Heeft dus niets met de supermarkt an sich te maken, maar met het glutengehalte van de bloemquote:Op maandag 13 mei 2013 16:02 schreef Revje1 het volgende:
[..]
Omdat bloem in de supermarkt meestal alleen geschikt is om koekjes enzo mee te maken en te slechte kwaliteit is om brood mee te maken. Nu kan ik niet over elke supermarkt oordelen maar wil je goed spul hebben ga dan naar de bakker.
Voedingswaarde tabel -> eiwit % = gluten %quote:Op maandag 13 mei 2013 16:05 schreef MaximusTG het volgende:
Met Koopmans Biotarwe kan je anders perfect brood bakken. Hoog glutengehalte. Maar je moet wel weten welke te kiezen in de supermarkt. Is kwestie van proberen omdat we in NL geen gegevens over type bloem/meel op pak zetten.
Maar zelfs met slechte bloem zou destrovel een rijs moeten zien van z'n deeg.
Ik heb voor het proberen nu AH huismerk staanquote:Op maandag 13 mei 2013 17:18 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
In het verleden wel eens met Jumbo eigenmerk gebakken, dat ging gewoon prima hoor.
Niet noodzakelijk. Kan wel, hangt ervan af hoe lang geleden je zuurdezem 'gegeten heeft', en hoelang hij die tijd krijgt te rijzen, en hoeveel desem er gebruikt wordt...quote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:51 schreef Adnap het volgende:
Smaakt zuurdesem ook zuur ?? Stomme vraag wellicht maar mijn zoon vroeg dat. Dus ik denk stel m hier ff
Oke, want ik wil dus over een paar weken een zuurdesem startenquote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:56 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
Niet noodzakelijk. Kan wel, hangt ervan af hoe lang geleden je zuurdezem 'gegeten heeft', en hoelang hij die tijd krijgt te rijzen, en hoeveel desem er gebruikt wordt...
Heb jij nog ergens wat gedroogde starter liggen? En zou je een kans zien om dat vandaag of morgen op te sturen? Ik zie mijn ouders namelijk dit weekend, en dan zou je het naar hun kunnen sturen....Dat zou zo fijn zijn!quote:Op dinsdag 14 mei 2013 15:19 schreef MaximusTG het volgende:
Ik zou je de "Pineapple juice method" aanraden! Je cultuur starten met vers ananassap (of sinaasappelsap) en biologische volkoren rogge. Als ie dan eenmaal een paar keer gevoerd is ga je over op bv gewone bloem en water. Net wat voor desem je wil maken.
quote:Op dinsdag 14 mei 2013 15:32 schreef MaximusTG het volgende:
Jahoor, dat kan wel, stuur ik het morgen op. Als je me ff het adres pm't.
Ik vraag me af of ik het kan starten met speltmeel want tarwe mag ik niet.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 15:19 schreef MaximusTG het volgende:
Ik zou je de "Pineapple juice method" aanraden! Je cultuur starten met vers ananassap (of sinaasappelsap) en biologische volkoren rogge. Als ie dan eenmaal een paar keer gevoerd is ga je over op bv gewone bloem en water. Net wat voor desem je wil maken.
Spelt is een tarwe, de stamvader van modernere tarwesoorten. Het heeft meer gluten dan gewone tarwe.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 16:48 schreef Adnap het volgende:
[..]
Ik vraag me af of ik het kan starten met speltmeel want tarwe mag ik niet.ben echt een nitwit hierin
Je kan je desem uiteindelijk voeren met wat voor bloem, meel, wat je ook wilt. roggebloem, roggemeel, tarwebloem, tarwemeel, speltmeel, etc.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 16:48 schreef Adnap het volgende:
[..]
Ik vraag me af of ik het kan starten met speltmeel want tarwe mag ik niet.ben echt een nitwit hierin
Ja en typisch is dat ik dus wel spelt verdraag (mits het de juiste spelt soort is en niet de goedkope, winkelmeel) en het gaat dus niet om gluten want haver,rogge en bijv gerst verdraag ik welquote:Op dinsdag 14 mei 2013 16:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Spelt is een tarwe, de stamvader van modernere tarwesoorten. Het heeft meer gluten dan gewone tarwe.
Ik had nog niet gereageerd op je antwoord. Dank voor de uitleg! Ik heb echt niet eerder gehoord dat je het meel moet laten weken. Ik ga het proberen zodra ik überhaupt weer eens tijd heb om brood te maken.quote:Op zondag 12 mei 2013 14:54 schreef MaximusTG het volgende:
Je moet het meel een paar uur laten weken in water, maar zelfs dan krijg je niet eenzelfde soort luchtigheid die je bij half om half broden krijgt. Stel je wil dus een brood maken met 500 gram volkoren meel, 80% hydratie, zoals die in de OP. Dan meng je bv eerst 400 gram volkoren met 400 gram water voor een paar uur. Dan de rest van de ingredienten erbij. Of wat ik veel doe tegenwoordig (ik bak liefst met een mix van volkoren meel en bloem); het volkoren deel mengen met evenveel water en een heel klein beetje gist, of een lepel desem. Dat een nacht laten staan, en dan de rest erbij. Dat kneden en weer laten rijzen, dan vormen en laatste rijs. Dat is ook wat ik voor het brood dat ik hierboven postte gedaan heb. Volkoren deel met evenveel melk en een lepel desem. Dat vannacht laten fermenteren (op het aanrecht). Vanochtend bloem, boter, zout, rest melk erdoor. Kneden. 2 uur rijzen. Vormen, rijsmand, weer 2 uur rijzen. En toen ingesneden en gebakken.
Binnenkant:
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
Is een heerlijk zacht en smakelijk brood geworden.
das best triest, je dagelijks brood verdienen door het te verkopenquote:Op donderdag 16 mei 2013 20:10 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, maar dat hoeft dan dus niet meer - dat bak je dan zelf.
Ik dacht er aan het moment dat ik het posttequote:Op donderdag 16 mei 2013 20:10 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, maar dat hoeft dan dus niet meer - dat bak je dan zelf.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |