GlenSpey | donderdag 28 februari 2013 @ 18:02 |
Welkom in alweer het 45e Bussentopic Vorige topics: PTA / Bussentopic #44 - Waar sommigen van O408's houden PTA / Bussentopic #42 PTA / Bussentopic #39 - B(l)ussen in de zomer PTA / Bussentopic #38 - Gaat die Bus PTA / Bussentopic #37 - Komt die Bus Bussentopic #36 Wordt... Bussentopic #35... B... ![]() ![]() ![]() | |
GlenSpey | donderdag 28 februari 2013 @ 18:10 |
Nu het onderwerp toch over de trolleybus gaat; ik las gisteren in een reactie op youtube dat er binnenkort nog veel meer afgevoerd gaat worden in Arnhem. Naast de laatste twee B88's (nummer 5177 en 5180) is ook de eerste gelede trolley inmiddels afgevoerd; de defectgevoelige 5201. De serie 5202 - 5209 (vanHool) zal ook dit jaar nog afzwaaien, net als de twee Berkhoff/Traxis trolleys (5210 en 5211) ![]() Daarvoor in de plaats komen meer Hess Swisstrolleys naar Arnhem. Erg jammer dat het allemaal zo snel gaat. ![]() De 5201 ![]() De 5210 ![]() | |
springer1980 | donderdag 28 februari 2013 @ 20:23 |
Jammer maar ze hebben ook niet het eeuwige leven. Ze hebben inmiddels hun diensten al ruim bewezen. Maar ik blijf het jammer vinden dat er tot op heden nog maar 1 Den Oudsten B88 is bewaard. Blijf het een van de mooiste bus types vinden die ooit rond gereden hebben! Hoeveel mb200's of alliances zijn inmiddels wel niet bewaard? En maar 1 B88. Maar ja, hoeveel 0405's (om maar een type te noemen) zijn er eigenlijk bewaard in Nederland? Voor zover ik weet geen een... | |
Ou-Tannu | vrijdag 1 maart 2013 @ 11:41 |
ik zie nog regelmatig ouder materiaal rijden ![]() ![]() | |
springer1980 | vrijdag 1 maart 2013 @ 20:23 |
Volgens mij wordt dat ook steeds minder, ook taxi en touringcar bedrijven gaan steeds meer met Alliances rijden en ik verwacht dat die spoedig vervangen worden door Amba's. Er staan reeds genoeg te koop bij bedrijven als VDL en Womy. De B88 begint onderhand uit te sterven, welke bedrijven rijden eigenlijk nog met B88's? Voor zover ik weet alleen TCR en Uitgaansbus Venlo... | |
Bitlord | zaterdag 2 maart 2013 @ 00:47 |
Met in de topictitel B88 is het misschien nog leuk om te wijzen op de B88-excursie op 20 april in het Brabantse en Limburgse land: http://historische-autobussen.nl/evenementen.php![]() | |
Bitlord | zaterdag 2 maart 2013 @ 00:49 |
Vanmiddag even op het nieuwe busstation West van Utrecht Centraal een kijkje genomen. Dit busstation vervangt aanstaande zondag in zijn geheel het huidige busstation Utrecht Jaarbeursplein. Het is een tijdelijk busstation, op een later moment verschijnt er nog wat definitiefs daar. Het geheel lijkt eigenlijk al zo goed als af en ziet er allemaal lekker strak uit. Ik vraag me alleen af of de haltes lang genoeg zijn om de paar gelede bussen van Arriva en Veolia aan te kunnen. We zullen het binnenkort gaan zien. Hoewel het busstation zelf redelijk krap bemeten is, bevindt er zich parallel aan het spoor, op het trac van de (mogelijk) toekomstige busbaan Kruisvaart, een gigantisch bufferterrein waar de buschauffeurs kunnen schaften en een sigaretje kunnen roken. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() En daarnaast nog even bij de tram gekeken, maar dat valt deels buiten dit topic. ![]() | |
Zug-Chef | zaterdag 2 maart 2013 @ 19:43 |
Jammer van die CXX-informatie op de haltevertrekstaten van oa de 387 van Arriva ![]() | |
Alexxxxx | zaterdag 2 maart 2013 @ 22:43 |
![]() ![]() ![]() ![]() | |
DriekOplopers | dinsdag 5 maart 2013 @ 23:34 |
Vandaag een hoop rumoer over de foutieve bewering dat de rijksbijdrage aan regionaal OV zou zijn verdubbeld: http://www.voorbeterov.nl/page10.php Groeten, Driek | |
Peterselieman | donderdag 7 maart 2013 @ 10:24 |
weer een bus uitgebrand: http://www.weegink.nl/fot(...)usbusbrand/foto.html | |
Bitlord | donderdag 7 maart 2013 @ 15:23 |
Hier nog buschauffeurs (D) die volgende week voor het goede doel willen helpen onder de rivieren? PM! | |
dennistd | maandag 11 maart 2013 @ 20:31 |
Er rijden Fryskers hier in het dorp ![]() ![]() ![]() Door wegwerkzaamheden zijn er twee lijnen geknipt (ivm rijtijd en een rottige omleiding), waardoor het laatste stuk nu gependeld wordt met die rotdingen ![]() | |
Peterselieman | maandag 11 maart 2013 @ 20:46 |
Zijn hele mooie busjes ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 11 maart 2013 @ 20:48 |
Zeker! vooral omdat ze hier niet meer rijden ![]() | |
Peterselieman | maandag 11 maart 2013 @ 20:49 |
daarom ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 11 maart 2013 @ 23:28 |
al blijven ze je wel achtervolgen | |
NoBody122 | maandag 11 maart 2013 @ 23:30 |
En welk dorp mag dat wezen? | |
Ou-Tannu | maandag 11 maart 2013 @ 23:45 |
vast een dorp waar ze weinig waarde hechten aan openbaar vervoer ;P | |
Peterselieman | maandag 11 maart 2013 @ 23:54 |
een dorp in het oosten van het land, zo weet ik uit betrouwbare bron | |
dennistd | dinsdag 12 maart 2013 @ 04:06 |
Het mooie Losser, waar altijd wat te doen is (ahum..). Ze pendelen naar Overdinkel, ipv lijn 61 en 64 | |
Darkwing_Duck | woensdag 13 maart 2013 @ 10:25 |
Er zijn in parijs maar een paar buslijntjes uitgevallen http://www.ratp.fr/informer/pg/point_bus_intemperies.pdf ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 13 maart 2013 @ 10:27 |
Jezus ![]() | |
Peterselieman | woensdag 13 maart 2013 @ 10:29 |
och, er rijdt nog wel het een en ander ![]() | |
Tha_T | woensdag 13 maart 2013 @ 11:20 |
Da's makkelijk voor de chauffeurs ![]() | |
NoBody122 | woensdag 13 maart 2013 @ 21:14 |
De link werkt helaas al niet meer. | |
Peterselieman | woensdag 13 maart 2013 @ 23:50 |
De NS wil de overige 51% van de aandelen van Qbuzz overnemen van de huidige eigenaren http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/949205/ns-wil-qbuzz.html Verder breidt de Deutsche Bahn in Centraal Europa uit door busconcessies van Veolia over te nemen http://wirtschaftsblatt.a(...)klink=/home/index.do | |
#ANONIEM | donderdag 14 maart 2013 @ 23:00 |
Weet iemand waarom Arriva en Veolia van de gare langzame ov-chipscanners hebben? Dacht dat ze wel nieuwe scanners zouden hebben in hun nieuwe o.a. Citea-bussen en dat spul wat in Dordt en Leiden rijdt maar in tegendeel.. Ze gebruiken nog steeds die gare gele scanners. Reis regelmatig met de RET, en ben dus die snelheid gewend die ze ook bij de HTM, GVB, Qbuzz en Connexxion (incl. Hermes en Breng) hebben ![]() | |
Peterselieman | donderdag 14 maart 2013 @ 23:04 |
zou kunnen komen vanwege de software die de bedrijven gebruiken. Arriva, Syntus en Veolia gebruiken Albatros/ProData, terwijl iig xx, Kubus, RET en HTM InfoXX (Thales) gebruiken. Van de andere bedrijven weet ik het niet. [ Bericht 5% gewijzigd door Peterselieman op 14-03-2013 23:12:20 ] | |
Bitlord | donderdag 14 maart 2013 @ 23:22 |
Inderdaad, Thales is sneller en fijner. EBS maakt ook gebruik van Prodata. | |
Darkwing_Duck | donderdag 14 maart 2013 @ 23:28 |
Ga je me nou vertellen dat Niks in het OV chip systeem dezelfde standaarden kent? Andere hardware, andere software, wat is er wel "standaard" | |
Darkwing_Duck | donderdag 14 maart 2013 @ 23:48 |
Gratis met de bus in Rotterdam http://www.ikwileentestrit.nl/ Kan iemand mij aan de landelijke reclame helpen die de RET nu uitzend? | |
Ou-Tannu | donderdag 14 maart 2013 @ 23:52 |
de lezers bij Arriva zijn ook minder gevoelig ![]() daar moet ik echt mn kaart tegen aan drukken.. terwijl ik bij kubus hem er gewoon even langs kan swipen en hij werkt al ![]() | |
Bitlord | vrijdag 15 maart 2013 @ 01:39 |
Je hebt inderdaad in Nederland met de chipkaart 2 globaal twee systemen: Thales: Connexxion (Breng muv trein, Hermes, GVU), GVB, RET, Qbuzz, HTM, NS (Werkt snel en fijn) ![]() ![]() Prodata: Arriva, Veolia Transport, Breng trein, Syntus, EBS. Werkt slecht (alle) tot minder fijn (EBS) ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 15 maart 2013 @ 01:44 |
Ik twijfel of het softwarematig is. Kan ook om het geld gaan, kan moeilijk geloven dat ze bij Thales net zo veel betalen als ProData. | |
Tha_T | vrijdag 15 maart 2013 @ 09:18 |
Voor zover ik weet is dat gewoon een keuze van de vervoerder. Die validators zijn (wederom imho) gewoon uitwisselbaar | |
Pino112 | woensdag 20 maart 2013 @ 10:58 |
Cxx-bus van viaduct af gereden in Alkmaar. GRIP1 en een lading ambu's die kant op. | |
Peterselieman | woensdag 20 maart 2013 @ 11:02 |
https://twitter.com/Breaking_NL/status/314315100729274368/photo/1 | |
Pino112 | woensdag 20 maart 2013 @ 11:22 |
![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 20 maart 2013 @ 20:55 |
Wat vinden jullie eigenlijk van Solaris bussen? | |
NoBody122 | donderdag 21 maart 2013 @ 01:41 |
Ik zag dit vanmiddag op het nieuws langskomen. Weet iemand het wagenparknummer van die Amba? Voor zover te zien op het nieuws was het een 88XX... | |
Pino112 | donderdag 21 maart 2013 @ 09:22 |
8606 ![]() | |
Bitlord | donderdag 21 maart 2013 @ 10:32 |
Van buiten goed van binnen zien ze er wat goedkoop uit. Ik verwacht ze in NL nog even niet, aangezien er geen dealer hier zit met kunde en onderdelen. | |
Alexxxxx | donderdag 21 maart 2013 @ 12:28 |
Solaris bussen hebben wel hele puike deuren ![]() | |
Pino112 | donderdag 21 maart 2013 @ 20:20 |
Die's goed stuk: | |
Darkwing_Duck | vrijdag 22 maart 2013 @ 00:59 |
Hoezo dat? | |
#ANONIEM | vrijdag 22 maart 2013 @ 02:17 |
Mooie bussen! Al doet het mij wel denken aan een kruising tussen een MAN Lion City en een Volvo 7700. | |
Alexxxxx | vrijdag 22 maart 2013 @ 12:22 |
Worden in Bolsward gemaakt. | |
Anne | vrijdag 22 maart 2013 @ 12:30 |
Busnewbie ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 22 maart 2013 @ 13:49 |
Ik zit op dit moment in een streekbustussen Torcy en Charles de Gaulle die slechts 1 of 2 haltes aandoet per gemeente. Het is niet toegestaan om in 1 gemeente ter reizen met die bus, daarvoor is de lokale club (in dit geval de RATP). Een knakker stapte op op station Torcy en wou uitstappen bij halte 2: Vaires-Torcy. De busschauffeur reed conform de regels door, ondanks de stopknop (er stond ook niemand om in te stappen). Gaat die knakker toch helemaal uit zijn bananestekker zeg. Geschreeuw en gebler, hoop hijsa.(Ik had voorin plaatsgenomen) dwingt ie de chauffeur tot stoppen met een ruk aan het stuur zeg. ![]() ![]() | |
Alexxxxx | vrijdag 22 maart 2013 @ 15:51 |
Darkwing ja ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 22 maart 2013 @ 16:33 |
Bedankt voor het warme welkom ![]() | |
Anne | vrijdag 22 maart 2013 @ 17:15 |
Daar doelde ik ook op ![]() | |
Alexxxxx | vrijdag 22 maart 2013 @ 17:59 |
van vierenenhalf tot anderhalf jaar terug fokte ik vanuit die busdeurfabriek ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 22 maart 2013 @ 20:24 |
Ik heb vandaag in dit Leukerdje gezeten ![]() Heuliez GX 117 ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 22 maart 2013 @ 20:43 |
Franse rommel ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 22 maart 2013 @ 20:54 |
RATP BUS 520 deze franse rommel vervoert wel heel de dag beroemdheden naar de grootste tv studios van de regio parijs. ![]() Das echt ongeloofelijk, waar een kwartiersdienst voor een busdienst in frankrijk al luxe is rijd deze de hele dag door vanaf station bry sur marne om de 7 minuten, de hele dag door tot in (ja je leest het goed) de tv studio, waar het eindpunt is. Wie zich abboneert op de nieuwsbrief van deze lijn krijgt te weten wanneer de laatste halte vervalt: nl tijdens opnames ![]() De lijn is 520, en een lijn nummer wat begint met een 5 in de regio parijs is op initiatief van/gefinancierd door een bedrijf/het bedrijfsleven. Tot zover dit nutteloos busweetje van de dag. Wie ooit instapt: kijk niet vreemd op als er complete camera statieven 1 of 2 haltes meegaan intern op het studioterrein ![]() ![]() | |
Bitlord | vrijdag 22 maart 2013 @ 21:23 |
Ik heb die Tzen in Ile de France eens gefilmd. Een bus die met een behoorlijke vaart over busbaantjes in verlaten oorden rijdt. Hoor je er nog wel eens wat van, of het loopt en of er meer lijnen van komen? | |
Darkwing_Duck | zaterdag 23 maart 2013 @ 00:48 |
De t zen lijkt inderdaad een beetje op de zuidtagent, maar hij rijd ook een heel groot deel van de route gewoon, op de weg. Ze willen nog steeds meer lijn ontwikkelen en die zijn ook nog in de projectfase. De bussen hebben een jaar geleden allemaal aan de kant gestaand omdat er een deur was open gegaan tijdens het rijden. Overigens is er de 26e aanstaande een staking op de T zen. Overigens zijn " de verlaten oorden" project gebieden ![]() | |
Gnittoo | zaterdag 23 maart 2013 @ 13:35 |
![]() was weer spannend gisteravond ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 23 maart 2013 @ 16:38 |
de pomp nog gehaald, of werd het een sleepje? ![]() | |
Gnittoo | zaterdag 23 maart 2013 @ 18:05 |
gelukkig wel in leeuwarden gekomen. situatie deed me hier aan denken: | |
Peterselieman | donderdag 28 maart 2013 @ 15:26 |
De HTM denkt zeker dat zijwaarts vervoeren de toekomst heeft ![]() http://www.omroepwest.nl/(...)vrij-na-omvallen-bus | |
Ou-Tannu | donderdag 28 maart 2013 @ 17:53 |
hoe krijg je t voor elkaar | |
springer1980 | zaterdag 30 maart 2013 @ 12:21 |
Tja, zo kan je natuurlijk ook de banden verwisselen of de onderkant inspecteren... | |
Bitlord | maandag 1 april 2013 @ 15:46 |
De 1aprilgrap van Breng is nog rijvaardig ook!![]() | |
Peterselieman | maandag 1 april 2013 @ 15:50 |
hij is wel leuk en nog een voorbode voor het toekomstige vervoer ook. Ik zie namelijk een grote rol weggelegd voor inductie, met name in het stedelijke vervoer en op drukke wegen. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 2 april 2013 @ 11:28 |
Waarom rijd bus 40 vanaf Zwolle niet op zondag? ![]() | |
Pino112 | dinsdag 2 april 2013 @ 11:50 |
Omdat ie door Staphorst moet en dat mag niet op zondag. | |
Ou-Tannu | woensdag 3 april 2013 @ 17:27 |
http://www.marrennijs.nl/(...)file-knooppunt-joure ![]() | |
springer1980 | donderdag 4 april 2013 @ 00:34 |
Zitten hier nog mensen die intresse hebben in het schaalmodel van de gelede Citaro van Qbuzz??? Compleet incl orginele verpakking en spiegels. Stuur dan maar even een berichtje... | |
#ANONIEM | donderdag 4 april 2013 @ 00:35 |
Bericht verstuurd ![]() | |
marcel.nl | zaterdag 6 april 2013 @ 20:08 |
wat is dat nou weer? Waarom rijden er bij Veolia in Delft grijze ex-qbuzz MAN-bussen? bron OviB | |
Alexxxxx | zondag 7 april 2013 @ 19:02 |
![]() | |
marcel.nl | zondag 7 april 2013 @ 20:58 |
In Aken e.o geweest? Vaalserquartier of zo iets? | |
Alexxxxx | zondag 7 april 2013 @ 21:00 |
bach-Palenberg. | |
Ou-Tannu | maandag 8 april 2013 @ 08:13 |
oeh ik moet me nu echt inhouden om geen arriva bussen te gaan mollesteren :/ | |
springer1980 | maandag 8 april 2013 @ 10:04 |
Dat vroeg ik mij eigen ook al af. Waar komen die bussen vandaan, Besseling? | |
Peterselieman | maandag 8 april 2013 @ 11:03 |
Wat heeft de busmaatschappij van Hettinga jou misdaan? | |
Gnittoo | maandag 8 april 2013 @ 12:29 |
buschauffeur had 100%NL aanstaan? | |
springer1980 | maandag 8 april 2013 @ 20:47 |
Weet iemand hier waarom OViB gestopt is? Op de site staat nu "Ik heb altijd gezegd zodra de onafhankelijkheid moet verdwijnen van de site, dan stop ik er direct mee. Dat moment is nu aangebroken, en bij deze is de site vanaf nu continue down." Dan wordt ik toch wel een beetje erg nieuwsgierig, begon Arriva zich eigen ermee te bemoeien ofzo???? | |
Gnittoo | maandag 8 april 2013 @ 20:55 |
Dat kan haast niet anders. Wel bijzonder triest ![]() | |
Peterselieman | maandag 8 april 2013 @ 21:00 |
echt zonde ... was een goeie site | |
marcel.nl | maandag 8 april 2013 @ 21:19 |
ik snap er geen snars van ![]() | |
_JdM_ | maandag 8 april 2013 @ 22:32 |
Nee, de 2 bussen van Veolia komen uit Friesland, waar ze de bussen die in Oosterwolde verbrand zijn hebben vervangen. (maar die nu niet meer nodig zijn). (ex 1091 en 1099) Besseling heeft/had 4 bussen, de 301-304. Alleen de 301 en 302 zijn in Syntus-Veluwe kleurstelling, die andere zijn wit. De 4 bussen zijn de ex 1057, 1095, 1096 en 1097. De laatste 3 hebben ook een tijdje in het Gooi voor Connexxion gereden, evenals een bus voor Drenthe Tours en Van Mil tours. | |
NoBody122 | maandag 8 april 2013 @ 22:56 |
Ik vermoed dat zijn werkgever Cxx het uiteindelijk toch niet echt grappig vond.. | |
Peterselieman | maandag 8 april 2013 @ 23:02 |
hij werkt nu voor Arriva | |
NoBody122 | maandag 8 april 2013 @ 23:06 |
Kun je nagaan hoe groot Connexxion stiekem nog is ![]() | |
Peterselieman | maandag 8 april 2013 @ 23:24 |
mja, xx is door het verlies van Zuid-Holland-Noord wel in het hart getroffen. Was toch wel het gebied waar eens het hoofdkantoor van het bedrijf heeft gezeten. [ Bericht 0% gewijzigd door Peterselieman op 08-04-2013 23:44:05 ] | |
Bitlord | dinsdag 9 april 2013 @ 02:47 |
Ik hoop dat de site in een andere vorm terugkomt. Is voor mij het fundament van het digitale bushobbyisme in Nederland. | |
Gnittoo | dinsdag 9 april 2013 @ 06:30 |
Gewoon de nieuwsberichten weglaten. | |
marcel.nl | dinsdag 9 april 2013 @ 15:44 |
Iemand die al meer weet van ins en outs? Het is echt zonde en moet toch fundamenteel wel heel erg zijn, dat Marty ermee stopt. | |
springer1980 | dinsdag 9 april 2013 @ 20:22 |
Daarom ben ik dus ook zo nieuwsgierig ![]() | |
Alexxxxx | woensdag 10 april 2013 @ 07:22 |
![]() | |
marcel.nl | woensdag 10 april 2013 @ 14:50 |
Nieuwsgierig... niet echt. Meer verbaasd en hoopvol dat de site terugkomt. Vanaf zomer 2000 bijna drie maal daags op die site gekeken ![]() | |
springer1980 | donderdag 11 april 2013 @ 02:24 |
Dat bedoelde ik dus ook. Maar het blijkt idd om de nieuwsberichten te gaan ja die OViB ook plaatste op de site. Beetje erg flauw van Arriva want de site was een onafhankelijke hobby site van Mart... | |
Parafernalia | donderdag 11 april 2013 @ 02:26 |
Een topic met plaatjes van stadsbussen ![]() Als het kan, dan bestaat het ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 11 april 2013 @ 02:35 |
Oh, bussen. Hier moet ik zijn. Fles was een paar dagen naar Ierland. Daar hebben ze bussen. Bussen niet te kort. Bussen tot je er helemaal kotsmisselijk van wordt. Doorscrollen op eigen risico. Een bus. ![]() Nog een bus. ![]() Nog eentje. ![]() Een groene bus. ![]() Nog een hele shitload bussen kijk zelf maar. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Genoeg bussen voor de rest van je leven al word je 122. | |
Tha_T | donderdag 11 april 2013 @ 10:49 |
Had wel verwacht dat je ook nog wat dubbel gelede wagens geschoten had in Aken ![]() | |
Alexxxxx | donderdag 11 april 2013 @ 13:07 |
Je denk dat ik met maar n busfoto thuis ben gekomen uit Aken? ![]() ![]() | |
NoBody122 | donderdag 11 april 2013 @ 22:50 |
Hebben de Citaro's daar dubbele assen onder de aanhanger? Grappig. | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 23:00 |
het is dan geen Citaro meer, maar een Capacity ![]() | |
NoBody122 | donderdag 11 april 2013 @ 23:01 |
Blijven mooie bussen, wel ![]() | |
Peterselieman | donderdag 11 april 2013 @ 23:04 |
iets van 70% van de gebouwde Capacity's rijdt rond in Istanbul | |
Alexxxxx | donderdag 11 april 2013 @ 23:58 |
dit is de enieg die ik gezien heb. wel veel meer dubbelgeledes, en VEEL O404 | |
marcel.nl | vrijdag 12 april 2013 @ 09:00 |
Er is er maar eentje met dubbele as in Aken, die in zilverkleurige kleurstelling is geleverd. Tezamen met een MAN Lion's city geleed. Had leuker geweest wanneer er Capacity's gekomen waren, maar helaas. | |
marcel.nl | zondag 14 april 2013 @ 18:21 |
Item over opening Nationaal Busmuseum in Hoogezand hier | |
Peterselieman | maandag 15 april 2013 @ 22:12 |
het op deze manier doen is niet nieuw, zo blijkt uit dit filmpje | |
GlenSpey | maandag 15 april 2013 @ 22:29 |
Geweldig, als er iets leuk is is het om antiek materieel te zien toen het nog net nieuw en hip was ![]() | |
Bitlord | maandag 15 april 2013 @ 22:31 |
Ik had het geluid uitstaan dus heb geen commentaar kunnen horen. Als het allemaal iets anders was gelopen, had het tramnet van Amsterdam behoorlijk ingekrompen kunnen worden door deze bussen. Gelukkig dat het niet zo is. | |
Alexxxxx | dinsdag 16 april 2013 @ 13:38 |
Vandaag een Den Oudsten in dienst op de foto gezet!!! EINDELIJK! | |
Peterselieman | dinsdag 16 april 2013 @ 17:14 |
Een aantal bussen die Arriva in Leeuwarden laat rijden zijn te groot en zwaar voor de straten waar ze doorheen rijden ![]() http://www.lc.nl/frieslan(...)en-zijn-te-zwaar%27- | |
marcel.nl | dinsdag 16 april 2013 @ 18:01 |
waar? / foto? | |
Alexxxxx | dinsdag 16 april 2013 @ 18:36 |
Geilenkirchen! ![]() | |
marcel.nl | woensdag 17 april 2013 @ 06:36 |
ach so, danke ![]() | |
Bitlord | donderdag 18 april 2013 @ 01:46 |
Afgelopen woensdag een bezoek gebracht een de grote collectie van het Nationaal Busmuseum in Hoogezand. De vele bussen zijn na jaren vrijwel allemaal te bezichtigen. Er is nog flink wat te doen, maar het huidige resultaat laat zien dat de afgelopen tijd een behoorlijke inspanning is geleverd! Een toch wel heel interessante fotoreportage van bussen die jarenlang door slechts weinigen zijn gezien: http://busfoto.nl/foto/thumbnails.php?album=994 | |
Peterselieman | donderdag 18 april 2013 @ 10:04 |
fraaie collectie ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 18 april 2013 @ 13:10 |
Zeker ja, leuk om te zien! | |
Pino112 | donderdag 18 april 2013 @ 13:14 |
Tof ![]() | |
Bitlord | donderdag 18 april 2013 @ 19:17 |
Op zaterdag 20 april 2013 organiseert de Werkgroep Brabant van de Stichting Veteraan Autobussen een B88-excursie. Vertrek 10:00 in Eindhoven. Inmiddels is meer duidelijk geworden over het programma van deze dag, kijk hiervoor op http://historische-autobussen.nl/evenementen.php Ik hoop dat ik met dit bericht nog enkele mensen kan enthousiasmeren voor deze excursie. Wordt een leuke dag, met hrlijk weer (hoop ik)! | |
springer1980 | vrijdag 19 april 2013 @ 07:00 |
Het NBM had toch ook een gelede Volvo van GVU? Zie die nergens terug... ![]() | |
Kentekenplaat | vrijdag 19 april 2013 @ 21:41 |
Hoe deden ze dat vroeger dan? Bussen zijn alleen maar lichter geworden in de loop der jaren. | |
Peterselieman | vrijdag 19 april 2013 @ 21:52 |
ja en nee. Het hangt echt van de fabrikant af en de mensen zijn het niet meer gewend. Wat er speelt is dat de huidige Citelis-bussen minimaal 3.000 kg zwaarder zijn dan wat er reed. Bij xx waren dat Amba's en ProCity's. Dat is behoorlijk licht materieel. Voor die tijd reden er bij Arriva Wrights van 10 en 12 meter. Ook deze bussen waren lichter dan de Citelissen nu zijn. Bij Fram/VEONN/Arriva reden daarvoor de 10 meter lange Hainje Duvedecs. Deze hadden nog een hoge vloer, maar waren bij mijn weten ook al redelijk licht uitgevoerd en zullen rond het gewicht van de huidige bussen hebben gezeten. | |
Bitlord | zondag 21 april 2013 @ 18:10 |
Zeker, en die hebben ze nog steeds. De wagen staat ook binnen in de werkplaats, maar is niet publiek toegankelijk. Gezien het vandalisme waar de bus onder te lijden heeft gehad, ziet de wagen er op het moment niet uit. Er zijn heel wat ruiten ingegooid. Ik had beloofd geen foto's van die wagen te publiceren. Het is echter nog steeds de bedoeling deze wagen in elk geval cosmetisch op te knappen (rijvaardig weet ik niet). Houd hoop (en heb geduld). http://www.busfoto.nl/foto/displayimage.php?pos=-29111 (hier kun je hem uiterst rechts zien) | |
Gnittoo | zondag 21 april 2013 @ 20:15 |
Nu met een intouro onderweg. na die paar maanden staat er al 80dkm op de teller ![]() | |
NoBody122 | maandag 22 april 2013 @ 14:32 |
Wel handsfree aan het Fok!'en, toch? ![]() | |
Frenk3nstein | maandag 22 april 2013 @ 14:41 |
Vraagje: Zijn er bepaalde touringcars met radarverklikkers? Ik heb nu al 2x in een bus gezeten waarbij om de haverklap 2 of 3 piepjes afgingen, vlakbij een flitspaal op een weg met veel van die dingen. ![]() | |
Bitlord | maandag 22 april 2013 @ 16:58 |
![]() GVU 4927 tijdens een kleine omleiding voor de aanleg van de tramlijn naar De Uithof. | |
Peterselieman | maandag 22 april 2013 @ 17:21 |
is die foto genomen bij de route van lijn 11? Daar bij het viaduct van de ring van Utrecht? | |
Bitlord | maandag 22 april 2013 @ 17:26 |
Kruising Sorbonnelaan/Archimedeslaan. | |
Peterselieman | maandag 22 april 2013 @ 17:29 |
ja, daar bedoelde ik ja. Rijdt wel vaker een lijn 12 langs. Is handig als je bij de halte Padualaan staat te wachten en lijn 12 rechtsaf slaat ipv rechtdoor te gaan ![]() | |
marcel.nl | maandag 22 april 2013 @ 21:20 |
Ik hoop toch wel dat de driedubbele geledes blijven als die sneltram naar de Uithof er is. Ze zijn echt gaaf. Laat Qbuzz of connexxion dat maar overnemen als ze eindelijk uitgesteggeld zijn over die concessie. | |
Vaatwastablet | maandag 22 april 2013 @ 21:25 |
Werd de tram naar De Uithof vorig jaar niet wegbezuinigd samen met de Zuiderzeelijn? | |
Peterselieman | maandag 22 april 2013 @ 21:32 |
klok en klepel-verhaal. Vorig jaar sneuvelde de spoorlijn Groningen-Heerenveen en begin dit jaar de Groninger Tram. | |
Bitlord | maandag 22 april 2013 @ 21:53 |
Ik verwacht eind dit jaar nieuwe dubbelgeledes in Utrecht of anders zoiets als Capacitys. Op de drukste stukken van lijn de Uithoflijnen rijden nu per uur 23x dubbelgeleed lijn 12s 10x geleed lijn 13 (versterking lijn 12) 12x dubbelgeleed lijn 11 6x geleed lijn 211 (versterking lijn 11) Dat is dus niet zo 1,2,3 met alleen gelede bussen op te lossen. | |
Peterselieman | maandag 22 april 2013 @ 22:01 |
Zal mij benieuwen waar die dubbelgeledes besteld worden: Van Hool, Hess of Volvo | |
NoBody122 | dinsdag 23 april 2013 @ 20:08 |
Dubbelgelede Duvedecs, lijkt me wel een aardig plan ![]() | |
Peterselieman | donderdag 25 april 2013 @ 19:27 |
NoBody122 | donderdag 25 april 2013 @ 22:03 |
Grappig, dat die algemeen directeur van Arriva een aardige poging doet tot Frysk spreken ![]() | |
blup | donderdag 25 april 2013 @ 22:45 |
starre assen op de achterkant.. ben benieuwd hoe vaak ze bandjes konden wisselen | |
Bitlord | donderdag 25 april 2013 @ 23:09 |
Verslag van de B88-excursie waar ik het onlangs over had is geschreven: http://historische-autobussen.nl/nieuws.php#25042013 ![]() ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 25 april 2013 @ 23:18 |
Ik kwam laatst in Arnhem en bij mij rees de volgende vraag: Wat zijn de voordelen van trolleybussen tegenover normale harmonicabussen (op het milieu na) en waarom trolleybussen in plaats van een tram? Een tram kan toch meer mensen verplaatsen? | |
Bitlord | donderdag 25 april 2013 @ 23:19 |
De gelede 245 schijnt nog steeds te bestaan: ![]() | |
GlenSpey | donderdag 25 april 2013 @ 23:34 |
Voor de komst van de trolley waren in de jaren 30 al plannen. Echter pas toen het gehele tramnetwerk was weggeblazen in de oorlog werd er gekozen om de elektrische bus daadwerkelijk te introduceren. Dat er daarna niet meer terug is gegaan naar de tram lijkt me een simpele geldkwestie. De voordelen voor de trolley die destijds t.o.v. de tram stonden waren dan ook de lagere kosten. Een bovenleiding ophangen kost minder geld dan een bovenleiding EN een trambaan, en veel geld was er na de oorlog natuurlijk niet ![]() ![]() ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door GlenSpey op 25-04-2013 23:39:56 ] | |
Bitlord | vrijdag 26 april 2013 @ 00:46 |
Ik vermoed dat het nu niet meer rendabel is om nieuwe trolleybusnetten op te zetten, vanwege de hoge kosten voor het instandhouden van de infrastructuur. | |
springer1980 | vrijdag 26 april 2013 @ 00:49 |
Gaaf om te zien dat er dus toch meer B88-ers bewaard zijn naast de VSL bus van de SVA | |
Vaatwastablet | vrijdag 26 april 2013 @ 01:31 |
Ik dacht altijd dat een trolleybusnetwerk goedkoper was dan een tramnetwerk in onderhoud. In een kleine stad als Arnhem zijn harmonicabussen niet eens nodig imo. Heb buiten 3-4 diensten per dag nooit een volle trolleybus gezien daar. Kan je net zo goed geen hele trolleybusnetwerk hebben. En mocht je echt een superdrukke lijn hebben, ga dan voor een (snel-)tram. Kan je nog veel meer mensen meenemen ook icm hoge frequentie. | |
Kentekenplaat | zaterdag 27 april 2013 @ 10:34 |
Hettinga is ook niet echt een Limburgse naam natuurlijk. ![]() Ik heb toch een een beetje mijn twijfel bij die bussen. Made in China, dan denk ik gelijk aan producten zoals de Landwind. | |
Alexxxxx | zaterdag 27 april 2013 @ 12:33 |
Arriva rijd op Malta al jaren tot volle tevredenheid met Chinese King Long bussen. | |
marcel.nl | zaterdag 27 april 2013 @ 12:51 |
ja maar ik ben het er wel mee eens dat het meeste dat uit China komt gaar en niet duurzaam is. Ziet er soms best leuk uit, maar is kwalitatief waardeloos. Dan spreek ik niet over bussen. Vriend van me had idd wel eens een Landwind. 5 maanden ![]() | |
Peterselieman | donderdag 2 mei 2013 @ 20:23 |
Kubus mag de komende tien jaren gaan rijden in Utrecht. Het beroep dat xx tegen de gunning aangetekend had is afgewezen http://www.regioutrecht.n(...)oerder-regio-utrecht | |
Alexxxxx | donderdag 9 mei 2013 @ 14:55 |
![]() ![]() | |
kip_zonder-kop | zaterdag 11 mei 2013 @ 01:46 |
Sinds afgelopen woensdag is de Coentunnel in Amsterdam tijdelijk afgesloten waardoor de bussen van R-Net (Connexxion) een omleiding moeten volgen. Deze omleiding voert kennelijk door een viaduct van 3,3 meter hoog waar de normale bussen (ook het GVB met lijn 36) onderdoor kunnen maar met de semi tourbus past dat dus net niet...![]() Zo te zien gelukkig bijna geen schade, mede te danken aan de "botsbalk" voor het viaduct. En hier een plaatje van de soort bus waar het om draait maar dan in een betere kwaliteit. ![]() ![]() | |
AeroxV8 | zaterdag 11 mei 2013 @ 11:48 |
Die bussen hierboven zijn van EBS en niet van Connexxion. Ik rijd zelf met deze bussen, bussen worden gereden door Oostenrijk Touringcars, in opdracht van EBS. Er is vanuit EBS noch Oostenrijk gecommuniceerd over de situatie bij de Coentunnel en wat de te rijden route zou moeten zijn. Dan krijg je dit soort incidenten.. | |
Darkwing_Duck | zaterdag 11 mei 2013 @ 12:16 |
Ik zit in een splinternieuwe Heuliezbus. Dat ruik je gewoon en ik word er misselijk van ![]() | |
jayjay297 | zaterdag 11 mei 2013 @ 20:30 |
![]() Beetje jammer van 't stukje historie... | |
springer1980 | zondag 12 mei 2013 @ 00:20 |
De Ambassador bussen van Syntus Gelderland / Veluwe Streek en Syntus Overijssel zijn nu ook als schaal model verschenen. Over anderhalve week kan ik mijn exemplaar van de Gelderse bus op halen ![]() | |
springer1980 | zondag 12 mei 2013 @ 15:58 |
Zijn die bussen eigenlijk van EBS of van Oostenrijk? Vind ze meer lijken op touringcars dan op lijnbussen... | |
AeroxV8 | zondag 12 mei 2013 @ 16:04 |
De bussen zijn van EBS. Omdat EBS bij de ingang van de concessie de speciale diensten die met deze bussen gereden worden (Bizzliner) niet in die dienstroosters van de chauffeurs kon verwerken hebben ze besloten deze diensten uit te besteden. Zo ging het bij Arriva ook al toen TCR de Q-liners reed. Omdat Oostenrijk deze diensten rijdt, de brandstof, schades, het onderhoud etc. betaald mag Oostenrijk de bussen ook gebruiken voor besloten vervoer. Afgelopen december heeft EBS echter 9 bussen teruggenomen en zijn ze zelf een aantal diensten gaan rijden, zowel in de spits als in de dal uren. Het zou mij niet verbazen dat ze aankomende december nog meer diensten gaan overnemen, of misschien zelfs wel het hele pakket terugnemen. Er gaan onder de chauffeurs momenteel de wildste verhalen rond.. Helaas is er vanuit EBS noch Oostenrijk geen enkele communicatie omtrent deze kwestie, dus de verhalen worden tot op heden ook nog niet ontkracht. | |
marcel.nl | zondag 12 mei 2013 @ 21:00 |
Gister twee speciale bussen zien rijden. Op A7 ten hoogte van Scheemda (ligt hier )een Volvo van Veolia in Brabant Liner-uitvoering en in Oude Pekela een geheel witte O407 met Duits kenteken met in de filmkast "Sonderfahrt" en achterop een geel vierkant bord (was schoolvervoer aanduidt). | |
marcel.nl | zondag 12 mei 2013 @ 21:01 |
Zoiets als deze: | |
Alexxxxx | maandag 13 mei 2013 @ 10:59 |
Zaterdag een feestje gehouden, was ook een bus ![]() ![]() ![]() | |
GlenSpey | woensdag 15 mei 2013 @ 15:40 |
Leuk filmpje over de Letse trolleybus, inclusief kijkje op het wagenpark, opstart en rondrit: | |
marcel.nl | donderdag 16 mei 2013 @ 18:45 |
Net terug uit Duitsland. Terugrit veelal binnendoor. Het valt mij op dat de meeste maatschappijen met Setra rijden. Hier in Nederland zie je vrijwel nooit op de lijndienst, zeker niet door gevestigde maatschappijen. Wel door hen die in opdracht rijden. 4 van de 5 bussen die ik in Duitsland zag, was Setra. Verder veel Mercedes, maar dan ook vaak de O405, O408, oud model Integro en heel soms tweede serie Citaro in alle maten. Maar eerste serie Citaro dus niet en de O405 doen het best in de bergen. | |
marcel.nl | vrijdag 17 mei 2013 @ 14:02 |
Bus te koop op marktplaats: http://link.marktplaats.nl/633566618 Weet iemand welke maatschappij deze oorspronkelijk was, ik herken de stoelbekleding niet. | |
_JdM_ | vrijdag 17 mei 2013 @ 22:40 |
Bus is import, komt oorspronkelijk uit Luxemburg (CFL) weg.Enige Setra op lijndienst is die van Noot die voor Syntus Veluwe rijdt. Die heeft volgens weer het alleenrecht op lijn 87 (Nijkerk-Barneveld) sinds december. Daarvoor op lijn 103 en 105/205. | |
Peterselieman | vrijdag 17 mei 2013 @ 22:43 |
Juijn rijdt met Setra's voor Arriva op lijn 165/166 in Noord-Brabant | |
springer1980 | zaterdag 18 mei 2013 @ 08:55 |
Niet Noord-Brabant maar Rivierenland, omgeving Tiel / Geldermalsen | |
Kentekenplaat | zondag 19 mei 2013 @ 19:43 |
Drenthe Tours heeft ook een Setra in Q-liner kleuren. | |
Gnittoo | zondag 26 mei 2013 @ 17:42 |
The VDL Bus & Coach Citea range of public transport buses is now also available in an articulated version, the Citea SLFA (Low Floor Articulated). This new model will become available by the end of 2013 in a Euro 6 version in two different lengths: the SLFA-180 with a length of 18 metres and SLFA-187 with a length of 18.75 metres. The VDL Citea articulated bus will a completely flat floor, can be used both for city and regional transport. Thanks to its innovative lightweight construction, the Citea has a low net weight, according to VDL. As an option, the section behind the turntable can also be fitted a wheelchair platform. During the design of the Citea SLFA considerable attention was given to the flow of passengers to and from the entry and exit doors. The Citea SLFA is available in a 3- or 4-door version. Key requirements during the development of the Citea SLFA were safety and driveability. Handling and stability have been tested under all possible conditions. The high degree of modularity not only results in a tailored solution for each deployment area but also benefits the operator in many ways, in connection with repairs, maintenance and stocked parts for example. The driveline, front module, and driver's cockpit of the Citea SLFA are identical to those of the standard Citea SLF. ![]() During the 60th UITP Mobility & City Transport Exhibition VDL Bus & Coach presented an electric version of the Citea SLF Low Floor with a length of 12 metres. The ability to choose from various electric drives and battery packages ensures that the most ideal and optimal combination can be selected for every deployment area, without consequences for accessibility, interior layout or comfort, according to VDL. The Citea Electric is not just another electric bus, says VDL; it offers operators a unique range of possibilities for optimal configuration to match any operational requirements and wishes. The greatest challenge in the development of the VDL Citea Electric lay in finding solutions to fulfil the requirements, needs and wishes of the European market. It was up to the VDL Bus & Coach engineers to combine available technologies to obtain cost-effective operational systems – systems suitable for each specific type of deployment, city and local situation – ultimately resulting in electric zero-emission buses able to fully meet the demands of regular scheduled service, as VDL claims. The modular system from which the Citea range is built also played a large role in the development of this electric variant. This approach allowed the electric elements to be integrated without compromising the essential Citea features, such as lightweight construction, optimized accessibility and comfort The variant with a large battery charged via a plug-in connection is most suitable for use over longer distances without interim recharging. This does, however, limit the number of passengers. If the operator opts for a more flexible concept, without consequences for the number of passengers and which is recharged periodically during operation, there are more possibilities. In this case a relatively small battery can be combined with various quick-charging methods, such as induction, trolley or plug-in. For optimum operation the ‘range extender’ can be added, which makes it possible to cover distances of more than 200 km on a single charge. Adding a range extender has no consequences for the number of passengers or the comfort. The VDL Citea Electric offers a range of possibilities, solutions and modules that meet the operational requirements for each local situation. The Citea Electric, which was introduced during the UITP in Geneva, is equipped with wheel hub motors. eindelijk weer wat geleeds uit heerenveen ![]() | |
Peterselieman | zondag 26 mei 2013 @ 17:48 |
daar was het wachten al op ![]() | |
#ANONIEM | zondag 26 mei 2013 @ 17:50 |
Mooie bussen. | |
Mr.Jorn. | zondag 26 mei 2013 @ 18:27 |
Eindelijk weer een mooie Nederlandse gelede sinds de Duvedec! | |
marcel.nl | zondag 26 mei 2013 @ 21:02 |
Is er al een soort vervangende / soortgelijke site als Openbaar Vervoer in Boskoop? | |
NoBody122 | zondag 26 mei 2013 @ 23:51 |
Dan moet er weer ergens een fanatieke chauffeur opstaan die bereid is zijn baan op het spel te zetten door er alles over op internet te zetten. De afgelopen zoveel jaar was alleen die Martie daar kennelijk toe bereid, en ik zie helaas niet snel een opvolger ten tonele verschijnen ![]() | |
Gnittoo | maandag 27 mei 2013 @ 08:27 |
Iedereen kan zo'n website natuurlijk beginnen. Als buschauffeur zou ik alleen de nieuwsberichten weglaten. | |
WhiteJoker | maandag 27 mei 2013 @ 08:35 |
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de elektrische bussen. Kan me voorstellen dat op stadsdiensten (met een busstation) inductieladers op de haltes worden ingebouwd en zodoende de bussen tijdens het wachten worden opgeladen. Kan me namelijk niet voorstellen dat buschauffeurs met een stekker aan de slag gaan. | |
Pino112 | maandag 27 mei 2013 @ 08:43 |
Hee die heb ik afgelopen week ook gezien, mooi ding. | |
Peterselieman | maandag 27 mei 2013 @ 11:04 |
Inductie heeft de toekomst. Daar ben ik van overtuigd, omdat het actieradius van elektrische auto's, bussen en vrachtwagens behoorlijk kan verlengen, zonder dat er veel extra accu's meegesleept moeten worden. | |
Darkwing_Duck | maandag 27 mei 2013 @ 20:13 |
Ik heb 2 videootjes gemaakt van stadsbussen op het Circuit van Monaco, gefilmd vanuit een stadsbus natuurlijk, voor wie geinteresseert is. Volgensmij is dit een paar dagen per jaar mogelijk ![]() | |
Peterselieman | maandag 27 mei 2013 @ 20:32 |
Loews Hairpin ![]() | |
marcel.nl | dinsdag 28 mei 2013 @ 18:47 |
Zouden ze dan toch komen, de Capacities ? Of staan ons dubbelgelede Van Hools, Volvo's of Hess te wachten? LINK (de foto van Wikipedia lijkt me wat willekeurig gekozen door TvNoord) | |
Peterselieman | dinsdag 28 mei 2013 @ 19:13 |
Duidelijk Capacity. Die is 20 meter lang en Groningen is een echte Mercedes-stad. De dubbelgeledes meten allemaal rond de 25 meter, dus die kunnen het niet zijn ![]() | |
marcel.nl | dinsdag 28 mei 2013 @ 21:31 |
Capacity met nieuwe rondere neus zoals de citaro3 zou helemaal mooi zijn ![]() | |
Gnittoo | dinsdag 28 mei 2013 @ 21:45 |
capacitiy = porno. | |
Peterselieman | dinsdag 28 mei 2013 @ 22:14 |
succes met swaffelen ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 28 mei 2013 @ 22:27 |
Er heeft al eens een Capacity in Groningen gereden | |
Ou-Tannu | dinsdag 28 mei 2013 @ 23:40 |
20 meter.. hmm moauw ![]() ![]() | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 00:07 |
het lijkt erop dat er meer dubbelgeledes in Utrecht gaan komen. Mogelijk gaan de lijnen 28 (Vleuten) en 11 (Uithof) vaker op elkaar door rijden. | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 10:10 |
Ik heb laatst voor het eerst in zo een dubbelgelede joekel gezeten, en ik ben er eigenlijk niet zo enthousiast over ![]() | |
Pallas-Athene | donderdag 30 mei 2013 @ 12:12 |
Dat gebeurt nu al elke zondag. | |
Peterselieman | donderdag 30 mei 2013 @ 12:45 |
klopt. Heb wel eens met zo'n bus op lijn 28 gereisd | |
NoBody122 | donderdag 30 mei 2013 @ 19:27 |
Ik heb er nog nooit zoen buiten het lijn 11/12 traject gezien. Maar ik kom dan ook niet zo vaak richting Utrecht-centrum op zondag ![]() | |
Gnittoo | vrijdag 31 mei 2013 @ 10:08 |
![]() Impressie van de 20 meter lange bussen Foto: Qbuzz wat een shop ![]() | |
marcel.nl | vrijdag 31 mei 2013 @ 10:10 |
Een man met Mercedes grill en fantasie-wielen achterin? | |
Kentekenplaat | vrijdag 31 mei 2013 @ 21:43 |
En waar zijn de kleuren van de GGD-concessie ineens gebleven? | |
Bitlord | zaterdag 1 juni 2013 @ 09:01 |
Alleen vandaag bij de Dag van de Bouw in Rosmalen: rondritten met twaalf museumbussen van de Werkgroep Brabant van de Stichting Veteraan Autobussen. Van 10 tot 16. Zie willemsunie.nl ![]() ![]() ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 1 juni 2013 @ 13:23 |
Leuk om de bussen uit je eigen jeugd weer terug te zien op deze wijze. Ben toch benieuwd hoe men dit soort bussen onderhoud gedurende al die jaren als onderdelen en alles wat erbij hoort naarmate de jaren verstrijken steeds schaarser worden. | |
Bitlord | zaterdag 1 juni 2013 @ 15:55 |
Voorzichtig rijden, creatieve oplossingen en voorraad. | |
Bitlord | zondag 2 juni 2013 @ 19:14 |
Een geweldige dag gisteren, met gemiddeld 11 bussen constant rijdend, geen plek onbezet en meer dan 2000 vervoerde passagiers met topweer en een enthousiast publiek. Meer informatie over deze dag en onze werkgroep: http://historische-autobussen.nl/evenementen.php Meer foto's van Dag van de Bouw - project Willemsunie zelf ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Kentekenplaat | zondag 2 juni 2013 @ 21:32 |
![]() | |
AdoraBelle | dinsdag 4 juni 2013 @ 17:20 |
In deze videoclip zit ook nog een oude bus: | |
Alexxxxx | woensdag 5 juni 2013 @ 17:59 |
electrodinges voor VDL Citea | |
Bitlord | woensdag 12 juni 2013 @ 01:45 |
Een buslijntje wat eigenlijk wat te druk is. Er reizen 750.000 mensen per dag met de lijn. In de spits vertrekt er elke 20 seconden een bus; in totaal rijden er 3600 busritten per dag over de lijn. ![]() | |
GVU | woensdag 12 juni 2013 @ 11:43 |
Je zou denken dat ze die buslijn zouden moeten ombouwen tot een sneltram/metro met zulke passagiersaantallen. Props dat ze zo op de bus kunnen volhouden. | |
Bitlord | woensdag 12 juni 2013 @ 12:16 |
Rzouden ze ook wel willen, maar is technisch en ruimtelijk erg lastig wegebs brugverbinding bosporus. | |
Peterselieman | woensdag 12 juni 2013 @ 12:30 |
mja, er komt een metrolijn he die onder de Bosporus door gaat. Volgens mij staat de opening gepland voor 2015. Denk dat het dan wel iets rustiger wordt in de bussen. | |
Peterselieman | vrijdag 14 juni 2013 @ 22:07 |
interessant nieuws over de lijnvoering van bussen in Groningen: http://www.dvhn.nl/nieuws(...)station-in-Groningen belangrijkste punten zijn: - een tunnel onder het treinstation door om zo een busstation aan de zuidzijde mogelijk te maken en het emmaviaduct te ontlasten - de Capacity's gaan in de toekomst rijden op een OV-as tussen Europapark, UMCG, Station Noord, Zernike en Zuidhorn. Dat laatste lijkt me een goede keuze te zijn, omdat je zo het hoofdstation flink kunt ontlasten, terwijl meer reizigers snel op hun plek zullen zijn. Enig puntje is dat je dan op de drukke uren ook de IC's tussen Groningen en Zwolle zou moeten laten stoppen op Europapark. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 14 juni 2013 @ 22:19 |
Ze zien er leuk uit, die Europaparkpendels, http://img13.imageshack.us/img13/861/1201879542sl9.jpg (copy/paste deze link) | |
Peterselieman | vrijdag 14 juni 2013 @ 22:35 |
kabelbanen moeten we hier maar niet hebben in het noorden. We zijn er te veel down to earth voor ![]() | |
Gnittoo | zaterdag 15 juni 2013 @ 08:57 |
![]() geinig ![]() | |
Kentekenplaat | zaterdag 15 juni 2013 @ 10:29 |
Is dat het interieur van die Capacity's? Lijkt toch minder op de Citaro dan ik had verwacht.. | |
Gnittoo | zaterdag 15 juni 2013 @ 13:06 |
Nee, dit is het interieur van een setra | |
Darkwing_Duck | zaterdag 15 juni 2013 @ 13:16 |
Hier gaat er 1 serieus gebouwd worden voor openbaar vervoer... http://fr.wikipedia.org/wiki/T%C3%A9l%C3%A9val | |
Darkwing_Duck | zaterdag 15 juni 2013 @ 15:00 |
Lijkt me niks met dat matglas... | |
Bitlord | zondag 16 juni 2013 @ 02:47 |
Een slechte Photoshop naar aanleiding van informatie uit het vervoerplan en van iemand betrokken bij dit vervoerplan: mogelijk worden de dubbelgelede bussen wr Van Hools, maar dan de 24-meter lange Exquicity. Desalniettemin is natuurlijk niets zeker, zelfs niet of de bouwcontracten al getekend zijn. Kaartverkoop bij de bestuurder lijkt me met dit materieel vrij lastig, maar het gaat al wel vooruit op de tramverbinding, waar dit natuurlijk ook niet mogelijk is. ![]() Folder over dit materieeltype | |
Peterselieman | zondag 16 juni 2013 @ 11:24 |
Als je hiervoor kiest dan lever je wel capaciteit in tov de huidige Van Hools | |
Alexxxxx | zondag 16 juni 2013 @ 15:55 |
Vrijdag even in Aken geweest![]() | |
Bitlord | zondag 16 juni 2013 @ 16:06 |
Er staat een fietser in beeld. | |
Alexxxxx | zondag 16 juni 2013 @ 16:11 |
Ja, een limburger, want hij verstond het schijnbaar toen ik 'ga eens uit beeld, lilleke fietser' zei.![]() | |
NoBody122 | maandag 17 juni 2013 @ 01:46 |
Gisteren op de A12 bij Arnhem 2 Cxx-groene Duvedecs zien rijden.. Wellicht gebruikt bij de Luchtmachtdagen ofzo? | |
Peterselieman | maandag 17 juni 2013 @ 10:44 |
Waarschijnlijk wel ja. In Leeuwarden stond afgelopen zaterdag een Amba in Brabantse kleuren op het stallingsterrein van Arriva | |
NoBody122 | maandag 17 juni 2013 @ 21:36 |
![]() Vanmiddag bij een groot winkelpark in Trutnov. Arriva hier nog niet eerder zien rijden volgens mij, of het is me niet eerder opgevallen natuurlijk. | |
NoBody122 | maandag 17 juni 2013 @ 21:40 |
Kennelijk werkt het plaatje zo niet. Aangezien Tinypic dienst weigert vanaf m'n GSM gaarne even het linkje achter de foto rechtstreeks invoeren. | |
Peterselieman | maandag 17 juni 2013 @ 21:58 |
antwoord ligt waarschijnlijk in de overname van een deel van de activiteiten van Veolia door Deutsche Bahn eerder dit jaar | |
Gnittoo | vrijdag 21 juni 2013 @ 10:41 |
![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 21 juni 2013 @ 10:44 |
Ziet er gezellig uit. | |
marcel.nl | vrijdag 21 juni 2013 @ 16:16 |
Gisteren in een BYD gezeten, rara waar was ik ![]() | |
Gnittoo | vrijdag 21 juni 2013 @ 16:29 |
Dagje Gangzhou? | |
Alexxxxx | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:03 |
Schier | |
springer1980 | vrijdag 21 juni 2013 @ 19:54 |
Zo te zien bij de letters IVECO zal de bus wel overgeplakt zijn... | |
marcel.nl | vrijdag 21 juni 2013 @ 22:00 |
Right. En de chinese stickers met gebruiksaanwijzing zat nog aan de veiligheidshamer. Bus is veel ruimte kwijt aan grote plastic kabine van bestuurder enzo. Zijn 12 meter bussen maar betrekkelijk weinig zitruimte. Maar de ritten zijn kort en er is wel staruimte. Prima bus voor strandtrips enzo, en geruisloos. Was best uitkijken in de straten, je hoort ze nauwelijks aan komen. | |
marcel.nl | vrijdag 21 juni 2013 @ 22:01 |
Leuk, na Rotterdam en Dordt heeft Leeuwarden nu ook een waterbus ![]() | |
NoBody122 | zaterdag 22 juni 2013 @ 00:46 |
Die kans bestaat. Het zijn bijna allemaal van die Irisbussen hier in (dit deel van) Tsjechi nu. Weinig ouderwetse oostblokbussen meer ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 22 juni 2013 @ 16:13 |
dacht dat de Wrights zo ongeveer niet meer reden in Frysln, maar gisteravond nog twee in de buurt van Leeuwarden gezien die bezig waren met een speciaal klusje | |
Alexxxxx | zaterdag 22 juni 2013 @ 16:38 |
ik zie ze nog regelmatig als versterking op lijn 66 | |
Peterselieman | zaterdag 22 juni 2013 @ 22:50 |
ah ![]() Voor Groningen lijken de toekomstplannen ook steeds meer bekend te worden: http://ovnieuwsuitgroning(...)-tram-met-qlink-net/ | |
Gnittoo | maandag 24 juni 2013 @ 09:10 |
dinsdagavond bbc2 22.00u The route masters: running London's roads - Nightbus London's population has grown by a million in the last ten years. The city's roads are full up - yet 8 out of 10 journeys by londoners are by still by road. This means that 25,000 Transport for London workers now face a daily battle to keep the capital moving. Every morning, 8,500 buses carry six million passengers - double the number carried by the underground. 6,000 control them and the rest of road traffic, whilst 2000 dedicated police keep the roads clear by racing to incidents large and small. This is all overseen by the biggest traffic control centre in the world, which, unbeknownst to most of us, orchestrates our journeys every day. Filmed over a year, this six-part series from the makers of The Tube is the story of the individuals who keep the system working - from nightbus drivers to roadmenders to the controllers running it all. But it's also the story of our capital now, as the city expands faster than ever. Programme Two explores the world of London's nightbuses. As London has become a more 24-hour city since 2000, the number of passengers travelling at night has tripled. The nightbus service has grown to cope with the demand, but now its drivers face an unpredictable crowd. Duane Williams, a nightbus driver from Brixton bus garage, likes the ladies but some of his passengers are just too loud for him. Driver Tommy McKerr faces trouble on the notorious N25 route when a gang of young men storm his bus without paying. And Jeff, a homeless person, shows us how he has perfected the art of riding the longest nightbus route in London all night to keep warm. http://www.bbc.co.uk/programmes/b036btbw | |
AdoraBelle | maandag 24 juni 2013 @ 09:15 |
Bedankt voor de tip ![]() | |
Kentekenplaat | maandag 24 juni 2013 @ 20:37 |
Nou ben ik wel benieuwd naar die nieuwe luxe geledes en naar wat er met de Q-liners gaat gebeuren. | |
AdoraBelle | dinsdag 25 juni 2013 @ 23:02 |
Enig idee of dat later nog terug te kijken is? | |
Alexxxxx | dinsdag 25 juni 2013 @ 23:04 |
outsendingmissed.bbc.co.uk | |
marcel.nl | woensdag 26 juni 2013 @ 06:38 |
Ja dat is mogelijk
| |
Tha_T | woensdag 26 juni 2013 @ 11:26 |
Was mooi om te zien. Is dit iets van een serie of iets dergelijks? Met andere woorden; komen er meer uitzendingen? | |
Gnittoo | woensdag 26 juni 2013 @ 12:51 |
volgende week weer een aflevering met bussen ![]() Driver Alex is an old hand who complains that no-one says hello to him any more. Driver Sadie thinks we are all in such a hurry we are heading for nervous breakdowns. Trainee driver Christine is worried about getting lost. But it is not only the drivers who are under pressure. Behind every driver is a controller who tracks drivers' whereabouts and tells them to hurry up and slow down. The controllers themselves must hit strict targets if the service is to stay on track. The answer to all this pressure may lie in Transport for London's big new idea: to bring back the Routemaster, with conductors. We see the new 21st century Routemaster being built in the factory in Northern Ireland, and follow it as it hits the streets of London. Will it make bus travel fun again? http://www.bbc.co.uk/programmes/b036pgym | |
marcel.nl | zaterdag 29 juni 2013 @ 21:25 |
Arriva busjes in het toenmalig oostblok: | |
Zug-Chef | zaterdag 29 juni 2013 @ 21:37 |
Van de week zag ik nog zo'n ding op de stadsdienst rondtuffen hier. Afijn, de stadsbussen in Dordrecht zijn nu mijn werkgebied dus ik vind het allemaal wel gesneden hier ![]() | |
Bitlord | zondag 30 juni 2013 @ 00:54 |
Die bus op de brug is een oude Nederlander, een 5800 Dennis Dart. | |
marcel.nl | zondag 30 juni 2013 @ 09:21 |
ja dat vermoedde ik al. Daar in Slowakije rijdt hij in volle glorie rond. Met rode gordijntjes... . | |
dennistd | woensdag 3 juli 2013 @ 11:03 |
Connexxion heeft IJsselmond gewonnen: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=166483&cat=1 | |
marcel.nl | woensdag 3 juli 2013 @ 18:41 |
Russische busjes en chauffeuse die het oplost met een eind metaal. Als ik zo luister vermoed ik dat zij in een Mercedes rijdt: | |
bork | donderdag 4 juli 2013 @ 11:00 |
Nog 9 dagen en dan geen lijn 8 meer ![]() Dag makker ![]() http://wijkkrantwittevrouwen.nl/?p=3121 http://www.regioutrecht.n(...)ste-vorm-vastgesteld | |
dennistd | donderdag 4 juli 2013 @ 11:35 |
Misschien is dit een alternatief voor je: http://www.connexxion.nl/dienstregeling/lijn?ID=D008
| |
bork | donderdag 4 juli 2013 @ 11:53 |
Ik wil mijn lijn 8 ![]() ![]() ![]() ![]() | |
springer1980 | donderdag 4 juli 2013 @ 23:53 |
Zo he, dat is idd groot nieuws ja! Connexxion die eindelijk eens een consessie wint / behoud ipv verliest.... | |
#ANONIEM | zaterdag 6 juli 2013 @ 11:16 |
Dat is nou jammer als het dit soort bussen betreft die toch wel iets hebben. Zo had ik altijd een romantisch beeld van onderstaande Greyhound bussen als heerlijke luxe bussen waar het goed vertoeven was als passagier. Totdat ik er zelf ooit in zat tijdens een trip in de US of A.. ![]() ![]() | |
J.James | donderdag 18 juli 2013 @ 12:59 |
Er komen Chinese elektrische bussen op Schiphol te rijden, voor de genen die het gemist hebben: PTA / Chinezen leveren elektrische bussen Schiphol | |
Darkwing_Duck | maandag 22 juli 2013 @ 14:29 |
De stadsbussen in Meaux rijden collectief met hun deuren open (36 graden) ![]() | |
#ANONIEM | maandag 29 juli 2013 @ 13:49 |
Maar dat is ook alleen maar vanwege de tijdelijke hittegolf.... Maar tegenwoordig hebben toch de meeste bussen gewoon airco standaard? Ik meen daar iets over gelezen te hebben. Iemand? | |
GlenSpey | maandag 29 juli 2013 @ 14:49 |
Mogen ze hier in Arnhem ook wel eens doen. Weet niet hoe het met de andere bussen zit maar de trolleys hebben geen airco... het wordt er vaak 40+ graden binnen ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 29 juli 2013 @ 21:03 |
Ik heb zowiezo het idee dat Troleybusmaterieel langer mee moet gaan dan gewoon materieel, alsof het heel duur in aanschaf is ofzo... | |
Kentekenplaat | dinsdag 30 juli 2013 @ 20:22 |
Dat zal ongetwijfeld ook zo zijn. En de trolleys hebben geen geneuzel met uitstoot zolang ze onder de draad rijden dus dat zal ook mee spelen. | |
#ANONIEM | woensdag 31 juli 2013 @ 14:29 |
Wie herinnert zich die bussen die je in de jaren 60/70 weleens zag rijden die een bovenlijn hadden zoals de tram. Zag ze wel, zelf nooit in gereden. Iemand anders? | |
Peter | woensdag 31 juli 2013 @ 14:32 |
De trolleybussen die nog in Arnhem rijden? | |
#ANONIEM | zondag 4 augustus 2013 @ 15:38 |
Ja, precies maar dan wel onderstaand model.![]() | |
GlenSpey | zondag 4 augustus 2013 @ 22:41 |
Dat is de 101, die rijdt nog steeds ![]() | |
Bitlord | maandag 5 augustus 2013 @ 15:22 |
Tragisch ongeval bij GVU gisteravond. Buschauffeur rijdt collega dood. Ik zal ook vaak bij hem in de bus gezeten hebben ![]() http://www.rtvutrecht.nl/(...)dt-collega-dood.html | |
bork | maandag 5 augustus 2013 @ 16:25 |
RTV Utrecht ligt op zijn gat, zou het met dit ongeval hebben te maken? | |
Bitlord | donderdag 8 augustus 2013 @ 14:13 |
Gisteren na een flinke tocht een paar uur op het mooie Schiermonnikoog kunnen verblijven. Sinds een paar maanden wordt het volledige openbaar vervoer op dit eiland gereden met 100%-electrische bussen van Chinese makelij. Zie onderstaand filmpje en foto's voor meer (technische) informatie: http://busfoto.nl/foto/thumbnails.php?album=1028 | |
springer1980 | donderdag 8 augustus 2013 @ 22:54 |
Bussen zien er netjes uit, maar voor hoe lang? Hoe lang zou het duren voordat ook deze wagens volgeplakt worden met reclame van plaatselijke bedrijven? En zag ik het goed, hebben deze bussen aan de achterzijde ook een volledige lijnfilm net als in Belgi??? | |
#ANONIEM | donderdag 8 augustus 2013 @ 23:00 |
GVB Citaro's hebben op de achterkant ook volledige lijnfilms hoor. | |
Peterselieman | donderdag 8 augustus 2013 @ 23:05 |
De gasbussen in Leeuwarden hebben dat in ieder geval niet. Daar zie je het lijnnummer en de bestemming scrolt met een letter per keer ook nog voorbij in het kleine vlakje ![]() | |
Bitlord | vrijdag 9 augustus 2013 @ 00:57 |
Ik heb volgens mij bij Arriva Friesland nog geen enkele bus met reclame gezien, dus noch op de eilanden, noch het vasteland. Ik vermoed dat reclame buiten niet toegestaan is op deze bussen. | |
springer1980 | vrijdag 9 augustus 2013 @ 07:31 |
Oke, dat wist ik niet... ![]() | |
Gnittoo | vrijdag 9 augustus 2013 @ 08:27 |
er rijden bussen rond met reclame voor coca cola, simyo (of een vergelijkbare provider) en dan zijn nog flink wat bussen voorzien van leeuwarden 2018 reclame. | |
marcel.nl | vrijdag 9 augustus 2013 @ 10:27 |
Ik vind die stickers met 3,00 retour kansloos. Heb je zo'n mooie bus, ga je letters plakken op de voorruit. | |
Gnittoo | vrijdag 9 augustus 2013 @ 10:27 |
eens, zo knullig | |
Bitlord | vrijdag 9 augustus 2013 @ 16:54 |
Oeps, dan heb ik dat niet gezien.. | |
springer1980 | zaterdag 10 augustus 2013 @ 00:14 |
Heb niks tegen reclame maar vind het altijd zo jammer, doet een vervoerder of consessie verlener zo zijn best om een mooie bus op de weg te zetten, plakken ze er reclame overheen... Dat de bussen van Arriva en Veolia in Brabant reclame op zijkant hebben daar kan ik mij nog wel iets bij voorstellen. Het uiterlijk van de bus kan er toch niet lelijker op worden, de zijkant is zowiezo al kaal en de naam van de vervoerder staat enkel maar heel klein achteraan de zijkant boven de ramen... | |
JDude | zaterdag 10 augustus 2013 @ 10:51 |
In aflevering 20-06 van Top Gear gaat James May een eindje over het Britse platteland karren met zo'n nieuwe dubbeldekker. Verbaasde me dat die krengen ruim 4.40 hoog zijn ![]() | |
Alexxxxx | zondag 11 augustus 2013 @ 13:00 |
In de UK heb je geen hoogtelimiet voor voertuigen, bij ons wel. vandaar. | |
DriekOplopers | dinsdag 13 augustus 2013 @ 00:23 |
Iedere zoveel jaar verongelukken in Engeland mensen doordat een dubbeldekker toch niet onder een viaduct past... ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 13 augustus 2013 @ 13:46 |
* Iwanius checkt zijn agenda wanneer hij weer die kant op moet want een ritje daarin mag je niet laten lopen. | |
GlenSpey | dinsdag 13 augustus 2013 @ 14:20 |
Rijdt alleen rondritten natuurlijk, deze zomer zo te zien helaas niet meer... http://trolleybus-101.nl/ | |
JDude | woensdag 14 augustus 2013 @ 07:38 |
Dat zal dan te maken hebben met wat Alexxxxx postte. Hier in NL mag je er vanuit gaan dat het gaat passen, tenzij je in een oversized voertuig rijdt en/of knipperend en met neonletters staat aangegeven dat de brug/tunnel in kwestie lager is. In GB moet je kennelijk bij iedere brug op het bordje letten. | |
marcel.nl | woensdag 14 augustus 2013 @ 08:52 |
Ben in Beierse Alpen, hier rijden alleen zeer nieuwe Setra bussen, hoge vloer en een deel daarvan handgeschakeld: http://www.rvo-bus.de/rvo-de/start/ (eerste 2 dia's). In stad Garmish wel wat citaro1 en man lions coach gezien. En 1 citaro2 met bult, zoals Breng die in Nijmegen heeft rijden Geen gelede bussen hier. | |
marcel.nl | woensdag 14 augustus 2013 @ 08:54 |
Even over de grens bij Reutte Oostenrijk gele postbussen in allerlei soorten Mercedes Intouro, Integro1, citaro1 en citaro2. Lions coach en allen met aanhanger of fietsenrek achterop | |
marcel.nl | woensdag 14 augustus 2013 @ 19:48 |
Die Setra's zijn van een afstandje trouwens net o408-bussen, dus dat moet een deel van de lezers toch wel interesseren | |
#ANONIEM | zondag 18 augustus 2013 @ 10:42 |
Nou... ![]() | |
Alexxxxx | woensdag 21 augustus 2013 @ 19:16 |
Het was mij eerst ook niet opgevallen, de reclame zit alleen op de kant waar geen deuren zitten.
![]() Coca Cola ![]() ![]() ![]() 'kaal' ![]() de een of andere privider ![]() | |
Gnittoo | woensdag 21 augustus 2013 @ 19:43 |
Had er vanmiddag nog een mee met reclame voor sextoys ![]() | |
Alexxxxx | woensdag 21 augustus 2013 @ 20:26 |
Jammer dat ik die dan precies niet op de foto heb gekregen ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 22 augustus 2013 @ 10:55 |
Sextoys als in gebruiksvoorwerpen e.d.? Zeker dan heel klein afgebeeld... ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 22 augustus 2013 @ 13:23 |
Welke toeren moet je met je camera uithalen om die koersrollen goed erop te krijgen? ![]() | |
Alexxxxx | donderdag 22 augustus 2013 @ 13:32 |
extreem lange sluitertijd. Maar dat is bij rijdende bussen niet echt een optie ![]() | |
Alexxxxx | donderdag 22 augustus 2013 @ 18:04 |
ik mocht een blog maken over bussen in Noord-Korea ![]() ![]() | |
marcel.nl | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:02 |
Waarom hebben die twee-assige Citea's een verticale filmkast en de 3-assige eentje waarbij de voorruit doorloopt? Ik vind het zo geen eenheid. En leuk die dictatoriale bussen uit Noord Korea ![]() | |
Peterselieman | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:03 |
De meeste Citea's zijn verkapte Amba's, terwijl de 8691 wel een echte Citea is. | |
marcel.nl | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:10 |
Ik vind het maar apart. Zijn ze van binnen (buiten meer rijen stoelen) dan nog wezenlijk anders? | |
Peterselieman | donderdag 22 augustus 2013 @ 21:19 |
Volgens mij een hele andere constructie. Vergelijk de LLE-120 maar eens met de rest http://nl.wikipedia.org/wiki/VDL_Citea#Maten_en_gewicht | |
marcel.nl | maandag 26 augustus 2013 @ 12:26 |
Sluiten, nieuwe serie |