Bron: http://www.nu.nl/media/3366399/nederland-1-wordt-npo-1.htmlquote:'Nederland 1 wordt NPO 1'
De publieke televisie- en radiozenders ondergaan een naamswijziging. Daarbij wordt Nederland 1 veranderd in 'NPO 1' en gaat Radio 2 'NPO Radio 2' heten.
Dat meldt de De Telegraaf dinsdag. Wanneer de wijzigingen worden doorgevoerd is nog onduidelijk. De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) kocht een jaar geleden voor 100.000 euro de URL npo.nl over van de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie.
Een woordvoerster laat weten dat de NPO met de naamswijziging 'herkenbaar en vindbaar' wil blijven. "Dat kan het beste met de letters NPO."
De naamsverandering stuit op weerstand bij enkele omroepbazen die anoniem willen blijven. Ze vragen zich vooral af voor welk probleem het een oplossing is.
"We moeten 300 miljoen bezuinigen. Honderden mensen raken hun baan kwijt. En hier wordt geld gespendeerd aan een actie die volkomen overbodig is. Nederland 1 is momenteel al de best bekeken zender van ons land. Dit kun je toch aan niemand uitleggen."
Naar goed voorbeeld van de BBC?quote:Op dinsdag 12 maart 2013 08:38 schreef Elfletterig het volgende:
Matige 1-aprilgrap of zouden ze dit bezopen plan echt gaan uitvoeren?
[..]
Bron: http://www.nu.nl/media/3366399/nederland-1-wordt-npo-1.html
Ik heb eigenlijk maar één vraag: waarom?
Lijkt me echt, want als je naar npo.nl gaat kom je daadwerkelijk uit op de site van de publieke omroep.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 08:38 schreef Elfletterig het volgende:
Matige 1-aprilgrap of zouden ze dit bezopen plan echt gaan uitvoeren?
De BBC heet al 300 jaar zo. En waarom zouden we persé andere landen moeten nadoen?quote:
Dat zet dat domein hebben gekocht, was al langer bekend.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 08:44 schreef TheWhitePrinceOfBel-Air het volgende:
[..]
Lijkt me echt, want als je naar npo.nl gaat kom je daadwerkelijk uit op de site van de publieke omroep.
Gewoon, omdat het kan. Om vervolgens te huilen dat ze te weinig geld krijgen en kinderprogramma's moeten schrappen.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 08:38 schreef Elfletterig het volgende:
Misschien kunnen we een online petitie tegen deze waanzin beginnen.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 08:47 schreef mstx het volgende:
[..]
Gewoon, omdat het kan. Om vervolgens te huilen dat ze te weinig geld krijgen en kinderprogramma's moeten schrappen.
Vast. Ontwerp nieuwe logo's (wat al die omroepen sowieso te vaak doen) reclamecampagnes, al het briefpapier dat de container in kan etc..quote:Op dinsdag 12 maart 2013 08:48 schreef Luigi het volgende:
Het blijft natuurlijk niet bij die ene ton voor het domein naam, een complete naamswijziging voor zo'n organisatie invoeren en doorvoeren kost wel een veelvoud daarvan vrees ik.
Ik had inderdaad moeite om Nederland 1 te vinden op mijn televisie en internetquote:Een woordvoerster laat weten dat de NPO met de naamswijziging 'herkenbaar en vindbaar' wil blijven. "Dat kan het beste met de letters NPO."
werkgelegenheid!quote:Op dinsdag 12 maart 2013 08:52 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Vast. Ontwerp nieuwe logo's (wat al die omroepen sowieso te vaak doen) reclamecampagnes, al het briefpapier dat de container in kan etc..
Ik gok helaas van niet. Voor een 1 aprilgrap koop je toch geen url van 100.000,- aan? Of Nederlandse Postduivenhouders Organisatie moet al een jaar lang in het complot zitten.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 08:54 schreef Pheno het volgende:
[..]
werkgelegenheid!
Maar ik gok op een 1 april. Want grappig hihaho...
Voor een 1-aprilgrap is alles wel érg gedetailleerd uitgewerkt. Zo zijn in elk geval de volgende domeinen geregistreerd:quote:Op dinsdag 12 maart 2013 08:54 schreef Pheno het volgende:
[..]
werkgelegenheid!
Maar ik gok op een 1 april. Want grappig hihaho...
Want dat kost enorm veel werk en geld, wat domeintjes claimenquote:Op dinsdag 12 maart 2013 08:56 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Voor een 1-aprilgrap is alles wel érg gedetailleerd uitgewerkt. Zo zijn in elk geval de volgende domeinen geregistreerd:
npotv.nl
npo1.nl
npo2.nl
npo3.nl
npo24.nl
nporadio.nl
nporadio1.nl
nporadio2.nl
nporadio3.nl
npo3fm.nl
nporadio4.nl
nporadio5.nl
nporadio6.nl
npofunx.nl
Ja, als ik Nederland 1 hoor denk ik echt altijd "waar zouden ze het toch over hebben?" en "op welk zendernummer zou dit eigenlijk zitten?"quote:Een woordvoerster laat weten dat de NPO met de naamswijziging 'herkenbaar en vindbaar' wil blijven. "Dat kan het beste met de letters NPO."
Dat is al tijden zo, omdat NPO nou eenmaal voor Nederlandse Publieke Omroep staat.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 08:44 schreef TheWhitePrinceOfBel-Air het volgende:
[..]
Lijkt me echt, want als je naar npo.nl gaat kom je daadwerkelijk uit op de site van de publieke omroep.
Half miljoentje verder ben je zo denk ik.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 09:21 schreef alors het volgende:
Die gozer is nu op RADIO1 En hij lult wat over dat de PO nu niet herkenbaar genoeg is op internet met de programma's die online worden bekeken. Dan zien mensen die duidelijk genoeg dat het programma's van de PO zijn.
Het kost ook al 93.000 euro om alle namen overal te veranderen, logo's e.d. Dus dat is al bijna 2 ton, en daarna moet er ongetwijfeld nog een dure campagne komen om mensen aan hun verstand te peuteren dat het nu allemaal veranderd is. Gelukkig hoeft de PO verder niet te bezuinigen.
Juist het feit dat er afzonderlijke omroepen zijn die zich allemaal op hun manier profileren, maakt het nog eens extra bizar dat ook de overkoepelende NPO zich gaat profileren.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 09:29 schreef Re het volgende:
we hebben dan ook een belachelijk systeem in nederland met verschillende omroep organisaties, gaan die dan ook verdwijnen of komt dat onder de vlag van de NPO?
NPO staat ook voor Nationaal Programma Ouderenzorg, Nederlandse Postduivenhouders Organisatie, Neuropsychologisch onderzoek, Natuurlijk Platteland Oost, Nederlands Politie Orkest & nog enkele bedrijfsnamen.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 09:20 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Dat is al tijden zo, omdat NPO nou eenmaal voor Nederlandse Publieke Omroep staat.
Ja, maar ze hebben vorig jaar dat domein al gekocht van de Nederlanse Postduivenhouders Organisatie.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 09:50 schreef TheWhitePrinceOfBel-Air het volgende:
[..]
NPO staat ook voor Nationaal Programma Ouderenzorg, Nederlandse Postduivenhouders Organisatie, Neuropsychologisch onderzoek, Natuurlijk Platteland Oost, Nederlands Politie Orkest & nog enkele bedrijfsnamen.
vermoedelijk wil men langzaam af van allerhande verschillende uitzendorganisaties met verschillende besturen, die hooguit een zender delen.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 08:38 schreef Elfletterig het volgende:
Wat is er kostbaar aan?quote:Op dinsdag 12 maart 2013 09:56 schreef Ferdo het volgende:
Ik mag hopen dat dit gewoon een (kostbare) 1-aprilgrap is. Anders is het gewoon een triest plan.
Dat de NPO bestaat en dat ze hun domein npo.nl registreren, is verder geen probleem. Het gaat nu om de zendernamen van radio- en tv-zenders. Er is geen enkele noodzaak om die uit te breiden met de term NPO. Als je in Nederland over "Radio 1" praat, heb je het automatisch over de publieke zender die nieuws uitzendt. Er is in Nederland maar één Radio 1. Andere zenders mogen die naam niet voeren.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 09:53 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Ja, maar ze hebben vorig jaar dat domein al gekocht van de Nederlanse Postduivenhouders Organisatie.
Wat ik wil zeggen, is dat NPO al decennia de afkorting is voor de Nederlandse Publieke Omroep. Dus niet iets dat voor deze eventuele transformatie bedacht is, waardoor het logisch is dat npo.nl al geregistreerd is door de publieke omroep en je daaruit dus niet kan afleiden of deze naamsverandering echt doorgevoerd gaat worden.
Lees eens waar ik op reageer en wat ik zeg.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 10:01 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat de NPO bestaat en dat ze hun domein npo.nl registreren, is verder geen probleem. Het gaat nu om de zendernamen van radio- en tv-zenders. Er is geen enkele noodzaak om die uit te breiden met de term NPO. Als je in Nederland over "Radio 1" praat, heb je het automatisch over de publieke zender die nieuws uitzendt. Er is in Nederland maar één Radio 1. Andere zenders mogen die naam niet voeren.
En wat betreft tv-zenders is het nog absurder. Die hebben nooit anders geheten dan Nederland 1, 2 en 3. Zelfs de laatste bestaat alweer 25 jaar. Als ik "Nederland 2" zeg, zonder verdere context, weet iedereen dat ik het over de tweede televisiezender heb. Er is dus totaal geen noodzaak voor de NPO om zich nadrukkelijker te profileren.
Zie je morgen al groot Ahold Albert Heijn, Ahold Etos op de gevel van de supermarkt en drogist staan? Totaal niet nodig. Iedereen weet dat Albert Heijn een supermarktketen is. Het moederconcern hoeft zich niet nog eens afzonderlijk te manifesteren.
Ook al gelezen op Twitter: Rijkswaterstaat wil de A2 hernoemen naar "Rijkswaterstaat 2"
Ik haak aan bij wat je zegt. Misschien had ik je post niet moeten citeren, omdat je nu een reactie op jouw opmerkingen verwachtte. Ik wilde slechts aangeven dat ik de registratie van npo.nl best snap, maar de verdere naamswijzigingen niet.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 10:03 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Lees eens waar ik op reageer en wat ik zeg.
quote:Met één sterke naam op radio, tv en internet wil de NPO 'online beter tegenwicht kunnen bieden aan internationale mediamerken als Youtube, Google en Apple'. "Die slag dreigen we nu te verliezen", stelt Hagoort.
"Voor de kijker en luisteraar wordt het duidelijker. De link tussen Nederland 1 en Uitzending Gemist wordt nu onvoldoende gelegd. Als je straks een programma op NPO 1 gemist hebt, kijk je dat terug op NPO.nl of de NPO-app op je tablet."
"NPO staat voor wat wij zijn: Nederlands en voor het publiek", zegt Hagoort. "De naam NPO wordt bijna altijd gebruikt als het over de publieke omroep gaat. Het is daarom logisch om die afkorting te gebruiken. Voor het publiek is straks beter herkenbaar welke programma's door de publieke omroepen zijn gemaakt."
Man man man. Zo'n bestuurder moet je toch a la minute bij het vullis zetten? Waar hééft die man het over?! Tegenwicht bieden aan Youtube? Aan Apple? Met de NPO? Godverdegodver zeg.quote:'We willen beter tegengewicht kunnen bieden aan Youtube, Google en Apple'
In een tijd waarin de publieke omroep zo enorm moet bezuinigen? Elke cent die erin is gestoken, tot aan het loon van de woordvoerder die deze onzin naar buiten mag brengen.quote:
Gelukkig zijn domeinnamen zoals iedereen weet ook helemaal gratis.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 08:56 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Voor een 1-aprilgrap is alles wel érg gedetailleerd uitgewerkt. Zo zijn in elk geval de volgende domeinen geregistreerd:
npotv.nl
npo1.nl
npo2.nl
npo3.nl
npo24.nl
nporadio.nl
nporadio1.nl
nporadio2.nl
nporadio3.nl
npo3fm.nl
nporadio4.nl
nporadio5.nl
nporadio6.nl
npofunx.nl
Inderdaad, wat heeft een publieke omroep met grote, op winst uit zijnde bedrijven te maken als Google en Apple? (Youtube = Google overigens) Dit is toch de grootst mogelijke onzin? Zometeen gaat de lokale éénmans reparatiegarage zijn naam veranderen om tegenwicht te bieden aan grootmachten als Toyota, VAG enz... Een publieke omroep heeft helemaal niets te maken met het speelveld waarin die grote bedrijven opereren.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 10:10 schreef Luigi het volgende:
Ik lees dit nu pas:
[..]
Man man man. Zo'n bestuurder moet je toch a la minute bij het vullis zetten? Waar hééft die man het over?! Tegenwicht bieden aan Youtube? Aan Apple? Met de NPO? Godverdegodver zeg..
Zou zo'n man horen wat -ie zelf zegt? En het ook geloven? Helemaal in de ban van de paarse broeken ofzo...quote:Op dinsdag 12 maart 2013 10:17 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Inderdaad, wat heeft een publieke omroep met grote, op winst uit zijnde bedrijven te maken als Google en Apple? (Youtube = Google overigens) Dit is toch de grootst mogelijke onzin? Zometeen gaat de lokale éénmans reparatiegarage zijn naam veranderen om tegenwicht te bieden aan grootmachten als Toyota, VAG enz... Een publieke omroep heeft helemaal niets te maken met het speelveld waarin die grote bedrijven opereren.
Ja daarom moet het dus een 100%-1aprilgrap zijn. Ze kunnen het niet maken.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 10:13 schreef Ferdo het volgende:
[..]
In een tijd waarin de publieke omroep zo enorm moet bezuinigen? Elke cent die erin is gestoken, tot aan het loon van de woordvoerder die deze onzin naar buiten mag brengen.
quote:Op dinsdag 12 maart 2013 10:42 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
http://www.speld.nl/2013/(...)derlanden-wordt-kdn/
Dat is wel waar, was vorig jaar nog een kleine rel over.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 11:06 schreef BenjaminLinus het volgende:
Nah dit kan toch bijna niet waar zijn... Url overgekocht van de nederlandse postduiven organisatie voor een ton, dat gaat er bij mij niet in hoor
quote:
De Publieke Omroep heeft het een beetje hoog in de bol. Ze maken zichzelf belangrijker dan ze zijn.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 14:50 schreef Kowloon het volgende:
Google en Apple doen toch volstrekt iets anders dan de publieke omroep? Waar zou je dan tegenwicht aan moeten bieden?
Wat mij betreft schaffen we ze af. Het privatiseringsvoorstel van RM-rf mag ook.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 15:04 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
De Publieke Omroep heeft het een beetje hoog in de bol. Ze maken zichzelf belangrijker dan ze zijn.
Bron: http://www.bndestem.nl/al(...)d-1-2-en-3-1.3710922quote:VPRO houdt vast aan Nederland 1, 2 en 3
HILVERSUM - De VPRO vindt het onverstandig de namen van de publieke televisienetten Nederland 1, 2 en 3 te wijzigen in NPO 1, 2 en 3 zoals de Nederlandse Publieke Omroep wil.
Op zijn website laat de VPRO weten dat de VPRO Gids ''in elk geval tot in lengte van dagen'' de namen Nederland 1, 2 en 3 in ere houdt.
''Welke naam je ook hanteert, zo'n naam moet inhoud krijgen, en juist daar moet je voorzichtig mee omgaan. De VPRO vindt het onverstandig om zomaar een nieuwe naam te geven aan de televisienetten en radiozenders. Dat zijn ijzersterke afzenders van herkenbare inhoud, afzenders die geworteld zijn bij het publiek'', vindt de omroep.
Bron: NOS.nlquote:MAX-voorzitter Jan Slagter zegt al maanden te weten dat de naamsverandering eraan komt. Volgens hem hebben alle omroepen tegen het voorstel gestemd. Het stoort hem dat het op zo'n slecht moment naar buiten komt. Maar het is een besluit van de raad van bestuur van de NPO en niet van de politiek die zich er nu al weer meteen mee bemoeit, zegt Slagter.
Zakelijk directeur van de VARA Mark Minkman vraagt zich af welk probleem de NPO er eigenlijk mee op wil lossen. "Het is een onzalig idee en past niet bij de manier waarop mensen nu media consumeren", aldus Minkman. Hij vindt het ook niet gepast gezien de bezuinigingen waar de omroepen mee te maken hebben.
Typische actie van iemand daar met een te kleine piemel die als De Groter Hervormer de boeken in wil gaan.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 15:45 schreef Elfletterig het volgende:
De omroepen nemen stelling:
[..]
Bron: http://www.bndestem.nl/al(...)d-1-2-en-3-1.3710922
[..]
Bron: NOS.nl
Beter kun je het ook niet samenvatten. De naamsbekendheid lijkt me toch aardig richting de 100% gaan, er is geen reden om het aan te passen.quote:De naamsverandering stuit op weerstand bij enkele omroepbazen die anoniem willen blijven. Ze vragen zich vooral af voor welk probleem het een oplossing is.
Typische 1 aprilgrap.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 16:05 schreef alors het volgende:
[..]
Typische actie van iemand daar met een te kleine piemel die als De Groter Hervormer de boeken in wil gaan.
Denk even serieus na, iedereen moet bezuinigen en dan gaan ze zoveel ton/miljoen in een fucking naamswijziging stoppen?quote:Op dinsdag 12 maart 2013 16:18 schreef alors het volgende:
[..]
Ik bewonder je naïviteit en ik hoop dat je gelijk hebt..
Het klinkt allemaal iets te serieus. Ik dacht vanochtend ook even aan een grap, maar naarmate meer details duidelijk worden, betwijfel ik dat sterk. Berichtgeving in de Telegraaf en de omroepbaas die het vervolgens bevestigt (dus niet een eigen initiatief om het nu al naar buiten te brengen).quote:
Domeinnamen zijn niet zo duur hoor.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 16:26 schreef alors het volgende:
Al die domeinnamen reserveren à zoveel duizend euro vind ik ook een beetje veel moeite voor een grap.
En dat is in ieder geval geen grapje.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 16:26 schreef alors het volgende:
Al die domeinnamen reserveren à zoveel duizend euro vind ik ook een beetje veel moeite voor een grap.
Het is de afgelopen jaren al vaak genoeg gebleken dat sommige mensen dat inzicht echt niet hebben. Bovendien vind ik het nog wat ver weg voor een 1 Aprilgrap.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 16:21 schreef Pino112 het volgende:
Denk even serieus na, iedereen moet bezuinigen en dan gaan ze zoveel ton/miljoen in een fucking naamswijziging stoppen?
Ja die ene wel, maar bijv npo1,2 en 3.nl niet.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 16:31 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Wel als de postduivenvereniging even zijn onderhandelingspositie goed benut.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |