SPOILER: Series die alleen per deel kunnen worden genoemd (lijst is niet volledig, maar geeft een idee)Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Boeken die zeker niet kunnen meedoenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vragen of opmerkingen over boekenlijsten worden in dit topic behandeld, dus houd dit topic goed in de gaten.
Post je eigen lijst met favoriete boeken
Hoe meer boekenlijsten worden gepost, hoe representatiever de uiteindelijke top 100 wordt. Je kunt je eigen lijst met favoriete boeken posten tot uiterlijk zaterdag 16 februari, 20:00 uur vrijdag 22 februari, 18:00 uur. We streven ernaar om uiterlijk zaterdag 23 februari de uitslag bekend te maken.
Wanneer je een boekenlijst post, vermeld dan in ieder geval de naam van de auteur en de Nederlandse titel van het boek. Aanvullende informatie, zoals de nationaliteit van de auteur, jaar van eerste uitgave en eventueel de titel in de oorspronkelijke taal (of in het Engels), is ook welkom, aangezien dit de verwerking van de boekenlijsten voor ons vergemakkelijkt.
Wil je achteraf je boekenlijst aanpassen, dan kan dat door voor de sluitingsdatum je oorspronkelijke top te quoten en aan te geven wat je wilt aanpassen.
Wat waren de vorige edities de favoriete boeken op FOK!?
2007 - Harry Mulisch - De ontdekking van de hemel
2008 - George Orwell – 1984
2009 - George Orwell – 1984
2010 - Harry Mulisch - De ontdekking van de hemel
2011 - Harry Mulisch - De ontdekking van de hemel
Maak kans op een van de boekenpakketten!
Ook deze editie van de Boekentop 100 verloten we, in samenwerking met uitgeverij AW Bruna 5 boekenpakketten onder de deelnemers aan de Boekentop 100. Wanneer je minimaal een top 10 post en geen FOK!-crew bent, ding je automatisch mee naar één van deze pakketten.
Het boekenpakket bestaat uit de volgende titels:De duivenhoudsters (Alice Hoffman)
De levens van vier dappere en opmerkelijke vrouwen kruisen elkaar in het jaar 70 na Christus, in de wanhopige tijd van de belegering van Masada, wanneer de voorraden slinken en de Romeinen oprukken. De vier vrouwen werken in de duivenhokken en alle vier hebben ze geheimen: wie ze zijn, waar ze vandaan komen, en van wie ze houden. Het zijn de roodharige Jaël, de dochter van een sluipmoordenaar wier gebroken hart haar door de ontberingen van de woestijn naar haar ware levenspad voert; Revka, de bakkersvrouw die haar dierbaarste schat ter wereld verliest en toch de kracht vindt om haar familie te beschermen; Aziza, de geliefde van een krijger, die een geheim leven leidt dat zelfs haar naasten niet kunnen vermoeden; en Sjira, een wijze, oude vrouw met kennis van kruiden en oude magie, die even loyaal is als gevaarlijk.
Uit hun vindingrijkheid en onderlinge solidariteit putten de vrouwen kracht zich teweer te stellen tegen de vijand die hen wil uitroeien.
De duivenhoudsters is een magistrale, literair historische roman over de belegering van Masada, een vesting op een rots waar negenhonderd Joden maandenlang stand hebben gehouden tegen de Romeinen. Het is een ingenieus heldenepos waarin vrouwen de hoofdrol spelen en duiven het symbool van vrede zijn.De gevangene van de hemel (Carlos Ruiz Zafón)
Fermín Romero de Torres staat op het punt te trouwen met zijn geliefde Bernarda. Een bezoekje van een duistere persoon, kreupel en met slechts één hand, die een peperdure editie koopt van De graaf van Montecristo, zet alles op losse schroeven.
Barcelona, 1957. Daniel Sempere en zijn vriend Fermín Romero de Torres, de helden uit De schaduw van de wind, moeten er opnieuw op uit om de grootste uitdaging van hun leven het hoofd te bieden.
Net nu het leven hun schuchter begon toe te lachen, duikt er een verontrustende figuur op in de boekwinkel van de heer Sempere en hij dreigt een gruwelijk geheim te onthullen dat al decennia ligt begraven in het duistere geheugen van de stad.
De gevangene van de hemel is het derde en een-na-laatste deel in het vierluik rondom het Kerkhof der Vergeten Boeken. Een fantastisch verhaal vol intrige en emotie dat ons naar het Barcelona van de jaren veertig en vijftig transporteert en waarin de betovering van boeken, liefde, en vriendschap weer net zo’n belangrijke rol spelen als in de voorgaande twee. In De gevangene van de hemel komen de verhaallijnen van De schaduw van de wind en Het spel van de engel samen en leiden naar het mysterie dat zich schuilhoudt in het hart van het Kerkhof der Vergeten Boeken.Terugkeer ongewent (Charles Lewinsky)
'Ik heb leren leven zonder vrijheid, zonder hoop. Waarom vind ik het dan verdomme zo moeilijk om te leven zonder geweten?'
Terugkeer ongewenst is het deels waargebeurde, deels fictieve levensverhaal van de Joodse acteur, entertainer en regisseur Kurt Gerron, die in de jaren twintig en dertig grote triomfen vierde in Berlijn. In 1933 vlucht hij voor de nazi’s en belandt via Wenen en Parijs in Nederland, waar hij onder andere optreedt in de Joodsche Schouwburg in Amsterdam en meewerkt aan verschillende Nederlandse speelfilms. Samen met zijn vrouw Olga wordt hij in 1943 geïnterneerd in Westerbork en van daar gedeporteerd naar Theresienstadt, waar de SS hem vraagt een film te maken waarin het vernederende gettobestaan wordt voorgesteld als een paradijs. Weigeren betekent transport naar Auschwitz, meewerken betekent verraad aan zichzelf en aan zijn kunst. Dit duivelse dilemma vormt de kern van dit adembenemende boek, dat tevens een betoverende en tegelijk tragische liefdesgeschiedenis is.
Een fascinerende roman over de macht van het geweten, de kracht van de liefde en de desastreuze wending van de geschiedenis.
[ Bericht 2% gewijzigd door DaMart op 16-02-2013 15:39:53 ]
Nee, die limiet hebben we jaren geleden al laten vallenquote:Op maandag 28 januari 2013 20:54 schreef ranja het volgende:
Is er geen limiet aan het aantal boeken per auteur?
Volgens mij heb je de auteurs of de titels omgedraaidquote:Op dinsdag 29 januari 2013 17:23 schreef GymClassHero het volgende:
4. George Orwell - Brave New World
5. Aldous Huxley - 1984
Je hebt gelijk ja, ik had het nog gezien maar vergeten aan te passenquote:Op dinsdag 29 januari 2013 17:27 schreef DaMart het volgende:
[..]
Volgens mij heb je de auteurs of de titels omgedraaid.
Zonder tegenbericht worden deze boeken verwerkt op basis van de titel (dus Brave new world als nummer 4 en 1984 als nummer 5).
Betekent dit dat Engelstalige boeken alleen mogen als ze ook zijn vertaald in het Nederlands? Of heb ik hier overheen gelezen in de OP?quote:Wanneer je een boekenlijst post, vermeld dan in ieder geval de naam van de auteur en de Nederlandse titel van het boek.
Nee hoor, maar als er een Nederlandse titel is, dan wordt het boek met die titel vermeld in de lijst. Dus dan is het handig als de Nederlandse titel meteen genoemd wordtquote:Op dinsdag 29 januari 2013 18:59 schreef Djoezt het volgende:
In de OP staat:
[..]
Betekent dit dat Engelstalige boeken alleen mogen als ze ook zijn vertaald in het Nederlands? Of heb ik hier overheen gelezen in de OP?Morgen na de tentamens maar even een lijstje maken (of, nouja, selectief overnemen uit Goodreads)
quote:
quote:Je kunt je eigen lijst met favoriete boeken posten tot uiterlijk zaterdag 16 februari, 20:00 uur.
Ik vraag me af of ik ooit nog een nieuwe nummer 1 krijg. Ben benieuwd welk boek jij dan hebt gelezen dat zo goed was!quote:Op maandag 28 januari 2013 20:40 schreef oh-oh het volgende:
Ik ga mijn lijst van 2011 erbij pakken en de lijst met wat ik nog gelezen heb, ik heb ieg een nieuwe nummer 1 denk ik
![]()
Ik heb ook maar eens een account aangemaakt. Ook een target gezet voor 2013 om 25 boeken te lezen. Dus volgend jaar post ik een top 50quote:Op dinsdag 29 januari 2013 23:03 schreef Foeske het volgende:
Heb nu trouwens de app 'Good Reads' geïnstalleerd. Ben van plan nu eens echt goed te gaan bijhouden wat ik allemaal lees...
Aangezien ik die boeken niet ken, komen we daar nog op terugquote:Op woensdag 30 januari 2013 22:32 schreef het_grobbekuiken het volgende:
Vraagje, vallen "1812. Napoleons fatale veldtocht naar Moskou" van Adam Zamoyski en "Het hof van de rode tsaar" van Simon Sebag Montefiore onder verhalende non-fictie?
Die boeken hebben we in het verleden ook al eens goedgekeurd, dus die mogen in de lijst voorkomenquote:Op woensdag 30 januari 2013 22:32 schreef het_grobbekuiken het volgende:
Vraagje, vallen "1812. Napoleons fatale veldtocht naar Moskou" van Adam Zamoyski en "Het hof van de rode tsaar" van Simon Sebag Montefiore onder verhalende non-fictie?
Je bedoelt Caesarion denk ik?quote:Op vrijdag 1 februari 2013 11:08 schreef Uitstekelbaars het volgende:
1. American Psycho - Brett Easton Ellis
2. Centurion - Tommy Wieringa
3. Engleby- Sebastian Faulks
4. De groeipijnen van Adriaan Mole- Sue Townsend
5. The catcher in the rye - J.D. Salinger
Mooiquote:ie boeken hebben we in het verleden ook al eens goedgekeurd, dus die mogen in de lijst voorkomen.
Tering, dat is genant zeg! Die bedoel ik inderdaad! Vond ik een mooi en herkenbaar boek, maar de titel is blijkbaar niet zo in mijn geheugen gegrift...quote:Op vrijdag 1 februari 2013 11:21 schreef het_grobbekuiken het volgende:
[..]
Je bedoelt Caesarion denk ik?
[..]
Mooi
1Q84 van Murakamiquote:Op dinsdag 29 januari 2013 23:06 schreef Foeske het volgende:
[..]
Ik vraag me af of ik ooit nog een nieuwe nummer 1 krijg. Ben benieuwd welk boek jij dan hebt gelezen dat zo goed was!
Heb je nog 5 boeken erbij? Zo niet, dan tellen we alleen de eerste 10, want het is geen top 5, 10, 25 of 50quote:Op vrijdag 1 februari 2013 19:22 schreef JimmyJames het volgende:
1. John Kennedy Toole - A Confederacy of Dunces
2. Dan Simmons - Hyperion
3. Isaac Asimov - Foundation
4. Harry Mulisch - De Ontdekking van de Hemel
5. George Orwell - Animal Farm
6. James Ellroy - Amerikaans riool
7. George R. R. Martin - De Strijd der Koningen
8. Bret Easton Ellis - American Psycho
9. Haruki Murakami - De Opwindvogelkronieken
10. Michel Houellebecq - De Elementaire Deeltjes
11. Dan Simmons - Carrion Comfort
12. JRR Tolkien - De Reisgenoten
13. Paul Coelho - De Alchemist
14. Dino Buzatti - Restless Nights: Selected Stories
15. Frank Herbert - Duin
16. Jules Verne - Twintigduizend mijlen onder zee
17. W.F. Hermans - Nooit Meer Slapen
18. Chuck Palahniuk - Fight Club
19. René Barjavel - Ravage
20. George Orwell - 1984
Daar gaat iets misquote:Op vrijdag 1 februari 2013 18:20 schreef Maxerazzi het volgende:
Ik heb 't bij één boek per schrijver gehouden, anders zou er te veel moois buiten zijn gevallen.
43. Voltaire - Candide
43. Joseph Conrad - Hart der Duisternis (Heart of Darkness)
Ah, verrek! Ja, inderdaad, dan valt Lermontov helaas weg.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 22:08 schreef DaMart het volgende:
[..]
Daar gaat iets mis.
Ik neem aan dat je nummer 43 dan 44 moet zijn en je nummer 50 als 51 titel dan niet meedoet, of wil je nog iets aanpassen?.
Nu niet meerquote:Op dinsdag 5 februari 2013 01:07 schreef Biancavia het volgende:
In de OP linkt de link van 2011 naar het topic uit 2007.
Heb je er misschien nog 5 meer? Door de vernieuwde opzet kan alleen nog maar een top 5, 10, 25 of 50 meedoen namelijkquote:Op dinsdag 5 februari 2013 22:49 schreef petertjeprik het volgende:
Ik heb mij lijst klein gehouden, want ik kan echt niet kiezen en hoe groter hij wordt hoe moeilijker hij wordt. Dit zijn in ieder geval de boeken die een zeer grote indruk op mij hebben achtergelaten. Eigenlijk zijn dit voor mij 20 nummer 1's:
1. Haruki Murakami - The Wind-Up Bird Chronicle
2. J.M. Coetzee - Diary of a Bad Year
3. J.R.R. Tolkien - The Lord of the Rings
4. Haruki Murakami - Norwegian Wood
5. George Orwell - Nineteen Eighty-Four
6. Michail Boelgakov - De meester en Margarita
7. J.M. Coetzee - Disgrace
8. Kurt vonnegut - Slaughterhouse Five
9. George Orwell - Animal Farm
10. J.W. von Goethe - Die Leiden des jungen Werthers
11. F. Scott Fitzgerald - The Great Gatsby
12. Homerus - Ilias
13. Albert Camus - De Vreemdeling
14. Charles Dickens - A Tale of Two Cities
15. W.F.Hermans - De donkere kamer van Damokles
16. Lewis Carroll - Alices Adventures in Wonderland
17. Salman Rushsdie - The Satanic Verses
18. J.M. Coetzee - Life & Times of Michael K
19. Godfried Bomans - Erik of het kleine Insectenboek
20. Remco Campert - Het leven is vurrukkulluk
Komt eraan moment....quote:Op dinsdag 5 februari 2013 22:52 schreef DaMart het volgende:
[..]
Heb je er misschien nog 5 meer? Door de vernieuwde opzet kan alleen nog maar een top 5, 10, 25 of 50 meedoen namelijk.
Zie je PMquote:Op dinsdag 5 februari 2013 23:10 schreef _Arual_ het volgende:
te moe om tussen de lijstjes door te lezen... Waar vind ik mijn vorige lijst?
WTF, helemaal vergeten! En het was nog wel zo lang geleden dat ik een boek écht niet weg kon leggen. Morgen even aanpassen! (Dat mag toch nog?)quote:Op woensdag 6 februari 2013 09:15 schreef Sempy het volgende:
12 - Suzanne Collins De hongerspelen (-)
Ja hoorquote:Op woensdag 6 februari 2013 23:20 schreef Foeske het volgende:
[..]
WTF, helemaal vergeten! En het was nog wel zo lang geleden dat ik een boek écht niet weg kon leggen. Morgen even aanpassen! (Dat mag toch nog?)
Da's eigenlijk ook wel interessant, wat voor prut mensen allemaal lezen.quote:Op woensdag 6 februari 2013 19:02 schreef _Arual_ het volgende:
Veel gelezen in het afgelopen jaar, maar veel prut. Weinig nieuws dus.
Prut is een groot woord, ik heb op zich best wel vermakelijke boeken gelezen waar ik oprecht veel plezier aan heb beleefd. Hunger Games, boeken van Jojo Moyes, wat chicklit-dingen, Twilight, Stephen King-tussendoortjes. Maar geen plek in mijn top 50 waard.quote:Op donderdag 7 februari 2013 12:52 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Da's eigenlijk ook wel interessant, wat voor prut mensen allemaal lezen.
Haha, kortom er moet wat meer literatuur voor je voeten worden geworpen. Ik vind de combinatie van literatuur, romannetjes, thrillers etc. ook wel fijn voor de leesafwisseling. Ik beoordeel een boek op zijn merites binnen een genre. Als ik buitengewoon veel plezier beleef aan een boek kan het in de top 50, ook al heeft het geen literaire kwaliteit.quote:Op donderdag 7 februari 2013 13:21 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Prut is een groot woord, ik heb op zich best wel vermakelijke boeken gelezen waar ik oprecht veel plezier aan heb beleefd. Hunger Games, boeken van Jojo Moyes, wat chicklit-dingen, Twilight, Stephen King-tussendoortjes. Maar geen plek in mijn top 50 waard.
Ik ben gewoon compleet van God los nu ik geen literair verantwoorde boeken meer recenseer en samenvat. Nu lees ik echt alles wat ze me voor de voeten werpen.
Dat is hetzelfde verzoek als tijdens de voorgaande edities hoor. Het valt nu blijkbaar iets meer opquote:Op vrijdag 8 februari 2013 15:59 schreef oh-oh het volgende:
Oh poep, ik ben er eindelijk eens voor gaan zitten, ik had mijn lijst van 2011 netjes op mijn pc opgeslagen en zie nu dat je Nederlandse titels wil, ik heb 80% Engels op mijn lijst staan![]()
Wat een rotklus.
Weet je wat, laat maar voor nu. Dan wordt het te ingewikkeld. Heb hem alvast in mijn eigen lijstje erbij gezet, wellicht voor volgend jaarquote:Op woensdag 6 februari 2013 23:24 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ja hoor.
Bij voorkeur door je oorspronkelijke bericht te quoten en aan te geven wat je wilt aanpassen. Dan is voor mij ook meteen duidelijk dat het een aanpassing betreft en wat er wordt aangepast.
Even een vraagje over dit boek. Staan hier beide verhalen is, of is het een uitgebreidere titel voor 'Through the looking glass'? Ik ken beide verhalen alleen nog als losse boeken namelijk.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 18:20 schreef Maxerazzi het volgende:
Ik heb 't bij één boek per schrijver gehouden, anders zou er te veel moois buiten zijn gevallen.
26. Lewis Carroll - Alice in Wonderland & Through the Looking-Glass
Ja, staan beide verhalen in.quote:Op zondag 10 februari 2013 10:18 schreef DaMart het volgende:
[..]
Even een vraagje over dit boek. Staan hier beide verhalen is, of is het een uitgebreidere titel voor 'Through the looking glass'? Ik ken beide verhalen alleen nog als losse boeken namelijk.
Deze serie kan niet als geheel worden genoemd. Ik heb je punten nu dan ook toegekend aan deel 1 (De reisgenoten), mocht je toch liever een ander deel uit de reeks nomineren, dan hoor ik dat graagquote:Op dinsdag 5 februari 2013 22:49 schreef petertjeprik het volgende:
3. J.R.R. Tolkien - The Lord of the Rings
Die titel kan ik niet vinden. Bedoel je 'De eeuw van mijn vader'?quote:Op vrijdag 8 februari 2013 21:13 schreef deedeetee het volgende:
18 Geert Mak. - De as van mijn vader.
Oeps dat moet zijn : Frank McCourt - De as van mijn moederquote:Op zondag 10 februari 2013 14:42 schreef DaMart het volgende:
[..]
Die titel kan ik niet vinden. Bedoel je 'De eeuw van mijn vader'?
Ik had al een vermoeden dat de titel een kruising was tussen die twee boekenquote:Op zondag 10 februari 2013 19:44 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Oeps dat moet zijn : Frank McCourt - De as van mijn moeder
Zat aan 2 boeken tegelijk te denken, sorry
THNX, ik heb het in mijn post ook ff veranderd,. Het staat zo raar andersquote:Op zondag 10 februari 2013 19:50 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik had al een vermoeden dat de titel een kruising was tussen die twee boeken.
Maar het is aangepast in de lijst nu.
Ik zat nog te twijfelen om One Hundred Years of Solitude te kopen. Maar aangezien jouw smaak grotendeels overeenkomt met die van mij zal het wel een goed boek zijn.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 21:37 schreef DaMart het volgende:
Mijn eigen top 50:
1. Gabriel García Márquez - Honderd Jaar Eenzaamheid
2. Carlos Ruiz Zafón - De Schaduw Van De Wind
3. Jonas Jonasson - De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween
4. Jon Krakauer - Into the wild
5. W.F. Hermans – Nooit Meer Slapen
6. Cormac McCarthy - The Road
7. John Irving - De wereld volgens Garp
8. Tom Rob Smith - Kind 44
9. Paolo Giordano – De eenzaamheid van de priemgetallen
10. J. Bernlef - Hersenschimmen
11. Gabriel Garcia Marquez – Liefde in tijden van cholera
12. Carloz Ruiz Zafon – Het spel van de engel
13. Dan Brown - De Da Vinci Code
14. Milou van der Will - Rood Licht
15. F. Bordewijk - Karakter
16. Niccolo Ammaniti – Ik haal je op, ik neem je mee
17. J.D. Salinger - De vanger in het graan
18. Oscar Wilde - Het portret van Dorian Gray
19. Tom Rob Smith - Kolyma
20. Stephen King & Peter Straub - De Talisman
21. Jostein Gaarder - De Wereld Van Sofie
22. Patrick Suskind – Het Parfum
23. Harry Mulisch – De Aanslag
24. Gerard Reve - De Avonden
25. Arthur Japin – Een Schitterend Gebrek
26. Ian McEwan - Boetekleed
27. Gabriel Garcia Marquez – Kroniek van een aangekondigde dood
28. Renske Jonkman - Zo gaan we niet met elkaar om
29. Stephen King - Gevangen
30. Carlos Ruiz Zafon - De gevangene van de hemel
31. John Irving - Hotel New Hampshire
32. Homerus - Ilias
33. Umberto Eco - De slinger van foucault
34. Tonke Dragt - De torens van februari
35. Dan Brown - Het Bernini Mysterie
36. Homerus – Odyssee
37. Pascal Mercier – Nachttrein naar Lissabon
38. Chaim Potok - Mijn naam is Asjer Lev
39. W.F. Hermans - Onder professoren
40. Boudewijn Büch - De Kleine Blonde Dood
41. J. Bernlef - Onder IJsbergen
42. Milou van der Will - Breekijzer
43. Tom Rob Smith - Agent 6
44. Kurt Vonnegut - Slachthuis vijf
45. Paulo Coelho - De Alchemist
46. Daniel Mason - De Pianostemmer
47. Joost Zwagerman - Vals Licht
48. George Orwell - 1984
49. Sandro Veronesi - XY
50. Godfried Bomans - Erik of het klein insectenboek
Ik kan het zeker aanraden. Het is een schitterend verhaal met heel veel mooie en interessante personages.quote:Op zondag 10 februari 2013 22:22 schreef KingLysandus het volgende:
[..]
Ik zat nog te twijfelen om One Hundred Years of Solitude te kopen. Maar aangezien jouw smaak grotendeels overeenkomt met die van mij zal het wel een goed boek zijn.
Je hebt veel boeken die ik goed vind. Maar de meeste komen niet in mijn top 5 voor.quote:Op zondag 10 februari 2013 22:36 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik kan het zeker aanraden. Het is een schitterend verhaal met heel veel mooie en interessante personages.
En ik ben dan ook wel benieuwd naar jouw boekenlijst.
Een Nederlandse vertaling is niet verplicht hoor. Dat is dus ook geen criteriumquote:Op zondag 10 februari 2013 22:55 schreef KingLysandus het volgende:
[..]
En voor als m'n eerste boek niet wordt meegerekend omdat er geen NL-versie van is:
Ik lees nu pas dat je minimaal een top 10 moet geven om kans te maken op de prijs.quote:Op zondag 10 februari 2013 23:01 schreef DaMart het volgende:
[..]
Een Nederlandse vertaling is niet verplicht hoor. Dat is dus ook geen criterium.
We kijken vooral naar het type boek en of dat bij de top 100 past. De Nederlandstalige titels vermelden we, als die er zijn, echter wel in de lijst.
quote:1 Bret Easton Ellis - American Psycho
2 Dante - Goddelijke komedie
3 Douglas Adams - Het transgalactische liftershandboek
4 Voltaire - Candide
5 Philip Roth - - Complot tegen Amerika
6 Stephen King - De Donkere Toren II: Het Teken van Drie
7 George Orwell - 1984
8 J.R.R. Tolkien - In de ban van de Ring: De twee torens
9 Stephen King - De Noodzaak
10 Lev Tolstoj - Oorlog en Vrede
11 Aldous Huxley - Brave New World
12 Astrid Lindgren - De gebroeders Leeuwenhart
13 Gerard Reve - De vierde man
14 Bret Easton Ellis - Minder dan Niks
15 J.R.R. Tolkien - In de ban van de Ring: de Reisgenoten
16 J.R.R. Tolkien - de Hobbit
17 George Orwell - Animal Farm
18 Dan Brown - De delta deceptie
19 Anthony Horowitz - Grieselstate
20 Jeffrey Deaver - De cyberkiller
21 J.R.R. Tolkien - In de ban van de Ring: Terugkeer van de koning
22 Multatuli - Max Havelaar
23 Oscar Wilde - Picture of Dorian Grey
24 J.K. Rowling - Harry Potter en de Vuurbeker
25 Bret Easton Ellis - Rules of Attraction
helemaal de Franse schrijvers vergetenquote:Op maandag 11 februari 2013 00:23 schreef MaJo het volgende:
Even snel een top 25 gemaakt. Heb veel meer gelezen maar kom er even niet op, zal proberen het nog uit te breiden deze week. Als dat niet meer lukt dan ga ik voor deze top
1) W.F. Hermans - Nooit meer Slapen
2) George Orwell - 1984
3) Michel Faber - Lelieblank, Scharlaken Rood
4) Arthur Japin - Een Schitterend Gebrek
5) Ira Levin - Boys from Brazil
6) Chaim Potok - Davita's Harp
7) Jung Chang - Wilde Zwanen
8) Donna Tart - Verborgen Geschiedenis
9) John Irving - De Wereld volgens Garp
10) Maarten 't Hart - De Kroongetuige
11) W.F. Hermans - De donkere kamer van Damocles
12) Marisha Pessl - Calamiteitenleer voor Gevorderden
13) Mark Haddon - Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht
14) George R.R. Martin - Een Storm van Zwaarden
15) Nicci French - Het Geheugenspel
16) JRR Tolkien - De Reisgenoten
17) Arthur Golden - Dagboek van een Geisha
18) George RR Martin - De Strijd der Koningen
19) Josie Lloyd en Emlyn Rees - Heb mij lief
20) Nicci French - Onderhuids
21) Oscar Wilde - The Picture of Dorian Gray
22) Dan Brown - Da Vinci Code
23) JK Rowling - Harry Potter en de steen der wijzen
24) Mark Haddon - Een Akkefietje
25) Dan Brown - Angels and Demons
Bijvoorbeeld door http://www.librarything.nl/quote:Op woensdag 13 februari 2013 02:37 schreef KwadeAfdronk het volgende:
Ik snap niet hoe jullie dit onthouden
Mijn favoriete boeken staan hier mooi te wezen in een boekenkast. Dus dan is het makkelijk.quote:Op woensdag 13 februari 2013 02:37 schreef KwadeAfdronk het volgende:
Ik snap niet hoe jullie dit onthouden
Licht surrealistisch in zijn beste verhalen (naar mijn mening, de drie die het hoogst in mijn lijst staanquote:Op woensdag 13 februari 2013 12:25 schreef MaJo het volgende:
Ik ben wel benieuwd geworden naar de boeken van Haruki Marukami, zie die naam steeds vaker. Wat voor soort stijl moet ik aan denken?
quote:Op woensdag 13 februari 2013 05:45 schreef Trebo het volgende:
1. De Kameleon staat voor niets nieuw!
2. Met de Kameleon er op los nieuw!
3. De Kameleon Pakt aan !
4. De Kameleon draagt zijn steentje bij
5. Met de Kameleon op avontuur
6. De Kameleon steekt van wal
7. De Kameleon doet een goede vangst
8. De Kameleon helpt altijd
9. De Kameleon vaart uit
10. Recht door zee Kameleon
11. De Kameleon op Dreef
12. De Kameleon maakt schoon schip
13. De schippers van de Kameleon
14. Trossen los Kameleon !
15. Bravo Kameleon !
16. Redders met de Kameleon
17. De Kameleon houdt koers
18. De Kameleon op volle toeren
19. Goede vaart Kameleon
20. De Kameleon opnieuw in actie
21. De Kameleon in de branding
22. De Kameleon viert feest !
23. De Kameleon altijd paraat
24. De Kameleon slaat zijn slag
26. De Kameleon treft doel !
27. De Kameleon vaart voorop !
28. De Kameleon krijgt nieuwe vrienden
29. De kameleon geeft vol gas
30. De kameleon in 't zoeklicht
31. Kameleon Ahoy !
32. Met de Kameleon voor de wind
33. Speurders met de Kameleon
34. Vivat Kameleon
35. De Kameleon blijft favoriet !
36. Vakantie met de Kameleon
37. Tip top, Kameleon
38. De Kameleon schiet te hulp
39. Trouwe vrienden van de Kameleon
40. Snelle Jelle
41. Snelle Jelle in de spits
42. Snelle Jelle als aanvoerder
43. Snelle Jelle blijft de snelste
44. Snelle Jelle gaat op voetbalkamp
45. Snelle Jelle voetbalt in Engeland
46. Snelle Jelle speelt zaalvoetbal
47. Snelle Jelle op de surfplank
48. Snelle Jelle - Het mysterie van de verdwenen panter
49. Snelle Jelle - Misdadigers op het spoor
50. Snelle Jelle - Een onmogelijk doelpunt
Viel mij juist zwaar tegen. Mede omdat iedereen het maar een geweldig verhaal vindt had ik er te hoge verwachtigingen van.quote:Op woensdag 13 februari 2013 17:49 schreef Miousana het volgende:
1984 is blijkbaar een goed boek. Mooi, want die ga ik lezen voor Engels.
Dus die komt ook in jouw lijst, neem ik aan?quote:Op woensdag 13 februari 2013 21:40 schreef ShevaJB het volgende:
Schaduw van de Wind zie ik veel terug in de lijstjes en terecht. Pas uitgelezen en was onder de indruk.
Zeker weten, mijn lijstje komt nog.quote:Op woensdag 13 februari 2013 21:42 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dus die komt ook in jouw lijst, neem ik aan?.
Ik kan trouwens de twee vervolgen op 'De schaduw van de wind', 'Het spel van de engel' en 'De gevangene van de hemel' ook wel aanbevelen.quote:Op woensdag 13 februari 2013 21:44 schreef ShevaJB het volgende:
[..]
Zeker weten, mijn lijstje komt nog.
Dat heb ik meegekregen, dit weekend ga ik duiken in Het spel van de engel.quote:Op woensdag 13 februari 2013 21:47 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik kan trouwens de twee vervolgen op 'De schaduw van de wind', 'Het spel van de engel' en 'De gevangene van de hemel' ook wel aanbevelen.
Mij viel die ook tegen, maar dat kon ook komen omdat het één van de eerste (volwassen) boeken was die ik in het Engels las, dus het las bij mij nog niet zo vlot weg.quote:Op woensdag 13 februari 2013 21:14 schreef KingLysandus het volgende:
[..]
Viel mij juist zwaar tegen. Mede omdat iedereen het maar een geweldig verhaal vindt had ik er te hoge verwachtigingen van.
Haha kut!quote:Op woensdag 13 februari 2013 22:13 schreef DaMart het volgende:
[..]
Je hebt geen nummer 25, dus dit is een top 49 en dan kan alleen de top 25 worden verwerkt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Misschien dat het toen het uitkwam veel impact had, maar tegenwoordig is het concept al vaak genoeg gebruikt dat ik het niet meer bijzonder vond.quote:Op woensdag 13 februari 2013 22:02 schreef Rearviewmirror het volgende:
[..]
Mij viel die ook tegen, maar dat kon ook komen omdat het één van de eerste (volwassen) boeken was die ik in het Engels las, dus het las bij mij nog niet zo vlot weg.
quote:Op donderdag 14 februari 2013 08:02 schreef Trebo het volgende:
[..]
Haha kut!Je kan toche en nummer 25 toevoegen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wind extinguishes a candle and energizes fire
Het was een grap.quote:Op donderdag 14 februari 2013 09:13 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Je kan toche en nummer 25 toevoegen?
Excuus, die had ik moeten zien. Lompe, duffe ik dus.quote:
Of jij het wel of niet leuk vind boeit me echt geen flikker.quote:Op donderdag 14 februari 2013 10:28 schreef Lonewolf2003 het volgende:
[..]
Hahaha. Ik lag echt dubbel
Dat zijn er 2 te veel, dus ik verwerk de lijst tot je nummer 25quote:Op donderdag 14 februari 2013 17:19 schreef jynxize het volgende:
1. Op weg naar het einde - Gerard Reve
2. Het behouden huis - W.F. Hermans
3. Schimmen - Jo Nesbo
4. De aanslag - H. Mulisch
5. Grillroom Jeruzalem - J.F. Thomese
6. Moord op krediet - Louis-Ferdinand Celine
7. De Kapellekensbaan/Zomer te Termuren - Louis Paul Boon
8. Sprakeloos - Tom Lanoye
9. Het Verdriet van Belgie - Hugo Claus
10. De helaasheid der dingen - Dimitri Verhulst
11. Nader tot U - Gerard Reve
12. Serpetina's petticoat - Jan Wolkers
13. Het zwarte licht - H. Mulisch
14. Brieven aan mijn lijfarts - Gerard Reve
15. De vreemdeling - Albert Camus
16. Anna Karenina - Leo Tolstoi
17. The Raven - Edgar Allen Poe
18. De Geruchten - Hugo Claus
19. Reis naar het einde van de nacht - Louis Ferdinand Celine
20. De PG - Jef Geeraerts
21. Blauwe maandagen - Arnon Grunberg
22. De dag van de jakhals - Frederick Forsyth
23. Madame Bovary - Gustave Flaubert
24. Schuld en Boete - Dostojewski
25. The Shining - Stephen King
26. Mefisto - Klaus Mann
27. Goelag Archipel - Alexander Solzjenitsjyn
Mja, boven de top 10 kan ik eigenlijk niet meer goed beredeneren waarom het ene boek hoger staat dan het andere. Nu is het een weloverwogen keuzequote:Op vrijdag 15 februari 2013 00:16 schreef Gatenkaas het volgende:
Jammer trouwens dat je geen top 100 mag maken.
quote:Op vrijdag 15 februari 2013 09:26 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Mja, boven de top 10 kan ik eigenlijk niet meer goed beredeneren waarom het ene boek hoger staat dan het andere. Nu is het een weloverwogen keuze. Bovendien vind ik maar weinig boeken écht goed
.
Ik denk dat maar weinig mensen een lijst kunnen maken met 100 boeken die ze goed vinden. Een top 50 lijkt me wel het maximum eigenlijk en ook daar komen de meesten tot nu toe al niet aanquote:Op vrijdag 15 februari 2013 00:16 schreef Gatenkaas het volgende:
Jammer trouwens dat je geen top 100 mag maken.
Ik had een shortlist van 200 boeken. De Harry Potter's etc. vielen al aardig snel af.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 11:05 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik denk dat maar weinig mensen een lijst kunnen maken met 100 boeken die ze goed vinden. Een top 50 lijkt me wel het maximum eigenlijk en ook daar komen de meesten tot nu toe al niet aan.
Ja hoor. Tot de deadline mag je je lijst aanpassen. Bij voorkeur wel met een quote van je oorspronkelijke lijst, zodat ik gemakkelijk kan zien wat er veranderd isquote:Op vrijdag 15 februari 2013 14:18 schreef Gatenkaas het volgende:
Mag ik m'n lijst nog veranderen? Kreeg opeens een ingeving dat Papillion van Henri Charrière er echt wel in moet.
1. J.R.R. Tolkien – In de ban van de ring: de reisgenotenquote:Op donderdag 14 februari 2013 23:17 schreef Gatenkaas het volgende:
1. J.R.R. Tolkien – In de ban van de ring: de reisgenoten
2. Parth Wolfgang W. – Voorwaarts kameraden, wij gaan terug
3. Friedrich Nietzsche – Aldus Sprak Zarathustra
4. Harry Mulisch – De ontdekking van de Hemel
5. Norman Mailer – Helden zonder glorie
6. Fjodor Dosojevski – Herinneringen uit het ondergrondse
7. R. Scott Bakker – The Darkness That Came Before
8. Lev Tolstoj – Oorlog en vrede
9. Jack Kerouac – Onderweg
10. J.R.R. Tolkien – De Silmarillion
11. Brett Easton Ellis – American Psycho
12. Steven King – De beproeving
13. Douglas Adams – Het Transgalactisch Liftershandboek
14. Khaled Hosseini – De vliegeraar
15. Steven Erikson – Deadhouse Gates
16. Umberto Eco – De naam van de roos
17. Ray Bradbury – Fahrenheit 451
18. Steven Erikson – Memories of Ice
19. Dante Alighieri – De goddelijke komedie
20. Multatuli – Max Havelaar
21. Fjodor Dostojevski – Misdaad en straf
22. George Orwell – 1984
23. Christiani F. – Verslag van een junkie
24. Steven Erikson – The Crippled God
25. Dan Brown - De Da Vinci Code
26. Neil Gaiman – Amerikaanse Goden
27. Khaled Hosseini – Duizend schitterende zonnen
28. Homerus – Odyssee
29. Stephen King – Dreamcatcher
30. Paul Bowles – Het dak van de hemel
31. Neil Gaiman – Amerikaanse Goden
32. Dan Brown – Het bernini mysterie
33. Chuck Palahniuk – Fight Club
34. R. Scott Bakker – The Warrior Prophet
35. Stephen King – It
36. James, P.D. – Children of Men
37. Jostein Gaarder – De wereld van Sophie
38. Lev Tolstoj – Anna Karenina
39. F Scott Fitzgerald – De grote Gatsby
40. Alexandre Dumas – De graaf van Monte-Christo
41. Richard Adams – Waterschapsheuvel
42. Anthony Burgess – A Clockwork Orange
43. George Orwell – De Boerderij Der Dieren
44. Joseph Heller – Catch-22
45. Frank Herbert - Duin
46. Fjodor Dostojevski - De Gebroeders Karamazov
47. Alex Garland – The Beach
48. John Milton – Paradise Lost
49. Ernest Hemingway – A Farewell To Arms
50. Haruki Murakami – Kafka op het strand
Voor zover ik kan terugvinden, zijn er drie delen van dit verhaal. Nomineer je deel 1, 2 of 3?quote:
We hebben deze titels even opgezocht en deze boeken vallen buiten de ruime criteria voor de boeken die mee kunnen doen, daarvoor zijn ze te veel non-fictie en te weinig verhalendquote:Op woensdag 13 februari 2013 13:18 schreef Psy-freak het volgende:
2.Friedrich Nietzsche - De geboorte van de tragedie
3. Benjamin Hoff - Tao van Poeh
4. Jan De Meyer - Wunengzi
5. Karl Jaspers - Socrates, Boeddha, Confucius, Jezus, de maatgevende mensen
Ik heb hem er ook opstaan, maar eigenlijk is het één verhaal, alleen verdeeld over drie boeken.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 22:05 schreef DaMart het volgende:
[..]
Voor zover ik kan terugvinden, zijn er drie delen van dit verhaal. Nomineer je deel 1, 2 of 3?.
Dat is dan vergelijkbaar met Lord of the Rings, en die hebben we ook nooit als 1 boek beschouwd, omdat ze als losse verhalen verschenen zijn.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 22:50 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Ik heb hem er ook opstaan, maar eigenlijk is het één verhaal, alleen verdeeld over drie boeken.
Ook dit boek lijkt me op basis van wat ik kan vinden, een grensgeval m.b.t. de criteria. Valt dit nog binnen de verhalende non-fictie of toch niet?quote:Op donderdag 14 februari 2013 16:08 schreef voetbalmanager2 het volgende:
8. De ondergang van het Atheisme -Alister McGrath
Kan ik dan mijn lijst nog aanpassen dat deel 2 en 3 onder 1 komen en dan moeten de onderste twee maar het veld ruimen...quote:Op vrijdag 15 februari 2013 23:05 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dat is dan vergelijkbaar met Lord of the Rings, en die hebben we ook nooit als 1 boek beschouwd, omdat ze als losse verhalen verschenen zijn.
In principe hanteer ik bij het verwerken ook de stelregel dat als niet duidelijk is welk deel van een serie boeken/verhalen wordt genoemd, de punten naar het eerste deel gaan, tenzij anders wordt aangegeven (maar dan is het ook duidelijk natuurlijk).
Het enige boek dat ik kan vinden met deze titel is geschreven door David Zindell. Ik vroeg me daarom even af of je misschien per ongeluk de verkeerde auteur hebt vermeld, of moet ik beter zoeken?quote:
Ik heb het aangepastquote:Op vrijdag 15 februari 2013 23:26 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Kan ik dan mijn lijst nog aanpassen dat deel 2 en 3 onder 1 komen en dan moeten de onderste twee maar het veld ruimen...
,quote:Op vrijdag 15 februari 2013 23:48 schreef DaMart het volgende:
[..]
Het enige boek dat ik kan vinden met deze titel is geschreven door David Zindell. Ik vroeg me daarom even af of je misschien per ongeluk de verkeerde auteur hebt vermeld, of moet ik beter zoeken?.
Dank. Ik heb het aangepast. Die titel kende ik inderdaad welquote:Op zaterdag 16 februari 2013 00:05 schreef HaywoodJablome het volgende:
[..]
,
Excuseer, het heet Neverwhere, en de Nederlandse vertaling heet Niemandsland, zie ik nu.
Van Neil Gaiman dus.
Dit is een serie, dus verwerken we in principe deel 1 daarvan. Mocht je een ander deel willen nomineren, dan kan dat tot vanavond 20:00 uurquote:Op maandag 11 februari 2013 13:36 schreef MaleDuck het volgende:
Ook maar een lijst gemaakt, inderdaad lastig alle genres in 1 lijst te zetten, maar toch tot een top 25 gekomen.
25. Ad van Gils – Vos van de Biesbos
Ja hoorquote:Op zaterdag 16 februari 2013 11:27 schreef Stuart het volgende:
Mag het dagboek van Anne Frank eigenlijk ook![]()
Ik vrees dat ik nog een aanpassing van je ga vragen, want bovenstaande titel staat 2 keer in je lijstquote:Op vrijdag 15 februari 2013 14:31 schreef Gatenkaas het volgende:
[..]
27. Neil Gaiman – Amerikaanse Goden
32. Neil Gaiman – Amerikaanse Goden
quote:Op zaterdag 16 februari 2013 15:39 schreef DaMart het volgende:
[Info]Omdat het aantal boekenlijstjes achterblijft bij de verwachtingen en we voor de representativiteit graag wat meer lijstjes hebben dan tot nu toe zijn gepost, hebben we besloten om de deadline op te schuiven naar vrijdag 22 februari 18:00 uur.[/info]
Maar dan heb ik Tonio wel uit. Wat betekent dat mijn héle lijst gaat schuiven.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 15:39 schreef DaMart het volgende:
[Info]Omdat het aantal boekenlijstjes achterblijft bij de verwachtingen en we voor de representativiteit graag wat meer lijstjes hebben dan tot nu toe zijn gepost, hebben we besloten om de deadline op te schuiven naar vrijdag 22 februari 18:00 uur.[/info]
Je hebt nu nog een paar dagen langer de tijd dus.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 02:03 schreef Gehenna het volgende:
shit... Ik ben morgen de hele dag weg, ik had al een shortlist gemaakt![]()
![]()
Als je het niet kunt vinden, dan kan ik je vorige lijst uiteraard PM'enquote:Op zaterdag 16 februari 2013 18:14 schreef Daph_ het volgende:
Ah gelukkig, was al bang dat ik heel snel m'n lijstje zou moeten zoeken xD
Dat mag hoor. De termijn om lijsten aan te passen is meegeschoven met de nieuwe deadlinequote:Op zaterdag 16 februari 2013 18:40 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Maar dan heb ik Tonio wel uit. Wat betekent dat mijn héle lijst gaat schuiven.
Vorige keer heb je eerdere inzenders een PM gestuurd met de vraag mee te doen. Kun je misschien nu weer doen?quote:Op zaterdag 16 februari 2013 15:39 schreef DaMart het volgende:
Ahquote:Op zondag 17 februari 2013 00:22 schreef Njosnavelin het volgende:
Dat heeft hij gedaan, heb er een ontvangen.
Klopt, ik heb vorige week iedereen die in 2011 heeft meegedaan een PM gestuurd en vandaag ook iedereen die in 2010 heeft meegedaan. Wie al een lijstje had gepost, heb ik uiteraard geen bericht gestuurdquote:Op zondag 17 februari 2013 00:32 schreef Foeske het volgende:
[..]
AhDan ik waarschijnlijk niet omdat ik mijn lijstje al heel snel had ingeleverd...
Nog bedankt, was helaas gisteren door onverziene omstandigheden te laat thuis om mijn lijstje op tijd te kunnen inleveren die ik van de week had opgesteld.quote:Op zondag 17 februari 2013 00:36 schreef DaMart het volgende:
[..]
Klopt, ik heb vorige week iedereen die in 2011 heeft meegedaan een PM gestuurd en vandaag ook iedereen die in 2010 heeft meegedaan. Wie al een lijstje had gepost, heb ik uiteraard geen bericht gestuurd.
Je hebt ook meegekregen dat de inzendtermijn verlengd is tot 22 februari, 18:00 uur he? Dus je bent nog niet te laatquote:Op zondag 17 februari 2013 09:19 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Nog bedankt, was helaas gisteren door onverziene omstandigheden te laat thuis om mijn lijstje op tijd te kunnen inleveren die ik van de week had opgesteld.![]()
En had tot nu toe nog geen enkele keer gemist. Baal er wel een beetje van.
Haha, neequote:Op zondag 17 februari 2013 09:28 schreef DaMart het volgende:
[..]
Je hebt ook meegekregen dat de inzendtermijn verlengd is tot 22 februari, 18:00 uur he? Dus je bent nog niet te laat.
Als je je oude lijst even quote, zodat ik weet dat die is aangepast, dan kun je tot vrijdag 18:00 uur je lijst aanpassenquote:Op zondag 17 februari 2013 11:28 schreef Stuart het volgende:
MOET ik mijn eerdere post aanpassen en heb ik dan alleen vandaag of mag ik een nieuwe top 25 posten en wordt mijn eerdere lijstje dan genegeerd
Cool, thanks Martquote:Op zondag 17 februari 2013 11:29 schreef DaMart het volgende:
[..]
Als je je oude lijst even quote, zodat ik weet dat die is aangepast, dan kun je tot vrijdag 18:00 uur je lijst aanpassen.
quote:Op zaterdag 16 februari 2013 15:39 schreef DaMart het volgende:
Heb 'm gevonden, thanksquote:Op zaterdag 16 februari 2013 20:18 schreef DaMart het volgende:
[..]
Je hebt nu nog een paar dagen langer de tijd dus.
[..]
Als je het niet kunt vinden, dan kan ik je vorige lijst uiteraard PM'en.
[..]
Dat mag hoor. De termijn om lijsten aan te passen is meegeschoven met de nieuwe deadline.
Nu de termijn is verlengd kan ik alsnog een top 25 postenquote:Op zaterdag 16 februari 2013 11:44 schreef Stuart het volgende:
1. The Diary of a Young Girl - Anne Frank
2. Emil and Karl - Yankev Glatshteyn
3. Goodnight Mr Tom - Michelle Magorian
4. Warhorse - Michael Morpurgo
5. Once - Morris Gleitzman
6. The Boy in the Striped Pyjamas - John Boyne
7. Private Peaceful - Michael Morpurgo
8. I am David - Anne Holm
9. Auslander - Paul Dowswell
10. The Silver Sword - Ian Serraillier
Ik heb helaas niet voldoende tijd om een top 25 te posten. Ik had beter moeten letten op dit topic![]()
Volgend jaar dan maar ook andere boeken ertussen
Volstaat het om te zeggen dat Tonio van A.F.Th. van der Heijden op plek 4 komt, en dat de boeken daarna allemaal een plekje zakken? Hella Haasse kukelt uit mijn top. Of moet ik alles hernummeren?quote:Op woensdag 6 februari 2013 19:02 schreef _Arual_ het volgende:
Veel gelezen in het afgelopen jaar, maar veel prut. Weinig nieuws dus.
1 Haruki Murakami - Kafka op het strand
2 Patrick Süskind - Het parfum
3 Jan Wolkers - Turks fruit
4 Audrey Niffenegger - De vrouw van de tijdreiziger
5 Stephen King - De beproeving
6 A. F. Th. - Het schervengericht
7 Carl Friedman - Twee koffers vol
8 Haruki Murakami - Norwegian Wood
9 Khaled Hosseini - Duizend schitterende zonnen
10 Mark Haddon - het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht
11 Boudewijn Büch - De kleine blonde dood
12 Leon de Winter - Zoeken naar Eileen w.
13 Harry Mulisch - De ontdekking van de hemel
14 John Irving - De wereld volgens Garp
15 Chaim Potok - Mijn naam is Asjer Lev
16 Tim Krabbé - Het gouden ei
17 Kathryn Stockett - Een keukenmeidenroman
18 John Boyne - De jongen in de gestreepte pyjama
19 Maarten 't Hart - Een vlucht regenwulpen
20 Audrey Niffenegger - De tweeling van Highgate
21 Emma Donoghue - Kamer
22 Arthur Golden - Dagboek van een geisha
23 Primo Levi - Is dit een mens
24 Tessa de Loo - De tweeling
25 Shahruar Mandanipour - Censuur
26 Louis Couperus - Eline Veere
27 W.F. Hermans - Nooit meer slapen
28 Erik Vlamick - Suikerspin
29 Roald Dahl - Boy
30 Adriaan van Dis - Indische Duinen
31 Stefan Zweig - Schaaknovelle
32 Bordewijk - Karakter
33 Stephen King - Het
34 Ken Kesey - En eentje zag ze vliegen
35 Ottfried Preussler - Meester van de zwarte molen
36 Jeffrey Eugenides - De zelfmoord van de meisjes
37 Tom Lanoye - Kartonnen dozen
38 Frederik van Eeden - Van de koele meren des doods
39 Rascha Peper - Dooi
40 Haruki Murakami - Ten zuiden van de grens
41 Herman Koch - Het diner
42 Thomas Rosenboom - Publieke werken
43 Tommy Wieringa - Joe Speedboot
44 Ira Levin - Rosemary's baby
45 William Golding - Heer der vliegen
46 Paolo Giordano - De eenzaamheid van de priemgetallen
47 Kazuo Ishiguro - Laat me nooit alleen
48 Bernlef - Hersenschimmen
49 Kafka - De gedaanteverwisseling
50 Hella Haasse - Mevrouw Bentinck
Ben tegenwoordig ook aan het eReaden. Maar dit misstaat niet in mijn boekenkast:quote:Op zondag 17 februari 2013 18:37 schreef oh-oh het volgende:
Ik wil ook een Van der Heijden ouvre sessie gaan houden
Allemaal dikke boeken geloof ik, e-reader materiaal
![]()
Ik ben dankzij 1Q84 aan de e-reader gegaan, zo een fijn boek, maar zo groot en zwaar, ik kon er elke keer maar kort in lezen
Dit is voldoende hoorquote:Op zondag 17 februari 2013 18:16 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Volstaat het om te zeggen dat Tonio van A.F.Th. van der Heijden op plek 4 komt, en dat de boeken daarna allemaal een plekje zakken? Hella Haasse kukelt uit mijn top. Of moet ik alles hernummeren?
Ik voel een "Ik moet alles van deze schrijver in een halfjaar tijd lezen"-drang opkomenGisteren diverse boekhandels bezocht, niks van V/d Heijden te vinden...
quote:Op zaterdag 16 februari 2013 20:18 schreef DaMart het volgende:
[..]
Je hebt nu nog een paar dagen langer de tijd dus.
Oké, dan wacht ik nog even met invoerenquote:Op zaterdag 16 februari 2013 19:10 schreef Njosnavelin het volgende:
1. J.D. Salinger - the Catcher in the Rye (de vanger in het graan)
2. Jan Wolkers - Turks Fruit
3. Arnon Grunberg - de Asielzoeker
4. DBC Pierre - Vernon God Little
5. Ayelet Waldman - Love and other impossible pursuits
6. Arnon Grunberg - Tirza
7. Leon de Winter - Hoffman's Honger
8. Pascal Mercier - Perlmanns Schweigen (Perlmann's zwijgen)
9. Leon de Winter - Zoeken naar Eileen W.
10. Harry Mulisch - Siegfried
11. Elliot Perlman - the Reasons I won't be coming
12. Jean Paul Dubois - Une vie française (een frans leven)
13. Oscar Wilde - the Picture of Dorian Gray
14. Jack Vance - The Eyes of the Overworld (de ogen van de overwereld)
15. Hunter S. Thompson - Fear and loathing in Las Vegas
Edit: Oh top 15 kan niet, ik werk het nog bij dan.
Ik heb hem aangepast.quote:Op zondag 17 februari 2013 21:09 schreef DaMart het volgende:
[..]
Oké, dan wacht ik nog even met invoeren.
Van deze had ik nog nooit gehoord. Binnenkort maar eens achter aan.quote:
Kwam vorig jaar uit als los verhaal, maar was al onderdeel van "The Elephant Vanishes" (die ik verder niet gelezen hebquote:Op maandag 18 februari 2013 18:37 schreef Jabberwocky het volgende:
[..]
Van deze had ik nog nooit gehoord. Binnenkort maar eens achter aan.
schaduwlijstquote:Op maandag 18 februari 2013 20:27 schreef Mainport het volgende:
Komt er ook een schaduwlijst voor de ontwikkelde lezer, zoals bij FTR? Lijstjes waar Dan Brown en Stephen King in staan zijn natuurlijk grappig, maar... laten we wel wezen.
Ik snap dat je je aangesproken voelt omdat je ook Stephen King in je lijstje hebt staanquote:
1. J.R.R. Tolkien – In de ban van de ring: de reisgenotenquote:Op vrijdag 15 februari 2013 14:31 schreef Gatenkaas het volgende:
[..]
1. J.R.R. Tolkien – In de ban van de ring: de reisgenoten
2. Parth Wolfgang W. – Voorwaarts kameraden, wij gaan terug
3. Friedrich Nietzsche – Aldus Sprak Zarathustra
4. Harry Mulisch – De ontdekking van de Hemel
5. Norman Mailer – Helden zonder glorie
6. Fjodor Dosojevski – Herinneringen uit het ondergrondse
7. R. Scott Bakker – The Darkness That Came Before
8. Lev Tolstoj – Oorlog en vrede
9. Henri Charrière - Papillion
10. J.R.R. Tolkien – De Silmarillion
11. Jack Kerouac – Onderweg
12. Brett Easton Ellis – American Psycho
13. Steven King – De beproeving
14. Douglas Adams – Het Transgalactisch Liftershandboek
15. Khaled Hosseini – De vliegeraar
16. Steven Erikson – Deadhouse Gates
17. Umberto Eco – De naam van de roos
18. Ray Bradbury – Fahrenheit 451
19. Steven Erikson – Memories of Ice
20. Dante Alighieri – De goddelijke komedie
21. Multatuli – Max Havelaar
22. Fjodor Dostojevski – Misdaad en straf
23. George Orwell – 1984
24. Christiani F. – Verslag van een junkie
25. Steven Erikson – The Crippled God
26. Dan Brown - De Da Vinci Code
27. Neil Gaiman – Amerikaanse Goden
28. Khaled Hosseini – Duizend schitterende zonnen
29. Homerus – Odyssee
30. Stephen King – Dreamcatcher
31. Paul Bowles – Het dak van de hemel
32. Neil Gaiman – Amerikaanse Goden
33. Dan Brown – Het bernini mysterie
34. Chuck Palahniuk – Fight Club
35. R. Scott Bakker – The Warrior Prophet
36. Stephen King – It
37. James, P.D. – Children of Men
38. Jostein Gaarder – De wereld van Sophie
39. Lev Tolstoj – Anna Karenina
40. F Scott Fitzgerald – De grote Gatsby
41. Alexandre Dumas – De graaf van Monte-Christo
42. Richard Adams – Waterschapsheuvel
43. Anthony Burgess – A Clockwork Orange
44. George Orwell – De Boerderij Der Dieren
45. Joseph Heller – Catch-22
46. Frank Herbert - Duin
47. Fjodor Dostojevski - De Gebroeders Karamazov
48. Alex Garland – The Beach
49. John Milton – Paradise Lost
50. Ernest Hemingway – A Farewell To Arms
Papillion op plek 9, Onderweg staat op 11 en de rest is een plek opgeschoven.
Pfft, net als bij de films vorig jaar. Ik kijk heel veel, maar heb totaal geen behoefte aan zulke elitaire lijstjes.quote:
Je kunt het pas elitair noemen als je die films zelf gezien hebt, zelfde geldt voor de schaduwlijst die ik ga publicerenquote:Op dinsdag 19 februari 2013 02:21 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Pfft, net als bij de films vorig jaar. Ik kijk heel veel, maar heb totaal geen behoefte aan zulke elitaire lijstjes.
voldoet die laatste wel aan de criteria? Is non-fictie en ook geen pure autobiografie.quote:Op maandag 18 februari 2013 18:20 schreef MauroPicotto het volgende:
Positie - Auteur - Titel - Jaar
01. Adam Zamoyski - 1812. Napoleons fatale veldtocht naar Moskou (2004)
02. Ivan Gontsjarov - Oblomov (1859)
03. Luc Panhuysen - De Ware Vrijheid. De levens van Johan en Cornelis de Witt (2005)
04. George Orwell - 1984 (1949)
05. Haruki Murakami - Kafka op het strand (2002)
06. Franz Kafka - Het proces (1925)
07. Homerus - Odyssee (-800)
08. Jona Lentering - Alexander de Grote. De ondergang van het Perzische rijk (2004)
09. Luc Panhuysen - Rampjaar 1672. Hoe de Republiek aan de ondergang ontsnapte (2009)
10. John Krakauer - Into the Wild (1997)
Ja hoor, dat boek is verhalende non-fictie, en dat magquote:Op dinsdag 19 februari 2013 07:28 schreef Viking84 het volgende:
[..]
voldoet die laatste wel aan de criteria? Is non-fictie en ook geen pure autobiografie.
Er komt in ieder geval een overtuigende nummer 1, zoals het er nu voorstaat. Maar goed, dat kan natuurlijk nog veranderen als een ander boek ineens hoog komt in meerdere lijstjesquote:Op dinsdag 19 februari 2013 07:30 schreef Viking84 het volgende:
Hoop dat De ontdekking vd hemel niet weer wint. Schijtboek maar het komt blijkbaar intelligent over als je zegt dat dat je favo boek is
Jij gelooft het niet als mensen zeggen dat ze er oprecht van genoten hebben?quote:Op dinsdag 19 februari 2013 07:30 schreef Viking84 het volgende:
Hoop dat De ontdekking vd hemel niet weer wint. Schijtboek maar het komt blijkbaar intelligent over als je zegt dat dat je favo boek is
Oh jawel, maar niet dat het het béste boek is. Ik vond het vooral elitair gebral en de verhaallijn vond ik niet bijster boeiend.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 08:24 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Jij gelooft het niet als mensen zeggen dat ze er oprecht van genoten hebben?
Toen ik het boek heb gelezen was het een van de boeken waar ik ontzettend veel plezier aan heb beleefd, zodoende staat hij ook elk jaar hoog op mijn lijstje(maar nee, niet bovenaan). Inmiddels alweer zo'n jaar of 10 terug, dus misschien maar eens herlezen.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 08:27 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Oh jawel, maar niet dat het het béste boek is. Ik vond het vooral elitair gebral en de verhaallijn vond ik niet bijster boeiend.
mooi lijstjequote:Op dinsdag 19 februari 2013 00:39 schreef Gatenkaas het volgende:
[..]
[lijst]
Dit is de verbeterde lijst, met tevens de Nederlandse titels voor twee van Erikson's boeken. Ik was me er niet van bewust dat deze vertaald waren(en blijkbaar alweer uit de handel gehaald).
volgend jaar bij de muzieklijst ook maar doenquote:Op maandag 18 februari 2013 20:27 schreef Mainport het volgende:
Komt er ook een schaduwlijst voor de ontwikkelde lezer, zoals bij FTR? Lijstjes waar Dan Brown en Stephen King in staan zijn natuurlijk grappig, maar... laten we wel wezen.
Vorige keer niet. Als ik toen op tijd was geweest met mijn lijstje had Mulisch ook niet op 1 gestaan, maar Tolkien.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 07:48 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ja hoor, dat boek is verhalende non-fictie, en dat mag.
[..]
Er komt in ieder geval een overtuigende nummer 1, zoals het er nu voorstaat. Maar goed, dat kan natuurlijk nog veranderen als een ander boek ineens hoog komt in meerdere lijstjes.
De puntentelling is nu natuurlijk ook anders. Toen was het aantal punten voor de nummer 1 afhankelijk van de lengte van de lijst, nu krijgt de nummer 1 altijd evenveel punten. Als ik vorige keer Zafon nog een plek had laten stijgen in mijn eigen lijst, dan was die bovenaan geëindigd trouwens.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 10:04 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Vorige keer niet. Als ik toen op tijd was geweest met mijn lijstje had Mulisch ook niet op 1 gestaan, maar Tolkien.
Selectief of subjectief heet dat. Totale onzin dus. Lijstjes van decennia of genre daarentegen, hebben wel zin.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 09:58 schreef ranja het volgende:
[..]
overigens als je de FTR lijst een beetje volgt weet je ook dat de criteria voor de 'elitelijst' juist niks te maken heeft met kwaliteit maar vooral met spreiding in decennia, land, genre e.d. al zijn de exacte criteria natuurlijk geheim
Dat hoef je sowieso nietquote:Op dinsdag 19 februari 2013 12:15 schreef Maxerazzi het volgende:
Iedereen die nu bozig doet tegen elkaar, lees Pierre Bourdieu - Distinction, dan is meteen duidelijk dat smaak hoe dan ook elitair is. Dan hoef ik dit soort vermoeiende discussies in het vervolg niet meer te lezen. Dank.
Tijd voor nog wat lijstjes!
Hij schrijft strontvervelend, het is een Fransman natuurlijk, maar na dat boek is het nogal moeilijk om nog serieus naar dit soort discussies te kijken.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 12:17 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Dat hoef je sowieso niet. Scrollen! Oeh, Pierre Bourdieu, daar ben ik ook mee doodgegooid tijdens literatuurkritiek
Carriequote:Op maandag 18 februari 2013 22:57 schreef Mainport het volgende:
[..]
Ik snap dat je je aangesproken voelt omdat je ook Stephen King in je lijstje hebt staan
Als je stomvervelende boeken serieus neemt, neem ik jou hierin niet serieus iigquote:Op dinsdag 19 februari 2013 12:17 schreef Maxerazzi het volgende:
[..]
Hij schrijft strontvervelend, het is een Fransman natuurlijk, maar na dat boek is het nogal moeilijk om nog serieus naar dit soort discussies te kijken.
The Elephant Vanishes heb ik dan weer wel gelezen, maar zijn korte verhalen doen me doorgaans minder, dus waarschijnlijk is het wat op de achtergrond verdwenen. Toch binnenkort dat boek weer eens openslaan voor een refresher.quote:Op maandag 18 februari 2013 19:01 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Kwam vorig jaar uit als los verhaal, maar was al onderdeel van "The Elephant Vanishes" (die ik verder niet gelezen heb)
Ik kan moeilijk een boek weigeren te lezen voor een vak op de universiteit, omdat het droog geschreven is.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 12:41 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Als je stomvervelende boeken serieus neemt, neem ik jou hierin niet serieus iig(maar zeg nou zelf, een schaduwlijst? Kom op zeg...)
Als dit topic verlengt is, ga ik van mijn top 5 maar even een top 10 maken, zo.
quote:Op dinsdag 19 februari 2013 12:17 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dit vooral. We hebben de top 100 niet voor niets een week verlengd natuurlijk.
Het is niet zijn allerbeste werk, gewoon tof. Maar het is wel het eerste dat ik van hem gelezen heb, vandaarquote:Op dinsdag 19 februari 2013 12:44 schreef Jabberwocky het volgende:
Toch is het moeilijk om te bepalen wat er wel en niet in zo'n schaduwlijst mee mag tellen. Tolkien, Brown en Rowling waarschijnlijk niet, maar waar trek je de grens? Als ik die lijst bekijk voor boekentips filter ik de fantasy en dergelijke er toch wel uit, daar hoeft geen aparte lijst voor gemaakt te worden.
Dat gezegd hebbende, vond ik The Hunger Games toch wel vermakelijk een jaar geleden. Heeft m'n lijst niet gehaald maar plezierig lezen was het wel, dus wie weet.
[..]
The Elephant Vanishes heb ik dan weer wel gelezen, maar zijn korte verhalen doen me doorgaans minder, dus waarschijnlijk is het wat op de achtergrond verdwenen. Toch binnenkort dat boek weer eens openslaan voor een refresher.
Thanks. Heb het idee dat het wel een redelijk uitgebalanceerd lijstje is.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 09:53 schreef Gehenna het volgende:
[..]
mooi lijstje
Alleen zou Nietzsche niet mogen volgens de regels in de OP, toch?
edit, dat waren 2 anderen van hem.
Doen MP! Een schaduwlijst zonder Dan Brown, want dan kunnen we Jan, Jans en de Kinderen ook wel toelaten. Maar ook zonder al te pretentieuze kutboeken, die er enkel opgezet worden om te pronken. Gewoon een lijst met goede boeken.quote:Op maandag 18 februari 2013 20:27 schreef Mainport het volgende:
Je hebt wel humor LXIV!quote:Op dinsdag 19 februari 2013 21:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Doen MP! Een schaduwlijst zonder Dan Brown, want dan kunnen we Jan, Jans en de Kinderen ook wel toelaten. Maar ook zonder al te pretentieuze kutboeken, die er enkel opgezet worden om te pronken. Gewoon een lijst met goede boeken.
Je mag enkel op invitatie je lijstje posten. Staat er ook maar één kutboek in, wordt de hele bijdrage geschrapt.
Ah, zo ga ik mijn lijst ook nog nabewerken voor mezelfquote:
En als ik van mijn top 5 een top 10 of 25 ga maken, moet ik dat in de eerdere post doen, of in een nieuwe?quote:Op woensdag 20 februari 2013 22:04 schreef DaMart het volgende:
Alle lijsten die tot nu toe zijn gepost, heb ik verwerkt. Het zou mooi zijn als er de komende dagen nog wat nieuwe boekenlijst bij komen.
Ah, ik zie het al, ik moet hem quoten.quote:Op donderdag 21 februari 2013 00:26 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
En als ik van mijn top 5 een top 10 of 25 ga maken, moet ik dat in de eerdere post doen, of in een nieuwe?
Leuk om te horenquote:Op woensdag 20 februari 2013 22:09 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Ah, zo ga ik mijn lijst ook nog nabewerken voor mezelf![]()
En ik zie er een paar boeken op staan die ik op mijn te lezen lijst ga zetten, cool!
Dat is ook wat makkelijker met het verwerken van de lijst. Scheelt weer zoeken voor mijquote:Op donderdag 21 februari 2013 07:39 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Leuk om te horen![]()
Zo doe ik het al sinds de allereerste keer dat de lijst er was (2007 ofzo) en is eigenlijk best ideaal.
Ik weet niet eens hoeveel lijsten ik gemaakt heb, ik denk dat dit mijn derde was, ik bewaar wel elke keer de laatste. Dus ik ga die van dit jaar nog even helemaal compleet maken ( ik had voornamelijk Engelse titels, ik had nu overal de Nederlandse titel van gezocht, maar beiden erbij ziet wel beter uit en zo weet je zelf ook zeker in welke taal je het gelezen hebt ). En dan wil ik jouw nummers 1,5, 9, 13,14,17 en 47 nog lezenquote:Op donderdag 21 februari 2013 07:39 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Leuk om te horen![]()
Zo doe ik het al sinds de allereerste keer dat de lijst er was (2007 ofzo) en is eigenlijk best ideaal.
Bij mij staan ze allemaal in 1 filetje, makkelijk naslagwerk zodoende.quote:Op donderdag 21 februari 2013 09:15 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Ik weet niet eens hoeveel lijsten ik gemaakt heb, ik denk dat dit mijn derde was, ik bewaar wel elke keer de laatste. Dus ik ga die van dit jaar nog even helemaal compleet maken ( ik had voornamelijk Engelse titels, ik had nu overal de Nederlandse titel van gezocht, maar beiden erbij ziet wel beter uit en zo weet je zelf ook zeker in welke taal je het gelezen hebt ). En dan wil ik jouw nummers 1,5, 9, 13,14,17 en 47 nog lezen
Jawel, ik kijk naar lijstjes waar veel boeken op staan die ik zelf graag las, en dan kijk ik naar wat ik daar niet van ken en zoek ik die even opquote:Op donderdag 21 februari 2013 11:15 schreef Viking84 het volgende:
Ik word juist helemaal niet nieuwsgierig van dit topic! Wat heb je nu aan titels en auteursnamen? Dan haal ik meer inspiratie uit het Wat lees jij nu- of Welk boek heeft de Fokker gekocht-topic.
quote:Op donderdag 21 februari 2013 11:08 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Bij mij staan ze allemaal in 1 filetje, makkelijk naslagwerk zodoende.
Goede keuzes trouwens(nr.47 is trouwens opvallend, leuk!!) Zag in jouw lijstje ook nog wel wat leuks voorbijkomen die nu op mijn leeslijstje staan.
Die stond erop inderdaad, evenals Townsend.quote:Op donderdag 21 februari 2013 14:49 schreef oh-oh het volgende:
[..]Je Rosenbooms sprongen er uit voor me icm Murakami en Irving
Als je Meir Shalev niet kent moet je die eens proberen!
Hierbij heb ik er een top 10 van gemaakt en tevens de Nederlandse titels toegevoegd, indien van toepassing.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 02:34 schreef Lemans24 het volgende:
Ik lees helaas de laatste tijd maar sporadisch. Top 5je dan:
1. George Orwell - 1984
2. Neil Gaiman & Terry Pratchet - Good Omens
3. J.R.R. Tolkien - The Lord of The Rings: The Fellowship of the Ring
4. J.R.R. Tolkien - The Lord of the Rings: The Two Towers
5. Micheal Crichton - Disclosure
quote:Op vrijdag 22 februari 2013 19:00 schreef DaMart het volgende:
De tijd om lijstjes te posten is nu echt wel voorbij. Ik ga mijn best doen om de uitslag vanavond bekend te maken.
Grr, jij!quote:Op vrijdag 22 februari 2013 21:23 schreef DaMart het volgende:
Even wat te drinken pakken en dan volgt de uitslag met een minuut of 10.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |