of losse lessen? :)
pi_173883393
Vanochtend kwam ik heel ver met de forearm balance, ik kon nog niet blijven staan maar kwam wel tot de muur achter me! *O*
De truc bleek dat ik mijn bovenarmen/schouders alvast wat richting de muur moet bewegen in plaats van juist iets de andere kant. Dan kom ik verder omhoog met mijn benen in plaats van dat ik heel snel terug val.
Alleen beetje jammer voor mijn onderburen met al het gestamp op de vloer voor iedere poging... :')
pi_173883881
Vanavond ga ik weer voor het eerst in maanden naar een les :@ de afgelopen maanden ging dat niet omdat ik te gestressed was. Ik weet het, heel dubbel, omdat je juist van yoga ontspant.
Maar het er naartoe gaan, en mijn perfectionisme hielden het tegen.

Ik wil elke positie meteen perfect doen, ik wil de beste in de klas zijn. En dat gaat gewoon niet :') ik ben nog beginner, m'n dikke lijf zit me bij sommige posities in de weg, en m'n knie is nu verrot waardoor ik niet meer met m'n volle gewicht erop kan staan. En ik voel me altijd bekeken omdat ik de dikste in de groep ben. Yoga is bij het grote publiek nog steeds iets voor magere vegans dus ik krijg regelmatig vreemde blikken.

Dus ik ben heel benieuwd hoe het vanavond gaat lopen. :P
pi_173885023
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 09:19 schreef Elvi het volgende:
Vanavond ga ik weer voor het eerst in maanden naar een les :@ de afgelopen maanden ging dat niet omdat ik te gestressed was. Ik weet het, heel dubbel, omdat je juist van yoga ontspant.
Maar het er naartoe gaan, en mijn perfectionisme hielden het tegen.

Ik wil elke positie meteen perfect doen, ik wil de beste in de klas zijn. En dat gaat gewoon niet :') ik ben nog beginner, m'n dikke lijf zit me bij sommige posities in de weg, en m'n knie is nu verrot waardoor ik niet meer met m'n volle gewicht erop kan staan. En ik voel me altijd bekeken omdat ik de dikste in de groep ben. Yoga is bij het grote publiek nog steeds iets voor magere vegans dus ik krijg regelmatig vreemde blikken.

Dus ik ben heel benieuwd hoe het vanavond gaat lopen. :P
Wat goed dat je weer gaat! Probeer dat idee van bekeken worden los te laten, ik denk dat dat echt voornamelijk in je hoofd zit. Yoga is voor iedereen. De meesten hebben het ook veel te druk met de eigen yoga om aandacht voor anderen te hebben. Geldt voor mij iig wel. Zelf ben ik overigens ook niet de slankste, en dan ook vaak de enige man. Boeit me helemaal niks, ik kom voor de yoga, en de rest ook. Je zit uiteindelijk toch alleen op je matje, en je hebt alleen met je eigen ademhaling en je eigen lichaam te maken. Respecteer de grenzen van je lichaam en wees niet te streng voor jezelf. Het is een oefening, geen wedstrijd. Vooruitgang komt vanzelf!
pi_173885476
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 09:19 schreef Elvi het volgende:
Vanavond ga ik weer voor het eerst in maanden naar een les :@ de afgelopen maanden ging dat niet omdat ik te gestressed was. Ik weet het, heel dubbel, omdat je juist van yoga ontspant.
Maar het er naartoe gaan, en mijn perfectionisme hielden het tegen.

Ik wil elke positie meteen perfect doen, ik wil de beste in de klas zijn. En dat gaat gewoon niet :') ik ben nog beginner, m'n dikke lijf zit me bij sommige posities in de weg, en m'n knie is nu verrot waardoor ik niet meer met m'n volle gewicht erop kan staan. En ik voel me altijd bekeken omdat ik de dikste in de groep ben. Yoga is bij het grote publiek nog steeds iets voor magere vegans dus ik krijg regelmatig vreemde blikken.

Dus ik ben heel benieuwd hoe het vanavond gaat lopen. :P
Fijn dat je weer gaat!

Bij mijn sportschool zijn er verschillende yogaleraressen met alle mogelijke verschillende lichamen: er is iemand bij met fors overgewicht en er is ook iemand bij die versleten gewrichten heeft waardoor ze sommige houdingen niet kan. Ze leren ons dat dat niet uitmaakt: dat je met ieder lichaam een vorm van yoga kunt vinden die voor jou goed voelt en prettig is. Er zijn kussentjes en yogablokken die ook heel handig zijn als je niet zo ver komt in een houding en we krijgen altijd meerdere varianten van houdingen. Misschien kan het voor je lonen om een dergelijke plek te vinden in plaats van een plek waar je je niet op je gemak voelt :*

En de vreemde blikken zullen heus meevallen inderdaad... Mensen zijn toch vooral met zichzelf bezig. En je weet niet wat ze denken als ze dan kijken. Er is bij mijn yogales een man die absoluut niet in kleermakerszit komt, het lijkt er niet eens op. Soms kijk ik naar hem - natuurlijk - maar wat ik daarbij denk is dat ik het ontzettend knap vind dat hij zich niet laat weerhouden door de stijfheid bij zijn heupen en gewoon meekomt met de yogales _O_
pi_173900941
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2017 10:31 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Ik heb je Facebook gevonden, leuk :)
Mooie foto's, ik kan het natuurlijk niet zien van mezelf maar ik denk niet dat ik zo mooi in de houdingen sta. Het is wel verbeterd: van de yogalerares bij het universitair sportcentrum kreeg ik complimenten over mijn trikonasana, ze kon veel vooruitgang zien :D
Ik krijg ook steeds meer kracht in mijn armen en buik zodat chatturanga netjes gaat en ik kan al een halve lotushouding! :)

Ik ben nu in het buitenland, dus ik oefen zelf of met youtubefilmpjes. Ik vind de filmpjes van Fightmaster Yoga prettig, daar zit een hoop uitdaging en afwisseling in en lekker veel vinyasa's. Als ik terug in Nederland ben wil ik wel weer irl yogalessen gaan doen, want dan kunnen ze mijn houding corrigeren en dat is toch wel heel belangrijk. En het is leuk om met een groep dingen te doen.
Jij bent nu yogalerares toch? Geef je ook wel eens clinics of losse lessen? :)
Ja klopt! Ik doe alles eigenlijk. Als zzp'er laat ik mij bij yogascholen inhuren. En ik geef ook privelessen en workshops. Dat is vooral bij bedrijven ook erg leuk. Ik laat ze dan wat houdingen doen en stop er veel humor in. Met een vertaling naar de werksfeer. Ik geef dan ookeen kleine demo, voor de inspiratie.
pi_173901027
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 09:19 schreef Elvi het volgende:
Vanavond ga ik weer voor het eerst in maanden naar een les :@ de afgelopen maanden ging dat niet omdat ik te gestressed was. Ik weet het, heel dubbel, omdat je juist van yoga ontspant.
Maar het er naartoe gaan, en mijn perfectionisme hielden het tegen.

Ik wil elke positie meteen perfect doen, ik wil de beste in de klas zijn. En dat gaat gewoon niet :') ik ben nog beginner, m'n dikke lijf zit me bij sommige posities in de weg, en m'n knie is nu verrot waardoor ik niet meer met m'n volle gewicht erop kan staan. En ik voel me altijd bekeken omdat ik de dikste in de groep ben. Yoga is bij het grote publiek nog steeds iets voor magere vegans dus ik krijg regelmatig vreemde blikken.

Dus ik ben heel benieuwd hoe het vanavond gaat lopen. :P
Goed dat je toch gaat. En wat iedereen al zegt. Je voelt je misschien bekeken, maar iedereen heeft zijn eigen issues. En de beste worden is ook lastig, omdat yoga een levensstijl is. De houdingen zijn slechts een achtste deel van yoga ;)
pi_173901126
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 08:39 schreef Tele6 het volgende:
Vanochtend kwam ik heel ver met de forearm balance, ik kon nog niet blijven staan maar kwam wel tot de muur achter me! *O*
De truc bleek dat ik mijn bovenarmen/schouders alvast wat richting de muur moet bewegen in plaats van juist iets de andere kant. Dan kom ik verder omhoog met mijn benen in plaats van dat ik heel snel terug val.
Alleen beetje jammer voor mijn onderburen met al het gestamp op de vloer voor iedere poging... :')
En: je ribben tucken. Navel naar binnen trekken en omhoog (bandha) ^O^
pi_182514757
Hai, ik wilde iets van yoga gaan doen om me meer bewust te worden van mijn lijf en omdat ik een stresskip ben. Maar ik ben ook hypermobiel dus ik moet juist niet soepeler worden. Ik heb nu weinig klachten maar als ik vroeger op turnen of ballet had gezeten had ik een groot probleem gehad zegmaar. Is yoga dan een slecht idee en kan ik beter taichi gaan doen? Of zijn er toch vormen die wel kunnen passen?

Misschien raar dat ik het hier vraag maar ik heb ook niet de beste ervaringen met fysiotherapeuten en huisartsen enzo en ik meen dat An een bepaalde soort doet die sterker maakt ipv soepeler? Ik was een beetje aan het zoeken naar yin yoga ivm ontstressen maar dat is dus waarschijnlijk een slecht plan om te gaan doen? Ik wil het liefst beginnen met YouTube filmpjes want les vind ik veel te eng. Ik zag de yogaa with adrienne filmpjes maar hoe weet ik of dat de goede soort is voor mijn lijf? Iemand die misschien tips heeft? :D
pi_182515033
quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2018 18:57 schreef _flore het volgende:
Hai, ik wilde iets van yoga gaan doen om me meer bewust te worden van mijn lijf en omdat ik een stresskip ben. Maar ik ben ook hypermobiel dus ik moet juist niet soepeler worden. Ik heb nu weinig klachten maar als ik vroeger op turnen of ballet had gezeten had ik een groot probleem gehad zegmaar. Is yoga dan een slecht idee en kan ik beter taichi gaan doen? Of zijn er toch vormen die wel kunnen passen?

Misschien raar dat ik het hier vraag maar ik heb ook niet de beste ervaringen met fysiotherapeuten en huisartsen enzo en ik meen dat An een bepaalde soort doet die sterker maakt ipv soepeler? Ik was een beetje aan het zoeken naar yin yoga ivm ontstressen maar dat is dus waarschijnlijk een slecht plan om te gaan doen? Ik wil het liefst beginnen met YouTube filmpjes want les vind ik veel te eng. Ik zag de yogaa with adrienne filmpjes maar hoe weet ik of dat de goede soort is voor mijn lijf? Iemand die misschien tips heeft? :D
An doet ashtanga yoga, als ik me niet vergis. Dat is yoga waarbij je altijd in dezelfde volgorde dezelfde houdingen doet, en in iedere houding niet heel lang blijft staan. Als je op youtube naar Ashtanga Primary Sequence zoekt, krijg je wel voorbeelden. Er zijn ook lessen in ashtanga yoga. Ik vond het zelf makkelijker om te beginnen met vinyasa yoga. Daarbij sta je meestal ook korter in houdingen, en je doet telkens een vaste serie bewegingen tussen houdingen (die serie heet een vinyasa). Ik vind de filmpjes van Fightmaster Yoga prettig om te gebruiken. Wel even goed kijken welke soort filmpjes je neemt, want ze heeft ook hatha yoga filmpjes en daarbij zit je waarschijnlijk te lang in houdingen (meer stretchen, minder gericht op sterk worden). Ik doe meestal lessen uit haar YogaFix90 serie (ben nu voor de derde keer alle 90 aan het doen :D ). Om te beginnen moet je misschien wel naar filmpjes zoeken die iets meer voor beginners zijn, het startniveau van de YogaFix90 is vrij hoog. En sla vooral stukken over als ze niet goed voelen!
pi_182515488
Met hypermobiliteit kun je yin yoga misschien beter niet doen, daarmee oefen je juist je flexibiliteit door heel lang in houdingen te blijven. Voor meer krachttraining is vinyasa of ashtanga dan beter maar ook daar geldt dat er veel flexibiliteit bij komt kijken dus moet je altijd goed opletten dat je niet te ver gaat. Maar dat geldt voor iedereen, je grenzen van je lichaam leren kennen is een essentieel aspect van yoga.
pi_182516942
@Tele6: Ah dankjewel voor de tips en termen die je noemt. Dat maakt het al makkelijker om wat gerichter te zoeken naar iets passends.

@farenji: Ja dat gevoel kreeg ik ook al een beetje, dat yin yoga juist teveel gericht is op flexibeler worden. De grenzen van mijn lichaam leren kennen (en daar niet overheen gaan :+ ) is sowieso iets dat ik nog aan het leren ben.
pi_182825450
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 20:58 schreef _flore het volgende:
@Tele6: Ah dankjewel voor de tips en termen die je noemt. Dat maakt het al makkelijker om wat gerichter te zoeken naar iets passends.

@farenji: Ja dat gevoel kreeg ik ook al een beetje, dat yin yoga juist teveel gericht is op flexibeler worden. De grenzen van mijn lichaam leren kennen (en daar niet overheen gaan :+ ) is sowieso iets dat ik nog aan het leren ben.
Hoi :+

Precies wat er al gezegd is. Idd een versterkende vorm van yoga kiezen.

Op mijn website vind je alle info over yoga en hypermobiliteit (in mijn geval EDS)

http://www.yoginian.com

Als je probleem nu heel ernstig is, stuur mij dan een berichtje. Ik geef ook persoonlijke “training”.
pi_182833502
quote:
1s.gif Op maandag 29 oktober 2018 22:35 schreef An24 het volgende:

[..]

Hoi :+

Precies wat er al gezegd is. Idd een versterkende vorm van yoga kiezen.

Op mijn website vind je alle info over yoga en hypermobiliteit (in mijn geval EDS)

http://www.yoginian.com

Als je probleem nu heel ernstig is, stuur mij dan een berichtje. Ik geef ook persoonlijke “training”.
Dankjewel An! Ik ga je website eens bestuderen! O+
pi_183017277
quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2018 18:57 schreef _flore het volgende:
Ik wil het liefst beginnen met YouTube filmpjes want les vind ik veel te eng.
Ik snap de angst maar vergeet niet dat een aanwezige leraar ervoor zorgt dat je minder snel dingen verkeerd aanleert, en niet je grenzen overschrijdt! En ze kunnen ervoor zorgen dat je met de juiste basics begint ipv te snel door te gaan naar oefeningen waar je nog niet klaar voor bent. :) Dat kan een youtube filmpje natuurlijk niet.
pi_183023785
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2018 10:40 schreef Maartenno het volgende:

[..]

Ik snap de angst maar vergeet niet dat een aanwezige leraar ervoor zorgt dat je minder snel dingen verkeerd aanleert, en niet je grenzen overschrijdt! En ze kunnen ervoor zorgen dat je met de juiste basics begint ipv te snel door te gaan naar oefeningen waar je nog niet klaar voor bent. :) Dat kan een youtube filmpje natuurlijk niet.
Plus dat je door de positieve peer pressure in een klas minder snel zal denken "fuck this shit, ik ga bier drinken!"
pi_183523059
Kent één van jullie een youtubekanaal waar relatief simpele oefeningen van een minuut of 10-15 worden doorgenomen die ik kan doen voor het slapen gaan?
  maandag 3 december 2018 @ 22:10:48 #275
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_183523554
quote:
14s.gif Op maandag 3 december 2018 21:54 schreef Meridiaan het volgende:
Kent één van jullie een youtubekanaal waar relatief simpele oefeningen van een minuut of 10-15 worden doorgenomen die ik kan doen voor het slapen gaan?
Blogilates.
  maandag 3 december 2018 @ 22:16:32 #276
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_183523693
quote:
14s.gif Op maandag 3 december 2018 21:54 schreef Meridiaan het volgende:
Kent één van jullie een youtubekanaal waar relatief simpele oefeningen van een minuut of 10-15 worden doorgenomen die ik kan doen voor het slapen gaan?
Fightmaster yoga ^O^

Wel een irritante stem ;(
pi_183536691
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 22:16 schreef IrishBastard het volgende:

[..]

Fightmaster yoga ^O^

Wel een irritante stem ;(
Oh, ik vind dat ze juist wel een fijne manier van praten heeft.
Yoga with Adriene daarentegen ;)
pi_184184165
Leuk topic _O_

Waar kopen jullie eigenlijk je yogaspullen?

Hema heeft ook al een lijn zag ik maar vraag me af of de kwaliteit wat is :')
pi_184184292
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 17:36 schreef Jayden2010 het volgende:
Leuk topic _O_

Waar kopen jullie eigenlijk je yogaspullen?

Hema heeft ook al een lijn zag ik maar vraag me af of de kwaliteit wat is :')
Ik heb een manduka mat, die kosten flink wat maar gaan wel een leven mee. Ik heb daarvoor wel eens een el cheapo mat gekocht maar nauwelijks een jaar later vielen daar de gaten in.
  zondag 3 maart 2019 @ 11:53:25 #280
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185359621
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 december 2018 19:39 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Oh, ik vind dat ze juist wel een fijne manier van praten heeft.
Yoga with Adriene daarentegen ;)
Ik vind haar wel cool.
Resistance is futile.
  zondag 3 maart 2019 @ 11:57:35 #281
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185359706
Ik doe sinds 2 maanden elke week yin yoga. Na lange tijd niks gedaan te hebben, toch weer opgepakt in verband met rugklachten. Ik denk dat ik uiteindelijk overstap maar een andere vorm, yin yoga is wel lekker relaxt om je bindweefsel en spieren weer in redelijke vorm te krijgen maar ik vraag me ook af of je er uiteindelijk niet in stagneert. Ik vermaak me er nog wel een tijd mee ;) .

Ik heb een abonnement voor 1 x per week, en dan kan ik ook hatha, vinyasa en aerial yoga doen. Vinyasa en hatha heb ik in het verleden gedaan. Hatha kan ik wel weer aan, vinyasa is nu nog een brug te ver, aerial lijkt me nog een beetje eng :+ .
Resistance is futile.
pi_185359929
Ik trek alleen yin yoga niet zo goed, word er vaak onrustig van. Ik zit al de hele dag en vind het dan lekker als mijn yoga wat dynamischer is. In de school waar ik kom hebben ze ook yin/yang yoga en dat is een combinatie van rustige en dynamische asana en dat is best okay. Liefst doe ik vinyasa waar ik flink bij moet zweten, maar gewoon hatha is ook lekker omdat je dan vaak wat gevarieerdere asana doet ipv elke keer die herhalende vinyasas en warriors.
  zondag 3 maart 2019 @ 12:18:34 #283
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_185360148
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 11:57 schreef Seven. het volgende:
Ik doe sinds 2 maanden elke week yin yoga. Na lange tijd niks gedaan te hebben, toch weer opgepakt in verband met rugklachten. Ik denk dat ik uiteindelijk overstap maar een andere vorm, yin yoga is wel lekker relaxt om je bindweefsel en spieren weer in redelijke vorm te krijgen maar ik vraag me ook af of je er uiteindelijk niet in stagneert. Ik vermaak me er nog wel een tijd mee ;) .

Ik heb een abonnement voor 1 x per week, en dan kan ik ook hatha, vinyasa en aerial yoga doen. Vinyasa en hatha heb ik in het verleden gedaan. Hatha kan ik wel weer aan, vinyasa is nu nog een brug te ver, aerial lijkt me nog een beetje eng :+ .
In jouw geval snap ik dat je rustig wilt opbouwen :)

Zelf doe ik dagelijks 20-25 minuten via YouTube (tweede ronde Yoga 30 van Fightmaster), één yin les en één poweryoga les.

Vind het een fijne combinatie van ontspannen, kracht en conditie opbouwen met best een bizar resultaat in 1,5 maand :o
  zondag 3 maart 2019 @ 13:03:29 #284
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185361097
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2019 12:07 schreef Farenji het volgende:
Ik trek alleen yin yoga niet zo goed, word er vaak onrustig van. Ik zit al de hele dag en vind het dan lekker als mijn yoga wat dynamischer is. In de school waar ik kom hebben ze ook yin/yang yoga en dat is een combinatie van rustige en dynamische asana en dat is best okay. Liefst doe ik vinyasa waar ik flink bij moet zweten, maar gewoon hatha is ook lekker omdat je dan vaak wat gevarieerdere asana doet ipv elke keer die herhalende vinyasas en warriors.
Buiten de eindeloze herhalingen, vinyasa is ook gewoon knetterzwaar!! :+
Resistance is futile.
  zondag 3 maart 2019 @ 13:04:56 #285
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185361127
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 12:18 schreef IrishBastard het volgende:

[..]

In jouw geval snap ik dat je rustig wilt opbouwen :)

Zelf doe ik dagelijks 20-25 minuten via YouTube (tweede ronde Yoga 30 van Fightmaster), één yin les en één poweryoga les.

Vind het een fijne combinatie van ontspannen, kracht en conditie opbouwen met best een bizar resultaat in 1,5 maand :o
Welke resultaten?

Ik merk wel een aanzienlijke verbetering in flexibiliteit, al ben ik altijd al enigszins hypermobiel geweest.
Resistance is futile.
pi_185361831
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 13:03 schreef Seven. het volgende:

[..]

Buiten de eindeloze herhalingen, vinyasa is ook gewoon knetterzwaar!! :+
Ja, zeker, loeizwaar, maar je krijgt er ook fantastische core strength van en daar heb je veel profijt van op allerlei gebieden. Juist door de herhalingen gaat je conditie heel snel vooruit. En je kan alles ook aanpassen aan je niveau, bijv ipv de volle chaturanga kun je je knieën op de mat plaatsen en ipv upward dog kun je lage cobra doen. En tussendoor gewoon uitrusten in child pose als je het even echt niet meer trekt.
  zondag 3 maart 2019 @ 14:51:59 #287
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_185363308
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 13:04 schreef Seven. het volgende:

[..]

Welke resultaten?

Ik merk wel een aanzienlijke verbetering in flexibiliteit, al ben ik altijd al enigszins hypermobiel geweest.
Eigenlijk wat farenji zegt: snelle conditie en kracht stappen gemaakt. Daarnaast zonder enige andere moeite 3 kilo kwijt binnen een maand (terwijl ik maar een kilo of 6 teveel had denk ik).
pi_185364311
Ik vind de herhalingen in vinyasa yoga ook altijd wel meditatief. Ik kan gerust een halfuur lang (zonder instructie) zonnegroeten doen met hier en daar wat kleine variaties. O+
pi_185400740
Gisteren ben ik voor een keer naar een andere school gegaan en daar bleken ze aan het opbouwen te zijn naar een event as zaterdag, Yoga stops traffic, een soort sponsorloop maar dan met 108 zonnegroeten achter elkaar. Gisteren hebben we er "maar" 24 gedaan, is op zich te doen als je in de flow zit, dan ga je gewoon door. Voelt best lekker, maar toch wel beetje spierpijn vandaag. :')

Zit nog te twijfelen of ik zaterdag mee doe, 108 is ruim vier keer zoveel, doe je ook wel een paar uur over.
pi_185409096
108 :o dat is inderdaad een hele hoop. Als je mee gaat doen @Farenji hoor ik graag hoe het was!
Misschien ga ik ook eens proberen om meer dan vijf zonnegroeten na elkaar te doen. Nu doe ik meestal vijf keer zonnegroet A en drie keer zonnegroet B aan het begin van een yogasessie, om op te warmen.
  donderdag 20 juni 2019 @ 02:08:54 #291
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187514424
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 15:42 schreef Tele6 het volgende:
Ik vind de herhalingen in vinyasa yoga ook altijd wel meditatief. Ik kan gerust een halfuur lang (zonder instructie) zonnegroeten doen met hier en daar wat kleine variaties. O+
Hah, ik ben na een halve serie de draad al kwijt :+
Resistance is futile.
  donderdag 20 juni 2019 @ 02:15:39 #292
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187514446
:W

Ik doe nu vaker dan 1 x per week yin yoga. Ik heb nu vinyasa lesje meegepakt en dat ging lekker. Aankomende week ben ik niet in het land en deze week zat de vinyasa les al volgeboekt. Maar OK, vanaf juli dus een intensiever programma.

Wat ik met de begeleidster afgesproken heb: zij gaat me helpen met vinyasa. Het is ons beiden opgevallen dat de flexibiliteit vooruit gaat, maar de spierkracht nauwelijks. Dit komt doordat ik hypermobiel ben. Ik kan vaak met gemak strekken voorbij het punt waar je nog kracht nodig hebt om in de houding te blijven. Lekker doorhangen in allerlei overstrekte poses dus. Ik ben ook zelden geneigd om mezelf te ondersteunen met blokken of bolsters.

Benieuwd of het me met vinyasa wel lukt om core strenght op te bouwen!
Resistance is futile.
  donderdag 20 juni 2019 @ 02:17:19 #293
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187514456
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 10:41 schreef Farenji het volgende:
Gisteren ben ik voor een keer naar een andere school gegaan en daar bleken ze aan het opbouwen te zijn naar een event as zaterdag, Yoga stops traffic, een soort sponsorloop maar dan met 108 zonnegroeten achter elkaar. Gisteren hebben we er "maar" 24 gedaan, is op zich te doen als je in de flow zit, dan ga je gewoon door. Voelt best lekker, maar toch wel beetje spierpijn vandaag. :')

Zit nog te twijfelen of ik zaterdag mee doe, 108 is ruim vier keer zoveel, doe je ook wel een paar uur over.
108 :') !! Heb je meegedaan?
Resistance is futile.
pi_187515730
quote:
2s.gif Op donderdag 20 juni 2019 02:15 schreef Seven. het volgende:
:W

Ik doe nu vaker dan 1 x per week yin yoga. Ik heb nu vinyasa lesje meegepakt en dat ging lekker. Aankomende week ben ik niet in het land en deze week zat de vinyasa les al volgeboekt. Maar OK, vanaf juli dus een intensiever programma.

Wat ik met de begeleidster afgesproken heb: zij gaat me helpen met vinyasa. Het is ons beiden opgevallen dat de flexibiliteit vooruit gaat, maar de spierkracht nauwelijks. Dit komt doordat ik hypermobiel ben. Ik kan vaak met gemak strekken voorbij het punt waar je nog kracht nodig hebt om in de houding te blijven. Lekker doorhangen in allerlei overstrekte poses dus. Ik ben ook zelden geneigd om mezelf te ondersteunen met blokken of bolsters.

Benieuwd of het me met vinyasa wel lukt om core strenght op te bouwen!
Klinkt alsof het heel belangrijk is dat je die kracht opbouwt, juist om jezelf tegen te kunnen houden om te voorkomen dat je overstrekt.
Ik merk ook weleens dat ik in m'n flexibiliteit hang in plaats van kracht te gebruiken, en dan corrigeer ik dat gauw. Flexibiliteit en kracht moeten in balans met elkaar zijn. Ik heb ooit een clinic van iemand gehad die het verschil tussen flexibiliteit en mobiliteit uitlegde. (Of iig, zo noemde hij het.) Flexibiliteit is dat je ergens heen kunt rekken, mobiliteit is dat je op eigen spierkracht daar kunt komen. Bijvoorbeeld met flexibiliteit kun je misschien wel in een diepe squat komen, maar mobiliteit is dat je er gecontroleerd naartoe en weer uit komt. Of dat je door flexibiliteit je been heel hoog omhoog kunt trekken met je hand: mobiliteit is dat je geen hand nodig hebt. Mijn doel is mobiliteit. Dus de bewegingsrange van mijn spieren vergroten zonder krachtverlies.
  donderdag 20 juni 2019 @ 12:52:57 #295
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187518585
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 08:50 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Klinkt alsof het heel belangrijk is dat je die kracht opbouwt, juist om jezelf tegen te kunnen houden om te voorkomen dat je overstrekt.
Ik merk ook weleens dat ik in m'n flexibiliteit hang in plaats van kracht te gebruiken, en dan corrigeer ik dat gauw. Flexibiliteit en kracht moeten in balans met elkaar zijn. Ik heb ooit een clinic van iemand gehad die het verschil tussen flexibiliteit en mobiliteit uitlegde. (Of iig, zo noemde hij het.) Flexibiliteit is dat je ergens heen kunt rekken, mobiliteit is dat je op eigen spierkracht daar kunt komen. Bijvoorbeeld met flexibiliteit kun je misschien wel in een diepe squat komen, maar mobiliteit is dat je er gecontroleerd naartoe en weer uit komt. Of dat je door flexibiliteit je been heel hoog omhoog kunt trekken met je hand: mobiliteit is dat je geen hand nodig hebt. Mijn doel is mobiliteit. Dus de bewegingsrange van mijn spieren vergroten zonder krachtverlies.
Ik begin ineens het belang te snappen van de langzame gecontroleerde beweging om van a naar b te komen!
Resistance is futile.
pi_187518862
quote:
7s.gif Op donderdag 20 juni 2019 12:52 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik begin ineens het belang te snappen van de langzame gecontroleerde beweging om van a naar b te komen!
Ja precies! Niet in een houding vallen of duwen, maar op eigen kracht erheen.
Daarnaast het bewust zijn van je eigen lichaam: hoe is de weg naar een houding toe? Kom je moeilijke punten tegen? Kom je een plek tegen die heel goed voelt, waar je even pauze wilt houden? Gaat er iets trillen of trekken? Het is heel goed om daar aandacht voor te hebben. Ik vind het zelf ook fijn om de beweging te synchroniseren met mijn ademhaling, en de ademhaling/aandacht te richten op waar de beweging plaatsvindt. Om krachtig adem te halen voor krachtige bewegingen. Een openende beweging is een inademing, een sluitende of ontspannende beweging is een uitademing.
pi_187589521
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 08:50 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Klinkt alsof het heel belangrijk is dat je die kracht opbouwt, juist om jezelf tegen te kunnen houden om te voorkomen dat je overstrekt.
Ik merk ook weleens dat ik in m'n flexibiliteit hang in plaats van kracht te gebruiken, en dan corrigeer ik dat gauw. Flexibiliteit en kracht moeten in balans met elkaar zijn. Ik heb ooit een clinic van iemand gehad die het verschil tussen flexibiliteit en mobiliteit uitlegde. (Of iig, zo noemde hij het.) Flexibiliteit is dat je ergens heen kunt rekken, mobiliteit is dat je op eigen spierkracht daar kunt komen. Bijvoorbeeld met flexibiliteit kun je misschien wel in een diepe squat komen, maar mobiliteit is dat je er gecontroleerd naartoe en weer uit komt. Of dat je door flexibiliteit je been heel hoog omhoog kunt trekken met je hand: mobiliteit is dat je geen hand nodig hebt. Mijn doel is mobiliteit. Dus de bewegingsrange van mijn spieren vergroten zonder krachtverlies.
Helaas klopt je uitleg flexibiliteit niet helemaal.

Mobiliteit zit in je gewrichten. “Full range of motion” betekent dat je volledig mobiel bent in je gewrichten en dat je korte spieren daar niet bij storen. Bij hypermobiliteit heb je meer dan een full range of motion, dus beweeg je te ver in je gewrichten. (Pezen, banden etc).

Flexibiliteit zit in je spieren. Korte of lange spieren bestaan niet. Je spieren zijn flexibel als ze volledig kunnen ontspannen. Je spiervezels zijn dan langer, maar de spier zelf niet. Als de spiervezels niet kunnen ontspannen zijn ze korter, dus ben je stijf.

Bij hypermobiliteit zijn je gewrichten al mobiel. Als je dan ook flexibel bent, krijg je problemen zoals Seven. Hypermobiele mensen hebben vaak een slechte mind muscle connectie en/ of proprioceptis, waardoor de spieren makkelijker ontspannen. Bij hypermobiliteit moet je juist leren dat je spieren te gebruiken zodat ze het werk van de hypermobiele gewrichten gaan overnemen. Je leert je mindmuscle connectie beter te gebruiken om te weten wanneer je kracht moet vinden (sterker worden, korte spiervezels maken etc) en wanneer te ontspannen.

Ik ben zelf extreem hypermobiel door het Ehlers Danlos syndroom en ik doe ashtanga yoga EN fitness voor die balans. Ook train ik individueel mensen om hetzelfde resultaat te krijgen.

Hoop dat dit wat duidelijker maakt, want hier zijn een hoop misverstanden over.
  dinsdag 25 juni 2019 @ 00:02:20 #298
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187590105
Verstoorde proprioceptie, of hoe het ook heet.... Er vallen wel wat dingetjes op zijn plek hier, ik heb altijd het gevoel gehad dat ik een hele slechte mind/muscle connectie heb. Daarvoor heb ik zelfs haptotherapie gehad!
Resistance is futile.
  dinsdag 25 juni 2019 @ 00:16:09 #299
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187590338
quote:
1s.gif Op woensdag 22 mei 2013 08:26 schreef An24 het volgende:

[..]

Ik heb met mijn Ehlers Danlos nooit met krukken gelopen, maar ik doe nu een jaar aan yoga en ik heb al een jaar geen diclofenac en tramadol geslikt. Later als ik de hele primairy series kan, maak ik ook zo'n filmpje O+
Heb je al zo'n filmpje gemaakt?

Ik volg je op insta, geloof ik. Volgens mij heb jij net zo'n indrukwekkende ontwikkeling achter de rug. ^O^
Resistance is futile.
pi_187591665
quote:
1s.gif Op maandag 24 juni 2019 23:28 schreef An24 het volgende:

[..]

Helaas klopt je uitleg flexibiliteit niet helemaal.

Mobiliteit zit in je gewrichten. “Full range of motion” betekent dat je volledig mobiel bent in je gewrichten en dat je korte spieren daar niet bij storen. Bij hypermobiliteit heb je meer dan een full range of motion, dus beweeg je te ver in je gewrichten. (Pezen, banden etc).

Flexibiliteit zit in je spieren. Korte of lange spieren bestaan niet. Je spieren zijn flexibel als ze volledig kunnen ontspannen. Je spiervezels zijn dan langer, maar de spier zelf niet. Als de spiervezels niet kunnen ontspannen zijn ze korter, dus ben je stijf.

Bij hypermobiliteit zijn je gewrichten al mobiel. Als je dan ook flexibel bent, krijg je problemen zoals Seven. Hypermobiele mensen hebben vaak een slechte mind muscle connectie en/ of proprioceptis, waardoor de spieren makkelijker ontspannen. Bij hypermobiliteit moet je juist leren dat je spieren te gebruiken zodat ze het werk van de hypermobiele gewrichten gaan overnemen. Je leert je mindmuscle connectie beter te gebruiken om te weten wanneer je kracht moet vinden (sterker worden, korte spiervezels maken etc) en wanneer te ontspannen.

Ik ben zelf extreem hypermobiel door het Ehlers Danlos syndroom en ik doe ashtanga yoga EN fitness voor die balans. Ook train ik individueel mensen om hetzelfde resultaat te krijgen.

Hoop dat dit wat duidelijker maakt, want hier zijn een hoop misverstanden over.
Dankjewel. Dit helpt me ook om meer te begrijpen van hypermobiliteit. :)
pi_187610889
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 00:16 schreef Seven. het volgende:

[..]

Heb je al zo'n filmpje gemaakt?

Ik volg je op insta, geloof ik. Volgens mij heb jij net zo'n indrukwekkende ontwikkeling achter de rug. ^O^
:o eigenlijk moet ik mij aan die belofte houden he?! Geen filmpje van de hele serie, maar in juli ga ik een week bij Manju Jois trainen. Kijken of ik dat op film krijg.

Wie ben je op insta?

Ja, ik kom van ver inderdaad. Hoop te kunnen inspireren af en toe :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')