Hoe bedoel je dat je dat niet kan vinden? Ze vragen enkel wat het argument is dat het poldermodel zo goed is, en dat is 'het poldermodel heeft zijn kracht bewezen'. Dat staat in meerdere alinea's.quote:Op zondag 12 mei 2013 13:00 schreef Push. het volgende:
[..]
Ik had er precies 15/21. Had makkelijk meer gekund. Kan je het zeggen als je de samenvatting hebt gemaakt? Ik kan puntje 23.3 gewoon niet vinden in de tekst..
[..]
Als je de samenvatting hebt gemaakt, waar heb je 23.3 gevonden? Kan het niet in de tekst vinden..
Het is trouwens ook handig om jaartallen in je samenvatting te vermeldenquote:Op zondag 12 mei 2013 11:02 schreef chapel24 het volgende:
Iemand nog meer tips voor samenvatten?
Ik ben er niet echt slecht in, maar ik mis vaak een aantal informatie elementen en dat kost toch wel wat punten. Ik ben het nooit eens met het antwoordmodel
Had hem gister nog gemaakt, ook 15 van de 21 punten, maar waarschijnlijk nog aftrek.quote:Op zondag 12 mei 2013 13:00 schreef Push. het volgende:
[..]
Ik had er precies 15/21. Had makkelijk meer gekund. Kan je het zeggen als je de samenvatting hebt gemaakt? Ik kan puntje 23.3 gewoon niet vinden in de tekst..
[..]
Als je de samenvatting hebt gemaakt, waar heb je 23.3 gevonden? Kan het niet in de tekst vinden..
Had jij trouwens 23.5 goed? Met die historische gegevens?quote:Op zondag 12 mei 2013 13:00 schreef Push. het volgende:
Waar dan? Kan je het citeren? Volgens m'n leraar zou álles in de tekst moeten staan, maar hier zie ik het echt niet staan.quote:Op zondag 12 mei 2013 15:15 schreef PowerData het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat je dat niet kan vinden? Ze vragen enkel wat het argument is dat het poldermodel zo goed is, en dat is 'het poldermodel heeft zijn kracht bewezen'. Dat staat in meerdere alinea's.
Nope, is niet helemaal goed.quote:Op zondag 12 mei 2013 15:19 schreef Nafi het volgende:
[..]
Had hem gister nog gemaakt, ook 15 van de 21 punten, maar waarschijnlijk nog aftrek.
Punt 3 kan je afleiden uit alinea 4 denk ik. Hij zegt dat het poldermodel/overlegmodel wordt verketterd, maar hij vindt juist dat dat model ons gebracht heeft waar we nu staan, hij is er dus positief over/hij vindt dat het model zijn kracht heeft bewezen.
Je hoeft denk ik niet letterlijk 'heeft zijn kracht bewezen' te schrijven. Ik had zelf: 'Het gehele overlegmodel van vroeger wordt nu verketterd. Dit model heeft ons echter gebracht tot waar we nu staan. Het is daarom dan ook een erg goed concept.'
Hier heb ik mezelf gewoon de 4 punten voor 23.2 en 23.3 gegeven.
Deels. Ik had wel beide personen aangestreept, maar er maar één van de twee opgeschreven. Dacht dat het een valstrik was eigenlijk. Barbara Tuchman zegt namelijk niet dat dankzij het poldermodel Nederland zich zo heeft ontwikkeld ondanks de positie. Die van Jared Diamond had ik wel. Ik had overigens ook over de Gouden Eeuw geschreven. Raar dat dat er niet in hoefde inderdaad. Kwam daardoor bijna woorden te kort. Vind het nog steeds vaag wat er nou precies in moet en wat niet..quote:Op zondag 12 mei 2013 15:23 schreef Nafi het volgende:
[..]
Had jij trouwens 23.5 goed? Met die historische gegevens?
Ik begon daar over de gouden eeuw, dat ze daar ook een collectief bestuurscultuur hadden en dat er geen echte leiders waren. Blijkbaar moest dat er helemaal niet in, gelijk 4 punten weg...
ow moet het onder elkaar? dacht naast elkaar?quote:Op zondag 12 mei 2013 15:07 schreef ShortyGirl het volgende:
In de examenbundel staat een voorbeeld van een samenvatting daar staat bijv.
Maurice Punch
De appel en de mand
En dan hier de samenvatting.
Had ik ook ja, echt zonde. Ik vond dat deze gegevens ook ondersteunend waren en ik denk dat hierover ook getwist is door docenten.quote:Op zondag 12 mei 2013 15:23 schreef Nafi het volgende:
[..]
Had jij trouwens 23.5 goed? Met die historische gegevens?
Ik begon daar over de gouden eeuw, dat ze daar ook een collectief bestuurscultuur hadden en dat er geen echte leiders waren. Blijkbaar moest dat er helemaal niet in, gelijk 4 punten weg...
"... saaie aartsvaders van het overleg, het brede draagvlak en de kracht van de collectiviteit." (alinea 4)quote:Op zondag 12 mei 2013 15:36 schreef Push. het volgende:
[..]
Waar dan? Kan je het citeren? Volgens m'n leraar zou álles in de tekst moeten staan, maar hier zie ik het echt niet staan.
Dat is dus het rare. Alinea 4 hoort bij 23.1. Kan je ook zien aan het 'heden ten dage'. Gaat over de ontwikkeling. Dat 'per saldo' krijg je al punten voor bij 23.2. En alinea 6 is het argument van de persoon, krijg je punten voor bij 23.5. Zal dan wel het 'Het heeft ons gebracht tot waar we nu staan' zijn. Of je moet het uit de hoofdgedachte halen, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling, want alles staat in de tekst.quote:Op zondag 12 mei 2013 15:55 schreef PowerData het volgende:
[..]
"... saaie aartsvaders van het overleg, het brede draagvlak en de kracht van de collectiviteit." (alinea 4)
"Het heeft ons gebracht tot waar we nu staan. Het is per saldo ook wel een heel erg goed concept." (alinea 4)
"Hij stelt dat het Nederlandse poldermodel de onderlinge afhankelijkheid van alle segmenten van de samenleving op een goede wijze erkent en de botsing van belangen tot een minimum weet te beperken." (alinea 6)
Het staat er inderdaad niet letterlijk in, maar je kunt zeker wel iets zeggen als "Het poldermodel heeft bewezen goed te werken". Ook omdat er meerdere alinea's gaan over waarom de overlegcultuur in Nederland nou zo goed was/is.
Overgeslagen neem ik aan.quote:Op zondag 12 mei 2013 16:20 schreef duiten het volgende:
Weet iemand hoe het zit met informatie die je in je samenvatting hebt gezet die níet in het correctievoorschrift staat? Wordt dat gewoon overgeslagen en wordt er niet naar gekeken? Of wordt het fout gerekend?
Maakt niet uit, je kan:quote:Op zondag 12 mei 2013 17:06 schreef kimm2013 het volgende:
niemand die me kan helpen met de titel van een samenvatting? dus hoe je dat noteert
Je krijgt er geen punten voor in ieder geval.quote:Op zondag 12 mei 2013 17:09 schreef Nafi het volgende:
[..]
Maakt niet uit, je kan:
'Help mij
kimm2013'
of
'Help mij door kimm2013'
of
'Titel: Help mij
Auteur: kimm2013'
Is maar bijzaak hoor.
Zo slim is de denk ik wel als ze VWO doetquote:Op zondag 12 mei 2013 17:12 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Je krijgt er geen punten voor in ieder geval.
En je moet wel de titel en de auteur van de tekst die je gaat samenvatten opschrijven. Voordat ze haar eigen naam gaat opschrijven.
mijn leraar zei dat je twee regels moet vrijlaten voordat je begint met schrijven. doe je danquote:Op zondag 12 mei 2013 17:18 schreef florisdierick het volgende:
Zo mag het ook
P. Paulesma naar: Het weer van morgen
samenvatting door: florisdierick
uhm das een goeie, ik heb het er op school niet meer over gehad. ik maak met de computer (ben zo'n gekke dyslect)quote:Op zondag 12 mei 2013 17:21 schreef acalaca het volgende:
[..]
mijn leraar zei dat je twee regels moet vrijlaten voordat je begint met schrijven. doe je dan
P. Paulesma naar : het weer van morgen
[2 regels]
samenvatting door florisdierick
of doe je de 2 regels pas naar samenvatting door .... ??
Als jij gewoon boven aan je blaadje je naam zetquote:Op zondag 12 mei 2013 17:23 schreef florisdierick het volgende:
[..]
uhm das een goeie, ik heb het er op school niet meer over gehad. ik maak met de computer (ben zo'n gekke dyslect)
Maare het maakt allemaal niet zo ballend veel uit. Het wordt geacht dat het er staat, maar hoe precies is minder belangrijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |