Ja, kan ik me voorstellen. Dat moet je op gevoel doen. Als Lena een jaar ouder was geweest, had ik het gedeelte over driftig zijn en veel huilen waarschijnlijk weggelaten maar er iets van gemaakt als: "Zusje te koop. Ze wil altijd met mijn Duplo spelen net als ik ermee speel. Ook drinkt ze alle melk op. Ophalen in Amsterdam."quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:12 schreef trui het volgende:
hier worden grappen ook niet geschuwd, hoor.maar sommige dingen zijn wel wat precair vind ik, om grappen over te maken.
Dan sta je met een gillende peuter onder je arm die boos is omdat ze toch mee naar huis moet terwijl ze toch bij de juf mocht slapen </ervaringsdeskundige>quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:11 schreef Brighteyes het volgende:
Ik maak vaak wel het grapje naar allebei toe als ze niet mee willen van de BSO, dat ze dan maar met juf 'eenvandetwee' mee moeten naar huis, gelukkig gaan ze altijd nog liever met mij mee, maar stel nou dat...![]()
Achos, eigenlijk is hij dus erg gevoelig en schuldbewust? Ik zie het bij Ivan ook wel een beetje. Het lijkt me ook nog best wel lastig om te begrijpen dat je spijt moet hebben van iets wat per ongeluk ging.quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:11 schreef Brighteyes het volgende:
Oscar kan 'sorry' zeggen dus helemaal niet. Niet als er iets per ongeluk gebeurd wat wel heel erg is. Dan slaat hij volledig dicht, moet vreselijk huilen en gaat dan met zijn armen over zijn gezicht op de grond liggen ofzo. Echt bijna zielig om te zien.
En ik vind dat sorry zeggen er eigenlijk wel bij hoort, ook voor de ander zeg maar, die is toch ook gekwetst of wat dan ook. Maar als ik daar op zo'n moment echt heel erg aan vast hou dan wordt Oscar's bui alleen maar erger.
Dat grapje maak ik ook niet meer, nee.quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:15 schreef Stiemie het volgende:
[..]
Dan sta je met een gillende peuter onder je arm die boos is omdat ze toch mee naar huis moet terwijl ze toch bij de juf mocht slapen </ervaringsdeskundige>
Dat. Tijdje geleden haalde ik L op van het kdv en wilde ze 'NIET MET MAMA MEE NAAR HUIIIIIS! BRUL'.quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:11 schreef Brighteyes het volgende:
Ik maak vaak wel het grapje naar allebei toe als ze niet mee willen van de BSO, dat ze dan maar met juf 'eenvandetwee' mee moeten naar huis, gelukkig gaan ze altijd nog liever met mij mee, maar stel nou dat...![]()
Oscar kan 'sorry' zeggen dus helemaal niet. Niet als er iets per ongeluk gebeurd wat wel heel erg is. Dan slaat hij volledig dicht, moet vreselijk huilen en gaat dan met zijn armen over zijn gezicht op de grond liggen ofzo. Echt bijna zielig om te zien.
En ik vind dat sorry zeggen er eigenlijk wel bij hoort, ook voor de ander zeg maar, die is toch ook gekwetst of wat dan ook. Maar als ik daar op zo'n moment echt heel erg aan vast hou dan wordt Oscar's bui alleen maar erger.
Haha! Dat dus!quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:15 schreef Stiemie het volgende:
[..]
Dan sta je met een gillende peuter onder je arm die boos is omdat ze toch mee naar huis moet terwijl ze toch bij de juf mocht slapen </ervaringsdeskundige>
Nee toch? Als jij toch per ongeluk bij iemand op zijn tenen staat zeg je toch ook sorry?quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:19 schreef Troel het volgende:
Misschien meer voor oudere kindjes hoor, maar spijt hebben om iets dat per ongeluk ging, is toch ook raar? Het kan je misschien spijten dat er iets kapot is gegaan, maar dan moet je dat benoemen.
Weet je, volgens mij voelt dat voor peuters heel vaak zo. Wij kunnen wel denken dat ze expres en bewust slaan bijvoorbeeld, maar vaak schrikken ze van hun eigen actie en de (onbedoelde) consequenties daarvan. Ze zijn nog zo impulsief. Daarom probeer ik er ook meer een gesprek over aan te gaan dan excuses te eisen of zo.quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:19 schreef Brighteyes het volgende:
Afgelopen zomer bijvoorbeeld duwde hij een vriendinnetje, die stond op het randje van een (5cm hoge traptrede) en die kukelt dus achterover. Dik drama natuurlijk (meisje is ook 3) en dan vind ik dat Oscar eigenlijk wel sorry moet zeggen omdat hij niet bedoelde dat zij zou vallen en pijn zou hebben, maar omdat dat duwtje dus veel erger uitpakte dan hij had verwacht slaat hij dus volledig dicht en is het echt diep verdriet met hele lange uithalen omdat hij er dan zo van schrikt...
Ivan is nu wel oud genoeg om "het was een grapje" tegen te zeggen. En daarna zoiets als: "Sorry, het was helemaal geen leuk grapje!"quote:
Ligt eraan bij wiequote:Op donderdag 31 januari 2013 11:19 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Nee toch? Als jij toch per ongeluk bij iemand op zijn tenen staat zeg je toch ook sorry?
L ook, hoor. Dít was alleen even het verkeerd moment. Voor ons allebei.quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ivan is nu wel oud genoeg om "het was een grapje" tegen te zeggen. En daarna zoiets als: "Sorry, het was helemaal geen leuk grapje!"
Het meesleuren van een driftig kind probeer ik hoe dan ook te voorkomen. Ik zal wel moeten, want we lopen daarna nog een half uur naar huis. Ik heb daardoor leren praten als Brugman. Het zal niet lang duren of Lena moet er ook aan geloven, lopen. Ik voorspel dat het een beproeving gaat worden.
wat een vreemde redenering. je kunt toch best spijt hebben van een foutje dat je maakt?quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:28 schreef Troel het volgende:
Ik zou sorry zeggen voor de last die iemand er van zou ervaren, niet voor het op de tenen staan zelf. Iets wat ik niet opzettelijk heb gedaan, daar kan ik gewoon geen sorry voor zeggen. Volgens mij kan je alleen spijt van iets hebben als het je intentie was bepaalde dingen te doen namelijk.
Ja, kan gebeuren. Lente is volgens mij over het algemeen ook wel een redelijk kind, of niet?quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:33 schreef -Spring het volgende:
[..]
L ook, hoor. Dít was alleen even het verkeerd moment. Voor ons allebei.
Ik geloof het wel. Ze heeft iig nooit 'echte', langdurige driftbuien. Maar ik heb weinig vergelijkingsmateriaal natuurlijk. Van de leidsters op het kdv krijg ik best wel eens te horen dat er een 'behoorlijke kop op zit.' Ze huilt wel snel en vrij veel, denk ik. Maar ook daarbij kan ik moeilijk inschatten wat 'normaal' is.quote:Op donderdag 31 januari 2013 11:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja, kan gebeuren. Lente is volgens mij over het algemeen ook wel een redelijk kind, of niet?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |