Ja, ik vind het ook wel fijn hoor. Weer een ding minder waar over nagedacht moet wordenbij logeerpartijen etc.quote:Op zondag 20 januari 2013 10:36 schreef lily het volgende:
Wat heerlijk, Brighteyes
ik kan niet wachten, ben er echt klaar mee, met die luiers
Dat vin s ik echt knap! Nathan zag laatst een foto van zn opa en riep. "Isse opa!" Terwijl hij nu een half jaar niet bezig is geweest met opa. Ook herkent hij mn ouders als hij ze weer ziet terwijl daar al gauw 2 a 3 maanden tussen zitten.quote:Op zondag 20 ymmeanuari 2013 12:55 schreref As1981 het volgende:
Wat goed BE!!!!
Hebben jullie peuters ook zo'n goed geheugen?Mijn oren staan regelmatig te klapperen als Yaro iets aanhaalt of linkt dat 6, 9 maanden geleden is. Maar van de week haalde hij iets aan dat we gezien hadden in de vakantie in Ierland dat is ruim 1,5 jaar geleden
Eindelijk weer eens Isabeau-anekdotes!quote:Op dinsdag 22 januari 2013 13:53 schreef Sorbootje het volgende:
Oh echt jullie hadden T. en Isabeau samen moeten zien vorig weekend. (Isabeau en ik zijn samen uit logeren geweest)
Echte vriendinnetjes![]()
Isabeau viel
T: Isabeau, heb je bloed?
I: Nee, ik heb geen bloed, maar het doet wel een beetje pijn
Etc... wat een heerlijke keutels samen!
Wat grappig, dat slaap lekker en welterusten doen we hier ook! En ik een i love you en doei tot morgen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 16:09 schreef Sonnetje85 het volgende:
![]()
Ik durfde die karretjes ook nooit zo aan tot mn moeder zei dat het goed ging. En dat gaat t ook over t algemeen. Best handig met ook de wagen van Elise. Of met haar in de maxi cosi. Maar op en top peuter ja![]()
Zindelijkheid doen we hier nog steeds niet aan, soms wil hij op het potje plassen en laatst gaf ie na zn slaapje aan dat ie gepoept had, maar verder...
Slapen doet ie gelukkig ook nog, soms wil hij niet, maar.de dagen dat ie slaapt slaapt ie met.gemak 3uur.
Lamb, wat klinkt dat dromen lief, wel even lastig voor jou maar toch![]()
Hier gaat ie ook steeds meer vertellen als je.m dingen vraagt zo leuk ook. En gisteren was alles.vorige week/keer![]()
Wat ook zo schattig is trouwens. Als ie gaat slapen hebben we een heel afscheidsritueel. Dan stop ik m eerst in en dan zeg ik: 'slaap' Floris: 'lekker' ik: 'wel' F: 'trusten' ik: tot F: morgen. Ik: mama houdt van F: hou van jou! Ik: een kus en een F: knuffel
(Soms rekt ie t en moet t 2x maar ach). Soms begint ie zelf al: slaap lekker, weltruste, tot morgen, tot.straks (dat zeg ik s middags altijd). Dus net voor t slapen, zei hij dat weer allemaal en ik dacht dat ik gereageerd had (gooide zn luier weg) en deed de deur dicht. Was t: mama! Ik de deur open doen. Zat ie: tot ik: straks en toen was t goed
Ja dat zeg je nu wel!quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:31 schreef Sorbootje het volgende:
Knap van Oscar!
Oh en dat ik Elmo niet feliciteer is omdat ik dat al via andere kanalen heb gedaan, niet omdat ik aan aso ben
Fabian mag de ogentest over 3 maanden opnieuw doen, ben benieuwd wat er dan uitkomt.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 17:22 schreef Troel het volgende:
Mijn peuter heeft vandaag (met wat hulp) een brilletje uitgezocht. Onderzoeken in het ziekenhuis gingen eigenlijk wel goed, alleen even tranen (terecht) na de druppels, die prikken natuurlijk ook heel vervelend.
Ja kan, maar ik heb eigenlijk ook geen zin om me er nu bezig te gaan houden. Doe ik in de lente wel, als het tegen die tijd nog niet vanzelf is gekomen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:03 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Onderbroekje onder de luier aandoen een idee?
Elmo, van harte met Tirza!
Ik ben afgelopen vrijdag geweest. Ik had ook zelf gebeld, en toevallig hadden ze die ochtend de uitnodiging op de bus gedaan.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:04 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik moet het cb eens bellen. Wij hebben nogsteeds geen uitnodiging gehad. dat hoort met 3 jaar, toch?
Oh ja, dat heb ik eens gelezen ja! Dat vond ik toen al een briljant idee, maar nooit iets mee gedaan.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:58 schreef groofskendezoveelste het volgende:
BE, als ik jouw verhaal zo lees dan gaat dat voor mij over hele andere dingen dan wel of niet empathisch zijn. Je bent ook opvoeder. Een fles 's nachts is niet goed voor zijn gebit, niet goed voor jullie nachtrust (op de langere termijn)...
Ik word ook wel eens boos (vanochtend bv toen ik de ANWB aan de telefoon niet kon verstaan omdat er een duo doorheen aan het tetteren was). Jee, en hoewel ik meestal heus een empathische inslag heb, vind ik dat ze ook best mogen leren, dat hoe graag ze zelf net op dat moment ook lekker herrie willen maken, dat dat gewoon echt niet kan en mag dan (niet mag van mij dus).
Ik heb hier een 'laat mama slapen doosje' gemaakt voor de kinderen trouwens. En daar konden ze dan dingetjes in krijgen als ze het goed deden. Al heel snel is het dan een nieuw patroon om mij te laten slapen en dan vergeten ze dat doosje vanzelf. Daarbij heb ik uiteraard uitgelegd dat ik overdag minder snel boos word als ik ook goed kan slapen en dat als er echt iets is, dat ik dan uiteraard meteen aan hun bed sta.
Ja klopt, dat van dat applaus-junkie principe.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:08 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik heb ook ergens gelezen dat het niet goed is om goed gedrag te belonen, maar ja
Ik ben de hoop nog niet verloren gelukkig. En hij voelt het wel, want als er iets in zn luier zit, dan zegt hij dat soms. Maar hij vindt het evengoed prima om rond te lopen in een poepluier.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:09 schreef Troel het volgende:
Amaranta: Jochem had dat ook. Wilde echt echt niet. En voelde het ook echt echt echt niet. En nu heeft hij het ineens door. Vaak is het nog echt wel dat ik zie dat hij moet plassen en hem op het potje zet, maar af en toe komt hij nu ook zelf en vandaag heeft hij ook op de wc geplast (dat was voorheen echt DRAMA).
Heb hoop
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Fabian kan de trailer op youtube wel 10 keer achter elkaar kijken. Dus wij gaan er ook met hem naar toe!!quote:Op zondag 27 januari 2013 17:00 schreef _NIKKI_ het volgende:
We zijn vanmorgen naar Nijntje de film geweest. Het was echt ontzettend leuk. Ik kreeg tranen in mijn ogen in de bios toen Lisa aan het begin van de film meedeed met roepen naar Nijntje.Ineens kwam daar het besef dat ons meisje echt alweer groot wordt even heel hard binnen. Wat ben ik trots op haar!
Maar wat een leuke film, Lisa heeft echt de hele film heel lief zitten kijken. Kortom, voor de mensen met een peutertje met een beetje zitvlees echt een aanrader.
Wij hebben vandaag weer een paar pogingen gedaan. Waarvan enkele geslaagd.quote:Op zondag 27 januari 2013 17:26 schreef lily het volgende:
Oh, en jongens, ik ben jaloers op jullie zindelijke kinders.
Ik wil ook van die luiers af![]()
Maar ze wil echt echt echt niet. Ze wil niet eens 5 minuten zonder luier lopen en al helemaal niet op een potje of wc zitten.
Ja, morgen, zegt ze dan![]()
Ik heb een aantal "potjes" leesboekjes en die vindt ze heel leuk, maaaaar: ik doe dan niet hoor, zegt ze dan steevast.
Die film wordt hier alleen op zondagochtend om 11 uur vertoondquote:Op zondag 27 januari 2013 18:39 schreef amaranta het volgende:
[..]
Fabian kan de trailer op youtube wel 10 keer achter elkaar kijken. Dus wij gaan er ook met hem naar toe!!
Leuk.quote:Op zondag 27 januari 2013 17:00 schreef _NIKKI_ het volgende:
We zijn vanmorgen naar Nijntje de film geweest. Het was echt ontzettend leuk. Ik kreeg tranen in mijn ogen in de bios toen Lisa aan het begin van de film meedeed met roepen naar Nijntje.Ineens kwam daar het besef dat ons meisje echt alweer groot wordt even heel hard binnen. Wat ben ik trots op haar!
Maar wat een leuke film, Lisa heeft echt de hele film heel lief zitten kijken. Kortom, voor de mensen met een peutertje met een beetje zitvlees echt een aanrader.
Jeps zie fb, schattig hahaquote:Op zondag 27 januari 2013 20:15 schreef Vlindur het volgende:
Vrienden van ons zijn ook met hun peuter naar de bios geweest. Hebben jullie kinderen ook een bioscoopdiploma gekregen?
En van die oude houten vouw hekjes?? Ik heb daar 2 van, waarvan ik er 1 sowieso niet gebruik.quote:Op zondag 27 januari 2013 23:06 schreef _Bar_ het volgende:
ik hoop het ook voor jullie Ticootje! hoe gaat het nu met Bram? en met Jou?
Hmmm we kunnen een babyhek overnemen alleen die is veel te breed, maar inkortbaar of zigzag baar.
de prijs is gunstig.
Goed over nadenken nu. Het is om dat speelplekje voor Roy af te bakeren, normaal zou p dat doen van hout, maar door drukte op zijn werk nog niet van gekomen.
Lastig nu want het hek is echt te breed (2.60) en wij hebben 1m60 nodig... dan houd je een meter over
ondertussen hebben we het erover en p wilt er toch echt zelf 1 maken (timmerman)quote:Op zondag 27 januari 2013 23:08 schreef Ticootje het volgende:
[..]
En van die oude houten vouw hekjes?? Ik heb daar 2 van, waarvan ik er 1 sowieso niet gebruik.
Ja echt heel stevig zijn ze niet.quote:Op zondag 27 januari 2013 23:09 schreef _Bar_ het volgende:
[..]
ondertussen hebben we het erover en p wilt er toch echt zelf 1 maken (timmerman)
Die vouwhekjes hebben we ook al overgehad maar ben bang dat Roy die er uitloopt ofzo.
ik had vorige week al bij de dokter gezeten.quote:Op zondag 27 januari 2013 20:06 schreef -Spring het volgende:
Dank! Mijn ha heeft het vaak over een 'hardnekkig virusje dat uitgeziekt moet worden.'
Daar ben ik het meestal wel mee eens, maar dit duurt wel érg lang. Dr lippen zijn zo droog dat ze spontaan gaan bloeden, aan de binnenkant zitten dikke blazen, ze eet nauwelijks, heeft diarree, koorts, overal snot en oor- buik- en hoofdpijn. En dat al bijna twee weken. Ik vermoed bijholte of -oorontsteking. Arm diengsje.
Sorry, het klopt niet helemaal wat ik schreef. Ze heeft niet al twee weken alle klachten. De diarree, hoesten, snot, oor- en hoofdpijn zijn pas iets van de laatste dagen. Voorheen leek het een gewoon griepje waar ze zelfs van opknapte. Ze is zelfs tussendoor twee dagen naar de opvang geweest. Volgens mij is er later een bijholteontsteking oid bovenop gekomen.quote:Op maandag 28 januari 2013 10:39 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
ik had vorige week al bij de dokter gezeten.Ze zijn nog zo klein. Beterschap voor haar.
quote:Op maandag 28 januari 2013 14:57 schreef Ticootje het volgende:
Ik heb zomaar een kind zonder hartafwijking. Dat zelfs de cardioloog verbaast is. Hoe goed is dat?
Hopen dat ze nu snel opknapt. Je hebt in elk geval niet voor de kat z'n kut gebeld.quote:Op maandag 28 januari 2013 18:24 schreef -Spring het volgende:
Virus en daar bovenop een bacteriele infectie. Oorontsteking. Antibiotica.
Ai, dubbelop dus, arm schaapquote:Op maandag 28 januari 2013 18:24 schreef -Spring het volgende:
Hopelijk knapt ze nu snel op.quote:Op maandag 28 januari 2013 18:24 schreef -Spring het volgende:
Je mag ook wel gewoon zeggen dat ik er standaard dullig uit ziequote:
Mahaha ik denk het nietquote:
Arm ding.quote:Op maandag 28 januari 2013 18:24 schreef -Spring het volgende:
quote:Op dinsdag 29 januari 2013 21:59 schreef Ticootje het volgende:
Klote virus! Leyla knapt op, Jen ziek van school. Ex man ligt ook ziek... Mag ik overslaan ja?
5 dagen is ook lang, nytar. Groot gelijk dat je naar de huisarts gaat.quote:Op woensdag 30 januari 2013 06:31 schreef nytar het volgende:
hier ook al 5 dagen een koortsige peuter. Vandaag toch maar naar de huisarts...dat hoesten klinkt steeds rotter
Nou, ik ben er wel klaar mee ja. Die meiden kunnen wel wat hebben. Maar met z'n 2 tegelijk, dat er elke minuut wel 1 jankt. En dan elkaar lopen te jennen. Ze lagen vroeg op bed dus. Morgen weer een dag ofzo.quote:
Ze scheelden laatst 4cm.quote:
Proest!quote:Op woensdag 30 januari 2013 20:01 schreef -Spring het volgende:
.
Gelukkig heeft mn schoonmoeder vandaag opgepast, die moet nog een hoop vakantiedagen opmaken, hoefde ze niet naar de opvang. (Nou gaat mn schoonmoeder daar sowieso niet zo vaak naartoe, maar soit).
Hier zijn ze ook gestopt met smeerkaas en smeerworst.quote:Op woensdag 30 januari 2013 21:15 schreef _NIKKI_ het volgende:
Oh dat is een goede tip Spring. Ik zal het daar eens in de groep gooien, ik zit in de OC, dus ik kan me sterk maken voor een aanpassing van de 'jamsoorten'. Eerst maar eens navragen wat er voor jam gegeten gaat worden.
Ik ben overigens wel heel blij dat er naar ons ( de oudercommissie) geluisterd wordt, half januari hebben we het punt ter sprake gebracht en nu kregen we al bericht dat ze het anders aan gaan pakken. Echt top!
Hmmm ik heb zowel met oudste als met peuter geen hele geweldige ervaring met de tips... Vaak klinken ze leuk hoor, maar in de praktijk zijn mijn kinderen gewoon niet zoals het cb denktquote:Op woensdag 30 januari 2013 21:38 schreef -Spring het volgende:
Is er geen CJG bij je in de buurt waar je je vraag neer kunt leggen?
E wordt dan juist extra jaloers / boos op L. ik snap ook best dat ze boos is omdat haar grote zus wel dingen mag en kan die zij ook zo graag zou willen. Maar dat moet ze dan leren zeggen of uiten in een 'boze tekening' of iets dergelijks in plaats van slaan/knijpen/bijtenquote:Op woensdag 30 januari 2013 21:50 schreef -Spring het volgende:
Of om júist alleen L aandacht te geven wanneer E haar pijn doet? Schijnt ook erg effectief te zijn.
Ze speelt bij de opvang wel eens met de oudere kinderen van de bso mee. Maar daar doet ze dat dus niet. Het is echt alleen bij haar grote zusquote:Op woensdag 30 januari 2013 21:50 schreef simmu het volgende:
wat spring zegt pas ik hier ook wel eens toe: als ze dan echt elkaar in de haren zitten en klieren en ik ben het echt beu, stuur ik ze allebei naar boven. alwaar ze dan lief samen met de barbies gaan spelen.....
stiemie, hoe is je sociaal netwerk? zijn er robuuste kindjes van haar leeftijd die je uit kan nodigen om te komen spelen voor haar? ravi had vandaag een vriendinnetje te spelen en dat was echt helemaal de bom! ook een jongste kindje (het jongere zusje van selene's vriendinnetje, paar weken jonger dan ravi is ze) , met 3 zussen boven haar, dus zat haar op de tandenselene droop nu en dan teleurgesteld af, omdat ravi en zij zo leuk aan het spelen waren (met ons winkeltje, om de beurt achter de kassa "ikke nu kassa!" en boodschapjes uitzoeken
)
Stickers doen haar niks. Er ligt hier een beloningskaart voor als haar luier 's nachts droog blijft, maar mevrouw zegt 's morgens doodleuk dat haar luier niet droog is omdat ze geen zin had om te gaan plassen zodra ze uit bed ging. "had toch een luier om"quote:Op woensdag 30 januari 2013 21:51 schreef Lamb29 het volgende:
Pff lastig Stiemie!
Is ze vatbaar voor beloning?
De hele ochtend / middag geen heftige driftbuien + uitgelegd wat dat inhoudt: Boos worden mag zolang er maar niet geslagen/gebeten enz wordt. = een sticker... en later een hele dag..
+ er dus een beloning aan vast wanneer ze bv 5 stickers heeft (en later 10/15 enz)
Bij 5 droge nachten mag ze een cadeautje uitzoeken. Ze mag na elke droge nacht een sneeuwpop inkleuren want de kaart is nog van voor de kerstdagen. en vanmiddag heeft ze dus 2 uur zonder luier geslapen zonder ongelukje...quote:Op woensdag 30 januari 2013 21:55 schreef Lamb29 het volgende:
En duidelijk maken wat wel mag als je boos bent... en daar ruimte voor geven..
Huilen mag... even goed stampvoeten...
Zakjes om in te knijpen.. die tekening idd... een deken om onder weg te kruipen...
En als er een cadeautje aan vast zit? Na 10 stickers een cadeautje bv? Doet dat ook niets?
Maar is dat niet iets wat je best een tijdje vol moet houden voordat het effect heeft? Ik kan me voorstellen dat ze de eerste vijf keer idd boos wordt en pas daarna langzaam het licht ziet.quote:Op woensdag 30 januari 2013 21:52 schreef Stiemie het volgende:
[..]
E wordt dan juist extra jaloers / boos op L. ik snap ook best dat ze boos is omdat haar grote zus wel dingen mag en kan die zij ook zo graag zou willen. Maar dat moet ze dan leren zeggen of uiten in een 'boze tekening' of iets dergelijks in plaats van slaan/knijpen/bijten
Dit speelt echt al een maand of 9 nu denk ik als ik terugdenk. Inmiddels hebben we al heel wat verschillende dingen een aantal weken getest.quote:Op woensdag 30 januari 2013 21:57 schreef -Spring het volgende:
[..]
Maar is dat niet iets wat je best een tijdje vol moet houden voordat het effect heeft? Ik kan me voorstellen dat ze de eerste vijf keer idd boos wordt en pas daarna langzaam het licht ziet.
Ach met oudste moetik 's nachts ook nog mee naar de wc... Die is bang dat ze van de trap valt als ze langs het trapgat looptquote:Op woensdag 30 januari 2013 22:00 schreef simmu het volgende:
ik ben met selene nog geeneens bezig met droge luier 's nachts![]()
eigenlijk is ze 's nachts al droog (zonder uitslapen is de luier altijd droog), maar ik wacht nu eventjes liever net een paar maandjes tot ze een eigen kamer heeft, want ik zie de bui van wekenlang 20 x per nacht eruit voor de wc al van een kilometer ver hanen /egoistisch
Zo hebben we het ook een aantal weken gedaan. Nadeel vind ik wel dat alle aandacht dan naar de boosdoener gaat in plaats van naar het slachtoffer en negatieve aandacht is ook aandacht..quote:Op woensdag 30 januari 2013 22:06 schreef pessie het volgende:
Stiemie, ik merk aan Nathan heel erg dat de communicatie openhouden heel belangrijk is. Dus bij het op de trap zetten ook dan al aangeven waarom hij daar neer gezet wordt. Ook hij maakte eraltijd een spel van, maar consequent terugzetten heeft nuvwel als effect dat hij merkt dat hij echt iets heeft gedaan wat niet door de beugel kan. Verder een max aanhouden van een paar minuten enbij het van de trapafhalen nogmaals benoemen wat er mis ging. En als laatste tip, haar haar excuses laten aanbieden, en alschet 5minuten later weer begint kubn je helaas opnieuw beginnen.
Oh, en je trap leeghouden.
En ik zou geen cadeautje aanbieden als ze een dag geen driftbui heeft gehad.
Ze wordt in september 4 en is wel erg wijs. Ze kan mij precies uitleggen waarom ze boos is. Mij slaat ze niet (lijkt me ook het verstandigstquote:Op woensdag 30 januari 2013 22:08 schreef octopussy het volgende:
Ik denk eerlijk gezegd dat het soort primaire reacties die E vertoont nog bij de leeftijd past en dat ze nog niet echt genoeg 'beheersing' heeft over haar emoties dat ze woede of verdriet kan afzwakken of omvormen in andere uitingsvormen (tekeningen oid). Dat is voor volwassenen al moeilijk genoeg en voor een peuter(puber) misschien nog niet haalbaar.
Wellicht heb je wat aan de time-out tips die hier staan:
http://www.parentsconnect.com/parenting-your-kids/parenting-kids/child-behavior/nanny-911/child-behavior-effective-time-outs.html
Misschien maar eens proberen of zeggen dat ze dan op de gang heel boos mag zijn.quote:Op woensdag 30 januari 2013 22:08 schreef Lamb29 het volgende:
Idd waarom niet.... juist een alternatief geven!
Maar het begrijpen staat nog niet gelijk aan het beheersen. Hannah is verbaal ook heel sterk (en weet ook erg goed wat wenselijke antwoorden zijn!) maar het is nog steeds een peuter en het is soms lastig om haar niet te overschatten.quote:Op woensdag 30 januari 2013 22:10 schreef Stiemie het volgende:
[..]
Ze wordt in september 4 en is wel erg wijs. Ze kan mij precies uitleggen waarom ze boos is. Mij slaat ze niet (lijkt me ook het verstandigst). En bij de opvang zegt ze ook precies wat ze wil "Hou op, niet doen, ik vind dit niet leuk"
Nou ja ze kan het bij anderen wel, alleen bij haar zus niet. Ik snap best dat ik geen heel verhaal van haar hoef te verwachten, maar gewoon zeggen dat ze boos is, is al oke. Dan kan ik nog ingrijpen.quote:Op woensdag 30 januari 2013 22:12 schreef octopussy het volgende:
[..]
Maar het begrijpen staat nog niet gelijk aan het beheersen. Hannah is verbaal ook heel sterk (en weet ook erg goed wat wenselijke antwoorden zijn!) maar het is nog steeds een peuter en het is soms lastig om haar niet te overschatten.
nee, niet standaard laten liggen dan, gewoon zo dat je het makkelijk kan pakken. en dan dus direct als je haar ziet ontsporen haar er aan zetten. ook gewoon met de mededeling: "nou, dit gaat zo even niet lekker. weet je wat: ga jij nu eventjes tekenen". en dan zet je haar daar, pak je alles. enzovoorts. denk dat je haar dan beter uit de boze bui trekt.quote:Op woensdag 30 januari 2013 22:06 schreef Stiemie het volgende:
vanmiddag heb ik haar met playmais aan tafel gezet zodat ze iets voor zichzelf had en dat vond ze erg leuk. toch is de stand van vandaag: 1x vol in het gezicht slaan, 2 bijten en 2 x knijpen...
Maar misschien moet ik toch de kleurtjes en papier op tafel laten liggen zodat ze de boosheid weg kan krassen.
Ik ga het eens proberen! Hopelijk werkt het want zo'n kleine gefrustreerde peuter is geen pretje. en dat terwijl ze ook zo ontzettend lief kan zijnquote:Op woensdag 30 januari 2013 22:16 schreef simmu het volgende:
[..]
nee, niet standaard laten liggen dan, gewoon zo dat je het makkelijk kan pakken. en dan dus direct als je haar ziet ontsporen haar er aan zetten. ook gewoon met de mededeling: "nou, dit gaat zo even niet lekker. weet je wat: ga jij nu eventjes tekenen". en dan zet je haar daar, pak je alles. enzovoorts. denk dat je haar dan beter uit de boze bui trekt.
Dat bedoelde ik ook met de primaire reactie. De stoppen gaan door, er is geen redelijkheid. En dat kan ze gewoon laten gebeuren bij jou want jij bent veilig.quote:Op woensdag 30 januari 2013 22:15 schreef Stiemie het volgende:
[..]
Nou ja ze kan het bij anderen wel, alleen bij haar zus niet. Ik snap best dat ik geen heel verhaal van haar hoef te verwachten, maar gewoon zeggen dat ze boos is, is al oke. Dan kan ik nog ingrijpen.
Maar bij mij doet ze het dus niet en ook niet bij kindjes die hier echt vaak komen. Alleen maar bij haar grote zus.quote:Op woensdag 30 januari 2013 22:23 schreef octopussy het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik ook met de primaire reactie. De stoppen gaan door, er is geen redelijkheid. En dat kan ze gewoon laten gebeuren bij jou want jij bent veilig.
Ik krijg ook altijd te horen wat een engeltje mijn kind is op het kdv en als ze bij een vriendinnetje speelt. Dat ze thuis haar kleine zusje omduwt (die hard op haar achterhoofd valt) en vervolgens boos op mij is omdat ik haar straf geef, dat zoeken ze er niet achter.
Ja maar dat zou wel kunnen verklaren waarom ze deze boosheid anders 'uit' dan gewone boosheid. Morgen maar eens met haar over hebben.quote:Op woensdag 30 januari 2013 22:29 schreef octopussy het volgende:
Jaloezie lijkt me heel aannemelijkNeemt niet weg dat het gedrag wat ze vertoont onacceptabel is.
Het zou me niets verbazen als je met E. al een heel eind komt door je gesprekstechniek aan te passen! Heb je How2Talk2Kids wel eens gelezen?quote:Op woensdag 30 januari 2013 22:31 schreef Stiemie het volgende:
Ja maar dat zou wel kunnen verklaren waarom ze deze boosheid anders 'uit' dan gewone boosheid. Morgen maar eens met haar over hebben.
quote:Op donderdag 31 januari 2013 10:41 schreef Claudia_x het volgende:
Hier net: ik heb met Ivan een paardenstal van Duplo gemaakt, Lena wil meespelen en maakt in haar onhandigheid de stal kapot, Ivan raakt ontroostbaar. Dus ik zeg tegen Ivan: ""Het is soms niet eenvoudig een zusje te hebben." Hij: "Mama, ik wil geen zusje meer." Ik: "Zullen we haar op Marktplaats te koop aanbieden? 'Zusje te koop. Ze is heel driftig en huilt veel. Ook pakt ze telkens Duplo af. Ze kan in Amsterdam afgehaald worden.'" Ivan lacht, verdriet over.
quote:Op donderdag 31 januari 2013 10:05 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het zou me niets verbazen als je met E. al een heel eind komt door je gesprekstechniek aan te passen! Heb je How2Talk2Kids wel eens gelezen?
Ook voor voorlijke kinderen blijft het lastig om te reflecteren over hun gedrag. Ik vraag me af hoe ver je komt door er heel expliciet een gesprek over te voeren. Het gevaar van projectie ligt ook altijd op de loer, dus dat je haar gevoelens toeschrijft die ze misschien helemaal niet heeft. Ik denk dat het jullie veel zou kunnen helpen door op momenten dat E. gefrustreerd dreigt te raken terug te vallen op technieken uit How2Talk2Kids. Het is eigenlijk ontzettend eenvoudig en komt voor een groot deel neer op het verwoorden van haar emoties ("E. is boos. E. wil ook naar boven. E. wil meespelen.") Op een of andere manier zijn we al gauw geneigd om oplossingen aan te dragen, maar dat is vaak helemaal niet nodig.
Nou ja, het zou me niets verbazen als je al heel ver komt door enerzijds begrip te tonen en anderzijds E. te leren hoe ze haar emoties kan kanaliseren. De nadruk ligt hier zo vaak op straf, maar straf is meer symptoombestrijding. (Ik verbaas me er ook over dat de supernanny een kind opdraagt om na een bepaalde tijd oprecht spijt te betuigen, alsof er sprake van oprechtheid kan zijn als het betuigen van spijt afgedwongen is.) En door de nadruk zo op straf te leggen, wordt denk ik bij E. ook het gevoel versterkt dat haar gevoelens niet erkend worden*. Het lijkt me bovendien extra frustrerend voor haar als ze daar bovenop nog straf krijgt.
Wat ik bij Lena probeer te doen, is om haar gevoel te erkennen. Dat hielp niet meteen, maar het wordt inmiddels beter. Ze ziet nu dat ik echt wel doorheb dat het rot voor haar is als Ivan bijvoorbeeld met zijn vriendinnetje boven wil spelen. Ik probeer haar ook voor te spiegelen hoe je met emoties om kunt gaan. Ook dat gaat langzaamaan beter. Ze weet nu dat ze "NIET LEUK!" kan zeggen als iets haar niet zint, bijvoorbeeld. Waar we ook veel aandacht aan besteden is spijt betuigen, alleen eis ik het niet. Ik laat haar wel zien wat de consequenties zijn van niet spijt betuigen, namelijk dat ik nog chagrijnig ben. Ze leert ook van Ivan hoe dat werkt, spijt betuigen, dat je soms eventjes tot jezelf moet komen en dan je het daarna kunt proberen goed te maken.
Overigens vind ik slaan et cetera nooit oké. Daar word ik heel boos over, en dat is dan de 'straf', zeg maar. Ik doe er niks extra's bij. Maar voor mij is dit niet de kern van een oplossing. Dat zit veel meer in de zaken die ik al genoemd heb. Ik probeer ook wel lastige situaties te voorkomen. Als Ivan bijvoorbeeld naar boven wil met zijn vriendinnetje, dan bied ik net daarvoor Lena iets aan waarvan ik weet dat ze het ontzettend leuk vindt (bijvoorbeeld samen een sapje maken).
Oh, wist je dat er een versie van How2Talk2Kids is voor broertjes en zusjes? Ik ken dat boek zelf niet, maar het klinkt me wel interessant in de oren.
* Haar boosheid kan voor jou onlogisch of buitenproportioneel lijken. Je hebt al de hele dag met haar doorgebracht, dus waarom ineens boos worden als grote zus thuiskomt en de aandacht gedeeld moet worden? Ze heeft toch al zoveel exclusieve aandacht gehad? Maar hey, dat is toch ook gewoon niet leuk! Heb je een leuke dag met je moeder, waarom kan dat niet ophouden? Het idee van peuters over redelijkheid is dat zij 90% krijgen en de ander 10% of zo.Natuurlijk moet ze leren accepteren dat ze de aandacht moet delen, maar dat doet er geen afbreuk aan dat het voor haar rot is.
Dat zou hier dus ook gebeuren Troel. dat ze dan bij de supermarktkassa vraagt wanneer we haar zus nou echt gaan verkopen ofzoquote:Op donderdag 31 januari 2013 11:02 schreef Troel het volgende:
Dat dus. Het is gewoon niet altijd duidelijk dat sommige dingen niet "echt" kunnen, ook al stel je het voor. Daar maak je het dan alleen maar moeilijker mee.
Dat Marktplaats verhaal is wel super, maar ik zie Ruben vervolgens naar mijn computer lopen om te wachten totdat ik daadwerkelijk Jochem te koop aan zou bieden zeg maar
ja, en andersom zou zuslief het zich hier ook vreselijk aangetrokken hebben waarschijnlijk, zo'n grapje over haar.quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:05 schreef Stiemie het volgende:
[..]
Dat zou hier dus ook gebeuren Troel. dat ze dan bij de supermarktkassa vraagt wanneer we haar zus nou echt gaan verkopen ofzo![]()
Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Het hangt ook af van de gezinscultuur, de leeftijd, het karakter van het kind. In dit geval krijgt Lena er niks van mee, maar het zou me niets verbazen als ze dat soort grapjes in de toekomst ook nog gewoon kunnen hebben. Er worden hier veel (flauwe) grappen gemaakt.quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:07 schreef trui het volgende:
[..]
ja, en andersom zou zuslief het zich hier ook vreselijk aangetrokken hebben waarschijnlijk, zo'n grapje over haar.
Ja, kan ik me voorstellen. Dat moet je op gevoel doen. Als Lena een jaar ouder was geweest, had ik het gedeelte over driftig zijn en veel huilen waarschijnlijk weggelaten maar er iets van gemaakt als: "Zusje te koop. Ze wil altijd met mijn Duplo spelen net als ik ermee speel. Ook drinkt ze alle melk op. Ophalen in Amsterdam."quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:12 schreef trui het volgende:
hier worden grappen ook niet geschuwd, hoor.maar sommige dingen zijn wel wat precair vind ik, om grappen over te maken.
Dan sta je met een gillende peuter onder je arm die boos is omdat ze toch mee naar huis moet terwijl ze toch bij de juf mocht slapen </ervaringsdeskundige>quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:11 schreef Brighteyes het volgende:
Ik maak vaak wel het grapje naar allebei toe als ze niet mee willen van de BSO, dat ze dan maar met juf 'eenvandetwee' mee moeten naar huis, gelukkig gaan ze altijd nog liever met mij mee, maar stel nou dat...![]()
Achos, eigenlijk is hij dus erg gevoelig en schuldbewust? Ik zie het bij Ivan ook wel een beetje. Het lijkt me ook nog best wel lastig om te begrijpen dat je spijt moet hebben van iets wat per ongeluk ging.quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:11 schreef Brighteyes het volgende:
Oscar kan 'sorry' zeggen dus helemaal niet. Niet als er iets per ongeluk gebeurd wat wel heel erg is. Dan slaat hij volledig dicht, moet vreselijk huilen en gaat dan met zijn armen over zijn gezicht op de grond liggen ofzo. Echt bijna zielig om te zien.
En ik vind dat sorry zeggen er eigenlijk wel bij hoort, ook voor de ander zeg maar, die is toch ook gekwetst of wat dan ook. Maar als ik daar op zo'n moment echt heel erg aan vast hou dan wordt Oscar's bui alleen maar erger.
Dat grapje maak ik ook niet meer, nee.quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:15 schreef Stiemie het volgende:
[..]
Dan sta je met een gillende peuter onder je arm die boos is omdat ze toch mee naar huis moet terwijl ze toch bij de juf mocht slapen </ervaringsdeskundige>
Dat. Tijdje geleden haalde ik L op van het kdv en wilde ze 'NIET MET MAMA MEE NAAR HUIIIIIS! BRUL'.quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:11 schreef Brighteyes het volgende:
Ik maak vaak wel het grapje naar allebei toe als ze niet mee willen van de BSO, dat ze dan maar met juf 'eenvandetwee' mee moeten naar huis, gelukkig gaan ze altijd nog liever met mij mee, maar stel nou dat...![]()
Oscar kan 'sorry' zeggen dus helemaal niet. Niet als er iets per ongeluk gebeurd wat wel heel erg is. Dan slaat hij volledig dicht, moet vreselijk huilen en gaat dan met zijn armen over zijn gezicht op de grond liggen ofzo. Echt bijna zielig om te zien.
En ik vind dat sorry zeggen er eigenlijk wel bij hoort, ook voor de ander zeg maar, die is toch ook gekwetst of wat dan ook. Maar als ik daar op zo'n moment echt heel erg aan vast hou dan wordt Oscar's bui alleen maar erger.
Haha! Dat dus!quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:15 schreef Stiemie het volgende:
[..]
Dan sta je met een gillende peuter onder je arm die boos is omdat ze toch mee naar huis moet terwijl ze toch bij de juf mocht slapen </ervaringsdeskundige>
Nee toch? Als jij toch per ongeluk bij iemand op zijn tenen staat zeg je toch ook sorry?quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:19 schreef Troel het volgende:
Misschien meer voor oudere kindjes hoor, maar spijt hebben om iets dat per ongeluk ging, is toch ook raar? Het kan je misschien spijten dat er iets kapot is gegaan, maar dan moet je dat benoemen.
Weet je, volgens mij voelt dat voor peuters heel vaak zo. Wij kunnen wel denken dat ze expres en bewust slaan bijvoorbeeld, maar vaak schrikken ze van hun eigen actie en de (onbedoelde) consequenties daarvan. Ze zijn nog zo impulsief. Daarom probeer ik er ook meer een gesprek over aan te gaan dan excuses te eisen of zo.quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:19 schreef Brighteyes het volgende:
Afgelopen zomer bijvoorbeeld duwde hij een vriendinnetje, die stond op het randje van een (5cm hoge traptrede) en die kukelt dus achterover. Dik drama natuurlijk (meisje is ook 3) en dan vind ik dat Oscar eigenlijk wel sorry moet zeggen omdat hij niet bedoelde dat zij zou vallen en pijn zou hebben, maar omdat dat duwtje dus veel erger uitpakte dan hij had verwacht slaat hij dus volledig dicht en is het echt diep verdriet met hele lange uithalen omdat hij er dan zo van schrikt...
Ivan is nu wel oud genoeg om "het was een grapje" tegen te zeggen. En daarna zoiets als: "Sorry, het was helemaal geen leuk grapje!"quote:
Ligt eraan bij wiequote:Op donderdag 31 januari 2013 11:19 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Nee toch? Als jij toch per ongeluk bij iemand op zijn tenen staat zeg je toch ook sorry?
L ook, hoor. Dít was alleen even het verkeerd moment. Voor ons allebei.quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ivan is nu wel oud genoeg om "het was een grapje" tegen te zeggen. En daarna zoiets als: "Sorry, het was helemaal geen leuk grapje!"
Het meesleuren van een driftig kind probeer ik hoe dan ook te voorkomen. Ik zal wel moeten, want we lopen daarna nog een half uur naar huis. Ik heb daardoor leren praten als Brugman. Het zal niet lang duren of Lena moet er ook aan geloven, lopen. Ik voorspel dat het een beproeving gaat worden.
wat een vreemde redenering. je kunt toch best spijt hebben van een foutje dat je maakt?quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:28 schreef Troel het volgende:
Ik zou sorry zeggen voor de last die iemand er van zou ervaren, niet voor het op de tenen staan zelf. Iets wat ik niet opzettelijk heb gedaan, daar kan ik gewoon geen sorry voor zeggen. Volgens mij kan je alleen spijt van iets hebben als het je intentie was bepaalde dingen te doen namelijk.
Ja, kan gebeuren. Lente is volgens mij over het algemeen ook wel een redelijk kind, of niet?quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:33 schreef -Spring het volgende:
[..]
L ook, hoor. Dít was alleen even het verkeerd moment. Voor ons allebei.
Ik geloof het wel. Ze heeft iig nooit 'echte', langdurige driftbuien. Maar ik heb weinig vergelijkingsmateriaal natuurlijk. Van de leidsters op het kdv krijg ik best wel eens te horen dat er een 'behoorlijke kop op zit.' Ze huilt wel snel en vrij veel, denk ik. Maar ook daarbij kan ik moeilijk inschatten wat 'normaal' is.quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja, kan gebeuren. Lente is volgens mij over het algemeen ook wel een redelijk kind, of niet?
Wespen doen wel wat. Bijen doen in principe nietsquote:Op donderdag 31 januari 2013 14:11 schreef simmu het volgende:
nja, ik probeer ook eerlijk te zijn. en helaas: vliegen doen echt niks! bijen wel. dus dat leggen we hem uit en we proberen hem het verschil te laten zien.
selene was laatst bezig over spoken en dat doet hem dan weer niks. hij kwam een keer uit bed met de mededeling "poken taan niet he mama". het kostte me eventjes om te ontcijferen wattie zei, maar toen was het helderhij spreekt alleen volzinnen. losse woorden doettie niet aan
uhuh! ze stonden naast sangdrax toen die gestoken werdquote:Op vrijdag 1 februari 2013 08:48 schreef Troel het volgende:
[..]
Wespen doen wel wat. Bijen doen in principe niets
Dat hoef je toch niet op je eigen ouderschap te betrekken? Wees blij met hoe het gaat, en als het op bepaalde punten niet zo lekker gaat, kun je hier tips inwinnen of zo. Daar is een forum juist zo handig voor.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 08:48 schreef leonieke het volgende:
Poppejans, ik ben zo blij van jouw post te zien.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het super dat jullie dit allemaal doen en ben er soms wel wat jaloers op, want hier is het toch allemaal een pak minder doordacht.
Het is hier door een aantal soms zo helemaal theoretisch doordacht hoe je gaat reageren/hebt gereageerd naar je kind toe.Ik vind het soms best interessant om te lezen,maar zit af en toequote:Op vrijdag 1 februari 2013 08:52 schreef -Spring het volgende:
Uitgestrekte opvoedtechnieken? Waar doelen jullie op?
Ik bedoelde het helemaal niet aanvallend hoor... het was eigenlijk een compliment dat ik jullie gaf, maar dat is niet zo goed overgekomen blijkbaarquote:Op vrijdag 1 februari 2013 09:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Geloof het of niet: ook mensen die graag lezen, hebben gevoel en houden rekening met context.
Dat is gewoon Thomasquote:Op vrijdag 1 februari 2013 09:08 schreef -Spring het volgende:
Ik heb werkelijk geen idee hoe vaak peuters huilen. Vriendin van mij heeft een kleuter inmiddels en die huilt eigenlijk nooit. Maar die is op dr vierde al gediagnostiseerd met asperger, mss heeft dat ermee te maken. L huilt vooral onnodig snel, in mijn ogen. Als ze dénkt dat ze dr trui niet over dr hoofd krijgt. Of omdat er een bobbeltje in dr sok zit terwijl ik nog niet eens de kans heb gehad om m fatsoenlijk aan te trekken. Of omdat er een broodkruimeltje in bed ligt of een druppeltje water op dr mouw valt. Of omdat dr stoel nog niet is aangeschoven of omdat je dr cracker kan de verkeerde kant besmeert. En ze wordt wóest als je dr niet meteen verstaat.
quote:Op vrijdag 1 februari 2013 09:18 schreef leonieke het volgende:
[..]
Dat is gewoon Thomas(maar hij wordt niet woest, hij blijft gewoon huilen). Maar die kusjes van mama en papa lossen het probleem wel altijd direct op.
Ik vind gewoon dat ik te weinig knuffels en kusjes krijg, maar dat ligt dan waarschijnlijk weer aan mij
Ik merk aan mezelf dat ik altijd eerst op mn gevoel reageer. Als dat niet werkt, is mijn natuurlijke tweede reactie om me in L te verplaatsen en mn begrip uit te spreken. Als dát niet lukt, ga ik me heel bewust bedenken welke technieken ik allemaal eens zou kunnen uittesten. Leuk om te zien hoe ze daarop reageert.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 09:14 schreef Poppejans het volgende:
[..]
Het is hier door een aantal soms zo helemaal theoretisch doordacht hoe je gaat reageren/hebt gereageerd naar je kind toe.Ik vind het soms best interessant om te lezen,maar zit af en toeomdat ik zelf geloof ik geheel praktijkgericht ben.
Ik reageer puur op mn gevoel eigenlijk,ik denk daar nooit diep over na.Tuurlijk heb ik vaak zat dat ik wou dat ik anders gereageerd had,maar dat lijkt me menselijk.
Maar juist naar S toe vind ik dat ik er wel heel erg naar moet streven om zo min mogelijk achteraf te wensen dat ik anders gereageerd had.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 09:14 schreef Poppejans het volgende:
[..]
Het is hier door een aantal soms zo helemaal theoretisch doordacht hoe je gaat reageren/hebt gereageerd naar je kind toe.Ik vind het soms best interessant om te lezen,maar zit af en toeomdat ik zelf geloof ik geheel praktijkgericht ben.
Ik reageer puur op mn gevoel eigenlijk,ik denk daar nooit diep over na.Tuurlijk heb ik vaak zat dat ik wou dat ik anders gereageerd had,maar dat lijkt me menselijk.
+1quote:Op vrijdag 1 februari 2013 09:14 schreef Poppejans het volgende:
[..]
Ik denk ook niet teveel na over dingen, maar toen Harry nog niet praatte en hij wilde wat duidelijk maken, dan zette ik hem even op de grond en zei: kun je het aanwijzen? Of wat bedoel je?quote:Op vrijdag 1 februari 2013 10:11 schreef _Bar_ het volgende:
[..]
+1
En dat vind ik dan ook weer lastig/moeilijk.
Het gaat er hier in grote lijnen zo anders aan toe.
Het is dat Roy hier nu al redelijk aan kan wijzen/gebaren wat hij wilt dat we sneller begrijpen wat hij bedoelt maar soms zitten we echt met onze handen in het haar, van wat bedoel je nou, wat wil je...
Zoals vanmorgen, we zitten samen te ontbijten, gaat Roy ineens wijzen richting de grond dus ik kijk ook naar de grond, maar ik zie niks liggen. ik vraag hem wat zie je Roy? en Roy blijft naar de grond wijzen en huilen.
Dus ik geef Roy nog eens stukje brood, Roy duwt het brood weg en blijft naar beneden wijzen, ik buig naar hem toe, kijk weer met hem mee, maar zie echt niks (buiten zijn stukje brood) Ik pak het stukje brood en leg het terug op tafel.
Roy word helemaal boos op me, gillen,huilen, en maar wijzen.
Maar echt niks gevonden...![]()
Ondertussen wilt Roy niet meer verder eten. Dus haal de tafel af, en haal Roy uit zijn stoel, Roy gaat gelijk door zijn knieen langs de tafel op, ligt er aan de achterkant van de tafel een puzzelstukje![]()
Hij pakt het, en klimt snel zijn stoel terug in en eet zijn boterham verder op.
Zo hebben wij hier ook nog steeds het drama wat luierverschonen heeft, Roy blijft gewoon niet even stil liggen, en gilt alles bij elkaar. gooit zijn onderlijf in de strijd (we moeten echt met 1 hand Roy tegenhouden en met de andere vliegensvlug zijn luier afdoen, billen schoonmaken, en schone luier terug aan doen)
Hebben al vanalles geprobeerd, speeltje geven,boekje,liedje zingen,voor de tv, boven in een schemerige kamer.
Ook aangeven Roy blijf nu eens liggen dan zijn we sneller klaar en kan jij weer spelen.
Op de Tjasker doet Roy dat ook, en hun doen het nu met zijn 2en omdat alleen niet meer gaat![]()
En hun hebben ook echt geen tips, ja proberen hem heel snel zindelijk te krijgen![]()
En dan doet het best "pijn"dat het hier vaak net even anders gaat en dat de "normale"dingen vaak niet toepasbaar zijn hier.
maar is dit nu niet iets waarbij je juist eerst hem kan helpen bij zijn gevoel. ik trooste dan altijd. Jeetje, je wilde een klein duwtje geven en nu ging het helemaal mis. Je bent erg geschrokken. en zo dan het gesprek een beetje vlot trekken. Al pratend kom je dan eigenlijk bij de spijt die ze voelen, en kan je ook leren dat dingen soms anders gaan dan je bedacht had, en dat het dan ook fijn is als je meeleeft met de ander. Excuses zijn er niet alleen als je iets expres doet. Mijn middelste is ook zo'n gevoeligerd.quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:19 schreef Brighteyes het volgende:
Spring, ik zie het zo voor me!
![]()
Over Oscar: Afgelopen zomer bijvoorbeeld duwde hij een vriendinnetje, die stond op het randje van een (5cm hoge traptrede) en die kukelt dus achterover. Dik drama natuurlijk (meisje is ook 3) en dan vind ik dat Oscar eigenlijk wel sorry moet zeggen omdat hij niet bedoelde dat zij zou vallen en pijn zou hebben, maar omdat dat duwtje dus veel erger uitpakte dan hij had verwacht slaat hij dus volledig dicht en is het echt diep verdriet met hele lange uithalen omdat hij er dan zo van schrikt...
quote:Op vrijdag 1 februari 2013 13:17 schreef debuurvrouw het volgende:
Maar ik kwam voor Stiemie.![]()
Mijn oma zei het al: een garnaal heeft ook een kop.(over mijn temperamentvolle derde, ze had het goed gezien, het is een uitdagende persoonlijkheid.
)
Wat doet L als jij even weg bent?kan het zijn dat die bijvoorbeeld iets zegt als: ik was lekker boven? of iets anders uitdagend? gewoon even om álle kanten te belichten. Mijn lieve schattige naieve oudste bleek bijvoorbeeld best eens olie op het vuur te gooien.
Zou het helpen als E. eens boven mag kijken wat de dames doen? Zou je iets kunnen bedenken wat E. wel mag, en L niet? dat haalde hier de angel er behoorlijk uit. dus bijvoorbeeld een bak met spulletjes die er echt alleen zijn wanneer L een vriendinnetje heeft, en waar héél nadrukkelijk níet doorL aangezeten mag worden. nooit. En dat dit alleen is voor peuterzusjes. En dat het dus heel bijzonder is dat je peuter bent, want dan mag je dát. dus het fijne, bijzondere en uitzonderlijke benadrukken van peuter zijn.
Karin tot nu toe is er pas 1x een kindje bij E komen spelen. Ze zit nu nog op het kinderdagverblijf en er zijn veel jongere kindjes. Het vriendinnetje dat ze had is inmiddels 4 geworden en naar school. En ja als echte kleuter wil je natuurlijk liever met je klasgenootjes spelen dan met een peuterquote:Op vrijdag 1 februari 2013 13:38 schreef XXXKarinXXX het volgende:
En stiemie, als e dan ook eens iemand mee mag nemen, en dan l niet?
Dat blije, geconcentreerde en verwachtingsvolle gezichtje!quote:Op vrijdag 1 februari 2013 13:52 schreef kaatjejannie het volgende:
Sofie en N zijn naar de bioscoop. Naar de nijntje film. Ik ben zo benieuwd hoe ze het vindt.
[ afbeelding ]
Lieve foto!quote:Op vrijdag 1 februari 2013 14:05 schreef Meimeltje het volgende:
Leuk KJ! Zal ze vast leuk vinden
Dyon wilde er ook graag naartoe, maar broer wilde niet naar Nijntje... Misschien dat ik het weekend met hm kan gaan.
Edit: Dyon vroeg wie dat meisje met kreukeltjes in het haar was
We hebben hier al een paar dagen een logee, Bobbi de logeerbeer van het kdv.
[ afbeelding ]
Mijn kleinste gaat ook als t goed isquote:Op vrijdag 1 februari 2013 16:05 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat blije, geconcentreerde en verwachtingsvolle gezichtje!
Ik denk dat wij ook gaan met de kinderen. Ik weet alleen niet goed of Lena er al klaar voor is.
N vertelde dat hier het licht gewoon aan was in de zaal en het geluid ook echt zachter. Het was nu niet druk, en Sofie kon gewoon rondlopen en dansen op de muziek. Ik gok zo dat het in het weekend drukker is.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 16:05 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat blije, geconcentreerde en verwachtingsvolle gezichtje!
Ik denk dat wij ook gaan met de kinderen. Ik weet alleen niet goed of Lena er al klaar voor is.
Als we met z'n vieren gaan, kan ik natuurlijk ook even met Lena uit de zaal lopen. Hoelang duurt de film?quote:Op vrijdag 1 februari 2013 16:10 schreef kaatjejannie het volgende:
[..]
N vertelde dat hier het licht gewoon aan was in de zaal en het geluid ook echt zachter. Het was nu niet druk, en Sofie kon gewoon rondlopen en dansen op de muziek. Ik gok zo dat het in het weekend drukker is.
Of de zak van Sinterklaas.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 13:06 schreef debuurvrouw het volgende:
en ik zou nóóit grappen maken over verkopen, weggeven of ergens anders slapen.
idd, ook niet de zak van Sinterklaas. En waarschijnlijk is het voor mij niet zo absurd geweest in mijn jeugd.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 16:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Of de zak van Sinterklaas.
Ik heb er werkelijk nooit problemen mee gehad, en m'n broertje ook niet. Als het duidelijk absurd en dus een grap is, dan maak ik me geen zorgen over mogelijke trauma's.
Hoe komt dat dan? Raakte het aan een angst die je op een of andere manier al had?quote:Op vrijdag 1 februari 2013 16:20 schreef mignonne het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik vroeger wel moeite had met zulke grapjes. Nooit direct laten merken maar ik heb me er soms echt ellendig door gevoeld. Ondanks dat het duidelijk een grapje was. Dat zegt wellicht wat over mij, kan best, maar ik ben er zelf ook niet zo van.
Mij ook.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 16:21 schreef debuurvrouw het volgende:
Er is mij zéér veel aangelegen mijn kinderen zich welkom en gewenst te voelen.
Nee die angst kreeg ik er juist van. Net als wat buuf al zegt, het gevoel niet of minder gewenst te zijn.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 16:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hoe komt dat dan? Raakte het aan een angst die je op een of andere manier al had?
nou ja, ik denk dat men moet uitkijken met dit soort grapjes. Serieus. Ook al is het voor jou absurd en echt een grap. Je geeft de een er veel macht mee (hij had immers ja kunnen zeggen. En dan?) en de ander het gevoel dat haar ongewenst gedrag reden is om weggegeven te worden.quote:
Ik vind het bieden van een omgeving waarin de kinderen zich veilig en gehoord voelen ontzettend belangrijk, dus ik zal er altijd alert op zijn. Dat lijkt me de taak van elke ouder, kijken of de zak van sinterklaas (best ongelooflijk dat die anekdote zo populair is), grapjes over verliefdheden, 's nachts niet meteen komen troosten bij gehuil en het negeren van een driftbui niet leiden tot gevoelens van eenzaamheid en afwijzing.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 16:28 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
nou ja, ik denk dat men moet uitkijken met dit soort grapjes. Serieus. Ook al is het voor jou absurd en echt een grap. Je geeft de een er veel macht mee (hij had immers ja kunnen zeggen. En dan?) en de ander het gevoel dat haar ongewenst gedrag reden is om weggegeven te worden.
Het voelt toch niet onvoorwaardelijk ofzo. Ook al hoorde ze het niet.
opmerkingen kunnen veel kwestender overkomen dan je soms verwacht.
En eens een briefje meegeven aan het jongetje?quote:Op vrijdag 1 februari 2013 15:06 schreef Meimeltje het volgende:
Dat met ook een vriendje/ vriendinnet willen spelen is wel heel herkenbaar!
Ik heb tegen Dyon gezegd dat hij ook mag vragen aan zijn vriendje op het kdv of hij een keer af wil spreken. Ben benieuwd of hij het dan aan zijn mama gaat vragenHet is inderdaad wel lastig om wat af te spreken, ik zie die moeder bijvoorbeeld nooit.
Hier blijft het echter bij een paar seconden zielig zeggen dat hij ook met zijn vriendje wil afspreken, daarna is hij alweer met iets anders bezig. Dyon geniet ervan als de oudste iemand te spelen heeft. Meestal mag hij wel mee doen (de meiden vinden het meestal leuk) en als dat niet zo is dan is hij wel even sip, maar kan ik hem wel afleiden door bijv. samen iets te doen.
Ik denk dat het ook afhankelijk is van het kind en de gezinstructuur. In het ene gezin kunnen zulke grapjes prima, maar in het andere niet. En niet alle kinderen zullen er gevoelig voor zijn, hoewel ik wel denk dat je als ze ouder worden, er voorzichtiger mee moet zijn.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 17:57 schreef miss_sly het volgende:
Ooh, dat vind ik wel heel erg, Spring!
Ik zou zelf zulke grapjes niet maken, omdat ik er zelf altijd heel gevoelig voor ben geweest. Ik denk dat dat komt omdat mijn zusje pas werd geboren toen ik 5,5 was, en ik al niet begreep waarom ze haar nou zo nodig moesten hebben en was ik dan niet genoeg? Dus dat gevoel misschien wel te veel of niet goed genoeg te zijn, herken ik wel.
Ik ook. "Tja, als je niet mee naar huis wilt, zul je hier moeten blijven slapen. Wil je dat?"quote:Op vrijdag 1 februari 2013 20:00 schreef Meimeltje het volgende:
Ik stel het eigenlijk meestal met een vraag. Ga je in je pyjama naar de kindjes?
Hier gelukkig ook nooit echt driftbuien. Boos kan hij wel zijn, dat zie je dan wel aan zijn gezicht
Ja we kunnen vast wel iets proberen hoor, maar ik vind het zelf niet zo nodig om moeite te doen eigenlijk. Als ze eenmaal op school zitten spreken ze wekelijks met vriendjes af. Nu zou het een eenmalig iets zijn.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 16:36 schreef pessie het volgende:
[..]
En eens een briefje meegeven aan het jongetje?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |