quote:1 Bret Easton Ellis - American Psycho
2 Dante - Goddelijke komedie
3 Douglas Adams - Het transgalactische liftershandboek
4 Voltaire - Candide
5 Philip Roth - - Complot tegen Amerika
6 Stephen King - De Donkere Toren II: Het Teken van Drie
7 George Orwell - 1984
8 J.R.R. Tolkien - In de ban van de Ring: De twee torens
9 Stephen King - De Noodzaak
10 Lev Tolstoj - Oorlog en Vrede
11 Aldous Huxley - Brave New World
12 Astrid Lindgren - De gebroeders Leeuwenhart
13 Gerard Reve - De vierde man
14 Bret Easton Ellis - Minder dan Niks
15 J.R.R. Tolkien - In de ban van de Ring: de Reisgenoten
16 J.R.R. Tolkien - de Hobbit
17 George Orwell - Animal Farm
18 Dan Brown - De delta deceptie
19 Anthony Horowitz - Grieselstate
20 Jeffrey Deaver - De cyberkiller
21 J.R.R. Tolkien - In de ban van de Ring: Terugkeer van de koning
22 Multatuli - Max Havelaar
23 Oscar Wilde - Picture of Dorian Grey
24 J.K. Rowling - Harry Potter en de Vuurbeker
25 Bret Easton Ellis - Rules of Attraction
helemaal de Franse schrijvers vergetenquote:Op maandag 11 februari 2013 00:23 schreef MaJo het volgende:
Even snel een top 25 gemaakt. Heb veel meer gelezen maar kom er even niet op, zal proberen het nog uit te breiden deze week. Als dat niet meer lukt dan ga ik voor deze top
1) W.F. Hermans - Nooit meer Slapen
2) George Orwell - 1984
3) Michel Faber - Lelieblank, Scharlaken Rood
4) Arthur Japin - Een Schitterend Gebrek
5) Ira Levin - Boys from Brazil
6) Chaim Potok - Davita's Harp
7) Jung Chang - Wilde Zwanen
8) Donna Tart - Verborgen Geschiedenis
9) John Irving - De Wereld volgens Garp
10) Maarten 't Hart - De Kroongetuige
11) W.F. Hermans - De donkere kamer van Damocles
12) Marisha Pessl - Calamiteitenleer voor Gevorderden
13) Mark Haddon - Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht
14) George R.R. Martin - Een Storm van Zwaarden
15) Nicci French - Het Geheugenspel
16) JRR Tolkien - De Reisgenoten
17) Arthur Golden - Dagboek van een Geisha
18) George RR Martin - De Strijd der Koningen
19) Josie Lloyd en Emlyn Rees - Heb mij lief
20) Nicci French - Onderhuids
21) Oscar Wilde - The Picture of Dorian Gray
22) Dan Brown - Da Vinci Code
23) JK Rowling - Harry Potter en de steen der wijzen
24) Mark Haddon - Een Akkefietje
25) Dan Brown - Angels and Demons
Bijvoorbeeld door http://www.librarything.nl/quote:Op woensdag 13 februari 2013 02:37 schreef KwadeAfdronk het volgende:
Ik snap niet hoe jullie dit onthouden
Mijn favoriete boeken staan hier mooi te wezen in een boekenkast. Dus dan is het makkelijk.quote:Op woensdag 13 februari 2013 02:37 schreef KwadeAfdronk het volgende:
Ik snap niet hoe jullie dit onthouden
Licht surrealistisch in zijn beste verhalen (naar mijn mening, de drie die het hoogst in mijn lijst staanquote:Op woensdag 13 februari 2013 12:25 schreef MaJo het volgende:
Ik ben wel benieuwd geworden naar de boeken van Haruki Marukami, zie die naam steeds vaker. Wat voor soort stijl moet ik aan denken?
quote:Op woensdag 13 februari 2013 05:45 schreef Trebo het volgende:
1. De Kameleon staat voor niets nieuw!
2. Met de Kameleon er op los nieuw!
3. De Kameleon Pakt aan !
4. De Kameleon draagt zijn steentje bij
5. Met de Kameleon op avontuur
6. De Kameleon steekt van wal
7. De Kameleon doet een goede vangst
8. De Kameleon helpt altijd
9. De Kameleon vaart uit
10. Recht door zee Kameleon
11. De Kameleon op Dreef
12. De Kameleon maakt schoon schip
13. De schippers van de Kameleon
14. Trossen los Kameleon !
15. Bravo Kameleon !
16. Redders met de Kameleon
17. De Kameleon houdt koers
18. De Kameleon op volle toeren
19. Goede vaart Kameleon
20. De Kameleon opnieuw in actie
21. De Kameleon in de branding
22. De Kameleon viert feest !
23. De Kameleon altijd paraat
24. De Kameleon slaat zijn slag
26. De Kameleon treft doel !
27. De Kameleon vaart voorop !
28. De Kameleon krijgt nieuwe vrienden
29. De kameleon geeft vol gas
30. De kameleon in 't zoeklicht
31. Kameleon Ahoy !
32. Met de Kameleon voor de wind
33. Speurders met de Kameleon
34. Vivat Kameleon
35. De Kameleon blijft favoriet !
36. Vakantie met de Kameleon
37. Tip top, Kameleon
38. De Kameleon schiet te hulp
39. Trouwe vrienden van de Kameleon
40. Snelle Jelle
41. Snelle Jelle in de spits
42. Snelle Jelle als aanvoerder
43. Snelle Jelle blijft de snelste
44. Snelle Jelle gaat op voetbalkamp
45. Snelle Jelle voetbalt in Engeland
46. Snelle Jelle speelt zaalvoetbal
47. Snelle Jelle op de surfplank
48. Snelle Jelle - Het mysterie van de verdwenen panter
49. Snelle Jelle - Misdadigers op het spoor
50. Snelle Jelle - Een onmogelijk doelpunt
Viel mij juist zwaar tegen. Mede omdat iedereen het maar een geweldig verhaal vindt had ik er te hoge verwachtigingen van.quote:Op woensdag 13 februari 2013 17:49 schreef Miousana het volgende:
1984 is blijkbaar een goed boek. Mooi, want die ga ik lezen voor Engels.
Dus die komt ook in jouw lijst, neem ik aan?quote:Op woensdag 13 februari 2013 21:40 schreef ShevaJB het volgende:
Schaduw van de Wind zie ik veel terug in de lijstjes en terecht. Pas uitgelezen en was onder de indruk.
Zeker weten, mijn lijstje komt nog.quote:Op woensdag 13 februari 2013 21:42 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dus die komt ook in jouw lijst, neem ik aan?.
Ik kan trouwens de twee vervolgen op 'De schaduw van de wind', 'Het spel van de engel' en 'De gevangene van de hemel' ook wel aanbevelen.quote:Op woensdag 13 februari 2013 21:44 schreef ShevaJB het volgende:
[..]
Zeker weten, mijn lijstje komt nog.
Dat heb ik meegekregen, dit weekend ga ik duiken in Het spel van de engel.quote:Op woensdag 13 februari 2013 21:47 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik kan trouwens de twee vervolgen op 'De schaduw van de wind', 'Het spel van de engel' en 'De gevangene van de hemel' ook wel aanbevelen.
Mij viel die ook tegen, maar dat kon ook komen omdat het één van de eerste (volwassen) boeken was die ik in het Engels las, dus het las bij mij nog niet zo vlot weg.quote:Op woensdag 13 februari 2013 21:14 schreef KingLysandus het volgende:
[..]
Viel mij juist zwaar tegen. Mede omdat iedereen het maar een geweldig verhaal vindt had ik er te hoge verwachtigingen van.
Haha kut!quote:Op woensdag 13 februari 2013 22:13 schreef DaMart het volgende:
[..]
Je hebt geen nummer 25, dus dit is een top 49 en dan kan alleen de top 25 worden verwerkt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Misschien dat het toen het uitkwam veel impact had, maar tegenwoordig is het concept al vaak genoeg gebruikt dat ik het niet meer bijzonder vond.quote:Op woensdag 13 februari 2013 22:02 schreef Rearviewmirror het volgende:
[..]
Mij viel die ook tegen, maar dat kon ook komen omdat het één van de eerste (volwassen) boeken was die ik in het Engels las, dus het las bij mij nog niet zo vlot weg.
quote:Op donderdag 14 februari 2013 08:02 schreef Trebo het volgende:
[..]
Haha kut!Je kan toche en nummer 25 toevoegen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wind extinguishes a candle and energizes fire
Het was een grap.quote:Op donderdag 14 februari 2013 09:13 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Je kan toche en nummer 25 toevoegen?
Excuus, die had ik moeten zien. Lompe, duffe ik dus.quote:
Of jij het wel of niet leuk vind boeit me echt geen flikker.quote:Op donderdag 14 februari 2013 10:28 schreef Lonewolf2003 het volgende:
[..]
Hahaha. Ik lag echt dubbel
Dat zijn er 2 te veel, dus ik verwerk de lijst tot je nummer 25quote:Op donderdag 14 februari 2013 17:19 schreef jynxize het volgende:
1. Op weg naar het einde - Gerard Reve
2. Het behouden huis - W.F. Hermans
3. Schimmen - Jo Nesbo
4. De aanslag - H. Mulisch
5. Grillroom Jeruzalem - J.F. Thomese
6. Moord op krediet - Louis-Ferdinand Celine
7. De Kapellekensbaan/Zomer te Termuren - Louis Paul Boon
8. Sprakeloos - Tom Lanoye
9. Het Verdriet van Belgie - Hugo Claus
10. De helaasheid der dingen - Dimitri Verhulst
11. Nader tot U - Gerard Reve
12. Serpetina's petticoat - Jan Wolkers
13. Het zwarte licht - H. Mulisch
14. Brieven aan mijn lijfarts - Gerard Reve
15. De vreemdeling - Albert Camus
16. Anna Karenina - Leo Tolstoi
17. The Raven - Edgar Allen Poe
18. De Geruchten - Hugo Claus
19. Reis naar het einde van de nacht - Louis Ferdinand Celine
20. De PG - Jef Geeraerts
21. Blauwe maandagen - Arnon Grunberg
22. De dag van de jakhals - Frederick Forsyth
23. Madame Bovary - Gustave Flaubert
24. Schuld en Boete - Dostojewski
25. The Shining - Stephen King
26. Mefisto - Klaus Mann
27. Goelag Archipel - Alexander Solzjenitsjyn
Mja, boven de top 10 kan ik eigenlijk niet meer goed beredeneren waarom het ene boek hoger staat dan het andere. Nu is het een weloverwogen keuzequote:Op vrijdag 15 februari 2013 00:16 schreef Gatenkaas het volgende:
Jammer trouwens dat je geen top 100 mag maken.
quote:Op vrijdag 15 februari 2013 09:26 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Mja, boven de top 10 kan ik eigenlijk niet meer goed beredeneren waarom het ene boek hoger staat dan het andere. Nu is het een weloverwogen keuze. Bovendien vind ik maar weinig boeken écht goed
.
Ik denk dat maar weinig mensen een lijst kunnen maken met 100 boeken die ze goed vinden. Een top 50 lijkt me wel het maximum eigenlijk en ook daar komen de meesten tot nu toe al niet aanquote:Op vrijdag 15 februari 2013 00:16 schreef Gatenkaas het volgende:
Jammer trouwens dat je geen top 100 mag maken.
Ik had een shortlist van 200 boeken. De Harry Potter's etc. vielen al aardig snel af.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 11:05 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik denk dat maar weinig mensen een lijst kunnen maken met 100 boeken die ze goed vinden. Een top 50 lijkt me wel het maximum eigenlijk en ook daar komen de meesten tot nu toe al niet aan.
Ja hoor. Tot de deadline mag je je lijst aanpassen. Bij voorkeur wel met een quote van je oorspronkelijke lijst, zodat ik gemakkelijk kan zien wat er veranderd isquote:Op vrijdag 15 februari 2013 14:18 schreef Gatenkaas het volgende:
Mag ik m'n lijst nog veranderen? Kreeg opeens een ingeving dat Papillion van Henri Charrière er echt wel in moet.
1. J.R.R. Tolkien – In de ban van de ring: de reisgenotenquote:Op donderdag 14 februari 2013 23:17 schreef Gatenkaas het volgende:
1. J.R.R. Tolkien – In de ban van de ring: de reisgenoten
2. Parth Wolfgang W. – Voorwaarts kameraden, wij gaan terug
3. Friedrich Nietzsche – Aldus Sprak Zarathustra
4. Harry Mulisch – De ontdekking van de Hemel
5. Norman Mailer – Helden zonder glorie
6. Fjodor Dosojevski – Herinneringen uit het ondergrondse
7. R. Scott Bakker – The Darkness That Came Before
8. Lev Tolstoj – Oorlog en vrede
9. Jack Kerouac – Onderweg
10. J.R.R. Tolkien – De Silmarillion
11. Brett Easton Ellis – American Psycho
12. Steven King – De beproeving
13. Douglas Adams – Het Transgalactisch Liftershandboek
14. Khaled Hosseini – De vliegeraar
15. Steven Erikson – Deadhouse Gates
16. Umberto Eco – De naam van de roos
17. Ray Bradbury – Fahrenheit 451
18. Steven Erikson – Memories of Ice
19. Dante Alighieri – De goddelijke komedie
20. Multatuli – Max Havelaar
21. Fjodor Dostojevski – Misdaad en straf
22. George Orwell – 1984
23. Christiani F. – Verslag van een junkie
24. Steven Erikson – The Crippled God
25. Dan Brown - De Da Vinci Code
26. Neil Gaiman – Amerikaanse Goden
27. Khaled Hosseini – Duizend schitterende zonnen
28. Homerus – Odyssee
29. Stephen King – Dreamcatcher
30. Paul Bowles – Het dak van de hemel
31. Neil Gaiman – Amerikaanse Goden
32. Dan Brown – Het bernini mysterie
33. Chuck Palahniuk – Fight Club
34. R. Scott Bakker – The Warrior Prophet
35. Stephen King – It
36. James, P.D. – Children of Men
37. Jostein Gaarder – De wereld van Sophie
38. Lev Tolstoj – Anna Karenina
39. F Scott Fitzgerald – De grote Gatsby
40. Alexandre Dumas – De graaf van Monte-Christo
41. Richard Adams – Waterschapsheuvel
42. Anthony Burgess – A Clockwork Orange
43. George Orwell – De Boerderij Der Dieren
44. Joseph Heller – Catch-22
45. Frank Herbert - Duin
46. Fjodor Dostojevski - De Gebroeders Karamazov
47. Alex Garland – The Beach
48. John Milton – Paradise Lost
49. Ernest Hemingway – A Farewell To Arms
50. Haruki Murakami – Kafka op het strand
Voor zover ik kan terugvinden, zijn er drie delen van dit verhaal. Nomineer je deel 1, 2 of 3?quote:
We hebben deze titels even opgezocht en deze boeken vallen buiten de ruime criteria voor de boeken die mee kunnen doen, daarvoor zijn ze te veel non-fictie en te weinig verhalendquote:Op woensdag 13 februari 2013 13:18 schreef Psy-freak het volgende:
2.Friedrich Nietzsche - De geboorte van de tragedie
3. Benjamin Hoff - Tao van Poeh
4. Jan De Meyer - Wunengzi
5. Karl Jaspers - Socrates, Boeddha, Confucius, Jezus, de maatgevende mensen
Ik heb hem er ook opstaan, maar eigenlijk is het één verhaal, alleen verdeeld over drie boeken.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 22:05 schreef DaMart het volgende:
[..]
Voor zover ik kan terugvinden, zijn er drie delen van dit verhaal. Nomineer je deel 1, 2 of 3?.
Dat is dan vergelijkbaar met Lord of the Rings, en die hebben we ook nooit als 1 boek beschouwd, omdat ze als losse verhalen verschenen zijn.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 22:50 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Ik heb hem er ook opstaan, maar eigenlijk is het één verhaal, alleen verdeeld over drie boeken.
Ook dit boek lijkt me op basis van wat ik kan vinden, een grensgeval m.b.t. de criteria. Valt dit nog binnen de verhalende non-fictie of toch niet?quote:Op donderdag 14 februari 2013 16:08 schreef voetbalmanager2 het volgende:
8. De ondergang van het Atheisme -Alister McGrath
Kan ik dan mijn lijst nog aanpassen dat deel 2 en 3 onder 1 komen en dan moeten de onderste twee maar het veld ruimen...quote:Op vrijdag 15 februari 2013 23:05 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dat is dan vergelijkbaar met Lord of the Rings, en die hebben we ook nooit als 1 boek beschouwd, omdat ze als losse verhalen verschenen zijn.
In principe hanteer ik bij het verwerken ook de stelregel dat als niet duidelijk is welk deel van een serie boeken/verhalen wordt genoemd, de punten naar het eerste deel gaan, tenzij anders wordt aangegeven (maar dan is het ook duidelijk natuurlijk).
Het enige boek dat ik kan vinden met deze titel is geschreven door David Zindell. Ik vroeg me daarom even af of je misschien per ongeluk de verkeerde auteur hebt vermeld, of moet ik beter zoeken?quote:
Ik heb het aangepastquote:Op vrijdag 15 februari 2013 23:26 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Kan ik dan mijn lijst nog aanpassen dat deel 2 en 3 onder 1 komen en dan moeten de onderste twee maar het veld ruimen...
,quote:Op vrijdag 15 februari 2013 23:48 schreef DaMart het volgende:
[..]
Het enige boek dat ik kan vinden met deze titel is geschreven door David Zindell. Ik vroeg me daarom even af of je misschien per ongeluk de verkeerde auteur hebt vermeld, of moet ik beter zoeken?.
Dank. Ik heb het aangepast. Die titel kende ik inderdaad welquote:Op zaterdag 16 februari 2013 00:05 schreef HaywoodJablome het volgende:
[..]
,
Excuseer, het heet Neverwhere, en de Nederlandse vertaling heet Niemandsland, zie ik nu.
Van Neil Gaiman dus.
Dit is een serie, dus verwerken we in principe deel 1 daarvan. Mocht je een ander deel willen nomineren, dan kan dat tot vanavond 20:00 uurquote:Op maandag 11 februari 2013 13:36 schreef MaleDuck het volgende:
Ook maar een lijst gemaakt, inderdaad lastig alle genres in 1 lijst te zetten, maar toch tot een top 25 gekomen.
25. Ad van Gils – Vos van de Biesbos
Ja hoorquote:Op zaterdag 16 februari 2013 11:27 schreef Stuart het volgende:
Mag het dagboek van Anne Frank eigenlijk ook![]()
Ik vrees dat ik nog een aanpassing van je ga vragen, want bovenstaande titel staat 2 keer in je lijstquote:Op vrijdag 15 februari 2013 14:31 schreef Gatenkaas het volgende:
[..]
27. Neil Gaiman – Amerikaanse Goden
32. Neil Gaiman – Amerikaanse Goden
quote:Op zaterdag 16 februari 2013 15:39 schreef DaMart het volgende:
[Info]Omdat het aantal boekenlijstjes achterblijft bij de verwachtingen en we voor de representativiteit graag wat meer lijstjes hebben dan tot nu toe zijn gepost, hebben we besloten om de deadline op te schuiven naar vrijdag 22 februari 18:00 uur.[/info]
Maar dan heb ik Tonio wel uit. Wat betekent dat mijn héle lijst gaat schuiven.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 15:39 schreef DaMart het volgende:
[Info]Omdat het aantal boekenlijstjes achterblijft bij de verwachtingen en we voor de representativiteit graag wat meer lijstjes hebben dan tot nu toe zijn gepost, hebben we besloten om de deadline op te schuiven naar vrijdag 22 februari 18:00 uur.[/info]
Je hebt nu nog een paar dagen langer de tijd dus.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 02:03 schreef Gehenna het volgende:
shit... Ik ben morgen de hele dag weg, ik had al een shortlist gemaakt![]()
![]()
Als je het niet kunt vinden, dan kan ik je vorige lijst uiteraard PM'enquote:Op zaterdag 16 februari 2013 18:14 schreef Daph_ het volgende:
Ah gelukkig, was al bang dat ik heel snel m'n lijstje zou moeten zoeken xD
Dat mag hoor. De termijn om lijsten aan te passen is meegeschoven met de nieuwe deadlinequote:Op zaterdag 16 februari 2013 18:40 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Maar dan heb ik Tonio wel uit. Wat betekent dat mijn héle lijst gaat schuiven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |