abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218794135
Mijn jongste is enorm makkelijk en open in het contact, babbelt met wildvreemden en praat ook spontaan met bijvoorbeeld de juffen/meesters van gym- of muziekles. Mijn oudste had dat allemaal helemaal niet, die had (en heeft :+ ) de schurft aan onbekenden. Inderdaad vaak gedoe bij het brengen bij het KDV, tot ik hem gewoon veel vroeger gaan brengen. Dan kwam de groep bij hem in plaats van er midden in en ging het duidelijk beter. Zolang een kind wel "opwarmt" in een bekende omgeving, zou ik me om de schoolsoort niet zo druk maken. Een klas wordt vaak vanzelf vertrouwd als ze er langer in zijn. Het nadeel van vormen als Jenaplan en Montessori is dat de de verticale groepen ervoor zorgen dat de stamklas elk jaar wisselt. Het voordeel dan weer is dat de leerkracht meerdere jaren blijft. Ik zou vooral de sfeer op school willen proeven en kijken hoe er met pestgedrag wordt omgegaan.

En verder zou ik het vooral loslaten en je peuter steunen in de sociale situaties. Ik weet nu dat het feit dat andere kinderen meer open zijn niets met mijn opvoedkunsten te maken hebben maar dat het temperament is. Ik sprak met mijn oudste af wat ik van hem verwachtte in sociale situaties (bijvoorbeeld dat we bij bezoek mensen begroeten met oogcontact en "hallo", kussen en knuffels moeten nooit, en in een groep is even zwaaien ook voldoende) en verder mocht hij altijd zoveel bij mij steun zoeken als hij wilde. Hij zit inmiddels op de middelbare school en is een leuk en sociaal kind met fijne vrienden. Daarin is hij nog steeds selectief en hij loopt echt niet met iedereen weg, maar dat waardeer ik ook wel in hem.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  woensdag 17 september 2025 @ 14:25:47 #202
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_218794340
ALS het wel/niet open zijn al te maken heeft met opvoedskills, is het volgens mij vooral dat je kind wel steun bieden en aanwezig blijven bij moeilijke momenten, meer zelfvertrouwen geeft en het idee dat je altijd hulp mag zoeken als het nodig is.
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_218794426
Thanks. Misschien als toevoeging. Het is ook echt vervelend als mensen direct zeggen; och kijk ze is heel verlegen. Dat werkt echt negatief en het woord zelf heeft ook geen positieve lading. Nu weet ze gelukkig nog niet goed wat verlegen betekent.

Je trekt de aandacht van jezelf naar een kind die het al moeilijk heeft.
BlaBlaBla
  woensdag 17 september 2025 @ 14:40:56 #204
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_218794435
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 14:38 schreef Soldier2000 het volgende:
Thanks. Misschien als toevoeging. Het is ook echt vervelend als mensen direct zeggen; och kijk ze is heel verlegen. Dat werkt echt negatief en het woord zelf heeft ook geen positieve lading. Nu weet ze gelukkig nog niet goed wat verlegen betekent.

Klopt, laten we met zijn allen focussen op dat kind wat het al lastig vindt in een groep mensen :'). Heel sneu is dat voor die kleintjes!
pi_218794493
quote:
17s.gif Op woensdag 17 september 2025 14:40 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Klopt, laten we met zijn allen focussen op dat kind wat het al lastig vindt in een groep mensen :'). Heel sneu is dat voor die kleintjes!
Ja precies. Ik vraag me ook ooit af hoe ik hier heel tactisch op kan reageren. Ik heb geen zin in een discussie en ik wil dan ook niet aanvallend overkomen. Aangeven dat ieder kind speciaal/anders is, komt ook weer cliché achtig over. Negeren kan ook maar ik merk dat familieleden dat er ook wel eens kunnen uitflappen, en die zie je toch vaker.
BlaBlaBla
  woensdag 17 september 2025 @ 14:51:57 #206
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_218794502
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 14:50 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]
Ja precies. Ik vraag me ook ooit af hoe ik hier heel tactisch op kan reageren. Ik heb geen zin in een discussie en ik wil dan ook niet aanvallend overkomen. Aangeven dat ieder kind speciaal/anders is, komt ook weer cliché achtig over. Negeren kan ook maar ik merk dat familieleden dat er ook wel eens kunnen uitflappen, en die zie je toch vaker.
Ik zou het op een ander moment, zonder aanwezigheid van het kind, uitleggen dat het focussen op de verlegenheid alleen maar versterkt en wellicht de vraag terugleggen: hoe fijn vinden zij het als een onzekerheid of ongemakkelijkheid zo vergroot wordt?
pi_218795558
Onze bijna 4-jarige heeft ook tijd nodig om te landen. En als ze zich niet veilig/zeker genoeg voelt in een situatie kan ze het ook een hele dag volhouden om niet te praten. Bij bijvoorbeeld nieuwe medewerkers op het kdv geef ik dan ook altijd aan dat ze er geen nadruk op moeten leggen en dat L vanzelf gaat praten wanneer ze zich veilig voelt. Hoe lang ze hier voor nodig heeft verschilt per persoon. Er zijn medewerkers waar ze binnen een uur tegen kletst, er is ook een medewerker waar ze na bijna 4 jaar nog geen woord zegt.
pi_218796575
quote:

Dat inderdaad. Mijn oudste heeft echt een flinke periode gehad dat hij dan gewoon weigerde te praten uit verlegenheid, gaf dan antwoord via ons (in je oor fluisteren) of praatte heel erg zacht. Vinden mensen ook heel vaak wat van, maar vanuit logopedie echt ook tips gekregen om vooral niet te forceren. Inmiddels zijn we alweer 2 jaar verder en kletst hij volop op school ^O^
Geef vooral veiligheid en geborgenheid voor ze om te landen en laat ze zichzelf asjeblieft even verstoppen als ze er geen behoefte aan hebben. Is helemaal ok.
pi_218796645
En het is voor m'n oudste ook wel makkelijker geworden sinds zijn zusje gewoon gelijk overal de aandacht opeist. Dat is een soort glitterende unicorn elsa explosie met volume en geklets.
pi_218796714
quote:
10s.gif Op woensdag 17 september 2025 19:11 schreef douche-eendje het volgende:
En het is voor m'n oudste ook wel makkelijker geworden sinds zijn zusje gewoon gelijk overal de aandacht opeist. Dat is een soort glitterende unicorn elsa explosie met volume en geklets.
Ik moest hard lachen om de beschrijving van je jongste _O-

Onze oudste, 7 jaar, praat dus overal en tegen iedereen. Die heeft wel ook de neiging om dan voor haar zusje te praten. Of ze zegt tegen mensen; “L voelt zich bij jou niet fijn daarom zegt ze niks”. Daar heeft ze natuurlijk gelijk in maar het levert soms wel een pijnlijke stilte op…
pi_218797571
quote:

Dat iemand benoemt dat ze verlegen is hoeft niet meer te zijn dan een observatie. Er is niets mis met even de kat uit de boom kijken. Je hangt nu zelf een negatieve lading aan het woord. Probeer eens de positieve kanten te zoeken en heb het daar met haar over zodat ze leert dat er niets mis is met verlegen zijn.

Mijn eigen kinderen hebben daar niet veel last van. Ikzelf veel meer, vooral op nieuwe plekken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Elleska op 17-09-2025 20:40:19 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')