Ja maar, ja maar, je moet het wel laten afkoelen voordat je het snijdt eigenlijk.. Dat is zonde van het brood. Dan droogt het veel sneller uit.quote:Op donderdag 9 mei 2013 10:05 schreef Isabeau het volgende:
De laatste keer dat ik brood heb klaargemaakt was een recept voor Allinsonbrood. Dat was heavy zeg![]()
Verder vind ik het grootste voordeel van zelf brood maken dat het warm is en warm brood is
Nou, het is idd wat bloempje-moi zegt, de onderkant wordt anders vochtig. Maar ik moet er nog een kopen hoor, dit zijn rekjes van een bbqtje met alufolieballen eronderquote:Op donderdag 9 mei 2013 10:35 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Hobje en/of Maximus: ik zie op de foto's dat jullie allebei keurig een rekje gebruiken om het brood af te laten koelen. Is het voordeel van op die manier koelen groot genoeg om zo'n rekje tot een echte aanrader te maken of wil het ook prima zonder?
Nou eet ik wel best veel brood, dus ik krijg het misschien wat makkelijker op. Vries ook stukken in, en maak ook wel eens een brood voor een ander.quote:Op donderdag 9 mei 2013 10:08 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Ik vroeg mij al af hoe jij al die broden opkrijgt of hoeveel mensen er wel niet bij je in huis wonen.Ik bak nu een keer in de twee dagen een 400 gram brood. Daar doe ik ongeveer twee keer ontbijt en twee keer lunch mee. De tweede lunch is dan wel moeizaam; dan is het al wat te oud naar mijn smaak. Ik merkte dat dat semolinabrood iets langer goed blijft.
Sinds ik nu de afgelopen twee weken alleen maar zelfgemaakt brood eet merk ik wel dat het minder vult minder, ik er meer van eet en ik volgens mij een kilo ben aangekomen!Ik moet dus nog even zoeken naar brood dat wel goed vult, maar 100% volkoren vind ik te machtig. Per ongeluk kocht ik laatst een zak gebuild meel, misschien dat dat helpt.
Mijn oven heeft geen rek, vandaar. Baksels in een springvorm heb ik al wel eens laten afkoelen op een gaspit, maar zo te lezen biedt een rekje van een of ander soort genoeg voordeel om een keer een paar euro in te investerenquote:Op donderdag 9 mei 2013 10:40 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Als je dat niet doet kan de onderkant van het brood niet luchten en wordt het vochtig. Daarom moeten gebakken spullen altijd op een rekje uithijgen van de oven, met voldoende ruimte om de onderkant te laten ademen. Kun gewoon je rek van je oven voor gebruikten.
Bananenbrood is toch een soort cake? Doe je daar ook beleg op? Sodabrood is de ontdekking van de eeuw (of enkele eeuwen geleden). Als je even geen tijd hebt gehad om een ander brood te maken, draai je even een sodabrood in elkaar.quote:Op donderdag 9 mei 2013 13:39 schreef douche-eendje het volgende:
Sodabrood en bananenbrood staan nu in de oven... hmmm
Geen idee, heb gewoon het receptje van the fresh loaf gebruikt (deze)quote:Op donderdag 9 mei 2013 14:12 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Bananenbrood is toch een soort cake? Doe je daar ook beleg op? Sodabrood is de ontdekking van de eeuw (of enkele eeuwen geleden). Als je even geen tijd hebt gehad om een ander brood te maken, draai je even een sodabrood in elkaar.
Same here. Als ik zie wat de anderen allemaal uit hun oven toveren. Ik ben ook niet zo nauwkeurig als ik zou moeten zijn denk ik. Op de site van Levine lees ik dat het belangrijk is dat je 3 gram gist gebruikt, in plaat van 3,3 gram. En dat je 378 gram water moet hebben. Mijn weegschaal is niet eens zo nauwkeurig!quote:Op donderdag 9 mei 2013 14:26 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Geen idee, heb gewoon het receptje van the fresh loaf gebruikt (deze). Er zit zoveel suiker en banaan in, en bij mij amandelschaafsel bovenop dat ik idd vermoed dat ik dat gewoon zo op kan eten. Of met een lik nutella erop
Sodabrood is echt heerlijk ja, heb me in Ierland een paar kilo dikker gegeten eraan![]()
Maar ik ben nog echt een beginnertje met brood maken, dus wil eerst even gewoon wat simpele dingetjes maken.
Ow, ik ben ook niet zo van de 3 of 3.3 gram hoor. Sorry, maar als ik echt goed af wil wegen heb ik een zeer exacte balans nodig en zonder goede kunde van afwegen kan je dat niet als "leek". Maar gelukkig ben ik geen leek met mn laboratoriumopleidingquote:Op donderdag 9 mei 2013 14:35 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Same here. Als ik zie wat de anderen allemaal uit hun oven toveren. Ik ben ook niet zo nauwkeurig als ik zou moeten zijn denk ik. Op de site van Levine lees ik dat het belangrijk is dat je 3 gram gist gebruikt, in plaat van 3,3 gram. En dat je 378 gram water moet hebben. Mijn weegschaal is niet eens zo nauwkeurig!Maar het is allemaal eetbaar en ook wel lekker. Ik begin nu pas echt wat dingen onder de knie te krijgen.
Nog een vraag: in enkele recepten van Levine wordt honing of suiker toegevoegd. Is dat echt om het zoeter te maken of heeft dat een andere functie? De honing proef ik niet terug.
Die zijn ook niet nauwkeurig hoorquote:Op donderdag 9 mei 2013 14:45 schreef bloempje-moi het volgende:
Zij had er wel heel toffe maatlepels voor. Die ik natuurlijk direct weer wilde hebbenVooralsnog heb ik me ingehouden, pas als ik een jaar lang aan een stuk door brood maak mag het. Hoewel ze eigenlijk niet eens zo heel duur zijn.
[ afbeelding ]
Er zijn grenzen natuurlijk!quote:Op donderdag 9 mei 2013 14:51 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Die zijn ook niet nauwkeurig hoor![]()
Waar ik het mee heb geleerd is:
[ afbeelding ]
Als ik dan 300 mg af moest wegen moest het ook echt 300 mg zijn. En niet 301, of 299. En de deurtjes zijn omdat luchtstromen je weging kunnen beïnvloeden bij zulke hoeveelheden. Voor/na het afwegen ook dat ding helemaal schoon moeten maken met een kwastje enzo
Maar bananenbrood nu ook uit de oven, ruikt goed! Foto's komen zo.
Ow ik heb hier een dingetje van de blokker van een 10tje. Meest belangrijke is dat je weegschaal stabiel staat dus ik geloof niet zo in lepelsquote:Op donderdag 9 mei 2013 14:52 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Er zijn grenzen natuurlijk!Zo'n maatlepel zal al een heel stuk schelen ten opzicht van mijn Aldi-keukenweegschaal.
Helft volkoren, helft bloem gedaanquote:Op donderdag 9 mei 2013 15:58 schreef bloempje-moi het volgende:
Volkoren sodabrood?
Ik heb nu een brood in de koelkast staan voor de tweede rijs. Met rijzen in de koelkast heb ik niet zo veel ervaring, maar voorgaande keren was het na een nacht nog niet zover gerezen als ik zou willen.
Ik heb het net rond half vier in de koelkast gezet. Ik ben waarschijnlijk zo rond middernacht thuis en wil hem dan nog bakken. Dat is dus zo'n 8,5 uur. Is dat voldoende of te weinig?
Ja, foto's staan nog ergens, die had ik nog beloofdquote:Op woensdag 8 mei 2013 11:27 schreef MaximusTG het volgende:
Fiets je toch even langs het Ekoplaza, daar hebben ze dat vast wel. Al iets met de desem gebakken trouwens
?
Te veel dus. Heb het helaas kunnen weggooienquote:Op donderdag 9 mei 2013 15:58 schreef bloempje-moi het volgende:
Volkoren sodabrood?
Ik heb nu een brood in de koelkast staan voor de tweede rijs. Met rijzen in de koelkast heb ik niet zo veel ervaring, maar voorgaande keren was het na een nacht nog niet zover gerezen als ik zou willen.
Ik heb het net rond half vier in de koelkast gezet. Ik ben waarschijnlijk zo rond middernacht thuis en wil hem dan nog bakken. Dat is dus zo'n 8,5 uur. Is dat voldoende of te weinig?
Zal ook best dat honing of suiker voor de smaak word toegevoegd maar tis vooral als voeding voor je gist. Gist houd erg van suiker. Heb je dus problemen met het rijzen van brood kan je 1 procent suiker aan toevoegen.quote:Op donderdag 9 mei 2013 14:35 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Same here. Als ik zie wat de anderen allemaal uit hun oven toveren. Ik ben ook niet zo nauwkeurig als ik zou moeten zijn denk ik. Op de site van Levine lees ik dat het belangrijk is dat je 3 gram gist gebruikt, in plaat van 3,3 gram. En dat je 378 gram water moet hebben. Mijn weegschaal is niet eens zo nauwkeurig!Maar het is allemaal eetbaar en ook wel lekker. Ik begin nu pas echt wat dingen onder de knie te krijgen.
Nog een vraag: in enkele recepten van Levine wordt honing of suiker toegevoegd. Is dat echt om het zoeter te maken of heeft dat een andere functie? De honing proef ik niet terug.
Ik kwam er na het bakken pas achterquote:Op vrijdag 10 mei 2013 11:56 schreef MaximusTG het volgende:
Je kan het toch gewoon nog langer laten rijzen?
Misschien dat je deeg wat te stijf was als ik dit zo lees.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 21:55 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Het deukje herstelde zich in +/- 10 seconden denk ik, en daarna was er nog een licht putje. Na een minuut ofzo was er niets meer te zien van mn gepor.
quote:Op zaterdag 11 mei 2013 23:50 schreef Revje1 het volgende:
[..]
Misschien dat je deeg wat te stijf was als ik dit zo lees.
Als broodbakker pakken we een stukje deeg en proberen er een vliesje van te trekken. Als dat lukt dan is het goed. Voor niet bakkers vergt het misschien wat oefening.
Wat gaat er niet goed dan?quote:Op zondag 12 mei 2013 11:27 schreef destrovel het volgende:
*zucht*
Weer een baksteen gebakken
Straks het recept uit de OP proberen, en anders pak ik maar weer een premix, die lukken tenminste wel
Nog mensen die interesse hebben een cursus broodbakken te geven in de omgeving amsterdam?
't rijst niet echt. De eerste rijs wel, de tweede niet. Na een paar uur was alleen de bovenkant van 't deeg uitgedroogdquote:Op zondag 12 mei 2013 11:32 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Wat gaat er niet goed dan?
Volg eens een simpel recept van Levine heel nauwkeurig op. Haar recepten kloppen meestal erg goed. Als dat een paar keer is gelukt (probeer een paar keer hetzelfde recept) dan merk je ineens dat je deeg best wat langer kan rijzen, of juist korter moet. Blijven kijken, voelen, ruiken totdat je het deeg leert kennen. Ik zet mijn bak met deeg altijd naast me op de bankKan ik het goed in de gaten houden.
Nou had ik gisteren ook ineens een brood dat niet rees. Het lukt mij dus blijkbaar ook niet altijd. Wel altijd afdekken, zodat het niet uitdroogt! Heb je wel voldoende gist? Of staat het te warm zodat het allen de eerste keer rijst? Ik ben niet bepaald de expert, hoor!quote:Op zondag 12 mei 2013 11:43 schreef destrovel het volgende:
[..]
't rijst niet echt. De eerste rijs wel, de tweede niet. Na een paar uur was alleen de bovenkant van 't deeg uitgedroogd
Een recept van Levine? Linkje?
Ik snap niet hoe je het toch steeds voor mekaar krijgt? En een premix lukt dan wel? Als je deeg tijden s het rijzen uitdroogt doe je toch iets verkeerd.. Zoals bloempje-moi al aangeeft idd goed afdekken. In een kom met folie, of een deksel of een vochtige doek. Dan kan het niet eens uitdrogen. Of heb je je deeg in een oven laten rijzen?quote:Op zondag 12 mei 2013 11:27 schreef destrovel het volgende:
*zucht*
Weer een baksteen gebakken
Straks het recept uit de OP proberen, en anders pak ik maar weer een premix, die lukken tenminste wel
Nog mensen die interesse hebben een cursus broodbakken te geven in de omgeving amsterdam?
Met als enige wijziging dat ik de tip uit de OP meeneem om het zout op te lossen in het water en er nog wat zonnebloempitten bij gooi. K laat horen hoe 't gaatquote:Volkorenbrood:
Ingredienten:
500 gr. volkoren tarwemeel
desertlepel zout
7 gr. droge gist van de supermarkt
4 dl. lauw water
Gooi het meel in een kom en maak een kuil in het midden.
Strooi het zout op het meel, maar zo dicht mogelijk tegen de rand, zodat het niet in de kuil valt.
Strooi gist in de kuil.
Schenk het water op de gist en laat het 5 minuten borrelen
Begin met je handen te kneden, tot het deeg redelijk aan elkaar plakt
Strooi wat bloem op het aanrecht en kneed het deeg hier verder (deeg van je af duwen, dubbelvouwen en weer van je af duwen etc.) 10 minuten is voldoende.
Maak een bal van je deeg en laat het 60 minuten rijzen in een kom (met een theedoek erover) op kamertemperatuur.
Kneed het deeg vervolgens weer 10 minuten op het aanrecht
Laat het deeg nog 45 minuten rijzen in een lauwwarme oven op een bakplaat (oven 5 minuten voorverwarmen op 30 graden, vervolgens uit!)
Zet de oven op 220 graden en bak het brood in 30/40 minuten bruin.
Ik doe gezellig met je meequote:Op zondag 12 mei 2013 13:05 schreef destrovel het volgende:
Ik ga deze uit de OP vanmiddag even maken:
[..]
Met als enige wijziging dat ik de tip uit de OP meeneem om het zout op te lossen in het water en er nog wat zonnebloempitten bij gooi. K laat horen hoe 't gaat
Dat lijkt me geen goed plan, als je al problemen met het rijzen hebt om dan een 100% volkoren brood te maken op die manier. Veel te "snel" brood om het mooi luchtig te krijgen. Neem nou bv een van de lichtbruine broden op de pagina van Levine en probeer die.quote:Op zondag 12 mei 2013 13:05 schreef destrovel het volgende:
Ik ga deze uit de OP vanmiddag even maken:
[..]
Met als enige wijziging dat ik de tip uit de OP meeneem om het zout op te lossen in het water en er nog wat zonnebloempitten bij gooi. K laat horen hoe 't gaat
Wat is dan precies die pagina van Levine? Die staat nl. niet in de OPquote:Op zondag 12 mei 2013 13:21 schreef MaximusTG het volgende:
[..]
Dat lijkt me geen goed plan, als je al problemen met het rijzen hebt om dan een 100% volkoren brood te maken op die manier. Veel te "snel" brood om het mooi luchtig te krijgen. Neem nou bv een van de lichtbruine broden op de pagina van Levine en probeer die.
Wat een rare kleur, of ligt dat aan mij?quote:
Zie de response van Bloempje-moi ;-)quote:Op zondag 12 mei 2013 13:23 schreef destrovel het volgende:
[..]
Wat is dan precies die pagina van Levine? Die staat nl. niet in de OP
Het is mij ook nooit gelukt om een goed 100% volkorenbrood te maken. Wat is het geheim?quote:Op zondag 12 mei 2013 13:21 schreef MaximusTG het volgende:
[..]
Dat lijkt me geen goed plan, als je al problemen met het rijzen hebt om dan een 100% volkoren brood te maken op die manier. Veel te "snel" brood om het mooi luchtig te krijgen. Neem nou bv een van de lichtbruine broden op de pagina van Levine en probeer die.
Staat nu voor de eerste rijs, let's hope it worksquote:
Ik las dit net pas, maar hij staat hier gewoon nu in de oven. Het ziet er netjes uit tot nu toe aan rijzen, ben benieuwd hoe het er straks uitkomt. Was vandaag vooral te lui om even wat extra ingredienten in huis te halen maar heb ook geen zin in supermarktbrood morgenquote:Op zondag 12 mei 2013 13:21 schreef MaximusTG het volgende:
[..]
Het zal heus wel eetbaar zijn, maar als je, zoals destrovel al een paar keer een baksteen bakt is een 100% volkoren brood nu eenmaal geen logische keus..quote:Op zondag 12 mei 2013 15:56 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Ik las dit net pas, maar hij staat hier gewoon nu in de oven. Het ziet er netjes uit tot nu toe aan rijzen, ben benieuwd hoe het er straks uitkomt...
Hmm ja okquote:Op zondag 12 mei 2013 16:12 schreef MaximusTG het volgende:
[..]
Het zal heus wel eetbaar zijn, maar als je, zoals destrovel al een paar keer een baksteen bakt is een 100% volkoren brood nu eenmaal geen logische keus..
Lees dit maar eens:
http://www.thekitchn.com/(...)e-grain-bread-183881
Maar na een uur ligt er nog steeds gewoon de homp deeg die ik erin had gedaan te wachtenquote:260 gram tarwebloem
150 gram volkorenmeel
15 gram gebroken lijnzaad
7 gram droge gist
8 gram zout
125 gram melk, lauwwarm
75 gram water, lauwwarm
1 groot ei (60 ml), los geklopt
30 gram ongezouten zachte roomboter
Doe tarwebloem, volkorenmeel, lijnzaad, droge gist en zout in de kom en roer door elkaar. Voeg de boter, het water, de melk en het ei toe en roer met een pollepel of platte klopper door elkaar. Kneed met de deeghaak in ± 15 minuten (stand 2 KA) tot een soepel deeg dat van de wand van de kom loslaat.
1e rijs:
Vet een grote kom in met wat olie en leg het deeg hierin, 1 keer keren zodat alle kanten met olie bedekt zijn. Dek de kom af en laat het deeg op kamertemperatuur in ± 1 uur in volume verdubbelen.
Bijzonderquote:Op zondag 12 mei 2013 16:39 schreef destrovel het volgende:
Schiet mij maar lek. Instructies tot de letter gevolgd:
[..]
Maar na een uur ligt er nog steeds gewoon de homp deeg die ik erin had gedaan te wachten
Theedoek. Heb er nu maar plastic overheen getrokkenquote:Op zondag 12 mei 2013 16:45 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
BijzonderHeb je het afgedekt en waarmee?
Op een relatief warme plaats zonder tocht?quote:Op zondag 12 mei 2013 16:54 schreef destrovel het volgende:
[..]
Theedoek. Heb er nu maar plastic overheen getrokken
Hoe warm was je water?quote:Op zondag 12 mei 2013 16:39 schreef destrovel het volgende:
Schiet mij maar lek. Instructies tot de letter gevolgd:
[..]
Maar na een uur ligt er nog steeds gewoon de homp deeg die ik erin had gedaan te wachten
Ik heb een maandje geleden gist gekocht. Deze is van DLR, houdbaar tot 12/2016. Gewoon in de kast bewaard, dus staat koel en droog. Het was een dicht zakje. Maargoed. Ik heb nog ingrediënten, dus ik ga het gewoon nóg een keer proberenquote:Op zondag 12 mei 2013 17:32 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, kom op zeg, dat kán toch haast niet anders dan dat er iets met die gist van je is? Welke gist gebruik je? Nog wel houdbaar? Dichte verpakking? Was je deeg weer uitgedroogd? Plastic gebruiken of een natte theedoek. Geen droge.
-Was je deeg elastisch?quote:Op zondag 12 mei 2013 17:38 schreef destrovel het volgende:
I
[..]
Ik heb een maandje geleden gist gekocht. Deze is van DLR, houdbaar tot 12/2016. Gewoon in de kast bewaard, dus staat koel en droog. Het was een dicht zakje. Maargoed. Ik heb nog ingrediënten, dus ik ga het gewoon nóg een keer proberen
Dit keer met een ander merk gist, want ik heb ondertussen ook al iets van 4 soorten.
Dr. Oetker een aanrader?
Deeg is elastisch, ingredienten op kamertemperatuur, 10 minuten gekneed.quote:Op zondag 12 mei 2013 17:45 schreef Revje1 het volgende:
[..]
-Was je deeg elastisch?
-Heb je koud lauw of warm water gebruikt?
-Hoelang heb je het deeg gekneed?
En waar koop jij je meel en bloem?quote:Op zondag 12 mei 2013 18:29 schreef destrovel het volgende:
[..]
Deeg is elastisch, ingredienten op kamertemperatuur, 10 minuten gekneed.
Al eerder gedaan. Nu weer. En er gebeurt gewoon helemaal niets.quote:Op zondag 12 mei 2013 19:45 schreef MaximusTG het volgende:
Dat doet in dit geval niet ter zaken he? Nog geen 500 gram totaal bloem/meel, 7 gram gist, alles op kamertemperatuur. Dat had gewoon moeten rijzen.
Die gist is niet goed.
Heb het al eerder gezegd, maar pak dit nou eens een beetje analytisch aan. Meng in een aantal kleine bakjes een mengsel van een paar lepels bloem en een paar water en een klein theelepeltje gist. Gebruik alle soorten die je hebt. Dan moet er toch iets gebeuren..
Amsterdam. Als 't kraanwater daar écht zo erg was had 't wel eerder naar voren gekomen denk ikquote:Op zondag 12 mei 2013 20:15 schreef MaximusTG het volgende:
Gewoon de groene dr oetker zakjes zijn prima. Is allemaal hetzelfde in feite.
Waar woon je ergens? Gebruik anders eens voor de zekerheid flessenwater.
Geen supermarkt bloem of meel kopen he.quote:Op zondag 12 mei 2013 20:22 schreef destrovel het volgende:
[..]
Amsterdam. Als 't kraanwater daar écht zo erg was had 't wel eerder naar voren gekomen denk ik
Goed, morgen dr. Oetker halen dus. En tarwebloem, heb vandaag zo'n beetje 2 kilo meel er doorheen gejaagd
Waarom niet?quote:Op maandag 13 mei 2013 08:50 schreef Revje1 het volgende:
[..]
Geen supermarkt bloem of meel kopen he.
Ik heb m'n bakblik nu een nacht op de verwarming gezet (speciaal hiervoor aangezetquote:Op maandag 13 mei 2013 08:13 schreef Bleie het volgende:
Ik woon ook in Amsterdam, maar heb nooit problemen met rijzen van mn deeg.
Omdat bloem in de supermarkt meestal alleen geschikt is om koekjes enzo mee te maken en te slechte kwaliteit is om brood mee te maken. Nu kan ik niet over elke supermarkt oordelen maar wil je goed spul hebben ga dan naar de bakker.quote:
Heeft dus niets met de supermarkt an sich te maken, maar met het glutengehalte van de bloemquote:Op maandag 13 mei 2013 16:02 schreef Revje1 het volgende:
[..]
Omdat bloem in de supermarkt meestal alleen geschikt is om koekjes enzo mee te maken en te slechte kwaliteit is om brood mee te maken. Nu kan ik niet over elke supermarkt oordelen maar wil je goed spul hebben ga dan naar de bakker.
Voedingswaarde tabel -> eiwit % = gluten %quote:Op maandag 13 mei 2013 16:05 schreef MaximusTG het volgende:
Met Koopmans Biotarwe kan je anders perfect brood bakken. Hoog glutengehalte. Maar je moet wel weten welke te kiezen in de supermarkt. Is kwestie van proberen omdat we in NL geen gegevens over type bloem/meel op pak zetten.
Maar zelfs met slechte bloem zou destrovel een rijs moeten zien van z'n deeg.
Ik heb voor het proberen nu AH huismerk staanquote:Op maandag 13 mei 2013 17:18 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
In het verleden wel eens met Jumbo eigenmerk gebakken, dat ging gewoon prima hoor.
Niet noodzakelijk. Kan wel, hangt ervan af hoe lang geleden je zuurdezem 'gegeten heeft', en hoelang hij die tijd krijgt te rijzen, en hoeveel desem er gebruikt wordt...quote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:51 schreef Adnap het volgende:
Smaakt zuurdesem ook zuur ?? Stomme vraag wellicht maar mijn zoon vroeg dat. Dus ik denk stel m hier ff
Oke, want ik wil dus over een paar weken een zuurdesem startenquote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:56 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
Niet noodzakelijk. Kan wel, hangt ervan af hoe lang geleden je zuurdezem 'gegeten heeft', en hoelang hij die tijd krijgt te rijzen, en hoeveel desem er gebruikt wordt...
Heb jij nog ergens wat gedroogde starter liggen? En zou je een kans zien om dat vandaag of morgen op te sturen? Ik zie mijn ouders namelijk dit weekend, en dan zou je het naar hun kunnen sturen....Dat zou zo fijn zijn!quote:Op dinsdag 14 mei 2013 15:19 schreef MaximusTG het volgende:
Ik zou je de "Pineapple juice method" aanraden! Je cultuur starten met vers ananassap (of sinaasappelsap) en biologische volkoren rogge. Als ie dan eenmaal een paar keer gevoerd is ga je over op bv gewone bloem en water. Net wat voor desem je wil maken.
quote:Op dinsdag 14 mei 2013 15:32 schreef MaximusTG het volgende:
Jahoor, dat kan wel, stuur ik het morgen op. Als je me ff het adres pm't.
Ik vraag me af of ik het kan starten met speltmeel want tarwe mag ik niet.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 15:19 schreef MaximusTG het volgende:
Ik zou je de "Pineapple juice method" aanraden! Je cultuur starten met vers ananassap (of sinaasappelsap) en biologische volkoren rogge. Als ie dan eenmaal een paar keer gevoerd is ga je over op bv gewone bloem en water. Net wat voor desem je wil maken.
Spelt is een tarwe, de stamvader van modernere tarwesoorten. Het heeft meer gluten dan gewone tarwe.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 16:48 schreef Adnap het volgende:
[..]
Ik vraag me af of ik het kan starten met speltmeel want tarwe mag ik niet.ben echt een nitwit hierin
Je kan je desem uiteindelijk voeren met wat voor bloem, meel, wat je ook wilt. roggebloem, roggemeel, tarwebloem, tarwemeel, speltmeel, etc.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 16:48 schreef Adnap het volgende:
[..]
Ik vraag me af of ik het kan starten met speltmeel want tarwe mag ik niet.ben echt een nitwit hierin
Ja en typisch is dat ik dus wel spelt verdraag (mits het de juiste spelt soort is en niet de goedkope, winkelmeel) en het gaat dus niet om gluten want haver,rogge en bijv gerst verdraag ik welquote:Op dinsdag 14 mei 2013 16:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Spelt is een tarwe, de stamvader van modernere tarwesoorten. Het heeft meer gluten dan gewone tarwe.
Ik had nog niet gereageerd op je antwoord. Dank voor de uitleg! Ik heb echt niet eerder gehoord dat je het meel moet laten weken. Ik ga het proberen zodra ik überhaupt weer eens tijd heb om brood te maken.quote:Op zondag 12 mei 2013 14:54 schreef MaximusTG het volgende:
Je moet het meel een paar uur laten weken in water, maar zelfs dan krijg je niet eenzelfde soort luchtigheid die je bij half om half broden krijgt. Stel je wil dus een brood maken met 500 gram volkoren meel, 80% hydratie, zoals die in de OP. Dan meng je bv eerst 400 gram volkoren met 400 gram water voor een paar uur. Dan de rest van de ingredienten erbij. Of wat ik veel doe tegenwoordig (ik bak liefst met een mix van volkoren meel en bloem); het volkoren deel mengen met evenveel water en een heel klein beetje gist, of een lepel desem. Dat een nacht laten staan, en dan de rest erbij. Dat kneden en weer laten rijzen, dan vormen en laatste rijs. Dat is ook wat ik voor het brood dat ik hierboven postte gedaan heb. Volkoren deel met evenveel melk en een lepel desem. Dat vannacht laten fermenteren (op het aanrecht). Vanochtend bloem, boter, zout, rest melk erdoor. Kneden. 2 uur rijzen. Vormen, rijsmand, weer 2 uur rijzen. En toen ingesneden en gebakken.
Binnenkant:
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
Is een heerlijk zacht en smakelijk brood geworden.
das best triest, je dagelijks brood verdienen door het te verkopenquote:Op donderdag 16 mei 2013 20:10 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, maar dat hoeft dan dus niet meer - dat bak je dan zelf.
Ik dacht er aan het moment dat ik het posttequote:Op donderdag 16 mei 2013 20:10 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, maar dat hoeft dan dus niet meer - dat bak je dan zelf.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |