Hinder | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:12 |
Meld hier: • Wanneer je begonnen bent of wanneer je gaat beginnen met lessen. • Hoeveel lessen je hebt gehad. • Hoe vaak je instructeur al heeft moeten ingrijpen en wat je denkt daaraan te gaan doen. • Wanneer je examen hebt en mentale steun kan gebruiken. • Wanneer je geslaagd bent. De geslaagden van 2004 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2005 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2006 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2007 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2008 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2009 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2010 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2011 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2012 zijn o.a. hier te vinden. Geslaagden 2013: * no1uknow (7 januari) * Scootermuisje (10 januari) * Sneeuwvlok_2 (18 januari) * Proletariaat (4 februari) * Sie_scheitern_Epos (7 februari) * Nafi (9 februari) * Nutkicker22 (12 februari) * Kletters (18 februari) * DevilsAndDust (20 februari) * Jiang153 (25 februari) * Wanderlust (13 maart) * Jan-Slagter (12 april) * Koelkastman (15 april) * erythropoeet (16 april) * Bankpasje (18 april) * Remy669 (19 april) * JR-Style-93 (22 april) * Amoeba (24 april) * borisz (29 april) Iedereen die de komende tijd theorie en/of praktijkexamen heeft. Succes! ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door Hinder op 17-05-2013 18:34:57 ] | |
#ANONIEM | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:14 |
Ach, lekker belangrijk. Heb zelf zoiets van.. al doe ik er 60 lessen over, als ik hem maar haal ![]() | |
Nystiq | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:17 |
Ja, heb ook liever dat ik het helemaal onder de knie krijg dan dat ik zak en me geld heb weggegooit. | |
DX11 | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:19 |
Het TS, misschien moet je ff de op updaten nu het nog kan. Ik was blijkbaar de enige die dat deed.. De geslaagden van 2013 zijn bijna allemaal door mij toegevoegd.. | |
TwenteFC | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:21 |
![]() | |
Dven | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:24 |
Binnenkort hier maar eens aan mijn rijbewijs beginnen. Nooit behoefte aan gehad omdat ik het niet waard vond maar aangezien het me hier maar een euro of 400 kost is het misschien ooit nog wel eens handig ![]() | |
Hinder | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:26 |
Heb even snel het vorige topic doorgespit, mocht ik nog iemand vergeten zijn, laat het me even weten ![]() | |
DX11 | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:27 |
Goed bezig! ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:33 |
Ja, m`n instructeur zei al "Ik schat je op de 45 uur les.. want je hebt al goed progressie gemaakt" En hij laat niet iemand afrijden die het niet kan. Er waren 20 geslaagden bij hem dit jaar al ![]() Hij zei ook "Jij hoort, zoals het nu gaat sowieso bij de geslaagden " en het is pas m`n 6e les ![]() | |
DX11 | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:33 |
* Remy669 (19 april) is de enige die nog mist (ik had niks te doen) | |
Nystiq | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:34 |
Haha netjes, volhouden ![]() | |
Sie_scheitern_Epos | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:35 |
Goed bezig, bevalt je Saab nog? | |
borisz | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:35 |
Ik hield me bewust aan de limiet en toen zei de examinator achteraf dat ik te theoretisch reed ![]() | |
DX11 | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:36 |
Zeker, ben nog continue dingen aan het aanpassen aan het interieur voornamelijk. | |
Sie_scheitern_Epos | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:37 |
Zoals? | |
DX11 | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:38 |
Foto's zeggen meer dan woorden, momentje. | |
TwenteFC | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:38 |
![]() ![]() Ik reed gewoon in het tempo van het overige verkeer mee, iedereen reed te hard. Gelukkig had ik geen zuurpruim als examinator. ![]() | |
Nagelschaartje | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:40 |
Beetje offtopic misschien? ![]() | |
Hinder | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:42 |
Na een paar lessen vroeg ik mijn instructrice hoeveel lessen ik ongeveer nodig zou hebben, en toen zei ze 35. Vorige week (les 20 en 21) was ik naar Rotterdam gereden, stuk door de stad heen etc., en ze zei dat ze normaal pas na zo'n 30 lessen die kant op gaat. Dat was wel leuk om te horen ![]() Ik verwacht zelf dat ik zo'n 30 a 32 lessen nodig zal hebben. Het rijden, kijken, bijzondere verrichtingen etc. gaat al erg goed, heb alleen telkens wat (kleine) opmerkingen/foutjes, maar die heb ik liever tijdens de lessen dan na mijn examen ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:42 |
Doe m`n best. Was wel wat onzeker weer, afgelopen.... dinsdag weer gereden voor het eerst in drie weken, dat ging niet geheel vlekkeloos.. 3x laten afslaan. Gister 1x laten afslaan ![]() Schrale troost voor mezelf is wel: Zat vandaag bij m`n opa in de auto, die liet hem 2x afslaan ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:44 |
opmerkingen/foutjes ![]() Die van mij bestaan alleen nog maar uit "Kijk door de bocht heen naar het punt waar je naar toe wilt " en " Denk aan je plaats op de rij baan" Maar het is niet meer zo dat hij (Zoals bij les 1) nog af en toe een beetje meehielp met sturen *gelukkig* Oh, en ik moest héél rustig aan doen bij weggetjes met zijstraatjes.. reed ik rustig met 25-30 doorheen, terwijl ik dit echt met 10-15 km moest doen. | |
borisz | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:46 |
Ik was verder ook gewoon geslaagd. ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:49 |
Die van mij heeft zoiets van " Er staan geen flitsers dus als je iets te hard rijd vind ik het niet erg " Maar als er flitsers staan zegt ie " Niet te hard rijden, want als je een bekeuring krijgt stuur ik hem door naar jou " | |
TwenteFC | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:49 |
Dat was bij mij net andersom, had een vrouw en die hield er altijd wel van als je een beetje gas gaf. Ze zei ook altijd dat ik op de teller iets boven de maximumsnelheid moest gaan zitten, zodat je tijdens het examen niet overkomt alsof je te angstig rijdt. ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:51 |
Dat wilde ik ook doen.. zo`n 10 daagse cursus. Werd mij uiteindelijk afgeraden, hij zei " Het is duurder dan de Compact Opleiding die wij hebben + dat je slagingsgarantie hebt 100%, en ik persoonlijk hou er niet van om mensen een poot uit te draaien, zo werkt het niet.. leven is al duur genoeg " | |
Hinder | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:52 |
Ja, bij gelijkwaardige kruispunten moet je niet te snel naderen, want je kunt bestuurders van rechts verwachten, en deze hebben uiteraard voorrang ![]() Vorige week was één van de fouten dat ik geen voorrang verleende aan fietsers die op dezelfde weg rechtdoor gingen. Dat dit een regel is wist ik wel, maar ik had niet door dat dat de situatie was. Er was namelijk een brede berm tussen de rijbaan en het fietspad, waardoor je bij het naderen van de oversteekplaats voor de fietsers al helemaal recht stond met de auto, en (ook) het fietspad haaientanden had. Hierdoor had ik de genoemde situatie niet door. De fietser ging echter natuurlijk wel rechtdoor op dezelfde weg (ik sloeg linksaf). Wel een goed leermoment, want nu ga je er extra op letten ![]() | |
Gezicht | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:54 |
Heb ik ook veel moeite mee gehad, je moet je aanwennen om ze met zo een snelheid te naderen dat je wel nog normaal kunt stoppen mocht er iemand van rechts komen. | |
DX11 | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:54 |
Daarom doe ik het ook hier (recente veranderingen aan mijn Saab): PTA / Autorijtopic #108 - Zuipende hoerensloepen. [ Bericht 2% gewijzigd door DX11 op 17-05-2013 19:10:50 ] | |
TwenteFC | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:56 |
Ik had een 6 daagse cursus, ben 1499 kwijt geweest aan lessen + tussentijdse toets en examen. Had misschien goedkoper gekund, maar heb hem gehaald daar gaat het mij om. ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:57 |
@Gezicht: Ik heb niet echt het idee dat ik een héle trage leering ben.. zit net bij m`n 6e les, en hij laat me nu pas echt kennismaken met dit soort situaties, heb A.S week 2 lessen, en de week daarop weer (7 uur totaal ![]() Wil zoveel mogelijk lessen, om een zo gestructureerd/geautomatiseerde rijder te worden ![]() | |
TwenteFC | vrijdag 17 mei 2013 @ 18:58 |
Dat gebeurt pas echt wanneer je het rijbewijs hebt en alleen gaat rondrijden. ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 17 mei 2013 @ 19:00 |
Dat is waar, maar bedoel puur om het slagen van m`n rijbewijs ![]() | |
Mrs.Salvatore | dinsdag 21 mei 2013 @ 09:40 |
Ik ben vandaag voor de 3e keer gezakt ![]() Godverdomme, ik baal zo he. De rit naar het CBR toe gaat gewoon perfect met mijn rijleraar naast mij. Zodra er zo'n examinator naast mij komt zitten ben ik opeens super onzeker en ga ik rare fratsen uithalen. Echt super kut gewoon ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 21 mei 2013 @ 13:39 |
![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 21 mei 2013 @ 13:43 |
Vandaag weer een rijles gehad.. nummer 7. Voelde me niet lekker toen ik wakker werd maar goed, ik dacht "Laat ik het maar gewoon doen, deste meer lessen deste beter " Bij het wegrijden ging het prima ![]() Heb wel uitgelegd wat er aan de hand was (dat ik me dus niet lekker voelde) en hij zei " Nja, kan gebeuren.. ben blij dat je het aangeeft " Uiteindelijk nog een bochtje achteruit gedaan, en een ritje op de snelweg (Ik kan je trouwens vertellen dat een Polo 1,2 3cylinder het NIET fijn vind om als je 80-85 rijd opeens in z`n 2 te schakelen... dan gaat hij flink te keer ![]() Achteraf zei hij " Ja, wat vond je er zelf van Braddie? " " Ik vond het om eerlijk te zijn k*t, ik reed afgelopen donderdag véél beter " " Ja, dat klopt wel, maar je hebt aangegeven hoe en wat, dus het is je vergeven ![]() "Het zit zo: Je moet gaan werken aan de bediening (Aangrijp punt van de koppeling) en aan het overzicht, je kijkt nog te dichtbij, je moet echt op de hoek van de straat 40-50 meter verder kunnen zien wat er gebeurd, verder ging het prima " | |
Hinder | dinsdag 21 mei 2013 @ 14:47 |
Al die plassen op de weg vandaag ![]() | |
Kartmans | vrijdag 24 mei 2013 @ 11:52 |
Gisteren rijles gehad. Ging lekker, alleen verneukte ik een turbo rotonde ![]() Nu 2 weken geen rijles, want mijn instructeur op vakantie, dan de week dat hij terug komt 2 lessen van 1,5 uur en dan die vrijdag praktijkexamen! | |
SugarEvans | vrijdag 24 mei 2013 @ 12:12 |
Hier ook eentje die maar eens rijles is gaan nemen op z'n 24e ![]() Vind sommige dingen toch wel lastiger dan ik van te voren dacht met koppeling e.d. Ik wil de koppeling nog wel eens te snel op laten komen vanuit stilstand.. omdat ik een beetje met het verkeer mee op wil trekken bij bijv. een stoplicht. Heb 't idee dat ik zo langzaam op gang kom vergeleken met de rest. ![]() Ook leuk als je instructeur je laat steken in een mini straatje en er komen van allebei de kanten opeens 6 auto's oid aanrijden ![]() | |
NikkelCobalt | vrijdag 24 mei 2013 @ 12:21 |
Zeg je dat toch? Dat je halfuurtje wilt oefenen met schakelen op een leeg stukje. 't Zijn jouw centen ![]() | |
DX11 | vrijdag 24 mei 2013 @ 12:32 |
Dat hangt er vanaf hoeveel gas je geeft, hoe meer gas je geeft, hoe sneller de koppeling omhoog kan. | |
DX11 | vrijdag 24 mei 2013 @ 12:37 |
Je kan zelfs bij vrijwel elke auto de koppeling in 1x los laten, als je maar flink veel toeren maakt voordat je hem los laat. In een mini bijvoorbeeld gaat dat zo: @ 2:44 BTW dit is NIET goed voor de koppeling en moet je dus zeker ook niet doen in een lesauto. | |
DX11 | vrijdag 24 mei 2013 @ 12:40 |
En zo zijn er nog veel meer domme dingen die je NIET moet proberen in een lesauto maar wel leuk zijn ![]() | |
HansVaak | vrijdag 24 mei 2013 @ 12:47 |
Ik heb daar ook moeite mee gehad toen ik begon met lessen (heb ondertussen mijn rijbewijs +/- 6 maanden), het wegrijden wat niet altijd even goed ging en dan ook nog de druk van het overige verkeer. Maar gewoon schijt aan hebben, het gaat erom dat jij zo goed mogelijk leert rijden. Zoals hierboven al aangegeven is, gewoon vragen of je een keertje naar een leeg straatje kan gaan en dan constant proberen het aangrijpingspunt te zoeken, beetje bij te gassen en weer remmen. Oefening baart kunst. Misschien anders met de auto van mama/papa/vriend/vriendin op een lege parkeerplaats hetzelfde geintje doen. Ondanks dat dat een andere auto is dan je lesauto, denk(/hoop) ik dat je hierdoor er wat meer gevoel in krijgt. Ze wat kan vergelijken en daardoor beter kan inschatten waar het aangrijpingspunt zit en je dus ook bij moet gaan gassen. Je kan natuurlijk ook gewoon flink wat gas geven, is een stuk makkelijker. Maar dat zal je instructeur niet zo op prijs stellen. | |
SugarEvans | vrijdag 24 mei 2013 @ 15:00 |
Klopt je hebt uiteraard gelijk. Echterrrrr ging het vandaag lessie 6 wel goed! Alles ging stukken soepeler! En ik had schijt aan het langzaam opkomen, jammer dan voor degene achter me die steeds rood krijgt ![]() [ Bericht 6% gewijzigd door SugarEvans op 24-05-2013 15:33:50 ] | |
#ANONIEM | vrijdag 24 mei 2013 @ 16:08 |
had vandaag bij lessie 7 de controle al aardig... nogsteeds wel dat ik hem soms een beetje vervelend liet opkomen (En dan slaat ie af ![]() Hij maakte 5500RPM ongeveer, en het leek wel een V6 qua geluid (Hij trok wel flink trouwens ![]() Het kijken is ook behandeld, dus dat is fijn! Alleen m`n inzicht is soms nog te slecht voor woorden ![]() | |
SugarEvans | vrijdag 24 mei 2013 @ 16:18 |
Ja 't kijken.. dat binnen/buiten/dooie hoek.. is soms nogal lastig. Dan geeft de instructeur aan: volgende rechts.. en dan heb je 20 meter om al je spiegels etc. te checken, aangeven, remmen, schakelen, nog een keer kijken.. Dan ben ik al zo'n beetje 2 straten verder ![]() Ook alles kijken terwijl de weg met een bocht loopt is irritant, immers ben je dan met je hoofd niet op weg gericht waardoor nog wel eens van koers afwijk ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 24 mei 2013 @ 16:51 |
Ja, dat had ik dus ook. Instructeur zegt wat ik moet doen, maar in de tussentijd moet ik dus ook nog schakelen richting aangeven remmen etc.. dan stuur ik echt op het láátst mogelijke moment pas ![]() En die bocht ja, dan zegt ie midden in een bocht, schakel maar naar z`n 2 ![]() ![]() ![]() Rotondes nemen in z`n 2 is ook zoiets, een auto is als je 25-30 rijd op een rotonde in z`n 3 écht wel krachtig genoeg, zéker een bluemotion Polotje, dat trekt alsnog wel weg in z`n 3 ![]() | |
moddermonster | vrijdag 24 mei 2013 @ 16:53 |
Hoi mensen Ik ben gister ook begonnen, en aangezien ik nog nooit in iets wat ook maar op een auto lijkt gereden heb, vond ik het zeg maar best spannend. Gelukkig hoefde ik alleen maar te sturen en richting aan te geven, dat was al wel genoeg voor de eerste keer. Ik vond het wel leuk ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door moddermonster op 24-05-2013 17:16:28 ] | |
#ANONIEM | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:15 |
Eerste les is altijd spannend. Elke les volgens mij wel ![]() ![]() | |
moddermonster | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:18 |
Ik mocht meteen naar de stad (Eindhoven), maar dat kwam neer op 8 kilometer rechtdoor rijden, dus met enkel sturen en richting viel dat nog wel mee kwa moeilijkheid | |
#ANONIEM | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:55 |
M`n 2e les moest ik al direct naar Almere, nou vind ik Almere best een leuke plaats om doorheen te rijden dus dat was fijn. Vandaag ook weer naar Almere Muziekwijk gereden! | |
DX11 | vrijdag 24 mei 2013 @ 18:10 |
Ik werd de 1e les de snelweg op gestuurd. Ik vroeg gelijk waarom. Ja we gaan naar een groot leeg parkeerterrein toe. De logica ontging mij even waarom dat dan zo moest, maargoed het liep goed af. | |
#ANONIEM | vrijdag 24 mei 2013 @ 18:25 |
Mijn eerste les was ook raar. " Heb je weleens auto gereden? Ja, wel eens.. maar dat was alleen sturen gas/remmen " " Dan wil ik zien hoe je stuurt, rijd maar naar links en dan naar rechts " (We reden gelijk het drukke stads verkeer van Hilversum in....) Vervolgens na... 8-10 km rijden werd ik doodleuk een paadje opgestuurd en gingen we daar het sturen oefenen.(Niet zozeer het basic sturen, maar het overpakken... dat gaat nu gelukkig veilloos ![]() Logica van sommige instructeurs ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 24-05-2013 18:26:40 ] | |
vannelle | vrijdag 24 mei 2013 @ 18:29 |
Dat heet "aanvangsniveau bepalen." Blijkbaar kon je toch minder goed sturen dan jezelf dacht want blijkbaar vond de instructeur het beter om op een paadje verder te gaan. Is toch beter dan iedereen als beginneling beschouwen? | |
#ANONIEM | vrijdag 24 mei 2013 @ 18:38 |
Dat is waar! | |
vannelle | zaterdag 25 mei 2013 @ 01:38 |
Daarom dus. ![]() Niet elke instructeur is een sukkel, het ligt vooral aan de perceptie van de leerling(e) hoe het op internet staat. | |
Ridocar | zaterdag 25 mei 2013 @ 06:37 |
Heel-toe-ing en revmatching doe ik vaak met de vrachtauto als het een handbak is. Schakelt een stuk makkelijker en sneller. Al die andere trucjes zou ik niet proberen. Clutchless is hèt recept om je bak te mollen. Ja het gaat meestal wel goed, maar dat is omdat de synchroringen het meeste wel opvangen, daardoor slijten ze zo hard. En als die op zijn dan wordt het verplicht doubleclutchen. | |
#ANONIEM | zaterdag 25 mei 2013 @ 09:06 |
Almere ![]() | |
Thrilled | maandag 27 mei 2013 @ 15:10 |
Aloha mensen ![]() ![]() | |
Gezicht | maandag 27 mei 2013 @ 15:24 |
Ik kreeg bij mijn theorieboek een cd'tje waar je specifieke onderdelen mee kon oefenen, was erg handig. | |
Thrilled | maandag 27 mei 2013 @ 17:44 |
Staat niet op mijn cdrom ![]() | |
#ANONIEM | maandag 27 mei 2013 @ 17:47 |
Ja, ik werd echt gék van die drempels ![]() Hier in Hilversum kan je ze nemen met 25-30, als je daar 10 rijd dan klapt je bumper nog tegen de grond ![]() | |
keazeboer | dinsdag 28 mei 2013 @ 11:32 |
ik ben vorig jaar november geslaagd op exact een jaar later dan dat ik voor m'n brommer was geslaagd ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 28 mei 2013 @ 15:58 |
Wat een gek is m`n instructeur toch ![]() Komen we net bij een rotonde, steken er allemaal kinderen over (Mocht niet, haaien tanden) Ik remmen, zegt ie " Nee... gewoon doorrijden en toeteren, ze moeten stoppen, als we er een aanrijden is het hun schuld" ![]() Rijden we even later op een 80 weg, ik wil bij 2000 toeren schakelen naar z`n 4, zegt ie " Nee, je mag hem wel een beetje laten brullen hoor, maar niet hoger dan 3500, dat nieuwe rijden vind ik hélémaal niets" ![]() Kort lesje van 1 uur. Maar toch ik heb hem NIET meer laten afslaan, en ik rem goed, ik schakel tijdig terug, m`n bochten gaan goed. ![]() | |
gelestipjes | dinsdag 28 mei 2013 @ 16:09 |
Tja, hij kan dat nieuwe rijden wel helemaal niks vinden maar die examinatoren letten daar wel op, dus lijkt me niet echt slim om het zo te doen. Hoeveel lessen heb je inmiddels gehad? (en dan bedoel ik uiteraard als in hoeveel uur, want ja, soms hebben mensen ook gewoon 1 les van 2,5 of 3 uur, maar dat telt natuurlijk wel als 2,5 of 3 lessen ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 28 mei 2013 @ 16:11 |
HIj zei het meer zo van "Als het beter is om mee te komen met het verkeer, dan mag je wel meer toeren maken " Ik heb nu .... 18 uur les gehad... | |
zerokil | woensdag 29 mei 2013 @ 19:10 |
Slaat een Diesel sneller af dan een Bezine auto? | |
vannelle | woensdag 29 mei 2013 @ 19:13 |
Nee. | |
Anne | donderdag 30 mei 2013 @ 09:16 |
Het tegenovergestelde juist ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 31 mei 2013 @ 00:27 |
Ben blij dat ik de auto niet meer laat afslaan zeg.. mag ook wel na ehh... ja 17 uur in de auto ![]() | |
Nagelschaartje | vrijdag 31 mei 2013 @ 08:09 |
Gaat vast nog wel gebeuren ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 31 mei 2013 @ 08:56 |
Ja ok.. Maar er is vooruitgang | |
Nagelschaartje | vrijdag 31 mei 2013 @ 10:01 |
Ik heb de auto tot aan de laatste les minimaal 1 keer per les af laten slaan ![]() Alleen tijdens het examen per ongeluk niet ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 31 mei 2013 @ 15:16 |
Heb hem vandaag 4x laten afslaan.. Op de snelweg iets te hard gereden (130.. oeps) En 1x door een lichte inschattingsfout een bochtje met 60 genomen (piepende banden ![]() Over 4 uur zou ik inprincipe m`n TTT hebben(heb nu 21 les uur gehad, en bij 25 heb ik hem).. maar m`n instructeur zegt "Nee... Braddie, daar ben je nog niet echt klaar voor... " Wel vond hij dat ik het parkeren echt perfect deed, en de hellingproef ging ook super!. | |
Gezicht | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:40 |
Ik had pas na +/- 50 uur TTT, meteen daarna ook praktijk en meteen gehaald. ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 31 mei 2013 @ 16:47 |
Lijkt me wel kut. Want is het niet zo dat ze pas bij je TTT gaan nadenken over bijvoorbeeld een vervolgpakket? Heb nu het volledige pakket afgelost... maar pas na m`n TTT worden er extra kosten gemaakt voor een extra pakket.. Hoef ik dan nu niks meer te betalen ![]() Denk zelf dat ik nu toch wel 65-70 les uur nodig ga hebben ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 31-05-2013 16:47:30 ] | |
gelestipjes | vrijdag 31 mei 2013 @ 17:03 |
Toen mijn pakket was afgelopen werden het daarna gewoon losse lessen totdat ik geslaagd was. Die TTT heb je gewoon vast betaald, maar de lessen hierna worden uiteraard gewoon apart in rekening gebracht | |
Jiang153 | vrijdag 31 mei 2013 @ 18:57 |
Hoe kan je nou steeds een diesel laten afslaan? ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 31 mei 2013 @ 19:07 |
Omdat ik soms nogsteeds met m`n hoofd bij een andere handeling ben, dan trap ik de koppeling niet op tijd in, of ik wil wegrijden in z`n 2 en dan is het *bok bok bok* en slaat ie af ![]() M`n instructeur keek me vandaag ook echt met een " ![]() En hij zei zelfs " Als je dat kijken niet snel onder de knie gaat krijgen dan stop ik... je moet het wél doen hé " (Terwijl ik al keurig in m`n spiegels kijk... alleen ik vergeet héél soms om over m`n schouder te kijken, en soms dan wil ik nog teveel dingen tegelijk doen waardoor ik in de knoop raak ![]() | |
HansVaak | zaterdag 1 juni 2013 @ 21:50 |
Je kan prima in zijn twee wegrijden hoor, maar dat moet je met wat meer gevoel doen dan dat je dat in zijn een zou doen. Edit: denk overigens niet dat je instructeur (en uiteindelijk je examinator) dit zo tof vindt, maar het kan wel. ![]() [ Bericht 47% gewijzigd door HansVaak op 01-06-2013 22:33:38 ] | |
NikkelCobalt | zondag 2 juni 2013 @ 02:01 |
Die voertuigcontrole moet een 2e natuur worden (gebeurt pas na je examen als je zelf gaat rijden ;-)) maar als je er nu nog heel erg mee worstelt dan raak je snel in de knoop ja. Als je denkt dat je er meer gevoel bij (de voertuigcontrole) kunt krijgen door op een rustig stukje te oefenen met opschakelen en terugschakelen moet je dat gewoon doen/vragen. Hoe verder je daarin vordert, hoe beter je je aandacht bij andere zaken kunt houden. Oh en kijken kun je overdag oefenen, gewoon het riedeltje in je kop stampen (en daarbij de juiste bewegingen maken). Binnen, buiten, schouder (draai je hoofd), richting (klik), remmen, koppelen, terugschakelen (doe iets met je benen), nacontrole buiten, schouder. (Of hoe anders aangeleerd, of een beperkte set voor een ander scenerio) Probeer dat 20x op een dag en wellicht blijft het hangen ![]() | |
princess-a | zondag 2 juni 2013 @ 09:45 |
Dit is wel een echt goede tip! Ik keek ook nooit ver genoeg vooruit, niet ver genoeg over mn schouder etc.. dus ben ik iedere keer dat ik ergens naartoe fietste gaan oefenen (ik fiets vaak) binnen een week zat het erin ![]() | |
xzaz | maandag 3 juni 2013 @ 13:00 |
Morgen afrijden maar nog geen oproepkaart ontvangen, maar ff bellen zo ![]() | |
Gezicht | maandag 3 juni 2013 @ 13:13 |
Volgens mij had mijn instructeur die toen bij zich, weet het echter niet meer zeker. | |
xzaz | maandag 3 juni 2013 @ 13:14 |
Ja denk het ook; vorige keer kreeg ik hem overigens wel via de mail binnen... heb wel een mailtje gehad ter bevestiging dat het examen was aangevraagd. | |
DiepvriesTosti | maandag 3 juni 2013 @ 13:15 |
heb dat bij mn examen gedaan, ging gelukkig goed haha ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:20 |
Zo, gister met de rijschool gebeld. Sta nu voor 10x 1 uurtje en 3x 2 uur geplanned deze maand ![]() Vind hetzelf veel fijner om 3x per week te lessen en dan 1 uur per les, dan 2x per week 2 uur.. Ik heb namelijk het idee het niet echt vast te houden als er 5-6 dagen per les tussen zitten ![]() M`n tussentijdse was uitgesteld van 25 uur naar ** uur (Geen idee..) Dus ik hoop toch wel eind deze maand m`n TTT te kunnen doen én ook te halen. Moet héél erg letten op m`n Overzicht en op m`n Kijkgedrag. Heb soms het probleem dat ik te dicht op m`n motorkap kijk en dat ik niet genoeg in de binnen/buiten spiegel kijk. Voor dat 2e heb tips gekregen, maar het te dicht op m`n motorkap kijken... dat is wel echt een probleem.. Ben namelijk (Vooral bij een stoplicht) bang dat ik snel op de auto voor mij klap (is nog niet gebeurd, en ik rij verder vrij netjes) maar toch.... En had het vorige week op de snelweg, toen ging ik (met 110 kmpu ![]() ![]() | |
xzaz | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:30 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rijden we een rotonde op; sta ik stil omdat er een fietser aankomt wil ik wegrijden staat ze op de rem; ik zo *wtf*. Zegt ze bij het eindgesprek dat ik daar niet stil moch staan THA FCK | |
#ANONIEM | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:38 |
Wat een mongolen zijn het dan eigenlijk ![]() Jij staat stil omdat er een fietser aankomt, wil je wegrijden trapt ze op de rem, wánt je mag er niet stil staan? ![]() | |
xzaz | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:42 |
Ach, sorteerde een keer links fout; en deed me koppeling omhoog bij afslaan... | |
#ANONIEM | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:44 |
Koppeling mag niet omhoog bij afslaan? ![]() | |
xzaz | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:46 |
Nee, doe hem naar beneden en dan omhoog. Ik mag er niet aanzitten wanneer ik afsla.. wat een gezijk... maakt geen kut uit. Goed, ik weet dat ik geen goede rijder ben; maar dit slaat echt alles; ze ging maar door en ging maar door. | |
#ANONIEM | dinsdag 4 juni 2013 @ 15:50 |
Je hebt inderdaad van die azijnpissers er tussen zitten.. | |
SugarEvans | dinsdag 4 juni 2013 @ 16:50 |
Hmmm straks lesje nummer 9.. zit ondertussen toch alweer op 12 uur rijden. Gaat snel zo 3 uur per week. Een paar dingen waar ik nog moeite mee heb: - Achteruit draaien (bijv. een straatje in om te kunnen keren). Op een of andere manier doe ik dit vrij ruim.. ben dus te bang dat ik dicht op die stoep zit terwijl dit niet het geval is. Erg lastig om te zien. - Koppeling op laten komen en snel optrekken bij bijv. stoplicht kruispunt of whatever. Misschien geef ik gewoon te weinig gas bij.. maar ben misschien dan ook te bang om bij degene voor me op te klappen of te hard weg te schieten. Dit is helemaal 't geval als op een heuvel sta... dan moet bij deze rijschool iig op de handrem.. Voordat je het goede punt van de koppeling hebt gevonden, beetje gas, handrem eraf.. is degene voor je al 2 stoplichten verder ![]() - Het lastigst vind ik terugschakelen terwijl ik aan het remmen ben voor een bocht. Dus m.a.w. je rijdt in z'n 4, 3 oid.. en dan zie je 't bochtje komen ff spiegels checken.. aangeven.. remmen maar en tijdens het remmen terugschakelen (en dus voor de bocht terug geschakeld hebben). Dus genoeg werk aan de winkel! Begin 't wel steeds leuker te vinden dus wie weet uiteindelijk met plezier naar het rij examen ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 4 juni 2013 @ 16:52 |
Het is ook hartstikke leuk, het rijden dan ![]() Ik zie het zelf als een lekker ritje. M`n instructeur zei laatst " Je moet het autolessen zien als fun, gewooon als een lekker stuk rijden met toevallig iemand naast je die je aanwijzingen geeft" | |
gelestipjes | dinsdag 4 juni 2013 @ 17:03 |
Hm, ik zag het altijd als noodzakelijk kwaad, van de eerste tot de laatste les altijd met enorme tegenzin ![]() | |
Hinder | dinsdag 4 juni 2013 @ 17:05 |
Ik heb er nu 27 uur op zitten, en ik merk wel dat het soms een beetje gaat vervelen nu: telkens dezelfde stukken rijden etc. ![]() Ook heb ik liever dat ik op navigatie moet rijden of een clusteropdracht krijg, zodat ik me al (met bewegwijzering) kan voorbereiden waar ik heen moet etc. Het komt nog best vaak voor dat ik echt op het laatste moment een aanwijzing krijg dat ik toch nog net even af moet slaan ![]() Maar ja, nog een klein maandje en dan is het pasje als het goed is binnen ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 4 juni 2013 @ 17:16 |
Haha, ik begon het 2 weken geleden ook vervelend te vinden, maar dat was puur omdat ik 2x per week leste en dan 2 uur per keer (En dingen ook kwijtraakte na het lessen, het bleef niet hangen) Maar nu ik 3x per week 1 uur les en dan soms 2 uurtjes er tussendoor gooi is het weer fijn ![]() | |
ChevyCaprice | dinsdag 4 juni 2013 @ 17:17 |
Heb nu ong 12 uur erop zitten en t is makkelijk ![]() Alleen vanuit eerste versnelling optrekken bij bijv. stoplicht wil nog wel eens misgaan ![]() Zaterdag bochtje achteruit gehad, ook simpel te doen. Volgende keer weer wat bijzondere verrichtingen verrichten, heb er al zin in ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 4 juni 2013 @ 17:17 |
Dat dacht ik midden deze maand ook " Ooh, eind Juni/Begin Juli rij ik af, dan heb ik wel 50 les uur gehad, komt hélemaal goed" En toen kwam hij met het nieuws dat m`n TTT is uitgesteld omdat ik er "Nog niet klaar voor ben" (Dus nu duurt het zéker nog 2/3 maanden voor ik het pasje heb) | |
#ANONIEM | dinsdag 4 juni 2013 @ 17:19 |
In de stad rijden is opzich heel chill, ik merkte zelfs dat ik afgelopen vrijdag te snel reed op de snelweg (130 ![]() ![]() Met optrekken en wegrijden in z`n 1 heb ik nu éindelijk geen last meer van ![]() (Ook wel grappig, ik moest m`n 2e les al meteen vanuit een parkeervak bochtje achteruit doen, en tot die tijd niet meer eigenijk... vrijdag m`n hellingproef perfect gedaan, en ook perfect geparkeerd) | |
Hinder | dinsdag 4 juni 2013 @ 18:02 |
Dat is wel zonde ja! Maar aan andere kant misschien ook wel beter: als je er op de dag zelf echt niet klaar voor bent, en het niet haalt, is dat zonde van het geld. Dan kun je beter nog wat extra lessen nemen en het wel in één keer halen. Door de lange wachttermijn hier en vakantie/werk had ik alvast een datum vast laten zetten; ik moet dus wel ![]() | |
ChevyCaprice | dinsdag 4 juni 2013 @ 18:04 |
Ik reed tijdje geleden ook te hard (60 op 59 weg), bijna geflitst. Puur kwestie van om de zoveel tijd op de klok kijken haha | |
#ANONIEM | dinsdag 4 juni 2013 @ 18:10 |
Daar heeft mijn instructeur een goede tip voor " Zorg ervoor dat jij de boete vermeid, het zou raar zijn als je nu al een boete zou binnenkrijgen hé? je hebt je rijbewijs nog niet eens " | |
#ANONIEM | dinsdag 4 juni 2013 @ 18:11 |
Ja, denk ook wel dat het beter is om dan 10-15 uur extra te lessen, zodat ik hem wél haal! | |
gelestipjes | dinsdag 4 juni 2013 @ 18:25 |
Je hebt natuurlijk wel het nadeel dat de vakantie eraan komt, dan is het altijd veel drukker met mensen die willen afrijden en zo, dus dan zal je wachttijd ook wel een stuk langer zijn dan normaal voor de ttt/het examen | |
#ANONIEM | dinsdag 4 juni 2013 @ 18:26 |
Klopt. Maargoed, heb nu in m`n hoofd dat ik zo eind Juli/Begin Augustus het pasje wel kan hebben. Heb er nu al 21 uur op zitten, sta geplanned voor 16 uur.. dus dat is totaal 37 uur in 2 maanden, dus dat moet dan wel lukken... toch? | |
gelestipjes | dinsdag 4 juni 2013 @ 18:28 |
Nou ja, ik weet dat er hier vorig jaar in de zomermaanden een wachttijd was van 2 maanden of meer, terwijl het normaal 3 weken is. Er moet wel plaats zijn he bij het cbr | |
#ANONIEM | dinsdag 4 juni 2013 @ 19:03 |
Dat is zo.. Hoorde van een vriend van me dat het wachten bij hem slechts 3 dagen was. | |
mega-worstje | donderdag 6 juni 2013 @ 14:34 |
Hopppaaa na mijn theorie en ttt in 1 keer gehaald te hebben is nu ook het rijbewijs gehaald. Heerlijk relaxt examen gereden, ondanks de stress vooraf en heb foutloos afgereden ![]() ![]() | |
vannelle | donderdag 6 juni 2013 @ 14:41 |
Gefeliciteerd! En een tipje: Als de reden om tot morgen te wachten is omdat ze dan pas je gegevens hebben op het gemeentehuis: Ik zou er op gokken, grote kans dat ze die nu al hebben. Al is het dan nog steeds maandag voor je je pasje hebt, in 1 dag maken lukt ze niet. | |
mega-worstje | donderdag 6 juni 2013 @ 14:42 |
Examinator zei dat het morgen pas kon, maar morgen lijkt me sws beter want ik kan geen online afspraak meer maken en tussen 9-12 is het alleen mensen zonder afspraak. Ik moet voor spoedaanvraag sws voor 12 uur anders duurt het een dag extra dus ga meteen morgenochtend als er (hopelijk) nog niemand is. Maar het is druk ivm vakanties. | |
sjittiewok | donderdag 6 juni 2013 @ 15:05 |
eind juli afrijden ![]() | |
vannelle | donderdag 6 juni 2013 @ 15:35 |
Snap ik wel dat hij dat zei, beetje veiligheid inbouwen. Maar meestal gaan die gegevens (sinds ze met pda werken) direct naar het gemeentehuis. Ben wel eens met een net geslaagde leerling direct na het examen naar het gemeentehuis gereden en jawel hoor, hij kon het rbw al aanvragen. ![]() Maar in jouw geval heb je'm toch nooit eerder dan maandag zoals ik al zei. Veel plezier vanaf volgende week en onthoud de belangrijkste dingen die je hebt geleerd. ![]() | |
mega-worstje | donderdag 6 juni 2013 @ 15:38 |
Dankjewel, super veel zin zelf te gaan rijden ![]() | |
vannelle | donderdag 6 juni 2013 @ 15:41 |
Rijdt een stuk relaxter zonder zo'n zeikerd naast je. ![]() Maar doe rustig aan, overschat jezelf niet want nu begint het leren pas echt. | |
#ANONIEM | donderdag 6 juni 2013 @ 15:43 |
Goede rijles ![]() ![]() ![]() | |
mega-worstje | donderdag 6 juni 2013 @ 16:13 |
Had een hele chille instructeur, was heel gezellig ![]() | |
Keukendrol | donderdag 6 juni 2013 @ 16:33 |
Verdomd goede tip. ![]() | |
vannelle | donderdag 6 juni 2013 @ 16:51 |
En zo hoort het ook. ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 6 juni 2013 @ 16:53 |
HEheheh ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 6 juni 2013 @ 16:53 |
Hier ook, een instructeur kan je rijexamen maken of breken ![]() | |
vannelle | donderdag 6 juni 2013 @ 17:11 |
Examinator bedoel je? | |
#ANONIEM | donderdag 6 juni 2013 @ 17:45 |
Nee, echt m`n instructeur.. ik bedoelde dat die je rijlessen kan maken of breken. | |
Hartigan | donderdag 6 juni 2013 @ 17:48 |
Die eventuele boete is dan toch voor je instructeur, aangezien hij de juridische bestuurder is? | |
#ANONIEM | donderdag 6 juni 2013 @ 18:23 |
M`n instructeur zegt dit: " Als jij achter het stuur zit, leerling of niet. Betaal jij de boete, op die manier leer je nóg beter de regels kennen ![]() | |
gelestipjes | donderdag 6 juni 2013 @ 18:27 |
Volgens mij mag dat niet eens, tenzij je je opzettelijk ernstig misdraagt of zo | |
vannelle | donderdag 6 juni 2013 @ 18:41 |
Ah, dan bedoelde je lessen ipv examen. ![]() Maar je hebt wel gelijk hoor, hoe beter de sfeer in de auto hoe sneller er geleerd wordt. | |
vannelle | donderdag 6 juni 2013 @ 18:47 |
100% gelijk. De instructeur heeft de mogelijkheid tot ingrijpen en als hij dat niet doet is dat zijn eigen fout of nalatigheid. Doet hij zijn werk gewoon niet. De methode om fouten af te straffen dmv geldboetes is voorbehouden aan de staat. @Braddie: Mocht het ooit eens gebeuren dat je een boete doorgeschoven krijgt (wat me sterk lijkt want de auto staat niet op jouw naam en de instructeur is juridisch bestuurder), laat maar voorkomen. Jouw instructeur zit je bang te maken, niks anders. Nou, als je zo je werk moet doen.......bah. Trouwens, werk moet doen? Hij doet zijn werk niet. Hij hoort een ontspannen omgeving aan te bieden, niet dreigen met onzin. | |
mega-worstje | vrijdag 7 juni 2013 @ 10:18 |
Aangevraagd en maandag ochtend binnen ![]() ![]() ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 8 juni 2013 @ 14:05 |
Rijlessen gaan steeds beter ![]() Ik moest ergens een straatje in, en m`n instructeur had hem al gezien, en ik zag hem echt letterlijk pas op het laatste moment, en wat ging ik doen... héél fel insturen waardoor ik hem wél haalde, maar tóch nog een stukje stoep mee pikte, toen liet ik met m`n uilengezicht de koppeling los en sloeg de motor af ![]() Maar verder gaan m`n lessen steeds beter! Zit tenminste niet meer met zweethandjes achter het stuur (Behalve dat laatste stukje dan) en ik ga steeds beter kijkgedrag vertonen en ik durf nu als m`n instructeur zegt "Ok, trap maar even dat gas in naar de 80 ![]() ![]() [ Bericht 29% gewijzigd door #ANONIEM op 08-06-2013 14:07:25 ] | |
SugarEvans | zaterdag 8 juni 2013 @ 21:51 |
Maandag theorie ![]() Theorieboek doorgelezen van 240 pag.. ga ik op itheorie.. want daar had je 50 examens.. kan je ieder examen maar 1x doen... lekker handig als ik m'n fouten nog een keer goed na wil checken. Net maar 2 geprobeerd. Wat me opviel is dat er ook dingen gevraagd werden in de oefenexamens die niet in m'n theorie stonden.. handig! Daarnaast is gevaarherkenning best lastig, elke keer lijkt wel andere uitkomst te zijn. Ook vragen van "welke van deze 3 borden heeft een trekker met oplegger" had ik niet echt op gerekend. Kutvraag ![]() Heb er opeens weinig vertrouwen in.. morgen de rest van die 48/47 examens maar eens proberen en de fouten goed opschrijven/onthouden ![]() | |
#ANONIEM | maandag 10 juni 2013 @ 23:35 |
Ik ben de eerste keer gezakt op (o.a.) 'vooruit kijken'. Ach ja. | |
#ANONIEM | maandag 10 juni 2013 @ 23:36 |
Omdat je niet genoeg vooruit keek? | |
#ANONIEM | maandag 10 juni 2013 @ 23:37 |
Ja. Ik reed toen op een weg met continu van die 'blokken' zodat je slalommend moest om je snelheid eruit te halen. Toen zag ik veel te laat dat er een tegemoetkomende auto aankwam en het blok toen aan mijn kant stond en ik dus moest stoppen. En op les ook wel wat opmerkingen over gehad. | |
#ANONIEM | maandag 10 juni 2013 @ 23:37 |
Ooh dat soort dingen.. Ja, maar die blokken zijn ook vervelend, vorige week nog gehad tijdens rijles, blegh.. | |
#ANONIEM | maandag 10 juni 2013 @ 23:38 |
Ik werd op een gegeven moment zo moe van dat kijken. Bij die blokken ga je steeds naar links en naar rechts en dan moet je telkens binnen-buiten-opzij kijken voor je stuurt. Zo vervelend. | |
#ANONIEM | maandag 10 juni 2013 @ 23:41 |
Dat kijken vond ik vorige week ook nog flink vervelend, maar het gaat nu al automatisch grootendeels. Ik vergeet alleen over m`n schouder te kijken soms.. | |
pietkanarie | dinsdag 11 juni 2013 @ 00:04 |
Ik heb gemerkt dat ik veel moeite heb met voorrangsregels als er op een gelijkwaardige kruising drie auto's aankomen. Wie gaat nou eerst? Bij vier zou ik helemaal in de war raken maar volgens mij gebeurt dat niet zo vaak. Zijn er dan ook nog fietser/wandelaars bij dan wordt het helemaal lastig. Voorrang in eenvoudige situaties snap ik wel, maar als het complex wordt... Toch wel vrij essentieel bij het autorijden ![]() | |
DX11 | dinsdag 11 juni 2013 @ 00:07 |
Daar moet je helemaaaaal niet over nadenken, want: 1: het gebeurt vrijwel NOOIT 2: als het gebeurt gaat het vanzelf goed, geloof me. Er is altijd wel iemand die initiatief neemt. | |
Gezicht | dinsdag 11 juni 2013 @ 00:10 |
Heb ondertussen bijna een jaar m'n rijbewijs en vrijwel niemand weet in de praktijk wat te doen bij dit soort situaties. ![]() Meestal is het een kwestie van gewoon gaan en niet wachten tot iemand anders gaat. | |
pietkanarie | dinsdag 11 juni 2013 @ 00:14 |
oké, maar ik bedoelde eigenlijk: als er op een gelijkwaardige kruising twee auto's aankomen (ik schreef drie). Waardoor je dus met z'n drieën op de kruising bent. Maar ook dat is een situatie waarbij mensen in het algemeen niet weten wie er eerst mag? Kwestie van communiceren en niet te afwachtend zijn dus? | |
pietkanarie | dinsdag 11 juni 2013 @ 00:15 |
Ja, dat is misschien ook wel zo. Dat zoiets zich vanzelf oplost. | |
DX11 | dinsdag 11 juni 2013 @ 00:15 |
Als er van de 4 richtingen er maar van 3 kanten totaal auto's komen is er toch niks aan de hand? De meest rechtse gaat gewoon eerst.. | |
pietkanarie | dinsdag 11 juni 2013 @ 08:43 |
Ligt dat er niet aan of de auto's af willen slaan of rechtdoor gaan dan? Maar ja, volgens mij doe ik te ingewikkeld... | |
DX11 | dinsdag 11 juni 2013 @ 08:53 |
Nee, op een gelijkwaardige kruising, dus zonder stoplichten, borden, enz is het gewoon rechts eerst. Maar nogmaals, dat komt vrijwel nooit voor, aangezien de enige plek waar die kruisingen bestaan, in woonwijken is. En daar rijden nooit genoeg auto's tegelijk. | |
#ANONIEM | dinsdag 11 juni 2013 @ 13:20 |
Blegh, last van een vervelende linker voet. Hij deed niet echt wat ik wilde, dus de koppeling schoot 2x zo snel weg dat ik met piepende banden wegreed ![]() ![]() | |
Hinder | dinsdag 11 juni 2013 @ 18:27 |
Straks weer rijden. Ben van plan er een generale repetitie van te maken, en heel erg te letten op de opmerkingen die ik de afgelopen weken heb gehad. Kan in totaal nog zo'n 3x2 uur rijden, dus het moet nu wel richting 'foutloos' gaan ![]() | |
Knevelt | woensdag 12 juni 2013 @ 20:36 |
Ik zit momenteel het boek van Verjo te bestuderen en oefenexamens met de CD-rom te maken, maar ik vind de oefenexamens nog opvallend pittig. Sowieso bak ik nog weinig van gevaarherkenning. Nu vraag ik me af: Zijn die oefenexamen bewust wat moeilijker gemaakt dan het CBR-theorieexamen, of is het niveau representatief? | |
Ensemble | woensdag 12 juni 2013 @ 21:17 |
Ik vond de oefenexamens moeilijker dan het echte examen. Dus zou best zo kunnen zijn. En vooral bij gevaarherkenning inderdaad. | |
Knevelt | woensdag 12 juni 2013 @ 21:33 |
Okee. Dank voor je reactie. | |
Ensemble | woensdag 12 juni 2013 @ 21:44 |
Dus komt wel goed. Ik had steeds bij de oefenexamens 10 of 11 fout bij gevaarherkenning. Op het echte examen had ik er maar 4 fout. Sowieso heb je er niks aan tijdens het autorijden zelf. | |
Nafi | woensdag 12 juni 2013 @ 21:54 |
Precies zelfde hier. | |
Louboutin | woensdag 12 juni 2013 @ 22:26 |
Dit had ik ook ![]() Ik zit overigens op 12 lessen van een uur en 1 les van anderhalf uur. Ze is nu 2 weken op vakantie en daar baal ik wel van. | |
Ensemble | woensdag 12 juni 2013 @ 22:45 |
Dat is wel balen inderdaad. Maar soms kan het ook wel helpen. Ik had tijdens mijn lesperiode drie weken niet meer gereden, en daarna ging het een stuk beter dan daarvoor. Blijkbaar had ik toen wat rust nodig. ![]() | |
Keukendrol | woensdag 12 juni 2013 @ 23:04 |
Ik had laatst ook een periode van 3 weken niet lessen. Eerste les daarna ging misschien het beste tot nu toe. | |
Knevelt | donderdag 13 juni 2013 @ 09:05 |
Hoeveel onzinvragen zaten eigenlijk ertussen? Zoals: wat is de minimale profieldikte van een autoband, of welke kant van het Europees schadeformulier moet je samen met de andere betrokkene invullen? | |
Louboutin | donderdag 13 juni 2013 @ 09:22 |
Ik kreeg de vraag over de minimale profieldikte en ook de vraag 'zit er in een glas bier evenveel alcohol als in een glaasje jenever?' ![]() Verder volgens mij geen onzinvragen gehad. | |
Louboutin | donderdag 13 juni 2013 @ 09:23 |
Okee, misschien is het dan wel goed ja ![]() | |
Kartmans | donderdag 13 juni 2013 @ 13:40 |
Vandaag eindexamenuitslag, morgen praktijkexamen voor het rijbewijs. Twee spannende dagen! | |
#ANONIEM | donderdag 13 juni 2013 @ 14:14 |
Had nog 16 les uur geplanned staan voor deze maand, hebben ze me bij m`n rijschool aangeradde om het naar 8 uur te verlagen, omdat ik toch m`n theorie weer heb binnenkort.![]() | |
gelestipjes | donderdag 13 juni 2013 @ 14:38 |
Hm, wat hebben die dingen precies met elkaar te maken dan? waarom zou je ineens minder lessen moeten nemen omdat je theorie-examen hebt? | |
#ANONIEM | donderdag 13 juni 2013 @ 14:55 |
Ja, dat vroeg ik me dus ook af.... | |
Louboutin | donderdag 13 juni 2013 @ 14:57 |
Succes! | |
Ensemble | donderdag 13 juni 2013 @ 14:57 |
Stuk of 4. | |
DX11 | donderdag 13 juni 2013 @ 15:05 |
Ik kreeg oa de vraag, hoeveel mm profiel moet je minimaal hebben. 1,4/1,6/1,8 Tja, toen begon ik toch ff te twijfelen ![]() | |
Ensemble | donderdag 13 juni 2013 @ 15:06 |
Die werd mij ook gesteld aan het begin van het rijexamen. Wel handig om die te weten dus. ![]() | |
DX11 | donderdag 13 juni 2013 @ 15:07 |
Ik weet het ook, maar vooral omdat er 3 getallen werden gegeven die op elkaar leken begon ik te twijfelen. | |
Nagelschaartje | donderdag 13 juni 2013 @ 18:03 |
Die vraag heb ik volgens mij ook gehad. En toen hij in beeld kwam wist ik gelijk 1,6. Jammer dat het meerkeuze was, ik wist al die getallen uit m'n hoofd ![]() | |
Mark031 | donderdag 13 juni 2013 @ 18:57 |
Die oefenexamens van veka-best zijn echt lastig hoor. Vooral gevaarherkenning is echt hopeloos bij mij ![]() En dan heb je ook nog maar 8 seconden de tijd ![]() | |
McNulty | donderdag 13 juni 2013 @ 21:07 |
Gewoon onthouden die poep. De vragen op de anwb cdrom zijn trouwens makkelijker en meer op het niveau van het examen. | |
Nagelschaartje | donderdag 13 juni 2013 @ 21:26 |
Als je ze vaak doet leer je de logica van het CBR wel begrijpen. Want heel vaak zijn het vergelijkbare situaties. Kinderen op straat? Altijd remmen. Bal op straat gephotoshopt? Altijd remmen. Sneeuw? Altijd gas terugnemen of niks doen. Een beetje zoeken naar overeenkomsten tussen foto's dus. Dan is de toegestane foutmarge groot genoeg om het te redden. | |
M712 | vrijdag 14 juni 2013 @ 11:49 |
Ik heb 21 juni mijn eerste rijles ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 14 juni 2013 @ 12:48 |
heel veel succes, en je moet het niet zien als rijles. Gewoon als Een stuk rijden met toevallig iemand naast je die er voor opgeleid is haha | |
DX11 | vrijdag 14 juni 2013 @ 13:17 |
Mooie uitspraak, maar dat gaat natuurlijk alleen op bij het examen slimmerd ![]() ![]() | |
Kartmans | vrijdag 14 juni 2013 @ 13:56 |
Nouuuu, diploma VWO gisteren wel gehaald, maar praktijkexamen vandaag helaas gefaald. De fucking eerste, befaamde CBR rotonde in Leiden, ging mis... Soort doodpunt daar, kwamen fietsers aan, en ik remde half, toen weer niet, en toen greep de examinator in ![]() | |
waaromniet1988 | donderdag 20 juni 2013 @ 16:29 |
Deze week voor het eerst rijles gehad. Ik was best zenuwachtig maar al wel veel geleerd over doorschakelen, terugschakelen, gas geven, remmen en sturen. Motor wel vaak laten afslaan, wanneer we weer begonnen met rijden na het stoppen. Op een of andere manier blijft mijn hiel niet op de grond als ik de koppeling volledig intrap. meer mensen hier last van? | |
Jiang153 | donderdag 20 juni 2013 @ 17:32 |
Mijn hiel heb ik ook amper op de grond ![]() | |
Hinder | vrijdag 21 juni 2013 @ 16:50 |
Stond je stoel wel goed? Mij is aangeleerd om voor het starten even te kijken of je de koppeling goed geheel in kunt trappen. Je been moet dan niet geheel gestrekt zijn, maar je knie moet je been een (lichte) knik geven. Als dit niet het geval is, corrigeer je dit door je stoel naar voren of naar achteren te verstellen. | |
Keukendrol | vrijdag 21 juni 2013 @ 16:57 |
]Zijn er meer mensen die het fijn vinden om de stoel erg ver naar voren te zetten en dan met je rechterknie tegen de middenconsole te steunen?![]() | |
Kapitein_Schavuit | vrijdag 21 juni 2013 @ 16:59 |
Ik zit al met mijn knie tegen het middenconsole met mijn stoel helemaal naar achter. ![]() | |
AlanHarper | vrijdag 21 juni 2013 @ 16:59 |
Dan kan in mijn lesauto sowieso al (ben dan ook vrij lang), maar doe dat niet tijdens het rijden. Soms bij het stilstaan zit dat inderdaad wel lekker.Dit ja | |
Keukendrol | vrijdag 21 juni 2013 @ 17:00 |
In wat voor auto les jij dan? Ik ben toch 1,85 cm lang, in een punto. ![]() | |
Kapitein_Schavuit | vrijdag 21 juni 2013 @ 17:02 |
1,95 in een Toyota Auris. Ik laat mijn knie ook bewust tijdens het rijden rusten tegen het middenconsole, het rijdt best prettig. | |
DX11 | vrijdag 21 juni 2013 @ 17:02 |
Mijn auto is eigenlijk best slecht ontworpen. Rechts van mij zit een erg fijne zachte armsteun, en links in de deur zit een perfecte vorm om je arm in de deur te leggen, ook zacht bekleed. Je kan dus perfect met 2 armen NIET aan het stuur erg comfortabel zitten.. Best dom eigenlijk.. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 17:05 |
[ Bericht 100% gewijzigd door #ANONIEM op 21-06-2013 17:05:46 ] | |
DX11 | vrijdag 21 juni 2013 @ 17:06 |
Tja | |
Downstar | vrijdag 21 juni 2013 @ 20:35 |
Morgen eerste rijles whoooeeeeeei, ik heb er wel zin aan ![]() | |
DX11 | vrijdag 21 juni 2013 @ 20:36 |
Succes kerel! | |
Downstar | vrijdag 21 juni 2013 @ 20:39 |
![]() Iedereen die me ook opeens vraagt; 'En ben je al zenuwachtig?' uhh neeuh? moet je persé zenuwachtig zijn dan, ik heb er gewoon zin aan ![]() Laatste tijd al wat geoefend in de alto van me moeder ![]() maar zal ongetwijfeld wel wat schelen met het aantal rijlessen dat ik als advies krijg ![]() | |
waaromniet1988 | vrijdag 21 juni 2013 @ 23:20 |
Zal ik de volgende keer beter opletten | |
tomaat52 | zaterdag 22 juni 2013 @ 15:06 |
Ik leef nog.... 3 keer gezakt, 25 juni faalangst-examen. Ik haat het intussen ![]() ![]() | |
DDriver | zaterdag 22 juni 2013 @ 17:09 |
Dat is mooi zuur, is het na 3 keer ook al staatsexamen of is dat na 5 keer pas? Succes alvast! | |
tomaat52 | zaterdag 22 juni 2013 @ 19:29 |
Je zit warm. Na 4 keer zakken ![]() ![]() | |
Nafi | zaterdag 22 juni 2013 @ 19:37 |
Heyyy, wat is er gebeurd? Je was eerder dan ik begonnen en je deed het naar eigen zeggen (en mijn indruk) zeer behoorlijk. | |
tomaat52 | zaterdag 22 juni 2013 @ 19:39 |
Het lessen zelf gaat prima, maar zodra er een examinator naast me zit word ik te zenuwachtig, dus ga ik foutjes maken. Best rottig dat je weet dat je het kan, maar telkens faalt op het examen... | |
-Erick- | zaterdag 22 juni 2013 @ 20:04 |
Ik was tijdens mijn eerste examen ook zenuwachtig, erg slecht geslapen ook. Maakte gelijk al een fout in de eerste 2 minuten waardoor ik niet meer fatsoenlijk kon rijden en de rest van het examen al wist dat ik gezakt was. Twee weken later weer een examen en gaf aan tegen mijn instructeur dat ik gewoon zenuwachtig word als er een examinator naast me zit. Ik heb mijn examinator gewoon gezegd dat ik bloed nerveus was. Examinator begon over haarzelf te vertellen wat ze hiervoor deed en begon grapjes te maken waardoor ik totaal niet meer zenuwachtig was en het nog een leuke autorit was ook ![]() Tijdens de rit moest ik keren op de weg, 3x steken, wat bij mij 7-8 steken werd. Ik dacht ooh shit hier gaan we weer en werd zenuwachtig waardoor me het zweet uitbrak. Ik heb gelijk gezegd tegen de examinator dat het een stomme keuze was om hier te gaan keren want links van mij stonden parkeerplekken waarop ze aangaf dat het een betere keuze was geweest. Daarna moest ik parkeren op een grote parkeerplek waarbij ik de auto iets liet doorschieten, ik zag haar met de voet naar de rem gaan maar ik was haar gelukkig voor ![]() Na het parkeren moest ik terug rijden naar het CBR waarbij een auto stil stond midden op een dubbelbaanse weg, ik kon dit lastig zien omdat de auto voor mij opeens inhaalde en ik vol in de ankers moest omdat ik de auto nog niet gezien had. Toch nog drie kleine foutjes gemaakt. Omdat ik zelf al aangaf dat het keren op de weg niet perfect ging en ik beter die parkeerplek had kunnen gebruiken om te keren werd me dat vergeven. Het plots in de ankers moeten omdat de auto stilstond had ik blijkbaar goed opgelost want ze had het zelf ook niet gezien (ik wou eerst uitwijken naar de linkerstrook). Ik heb ook niemand verteld dat ik examen had op die dag. Had echt het gevoel dat ik verantwoording af moest leggen aan iedereen hoe het gegaan is, iedereen weet het altijd beter. Goed dat je een faalangst-examen hebt, die mensen zijn erop getraind je zenuwen/angst weg te nemen ![]() | |
Downstar | zaterdag 22 juni 2013 @ 20:54 |
Zo eerste rijles zit erop ![]() Rij instructeur liet me gelijk mijn gang gaan! bij het voorstellen vroeg hij me of ik al eerder had geoefend ergens, even aan gegeven dat ik wel had geoefend in de alto van me moeder ![]() en dat ik zo doende al redelijk weg kon rijden en kon schakelen.. dus toen kreeg ik als antwoord: 'Ah dus jij kunt al schakelen ![]() nou toen kreeg ik dus de sleutel in handen en mocht ik zelfstandig al wegrijden.. en ging nog goed ook.. kreeg gelijk al een complimentje ![]() Na een half uurtje rijden ofzo kreeg zei hij me ook dat hij me al wat meer vrijheid gaf dan andere omdat hij het al redelijk goed vond gaan voor een eerste les ![]() Woensdag 2e lesje! | |
tomaat52 | zaterdag 22 juni 2013 @ 23:57 |
Qua examinatoren mag ik eigenlijk niet klagen. Ze waren vriendelijk, rustig en maakte ook grapjes en gingen van alles over hunzelf vertellen. Je mag ook wel wat foutjes maken, zolang je het maar goed oplost. ![]() ![]() | |
vannelle | zondag 23 juni 2013 @ 00:58 |
Soms is een examen ook gewoon lachen. Wat ik nooit zal vergeten is dat ik als instructeur op de achterbank zat tijdens een examen en ik had het met de examinator over blessures die we wel eens gehad hebben. Hij zei: "Het enige wat ik ooit gescheurd heb was een hymen." Ikke: Huh? Hij vertelde wat het was en de rest van het examen hadden we de slappe lach, echt te erg voor woorden eigenlijk. Aanwijzingen kon hij alleen nog maar geven door te wijzen, de beste man kwam echt niet meer uit zijn woorden. Leerling was ondanks alle afleiding wel geslaagd trouwens. Echt het meest briljante examen dat ik ooit heb meegemaakt. ![]() Ik wil maar zeggen: Examinatoren zijn af en toe nét mensen. | |
-Erick- | zondag 23 juni 2013 @ 01:22 |
Dat soort dingen zijn dodelijk op een examen, helaas heb ik ook grote fouten gemaakt op de weg zelfs toen ik mijn rijbewijs al had. Ik ben er niet slechter op gaan rijden, heb er veel van geleerd juist. Ik ben wellicht met geluk geslaagd. Ik heb nu bijna een jaar mijn rijbewijs en wat ik merk is dat ik veel meer vooruit kijk, bepaalde dingen zoals een auto die op de rem gaat (oh die gaat op de rem? de auto's voor mij ook dus ik laat maar vast gas los). Vind het wel lullig voor je dat je je rijbewijs niet hebt ![]() Haha ik had zelf waarschijnlijk ook dubbel gelegen. Uit de slappe lach waarschijnlijk even de auto aan de kant gezet (en in zon situatie waren dat waarschijnlijk ook nog plus punten op een examen). Ik was een vrij stevige doorrijder tijdens de lessen en tijdens het eerste examen ook waar ik dus keihard op ben afgerekend. Het tweede examen niet anders gereden en wel gewoon geslaagd. Eerste examinator was echt een zemeltje, echt een geitenwollensokken figuur. Voor Tomaat52: Ik denk dat het helemaal niet erg is dat je fouten maakt, zo lang je maar veilig aan het autorijden bent. Ik heb nu bijna een jaar mijn rijbewijs en ik betrap mezelf nog wel eens op dingetjes waarvan ik denk dat het netter had gekund :p | |
ChevyCaprice | zondag 23 juni 2013 @ 21:56 |
bump ![]() Gister (rond de)14e rijles gehad. We hebben alle oefeningen gedaan zij mn instructeur, keren op de weg, parkeervakkie achter/vooruit fileparkeren, jeweet. Maar nog niet de hellingproef. Dus ik weet niet of hij dat uberhaupt wil doen ![]() Verder gaat het rijden goed. Snelweg op en af gaat me redelijk af etc. Enige is het optrekken. Gister ging ik een 50 weg op in een bocht. Duurde even voordat we daadwerkelijk ook 50 reden, is altijd kut want ik hou me meer bezig met de koppeling dan met gas geven omdat ik de motor niet wil laten afslaan ![]() Gek genoeg gaat rechtdoor optrekken (dus bijv. voor een stoplicht) veel beter ![]() | |
Ensemble | zondag 23 juni 2013 @ 22:51 |
Doe je geen hellingproef tijdens het rijden dan? Bijvoorbeeld bij een stoplicht op een helling? | |
ejfaar | zondag 23 juni 2013 @ 22:56 |
Heb ik ook nooit gedaan tijdens rijlessen. Achteraf gezien heel onhandig. Heb ook nooit fileparkeren gedaan, is ook niet handig ![]() | |
ChevyCaprice | zondag 23 juni 2013 @ 23:16 |
Nee, want NL ![]() | |
#ANONIEM | zondag 23 juni 2013 @ 23:18 |
Not sure if serious.... | |
Ensemble | zondag 23 juni 2013 @ 23:19 |
Ik vraag me af waar jullie dan lessen/gelest hebben. Ik kwam bij mijn rijlessen wel minstens 5x per les een helling tegen waar ik op moest stoppen. | |
ChevyCaprice | zondag 23 juni 2013 @ 23:21 |
Zal t aan de instructeur vragen zaterdag ![]() | |
ejfaar | zondag 23 juni 2013 @ 23:24 |
Hellingproef is natuurlijk ook gewoon een kwestie van gas geven ![]() | |
LompeWorst | maandag 24 juni 2013 @ 01:29 |
Bij de hoeveelste les begonnen jullie met dingen als schakelen, terug schakelen, fileparkeren, draaien in drie keer steken en draaien door achteruit een andere weg in te gaan? Ik hoor veel verschillende dingen hierover. | |
Jiang153 | maandag 24 juni 2013 @ 01:43 |
een auto kan je toch niet meer laten afslaan als je voorbij de een bent ![]() | |
Hinder | maandag 24 juni 2013 @ 09:50 |
Ik neem aan dat dat per rijschool/instructeur verschilt, maar in grote lijnen zal het wel overeenkomen. Bij les 2 begon ik al met schakelen, en denk dat de meesten hier wel mee zullen beginnen. Daarna begon ik met kijken, en kwam er elke 2 lessen (ik leste steeds 2 uur) wel minimaal één nieuwe bijzondere verrichting bij, en herhaalde ik de verrichtingen die ik al eens gedaan had. Na zo'n 17 lessen had ik alle verrichtingen gehad, en daarna is de focus naar het rijden zelf gegaan, met tijdens elke les ook wat bijzondere verrichtingen ter herhaling. | |
Keukendrol | maandag 24 juni 2013 @ 09:53 |
![]() Dat heeft met je toerental te maken <1000 is bokken en hij zalsnel afslaan als je de koppeling niet intrapt. | |
Louboutin | maandag 24 juni 2013 @ 09:53 |
Schakelen deden we de eerste les al. Ik denk dat ik toen ongeveer 8 lessen van een uur heb gehad waarin ik leerde kijken en gewoon rijden, ook op de snelweg. Daarna zijn we begonnen met bijzondere verrichtingen. | |
Hinder | maandag 24 juni 2013 @ 11:03 |
Zo meteen waarschijnlijk m'n laatste rijles voor 't examen volgende week. Had voor volgende week maandag ook nog een les gepland, maar als het zo goed gaat zeg ik die denk ik af, want drie kwartier voor het examen op dinsdag ga ik ook nog gewoon rijden hoorde ik. Dan maakt dan ene uurtje de dag ervoor ook niet echt veel verschil meer (plus het gaat gewoon al goed).. en ga ik met dat geld liever iets anders doen ![]() | |
ChevyCaprice | maandag 24 juni 2013 @ 12:22 |
Serieus serieus. | |
ChevyCaprice | maandag 24 juni 2013 @ 12:23 |
Terugschakelen heb ik ook veel meer onder de knie, gewoon gevoel hebben bij koppeling laten opkomen (lees langzaam) | |
waaromniet1988 | maandag 24 juni 2013 @ 13:21 |
Klote theorie-examen. 1 vraag teveel fout ![]() | |
M712 | maandag 24 juni 2013 @ 16:19 |
Afgelopen vrijdag eerste les gehad, ging best goed vond ik zelf. Mocht gelijk al zelf sturen, schakelen, gas en remmen. Ook al een kleine hellingproef gehad en die ging ook goed. Ik weet niet in hoeverre mijn rij instructeur mij heeft geholpen maar ik was tevreden. Hij zei wel een paar keer dat ik een handeling goed deed, dus dat is wel prettig. Ik moest alleen wel op mijn snelheid letten. Aanstaande vrijdag heb ik mijn tweede les en ik ben heel erg benieuwd wat ik dan mag gaan doen ![]() | |
Jiang153 | maandag 24 juni 2013 @ 16:24 |
Ja dat snap ik maar ik bedoel eigenlijk als je in een bocht zit zoals hij zei dan zit je meestal toch al in zn 2 of 3 dus dan hoef je eigenlijk niet te focussen dat die afslaat omdat dat bijna nooit voorkomt | |
#ANONIEM | maandag 24 juni 2013 @ 16:28 |
Ach, mijn instructeur doet hetzelfde. Ik ga A.S zaterdag pas achteruit rijden.. Merk wel dat hij erg lax is. Met bepaalde dingen dan. Dan zegt ie " Zet hem hier maar even neer " " Oh nee wacht maar Braddie, dat doe ik zelf wel even " Dan denk ik.. kerel, het is toch rijLES, laat mij het dan ook doen, want ik moet het léren.. | |
#ANONIEM | maandag 24 juni 2013 @ 16:29 |
Schakelen bij de 2e les. File parkeren bij m`n 10e les (Ging niet super) 3x steken bij les 9. Draaien door achteruit les 7. | |
#ANONIEM | maandag 24 juni 2013 @ 16:34 |
Jawel hoor. Gebeurd mij ook nog heel sporadisch, dan zit ik in z`n 2, en dan rij ik onder de 15km. En dan is de enige oplossing, of met je koppeling spelen, en het nog 5km rekken (dus tot 10km) of terugschakelen. Soms doe ik geen van beiden en dan slaat ie af ![]() | |
ChevyCaprice | maandag 24 juni 2013 @ 16:45 |
Lijkt me erg onprettig. Hoe heb je je precies voorbereid als ik vragen mag? | |
Travel. | maandag 24 juni 2013 @ 16:45 |
| |
ChevyCaprice | maandag 24 juni 2013 @ 16:46 |
![]() | |
#ANONIEM | maandag 24 juni 2013 @ 16:47 |
Je eerste les haalt de instructeur een stuur aan een mechanische arm tevoorschijn uit het dashboardkastje. Dat weet iedereen toch? ![]() | |
ChevyCaprice | maandag 24 juni 2013 @ 16:47 |
Terugschakelen heb ik niet eens expliciet geoefend | |
M712 | maandag 24 juni 2013 @ 16:49 |
Ik heb om me heen gevraagd en er zijn zeker mensen die alleen maar mogen sturen bij hun eerste les. | |
#ANONIEM | maandag 24 juni 2013 @ 16:51 |
Ja, en gasgeven. Want de instructeur heeft geen gaspedaal bij zijn kant. | |
M712 | maandag 24 juni 2013 @ 16:58 |
Ja oke. | |
BlueMage | maandag 24 juni 2013 @ 16:58 |
Die is natuurlijk bang dat z'n auto dan total loss is. ![]() Gevaarlijke shit, man. ![]() | |
waaromniet1988 | maandag 24 juni 2013 @ 17:19 |
CBR theorieboek 2 dagen doorgenomen. 1 dag CBR oefenboek gebruikt om stuk of 9 examens te oefenen. | |
vannelle | maandag 24 juni 2013 @ 17:24 |
Ik had dus wel een gaspedaal. Bij een examen moest die er uit maar tijdens het lessen kan dat heel fijn zijn. In sommige situaties is gas geven beter dan remmen. Maar gaspedaal of niet is een keuze van de instructeur/rijschool. Het is niet verplicht iig. | |
Keukendrol | maandag 24 juni 2013 @ 17:40 |
Ligt eraan met welke snelheid je de bocht neemt. En benzine of diesel maakt ook uit natuurlijk. Diesel zal inderdaad niet zo snel afslaan. | |
PAAC | maandag 24 juni 2013 @ 19:44 |
Morgen ochtend afrijden voor de eerste keer, eens zien wat dat gaat worden ![]() | |
themole | maandag 24 juni 2013 @ 19:57 |
De nieuwere benzineauto ook niet zo heel snel. | |
Hinder | maandag 24 juni 2013 @ 21:00 |
Succes! Ik mag volgende week dinsdagmiddag. Extra les is, ook als het aan m'n instructrice ligt, niet nodig ![]() ![]() | |
PAAC | maandag 24 juni 2013 @ 21:05 |
Bedankt, jij ook ![]() Ik zie wel hoe het gaat, als ik hem niet haal mag ik waarschijnlijk weer ca 29km per dag gaan fietsen ![]() | |
Louboutin | maandag 24 juni 2013 @ 21:40 |
Succes! ![]() | |
PAAC | dinsdag 25 juni 2013 @ 10:42 |
En gezakt ![]() Opmerkingen waren m'n standaard aandachtspunten, dusja volgende keer beter hopelijk ![]() | |
SchoneZoon | dinsdag 25 juni 2013 @ 15:20 |
Hoezo nam je niet wat extra lessen dan? Liever wat extra lessen dan zakken toch ![]() | |
tomaat52 | dinsdag 25 juni 2013 @ 15:47 |
Nondeju, eindelijk geslaagd ![]() Weliswaar een faalangstexamen, maar dat doet er niet toe. Het is zeker aan te raden als je flink zenuwachtig bent. Nog nooit zo'n relaxed examen gehad. ![]() | |
PAAC | dinsdag 25 juni 2013 @ 15:57 |
Omdat extra lessen weinig helpen daartegen ![]() Ben een denker, geen doener en daardoor gewoon vaak te laat. Op het moment zelf merk ik wel dat ik te laat ben, maarja daar heb ik weinig aan... | |
Ensemble | dinsdag 25 juni 2013 @ 15:59 |
Gefeliciteerd. ![]() | |
PAAC | dinsdag 25 juni 2013 @ 16:01 |
Gefeliciteerd ![]() | |
mitchelll0181 | dinsdag 25 juni 2013 @ 16:23 |
![]() | |
tomaat52 | dinsdag 25 juni 2013 @ 16:36 |
Thanks ![]() | |
Pizza_Boom | dinsdag 25 juni 2013 @ 16:40 |
Dude... ![]() | |
Nagelschaartje | dinsdag 25 juni 2013 @ 16:57 |
Toch lijkt me dat iets waarbij rij-ervaring juist helpt. En die krijg je door veel te lessen. Ik ben ook meer een denker, ik heb mijn laatste lessen voornamelijk gespendeerd aan tijdig beslissingen maken. Dat is een kwestie van oefenen. Dus als je nog een paar lessen neemt kom je er wel ![]() | |
PAAC | dinsdag 25 juni 2013 @ 17:02 |
Grootste probleem is dat ik ook niet veel tijd en geld heb om veel te lessen(werk 40 uur in de week). Maar het komt vanzelf wel goed ![]() | |
-Erick- | dinsdag 25 juni 2013 @ 18:09 |
Boeie, je hebt hem! Gefeliciteerd! | |
PAAC | dinsdag 25 juni 2013 @ 22:11 |
"Grappig", kging via google streetview de locatie opzoeken waar ik een "ingreep" had vanochtend. Kort gezegd, zag er goed uit en ik wilde ervoor gaan(rechtsaf slaan) en ging kruispunt overkijken etc. Toen ging verkeerslicht naar rechts ging op oranje, ik stond al bijna bij de stop streep en greep de examinator in... (stopstreep was verder van verkeerslicht ivm busbaan aan de rechterkant). Kom ik dus het volgende tegen(als ie inzoomd, even uitzoomen). Grappig dus, want ik had waarschijnlijk precies gestaan, waar die grijze auto stond. Maar ik had nog paar andere dingen ook veel beter kunnen doen, dus lag niet alleen aan deze situatie ![]() | |
Ensemble | dinsdag 25 juni 2013 @ 22:24 |
Toch wel een lastig kruispunt. Ik zou precies hetzelfde als jij gedaan hebben. Die grijze auto staat wel slecht. Als die nog iets meer naar links stond zou de bus er ook gewoon nog langs kunnen. | |
PAAC | dinsdag 25 juni 2013 @ 22:32 |
Das een 2e punt ja, maar uiteraard is die foto van eerder ![]() | |
Actaeon | dinsdag 25 juni 2013 @ 22:35 |
Gefeliciteerd! | |
Actaeon | dinsdag 25 juni 2013 @ 22:39 |
Daar had ik in het begin ook heel veel last van, denken en dan te laat zijn ![]() | |
SugarEvans | woensdag 26 juni 2013 @ 14:17 |
Zodadelijk weer eens les. Vorige keer ging niet echt goed. Gingen fileparkeren paar keer oefenen. Elke keer doe ik voor m'n gevoel hetzelfde en elke keer pakte het anders uit ![]() Ook bij dingen als "achteruit inparkeren", krijg ik eigenlijk opdracht van "2 vakjes ervoor en dan insturen".. Dus ongeacht of er wel of niet een auto staat. Toch heb ik altijd het idee dat ik een auto ga ketsen, wat overigens nooit gebeurt maargoed. Zelf zou ik het logisch vinden dat je bij parkeren altijd let op de auto's die er staan niet op hoeveel vakjes je er voor of achter gaat insturen. Ook invoegen op bijv. snelweg is echt lucky shot voor mij ![]() Ja, er moet nog heel wat gebeuren ![]() | |
Hinder | woensdag 26 juni 2013 @ 14:35 |
Dat parkeren is niet zo'n punt. Ze willen dat je 't veilig doet; dus goed kijken etc. Of je nu één of twee pogingen nodig hebt, dat maakt niet zo veel uit; met meer ervaring zal het makkelijker gaan. Bij invoegen proberen vlug snelheid te maken en in ieder geval bij het oprijden van de invoegstrook (bijna) net zo hard te rijden als de rest. Bij het oprijden van de oprit al proberen te kijken hoe druk het is, en of er gaatjes zijn. Is wel een kwestie van ervaring van vooral het inschatten van inderdaad de snelheden. Geluk speelt ook wel een rol; meestal gaat men als het mogelijk is wel een baan naar links als er iemand invoegt. Kun je zelf ook doen als er iemand anders invoegt, krijg je meteen pluspunten tijdens het lessen/afrijden ![]() | |
SugarEvans | woensdag 26 juni 2013 @ 16:45 |
Weer terug. Heb het idd gemerkt. Qua invoegen moet ik idd nog geluk hebben dat ik niet net op de juiste snelheid naast een ander met diezelfde snelheid kom te liggen.. dan kan het wel eens geklooi worden. Helemaal als er vlak achter je ook nog iemand rijdt dus m.a.w. ben je een beetje opgesloten. Ook moet ik even in de gaten houden dat ik de koppeling niet te snel laat opkomen. Dit doe ik eigenlijk nog in maar één situatie namelijk als ik een voorrangsweg op moet waar bijv. de auto's op die weg 60 mogen. Op één of andere manier probeer ik dan alle handelingen 2x zo snel te doen omdat ik die weg op wil en meteen hard gaan (om te voorkomen dat de volgende achterop mij zit). Maar de koppeling ook 2x zo snel op laten komen is niet zo'n goed idee ![]() Merk overigens ook dat rij instructeurs je met heel ander gevoel achter laten. Ik heb er bij mijn school al stuk of 4/5 gehad, er zijn goede redenen om verschillende instructeurs te hebben. In principe heb ik 1 vaste en een aantal wisselende. Echter heb je er tussen zitten die positieve punten ook benadrukken, maar ook die alléén negatieve punten, sommige lullen je de oren van de kop af anderen zeggen niks. Kan me heel erg goed voorstellen dat als je bij één instructeur zit rijlessen heel klote kan zijn. | |
Actaeon | woensdag 26 juni 2013 @ 16:48 |
Ik had ook verschillende en vond het ook prettig om de dingen op verschillende manieren uitgelegd te krijgen. Dat hielp ook. | |
SugarEvans | woensdag 26 juni 2013 @ 16:56 |
Enige wat ik wel vervelend vind is dat ze soms toch net iets anders hebben.. waardoor je het bij de ander opeens verkeerd doet. Mijn ene instructeur zegt: Als je rotonde nadert tussen 1 en 2 houden (wat ik het fijnste vind) en op laatste moment bepalen. De ander zegt: sowieso naar 2 gaan op tijd.. en eventueel als je moet stoppen weer naar 1, maar zolang dit niet hoeft in 2. De een zegt uitritconstructie drempel in 2 nemen met beetje koppeling, ander zegt terugschakelen naar de 1. Etcetera. | |
Hinder | woensdag 26 juni 2013 @ 17:05 |
Bij mij is de standaardregel naar z'n twee bij een rotonde of scherpe bocht. Afhankelijk van de situatie (als je moet stoppen) ga ik ook wel eens direct naar 1. Voordeel van in z'n twee aankomen is dat als je niet helemaal hoeft te stoppen en dus nog langzaam door rolt, je ook wel in z'n twee door kan. Hoef je ook niet meer eventueel naar z'n twee te schakelen als je aan het draaien bent. Hier hebben ze vaak van die hele hoge drempels bij uitritten, dus als het kan rem ik dan liever wel voldoende af en ga ik er in z'n 1 overheen; die kun je het beste echt stapvoets nemen. De wat lagere kun je wel nemen als de auto nog vooruit rolt, dus dan kom je ook wel weer weg in z'n 2. | |
#ANONIEM | donderdag 27 juni 2013 @ 10:24 |
Nou fijn omdat te lezen. Toch nog iemand die niet stijf van de spanning staat voor hij een examen ingaat en vervolgens het verknalt. Ga van je vrijheid genieten (welke auto heb je om lange ritten te maken?) en maak de wegen onveilig. ![]() | |
tomaat52 | donderdag 27 juni 2013 @ 11:26 |
Thanks iedereen ![]() ![]() Oh, dat ga ik zeker doen. Nou, tis niet zo heel bijzonder. H200 en een Kangoo ![]() | |
AlDieWillenteKaaprenVaren | donderdag 27 juni 2013 @ 11:27 |
Zostraks theorie, wohoo | |
AlDieWillenteKaaprenVaren | donderdag 27 juni 2013 @ 11:27 |
Zal de herkansing vast inplannen | |
Actaeon | donderdag 27 juni 2013 @ 11:31 |
Kom kom een beetje vertrouwen. ![]() | |
DX11 | donderdag 27 juni 2013 @ 11:43 |
Nadat je zakt kan je dat gelijk doen bij de balie Sorry ![]() | |
Nagelschaartje | donderdag 27 juni 2013 @ 12:01 |
Mijn inparkeren ging met sprongen vooruit toen ik bij mezelf ging denken "als ik verkeerd ga, grijpt hij wel in". Dus niet twijfelen en gewoon gaan op de manier die hij uitgelegd had. En ineens kon ik het allemaal. Bij mijn ttt zei de examinator dat ik perfect ingeparkeerd had ("en dat voor een vrouw" zei hij er nog achteraan ![]() Toen ik eenmaal m'n rijbewijs had kwam ik wel even in de problemen omdat er dus niemand meer was om in te grijpen en daar werd ik weer ouderwets nerveus van ![]() Toen ben ik met een vriendin rondjes gaan rijden en veel gaan inparkeren. Zij heeft me beter geleerd hoe ik m'n spiegels beter kan gebruiken. Tegenwoordig heb ik de auto altijd schuin staan als ik een vak in moet, dat is veel makkelijker. Maar tijdens het examen mag het niet omdat je op die manier meer verkeer kan hinderen. Ik zou wel zorgen dat je iets meer gevoel van controle hebt voor je het examen in gaat. Veel oefenen dus. De snelweg opgaan zou ook geen lucky shot moeten zijn, een gaatje moet altijd te vinden zijn. | |
SugarEvans | donderdag 27 juni 2013 @ 12:35 |
Thanks ![]() Straks weer les. Eerst had ik er 2 per week met steeds 2/3 dagen ertussen. Deze week en vorige week 2 gehad dag na elkaar. Ik weet niet wat ik fijner vind. Dit is ook wel handig kan je meteen toepassen wat je de dag ervoor verkeerd hebt gedaan.. alleen moet je wel wat langer wachten op de volgende les. | |
Louboutin | donderdag 27 juni 2013 @ 12:58 |
Vandaag eindelijk weer gelest na 3 weken en het ging super ![]() En ik ga waarschijnlijk aanstaande zaterdag voor een auto kijken! | |
Actaeon | donderdag 27 juni 2013 @ 13:08 |
Leuk! Wat voor auto als ik vragen mag? ![]() | |
DevilsAndDust | donderdag 27 juni 2013 @ 13:10 |
Fileparkeren ging tijdens de lessen eigenlijk altijd goed, maar tijdens m'n rijexamen ben ik dus dwars over de stoep beland. ![]() Sindsdien nooit weer gefileparkeerd, overigens. ![]() | |
Louboutin | donderdag 27 juni 2013 @ 13:13 |
Een Mini Cooper! Een oude ![]() | |
AlDieWillenteKaaprenVaren | donderdag 27 juni 2013 @ 14:23 |
![]() | |
SchoneZoon | donderdag 27 juni 2013 @ 15:01 |
1 fout teveel? ![]() | |
AlDieWillenteKaaprenVaren | donderdag 27 juni 2013 @ 15:17 |
Jep | |
Louboutin | donderdag 27 juni 2013 @ 15:22 |
Ah balen, wanneer moet je weer? | |
BlueMage | donderdag 27 juni 2013 @ 15:54 |
Ik zou die medewerker TEC20.68 eens even aan z'n jasje trekken dat gaat zomaar niet! ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door BlueMage op 27-06-2013 22:14:00 ] | |
DX11 | donderdag 27 juni 2013 @ 15:56 |
Er moet ergens een grens zijn natuurlijk. | |
Actaeon | donderdag 27 juni 2013 @ 16:46 |
Balen man ![]() | |
AlDieWillenteKaaprenVaren | donderdag 27 juni 2013 @ 17:08 |
Nou ja, is ook zo. Is jammer maar ik had maar veertig min. totaal geleerd en ging toch al uit van een herkansing, dus dit valt mij nog goed mee. Jammer maar het zij zo. | |
AlDieWillenteKaaprenVaren | donderdag 27 juni 2013 @ 17:09 |
Geen idee eigenlijk, in Juli zitten meerdere mogelijkheden maar dan kan ik geen vrij krijgen. Denk Augustus weer een poging wagen. | |
jordyqwerty | donderdag 27 juni 2013 @ 22:13 |
Lees dat boek gewoon een keertje door. Zonde om steeds geld weg te gooien imo (overigens zelf ook twee keer gezakt voor theorie met een fout te veel omdat ik te lui was om te leren ![]() | |
-Erick- | vrijdag 28 juni 2013 @ 02:52 |
Zelf wel de eerste keer geslaagd.. maar ik heb dat boekje echt een stuk of 10x door moeten nemen. Onduidelijkheden heb ik dan ook gegoogeld. Theorie is gewoon enorm kut.. de lastige situaties ben ik zelf amper tegen gekomen. De gevaarherkenning is totale bullshit, was makkelijker op het echte theorie-examen trouwens. Op oefenexamens zakte ik daar telkens voor, op het echte examen 2 fouten :/ Voor mensen die nog moeten beginnen met rijlessen, haal je theorie eerst. Zoveel last van je schouders af. [ Bericht 4% gewijzigd door -Erick- op 28-06-2013 03:03:59 ] | |
HansVaak | vrijdag 28 juni 2013 @ 08:36 |
Dit. Als ik het zo had gedaan had ik 'm veel eerder gehad.. Leuke is ook dat een paar vrienden van me bezig zijn met lessen en ik loop er steeds op te hameren dat ze dat theorie ff binnen moeten slepen, maar ze vertikken het. Ondanks dat ze zo onderhand toch wel moeten snappen dat het echt het beste is. ![]() | |
youran1 | vrijdag 28 juni 2013 @ 10:46 |
Voor een beetje te hard rijden is nog nooit iemand gezakt. En nee, je mag niet met 60 door een zone 30! | |
TwenteFC | vrijdag 28 juni 2013 @ 11:42 |
Lag er bij mij ook aan dat ik gewoon met het verkeer mee reed, de auto's voor en achter mij reden net zo goed 80. ![]() | |
Mrs.Salvatore | vrijdag 28 juni 2013 @ 12:08 |
Ik moet weer bijna examen doen, voor de 4e keer ![]() | |
Actaeon | vrijdag 28 juni 2013 @ 12:39 |
Succes! ![]() | |
Mrs.Salvatore | vrijdag 28 juni 2013 @ 13:34 |
Thnx, gonna need it ![]() ![]() | |
Actaeon | vrijdag 28 juni 2013 @ 13:35 |
Komt vast goed! | |
Mrs.Salvatore | vrijdag 28 juni 2013 @ 13:45 |
Dat zei men de eerste 3 keren ook ![]() | |
Actaeon | vrijdag 28 juni 2013 @ 13:45 |
Gewoon relax blijven ![]() | |
Mrs.Salvatore | vrijdag 28 juni 2013 @ 13:58 |
Ja dat wel... ik vind het gewoon zo eng! Terwijl ik normaal echt nooit last heb van zenuwen of onzekerheid. Maar zodra er zo'n flapdrol van een examinator naast me komt zitten ben ik opeens heel klein. Slaat nergens op! Vandaar de Propranolol.. ![]() | |
Actaeon | vrijdag 28 juni 2013 @ 14:01 |
Misschien beetje praten met de examinator, geeft een meer ontspannen sfeer. Je moet 'm niet zijn als de 'vijand' ofzo. ![]() | |
M712 | vrijdag 28 juni 2013 @ 14:43 |
Vanochtend 2de rijles gehad. Ging wel redelijk. Vandaag leerde ik hoe ik de bochten moest nemen. Instructeur zei in het begin dat er geen caravan achter zat haha. Later ging het wel wat soepeler, gelukkig! Verder moest ik nog steeds op mijn snelheid letten. Maar ik ben wel tevreden. | |
Actaeon | vrijdag 28 juni 2013 @ 14:50 |
Snelheid als in te hard of te zacht? ![]() | |
M712 | vrijdag 28 juni 2013 @ 14:53 |
Te hard ![]() | |
Actaeon | vrijdag 28 juni 2013 @ 15:00 |
Haha aan zelfverzekerdheid geen gebrek dus? ![]() |