Ik denk dat het vooral tactiek is. Wat hebben de leiders van NK nu te winnen met een militaire confrontatie? Het leger van NK wordt binnen de kortste keren weggevaagd, dat zullen die leiders toch ook wel in de gaten hebben? (en op China hoeven ze niet te rekenen)quote:Op vrijdag 8 maart 2013 09:27 schreef Flurry het volgende:
Hm... dit dreigt redelijk te escaleren. Die gast is gek genoeg om z'n bevolking de dood in te jagen.
Ik denk dat ze een grote behoefte hebben aan voedsel en allerlei andere dingen die nu het land niet meer in komen. De glorie van de dictator blijft niet eeuwig overeind als het voor de bevolking steeds moeilijker wordt om te overleven. Kim Jong Un heeft nog niet de status van zijn vader. Ik denk dat ze zullen proberen om steeds meer druk te zetten totdat China of de USA toegeeft. Tot aan militaire actie toe, omdat ze denken dat ze anders sowieso geen lang leven meer beschoren zijn.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 09:37 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
Ik denk dat het vooral tactiek is. Wat hebben de leiders van NK nu te winnen met een militaire confrontatie? Het leger van NK wordt binnen de kortste keren weggevaagd, dat zullen die leiders toch ook wel in de gaten hebben? (en op China hoeven ze niet te rekenen)
Toch ben ik benieuwd hoe zoiets in z'n werk zou gaan. In Irak was de bevolking er al niet erg positief over, wat als er opeens 'westerse' mogendheden daar komen vertellen hoe de Koreanen daar moeten leven, terwijl de mensen die iets anders kennen dan de indoctrinatie en dictatuur redelijk schaars zijn...quote:Op vrijdag 8 maart 2013 09:46 schreef Aldo-MC het volgende:
Pure bluf, zelfs China is momenteel tegen ze.
Mochten ze zo dom zijn om wel iets te flikken zou dat alleen een zege zijn voor de Noord-Koreaanse bevolking omdat er dan ongetwijfeld een situatie a la Irak ontstaat.
Misschien moet China het dan maar opknappen - dan wordt het een nieuwe Chinese provincie. Ik denk ook niet dat China een westers ingrijpen zal tolereren zo dicht aan de grens.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 09:54 schreef Abraracadabra het volgende:
[..]
Toch ben ik benieuwd hoe zoiets in z'n werk zou gaan. In Irak was de bevolking er al niet erg positief over, wat als er opeens 'westerse' mogendheden daar komen vertellen hoe de Koreanen daar moeten leven, terwijl de mensen die iets anders kennen dan de indoctrinatie en dictatuur redelijk schaars zijn...
Dat zou niet goed gaan komen. De Noord-Koreanen hebben jarenlang alleen maar slechte dingen gehoord over het westen. Ze vertrouwen daar de komende tien jaar echt geen westerlingen, zeker niet als de grote leider wordt afgezet.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 09:54 schreef Abraracadabra het volgende:
[..]
Toch ben ik benieuwd hoe zoiets in z'n werk zou gaan. In Irak was de bevolking er al niet erg positief over, wat als er opeens 'westerse' mogendheden daar komen vertellen hoe de Koreanen daar moeten leven, terwijl de mensen die iets anders kennen dan de indoctrinatie en dictatuur redelijk schaars zijn...
Het schijnt dat dit wel steeds "beter" wordt. De jongere generatie krijgt steeds meer door hoe het er in andere landen geregeld is. Voor de oudere generatie geldt dat zij nog altijd ontzettend geïndoctrineerd zijn...quote:Op vrijdag 8 maart 2013 09:54 schreef Abraracadabra het volgende:
[..]
Een heel volk met oogkleppen en hoogmoedswaanzin? Ik ben bang dat ze het niet in de gaten hebben....quote:Op vrijdag 8 maart 2013 09:37 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
Het leger van NK wordt binnen de kortste keren weggevaagd, dat zullen die leiders toch ook wel in de gaten hebben?
Ze leven daar onder een Stalinistisch bewind . 250.000 mensen zijn 'verdwenen' de afgelopen 10 jaar. De lokale bevolking in Irak was op zich ook niet tegen een interventie, alleen stonden er daar nieuwe milities op met fel anti-Westerse sentimenten en was de Taliban volop actief.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 09:59 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Dat zou niet goed gaan komen. De Noord-Koreanen hebben jarenlang alleen maar slechte dingen gehoord over het westen. Ze vertrouwen daar de komende tien jaar echt geen westerlingen, zeker niet als de grote leider wordt afgezet.
hoezo hoogmoedswaanzin (het volk)? Als je daar niet hard genoeg juicht wordt je al gelijk in een kamp gegooid. Dat heeft toch niks met hoogmoedswaanzin te maken maar met angst.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 10:06 schreef Montagui het volgende:
[..]
Een heel volk met oogkleppen en hoogmoedswaanzin? Ik ben bang dat ze het niet in de gaten hebben....
zo deed jij dat toch ook in 425 na chrquote:Op vrijdag 8 maart 2013 10:08 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
hoezo hoogmoedswaanzin (het volk)? Als je daar niet hard genoeg juicht wordt je al gelijk in een kamp gegooid. Dat heeft toch niks met hoogmoedswaanzin te maken maar met angst.
Zoiets ja.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 10:08 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
hoezo hoogmoedswaanzin (het volk)? Als je daar niet hard genoeg juicht wordt je al gelijk in een kamp gegooid. Dat heeft toch niks met hoogmoedswaanzin te maken maar met angst.
dit idd, als je hard genoeg aan het janken was mocht je zelfs op tvquote:Op vrijdag 8 maart 2013 10:15 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Zoiets ja.
Je moest heel duidelijk wanhopig jammeren en klagen dat Kim Jong-il was overleden. Hoe harder je hartverscheurend huilde hoe beter het voor je was.
denk dat China stil zal houden tot de dolle hond dood is en heel Korea weer een rustige hardwerkende natie isquote:Op vrijdag 8 maart 2013 09:57 schreef Flurry het volgende:
[..]
Misschien moet China het dan maar opknappen - dan wordt het een nieuwe Chinese provincie. Ik denk ook niet dat China een westers ingrijpen zal tolereren zo dicht aan de grens.
doet China niet.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 10:22 schreef SeLang het volgende:
China hoeft alleen maar een beetje de oliepijplijn naar N.Korea dicht te draaien en het is afgelopen met N.Korea. Probleem is natuurlijk de humanitaire ramp die dan ontstaat.
Er is een intensief voedselprogramma vanuit China dus dat kan meevallen. De meeste mensen daar stoken nog op houtkachels.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 10:22 schreef SeLang het volgende:
China hoeft alleen maar een beetje de oliepijplijn naar N.Korea dicht te draaien en het is afgelopen met N.Korea. Probleem is natuurlijk de humanitaire ramp die dan ontstaat.
Vergeet het maar. China steunt N.Korea alleen maar zolang het in hun eigen belang is. En als N.Korea de stabiliteit van de regio in gevaar brengt dan gaat dus gewoon de stekker eruit.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 10:25 schreef theguyver het volgende:
[..]
doet China niet.
Noord Korea en China zijn goeie vriendjes.
Ik ben het met je eens dat er verschillende lezingen mogelijk zijn en je beschrijft een aantal interessante punten, maar om jouw visie als waarheid te claimen is net zo goedkoop, ondoordacht en onwetend. Niemand van ons is persoonlijk bij de onderhandelingen betrokken en weet wat er werkelijk speelt.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 10:31 schreef Chooselife het volgende:
Ik vind het toch tamelijk verrassend elke keer hoe men zich laat verblinden door propaganda.
We lezen alleen over dreigende taal van Noord-Korea richting de VS. Vraagt niemand zich dan of met welke frequentie het omgekeerde plaatsvindt?
Zoals ik in het andere topic al benoemde: Noord-Korea handelt rationeel. Die hebben geen last van emotionele bevliegingen, ook al denkt blijkbaar iedereen dat hier. Aan elke handeling van de Noord-Koreanen is iets vooraf gegaan. En daar lopen we standaard aan voorbij, in het Westen.
Het beruchte kernwapenprogramma is hun levensverzekering. Eerdere leiders die dat opgaven in ruil voor handel waren Khadaffi en Hoessein. We weten allemaal hoe het ze vergaan is.
De Noord-Koreanen willen herenigd worden het het Zuiden. Alles in het land staat in het teken van die hereniging. Helaas zien met name de Japanners en de Amerikanen dat liever niet gebeuren.
In een notendop: een Koreaanse kernmacht en in potentie belangrijkste economische speler in de regio is de grootst denkbare nachtmerrie voor de Japanners. En hereniging betekent dat de Amerikanen hun bases moeten verlaten (die afspraak lag er trouwens na de Koreaanse oorlog al). En dat houdt in dat ze de grip op Chinese en Russische expansie verliezen.
Wat men ook roept: ook hier hebben twee partijen schuld. En het is tijd dat perspectief te belichten. Het is uiterst goedkoop, ondoordacht en onwetend om alleen de Noord-Koreanen te beschuldigen.
de chinezen hoeven maar een hoofdknikje te geven en de generaals die nu netjes achter Kim Jong-Un staan hakken hem per direkt de kop af, en spugen op zn lijk...quote:Op vrijdag 8 maart 2013 10:22 schreef SeLang het volgende:
Ze zijn al decennia in oorlog.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 10:00 schreef theguyver het volgende:
ik denk dat ze een agenda hebben
» 07/03 Noord-Korea dreigt met nucleaire aanval
» 05/03 Noord-Korea dreigt met einde wapenstilstand
» 05/03 Veiligheidsraad bespreekt Noord-Korea
enige wat mist is een oorlogs verklaring
Hoe zit dat dan met de enorme concentratiekampen in NK waar jij en je hele famillie in wordt gestopt zodra de regering ook maar enigszins het vermoeden hebben dat je niet volledig sympathiseert met het gedachtegoed van de enige partij onder leiding van de grote leider? Zijn dat ook puur rationele handelingen? En wat is daar precies aan vooraf gegaan dan? Om nog maar te zwijgen over de gruwelijke omstandigheden in die kampen...quote:Op vrijdag 8 maart 2013 10:31 schreef Chooselife het volgende:
Noord-Korea handelt rationeel. Die hebben geen last van emotionele bevliegingen, ook al denkt blijkbaar iedereen dat hier. Aan elke handeling van de Noord-Koreanen is iets vooraf gegaan.
quote:vr 08 mrt 2013, 09:21
President Zuid-Korea waarschuwt noorden
SEOUL -
De nieuwe Zuid-Koreaanse president Park Geun-hye heeft vrijdag het stalinistische Noord-Korea gewaarschuwd dat zij krachtig zal optreden tegen provocaties. Het regime van Kim Jong-un in Pyongyang bedreigt het zuiden en heeft vrijdag de wapenstilstandsovereenkomst van 1953 opgezegd en dreigt kernwapens te gebruiken. Pyongyang reageerde daarmee boos op nieuwe sancties die de Veiligheidsraad van de VN unaniem tegen het land afkondigde.
Rusland zie ik niet snel een 'gemeend' millitair bondgenootschap aangaan met China... zeker niet in die regio (waar bv de chinezen eigenlijk het gebied rondom Vladivostok als hún grondgebied en invloedsfeer zien.. wat het ook tot begin 20e eeuw was).quote:Op vrijdag 8 maart 2013 10:44 schreef Augustus_Thijs het volgende:
Groter probleem is dat China echt niet afzijdig zal blijven bij iets wat in de achtertuin gebeurt, en dat geldt misschien ook wel voor Rusland?
ze zullen het ook wel rustig vinden als die dolle hond stil isquote:Op vrijdag 8 maart 2013 10:41 schreef Chooselife het volgende:
Dat China Noord-Korea "heeft laten vallen" is alleen cosmetisch.
Als Kim Un verstandig is dan bindt ie nu in anders gaat het echt misquote:Op vrijdag 8 maart 2013 10:00 schreef theguyver het volgende:
ik denk dat ze een agenda hebben
» 07/03 Noord-Korea dreigt met nucleaire aanval
» 05/03 Noord-Korea dreigt met einde wapenstilstand
» 05/03 Veiligheidsraad bespreekt Noord-Korea
enige wat mist is een oorlogs verklaring
Precies, ze trekken gewoon de angel er uit door die sites te bombarderen.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 10:44 schreef Augustus_Thijs het volgende:
Voor China ook een mooie gelegenheid om de slagkracht van de Amerikanen even te testen, zonder openlijk een oorlog aan te gaan (en andersom ook)
1.000.000 hongerige mensen met een uniform en een slecht wapenquote:Op vrijdag 8 maart 2013 10:56 schreef theguyver het volgende:
feit is, dat NK een heel groot landleger heeft op papier staan ze op nr 3 achter de VS en China.
Vietnam versloeg zowel het machtie Japan, Frankrijk en de V.S. Niet zo maar volken afschepen, omdat ze numeriek in alle opzichten de underdog zijn.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 10:58 schreef Aldo-MC het volgende:
[..]
Precies, ze trekken gewoon de angel er uit door die sites te bombarderen.
Al schijnt het grotendeels ondergronds te zijn dus wellicht toch een internationale vredesmacht.
Zoveel weerstand zal NK niet bieden.
het bestaan van nord-korea is een resultaat van russische politiek, en amerikaanse medewerking...quote:Op vrijdag 8 maart 2013 10:56 schreef theguyver het volgende:
het is inderdaad zo dat zonder China er geen Noord-korea Bestond.
en nadat de VS vertrokken was hebben ze ook de chinezen oorlog gevoerd, eind jaren zeventig..quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:02 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Vietnam versloeg zowel het machtie Japan, Frankrijk en de V.S. Niet zo maar volken afschepen, omdat ze numeriek in alle opzichten de underdog zijn.
Op papier he, en die lui zijn behoorlijk fanatiek, ben je niet fanatiek ga je een kamp in.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 10:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
1.000.000 hongerige mensen met een uniform en een slecht wapen
quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:02 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Vietnam versloeg zowel het machtie Japan, Frankrijk en de V.S. Niet zo maar volken afschepen, omdat ze numeriek in alle opzichten de underdog zijn.
En wie schiet het arme NK te hulp in deze kwestie? Ze hebben alleen vijanden...quote:USSR trained North Vietnamese MIG pilots in the Soviet Union, for up to two years per student. USSR supplied MIG17 & MIG21's to the NVAF. Red China trained North Vietnamese MIG19 pilots and supplied MIG19's (J6 versions) to the NVAF.
USSR supplied SAM missiles (Surface to Air Missiles and technicians to train operators for them);
USSR supplied PT76 Amphibious light tanks and T54/T55 medium tanks to NVA (North Vietnamese Army).
Doet dat er toe voor een suïcidale leider met een leger vol onwetenden?quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:08 schreef Aldo-MC het volgende:
[..]
[..]
En wie schiet het arme NK te hulp in deze kwestie? Ze hebben alleen vijanden...
Zolang je je ideologie niet probeert over te brengen door democratie te willen stichten denk ik dat het een kwestie van weken is voor ze die gasten er onder hebben.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:13 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Doet dat er toe voor een suïcidale leider met een leger vol onwetenden?
Ze maken wel elke week wel mot over wat anders, maar dit keer is eindelijk dat wapenstilstand gebeuren geschrapt.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:17 schreef 3-voud het volgende:
Gaan we weer: beetje interessant doen, blaten en spierballen tonen.
Over 2 weken is er weer wat anders.
Ondertussen maakt fok zich druk om er serieus over te discussiëren alsof het zo goed als zeker uit de hand loopt.
*zucht*
het niet-aanvalsverdrag met je buurland verbreken is 1 stap van een oorlogsverklaringquote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:17 schreef 3-voud het volgende:
Gaan we weer: beetje interessant doen, blaten en spierballen tonen.
Over 2 weken is er weer wat anders.
Ondertussen maakt fok zich druk om er serieus over te discussiëren alsof het zo goed als zeker uit de hand loopt.
*zucht*
Ja oeh, dus de bommen gaan ze nu wel gooien want dat overeenkomstje zorgde ervoor dat ze het voorheen niet durfden.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:18 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ze maken wel elke week wel mot over wat anders, maar dit keer is eindelijk dat wapenstilstand gebeuren geschrapt.
Technisch gesproken is de door oorlog zelf nog gestopt. Het wapenstilstand zorgde al die tijd voor 'pauze'. Het conflict liep dus wel door.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:19 schreef Aldo-MC het volgende:
[..]
het niet-aanvalsverdrag met je buurland verbreken is 1 stap van een oorlogsverklaring
zou dit niet scharen onder het rijtje "we will crush the west" en ander geblaat
quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:20 schreef PBateman1978 het volgende:
In 2009 deden ze dit ook al.
http://www.mcclatchydc.co(...)-non-aggression.html
quote:It declared void a 1992 agreement that recognizes a U.N.-set boundary line in the Yellow Sea as the maritime border between the two nations.
Read more here: http://www.mcclatchydc.co(...)n.html#storylink=cpy
Ik vraag mij af of deze noodle-neukert niet toch nog een tikje meer gestoord is dan zijn voorgangers.quote:
Die oogkleppen kun je ze ook moeilijk verwijten. Lees voor de gein anders eens 1984 of - iets makkelijker - Animal Farm. Zo werkt het in Noord Korea ook.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 10:06 schreef Montagui het volgende:
[..]
Een heel volk met oogkleppen en hoogmoedswaanzin? Ik ben bang dat ze het niet in de gaten hebben....
jup in feite zijn ze nu gewoon weer in oorlog.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:20 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Technisch gesproken is de door oorlog zelf nog gestopt. Het wapenstilstand zorgde al die tijd voor 'pauze'. Het conflict liep dus wel door.
Nee in oorlog waren ze al. Ze mogen nu weer op elkaar schieten zoals het hoort.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:30 schreef theguyver het volgende:
[..]
jup in feite zijn ze nu gewoon weer in oorlog.
Geen bondgenootschap nee. Maar juist vanwege de Chinese claims op Russisch gebied, zal Rusland er natuurlijk wel voor willen zorgen dat zij daar duidelijk militair aanwezig zijn. En zullen we niet zitten te wachten op een NK als chinese provincie.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 10:48 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Rusland zie ik niet snel een 'gemeend' millitair bondgenootschap aangaan met China... zeker niet in die regio (waar bv de chinezen eigenlijk het gebied rondom Vladivostok als hún grondgebied en invloedsfeer zien.. wat het ook tot begin 20e eeuw was).
China en Rusland zullen elkaar meer wantrouwen dan bv de Chinezen de Amerikanen wantrouwen (eigenlijk zijn de contacten tussen Amerika en China al sinds de jaren zeventig redelijk goed en erg stabiel.. juist ook gebaseerd op een gedeelde afkeer van de russische bemoeienis, zeker in Azie)
NK is allang een chinese vazalstaat en zal dat vanuit Chinees zicht gewoon blijven... daar zie ik de Chinezen geen enkele concessie doen..quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:41 schreef Augustus_Thijs het volgende:
[..]
Geen bondgenootschap nee. Maar juist vanwege de Chinese claims op Russisch gebied, zal Rusland er natuurlijk wel voor willen zorgen dat zij daar duidelijk militair aanwezig zijn. En zullen we niet zitten te wachten op een NK als chinese provincie.
dat bedoelde ik, ze hebben gewoon een lunch break van 60 jaar gehad.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:30 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Nee in oorlog waren ze al. Ze mogen nu weer op elkaar schieten zoals het hoort.
[ afbeelding ]
Update: de oorlog is al sinds 1953 gaande.quote:
quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:59 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Update: de oorlog is al sinds 1953 gaande.
quote:Op vrijdag 8 maart 2013 12:03 schreef Pietverdriet het volgende:
: de oorlog is al sinds 1953 gaande.
quote:De Koreaanse Oorlog of Koreaoorlog begon in juni 1950 met een aanval van communistisch Noord- op Zuid-Korea. Hij eindigde in juli 1953 met een wapenstilstand. Er is echter nooit een officieel vredesverdrag ondertekend. Het conflict duurt formeel nog steeds voort.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koreaanse_Oorlog
Dus niet exact 60 jaar later.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 12:18 schreef theguyver het volgende:
exact 60 jaar later op een paar maandjes na..
what are they up to...
pietje precies maar valt wel op...quote:Op vrijdag 8 maart 2013 12:22 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Dus niet exact 60 jaar later.
De eenhoorn van Kim. Als je de 'heilige geschriften' mag geloven danquote:Op vrijdag 8 maart 2013 12:23 schreef theguyver het volgende:
[..]
pietje precies maar valt wel op...
misschien heeft NK een geheim wapen
Het gevolg van de hardliners die zich steeds meer laten gelden in Noord-Korea.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 12:22 schreef Brum_brum het volgende:
Mijn beleving is natuurlijk anders dan die van een Koreaan maar het opzeggen van dit verdrag lijkt me toch wel een indicatie dat de spierballen taal momenteel toch wel een wat grotere kans maakt om te escaleren. Als dit escaleert dan is het resultaat aan beide zijden nogal desastreus.
Welnee.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 12:22 schreef Brum_brum het volgende:
Mijn beleving is natuurlijk anders dan die van een Koreaan maar het opzeggen van dit verdrag lijkt me toch wel een indicatie dat de spierballen taal momenteel toch wel een wat grotere kans maakt om te escaleren. Als dit escaleert dan is het resultaat aan beide zijden nogal desastreus.
precies .. wie weet wat ze in petto hebben.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 12:24 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
De eenhoorn van Kim. Als je de 'heilige geschriften' mag geloven dan
NK heeft niet alleen atoombommen aan de grens staan. Ook nog genoeg artillerie om een groot gedeelte van Seoul in puin te schieten. Ook oud schroot kan steden verwoesten hebben we in Europa toch wel geleerd mag ik hopen.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 12:25 schreef Godshand het volgende:
[..]
Welnee.
Als ze een atoomraket lanceren wordt die al zo snel mogelijk door een Patriot onderschept. Vervolgens worden er bommen teruggeschoten en plannen gemaakt voor een Zuid-Koreaanse aanval.
Met het verouderd schroot van Noord-Korea zitten ze dan zo in Pyong Yang en kunnen de leiders dag zeggen met hun handjes.
Die zijn ook niet dom, dus ze zullen nooit die raket afschieten. Hoogstens een atoomproef weer doen, om te laten weten dat ze de atoommacht nog steeds hebben...
Bereik van een patriot is nihil. Die stonden niet voor niets aan de grens van Turkije.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 12:25 schreef Godshand het volgende:
[..]
Welnee.
Als ze een atoomraket lanceren wordt die al zo snel mogelijk door een Patriot onderschept. Vervolgens worden er bommen teruggeschoten en plannen gemaakt voor een Zuid-Koreaanse aanval.
Met het verouderd schroot van Noord-Korea zitten ze dan zo in Pyong Yang en kunnen de leiders dag zeggen met hun handjes.
Die zijn ook niet dom, dus ze zullen nooit die raket afschieten. Hoogstens een atoomproef weer doen, om te laten weten dat ze de atoommacht nog steeds hebben...
Geen idee hoeveel van die dingen de VS aan de grens heeft staan maar alleen NL, Duitsland en de VS hebben patriots.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 12:32 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Bereik van een patriot is nihil. Die stonden niet voor niets aan de grens van Turkije.
quote:Op vrijdag 8 maart 2013 12:34 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Geen idee hoeveel van die dingen de VS aan de grens heeft staan maar alleen NL, Duitsland en de VS hebben patriots.
quote:Patriot systems have been sold to Taiwan, Egypt, Germany, Greece, Israel, Japan, Kuwait, Saudi Arabia, United Arab Emirates,[3] Jordan and Spain
http://en.wikipedia.org/wiki/MIM-104_Patriotquote:The South Korea also purchased several second-hand Patriot systems from Germany after North Korea test-launched ballistic missiles to the Sea of Japan and proceeded with underground nuclear testing in 2006
Edit ik had niet goed onthouden...quote:Op vrijdag 8 maart 2013 12:40 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
[..]
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/MIM-104_Patriot
quote:Nederland beschikt naast Duitsland en de Verenigde Staten als enige NAVO-partner over het moderne Patriotsysteem, waarmee verdediging tegen scudraketten mogelijk is. Elk van de drie landen gaat met twee Patriot-eenheden een deel van het bedreigde gebied in Turkije beschermen.
China gaat zich daar niet mee bemoeien , die zijn die dolle hond ook spuugzatquote:Op vrijdag 8 maart 2013 12:58 schreef MilaNL het volgende:
Als je denkt dat Noord-Korea snel verslagen kan worden vergis je je denk ik behoorlijk. Ze hebben ook nog bondgenoot China. Het grootste leger en 4e grootste leger van de wereld... Dat vaag je niet zomaar even weg.
Als ze er 60 jaar over gedaan hebben om dat 'geheime' wapen te ontwikkelen dan begin ik me af te vragen wat voor een wapen dit wel niet moet zijn.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 12:26 schreef theguyver het volgende:
[..]
precies .. wie weet wat ze in petto hebben.
virus misschien?quote:Op vrijdag 8 maart 2013 13:05 schreef Infection het volgende:
[..]
Als ze er 60 jaar over gedaan hebben om dat 'geheime' wapen te ontwikkelen dan begin ik me af te vragen wat voor een wapen dit wel niet moet zijn.
china is geen 'bondgenoot' in de zin dat ze vrienden zijn met het regime.. de chinese houding tov noord-korea is enkel ingegeven door zelfbelang en gebaseerd op de 'vazal' status die noord-korea aanhoud, waarbij de chinezen dus niks van de noord-koreanen te vrezen hebben en deze een perfecte 'buffer' vormen.quote:
Dat zal niet best zijn, dan nog liever een atoombom. Overigens denk ik niet dat NK daartoe in staat is...quote:
Ik kan me niet voorstellen dat ze geen voorraadje pokken hebben.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 13:11 schreef Infection het volgende:
[..]
Dat zal niet best zijn, dan nog liever een atoombom. Overigens denk ik niet dat NK daartoe in staat is...
wat is zover begrijp van die atoombom is het maar een rotje vergeleken met 1 van die van de VS.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 13:11 schreef Infection het volgende:
[..]
Dat zal niet best zijn, dan nog liever een atoombom. Overigens denk ik niet dat NK daartoe in staat is...
Jij snapt er niks van, als de vs vertrekt uit zuid-korea dan valt de hele regio in de chinese invloed sfeer... zelfde met de 'bondgenoten' egypte en turkije die een tegenwicht moeten bieden aan iran.. zo is de hele wereld opgedeeld in invloeds sferen.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:33 schreef UpsideDown het volgende:
De ene keer hoor je dat het noorden toenadering zoekt met het zuiden en de andere keer hoor je weer oorlogstaal. Als de VS nou eens vertrekt uit het zuiden, dan hoeft het noorden ook geen oorlogsdreiging meer naar het zuiden te maken. De VS gooit steeds weer olie op het vuur met hun gezamelijke militaire oefeneningen met het zuiden. Het noorden ziet dit alleen maar als provocatie.
Bij sancties tegen NK stemt China altijd tegen (behalve laatste keer, maar dat is dan ook een opmerkelijke verandering). In de Koreaanse oorlog heeft China NK ook flink geholpen. De grens NK-China wordt door China bewaakt. Vluchtelingen uit NK stuurt China gewoon terug naar NK ipv naar ZK (die ze met open armen ontvangt), terwijl ze weten wat er met ze gebeurt.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 13:10 schreef RM-rf het volgende:
[..]
china is geen 'bondgenoot' in de zin dat ze vrienden zijn met het regime.. de chinese houding tov noord-korea is enkel ingegeven door zelfbelang en gebaseerd op de 'vazal' status die noord-korea aanhoud, waarbij de chinezen dus niks van de noord-koreanen te vrezen hebben en deze een perfecte 'buffer' vormen.
Als heerser is Jong-Un ook bij de chinezen niet populair (te merken eraan dat ook in de chinese media deze met regelmaat belachelijk gemaakt wordt) en er lijkt steeds meer reden te vermoeden dat ook de chinezen hem graag willen zien vertrekken, mits ze een goed alternatief zouden hebben die én noord-korea stabiel houd en een volksopstand voorkomt, na zo'n regime-overgang.
Enige doel van de chinezen is het handhaven van een buffer en voorkomen van verdergaande wetserse invloed, of en anti-chinees regime in een herenigd Korea.
Daarom is eigenlijk ook het westerse streven naar steeds verdergaande handelsboycots en economische verzwakking nutteloos, omdat de chinezen daaraan nooit echt zullen meewerken en juist genoeg zullen doen de ergste effecten daarvan 'op te heffen'. Omdat ook de chinezen een 'spontane' regime-change door bv een volksopstand willen voorkomen.
Denk het wel, China is die dolle hond ook zat nuquote:Op vrijdag 8 maart 2013 13:19 schreef MilaNL het volgende:
Ik denk dat je niet zomaar moet denken dat China wel neutraal zal blijven.
klopt, dat is exact wat ik beschrijf, al moet je ook inzien dat alhoewel china in de Veiligheidsraad instemt, het geen gemeende instemming is en ze genoeg steun aan NK blijven bieden om al te grote gevolgen van de sancties te voorkomen...quote:Op vrijdag 8 maart 2013 13:19 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Bij sancties tegen NK stemt China altijd tegen (behalve laatste keer, maar dat is dan ook een opmerkelijke verandering).
Pas aan het einde, toend e amerikanen de chinese grens naderden.. China had zich lang juist relatief afzijdig gehouden...quote:In de Koreaanse oorlog heeft China NK ook flink geholpen.
Juist dat laatste argument, van china die noord-korea gesloten houd en vluchtelingen geen steun verleent bevestigd toch juist ook dat China verder geen enkele ander belang bij de Koreaanse situatie heeft dan eigenbelang?quote:De grens NK-China wordt door China bewaakt. Vluchtelingen uit NK stuurt China gewoon terug naar NK ipv naar ZK (die ze met open armen ontvangt), terwijl ze weten wat er met ze gebeurt.
Ik denk dat je niet zomaar moet denken dat China wel neutraal zal blijven.
onzin natuurlijk...quote:Op vrijdag 8 maart 2013 13:17 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Jij snapt er niks van, als de vs vertrekt uit zuid-korea dan valt de hele regio in de chinese invloed sfeer... zelfde met de 'bondgenoten' egypte en turkije die een tegenwicht moeten bieden aan iran.. zo is de hele wereld opgedeeld in invloeds sferen.
Ja, en? Koreanen hebben meer gemeen met Chinezen of Japanners dan met Amerikanen. De VS heeft daar niks te zoeken toch? Het is net zo vreemd als dat de Chinezen de staat Florida (ook een schiereiland) zouden helpen om zich te verzetten tegen de VS.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 13:17 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Jij snapt er niks van, als de vs vertrekt uit zuid-korea dan valt de hele regio in de chinese invloed sfeer... zelfde met de 'bondgenoten' egypte en turkije die een tegenwicht moeten bieden aan iran.. zo is de hele wereld opgedeeld in invloeds sferen.
De VS heeft er zeker wat te zoeken: vanaf Korea paar duizend kilometer doorvaren en je zit al in Alaska. Verder is een compleet communistisch Korea ook niets voor de Verenigde Staten: geen bondgenoot in de buurt van "vijand" China en Rusland en geen economische partner.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 13:32 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Ja, en? Koreanen hebben meer gemeen met Chinezen of Japanners dan met Amerikanen. De VS heeft daar niks te zoeken toch? Het is net zo vreemd als dat de Chinezen de staat Florida (ook een schiereiland) zouden helpen om zich te verzetten tegen de VS.
Die markt hebben ze nu toch ook al? Samsung apparaten zijn gewoon verkrijgbaar in Rusland, zover ik weet. Het is alleen dan goedkoper voor de fabrikanten, ipv per vliegtuig/boot de goederen te leveren.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 14:03 schreef michaelmoore het volgende:
Daarnaast als NK weg is dan kan ZK de spoorwegen aansluiten op het Russisch spoor en gaat er enorme markt open per spoor
Als NK weg is, hoe wil je er dan een spoorlijn doorheen laten lopen?quote:Op vrijdag 8 maart 2013 14:03 schreef michaelmoore het volgende:
Daarnaast als NK weg is dan kan ZK de spoorwegen aansluiten op het Russisch spoor en gaat er enorme markt open per spoor
dan is alles weer gewoon Korea, he grapjasquote:Op vrijdag 8 maart 2013 14:22 schreef Infection het volgende:
[..]
Als NK weg is, hoe wil je er dan een spoorlijn doorheen laten lopen?
Het kost misschien wat minder aan vervoer, maar je verliest wel een hoop klanten met de mededeling dat het 3 weken duurt voordat hun product eindelijk eens in Moskou aankomt.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 14:22 schreef Godshand het volgende:
[..]
Die markt hebben ze nu toch ook al? Samsung apparaten zijn gewoon verkrijgbaar in Rusland, zover ik weet. Het is alleen dan goedkoper voor de fabrikanten, ipv per vliegtuig/boot de goederen te leveren.
ach die ellende duurt al 60 jaar dus dat heeft geen haastquote:Op vrijdag 8 maart 2013 14:27 schreef MilaNL het volgende:
Als NK zo makkelijk verslagen wordt, waar wacht ZK dan nog op?
wat denk jij, dat een boot erover doet voor ze in Moskou is ??quote:Op vrijdag 8 maart 2013 14:28 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Het kost misschien wat minder aan vervoer, maar je verliest wel een hoop klanten met de mededeling dat het 3 weken duurt voordat hun product eindelijk eens in Moskou aankomt.
De onzekerheid is China.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 14:27 schreef MilaNL het volgende:
Als NK zo makkelijk verslagen wordt, waar wacht ZK dan nog op?
Op dat moment was het nog een geval van 'de communistische kameraden helen', grote kans dat Rusland en China nu 'ow no not this shit again' zullen denken.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 14:32 schreef Godshand het volgende:
[..]
De onzekerheid is China.
In 1950 was Zuid-Korea bijna onder de voet gelopen door het Noorden. De VN-militairen onder leiding van de Amerikanen, drongen de Noord-Koreanen weer terug naar de grens met China. En toen kwamen opeens verdacht veel Chinese adviseurs mee doen aan Noord-Koreaanse zijde zodat het VN-leger werd teruggeworpen tot de huidige Gedemilitariseerde Zone.
Zomaar even Noord-Korea binnenvallen levert problemen op met Rusland en China. En die legers zijn niet even simpel aan te vallen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NEE NEE NEE!!!! EVIL... EVIIIILLLL
Hmn, het is vooral de VS die hem dwingt zijn bevolking de dood in te jagen. Zou wel heel mooi zijn als hij een spiegel maakt van Washington of New York. God (als hij bestaat) weet dat de VS recht heeft op zo'n sigaar uit eigen doos.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 09:27 schreef Flurry het volgende:
Hm... dit dreigt redelijk te escaleren. Die gast is gek genoeg om z'n bevolking de dood in te jagen.
Ik sta ook niet altijd achter de buitenlandse politiek van de VS, maar ik vind dit een raar statement. Kim Jong Un had er ook voor kunnen kiezen om de weg naar democratisering en ontspanning van de relaties met de buurlanden in te slaan. In plaats daarvan zet hij de verhoudingen op scherp en dreigt hij met nucleaire wapens.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 16:16 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Hmn, het is vooral de VS die hem dwingt zijn bevolking de dood in te jagen. Zou wel heel mooi zijn als hij een spiegel maakt van Washington of New York. God (als hij bestaat) weet dat de VS recht heeft op zo'n sigaar uit eigen doos.
In NK leven ze al zo sinds mensenheugenis. Kiezen zit er niet in. Hij wordt gedwongen. Hij zet niet de verhoudingen op scherp, dat de VS. Hij dreigt niet met nucleaire wapens, hij dreigt terug met nucleaire wapens.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 16:22 schreef Flurry het volgende:
[..]
Ik sta ook niet altijd achter de buitenlandse politiek van de VS, maar ik vind dit een raar statement. Kim Jong Un had er ook voor kunnen kiezen om de weg naar democratisering en ontspanning van de relaties met de buurlanden in te slaan. In plaats daarvan zet hij de verhoudingen op scherp en dreigt hij met nucleaire wapens.
Heeft de VS gedreigd om een kernwapen op NK te gooien of het land anderszins aan te vallen? Daar kan ik even geen bron van vinden. Misschien hebben ze gedreigd met sancties als het land doorgaat met het ontwikkelen van een kernbom, maar dat vind ik eerder een reactie op de dreiging die daarvan uitgaat.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 16:28 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Hij dreigt niet met nucleaire wapens, hij dreigt terug met nucleaire wapens.
quote:Op vrijdag 8 maart 2013 16:16 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Hmn, het is vooral de VS die hem dwingt zijn bevolking de dood in te jagen. Zou wel heel mooi zijn als hij een spiegel maakt van Washington of New York. God (als hij bestaat) weet dat de VS recht heeft op zo'n sigaar uit eigen doos.
Haha, die gast is ook maar gewoon een puppet van de partij.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 16:22 schreef Flurry het volgende:
[..]
Ik sta ook niet altijd achter de buitenlandse politiek van de VS, maar ik vind dit een raar statement. Kim Jong Un had er ook voor kunnen kiezen om de weg naar democratisering en ontspanning van de relaties met de buurlanden in te slaan. In plaats daarvan zet hij de verhoudingen op scherp en dreigt hij met nucleaire wapens.
Klopt, China is misschien niet zo blij met NK op dit moment, maar ze zullen wel gewoon hun bufferzone willen behouden.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 14:32 schreef Godshand het volgende:
[..]
De onzekerheid is China.
In 1950 was Zuid-Korea bijna onder de voet gelopen door het Noorden. De VN-militairen onder leiding van de Amerikanen, drongen de Noord-Koreanen weer terug naar de grens met China. En toen kwamen opeens verdacht veel Chinese adviseurs mee doen aan Noord-Koreaanse zijde zodat het VN-leger werd teruggeworpen tot de huidige Gedemilitariseerde Zone.
Zomaar even Noord-Korea binnenvallen levert problemen op met Rusland en China. En die legers zijn niet even simpel aan te vallen.
Dat werkt tegen een bepaald type raket. Niet specifiek tegen andere raketten.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 12:45 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Edit ik had niet goed onthouden...
Modern systeem
[..]
Toch wel voor te stellen dat die mensen het daar geloven. Op zich een mooie spiegel wb onze media - en hoe het nieuws hetzelfde is opgezet: vage beelden + een verhaaltje.quote:Op zondag 10 maart 2013 09:25 schreef cempexo het volgende:
De oorlog is al begonnen...oftewel hoe verklein je je eigen ellende: http://www.liveleak.com/view?i=df8_1362850413
Tijdens de koude oorlog was de berichtgeving over het westen in de SU niet veel anders.quote:Op zondag 10 maart 2013 09:25 schreef cempexo het volgende:
De oorlog is al begonnen...oftewel hoe verklein je je eigen ellende: http://www.liveleak.com/view?i=df8_1362850413
zeiden ze in de korea oorlog ookquote:Op zondag 10 maart 2013 20:00 schreef michaelmoore het volgende:
Ben benieuwd of NK dat durft te doen, het staat gelijk aan hun doodvonnis, ook de generaals zelf
maar toen vocht Rusland mee met voor die tijd moderne wapensquote:
ja en amerika ook. Maar kim il sung was gewoon een goede strateeg en had de bergen met zich meequote:Op zondag 10 maart 2013 20:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar toen vocht Rusland mee met voor die tijd moderne wapens
wel maar er is nu een veel te groot technisch verschil, het is als vechten met bajonetten tegen primitieve mitrailleurs zoals in de eerste wereldoorlog gebeurdequote:Op zondag 10 maart 2013 20:10 schreef donald_dick het volgende:
[..]
ja en amerika ook. Maar kim il sung was gewoon een goede strateeg en had de bergen met zich mee
dat zien we nu in Afghanistanquote:Op zondag 10 maart 2013 20:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wel maar er is nu een veel te groot technisch verschil, het is als vechten met bajonetten tegen primitieve mitrailleurs zoals in de eerste wereldoorlog gebeurde
dat was aanvallend , nu is het simpel verdedigend met grof geweld en met dronesquote:
noord-korea thuis in de bergen; altijd moeilijkquote:Op zondag 10 maart 2013 20:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat was aanvallend , nu is het simpel verdedigend met grof geweld en met drones
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |