Ik werk het hele filmpje af natuurlijk, 8 minuutjesquote:Op dinsdag 21 mei 2013 07:49 schreef AntiChrist het volgende:
[..]
is dat de enige oefening die je doet?
m.b.t. birkam yoga mijn ashtanga yoga leraar heeft er geen goed woord voor over
die zegt (en daar heeft ie een punt) dat je warm moet worden van de oefeningen en dat de hitte helemaal niet goed voor je is.
Ik heb ook niks met chanten, ik heb ook liever op het eind een stille meditatiequote:Op dinsdag 21 mei 2013 14:16 schreef Farenji het volgende:
Op de yogalessen waar ik naartoe gaan beginnen en eindigen we altijd met chanten. Nou moet ik toegeven dat dat me eigenlijk heel weinig zegt. Ik ken de woorden niet en zit dus maar wat klanken na te bootsen en dat doet me weinig.
Dank je! Ik heb je OP in de mijne geplakt. Ziet er een stuk beter uit idd.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 14:12 schreef Seven. het volgende:
Oh oeps! Ik wist niet dat deel 2 al geopend was, dus ik heb een OP gemaakt en alles![]()
http://forum.fok.nl/topic/1974307
TS, misschien heb je iets aan mijn OP?
En ik vind die 'regels' onzinnig om in je dagelijks leven door te voeren. Ik vind het vaak een mooie filosofie maar ik ben niet dusdanig hardcore dat ik mijn hele leven er naar inricht.
Je moet je hoofd ook niet op je armen plaatsen hequote:Op dinsdag 21 mei 2013 19:04 schreef YogaLove het volgende:
Ah thanks.
Ik kom nog niet verder dan mijn hoofd op mijn armen plaatsen hoordat deed al pijn.
Is er een oefening die je kan doen vóór de hoofdstand om het op te bouwen ofzo dat je omgekeerd kan leren staan?
Handstand ben ik ook verleerd in de jaren. Ik zag wel een foto van omgekeerde handstand tegen de muur (met je gezicht naar de muur en met je benen omhoog lopen als het ware om te oefenen).
Dat! De asana's an sich zijn voor mij de meditatie. Tijdens mijn yogaweek deed ik ook aan meditatie. Dat ging prima, maar niets voor dagelijksquote:Op dinsdag 21 mei 2013 14:16 schreef Farenji het volgende:
In principe doe ik alleen het echte fysieke aspect van yoga, dus de asana's. Maar ik heb in de loop der tijd gemerkt dat als vanzelf dit ook invloed gaat hebben op de andere aspecten van je leven. Zo ben ik me bewuster geworden van wat ik eet en wat voor invloed dat op me heeft, van welke beslissingen ik neem (en hoe ik die neem) en ontdek je ook allerlei grappige dingen, zoals het verband tussen je lichaam en geest. Maar ik word er ook erg down to earth van; van hogere machten hoef ik niet zo veel te hebben, ik word me vooral heel erg bewust van het hier en nu, mijn lichaam, mijn ademhaling en andere praktische zaken.
Nee tussen bedoel ik, bedankt voor het filmpje. Zij is cool!quote:Op dinsdag 21 mei 2013 20:42 schreef An24 het volgende:
[..]
Je moet je hoofd ook niet op je armen plaatsen he![]()
Heb een linkje voor je:
Hoofdstand is eigenlijk ook geen goede bewoording. Het is een armstand met ondersteuning van het hoofd. Pas als je deze goed kunt, ga je als gevorderde werken aan een echte hoofdstand met lichtere ondersteuning van armen of handen.
Weet ik! Ik ga in september een heel weekend les van haar krijgenquote:Op dinsdag 21 mei 2013 21:50 schreef YogaLove het volgende:
[..]
Nee tussen bedoel ik, bedankt voor het filmpje. Zij is cool!
Toen ik begon was ik een enorme houten klaas met een lichaam dat volledig op slot zat... in de vooroverbuiging kreeg ik mijn handen net voorbij mijn knieeen. Inmiddels leg ik mijn palmen plat op de grond. Ook op andere gebieden is de vooruitgang enorm; veel meer kracht in mijn lichaam, en vooral mijn balans is flink verbeterd (die was dramatisch).quote:Op dinsdag 21 mei 2013 19:04 schreef YogaLove het volgende:
Misschien kan ik het stunten beter pas gaan doen als die andere dingen beter lukken ook
Wheelpose ook zo 1 die ik heel graag wil kunnen.
Zijn jullie echt snel veel soepeler geworden?!
die mat heb ik ookquote:Op dinsdag 21 mei 2013 23:40 schreef Farenji het volgende:
Deze heb ik: http://www.manduka.com/us(...)ts/mats/prolite-mat/
Het is een prima mat, superduurzaam en mooi, maar helaas is ie niet zo stroef als ik zou willen. Als ik een beetje zweet ga ik al glijen. Maar met een towel erbij is dat verholpen, daarmee kun je zweten tot je een ons weegt en nog perfecte grip houden.
Ik heb met mijn Ehlers Danlos nooit met krukken gelopen, maar ik doe nu een jaar aan yoga en ik heb al een jaar geen diclofenac en tramadol geslikt. Later als ik de hele primairy series kan, maak ik ook zo'n filmpjequote:Op dinsdag 21 mei 2013 23:27 schreef Farenji het volgende:
Als je nog een superinspirerende video wil zien:
Geeft me elke keer weer een fuzzy warm feeling.
Dat! Ik begon thuis, maar dat vertrouwde ik niet. Ik ben toen 1 keer per week les gaan volgen. Verder doe ik alles thuis!quote:Op vrijdag 24 mei 2013 08:54 schreef YogaLove het volgende:
Thuis kan wel nadat je eerst wat lessen hebt gehad en je weet waar je op moet letten. Vind ik.
Ik begin het steeds fijner te vinden om thuis te oefenen. Doe het nu elke dag even..
Je bent student? (aan je profiel te zien). Want dan zou je op zoek kunnen gaan naar yogascholen die studentenkorting aanbiedenquote:Op donderdag 23 mei 2013 23:34 schreef Kimberliedje het volgende:
Hoi!
Ik denk er al een tijdje aan om wat met yoga te gaan doen, voor mijn innerlijke rust maar ook om wat fitter te worden. Helaas zijn lessen hier in de buurt ontieglijk duur bij sportscholen maar ook bij yogascholen.
Hebben jullie misschien tips om thuis te oefenen of is dit als beginner de moeite niet waard omdat ik er nog totaal onbekend mee ben..?
En meestal zijn proeflessen gratis, dan kun je kijken wat bij je past.quote:Op zondag 26 mei 2013 17:12 schreef daeh het volgende:
Hallo allemaal. Ik ben geïnteresseerd in Yoga, al is het alleen maar om wat soepeler te worden. Waar kan ik het beste beginnen zonder meteen lessen te gaan volgen?
Het probleem is dat ik over een paar weken verhuis, dus kan niet zomaar een sportschool abonnement nemenquote:Op zondag 26 mei 2013 18:06 schreef angelfish het volgende:
In mijn buurt zijn er ook sportscholen die yogalessen geven. Zit gewoon bij je abonnement in, net als de andere groepslessen. Zijn prima lessen van gediplomeerde docenten en je kan daarnaast natuurlijk ook de andere lessen volgen of jezelf uitleven in het krachthonk.
Als je het advies van de rest niet kunt opvolgen en toch wilt beginnen zijn zonnegroet A en B het meest veilig en makkelijk om mee te beginnen. Op yogaonline.nl hebben ze daar goede filmpjes van.quote:Op zondag 26 mei 2013 17:12 schreef daeh het volgende:
Hallo allemaal. Ik ben geïnteresseerd in Yoga, al is het alleen maar om wat soepeler te worden. Waar kan ik het beste beginnen zonder meteen lessen te gaan volgen?
Naar mijn mening is meditatie tot jezelf komen. Dus niet zo zeer je hoofd krampachtig leeg maken, maar juist observeren en aanwezig zijn bij jezelf zonder te oordelen. Ikzelf vind stilte daar het fijnst bij, maar ik denk dat je voor jezelf moet uitvinden wat prettig is. Geldt trouwens ook voor je houding, je hoeft in de standaard kleermakerszit te gaan zitten, maar zoek een comfortabele houding, wees zacht naar jezelf.quote:Op zondag 30 juni 2013 17:55 schreef godzillo het volgende:
Wat is nou echt mediteren.. Op een muziekje, een track of gewoon in pure stilte???
Oké. Daar heb ik heel veel moeite mee. Door drukte in mijn hoofd. Is het echt mogelijk om dat stil te zetten... Loop je bijvoorbeeld ook in het park zonder te denken?quote:Op zondag 30 juni 2013 18:29 schreef Onnozelaar het volgende:
[..]
Naar mijn mening is meditatie tot jezelf komen. Dus niet zo zeer je hoofd krampachtig leeg maken, maar juist observeren en aanwezig zijn bij jezelf zonder te oordelen. Ikzelf vind stilte daar het fijnst bij, maar ik denk dat je voor jezelf moet uitvinden wat prettig is. Geldt trouwens ook voor je houding, je hoeft in de standaard kleermakerszit te gaan zitten, maar zoek een comfortabele houding, wees zacht naar jezelf.
Ik ervaar meditatie als ik daadwerkelijk mijn yoga oefeningen doe. Ik ben dan zo bezig met houding naar houding, dat ik verder helemaal leeg raak. Soms hoor ik mijn zachte achtergrondmuziekje niet eens meer.quote:Op zondag 30 juni 2013 18:39 schreef godzillo het volgende:
[..]
Oké. Daar heb ik heel veel moeite mee. Door drukte in mijn hoofd. Is het echt mogelijk om dat stil te zetten... Loop je bijvoorbeeld ook in het park zonder te denken?
Wow jij bent echt goed..quote:Op zondag 30 juni 2013 18:46 schreef An24 het volgende:
[..]
Ik ervaar meditatie als ik daadwerkelijk mijn yoga oefeningen doe. Ik ben dan zo bezig met houding naar houding, dat ik verder helemaal leeg raak. Soms hoor ik mijn zachte achtergrondmuziekje niet eens meer.
Het hebben van gedachten is niet verkeerd. Die gedachten zijn ook een onderdeel van wie jij bent. Alleen leven we in een maatschappij waarin we allemaal gewend zijn geraakt heel veel met ons hoofd bezig te zijn, waardoor we soms het contact met ons lichaam kwijtraken. Ik denk dat daar het idee vandaan komt dat je je denken 'uit' moet zetten als je wilt mediteren. Maar je kan je denken niet uitzetten. En waarom zou je ook? Dat is hetzelfde als een been af willen zagen.quote:Op zondag 30 juni 2013 18:39 schreef godzillo het volgende:
[..]
Oké. Daar heb ik heel veel moeite mee. Door drukte in mijn hoofd. Is het echt mogelijk om dat stil te zetten... Loop je bijvoorbeeld ook in het park zonder te denken?
Ik doe deze serie meestal:quote:Op zondag 30 juni 2013 18:51 schreef godzillo het volgende:
[..]
Wow jij bent echt goed..Dan heb je echt innerlijke rust zeg. Knap dat je dat kunt. Doe je ook bepaalde houdingen die gericht zijn aan Yoga?
Ik ga vanavond maar eens een bad nemen in het donker, met muziekje aan. Want in mijn slaapkamer lukt dat helaas niet met alle geluiden hier in huis
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Heel helder. Wat jij beschrijft als Meditatie klinkt als Haptonomie. Het als ware je aandacht naar je Rechterschouder brengen, maar ik vraag mij altijd af hoe je zoiets doet. Hoe kun je daar voelen zonder het te bewegen/aan te raken? Kun je dat uitleggen? Beweeg je dan je rechterschouder? Of wat doe je precies? Voel je echt iets, als je je aandacht erop legt?quote:Op zondag 30 juni 2013 18:51 schreef Onnozelaar het volgende:
[..]
Het hebben van gedachten is niet verkeerd. Die gedachten zijn ook een onderdeel van wie jij bent. Alleen leven we in een maatschappij waarin we allemaal gewend zijn geraakt heel veel met ons hoofd bezig te zijn, waardoor we soms het contact met ons lichaam kwijtraken. Ik denk dat daar het idee vandaan komt dat je je denken 'uit' moet zetten als je wilt mediteren. Maar je kan je denken niet uitzetten. En waarom zou je ook? Dat is hetzelfde als een been af willen zagen.
Wat je wel kan doen is je aandacht verdelen. Met je aandacht naar je lichaam gaan. Je zou een soort reis door je lichaam kunnen maken, waarbij je eerst met je aandacht naar je rechterschouder gaat en voelt hoe het daar is. En dan door naar je rechterbovenarm, onderarm. Enzovoorts. Dan heb je een actieve vorm van meditatie. De gedachten die tussendoor in je opkomen hoef je niet weg te stoppen, maar je kunt er voor kiezen er aandacht aan te schenken of niet. Dus in plaats van door te gaan op een gedachte, laat je hem langskomen, je kijkt ernaar en je gaat weer terug met je aandacht naar waar je was.
Ik denk dat dat meditatie is. Volledig met je aandacht bij jezelf zijn, inclusief je gedachten, emoties en dingen die je waarneemt in je lichaam en in je geest.
Prachtig al die houdingen. Ik ga hem printen dankjewel!quote:Op zondag 30 juni 2013 18:54 schreef An24 het volgende:
[..]
Ik doe deze serie meestal:
[ afbeelding ]
Daar ben ik anderhalf uur per keer mee bezig. Soms doen ik een flow met andere oefeningen, afhankelijk van tijd en energie. Tis een kwestie van wennen. En wat Onnozelaar zegt: gedachten zijn niet verkeerd....het gaat meer om bewustwording van je lijf en geest.
Deze serie doe ik ongeveer twee tot drie keer per week. En de korte flow ook 1 tot 2 keer per week. Ik wil gaan opvoeren, maar vier keer is momenteel ook echt mijn max, qua energie. En opbrengen? Zo zie ik dat niet. Ik heb een bindweefselziekte en ik voel per sessie de positieve gevolgen: betere beweegbaarheid, betere algehele gezondheid, meer kracht en ga zo maar door. Dan gaat het niet meer om opbrengen, maar om goed zijn voor jezelf.quote:Op zondag 30 juni 2013 19:00 schreef godzillo het volgende:
[..]
Prachtig al die houdingen. Ik ga hem printen dankjewel!Jeetje, doe jij echt dagelijks 1.5 uur dit of wekelijks? Want ik heb heel veel moeite met discipline voor zoiets. Hoe kun jij dat opbrengen? En 1.5 uur is wel heel lang. Snap echt niet hoe die mensen in Tibet 2 uur achter elkaar mediteren. Ik zou knettergek worden. Maar toch blijft het iets wat ik wil leren, blijf er over puzzelen om het wel te leren doen, meditatie.
Ah, vandaar. Hele goeie attitude dat je dat doet voor je lijf. Opbrengen is inderdaad niet het juiste woord, het is meer iets wat gewoon goed voelt uiteraard.quote:Op zondag 30 juni 2013 19:04 schreef An24 het volgende:
[..]
Deze serie doe ik ongeveer twee tot drie keer per week. En de korte flow ook 1 tot 2 keer per week. Ik wil gaan opvoeren, maar vier keer is momenteel ook echt mijn max, qua energie. En opbrengen? Zo zie ik dat niet. Ik heb een bindweefselziekte en ik voel per sessie de positieve gevolgen: betere beweegbaarheid, betere algehele gezondheid, meer kracht en ga zo maar door. Dan gaat het niet meer om opbrengen, maar om goed zijn voor jezelf.
Ja ben ik erg blij mee inderdaad. Hopelijk vind jij ook je weg. Succes!quote:Op zondag 30 juni 2013 19:08 schreef godzillo het volgende:
[..]
Ah, vandaar. Hele goeie attitude dat je dat doet voor je lijf. Opbrengen is inderdaad niet het juiste woord, het is meer iets wat gewoon goed voelt uiteraard.Knap dat je dit doet en goed om te lezen dat het zoveel positieve effecten heeft op je lijf. Ik heb al jaren niet meer gefocussed op mijn lijf. Dat is al eigenlijk jaren zo, gek hé? Leef alleen maar in mijn hoofd. Zo zie je maar wat Yoga kan doen. Fijn dat het jou helpt
Een rechte rug is belangrijker dan gestrekte benen. De rest heeft tijd nodig. Wat voor yoga doe je? Als je in een sessie staand en zittend ook veel vooroverbuigingen oefent, gaat op den duur ook de neerwaartse hond makkelijker. En blijven doorademen is ook heel belangrijk.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:06 schreef konyntje-mandaryntje het volgende:
Schop!
Sinds een paar dagen doe ik een yogaset (dvd) voor het bovenlichaam. Ik merk nu al dat mijn rug steeds minder stijf aanvoelt![]()
Ik heb wel nog steeds moeite met de neerwaartse hond, ik krijg mijn benen nooit helemaal gestrektHeeft nog iemand daar last van?
Oh hee wat grappig. Dat doe ik ook. Had de link nog niet met yoga gelegd, maar het kan haast geen toeval zijn.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 17:34 schreef YogaLove het volgende:
....
Ondertussen ben ik veel bewuster gaan leven. Met name voeding, luisteren naar mijn lichaam mbt vermoeidheid en gedachten en de omgang met anderen. Of eigenlijk hoe anderen met mij omgingen.
...
Power Yoga, dvd heet Yoga for beginners with Rodney Yee. Er komen inderdaad veel vooroverbuigingen in voor! De rechte rug lukt gelukkig al aardig, nog niet perfect maar elke dag wel een beetje beterquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:10 schreef An24 het volgende:
[..]
Een rechte rug is belangrijker dan gestrekte benen. De rest heeft tijd nodig. Wat voor yoga doe je? Als je in een sessie staand en zittend ook veel vooroverbuigingen oefent, gaat op den duur ook de neerwaartse hond makkelijker. En blijven doorademen is ook heel belangrijk.
ok! Dan heeft het ook gewoon tijd nodig. Bij mij duurde het een maand of vijf voor mijn hamstrings en enkels flexibel genoeg waren om benen in downward dog recht te krijgen.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 14:04 schreef konyntje-mandaryntje het volgende:
[..]
Power Yoga, dvd heet Yoga for beginners with Rodney Yee. Er komen inderdaad veel vooroverbuigingen in voor! De rechte rug lukt gelukkig al aardig, nog niet perfect maar elke dag wel een beetje beter
leuk hè!quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 22:17 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Oh hee wat grappig. Dat doe ik ook. Had de link nog niet met yoga gelegd, maar het kan haast geen toeval zijn.
Het kan helpen om wanneer je in de down dog staat je knieën eerst te buigen, dan vanuit je handen goed weg naar achter duwen, zodat er meer gewicht op de benen komt. Dan wordt het al makkelijker om je voeten richting de grond te krijgen. Je kunt ook even de tijd nemen om in de houding te komen, wat te bewegen in de houding voor de plekken waar je spanning voelt en je hielen om en om naar de vloer te laten zakken om wat meer lengte in de achterkant van de benen te maken.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 14:04 schreef konyntje-mandaryntje het volgende:
[..]
Power Yoga, dvd heet Yoga for beginners with Rodney Yee. Er komen inderdaad veel vooroverbuigingen in voor! De rechte rug lukt gelukkig al aardig, nog niet perfect maar elke dag wel een beetje beter
quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:14 schreef An24 het volgende:
Wie van jullie doet ook aan armbalans? Erg goed voor het bouwen van schouder, core -en polskracht. Ik zal er eentje delen, omdat ik er zo trots op ben: van vandaag!
[ afbeelding ]
Ik kan nog niet eens een crowquote:Op zondag 20 oktober 2013 15:55 schreef YogaLove het volgende:
[..]![]()
Mijn armen zijn daar nog lang niet sterk genoeg voor. Ik kan een korte crow en deze op het linkse plaatje wankel. http://www.rocketyoga.nl/rocket-yoga/ Wil het wel graag leren.
Waar is je broek van?![]()
Dank! Camel is ook tof. Bouwen aan corespierenquote:Op zondag 20 oktober 2013 18:17 schreef konyntje-mandaryntje het volgende:
Mooie pose, An24! Volgens mij kan ik die nog lang niet.
Ik ben ook een beetje trots, gisteren lukte de halve camelpose me voor het eerst
Edit: Wat een gave site is the Onzie trouwens! Kende het merk nog niet, maar ik ben nu al helemaal verliefd op de broekjes![]()
Thanks! Mooie spulletjes op die site!quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:30 schreef An24 het volgende:
[..]
Ik kan nog niet eens een crowAngstdingetje denk ik. Bang dat ik mijn tanden verlies
![]()
De broek is van Onzie: http://www.theonzie.com/
Wat vervelend. Handen stevig in de mat drukken werkt niet voldoende?quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:44 schreef YogaLove het volgende:
Oh trouwens iemand nog tips om je yogamat minder glad te maken?
Ik heb een Bodhi Ganges mat van Yogini.
Hij wordt steeds gladder en bij de downward dog gaan mijn handen glijden
Hmm, binnenkort eens naar de Action dan om te kijken of die mat zou werken! Ik doe nu yoga op een kampeermatje (:')) maar bij de downward dog ga ik dan glijden en moet ik de pose op de gewone vloer doen, wat ervoor zorgt dat ik tijdens een yogaset tig keer wissel tussen vloer en matquote:Op zondag 20 oktober 2013 20:29 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Wat vervelend. Handen stevig in de mat drukken werkt niet voldoende?
Bij action is een mat 3,50 nu geloof ik, misschien het proberen waard
Ik hoorde laatst ook iemand die een soort handdoek van de xenos had, die speciaal was om over je mat heen te leggen, met een antislip laag onder. Dat kan ook nog handig zijn, koop je gewoon zo'n goedkoop flutmatje van de action (heb ik geen ervaring mee maar kans is groot dat je daar ook over glijdt, gezien de prijs) en dan leg je daar die handdoek overheen. Moet alleen wel zeggen dat ik het alleen gehoord heb en niet weet of xenos ze nog heeft.quote:Op zondag 20 oktober 2013 20:43 schreef konyntje-mandaryntje het volgende:
[..]
Hmm, binnenkort eens naar de Action dan om te kijken of die mat zou werken! Ik doe nu yoga op een kampeermatje (:')) maar bij de downward dog ga ik dan glijden en moet ik de pose op de gewone vloer doen, wat ervoor zorgt dat ik tijdens een yogaset tig keer wissel tussen vloer en mat
Oh die zit er wel heel comfortabel uit. De knieën willen nu bijvoorbeeld nog wel eens protesteren.quote:Op zondag 20 oktober 2013 21:11 schreef Nightanimal het volgende:
Ik heb deze mat en is echt rock solid: http://www.vernicevita.com/index.html
Die is wel prijzig zeg!quote:Op zondag 20 oktober 2013 21:11 schreef Nightanimal het volgende:
Ik heb deze mat en is echt rock solid: http://www.vernicevita.com/index.html
Ja dat wel, komt door het traagschuim & rubber soort.quote:
Dat zijn deze dingen, maar dan goedkoper:quote:Op zondag 20 oktober 2013 20:48 schreef Onnozelaar het volgende:
[..]
Ik hoorde laatst ook iemand die een soort handdoek van de xenos had, die speciaal was om over je mat heen te leggen, met een antislip laag onder. Dat kan ook nog handig zijn, koop je gewoon zo'n goedkoop flutmatje van de action (heb ik geen ervaring mee maar kans is groot dat je daar ook over glijdt, gezien de prijs) en dan leg je daar die handdoek overheen. Moet alleen wel zeggen dat ik het alleen gehoord heb en niet weet of xenos ze nog heeft.
Dank voor de tips! Ik leg idd vaak een kussen voor mijn neus. Het is een kwestie van tijd...zoals gewoonlijkquote:Op zondag 20 oktober 2013 20:36 schreef Onnozelaar het volgende:
Mooi An24!
Ik ben Mayurasana aan het oefenen, of nouja, ik heb het nog maar één keer geprobeerd en toen kreeg ik heel even beide benen van de grond, maar nu heb ik een pols die een beetje overbelast is dus ik moet het even rustig aan doen. Is wel een hele heftige houding, maar ook heel leuk en minder moeilijk dat hij eruit ziet.
En bij het oefenen van Bakasana heeft het mij geholpen om in het begin een kussen onder mijn gezicht te leggen (of ik deed hem voor mijn matras dat op de grond ligt), omdat je (soms onbewuste) angst om te vallen dan minder wordt. Zolang je goed naar voren blijft kijken en rustig met aandacht de houding in gaat om je balans te zoeken, zal je niet zo heel snel echt hard vallen, maar vaak is het gewoon de angst die ons tegen houdt.
Nee, ik glij juist met de muis van mijn hand weg.quote:Op zondag 20 oktober 2013 20:29 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Wat vervelend. Handen stevig in de mat drukken werkt niet voldoende?
Bij action is een mat 3,50 nu geloof ik, misschien het proberen waard
Schoonmaakazijn?quote:Op maandag 21 oktober 2013 19:27 schreef YogaLove het volgende:
[..]
Nee, ik glij juist met de muis van mijn hand weg.
Ik ga niet nog een mat kopen, binnenkort krijg ik er 1 van de yogaschool, kijken of die beter is.
Ik vind het wel zonde van de Bodhi mat, want die heb ik nog niet zo lang. Ik ga toch nog eens rondvragen over dat schoonmaken want op mijn oude yogaschool gebruiken ze dezelfde matten en die zijn wel stroef.
Maar schoonmaaktips blijven welkom!
Het MOET dus morgen gebeuren, want zonquote:Op maandag 21 oktober 2013 19:50 schreef Farenji het volgende:
Schoonmaken met grof zeezout en lauw water, goed hard inborstelen en dan in de zon laten drogen.
en?quote:Op maandag 21 oktober 2013 21:50 schreef YogaLove het volgende:
Ah top bedankt! Ik ga morgenochtend meteen aan de slag!
Bij toesox te krijgen, net als toffe sokken, erg leuk!quote:Op woensdag 23 oktober 2013 19:19 schreef AntiChrist het volgende:
ik zag gisteren iemand bij m'n ashtanga les die speciale handschoentjes aanhad dat is misschien ook nog een optie.
Ai!quote:Op woensdag 23 oktober 2013 18:26 schreef YogaLove het volgende:
[..]
hangt nog steeds te drogen![]()
Duurt wel lang. Ik laat t resultaat wel weten!
Waar hebben ze die en wat is de prijsklasse?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 19:26 schreef Farenji het volgende:
Voor mij is een yoga handdoek nog steeds de beste oplossing want bij een beetje sessie maakt mijn zweet plasjes op de grond. Daar is geen enkele mat tegen bestand. Mijn handdoek geeft juist meer grip naarmate ie natter wordt.
Ff naae boven scrollenquote:Op zaterdag 26 oktober 2013 10:58 schreef YogaLove het volgende:
Ik schuif nog steeds weg.![]()
Niet door het zweten maar ik heb gladde handen, denk ik. (handschoenen is ook nog een optie)
De onderkant is wel stroever (was al), misschien draai ik em wel om voorlopig.![]()
Over een paar weken krijg ik een andere mat van de yogaschool, kijken of die beter is.
[..]
Waar hebben ze die en wat is de prijsklasse?
Mijn handdoek is de equa towel van manduka, niet supergoedkoop maar wel goed. Ik heb hem online besteld rechtstreeks bij manduka.com.quote:Op zaterdag 26 oktober 2013 10:58 schreef YogaLove het volgende:
[..]
Waar hebben ze die en wat is de prijsklasse?
Mja, geloof het of niet maar ik werd er met 1,5 uur per week een beetje gespierd door. Maar dan van die lange spieren, niet van die opgepompte spieren.quote:
Waarom begin je niet gewoon weer?quote:Op dinsdag 15 juli 2014 00:38 schreef Seven. het volgende:
Ik merkte met mijn 75 kilo binnen 3 maanden al een verschil in strakheid.
Waarom ben ik ooit met yoga gestopt?
Kracht bij hardlopen is hier nog wat meer van belang dan in NL waar het lopen meestal vlak is, loop vooral in heuvelachtige omgevingen met veel klimmen en dalen. Stress kán ene onderdeel zijn, maar het is ook gewoon héél zwaar terrein.quote:Op maandag 14 juli 2014 19:22 schreef Florentius het volgende:
Als je hardloopt en kracht tekort komt dan is stress misschien wel een oorzaak.
Stress hormoon cortisol breekt je beenspieren af om vet aan je middel te zetten wat ik ervan begrepen heb.
Als dat gaande is dan ben je wellicht beter af even een paar weekjes rooibos te drinken en op je joga te focussen voor je je extra kracht training begint. Eerst enigzins rust bereiken voor je er echt stressors erbij gooit.
Misschien als jij het dagelijks filmpje uitzoekt kan een groepje hier mee doen en bevindingen uitspreken.
Goed voor community building, ik doe wel mee hoewel ik meer neig naar qigong/tai chi.
Fijn dat je iets gevonden hebtquote:Op dinsdag 15 juli 2014 11:40 schreef motorbloempje het volgende:
Zo, net als pauze deze les uitgeprobeerd. Wát ontzettend fijn!![]()
Veel beter tempo dan de beginnersles die ik eerst had, fijne dame om het uit te leggen en haalbare poses. Geen ingewikkelde zonnegroeten nog met upward facing dogs en dergelijken. Dit blijft er voorlopig in! Kan nu met een ontspannen gevoel weer door met schrijven.
Ik blijf wel vol bewondering naar jouw FB-foto's staren. Denk niet dat deze zeekoe dat ooit zal kunnenquote:
Dat dacht ik 2 jaar geleden ook over mezelfquote:Op dinsdag 15 juli 2014 18:05 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ik blijf wel vol bewondering naar jouw FB-foto's staren. Denk niet dat deze zeekoe dat ooit zal kunnen![]()
Ik vind het ook heel fijn! En ik vind het ook wel grappig dat je echt achter je sterkten en zwaktes komt. De krachtdingen met armen en zo gaan best wel goed met mij, maar mijn hip flexors blijven echt mega stijf. Denk niet dat ik ooit in lotus houding kan zitten..quote:Op donderdag 18 september 2014 11:46 schreef motorbloempje het volgende:
ik doe vooralsnog nog steeds wat rustige oefeningen voor/tegen lage rugpijn
Helpt wel, vind het fijn om te doen. Samen met wat pilatesoefeningen!
Hoe vaak doe je oefeningen voor je heupen? Ik heb zelf gemerkt dat frequentie en de duur dat ik in de houding blijf enorm veel verschil maakt.quote:Op donderdag 18 september 2014 11:53 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Ik vind het ook heel fijn! En ik vind het ook wel grappig dat je echt achter je sterkten en zwaktes komt. De krachtdingen met armen en zo gaan best wel goed met mij, maar mijn hip flexors blijven echt mega stijf. Denk niet dat ik ooit in lotus houding kan zitten..
Ik doe meestal 1 of 2x een halfuur poweryoga per week, en daar komen wel veel heupoefeningen bij aan bod. Ik denk dat ze ook wat stijf zijn door het hardlopen. Maar ik snap ook wel wat je met dat laatste bedoelt, de eerste keer toen ik bij een ontspanningsoefening hoorde dat ik de spanning tussen mijn wenkbrauwen moest loslaten dacht ik echt; wtf, hoe kan ik al die tijd met aangespannen wenkbrauwen hebben gelopen?? Was echt een bizar gevoel om dat ineens los te laten.quote:Op donderdag 18 september 2014 16:12 schreef An24 het volgende:
[..]
Hoe vaak doe je oefeningen voor je heupen? Ik heb zelf gemerkt dat frequentie en de duur dat ik in de houding blijf enorm veel verschil maakt.
Volgens de oude yogawijsheden wordt er ook gezegd dat je emoties kunt vasthouden in de heupen, waardoor ze stijf blijven. Klinkt zweverig, maar toen ik er een keer aandacht aan gaf, bleek ik inderdaad de heupen/ benen bij stress aangespannen te houden. Sinds ik mij daar bewust van ben, gaat het al een stuk beter!
1 of 2 keer een half uur per week openen is niet genoeg. Als je open heupen wilt, zul je zeker naar minstens drie of vier keer moeten. En als het echt goed op slot zit naar elke dagquote:Op donderdag 18 september 2014 20:24 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Ik doe meestal 1 of 2x een halfuur poweryoga per week, en daar komen wel veel heupoefeningen bij aan bod. Ik denk dat ze ook wat stijf zijn door het hardlopen. Maar ik snap ook wel wat je met dat laatste bedoelt, de eerste keer toen ik bij een ontspanningsoefening hoorde dat ik de spanning tussen mijn wenkbrauwen moest loslaten dacht ik echt; wtf, hoe kan ik al die tijd met aangespannen wenkbrauwen hebben gelopen?? Was echt een bizar gevoel om dat ineens los te laten.
Hmm okequote:Op maandag 22 september 2014 17:32 schreef An24 het volgende:
[..]
1 of 2 keer een half uur per week openen is niet genoeg. Als je open heupen wilt, zul je zeker naar minstens drie of vier keer moeten. En als het echt goed op slot zit naar elke dag
Pigeon en lage lunge inderdaad. Korte peesbladen had ik ook. Kwam door overbelasting van hardlopen. Het spiertje dat aan de voorkant van je been overloopt van je heup naar je bovenbeen is dan niet sterk genoeg.quote:Op maandag 22 september 2014 17:36 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Hmm okeIk weet ook van de fysio dat van het hardlopen de zijkanten van mijn peesplaten of zo ook korter zijn, of de spieren daar, dus ik moet sowieso vaker pigeon pose doen. Misschien ook elke morgen maar 5 minuten in de kleermakerszit zitten dan
Alhoewel ik het idee heb dat dat dan weer niets doet voor mijn heupen.. heel ander gevoel dan het proberen van Lotus iig..
Dat heb ik gelukkig niet.. Maarja, gelukkig dat yoga helpt dan en dat het ook nog eens leuk en fijn isquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 13:16 schreef An24 het volgende:
Herkenbaar. Na drie dagen nix wordt het lijf weer stijf en krijg ik weer pijn
Jaaaaaquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:07 schreef An24 het volgende:
[..]
Zal ik binnenkort hier een serie plaatsen van wat ik in Sicilie heb gedaan dan?
Vakantie gehad en yoga gedaan. Hubby heeft er foto's van gemaakt. Die zijn dan voor mijn blog bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:01 schreef La_Tramposa het volgende:
Wat heb je precies in Sicilië gedaan dan?
Ah leuk! Ik probeer wel eens foto's te maken met de zelfontspanner, maar om binnen 10 sec in een yoga pose te komen komt de uitvoering meestal niet ten goedequote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:21 schreef An24 het volgende:
[..]
Vakantie gehad en yoga gedaan. Hubby heeft er foto's van gemaakt. Die zijn dan voor mijn blog bijvoorbeeld.
Daarom heb ik een gopro gekocht. Je kan hem zo instellen dat hij elke halve seconden een foto maakt. Ik kies daar dan de beste uit!quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:23 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Ah leuk! Ik probeer wel eens foto's te maken met de zelfontspanner, maar om binnen 10 sec in een yoga pose te komen komt de uitvoering meestal niet ten goede
Ohw maar dat ding is voor veel dingen leuk hoor: timelapsen, in het water, tot 40 meter onder water, handzaam....ideaal voor vakantiequote:Op vrijdag 10 oktober 2014 19:53 schreef La_Tramposa het volgende:
Ach zo profi hoeft het van mij allemaal niet. Mijn poses zien er toch niet fotogeniek uit vrees ik
te mogen doen? Moet hij het betalen?quote:Op woensdag 26 november 2014 21:27 schreef An24 het volgende:
Zelf hoop ik, als ik mijn vent over gehaald krijg, de ashtanga teacher training 200 uur te mogen doen volgend jaar![]()
Nee, maar we hopen een tof huis te kunnen kopen volgend jaar. Iets met prio's!quote:Op vrijdag 28 november 2014 11:14 schreef computergirl het volgende:
[..]
te mogen doen? Moet hij het betalen?
Hij is mooi toch?!quote:Op vrijdag 28 november 2014 11:08 schreef La_Tramposa het volgende:
[ link | afbeelding ]
Ah, toch geluktNiet echt vergelijkbaar met jouw foto's An, maar het is iets
Ik krijg het alleen niet voor elkaar om een hogere crow te doen met mijn knieen in mijn oksels. Dan druk ik te veel op één spiertje of zo en dat doet zeer.
Dit is er eentjequote:Op vrijdag 28 november 2014 22:49 schreef Seven. het volgende:
We wachten nog op de foto's van sicilie.
Ik ben weer laat, sorryquote:Op vrijdag 28 november 2014 22:59 schreef An24 het volgende:
[..]
Dit is er eentje![]()
Maar was het vergeten ja. Dit weekend dan
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 2 december 2014 21:05 schreef An24 het volgende:
[..]
Ik ben weer laat, sorryHier zijn er een paar:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resistance is futile.
Haha, nou ik kom in mijn huiskamer ongeveer tot zo ver:quote:Op woensdag 3 december 2014 11:34 schreef An24 het volgende:
Dank allemaal!
Die split lukt trouwens nog steeds alleen in warme gebieden....of ik moet twee uur opwarmen
De ene oefening blijft ook lastoger dan de ander. Backbends blijven voor mij een raadsel.quote:Op woensdag 3 december 2014 13:17 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Haha, nou ik kom in mijn huiskamer ongeveer tot zo ver:
[ afbeelding ]
Oke, misschien ietsje verder, maar ik verwacht niet dat het me in het buitenland dan ineens wel lukt
Op een of andere manier is zo'n houding en een lotushouding bij mij echt het moeilijkste van yoga.. andere spieren lijken wel leniger te worden maar dit niet echt.
Ik zag trouwens een filmpje van aerial yoga, zag er wel grappig uit! Schijnt ook erg te helpen om in moeilijke posities te komen.
Wat verbaast me dat nietquote:Op woensdag 3 december 2014 19:33 schreef An24 het volgende:
Was dat filmpje gister op rtl 4? Zelfs mijn vent vond het wel leuk zei hij![]()
Voor mij zijn backbends altijd relatief makkelijk gegaan. Dat komt misschien ook omdat ik ze ontzettend lekker vind om te doen. Goede tegenbeweging ook van de "computer hunch", om de schouders en borst weer goed te openen. De brug of boog geven me zoveel energie dat ik die beter niet te laat op de avond kan doen want dan slaap ik bijna niet meer.quote:Op woensdag 3 december 2014 19:33 schreef An24 het volgende:
[..]
De ene oefening blijft ook lastoger dan de ander. Backbends blijven voor mij een raadsel.
Zo zie je maar! Ik krijg het benauwd van veel backbends. Zal wel een emotioneel ding zijn. Onder stress duik ik ook in elkaar, waardoor ik het het borstbeen verdruk. Blijven oefenen maarquote:Op donderdag 4 december 2014 00:36 schreef Farenji het volgende:
[..]
Voor mij zijn backbends altijd relatief makkelijk gegaan. Dat komt misschien ook omdat ik ze ontzettend lekker vind om te doen. Goede tegenbeweging ook van de "computer hunch", om de schouders en borst weer goed te openen. De brug of boog geven me zoveel energie dat ik die beter niet te laat op de avond kan doen want dan slaap ik bijna niet meer.
Ik ben in de heupen dan weer veel minder soepel, ik worstel echt met die hip openers. Er zit wel heel langzame progressie in maar ik krijg het er nog steeds snel van "op mijn heupen".
Ja zou best kunnen. Het was voor mij wel ff zoeken naar het juiste type. Van hatha werd ik te lenig en ashtanga was eerst te zwaar. Ik heb ook flink wat uit de kom gedraaid in het begin. Mijn advies zou zijn: even doorzetten en niet te snel opgeven. Het wordt eerst slechter, voor het beter wordt.quote:Op zondag 4 januari 2015 00:59 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Ok. Ik ben nu lichamelijk te slecht om fysio te ondergaan namelijk, maar moet íets.
Ik groei krom door een vermoedelijke iliopsoas syndroom (moet ik nog laten bevestigen danwel uitsluiten)
heb in het verleden wel een hele tijd aan bodybalance gedaan dus weet wel een heel klein beetje wat de mogelijkheden zijn en hoe het aanvoelt.
Niets doen is nu iig echt geen optie meer. Misschien is yoga wel wat
Dank! Ik kan mij in jouw geval idd wel voorstellen dat vooral je buik door het rennen heel sterk ik, maar dat daardoor je rug ondergeschikt is geraakt. Hoewel ik daar zelf ook problemen mee heb, kan ik mij voorstellen dat backbends zoals de brug en het wiel voor jou erg goed zijn. Daarmee rek je ook de voorste liesspieren op en je leert de kracht over je hele core te verdelen. En dingen zoals op je buik liggen en dan alleen je benen optillen kan ook helpen vermoed ik. Succes!quote:Op zondag 4 januari 2015 10:45 schreef motorbloempje het volgende:
Wat tof An! Ik heb straks intro bij de sport school en daar zijn ook yoga lessen. Met mijn aanhoudende lage rug blessure en vore strength problemen kan ik niet wachten om te beginnen. Loop al bij de fysio, maar het is een langzaam proces en hoop het met begeleide yoga wat te versnellen/verbeteren!
Ik doe nu al elke dag wat losse yoga oefeningen naast mijn fysio oefeningen, en het is echt heel fijn!
"Anyone can practice. Young man can practice. Old man can practice. Very old man can practice. Man who is sick, he can practice. Man who doesn’t have strength can practice. Except lazy people; lazy people can’t practice yoga."quote:
Voel je het echt als voor gek staan? Het fijne van yoga vind ik oa dat het echt om jezelf gaat, geen competitie, maar je eigen grenzen respecteren en daar waar je wil verleggen. Natuurlijk zie ik mensen die met veel meer (ogenschijnlijk) gemak de oefeningen uitvoeren, maar ik vind dat alleen maar mooi en inspirerend. Laat je er niet door demotiveren hoor!quote:Op donderdag 3 maart 2016 21:45 schreef Elvi het volgende:
Ik heb gisteren mn eerste proefles gehad. Hatha-yoga. Potverdorie was nog best moeilijkHoe lang duurt het voor je een beetje mee kan doen met de lessen zonder voor gek te staan?
Ja de sfeer en de gelegde accenten kunnen nogal verschillen per studio, en zeker ook per docent.quote:Overigens heb ik 2 jaar terug ook een proefles yoga gedaan bij een andere studio maar dat was echt veel te zweverig. Dat voelde echt niet prettig (ook de sfeer in de groep vond ik niet fijn).
En per type yogaquote:Op donderdag 3 maart 2016 21:56 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ja de sfeer en de gelegde accenten kunnen nogal verschillen per studio, en zeker ook per docent.
Ze zeggen wel eens:"De asana's die je het liefst vermijdt heeft je lichaam het hardste nodig"quote:Op donderdag 3 maart 2016 18:14 schreef Moonah het volgende:
Balansoefenignen vind ik het prettigst (lees: die kan ik het best). Mijn onderrug is erg stijf, dus bepaalde houdingen ben ik echt niet goed in.
Dank! Hier ook gewacht op het goede gevoel. Daar groei je vanzelf in. En ik geef al elke week les op het werk, dus dat scheelt ookquote:Op donderdag 3 maart 2016 23:11 schreef tim2308 het volgende:
[..]
Ze zeggen wel eens:"De asana's die je het liefst vermijdt heeft je lichaam het hardste nodig"
Gefeliciteerd Ans met je opleiding! Wie weet ga ik ook ooit een opleiding doen, maar eerst nog maar wat meer inversies enzo onder de knie krijgen...
Het voelt wel als voor gek staan. Het is een kleine groep van 6 mensen in totaal. 4 mensen boven de 50 en die leggen even hun bekken op de hielen (ik wist niet dat het kon). Maar ook bij de simpelere oefeningen kreeg ik het niet voor elkaar.quote:Op donderdag 3 maart 2016 21:56 schreef Moonah het volgende:
[..]
Voel je het echt als voor gek staan? Het fijne van yoga vind ik oa dat het echt om jezelf gaat, geen competitie, maar je eigen grenzen respecteren en daar waar je wil verleggen. Natuurlijk zie ik mensen die met veel meer (ogenschijnlijk) gemak de oefeningen uitvoeren, maar ik vind dat alleen maar mooi en inspirerend. Laat je er niet door demotiveren hoor!
[..]
Ja de sfeer en de gelegde accenten kunnen nogal verschillen per studio, en zeker ook per docent.
Nadeel van ashtanga lijkt me dat je steeds het zelfde doet, net als bikram overigens. Kan ook houvast bieden, maar ik heb liever afwisseling. Bovendien zijn zelfs in de eerste serie veel asana's behoorlijk lastig (lees: lukken me niet) Volg je Kino McGregor en BeachYogagirl ook op verschillende social media?quote:Op donderdag 3 maart 2016 23:26 schreef An24 het volgende:
[..]
Dank! Hier ook gewacht op het goede gevoel. Daar groei je vanzelf in. En ik geef al elke week les op het werk, dus dat scheelt ook![]()
De opleiding:
http://www.ashtanga-academy.nl/opleiding.html
Het voordeel van Ashtanga yoga is dat je steeds hetzelfde doetquote:Op vrijdag 4 maart 2016 00:49 schreef tim2308 het volgende:
[..]
Nadeel van ashtanga lijkt me dat je steeds het zelfde doet, net als bikram overigens. Kan ook houvast bieden, maar ik heb liever afwisseling. Bovendien zijn zelfs in de eerste serie veel asana's behoorlijk lastig (lees: lukken me niet) Volg je Kino McGregor en BeachYogagirl ook op verschillende social media?
Hoe doe je trouwens die buikbandha (navel in en dan omhoog) in combinatie met ademhalen? Ik heb me aangeleerd om door mijn buik te ademen, maar dat lukt dan niet
Je staat niet voor gek. Over het algemeen is iedereen te veel bezig met zijn/haar eigen yoga practice om heel veel op anderen te letten. En zelfs dan... als ik zelf een nieuw iemand opmerk in de klas, die nog maar net begint met yoga, dan moet ik terugdenken aan het moment dat ik zelf begon, hoe onflexibel ik toen was, en dan denk ik eigenlijk vooral "wow, wat goed dat ie met yoga is begonnen, ik hoop dat ie het volhoudt!" Yoga is geen competitie, het gaat niet om uiterlijk vertoon. Het gaat erom dat je yoga doet. En ieder lichaam is anders, vergelijk niet te veel met anderen.quote:Op donderdag 3 maart 2016 21:45 schreef Elvi het volgende:
Ik heb gisteren mn eerste proefles gehad. Hatha-yoga. Potverdorie was nog best moeilijkHoe lang duurt het voor je een beetje mee kan doen met de lessen zonder voor gek te staan?
Ik heb niet echt een goede yogapp gevonden. Ik raad je aan om vooral Youtube te gebruiken met videos van Tara Stiles, Yoga With Adrienne etc. Zie hier een mooi lijstje: http://yogawarriorx.blogs(...)nnels-beginners.htmlquote:Op zondag 6 maart 2016 18:27 schreef Elvi het volgende:
Nou ik heb me officieel ingeschreven hoorVanaf half maart heb ik een vaste plek in de les
Zijn er ook goede yoga-apps die jullie me kunnen aanraden? Zodat ik meerdere keren per week yoga kan doen? Ik heb nu YogaMonkey, maar als jullie nog tips hebben hoor ik ze graag
Alles is relatief. In mijn groep (Pilates) zit er ook een vrouw die duidelijk flexibeler is dan de rest..quote:Op donderdag 3 maart 2016 21:45 schreef Elvi het volgende:
Ik doe al meer dan 10 jaar yoga en ben ook nog steeds aan het verbeteren. Net als met bijv muziek hou je nooit op met leren bij yoga. Er zijn altijd weer variaties of meer geavanceerde asana's. Grappig is ook dat ik er achter kom dat asana's die ik eerst "makkelijk" vond eigenlijk heel lastig zijn om goed te doen. Bijv savasana, of de berghouding. Dat gaat echt veel, veel verder dan "gewoon liggen" of "gewoon staan".quote:Op dinsdag 8 maart 2016 11:56 schreef BertV het volgende:
[..]
Alles is relatief. In mijn groep (Pilates) zit er ook een vrouw die duidelijk flexibeler is dan de rest..
Ik ben na twee jaar nog steeds aan het verbeteren. Voor gek staan doe je alleen in een nare groep.
Nou! De berghouding goed uitvoeren is nog best inspannend!quote:Op dinsdag 8 maart 2016 12:17 schreef Farenji het volgende:
Bijv savasana, of de berghouding. Dat gaat echt veel, veel verder dan "gewoon liggen" of "gewoon staan".
Dit kan ik alleen maar be-amen.quote:Op woensdag 9 maart 2016 10:18 schreef weetjeniet het volgende:
Yoga is echt super!!
heel snel en makkelijk mijn lichaam lenig en strak gevormt.
en ik was superstijf en beetje dik.
deed 1x per week yoga.
veel gesport maar nog nooit zo snel en makkelijk resultaat gehad.
daarbij ook geen last meer van lichamelijke ongemakken.
12 jaar veel pijn gehad van gebroken enkel, na yoga nooit meer last van gehad.
als je je goed voelt ga je vanzelf ook beter voor je lichaam zorgen....of in ieder geval makkelijker.
I love it!!
Wat mij helpt is echt een tijd prikken en vrijhouden, telefoon/computer/tv uitzetten, je mat neerleggen en er gewoon op gaan staan. Voor mij werkt 's avonds laat rond 11 uur het beste maar dat is persoonlijk. De ene keer heb ik natuurlijk meer discipline en zin dan de andere maar vaak gaat het ook bijna vanzelf na een paar zonnegroeten. Het helpt ook als je een min of meer vaste sequence van asana's hebt waar je op kan baseren / varieren.quote:wel kost het me moeite om het thuis ook te doen.
Ik overweeg serieus deze te gaan doen. In november al, daarna ga ik rondtrekken in Thailand en Indonesie. Ik wilde het eerst eventueel andersom doen, maar wellicht kan ik onderweg nog wat lesgeven ofzo, al dan niet vrijwilligquote:Op donderdag 3 maart 2016 23:26 schreef An24 het volgende:
[..]
Dank! Hier ook gewacht op het goede gevoel. Daar groei je vanzelf in. En ik geef al elke week les op het werk, dus dat scheelt ook![]()
De opleiding:
http://www.ashtanga-academy.nl/opleiding.html
Heftigquote:Op zaterdag 12 maart 2016 03:03 schreef tim2308 het volgende:
[..]
Ik overweeg serieus deze te gaan doen. In november al, daarna ga ik rondtrekken in Thailand en Indonesie. Ik wilde het eerst eventueel andersom doen, maar wellicht kan ik onderweg nog wat lesgeven ofzo, al dan niet vrijwillig
http://www.samyakyoga.org(...)ining-november-2016/
heftig? in welk opzicht bedoel je? Trouwens, aanmeldformulier vannochtend ingevuldquote:
Het programma. Super pittig.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 14:31 schreef tim2308 het volgende:
[..]
heftig? in welk opzicht bedoel je? Trouwens, aanmeldformulier vannochtend ingevuld
Tja, vooral het vroege opstaan gaat zwaar worden volgens mijquote:Op zaterdag 12 maart 2016 17:57 schreef An24 het volgende:
[..]
Het programma. Super pittig.
Ik ga gewoon een half jaar lang weekenden doen in Nederland. Mysore komt misschien nog wel, maar niet nu.
helaas.. not me. Ook nog niemand ermee gezien (althans in Parijs)quote:Op zondag 13 maart 2016 15:53 schreef SacreCoeur het volgende:
Ik kom eigenlijk nooit in dit topicmaar iemand hier die nike studio wraps gebruikt voor yoga?
Ik moest even googlen maar dat lijken me meer dansschoenen? Yoga doe je toch meestal op blote voeten.. waarom zou je die wraps nodig hebben?quote:Op zondag 13 maart 2016 15:53 schreef SacreCoeur het volgende:
Ik kom eigenlijk nooit in dit topicmaar iemand hier die nike studio wraps gebruikt voor yoga?
Ze zijn speciaal voor ballet, yoga & pilates. Als je een uitglijder bent bijvoorbeeld (door zweet en dergelijke), als je leenmatjes gebruikt en gewoon als je blote voeten niet zo fijn vind. Voor mij is het eerste en laatste van toepassingquote:Op zondag 13 maart 2016 23:46 schreef Elvi het volgende:
[..]
Ik moest even googlen maar dat lijken me meer dansschoenen? Yoga doe je toch meestal op blote voeten.. waarom zou je die wraps nodig hebben?
Ik ken die rites niet. Maar omdat je het over ontslakken hebt gok ik dat er ook een of andere reiniging bij zit? Ik heb ooit in India bij een yogacentrum wel eens een "full body cleansing" ondergaan (gewoon uit nieuwsgierigheid) en dat begon vrij onschuldig met een neus-reiniging. Na een paar dagen was ik 2 liter zout water aan het opdrinken om het daarna meteen weer uit te kotsen (maag- en slokdarmreiniging) en later volgde de volledige reiniging, waar je liters zout water drinkt en dmv yoga-oefeningen dit water snel door je stelsel "pompt" totdat je op een gegeven moment helder water poept.quote:Op donderdag 17 maart 2016 21:10 schreef Scriptascripta het volgende:
Op aanraden van mijn acupunturiste (een fervent yoga beoefenaarster) ben ik me gaan verdiepen in de 5 Tibetaanse riten en deze ook dagelijks gaan doen en opbouwen tot de maximale 21 herhalingen per rite per dag.
Deze oefeningen hebben me veel gebracht; betere spierkracht, het gevoel dat ik wat strakker in mijn jasje zit, ik slaap beter, blijf goed op gewicht en minder stress. Ook met het ontslakkende aspect heb ik kennis gemaakt; ik zat de eerste weken onder de pukkels! Kon daar op NLse fora niets over terugvinden, maar op buitenlandse fora waren meer mensen die dit de eerste weken ervaarden.
Ik ben benieuwd wie hier ook deze riten heeft gedaan en welke lichamelijke en geestelijke bijwerkingen je hebt ervaren.
Bedankt voor je reactie! De rites zelf veroorzaken op de één of andere manier dat je lichaam zich gaat ontdoen van van afvalstoffen (tijdelijk pukkeltjes en je zweet gaat ook meer "ruiken", dit verdwijnt na een paar weken weer).quote:Op vrijdag 18 maart 2016 12:03 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik ken die rites niet. Maar omdat je het over ontslakken hebt gok ik dat er ook een of andere reiniging bij zit? Ik heb ooit in India bij een yogacentrum wel eens een "full body cleansing" ondergaan (gewoon uit nieuwsgierigheid) en dat begon vrij onschuldig met een neus-reiniging. Na een paar dagen was ik 2 liter zout water aan het opdrinken om het daarna meteen weer uit te kotsen (maag- en slokdarmreiniging) en later volgde de volledige reiniging, waar je liters zout water drinkt en dmv yoga-oefeningen dit water snel door je stelsel "pompt" totdat je op een gegeven moment helder water poept.
Onder het mom van "alles is de moeite waard om te proberen" was dit best interessant, en ik heb veel lol gehad toen ik daar bezig was, samen met 2 anderen. Maar weinig behoefte gehad om het later nog eens te doen, ook al voelde het op zich niet verkeerd.
Waarom telt ze zo "raar" van 1 tot 5? De vier duurt heel lang en de vijf heel kort, daarna gaat ze heel snel naar de volgende houding. Ik heb geprobeert mee te doen, maar rond de 18e minuut afgehaakt. Het ging me veel te snel en er wordt te weinig uitgelegd, bijv. in tegenstelling tot bikram. (PS check je PM svp)quote:Op vrijdag 4 maart 2016 10:30 schreef An24 het volgende:
[..]
Ik ben zelfs twee keer naar weekend workshops van Kino Mcgregor geweest. Ze heeft mij zelfs een paar keer in houding aangepastNa de weekenden kon ik niet meer lopen van de spierpijn.
Dat is de traditionele telling. Alles vijf ademhalingen. Na de vijfde moet je zorgen dat je in de flow blijft, dus gaat ze door. Er wordt niets uitgelegd, omdat er van je wordt verwacht dat je de hele serie al redelijk kent als je naar een workshop van Kino gaat. In de ochtend doe je een hele serie, in de midag neemt ze een thema waarbij ze wel uitlegt, zoals handstand of backbending.quote:Op maandag 21 maart 2016 01:50 schreef tim2308 het volgende:
[..]
Waarom telt ze zo "raar" van 1 tot 5? De vier duurt heel lang en de vijf heel kort, daarna gaat ze heel snel naar de volgende houding. Ik heb geprobeert mee te doen, maar rond de 18e minuut afgehaakt. Het ging me veel te snel en er wordt te weinig uitgelegd, bijv. in tegenstelling tot bikram. (PS check je PM svp)
En? Hoe zitten ze?quote:Op maandag 14 maart 2016 12:43 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Ze zijn speciaal voor ballet, yoga & pilates. Als je een uitglijder bent bijvoorbeeld (door zweet en dergelijke), als je leenmatjes gebruikt en gewoon als je blote voeten niet zo fijn vind. Voor mij is het eerste en laatste van toepassing![]()
Ik lees veel goede reviews, maar verschillende dingen over de maat. Denk dat ik het maar gewoon ga proberen
Ja, in mijn armen!quote:[b]Op zondag 8 mei 2016 09:29 schreef Elvi het volgende:[/b
Hebben jullie trouwens ook spierpijn na de les? De day after heb ik onwijze spierpijn.
moet het persee een legging zijn?quote:Op dinsdag 7 juni 2016 14:00 schreef Elvi het volgende:
Hebben jullie een tip voor een (online of offline) yoga-winkel waar ik plussize yoga-leggings kan vinden? En met plussize bedoel ik maat 48. Ik kan alleen maar webshops vinden die tot maat 44 gaan en daar pas ik voorlopig niet in. Mn huidige legging is een hardloop legging en dat is op zich ook ok, maar tegenwoordig hebben veel van dat soort leggings een rits achterop en dat ligt niet lekker met bepaalde oefeningen.
Met mn dikke benen scheur ik uit de naden van een katoenen legging in bepaalde positiesquote:Op woensdag 8 juni 2016 22:24 schreef Tele6 het volgende:
Elvi, heel fout misschien maar ik draag naar yoga een gewone legging, dus zo eentje van een tientje van de basis van h&m. Die zijn namelijk voor een deel van katoen, dus dat zit lekker. Ik heb wel een koordje door de band van de legging geregen, want anders zakte hij af. Waarschijnlijk hebben ze dat soort leggings wel in allerlei maten en kleuren.
Er hoeft niet perse "yoga" op te staan, hè?
BeachYogaGirl heeft al een paar weken tutorials op haar instagram staan die naar een handstand toewerken https://www.instagram.com/beachyogagirl/quote:Op maandag 13 juni 2016 08:47 schreef BertV het volgende:
ok, mijn doel is nu een handstand en de bij behorende oefeningen.
Ik zal het vragen aan mijn instructrice, maar volgens mij is dat een stap teveel voor de groep waar ik nu in zit.
Het is zo basic en simpel, zoals optrekken, dat ik het WIL kunnen.
edit: jaja, ik ben aan het oefehttps://www.instagram.com/beachyogagirl/nen met de nodige koprollen tot gevolg.![]()
dank, ik zal deze bekijken.quote:Op dinsdag 21 juni 2016 01:07 schreef tim2308 het volgende:
[..]
BeachYogaGirl heeft al een paar weken tutorials op haar instagram staan die naar een handstand toewerken https://www.instagram.com/beachyogagirl/
Nah, ik ben geen superheld wat betreft coördinatie en soepelheid, houten-klaas, dat is de reden dat ik pilates doe. Dit heeft wel voor verbetering gezorgd.quote:
quote:Op dinsdag 21 juni 2016 14:27 schreef Farenji het volgende:
Weten jullie wel dat het vandaag International Yoga Day is?
Blabla. Ik heb EDS en oefen bijna elke dag. Geen excuses en op een dag gaat het lukkenquote:Op dinsdag 21 juni 2016 13:37 schreef BertV het volgende:
[..]
Nah, ik ben geen superheld wat betreft coördinatie en soepelheid, houten-klaas, dat is de reden dat ik pilates doe. Dit heeft wel voor verbetering gezorgd.
Kracht is geen probleem. Ik doe pull-ups "in setjes van 8" met extra gewicht in een rugzak.
Vanzelfsprekend.quote:Op dinsdag 21 juni 2016 15:13 schreef An24 het volgende:
[..]
Blabla. Ik heb EDS en oefen bijna elke dag. Geen excuses en op een dag gaat het lukken
quote:Op dinsdag 21 juni 2016 15:13 schreef An24 het volgende:
[..]
Blabla. Ik heb EDS en oefen bijna elke dag. Geen excuses en op een dag gaat het lukken
Een bindweefselziekte.quote:
Nee, ze geeft yoga intensive met haar man. 850 euroquote:Op donderdag 11 augustus 2016 12:35 schreef tim2308 het volgende:
@an24 Ga je nog naar Kino? Ik las dat ze binnenkort naar Amsterdam komt #
Nee, ik zit dan nog in Rome. Ze vraagt ¤850? Mamma mia, wat een geld. Als ik zie hoe vol die lokalen zijn bij haar workshops...quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 20:49 schreef An24 het volgende:
[..]
Nee, ze geeft yoga intensive met haar man. 850 euro![]()
Misschien had ik het gedaan als ik niet net 2500 euro had neergelegd voor mijn teacher training die in september begint. Ik ben ook al twee keer naar kino geweest, dus misschien volgend jaar weer![]()
Ga jij?
Ik zag vandaag dat het voor 50 uur in 8 dagen was. Dan valt het nog mee...quote:Op zondag 14 augustus 2016 23:27 schreef tim2308 het volgende:
[..]
Nee, ik zit dan nog in Rome. Ze vraagt ¤850? Mamma mia, wat een geld. Als ik zie hoe vol die lokalen zijn bij haar workshops...
zoiets is er geloof ik ook in de paleistuin in den hag..quote:Op vrijdag 9 juni 2017 09:37 schreef Farenji het volgende:
Voor de rotterdammerts: elke zondag van 11 tot 12 is er gratis yoga op het schouwburgplein! Elke week een andere docent en stijl.
Vorig jaar november een 200h bij Samyak in Mysore gedaan. Wat een gave ervaring, zoveel geleerd in een maand tijd! Ik wil weer! mijn blogpostsquote:Op vrijdag 9 juni 2017 17:49 schreef Barreltje het volgende:
[..]
hoe gaat het eigenlijk met de yogi's die aan hun opleiding tot instructeur zijn begonnen? hoe bevalt het? is het wat je verwachtte of valt het tegen? ik ben benieuwd!
Om het hoekje kijkendquote:Op vrijdag 9 juni 2017 17:49 schreef Barreltje het volgende:
[..]
zoiets is er geloof ik ook in de paleistuin in den hag..
binnenkort maar eens langs
hoe gaat het eigenlijk met de yogi's die aan hun opleiding tot instructeur zijn begonnen? hoe bevalt het? is het wat je verwachtte of valt het tegen? ik ben benieuwd!
binnenkort ga ik weer een weekje yoga en surfen in Portugal.. ideaaale combi! helemaal zin in!
Hij was in juli een week in Zeeland.quote:Op maandag 21 augustus 2017 14:50 schreef tim2308 het volgende:
Gaaf An! Waar heb je die training met Jois gedaan?
Hai!quote:Op dinsdag 12 september 2017 19:56 schreef Tele6 het volgende:
Heeeee daar is An weer! Jouw vorige "kijkt om hoekje" hier had ik gemist.
Ik heb twee jaar geleden ofzo een tijdje met jou in Gezond Slank gepost en dat zul je niet weten maar je hebt me toen zo geïnspireerd om yoga te gaan doen! Inmiddels doe ik (bijna) dagelijks vinyasa yoga / ashtanga yoga, alleen de hand- en hoofdstanden lukken nog niet zo maar verder gaat het super, sterk lijf en helder hoofd
Ik heb je Facebook gevonden, leukquote:Op donderdag 14 september 2017 22:40 schreef An24 het volgende:
[..]
Hai!![]()
Wat leuk om te lezen. Zag dat slank ook weer wakker is idd.
Fijn dat het heeft geholpen om je fan te maken
Ben benieuwd naar je resultaten. Handstand lukt mij ook nog steeds niet hoor. Pincha lukt inmiddels wel, ook in scorpion
Als je me wilt blijven volgen kan je mij ook op instagram en facebook vinden onder @yoginian
Wat goed dat je weer gaat! Probeer dat idee van bekeken worden los te laten, ik denk dat dat echt voornamelijk in je hoofd zit. Yoga is voor iedereen. De meesten hebben het ook veel te druk met de eigen yoga om aandacht voor anderen te hebben. Geldt voor mij iig wel. Zelf ben ik overigens ook niet de slankste, en dan ook vaak de enige man. Boeit me helemaal niks, ik kom voor de yoga, en de rest ook. Je zit uiteindelijk toch alleen op je matje, en je hebt alleen met je eigen ademhaling en je eigen lichaam te maken. Respecteer de grenzen van je lichaam en wees niet te streng voor jezelf. Het is een oefening, geen wedstrijd. Vooruitgang komt vanzelf!quote:Op woensdag 20 september 2017 09:19 schreef Elvi het volgende:
Vanavond ga ik weer voor het eerst in maanden naar een lesde afgelopen maanden ging dat niet omdat ik te gestressed was. Ik weet het, heel dubbel, omdat je juist van yoga ontspant.
Maar het er naartoe gaan, en mijn perfectionisme hielden het tegen.
Ik wil elke positie meteen perfect doen, ik wil de beste in de klas zijn. En dat gaat gewoon nietik ben nog beginner, m'n dikke lijf zit me bij sommige posities in de weg, en m'n knie is nu verrot waardoor ik niet meer met m'n volle gewicht erop kan staan. En ik voel me altijd bekeken omdat ik de dikste in de groep ben. Yoga is bij het grote publiek nog steeds iets voor magere vegans dus ik krijg regelmatig vreemde blikken.
Dus ik ben heel benieuwd hoe het vanavond gaat lopen.
Fijn dat je weer gaat!quote:Op woensdag 20 september 2017 09:19 schreef Elvi het volgende:
Vanavond ga ik weer voor het eerst in maanden naar een lesde afgelopen maanden ging dat niet omdat ik te gestressed was. Ik weet het, heel dubbel, omdat je juist van yoga ontspant.
Ik wil elke positie meteen perfect doen, ik wil de beste in de klas zijn. En dat gaat gewoon nietik ben nog beginner, m'n dikke lijf zit me bij sommige posities in de weg, en m'n knie is nu verrot waardoor ik niet meer met m'n volle gewicht erop kan staan. En ik voel me altijd bekeken omdat ik de dikste in de groep ben. Yoga is bij het grote publiek nog steeds iets voor magere vegans dus ik krijg regelmatig vreemde blikken.
Ja klopt! Ik doe alles eigenlijk. Als zzp'er laat ik mij bij yogascholen inhuren. En ik geef ook privelessen en workshops. Dat is vooral bij bedrijven ook erg leuk. Ik laat ze dan wat houdingen doen en stop er veel humor in. Met een vertaling naar de werksfeer. Ik geef dan ookeen kleine demo, voor de inspiratie.quote:Op zaterdag 16 september 2017 10:31 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Ik heb je Facebook gevonden, leuk
Mooie foto's, ik kan het natuurlijk niet zien van mezelf maar ik denk niet dat ik zo mooi in de houdingen sta. Het is wel verbeterd: van de yogalerares bij het universitair sportcentrum kreeg ik complimenten over mijn trikonasana, ze kon veel vooruitgang zien![]()
Ik krijg ook steeds meer kracht in mijn armen en buik zodat chatturanga netjes gaat en ik kan al een halve lotushouding!
Ik ben nu in het buitenland, dus ik oefen zelf of met youtubefilmpjes. Ik vind de filmpjes van Fightmaster Yoga prettig, daar zit een hoop uitdaging en afwisseling in en lekker veel vinyasa's. Als ik terug in Nederland ben wil ik wel weer irl yogalessen gaan doen, want dan kunnen ze mijn houding corrigeren en dat is toch wel heel belangrijk. En het is leuk om met een groep dingen te doen.
Jij bent nu yogalerares toch? Geef je ook wel eens clinics of losse lessen?
Goed dat je toch gaat. En wat iedereen al zegt. Je voelt je misschien bekeken, maar iedereen heeft zijn eigen issues. En de beste worden is ook lastig, omdat yoga een levensstijl is. De houdingen zijn slechts een achtste deel van yogaquote:Op woensdag 20 september 2017 09:19 schreef Elvi het volgende:
En: je ribben tucken. Navel naar binnen trekken en omhoog (bandha)quote:Op woensdag 20 september 2017 08:39 schreef Tele6 het volgende:
Vanochtend kwam ik heel ver met de forearm balance, ik kon nog niet blijven staan maar kwam wel tot de muur achter me!
De truc bleek dat ik mijn bovenarmen/schouders alvast wat richting de muur moet bewegen in plaats van juist iets de andere kant. Dan kom ik verder omhoog met mijn benen in plaats van dat ik heel snel terug val.
Alleen beetje jammer voor mijn onderburen met al het gestamp op de vloer voor iedere poging...
An doet ashtanga yoga, als ik me niet vergis. Dat is yoga waarbij je altijd in dezelfde volgorde dezelfde houdingen doet, en in iedere houding niet heel lang blijft staan. Als je op youtube naar Ashtanga Primary Sequence zoekt, krijg je wel voorbeelden. Er zijn ook lessen in ashtanga yoga. Ik vond het zelf makkelijker om te beginnen met vinyasa yoga. Daarbij sta je meestal ook korter in houdingen, en je doet telkens een vaste serie bewegingen tussen houdingen (die serie heet een vinyasa). Ik vind de filmpjes van Fightmaster Yoga prettig om te gebruiken. Wel even goed kijken welke soort filmpjes je neemt, want ze heeft ook hatha yoga filmpjes en daarbij zit je waarschijnlijk te lang in houdingen (meer stretchen, minder gericht op sterk worden). Ik doe meestal lessen uit haar YogaFix90 serie (ben nu voor de derde keer alle 90 aan het doenquote:Op zondag 14 oktober 2018 18:57 schreef _flore het volgende:
Hai, ik wilde iets van yoga gaan doen om me meer bewust te worden van mijn lijf en omdat ik een stresskip ben. Maar ik ben ook hypermobiel dus ik moet juist niet soepeler worden. Ik heb nu weinig klachten maar als ik vroeger op turnen of ballet had gezeten had ik een groot probleem gehad zegmaar. Is yoga dan een slecht idee en kan ik beter taichi gaan doen? Of zijn er toch vormen die wel kunnen passen?
Misschien raar dat ik het hier vraag maar ik heb ook niet de beste ervaringen met fysiotherapeuten en huisartsen enzo en ik meen dat An een bepaalde soort doet die sterker maakt ipv soepeler? Ik was een beetje aan het zoeken naar yin yoga ivm ontstressen maar dat is dus waarschijnlijk een slecht plan om te gaan doen? Ik wil het liefst beginnen met YouTube filmpjes want les vind ik veel te eng. Ik zag de yogaa with adrienne filmpjes maar hoe weet ik of dat de goede soort is voor mijn lijf? Iemand die misschien tips heeft?
Hoiquote:Op zondag 14 oktober 2018 20:58 schreef _flore het volgende:
@Tele6: Ah dankjewel voor de tips en termen die je noemt. Dat maakt het al makkelijker om wat gerichter te zoeken naar iets passends.
@farenji: Ja dat gevoel kreeg ik ook al een beetje, dat yin yoga juist teveel gericht is op flexibeler worden. De grenzen van mijn lichaam leren kennen (en daar niet overheen gaan) is sowieso iets dat ik nog aan het leren ben.
Dankjewel An! Ik ga je website eens bestuderen!quote:Op maandag 29 oktober 2018 22:35 schreef An24 het volgende:
[..]
Hoi![]()
Precies wat er al gezegd is. Idd een versterkende vorm van yoga kiezen.
Op mijn website vind je alle info over yoga en hypermobiliteit (in mijn geval EDS)
http://www.yoginian.com
Als je probleem nu heel ernstig is, stuur mij dan een berichtje. Ik geef ook persoonlijke “training”.
Ik snap de angst maar vergeet niet dat een aanwezige leraar ervoor zorgt dat je minder snel dingen verkeerd aanleert, en niet je grenzen overschrijdt! En ze kunnen ervoor zorgen dat je met de juiste basics begint ipv te snel door te gaan naar oefeningen waar je nog niet klaar voor bent.quote:Op zondag 14 oktober 2018 18:57 schreef _flore het volgende:
Ik wil het liefst beginnen met YouTube filmpjes want les vind ik veel te eng.
Plus dat je door de positieve peer pressure in een klas minder snel zal denken "fuck this shit, ik ga bier drinken!"quote:Op donderdag 8 november 2018 10:40 schreef Maartenno het volgende:
[..]
Ik snap de angst maar vergeet niet dat een aanwezige leraar ervoor zorgt dat je minder snel dingen verkeerd aanleert, en niet je grenzen overschrijdt! En ze kunnen ervoor zorgen dat je met de juiste basics begint ipv te snel door te gaan naar oefeningen waar je nog niet klaar voor bent.Dat kan een youtube filmpje natuurlijk niet.
Blogilates.quote:Op maandag 3 december 2018 21:54 schreef Meridiaan het volgende:
Kent één van jullie een youtubekanaal waar relatief simpele oefeningen van een minuut of 10-15 worden doorgenomen die ik kan doen voor het slapen gaan?
Fightmaster yogaquote:Op maandag 3 december 2018 21:54 schreef Meridiaan het volgende:
Kent één van jullie een youtubekanaal waar relatief simpele oefeningen van een minuut of 10-15 worden doorgenomen die ik kan doen voor het slapen gaan?
Oh, ik vind dat ze juist wel een fijne manier van praten heeft.quote:Op maandag 3 december 2018 22:16 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Fightmaster yoga![]()
Wel een irritante stem
Ik heb een manduka mat, die kosten flink wat maar gaan wel een leven mee. Ik heb daarvoor wel eens een el cheapo mat gekocht maar nauwelijks een jaar later vielen daar de gaten in.quote:Op donderdag 3 januari 2019 17:36 schreef Jayden2010 het volgende:
Leuk topic
Waar kopen jullie eigenlijk je yogaspullen?
Hema heeft ook al een lijn zag ik maar vraag me af of de kwaliteit wat is
Ik vind haar wel cool.quote:Op dinsdag 4 december 2018 19:39 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Oh, ik vind dat ze juist wel een fijne manier van praten heeft.
Yoga with Adriene daarentegen
In jouw geval snap ik dat je rustig wilt opbouwenquote:Op zondag 3 maart 2019 11:57 schreef Seven. het volgende:
Ik doe sinds 2 maanden elke week yin yoga. Na lange tijd niks gedaan te hebben, toch weer opgepakt in verband met rugklachten. Ik denk dat ik uiteindelijk overstap maar een andere vorm, yin yoga is wel lekker relaxt om je bindweefsel en spieren weer in redelijke vorm te krijgen maar ik vraag me ook af of je er uiteindelijk niet in stagneert. Ik vermaak me er nog wel een tijd mee.
Ik heb een abonnement voor 1 x per week, en dan kan ik ook hatha, vinyasa en aerial yoga doen. Vinyasa en hatha heb ik in het verleden gedaan. Hatha kan ik wel weer aan, vinyasa is nu nog een brug te ver, aerial lijkt me nog een beetje eng.
Buiten de eindeloze herhalingen, vinyasa is ook gewoon knetterzwaar!!quote:Op zondag 3 maart 2019 12:07 schreef Farenji het volgende:
Ik trek alleen yin yoga niet zo goed, word er vaak onrustig van. Ik zit al de hele dag en vind het dan lekker als mijn yoga wat dynamischer is. In de school waar ik kom hebben ze ook yin/yang yoga en dat is een combinatie van rustige en dynamische asana en dat is best okay. Liefst doe ik vinyasa waar ik flink bij moet zweten, maar gewoon hatha is ook lekker omdat je dan vaak wat gevarieerdere asana doet ipv elke keer die herhalende vinyasas en warriors.
Welke resultaten?quote:Op zondag 3 maart 2019 12:18 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
In jouw geval snap ik dat je rustig wilt opbouwen
Zelf doe ik dagelijks 20-25 minuten via YouTube (tweede ronde Yoga 30 van Fightmaster), één yin les en één poweryoga les.
Vind het een fijne combinatie van ontspannen, kracht en conditie opbouwen met best een bizar resultaat in 1,5 maand
Ja, zeker, loeizwaar, maar je krijgt er ook fantastische core strength van en daar heb je veel profijt van op allerlei gebieden. Juist door de herhalingen gaat je conditie heel snel vooruit. En je kan alles ook aanpassen aan je niveau, bijv ipv de volle chaturanga kun je je knieën op de mat plaatsen en ipv upward dog kun je lage cobra doen. En tussendoor gewoon uitrusten in child pose als je het even echt niet meer trekt.quote:Op zondag 3 maart 2019 13:03 schreef Seven. het volgende:
[..]
Buiten de eindeloze herhalingen, vinyasa is ook gewoon knetterzwaar!!
Eigenlijk wat farenji zegt: snelle conditie en kracht stappen gemaakt. Daarnaast zonder enige andere moeite 3 kilo kwijt binnen een maand (terwijl ik maar een kilo of 6 teveel had denk ik).quote:Op zondag 3 maart 2019 13:04 schreef Seven. het volgende:
[..]
Welke resultaten?
Ik merk wel een aanzienlijke verbetering in flexibiliteit, al ben ik altijd al enigszins hypermobiel geweest.
Hah, ik ben na een halve serie de draad al kwijtquote:Op zondag 3 maart 2019 15:42 schreef Tele6 het volgende:
Ik vind de herhalingen in vinyasa yoga ook altijd wel meditatief. Ik kan gerust een halfuur lang (zonder instructie) zonnegroeten doen met hier en daar wat kleine variaties.
108quote:Op dinsdag 5 maart 2019 10:41 schreef Farenji het volgende:
Gisteren ben ik voor een keer naar een andere school gegaan en daar bleken ze aan het opbouwen te zijn naar een event as zaterdag, Yoga stops traffic, een soort sponsorloop maar dan met 108 zonnegroeten achter elkaar. Gisteren hebben we er "maar" 24 gedaan, is op zich te doen als je in de flow zit, dan ga je gewoon door. Voelt best lekker, maar toch wel beetje spierpijn vandaag.
Zit nog te twijfelen of ik zaterdag mee doe, 108 is ruim vier keer zoveel, doe je ook wel een paar uur over.
Klinkt alsof het heel belangrijk is dat je die kracht opbouwt, juist om jezelf tegen te kunnen houden om te voorkomen dat je overstrekt.quote:Op donderdag 20 juni 2019 02:15 schreef Seven. het volgende:
Ik doe nu vaker dan 1 x per week yin yoga. Ik heb nu vinyasa lesje meegepakt en dat ging lekker. Aankomende week ben ik niet in het land en deze week zat de vinyasa les al volgeboekt. Maar OK, vanaf juli dus een intensiever programma.
Wat ik met de begeleidster afgesproken heb: zij gaat me helpen met vinyasa. Het is ons beiden opgevallen dat de flexibiliteit vooruit gaat, maar de spierkracht nauwelijks. Dit komt doordat ik hypermobiel ben. Ik kan vaak met gemak strekken voorbij het punt waar je nog kracht nodig hebt om in de houding te blijven. Lekker doorhangen in allerlei overstrekte poses dus. Ik ben ook zelden geneigd om mezelf te ondersteunen met blokken of bolsters.
Benieuwd of het me met vinyasa wel lukt om core strenght op te bouwen!
Ik begin ineens het belang te snappen van de langzame gecontroleerde beweging om van a naar b te komen!quote:Op donderdag 20 juni 2019 08:50 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Klinkt alsof het heel belangrijk is dat je die kracht opbouwt, juist om jezelf tegen te kunnen houden om te voorkomen dat je overstrekt.
Ik merk ook weleens dat ik in m'n flexibiliteit hang in plaats van kracht te gebruiken, en dan corrigeer ik dat gauw. Flexibiliteit en kracht moeten in balans met elkaar zijn. Ik heb ooit een clinic van iemand gehad die het verschil tussen flexibiliteit en mobiliteit uitlegde. (Of iig, zo noemde hij het.) Flexibiliteit is dat je ergens heen kunt rekken, mobiliteit is dat je op eigen spierkracht daar kunt komen. Bijvoorbeeld met flexibiliteit kun je misschien wel in een diepe squat komen, maar mobiliteit is dat je er gecontroleerd naartoe en weer uit komt. Of dat je door flexibiliteit je been heel hoog omhoog kunt trekken met je hand: mobiliteit is dat je geen hand nodig hebt. Mijn doel is mobiliteit. Dus de bewegingsrange van mijn spieren vergroten zonder krachtverlies.
Ja precies! Niet in een houding vallen of duwen, maar op eigen kracht erheen.quote:Op donderdag 20 juni 2019 12:52 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik begin ineens het belang te snappen van de langzame gecontroleerde beweging om van a naar b te komen!
Helaas klopt je uitleg flexibiliteit niet helemaal.quote:Op donderdag 20 juni 2019 08:50 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Klinkt alsof het heel belangrijk is dat je die kracht opbouwt, juist om jezelf tegen te kunnen houden om te voorkomen dat je overstrekt.
Ik merk ook weleens dat ik in m'n flexibiliteit hang in plaats van kracht te gebruiken, en dan corrigeer ik dat gauw. Flexibiliteit en kracht moeten in balans met elkaar zijn. Ik heb ooit een clinic van iemand gehad die het verschil tussen flexibiliteit en mobiliteit uitlegde. (Of iig, zo noemde hij het.) Flexibiliteit is dat je ergens heen kunt rekken, mobiliteit is dat je op eigen spierkracht daar kunt komen. Bijvoorbeeld met flexibiliteit kun je misschien wel in een diepe squat komen, maar mobiliteit is dat je er gecontroleerd naartoe en weer uit komt. Of dat je door flexibiliteit je been heel hoog omhoog kunt trekken met je hand: mobiliteit is dat je geen hand nodig hebt. Mijn doel is mobiliteit. Dus de bewegingsrange van mijn spieren vergroten zonder krachtverlies.
Heb je al zo'n filmpje gemaakt?quote:Op woensdag 22 mei 2013 08:26 schreef An24 het volgende:
[..]
Ik heb met mijn Ehlers Danlos nooit met krukken gelopen, maar ik doe nu een jaar aan yoga en ik heb al een jaar geen diclofenac en tramadol geslikt. Later als ik de hele primairy series kan, maak ik ook zo'n filmpje
Dankjewel. Dit helpt me ook om meer te begrijpen van hypermobiliteit.quote:Op maandag 24 juni 2019 23:28 schreef An24 het volgende:
[..]
Helaas klopt je uitleg flexibiliteit niet helemaal.
Mobiliteit zit in je gewrichten. “Full range of motion” betekent dat je volledig mobiel bent in je gewrichten en dat je korte spieren daar niet bij storen. Bij hypermobiliteit heb je meer dan een full range of motion, dus beweeg je te ver in je gewrichten. (Pezen, banden etc).
Flexibiliteit zit in je spieren. Korte of lange spieren bestaan niet. Je spieren zijn flexibel als ze volledig kunnen ontspannen. Je spiervezels zijn dan langer, maar de spier zelf niet. Als de spiervezels niet kunnen ontspannen zijn ze korter, dus ben je stijf.
Bij hypermobiliteit zijn je gewrichten al mobiel. Als je dan ook flexibel bent, krijg je problemen zoals Seven. Hypermobiele mensen hebben vaak een slechte mind muscle connectie en/ of proprioceptis, waardoor de spieren makkelijker ontspannen. Bij hypermobiliteit moet je juist leren dat je spieren te gebruiken zodat ze het werk van de hypermobiele gewrichten gaan overnemen. Je leert je mindmuscle connectie beter te gebruiken om te weten wanneer je kracht moet vinden (sterker worden, korte spiervezels maken etc) en wanneer te ontspannen.
Ik ben zelf extreem hypermobiel door het Ehlers Danlos syndroom en ik doe ashtanga yoga EN fitness voor die balans. Ook train ik individueel mensen om hetzelfde resultaat te krijgen.
Hoop dat dit wat duidelijker maakt, want hier zijn een hoop misverstanden over.
quote:Op dinsdag 25 juni 2019 00:16 schreef Seven. het volgende:
[..]
Heb je al zo'n filmpje gemaakt?
Ik volg je op insta, geloof ik. Volgens mij heb jij net zo'n indrukwekkende ontwikkeling achter de rug.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |