abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126361026
l

[ Bericht 99% gewijzigd door kimm2013 op 11-05-2013 23:21:54 ]
pi_126365528
Ik vind het niveauverschil tussen de examens echt enorm in sommige gevallen. Voor 2009-II haalde ik een 9.0, terwijl ik bij 2012-II (met een veel sterkere n-norm) op een 6.8 uitkom.
  zaterdag 11 mei 2013 @ 22:38:58 #53
370655 Miousana
Starship Ranger
pi_126367599
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 18:49 schreef Ensemble het volgende:

[..]

Op een kladblaadje van alle gevraagde punten open vragen maken. Dan in de tekst alle antwoorden op die vragen markeren. Daarna elke vraag op je kladblaadje beantwoorden met behulp van de gemarkeerde zinnen. Verder hoef je er dan alleen nog maar een lopend verhaal van te maken. Dat is alles.

En:

• Geen voorbeelden noemen.
• Geen overige informatie er in stoppen, je hoeft geen intro te schrijven. Ze willen alleen de informatie die ze vragen.
• Je mag de woordenlimiet met 10% overschrijden. Dus maak er gebruik van.

^O^
Thanks, bro! :D Ik had laatst ook ontdekt dat je punten krijgt voor het herhalen van de vraagstelling. Dus opschrijven wat je gaat benoemen (tegenstellingen bijv.). Dat wist ik niet eens. :')
“The world always looks a little bit brighter from the top of a lap.”
pi_126368904
quote:
10s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 22:38 schreef Miousana het volgende:

[..]

Thanks, bro! :D Ik had laatst ook ontdekt dat je punten krijgt voor het herhalen van de vraagstelling. Dus opschrijven wat je gaat benoemen (tegenstellingen bijv.). Dat wist ik niet eens. :')
Ja, je verwacht ook gewoon niet dat je daar punten voor krijgt. :')

Hoe gaat tekstverklaring bij jou dan?
pi_126369018
quote:
10s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 22:38 schreef Miousana het volgende:

[..]

Ja ik kwam dat ook tegen in de examens van 2010, maar in de examens van vorig jaar heb je dat weer niet :{

Het is vanzelfsprekend dat als ze vragen naar 'wat de reden is dat X geen ontwikkeling genoemd kan worden', dat je dan schrijft: 'X kan geen reden genoemd worden, want...' of iets in die strekking. Dat waren dus gratis punten.

Alleen vanaf vorig jaar krijg je punten voor signaalwoorden, dat had je daarvoor dan weer niet...
"We stay up late every night. Regret it every morning. Then do it again."
pi_126369473
hejj lotgenoten, heb vraagje over deze bijlage http://www2.cito.nl/vo/ex2013/VW-1001-a-13-1-s.pdf

wat betekent:
-itemlabel
-ongewogen max score
-itemgewicht
-gewogen max score

en verder waarom staat er 18.a en 18.b bij 25 en 26? en ik neem aan dan samenvatting begint bij volgnummer 18?

x
pi_126370774
Hoeveel tijd zijn jullie meestal met het tekstverklaren en je samenvatting bezig. Ik wou anderhalf uur met het tekstverklaren bezig zijn en dan anderhalf uur voor de samenvatting. Maar ik was een kwartier later klaar. Btw ik heb nu echt geen zin meer om die samenvatting te maken... xD
pi_126371133
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 23:49 schreef ShortyGirl het volgende:
Hoeveel tijd zijn jullie meestal met het tekstverklaren en je samenvatting bezig. Ik wou anderhalf uur met het tekstverklaren bezig zijn en dan anderhalf uur voor de samenvatting. Maar ik was een kwartier later klaar. Btw ik heb nu echt geen zin meer om die samenvatting te maken... xD
De meeste mensen die ik ken doen een uur tekstverklaren en twee uur samenvatten.

Maar ligt er echt aan hoe snel en hoe net je kan schrijven. Ik schrijf mijn samenvatting vaak meteen in het net en ben dan wel binnen anderhalf uur klaar. En ik ben dan weer wat trager bij tekstverklaring.

Ik zou wel in ieder geval met tekstverklaring beginnen. Daar kan je de meeste punten op halen.
pi_126373724
Net 2009-I tekstvragen gemaakt, lastigste tekst die ik tot nu toe ben tegengekomen... 19 van de 29 punten. Moet dus 15 van de 21 punten halen voor de samenvatting wil ik mijn einddoel van een 7.2 halen :')
"We stay up late every night. Regret it every morning. Then do it again."
pi_126376242
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 01:18 schreef Nafi het volgende:
Net 2009-I tekstvragen gemaakt, lastigste tekst die ik tot nu toe ben tegengekomen... 19 van de 29 punten. Moet dus 15 van de 21 punten halen voor de samenvatting wil ik mijn einddoel van een 7.2 halen :')
Die ga ik vandaag ook maken!!!!
pi_126378137
Iemand nog meer tips voor samenvatten?
Ik ben er niet echt slecht in, maar ik mis vaak een aantal informatie elementen en dat kost toch wel wat punten. Ik ben het nooit eens met het antwoordmodel :P
pi_126380486
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 11:02 schreef chapel24 het volgende:
Iemand nog meer tips voor samenvatten?
Ik ben er niet echt slecht in, maar ik mis vaak een aantal informatie elementen en dat kost toch wel wat punten. Ik ben het nooit eens met het antwoordmodel
Eerst de tekst lezen met de vragen erbij en onderstrepen wat jij denkt dat erin moet.
Daarna vanaf het begin beginnen met schrijven, neem sommige vragen over en gebruik signaalwoorden.
Neem ook veel letterlijk uit de tekst over dit levert de meeste punten op :) Probeer voorbeelden enzo er zowiezo buiten te houden. Zo doe ik het sinds kort en het werkt veel beter.
pi_126380505
Het is trouwens ook bijna altijd zo dat de kernzin van de laatste alinea in je samenvatting moet :)
pi_126380570
Toch nog heel even voor de autistische zekerheid, er is geen minimum aantal woorden waaraan je moet voldoen he? :')
pi_126380577
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 12:33 schreef GezwelOpTeenMan het volgende:
Toch nog heel even voor de autistische zekerheid, er is geen minimum aantal woorden waaraan je moet voldoen he? :')
Nee.
“I'm not about caring; I'm about winning.”
- Harvey Specter
“Take a step back, look at the bigger picture.”
pi_126380621
Zijn we er klaar voor mensen? Voor mij is Nederlands een van de makkelijkere examens, maar als je die puntenverdeling ziet, mweh. Veel open vragen... En ook veel open vragen voor 1 punt..
pi_126380944
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 12:33 schreef GezwelOpTeenMan het volgende:
Houd wel in de gaten dat als je ver onder de maximumgrens zit, je waarschijnlijk een heel aantal punten uit je samenvatting mist ;)
pi_126381027
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 12:47 schreef CWAV het volgende:

[..]

Houd wel in de gaten dat als je ver onder de maximumgrens zit, je waarschijnlijk een heel aantal punten uit je samenvatting mist ;)
Ja klopt, ik zit ook altijd net niet over het max aantal woorden heen.
pi_126381358
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 01:18 schreef Nafi het volgende:
Ik had er precies 15/21 :'). Had makkelijk meer gekund. Kan je het zeggen als je de samenvatting hebt gemaakt? Ik kan puntje 23.3 gewoon niet vinden in de tekst..

quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 08:55 schreef acalaca het volgende:

[..]

Als je de samenvatting hebt gemaakt, waar heb je 23.3 gevonden? Kan het niet in de tekst vinden..
"Fear is only as deep as the mind allows."
pi_126381684
hejj kan iemand me aub dit uitleggen, heb vraagje over deze bijlage http://www2.cito.nl/vo/ex2013/VW-1001-a-13-1-s.pdf

wat betekent:
-itemlabel
-ongewogen max score
-itemgewicht
-gewogen max score

en verder waarom staat er 18.a en 18.b bij 25 en 26? en ik neem aan dan samenvatting begint bij volgnummer 18?

x
pi_126382056
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 13:09 schreef kimm2013 het volgende:
hejj kan iemand me aub dit uitleggen, heb vraagje over deze bijlage http://www2.cito.nl/vo/ex2013/VW-1001-a-13-1-s.pdf

wat betekent:
-itemlabel
-ongewogen max score
-itemgewicht
-gewogen max score

x
-De itemlabel is hoe de vraag in het correctievoorschrift benoemt gaat worden.
-Ongewogen max score is het aantal punten
-Itemgewicht is of het aantal punten dat bij ongewogen max score staat pos of neg is (dus of dat punten zijn die je kunt verdienen of aftrekpunten)
-Gewogen max score is dus vanzelf sprekend de Ongewogen max score vermenigvuldigt met het itemgewicht (pos getal betekent dat je het erbij kunt krijgen als je het goed doet en neg getal betekent dat het eraf kan gaan als je het fout doet)

De samenvatting begint inderdaad bij 18 en de -4 bij 18a betekent dat je bij je samenvatting max 4 punten eraf krijgt voor spelfouten en zinsbouwfouten en de -16 bij 18b betekent dat je max 16 minpunten kunt krijgen bij de samenvatting voor het overschrijden van het aantal woorden.

Uiteindelijk komt het erop neer dat je 31 punten voor de eerste tekst kunt krijgen en 18 punten voor de samenvatting. Mooie verdeling voor mij aangezien ik beter ben in tekstbegrip dan samenvatten..
  zondag 12 mei 2013 @ 13:21:17 #72
370655 Miousana
Starship Ranger
pi_126382065
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 23:10 schreef Ensemble het volgende:

[..]

Ja, je verwacht ook gewoon niet dat je daar punten voor krijgt. :')

Hoe gaat tekstverklaring bij jou dan?
Een stuk beter, gelukkig. Na een aantal samenvattingen gemaakt te hebben gaat dat ook al beter. :) Misschien ligt het aan het feit dat ik dit jaar helemaal niets aan Nederlands heb gedaan tot deze week. :')
“The world always looks a little bit brighter from the top of a lap.”
pi_126383914
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2013 08:55 schreef acalaca het volgende:

[..]

Ga ik die ook maar eens doen, kunnen we vergelijken. :)
pi_126385500
7.1 voor 2011-I
pi_126385734
dankje voor de uitleg.

weet iemand trouwens hoe je de titel van je samenvatting moet noteren?

dus : autersnaam(voornaam afgekort? achternaam voluit) (komma of streep?) de titel van de tekst?

kan iemand mij dit uitleggen

x
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')