abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218876894
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 15:45 schreef Piles het volgende:

[..]
Is / was hier ook :Y Merkten we vooral op vakantie, omdat daar de structuur weg was.
Bij R. lijkt het te helpen om dingen tijdig aan te kondigen ('vandaag is het vrijdag en ga je naar de opvang, dus we gaan zo tanden poetsen en aankleden, en dan weg').
Op vakantie zetten 'm nog wel eens onaangekondigd in de auto om iets leuks te gaan doen, maar dat is dan te abrupt blijkbaar.
Hier exact hetzelfde. Vakantie was helemaal een drama. Terwijl we daar toch ook dezelfde structuur er op na probeerden te houden. Aankondigen doen we ook al wel. Dat pakt ie soms goed op maar soms is hij totaal onbereikbaar.
pi_218879443
Heb je al eens gekeken naar dagritmekaarten? Dat kan net wat houvast geven op die overgangsmomenten.
pi_218879622
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 september 2025 15:40 schreef alpeko het volgende:

[..]
Hij kan ook al zo boos doen als ie wakker is en je hem uit bed wilt halen. Ook in de middag. Alle momenten van verandering eigenlijk. Van bed naar aankleden. Van spelen naar tafel. Van spelen naar boven. Van de douche naar aankleden. Vaak helpt regie wel. Dus zelf de douche uitzetten bijv. Zelf zijn stoel in (eerste stap dan, zonder hulp gaat dat nog niet). Het is aan tafel wel echt zoeken want daar heeft ie de regie zelf maar ja als we weinig ingrijpen dan zit ie dus vooral te klooien. En zit er na 30 min nog nauwelijks iets van eten in.
[..]
Tafel dekken doet hij al. Vindt ie leuk. Speeltje laten we vaak wel toe. Hij gaat nl vaak zelf iets pakken als we hem aan tafel willen hebben. Of een knuffel mee. Soms werkt dat wel. Soms geeft het extra afleiding en weer reden voor een conflict.

De conflicten snap ik. Maar zijn reactie daarbij is zo heftig. Hij reageert zo fel op alleen een blik of een goed bedoeld woord.
Heeft ie dit al lang? Of zou het gewoon even een korte fase kunnen zijn? Krijgt hij daarnaast ook tijd om dingetjes af te maken?

Ik merk namelijk dat onze peuter dingen altijd af wil maken/ronden (en vooral ook zelf opruimen / het eindigen). Dus als het spelen bijvoorbeeld moet stoppen, doen wij; op tijd aankondigen, maar daarnaast ook aangeven dat iets nog één (of twee) keer mag (grens). En altijd nog even een “heb je dat begrepen?” of “goed?” erachteraan zodat ik weet dat ie het heeft gehoord en begrepen (en dat moet ik soms drie keer vragen, maar zonder die bevestiging van hem werkt het vaak weer niet). Dit helpt hier heel erg met álles, zelfs met eten. Toch nog een extra stukje regie voor hem denk ik.

Aankleden blijft in de ochtend bij ons helaas wel ook een beetje een strijd, omdat ervoor niks te eindigen valt en hij er niks zelf aan kan doen. Dus meneer wil per se zijn pyjama de hele dag aan. Maar helaas, daar houdt zijn regie op :P.
pi_218881313
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 september 2025 21:41 schreef Anne het volgende:

[..]
Heeft ie dit al lang? Of zou het gewoon even een korte fase kunnen zijn? Krijgt hij daarnaast ook tijd om dingetjes af te maken?

Ik merk namelijk dat onze peuter dingen altijd af wil maken/ronden (en vooral ook zelf opruimen / het eindigen). Dus als het spelen bijvoorbeeld moet stoppen, doen wij; op tijd aankondigen, maar daarnaast ook aangeven dat iets nog één (of twee) keer mag (grens). En altijd nog even een “heb je dat begrepen?” of “goed?” erachteraan zodat ik weet dat ie het heeft gehoord en begrepen (en dat moet ik soms drie keer vragen, maar zonder die bevestiging van hem werkt het vaak weer niet). Dit helpt hier heel erg met álles, zelfs met eten. Toch nog een extra stukje regie voor hem denk ik.

Aankleden blijft in de ochtend bij ons helaas wel ook een beetje een strijd, omdat ervoor niks te eindigen valt en hij er niks zelf aan kan doen. Dus meneer wil per se zijn pyjama de hele dag aan. Maar helaas, daar houdt zijn regie op :P.
Eigenlijk heeft hij dit al maanden. Vaker meerdere dagen achtereen in heftige vorm. Slaan is vrijwel dagelijks. Vooral bij mijn vriendin. Hij krijgt genoeg ruimte om van A naar B te gaan iig.

We hebben de tafelschikking aangepast vanmorgen. Hij heeft meer ruimte gekregen. Wij zelf ook. Dat ging nu goed. Maar mss ook omdat de bom daarvoor al was gebarsten. Alsof het er uit moet.
Aankleden was een ware hel. Onuitstaanbaar. En iedereen buiten ons gezin vindt het een lief en vrolijk kind :'( Op de opvang speelt dit ook allemaal niet. We troosten ons maar met de gedachte dat hij zich thuis heeeeeeel veilig voelt.

[ Bericht 2% gewijzigd door alpeko op 27-09-2025 08:50:07 ]
  zaterdag 27 september 2025 @ 09:35:44 #230
319308 Tink89
To live is to dance
pi_218881829
Ik zou dagritmekaarten aanraden. Wij hebben gewoon een gelamineerd a4tje hangen met daarop voor elke week de vaste indeling in pictogrammen. Voor mijn kids inmiddels ook met wanneer er gegymd enzo wordt, maar toen ze kleiner waren met een wekker, wc, kleren, ontbijt en dan afhankelijk van de rest van de dag de overige dingen. En op de slaapkamer een losse voor 's ochtends en een losse voor 's avonds.

Moet hij trouwens eerst aankleden of mag hij eerst eten? Dat maakt hier de overhang minder heftig en de honger minder intens. Dus in het weekend mogen ze hier eerst eten en dan pas aankleden.

En over regie: hij kan vast al iets zelf qua aankleden? Al is het maar z'n armen door z'n mouwen doen, z'n pyjamabroek naar beneden, zoiets? Of zelf laten kiezen uit twee outfits?
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')