Volgens mijn docent ook niet dus het klopt wel wat je zegtquote:Op maandag 6 mei 2013 11:50 schreef CWAV het volgende:
De 10%-regel geldt volgens mijn docent niet bij de open vragen in het eerste gedeelte, maar enkel bij de samenvatting...houd er rekening mee.
Examenbundel.quote:Op maandag 6 mei 2013 20:04 schreef Kloktijd het volgende:
Ik haal vaak een 6-6.5 voor Nederlands, dan heb ik de openvragen vaak goed, maar de meerkeuze vragen grotendeels fout.
Heeft iemand uitwerkingen met verklaring van examens?
We kregen een bundel van school, daar staat 2009 t/m 2011 in met uitwerking + uitlegquote:
Dan moet je zelf denken zonder uitwerking.quote:Op maandag 6 mei 2013 20:17 schreef Kloktijd het volgende:
[..]
We kregen een bundel van school, daar staat 2009 t/m 2011 in met uitwerking + uitleg
Nu maakte ik 2012 en die uitwerking staat er niet in
Ja maar kan je niks meequote:Op maandag 6 mei 2013 21:21 schreef jordyqwerty het volgende:
De opbouw van het examen is al te zien
http://www2.cito.nl/vo/ex2013/VW-1001-a-13-1-s.pdf
Jawel, hoe 'zwaar' de samenvatting meeteltquote:Op maandag 6 mei 2013 21:38 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Ja maar kan je niks mee
Overigens doe ik HAVO.
Als je alles foutloos maakt op de samenvatting na, waar je 0 punten behaalt, heb je dan sowieso een voldoende op HAVO? Ik kan dat niet zo even eruithalen?quote:Op maandag 6 mei 2013 21:39 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Jawel, hoe 'zwaar' de samenvatting meetelt
Dit is die van havo:
http://www2.cito.nl/vo/ex2013/HA-1001-a-13-1-s.pdf
Lijken echt heel veel open vragen zeg.quote:Op maandag 6 mei 2013 21:21 schreef jordyqwerty het volgende:
De opbouw van het examen is al te zien
Je kunt 47 punten halen in totaal en 18 voor de samenvatting, dus als je er 0 voor de samenvatting haalt heb je er nog 47-18 = 29. De laagst normering is N-term 0,0 en bij 29 uit 47 heb je dan net een 5,6. Dus ja als je alles foutloos maakt op de samenvatting na heb je sowieso een voldoende, maar zeer onwaarschijnlijk dat dat gaat gebeuren...quote:Op maandag 6 mei 2013 21:51 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Als je alles foutloos maakt op de samenvatting na, waar je 0 punten behaalt, heb je dan sowieso een voldoende op HAVO? Ik kan dat niet zo even eruithalen?
Huh.. hoe had jij het berekend dan? Ik deed ( 10 / 47 ) * 29 pnt = 6.1quote:Op maandag 6 mei 2013 22:17 schreef spacer730 het volgende:
[..]
Je kunt 47 punten halen in totaal en 18 voor de samenvatting, dus als je er 0 voor de samenvatting haalt heb je er nog 47-18 = 29. De laagst normering is N-term 0,0 en bij 29 uit 47 heb je dan net een 5,6. Dus ja als je alles foutloos maakt op de samenvatting na heb je sowieso een voldoende, maar zeer onwaarschijnlijk dat dat gaat gebeuren...
Je bent de normering vergeten mee te rekenen. Zoek maar eens op 'n-term' en op Wikipedia wordt de berekening haarfijn uitgelegd. Doordat de normering elk jaar anders is, kun je niet uitgaan van jouw type berekeningquote:Op maandag 6 mei 2013 23:20 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Huh.. hoe had jij het berekend dan? Ik deed ( 10 / 47 ) * 29 pnt = 6.1
Maar goed... Sowieso is innerlijke rust belangrijk. Het is in principe gewoon een eitje. De antwoorden staan er gewoon.. je moet ze alleen vinden. Alleen als je gespannen gaat, gaat het fout.
18 voor samenvattingquote:Op dinsdag 7 mei 2013 04:59 schreef Nafi het volgende:
Hoeveel punten kan je nou halen voor de samenvatting @ VWO? 20?
Ah precies zoals vorig jaar dus. Samenvatting telt relatief minder mee vergeleken met 2-3 jaar geleden zie ik, al verschilt het maar weinig. Mooiquote:
Dat niet ineens midden in het examen je accu leeg blijkt te zijnquote:Op woensdag 8 mei 2013 09:57 schreef Dros het volgende:
Weet iemand nog dingen waar ik rekening mee moet houden als ik nederlands examen op de laptop doe?
Dit stelt mij heel erg gerustquote:
Ja denk het ook, maar vind dat juist simpel. Gewoon goed de kernzinnen markeren en naar eventuele signaalwoorden kijken.quote:Op donderdag 9 mei 2013 13:07 schreef ShortyGirl het volgende:
de 2de 3,de en 4de vraag zijn een open vraag voor 1 punt. dit is waarschijnlijk vraag als
bij welke alinea begint deel 2 3 en 4.. ik ben hier zooo slecht in -.-
tellen gewoon als de losse woorden.quote:Op donderdag 9 mei 2013 17:57 schreef Nafi het volgende:
Iemand die weet of afkortingen als 1 woord tellen?
Bij de samenvatting wordt dit gezien als Telegramstijl.quote:Op donderdag 9 mei 2013 17:57 schreef Nafi het volgende:
Iemand die weet of afkortingen als 1 woord tellen?
Niet letterlijk precies. Als je al één woordje aan de zin aanpast mag het welquote:Op zaterdag 11 mei 2013 11:40 schreef Uvejal het volgende:
Mag je eigenlijk zinnen letterlijk overnemen uit de tekst voor je samenvatting?
Mijn leraar vertelde dat je tegenwoordig ook letterlijk mag overnemen. Maar waarschijnlijk kun je het wel korter opschrijven als je het deels in eigen woorden doet.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 12:07 schreef Kloktijd het volgende:
[..]
Niet letterlijk precies. Als je al één woordje aan de zin aanpast mag het wel
Ja hiero, samenvatting was niet te doen..quote:
N Term was een 1,4 wtfquote:Op zaterdag 11 mei 2013 15:46 schreef Nafi het volgende:
[..]
Ja hiero, samenvatting was niet te doen..
Tot nu toe alleen de vragen. Hij is erg lastig. Samenvatting zag er ook niet heel makkelijk uit.quote:
Op een kladblaadje van alle gevraagde punten open vragen maken. Dan in de tekst alle antwoorden op die vragen markeren. Daarna elke vraag op je kladblaadje beantwoorden met behulp van de gemarkeerde zinnen. Verder hoef je er dan alleen nog maar een lopend verhaal van te maken. Dat is alles.quote:Op donderdag 9 mei 2013 20:53 schreef Miousana het volgende:
Ik ben zo slecht in samenvatten.Nog goede tips?
Is toch gewoon een goede opsomming, zou je denk ik geen punten aftrek voor krijgen.quote:Op donderdag 9 mei 2013 18:43 schreef acalaca het volgende:
Wat gebeurt er als je schrijft;
De oorzaken van blablabla zijn het feit dat blabablbla, het feit dat blablablalabl, het feit dat balblallblabalb, het feit dat blabllballablbabl en het feit dat blalalblablalaba.
Thanks, bro!quote:Op zaterdag 11 mei 2013 18:49 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Op een kladblaadje van alle gevraagde punten open vragen maken. Dan in de tekst alle antwoorden op die vragen markeren. Daarna elke vraag op je kladblaadje beantwoorden met behulp van de gemarkeerde zinnen. Verder hoef je er dan alleen nog maar een lopend verhaal van te maken. Dat is alles.
En:
• Geen voorbeelden noemen.
• Geen overige informatie er in stoppen, je hoeft geen intro te schrijven. Ze willen alleen de informatie die ze vragen.
• Je mag de woordenlimiet met 10% overschrijden. Dus maak er gebruik van.
Ja, je verwacht ook gewoon niet dat je daar punten voor krijgt.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 22:38 schreef Miousana het volgende:
[..]
Thanks, bro!Ik had laatst ook ontdekt dat je punten krijgt voor het herhalen van de vraagstelling. Dus opschrijven wat je gaat benoemen (tegenstellingen bijv.). Dat wist ik niet eens.
Ja ik kwam dat ook tegen in de examens van 2010, maar in de examens van vorig jaar heb je dat weer nietquote:Op zaterdag 11 mei 2013 22:38 schreef Miousana het volgende:
[..]
Thanks, bro!Ik had laatst ook ontdekt dat je punten krijgt voor het herhalen van de vraagstelling. Dus opschrijven wat je gaat benoemen (tegenstellingen bijv.). Dat wist ik niet eens.
De meeste mensen die ik ken doen een uur tekstverklaren en twee uur samenvatten.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 23:49 schreef ShortyGirl het volgende:
Hoeveel tijd zijn jullie meestal met het tekstverklaren en je samenvatting bezig. Ik wou anderhalf uur met het tekstverklaren bezig zijn en dan anderhalf uur voor de samenvatting. Maar ik was een kwartier later klaar. Btw ik heb nu echt geen zin meer om die samenvatting te maken... xD
Die ga ik vandaag ook maken!!!!quote:Op zondag 12 mei 2013 01:18 schreef Nafi het volgende:
Net 2009-I tekstvragen gemaakt, lastigste tekst die ik tot nu toe ben tegengekomen... 19 van de 29 punten. Moet dus 15 van de 21 punten halen voor de samenvatting wil ik mijn einddoel van een 7.2 halen
Eerst de tekst lezen met de vragen erbij en onderstrepen wat jij denkt dat erin moet.quote:Op zondag 12 mei 2013 11:02 schreef chapel24 het volgende:
Iemand nog meer tips voor samenvatten?
Ik ben er niet echt slecht in, maar ik mis vaak een aantal informatie elementen en dat kost toch wel wat punten. Ik ben het nooit eens met het antwoordmodel
Nee.quote:Op zondag 12 mei 2013 12:33 schreef GezwelOpTeenMan het volgende:
Toch nog heel even voor de autistische zekerheid, er is geen minimum aantal woorden waaraan je moet voldoen he?
Houd wel in de gaten dat als je ver onder de maximumgrens zit, je waarschijnlijk een heel aantal punten uit je samenvatting mistquote:Op zondag 12 mei 2013 12:33 schreef GezwelOpTeenMan het volgende:
Toch nog heel even voor de autistische zekerheid, er is geen minimum aantal woorden waaraan je moet voldoen he?
Ja klopt, ik zit ook altijd net niet over het max aantal woorden heen.quote:Op zondag 12 mei 2013 12:47 schreef CWAV het volgende:
[..]
Houd wel in de gaten dat als je ver onder de maximumgrens zit, je waarschijnlijk een heel aantal punten uit je samenvatting mist
Ik had er precies 15/21quote:Op zondag 12 mei 2013 01:18 schreef Nafi het volgende:
Net 2009-I tekstvragen gemaakt, lastigste tekst die ik tot nu toe ben tegengekomen... 19 van de 29 punten. Moet dus 15 van de 21 punten halen voor de samenvatting wil ik mijn einddoel van een 7.2 halen
Als je de samenvatting hebt gemaakt, waar heb je 23.3 gevonden? Kan het niet in de tekst vinden..quote:
-De itemlabel is hoe de vraag in het correctievoorschrift benoemt gaat worden.quote:Op zondag 12 mei 2013 13:09 schreef kimm2013 het volgende:
hejj kan iemand me aub dit uitleggen, heb vraagje over deze bijlage http://www2.cito.nl/vo/ex2013/VW-1001-a-13-1-s.pdf
wat betekent:
-itemlabel
-ongewogen max score
-itemgewicht
-gewogen max score
en verder waarom staat er 18.a en 18.b bij 25 en 26? en ik neem aan dan samenvatting begint bij volgnummer 18?
x
Een stuk beter, gelukkig. Na een aantal samenvattingen gemaakt te hebben gaat dat ook al beter.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 23:10 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Ja, je verwacht ook gewoon niet dat je daar punten voor krijgt.![]()
Hoe gaat tekstverklaring bij jou dan?
Hoe bedoel je dat je dat niet kan vinden? Ze vragen enkel wat het argument is dat het poldermodel zo goed is, en dat is 'het poldermodel heeft zijn kracht bewezen'. Dat staat in meerdere alinea's.quote:Op zondag 12 mei 2013 13:00 schreef Push. het volgende:
[..]
Ik had er precies 15/21. Had makkelijk meer gekund. Kan je het zeggen als je de samenvatting hebt gemaakt? Ik kan puntje 23.3 gewoon niet vinden in de tekst..
[..]
Als je de samenvatting hebt gemaakt, waar heb je 23.3 gevonden? Kan het niet in de tekst vinden..
Het is trouwens ook handig om jaartallen in je samenvatting te vermeldenquote:Op zondag 12 mei 2013 11:02 schreef chapel24 het volgende:
Iemand nog meer tips voor samenvatten?
Ik ben er niet echt slecht in, maar ik mis vaak een aantal informatie elementen en dat kost toch wel wat punten. Ik ben het nooit eens met het antwoordmodel
Had hem gister nog gemaakt, ook 15 van de 21 punten, maar waarschijnlijk nog aftrek.quote:Op zondag 12 mei 2013 13:00 schreef Push. het volgende:
[..]
Ik had er precies 15/21. Had makkelijk meer gekund. Kan je het zeggen als je de samenvatting hebt gemaakt? Ik kan puntje 23.3 gewoon niet vinden in de tekst..
[..]
Als je de samenvatting hebt gemaakt, waar heb je 23.3 gevonden? Kan het niet in de tekst vinden..
Had jij trouwens 23.5 goed? Met die historische gegevens?quote:Op zondag 12 mei 2013 13:00 schreef Push. het volgende:
Waar dan? Kan je het citeren? Volgens m'n leraar zou álles in de tekst moeten staan, maar hier zie ik het echt niet staan.quote:Op zondag 12 mei 2013 15:15 schreef PowerData het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat je dat niet kan vinden? Ze vragen enkel wat het argument is dat het poldermodel zo goed is, en dat is 'het poldermodel heeft zijn kracht bewezen'. Dat staat in meerdere alinea's.
Nope, is niet helemaal goed.quote:Op zondag 12 mei 2013 15:19 schreef Nafi het volgende:
[..]
Had hem gister nog gemaakt, ook 15 van de 21 punten, maar waarschijnlijk nog aftrek.
Punt 3 kan je afleiden uit alinea 4 denk ik. Hij zegt dat het poldermodel/overlegmodel wordt verketterd, maar hij vindt juist dat dat model ons gebracht heeft waar we nu staan, hij is er dus positief over/hij vindt dat het model zijn kracht heeft bewezen.
Je hoeft denk ik niet letterlijk 'heeft zijn kracht bewezen' te schrijven. Ik had zelf: 'Het gehele overlegmodel van vroeger wordt nu verketterd. Dit model heeft ons echter gebracht tot waar we nu staan. Het is daarom dan ook een erg goed concept.'
Hier heb ik mezelf gewoon de 4 punten voor 23.2 en 23.3 gegeven.
Deels. Ik had wel beide personen aangestreept, maar er maar één van de twee opgeschreven. Dacht dat het een valstrik was eigenlijk. Barbara Tuchman zegt namelijk niet dat dankzij het poldermodel Nederland zich zo heeft ontwikkeld ondanks de positie. Die van Jared Diamond had ik wel. Ik had overigens ook over de Gouden Eeuw geschreven. Raar dat dat er niet in hoefde inderdaad. Kwam daardoor bijna woorden te kort. Vind het nog steeds vaag wat er nou precies in moet en wat niet..quote:Op zondag 12 mei 2013 15:23 schreef Nafi het volgende:
[..]
Had jij trouwens 23.5 goed? Met die historische gegevens?
Ik begon daar over de gouden eeuw, dat ze daar ook een collectief bestuurscultuur hadden en dat er geen echte leiders waren. Blijkbaar moest dat er helemaal niet in, gelijk 4 punten weg...
ow moet het onder elkaar? dacht naast elkaar?quote:Op zondag 12 mei 2013 15:07 schreef ShortyGirl het volgende:
In de examenbundel staat een voorbeeld van een samenvatting daar staat bijv.
Maurice Punch
De appel en de mand
En dan hier de samenvatting.
Had ik ook ja, echt zonde. Ik vond dat deze gegevens ook ondersteunend waren en ik denk dat hierover ook getwist is door docenten.quote:Op zondag 12 mei 2013 15:23 schreef Nafi het volgende:
[..]
Had jij trouwens 23.5 goed? Met die historische gegevens?
Ik begon daar over de gouden eeuw, dat ze daar ook een collectief bestuurscultuur hadden en dat er geen echte leiders waren. Blijkbaar moest dat er helemaal niet in, gelijk 4 punten weg...
"... saaie aartsvaders van het overleg, het brede draagvlak en de kracht van de collectiviteit." (alinea 4)quote:Op zondag 12 mei 2013 15:36 schreef Push. het volgende:
[..]
Waar dan? Kan je het citeren? Volgens m'n leraar zou álles in de tekst moeten staan, maar hier zie ik het echt niet staan.
Dat is dus het rare. Alinea 4 hoort bij 23.1. Kan je ook zien aan het 'heden ten dage'. Gaat over de ontwikkeling. Dat 'per saldo' krijg je al punten voor bij 23.2. En alinea 6 is het argument van de persoon, krijg je punten voor bij 23.5. Zal dan wel het 'Het heeft ons gebracht tot waar we nu staan' zijn. Of je moet het uit de hoofdgedachte halen, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling, want alles staat in de tekst.quote:Op zondag 12 mei 2013 15:55 schreef PowerData het volgende:
[..]
"... saaie aartsvaders van het overleg, het brede draagvlak en de kracht van de collectiviteit." (alinea 4)
"Het heeft ons gebracht tot waar we nu staan. Het is per saldo ook wel een heel erg goed concept." (alinea 4)
"Hij stelt dat het Nederlandse poldermodel de onderlinge afhankelijkheid van alle segmenten van de samenleving op een goede wijze erkent en de botsing van belangen tot een minimum weet te beperken." (alinea 6)
Het staat er inderdaad niet letterlijk in, maar je kunt zeker wel iets zeggen als "Het poldermodel heeft bewezen goed te werken". Ook omdat er meerdere alinea's gaan over waarom de overlegcultuur in Nederland nou zo goed was/is.
Overgeslagen neem ik aan.quote:Op zondag 12 mei 2013 16:20 schreef duiten het volgende:
Weet iemand hoe het zit met informatie die je in je samenvatting hebt gezet die níet in het correctievoorschrift staat? Wordt dat gewoon overgeslagen en wordt er niet naar gekeken? Of wordt het fout gerekend?
Maakt niet uit, je kan:quote:Op zondag 12 mei 2013 17:06 schreef kimm2013 het volgende:
niemand die me kan helpen met de titel van een samenvatting? dus hoe je dat noteert
Je krijgt er geen punten voor in ieder geval.quote:Op zondag 12 mei 2013 17:09 schreef Nafi het volgende:
[..]
Maakt niet uit, je kan:
'Help mij
kimm2013'
of
'Help mij door kimm2013'
of
'Titel: Help mij
Auteur: kimm2013'
Is maar bijzaak hoor.
Zo slim is de denk ik wel als ze VWO doetquote:Op zondag 12 mei 2013 17:12 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Je krijgt er geen punten voor in ieder geval.
En je moet wel de titel en de auteur van de tekst die je gaat samenvatten opschrijven. Voordat ze haar eigen naam gaat opschrijven.
mijn leraar zei dat je twee regels moet vrijlaten voordat je begint met schrijven. doe je danquote:Op zondag 12 mei 2013 17:18 schreef florisdierick het volgende:
Zo mag het ook
P. Paulesma naar: Het weer van morgen
samenvatting door: florisdierick
uhm das een goeie, ik heb het er op school niet meer over gehad. ik maak met de computer (ben zo'n gekke dyslect)quote:Op zondag 12 mei 2013 17:21 schreef acalaca het volgende:
[..]
mijn leraar zei dat je twee regels moet vrijlaten voordat je begint met schrijven. doe je dan
P. Paulesma naar : het weer van morgen
[2 regels]
samenvatting door florisdierick
of doe je de 2 regels pas naar samenvatting door .... ??
Als jij gewoon boven aan je blaadje je naam zetquote:Op zondag 12 mei 2013 17:23 schreef florisdierick het volgende:
[..]
uhm das een goeie, ik heb het er op school niet meer over gehad. ik maak met de computer (ben zo'n gekke dyslect)
Maare het maakt allemaal niet zo ballend veel uit. Het wordt geacht dat het er staat, maar hoe precies is minder belangrijk.
Hier ben ik ook benieuwd naar, dan maak ik die ook!quote:Op zondag 12 mei 2013 17:28 schreef chapel24 het volgende:
Welk jaar was het moeilijkst? Dan oefen ik die vanavond nog even, als allerlaatste voorbereiding. En hopelijk valt het na die moeilijke dan morgen mee. Ik hoorde al 2009 en 2012-2. Welke is echt het moeilijkst vinden jullie?
Als je een moeilijke samenvatting wil is het 2012-II. Bij 2009-I was tekstverklaring moeilijk.quote:Op zondag 12 mei 2013 17:28 schreef chapel24 het volgende:
Welk jaar was het moeilijkst? Dan oefen ik die vanavond nog even, als allerlaatste voorbereiding. En hopelijk valt het na die moeilijke dan morgen mee. Ik hoorde al 2009 en 2012-2. Welke is echt het moeilijkst vinden jullie?
ik maak het ook op de computer chille he!! bedankt voor je antwoord! Wordt jij ook voorgelezen, dat je zo'n CD hebt besteld? Ik wel en ik ben benieuwd, zou wel fijn zijn als ik niet hoef te lezen en gewoon kan luisterenquote:Op zondag 12 mei 2013 17:23 schreef florisdierick het volgende:
[..]
uhm das een goeie, ik heb het er op school niet meer over gehad. ik maak met de computer (ben zo'n gekke dyslect)
Maare het maakt allemaal niet zo ballend veel uit. Het wordt geacht dat het er staat, maar hoe precies is minder belangrijk.
Graag gedaan. Op de pc doe ik altijd helemaal bovenin:quote:Op zondag 12 mei 2013 17:32 schreef acalaca het volgende:
[..]
ik maak het ook op de computer chille he!! bedankt voor je antwoord! Wordt jij ook voorgelezen, dat je zo'n CD hebt besteld? Ik wel en ik ben benieuwd, zou wel fijn zijn als ik niet hoef te lezen en gewoon kan luisteren
Was die sv van 2012 over het Europees Hof?quote:Op zondag 12 mei 2013 17:32 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Als je een moeilijke samenvatting wil is het 2012-II. Bij 2009-I was tekstverklaring moeilijk.
Ik vond 2012-II in totaal het moeilijkst.
Ja, klopt.quote:Op zondag 12 mei 2013 17:36 schreef chapel24 het volgende:
[..]
Was die sv van 2012 over het Europees Hof?
Moet je bij je examen er ook bovenschrijven dat je woordbeeld hebt??quote:Op zondag 12 mei 2013 17:36 schreef florisdierick het volgende:
[..]
Graag gedaan. Op de pc doe ik altijd helemaal bovenin:
Floris Dierick - Nederlands - 10-05-2013 - Dyslexie
Dan 2 regels lager gewoon de rest
Ik ben tot een zekere hoogte dyslectisch, ik vind typen wel heel chill, maar ik heb geen moeite met lezen. Daarom voor mij geen CD. Dit had ik wel gemogen. Voor Frans wordt ik wel voorgelezen.
Oh die heb ik al eens gemaakt, die was inderdaad erg pittig. Ik vond die van Ornament en smaakdictaat ook klote, simpelweg omdat die tekst zo gruwelijk saai en vaag was. Hopelijk morgen een tekst waar ik al iets vanaf weet of wat me nog enigzins kan boeienquote:
2012 vond ik zelf echt het moeilijkst, maar qua punten was het ongeveer gelijk. Maar dat kwam vooral door de historische gegevens waardoor ik 4 punten verloor.quote:Op zondag 12 mei 2013 17:28 schreef chapel24 het volgende:
Nee moet niet, maar ik doe dat altijd wel. Ik mag het alleen voor mijn examens niet van mijn school (weet niet waarom, ze hadden er geen reden voor) maar ik doe het toch. Want: als een tweede corrector naar jou werk aan het kijken is, en hij ziet wat vreemde spelling, hoeft ie niet te denken van wat is dat voor een mongool. Het gaat correctoren irriteren als je veel spelfouten maakt. (Nou geldt voor NL net wat anders dan voor de andere vakken, maar ik zet het er toch altijd bij)quote:Op zondag 12 mei 2013 17:38 schreef acalaca het volgende:
[..]
Moet je bij je examen er ook bovenschrijven dat je woordbeeld hebt??
Die van ornament en smaakdictaat was vreselijk inderdaad. Kwam ik niet doorheen.quote:Op zondag 12 mei 2013 17:39 schreef chapel24 het volgende:
[..]
Oh die heb ik al eens gemaakt, die was inderdaad erg pittig. Ik vond die van Ornament en smaakdictaat ook klote, simpelweg omdat die tekst zo gruwelijk saai en vaag was. Hopelijk morgen een tekst waar ik al iets vanaf weet of wat me nog enigzins kan boeien
samenvatting door hoeft toch niet? docent weet toch wel dat het jouw werk is??quote:Op zondag 12 mei 2013 17:21 schreef acalaca het volgende:
[..]
mijn leraar zei dat je twee regels moet vrijlaten voordat je begint met schrijven. doe je dan
P. Paulesma naar : het weer van morgen
[2 regels]
samenvatting door florisdierick
of doe je de 2 regels pas naar samenvatting door .... ??
Ik schrijf ook gewoon zoveel mogelijk letterlijk over. In het antwoordmodel zie je dat ook namelijk.quote:Op zondag 12 mei 2013 18:14 schreef Sellyxx het volgende:
Hallo mensen! Ik heb een klein vraagje over de geleide samenvatting!
Weten jullie in hoeverre je de informatie-elementen letterlijk uit de tekst mag overnemen?
Volgens mij mag je namelijk best dezelfde bewoordingen gebruiken als in de tekst.
Naar mijn idee kan je soms beter dingen letterlijk uit de tekst halen en zo de lijn van de tekst volgen,
dan zelf te ingewikkeld gaan nadenken en alles in je eigen woorden te zetten.
Maar straks word ik daar wel op aangerekend, dat zou jammer zijn!
Eigenlijk zou je een soort middenweg moeten vinden.?
Vraag dan je docent morgen nog ffquote:Op zondag 12 mei 2013 18:38 schreef Sellyxx het volgende:
Haha okée, iedereen zegt namelijk weer wat anders dus ik begin echt te twijfelen!!
Een 8 voor 2012-II?! Moet goed komen met jou dan...quote:Op zondag 12 mei 2013 18:30 schreef AppleBite het volgende:
Klopt, dat doe ik ook zoveel als mogelijk is.
Heb net Nederlands 2012-II gedaan, was een pittige samenvatting, maar heb merendeel van de punten op tekst verklaren laten liggen, had desondanks toch een 8,0.
Hopen dat ik morgen ook mijn gewilde 7,8 kan binnenhalen, dan ben ik in ieder geval een tevreden man.
En anders, tsja, dan pech gehad haha
Ik zou zeggen 1 v/d 2 punten. Bij gebrek aan vertrouwen, moet je ook duidelijk zijn dat het gaat om cultuur- en religiekritiek.quote:Op zondag 12 mei 2013 18:45 schreef Miss_Lioness het volgende:
Zojuist begonnen aan 2011-I en dan toch weer een twijfel:
Vraag 10:
Wat zijn, gelet op alinea 10 en 11, de twee belangrijkste belemmeringen voor het goede debat?
Mijn Antwoord:
Het gebrek aan vertrouwen en de stelligheid waarmee de argumentatie gevoerd wordt.
Antwoordmodel:
De kern van een goed antwoord is:
al te sterke wil tot overtuigen / al te grote stelligheid / gebrek aan realisme (over waar twijfel en onzekerheid in het debat zijn te verwachten)
gebrek aan vertrouwen in cultuur- en religiekritiek
Loop ik nu op het onderste een punt mis vanwege het weglaten van 'in cultuur- en religiekritiek' ?
Ik hoop het, maar heb alsnog de vrees dat ik of alle keren te soepel heb nagekeken (kan zo een marge van 0,5 punt zijn, maar ik probeer het zo objectief mogelijk te doen) of dat het om de een of andere reden gaat tegenvallen. Ik heb nu vijf examens gedaan en ben telkens tussen de 7,2 en 8,4 geëindigd, dus het is afwachten op het examen van morgen haha. De 7,8 wil ik inderdaad voor de 8, maar er hangt geen cum laude o.i.d. vanaf (helaas is dat niet meer mogelijk), maar ik probeer wel gewoon met een gemiddelde van >7,5 te slagen.quote:Op zondag 12 mei 2013 18:43 schreef Nafi het volgende:
[..]
Een 8 voor 2012-II?! Moet goed komen met jou dan...
Waar wil je die 7,8 voor? Voor een 8?
Volgens mij is je antwoord dan niet volledig genoeg. Je moet zeggen wat het voordeel is.quote:Op zondag 12 mei 2013 18:49 schreef Miss_Lioness het volgende:
Okay, nu vraag 11 juist het tegenovergestelde genoemd dan wat het antwoord model weergeeft, is dat dan ook goed of alsnog fout?
Wat is ten aanzien van het debat volgens Paul Cliteur het voordeel van ‘een moreel Esperanto’? Zie alinea 12.
Mijn antwoord:
Het debat richt zich dan op het naar voren brengen van een moraal die mensen gemeenschappelijk hebben. Zo worden elementen naar voren gebracht die dierbaar zijn voor het individu.
Check antwoord
De kern van een goed antwoord is:
Een moreel Esperanto gaat de verdeeldheid tussen mensen tegen.
of
Een moreel Esperanto maakt het debat (met gematigden onder de religieuzen) mogelijk.
Geen van bovenstaande
Oké we zijn lotgenoten dusquote:Op zondag 12 mei 2013 18:55 schreef AppleBite het volgende:
[..]
Ik hoop het, maar heb alsnog de vrees dat ik of alle keren te soepel heb nagekeken (kan zo een marge van 0,5 punt zijn, maar ik probeer het zo objectief mogelijk te doen) of dat het om de een of andere reden gaat tegenvallen. Ik heb nu vijf examens gedaan en ben telkens tussen de 7,2 en 8,4 geëindigd, dus het is afwachten op het examen van morgen haha. De 7,8 wil ik inderdaad voor de 8, maar er hangt geen cum laude o.i.d. vanaf (helaas is dat niet meer mogelijk), maar ik probeer wel gewoon met een gemiddelde van >7,5 te slagen.
Ik denk dat je beter examens kunt pakken die in vergelijking is met deze. Maw pak examens met heel veel open vragen. 2009-I en 2011-I hebben redelijk veel open vragen.quote:Op zondag 12 mei 2013 17:28 schreef chapel24 het volgende:
26? vraag 18 is de samenvatting.quote:Op zondag 12 mei 2013 20:16 schreef Miss_Lioness het volgende:
[..]
Ik denk dat je beter examens kunt pakken die in vergelijking is met deze. Maw pak examens met heel veel open vragen. 2009-I en 2011-I hebben redelijk veel open vragen.
Dit examen wordt er een met slechts 6 gesloten vragen van de 26 waarvan vraag 25 een kleine kenmerken vergelijking vraag is en 26 de samenvatting.
Dat is het itemlabel.quote:Op zondag 12 mei 2013 20:19 schreef remcoP het volgende:
[..]
26? vraag 18 is de samenvatting.
weet nit wat je zegt hoor maar vraag 18 is de samenvatting hoorquote:Op zondag 12 mei 2013 20:24 schreef Thorb het volgende:
[..]
Dat is het itemlabel.
Hoe zouden jullie het verschil tussen een toelichting en uitwerking aangeven?
Toelichting uitleggen met behulp van voorbeelden/vergelijkingen etc.quote:Op zondag 12 mei 2013 20:24 schreef Thorb het volgende:
[..]
Dat is het itemlabel.
Hoe zouden jullie het verschil tussen een toelichting en uitwerking aangeven?
Oh ik begreep het verkeerd. Als ik het goed begrijp bestaat de samenvatting dus uit 7 elementen waarvoor je punten krijgt?quote:Op zondag 12 mei 2013 20:29 schreef kimm2013 het volgende:
[..]
weet nit wat je zegt hoor maar vraag 18 is de samenvatting hoor
Goede tip.quote:Op zondag 12 mei 2013 20:44 schreef CWAV het volgende:
Ik kom telkens rond de 6,8-7,2 uit. Merk dat ik soms hoger had kunnen halen als ik gewoon goed kritisch had gelezen. Voorbeeld: in een examen werd gevraagd om drie argumenten voor de stelling 'ambtenaren zijn niet nutteloos' (die stelling moest je zelf opstellen). In de tekst stonden vijf argumenten die allen daarbij konden passen, en die had ik dus genoteerd, met één argument een opsomming van drie argumenten (waarvan ik dacht: da's dr ééntje). Die opsomming bleek dus de drie argumenten te zijn. Wat had ik niet gedaan: kritisch lezen! Anders had ik doorgehad dat 'Ambtenaren vertegenwoordigen waarde' totaal niets te maken heeft met waarom ze wel of niet nutteloos zijn.
Da's de belangrijkste tip bij tekstverklaren die ome CWAV voor u heeft vanavond..Iedereen heel veel succes morgen!
Bij de laatste zul je iets van 'als' aantreffen in de verkeerde redenatie; bij de eerste lijkt het op oorzaak->gevolg. Zie ook http://mens-en-samenlevin(...)n-en-weerleggen.htmlquote:Op zondag 12 mei 2013 20:53 schreef k0fferbak het volgende:
Wat is het verschil tussen een onjuist oorzakelijk verband en verkeerde vergelijking?
onjuist oorzakelijk geef je een oorzaak van iets terwijl dat niet de echte oorzaak is, een vergelijking vergelijk je 2 dingen met elkaarquote:Op zondag 12 mei 2013 20:53 schreef k0fferbak het volgende:
Wat is het verschil tussen een onjuist oorzakelijk verband en verkeerde vergelijking?
die hoef je toch niet uit je hoofd te kennen?? je hoeft niks uit je hoofd te kennen? je krijgt toch keuzesquote:Op zondag 12 mei 2013 21:08 schreef CWAV het volgende:
[..]
Bij de laatste zul je iets van 'als' aantreffen in de verkeerde redenatie; bij de eerste lijkt het op oorzaak->gevolg. Zie ook http://mens-en-samenlevin(...)n-en-weerleggen.html
ik ben blij met een 6,3, dan sta ik namelijk een 7quote:Op zondag 12 mei 2013 21:09 schreef BeyondTheGreen het volgende:
Ik zou erg graag een 7,5 halen, al heb ik nog nooit een 7,5 gehaald voor een samenvatting. (en nog nooit een 8 voor een gewone tekstverklaring)
Succes! Ik probeer in lotingsklasse B te komen voor het geval ik niet door de decentrale selectie van geneeskunde kom.quote:Op zondag 12 mei 2013 21:11 schreef kimm2013 het volgende:
[..]
ik ben blij met een 6,3, dan sta ik namelijk een 7
Je krijgt keuzes, maar dan moet je natuurlijk wel weten wat het betekent. Geldt net zo voor de tekstverbanden, maar daarvan heb je het voordeel dat je ze in het woordenboek kunt opzoeken. Snap je er één niet, niet gokken, maar ALTIJD opzoeken.quote:Op zondag 12 mei 2013 21:09 schreef kimm2013 het volgende:
[..]
die hoef je toch niet uit je hoofd te kennen?? je hoeft niks uit je hoofd te kennen? je krijgt toch keuzes
ik zit ook in klasse Bquote:Op zondag 12 mei 2013 21:12 schreef BeyondTheGreen het volgende:
[..]
Succes! Ik probeer in lotingsklasse B te komen voor het geval ik niet door de decentrale selectie van geneeskunde kom.
Ik heb echt een bagger woordenboek, ongeveer de helft van de woorden uit zo'n examentekst die ik niet snap staat er niet in.quote:Op zondag 12 mei 2013 21:12 schreef CWAV het volgende:
[..]
Je krijgt keuzes, maar dan moet je natuurlijk wel weten wat het betekent. Geldt net zo voor de tekstverbanden, maar daarvan heb je het voordeel dat je ze in het woordenboek kunt opzoeken. Snap je er één niet, niet gokken, maar ALTIJD opzoeken.
Wij krijgen ze van school. Da's natuurlijk ook weer per school anders.quote:Op zondag 12 mei 2013 21:22 schreef k0fferbak het volgende:
[..]
Ik heb echt een bagger woordenboek, ongeveer de helft van de woorden uit zo'n examentekst die ik niet snap staat er niet in.
Wij krijgen bij geen enkel vak een woordenboek en we krijgen ook geen atlas.quote:Op zondag 12 mei 2013 21:23 schreef CWAV het volgende:
[..]
Wij krijgen ze van school. Da's natuurlijk ook weer per school anders.
Nu krijg ik argwaan... toch eens ffies navragen danquote:Op zondag 12 mei 2013 21:24 schreef k0fferbak het volgende:
[..]
Wij krijgen bij geen enkel vak een woordenboek en we krijgen ook geen atlas.
Morgen 'vroeg' je bed uit en dan alle drogredenen/tekstverbanden nog eens doornemen en een proefexamen gaan maken, het examen begint pas om half twee! Zorg wel dat je ruim op tijd op school bentquote:Op zondag 12 mei 2013 21:26 schreef kimm2013 het volgende:
ik heb geen zin meer om te leren.. is ook niet echt verstandig meer om nu nog te gaan leren?
hoe zie je dat en wat bedoel je ermee?quote:Op zondag 12 mei 2013 20:16 schreef Miss_Lioness het volgende:
25 een kleine kenmerken vergelijking vraag
Weet je toevallig waar ze allen te vinden zijn ?quote:Op zondag 12 mei 2013 21:29 schreef CWAV het volgende:
[..]
Nu krijg ik argwaan... toch eens ffies navragen dan
Je krijgt namelijk 4 punten voor die vraag. Het is dus namelijk een erg uitgebreide vraag.quote:Op zondag 12 mei 2013 21:39 schreef ShortyGirl het volgende:
[..]
hoe zie je dat en wat bedoel je ermee?
Oh funk... Als dat dan maar goed gaat =Squote:Op zondag 12 mei 2013 20:19 schreef remcoP het volgende:
[..]
26? vraag 18 is de samenvatting.
Vraag 25 is het aantal punten dat max wordt afgetrokken bij spellingsfouten..quote:Op zondag 12 mei 2013 21:48 schreef Miss_Lioness het volgende:
[..]
Je krijgt namelijk 4 punten voor die vraag. Het is dus namelijk een erg uitgebreide vraag.
Een voorbeeld vraag:
2012-I:
Leg uit in welk opzicht deze benadering ingaat tegen de hoofdgedachte uit de hoofdtekst. Gebruik maximaal 40 woorden.
Of
2011-I
Noem of herleid uit de tekst ‘Pleidooi voor onzekerheid’ twee van zulke kenmerken en uit tekstfragment 1 één.
Voor beide van deze vragen kun je 3 punten verdienen.
Aangezien voor vraag 25 je maar liefst 4 punten kan verdienen is het nog ietsjes uitgebreider dan dat.
Oohh op die manier. Dat lijkt me echt vreselijk. Maar het kan ook een ''simpel'' schema zijn die je moet invullen.. met voor- en nadelen enzo. xD Ik vrees het eerste maar hoop op het laatstequote:Op zondag 12 mei 2013 21:48 schreef Miss_Lioness het volgende:
[..]
Je krijgt namelijk 4 punten voor die vraag. Het is dus namelijk een erg uitgebreide vraag.
Een voorbeeld vraag:
2012-I:
Leg uit in welk opzicht deze benadering ingaat tegen de hoofdgedachte uit de hoofdtekst. Gebruik maximaal 40 woorden.
Of
2011-I
Noem of herleid uit de tekst ‘Pleidooi voor onzekerheid’ twee van zulke kenmerken en uit tekstfragment 1 één.
Aangezien voor vraag 25 je maar liefst 4 punten kan verdienen is het nog ietsjes uitgebreider dan dat.
Kom er nu ook achter xD, dacht echt dat het zoiets was =/quote:Op zondag 12 mei 2013 21:55 schreef HungryHippocrite het volgende:
[..]
Vraag 25 is het aantal punten dat max wordt afgetrokken bij spellingsfouten..
gast er is geen vraag 25, dat is al de samenvatting kijk maar daar naast vanaf 18quote:Op zondag 12 mei 2013 21:48 schreef Miss_Lioness het volgende:
[..]
Een voorbeeld vraag:
2012-I:
Of
2011-I
Dat is het ook, veel open vragen iig.quote:Op zondag 12 mei 2013 22:04 schreef jordyqwerty het volgende:
Als het examen een beetje in 2011-I stijl is juich ik het alleen maar toe
Ik hoop andersom haha,maar ik heb werkelijk waar geen idee.quote:Op zondag 12 mei 2013 22:06 schreef Festa94 het volgende:
Ik denk dat dit jaar tekstverklaring moeilijk. Samenvatten makkelijk wordt
Klopt. Ik heb bij het examen van 2009 bijna alle mk vragen fout en alle open vragen goed.quote:Op zondag 12 mei 2013 22:08 schreef jordyqwerty het volgende:
Vanwaar de angst voor al die open vragen? Vaak kan je de antwoorden best gemakkelijk uit de tekst halen hoor
Dit.quote:Op zondag 12 mei 2013 22:08 schreef jordyqwerty het volgende:
Ik vind die multiple choice vragen waarbij twee antwoorden veels te sterk op elkaar lijken veel vervelender
Ik ben soms juist klaar met een antwoord in tien woorden terwijl het er twintig mogen zijn. Dan denk ik dat ik wel iets moet wissen, en voeg ik er nog een klein (achteraf nutteloos) stukje bij.quote:Op zondag 12 mei 2013 22:25 schreef Festa94 het volgende:
Open vragen kun je wel uit de tekst halen, maar het lastige is (althans dat vind ik) de formulering ervan. Je antwoord mag dan niet meer dan X aantal woorden zijn. Als je het letterlijk overschrijft dan heb je meestal te maken met een woordgrensoverschrijding.
Uiteenzetting: een bepaald verschijnsel zo duidelijk en overzichtelijk mogelijk op papier zetten, het is een objectieve tekst die zoveel mogelijk feiten weergeeft. De eigen mening wordt weggelaten.quote:Op zondag 12 mei 2013 22:44 schreef Tiezol het volgende:
Heeft er iemand nog iets van een samenvatting wat ik morgen door kan nemen?
Met dit soort punten die ze uitleggen:
"de kandidaat kan vaststellen of een tekst of tekstgedeelte uiteenzettend, beschouwend of
betogend is"
Kwam dat net tegen bij exameneisen en toen begon ik toch even te twijfelen.
Leek me wel handig als ik alles nog even snel op kan frissen.
Geneeskundequote:Op zondag 12 mei 2013 21:12 schreef BeyondTheGreen het volgende:
[..]
Succes! Ik probeer in lotingsklasse B te komen voor het geval ik niet door de decentrale selectie van geneeskunde kom.
Ik heb die ook gemaakt een tijdje geleden, en heb ook argumenten als de vrouw is zorgzamer etc. (weet niet meer wat allemaal in die alinea stond).quote:Op zondag 12 mei 2013 22:50 schreef Nafi het volgende:
Heeft iemand 2009-II gemaakt? Zo ja, kan iemand me a.u.b. vraag 13 uitleggen?
Er wordt gevraagd naar argumenten waarmee de schrijver zijn opvatting over de rol van de vrouw bij de opvoeding ondersteunt, nota bene bij de opvoeding. Vervolgens staat in het correctievoorschrift: 'Werken is helemaal niet zo leuk' en 'Thuis zijn en voor de kinderen zorgen is helemaal niet saai'. Dit slaat toch niet op de opvatting over de rol van de vrouw bij de opvoeding? Dat over het opvoeden staat naar mijn inziens in alinea 15, nl.: de vrouw is zorgzamer... blabla, de vrouw weet beter hoe je een kind moet aanpakken enzo?
Gewoon zoeken op het woord in de woordenlijstquote:Op zondag 12 mei 2013 21:46 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Weet je toevallig waar ze allen te vinden zijn ?
Erg raar, bij vraag 12 werd om dezelfde argumenten gevraagd. Bij vraag 13 moet je die 2 dus herhalen en er 1 bijzoeken, wtf...quote:Op zondag 12 mei 2013 22:54 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Ik heb die ook gemaakt een tijdje geleden, en heb ook argumenten als de vrouw is zorgzamer etc. (weet niet meer wat allemaal in die alinea stond).
Wat ze willen horen staat in losse stukken door de tekst heen, dus ik snap het ook niet helemaal..
Het examen van morgen moet me ook maar een beetje liggen.. ene keer haal ik een 7.5 en de andere keer een 5.5quote:Op zondag 12 mei 2013 22:59 schreef Nafi het volgende:
[..]
Erg raar, bij vraag 12 werd om dezelfde argumenten gevraagd. Bij vraag 13 moet je die 2 dus herhalen en er 1 bijzoeken, wtf...
Noem drie argumenten waarmee de schrijver zijn opvatting over de rol van de vrouw bij de opvoeding ondersteunt.quote:Op zondag 12 mei 2013 22:50 schreef Nafi het volgende:
Heeft iemand 2009-II gemaakt? Zo ja, kan iemand me a.u.b. vraag 13 uitleggen?
Er wordt gevraagd naar argumenten waarmee de schrijver zijn opvatting over de rol van de vrouw bij de opvoeding ondersteunt, nota bene bij de opvoeding. Vervolgens staat in het correctievoorschrift: 'Werken is helemaal niet zo leuk' en 'Thuis zijn en voor de kinderen zorgen is helemaal niet saai'. Dit slaat toch niet op de opvatting over de rol van de vrouw bij de opvoeding? Dat over het opvoeden staat naar mijn inziens in alinea 15, nl.: de vrouw is zorgzamer... blabla, de vrouw weet beter hoe je een kind moet aanpakken enzo?
In Groningen.quote:Op zondag 12 mei 2013 22:46 schreef Nafi het volgende:
[..]
Geneeskunde! Waar doe je decentraal?
En lukt een 8 gemiddeld helemaal niet meer? Lotingskansen, zelfs in B, zijn echt enorm laag sinds vorig jaar
Neequote:Op zondag 12 mei 2013 23:20 schreef Porpoise het volgende:
Telt de titel nou ook mee voor het aantal woorden in de samenvatting?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Antwoord van mij:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Antwoord model:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Uiteraard wordt het wel goed gerekend van wat ik zei, maar stel nou dat het alsnog foutief gerekend wordt?![]()
quote:Op maandag 13 mei 2013 08:27 schreef Miss_Lioness het volgende:
Vroeg me nou net iets af, zou ik bezwaar kunnen maken als iets foutief is gerekend terwijl ik toch van mening ben dat het juist is?
Was zojuist 2009-I aan het maken en had een wat algemenere uitspraak gedaan dan die in het antwoord model.
Vraag;SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Antwoord van mij:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Antwoord model:Je kan het werk in ieder geval opvragen en bekijken en indien je dan een fout ontdekt moeten de eerste en tweede corrector daarmee akkoord gaan geloof ik.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Uiteraard wordt het wel goed gerekend van wat ik zei, maar stel nou dat het alsnog foutief gerekend wordt?![]()
Er gaat altijd iemand mee die ook nog even checkt of er niet iets ligt.quote:Op zondag 12 mei 2013 21:24 schreef kimm2013 het volgende:
wat als nou iedereen morgen rond een bepaalde tijdstip naar de wc gaat en antwoorden naar elkaar stuurt
niet dat we dat gaan doen, maar het kan praktisch gezien wel. eigenlijk moet je ook niet naar de wc kunnen om dit soort dingen tegen te houden![]()
Dan nog, stel ik schrijf met permanent marker antwoorden op de meerkeuzevragen op t plafond, net alsof die begeleider op t plafond kijkt.quote:Op maandag 13 mei 2013 08:36 schreef Insane- het volgende:
[..]
Er gaat altijd iemand mee die ook nog even checkt of er niet iets ligt.![]()
En hebben we er zin in vandaag?
“The world always looks a little bit brighter from the top of a lap.”![]()
Moet je bij citeren ook regelnummers/alinea vermelden?"A goal without a plan is just a wish." - Antoine de Saint-Exupery![]()
Zeker de regelnummers. Alinea mag!quote:Op maandag 13 mei 2013 08:57 schreef Neraice het volgende:
Moet je bij citeren ook regelnummers/alinea vermelden?
Trouwens, ook bij zinsdelen.![]()
Oke merci!quote:Op maandag 13 mei 2013 09:03 schreef Miss_Lioness het volgende:
[..]
Zeker de regelnummers. Alinea mag!
Trouwens, ook bij zinsdelen."A goal without a plan is just a wish." - Antoine de Saint-Exupery![]()
Ik ga straks nog wel even halfuurtje leren. Heb de afgelopen dagen meer dan genoeg gedaan voor Nederlands.quote:Op maandag 13 mei 2013 10:00 schreef honkeytonk het volgende:
Zo 3,5 uur voor het examen.... Leren jullie nu nog of gewoon lekker chillen?![]()
Wat moet er nou bij een samenvatting boven staan?
Gewoon zo?:
Samenvatting *titel tekst* door *auteur*![]()
Ja. Maakt niet zo heel veel uit hoe je het er neer zet, als je maar titel en auteur noemt.quote:Op maandag 13 mei 2013 10:06 schreef chapel24 het volgende:
Wat moet er nou bij een samenvatting boven staan?
Gewoon zo?:
Samenvatting *titel tekst* door *auteur*![]()
Thanx, dacht ik al, maar toch even zeker weten hequote:Op maandag 13 mei 2013 10:08 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Ja. Maakt niet zo heel veel uit hoe je het er neer zet, als je maar titel en auteur noemt.
Nu nog eventje samenvatting 2011 maken en dan lekker wat potjes fifa om vervolgens te vlammen!! Iedereen succes!!!![]()
Moet je het aantal woorden bij de samenvatting er bij zetten?
En is er een regel hoe je een zin moet citeren - eerste 2 woorden en laatste 2, hele zin, etc. - of maakt het niet uit?![]()
niet goed om nog samenvatting te maken naar mijn mening, straks gewoon lekker knallen en gewoon rustig aan doen. niet panikeren als je iets niet kan vinden, gewoon rustig aan zonder stress, dan kan het haast niet fout gaanquote:Op maandag 13 mei 2013 10:17 schreef chapel24 het volgende:
[..]
Thanx, dacht ik al, maar toch even zeker weten he
Nu nog eventje samenvatting 2011 maken en dan lekker wat potjes fifa om vervolgens te vlammen!! Iedereen succes!!!![]()
Je hoeft niet per se het aantal woorden er bij te zetten.quote:Op maandag 13 mei 2013 10:24 schreef Remy669 het volgende:
Moet je het aantal woorden bij de samenvatting er bij zetten?
En is er een regel hoe je een zin moet citeren - eerste 2 woorden en laatste 2, hele zin, etc. - of maakt het niet uit?
En citeren moet zo:
"eerste twee woorden ... laatste twee woorden" (r. <regelnummer waar zin begint> - <regelnummer waar zin eindigt>)
Dus bijvoorbeeld:
"Je hoeft ... te zetten" (r. 1 - 2)![]()
Even in de examenbundel opgezocht: zij zeggen dat je wel het aantal woorden er onder moet zetten. Ik zou het dan maar doen voor de zekerheid.![]()
![]()
Aardrijkskunde zo leren. Vanavond/vanmiddag geen tijdquote:Op maandag 13 mei 2013 10:00 schreef honkeytonk het volgende:
Zo 3,5 uur voor het examen.... Leren jullie nu nog of gewoon lekker chillen?
"Fear is only as deep as the mind allows."![]()
Dus jij schrijft alleen het antwoord op de open vragen op ?quote:Op zaterdag 11 mei 2013 18:49 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Op een kladblaadje van alle gevraagde punten open vragen maken. Dan in de tekst alle antwoorden op die vragen markeren. Daarna elke vraag op je kladblaadje beantwoorden met behulp van de gemarkeerde zinnen. Verder hoef je er dan alleen nog maar een lopend verhaal van te maken. Dat is alles.
En:
• Geen voorbeelden noemen.
• Geen overige informatie er in stoppen, je hoeft geen intro te schrijven. Ze willen alleen de informatie die ze vragen.
• Je mag de woordenlimiet met 10% overschrijden. Dus maak er gebruik van.
Ik heb altijd de neiging om de open vraag ook op te schrijven en er dan antwoord op te geven.![]()
Hoezo geen tijd? Geen tijd tijdens je examens?quote:Op maandag 13 mei 2013 10:35 schreef Push. het volgende:
[..]
Aardrijkskunde zo leren. Vanavond/vanmiddag geen tijd![]()
AK is morgen van 9:00-12:00quote:Op maandag 13 mei 2013 10:39 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Hoezo geen tijd? Geen tijd tijdens je examens?![]()
![]()
Dat is juist goed. Vaak krijg je ook punten voor het opschrijven van de vraagstelling. Dus vooral doen.quote:Op maandag 13 mei 2013 10:37 schreef NasiHoofd het volgende:
[..]
Dus jij schrijft alleen het antwoord op de open vragen op ?
Ik heb altijd de neiging om de open vraag ook op te schrijven en er dan antwoord op te geven.![]()
![]()
Het herhalen van de vraag telt toch niet mee voor het aantal woorden?quote:Op maandag 13 mei 2013 10:42 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Dat is juist goed. Vaak krijg je ook punten voor het opschrijven van de vraagstelling. Dus vooral doen.![]()
Alleen bij tekstverklaren. Bij samenvatten telt het wel mee.quote:Op maandag 13 mei 2013 10:43 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Het herhalen van de vraag telt toch niet mee voor het aantal woorden?![]()
niemand die weet wat een redenering op basis van nut is?
bytheway mensen gaan we gokken welke tekstonderwerp we krijgen?
ik gok op iets met bezuinigingen/politiek![]()
Denk het niet, het is vaak iets wat in de meeste media niet zoveel aandacht heeft gekregen.quote:Op maandag 13 mei 2013 10:45 schreef kimm2013 het volgende:
daar heb je een punt in.quote:Op maandag 13 mei 2013 10:46 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Denk het niet, het is vaak iets wat in de meeste media niet zoveel aandacht heeft gekregen.
of iets over de technologie, netwerkgeneratie blabla
dat kan ook![]()
Mijn gok zou zijn : cultureel/moreel vervalquote:Op maandag 13 mei 2013 10:48 schreef kimm2013 het volgende:
[..]
daar heb je een punt in.
of iets over de technologie, netwerkgeneratie blabla
dat kan ook![]()
zou ik nog niet ontevreden over zijn.quote:Op maandag 13 mei 2013 10:50 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Mijn gok zou zijn : cultureel/moreel verval
haat teksten die zo eentonig zijn met moeilijke woorden en dingen verwoord in 4 zinnen terwijl je ze ook in 1 zijn kan zetten, van die zinnen die 4dubbele ontkenningen geven waar het op neer komt dat het dus niet ontkennend is, als je snapt wat ik bedoel![]()
Hopelijk niet iets over kunst of cultuur, dat is de laatste jaren al zoveel geweest en daar val ik altijd van in slaap...quote:Op maandag 13 mei 2013 10:45 schreef kimm2013 het volgende:
Ja maar dat soort teksten krijg je natuurlijk wel. Als je kort en bondig wil lezen ga je naar nu.nl, op het examen krijg je langere meer diepgaande artikelen met het nodige taalgebruik erbij.quote:Op maandag 13 mei 2013 10:54 schreef kimm2013 het volgende:
[..]
zou ik nog niet ontevreden over zijn.
haat teksten die zo eentonig zijn met moeilijke woorden en dingen verwoord in 4 zinnen terwijl je ze ook in 1 zijn kan zetten, van die zinnen die 4dubbele ontkenningen geven waar het op neer komt dat het dus niet ontkennend is, als je snapt wat ik bedoel![]()
weet ik maar als een paar teksten terug zie, zoals de vloek van het feminisme, zulke teksten vind ik oke, die zijn makkelijk te begrijpenquote:Op maandag 13 mei 2013 10:55 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Ja maar dat soort teksten krijg je natuurlijk wel. Als je kort en bondig wil lezen ga je naar nu.nl, op het examen krijg je langere meer diepgaande artikelen met het nodige taalgebruik erbij.![]()
Inderdaad, vooral als dat de samenvattingstekst wordt. Ik heb gemerkt dat ik bij saaie teksten heel slecht scoor, maar als de tekst me wat kan boeien dan opeens heel hoog.quote:Op maandag 13 mei 2013 10:55 schreef chapel24 het volgende:
[..]
Hopelijk niet iets over kunst of cultuur, dat is de laatste jaren al zoveel geweest en daar val ik altijd van in slaap...“The world always looks a little bit brighter from the top of a lap.”![]()
Denk juist iets met ontwikkelingssamenwerking.quote:Op maandag 13 mei 2013 10:45 schreef kimm2013 het volgende:
Kom om 5 uur thuis en moet om 6 uur me klaar gaan maken voor m'n voorselecties van vanavond.quote:Op maandag 13 mei 2013 10:39 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Hoezo geen tijd? Geen tijd tijdens je examens?"Fear is only as deep as the mind allows."![]()
In de examenbundel staat het volgende:quote:Op maandag 13 mei 2013 10:45 schreef kimm2013 het volgende:
ik gok op iets met bezuinigingen/politiek
nut of gewenste gevolg
Zo veel mogelijk landen moeten hun munt inwisselen voor de euro. Dat is gunstig voor het betalingsverkeer en zal de concurrentiepositie van Europa ten goede komen.“The world always looks a little bit brighter from the top of a lap.”![]()
Waarvoor? Sport of uni of iets anders? Veel succes iig.quote:Op maandag 13 mei 2013 11:04 schreef Push. het volgende:
[..]
Kom om 5 uur thuis en moet om 6 uur me klaar gaan maken voor m'n voorselecties van vanavond.![]()
owke dus als het een positief gevolg heeft os het meestal een redenering of argument op basis van nutquote:Op maandag 13 mei 2013 11:04 schreef Miousana het volgende:
[..]
In de examenbundel staat het volgende:
nut of gewenste gevolg
Zo veel mogelijk landen moeten hun munt inwisselen voor de euro. Dat is gunstig voor het betalingsverkeer en zal de concurrentiepositie van Europa ten goede komen.![]()
Daar lijkt het wel op ja.quote:Op maandag 13 mei 2013 11:06 schreef kimm2013 het volgende:
[..]
owke dus als het een positief gevolg heeft os het meestal een redenering of argument op basis van nut
De titel en 'Naar: bron' in de samenvatting, hoe zat het daar ook alweer mee: dat ze niet meetellen voor het aantal woorden weet ik, titel vermelden ook, maar de bron/auteur?![]()
Auteur geloof ik wel, bron hoeft niet toch? Bron is gewoon hetzelfde als de titel?quote:Op maandag 13 mei 2013 11:12 schreef CWAV het volgende:
De titel en 'Naar: bron' in de samenvatting, hoe zat het daar ook alweer mee: dat ze niet meetellen voor het aantal woorden weet ik, titel vermelden ook, maar de bron/auteur?![]()
je schrijft op:quote:Op maandag 13 mei 2013 11:14 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Auteur geloof ik wel, bron hoeft niet toch? Bron is gewoon hetzelfde als de titel?
'titel door auteur'
witregel(1of2?)
samenvatting
(aantal woorden)![]()
Voetbal. Dankjequote:Op maandag 13 mei 2013 11:05 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Waarvoor? Sport of uni of iets anders? Veel succes iig.komt wel goed. Ben waarschijnlijk toch wel geselecteerd, dus beetje zonde van m'n leertijd. Maar ja, moet ook af en toe wat anders doen dan leren.
Thnx!quote:Op maandag 13 mei 2013 11:21 schreef kimm2013 het volgende:
[..]
je schrijft op:
'titel door auteur'
witregel(1of2?)
samenvatting
(aantal woorden)![]()
![]()
Dat is echt voor idioten. Klaag gewoon als er echt wat te klagen is, anders wordt t niet meer serieus genomen.quote:Op maandag 13 mei 2013 11:28 schreef kimm2013 het volgende:
mensen gaan we weer massaal laks inschakelen net als vorig jaar haha"Fear is only as deep as the mind allows."![]()
waar maak je uit op dat ik wil klagen over onzinnige dingen?quote:Op maandag 13 mei 2013 11:31 schreef Push. het volgende:
[..]
Dat is echt voor idioten. Klaag gewoon als er echt wat te klagen is, anders wordt t niet meer serieus genomen.
als er niks aan de hand is ga ik ook niet klagen hoor![]()
Jij zegt: 'mensen gaan we weer massaal laks inschakelen net als vorig jaar haha'.quote:Op maandag 13 mei 2013 11:34 schreef kimm2013 het volgende:
[..]
waar maak je uit op dat ik wil klagen over onzinnige dingen?
als er niks aan de hand is ga ik ook niet klagen hoor
Je hebt het examen nog niet gezien. De vraag die je stelt is of we gaan klagen ongeacht hoe het examen eruit ziet. Of het is gewoon een compleet nutteloze vraag waar niemand antwoord op kan geven. Kies maar."Fear is only as deep as the mind allows."![]()
Veel succes iedereen, hier nog een tip over het bepalen van de hoofdgedachte (letterlijk uit het Nederlands boek overgenomen):
Kijk voordat je de hoofdgedachte kiest, altijd nog even naar de indelingsvraag. Daar worden deelonderwerpen genoemd. Door op de deelonderwerpen te letten kun je soms een of meer foute antwoorden wegstrepen, zinnen die wel de hoofdgedachte van een deelonderwerp weergeven, maar niet van de hele tekst.
En kijk bij het bepalen van het tekstdoel/tekstsoort nog altijd even naar de aangeboden antwoorden bij de meerkeuzevraag naar de hoofdgedachte. Er is immers een verband tussen de hoofdgedachte en tekstdoel/tekstsoort.Time was so long ago
And things come back you see
To where they don't belong
And every drop of sea is the whole ocean![]()
@hierboven, dankjewel voor de tip!
Ik heb trouwens last van mijn rug en mijn schouders,
die zitten echt helemaal vast.
Ik loop hiervoor bij een therapeut,
maar wat denken jullie? Een halfuurtje voor het examen toch even een pijnstiller innemen, kan dat kwaad?
Dan heb ik er iets minder last van, als ik de hele tijd die pijn voel kan ik me minder goed concentreren.
Of heb je kans dat ik er juist 'slaperig' van wordt?![]()
Nou, tis weer begonnen..[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]![]()
Kom maar op met de klachtenregenAls je het moet vragen, zul je het nooit weten.
En als je het weet, hoef je het maar te vragen.![]()
quote:Op maandag 13 mei 2013 14:33 schreef Quit het volgende:
Na een uur al klaar met Nederlands (vwo), was echt supersimpel!![]()
Vond 'm ook voor het grootste gedeelte goed te doen."A goal without a plan is just a wish." - Antoine de Saint-Exupery![]()
Die ''weliswaar...want...dus'' vraag was wel een beetje raar geformuleerd, ik moest hem drie keer over lezen.![]()
Klopt. Hij was niet zo heel lastig verder, weet alleen niet wat ze precies wilden horen daar.quote:Op maandag 13 mei 2013 16:49 schreef Jirdo het volgende:
Die ''weliswaar...want...dus'' vraag was wel een beetje raar geformuleerd, ik moest hem drie keer over lezen."A goal without a plan is just a wish." - Antoine de Saint-Exupery![]()
Ik vond de opdrachten bij de samenvatting raar geformuleerd, ze kwamen in ieder geval tegenstrijdig op mij over.
Bij de eerste vragen was het duidelijk dat "het probleem" de crisis van de democratie was, maar later leek het voor mij alsof "het probleem" verwees naar de informatisering van de samenleving.![]()
Net even snel nagekeken wat ik ongeveer had, en het was precies het tegenovergestelde van wat ik had verwacht. Het vraaggedeelte best goed gemaakt, maar bij de samenvatting toch wel een aantal steekjes laten vallen.![]()
Volgens examen.nl tussen de 5.5 en 7.9 en met de 'misschien wel' punten erbij tussen de 5.5 en 8.8; m'n docent gesproken en hoewel hij dat niet snel zegt zei 'ie dat 't een behoorlijk pittig examen was; ik verwacht eigenlijk wel een redelijke n-term.![]()
Deze tekst was poepsimpelOnoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game![]()
De meningen zijn hier wel erg verdeeld.
Ik zelf vond het samenvatten erg goed gaan, maar aan het correctievoorschrift te zien heb ik bij het tekstverklaren aardig wat punten verspeeld.![]()
Was redelijk in de lijn der verwachtingen. Was wel 1 minuut voor het eind pas klaar en bij elk oefenexamen binnen 2 uur. Ik kijk iig niks na, als ik een 2 heb geef ik de rest op en heb ik een 9 dan heb ik teveel vertrouwen.
Wat vonden jullie?![]()
Verhouding open vragen/meerkeuzevragen lag compleet scheef. Tekstfragment vragen waren over het algemeen redelijk onduidelijk. Ik vond het een stuk moeilijker dan voorgaand mijn cijfer ligt nu tussen de 5,5-6,5 terwijl ik normaal altijd 7,5-8,5 haal. Naja het maakt mij verder niet uit. Samenvatten was wel aan de makkelijke kant.![]()
Mijn god, ik heb zo veel fout bij tekstverklaren. En normaal gaat dat altijd juist goed.
Ik moet zeggen dat ik er teveel tekstfragmenten in vond zitten. Daarnaast waren er helemaal geen functies in. De samenvatting blijk ik redelijk te hebben gedaan, maar bij het tekstverklaren toch wel wat punten kwijtgeraakt, omdat ik de vragen best wel lastig en vaag vond.![]()
Poe, had van te voren een iets beter gevoel, maar na het nakijken....
Voldoende zit er wel in haha, maar wordt niet heel veel, niet >7 denk ik.Time was so long ago
Die tekstfragmenten namen veel tijd in voor mij![]()
Kwam uiteindelijk een beetje in tijdnood bij de samenvatting op het laatste.
Wat een rare tekst voor die samenvatting zeg![]()
Pfff. Had na m'n kladversie te hebben geschreven 260 woorden. Dacht dat je er 220 mocht gebruiken. In kwartier de net-versie geschreven met 207 woordenwas best veel stress.
Vind in het antwoordmodel trouwens 13 en 14 discutabel als antwoorden van de cito.
Heb op z'n minst 35 punten gescoord, dus wel tevreden. Samenvatting 15/18 en tekst 20/31. Normaal gaat het andersom.
Vond de samenvattingstekst eigenlijk wel logisch. De tekstverklaring was juist een beetje gelul in de ruimte.quote:Op maandag 13 mei 2013 17:27 schreef Kloktijd het volgende:
Die tekstfragmenten namen veel tijd in voor mij![]()
Kwam uiteindelijk een beetje in tijdnood bij de samenvatting op het laatste.
Wat een rare tekst voor die samenvatting zeg![]()
Bij alle examens die we op school geoefend hadden zat er steeds 1 tekstfragment in, ik ben bagger in die fragmenten en nam het voor lief dat ik dan maar 2 van de 3 punten van die vraag zou mislopen. Nu komen er 3 fragmenten in van elk 3 punten?! Ik heb alleen tekstfragment 2 goed gedaan vrees ik.
Verder heb ik (eigen schuld) te veel tijd gestopt in tekstverklaren waardoor ik de laatste alinea van mijn samenvatting niet heb kunnen afschrijven (ook geen woorden geteld, whoopsiedoodle)..![]()
Toen ik wegliep van het examen goed gevoel, na het nakijken wat minder. Meer van dit geluiden gehoord. Uiteindelijk als ik hem heel streng nakeek kwam ik op 25 punten, en dat is volgens examenklacht.nl tussen de 5 en de 6. Ben benieuwd!Al mot ik kruupe op blote voeten gaan, ik wil nog een keer de Sint Stevens heuren slaan!
Forza Eniesee!![]()
Laten we het hopenquote:Op maandag 13 mei 2013 17:35 schreef DutchMetalDevil het volgende:
Zoals ik het nu hoor, zal de n-waarde wel wat hoger liggen dit jaar.![]()
![]()
Ik vond die tekstfragmenten ook smerig. Zeker die middelste, gokte op naar het heden en verleden kijken, wilde het antwoordmodel het over de boeg gooien van de leeftijd. Vond ik opmerkelijkquote:Op maandag 13 mei 2013 17:26 schreef DutchMetalDevil het volgende:
Ik moet zeggen dat ik er teveel tekstfragmenten in vond zitten. Daarnaast waren er helemaal geen functies in. De samenvatting blijk ik redelijk te hebben gedaan, maar bij het tekstverklaren toch wel wat punten kwijtgeraakt, omdat ik de vragen best wel lastig en vaag vond.Al mot ik kruupe op blote voeten gaan, ik wil nog een keer de Sint Stevens heuren slaan!
Forza Eniesee!![]()
Net nagekeken, bij streng nakijken 35 punten dus ik hoop op nog iets meer. Moet een 7.7 halen om een acht te staan.Laten we het hopen.quote:Op maandag 13 mei 2013 17:35 schreef DutchMetalDevil het volgende:
Zoals ik het nu hoor, zal de n-waarde wel wat hoger liggen dit jaar.![]()
In de 3 Nederlands examens die ik heb gemaakt zaten meestal zo'n 2 à 3 vragen in als "doe dit of dat in zoveel woorden". Dit jaar waren het er 6? 7? En veel vervelende tekstfragmenten. In vergelijking met andere jaren vind ik niet dat dit examen daar echt op aansluit.... verdomme.![]()
Ik heb net nagekeken, niet heel soepel, niet streng. Kom op 34 punten uit, zal dus wel iets tussen de 6 en de 7 worden, maar het houd niet over. Baal ik van haha, blijf ik op de 7 steken (wat ik eigenlijk al wel verwacht had). Ik vond 16 onduidelijk en ook bij 8 mag mijn inziens wel wat meer ruimte tot interpretatie zitten.Time was so long ago
Ik vind het antwoord bij vraag 8 nogal discutabel. De eerste 2 punten zijn vrij logisch, maar het derde punt staat niet in alinea 5 t/m 7. Terwijl in de vraag staat dat je die alinea's moet parafraseren. Ik had dus een hele andere conclusie en loop gewoon 2 punten mis.
[ Bericht 9% gewijzigd door remcoP op 13-05-2013 17:51:40 ]![]()
Dat is ook een beetje bij mij ik heb bij 8 en 16 opzich wel goed alleen anders uitgewerkt. In plaats van sensatiezucht heb ik bijvoorbeeld roddelblad-niveau.quote:Op maandag 13 mei 2013 17:44 schreef AppleBite het volgende:
Ik heb net nagekeken, niet heel soepel, niet streng. Kom op 34 punten uit, zal dus wel iets tussen de 6 en de 7 worden, maar het houd niet over. Baal ik van haha, blijf ik op de 7 steken (wat ik eigenlijk al wel verwacht had). Ik vond 16 onduidelijk en ook bij 8 mag mijn inziens wel wat meer ruimte tot interpretatie zitten.![]()
1 punt loop je dan mis.quote:Op maandag 13 mei 2013 17:46 schreef remcoP het volgende:
Ik vind het antwoord bij vraag 8 nogal discutabel. De eerste 2 punten zijn vrij logisch, maar het derde punt staat niet in alinea 5 t/m 7. Ik had dus een hele andere conclusie en loop gewoon 2 punten mis.![]()
Nee 1 punt voor het laatste argument en 1 punt voor de maximale hoeveelheid woorden. Die krijg je namelijk alleen als het hele antwoord goed is.quote:![]()
ik laag-bij-de-gronds, lijkt me ook wel goed.quote:Op maandag 13 mei 2013 17:46 schreef Thezeurminator het volgende:
[..]
Dat is ook een beetje bij mij ik heb bij 8 en 16 opzich wel goed alleen anders uitgewerkt. In plaats van sensatiezucht heb ik bijvoorbeeld roddelblad-niveau.![]()
Heb ik ook bij 8 ja. En 13 en 14 ook multi interpretabel. Hangt er net vanaf waar je vindt dat het zwaartepunt ligt van de tekst.quote:Op maandag 13 mei 2013 17:46 schreef remcoP het volgende:
Ik vind het antwoord bij vraag 8 nogal discutabel. De eerste 2 punten zijn vrij logisch, maar het derde punt staat niet in alinea 5 t/m 7. Ik had dus een hele andere conclusie en loop gewoon 2 punten mis."Fear is only as deep as the mind allows."![]()
Ik heb bij het citeren van 5 woorden (vraag 7) het woord 'sensatie' geciteerd in plaats van 'sensatiezucht' ben benieuwd wat mijn docent daarmee doet.![]()
![]()
Die rekent dat goed en krijgt dan ruzie met de tweede corrector.quote:Op maandag 13 mei 2013 17:50 schreef ZaroX het volgende:
Ik heb bij het citeren van 5 woorden (vraag 7) het woord 'sensatie' geciteerd in plaats van 'sensatiezucht' ben benieuwd wat mijn docent daarmee doet.![]()
Ja idd, 8 erg discutabel. 13 en 14 had ik ook fout maar die veranderen ze toch niet. Ben nu bezog met klacht over 8.![]()
Je hebt gelijk ik las verkeerdquote:Op maandag 13 mei 2013 17:47 schreef remcoP het volgende:
[..]
Nee 1 punt voor het laatste argument en 1 punt voor de maximale hoeveelheid woorden. Die krijg je namelijk alleen als het hele antwoord goed is.![]()
Denk hoop andersom, mijn docent haat me.quote:Op maandag 13 mei 2013 17:51 schreef remcoP het volgende:
[..]
Die rekent dat goed en krijgt dan ruzie met de tweede corrector.![]()
8 heb ik ook de eerste twee goed, derde vond ik, die derde conclusie heb ik niet kunnen trekken...Time was so long ago
quote:Op maandag 13 mei 2013 17:51 schreef ZaroX het volgende:
[..]
Denk hoop andersom, mijn docent haat me.![]()
Lekker geregeld dan. Misschien tijdens het jaar wat aardiger moeten doen?
![]()
13 en 14 had ik ook fout inderdaad, vond ik niet helemaal duidelijk.quote:Op maandag 13 mei 2013 17:51 schreef De-Haas het volgende:
Ja idd, 8 erg discutabel. 13 en 14 had ik ook fout maar die veranderen ze toch niet. Ben nu bezog met klacht over 8."A goal without a plan is just a wish." - Antoine de Saint-Exupery![]()
Mja, hoop t wel. Zeker ook C en B als antwoord? Vooral 14 is raar. Want in de laatste alinea wordt het door leven nog aangehaald, maar dat is dus kennelijk totaal niet belangrijk?quote:Op maandag 13 mei 2013 17:51 schreef De-Haas het volgende:
Ja idd, 8 erg discutabel. 13 en 14 had ik ook fout maar die veranderen ze toch niet. Ben nu bezog met klacht over 8."Fear is only as deep as the mind allows."
Forum Opties Forumhop: Hop naar: