abonnement Unibet Coolblue
pi_125837121
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 19:50 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Bij mij werd het ook een plakkerige zooi. Helaas was ik zo slim geweest om de zak bloem alweer in de kast te zetten, en ik zag het niet zitten dat met plakhanden te gaan pakken. Dus maar gegokt dat het zo ook wel zou lukken, en dat bleek te kloppen
Ik had van tevoren het recept even doorgenomen dus had alvast een beetje bloem apart staan voor handen & werkblad. Maar nu al een kwart van het brood op, hoop wel dat het morgen nog goed is... Was nogal een flinke hoeveelheid voor 1 persoon :P
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zondag 28 april 2013 @ 19:55:00 #27
39237 crew  H_T
2733
pi_125837155
quote:
17s.gif Op zondag 28 april 2013 19:54 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Ik had van tevoren het recept even doorgenomen dus had alvast een beetje bloem apart staan voor handen & werkblad. Maar nu al een kwart van het brood op, hoop wel dat het morgen nog goed is... Was nogal een flinke hoeveelheid voor 1 persoon :P
Een dag red je wel :Y
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_125837219
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 19:55 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Een dag red je wel :Y
Gelukkig. Heb het nu ook even "luchtdicht" verpakt en in een trommel gedaan. Nu maar eens kijken wat ik hierna ga brouwen in de oven, zo leuk om met een aantal basisproducten gewoon brood te kunnen maken.
pi_125879227
Ik heb hier nu een semolinabrood in de tweede rijs. Strakjes de oven in en dan morgen pas eten. Iemand ooit een semolinabrood gemaakt? Ik lees dat het een heel zachte structuur heeft, bijna cake. :9
pi_125893793
Oh, het smaakt naar donuts! O+ Lekker brood, heel zacht.
  † In Memoriam † woensdag 1 mei 2013 @ 17:38:12 #31
91830 MaximusTG
pi_125947674
Ik zag dat je het recept van Levine gebruikt had; die heb ik ook een keer gemaakt ja. Was erg lekker. Ik had er toen broodjes van gemaakt.

Ben nu net begonnen aan Bread van Paul Hollywood. Goed programma zeg! Ook heel herkenbaar wat ie allemaal zegt, veel dingen die ik al wist :).
pi_125953826
xpostje vanaf tweakers;
Ik zit eraan te denken om zo'n prefab oventje te kopen voor in de tuin. Maak regelmatig vloerbroden uit de oven en pizza op mijn bestron.

Kwam deze aanbieding tegen: http://www.barteljo.nl/in(...)d=36&aid=508&lang=NL

Iemand ervaringen met zo'n soort houtoven?
  † In Memoriam † donderdag 2 mei 2013 @ 00:19:51 #33
91830 MaximusTG
pi_125966489
Helaas geen ervaring mee nee (:P), maar;

- niet duur
- lijkt me geschikt voor pizza
- minder/niet geschikt voor brood, omdat ie zo dunwandig is; Pizza wordt met vuur in de oven gebakken, brood puur op de warmte opgeslagen in de oven.
pi_125966810
Ik had laatst pitabroodjes gemaakt met;
225 gram bloem
0.5 tl zout
0.25 tl basterdsuiker
3.5 gram instant gist
150 ml lauw water

Broodjes waren opzich prima (wel wat te dik, haha waren net kaiserbroodjes in de oven) :P maar ik vond ze niet echt 'smaakvol'. Supermarkt voorverpakte pita's vind ik niet te eten.... die van de (goeie) shoarmatent wel. Wat kan ik aanpassen of waarmee maak ik ze wat smaakvoller?
pi_125969464
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 00:30 schreef ChilllayD het volgende:
Ik had laatst pitabroodjes gemaakt met;
225 gram bloem
0.5 tl zout
0.25 tl basterdsuiker
3.5 gram instant gist
150 ml lauw water

Broodjes waren opzich prima (wel wat te dik, haha waren net kaiserbroodjes in de oven) :P maar ik vond ze niet echt 'smaakvol'. Supermarkt voorverpakte pita's vind ik niet te eten.... die van de (goeie) shoarmatent wel. Wat kan ik aanpassen of waarmee maak ik ze wat smaakvoller?
Had Paul Hollywood niet ook een pita-recept in zijn aflevering over flat bread?
Here it is: http://www.bbc.co.uk/food/recipes/pitta_bread_97296
pi_125969488
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 17:38 schreef MaximusTG het volgende:

Ben nu net begonnen aan Bread van Paul Hollywood. Goed programma zeg! Ook heel herkenbaar wat ie allema
Die ja! Heerlijk, maar er zit best veel suiker in. Gisteravond de volkoren-semolina met honing gemaakt. Goed gelukt, hoewel mijn tweede rijs net iets te lang was denk ik. Lekker brood, zacht met een lekkere korst. Maar niet zo lekker als die gewone semolina :9 Ik kan me voorstellen dat ze als boleltjes ook echt heerlijk zijn!
  donderdag 2 mei 2013 @ 21:04:55 #37
386633 Adnap
I love Life !
pi_125995785
Iemand ervaring met dit recept ?

Kneedloosbrood Per brood heb je nodig:

- 300 gram volkorenmeel. Ja, gewoon meel, geen Zeventiengranenmix ofzo. En ook geen bloem. Gewoon: Volkoren Tarwemeel. Sommige supermarkten hebben het, en alle natuurwinkels.
- 200 gram bloem, of maismeel, of nog iets anders
- een theelepel zout
- 1 zakje droge gist
- scheut citroensap (dat versterkt het gist-effect en maakt je brood fijn bouncy)

Dat alles doe je ‘s avonds bij elkaar in een kom of teil en roert een beetje (of je laat je peuter dat roeren doen, terwijl je roept ZACHTJES AAN want mamma heeft geen zin om het meel van ‘t plafond te vegen).
Dan eerst een kwart liter water erbij, goed roeren.
Dan water bijschenken en tegelijk roeren, totdat het deeg er nét niet meer kneedbaar uitziet.
Wegzetten met een deksel erop en een nachtje laten staan.

‘s Morgens de ouderwetsche gasoven aan op Zeer Heet (dat zal 250 graden zijn. Heter mag ook, minder niet).
Een bakvorm – dat kan alles zijn: een heus broodblik, maar ook een gietijzeren pan of een ovenschaal – invetten met olie, bestuiven met bloem, en het deeg erin storten.
Minuutje of 40 bakken, check af en toe even hoe het wordt. Als je brood mooi goudbruin is en je klopt erop en het doet ‘doefdoefdoef’, dan is het goed. Uit de oven halen, tien minuutjes laten afkoelen, en dan kun je ‘t makkelijk uit de vorm halen en op z’n kop verder laten uitdampen.
Een stukje meteen opeten met kaas of pindakaas mmmm, de rest laten afkoelen.


Kneedloosbrood ? Kan dat ?? Heb nu een broodbakmachine maar moet straks tarwe en broodverbeteraardvrij brood bakken, mixen kan ik niet meer gebruiken. En vind het brood uit de broodbakmachine behoorlijk compact, niet lekker luchtig zeg maar
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
  † In Memoriam † donderdag 2 mei 2013 @ 21:19:11 #38
91830 MaximusTG
pi_125996444
Ja, dat kan, no-knead bread zul je meer google-resultaten mee hebben.
Maar tis wel heel knullig geschreven, dat stukje ;). "doefdoefdoef".

Euh, maar je zegt dat je tarwe-vrij moet bakken? Dan heb je hier toch ook niks aan?
  donderdag 2 mei 2013 @ 22:37:33 #39
386633 Adnap
I love Life !
pi_126001430
jawel,kan tarwemeel vervangen door spelt !
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
  † In Memoriam † donderdag 2 mei 2013 @ 22:45:31 #40
91830 MaximusTG
pi_126001912
Wat zit er dan wel in tarwemeel en niet in spelt dat je niet mag?
  donderdag 2 mei 2013 @ 22:53:00 #41
386633 Adnap
I love Life !
pi_126002393
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 22:45 schreef MaximusTG het volgende:
Wat zit er dan wel in tarwemeel en niet in spelt dat je niet mag?
bepaald stofje, van tarwe krijg ik buikklachten, van spelt (mits het zuiver is ) niet. Schijnt iets met de graankorrel te maken te hebben.
haver, rogge en gerst gaan in kleine hoeveelheid goed, maar tarwe is drama.
heb 2 jaar gluten vrij gegeten maar door provocatie uitgevonden dat het tarwe is.
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
  † In Memoriam † vrijdag 3 mei 2013 @ 11:49:23 #42
91830 MaximusTG
pi_126015864
Hmm, wel lastig zeg. Nou, er zijn genoeg no-knead recepten te vinden met spelt hoor, dus dat moet wel lukken.
Dus als je regelmatig zelf brood wil gaan bakken zou ik iig een steen voor in de oven kopen en een goede weegschaal en een setje tea- en tablespoons.

Zelf net brood uit de oven gehaald;
Super simpel - is een zuurdesembrood geworden. Had mn desem namelijk eens verplaatst in een van de bakjes die ik toch gekocht had voor pizzadeeg (waar ik er nu 20 van heb :P). Daar zit mooi een deksel bij en zo. Die was er al een paar keer afgesprongen, dus het was goed actief, vond het zonde het zo in de koelkast te zetten. Dus heb om 21.30 gisteravond deel van die desem gemengd met volkoren meel, bloem en zout en genoeg water om op 75% hydratie uit te komen. Goed roeren, afdekken. Vanochtend was het mooi gerezen. Snel een bal van gemaakt en in een banneton. 2 uur later de oven in :

pi_126016054

the art of making bread door tiger in a jar

Prachtig filmpje.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_126017080
Nieuw broodmes gekocht. Uitgeschoten. Anderhalve week geleden, inmiddels het meeste gevoel weer terug in mn vingertop :')

Dat geeft best een rommeltje in de keuken (en in de woonkamer, en in het metrostation op weg naar het ziekenhuis, ...).
  † In Memoriam † vrijdag 3 mei 2013 @ 12:44:27 #45
91830 MaximusTG
pi_126017836
Oei, dat klinkt pijnlijk zeg. Natuurlijk ook zo'n gekarteld mes...
Anders ff op marktplaats kijken voor een broodsnijmachine :p.
Maar nee, zelf lekkere dikke sneetjes snijden is veel leuker! (Normaalgesproken dan)
  vrijdag 3 mei 2013 @ 19:02:49 #46
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_126031863
Dat kneedloze brood klonk wel leuk... *staat nu op aanrecht :+ * Brood #2 voor mij dus. Vond het vorige week zo leuk om brood te maken dat ik het gewoon nog een keer ga proberen.

Ow en het staat nu en uurtje en bubbels zijn al aanwezig :7 Jeuj.

[ Bericht 24% gewijzigd door douche-eendje op 03-05-2013 19:23:04 ]
  vrijdag 3 mei 2013 @ 21:05:27 #47
386633 Adnap
I love Life !
pi_126037028
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 11:49 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm, wel lastig zeg. Nou, er zijn genoeg no-knead recepten te vinden met spelt hoor, dus dat moet wel lukken.
Dus als je regelmatig zelf brood wil gaan bakken zou ik iig een steen voor in de oven kopen en een goede weegschaal en een setje tea- en tablespoons.

Steen ? De rest heb ik altijd in huis :D Kook veel en een goede weegschaal en maatlepels zijn onontbeerlijk mijns inziens
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
  † In Memoriam † zaterdag 4 mei 2013 @ 07:22:41 #48
91830 MaximusTG
pi_126050011
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 00:19 schreef MaximusTG het volgende:
Helaas geen ervaring mee nee (:P), maar;

- niet duur
- lijkt me geschikt voor pizza
- minder/niet geschikt voor brood, omdat ie zo dunwandig is; Pizza wordt met vuur in de oven gebakken, brood puur op de warmte opgeslagen in de oven.
Heb gisteren met de eigenaar van houtoven.com gesproken. Die levert dezelfde ovens. Volgens hem houdt deze houtoven zo'n 3 uur de opgestookte warmte vast. Hij maakt er regelmatig broden in en zijn klanten ook. Ik denk dat ik er maar eentje ga aanschaffen.. :) Hoofdrede pizza, maar het feit dat ik er daarna een aantal broden in kan maken is natuurlijk wel een erg leuke bijkomstigheid.. :P
  zaterdag 4 mei 2013 @ 17:01:01 #50
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_126060201
Hmpf dat brood ging niet helemaal lekker geloof ik, deeg was ook veel te nat. Nou ja, morgen weer een poging :D
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')