quote:
Op vrijdag 26 september 2025 15:40 schreef alpeko het volgende:[..]
Hij kan ook al zo boos doen als ie wakker is en je hem uit bed wilt halen. Ook in de middag. Alle momenten van verandering eigenlijk. Van bed naar aankleden. Van spelen naar tafel. Van spelen naar boven. Van de douche naar aankleden. Vaak helpt regie wel. Dus zelf de douche uitzetten bijv. Zelf zijn stoel in (eerste stap dan, zonder hulp gaat dat nog niet). Het is aan tafel wel echt zoeken want daar heeft ie de regie zelf maar ja als we weinig ingrijpen dan zit ie dus vooral te klooien. En zit er na 30 min nog nauwelijks iets van eten in.
[..]
Tafel dekken doet hij al. Vindt ie leuk. Speeltje laten we vaak wel toe. Hij gaat nl vaak zelf iets pakken als we hem aan tafel willen hebben. Of een knuffel mee. Soms werkt dat wel. Soms geeft het extra afleiding en weer reden voor een conflict.
De conflicten snap ik. Maar zijn reactie daarbij is zo heftig. Hij reageert zo fel op alleen een blik of een goed bedoeld woord.
Heeft ie dit al lang? Of zou het gewoon even een korte fase kunnen zijn? Krijgt hij daarnaast ook tijd om dingetjes af te maken?
Ik merk namelijk dat onze peuter dingen altijd af wil maken/ronden (en vooral ook zelf opruimen / het eindigen). Dus als het spelen bijvoorbeeld moet stoppen, doen wij; op tijd aankondigen, maar daarnaast ook aangeven dat iets nog één (of twee) keer mag (grens). En altijd nog even een “heb je dat begrepen?” of “goed?” erachteraan zodat ik weet dat ie het heeft gehoord en begrepen (en dat moet ik soms drie keer vragen, maar zonder die bevestiging van hem werkt het vaak weer niet). Dit helpt hier heel erg met álles, zelfs met eten. Toch nog een extra stukje regie voor hem denk ik.
Aankleden blijft in de ochtend bij ons helaas wel ook een beetje een strijd, omdat ervoor niks te eindigen valt en hij er niks zelf aan kan doen. Dus meneer wil per se zijn pyjama de hele dag aan. Maar helaas, daar houdt zijn regie op

.