quote:
[sarcasme]Het is ook zo'n absurde gedachte om de feiten juist te presenteren in plaats van een cruciaal gegeven weg te laten en hiermee in te spelen op de onderbuikgevoelens van mensen. Dat ik je er op durf te wijzen dat je niet meldde dat het om een 15-jarig kind gaat die een korte gevangenisstraf krijgt, ongehoord van mij!

Het is natuurlijk veel beter om het kind 20 jaar op te sluiten en vervolgens zonder diploma de arbeidsmarkt te laten betreden terwijl hij in de gevangenis een vak (criminaliteit) heeft geleerd. Stel je voor dat hij nog wat gevormd zou worden aangezien hij nog vrij jong is en dat hij een productief lid van de samenleving zou worden. sarcasme]
quote:
Lees
deze posthet gevoel van eigen rechter willen spelen komt steeds vaker naar boven.
Waar baseer jij dat op?

Heb jij er al eens aan gedacht dat de media-aandacht groter is dan ooit en dat hierdoor bepaalde zaken die altijd speelden meer in beeld komen dan vroeger zonder dat ze meer voorkomen. Dit verklaart waarschijnlijk in grote mate de verkeerde perceptie bij mensen dat Nederland minder veilig zou zijn geworden terwijl de feiten anders uitwijzen.
quote:
Of dat nou door de berichtgeving komt of door de daadwerkelijke strafmaatregelen, het feit DAT het gebeurt wijst erop dat er iets structureel mis is.
Wat er mis is dat is dat er mensen zijn die zich laten beïnvloeden door de media waardoor onnodig zaken worden uitvergroot.
quote:
Misschien moeten zaken die groot in de media komen juist niet lager uitvallen dan andere zaken, om zo de beeldvorming van de burger niet vals te beïnvloeden.
Enkel de rechter moet bepalen wat de straf is, de media moet beter kaderen hoe de vork in de steel zit en burgers moeten zich niet gek laten maken door de media.
quote:
Dat er statistieken zijn die (volgens een door de overheid zelf opgesteld rapport) laten zien dat NL helemaal niet zo mals is, strookt totaal niet met de steeds groter wordende opvatting dat het rechtssysteem in NL juist zuigt!
Die statistieken zijn een feit, i.t.t. de mening die jij in dit citaat verkondigt. Toon rustig fouten aan in het uitgevoerde onderzoek, totdat je hier in slaagt moeten wij maar aannemen dat de conclusies van dit onderzoek kloppen.
quote:
En ik weet niet waar jij vandaan komt, maar in mijn buurt is het inderdaad goed aantoonbaar dat de klootzakken totaal niet onder de indruk zijn van ons rechtssysteem, en daar handelen ze dan ook naar.
Ik ken zo'n buurt, je hebt daar concentraties van probleemgevallen, een soort van ghetto maar dan vooralsnog minder erg. Ik zou er zelf niet voor kiezen om in zo'n buurt te wonen maar met enkel strenger straffen zal je die ghettovorming niet tegen gaan.
quote:
Dus misschien snap je het punt nu, wellicht ook niet.
Ik snap "het punt" al enkele maanden. Jij constateert iets wat afwijkt van de conclusies van het uitgevoerde onderzoek en jij probeert dat te onderbouwen met incidenten. Tevergeefs aangezien je niet op die manier de uitkomsten van zo'n onderzoek kan falsificeren, dat is een statistische onmogelijkheid.
Wat de reden ook is dat er bij een deel van de burgers de perceptie heerst dat er onvoldoende wordt gestraft, het is niet op ratio gebaseerd. Dat wil niet zeggen dat de maatschappij dit moet negeren, de maatschappij moet deze groep mensen uitleggen hoe wel de vork in de steel zit. Dat heeft de maatschappij al getracht met dit onderzoek maar juist die mensen die het meest vatbaar zijn voor beelmisvorming via media en een appel op onderbuikgevoelens lezen het minst dergelijke rapporten dus het is een proces van lange adem. Over een jaar of 5 zullen ook die laatste mensen wel door hebben dat Nederland best zwaar straft, tot die tijd moeten we maar even geduld hebben.
Heb jij trouwens een aflevering van seizoen 2 van Buch in de Bajes gezien? Het is daar bepaald geen hotel.

Ik ben blij dat jij eindelijk eens een reëel probleem aanhaalt wat wel speelt: de verkeerde perceptie bij een deel van de Nederlanders dat er in Nederland niet zwaar wordt gestraft. Laten we ons daar op richten. Hoe drukken wij de mensen met hun neus op de feiten?
[ Bericht 0% gewijzigd door Bram_van_Loon op 12-04-2013 16:21:17 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL