Om even te reageren op je laatste post richting mij. Begeleiding staat niet altijd gelijk aan tbs.quote:Op vrijdag 12 april 2013 12:35 schreef very het volgende:
Laatste pagina van vorig topic:
KLB / te lage straffen in NL
Dat is waar. Maar we weten allemaal dat de jeugdzorg in NL ook niet bepaald iets is om trots op te zijn.quote:Op vrijdag 12 april 2013 12:36 schreef pokerstars het volgende:
[..]
Om even te reageren op je laatste post richting mij. Begeleiding staat niet altijd gelijk aan tbs.
Jij krijgt de te dom om te poepenprijs, omdat je het verschil tussen een voorbeeld en de essentie van een voorbeeld niet snapt.quote:Op vrijdag 12 april 2013 12:33 schreef pokerstars het volgende:
[..]
Jij krijgt van mij de captain obvious prijs. Noem een land ter wereld waar de pakkans op woninginbraak 90 procent is. Ik en met mij iedereen die hier gereageerd heeft, begrijpt ook wel dat als 9 van de 10 criminelen gepakt worden, het feestje snel voorbij is. Maar aangezien dit niet haalbaar is, gaat dit gewoonweg niet op. We hebben het materiaal en de mankracht gewoon niet, om op ieder vlak alle zaken op te lossen.
Dat is wraking, genoegdoening in het lijden van de dader.quote:Op vrijdag 12 april 2013 12:30 schreef very het volgende:
[..]
Sterke post, maar dat ik vooral wraak wil voor de dader is onwaar, ik wil gerechtigheid voor de nabestaanden. Kortom: ik wil niet dat mensen steeds vaker de drang krijgen om voor eigen rechter te spelen, en dat is wel de tendens die niet alleen bij mij heerst.
quote:Op vrijdag 12 april 2013 12:40 schreef Cactus1 het volgende:
Ik had dit onderwerp al een hele week ofzo niet zien langskomen. Gelukkig staat hij nu weer in de lijst
Jammer dat je niet inhoudelijk reageren kunt. Ik snap heel erg goed wat jij bedoelt, maar gebruik jouw eigen getallen om jouw duidelijk te maken dat wij in nederland niet in staat zijn om zulke hoge pakkansen te verwerkelijken. Daarintegen zouden we zonder al teveel moeite wel de strafmaat kunnen verhogen. Vandaar dat wij ook daarover een discussie voeren, pietverdriet.quote:Op vrijdag 12 april 2013 12:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij krijgt de te dom om te poepenprijs, omdat je het verschil tussen een voorbeeld en de essentie van een voorbeeld niet snapt.
Gevraagd, en de OP staat op zichzelf. Heeft al een volledige discussie gerealiseerd, dus die laten we gewoon zo.quote:Op vrijdag 12 april 2013 12:43 schreef Cactus1 het volgende:
Ik begrijp nu dat dit een deel 2 is? Laat dat even aanpassen door een mod dan en maak de OP eens wat duidelijker. Zo snapt niemand het.
Het wint inderdaad niet de schoonheidsprijs, maar dat is weer een hele andere discussie. Het gaat er vooral om dat het kind naar een beter milieu verplaatst word. Waar het hopelijk wel leert zich menswaardig te gedragen.quote:Op vrijdag 12 april 2013 12:38 schreef very het volgende:
[..]
Dat is waar. Maar we weten allemaal dat de jeugdzorg in NL ook niet bepaald iets is om trots op te zijn.
Om die hogere pakkans in eerste instantie te realiseren heb je natuurlijk wel meer resources nodig.quote:Op vrijdag 12 april 2013 12:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij krijgt de te dom om te poepenprijs, omdat je het verschil tussen een voorbeeld en de essentie van een voorbeeld niet snapt.
Verder heb je, hoe hoger de pakkans wordt, steeds minder ressources nodig, omdat de criminaliteit daalt
Of resources beter inzetten en aansturen zodat ze efficiënter worden gebruikt.quote:Op vrijdag 12 april 2013 13:06 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Om die hogere pakkans in eerste instantie te realiseren heb je natuurlijk wel meer resources nodig.
Dat is geen argument.quote:Op vrijdag 12 april 2013 13:32 schreef wuuht het volgende:
Ik heb zoooooo'n verschrikkelijke hekel aan die mensen die om hogere straffen schreeuwen. De straffen zijn bepaalt door mensen die er verstand van hebben godverdomme.
Nee want iemand vermoorden is slechtquote:Op vrijdag 12 april 2013 13:36 schreef Woestijnvos het volgende:
Ze moeten de doodstraf hier terug invoeren.
Suggesties?quote:Op vrijdag 12 april 2013 13:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Of resources beter inzetten en aansturen zodat ze efficiënter worden gebruikt.
Minder focussen op het binnenharken van geld en meer focussen op het oplossen van misdrijven zou een leuk begin zijn.quote:
[sarcasme]Het is ook zo'n absurde gedachte om de feiten juist te presenteren in plaats van een cruciaal gegeven weg te laten en hiermee in te spelen op de onderbuikgevoelens van mensen. Dat ik je er op durf te wijzen dat je niet meldde dat het om een 15-jarig kind gaat die een korte gevangenisstraf krijgt, ongehoord van mij!quote:
Waar baseer jij dat op?quote:Lees deze posthet gevoel van eigen rechter willen spelen komt steeds vaker naar boven.
Wat er mis is dat is dat er mensen zijn die zich laten beïnvloeden door de media waardoor onnodig zaken worden uitvergroot.quote:Of dat nou door de berichtgeving komt of door de daadwerkelijke strafmaatregelen, het feit DAT het gebeurt wijst erop dat er iets structureel mis is.
Enkel de rechter moet bepalen wat de straf is, de media moet beter kaderen hoe de vork in de steel zit en burgers moeten zich niet gek laten maken door de media.quote:Misschien moeten zaken die groot in de media komen juist niet lager uitvallen dan andere zaken, om zo de beeldvorming van de burger niet vals te beïnvloeden.
Die statistieken zijn een feit, i.t.t. de mening die jij in dit citaat verkondigt. Toon rustig fouten aan in het uitgevoerde onderzoek, totdat je hier in slaagt moeten wij maar aannemen dat de conclusies van dit onderzoek kloppen.quote:Dat er statistieken zijn die (volgens een door de overheid zelf opgesteld rapport) laten zien dat NL helemaal niet zo mals is, strookt totaal niet met de steeds groter wordende opvatting dat het rechtssysteem in NL juist zuigt!
Ik ken zo'n buurt, je hebt daar concentraties van probleemgevallen, een soort van ghetto maar dan vooralsnog minder erg. Ik zou er zelf niet voor kiezen om in zo'n buurt te wonen maar met enkel strenger straffen zal je die ghettovorming niet tegen gaan.quote:En ik weet niet waar jij vandaan komt, maar in mijn buurt is het inderdaad goed aantoonbaar dat de klootzakken totaal niet onder de indruk zijn van ons rechtssysteem, en daar handelen ze dan ook naar.
Ik snap "het punt" al enkele maanden. Jij constateert iets wat afwijkt van de conclusies van het uitgevoerde onderzoek en jij probeert dat te onderbouwen met incidenten. Tevergeefs aangezien je niet op die manier de uitkomsten van zo'n onderzoek kan falsificeren, dat is een statistische onmogelijkheid.quote:Dus misschien snap je het punt nu, wellicht ook niet.
Zo simpel is het.quote:Op vrijdag 12 april 2013 12:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Wil je criminaliteit aanpakken moet de pakkans omhoogRisico voor de crimineel is laag, de strafmaat is niet zo van belang, maar de kans dat je gepakt wordt is laag.R=SxPRisico is Straf maal Pakkans.
Ja, maar leg dit nou maar eens uit aan Henk & Ingridquote:Op vrijdag 12 april 2013 16:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zo simpel is het.
+ rehabilitatie wanneer het kan en vorming wanneer het nog zin heeft.
En ondertussen worden de straffen in NL ook steeds zwaarder,simpel PVV gejank is het.quote:Op vrijdag 12 april 2013 13:32 schreef wuuht het volgende:
Ik heb zoooooo'n verschrikkelijke hekel aan die mensen die om hogere straffen schreeuwen. De straffen zijn bepaalt door mensen die er verstand van hebben godverdomme.
Peter Tak, hoogleraar strafrecht welquote:
Dit doet me denken aan een uitzending van Peter R.quote:Op zaterdag 13 april 2013 21:54 schreef Pietverdriet het volgende:
https://mobile.twitter.com/rachidfinge/status/323112520367869953
Dan wordt je als die rechtmatige eigenaar zijnde toch helemaal gek?quote:Op woensdag 17 april 2013 14:30 schreef Pietverdriet het volgende:
http://www.mobilemac.nl/a(...)zig-met-winterslaap/
En de politie is verder druk met andere dingen
Tja, maar als jij je eigendom terughaalt bij de steeldief thuis staan ze vooraan om jou te arresteren wegens huisvredebreukquote:Op woensdag 17 april 2013 14:32 schreef very het volgende:
[..]
Dan wordt je als die rechtmatige eigenaar zijnde toch helemaal gek?
Kan hier niet bij hoor.
Goed idee manquote:Op vrijdag 12 april 2013 13:09 schreef Nober het volgende:
4 van de 5 links in de OP betreft alcohol in het verkeer, dit kunnen wij middels het verbod op alcohol in de Europese Unie voorkomen. Mocht eenieder alsnog worden betrapt op een te hoog alcohol promillage dan sluiten wij die persoon levenslang op.
Ah, een PVV'er in zijn natuurlijke habitatquote:Op vrijdag 12 april 2013 13:38 schreef betonrechter het volgende:
ik vind vooral dat zware delicten zwaarder bestraft moeten worden. vooral tbs'ers mogen van mijn part tot de dood in een isoleercel, dat is wel zo veilig
NWS / Haan verloor penis door specifiek genquote:Op vrijdag 7 juni 2013 14:23 schreef haan33 het volgende:
[..]
Ah, een PVV'er in zijn natuurlijke habitat
Jij weet zeker niet wat dat kost? Nogal een geldverspilling als iemand veilig kan worden vrij gelaten.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 14:23 schreef haan33 het volgende:
[..]
mensen levenslang opsluiten is geldverspillingquote:Op vrijdag 7 juni 2013 18:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij weet zeker niet wat dat kost? Nogal een geldverspilling als iemand veilig kan worden vrij gelaten.
Heel veel beschaafde landen hebben een jury-systeem. Doe niet zo achterlijk elitair.quote:Op vrijdag 12 april 2013 21:52 schreef ntm het volgende:
[..]
Ja, maar leg dit nou maar eens uit aan Henk & Ingrid![]()
Ik vind het ook absurd dat bijvoorbeeld de PVV een jury wil tijdens rechtszaken net zoals in USA
Ik wist dat iemand dit binnen een uur op zou merken.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 20:17 schreef haan33 het volgende:
[..]
mensen levenslang opsluiten is geldverspilling
Laat ze gewoon jarenlang vrijwilligerswerk doen, hebben wij er ook nog wat aan.
Omdat een beschaafd land een jury-systeem heeft is het jury-systeem beschaafd? Die redenering is volgens mij niet zo logisch.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 20:32 schreef Confetti het volgende:
[..]
Heel veel beschaafde landen hebben een jury-systeem.
De UK heeft ook jury rechtspraakquote:Op vrijdag 7 juni 2013 20:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Omdat een beschaafd land een jury-systeem heeft is het jury-systeem beschaafd? Die redenering is volgens mij niet zo logisch.
Een Engelse advocaat (opgeleid aan Cambridge University) die in de USA werkt als pro deo advocaat voor dodencel-gedetineerden (maar dan zonder volwaardige pro deo vergoeding aangezien dodencel-gedetineerden in de USA beduidend minder juridische rechten hebben dan andere veroordeelden) heeft eens in een special van DWDD verteld wat allerlei negatieve gevolgen zijn van het jury-systeem. Parafrase van zijn woorden: een citaat uit Shakespeare heeft geen effect, je moet een citaat uit de bijbel lezen en het liefst een die populair is.
jury is pure onzin, dan krijg je een vervreemding van de gehele rechtstaat.quote:
De schuldvraag wordt aan hen overgelaten als ik het goed heb. De rechter bepaalt dan de straf, nogmaals ik weet het niet zeker, maar dat is heel wat anders dan dat de man op straat gewoon zegt 'ja doodmaken jonguh'!!quote:Op vrijdag 7 juni 2013 20:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Allicht, daar heeft de USA het van overgenomen.
Ik zou niet weten waarom je rechtspraak aan leken over zou laten. Via de democratie wordt er al rekening gehouden met hoe burgers denken over misdrijven.
Dat klopt maar ook het beantwoorden van die schuldvraag, een ogenschijnlijk simpele klus, wil je toch niet aan leken overlaten? Het is algemeen bekend dat bij jury's de like-factor ook een grote rol speelt bij het beantwoorden van de schuldvraag. Het omkopen van een doorsnee burger gaat misschien wel net wat gemakkelijker dan het omkopen van een meerdere rechters die een zeer hoog inkomen heben.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 20:57 schreef ZoDiep het volgende:
[..]
De schuldvraag wordt aan hen overgelaten als ik het goed heb. De rechter bepaalt dan de straf, nogmaals ik weet het niet zeker, maar dat is heel wat anders dan dat de man op straat gewoon zegt 'ja doodmaken jonguh'!!
Dat zei die advocaat dus ook, een goede advocaat krijgt een schuldig iemand vrijgesproken, een slechte advocaat krijgt een onschuldig iemand (nu ja, onschuldig voor hetgeen waarvan hij wordt verdachtquote:Verder weet ik niet in hoeverre dat een oplossing is voor het onderbuikgevoel, want je hoort zat dat slimme advocaten zo'n jury juist om de tuin leiden.
Op zich is het te realiseren dat goed opgeleide mensen, zelfs hoger opgeleide mensen dan rechters, als juryleden stemmen. Als dat in ruil voor een reële vergoeding is dan zou het misschien wel te billijken zijn dat je als hoogopgeleide burger regelmatig een rechtszaak moet bijwonen. Dan nog zie ik er geen goede reden voor, al blijken rechters wel veel moeite te hebben met forensische bewijzen en technologie.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 20:55 schreef haan33 het volgende:
[..]
jury is pure onzin, dan krijg je een vervreemding van de gehele rechtstaat.
van dat onderbuiktuig wat bij elke zielig woordje van de advocaat gelijk gaat stemmen.
Opgeleide mensen horen te oordelen, niet elke zwakzinnige debiel
Oh dus omdat 'veel beschaafde landen' volgens jou een jury-systeem hebben maakt het nog niet gelijk effectief. Deze redenatiequote:Op vrijdag 7 juni 2013 20:32 schreef Confetti het volgende:
[..]
Heel veel beschaafde landen hebben een jury-systeem. Doe niet zo achterlijk elitair.
Je bent zelf het beste argument voor je stelling.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 20:55 schreef haan33 het volgende:
[..]
jury is pure onzin, dan krijg je een vervreemding van de gehele rechtstaat.
van dat onderbuiktuig wat bij elke zielig woordje van de advocaat gelijk gaat stemmen.
Opgeleide mensen horen te oordelen, niet elke zwakzinnige debiel
Is geen illusie volgens mij hoor, dat iemand die rechten studeert beter kan beoordelen.quote:Op zondag 9 juni 2013 09:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je bent zelf het beste argument voor je stelling.
Maar dan kunnen we ook gelijk de democratie afschaffen.
Juryrechtsspraak is Keltisch recht, door je gelijken beoordeeld worden, Rechter die oordeeld is Romeins recht.
Beide systemen hebben hun voor en nadelen. Wat jij hebt is de illusie dat iemand die rechten gestudeerd heeft beter kan beoordelen.
Dat kan hij, hij heeft gestudeerd en kent de wet.quote:Op zondag 9 juni 2013 09:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je bent zelf het beste argument voor je stelling.
Maar dan kunnen we ook gelijk de democratie afschaffen.
Juryrechtsspraak is Keltisch recht, door je gelijken beoordeeld worden, Rechter die oordeeld is Romeins recht.
Beide systemen hebben hun voor en nadelen. Wat jij hebt is de illusie dat iemand die rechten gestudeerd heeft beter kan beoordelen.
ik ben zeker geen PVV'erquote:Op vrijdag 7 juni 2013 14:23 schreef haan33 het volgende:
[..]
quote:De chauffeur, Lasha G., is door het hof vrijgesproken van betrokkenheid bij de overval. Hij werd eerder veroordeeld tot 5 jaar cel. Volgens het hof heeft G. de overvallers naar de juwelier gereden, maar is niet bewezen dat hij wist dat het om een overval ging.
Gewoon ff een Rolex kopen toch....?quote:Op maandag 2 december 2013 10:07 schreef very het volgende:
Lagere straffen in hoger beroep voor fatale overval op juwelier Stratmann
[..]
Onbewezen zaken kan je moeilijk gaan veroordelen.quote:Op maandag 2 december 2013 10:07 schreef very het volgende:
[..]
Sommige zaken mogen gewoon beoordeeld worden op pure logica en vanzelfsprekendheid.quote:Op maandag 2 december 2013 16:52 schreef Polacco het volgende:
[..]
Onbewezen zaken kan je moeilijk gaan veroordelen.
Waaruit maak jij op dat het ging om gemaskerde, zichtbaar gewapende mannen die de chaffeur duidelijk maakten dat hij op ze moest wachten?quote:Op maandag 2 december 2013 16:58 schreef very het volgende:
[..]
Sommige zaken mogen gewoon beoordeeld worden op pure logica en vanzelfsprekendheid.
Dit is zo'n zaak. Hij is de chauffeur van een auto waarin twee gemaskerde mannen met wapens zitten en hij wacht tot ze de juwelier uitkomen om vervolgens op de vlucht te slaan. Dan kan je er redelijk van uitgaan dat hij ergens wel een idee moest hebben wat er aan de hand was.
Uit het feit dat ze op die manier de juwelier naar binnen liepen en de vluchtauto daar praktisch voor de deur stond.quote:Op maandag 2 december 2013 17:05 schreef Polacco het volgende:
[..]
Waaruit maak jij op dat het ging om gemaskerde, zichtbaar gewapende mannen die de chaffeur duidelijk maakten dat hij op ze moest wachten?
Ze waren niet gemaskerd en pas in de juwelierszaak, nadat ze eerst een tijdje hadden rondgekeken, trokken ze hun wapen. Je kan wel zaken op logica en vanzelfsprekendheid beoordelen maar dan moet dat wel overeenkomen met de feiten. Dingen uit je duim zuigen en dat als basis aanvoeren voor een veroordeling kan niet in een rechtsstaat.quote:Op maandag 2 december 2013 17:08 schreef very het volgende:
[..]
Uit het feit dat ze op die manier de juwelier naar binnen liepen en de vluchtauto daar praktisch voor de deur stond.
Zuur, maar welkom in de juridische wereld. Als je nergens keihard bewijs van hebt is je aanklacht niks waard. Kijk 'the wire' maar eens, juridische zaken zijn soms om gek van te worden.quote:Op maandag 2 december 2013 10:07 schreef very het volgende:
[..]
Ze waren niet gemaskerd?quote:Op maandag 2 december 2013 17:19 schreef Polacco het volgende:
[..]
Ze waren niet gemaskerd en pas in de juwelierszaak, nadat ze eerst een tijdje hadden rondgekeken, trokken ze hun wapen. Je kan wel zaken op logica en vanzelfsprekendheid beoordelen maar dan moet dat wel overeenkomen met de feiten. Dingen uit je duim zuigen en dat als basis aanvoeren voor een veroordeling kan niet in een rechtsstaat.
Noem je dat gemaskerd?quote:Op maandag 2 december 2013 17:27 schreef very het volgende:
[..]
Ze waren niet gemaskerd?
[ afbeelding ]
GEMASKERDquote:Op maandag 2 december 2013 17:31 schreef Polacco het volgende:
[..]
Noem je dat gemaskerd?
[ afbeelding ]
Als je de zaak niet kent, houd dan gewoon je bek dicht.quote:Op vrijdag 21 november 2014 17:38 schreef very het volgende:
120 uur schoffelen nadat je een man hebt berooft van zijn ouders en zijn dochter.
Gek he, dat iemand doordraait?
quote:Op vrijdag 21 november 2014 17:38 schreef very het volgende:
120 uur schoffelen nadat je een man hebt berooft van zijn ouders en zijn dochter.
De zaak is heel simpel: iemand rijdt (veel) te hard op een dijk, verliest controle over zijn auto en rijdt daardoor 3 mensen dood.quote:Op vrijdag 21 november 2014 18:34 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Als je de zaak niet kent, houd dan gewoon je bek dicht.
Geef een koppeling naar de zaak zodat we weten waar het over gaat en we kunnen hier misschien zinvol op reageren. Momenteel weten we enkel dat iemand kwaad reageert, we weten niets over het misdrijf en de omstandigheden.quote:Op vrijdag 21 november 2014 17:38 schreef very het volgende:
quote:
Je hebt me helemaal door.quote:Op vrijdag 21 november 2014 18:54 schreef very het volgende:
[..]
In jouw ogen zal de dader wel weer het slachtoffer zijn...want zo ben jij
http://www.dagelijksestan(...)ma-en-kleinkind-doodquote:Op vrijdag 21 november 2014 18:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Geef een koppeling naar de zaak zodat we weten waar het over gaat en we kunnen hier misschien zinvol op reageren. Momenteel weten we enkel dat iemand kwaad reageert, we weten niets over het misdrijf en de omstandigheden.
Het zou bijvoorbeeld kunnen gaan om iemand die zat een verkeersongeluk heeft veroorzaakt. Hoe erg dat ook is, dan zou dit inderdaad een redelijk standaardstraf zijn. Naar mijn mening een te lichte straf en vooral een te ineffectieve straf (liever direct het rijbewijs intrekken en een rijverbod opleggen) indien je het geluk hebt dat het wel goed afloopt maar dat is een andere kwestie.
quote:Op vrijdag 21 november 2014 18:54 schreef very het volgende:
[..]
http://uitspraken.rechtsp(...)10041&keyword=Meijelquote:Op vrijdag 21 november 2014 18:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Geef een koppeling naar de zaak zodat we weten waar het over gaat en we kunnen hier misschien zinvol op reageren. Momenteel weten we enkel dat iemand kwaad reageert, we weten niets over het misdrijf en de omstandigheden.
Het zou bijvoorbeeld kunnen gaan om iemand die zat een verkeersongeluk heeft veroorzaakt. Hoe erg dat ook is, dan zou dit inderdaad een redelijk standaardstraf zijn. Naar mijn mening een te lichte straf en vooral een te ineffectieve straf (liever direct het rijbewijs intrekken en een rijverbod opleggen) indien je het geluk hebt dat het wel goed afloopt maar dat is een andere kwestie.
"De rechtbank vindt echter dat er onvoldoende bewijs is dat verdachte is gaan slingeren door (veel) te hard te rijden. "quote:Op vrijdag 21 november 2014 18:55 schreef deadprez het volgende:
[..]
http://uitspraken.rechtsp(...)10041&keyword=Meijel
Hier kun je de uitspraak lezen.
Ja Ferry, jij weet het natuurlijk weer beter allemaal.quote:Op vrijdag 21 november 2014 18:58 schreef very het volgende:
[..]
"De rechtbank vindt echter dat er onvoldoende bewijs is dat verdachte is gaan slingeren door (veel) te hard te rijden. "
Goh, want geen remsporen natuurlijk. Net als toen met dat ventje in Den Haag die werd doodgereden door een dronken stoner.
Maar er waren wel getuigen die zagen dat hij behoorlijk veel te hard reed.
Dan zat ik dus erg warm. Hetzelfde verhaal geldt. Dit is een normale straf voor deze wetsovertreding. Hierbij speelt mee dat het te hard rijden slechts een overtreding en geen misdrijf is. Je moet het zo zien: dagelijks gedragen honderdduizenden mensen zich zo in het Nederlandse verkeer en bij enkele tientallen per jaar loopt het toevallig verkeerd af. Dat persoon X met exact hetzelfde gedrag een slechtere afloop heeft dan persoon Y rechtvaardigt niet dezelfde straf voor persoon X. Ik ben persoonlijk van mening dat het steviger aangepakt moet worden ongeacht de afloop, juist omdat je daar geen controle over hebt en je het risico aanvaardt dat het zo slecht afloopt. Ik zie liever een zwaardere straf voor al die keren dat het wel goed gaat dan het doorslaan wanneer het verkeerd gaat terwijl je het met een boete afdoet als het goed afloopt.quote:Op vrijdag 21 november 2014 18:53 schreef very het volgende:
[..]
De zaak is heel simpel: iemand rijdt (veel) te hard op een dijk, verliest controle over zijn auto en rijdt daardoor 3 mensen dood.
Is niet bepaald hogere wiskunde.quote:Op vrijdag 21 november 2014 18:59 schreef deadprez het volgende:
[..]
Ja Ferry, jij weet het natuurlijk weer beter allemaal.
Ja, dat is wel behoorlijk triest inderdaad.quote:Op vrijdag 21 november 2014 19:01 schreef very het volgende:
[..]
Is niet bepaald hogere wiskunde.
En dan het saillante detail dat de dader nooit enige vorm van spijt betuigt heeft aan de nabestaanden
Deels mee eens. Echter, in het verkeer krijg je ook hogere boetes voor zogenaamde hufter-overtredingen. Geen spijt betuigen aan de nabestaanden noem ik de ultieme vorm van hufterig gedrag. Daarbij vind ik toch ergens wel dat men ook een soort van verantwoordelijk moet kunnen worden gehouden voor de gevolgen van iemand zijn of haar acties.quote:Op vrijdag 21 november 2014 18:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dan zat ik dus erg warm. Hetzelfde verhaal geldt. Dit is een normale straf voor deze wetsovertreding. Hierbij speelt mee dat het te hard rijden slechts een overtreding en geen misdrijf is. Je moet het zo zien: dagelijks gedragen honderdduizenden mensen zich zo in het Nederlandse verkeer en bij enkele tientallen per jaar loopt het toevallig verkeerd af. Dat persoon X met exact hetzelfde gedrag een slechtere afloop heeft dan persoon Y rechtvaardigt niet dezelfde straf voor persoon X. Ik ben persoonlijk van mening dat het steviger aangepakt moet worden ongeacht de afloop, juist omdat je daar geen controle over hebt en je het risico aanvaardt dat het zo slecht afloopt. Ik zie liever een zwaardere straf voor al die keren dat het wel goed gaat dan het doorslaan wanneer het verkeerd gaat terwijl je het met een boete afdoet als het goed afloopt.
Dat dat familielid doordraait begrijp ik trouwens zeer goed. Hij had het m.i. wel kunnen kiezen voor een verbale uiting in plaats van een stoel te smijten maar ja, zo helder denk je niet als je een waas van (terechte) woede hebt.
Dat wist ik net nog niet. Dat is inderdaad wel ernstig en daar mag hij wat mij betreft zwaarder voor worden gestraft, ook omdat hij dus zo weer hetzelfde gedrag zou vertonen.quote:Op vrijdag 21 november 2014 19:03 schreef very het volgende:
[..]
Deels mee eens. Echter, in het verkeer krijg je ook hogere boetes voor zogenaamde hufter-overtredingen. Geen spijt betuigen aan de nabestaanden noem ik de ultieme vorm van hufterig gedrag.
Ik vind dat het louter om de daad moet gaan voor zo ver het om niet voorzienbare (dus onzekere) consequenties gaat. Vrouwe Fortuna moet geen rol spelen in de strafmaat.quote:Daarbij vind ik toch ergens wel dat men ook een soort van verantwoordelijk moet kunnen worden gehouden voor de gevolgen van iemand zijn of haar acties.
Dat te hard rijden kon dus niet worden bewezen.quote:Op vrijdag 21 november 2014 18:53 schreef very het volgende:
[..]
De zaak is heel simpel: iemand rijdt (veel) te hard op een dijk, verliest controle over zijn auto en rijdt daardoor 3 mensen dood.
Waarom zijn getuigen verklaringen in een dergelijk geval opeens niet geldig?quote:Op vrijdag 21 november 2014 19:11 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Dat te hard rijden kon dus niet worden bewezen.
Omdat snelheid inschatten nu eenmaal niet zo makkelijk is, denk ik.quote:Op vrijdag 21 november 2014 19:19 schreef very het volgende:
[..]
Waarom zijn getuigen verklaringen in een dergelijk geval opeens niet geldig?
In andere gevallen namelijk wel
Ik zei net al: zorg voortaan eerst even dat je e.e.a. weet voordat je maar wat roept.quote:Op vrijdag 21 november 2014 19:19 schreef very het volgende:
[..]
Guus pech6quote:Op vrijdag 21 november 2014 19:22 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Ik zei net al: zorg voortaan eerst even dat je e.e.a. weet voordat je maar wat roept.
Zodra er kanttekeningen worden gezet of beide kanten van een verhaal belicht worden behandel je opeens een "dader" als"slachtoffer".quote:Op vrijdag 21 november 2014 18:54 schreef very het volgende:
het orakel heeft gesprokenquote:Op vrijdag 21 november 2014 19:27 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Zodra er kanttekeningen worden gezet of beide kanten van een verhaal belicht worden behandel je opeens een "dader" als"slachtoffer".
Blijkbaar zijn meerdere invalshoeken in acht nemen iets te veel gevraagd voor het gros van de Fok!kers.
Omdat rechters stiekem vieze gore sadisten zijn die niets onder hun lange zwarte toga aan doen om zo hun erectie alle vrijheid te geven als ze de slachtoffers nog meer kunnen zien lijden.quote:Op vrijdag 21 november 2014 19:19 schreef very het volgende:
[..]
Klopt, daarom geeft de politie ook een boete voor roekeloos rijgedrag als ze geen snelheidmeting hebben kunnen doen.quote:Op vrijdag 21 november 2014 19:20 schreef deadprez het volgende:
[..]
Omdat snelheid inschatten nu eenmaal niet zo makkelijk is, denk ik.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |