SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.TipsSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Poolish/PrefermentWasda
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Enkele recepten:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Internetsites voor broodrecepten en informatie:
Vooral de eerste twee zijn aanraders!
http://www.thefreshloaf.com/
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/
http://www.kookjij.nl/recepten/00011078/Brood_-_Bakken.html&1
http://www.broodbakken.startkabel.nl/
http://www.gratiskookboek.be/index.php?page=list&categorie=Broden
http://www.broodrecepten.nl/recepten/maisbrood.htm
Wat resultaten van Fok!kersSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier dus verder voor vragen/tips/of gewoon als je je resultaat wil showen
Deel 11 alweer!Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Laatste brood:
Had er wat maanzaad op gegooid.
@MonkNL: Insnijden dus, dan heeft het brood ruimte om te groeien.Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
ziet er mooi uit, Maximus..
Ik heb al heel lang niet meer gebakken vanwege te druk. Dit weekend nog geen tijd denk ik, maar volgend weekend wel. Zin in. Misschien heb ik voor die tijd tijd om een nieuwe zuurdesem aan te maken, dat zou helemaal fijn zijn!![]()
Thanks! Ja, tis natuurlijk best lastig om brood bakken in een schema op te nemen...
Wat je zou kunnen doen is dus veel van de koelkast gebruik maken; Als je bv bij mijn broodrecept van het brood hierboven zeg maar op dag 1 's avonds begint. Mengen en snachts buiten koelkast laten fermenteren. Dan meng je de rest van de droge ingredienten vast bij elkaar. Op dag 2, volgende ochtend kwestie van dat bij het gefermenteerde doen. Dan rest water, ff snel kneden met mixer. Afdekken en in koelkast.
Als je dan 's avonds terug bent haal je het eruit, ff wachten, vormen, rijzen, bakken?Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Is desembrood altijd zuurdesem?Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla![]()
Ja, zuurdesem is desem. Maar het brood dat je ermee maakt is niet per se zuur.Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Poolish of preferment van gewone gist is toch ook desem, maar geen zuurdesem?La derecha oprime, la izquierda libera![]()
Nee, dat is geen desem.Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Hoe hoort een zuurdesem te ruiken?![]()
Ik vind hem een beetje 'chemisch' zuur ruiken, op 't moment... geen idee of 't wat is. Het 'voelt' niet helemaal goed.Ja doei.![]()
Hmm.. Ja, geuren is moeilijk vergelijken via het internet he :p? Hij hoort wel zurig te ruiken iig. Als ie wat langer niet ververst is splitst ie zich in een dikkere drab en een grijze vloeistof. Dan ruikt ie ook wat minder lekker zeg maar. Gewoon blijven verversen.Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Paul Hollywood had het in de aflevering over soda Bread steeds over bicarbonate of soda. Is dat hetzelfde als bakpoeder, en zo niet, waar moet ik hier in Nederland naar zoeken?![]()
Ik ben ook bezig met desem, ga vanaaf rozijnen desem brood bakkenquote:Op vrijdag 19 april 2013 18:02 schreef motorbloempje het volgende:
Hoe hoort een zuurdesem te ruiken?![]()
Ik vind hem een beetje 'chemisch' zuur ruiken, op 't moment... geen idee of 't wat is. Het 'voelt' niet helemaal goed.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]![]()
Oh dat deed hij hier na een dag al. Zowel het zuurdesem als het gewone preferment. Goed roeren en je ziet er een paar uur niets meer vanquote:Op vrijdag 19 april 2013 19:40 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm.. Ja, geuren is moeilijk vergelijken via het internet he :p? Hij hoort wel zurig te ruiken iig. Als ie wat langer niet ververst is splitst ie zich in een dikkere drab en een grijze vloeistof. Dan ruikt ie ook wat minder lekker zeg maar. Gewoon blijven verversen.
La derecha oprime, la izquierda libera![]()
Ik heb het bij de toko gehaald en het is niet hetzelfde als bakpoederquote:Op zondag 21 april 2013 13:06 schreef zeeuws_meisje het volgende:
Paul Hollywood had het in de aflevering over soda Bread steeds over bicarbonate of soda. Is dat hetzelfde als bakpoeder, en zo niet, waar moet ik hier in Nederland naar zoeken?![]()
Dat is bakingsoda en inderdaad niet hetzelfde als bakpoeder. Dat laatste kun je in de supermarkt kopen maar voor baksoda zou ik een ecowinkel proberen, een bakwinkel voor bijv. taarten of zelfs de drogist. Dan moet je vragen naar zuiveringszout. Alleen heb je bij de drogist de kans dat het tabletjes zijn, en dat is niet praktisch. Sodabrood isquote:Op zondag 21 april 2013 13:06 schreef zeeuws_meisje het volgende:
Paul Hollywood had het in de aflevering over soda Bread steeds over bicarbonate of soda. Is dat hetzelfde als bakpoeder, en zo niet, waar moet ik hier in Nederland naar zoeken?als je even snel brood nodig hebt (ik ben niet zo goed met plannen).
![]()
Bakpoeder = natriumbicarbonaat + een zuur.
En natriumbicarbonaat is natuurlijk bicarbonate of soda.
Daarom gaat er vaak iets van karnemelk in zo'n sodabread.Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
thanks moet zeggen dat dat brood ook wel een succes story is, super lekker.quote:Op maandag 22 april 2013 19:33 schreef evo87 het volgende:
lekker bezigRoggebrood ziet er heerlijk uit, honger....
[b]Hobbelicious is back!
[/b]![]()
Ik heb net soda bread gemaakt volgens dit recept, alleen dan met alleen bloem omdat de lokale supermarkt geen volkorenmeel had staan. Bij het vormen van het brood ging het niet allemaal even soepel, maar gelukkig is de smaak prima in orde
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.![]()
Zo lekker hequote:Op zaterdag 27 april 2013 14:39 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Ik heb net soda bread gemaakt volgens dit recept, alleen dan met alleen bloem omdat de lokale supermarkt geen volkorenmeel had staan. Bij het vormen van het brood ging het niet allemaal even soepel, maar gelukkig is de smaak prima in orde![]()
Beetje veel bloem aan de buitenkant want plakzooi... maar de eerste keer brood gemaakt![]()
![]()
Bij mij werd het ook een plakkerige zooi. Helaas was ik zo slim geweest om de zak bloem alweer in de kast te zetten, en ik zag het niet zitten dat met plakhanden te gaan pakken. Dus maar gegokt dat het zo ook wel zou lukken, en dat bleek te kloppenquote:Op zondag 28 april 2013 17:48 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Zo lekker he![]()
[ afbeelding ]
Beetje veel bloem aan de buitenkant want plakzooi... maar de eerste keer brood gemaaktIk ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.![]()
Ik had van tevoren het recept even doorgenomen dus had alvast een beetje bloem apart staan voor handen & werkblad. Maar nu al een kwart van het brood op, hoop wel dat het morgen nog goed is... Was nogal een flinke hoeveelheid voor 1 persoonquote:Op zondag 28 april 2013 19:50 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Bij mij werd het ook een plakkerige zooi. Helaas was ik zo slim geweest om de zak bloem alweer in de kast te zetten, en ik zag het niet zitten dat met plakhanden te gaan pakken. Dus maar gegokt dat het zo ook wel zou lukken, en dat bleek te kloppen![]()
![]()
Een dag red je welquote:Op zondag 28 april 2013 19:54 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Ik had van tevoren het recept even doorgenomen dus had alvast een beetje bloem apart staan voor handen & werkblad. Maar nu al een kwart van het brood op, hoop wel dat het morgen nog goed is... Was nogal een flinke hoeveelheid voor 1 persoon
Ik ben de kleur MAGENTA
Gelukkig. Heb het nu ook even "luchtdicht" verpakt en in een trommel gedaan. Nu maar eens kijken wat ik hierna ga brouwen in de oven, zo leuk om met een aantal basisproducten gewoon brood te kunnen maken.quote:![]()
Ik heb hier nu een semolinabrood in de tweede rijs. Strakjes de oven in en dan morgen pas eten. Iemand ooit een semolinabrood gemaakt? Ik lees dat het een heel zachte structuur heeft, bijna cake.![]()
![]()
Ik zag dat je het recept van Levine gebruikt had; die heb ik ook een keer gemaakt ja. Was erg lekker. Ik had er toen broodjes van gemaakt.
Ben nu net begonnen aan Bread van Paul Hollywood. Goed programma zeg! Ook heel herkenbaar wat ie allemaal zegt, veel dingen die ik al wist.
Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
xpostje vanaf tweakers;
Ik zit eraan te denken om zo'n prefab oventje te kopen voor in de tuin. Maak regelmatig vloerbroden uit de oven en pizza op mijn bestron.
Kwam deze aanbieding tegen: http://www.barteljo.nl/in(...)d=36&aid=508&lang=NL
Iemand ervaringen met zo'n soort houtoven?![]()
Helaas geen ervaring mee nee (:P), maar;
- niet duur
- lijkt me geschikt voor pizza
- minder/niet geschikt voor brood, omdat ie zo dunwandig is; Pizza wordt met vuur in de oven gebakken, brood puur op de warmte opgeslagen in de oven.Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Ik had laatst pitabroodjes gemaakt met;
225 gram bloem
0.5 tl zout
0.25 tl basterdsuiker
3.5 gram instant gist
150 ml lauw water
Broodjes waren opzich prima (wel wat te dik, haha waren net kaiserbroodjes in de oven)maar ik vond ze niet echt 'smaakvol'. Supermarkt voorverpakte pita's vind ik niet te eten.... die van de (goeie) shoarmatent wel. Wat kan ik aanpassen of waarmee maak ik ze wat smaakvoller?
![]()
Had Paul Hollywood niet ook een pita-recept in zijn aflevering over flat bread?quote:Op donderdag 2 mei 2013 00:30 schreef ChilllayD het volgende:
Ik had laatst pitabroodjes gemaakt met;
225 gram bloem
0.5 tl zout
0.25 tl basterdsuiker
3.5 gram instant gist
150 ml lauw water
Broodjes waren opzich prima (wel wat te dik, haha waren net kaiserbroodjes in de oven)maar ik vond ze niet echt 'smaakvol'. Supermarkt voorverpakte pita's vind ik niet te eten.... die van de (goeie) shoarmatent wel. Wat kan ik aanpassen of waarmee maak ik ze wat smaakvoller?
Here it is: http://www.bbc.co.uk/food/recipes/pitta_bread_97296![]()
Die ja! Heerlijk, maar er zit best veel suiker in. Gisteravond de volkoren-semolina met honing gemaakt. Goed gelukt, hoewel mijn tweede rijs net iets te lang was denk ik. Lekker brood, zacht met een lekkere korst. Maar niet zo lekker als die gewone semolinaquote:Op woensdag 1 mei 2013 17:38 schreef MaximusTG het volgende:
Ben nu net begonnen aan Bread van Paul Hollywood. Goed programma zeg! Ook heel herkenbaar wat ie allemaIk kan me voorstellen dat ze als boleltjes ook echt heerlijk zijn!
![]()
Iemand ervaring met dit recept ?
Kneedloosbrood Per brood heb je nodig:
- 300 gram volkorenmeel. Ja, gewoon meel, geen Zeventiengranenmix ofzo. En ook geen bloem. Gewoon: Volkoren Tarwemeel. Sommige supermarkten hebben het, en alle natuurwinkels.
- 200 gram bloem, of maismeel, of nog iets anders
- een theelepel zout
- 1 zakje droge gist
- scheut citroensap (dat versterkt het gist-effect en maakt je brood fijn bouncy)
Dat alles doe je ‘s avonds bij elkaar in een kom of teil en roert een beetje (of je laat je peuter dat roeren doen, terwijl je roept ZACHTJES AAN want mamma heeft geen zin om het meel van ‘t plafond te vegen).
Dan eerst een kwart liter water erbij, goed roeren.
Dan water bijschenken en tegelijk roeren, totdat het deeg er nét niet meer kneedbaar uitziet.
Wegzetten met een deksel erop en een nachtje laten staan.
‘s Morgens de ouderwetsche gasoven aan op Zeer Heet (dat zal 250 graden zijn. Heter mag ook, minder niet).
Een bakvorm – dat kan alles zijn: een heus broodblik, maar ook een gietijzeren pan of een ovenschaal – invetten met olie, bestuiven met bloem, en het deeg erin storten.
Minuutje of 40 bakken, check af en toe even hoe het wordt. Als je brood mooi goudbruin is en je klopt erop en het doet ‘doefdoefdoef’, dan is het goed. Uit de oven halen, tien minuutjes laten afkoelen, en dan kun je ‘t makkelijk uit de vorm halen en op z’n kop verder laten uitdampen.
Een stukje meteen opeten met kaas of pindakaas mmmm, de rest laten afkoelen.
Kneedloosbrood ? Kan dat ?? Heb nu een broodbakmachine maar moet straks tarwe en broodverbeteraardvrij brood bakken, mixen kan ik niet meer gebruiken. En vind het brood uit de broodbakmachine behoorlijk compact, niet lekker luchtig zeg maarI live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus![]()
Ja, dat kan, no-knead bread zul je meer google-resultaten mee hebben.
Maar tis wel heel knullig geschreven, dat stukje. "doefdoefdoef".
Euh, maar je zegt dat je tarwe-vrij moet bakken? Dan heb je hier toch ook niks aan?Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
jawel,kan tarwemeel vervangen door spelt !I live life, i love life
Wat zit er dan wel in tarwemeel en niet in spelt dat je niet mag?Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
bepaald stofje, van tarwe krijg ik buikklachten, van spelt (mits het zuiver is ) niet. Schijnt iets met de graankorrel te maken te hebben.quote:Op donderdag 2 mei 2013 22:45 schreef MaximusTG het volgende:
Wat zit er dan wel in tarwemeel en niet in spelt dat je niet mag?
haver, rogge en gerst gaan in kleine hoeveelheid goed, maar tarwe is drama.
heb 2 jaar gluten vrij gegeten maar door provocatie uitgevonden dat het tarwe is.I live life, i love life
Hmm, wel lastig zeg. Nou, er zijn genoeg no-knead recepten te vinden met spelt hoor, dus dat moet wel lukken.
Dus als je regelmatig zelf brood wil gaan bakken zou ik iig een steen voor in de oven kopen en een goede weegschaal en een setje tea- en tablespoons.
Zelf net brood uit de oven gehaald;
Super simpel - is een zuurdesembrood geworden. Had mn desem namelijk eens verplaatst in een van de bakjes die ik toch gekocht had voor pizzadeeg (waar ik er nu 20 van heb). Daar zit mooi een deksel bij en zo. Die was er al een paar keer afgesprongen, dus het was goed actief, vond het zonde het zo in de koelkast te zetten. Dus heb om 21.30 gisteravond deel van die desem gemengd met volkoren meel, bloem en zout en genoeg water om op 75% hydratie uit te komen. Goed roeren, afdekken. Vanochtend was het mooi gerezen. Snel een bal van gemaakt en in een banneton. 2 uur later de oven in :
Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Nieuw broodmes gekocht. Uitgeschoten. Anderhalve week geleden, inmiddels het meeste gevoel weer terug in mn vingertop![]()
Dat geeft best een rommeltje in de keuken (en in de woonkamer, en in het metrostation op weg naar het ziekenhuis, ...).La derecha oprime, la izquierda libera![]()
Oei, dat klinkt pijnlijk zeg. Natuurlijk ook zo'n gekarteld mes...
Anders ff op marktplaats kijken voor een broodsnijmachine :p.
Maar nee, zelf lekkere dikke sneetjes snijden is veel leuker! (Normaalgesproken dan)Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Dat kneedloze brood klonk wel leuk... *staat nu op aanrecht* Brood #2 voor mij dus. Vond het vorige week zo leuk om brood te maken dat ik het gewoon nog een keer ga proberen.
Ow en het staat nu en uurtje en bubbels zijn al aanwezigJeuj.
[ Bericht 24% gewijzigd door douche-eendje op 03-05-2013 19:23:04 ]![]()
Steen ? De rest heb ik altijd in huisquote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:49 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm, wel lastig zeg. Nou, er zijn genoeg no-knead recepten te vinden met spelt hoor, dus dat moet wel lukken.
Dus als je regelmatig zelf brood wil gaan bakken zou ik iig een steen voor in de oven kopen en een goede weegschaal en een setje tea- en tablespoons.Kook veel en een goede weegschaal en maatlepels zijn onontbeerlijk mijns inziens
I live life, i love life
Heb gisteren met de eigenaar van houtoven.com gesproken. Die levert dezelfde ovens. Volgens hem houdt deze houtoven zo'n 3 uur de opgestookte warmte vast. Hij maakt er regelmatig broden in en zijn klanten ook. Ik denk dat ik er maar eentje ga aanschaffen..quote:Op donderdag 2 mei 2013 00:19 schreef MaximusTG het volgende:
Helaas geen ervaring mee nee (:P), maar;
- niet duur
- lijkt me geschikt voor pizza
- minder/niet geschikt voor brood, omdat ie zo dunwandig is; Pizza wordt met vuur in de oven gebakken, brood puur op de warmte opgeslagen in de oven.Hoofdrede pizza, maar het feit dat ik er daarna een aantal broden in kan maken is natuurlijk wel een erg leuke bijkomstigheid..
![]()
![]()
Hmpf dat brood ging niet helemaal lekker geloof ik, deeg was ook veel te nat. Nou ja, morgen weer een poging![]()
![]()
Is dat het 'No-knead'- brood? Ziet er lekker uit!
Vraag: Ik heb sinds vorige week semolinabrood ontdekt en het is echt heerlijk! Ik krijg er veel zachtere broden mee dan met meel. Jammie!![]()
Nou heb ik van de site van Levine twee recepten: gewoon semolina en volkorensemolina.
Gewoon semolina
De percentages voor dit brood zijn bijna allemaal standaard: 100% meel, 1% droge gist, 2% zout, 60% water, 3% suiker en 10% olie. De laatste hoeveelheid is wat hoger, standaard is 3 - 5%.
500 gram semolina
5 gram droge gist
15 gram suiker
50 gram goede olijfolie
10 gram zout
300 gram lauwwarm water
bakblik van ą 25 cm, ingevet
1e rijs: 1 - 1,5 uur.
2e rijs: 60 - 90 minuten
Volkoren Semolina
De percentages zijn standaard: 100% meel, 1% droge gist, 2% zout, 5% vet, 63% vocht.
400 gram volkorenmeel
200 gram semolinameel
6 gram droge gist
1 eetlepel/15 ml honing
30 gram zonnebloemolie
12 gram zout
378 gram water, lauwwarm
broodvorm van 30 cm, ingevet
1e rijs +/- 1uur
2e rijs +/- 45 – 60 minuten
Beide broden heb ik uitgeprobeerd en de rijstijden kloppen exact: het eerste brood heeft toch wat meer tijd nodig om te rijzen dan het tweede. Maar waar ligt dat nou precies aan: het volkorenmeel, zonnebloemolie vs olijfolie, honing ipv suiker? Puur om te begrijpen welk ingrediënt nou welk effect heeft.
(Ik weet dat temperatuur ed invloed heeft en het is ook niet exact 45 minuten oid, maar desalniettemin moet het eerste brood langer rijzen dan het tweede).![]()
Ja, dat is het no knead breadMn 2e brood pas, ga straks eens kijken wat ik volgend weekend wil gaan maken. Ben echt nog zo beginner dat het soms lastig is om iets te vinden dat niet al te makkelijk verpesten is
Het is wel echt superlekker, lang geleden dat ik brood heb gegeten met zo'n lekkere krokante korst![]()
![]()
Mooi broodje ja, douche-eendje.
Heb weer een brood gebakken, heb er nu wat boter doorheen gedaan. Eens kijken wat het effect daarvan is op de houdbaarheid. Foto's binnenkant komen ook nog wel.
edit:
Smaakt erg lekker!
[ Bericht 37% gewijzigd door MaximusTG op 05-05-2013 15:00:23 ]Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Dankjewel! Het is een zuurdesembrood, half volkoren meel, half bloem. Met 30 gram roomboter erdoorheen. En natuurlijk zout. Meer niet eigenlijk. Nou ja, water dan:P
Iets teveel water - ik ben veel te slordig met een recept bedenken en dan opschrijven; Ik schrijf bv op 50% volkoren, 50% bloem, 70% water, 2% zout, 5% boter. Dan reken ik uit hoeveel elk dan is bij een brood van ongeveer 1 kg. 300 gram volkoren, 300 gram bloem, 420 gram water etc. Dan schrijf ik op dat ik 100 gram desem neem, die bestaat uit 58 gram bloem en 42 gram water, 75% hydratie.
Die 58 gram bloem en 42 gram water haal ik dan af van wat ik al had opgeschreven.
Maar dan vergeet ik halverwege het recept dat de hoeveelheid water dus minder is vanwege de desem, en voeg teveel water toe. Dan krijg je dat het deeg wat verder uitzakt als je het uit de vorm haalt.
Ik meng altijd alle volkoren meel met de desem en zoveel water om op een zelfde gewicht aan water te komen als er aan volkoren meel in zit. Dat laat ik een nachtje staan, en dan de volgende ochtend, bloem, rest water en zout erbij. Nu dus ook boter (gesmolten). Dat kneden, rijzen, vormen, in mandje, weer rijzen en bakken.Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Vanwaar een zuurdesem in een brood zonder rogge, waarom geen preferment? Geen kritiek, vraag het me gewoon af, zelfgemaakt zuurdesem?In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.![]()
Geeft niks hoor. Waarom niet zou ik zeggen, wordt heel vaak gedaan namelijk? Zuurdesem geeft toch weer een andere smaak dan een preferment.
Zelfgemaakt inderdaad, hij leeft al geruime tijd afwisselend in de koelkast en op het aanrecht. Heeft ook veel rijskracht!
[ Bericht 0% gewijzigd door MaximusTG op 05-05-2013 20:07:46 ]Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Wat zien die broden er zalig uit !I live life, i love life
Dank je voor het uitproberen !!quote:Op zondag 5 mei 2013 11:26 schreef douche-eendje het volgende:
Ja, dat is het no knead breadMn 2e brood pas, ga straks eens kijken wat ik volgend weekend wil gaan maken. Ben echt nog zo beginner dat het soms lastig is om iets te vinden dat niet al te makkelijk verpesten is
Het is wel echt superlekker, lang geleden dat ik brood heb gegeten met zo'n lekkere krokante korstI live life, i love life
lauw..ik ben zo benieuwd of ik dit ook kan straks.
hoe baren jullie dit brood een hoelang blijft het goed??I live life, i love life
Ik bak mijn brood meestal. Baren bewaar ik voor laterquote:Op maandag 6 mei 2013 07:13 schreef Adnap het volgende:
lauw..ik ben zo benieuwd of ik dit ook kan straks.
hoe baren jullie dit brood een hoelang blijft het goed??
Mijn brood bak ik de avond ervoor. Dan meteen naar bed, kan het afkoelen en is het de volgende ochtend nog prima. Ontbijt, lunch en soms nog de volgende dag. Dan is het op. In de tussentijd doe ik het in een plastic zak. In een plastic zak blijft de korst zacht, in een papieren zak blijft het knapperig, als ik het goed onthouden heb.
[ Bericht 2% gewijzigd door bloempje-moi op 06-05-2013 10:21:09 ]![]()
Wij wikkelen het in een handoek om 1 a 2 dagen te bewaren. En als ik meerdere broden bak, gaat de rest de vriezer in
Zo, net het nodige besteld bij de Weekend Bakery. Een starterset voor moederdag, en voor mezelf een rieten 1 kg ovalen rijsmand. 2 van geperst hout, voor 750 gram deeg, ovaal en rond, een lame en een deegsteker.Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Gaaf !!quote:Op maandag 6 mei 2013 09:27 schreef MaximusTG het volgende:
Zo, net het nodige besteld bij de Weekend Bakery. Een starterset voor moederdag, en voor mezelf een rieten 1 kg ovalen rijsmand. 2 van geperst hout, voor 750 gram deeg, ovaal en rond, een lame en een deegsteker.
Ik wil het brood na het bakken straks af laten koelen, snijden en per portie invriezen. Is dat realistisch denken jullie ? Blijft het dan vers ?
En die tekst van netlang leve autocorrect op mijn foon....
I live life, i love life
![]()
En daar is dr weer eentje.
Stuk hoger gerezen in de oven dan de vorige, omdat het deeg meer stevigheid had.
Incl. desem zit dit brood op 300 volkoren, 300 bloem, 420 water, 12 gram zout, 30 gram roomboter. De desem, 100 gram zit meegerekend in de bloem en het water. Er zit ook nog een hand pompoenpitten in.Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Ik doe helemaal niets bijzonders met het brood nadat het gebakken is. Ik snij eraf wat ik wil, en laat de rest op het aanrecht liggen. De volgende dag is het aan de aangesneden kant een klein beetje uitgedroogd, maar een dunne plak eraf voor de vogels en de rest van het brood is weer prima te eten.Ik ben de kleur MAGENTA
Bestelling alweer binnen!
Op de jutezak is voor moederdag, in dat papieren zakje zit nog gist, en een deegsteker. In het bubbelplastic een klopper en een lame, zoals die ook bovenin ligt.Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Dat is snel! Ik wil ook nog een lame-mesje, of zoals ze bij Betsie's noemen: een stokbroodmesje. Vreemd dat ik deze in kookwinkels nergens kan vinden. Ik wil het niet online bestellen eigenlijk.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:15 schreef MaximusTG het volgende:
Bestelling alweer binnen!
[ link | afbeelding ]
Op de jutezak is voor moederdag, in dat papieren zakje zit nog gist, en een deegsteker. In het bubbelplastic een klopper en een lame, zoals die ook bovenin ligt.![]()
Nou ja, het is vooral een houdertje voor een scheermesje natuurlijk he.
Snap wel dat je het niet online wil bestellen, als je alleen zo'n mesje besteld wordt het wel duur natuurlijk. Hoewel ze de lame alleen ook als briefpost versturen.
Dit is voor iets meer dan 70 euro.. 32,95 starterset. Ik wou iig zelf ook een lame en een ovalen mandje van riet. Boven de 70 euro geen verzendkosten, dus daar zat ik al zo dicht bij dat het zonde was om niet wat meer te bestellen.Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Heb de kleine houtgeperste rijs"mand" meteen getest:
Tis dit recept: http://www.wildyeastblog.(...)-favorite-sourdough/
dat ik al eerder gemaakt heb. Omgerekend naar 750 gram totaal deeggewicht. Alleen had ik net niet genoeg witte tarwebloem, dus deel daarvan met volkoren tarwebloem en wat extra water. Dus dit is een zuurdesembrood met tarwebloem, tarwemeel, en volkoren rogge.Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Mooie broden, Maximus. Hoe smaakte die laatste?"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."![]()
Bedankt! Deze laatste bedoel je? Die is nog niet afgekoeld, maar hij ruikt echt ontzettend lekker. En de versie die ik al eerder maakte was ook erg lekker. Kan ik zeker aanraden, een brood met een deel rogge. Geeft het zo'n boost in smaak. Maar natuurlijk ook van de desem.Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
Hulde weer voor de prachtige broden die gemaakt zijn![]()
echt iedereen gaat zo top voorruit zo leuk altijd die plaatjes.
Ik heb een wit zacht brood recept met desem opgezet vanmiddag, met erg lange rijs (3 uur er keer en wat vouwwerk tussendoor) nu nog een uurtje gok ik en dan gaan ze de oven in.
Ik word altijd zo blij van brood bakken (of taarten enzo)!
[b]Hobbelicious is back!
[/b]![]()
Ben benieuwd naar je desembrood. Welk recept gebruik je? Leuk he, brood bakken, altijd zo mooi om ze te zien groeien in de oven!
Oh, nou, deze week toevallig wel veel ja. Ben op zoek naar een brood dat zich makkelijk aan een tijdschema laat aanpassen, en dat zowel ik als mn vriendin lekker vinden. En ik moet natuurlijk mn nieuwe rijsmandjes/vormen uitproberen
. Denk dat ik donderdag die grote ovalen rieten ga proberen.
Oh, en daarbij, als je ergens beter in wil worden moet je het vaak doen he.
[ Bericht 15% gewijzigd door MaximusTG op 07-05-2013 20:40:34 ]Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
ja en met desem net pas paar weken bezigquote:Op dinsdag 7 mei 2013 20:19 schreef MaximusTG het volgende:
Ben benieuwd naar je desembrood. Welk recept gebruik je? Leuk he, brood bakken, altijd zo mooi om ze te zien groeien in de oven!
dus dat is al zo leuk vind ik,.
Ik ben groot Levine fanklik voor recept
Mooi pakketje spulletjes heb je besteld, ik ga aanstonds ook die rijsmandjes bestellen, ik gebruik nu een kunstoffen versie maar dat is toch niet zo fijn.. en broodmandjes met stoffen hoesje.. dat werkt op zich prima mits goed ingebloemd.[b]Hobbelicious is back!
[/b]![]()
En, hoe is het brood geworden?quote:Op dinsdag 7 mei 2013 20:50 schreef MissHobje het volgende:
[..]
ja en met desem net pas paar weken bezigdus dat is al zo leuk vind ik,.
Ik ben groot Levine fanklik voor recept
Mooi pakketje spulletjes heb je besteld, ik ga aanstonds ook die rijsmandjes bestellen, ik gebruik nu een kunstoffen versie maar dat is toch niet zo fijn.. en broodmandjes met stoffen hoesje.. dat werkt op zich prima mits goed ingebloemd.
Hier nog de binnenkant van broodje van gisteren;
Mn meel (spelt, bio) is op en pas over 2 weken weer leverbaar (ik wacht al twee weken, maar men was vergeten een berichtje te sturen dat't op was).
Dus voorlopig maar even witbrood bakken
Fiets je toch even langs het Ekoplaza, daar hebben ze dat vast wel. Al iets met de desem gebakken trouwens
?
Ik wil morgen eens proberen een desem brood 1e rijs te geven.dan uurtje of 9 de koelkast in.. eruit bij komen en afbakken..is dat wat?[b]Hobbelicious is back!
[/b]![]()
Heavenquote:Op dinsdag 7 mei 2013 18:48 schreef MaximusTG het volgende:
Heb de kleine houtgeperste rijs"mand" meteen getest:
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
Tis dit recept: http://www.wildyeastblog.(...)-favorite-sourdough/
dat ik al eerder gemaakt heb. Omgerekend naar 750 gram totaal deeggewicht. Alleen had ik net niet genoeg witte tarwebloem, dus deel daarvan met volkoren tarwebloem en wat extra water. Dus dit is een zuurdesembrood met tarwebloem, tarwemeel, en volkoren rogge.![]()
mooie broodjes weer zeg
![]()
Trouwens lees net dat recept.. kan dus perfecto in de koelkast.. en dan meteen vanuit de koelkast bakken... wow dan ga ik die eens proberen, echt sinds ik desem aan het proberen ben...vind ik het brood 100% lekkerder smaken.[b]Hobbelicious is back!
[/b]![]()
Ik oet hier niet te vaak komen, want dan wil ik ook broden bakken
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."![]()
Ga doen danquote:Op donderdag 9 mei 2013 00:24 schreef Isabeau het volgende:
Ik oet hier niet te vaak komen, want dan wil ik ook broden bakkentis echt zo leuk en heul niet moeilijk, moeilijkste is het geduld
[b]Hobbelicious is back!
[/b]![]()
Oh, maar ik denk ook niet dat het moeilijk isIk zou alleen niet weten wat ik met al dat brood aan moet; ik eet momenteel nauwelijks brood. Een beetje zoals taarten bakken. Erg leuk, maar je moet het dan ook op eten. Of meenemen naar je werk of zo.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."![]()
Heb je buurtjes ?? die van mij zijn er altijd blij meequote:Op donderdag 9 mei 2013 00:30 schreef Isabeau het volgende:
Oh, maar ik denk ook niet dat het moeilijk isIk zou alleen niet weten wat ik met al dat brood aan moet; ik eet momenteel nauwelijks brood. Een beetje zoals taarten bakken. Erg leuk, maar je moet het dan ook op eten. Of meenemen naar je werk of zo.
en de collega's op werk natuurlijk die leveren tal van verzoekjes
[b]Hobbelicious is back!
[/b]![]()
Ow ik eet het zelf wel hoor, maar je kan ook kleinere porties maken. En kan veel meer van dit brood geniete ndan de supermarkt/bakkers-broden.
Voor morgen weer een iers sodabrood op de planning en misschien ook een bananenbroodje proberen![]()
![]()
Ja, als je helemaal geen brood eet wordt het idd lastig, maar met wat van die 750 gram rijsmandjes, en de mogelijkheid wat in te vriezen is het goed bij te houdenquote:Op donderdag 9 mei 2013 00:30 schreef Isabeau het volgende:
.
En brood is natuurlijk wel wat gezonder dan taart he.
Dat grote brood van gister is alweer zo goed als op, als brood bij het avondeten geserveerd. Kipfilet met een tomatenmascarponesaus uit de oven (met mozzarella op de kip) met aardappeltjes, tapenade, kruidenboter en mijn heerlijke brood.
Voordeel van brood zelf bakken en snijden is ook dat je dikke plakken snijdt, dus je eet ook minder beleg.Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl![]()
De laatste keer dat ik brood heb klaargemaakt was een recept voor Allinsonbrood. Dat was heavy zeg![]()
Verder vind ik het grootste voordeel van zelf brood maken dat het warm is en warm brood is
Ik vroeg mij al af hoe jij al die broden opkrijgt of hoeveel mensen er wel niet bij je in huis wonen.quote:Op donderdag 9 mei 2013 09:55 schreef MaximusTG het volgende:
[..]
Ja, als je helemaal geen brood eet wordt het idd lastig, maar met wat van die 750 gram rijsmandjes, en de mogelijkheid wat in te vriezen is het goed bij te houden.
En brood is natuurlijk wel wat gezonder dan taart he.
Dat grote brood van gister is alweer zo goed als op, als brood bij het avondeten geserveerd. Kipfilet met een tomatenmascarponesaus uit de oven (met mozzarella op de kip) met aardappeltjes, tapenade, kruidenboter en mijn heerlijke brood.
Voordeel van brood zelf bakken en snijden is ook dat je dikke plakken snijdt, dus je eet ook minder beleg.Ik bak nu een keer in de twee dagen een 400 gram brood. Daar doe ik ongeveer twee keer ontbijt en twee keer lunch mee. De tweede lunch is dan wel moeizaam; dan is het al wat te oud naar mijn smaak. Ik merkte dat dat semolinabrood iets langer goed blijft.
Sinds ik nu de afgelopen twee weken alleen maar zelfgemaakt brood eet merk ik wel dat het minder vult minder, ik er meer van eet en ik volgens mij een kilo ben aangekomen!Ik moet dus nog even zoeken naar brood dat wel goed vult, maar 100% volkoren vind ik te machtig. Per ongeluk kocht ik laatst een zak gebuild meel, misschien dat dat helpt.
![]()
Dat Allinson was idd 100% volkorenmeel.
Wat is gebuild meel?"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."![]()
Gezeefd meelquote:Op donderdag 9 mei 2013 10:09 schreef Isabeau het volgende:
Dat Allinson was idd 100% volkorenmeel.
Wat is gebuild meel?In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.![]()
Daarmee maak je toch lichtbruin brood? Dan heb je dus min of meer hetzelfde als dat je volkoren en bloem met elkaar mengt?quote:![]()
Hobje en/of Maximus: ik zie op de foto's dat jullie allebei keurig een rekje gebruiken om het brood af te laten koelen. Is het voordeel van op die manier koelen groot genoeg om zo'n rekje tot een echte aanrader te maken of wil het ook prima zonder?Ik ben de kleur MAGENTA
Als je dat niet doet kan de onderkant van het brood niet luchten en wordt het vochtig. Daarom moeten gebakken spullen altijd op een rekje uithijgen van de oven, met voldoende ruimte om de onderkant te laten ademen. Kun gewoon je rek van je oven voor gebruikten.quote:Op donderdag 9 mei 2013 10:35 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Hobje en/of Maximus: ik zie op de foto's dat jullie allebei keurig een rekje gebruiken om het brood af te laten koelen. Is het voordeel van op die manier koelen groot genoeg om zo'n rekje tot een echte aanrader te maken of wil het ook prima zonder?![]()
Ja maar, ja maar, je moet het wel laten afkoelen voordat je het snijdt eigenlijk.. Dat is zonde van het brood. Dan droogt het veel sneller uit.quote:Op donderdag 9 mei 2013 10:05 schreef Isabeau het volgende:
De laatste keer dat ik brood heb klaargemaakt was een recept voor Allinsonbrood. Dat was heavy zeg![]()
Verder vind ik het grootste voordeel van zelf brood maken dat het warm is en warm brood isNou, het is idd wat bloempje-moi zegt, de onderkant wordt anders vochtig. Maar ik moet er nog een kopen hoor, dit zijn rekjes van een bbqtje met alufolieballen eronderquote:Op donderdag 9 mei 2013 10:35 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Hobje en/of Maximus: ik zie op de foto's dat jullie allebei keurig een rekje gebruiken om het brood af te laten koelen. Is het voordeel van op die manier koelen groot genoeg om zo'n rekje tot een echte aanrader te maken of wil het ook prima zonder?.
Nou eet ik wel best veel brood, dus ik krijg het misschien wat makkelijker op. Vries ook stukken in, en maak ook wel eens een brood voor een ander.quote:Op donderdag 9 mei 2013 10:08 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Ik vroeg mij al af hoe jij al die broden opkrijgt of hoeveel mensen er wel niet bij je in huis wonen.Ik bak nu een keer in de twee dagen een 400 gram brood. Daar doe ik ongeveer twee keer ontbijt en twee keer lunch mee. De tweede lunch is dan wel moeizaam; dan is het al wat te oud naar mijn smaak. Ik merkte dat dat semolinabrood iets langer goed blijft.
Sinds ik nu de afgelopen twee weken alleen maar zelfgemaakt brood eet merk ik wel dat het minder vult minder, ik er meer van eet en ik volgens mij een kilo ben aangekomen!Ik moet dus nog even zoeken naar brood dat wel goed vult, maar 100% volkoren vind ik te machtig. Per ongeluk kocht ik laatst een zak gebuild meel, misschien dat dat helpt.
Zin in pizza? Simpel pizzarecept - Uitgebreid pizzarecept! - DIY pizzaschep - Bestron Alfredo Tuning - kookkompas.nl
Forum Opties Forumhop: Hop naar: