Daar heeft dit topic toch geen ruk mee te maken?quote:Op donderdag 21 februari 2013 10:29 schreef RetepV het volgende:
Tjonge. In de hele OP allemaal dingen over fietsen, fietsen kopen, fietsen onderhouden, fietsroutes.
Schrijf de hell ook eens iets over veiligheid en een veilige verkeersdeelname.
Al die andere dingen zitten al lang goed, daar hoeft eigenlijk helemaal niks meer over geschreven te worden. Maar veiligheid en verkeersdeelname, daar schort het nogal aan.
Hier hoeft helemaal niet over gediscussieerd te worden, je weet dat het waar is.
Nou, ergens heeft hij wel een punt. Ervaren wielrenners geven hier tips aan beginnende wielrenners.quote:Op donderdag 21 februari 2013 10:35 schreef muzas het volgende:
[..]
Daar heeft dit topic toch geen ruk mee te maken?
Dit is geen discussie topic.quote:Op donderdag 21 februari 2013 10:29 schreef RetepV het volgende:
Tjonge. In de hele OP allemaal dingen over fietsen, fietsen kopen, fietsen onderhouden, fietsroutes.
Schrijf de hell ook eens iets over veiligheid en een veilige verkeersdeelname.
Al die andere dingen zitten al lang goed, daar hoeft eigenlijk helemaal niks meer over geschreven te worden. Maar veiligheid en verkeersdeelname, daar schort het nogal aan.
Hier hoeft helemaal niet over gediscussieerd te worden, je weet dat het waar is.
105 met wat geluk of anders tiagra.quote:Op donderdag 21 februari 2013 10:51 schreef jdel het volgende:
Om maar even mijn vraag te herhalen
Ik haalde uit de OP niet echt wat ik zocht. Ik ben voor de mtb wel bekend met wat goed is en wat niet. Rijd daar met shimano xt volledig. Maar daar komen toch andere krachten op als bij een racefiets.
Vandaar de vraag of iemand voorbeelden heeft wat goed is voor mijn budget van ongeveer 750 euro max. Ivm fietsplan van het werk.
Ik had toch sterk het idee dat dit topic meer op de hardware gericht was. Als je een auto gaat kopen krijg je ook geen theorie. Ik ben het eens met het feit dat verkeersregels en veiligheid erg belangrijk zijn (niet alleen op de fiets), maar denk dat dat meer in het algmene wielrenners topic past. En niet op zo'n belerende, agressieve toon in een aankooptopic.quote:Op donderdag 21 februari 2013 10:48 schreef cafca het volgende:
[..]
Nou, ergens heeft hij wel een punt. Ervaren wielrenners geven hier tips aan beginnende wielrenners.
Dus we zouden ook tips kunnen geven over wandelaars op het fietspad die niet aan de kant gaan, auto's die de snelheid van een fietser niet goed inschatten danwel wielrenners het licht in de ogen niet gunnen, langzame fietsers die niet willen accepteren dat er ook snellere fietsers zijn en gewoon naast elkaar blijven fietsen, kortom mensen die niet begrijpen dat wielrenners ook verkeersdeelnemers zijn, en meer dingen die je als wielrenner tegenkomt in het verkeer.
quote:
Ok, bedankt!quote:Op donderdag 21 februari 2013 10:52 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
105 met wat geluk of anders tiagra.
Van kut naar prof is het 2300 - sora - tiagra - 105 - Ultegra - Dura Ace.
105 is imo de beste groep als je puur kijkt naar prijs-kwaliteit. Duurder is wel beter maar gaat ook ineens een stuk meer kosten voor kleine verbeteringen.quote:Op donderdag 21 februari 2013 10:54 schreef jdel het volgende:
[..]
Ok, bedankt!
Dan weet ik in ieder geval wat meer kwa opbouw.
Is 105 en tiagra ook wel goed te gebruiken, of kan je dan beter net iets meer uitgeven? Ik wil wel wat goeds, maar het is voor hobby dus het moet wel betaalbaar blijven. Ik heb de mtb ook al natuurlijkDus als ik met tiagra of 105 goed mee weg kan komen is dat voor mij voldoende.
Van wat ik begrepen heb is tiagra/105 prima voor een recreant. Ook niet zo duur als er eens iets vervangen hoef te worden. De voordelen van Ultegra/Dura Ace liggen niet op het vlak wat reacreanten veel gebruiken volgens mij.quote:Op donderdag 21 februari 2013 10:54 schreef jdel het volgende:
[..]
Ok, bedankt!
Dan weet ik in ieder geval wat meer kwa opbouw.
Is 105 en tiagra ook wel goed te gebruiken, of kan je dan beter net iets meer uitgeven? Ik wil wel wat goeds, maar het is voor hobby dus het moet wel betaalbaar blijven. Ik heb de mtb ook al natuurlijkDus als ik met tiagra of 105 goed mee weg kan komen is dat voor mij voldoende.
Schrijf een stuk en ik zet 't er in een spoiler in.quote:Op donderdag 21 februari 2013 10:29 schreef RetepV het volgende:
Tjonge. In de hele OP allemaal dingen over fietsen, fietsen kopen, fietsen onderhouden, fietsroutes.
Schrijf de hell ook eens iets over veiligheid en een veilige verkeersdeelname.
Al die andere dingen zitten al lang goed, daar hoeft eigenlijk helemaal niks meer over geschreven te worden. Maar veiligheid en verkeersdeelname, daar schort het nogal aan.
Hier hoeft helemaal niet over gediscussieerd te worden, je weet dat het waar is.
Wat een onzinquote:Op donderdag 21 februari 2013 10:59 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Schrijf een stuk en ik zet 't er in een spoiler in.
Remmen zitten al bij je groep (dus tiagra, 105 etc)quote:Op donderdag 21 februari 2013 11:13 schreef jdel het volgende:
Ik woon in omgeving Eindhoven, Noord Brabant.
Overjarig model vind ik geen probleem, graag zelfs. Ik geef er niets om om bijv. de nieuwe kleurstellingen e.d. te hebben. Liever wat beter afgemonteerd.
Maar zoals ik het lees zou ik met tiagra, en helemaal met 105 goed af zijn. Voor mij ruim voldoende voor recreatief en bij vervanging niet al te duur.
Nu alleen nog kijken naar wat voor frame/remmen enz.
Je kan gerust andere remmen als de rest van de groep, ik heb bij de MTB alles Shimano XT wat er maar opzit, behalve de remmen, dat is Magura.quote:Op donderdag 21 februari 2013 11:17 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Remmen zitten al bij je groep (dus tiagra, 105 etc)
Waar moet ik opletten kwa wielen bij een racefiets?quote:Op donderdag 21 februari 2013 11:18 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Waar je beter op kan letten zijn de wielen. Al ga je met dit budget nou eenmaal niet zoveel keuze hebben.
Ja, het kan wel natuurlijkquote:Op donderdag 21 februari 2013 11:29 schreef jdel het volgende:
[..]
Je kan gerust andere remmen als de rest van de groep, ik heb bij de MTB alles Shimano XT wat er maar opzit, behalve de remmen, dat is Magura.
[..]
Waar moet ik opletten kwa wielen bij een racefiets?
Ik hoor altijd heel goede verhalen over John Knoops in Mierlo, geen idee of die ook in budget fietsen doen. Zelf ben ik erg gecharmeerd van Mutsaarsbikes in Schijndel. Een ritje naar Salden in Limbricht (bij Sittard) kan ook goed de moeite waard zijn, trouwens, vanuit Eindhoven.quote:Op donderdag 21 februari 2013 11:13 schreef jdel het volgende:
Ik woon in omgeving Eindhoven, Noord Brabant.
Overjarig model vind ik geen probleem, graag zelfs. Ik geef er niets om om bijv. de nieuwe kleurstellingen e.d. te hebben. Liever wat beter afgemonteerd.
Maar zoals ik het lees zou ik met tiagra, en helemaal met 105 goed af zijn. Voor mij ruim voldoende voor recreatief en bij vervanging niet al te duur.
Nu alleen nog kijken naar wat voor frame/remmen enz.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Plaatjes onder de schoen monteren deed ik thuis, dus binnenquote:Op dinsdag 26 februari 2013 19:05 schreef the_critic het volgende:
zal er al hilarisch hebben uitgezien dat jij in wielerkleding, met helm op.. nog plaatjes onder de schoen moest zetten. je daarna met handschoenen aan en volle bidon nog even trappers moest monteren..
maar denk dat iedere wielrenner minstens 1x op zijn snuit heeft gelegen omdat hij voet niet los kreeg, of omdat hij vergat dat zijn voet vast zat.
in jouw stukje hierboven zeg je.. trek je kleren aan, zet je helm op, schroef plaatjes onder je schoenen.. beetje vreemde volgordequote:Op dinsdag 26 februari 2013 19:09 schreef Godshand het volgende:
[..]
Plaatjes onder de schoen monteren deed ik thuis, dus binnenTrappers waren bij mij gelukkig voorgemonteerd door de fietsenmaker, maar dat is niet altijd het geval heb ik mij laten vertellen. Dat kan natuurlijk gewoon in de schuur gedaan worden
timmerde je plaatjes onder je schoen en droeg je spaghetti helmpjes..quote:Op dinsdag 26 februari 2013 19:16 schreef ultra_ivo het volgende:
Voor de tijd van de SPD/Look/Time pedalen bleef je vasthangen omdat je je riempjes niet losmaakte
Ach ja, kleren aantrekken deed ik ook thuis, en ik ben de enige bewoner thuis. Dus boeiend dat ik met mijn helm op daar bezig was met die SPD schoenen. 'k Was beetje ongeduldigquote:Op dinsdag 26 februari 2013 19:14 schreef the_critic het volgende:
[..]
in jouw stukje hierboven zeg je.. trek je kleren aan, zet je helm op, schroef plaatjes onder je schoenen.. beetje vreemde volgorde:)
Waarom niet? Daar kijken toch de meeste mensen denk ik zo.quote:Op zaterdag 2 maart 2013 15:06 schreef Junglebeast het volgende:
Ik wil mijn Giant OCR (ONCE replica) uit '99 kwijt. Heeft iemand toevallig wat sites waar ik een advertentie kan plaatsen? Ik ga het niet op marktplaats zetten.
Marktplaats zou ik wel gewoon doen, daar kijken de meeste mensen op die iets willen hebben.quote:Op zaterdag 2 maart 2013 15:06 schreef Junglebeast het volgende:
Ik wil mijn Giant OCR (ONCE replica) uit '99 kwijt. Heeft iemand toevallig wat sites waar ik een advertentie kan plaatsen? Ik ga het niet op marktplaats zetten.
Liefst zou ik zo iets willen als wat tweakers is voor computers natuurlijk. Maar zal het wel her en der neer zetten.quote:Op zaterdag 2 maart 2013 15:37 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Marktplaats zou ik wel gewoon doen, daar kijken de meeste mensen op die iets willen hebben.
Je kan ook eventueel op een forum zoals hier (of fiets forum) een topic openen naast een marktplaats advertentie.
Denk dat je dan nog op het fiets.nl forum de meeste kans maaktquote:Op zaterdag 2 maart 2013 15:59 schreef Junglebeast het volgende:
[..]
Liefst zou ik zo iets willen als wat tweakers is voor computers natuurlijk. Maar zal het wel her en der neer zetten.
Daar is die cursus voorquote:Op dinsdag 5 maart 2013 19:40 schreef HarrrrieH het volgende:
He Tommeke,
wat leuk zo'n snelle reactie. En leuk dat je ervaring hebt met beginnerscursussen hebt. Waar ik me een beetje zorgen over maak is dat ik een echte echte beginner ben. Opstappen en afstappen is al een hele uitdaging en ik vind kruisingen doodeng. Maar de rustige stukje polder vond ik heerlijk. Daarom wil ik het zeker nog een kans geven. Denk jij dat het ook wat voor echte beginners is?
Wellicht wordt jij dan mijn trainer?
Zou ik niet doen, lijkt me dat de barriere dan alleen nog maar groter wordtquote:Op dinsdag 5 maart 2013 19:56 schreef HarrrrieH het volgende:
Ze stonden eerst veel te strak afgesteld, waardoor ik er bijna niet uitkwam. Nu heb ik anderen die iets soepeler gaan. Maar door een aantal valpartijen ben ik er een beetje angstig voor, met name als het druk is. Ik zat te denken om er misschien tijdelijk gewone pedalen op te zetten. Of is dat erg overdreven?
Dank voor je reactie!quote:Op woensdag 6 maart 2013 23:01 schreef Narcotical het volgende:
Als je denkt een framemaat 60 cm nodig te hebben (wat best vrij groot al is) wat voor framemaat heeft je vader dan in godsnaam als die fiets veel te groot voor je was?
300 euro voor een tweedehands fiets op marktplaats moet prima kunnen trouwens, ligt een beetje aan wat voor eisen je stelt. Maar een goede beginnersfiets is daar prima te vinden voor dat budget
Regel jij dan ff een fietsjequote:Op woensdag 6 maart 2013 23:07 schreef kanovinnie het volgende:
Vader heeft een framemaat 65 of 66. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat fiekie een "lange lat" is tis mijn zus
300 euro extra voor 'de rest', bedoel je dan schoenen, helm kleren? Of bedoel je fietscomputer enzo?quote:Op donderdag 7 maart 2013 23:15 schreef eentwee het volgende:
[..]
Regel jij dan ff een fietsjeHoelang is lang? Als veel lengte in de benen zit moet ze op zoek naar een kort frame.
300¤ kan wel maar voor de rest moet je eigenlijk nog eens dat bedrag rekenen ongeveer..
Helm, schoenen, kleding behoren tot de essentialia. Op zich kun je wel beginnen met gewone pedalen en schoenen maar als je een klein beetje normaal wil gaan fietsen moet je aan de klikpedalen. Het kan gauw oplopen als je enigszins compleet wilt zijn:quote:Op vrijdag 8 maart 2013 22:31 schreef Fiekie het volgende:
[..]
300 euro extra voor 'de rest', bedoel je dan schoenen, helm kleren? Of bedoel je fietscomputer enzo?
Ik weet niet wat je bedoelt met tourpedalen, maar ik denk dat je SPD bedoelt.quote:Op zondag 10 maart 2013 10:57 schreef mincemeat het volgende:
Wat is het verschil tussen racepedalen en tourpedalen? Ik neem aan in het gebruik?
Leek mij juist zo handig om een tweedehands te kopen zodat een deel al op de fiets zit. En ik heb een hoop kleding al omdat ik spinning-spullen heb en roeispullen. Als ik die combineer, zit ik al bijna gebakken. :-)quote:Op zondag 10 maart 2013 11:18 schreef eentwee het volgende:
[..]
Helm, schoenen, kleding behoren tot de essentialia. Op zich kun je wel beginnen met gewone pedalen en schoenen maar als je een klein beetje normaal wil gaan fietsen moet je aan de klikpedalen. Het kan gauw oplopen als je enigszins compleet wilt zijn:
Helm 50¤
Thermoshirt kort 20¤
Thermoshirt lang 25¤
Shirt kort 25¤
Shirt lang 35¤
Armstukken 15¤
Beenstukken 20¤
Broek kort 40¤
Broek lang 50¤
Pedalen 25¤
Schoenen 50¤
Bril 30¤
Handschoenen 10¤
Tja en je kunt het nog uitbreiden zoals je wil. Overschoenen, lange handschoenen, nekwarmer, windstopper, winterjack, winter- en zomersokken, regenjack. Dan hebben we het alleen nog maar over de kleding.
Binnenbanden 3¤
Bidon 2¤
Zadeltasje 8¤
Bandenlichters 3¤
Pomp 35¤
Handpomp 30¤
Computer 30¤
Het meeste kun je trouwens wel van kano lenen, die fietst toch nooit.
Wat is het budget?quote:Op maandag 11 maart 2013 22:31 schreef Knuffleheinz het volgende:
Nou heb ik een tijdje geleden een cyclocrosser overgenomen. Erg mooi ding en dat ik zowel het veld op kan als de weg met racebanden is erg nice. Alleen dat banden verwisselen...
Dus ben ik op zoek naar een nieuwe set wielen.. Wat zijn een beetje goede en betaalbare wielen?
Beter zoek je een fiets en koop je er voor 20-30 euro aan reservemateriaal bij dan dat je op zoek gaat naar een fiets die "compleet"is. Welke 2 fietsen had je laatst ookweer naar mij gestuurd?quote:Op zondag 10 maart 2013 21:11 schreef Fiekie het volgende:
[..]
Leek mij juist zo handig om een tweedehands te kopen zodat een deel al op de fiets zit. En ik heb een hoop kleding al omdat ik spinning-spullen heb en roeispullen. Als ik die combineer, zit ik al bijna gebakken. :-)
Dat is wel een goede idd. 100-200 euroquote:
Misschien kun je een setje Fulcrum 7 vinden voor die prijs, dat zijn prima wielenquote:Op maandag 11 maart 2013 22:47 schreef Knuffleheinz het volgende:
[..]
Dat is wel een goede idd. 100-200 euro
Overigens ben ik van plan de oude wielen voor het crossen te gebruiken, als dat uitmaakt.
Iemand ?quote:Op donderdag 7 maart 2013 23:02 schreef JopJuh het volgende:
Ik ga er ook mee beginnen, eindelijk een racefiets. Budget tot zo'n 1250 euro. Denk zelf dat een 105 serie het maximaal haalbare is ?
Opties die tegenkwam hieronder. Als jullie aanvullingen of tips hebben ? Hij zal zowel voor fietsen in de bergen als met triatlon (kwart/halve) gebruikt gaan worden.
En als iemand nog een goede wielrenzaak weet, omgeving Rotterdam dan ook graag. Ook al is een keertje naar Limburg rijden ook geen ramp.
http://www.salden.nl/default.asp?pid=53&fs=15256&catid=2916
http://www.salden.nl/default.asp?pid=53&fs=15295&catid=2926
http://www.salden.nl/default.asp?pid=53&fs=14819&catid=2929
http://www.salden.nl/default.asp?pid=53&fs=13759&catid=3640
http://www.bikester.nl/fi(...)naf-1000/285919.html
Jaquote:
Op asfalt, ja.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 19:19 schreef amp25 het volgende:
vraagje is een racefiets nou echt zoveel sneller dan een mountainbike of stadsfiets
Valt opzich wel mee. Per kilometer rij ik denk ik evenveel lek. Een keer per paar 1000 km.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 19:23 schreef amp25 het volgende:
[..]
alleen banden zijn zeer gevoelig voor lek omdat dunnetje banden zijn
dus het beste is als je veel op asfalt wilt gaan fietsen dat je een racefiets aanschaft en geen mountainbikequote:Op vrijdag 22 maart 2013 19:26 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Valt opzich wel mee. Per kilometer rij ik denk ik evenveel lek. Een keer per paar 1000 km.
Omdat je houding aërodynamischer is, je beter je krachten kwijt kan en omdat een beetje racefiets de helft van een stadsfiets weegt ben je ook sneller.
Ja. Fietst veel makkelijker. Een mountainbike is comfortabeler, maar fietst veel zwaarder.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 19:35 schreef amp25 het volgende:
[..]
dus het beste is als je veel op asfalt wilt gaan fietsen dat je een racefiets aanschaft en geen mountainbike
Voor vooral asfalt is een mountainbike niet echt geschikt, nee. Die zijn namelijk gemaakt puur voor off-road.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 19:35 schreef amp25 het volgende:
[..]
dus het beste is als je veel op asfalt wilt gaan fietsen dat je een racefiets aanschaft en geen mountainbike
Die cross hybrides zie je de laatste tijd steeds vaker. Hoe verhoudt zo'n fiets zich t.o.v. een racefiets?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 21:56 schreef Thormodo het volgende:
[..]
Voor vooral asfalt is een mountainbike niet echt geschikt, nee. Die zijn namelijk gemaakt puur voor off-road.
Als je echt met 35+ km/h over de weg wil zit je wel vast aan een racefiets.
Maar je kunt bijvoorbeeld ook een cross hybride kopen. Dat is kort door de bocht een mountainbike met dunnere banden:
http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bikes/model//10552/53497/ (Deze fiets heb ik). Uiteraard kun je daar gemiddeld genomen minder snel mee dan met een racefiets, maar je kunt er alsnog aardig tempo mee maken. Gemiddeld 30 op asfalt rijden lukt mij wel, afhankelijk van de conditie. Het grote voordeel is echter dat je ook mountainbike routes en bospaden e.d. kunt rijden, waardoor je meer variatie heb in je wegen/routes.
Ik had eerst een gewone racefiets. Maar die heb ik uiteindelijke toch maar weer verkocht, want ik had wel genoeg van verplicht op asfalt rijden. (En ik was op mijn muil gegaan met de racefiets, waardoor ik er sowieso wel genoeg van had.)
Ook heb je nog 29'ers. http://www.29ernederland.nl/sample-page/
Dat zijn mountainbikes met 28 inch wielen. Omdat de wielen zo groot zijn kun je wat meer snelheid halen, maar je hebt meer kracht nodig om op snelheid te komen. Ik heb er wat proef gereden en vond die persoonlijk niet zo'n denderende verbetering t.o.v. gewone mountainbikes op asfalt.
Verder heb je ook nog cyclocross fietsen. Dat zijn (weer kort door de bocht) racefietsen met wat dikkere banden, waardoor ze ook geschikt zijn voor wat off-road werk. Maar daar heb ik verder geen ervaring mee. Wel zijn ze wat duurder dan 'gewone' racefietsen.
http://racefietsblog.nl/v(...)een-cyclocrossfiets/
Spatborden kan altijd. Kettingkasten zijn voor stadsfietsen.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 18:59 schreef amp25 het volgende:
maar heb je voor deze fietsen ok een ketting kast en spatborden voor bescherming van je kleding
dus gewoon open ketting kast dusquote:Op zaterdag 23 maart 2013 19:02 schreef cafca het volgende:
[..]
Spatborden kan altijd. Kettingkasten zijn voor stadsfietsen.
Dan moet je eerst zeggen uit welk jaar jouw Traveller is. De naam Koga Miyata Traveller wordt al heel wat jaren gebruikt voor totaal verschillende modellen. Ik heb er ook eentje maar die zal vast anders uit zien dan die van jou.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 21:39 schreef cafca het volgende:
Wat is nou feitelijk het verschil tussen jouw randonneurs en mijn "standaard" Koga Traveler, Ivo?
Juist, in de vorige eeuw werden de travellers en randonneurs gebouwd op snelheid met de optie van bagagetransport. Nu meer als een soort van hybride/stadsfiets met zoveel mogelijk extra's. Een totaal ander concept. Zowel randonneurs als randonneuses gebruiken zoveel mogelijk raceonderdelen. Het frame is bij een randonneur iets steviger vanwege de bagage, bij een randonneuse weer niet. Bij deze laatste wordt het lastiger meer dan een kilo of 10-15 aan bagage mee te nemen. Dan merk je dat ie minder rijdt. Nieuw koop je beide modellen goed bij Britse handelaren, daar zijn alletwee de types nog goed leverbaar (randonneuse heet daar audax bike). Voor diegene die een racefiets net iets te kaal vindt is het een goede keuze. Wil je puur voor de snelheid gaan en vooral kortere rondjes rijden, dan is een racefiets weer beter.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 23:07 schreef cafca het volgende:
Ja, klopt. Die van mij is uit 2003 geloof ik. Met een vlinderstuur, deore lx 8 speed
maar hoe erg kun je met cross hybride offroad gaan ok gewoon door modderquote:Op vrijdag 22 maart 2013 21:56 schreef Thormodo het volgende:
[..]
Maar je kunt bijvoorbeeld ook een cross hybride kopen. Dat is kort door de bocht een mountainbike met dunnere banden:
http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bikes/model//10552/53497/ (Deze fiets heb ik). Uiteraard kun je daar gemiddeld genomen minder snel mee dan met een racefiets, maar je kunt er alsnog aardig tempo mee maken. Gemiddeld 30 op asfalt rijden lukt mij wel, afhankelijk van de conditie. Het grote voordeel is echter dat je ook mountainbike routes en bospaden e.d. kunt rijden, waardoor je meer variatie heb in je wegen/routes.
Ik had eerst een gewone racefiets. Maar die heb ik uiteindelijke toch maar weer verkocht, want ik had wel genoeg van verplicht op asfalt rijden. (En ik was op mijn muil gegaan met de racefiets, waardoor ik er sowieso wel genoeg van had.)
Wat je zelf zegt, 150 Euro lijkt me een reële prijs mits in goede technische staat verkerend.quote:Op zondag 24 maart 2013 21:53 schreef Fiekie het volgende:
Hé-hallo! Kunnen jullie iets nuttigs zeggen over de prijs-kwaliteitverhouding van deze fiets? Hij is niet duur maar wel oud...
http://www.marktplaats.nl(...)3e3a&previousPage=lr
Dankjewel!quote:Op zondag 24 maart 2013 21:55 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Wat je zelf zegt, 150 Euro lijkt me een reële prijs mits in goede technische staat verkerend.
Omtrek.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 13:50 schreef mincemeat het volgende:
Er staat "breedte bovenstuk(cm)", maar hoe moet je dit meten? Omtrek? Diameter? Straal??
Weet iemand dit?
http://cyclewear.eu/armstukken-p-150.html
Prima beginnersfietsquote:Op maandag 8 april 2013 21:08 schreef Appelmuur het volgende:
Heb zelf een Bull Harrier 2 te koop. Paar jaar geleden gekocht, maar wegens blessures misschien 10x op gefietst, zo goed als nieuw dus.
[ afbeelding ]
Erg goede 'beginners'fiets.
Shimano 105quote:Op maandag 8 april 2013 21:13 schreef cafca het volgende:
[..]
Prima beginnersfiets
Wat voor afmontage?
Wat voor framemaat? En wat vraag je ervoor? Of heb je een linkje naar de adv? Heb wellicht wel interesse...quote:
Heb er nog geen advertentie voor opgezet, zal vandaag even doen met foto's etc. Richtprijs weet ik ook nog niet, heb toendertijd voor ¤1000,- gekocht en heel weinig op gefietst dus moet ik even wat een eerlijke prijs is.quote:Op dinsdag 9 april 2013 10:54 schreef PipodeOoi het volgende:
[..]
Wat voor framemaat? En wat vraag je ervoor? Of heb je een linkje naar de adv? Heb wellicht wel interesse...
2 centimeter?quote:
Ahja, dank! Mijn armen en bovenlijf zijn in verhouding niet zo lang. Daarom zou wellicht een kleiner frame beter passen. Maar dat blijft een mysterie tot ik mezelf professioneel heb laten opmeten dus.quote:Op dinsdag 9 april 2013 14:17 schreef Narcotical het volgende:
Een andere framemaat maakt ook verschil in afstand tussen zadel en stuur. Binnenbeenlengte is maar een indicatie van framemaat. Als je precies wilt weten welke geometrie qua frame bij jou lijf past zul je naar een FM moeten gaan en je daar professioneel laten opmeten. Dan meten ze je benen, armen, bovenlijf etc en kijken dan welke framemaat en geometrie het beste bij je lichaam past. Hierbij wordt dan dus ook rekening gehouden met je verhouding benen/bovenlijf en de afstand tussen zadel en stuur
Je kunt ook gewoon even je maat meten zoals het 'volgens het boekje hoort' (geloof binnenbeen lengte maal 0,68 ofzo?) en dan gewoon wat proefrondjes gaan maken. Je kunt wel professioneel gaan meten maar daar betaal je weer voor.quote:Op dinsdag 9 april 2013 14:26 schreef Fiekie het volgende:
[..]
Ahja, dank! Mijn armen en bovenlijf zijn in verhouding niet zo lang. Daarom zou wellicht een kleiner frame beter passen. Maar dat blijft een mysterie tot ik mezelf professioneel heb laten opmeten dus.
Marktplaatsadvertentie.quote:Op dinsdag 9 april 2013 10:54 schreef PipodeOoi het volgende:
[..]
Wat voor framemaat? En wat vraag je ervoor? Of heb je een linkje naar de adv? Heb wellicht wel interesse...
Thanks voor de post! Mooie fiets! Helaas voor mijn vriendinnetje wat te klein...quote:Op dinsdag 9 april 2013 16:44 schreef Appelmuur het volgende:
[..]
Marktplaatsadvertentie.
Laat maar horen als je meer info/foto's wilt. Of als je 'm wilt proefrijden.
Ja, 3 jaar oud, maar 10x op gefietst, dus in principe zo goed als een fiets uit de winkel. Maar zie wel hoe het loopt, kan altijd geboden worden daar. En zitten eventueel nog wat accesoires bij.quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:30 schreef PipodeOoi het volgende:
[..]
Thanks voor de post! Mooie fiets! Helaas voor mijn vriendinnetje wat te klein...
Je bent uiteraard vrij om te vragen wat je wilt, maar ik vind 'm nog wel erg prijzig hoor, aangezien deze fiets ook nieuw te koop is voor 750/800 inclusief kleurkeuze vs 3 jaar oud + krassen op het frame.
cannondale is een aardige fiets als je die voor 300 kan krijgen mag je niet klagenquote:Op dinsdag 23 april 2013 12:33 schreef VerrekteZakHooi het volgende:
Heren.. ik zat zojuist in het verkeerde topic. Graag advies!
Hallo heren..
Ik wil zelf beginnen met deze hobby! Heb een beetje ervaring met MTB'en, maar wielrennen ken ik alleen van de TV en een enkele keer zelf een tochtje gemaakt op een geleende fiets.
Dat is me goed bevallen en wil nu dus zelf een fiets aanschaffen (helm, schoenen, bril, handschoentjes e.d. heb ik al). Zeker nu mijn huisgenoten ook een fiets hebben begint het steeds meer te kriebelen om ritjes met hun mee te gaan (kopwerk zal ik wel aan hen overlaten , hoewel ik wel een redelijke conditie heb daar ik selectievoetbal speel en af en toe aan mountainbiken doe dus)
Ik heb mijn oog op de volgende 2 fietsen laten vallen op marktsplaats (ben 1m91 lang). Omdat ze dicht bij me in de buurt worden verkocht, er netjes uit zien, en de juiste maat voor me hebben; framemaat 61cm,
http://www.marktplaats.nl(...)0c1b&previousPage=lr
en
http://www.marktplaats.nl(...)0c1b&previousPage=lr
Welke fiets is mijn aan te raden en wat zouden ze zo'n beetje waard zijn (of wat was de nieuwprijs er ongeveer van)? Gewicht is voor mij persoonlijk niet belangrijk. Wil vooral een degelijke, duurzame fiets.
Alvast bedankt voor evt. tips/adviezen!
Kun je uitleggen waarom de Giant niet je ding is? Shimano 105 afgemonteerd is toch niet verkeerd?quote:Op dinsdag 23 april 2013 15:35 schreef dop het volgende:
[..]
cannondale is een aardige fiets als je die voor 300 kan krijgen mag je niet klagen
die Gaint is niet mijn ding en zou ik met een grote boog om heen lopen
is echt een hele oude gaint met composiet buizen , een van de eerste fietsen met carbon, maar op z'n manier uitgevoerd dat het betaalbaar was voor de massa, resultaat is een fiets die niet meer dan aardig was in de tijd dat hij gemaakt is, nu is het gewoon een oud beestje.quote:Op dinsdag 23 april 2013 15:41 schreef VerrekteZakHooi het volgende:
[..]
Kun je uitleggen waarom de Giant niet je ding is? Shimano 105 afgemonteerd is toch niet verkeerd?
Hartstikke bedankt voor je input. Viel me idd ook al op dat het frame kleiner lijkt op de foto. Ik zal die gozer morgen bellen en hopelijk meteen een afspraak maken. Ik neem dan ook maar een meetlintje mee voor de zekerheid haha.quote:Op dinsdag 23 april 2013 15:57 schreef dop het volgende:
[..]
is echt een hele oude gaint met composiet buizen , een van de eerste fietsen met carbon, maar op z'n manier uitgevoerd dat het betaalbaar was voor de massa, resultaat is een fiets die niet meer dan aardig was in de tijd dat hij gemaakt is, nu is het gewoon een oud beestje.
als je hem koopt kun je daar best plezier van hebben maar ga je toch snel wat ander willen.
de cannondale is ook niet nieuw maar wel oer degelijk frame en een goede basis waar je langer mee uit de voeten kan.
wel goed opletten of hij je werkelijk past , ben er niet helemaal zeker van of het een 61 is (lijkt kleiner op de foto, 58 inch?!)
verder zal de staat van ketting en tandwielen bepalend zijn voor wat hij werkelijk waard is.
als die helemaal op zijn kan 300 euro in eens veel geld zijn omdat je dan nog behoorlijk in de buidel moet voor nieuwe onderdelen
ps fiets staat in sport en fitness op marktplaats , meeste fietsen staan in fietsen en bromfietsen - racefietsen. door de afwijkende plek op marktplaats zullen minder mensen hem zien en dus ook redeleijke kans om hem te krijgen voor relatief lage prijs
ff googelen of je een maat tabel kan vinden voor dat type , dan weet je ook wat je moet metenquote:Op dinsdag 23 april 2013 16:01 schreef VerrekteZakHooi het volgende:
[..]
Hartstikke bedankt voor je input. Viel me idd ook al op dat het frame kleiner lijkt op de foto. Ik zal die gozer morgen bellen en hopelijk meteen een afspraak maken. Ik neem dan ook maar een meetlintje mee voor de zekerheid haha.
Als er een nieuwe ketting en cassette op ligt, zou je erover na kunnen denken. Is, zoals dop al aangeeft we een echt goed frame (wel lelijk kwa kleurstellingquote:Op woensdag 24 april 2013 08:42 schreef VerrekteZakHooi het volgende:
M.b.t. het advies over de twee fietsen waar ik interesse in heb. Helaas wil hij minimaal 350,- voor de cannondale (dit ligt net boven mijn budget aan wat ik er aan uit wil geven) en is hij al in onderhandeling met iemand voor de Giant en ben dus afgehaakt.
Komt volgens mij uit dezelfde stal als Sensa. Geen topframes, waar wel redelijke prijs/kwaliteitsverhouding. Dura Ace op zo'n frame vind ik dan weer zoiets als een Ferrari motor in een Skoda. Daarnaast moet je bij Dura Ace (dure race) wel rekening houden met hogere vervangingskosten van je onderdelen.quote:Op woensdag 24 april 2013 08:37 schreef James-Hetfield het volgende:
Iemand enige ervaring met het merk Van Limpurg.
Heb een fiets hiervan op het oog met een Dura Ace afmontage.
Echter zegt het merk Van Limpurg mij niet zoveel.
Betreft een fiets met een aluminium frame.
Maar voor een beginner geen slecht frame?quote:Op woensdag 24 april 2013 09:38 schreef cafca het volgende:
[..]
Komt volgens mij uit dezelfde stal als Sensa. Geen topframes, waar wel redelijke prijs/kwaliteitsverhouding. Dura Ace op zo'n frame vind ik dan weer zoiets als een Ferrari motor in een Skoda. Daarnaast moet je bij Dura Ace (dure race) wel rekening houden met hogere vervangingskosten van je onderdelen.
Geen slecht frame, wel dure afmontage.quote:Op woensdag 24 april 2013 10:11 schreef James-Hetfield het volgende:
[..]
Maar voor een beginner geen slecht frame?
Is voor het eerst dat ik op zo'n fiets stap namelijk.
Geen enkele ervaring en wil er mee beginnen.
Ik zit uiteraard ook op budget te letten.quote:Op woensdag 24 april 2013 10:56 schreef cafca het volgende:
[..]
Geen slecht frame, wel dure afmontage.
Misschien kun je beter investeren in een beter frame met bijvoorbeeld een 105 of Veloce groep. Ben je ook minder kwijt aan vervangen van ketting en cassette. Maar dat is mijn bescheiden mening, misschien zijn er kenners hier die een andere mening hebben?
375 euro is de prijs.quote:Op woensdag 24 april 2013 11:06 schreef cafca het volgende:
Wat ik bedoel te zeggen is dat je voor die fiets misschien teveel betaalt vanwege de dure Ace groep.
target cross k-lite maar ook batavus,trek en gaint hebben budget fietsen gemaakt waar ik voor mijn verdriet niet op zou willen fietsenquote:Op woensdag 24 april 2013 11:19 schreef VerrekteZakHooi het volgende:
Wat kan er dan zoal slecht aan een frame zijn? Te slap begrijp ik. Maar als een frame een kilootje of 2 meer weegt dan een ander, maakt dat voor iemand die niet meer dan een (mini)heuveltje beklimt toch weinig uit? Duurzaam zijn de frames tegenwoordig allemaal toch wel (crappy carbon frames daargelaten)?
375 voor een alu frame met Dura Ace afmontage moet je gewoon doen, tenzij ik je volkomen verkeerd begrijp.quote:
tenzij het een hele oude dura ace groep is (7 of 8 speed) die lang versleten isquote:Op woensdag 24 april 2013 17:01 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
375 voor een alu frame met Dura Ace afmontage moet je gewoon doen, tenzij ik je volkomen verkeerd begrijp.
Ben geen echte kenner maar het wel helemaal met je eensch!quote:Op woensdag 24 april 2013 10:56 schreef cafca het volgende:
[..]
Geen slecht frame, wel dure afmontage.
Misschien kun je beter investeren in een beter frame met bijvoorbeeld een 105 of Veloce groep. Ben je ook minder kwijt aan vervangen van ketting en cassette. Maar dat is mijn bescheiden mening, misschien zijn er kenners hier die een andere mening hebben?
Wat mis ik dan.. Stijfheid, duurzaamheid en geometrie, wat moet er nog meer kloppen aan een frame dan? Vertel eens wat er slecht aan is behalve looks evt.quote:Op woensdag 24 april 2013 16:50 schreef dop het volgende:
[..]
target cross k-lite maar ook batavus,trek en gaint hebben budget fietsen gemaakt waar ik voor mijn verdriet niet op zou willen fietsen
voorbeeldjes
http://link.marktplaats.nl/668235454
http://link.marktplaats.nl/669221780
http://link.marktplaats.nl/661950041
http://link.marktplaats.nl/670178622
gewicht, stijfheid , looks, duurzaamheid maar soms is de constructie gewoon zo slecht dat een frame kan scheuren.quote:Op donderdag 25 april 2013 08:53 schreef VerrekteZakHooi het volgende:
[..]
Wat mis ik dan.. Stijfheid, duurzaamheid en geometrie, wat moet er nog meer kloppen aan een frame dan? Vertel eens wat er slecht aan is behalve looks evt.?
Wat is ongeveer de verhouding tussen sloping tube en standaard qua framemaat? Sloping tube maat 60 is ongeveer standaard framemaat 62?
met een paar foto's kunnen we er misschien meer over zeggen.quote:Op donderdag 25 april 2013 08:43 schreef James-Hetfield het volgende:
Voor een tweedehandsje voor 375 euro kan ik er geen buil aan vallen dacht ik zo.
(als ik alles goed begrijp)
Heb helaas geen ongelimiteerd budget.
Of je echt zoveel verschil merkt tussen de groepen in het relatief vlakke Nederland? Denk dat dat wel meevalt persoonlijk.quote:Inhoudsopgave:
Stappenplan Fiets advies
Tips voor je begint
Geometrie
Frame
Groepset
Wielen
Overige onderdelen
Merken
Passie?
Dankbetuigingen
Stappenplan fiets advies:
1. *spam* Dit forum is een erg gezellige groep mensen die ook regelmatig eens samen een ritje maken. Stel jezelf eens voor in Het Stel-je-eens-voor-Topic
2. Als je een specifieke vraag hebt over een bepaald onderdeel wat je op je nieuwe fiets wil hebben, is er een kans van 95% dat op dit forum het antwoord te vinden is via de Zoek-functie
3. Lees de rest van deze FAQ
4. Het spreekt natuurlijk voor zich dat bovenstaande stappen niet alle vragen kunnen beantwoorden. Ieder mens is uniek en dat geldt ook voor iedere fietser. Open dus gerust een topic onder dit subforum “Nieuwe racefiets kopen”. Denk alleen vooraf na over een aantal zaken en probeer de volgende vragen te beantwoorden in je startpost
a. Wat is je lichaamsbouw (lengte, gewicht)?
b. Wat wil je met de fiets gaan doen? (toeren, criteriums, klimmen, etc)
c. Hoe hoog is het budget dat je uit wil geven aan de fiets?
d. Wat vind je zelf belangrijk met betrekking tot je fiets? (gewicht, uitstraling, comfort, etc)
Tips voor je begint
-Laat je niet misleiden door het uiterlijk van een fiets, dit wilt totaal niks zeggen over de kwaliteit van de fiets.
-Bestel een racefiets niet via internet als je geen verstand van fietsen hebt.
De prijzen zijn vaak lager via internet, maar daar krijg je geen service voor terug. Als je een fiets bij een fietsenmaker koopt en er is iets mis dan kan je altijd nog terug om hun erna te laten kijken. Ook kunnen zij bij de aanschaf de fiets precies op maat instellen.
-Doe eerst goed wat research(bijv op internet) voordat je gaat kijken naar een fiets. Dit voorkomt een impulsaankoop.
-Koop een racefiets bij een specialist, of in ieder geval in een fietsenwinkel waar ze redelijk wat racefietsen verkopen. Dit voorkomt dat je in een verkooppraatje trapt van een verkoper en achteraf met een slechte fiets zit opgescheept.
-Het kan voorkomen dat de fietsenwinkel de fiets die jij op het oog hebt niet op voorraad heeft en moet bestellen. Probeer dan eerst een andere winkel in de buurt te zoeken die de bepaalde fiets wel heeft staan zodat je weet hoe deze er in het echt uitziet. Zo kan je later niet voor verassingen komen te staan.
-Het is belangrijk dat je weet waarvoor je de fiets gaat gebruiken.
Wil je er wedstrijden mee gaan rijden of alleen voor recreatief gebruik?
Want als je op een hoog niveau fietst dan hoort daar ook een betere fiets bij dan
dat je af en toe een rondje gaat fietsen.
-Het allerbelangrijkste blijft natuurlijk je budget, je kan wel een peperdure fiets gezien hebben maar als je daar het geld niet voor hebt dan houdt het gewoon simpelweg op. Dus stel jezelf de vraag: hoeveel geld wil ik hier aan besteden?
-Als je net begint met fietsen koop dan niet een te dure fiets, want voor
je het weet ben je zo uitgekeken op het wielrennen en staat er een dure fiets in de schuur te vergaan. En als je de fietsenwinkel uitrijdt is de fiets gelijk al een stuk in waarde gedaald.
-Wees niet bang en stel al je vragen aan de verkoper (of aan ons )!
Geometrie
Hoe goedkoop of duur, hoe gammel of exotisch je fiets ook is, één aspect van je nieuwe fiets is belangrijker dan de rest. Koop de goede maat en zorg dat deze goed afgesteld wordt!
Veel beginnende fietsers denken dat vooral of zelfs alleen de lengte van de zitbuis (op basis van de BBL) van belang is. Echter, minstens zo belangrijk is de lengte van de bovenbuis (op basis van de romp- en armlengte). En om de juiste zithouding op de fiets te verkrijgen (diepe, wedstrijdgerichte zit, of wat meer rechtop voor de toerders) is het van belang om ook te kijken naar de lengte van de balhoofdbuis!
Een goed passende en afgestelde fiets zorgt voor:
-meer comfort
-het voorkomen van blessures
-en voor een betere/hogere fietssnelheid
(kortom meer fietsplezier!)
Een vakkundige fietsmaker kan je hierbij helpen (eventueel met een meetsysteem). Thuis kun je dit ook doen met bijvoorbeeld de Fit calculator van competitivecyclist.com
Wie meer over framegeometrie wil lezen moet eens kijken naar het verhaal van Amclassic-fan in het Geometrie tabellen lezen topic.
Het verdient absoluut de aanbeveling voor het afstellen van je 1e fiets naar een vakkundige fietsenmaker te gaan!
Frame
Het frame bepaald met name het gewicht en de stijfheid van de fiets.
Hoe lichter de fiets hoe minder energie het u kost om de fiets in beweging te brengen.
Wil je recreatief gaan fietsen dan is een fiets van 10kg of minder geen probleem, maar ben je van plan er wedstrijden(in de toekomst) mee te gaan rijden dan kun je misschien eerder naar een fiets gaan kijken van 8kg of minder. Ook de stijfheid van een fiets is ook erg belangrijk. Een stijf frame zorgt er voor dat je energie efficient wordt omgezet in snelheid en voor een strak stuurgedrag.
Het frame kan bestaan uit voornamelijk 4 materialen:
Staal: Dit werd vooral vroeger veel gebruikt. Het zijn erg stevige frames maar waren dan ook erg zwaar. Tegenwoordig heb je ook lichtere varianten hierin, alleen zijn die erg prijzig.
Titanium: Titanium is lichter dan staal, het is ook sterker. Een titanium frame is echter wel vaak weer wat duurder dan aluminium. Bijkomend voordeel is dat titanium goed bestand is tegen corrosie, en het heeft een bepaalde mate van elasticiteit, wat weer wilt zeggen dat het een natuurlijke schokbreker toevoegt. Ook lopen deze frames erg weinig schade op bij een eventuele valpartij.
Aluminium: dit is het meest voorkomende materiaal, qua prijs/gewicht is dit een prima combinatie voor de recreatieve fietser. Vaak worden deze frames uitgerust met een carbon voor- en/of achtervork.
Carbon: Dit is het lichtste materiaal wat er te krijgen is. De echte wedstrijdrijders en professionals rijden met dit materiaal. Let wel op als je wedstrijden wilt gaan rijden dat je fiets niet minder weegt dan 6.8kg want dat is door het UCI het gestelde minimum gewicht. Het enige nadeel aan carbon frames is dat het redelijk prijzig is.
Wil je meer lezen over Aluminium, staal, carbon of titanium? Neem eens rustig de tijd om deze webpagina door te lezen; http://www.smartcycles.com/frame_materials.htm
Groepset
De groepen van een racefiets bestaan uit de volgende onderdelen:
Ketting,tandwielen,remmen,shifters,achterderailleur,voorderailleur en de
crankset incl. trapas.
De meeste gebruikte en bekendste groepen zijn die van Shimano Campagnolo en SRAM.
Hier onder een overzicht per merk van laag naar hoog(kwaliteit/prijs):
Shimano..................Campagnolo............SRAM
Sora.........................................................
Tiagra.......................................................
................................................................Apex
105...........................Veloce......................Rival
Ultegra......................Centaur/Athena.........
................................Chorus......................Force
Dura Ace (Di2*).........(Super) Record..........Redi2 is de electronische variant
De groepen onderscheiden zich vaak in gewicht, ook met het schakelen merk je veel verschil. Vooral als er veel druk op de ketting staat(als je hard rijdt, of als je bergop rijdt en wilt schakelen). Als je recreatief wilt fietsen zorg dan dat je fiets minimaal met Tiagra of 105 afgemonteerd is. En als je wedstrijden wilt gaan rijden dan zou ik toch minimal Ultegra aanraden. De profs rijden overigens bijna allemaal met Dura Ace, Super Record of Red.
Wil je meer weten? Lees de FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM in het Onderdelen & accessoires subforum
Veel starters vragen zich ook af of zij een triple of compact op hun fiets moeten laten monteren. In dit Compact of Triple topic komen alle voor en tegen argumenten langs.
Wielen
Ook in wielen is er keuze te over. Aluminium of carbon, clincher of tubes, 200 euro of 2000 euro.
Veel geadviseerde wielen (aanvulling gewenst):
0 tot 300 euro: fulcrum racing 5
300 tot 600 euro: fulcrum racing 3, Easton EA90SL, Campagnolo Eurus, Campagnolo Neutron, Shimano WH-7850 C24 CL
600 tot 1000: fulcrum racing 1/zero
1000 tot oneindig: Lightweights
Voor de zwaargewichten; Easton circuit/EA70 of een set (door een vakman!) handgespaakte Dtswiss wielen of Mavic Open pro’s/CXP33’s
Let bij aanschaf van losse wielen wel op dat je de body hebt die bij de groepset van je fiets past.
Overige onderdelen
Niets is zo persoonlijk als zadels, stuurtjes etc. Ga kijken bij je fietsenmaker, probeer wat uit en ga er mee rijden.
Zadel,
Het zadel is een erg persoonlijk onderdeel. Dit verschilt per persoon. Want de 1 heeft liever een zacht zadel terwijl de ander juist weer prettiger op een hard zadel zit. Let wel op dat je goed zit want dit voorkomt klachten aan het zitvlak. Vaak zijn de zadels die al gemonteerd zitten van redelijke kwaliteit dus probeer eerst die goed uit, bevalt deze niet kan je altijd nog een andere monteren.
Pedalen,
Als u een nieuwe racefiets aanschaft worden deze meestal geleverd zonder pedalen. Dit komt omdat pedalen wederom een erg persoonlijk onderdeel zijn. Wel is het aan te raden een pedaal aan te kiezen waarbij de schoen vast zit aan het pedaal, hierdoor is de krachtoverbrenging velen malen beter dan een pedaal waar dit niet het geval is. Dit komt omdat je de pedalen dan niet alleen naar beneden duwt maar ook omhoog kunt trekken.
Tegenwoordig krijg je bij pedalen een plaatje dat je onder je raceschoen moet bevestigen. Hiermee kan je de schoen vast in het pedaal klikken, en om je voet weer los te klikken beweeg je met je hak naar buiten.
De meest voorkomende pedalen tegenwoordig zijn Look Keo, Shimano spd(-sl) en Speedplay pedalen
Zorg er wel voor dat je voet nog wel wat spelling heeft, anders krijg je binnen no time last van je voet. En als je voor de 1e keer op klikpedalen rijdt zal dit erg wennen zijn, vergeet daarom NIET op tijd uit te klikken als je plotseling moet remmen/stilstaan want voor je het weet lig je op de grond met fiets en al.
Merken
Hieronder vind je een overzicht van gerenommeerde fietsfabrikanten (aanvulling altijd welkom!):
- Basso (It)
- Beone (nl)
- Bianchi (it)
- BMC (S)
- Bulls (D)
- Cannondale (USA)
- Canyon (D)
- Cervelo (Ca)
- Colnago (It)
- Cube (D)
- De Rosa (It)
- Duell (NL)
- Eddy Merckx (B)
- Focus (D)
- Fondriest(It)
- Gazelle (NL)
- Giant (TW)
- Guerchiotti (It)
- Haibike (D)
- Jan Janssen (NL)
- Koga Miyata (NL)
- Kona (USA)
- Kuota (It)
- Litespeed (USA)
- Look (F)
- Merida (Taiw)
- Orbea (Esp)
- Pinarello (It)
- Ridley (B)
- Red bull (D)
- Scott (USA)
- Sensa (NL)
- Specialized (USA)
- Stevens (D)
- Storck (D)
- Trek (USA)
- Wilier (It)
Tot slot; Fietsen is een passie, een gevoel
Dus als je helemaal weg bent van een fiets....zeg ik....gewoon kopen!!!
Hoezo, schakel je op een heuvel anders dan?quote:Op maandag 29 april 2013 15:52 schreef VerrekteZakHooi het volgende:
M.b.t. de fietsgroepen; even een ordinaire c/p vanaf het www.fiets.nl/forum:
[..]
Of je echt zoveel verschil merkt tussen de groepen in het relatief vlakke Nederland? Denk dat dat wel meevalt persoonlijk.
Wel vaker.quote:Op maandag 29 april 2013 16:26 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Hoezo, schakel je op een heuvel anders dan?
Prima fiets. Ik zou een bod van 400 doen, afhankelijk van de staat van de onderdelenquote:Op dinsdag 30 april 2013 10:47 schreef inZ- het volgende:
Allen,
nieuw hier !
Klaar voor mijn eerste fiets aankoop, maar zoals velen geen zin om 1500 euro lichter te zijn en daarna pas beseffen dat fietsen mijn ding niet is...
Daarom op zoek naar een leuke occasie. Na een inleidende les over frames/groepen/... kwam ik terecht bij deze :
http://nl.kapaza.be/limburg/racefiets-orbea-asphalt-73319283.htm
Na wat op en af mailen kwam ik dit te weten over de fiets ;
- fiets aangekocht in 2008.
- De volledige groep is Shimano 105
- Rogi wheels (volledig type weet ik niet direct)
- Bijna nieuwe Michelin Lithion 2 banden.
- Ongeveer 2000 km gereden
- De nieuwprijs zonder pomp, fietstasje, kilometriek, ... was ¤1100
- Bovengenoemde opties zijn inclusief
Wat zijn jullie impressies?
En vooral, hoeveel is die fiets nog waard? 400 euro?
wielset zal wel rodi zijn budget wieltjes , en dat kan naar gelang je gewicht wel een minpuntje zijn.quote:
nummer 1 is voor mij een onbekend merk, heeft een vreemde afmontage en inderdaad budget wieltjes , wat doet vermoeden dat het een budget fiets is waar een paar dure onderdelen op zijn gezet.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 00:09 schreef Alcatranz. het volgende:
Hi
Afgelopen topics met veel interesse gelezen. Fiets al half jaar met een gare mountainbike op de weg, maar wil nu toch overstappen op een wielrenfiets.
Ik zit erg te twijfelen tussen 2 fietsen:
http://www.marktplaats.nl(...)eviousPage=mympBuyer
en
http://www.marktplaats.nl(...)eviousPage=mympBuyer
Heb niet echt veel verstand van fietsen, maar ik lees dat jullie dat wel hebbenWelke zouden jullie kiezen en waarom? De versnellingsgroep is bij de Beluno beter als bij de Cube, maar hoe groot is dit verschil? En zal ik dit merken? Ik zal recreatief fietsen en wellicht een keertje naar de Franse Alpen.
Mooie fiets inderdaad, voor die prijs.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 12:21 schreef eentwee het volgende:
Iemand een nieuwe carbon Wilier kopen voor <1200¤? http://www.wiggle.co.uk/wilier-izoard-xp-105-2013/ De XL is al uitverkocht, een vriend van mij heeft nl. de laatste besteld. Mooie aanbieding.
Als het in elke versnelling gebeurt, grote kans dat het idd je freewheel is. Heb je een losse freewheel-body? Dwz is de cassette los van de body (met freewheel mechanisme) of is het 1 geheel?quote:Op woensdag 8 mei 2013 08:19 schreef HerrFritz het volgende:
Ik fiets al weer een maandje ofzo op de MTB, maar sinds kort gebeurt het regelmatig dat als ik de beentjes even stil hou dat ik daarna doortrap.
Vorige week was het ineens smorgens klaar met trappen, en leek het wel alsof de verbinding tussen achter tandwiel en achteras weg was..... tot ik em weer oppikte en daarna ging de hele rit prima...
Smiddags terug was al helemaal geen probleem maar de volgende ochtend was het weer hetzelfde liedje, sindsdien maar even met de stadsfiets...(toch raar gezicht hele fietsoutfit incl helm op de stadsfiets maar goed)
Lijkt op het freewheel??
Hoe duur zou dat geintje kosten ??
Zoiets kan ik zelf zeker niet vervangen e.v.t. en hoe zie je dat of het 1 geheel is of los van de body(frame bedoel je ??)quote:Op woensdag 8 mei 2013 09:24 schreef iScream. het volgende:
[..]
Als het in elke versnelling gebeurt, grote kans dat het idd je freewheel is. Heb je een losse freewheel-body? Dwz is de cassette los van de body (met freewheel mechanisme) of is het 1 geheel?
http://www.fietspunt.nl/n(...)s-en-freewheels.htmlquote:Op woensdag 8 mei 2013 11:37 schreef HerrFritz het volgende:
[..]
Zoiets kan ik zelf zeker niet vervangen e.v.t. en hoe zie je dat of het 1 geheel is of los van de body(frame bedoel je ??)
Thanx!!!! Ik zal helaas toch eerst moeten kijken thuis, laat het zo snel mogelijk weten, voor zover ik weet is het wel een gehele shimano afmontagequote:Op woensdag 8 mei 2013 11:51 schreef iScream. het volgende:
[..]
http://www.fietspunt.nl/n(...)s-en-freewheels.html
Een losse body is niet zo lastig te vervangen, staan genoeg instructies op internet. Geen idee hoe het zit met die variant waarbij het freewheel ingebouwd zit, nog nooit mee te maken gehadquote:Op woensdag 8 mei 2013 11:57 schreef HerrFritz het volgende:
[..]
Thanx!!!! Ik zal helaas toch eerst moeten kijken thuis, laat het zo snel mogelijk weten, voor zover ik weet is het wel een gehele shimano afmontage
de man van de fietsenmaker hier die vertelde me dat je ook gelijk je ketting en je crank(geloof ik) moest vervangen, is dat ook zo of was dat slechts een verkoop praatje ?quote:Op woensdag 8 mei 2013 11:59 schreef iScream. het volgende:
[..]
Een losse body is niet zo lastig te vervangen, staan genoeg instructies op internet. Geen idee hoe het zit met die variant waarbij het freewheel ingebouwd zit, nog nooit mee te maken gehad
Dat hangt er maar net van af waarom jouw fiets doortrapt. Kan komen door je freewheel (dan trapt ie door in elke versnelling), maar kan inderdaad ook komen door versleten ketting/tandwielen (dan trapt ie niet op alle bladen door, of je ketting is gigantisch versleten). Als het je freewheel is, hoef je dus niet per se je ketting o.i.d. te vervangen (tenzij deze natuurlijk ook dik versleten is). Crankstel hoef je niet te vervangen lijkt me, als het goed is kun je de kettingbladen van het crankstel afhalen (en die eventueel vervangen). Overigens zijn dit klusjes die je op zich zelf kunt doen, mits je goed gereedschap hebt om bijvoorbeeld het crankstel los (en weer vast) te maken.quote:Op woensdag 8 mei 2013 12:41 schreef HerrFritz het volgende:
[..]
de man van de fietsenmaker hier die vertelde me dat je ook gelijk je ketting en je crank(geloof ik) moest vervangen, is dat ook zo of was dat slechts een verkoop praatje ?
Mja van wat ik geprobeerd heb volgende week, zag ik dat hij doortrapte in elke versnelling, zowel voor als achter. Kreeg em weer enigszins draaiende bij voor op 2 en achter op 3 (heb 3voor 7 of 8 achter, moet ik ff goed kijken, want de nummertjes zijn al van me schakelsysteem op me stuur afquote:Op woensdag 8 mei 2013 13:06 schreef iScream. het volgende:
[..]
Dat hangt er maar net van af waarom jouw fiets doortrapt. Kan komen door je freewheel (dan trapt ie door in elke versnelling), maar kan inderdaad ook komen door versleten ketting/tandwielen (dan trapt ie niet op alle bladen door, of je ketting is gigantisch versleten). Als het je freewheel is, hoef je dus niet per se je ketting o.i.d. te vervangen (tenzij deze natuurlijk ook dik versleten is). Crankstel hoef je niet te vervangen lijkt me, als het goed is kun je de kettingbladen van het crankstel afhalen (en die eventueel vervangen). Overigens zijn dit klusjes die je op zich zelf kunt doen, mits je goed gereedschap hebt om bijvoorbeeld het crankstel los (en weer vast) te maken.
Gewoon even je achterwiel in de lucht en trappen, dan zie je vanzelf of het ketting over de tandwielen "glijdt" of dat inderdaad je freewheel de oorzaak is (dan trapt ie dus door terwijl het ketting wel keurig op zn plaats blijft)quote:Op woensdag 8 mei 2013 13:52 schreef HerrFritz het volgende:
[..]
Mja van wat ik geprobeerd heb volgende week, zag ik dat hij doortrapte in elke versnelling, zowel voor als achter. Kreeg em weer enigszins draaiende bij voor op 2 en achter op 3 (heb 3voor 7 of 8 achter, moet ik ff goed kijken, want de nummertjes zijn al van me schakelsysteem op me stuur af)
Rose zijn prima fietsenquote:Op zondag 12 mei 2013 13:49 schreef RedFever007 het volgende:
Heeft er iemand ervaring met of kent iemand iemand die ervaring heeft met Rose danwel Canyon fietsen? Zo ja: wat zijn jullie ervaringen? Ik zit al een tijdje te kijken naar een nieuwe fiets en kwam de Duitsers tegen vandaar m'n vraag
Voordelen: veel waar voor je geld. Beide zijn Ultegra afgemonteerd. Nadelen: Canyon is enkel online te kopen en niet te passen/testen. Niet het belangrijkste maar voor beide geldt dat ik de kleurstellingen van de frame's niet echt mooi vind. Vooral de overvloed aan ".com" op de Canyon is niet echt mooi te noemen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Gewoon de standaard dingetjes!quote:Op dinsdag 14 mei 2013 11:58 schreef LethalP het volgende:
Op het moment rijd ik af en toe op de Merida van mijn pa.
Maar aangezien ik steeds vaker ga fietsen en ook samen wil gaan fietsen toch maar een eigen fiets kopen.
Ik denk erover om een 2ehands Stevens Aspin (model 2008) te kopen.
Fiets is afgemonteerd met Ultegra.
Tevens zijn de ketting en casette recent vervangen.
Iemand nog tips waar ik op moet letten en/of iemand die zelf op een Stevens rijdt?
Dank, Heb een BBL van 93 cm en ben zelf 195 cm groot. Dus ik denk dat ik wel goed zit met een framemaat van 62 cm. Hoger is 2ehands sowieso al bijna niet te vinden! Ik zal zeker even naar de zaken kijken die je net noemt!quote:Op dinsdag 14 mei 2013 12:20 schreef iScream. het volgende:
Gewoon de standaard dingetjes! Kijken of er geen speling op bijvoorbeeld de wielen (remmen inknijpen en voor- en achteruit bewegen) of op de trapas zit. Uiteraard de juiste maat kopen (dus niet gaan denken ik zet het zadel wel op zijn laagst zodat het past o.i.d.). Wielen even optillen en kijken hoe ze draaien, slagen/aanlopen. Volgens mij heeft die fiets een carbon voorvork? Bij 2e hands carbon altijd even controleren op scheurtjes! Ook even kijken of de zadelpen niet is vastgeroest haha, kleine kans natuurlijk, maar ik heb het zelf ooit meegemaakt! Ik ga er verder wel vanuit dat alles wel fijn zal lopen, aangezien het om Ultegra gaat, wat meestal toch wel goed wordt onderhouden, en de cassette + ketting net zijn vervangen. En Stevens is natuurlijk gewoon een prima merk frame, ik zou me meer focussen op de maat van de fiets.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Heb deze fiets gekocht voor 290 euro. Tiagra 9 speed groep zit erop. Fietst goed, maar ik moet nog wel even vrijdag naar de fietsenmaker, want er komt een krakend geluid bij de trapas vandaan als ik kracht zet. Ik heb alleen (nog) geen verstand en ook (nog) geen gereedschap om het oplossen."Who knows why people in history did good things? For all we know Jesus was trying to get the loaves and fishes account."
Elreigh is het merk, verder geen idee wat voor materialen erop zitten, wel veel van Shimano (remmen, versnellingen, velgenquote:Op woensdag 15 mei 2013 01:07 schreef ThePlaneteer het volgende:
Misschien leuk te vertellen wat voor een fiets het is?
Staat je zadel goed? Gebruik je klikpedalen?quote:Op woensdag 15 mei 2013 22:15 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Elreigh is het merk, verder geen idee wat voor materialen erop zitten, wel veel van Shimano (remmen, versnellingen, velgenetc), maar een rondje googlen leert mij dat dat ook niet zoveel zegt
. Anyway net een rondje gefietst, fiets bevalt uitstekend alleen speelt mijn (lopers)knie toch wel parten, hoopte er met fietsen geen last van te hebben maar wel dus. Zal dus heel rustig moeten beginnen.
Zadel staat wel iets te hoog, daar ga ik wat aan doen (ben alleen mijn inbus kwijt morgen nieuwe halen). En ik gebruik geen klikpedalen. Eigenlijk is het enige dat ik heb een fiets en fietscomputerquote:Op woensdag 15 mei 2013 22:24 schreef muzas het volgende:
[..]
Staat je zadel goed? Gebruik je klikpedalen?
thnx. En ik ken het stuk waar we gaan fietsen (liep er altijd hardquote:
Ligt eraan hoe je 'weinig' bekijkt.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 11:40 schreef Limburg82 het volgende:
De verkoper geeft aan dat er maar weinig mee gefietst is. Vervolgens heeft hij de cassette en ketting vervangen en zet hij de fiets te koop??? Vind het maar vreemd.
Klopt. Maar volgens de advertentie heeft hij er maar een jaar mee gereden.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 11:46 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ligt eraan hoe je 'weinig' bekijkt.
Een fiets van 6 maanden oud, waar maar 500 kilometer op gereden is, heeft weinig gereden.
Maar een fiets van 7 jaar oud, die in al die tijd maar 5000 kilometer gereden, heeft ook weinig gereden.
Hmm goed punt. Ik kijk wel even aan wat de biedingen doen. Wat zou volgens jullie een goede max prijs zijn?quote:Op zaterdag 18 mei 2013 11:50 schreef Limburg82 het volgende:
[..]
Klopt. Maar volgens de advertentie heeft hij er maar een jaar mee gereden.
Dan lijkt het mij, dat de verkoper deze fiets ook niet nieuw heeft gekocht.
Nou nee, ik heb niemand in mijn directe omgeving die een beetje verstand heeft van racefietsen. Ik kan de link welk eens doorsturen aan mensen van de lokale fietsclub, waar ik ook bij zal gaan tegen die tijd.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 14:55 schreef Sport_Life het volgende:
Mijn gevoel zegt dat 500 vrij veel is voor die fiets, als ik het vergelijk met mijn fiets (300e betaald, niet op MP), kun je niet iemand meenemen uit je omgeving?
ik heb d'r geen verstand van he, misschien is die fiets wel 800e waard. (lijkt me niet maargoed).quote:Op zaterdag 18 mei 2013 15:58 schreef JTibben het volgende:
[..]
Nou nee, ik heb niemand in mijn directe omgeving die een beetje verstand heeft van racefietsen. Ik kan de link welk eens doorsturen aan mensen van de lokale fietsclub, waar ik ook bij zal gaan tegen die tijd.
Edit:
Laat maar, er zit nu een bod van 450 op. Na jullie commentaar heb ik er toch een minder gevoel bij, en dat bod ga ik niet overbieden. Bedankt voor het meedenken iedereen![]()
De fiets is al van marktplaats af, dus zal al wel verkocht zijn. Ik zat nog te twijfelen over een bod maar nu hoef ik me er dus niet druk meer op te makenquote:Op zaterdag 18 mei 2013 16:12 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
ik heb d'r geen verstand van he, misschien is die fiets wel 800e waard. (lijkt me niet maargoed).
Voor 750 heb je ook een nieuwe 105 afgemonteerd en zelfde wielen (bulls harrier bijv)quote:Op zaterdag 18 mei 2013 19:35 schreef JTibben het volgende:
[..]
De fiets is al van marktplaats af, dus zal al wel verkocht zijn. Ik zat nog te twijfelen over een bod maar nu hoef ik me er dus niet druk meer op te maken
Klopt, die heb ik inderdaad ook gezien. Lijkt mij inderdaad ook een goede keus.quote:Op zondag 19 mei 2013 11:44 schreef iScream. het volgende:
[..]
Voor 750 heb je ook een nieuwe 105 afgemonteerd en zelfde wielen (bulls harrier bijv)
de verzameling aan onderdelen zullen die prijs wel ongeveer rechtvaardigen, over het frame durf ik niets veel te zeggen recht toe recht aan wat niet wil zeggen dat het niet degelijk kan zijn.quote:Op zondag 19 mei 2013 15:22 schreef JTibben het volgende:
[..]
Klopt, die heb ik inderdaad ook gezien. Lijkt mij inderdaad ook een goede keus.
Nu zie ik echter deze fiets op marktplaats staan.
http://www.marktplaats.nl(...)8f31&previousPage=lr
[ afbeelding ]
Frame: JPS design Aluminium 7005 (double butted)
Framehoogte: 62 cm - voor personen rond de 188 - 195 cm (ben zelf 192)
Balhoofd / stuurpen / zadelpen: Ritchey
Derailleurs: Shimano 105 - 3x10 speed
Shifters: Shimano 105
Crankstel: Shimano 105 - triple
Cassette: Shimano 105, 12-27 (prima geschikt om ook de bergen mee in te gaan)
Remmen: Shimano 105
Velgen: Weinmann DPX
Banden: Continental Grand Prix 4000S
Zadel: Selle San Marco
Pedalen: Shimano SPD SL
Accessoires: 2 bidonhouders, fietscomputer (Cateye Velo 8)
Is 350 een redelijke prijs?
Dat frame is wel goed, onverwoestbaar zowat, en er kunnen spatbordjes op. En idd buiscommandeurs. Goeden trainingsfiets.quote:Op maandag 20 mei 2013 10:47 schreef cafca het volgende:
[..]
Mooie klassieker. Wel buiscommandeurs volgens mij?
Wel een gave fietscomputert
en biopace kettingwielen, ovale bladen zijn weer helemaal in de modequote:
Die teller is juist baasquote:Op maandag 20 mei 2013 10:59 schreef kaasplankje het volgende:
Die lelijke teller zou ik er af slopen.
Wat voor fiets heb je gekocht?quote:Op woensdag 22 mei 2013 22:29 schreef Sport_Life het volgende:
Zo afgelopen weekend 47 km/h gehaald met de nieuwe fiets, ding gaat als een trein.
Overigens was wel eventjes spannend toen er ineens een scherpe bocht aankwam, het is toch even wennen op een racefiets ipv een stadsfietsblij dat er geen tegenligger aan kwam op dat moment
. Verder fiets ik altijd netjes
![]()
Echt een Elreigh? Of Raleigh? Elreigh heb ik in ieder geval nog nooit van gehoord.quote:Op donderdag 23 mei 2013 13:11 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Een Elreigh. Niet carbon ofzo, alles ouderwets. Maar is voor mij als beginner prima.
Een Raleigh idd, ik heb even moeten checkenquote:Op donderdag 23 mei 2013 13:16 schreef tes.je het volgende:
[..]
Echt een Elreigh? Of Raleigh? Elreigh heb ik in ieder geval nog nooit van gehoord.
Waar ergens maak je je kilometers? Misschien een idee om in het recreatieve wielrenners topic deze vraag ook eens te stellen? Wellicht dat er iemand in jouw buurt woont en het ook leuk lijkt om samen te fietsen.quote:Op donderdag 23 mei 2013 13:17 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Een Raleigh idd, ik heb even moeten checken. Nu nog op zoek naar fietsmaatjes, heb er wel een paar, maar die zijn veel minder actief dan dat ik (nu al) ben
.
quote:Op donderdag 23 mei 2013 15:25 schreef cafca het volgende:
Raleigh. Een mooi klassiek stalen ros?
Pics!
Raleigh flyer toevallig? En foto's!quote:Op donderdag 23 mei 2013 16:37 schreef Sport_Life het volgende:
[..]Moet ook niet te snel materiaal hebben, dan raak ik al mijn fietsmaatjes kwijt he
Waarmee zijn die fietsen afgemonteerd?quote:Op vrijdag 24 mei 2013 00:04 schreef kriesjane het volgende:
Hey beste mensen,
Ik ben al een tijdje liefhebber van wielrennen en wil van de zomer ook zelf gaan fietsen. Nu heb ik echter nog geen fiets. Mijn budget is max. 450 euro, ik weeg 88, en mijn framemaat moet 56-58 zijn denk ik (binnenmaat been 85-90, lengte 1.92). Gezien de prijs en het aanbod zit ik er aan te denken een 2e hands fiets te kopen. Onlangs heb ik op marktplaats de volgende fietsen zien staan; Gazelle primavera, Gazelle vuelta en Cube attempt. Ik vroeg me af welke van deze het beste was, en of ik misschien nog aan andere fietsen moet denken met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Zoals reeds vermeldt ben ik een beginnende fietser en zal ik vooral in Nederland fietsen.
Graag hoor ik van jullie.
foto's nee dat is de moeite niet eens haha zo spectaculair is 'ie niet. Volgende fiets als die er ooit komt beloof ik bij deze dat er foto's komenquote:
als ik je lengte hoor dan moet je eerder 58-60 zijn , die binnen beenmaat moet je beter meten, maar zal bij jou lengte eerder 90 als 85 zijnquote:Op vrijdag 24 mei 2013 00:04 schreef kriesjane het volgende:
Hey beste mensen,
Ik ben al een tijdje liefhebber van wielrennen en wil van de zomer ook zelf gaan fietsen. Nu heb ik echter nog geen fiets. Mijn budget is max. 450 euro, ik weeg 88, en mijn framemaat moet 56-58 zijn denk ik (binnenmaat been 85-90, lengte 1.92). Gezien de prijs en het aanbod zit ik er aan te denken een 2e hands fiets te kopen. Onlangs heb ik op marktplaats de volgende fietsen zien staan; Gazelle primavera, Gazelle vuelta en Cube attempt. Ik vroeg me af welke van deze het beste was, en of ik misschien nog aan andere fietsen moet denken met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Zoals reeds vermeldt ben ik een beginnende fietser en zal ik vooral in Nederland fietsen.
Graag hoor ik van jullie.
Ja, die bedoel ik.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 19:25 schreef kriesjane het volgende:
Beste Cafca,
Bedoel je niet de onderste Cube ipv Bulls ?
Grt.
aardige fietsjes , maar vermoedelijk beide te klein 58 zal echt het minimum zijn en heel vaak te kleinquote:Op vrijdag 24 mei 2013 23:07 schreef kriesjane het volgende:
Ik had er trouwens nog een 2-tal gezien welke me wel interessant leken:
http://www.marktplaats.nl(...)8f31&previousPage=lr
http://www.marktplaats.nl(...)3e3a&previousPage=lr
Graag ook jullie reactie.
kan prima cranckstel is na een paar jaar vervangen en was niet makkelijk meer in ultegra 9speed te krijgen gok ik, of was gewoon goedkoper.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 17:30 schreef JTibben het volgende:
En nu zie ik deze op marktplaats staan.
http://link.marktplaats.nl/678420422
Ziet er goed uit, crank zegt Tiagra maar de derailleur daar achter Ultegra. Heb even contract met hem gehad, hij zegt dat hij geen kenner is, maar dat er Tiagra en Ultegra op zit. Lijkt mij wel een beetje een vreemde combinatie?
Wat denken jullie er van?
er staat tiagra 105 kwaliteitquote:Op zaterdag 25 mei 2013 21:05 schreef cafca het volgende:
Waar haal jij een 105 cassette voor 25 euro, dop?
Nee, maar heb ook altijd een plaksetje bij me. En een tientje voor de busquote:Op maandag 27 mei 2013 20:15 schreef amp25 het volgende:
is wel eens iemand gebeurdt ver van huis zeker 50km en je rijdt lek zonder extra band
ik haat plakken en trouwers fiets mag niet mee in de busquote:Op maandag 27 mei 2013 20:20 schreef muzas het volgende:
[..]
Nee, maar heb ook altijd een plaksetje bij me. En een tientje voor de bus
Bij mij rijd er altijd een bezemwagen achter me.quote:Op maandag 27 mei 2013 20:20 schreef muzas het volgende:
[..]
Nee, maar heb ook altijd een plaksetje bij me. En een tientje voor de bus
Dan neem je toch gewoon een extra binnenband mee? En ik ga uit van het goede van de mens. Als je daar in je kloffie in de deuropening van de bus staat knijpt ie vast een oogje toequote:Op maandag 27 mei 2013 20:22 schreef amp25 het volgende:
[..]
ik haat plakken en trouwers fiets mag niet mee in de bus
jepquote:Op maandag 27 mei 2013 20:15 schreef amp25 het volgende:
is wel eens iemand gebeurdt ver van huis zeker 50km en je rijdt lek zonder extra band
ik had ook twee tientjes meegenomen laatst voor het geval dat.. (we waren met zn 2-en samen kun je ook lek rijdenquote:Op maandag 27 mei 2013 20:20 schreef muzas het volgende:
[..]
Nee, maar heb ook altijd een plaksetje bij me. En een tientje voor de bus
Ik denk dat het huidige bod 380 al best wel hoog is.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 21:15 schreef kriesjane het volgende:
Is dit ook iets ?
http://www.marktplaats.nl(...)8f31&previousPage=lr
380 is niet heel veel voor een caad 3 met ultegra.quote:Ik denk dat het huidige bod 380 al best wel hoog is.
De afmontage die Armstrong gekozen heeft?quote:Dus ik vroeg me af of iemand het hier kent?
Niet per se welke hij gekozen heeft, maar of dat merk wat is.quote:Op woensdag 29 mei 2013 19:19 schreef Limburg82 het volgende:
[..]
De afmontage die Armstrong gekozen heeft?
Zal dan wel Dura-Ace Di2 zijn. Denk ik dan.
Ah, ik ken het merk ook niet, maar ik neem niet aan dat iemand die miljoenen verdiend heeft door op een fiets te zitten, zijn rondjes maakt op een fiets van de lokale discounter. Wat denk jij?quote:Op woensdag 29 mei 2013 19:48 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Niet per se welke hij gekozen heeft, maar of dat merk wat is.
Daar hebben ik en anderen onlangs nog over gepost in dit topicquote:Op zaterdag 1 juni 2013 13:28 schreef Eenskijken het volgende:
wat vinden jullie van die semi racefietsen? dus een combi van racefiets en mountainbike bijvoorbeeld, of meer een tourfiets achtig model. Is dat het allemaal net niet en dus nutteloos? Zit zelf te twijfelen, denk dat een echte racefiets toch wel een te grote stap voor mij is.
Ik heb zo'n fitnessgeval. Een cube sl cross pro. Zeg maar een frame met mtb-geometrie maar wel 28", dunne(re) banden en aan racegroep (schakelsysteem) erop, shimano 105/tiagra. Ik kwam van een goedkope MTB en merkte dat ik alleen op de gewone weg fietste. Een racefiets leek mij ook een te grote stap.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 13:28 schreef Eenskijken het volgende:
wat vinden jullie van die semi racefietsen? dus een combi van racefiets en mountainbike bijvoorbeeld, of meer een tourfiets achtig model. Is dat het allemaal net niet en dus nutteloos? Zit zelf te twijfelen, denk dat een echte racefiets toch wel een te grote stap voor mij is.
hmm thanks.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 14:47 schreef Thormodo het volgende:
[..]
Daar hebben ik en anderen onlangs nog over gepost in dit topic
SPT / Racefiets kopen / Beginnen met wielrennen #12 Lekker fietsen
Volgens mij heeft Ventoux in Tilburg die in de winkel staan op het momentquote:Op zaterdag 1 juni 2013 13:53 schreef RedFever007 het volgende:
[ afbeelding ]
waar koop ik dit frame?~~~~ Schitterend!
Zou graag een standaard CAAD10 aanschaffen echter vind ik de 2013 kleurstelling niet mooi
Denk dat ik maar even wacht op de 2014 modellen
-edit-
huidige modelkleuren:
http://www.bikecentredik.nl/admin/img/products/caad_10_105_1.png
http://www.cormantel.nl/f(...)wit/CAAD10-5-105.jpg
Als je diep in je hart eigenlijk een racefiets wilt, ook al denk je dat dat (nog) niks voor je is, zou ik geen fitness-cross-hybride-tourfiets kopen. Zeker als je, zoals je zelf zegt, er vooral mee wilt sporten. Krijg je hoogstwaarschijnlijk spijt van. Koop een mooi stalen ros op marktplaats met buiscommandeurs en een 7 speed racegroep en je zult zien dat een racefiets echt niet iets engs is ofzo. Kun je over een paar jaar een deftige nieuwe racefiets aanschaffenquote:Op zaterdag 1 juni 2013 15:23 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
hmm thanks.
Dit model http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bikes/model//10552/53497/ ziet er inderdaad goed uit.
misschien nog wel een stap minder, zo iets http://www.giant-bicycles(...).rs2.gts/5877/39936/. Heb je toch een bagagedrager en licht op je fiets, zodat je 'm voor wat meer doeleinden kan gebruiken.
Wat ik vooral wil is er mee sporten eigenlijk, en kleine tochten mee rijden door de polder.
Tenminste, ik denk dat deze twee fietsen wel redelijk op elkaar lijken voor de gebruiker, alleen die bovenste nog wat sportiever is. Of zit ik er nu naast?
edit: @ muzas, die fitnessfiets ziet er ook goed uit! en zo iets bedoel ik ook ja. Alleen lijkt het ook weer op die anderen, ik vind het zo moeilijk om de verschillen echt te zien tussen al die modellen.
Wat is een randonneuse?quote:Op zaterdag 23 maart 2013 19:49 schreef ultra_ivo het volgende:
Als je meer een combi van een gebruiksfiets en een racefiets wil hebben kom je meer uit op een randonneuse of een randonneur. Twee voordelen uit eigen stal:
Randonneuse op basis van een klassieke Koga Miyata Grantourer:
[ afbeelding ]
Klassieke randonneur van Bob Jackson uit Leeds:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En een voorbeeld van een ander, een klassieke Franse randonneuse:
[ afbeelding ]
Dit zijn wel speciale modellen, je gewone fietsenmaker zal ze niet hebben.
Meer een soort fiets voor reizen, dus als je naar Compestela wilt fietsen bijvoorbeeld.quote:
heel letterlijk is randoneuze volgens mij het frans voor randonneur (vrouwelijk mannelijk)quote:Op zondag 2 juni 2013 13:45 schreef Teslynd het volgende:
Maar wat is het verschil met een randoneur?
Ik heb een semi-racefiets die indertijd de hybride van racefiets en stadsfiets was. Een stap zwaarder (en de helft duurder) was de randoneur. Het klinkt een beetje alsof de plaats van de eerste semi-racefietsen ingenomen is door de randoneuze, maar die kan ik niet vinden bij de bekende merken.
Ik denk dat ik in de jaren '90 gefietst heb op een semi-racefiets van nu: hybride racefiets x MTB. Dat was tijdens een vakantie in Zwitserland voor over de weg. Daar was hij heel geschikt voor. Voor horizontale weg leek hij me minder.
Hoi! Leuk, een vrouw die interesse heeft om te gaan wielrennen. Zo afhankelijk ben je trouwens niet van het weer, je kan je vrijwel overal op kleden.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 11:41 schreef _Dido_ het volgende:
![]()
* _Dido_ meldt zich.
Ik ben aan het overwegen een tweedehands racefiets aan te schaffen, om te kijken of ik het wat vind. Eigenlijk ben ik een hardloper, maar ik ben al bijna een jaar geblesseerd en denk dat ik voorlopig beter even wat anders kan gaan doen, om écht goed te genezen. Fietsen lijkt me wel een leuke optie. Al ben je dan meer afhankelijk van het weer dan bij hardlopen... Een dezer dagen de OP maar eens doorlezen
.
Leuk! Hardlopen is ook niet goed voor de mensquote:Op dinsdag 4 juni 2013 11:41 schreef _Dido_ het volgende:
![]()
* _Dido_ meldt zich.
Ik ben aan het overwegen een tweedehands racefiets aan te schaffen, om te kijken of ik het wat vind. Eigenlijk ben ik een hardloper, maar ik ben al bijna een jaar geblesseerd en denk dat ik voorlopig beter even wat anders kan gaan doen, om écht goed te genezen. Fietsen lijkt me wel een leuke optie. Al ben je dan meer afhankelijk van het weer dan bij hardlopen... Een dezer dagen de OP maar eens doorlezen
.
Fietsen ook niet per se, heb je de foto van Mascieta gezien in het hardlooptopic?quote:Op dinsdag 4 juni 2013 12:28 schreef iScream. het volgende:
[..]
Leuk! Hardlopen is ook niet goed voor de mensGewoon volledig overstappen dus!
En wat tes zegt, weer of geen weer, bikkelen!
Juist, houd er wel rekening mee dat niet elke fiets hetzelfde is, dus de afmetingen kunnen per frame verschillen, terwijl de framemaat hetzelfde is. Dus altijd even testen op gevoel ook! Voor je framemaat kun je ook altijd even naar een fietsenzaak, oriënteren is gratis!quote:Op dinsdag 4 juni 2013 12:31 schreef _Dido_ het volgende:
[..]
Fietsen ook niet per se, heb je de foto van Mascieta gezien in het hardlooptopic?Die doet al z'n fietsspullen de deur uit
. Hardlopen is voor mij een soort therapie, een eerste levensbehoefte die ik nu érg mis. Ik weet niet of ik die ervaring met het fietsen ook al zal hebben. Eigenlijk ben ik idd op zoek naar iets voor erbij, dat hetzelfde effect op mij heeft als hardlopen, zodat je niet meteen stilzit als het hardlopen even niet gaat.
Maar goed, ik ga eerst mijn framehoogte eens bepalen en dan maar eens op zoek naar een tweedehands fiets. Zag dat er ook beginnerscursussen worden aangeboden, eens kijken of dat ook in mijn regio is (Gooi).
Een beginnerscursus? Je kan fietsen toch? Zo moeilijk is het echt niet. Je hoeft ook niet meteen met klikpedalen te beginnen als je dat niet durft.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 12:31 schreef _Dido_ het volgende:
[..]
Fietsen ook niet per se, heb je de foto van Mascieta gezien in het hardlooptopic?Die doet al z'n fietsspullen de deur uit
. Hardlopen is voor mij een soort therapie, een eerste levensbehoefte die ik nu érg mis. Ik weet niet of ik die ervaring met het fietsen ook al zal hebben. Eigenlijk ben ik idd op zoek naar iets voor erbij, dat hetzelfde effect op mij heeft als hardlopen, zodat je niet meteen stilzit als het hardlopen even niet gaat.
Maar goed, ik ga eerst mijn framehoogte eens bepalen en dan maar eens op zoek naar een tweedehands fiets. Zag dat er ook beginnerscursussen worden aangeboden, eens kijken of dat ook in mijn regio is (Gooi).
Kun je dat ook bij een winkel laten doen (tegen een vergoeding, ook als je een tweedehandsfiets hebt?). Echt wat voor mij namelijk om door zoiets geblesseerd te rakenquote:Op dinsdag 4 juni 2013 12:37 schreef iScream. het volgende:
[..]
Juist, houd er wel rekening mee dat niet elke fiets hetzelfde is, dus de afmetingen kunnen per frame verschillen, terwijl de framemaat hetzelfde is. Dus altijd even testen op gevoel ook! Voor je framemaat kun je ook altijd even naar een fietsenzaak, oriënteren is gratis!Op zich hoef je voor racefietsen natuurlijk geen cursus te volgen, belangrijkste is dat je de juiste maat fiets hebt en alles goed afstelt, zadelhoogte, lengte stuurpen, hoogte stuur, positie van de plaatjes van je klikpedalen (als je die gaat gebruiken) etc. Meeste is toch een kwestie van bijstellen na de eerste paar keren fietsen totdat het je bevalt!
Die fiets is niet toevallig jouw maat?quote:Op dinsdag 4 juni 2013 12:39 schreef _Dido_ het volgende:
Nee, er is niemand die fietst. Ik heb wel een broer die een racefiets in de schuur heeft staan, maar gezien z'n postuur staat die daar vooral voor de show
Kan ja, meeste fietsenzaken hebben wel een "technische dienst" en het afstellen is 3 minuten werk.. Er zijn ook wel sites te vinden met daarop wat vuistregels hoe hoog je zadel bijvoorbeeld moet. Het hangt ook van jouw fysieke gesteldheid af, als je bijvoorbeeld snel last van je rug hebt, is het misschien beter om iets hoger te zitten (dus kortere afstand van je zadel tot je stuur).quote:Op dinsdag 4 juni 2013 12:40 schreef _Dido_ het volgende:
[..]
Kun je dat ook bij een winkel laten doen (tegen een vergoeding, ook als je een tweedehandsfiets hebt?). Echt wat voor mij namelijk om door zoiets geblesseerd te raken. En klikpedalen zijn dus niet noodzakelijk?
Neequote:Op dinsdag 4 juni 2013 12:42 schreef tes.je het volgende:
[..]
Die fiets is niet toevallig jouw maat?
En alles afstellen kan gewoon bij een fietsenmaker hoor.
Eerst je binnenbeenlengte gaan opmeten, dan kun je veel gerichter zoeken.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 12:45 schreef _Dido_ het volgende:
[..]
NeeHij is flink langer dan ik. Wat is overigens een goed budget voor een tweedehands fiets? Ik wil er niet meteen honderden euro's aan uitgeven. Of zal ik Marktplaats eens afstruinen en wat op het oog geschikte fietsjes hier neerzetten?
Hoi,quote:Op dinsdag 4 juni 2013 11:41 schreef _Dido_ het volgende:
![]()
* _Dido_ meldt zich.
Ik ben aan het overwegen een tweedehands racefiets aan te schaffen, om te kijken of ik het wat vind. Eigenlijk ben ik een hardloper, maar ik ben al bijna een jaar geblesseerd en denk dat ik voorlopig beter even wat anders kan gaan doen, om écht goed te genezen. Fietsen lijkt me wel een leuke optie. Al ben je dan meer afhankelijk van het weer dan bij hardlopen... Een dezer dagen de OP maar eens doorlezen
.
Scheenbeenquote:Op dinsdag 4 juni 2013 13:56 schreef dop het volgende:
[..]
Hoi,
Ff relevante vraag wat is je blessure? pees blessure ?
weet je zeker dat je er wel mee kunt fietsen, want een blessure die een jaar duurt is duidelijk geen kleinigheidje
fietsen kan daar meestal wel mee , alleen als je daar na weer gaat hardlopen zul je heel grote kans hebben toch snel weer de zelfde blessure te krijgen.quote:
Geloof me, ik heb de mogelijke oorzaken al uitgebreid onder de loep genomenquote:Op dinsdag 4 juni 2013 14:09 schreef dop het volgende:
[..]
fietsen kan daar wel mee , alleen als je daar na weer gaat hardlopen zul je heel grote kans hebben toch snel weer de zelfde blessure te krijgen.
tenzij je heel goed weet wat je anders moet gaan doen om die blessure te voorkomen.
je loopt techniek en je schoenen?quote:Op dinsdag 4 juni 2013 14:10 schreef _Dido_ het volgende:
[..]
Geloof me, ik heb de mogelijke oorzaken al uitgebreid onder de loep genomen.
Schoenen zijn reeds vervangen en ik zit nu weer op het allertraagste opbouwschema. Ben ook bij sportarts geweest en nu bij een fysio.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 14:11 schreef dop het volgende:
[..]
je loopt techniek en je schoenen?
en te zware trainingen?
ok , ik maak me altijd wat zorgen over langebleseerde fanatiekelingenquote:Op dinsdag 4 juni 2013 14:12 schreef _Dido_ het volgende:
[..]
Schoenen zijn reeds vervangen en ik zit nu weer op het allertraagste opbouwschema. Ben ook bij sportarts geweest en nu bij een fysio.
Maar dit is het wielrentopic
Ik ben 1.72 cmquote:Op dinsdag 4 juni 2013 14:18 schreef dop het volgende:
[..]
ok , ik maak me altijd wat zorgen over langebleseerde fanatiekelingen
wat tweede hands fietsen betreft in de dames maten is iets minder tweede hands te krijgen als voor heren maar de prijzen zijn vaak wel net iets gunstiger, tussen de 200 tot 400 euro kan je vaak een redelijke beginners fiets scoren.
hoe lang ben je , om enige indicatie van maat te hebben ?
tussen de 160 en 175 vallen de meeste dames in de groep 49 tot 53 cm
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |