DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 11:50 |
van onze redactie Samoa Air is de eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld die de prijs van een vliegticket afhankelijk heeft gemaakt van het gewicht van de reiziger. Vanaf nu betalen reizigers een vaste prijs per kilogram, die kan variëren per route. Dat meldt Het Laatste Nieuws. Het tarief voor de kortste binnenlandse vlucht is ongeveer 0,78 euro per kilogram (reiziger plus bagage). Voor de route van Samoa naar Amerikaans-Samoa wordt zo’n 3,24 euro berekend. Overgewicht De directeur van de luchtvaartmaatschappij, Chris Langton, ziet er wel brood in. Op Samoa, een eilandengroep in Polynesië, kampt 65 tot 75 procent van de bevolking met overgewicht. “Andere maatschappijen berekenen vaak extra kosten, wij doen dat niet. Een kilo is bij ons gewoon een kilo.” Volgens Langton doen vooral families hier hun voordeel mee. “Voorheen moesten gezinnen ook voor hun kinderen een stoel betalen, nu worden de kleintjes gewoon gewogen.” Bron Uitstekend idee. Meteen uitvoeren op alle vluchten. Belachelijk dat je voor een beetje extra baggage per kilo de hoofdprijs betaald, terwijl zo'n vatsige malloot 40 kilo aan vet gratis en voor niets mee mag nemen en als je pech hebt en je er naast zit kost het jou ook nog ruimte! | |
Deetch | dinsdag 2 april 2013 @ 11:52 |
Wat een goed plan, ik verbaas me er al jaren over dat ik maar 20 kg bagage mee mag nemen terwijl iemand die zonder begage al zwaarder is dan ik dat ook mag zonder extra te betalen. | |
Doodloper | dinsdag 2 april 2013 @ 11:52 |
![]() eindelijk! al is het nu wachten op de mensen die helium gaan slikken voordat ze gewogen worden | |
Killaht | dinsdag 2 april 2013 @ 11:53 |
Eerst even naar de wc voor het inchecken. En alleen je zwembroek aandoen. ![]() | |
Doodloper | dinsdag 2 april 2013 @ 11:55 |
moet je alleen wel op de plaats van bestemming alle kleren nieuw kopen ![]() ![]() | |
rival | dinsdag 2 april 2013 @ 11:57 |
![]() goed plan ![]() | |
niels0 | dinsdag 2 april 2013 @ 11:58 |
Zeer goed plan. Met helicopter-vluchten wordt men trouwens standaard al jaren gewogen. | |
Weltschmerz | dinsdag 2 april 2013 @ 11:59 |
Alsof gewicht de enige bepalende factor is. Als vliegtuigen nou staanplaatsen hadden en je er tot een maximumgewicht mensen in kon proppen zou het kloppen. Maar zover is het nog niet. | |
penny-wise | dinsdag 2 april 2013 @ 11:59 |
Geen 1 aprilgrap? Mensen met schildklierproblemen vragen er niet om toch? | |
pokkerdepok | dinsdag 2 april 2013 @ 11:59 |
justin bieber oefende alvast laatst, shirtje uit. | |
niels0 | dinsdag 2 april 2013 @ 12:00 |
Ik ga meestal met een lege koffer als ik naar Azië ga. Nike shirts van hier 50 euro kosten in Greenbelt een tientje. | |
mvdejong | dinsdag 2 april 2013 @ 12:01 |
Aan de andere kant is het natuurlijk ook zo dat het verschil in gewicht niet alleen maar bepaald wordt door over-/ondergewicht van de reiziger. Normale mensen kunnen varieren van 40 kg voor oosterse vrouwen tot 100 kg voor lange westerlingen. Dan wordt je dus ook gewoon hard afgestraft voor hoe je geboren wordt. Misschien zouden ze de prijs met de BMI moeten indexeren ? | |
mvdejong | dinsdag 2 april 2013 @ 12:03 |
Dat heeft meer te maken met het maximum-gewicht dat een helicopter kan vervoeren, en de plaatsing van de verschillende passagiers om het zwaartepunt van de beladen helicopter niet teveel naar een kant te verschuiven. | |
Dennis101 | dinsdag 2 april 2013 @ 12:04 |
Slaat nergens op naar mijn mening, waarom zou ik als lang persoon (zonder overgewicht trouwens) meer moeten betalen dan iemand die toevallig een kop kleiner is en daardoor ook een stuk minder weegt. Op deze manier krijg je ook verschil tussen mannen en vrouwen. Ik vind het maar een rare gang van zaken. Het doet mij erg denken aan een verlate 1 april grap. | |
niels0 | dinsdag 2 april 2013 @ 12:05 |
Dit klopt. Ik ben een paar jaar HLO geweest. | |
niels0 | dinsdag 2 april 2013 @ 12:08 |
Omdat jij meer brandstof kost. Da's nogal logisch. Ik zal het eens omdraaien. Waarom moet ik met m'n 60Kg meebetalen aan iemand anders z'n overgewicht? Brandstof is verre weg de grootste kostenpost van vliegen. Bij een Airbus A-380 ongeveer 16.000 liter per uur. | |
Dennis101 | dinsdag 2 april 2013 @ 12:12 |
Niet iedereen die zwaarder is heeft overgewicht. Dat is mijn probleem hiermee, waarom zou ik nu ineens met een normaal postuur meer moeten gaan betalen voor dezelfde stoel? Het argument dat ik meer brandstof gebruik vind ik nogal onzin, die 20 kilo extra zal weinig verschil maken op het totale gewicht. | |
waht | dinsdag 2 april 2013 @ 12:15 |
Is niet veilig. | |
#ANONIEM | dinsdag 2 april 2013 @ 12:16 |
http://www.volkskrant.nl/(...)dje-luchtvaart.dhtml
[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 02-04-2013 12:17:39 ] | |
Dennis101 | dinsdag 2 april 2013 @ 12:20 |
Ah, dat is meer dan ik dacht. Maar gelukkig gebruiken ze daar hetzelfde bezwaar als ik net aanhaal:
| |
Metalfreak | dinsdag 2 april 2013 @ 12:21 |
Er wordt in de luchtvaart dan nu ook met gemiddelde gewichten gerekend. Het grappige is dat ze voor Amerikanen al een hoger gemiddeld gewicht rekenen dan voor Europeanen ![]() Maar ik ben net bijna 4 kg afgevallen, dus dat bespaart me weer een 3 euro op deze manier ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 2 april 2013 @ 12:21 |
Dat is idd nogal lullig. Zometeen moet je eerst nog naar het ziekenhuis om je vetpercentage te laten meten ![]() | |
Sowieso. | dinsdag 2 april 2013 @ 12:29 |
Nou en? Het gaat toch ook niet om BMI. In een auto verbruik je ook meer benzine als je zwaarder bent, die denkt ook niet 'oh, de bestuurder is 2 meter dus dan kan ik zuiniger aan doen.' En dat verschil is echt wel merkbaar. Ik heb een keer gedragraced in identieke auto's en ruim gewonnen van een langere en dus zwaardere man. | |
Ahmad1nejad | dinsdag 2 april 2013 @ 12:31 |
In Samoa was het denk ik nog 1 april toen ze dit schreven ![]() | |
Panzermaus | dinsdag 2 april 2013 @ 12:34 |
Gewoon betalen naar lichaamsvetpercentage. Hoe hoger hoe duurder je ticket. Lengteprobleem ook opgelost, en een mooie stimulator voor een gezond vetpercentage. | |
hugecooll | dinsdag 2 april 2013 @ 12:35 |
Over man-vrouwdiscriminatie gesproken ![]() | |
Basp1 | dinsdag 2 april 2013 @ 12:35 |
Als je dan voor die premium prijs die je moet betalen ook een iets grotere zitplaats zou krijgen compenseert dat elkaar wel weer. ![]() | |
DroogDok | dinsdag 2 april 2013 @ 12:45 |
Tja, dat is zuur voor lange mensen dan. Volgende stap zal wel zijn dat een schoen in maat 48 meer gaat kosten dan dezelfde in maat 43. Lijkt mij logisch. | |
trovey | dinsdag 2 april 2013 @ 12:51 |
Wat zullen anorexiapatiënten blij zijn met deze maatregel. ![]() | |
trovey | dinsdag 2 april 2013 @ 12:52 |
Neem meer vloerruimte in zo'n grote poot. ![]() | |
Luigi | dinsdag 2 april 2013 @ 12:53 |
Echt, wat gunnen we elkaar toch veel tegenwoordig he. Vroeger gingen we nog wel eens uit van het gemiddelde, de volgende mazzel jij weer of de volgende keer heeft een ander weer pech. Tegenwoordig zitten we hele dagen te berekenen of we vooral niks te kort komen of dat een ander niet meer voordeeltjes heeft dan ons... Wat een sneu volkje zijn we geworden. | |
#ANONIEM | dinsdag 2 april 2013 @ 12:55 |
Je moet ook meer eten dan een kort persoon = ook duurder. Natuurlijke selectie heet dit. | |
Basp1 | dinsdag 2 april 2013 @ 12:56 |
We zijn vervallen tot de homo economicus onder druk van de noeconservatieve golf. ![]() | |
Xa1pt | dinsdag 2 april 2013 @ 12:57 |
Dit dus. | |
Luigi | dinsdag 2 april 2013 @ 13:00 |
Ik zit nog te wachten op een app die je real-time laat zien hoe economisch winstgevend jij bent. Dus dat je op je vrije dag diep het rood in schiet en als je op vrijdag een uurtje doorgaat voor de baas dat je dan dik in het groen zit. En dat kun je dan mooi op je Facebook zetten! En mensen die een week lang in het rood zitten moeten voor straf een rondje om het park doen. | |
hugecooll | dinsdag 2 april 2013 @ 13:02 |
Naja als je ervan uitgaat dat normaal gesproken iedereen dezelfde prijs voor een ticket betaalt, dan kan je ervan uitgaan dat je als man meer moet betalen dan een vrouw en als langer dan gemiddelde man meer moet betalen dan een gemiddelde man. Ongeacht of je dus overgewicht hebt, zul je als lange man behoorlijk meer betalen dan nu. | |
Luigi | dinsdag 2 april 2013 @ 13:04 |
Krijg je trouwens voor die meerprijs wél een fatsoenlijke zitplaats als je 150 kilo weegt? | |
FANNvanhetlaatsteuur | dinsdag 2 april 2013 @ 13:05 |
Ik weet niet of ik dit nou een goed of een slecht plan moet vinden eigenlijk. Was het al niet zo, dat zéér zware mensen die eigenlijk twee plaatsen nodig hadden ook 2 plaatsen moeten betalen? | |
Xa1pt | dinsdag 2 april 2013 @ 13:06 |
Ik vind het een prachtig concept en weet wel zeker dat dit flink aan gaat slaan. Waar kan ik je steunen? ![]() | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 13:10 |
Vast niet. Betaal je toch gewoon per zitplaats EN gewicht? | |
ShaoliN | dinsdag 2 april 2013 @ 13:10 |
Leuk als je 2 meter en redelijk atletisch bent. Betaal je toch al gauw 100 euro meer dan andere. | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 13:11 |
Het is ook geen straf. | |
bluemoon23 | dinsdag 2 april 2013 @ 13:11 |
En als de helicopter te "zwaar" is dan mag er een passagier niet mee ![]() Wat dat betreft is het wel raar dat er bij passagiersvliegtuigen blijkbaar altijd nog met gemiddelde gewichten wordt gerekend, dat kan natuurlijk met tientallen kilo`s varieren per passagier. | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 13:13 |
Het is geen straf... Hoe meer gewicht in het vliegtuig, hoe meer het vervoer kost. Logisch dus dat er ook naar gewicht gekeken wordt. Het is alleen heel vreemd dat baggage extreem duur is per kg, waar mensen als 1 gezien worden. Dat zou je beter kunnen uitsmeren lijkt mij. | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 13:14 |
Vrouwen worden gestraft vanwege de hoeveelheid baggage... ![]() | |
novel | dinsdag 2 april 2013 @ 13:14 |
En dan worden alle passagiers in het openbaar gewogen? Of moet dat in een afgezonderd hokje? Hilarisch. | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 13:14 |
Ja, maar 20 kg per persoon wel... En laat jij nu slechts voor één persoon af moeten rekenen. | |
Luigi | dinsdag 2 april 2013 @ 13:15 |
En als ik 100 kilo weeg en ik neem maar 2 kilo bagage mee? ![]() | |
mvdejong | dinsdag 2 april 2013 @ 13:16 |
Je zou nog wat anders moeten uitsmeren. Reken namelijk maar eens uit hoeveel gewicht van het totale vliegtuig (enkele honderden tonnen) per passagier meevliegt, en welk percentage die 10 kg overgewicht daarvan vormt. Maar ja, als je dat daadwerkelijk zou indiceren, dan is de "overgewicht-toeslag" een paar cent. | |
#ANONIEM | dinsdag 2 april 2013 @ 13:16 |
Als piloot vind ik dit wel een goed idee, krijg dat ding soms nauwelijks om hoog ![]() | |
trovey | dinsdag 2 april 2013 @ 13:16 |
Benen amputeren en er daarna weer aanzetten. ![]() | |
Weltschmerz | dinsdag 2 april 2013 @ 13:18 |
Ik denk dat bij een vleigtuig vooral het probleem is dat die bij zware belading de flaps een tikje in de stijgstand moet hebben staan om rechtuit te vliegen, en dan zit je buiten de marges van optimale aerodynamica. | |
niels0 | dinsdag 2 april 2013 @ 13:19 |
Vrachtruim. ![]() | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 13:19 |
Wat heeft dat nou met gunnen te maken? Het gaat er gewoon om dat je betaalt naar gebruik. Dat werkt tegenwoordig overal zo. Dat noemen ze dan "de vervuiler betaalt". Prima. Ik betaal ook meer voor mijn zware auto, (veel) meer voor mijn electriciteitsaansluiting van de woning (want veel zware groepen), per keer dat ik de kliko aan de straat zet. En ik betaal ook meer als ik weer eens meer baggage bij heb. Nou ja... logisch, al is de prijs die daarvoor wordt gerekend idioot. | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 13:21 |
Zou ook moeten vind ik. Dus bij mensen die niet op één stoel passen twee stoelen, wat prima haalbaar is als je per zetel en per kg betaalt. | |
bluemoon23 | dinsdag 2 april 2013 @ 13:22 |
@Weltscherz Er moet toch ook berekend worden hoeveel brandstof er nodig is ? Als er uit word gegaan van 75kg per persoon (ik noem maar wat) en het is in werkelijk 90 kg, dan scheelt dat bij 400 passagiers toch 6000 kg extra gewicht | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 13:22 |
Nee, dat ligt nog heel gevoelig. Dus dan wordt zo iemand ergens in het vliegtuig gezet waar hij/zij delen van de stoel van de persoon daarnaast opslokt. Wat natuurlijk voor niemand een goede oplossing is. | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 13:23 |
Ja, en je kan dan ook niet fatsoenlijk in een Ferrari rijden. Life's a bitch! Maar je doet het dan weer wel goed bij de vrouwen, dus alleen al dat lijkt mij die 100 euro weer waard. ![]() | |
Insomnia_ | dinsdag 2 april 2013 @ 13:24 |
sowieso dat ik dan gewoon whiskey en sinaasappel dieet ga oor t vliegen | |
Xa1pt | dinsdag 2 april 2013 @ 13:24 |
Of iemand nu 70 of 120 kilo weegt maakt op het totale gewicht van een vliegtuig nauwelijks tot niets uit. Het heeft dan ook niets met het belastbare gewicht te maken. | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 13:24 |
Waarom niet het geheel bekijken? Dus weinig baggage is dan weer korting. Lijkt mij prima. Mag ik 29 kg baggage mee voor dezelfde prijs! Hoera! | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 13:25 |
Als ze een manier bedenken om de vleugels achter te laten moeten ze dat ook zeker doen. | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 13:26 |
Bij Pfizer hebben ze daar een oplossing voor... | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 13:27 |
Waarom betaal je dan honderden euro's voor wat extra kg baggage? | |
Xa1pt | dinsdag 2 april 2013 @ 13:27 |
Geen idee. ![]() | |
DroogDok | dinsdag 2 april 2013 @ 13:28 |
Blijkbaar scheelt het best veel: Als zo'n kist per jaar 600 vluchten maakt scheelt het 56 liter per stoel, per kilo, per vlucht. | |
Eyjafjallajoekull | dinsdag 2 april 2013 @ 13:30 |
Eerst even schijten, daarna even kokhalzen voordat je incheckt. Toch weer 2 kilo lichter als je mazzel hebt. | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 13:31 |
Deels natuurlijk omdat woekerprijzen voor baggage een methode is om extra te verdienen, maar ook deels omdat die paar kg extra toch weldegelijk een significante meerprijs ter zake van het verbruik oplevert. | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 13:32 |
Alles beter dan die figuren die tien lagen kleding aantrekken om de heffing voor de bagage te ontlopen. | |
johannes_vermeer | dinsdag 2 april 2013 @ 13:32 |
Dan kan Jan Boskamp al die tripjes naar Barcelona en Manchester nooit meer betalen. | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 13:33 |
Nou, die heeft nog wel wat centjes liggen die nog niet in de wasmachine geweest zijn, toch? | |
Eyjafjallajoekull | dinsdag 2 april 2013 @ 13:33 |
Voordeel is wel dat er misschien minder vatsige Amerikanen naar Europa komen. Dat verbeterd ook weer het straatbeeld hier. | |
Doodloper | dinsdag 2 april 2013 @ 13:36 |
Je gebruikt meer eten, meer shampoo, meer water om jezelf te wassen, je hebt misschien duurdere kleren, je hebt als je erg lang bent een extra duur bed met dure dekens, je handdoeken slijten sneller, etc. Dat alles is geen enkel probleem maar als je ook wat extra moet betalen voor het vliegtuig dan is het ineens wel een probleem? Overigens is het privé in je auto altijd al zo: ik ben voor dezelfde rit minder aan benzine kwijt dan iemand van 120 kilo. | |
Xa1pt | dinsdag 2 april 2013 @ 13:37 |
Ja, op jaarbasis tikt dat wel aan. Maar als je dat per individu gaat belasten hebben we het eerder over centen dan over euro's gok ik. | |
Dennis101 | dinsdag 2 april 2013 @ 13:42 |
Je voorbeelden slaan nergens op, waarom zou een lang iemand meer shampoo gebruiken ![]() Verder kan je natuurlijk wel bij alles door gaan rekenen, taxi's, bussen, treinen, waar ga je de grens trekken? | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 13:44 |
56 liter per stoel, per vlucht per KG. Centen? Rly? | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 13:45 |
Plek met meer beenruimte kan je op heel veel vluchten kopen... | |
hugecooll | dinsdag 2 april 2013 @ 13:45 |
Eigenlijk moeten langere mensen dus ook meer verdienen / een hogere uitkering krijgen | |
DroogDok | dinsdag 2 april 2013 @ 13:45 |
Op kerosine zit ook accijns toch tegenwoordig? | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 13:46 |
Nee. Maar het is ook niet een cent per liter, of dacht jij van wel? | |
niels0 | dinsdag 2 april 2013 @ 13:47 |
Ja, Jet A 1 fuel totaal iets van 2 Euro de liter. | |
hugecooll | dinsdag 2 april 2013 @ 13:47 |
DroogDok | dinsdag 2 april 2013 @ 13:48 |
Nee, dacht van niet. | |
Basp1 | dinsdag 2 april 2013 @ 13:48 |
2 euro de liter op kerosiene dan zou niemand meer vliegen. ![]() | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 13:48 |
Ik dacht dat KLM in NL iets van ruim 50 ct betaalt per liter. Dat zou dus per kg 28 euro zijn... | |
DroogDok | dinsdag 2 april 2013 @ 13:48 |
Dat is langs de landingsbaan zeker? Je moet bij de onbemande pomp in een klein dorpje tanken. | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 13:50 |
Dat verklaart die vreemde landing van die Turken een tijdje terug... | |
niels0 | dinsdag 2 april 2013 @ 13:51 |
Die 2 euro / liter Jet A 1 is voor privevliegen. Wellicht betaalt KLM een stuk minder. AVGas is nog duurder. 3 euro / liter. Dit zijn de prijzen van Lelystad airport. | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 13:59 |
Ik heb nog even wat gebladerd, het zou zelfs rond de 70 ct de liter zitten. Kom je op bijna 40 euro per kg. En het is onterecht dat er per kg wordt gerekend? Dacht het niet! Eigenlijk is het van de zotte dat tot op heden dat nog niet is ingevoerd. | |
hugecooll | dinsdag 2 april 2013 @ 14:05 |
Want? | |
Operc | dinsdag 2 april 2013 @ 14:05 |
Nee, het scheelt 56 liter per kilo per vlucht, niet per stoel. Een vliegtuig waarin elke passagier 1 kilo extra weegt verbruikt per jaar 34.000 liter extra. Als je van die 600 vluchten uitgaat die jij noemt, kom je uit op die 56(,666666....) die jij noemt, maar dat is dus per vlucht. Niet per passagier. | |
Operc | dinsdag 2 april 2013 @ 14:06 |
Dat klopt, maar als je voortaan voordat je een trein of bus binnenstapt gewogen moet worden, is dat toch raar? Wat maakt vliegen anders? | |
hugecooll | dinsdag 2 april 2013 @ 14:08 |
Ook even bij de aanvraag van een uitkering, aangezien een licht iemand minder kost aan levensonderhoud dan een zwaarder iemand. Tabelletje erbij met bedragen per gewicht en gogogo | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 14:10 |
Het werkt direct kostprijsverhogend. | |
niels0 | dinsdag 2 april 2013 @ 14:10 |
Dat is niet helemaal waar. Ik met m'n 60Kg eet meer dan de meeste mensen van >100Kg. | |
Basp1 | dinsdag 2 april 2013 @ 14:12 |
Ben dan maar blij dat de rioolbelasting nog niet aan je inkopen gerelateerd worden. ![]() | |
hugecooll | dinsdag 2 april 2013 @ 14:16 |
Ja, en hoe! Bijna niks ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 2 april 2013 @ 14:16 |
Bizar plan, want lichaamsgewicht is niet alleen afhankelijk van overtollig vet. Iemand van 1.95 meter weegt al gauw meer dan iemand 1.60 meter. Ook een fijne of groffe lichaamsbouw kan veel verschil maken. En mensen kunnen ook meer wegen als gevolg van spiermassa. Voeg daarbij nog dat mensen ook zwaar kunnen worden vanwege ziekte, of een (lichamelijke) handicap. Al met al is het dus een discriminerend voorstel. Mensen voor een extra stoel laten betalen als ze aan één stoel niet genoeg hebben, is nog tot daar aan toe, maar iemand van 100 kilo (die prima een in een stoel past) meer laten betalen dan iemand van 70 kilo, is absurd. Ik zou sowieso niet willen vliegen met een maatschappij die kilo's gebruikt als eenheid, in plaats van mensen. Ik zit daar als mens, als persoon en als klant. Niet als enkele tientallen kilo's vlees. | |
Xa1pt | dinsdag 2 april 2013 @ 14:18 |
40 euro per kg per wat? | |
kingmob | dinsdag 2 april 2013 @ 14:20 |
Dat is geen 'complicatie' maar een gevolg, je weegt immers ook meer, dus er is niet oneerlijks aan. (ben zelf ook 1.90m). Het is geen vetboete ofzo. | |
hugecooll | dinsdag 2 april 2013 @ 14:21 |
Naja het is meer zo dat een vrouw gemiddeld een korting krijgt en een man extra moet betalen; die korting moet immers wel worden gecompenseerd. | |
Luigi | dinsdag 2 april 2013 @ 14:26 |
Ik vraag me af hoe naief je moet zijn als je denkt dat vliegen hierdoor goedkoper gaat worden? | |
kingmob | dinsdag 2 april 2013 @ 14:27 |
Ik zeg niet dat het een goed idee is, alleen dat het niet oneerlijk is als je geen vetzak bent maar toch zwaar. Ik gok dat als het er voor zorgde dat men goedkoper kon vliegen, menig prijsvechter dit al had gedaan. Maar je moet natuurlijk nog steeds overcapaciteit hebben omdat je van te voren niet weet hoe zwaar iedereen is en je nog steeds een beperkt aantal stoelen hebt. Bovendien betaal je enorm voor de inefficiëntie van een zitplek. Daarom kan je ook betrekkelijk veel bagage 'gratis' mee, het is de moeite niet om de kosten per passagier te verrekenen. | |
hugecooll | dinsdag 2 april 2013 @ 14:29 |
Och, als dit 'mocht' (wat ik eigenlijk betwijfel), dan zou een Aziaat vrijwel altijd minder betalen dan een Europeaan, een vrouw minder dan een man etc etc etc Als ik net zo comfortabel wil zitten als de gemiddelde vrouw moet ik ook al meer betalen. Ik krijg dus al minder comfort voor mijn geld | |
Dennis101 | dinsdag 2 april 2013 @ 14:29 |
Niemand durft zich hier aan te wagen omdat je een shitload aan kritiek over je heen krijgt. Je zal iedereen moeten gaan wegen en dat zal door veel mensen als vernederend gezien worden, nog los van dat een hoop mensen het oneerlijk zullen vinden. | |
kingmob | dinsdag 2 april 2013 @ 14:29 |
Zou niet weten waarom dit niet zou mogen. | |
hugecooll | dinsdag 2 april 2013 @ 14:30 |
Prijsdiscriminatie op het gebied van zowel geslacht als ras | |
Ener-G | dinsdag 2 april 2013 @ 14:34 |
Nu is het wel zo dat in de vliegtuigjes van Samoa een man of 12 gaat, en dan tikt het al harder aan als er mensen in zitten van 70-80 kilo, of 160. | |
kingmob | dinsdag 2 april 2013 @ 14:35 |
Gewicht is een aanvaardbaar motief natuurlijk, want het doet gewoon ter zake voor de kosten. Baby's mogen vaak ook goedkoper of zelfs gratis mee bijvoorbeeld, da's toch ook geen leeftijdsdiscriminatie ![]() | |
hugecooll | dinsdag 2 april 2013 @ 14:37 |
Mja, zo is het weigeren van Marokkanen in een discotheek ook direct risicoverlagend en zou je het een aanvaardbaar motief kunnen noemen | |
kingmob | dinsdag 2 april 2013 @ 14:42 |
Nee, dat is het niet. Zelfs al was het bewezen dat Marokkanen een verhoogd risico vormen, dan heeft een individu daar nog steeds niets mee te maken natuurlijk. Daar gaat de discussie over of zo'n caféhouder die vrijheid zou moeten hebben, maar het is sowieso discriminatie (je kan gelijk hebben en nog steeds discrimineren, daar gaat de discussie hier op Fok! altijd langs elkaar heen iig ![]() Gewicht is gewicht; meetbaar, individueel en van toepassing. | |
hugecooll | dinsdag 2 april 2013 @ 14:43 |
Huhu, het is wel meetbaar, maar verder kan een individu er weinig aan doen dat hij nu eenmaal groter en zwaarder is dan iemand van een ander ras of geslacht. Als je aan de ene kant hogere prijzen rekent, moet er aan de andere kant ook wel meer geld binnenkomen he, anders mag een blanke man standaard extra betalen voor allerlei zaken, terwijl hij niet een gelijk bedrag meer verdient. Een blanke man heeft dan standaard minder koopkracht dan bijvoorbeeld een Aziatische man. Straks moeten ze ook nog een hogere prijs betalen om een attractie in te mogen, omdat de attracties zijn gebouwd zodat er ook mensen van 1.90m inkunnen, wat dus weer duurder is dan een attractie waar alleen mensen tot 1.70m inkunnen. Zo kan je nog wel even doorgaan. Betalen naar overwicht vind ik wel kunnen, betalen naar gewicht is daarentegen belachelijk. | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 14:48 |
Ik zie inderdaad dat ik even op het verkeerde been gezet was, maar dan blijft staan dat ik vind dat net als met bagage het gewicht mee dient te tellen. Al maak je het zo dat je vanaf 100 kg reiziger + bagage per kg bij moet betalen. Kan mij het schelen.. | |
FreeShooter | dinsdag 2 april 2013 @ 14:48 |
Grappig dat een vliegmaatschappij uit Samoa hier mee komt. Jules: You remember Antwan Rockamora? Half-Black, half-Samoan, used to call him "Tony Rocky Horror"? Vincent: Yeah, maybe. Fat, right? Jules: I wouldn't go so far as to call the brother fat. I mean, he got a weight problem. What's the nigger gonna do, he's Samoan. | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 14:49 |
Dus? | |
hugecooll | dinsdag 2 april 2013 @ 14:49 |
Ja, maar bagage hoef je niet mee te nemen. Je kan ervoor kiezen om alleen handbagage mee te nemen, maar je kan in theorie ook een lading koffers mee willen nemen. Dat je daarvoor moet betalen is niet zo vreemd. Dat je door je afkomst en lengte 100kg weegt, maar verder geen overwicht hebt en toch extra moet betalen zou bezopen zijn. | |
#ANONIEM | dinsdag 2 april 2013 @ 14:50 |
Dus is het slecht. | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 14:50 |
En nu betaalt een vrouw doorgaans extra vanwege teveel bagage, terwijl ze gemiddeld minder gewicht toevoegen aan het vliegtuig... Hoe eerlijk is dat? | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 14:50 |
Wie heeft het over goedkoper worden? | |
kingmob | dinsdag 2 april 2013 @ 14:51 |
Je snapt iets niet geloof ik, of iemand er iets aan kan doen is niet echt van belang. Pedo's kunnen er ook niks aan doen dat ze pedo zijn, is het discriminatie om ze weg te houden bij werk dat met kinderen te maken heeft? Mongooltjes zijn nu eenmaal dommer, is hun stemrecht afnemen wegens handelingsonbekwaam discriminatie? Blinden kunnen er niks aan doen dat ze blind zijn, maar een rijbewijs geven? Need I go on? ![]() | |
Basp1 | dinsdag 2 april 2013 @ 14:51 |
Dan moet je die vrouw eens goed opvoeden en gewoon na de reis eens kijken wat er niet gedragen is dat mag de volgende keer dan niet meer mee. ![]() | |
hugecooll | dinsdag 2 april 2013 @ 14:53 |
Dat is eerlijk omdat dat niet bij de prijs van een vliegticket zit inbegrepen. Doorgaans zijn er ook meer mannen dan vrouwen die extra beenruimte nodig hebben en daarvoor moeten betalen. Ook niet echt eerlijk dan hè? | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 14:54 |
Ik zie niet in waarom ik met 25 kg bagage (totaal 98 kg) een toeslag moet krijgen vanwege teveel gewicht meenemen, terwijl iemand met 20 kg bagage die 100 kg weeg (dus ruim 20% extra gewicht toevoegt) niet hoeft te betalen. Dat vind ik nou absurd. | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 14:54 |
Onderscheid maken is per definitie slecht? | |
hugecooll | dinsdag 2 april 2013 @ 14:56 |
Omdat de vliegticketprijs wordt bepaald door gemiddelden. Je neemt overigens ook meer ruimte in | |
Straatcommando. | dinsdag 2 april 2013 @ 14:56 |
Er is een keer een vliegtuig gecrashed omdat er teveel (dikke?) mensen achterin zaten, het vliegtuig was dus uit balans, bleef met de neus omhoog vliegen en is gestalled ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 2 april 2013 @ 14:57 |
Discrimineren is wat mij betreft niet hetzelfde als onderscheid maken. Onderscheid maken is verder geen handeling. Discrimeren is een bepaalde daad, namelijk dat je de één anders behandelt dan de ander. | |
DonJames | dinsdag 2 april 2013 @ 14:57 |
Dat dus. Het hele voorstel heeft ook niks te maken met overgewicht. Het zal die luchtvaartmaatschappij aan hun reet roesten hoe of waarom mensen zwaarder worden. Mensen worden zwaarder, vliegtuigen hebben daarom meer brandstof nodig en dat berekenen ze door aan de veroorzakers. Ik zie het probleem niet (maar ik ben dan ook geen fatty). | |
DroogDok | dinsdag 2 april 2013 @ 14:58 |
Er staat "per vliegtuigstoel" dus per passagier. | |
Operc | dinsdag 2 april 2013 @ 15:02 |
Even de zin uit je oorspronkelijke post gequote: Het vliegtuig verbruikt dus 34.000 liter kerosine meer op jaarbasis als alle passagiers 1 kilo zwaarder worden. Ruim 56 liter per vlucht als je rekent met de schatting van 600 vluchten per jaar (voor dat vliegtuig.) Die ruim 56 liter moet dus nog gedeeld worden door het aantal kilo's zwaardere passagiers. Dat is 1 kilo per persoon, dus 56/aantal personen is het aantal liters dat het extra kost als 1 passagier 1 kilo zwaarder wordt. Het woord 'dat' is essentieel in de quote. Anders had je natuurlijk gelijk met de berekening van 56 liter per persoon/per vlucht/per kilo. | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 15:07 |
Ik betaal lachend extra voor de bagage van mijn vrouw, die er nl. dag in dag uit fantastisch uitziet. Dat is mij het geld wel waard. | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 15:08 |
Je begrijpt dat als je straks bij moet betalen boven een bepaald gewicht dat dan ook niet meer bij de prijs inbegrepen is? | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 15:09 |
Bagage kent geen gemiddeld gewicht? O? En meer ruimte is onzin. Of ik mijn trolley nog vol stop, of halfleeg laat... grofweg dezelfde ruimte. | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 15:09 |
Maar taalkundig wel! | |
DroogDok | dinsdag 2 april 2013 @ 15:11 |
Je zegt dus dat ze met "per vliegtuigstoel een kilo" bedoelen dat elke passagier een kilo zwaarder is, dus met 200 stoelen 200 kg extra? Als ik het nog eens terug lees heb je gelijk volgens mij. Dan slaat de maatregel bij nader inzien nergens op ![]() | |
Operc | dinsdag 2 april 2013 @ 15:14 |
Ik heb weinig verstand van vliegen, dus of ze het zo bedoelen weet ik niet, maar het staat er wel zo volgens mij. | |
Gia | dinsdag 2 april 2013 @ 15:16 |
Als je uitgaat van de normale prijs voor een gezonde BMI, dan vind ik dit best een goede maatregel. Stimuleert mensen om wat aan hun overgewicht te doen. Alleen moet het niet doorslaan in uithongeren/anorexia. Maar ik denk dat dat wel mee zal vallen. | |
#ANONIEM | dinsdag 2 april 2013 @ 15:18 |
Ik zie toch een verschil: ...aldus Van Dale. Het schil zit 'm wat mij betreft in het toepassen en in het ongeoorloofde. | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 15:18 |
Zoals ik al aangaf: bv tot 100 kg voor passagier + bagage is prijs X en dan per kg extra bijbetalen. | |
Ener-G | dinsdag 2 april 2013 @ 15:21 |
Nogmaals; Het gemiddelde vliegtuigje van Samoa Airways:![]() Waarbij je al heel snel aan gewichtlimieten zit waardoor je minder passagiers mee kan nemen en dus minder tickets per vliegtuig verkoopt. De vraag is niet of het slechts wat meer brandstof kost om van A naar B te vliegen, maar hoeveel mensen er uberhaupt mee kunnen. Dat is een enorm verschil met een airbus waar +200 passagiers in gaan. | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 15:25 |
Ook daar loop je natuurlijk wel op zeker moment tegen een grens aan. En met groeiend overgewicht (ik schrik mijzelf iedere keer weer de pleuris bij het consultatiebureau) lijkt mij dat ook bij die Airbus de grenzen in zicht zijn. | |
betyar | dinsdag 2 april 2013 @ 15:33 |
Dikke mensen worden niet gestraft en vrouwen wel? Eigen keus Eigen keus Voor de meeste mensen is overgewicht geen eigen keus. | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 15:50 |
Wat een slechte woordkeuze van mij. Maar verder is het wel duidelijk, nietwaar? Niet zo relevant. Het is nl. geen straf. Maar overigens... voor de meeste mensen is overgewicht WEL eigen keus. Althans, het vele vreten waardoor ze aan overgewicht leiden. Slechts in uitzonderingsgevallen is het onvermijdelijk. | |
niels0 | dinsdag 2 april 2013 @ 15:52 |
Britten Norman II Islander. Tot maximaal 9 passagiers. Maximaal startgewicht: 3000Kg. [ Bericht 2% gewijzigd door niels0 op 02-04-2013 16:03:58 ] | |
betyar | dinsdag 2 april 2013 @ 15:53 |
Hartstikke relevant, meer bagage meenemen is een vrije keus, een dure auto rijden, in een groot huis wonen ook. Waarom eten ze zoveel? Vaak is het een probleem dat verder gaat dan die zak chips die ze naar binnen werken. Beetje kortzichtig van je, dat vind ik jammer. | |
DonJames | dinsdag 2 april 2013 @ 15:55 |
Maar als je de prijsverhoging gaat doorberekenen in de ticketprijs voor iedereen is het ineens wél eerlijk? Het is volgens jou net zoveel mijn schuld dat jij die zak chips leegvreet, als je eigen schuld? | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 15:56 |
Nee, dat is helemaal niet zo kortzichting. Mensen nemen tegenwoordig geen verantwoordelijkheid meer voor hun eigen falen. Die zak chips is zwakheid. Kom op zeg... Alsof meer dan de helft van NL zo diep in de put zit dat ze geen zak chips kunnen laten staan. Ik ben ook niet zonder fouten, maar ik neem wel mijn verantwoordelijkheid. En als dat geld kost, jammer. Eigen schuld, enz. | |
betyar | dinsdag 2 april 2013 @ 15:58 |
Yep, mensen die te dik zijn zijn dat vaak niet zonder psychische of lichamelijke klachten, solidariteit is helaas ver te zoeken in onze maatschappij. | |
henkde_j | dinsdag 2 april 2013 @ 16:00 |
Waarom niet per persoon een maximum gewicht voor Bagage+lichaamsgewicht? laten we zeggen 100Kg Lichaamsgewicht 70Kg, 30Kg bagage Lichaamsgewicht 90Kg, 10Kg bagage enz | |
betyar | dinsdag 2 april 2013 @ 16:00 |
Njah, kijk naar het studenten stress topic, blijkbaar is de sociale druk zo hoog dat men er inderdaad niks aan kan doen. Het wordt een ander verhaal als mensen nergens om geven en zich te goed doen aan alles wat eetbaar is. Dat is niet te controleren en juist daardoor is dit idee waardeloos zodat mensen met klachten bespaard blijven. | |
DonJames | dinsdag 2 april 2013 @ 16:04 |
Ja dus? Allemaal hartstikke zielig, maar nog steeds zijn ze het zelf die die BigMac naar binnen schuiven. Ik doe dat niet. Niet bij hun, en ook niet bij mezelf. Waarom moet ik dan wél voor de extra kosten opdraaien? | |
betyar | dinsdag 2 april 2013 @ 16:08 |
En al die dikke mensen schuiven een BigMac naar binnen. Man kijk eens wat verder dan je eigen neus. Daarnaast zou een beetje solidariteit bij mensen geen kwaad kunnen. | |
waht | dinsdag 2 april 2013 @ 16:12 |
Dikke mensen mogen ook wel een solidair zijn met zichzelf door minder te eten en meer te bewegen. | |
betyar | dinsdag 2 april 2013 @ 16:18 |
En als ze dat door psychische en of lichamelijke klachten niet kunnen? Gevalletje pech gehad? Beetje jammer dat jij in het bijzonder bepaalde mensen weg wilt zetten, in het vervolg niet gaan janken als er weer een post voorbij komt waar jouw achtergrond wordt gepakt he. | |
DonJames | dinsdag 2 april 2013 @ 16:19 |
Nogmaals, dat zal allemaal best, maar IK kan er in elk gevál niets aan doen. Solidariteit voor mensen met een probleem dat ze willens en wetens zelf veroorzaakt hebben? Nou nee.. | |
betyar | dinsdag 2 april 2013 @ 16:23 |
Graag een bron dat ze bewust dik zijn en er vooral mee doorgaan omdat het zo fijn is. | |
waht | dinsdag 2 april 2013 @ 16:26 |
Jawel, ik ga keihard huilen en laat je bannen. | |
DonJames | dinsdag 2 april 2013 @ 16:26 |
Mensen met morbide obesitas vinden zichzelf eigenlijk gewoon best wel slank? ![]() Dat zeg ik nergens. Hangt er soms een vetkwab voor je ogen? Echt, je hebt ze niet helemaal op een rijtje, wel? | |
Basp1 | dinsdag 2 april 2013 @ 16:28 |
Waarom een bron als je gewoon kijkt naar de westerse wereld komt daar veel meer obeses voor als in de rest van de wereld. Dan kunnnen we weldegelijk aannemen dat de meeste obese niet erfelijk is maar juist door verkeerd gedrag veroorzaakt wordt. | |
Bombshell | dinsdag 2 april 2013 @ 16:28 |
Het zal al vaker gezegd zijn maar hoe doen ze dat met lange mensen die bv aan krachttraining doen. Ik ben 195 cm en weeg tegen de 100 kilo moet ik dan ook meer betalen.. Een klein dikkerdje zal net zo zwaar zijn denk. | |
waht | dinsdag 2 april 2013 @ 16:30 |
Maak het betyar niet te moeilijk mensen, dat is gewoon niet eerlijk. | |
betyar | dinsdag 2 april 2013 @ 16:30 |
Nogmaals, dikke mensen hebben vaak psychische en of lichamelijke klachten waardoor ze zo dik worden. Jij gaat ervan uit dat het hun eigen schuld is, als iets je eigen schuld is en je gaat ermee door vinden ze het fijn, net als roken anders hadden ze wel stappen ondernomen toen ze merkte dat die broek niet meer paste. | |
niels0 | dinsdag 2 april 2013 @ 16:30 |
Sportschool-types zouden helemaal niet mogen vliegen. ![]() | |
Bombshell | dinsdag 2 april 2013 @ 16:31 |
Tuurlijk wel wij kunnen terroristen overmeesteren | |
betyar | dinsdag 2 april 2013 @ 16:32 |
Moet jij niet ergens gaan zitten janken en klagen met je CIDI-vriendjes? | |
waht | dinsdag 2 april 2013 @ 16:33 |
Nee meneertje, het is veel leuker om jou hier te zien spartelen. | |
betyar | dinsdag 2 april 2013 @ 16:38 |
Ik spartel niet hoor, ik ben van mening dat men iets te gemakkelijk over dikke mensen praat. Geeft niks dat ze niet verder willen kijken dan hun eigen neus, of niet van die tunnelvisie willen afwijken. | |
DonJames | dinsdag 2 april 2013 @ 16:39 |
Dat is het ook. Wie doet die hand met daarin die hamburger naar die mond toe? Die persoon zelf, of ik? Wat een waardeloos argument, het één heeft niet zo veel met het ander te maken. Dat ze ermee doorgaan klopt, of ze het nou echt fijn vinden om te veel te roken of te eten, waarschijnlijk niet. Maar maakt dat uit? Nee natuurlijk. Of ze het nou fijn vinden of niet, IK kan ze niet doen stoppen en IK voer ze geen vette hap. Zelfs al zouden ze er niks aan kunnen doen (lekker makkelijk!), dan nog is het gewoon niet mijn probleem. | |
betyar | dinsdag 2 april 2013 @ 16:46 |
Oke, voor de laatste keer: Er zijn dikke mensen die er inderdaad geen reet om geven en zich heel de dag volproppen en er zijn dikke mensen die van alles proberen maar door psychische en of lichamelijke klachten er niks aan kunnen doen en professionele hulp nodig hebben. Die eerste groep hebben in mijn ogen nergens recht op, jammer dat ze misbruik maken van groep twee en zich daarachter verschuilen, hierdoor komt groep twee automatisch in de problemen want als je iemand kent die de boel besodemietert doet de gehele groep dat al gauw in je ogen. Door o.a. het uitkleden van de zorg kunnen deze mensen niet van deze zorg gebruik maken en daardoor in een neerwaartse spiraal belanden, kan jij daar iets aan doen? Nee, of je stemt op een partij die dit wel mogelijk maakt. Kunnen zij daar iets aan doen ? Nee, wat de mogelijkheid om er iets aan te doen is hun afgenomen. | |
DonJames | dinsdag 2 april 2013 @ 16:54 |
Je kan het blijven herhalen, maar je snapt nog steeds het punt niet. Het boeit me niet of ze zich expres volvreten of dat ze dat moeten van een stemmetje in hun hoofd. Het boeit me niet, aangezien de uitkomst hetzelfde is: ze zijn te zwaar en daardoor wordt vliegen duurder. En feit blijft dat ik, zij het door een ijzeren discipline, een snelle stofwisseling of een afkeur van chocola, gewoon NIET te dik ben. Je blijft maar herhalen dat sommige mensen er niets aan kunnen doen (ben ik het niet mee eens), maar feit blijft dat ik er in elk geval niks aan kan doen. Dus wens ik daar ook niet voor te betalen. De schuldvraag is niet interessant. Zware mensen kosten meer brandstof, dus zware mensen moeten daar een toeslag voor betalen. Is volstrekt logisch. | |
Gia | dinsdag 2 april 2013 @ 16:55 |
Zoiets, maar dan vanaf 75 kilo, dan zit je zo'n beetje op een gemiddelde van een normale man en vrouw. 80 kan ook nog. 100 is wat aan de ruime kant. Een vrouw van 100 kilo heeft al obesitas. | |
Me_Wesley | dinsdag 2 april 2013 @ 17:02 |
+ bagage staat er daarom ook ![]() | |
Operc | dinsdag 2 april 2013 @ 17:05 |
Laat ik eens een poging wagen. Ik ken je niet, maar als jij zegt dat je niet te dik bent geloof ik je daar in, want voor deze discussie boeit het niet. Wel geef je oorzaken aan waardoor jij niet te dik bent. Over de discipline zou je nog kunnen discussiëren, maar snelle stofwisseling en afkeur van chocola zijn toch eerder biologische oorzaken dan gedragsoorzaken. Jij hebt dus veel geluk met het feit dat je zonder moeite op een gezond gewicht zit en kunt blijven. Net zoals jij geluk kunt hebben met jouw lichaam, kunnen andere mensen pech hebben met dat van hun. Bijvoorbeeld door een trage stofwisseling, een omgekeerd argument van wat jij aanhaalt. Dat is echter geen reden om mensen extra te laten betalen. Want jij vind dat jij er niets aan kan doen dat jou stofwisseling snel is en dat je dus geen rekening hoeft te houden met anderen. Die anderen kunnen er niets aan doen dat hun stofwisseling traag is en hoeven dus (om jouw argumentatie maar te volgen) niet rekening te houden met jouw dunnere lichaam. Verder in het algemeen over solidariteit: ik denk dat in de maatschappij solidariteit nog best te vinden is, maar op FOK! is dat een beetje een taboe. ![]() | |
ShaoliN | dinsdag 2 april 2013 @ 17:09 |
Hehe. Dat is waar. + dat ze nu al jaren lang gratis bij de nooduitgang zijn geplaatst. Beetje genoegdoening daarvoor lijkt mij ook op zn plaats. | |
Red_85 | dinsdag 2 april 2013 @ 17:27 |
Godverdomme terecht ook. Vracht wordt ook betaald per kilo. Waarom passagiers niet? | |
Gia | dinsdag 2 april 2013 @ 17:48 |
Mwa, daar ben ik het niet mee eens. Ik vind dat iedereen evenveel bagage mee mag nemen. Heb je teveel bagage, betaal je extra, heb je teveel lichaam betaal je ook extra. Denk dat er een x-grootte aan bagageruimte is. Ik vind niet dat het van je gewicht af moet hangen hoeveel bagage je mee mag nemen. | |
DS4 | dinsdag 2 april 2013 @ 17:50 |
Mijn WTF momentje van vandaag... | |
waht | dinsdag 2 april 2013 @ 17:53 |
Volgens mij snap je de discussie niet helemaal. | |
Gia | dinsdag 2 april 2013 @ 17:55 |
Er zijn mensen die moeite hebben met aankomen, mijn jongste zoon, bijvoorbeeld. En je hebt mensen die om uiteenlopende redenen snel aankomen, zoals ik, bijvoorbeeld. Maar dat is geen excuus om dan maar de hoeveelheden te eten die mijn zoon weg werkt. Dan zou ik binnen een jaar over de 100, of nog veel meer wegen. Maar naar mijn mening zou je als dikkerd dan ook recht hebben op meer ruimte in het vliegtuig. | |
Mr.44 | dinsdag 2 april 2013 @ 17:56 |
waarom zou ik met een gezond gewicht meer moeten betalen? moet ik ondergewicht hebben om een normale prijs te betalen voor een reis? | |
Gia | dinsdag 2 april 2013 @ 17:58 |
Jawel hoor, jullie hebben het over een x-gewicht totaal. Bijv. Iemand van 65 kilo mag 35 kilo bagage meenemen, zonder bijbetaling. Iemand van 80 kilo maar 20 kilo bagage. Daar ben ik het niet mee eens. Nnm moet de toegestane hoeveelheid bagage niet afhangen van je lichaamsgewicht. | |
Operc | dinsdag 2 april 2013 @ 17:59 |
Dat zeg ik ook nergens. Ik probeer DonJames uit te leggen dat de willekeurigheden waar hij fysiek voordeel van heeft dezelfde willekeurigheden zijn die bij een ander fysiek nadeel in de hand spelen. En dat je uit solidariteit kunt zeggen: we helpen elkaar. | |
niels0 | dinsdag 2 april 2013 @ 18:00 |
Jij bent zwaarder dan ik dus kost je meer brandstof. 1 en 1 is 2. Overigens is mijn BMI perfect in orde. | |
Gia | dinsdag 2 april 2013 @ 18:04 |
Daar heb je wel gelijk in, maar er zijn zaken waar je extra voor moet betalen. Een kind dat een beugel moet, kostbaar geintje. Heb je mazzel als jouw kinderen dat niet hoeven. Kleding voor grote maten is duurder dan de standaard confectiekleding. Je kunt goede ogen hebben, of pech. Waarom kan dat met vliegen, bus mi ook, dan ook niet op gaan? Maar, dan ook meer plaats. Betaal je dubbel zoveel, dan ook twee stoelen. | |
novel | dinsdag 2 april 2013 @ 18:07 |
Omdat het om de zgn 'rechtvaardigheid' gaat dat mensen met meer gewicht meer brandstof verbruiken. Maar jouw reactie toont aan dat het eigenlijk meer gezien wordt als een rechtvaardige 'straf' voor ongezond gedrag. (wat dan gelegitimeerd wordt met brandstofverbruik) | |
Operc | dinsdag 2 april 2013 @ 18:11 |
Prima voorbeelden waarom een solidair zorgstelsel in Nederland een goede methode is om de zorg te regelen. Ik hoop dat we daar nog lang van mogen genieten. ![]() Omdat je in principe een waardeoordeel hangt aan een leefwijze en dat vind ik niet goed. Dat bestaat al, en daar gaat het dus juist niet om in dit topic. Het gaat hier puur om gewicht, niet om het huren van vierkante meters. | |
DonJames | dinsdag 2 april 2013 @ 19:04 |
Ook jij snapt mijn punt niet helemaal. Zoals ik al zei: het gaat me er helemaal niet om of je er iets aan kan doen of niet. Het punt is dat bepaalde fysieke kenmerken gewoon bepaalde specifieke kosten met zich meebrengen. Zo zal iemand van 2m10 niet in een economy class-stoel passen. Die zal een ruimere, en dus duurdere stoel moeten kopen. Is niets vreemds aan. Heb je een hele lichte huid, zal je veel meer zonnebrandcreme gebruiken dan een Nigeriaan. De Nigeriaan slikt zich echter weer arm aan vitamine D, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Bepaalde lichaamskenmerken brengen bepaalde (gerelateerde) extra kosten met zich mee, die niet door het collectief gedragen worden. Waarom dan in dit geval wel? | |
novel | dinsdag 2 april 2013 @ 19:15 |
Zou het niet leuker zijn als de meeste dingen geschikt zijn voor iedereen? Die vliegtuigstoelen mogen best groter. Dan heb ik, als 'normale', tenminste wat extra fatsoenlijke beweegruimte. Bovendien vraag ik me af of het zoveel goedkoper is als je alles krap gaat bemeten. Want dan moet je weer uitzonderingen maken. Allemaal bureacratie. En het leidt tot een toename aan azijnpissers. | |
DonJames | dinsdag 2 april 2013 @ 19:21 |
De vliegtuigstoelen waren ook geschikt voor iedereen! Dat wil iedereen wel. Het probleem is alleen dat bijna niemand daar extra voor wil betalen. Als jij voor 3 tientjes naar Barcelona kan vliegen doe je dat gewoon, en ga je niet 50 euro betalen voor een paar cm. extra beenruimte. Ik niet in elk geval. De bagage wordt nu al gewogen. Gewoon even plaatsnemen op die band, samen met je bagage. Maar die kosten de maatschappij tenminste niet zo veel geld.. | |
novel | dinsdag 2 april 2013 @ 19:23 |
Maar azijnpissers zijn wel slecht voor de gezondheid. Soort van meeroken. | |
DonJames | dinsdag 2 april 2013 @ 19:26 |
Tsja. Mensen die argumenten niet snappen en dan maar op de man gaan spelen kan ik me soms ook over opwinden. Zo hebben we allemaal wel wat. | |
xzaz | dinsdag 2 april 2013 @ 19:29 |
Daarnaast; dikke mensen nemen ook een relatief stukje veiligheid in...We hebben het hier over vliegtuigen he... [ Bericht 82% gewijzigd door xzaz op 02-04-2013 19:35:11 ] | |
novel | dinsdag 2 april 2013 @ 19:35 |
Jij speelt ook op de man. Alleen richt je je op anonieme personen uit groepen. Maar het is nog steeds 'persoonlijk' van toon. Btw. ik had het over azijnpissers en jij voelde je dus aangesproken | |
DonJames | dinsdag 2 april 2013 @ 19:39 |
Die quote ik even voor het nageslacht ![]() Zoek eerst even op wat "op de man spelen" bedoelt. Gedaan? Begrijp je nu dan dat het niet zo'n hele slimme opmerking was? Het is vrij duidelijk dat je mij bedoelt. Echt. | |
Operc | dinsdag 2 april 2013 @ 20:06 |
Je zegt zelf dat het je daar wel om gaat: En in mijn post die jij quote geef ik aan dat de zware mensen daar ook niet perse iets aan kunnen doen. (Sommige wel, maar goed, daar hebben we het al over gehad.) Dat kosten niet door het collectief gedragen worden, betekent niet dat dat niet een betere oplossing zou zijn. Ik vind zeker dat mensen van welke lengte dan ook, altijd in een normale stoel moeten kunnen, dus ook die mensen van 2m10 die jij noemt. Lengte kun je immers weinig aan doen. (Ja goed, het kán wel, maar je snapt wat ik bedoel.) Die stoelen moeten niet extra kosten enkel omdat iemand wat boven het lengte gemiddelde uitstijgt. Daarnaast doe je net alsof er gigantische verschillen in de vliegkosten zijn door het gewicht van mensen. Eerder in dit topic is al vastgesteld dat dat totale onzin is. | |
novel | dinsdag 2 april 2013 @ 20:06 |
Goh, en die vieze dikke mensen moeten denken dat het niet over hen gaat? En dat nageslacht ziet het in het licht van de geschiedenis. En die weten dan dat het paste in een periode waarin groepen zich slaafs tegen elkaar lieten opzetten. Zonder het grote patroon te zien. Bewaren dus! | |
DonJames | dinsdag 2 april 2013 @ 20:14 |
Nee, dat staat er gewoon niet! Ik heb reeds betoogd dat bepaalde kenmerken bepaalde extra kosten met zich meebrengen, ga je daar nog op in? Nog een voorbeeld: de Fiat Panda van een chubby gezin is door het gewicht 5% minder zuinig dan dezelfde Fiat Panda van een slank gezin. Waarom geven we het chubby gezin geen 5% korting bij de pomp? Het gaat natuurlijk om het principe. Ik wist niet dat jij vies en dik was, dus nee, ik heb het niet op de man gespeeld. Het zal allemaal best, maar het blijft een heerlijk domme opmerking. | |
Operc | dinsdag 2 april 2013 @ 20:22 |
Welles-nietes ga ik niet aan beginnen, dus jij je zin. ![]() Ik heb al aangegeven dat het feit dat iets op dit moment op een bepaalde manier geregeld wordt, niet wil zeggen dat dat de beste manier is. Omdat we dat niet zo geregeld hebben. In de toekomst hoeft dit van mij ook niet, omdat ik van mening ben dat je beter gezonde en duurzame vervoermiddelen kunt promoten dan autorijden. Benzinekorting past wat mij betreft niet in die gedachte. | |
DonJames | dinsdag 2 april 2013 @ 20:24 |
Fijn dat je je eigen punt binnen dezelfde post even onderuit schopt, hoef ik het niet meer te doen. | |
Operc | dinsdag 2 april 2013 @ 20:29 |
ah, ik begrijp de verwarring. Het lijkt alsof de twee punten met elkaar in tegenspraak zijn, maar dat is niet zo. Het eerste punt gaat erover dat omdat iets op dit moment op een bepaalde manier werkt, dat niet perse de best mogelijke manier is. Je stelt daarna een vraag over waarom we iets op dit moment niet doen. Het korte antwoord is: Omdat dat nooit is afgesproken. Aan de hand van mijn eerdere opmerking zou je kunnen denken dat dat een rechtvaardiging is waarom het goed is dat we dat gezin geen korting geven. Dat zeg ik niet. Ik geef daarna een argumentatie waarom ik wel vind dat het goed is dat we dat gezin geen korting geven. Snap je het nu beter? ![]() | |
hugecooll | dinsdag 2 april 2013 @ 20:30 |
Wel mooi eigenlijk. Als minder mensen tickets kopen om dat dan met terugwerkende kracht door te rekenen in de ticketprijs; het kost immers meer per persoon dan wanneer het vliegtuig vol had gezeten | |
Operc | dinsdag 2 april 2013 @ 20:32 |
Haha, ja dat klopt ![]() Als je toch pas aan de balie moet betalen (dan weet je immers hoeveel jij + bagage weegt) dan kunnen ze zoiets ook invoeren ja. Dan wordt het meer "We moeten voor deze vlucht 10.000 euro hebben en die kosten gaan we verdelen naar ratio." | |
DonJames | dinsdag 2 april 2013 @ 20:35 |
Zeker. Jij wil graag zo veel mogelijk kosten ten laste van het collectief brengen (op enkele zaken na), en ik wil het tegenovergestelde. Daar zal je je redenen voor hebben. | |
Operc | dinsdag 2 april 2013 @ 20:38 |
Top ![]() | |
novel | dinsdag 2 april 2013 @ 20:42 |
![]() | |
novel | dinsdag 2 april 2013 @ 20:49 |
Kijk, dat is nou precies het verschilt tussen ons: ik denk niet alleen aan mezelf. [..] Ja, doe je best maar. Wanhoopspoging ![]() | |
nikk | dinsdag 2 april 2013 @ 21:33 |
Dan snap je niet helemaal hoe het boekingssyteem van een luchtvaartmaatschappij werkt. De reden waarom dit nieuw is is simpel. De brandstofkosten waren tot zo'n tien jaar geleden niet zo'n probleem. Bovendien was de concurrentie een stuk minder. Prima maatregel. | |
MouzurX | dinsdag 2 april 2013 @ 21:38 |
Die duizenden mensen die schildklierproblemen hebben.... of naja duizenden mensen die gewoon te dik zijn en die enkelen die schildklierproblemen hebben. | |
penny-wise | woensdag 3 april 2013 @ 10:27 |
Maakt niet uit hoeveel. Die enkelen moeten wel betalen terwijl ze er om medische redenen niks aan kunnen doen. En als jij extra zou moeten betalen, zou jij je ook beledigd/gediscrimineerd voelen. | |
niels0 | woensdag 3 april 2013 @ 10:44 |
Dikke mensen moeten gewoon overal extra voor belast worden vind ik. Ze staan in de weg, zijn langzaam, zijn lelijk, vergen meer van moeder aarde, zorgen voor hogere zorgkosten, kosten meer energie om te vervoeren etc. Zal ze leren zich zo vol te stouwen. | |
Xtreem | woensdag 3 april 2013 @ 10:49 |
Wacht, dus jij vindt het eerlijk dat als 1 persoon -om welke reden dan ook- een veel grotere kostenpost is voor het bedrijf, dat alle andere klanten daarvoor mee moeten betalen? Dus omdat jouw buurman meer afval produceert, is het eerlijk dat jouw afvalheffing omhoog gaat? | |
Xtreem | woensdag 3 april 2013 @ 10:50 |
3 opties voor de airlines Ik ben lang en zwaarder dan de gemiddelde Nederlander, maar ik vind dit een puik plan! | |
penny-wise | woensdag 3 april 2013 @ 10:53 |
Ik heb het over medische redenen waar je niks aan kan doen. Als je je hele leven vol zit te vreten dan mag je idd meer betalen. Als het zover komt, dan zal de betreffende persoon vast wel een bewijs van de dokter kunnen overleggen bij de incheckbalie om onder de extra kosten uit te komen. | |
Xtreem | woensdag 3 april 2013 @ 10:56 |
Wat een onzin. Ik ben lang door medische redenen, moet ik dan ook korting krijgen? De KLM heeft toch niets te maken met de redenen... Het is deze enorme "oh, jij bent zielig" drang die Nederland naar de afgrond brengt... | |
penny-wise | woensdag 3 april 2013 @ 11:05 |
Tjeemig zeg, wat is dat nou voor argument. Lang door medische redenen ![]() Hier in NL wordt tenminste rekening gehouden met gehandicapten/zieken. Heeft niks met jouw laatste opmerking te maken. Wacht maar tot je zelf iets overkomt, dan wil ik je wel eens horen... ![]() | |
IntensiveGary | woensdag 3 april 2013 @ 12:03 |
Het wil maar niet doordringen dat je dit los moet kunnen zien van het 'zielig' zijn van mensen met overgewicht. Mensen die lang zijn moeten ook al meer betalen omdat ze stoelen met meer beenruimte nodig hebben, bijvoorbeeld. DS4's idee van x aantal kilo's plus bagage p.p. zijn vrij, daarboven moet je bijbetalen, klinkt mij uitstekend in de oren. Meteen doen. En dat zeg ik, met mijn 1.80, schommelend - afhankelijk van het seizoen - tussen de 95 en 110 kilo. Ik zie hier de usual suspects alweer pagina's lang mekkeren over "jamaar ziiiieeeeeligggg, psychische problemen, schildklierafwijkingen, erfelijk belast" en meer van dat moois. So? Zeker het medische deel is maar een klein deel van de problemen. Bij het grootste deel van de te zware mensen gaat het om te veel eten en/of te weinig bewegen. Ben van huis uit breed geschouderd en zie er dan ook het best uit als ik rond de 80 tot 85 kilo weeg. Toch ben ik zwaarder. Waarom? Omdat ik ontzettend houd van lekker eten en drinken en dat dan ook te veel doe. Mijn keuze, mijn verantwoordelijkheid. Mijn vriendin is een ontzettende health freak, vegetarisch, is yogalerares enzovoort en weegt 55 kilo. Die zal dus minder betalen voor een ticket. En zo compenseert dat weer met mijn meerkosten. Oh kut, nu discrimineer ik de single dikkerds.... ![]() ![]() Feit is, je kunt dit allemaal terugbrengen naar kosten per kilo en die kun je één op één omzetten naar je passagiers. Daar hoeft helemaal geen sociale component in te zitten. Iemand die te lang of te zwaar is, betaalt meer. Logisch, want hij kost ook meer. Punt. | |
nikk | woensdag 3 april 2013 @ 12:40 |
Dit. | |
penny-wise | woensdag 3 april 2013 @ 13:10 |
Als je lang bent is het je vrije keus om meer te betalen voor een betere stoel, word je niet toe tot verplicht.. [ Bericht 0% gewijzigd door penny-wise op 03-04-2013 13:30:46 ] | |
IntensiveGary | woensdag 3 april 2013 @ 13:43 |
Er wordt je geen pistool op je hoofd gezet, nee. Maar als je langer bent dan pakweg 1.90 is het écht niet te doen om een standaard plek te nemen. Zeker op een lange vlucht niet. Daar heb ik het met mijn 1.80 al moeilijk. Maar om even terug te komen op gewicht; nogmaals DS4's idee: x aantal kilo's mens en bagage zijn vrij. Daarboven betaal je bij. Ik zie het probleem niet. Ook op sociaal vlak niet. Als je te zwaar bent is dat echt geen probleem. Je bent alleen iets duurder in 't vervoer. | |
penny-wise | woensdag 3 april 2013 @ 13:46 |
Mwoah, ben zelf ook 1.90 en voor een vlucht van hooguit 3 uur is het wel vol te houden. Ga je naar de VS oid, dan zijn de zitplaatsen sowieso ruimer. Maar toch stoot je bepaalde mensen tegen het hoofd met die regel over extra gewicht helaas.. | |
IntensiveGary | woensdag 3 april 2013 @ 13:58 |
Dat is - wat mij betreft dan - het probleem van hen die zich gekwetst voelen. Vervoer kost een x-bedrag per kilo en dat kun je één op éen doorberekenen. Dat is niet persoonlijk, maar puur zakelijk. Als je gewicht een gevoelig onderwerp voor je is, dan moet je er iets aan doen. Niet afwentelen op anderen. Ik zit er in ieder geval niet mee als mijn ticket een paar tientjes duurder is. Zal er niet minder om van mijn biefstukje genieten ;-) |