Pumba is de dikste, en die is inderdaad de alpha.quote:Op woensdag 16 januari 2013 13:18 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als ik terugkijk op al m'n ratten dan waren de dikste meestal ook de alpha in de kooi (>600 gram).
Ook werden ze vaak ouder dan de "scharminkels".
De laatste 2 (van de 8) die ik nog heb zijn ook de dikkerds.
Weinig snoepen en bakje leeg laten eten, zodat ze niet kieskeurig worden wordt wel aangeraden.
Ooh okeyquote:Op woensdag 16 januari 2013 13:36 schreef mjan het volgende:
Oooooow, dat ziet er heel gezond uit hoor! Klein speklaagje is niet zo erg, maar ik heb ook wel eens ratten gezien die echt vetrollen hebben, daar heb ik dan zelf wat meer twijfels bij....
Bij twijfel geef ik die beesten niks, ze zijn toch wel wat gewendquote:Op woensdag 16 januari 2013 13:37 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Ooh okey
Ik vind het zo moeilijk, omdat dit mijn eerste zijn
Je kan ze ook eenzijdige brok geven. Dan blijft er niks over en de alpha eet niet alle lekkere dingen eruit.quote:Op woensdag 16 januari 2013 13:27 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Pumba is de dikste, en die is inderdaad de alpha.
Ik probeer ze alles in hun bakje op te laten eten, maar ze hebben een hekel aan de bruine brokjes en de zaadjes. Ik heb ze wel eens getest of ze het ook zouden eten als ik het niet bijvulde, maar ze gaan dan meer ruzie maken en weigeren het op te eten![]()
Ow, dat snap ik ook wel. Bij mijn eerste ratjes was ik ook nog constant aan het twijfelen of ik het wel goed deed en of ik niet iets over het hoofd zagquote:Op woensdag 16 januari 2013 13:37 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Ooh okey
Ik vind het zo moeilijk, omdat dit mijn eerste zijn
Oke, eens kijken wat ik voor je kan betekenen. Mbt buizen: ik weer niet precies welke buizen je bedoeld, maar wij hebben altijd kleine frettenbuizen in het hok hangen. De ene rat vindt het fantastisch en gebruikt het als kraaiennest, de ander vindt het meer een noodzakelijk kwaad. Wel leuk om daar snoepjes in te verstoppen!!quote:Op zondag 20 januari 2013 01:40 schreef rooie60 het volgende:
Ben al een week info aan het zoeken op internet en al naar 2 winkels geweest,ik wilde graag naakt ratjes maar ik las dat die zoveel nedelen hebben voor zichzelf dat ik daarin niet wil bijdragen.
Ik ga dus voor de gewone behaarde maar wij hebben 3 devonrexen en 1 main coon en dat houd mij wat tegen,staart die buiten boord hangt???? hoge kooi is beter heb ik gelezen en mij laten vertellen,maar ik vind die ferplast met die buizen die eruit steken zó leuk,de man in winkel zei dat een volgroeide rat daarin vast kwam te zitten?is dit zo? ze hebben zulke mooie van ferplast van 80 breed keer 50 diep en 45 hoog en gedeeltelijk plastik van onder én boven dus veiliger ivm de katten.
Ik doe dus mijn huiswerk en wil álle informatie die ik kan vinden.
Is het écht zo dat je op zijn minst 2 ratten moet nemen en niet 1 (wat ik graag wil) en hoe zit dat met katten,ik las hier wel het een en ander op dit forum.maar ik zie het al voor mij...............staart van ratje door tralies......... poes erbij.........???ajjjjjj .
En welke kooi! hoge of toch wat lagere? ik wil niet lukraak impulsief n rat/ratjes kopen ik wil eerst veel info.
En hebben alle ratje die je in dierenzaken kooopt meer kans op tumoren dan als je ze bij n fokker/rattery koopt? ik kan hier in de buurt nl niets vinden! (Arnhem)
Hoop dat iemand mij antwoord kan geven op de vragen,bij voorbaat dank.
Je weet dat het groepsdieren zijn?quote:Op woensdag 16 januari 2013 13:25 schreef summer2bird het volgende:
Hoi lieve mensen,
Ik heb er zelf ook een!
Oh hihi, heb er 2quote:Op zondag 20 januari 2013 16:49 schreef blue-eye het volgende:
[..]
Je weet dat het groepsdieren zijn?
Even puntsgewijs:quote:Op zondag 20 januari 2013 01:40 schreef rooie60 het volgende:
Ben al een week info aan het zoeken op internet en al naar 2 winkels geweest,ik wilde graag naakt ratjes maar ik las dat die zoveel nedelen hebben voor zichzelf dat ik daarin niet wil bijdragen.
Ik ga dus voor de gewone behaarde maar wij hebben 3 devonrexen en 1 main coon en dat houd mij wat tegen,staart die buiten boord hangt???? hoge kooi is beter heb ik gelezen en mij laten vertellen,maar ik vind die ferplast met die buizen die eruit steken zó leuk,de man in winkel zei dat een volgroeide rat daarin vast kwam te zitten?is dit zo? ze hebben zulke mooie van ferplast van 80 breed keer 50 diep en 45 hoog en gedeeltelijk plastik van onder én boven dus veiliger ivm de katten.
Ik doe dus mijn huiswerk en wil álle informatie die ik kan vinden.
Is het écht zo dat je op zijn minst 2 ratten moet nemen en niet 1 (wat ik graag wil) en hoe zit dat met katten,ik las hier wel het een en ander op dit forum.maar ik zie het al voor mij...............staart van ratje door tralies......... poes erbij.........???ajjjjjj .
En welke kooi! hoge of toch wat lagere? ik wil niet lukraak impulsief n rat/ratjes kopen ik wil eerst veel info.
En hebben alle ratje die je in dierenzaken kooopt meer kans op tumoren dan als je ze bij n fokker/rattery koopt? ik kan hier in de buurt nl niets vinden! (Arnhem)
Hoop dat iemand mij antwoord kan geven op de vragen,bij voorbaat dank.
Ach, ik heb wel van die kleine dommertjes die wel hun staart eruit laten hanger, hoewel ze nu wel alerter zijn sinds we een kat hebben!quote:Op maandag 21 januari 2013 13:23 schreef mjan het volgende:
[..]
Even puntsgewijs:
- een rattenkooi moet minimaal 80bx50dx70h zijn. Als jij het hebt over buizen die uitsteken, dan ken ik dat alleen van hamsterkooien. Hamsterkooien zijn echt NIET geschikt voor ratten: te klein en de buizen zijn te smal. 45 cm hoog is dus ook echt te laag, dat is de hoogte van mijn ziekenboeg (voor ratjes die niet mogen klimmen ivm operatie/zwakte) en daar worden ze echt ongelukkig van om voor langere tijd in te zitten.
- mijn ratten hebben bijna nooit hun staart buiten boord hangen.
- je kunt als mens nooit een soortgenootje vervangen, hoeveel aandacht je ook geeft. Neem dus altijd minimaal 2 ratten.
- er zitten veel ratjes in de opvang die wachten op een leuk thuis. Ook regelmatig rittens, mocht je dat leuker vinden om mee te beginnen. Ik heb tot nu toe al mijn ratten uit de opvang gehaald. een rattery is ook een optie (hoewel ik eigenlijk ook niet heel erg voor fokken ben zolang er nog zoveel 'oeps-nestjes' zijn). Dierenwinkel zou ik echt met klem afraden, alles wat daar zit komt uit de broodfok. Als je moeite hebt met het vinden van een opvang dan wil ik je best helpen
Waar woon je ergens? Dan zoek ik even mee naar een opvang.quote:Op maandag 21 januari 2013 15:48 schreef rooie60 het volgende:
@mjan bedankt weet inmiddels dat het een hoge moet zijn en ja dat zijn hamster kooien met die uitsteeksels,klopt.
Op zijn minst 2 komt ook goed,alleen plek en hoe veilig neerzetten voor 3 devonrexen en 1 maincoon,maar daar denken we nog ff over na.
En ik heb al wat opgezocht op internet qua opvang tehuisjes van ratten maar kan er geen in mijn buurt vinden,wil wel n jonkie en geen oudere.
Er is ventilatie ja. Ik zit zelf nog te denken om er een nachtlampje in te doen.quote:Op maandag 11 februari 2013 00:24 schreef Dandilion het volgende:
Ik heb een ovenschalen met laagje water in de kooi gezet, beetje macaroni erin en daar deden ze het maar mee.
Hoezo moeten je ratten aan water wennen?
Wat bedoel je met aaien waarderen? Zijn nog steeds niet hand tam?
Je wilt je ratten dus buitenshuis mee nemen? Dan moet je er eerst voor zorgen dat ze op jou blijven zitten, of in je mouw etc. Daar vallen ze dan in slaap ( kan je op div ratten sites lezen )
Ratten staan hier in de woonkamer waar het licht snachts uitgaat, persoonlijk zou ik de kooi nooit in een kast zetten, is daar ventilatie?
hoe oud is je ratje?quote:Op zaterdag 16 februari 2013 10:50 schreef toetsenbordridder het volgende:
1 van mijn ratten, die meestal echt de allerdrukste was, is opeens héél traag geworden. Vanochtend kwam ze voor haar voer nauwelijks haar nest uit, eten doet ze heel traag en bewegen is ook opeens een last geworden.
Ze eet heeel voorzichtig, drinken doet ze ook. Iets actiever geweest maar nog wel krakkemikkig.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 22:14 schreef Dandilion het volgende:
Is ze al wat actiever geweest? Eet/ drinkt ze wel? Zou haar wel in de gate houden.
Wat leuk Muchquote:Op donderdag 21 februari 2013 10:33 schreef Muck het volgende:
Ah, het kan geen toeval zijn dat dit topic bovenaan staat in de AT-lijst! Mijn vriend en ik hebben sinds dinsdag drie ratjes in huis
[ afbeelding ]
De drie heren zijn broers en nu 12 weken oud. Ze zijn erg tam en niet eenkennig en ik vind ze helemaal fantastisch!
Ze vinden het heerlijk om in mijn vest te kruipen en gaan daar dan ook uitermate relaxed liggen slapen
[ afbeelding ]
Ze zijn erg ondernemend en nieuwsgierig en daardoor ronduit hilarisch. Het huisje dat we hebben is wat aan de kleine kant, maar dat weerhoudt de heren er niet van om erin te klauteren
[ afbeelding ]
Met zijn tweeën past het ook heus wel
[ afbeelding ]
Iemand?quote:Op donderdag 21 februari 2013 09:57 schreef summer2bird het volgende:
Hai, vraagje, Timon "smakt" heel veel.
Dan beweegt hij zijn onderkaak en maakt hij eetbewegingen.
Alleen eet hij dan niet.
Is dit het bekende tandenknarsen? Ik hoor op zich niks vreemds, alleen zie ik het vaak.
Pumba doet het namelijk niet.
Ik wen mijn ratten aan water door gewoon een bak in de kooi te zetten waar ze zelf in en uit kunnen. Dan iets in het water, een paar druifjes ofzo om de interesse te wekken en dan zoeken ze het zelf snel zat uitquote:Op zondag 10 februari 2013 14:11 schreef summer2bird het volgende:
Hallo,
vraagje hier:
- mijn ratten vinden water eng, hoe laat ik ze eraan wennen?
- ik zet de kooi s'avonds altijd in de kast, wegens geluid. Is dat niet veels te donker voor ze?
- Hoe leer ik mijn ratten aaien te waarderen?
- Hoe leer ik ze buiten te zijn zonder dat ze in paniek raken of wegrennen?
Ze hebben genoeg ventilatie, ik ben eens voor de test een tijdje in de kast gaan zitten. Ik kreeg het niet warm en ook niet benauwd.quote:Op zaterdag 23 februari 2013 16:37 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik wen mijn ratten aan water door gewoon een bak in de kooi te zetten waar ze zelf in en uit kunnen. Dan iets in het water, een paar druifjes ofzo om de interesse te wekken en dan zoeken ze het zelf snel zat uit
Ik heb het dan wel zo ondiep dat ze erin kunnen lopen. Vooral als het erg warm is wordt dat erg gewaardeerd.
Met de kast zou ik me meer zorgen maken om ventilatie, als dat wel goed zit komt er ook wel licht binnenIk zou ze liever gewoon op een fijne plek laten staan, saai is het wel in zo'n kast, niets te zien behalve "muren".
Je leert je ratten aaien e.d. te waarderen door goede momenten uit te zoeken. Als je een open hangmatje hebt kan je ze meestal vrij makkelijk aaien als ze daarin liggen, lekker achter de oortjes kriebelen enzo. Verder ga ik altijd buiten de kooi zitten en laat ze dan zelf bij me komen kijken en op me lopen.
Oppakken vinden veel ratten wat minder, het is makkelijker om ze met 2 handen te "scheppen", of ze te leren op je hand/arm te lopen. Wat lekkers gebruiken om te lokken werkt reuze goed
Als ze eenmaal gewend zijn aan je aanwezigheid en wel op je durven te lopen kan je daar ook gaan aaien, gewoon rustig, maar zeker bewegen. Vaak kan het ook al wel eerder, dat hangt een beetje van het karakter van de rat af en aan wat de rat met mensen heeft meegemaakt.
Wil je ze ergens loslaten dan is het erg handig als je ze eerst leert dat jij ze niet gaat opeten. Hoe beter ze met je omgaan, hoe makkelijker je ze ergens kan laten lopen. Wil je ze toch wat meer ruimte geven dan is het het handigste om een ruimte af te zetten rond de kooi(ze gaan wel weer terug naar het eten en de slaapplekken). Maar beter laat je ze eerst echt goed aan jou wennen(neem daar lekker de tijd voor) voordat je ze los laat lopen. Je moet ze soms even ergens vandaan kunnen halen, ze kunnen pakken, als ze dan echt niet opgepakt willen worden wordt dat een heel gedoe en zet je weer een paar stappen achteruit in je relatie.
Oh, ik heb deze kooi:quote:Op zaterdag 23 februari 2013 22:27 schreef Ceekaa het volgende:
Hey mensen,
Ik heb even een vraagje. Ik heb vroeger jarenlang ratten gehad en dus wel aardig wat ervaring met het houden van ratjes. Wellicht is mijn kennis echter wat verouderd inmiddels, ik heb al een paar jaar geen ratten meer. Nu zou ik in de nabije toekomst wel weer erg graag ratjes nemen maar de kans bestaat dat ik snel zal moeten verhuizen, en dan waarschijnlijk naar een huisje dat een stuk kleiner is.
Qua kooi gaat mijn voorkeur absoluut uit naar een ferplast Furet XL, dat heb ik vroeger ook altijd gehad. Maar qua vloeroppervlakte gaat dat hem niet worden in dat nieuwe huisje. Heeft iemand een goede tip voor een kooi die verder de hoogte in gaat maar wat minder diep is? En dan wel met veel deurtjes die ook wat groter zijn... twee jenny kooien op elkaar bijvoorbeeld zou ik niet prettig vinden..
Sowieso heb ik vroeger al mijn ratjes uit de opvang of van een rattery gehaald. Ik zal de broodfok nooit ondersteunen.
Mijn alltime-favorite rat was er één uit de opvang, een bijtertje in het begin. ZO lief op het eind
Nee, tandenknarsen herken je meteen: je hoort echt de tanden over elkaar heen schuren. Lijkt een heel klein beetje alsof ze ergens op knagen. Zolang je niets hoort is het dus geen knarsenquote:Op donderdag 21 februari 2013 09:57 schreef summer2bird het volgende:
Hai, vraagje, Timon "smakt" heel veel.
Dan beweegt hij zijn onderkaak en maakt hij eetbewegingen.
Alleen eet hij dan niet.
Is dit het bekende tandenknarsen? Ik hoor op zich niks vreemds, alleen zie ik het vaak.
Pumba doet het namelijk niet.
Savic royal suite 95 double? Wel duur, maar lijkt me echt de ideale kooi, vooral ook qua deuren...quote:Op zaterdag 23 februari 2013 22:27 schreef Ceekaa het volgende:
Hey mensen,
Ik heb even een vraagje. Ik heb vroeger jarenlang ratten gehad en dus wel aardig wat ervaring met het houden van ratjes. Wellicht is mijn kennis echter wat verouderd inmiddels, ik heb al een paar jaar geen ratten meer. Nu zou ik in de nabije toekomst wel weer erg graag ratjes nemen maar de kans bestaat dat ik snel zal moeten verhuizen, en dan waarschijnlijk naar een huisje dat een stuk kleiner is.
Qua kooi gaat mijn voorkeur absoluut uit naar een ferplast Furet XL, dat heb ik vroeger ook altijd gehad. Maar qua vloeroppervlakte gaat dat hem niet worden in dat nieuwe huisje. Heeft iemand een goede tip voor een kooi die verder de hoogte in gaat maar wat minder diep is? En dan wel met veel deurtjes die ook wat groter zijn... twee jenny kooien op elkaar bijvoorbeeld zou ik niet prettig vinden..
Sowieso heb ik vroeger al mijn ratjes uit de opvang of van een rattery gehaald. Ik zal de broodfok nooit ondersteunen.
Mijn alltime-favorite rat was er één uit de opvang, een bijtertje in het begin. ZO lief op het eind
Laat die kat zijn lege maagje vullenquote:Op woensdag 20 maart 2013 08:17 schreef kipptje het volgende:
Het blijft toch moeilijk als je de rattenpopulatie uit laat leven![]()
Sinds een jaar gebben we een kat en we merken dat we de danes gewoon niet meer genoeg aandacht kunnen geven. Tijdens de hoogtijdagen hadden we een populatie van 6, varietend van chagarijnige bejaarden tot hyperactieve rittens![]()
Nu hebben we er nog 2 van ongeveer 2-2,5 jaar. 1 is een tumor aan het ontwikkelen op de borst, de ander leeft om te eten![]()
Telkens als ik dan weer ratjes zie denk ik: zullen we..... Nee! We kunnen ze niet meer bieden wat ze nodig hebben. Misschien strakjes een tweede kat nemen om de leegte te vullen
Hoewel de kat de dames ontzettend interessant vind zijn ze toch ook wel best wel engquote:Op vrijdag 22 maart 2013 18:43 schreef toetsenbordridder het volgende:
[..]
Laat die kat zijn lege maagje vullen
Vechten namelijk wat makkelijker terug dan muizen, katten zijn echt watjes wat dat betreftquote:Op vrijdag 22 maart 2013 19:01 schreef kipptje het volgende:
[..]
Hoewel de kat de dames ontzettend interessant vind zijn ze toch ook wel best wel eng
Inderdaad! Ik heb het vermoeden dat ze al 1 of 2 keer in dr poot/snuit is gebetenquote:Op vrijdag 22 maart 2013 20:17 schreef toetsenbordridder het volgende:
[..]
Vechten namelijk wat makkelijker terug dan muizen, katten zijn echt watjes wat dat betreft
Waarschijnlijk toch al te laat, maar goed: ik zou ze in een lage kooi zetten, zodat hij niet te veel kan klimmen en op die manier zn pootje zo min mogelijk kan belasten.quote:Op maandag 1 april 2013 09:57 schreef summer2bird het volgende:
Hallo, Timon heeft zijn achterpootje bezeerd.
Het is iets opgezwollen, iets paarser en geschaafd (het vervelt)
Ik mag er wel aanzitten, en hij probeert er ook op te staan, maar hij loopt er moeilijk mee.
Als dit een weekje aanhoud ga ik naar de dierenarts (omdat het gewoon geschaafd lijkt en hij zich verder wel normaal gedraagt, en ook geen andere tekens van pijn oid laat zien)
Maar wat kan ik doen zodat het zo snel mogelijk heelt?
Ik geef mijn ratjes Sience Select rattenvoer, dat zijn hele lekkere brokjes waar alles in zit wat ze nodig hebben. Superhandig want dan kunnen ze dus niet selectief gaan zitten doen. En ze vinden het echt niet minder lekkerquote:Op woensdag 16 januari 2013 13:27 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Pumba is de dikste, en die is inderdaad de alpha.
Ik probeer ze alles in hun bakje op te laten eten, maar ze hebben een hekel aan de bruine brokjes en de zaadjes. Ik heb ze wel eens getest of ze het ook zouden eten als ik het niet bijvulde, maar ze gaan dan meer ruzie maken en weigeren het op te eten![]()
Het gaat beter met hem, hij hinkt veel minder en heeft ook veel minder pijn.quote:Op vrijdag 5 april 2013 15:29 schreef mjan het volgende:
[..]
Waarschijnlijk toch al te laat, maar goed: ik zou ze in een lage kooi zetten, zodat hij niet te veel kan klimmen en op die manier zn pootje zo min mogelijk kan belasten.
Gaat het nu alweer beter met hem? Anders toch even naar de dierenarts, kan misschien ook nog een ontsteking onder zitten.
Ik wil dat eens uit proberen, maar eerst moet de zak van nu opquote:Op zaterdag 6 april 2013 19:08 schreef pasopikbijt het volgende:
[..]
Ik geef mijn ratjes Sience Select rattenvoer, dat zijn hele lekkere brokjes waar alles in zit wat ze nodig hebben. Superhandig want dan kunnen ze dus niet selectief gaan zitten doen. En ze vinden het echt niet minder lekkerMisschien een uitkomst voor jou.
quote:Op donderdag 18 april 2013 11:28 schreef Muck het volgende:
Het kan onze bruine makker alleen geen bal schelen, hij vindt dat ie er nog prima in past en lag dan ook prinsheerlijk te slapen gisteren![]()
[ afbeelding ]![]()
leek eerst goed te gaan met kuurtjes. Daarna dacht ik die gaat ten hemelen. Nu is hij wel stukken opgeknapt maar zeker de oude niet meer.quote:Op woensdag 24 april 2013 10:09 schreef mjan het volgende:
Geweldige foto Muck!![]()
En hoe is het met Albert, Dandilion? Komt hij er weer goed bovenop? Die luchtwegen van ratjes blijven toch altijd een teer punt.
Heeft er iemand hier ervaring met naaktratten? Ik ben op zoek naar wat vriendjes en nu is mijn oog gevallen op twee kereltjes die in de opvang zitten van een half jaar oud, waarvan er dus één naakt is. Geen fuzz volgens mij, maar echt naakt. Nu ben ik me aan het inlezen en kom tot de volgende punten:
- opletten met kou en tocht
- sneller krassen/wondjes en absessen
- wimpers/snorharen die in de oogjes kunnen groeien
- kortere levensverwachting
- problemen met communicatie (bv niet kunnen egelen)
Ik heb me dus al ingesteld op een zorgenkindje. Alleen zit ik een beetje met de intro... Ik heb al de nodige intro's gedaan en dat ging van stroef naar soepel, maar altijd was er wel even een tijdje van aftasten, waarin je dat egelen heel duidelijk zag. Dan weten de ratten dat ze op hun hoede moeten zijn en niet te dichtbij moeten komen willen ze geen knauw krijgen. Maar hoe moet dat met een rat die dat niet duidelijk kan maken? Hebben jullie nog tips?
quote:Op donderdag 18 april 2013 11:28 schreef Muck het volgende:
Onze monstertjes groeien behoorlijk door, dus het huisje in de kooi wordt toch wel wat krap en is aan vervanging toe. Het kan onze bruine makker alleen geen bal schelen, hij vindt dat ie er nog prima in past en lag dan ook prinsheerlijk te slapen gisteren![]()
[ afbeelding ]![]()
Derek is helaas afgelopen maandag overleden :-(quote:Op woensdag 29 mei 2013 18:40 schreef Dandilion het volgende:
ik heb sterk het vermoeden dat Derek, een van onze 3 ratten van 1, 5 jaar slecht ziend/ blind is geworden, lijkt wel of hij mij niet meer ziet. eet, drinkt wel en gaat ook zn gangetje als voorheen. maar het gaat voorzichtiger.
en nu dus nog maar 1. :-( Albert lag dood.quote:Op zaterdag 6 juli 2013 19:51 schreef Dandilion het volgende:
[..]
Derek is helaas afgelopen maandag overleden :-(
Nou heb ik nog 2 broertjes over.
Daantje is helaas 29 April jongstleden, overleden. Hij is drie jaar en negen dagen oud geworden.😢 Ik mis die ouwe kroelkont nog steeds!quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:15 schreef pepper_961 het volgende:
Tijd geleden dat ik in het ratten topic gepost heb.
Wat een schetige ratjes zag ik weer voorbijkomen!Wij zijn ook al jaren besmet met het ratten virus.
Dit is onze tweede lichting ratjes:
[ [url==http://www.flickr.com/photos/65154276@N05/5934945485/]afbeelding[/url] ] we hebben helaas alleen Daniel nog over.
mijn ratjes slapen het liefst juist op de tralies.. als ik er bijv fleece oid op leg dan knagen ze een gat om in te gaan liggen.. elk beestje zn eigen ding toch!quote:Op vrijdag 6 juni 2014 09:39 schreef Dandilion het volgende:
Ik vind etages van tralies niks, lijkt me pijnlijk voor ratten pootjes. Waarom bekleed je ze niet met fleece stof of andere stof?
@ muck
Preciesquote:Op vrijdag 6 juni 2014 10:54 schreef superkimmi het volgende:
[..]
mijn ratjes slapen het liefst juist op de tralies.. als ik er bijv fleece oid op leg dan knagen ze een gat om in te gaan liggen.. elk beestje zn eigen ding toch!
We hadden ook steeds mannetjes eerst, we hoefden nooit te wachten.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 12:13 schreef Muck het volgende:
Dat vraagt om foto's
Sneu dat eentje het niet gered heeft
En het klinkt bekend, iedereen die een ratje uit ons vorige nest wilde, wilde vrouwtjes, maar van de negen waren er zes mannen bij![]()
Aaawwwwww smeltttttt! Ze zijn zo zoet!quote:Op vrijdag 6 juni 2014 10:54 schreef superkimmi het volgende:
[..]
mijn ratjes slapen het liefst juist op de tralies.. als ik er bijv fleece oid op leg dan knagen ze een gat om in te gaan liggen.. elk beestje zn eigen ding toch!
Heb hier overigens nog nooit gepost. Momenteel heb ik twee rattendames. Isis (een dumboratje) en Anubis. Ik heb al zo'n 15 jaar ratjes inmiddels en er dus al vele gehad. Ook nestjes waar soms de meest bijzondere verschijningen uitkwamen, zoals een staartloos ratje..
Dit zijn de dames die ik nu heb:
Samen in de hangmat:
[ afbeelding ]
Anubis:
[ afbeelding ]
Isis:
[ afbeelding ]
Isis klein:
[ afbeelding ]
Ik ga hopen en duimen iig.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 15:40 schreef superkimmi het volgende:
Ik heb voornamelijk mannetjes gehad: (en natuurlijk beide tijdens het fokken :p): heb nu dames omdat ik erg graag een dumbootje wilde (daar ook mee gefokt vroeger <3) en er was toen nog 1 dumbo dametje over. Wel opvallend: anubis is een stuk groter terwijl meestal dumbootjes wat groffer zijn.
@pepper; maar ald t dit nestje niet wordt staan jullie hierna dus bovenaan toch?
Blue Moon Haarlem? Doe Marina de groetenquote:Op zaterdag 7 juni 2014 12:39 schreef pepper_961 het volgende:
Ik lees net in een update dat het er zes zijn en de eerste weet ze nog niet van of hij/zij nog leeft. "Mijn" vaste rattery heet rattery blue moon....daar staat het verhaal + foto's.
![]()
Lange jongen uit Friesland, goede vriendin met Franse Basset kwam vaak mee en haalde daar ook ratjes, ben er ook eens geweest op de frettenmiddag... Dan weet ze wel genoeg denk ikquote:Op zaterdag 7 juni 2014 19:21 schreef pepper_961 het volgende:
Jaaaa klopt!!wij halen ze daar ook altijd. Allemaal stuk voor stuk scheten van mannetjes gehad. We hadden eerst het "L" nest, kregen we "Loefel" en "le Loken" uit, toen uit een "Ta" nestje kregen we: Tadoem, Tanger en Tapenade.
We zouden nu ook rittens uit een "Ta" nestje krijgen maar Tamiri fakete de boel.
Tweede kans gekregen maar bij wegen kwam ze eerst nog aan, maar bleek nu toch af te vallen, ze wil dus wel wippen maar geen baby's denk ik.
![]()
![]()
Maar ik zal zeker de groetjes van je doen! Zij weet wie MaGNet is?
een beetje dit idee:quote:Op zaterdag 7 juni 2014 11:36 schreef Muck het volgende:
[..]
Precies
Ik heb er al verschillende dingen op gelegd, maar het wordt allemaal vakkundig gesloopt. Er zijn zachte plekjes genoeg in de Ze liggen nu eenmaal graag op de tralies, liefst nog met pootjes er doorheen bungelend. Het ziet er hilarisch uit, maar als ik er een foto van wil maken, sprinten ze naar me toe.
Wat een droppies zijn Isis en Anubis
Heb de groetjes gedaan, tot op heden geen reactie terug....😉quote:
Dat is maf zeg!quote:Op donderdag 19 juni 2014 13:39 schreef pepper_961 het volgende:
[..]
Heb de groetjes gedaan, tot op heden geen reactie terug....😉
Gisteren nieuw nestje geboren! 9 rittens deze keer!
Is maar een beetje toeval. Alleen de 9 komt over een...quote:Op donderdag 19 juni 2014 13:48 schreef Muck het volgende:
[..]
Dat is maf zeg!
Hier is maandag een nestje geboren, ook 9
Wat maken ze een herrie he?quote:Op donderdag 19 juni 2014 13:51 schreef pepper_961 het volgende:
[..]
Is maar een beetje toeval. Alleen de 9 komt over een...
Weet ik niet?quote:
Ohhhhhhquote:Op donderdag 19 juni 2014 14:07 schreef pepper_961 het volgende:
[..]
Weet ik niet?Ze zijn nog bij de rattery! Geslacht nog niet bekend, dus ik weet niet of ik er twee of vier uit dit nestje krijg. Wel een mooi nestje, moeder is zwart bont dumbo en vader is zwart japanner. Volgende nestje gaat ook mooi worden, indien twee uit dit nestje krijg ik er twee bij uit het direct opvolgende nestje. 👍😊
Ahaa! Nee we komen al jaren bij deze rattery. 👍quote:Op donderdag 19 juni 2014 14:11 schreef Muck het volgende:
[..]
Ohhhhhh
Wij hebben zelf een nestje thuis, dus vandaar mijn vraag
Ach gos, altijd rot als je er eentje moet laten gaan!quote:Op zondag 22 juni 2014 12:28 schreef summer2bird het volgende:
Ik heb nu 1 ratje moeten inslapen, en er zijn immiddels 2 ratjes erbij gekomen.
Dus heb er nu 4!
De nieuwe zijn erg klein, en een ervan heeft al uitgevogeld hoe hij door de tralies kan ontsnappen en waar de zwakke plekken zitten
Heb op de momenten dat ik hem betrapte met het uitbreken, hem al een beetje natgespoten met de plantenspuit.
De oudste rat, wilt alleen rustig slapen, wordt continu lastiggevallen door de jonkies
Precies, vergt altijd veel tijd om de oude aan de nieuwe te laten wennen. we hebben er ook altijd max 3 gehad in onze kooi zodat ze allemaal hun eigen stekkig konden claimen als ze dat wilden.quote:Op maandag 23 juni 2014 00:49 schreef pepper_961 het volgende:
[..]
Ach gos, altijd rot als je er eentje moet laten gaan!![]()
Hou hem een beetje in de gaten hoor, straks is hij het zat en bijt hij ze dood!
We begonnen met twee, toen drie en nu gaan we voor vier. 😂quote:Op maandag 23 juni 2014 09:00 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Precies, vergt altijd veel tijd om de oude aan de nieuwe te laten wennen. we hebben er ook altijd max 3 gehad in onze kooi zodat ze allemaal hun eigen stekkig konden claimen als ze dat wilden.
Eerst aparte kooien, daarna voorzichtig bij elkaar op neutraal terrein en dat dan langzaamaan opbouwen tot ze volledig in de nieuwe kooi konden (welke we dan ook helemaal goed gepoetst hadden zodat de geuren van de oude garde wat weg waren).
Heel gezelligquote:Op maandag 23 juni 2014 16:17 schreef pepper_961 het volgende:
[..]
We begonnen met twee, toen drie en nu gaan we voor vier. 😂
Achhh wat jong nog!quote:Op woensdag 25 juni 2014 10:20 schreef summer2bird het volgende:
Fuck.
Dobby is vanmorgen overleden.
Hij was een zwarte berken mannetje, dat nogal een doerrak was, probeerde steeds te spelen, ontsnappen, op verkenning uit te gaan.
Tot hij gisteravond ineens niet meer bij het voermoment wilde komen, toen zocht ik 'm en hij zat heel stil op de bodem.
Heb hem eruit gehaald, voer aangeboden, gekookt eitje aangeboden, pap aangeboden, water aangeboden, wilde hij allemaal niet.
Toen heb ik nog een lange tijd met hem op de bank gezeten, een oogje was ook ietsje groter dan het andere.
Hij was ontzettend sloom, en ik heb hem na een tijd terug gedaan, en dacht dat als het de ochtend erop nog zo was, ik de DA zou bellen.
En vanmorgen lag hij dood in de kooi
Is ongeveer 2 maand geworden.
Wel vreemd hoor.quote:Op woensdag 25 juni 2014 10:29 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Totaal onverwacht ook. Gisterochtend was hij nog druk aan het spelen.
Bij een hobbyfokker.quote:Op woensdag 25 juni 2014 10:36 schreef pepper_961 het volgende:
[..]
Wel vreemd hoor.![]()
Waar had je hem vandaan?
Mocht je nieuwe willen, bij "onze" rattery zijn voor zover ik weet nog vier mannetjes over.quote:
Hah, waar woon je?quote:Op woensdag 25 juni 2014 10:40 schreef pepper_961 het volgende:
[..]
Mocht je nieuwe willen, bij "onze" rattery zijn voor zover ik weet nog vier mannetjes over.
quote:
Haarlem ligt te ver weg voor mij, woon in Deventer, en kan niet ver reizen.quote:Op woensdag 25 juni 2014 10:48 schreef pepper_961 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Nee niet bij mij, ik haal de mijne bij de rattery. Wij komen er al jaren, altijd leuke lieve gezonde rittens gehad. Stukje terug in dit topic zijn de meisjes, die zijn nu allemaal vergeven, dit zijn daar de broertjes van. Rattery zit in Haarlem.
Beide.quote:Op woensdag 25 juni 2014 14:53 schreef mjan het volgende:
Och summer, dat is echt wel heel naar voor je. Waarom doe je ze nu weg? Heb je het gevoel dat je er niet goed voor kan zorgen of ben je geschrokken van het overlijden van je ratjes vlak achter elkaar?
Ok, waarschijnlijk dan een goede beslissing. Ik vind het wel sneu voor je omdat je er volgens mij ook veel plezier uit haalde.quote:Op woensdag 25 juni 2014 14:56 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Beide.
Ik ben recentelijk verhuist en sindsdien kan ik er niet meer zo goed voor zorgen als eerst.
De kooi is groter geworden, mijn hoofd zit vol stress, en ze krijgen gewoon minder aandacht.
Ik heb vanalles geprobeerd, maar het lukt niet meer.
Vandaar.
Ik wil gewoon dat ze een goed thuis krijgen, en dat is hier niet meer. Daarom doe ik ze weg.
Momentje summer, ben even met mjan aan het overleggenquote:Op woensdag 25 juni 2014 14:56 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Beide.
Ik ben recentelijk verhuist en sindsdien kan ik er niet meer zo goed voor zorgen als eerst.
De kooi is groter geworden, mijn hoofd zit vol stress, en ze krijgen gewoon minder aandacht.
Ik heb vanalles geprobeerd, maar het lukt niet meer.
Vandaar.
Ik wil gewoon dat ze een goed thuis krijgen, en dat is hier niet meer. Daarom doe ik ze weg.
Okiedokiequote:Op woensdag 25 juni 2014 15:03 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Momentje summer, ben even met mjan aan het overleggen
Die met die gouden glans, bovenin, is dat een satijn?quote:Op donderdag 26 juni 2014 13:40 schreef Muck het volgende:
Ze lijken steeds meer op ratjes dan op garnalen
[ afbeelding ]
- Zwarte glans
- Wit met lichtgrijze streep
- Wit kopje, lichtgrijs lijf
- Govert (heeft een gouden glans)
- Wit met lichtgrijze streep
- Wit met grijze kop
- Dikke koe
- Kleine koe
- Bruine krullie
Dat is inderdaad een satijnquote:Op vrijdag 27 juni 2014 10:55 schreef Cici het volgende:
[..]
Die met die gouden glans, bovenin, is dat een satijn?
Mooi grut hoor
Wat mooi!quote:Op vrijdag 27 juni 2014 10:57 schreef Muck het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een satijn
Hij is zooooo zacht en hij heeft gisteren uitgebreid liggen wassen en gapen in mijn hand
Ja he!quote:
Dank jequote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:17 schreef Muck het volgende:
Wat een leukerds cici! Dat knabbelen aan kettingen herken ik wel ja. De dames hier zijn ook geobsedeerd door brillen. Ze klimmen erop, hangen eraan en willen tussen je hoofd en bril door kruipen
Het halfzusje Fluffy (zelfde vader, andere moeder) van de rittens is trouwens ook een satijnratje. Ongelofelijk zacht en de wat langere haren glanzen prachtig. We hebben ze tot nu toe eigenlijk voor dezelfde prijs verkocht als de rexjes en gladharigen.
Ruis, hun andere halfzus, is een Himalayan en dat vind ik ook prachtig.
Ik heb daar ook zo'n zwak voor, ze kijken altijd zo verontschuldigendquote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:20 schreef superkimmi het volgende:
Ik heb een tijdje geen ratjes gehad tot ik weer op een dumbootje stuitte.
Kon ik niet weerstaan haha
Jaaa, die zijn echt zo leuk vind ik! Mijn favo soort zeg maar.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:20 schreef superkimmi het volgende:
Ik heb een tijdje geen ratjes gehad tot ik weer op een dumbootje stuitte.
Kon ik niet weerstaan haha
Mijn beurt om te smelten!quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:23 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Ik heb daar ook zo'n zwak voor, ze kijken altijd zo verontschuldigend
[ afbeelding ]
De rittens (kun je ze nog rittens noemen nu ze bijna 8 weken zijn?) zijn ff wennen voor mij.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:32 schreef superkimmi het volgende:
Ik heb ooit een nestje gehad van een dumbootje. Wat een supermama was dat zeg.. Die stal echt mijn hart. Nu heb ik isis, die overigens voor een dumbo erg klein is gebleven
En dan zijn vrouwtjes ook nog eens actiever dan mannetjesquote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:33 schreef Cici het volgende:
[..]
De rittens (kun je ze nog rittens noemen nu ze bijna 8 weken zijn?) zijn ff wennen voor mij.
Bob was al oud en heeeeerlijk rustig!
Pffff, deze zijn zo snel, als ik wil gaan zitten op de bank, ik ze heel goed in de gaten moet houden!
Anders zijn ze plat...
Ja, maar mannetjes ruiken iets meer en aangezien ik allergisch ben voor dieren (ratten kunnen nog wel) heb ik dan liever wat vrouwtjes.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:35 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
En dan zijn vrouwtjes ook nog eens actiever dan mannetjes
Ik heb dat eigenlijk alleen nog maar bij foute fokkers en dierenwinkels gezien. Niet bij goede fokkers.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 11:20 schreef Cici het volgende:
Maar zie idd overal dat de "speciale"ratten wat duurder worden verkocht. Zelfs dumbo's.
Heb het ook op Marktplaats gezien, geen idee of dat echt een foute fokker was...quote:Op vrijdag 27 juni 2014 14:53 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Ik heb dat eigenlijk alleen nog maar bij foute fokkers en dierenwinkels gezien. Niet bij goede fokkers.
Ze gaat beginnen met 2 rittens en dan kan ze tussendoor eventueel doorsparen voor een groter hok. Waar zou hij eventueel op te halen zijn? Ik woon zelf namelijk in Utrecht en heb als vervoer alleen een ouwe batavusquote:Op vrijdag 27 juni 2014 22:44 schreef summer2bird het volgende:
ik heb nog een kooi over! het is een kleine, maar om ermee te beginnen kan het, zo lang je er geen hele stambomen in gaat fokken.
In deventer. je kan er nog een zooi aan speelgoed voor knaagdieren bijkrijgen. Ik wil ervanaf, dus vandaar.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 22:47 schreef Ireth het volgende:
[..]
Ze gaat beginnen met 2 rittens en dan kan ze tussendoor eventueel doorsparen voor een groter hok. Waar zou hij eventueel op te halen zijn? Ik woon zelf namelijk in Utrecht en heb als vervoer alleen een ouwe batavusDus dat kan een probleem opleveren
(edit: beginnen als "ze begint klein en worden vanzelf groter" en niet als "ze neemt er eerst 2 en daarna meer" ! Stond er een beetje raar)
Helemaal prima.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 23:02 schreef Ireth het volgende:
Ik ga even rondvragen of er iemand is die hem voor mij kan langspikken!
Houd je ook rekening met dierenartskosten?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 22:47 schreef Ireth het volgende:
[..]
Ze gaat beginnen met 2 rittens en dan kan ze tussendoor eventueel doorsparen voor een groter hok. Waar zou hij eventueel op te halen zijn? Ik woon zelf namelijk in Utrecht en heb als vervoer alleen een ouwe batavusDus dat kan een probleem opleveren
(edit: beginnen als "ze begint klein en worden vanzelf groter" en niet als "ze neemt er eerst 2 en daarna meer" ! Stond er een beetje raar)
Jaja, is allemaal ingecalculeerdquote:Op zaterdag 28 juni 2014 00:00 schreef Cici het volgende:
[..]
Houd je ook rekening met dierenartskosten?
Ratjes kunnen nog wel eens wat mankeren helaas.
Hoeft natuurlijk niet, maar komt wel vaak voor.
ik moet 18 juli in harreveld zijn, ik kan op de terugweg wel via deventer omreizen en hem oppikken. Richting alkmaar kom ik sowieso langs utrecht dus kan ik hem zo droppen bij ireth..quote:Op vrijdag 27 juni 2014 22:57 schreef summer2bird het volgende:
[..]
In deventer. je kan er nog een zooi aan speelgoed voor knaagdieren bijkrijgen. Ik wil ervanaf, dus vandaar.
Ah kijk, helemaal voorbereid!!quote:Op zaterdag 28 juni 2014 00:22 schreef Ireth het volgende:
[..]
Jaja, is allemaal ingecalculeerdHeb vroeger zelf ook ratjes gehad en weet wat ze allemaal kunnen gaan mankeren en wat de kosten er van kunnen zijn
Ah, dank je wel. Nog ff te gaan.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 09:21 schreef superkimmi het volgende:
dat ligt eraan hoe je het bekijkt, qua zelf kunnen voortplanten zijn ze al ritten af na 5 weken. Het wilde stoeien en rondrennen blijft meestal tot een maand of 3-4
Ik vind het prima, en Ireth?quote:Op zaterdag 28 juni 2014 09:12 schreef DJMO het volgende:
[..]
ik moet 18 juli in harreveld zijn, ik kan op de terugweg wel via deventer omreizen en hem oppikken. Richting alkmaar kom ik sowieso langs utrecht dus kan ik hem zo droppen bij ireth..
ik heb haar net gesproken en dochter lief stond te springen van blijdschap haha. Ik ga de achttiende eerst naar m'n dochter en als ik daar wegga kom ik naar deventer. Is het voor jou misschien mogelijk om dan naar het station te komen?quote:
De meeste fokkers op marktplaats vind ik behoorlijk fout. Er is ook totaal geen reden voor om die ratten duurder te verkopen, ze zijn even duur om te fokken. Met uitzondering van naaktratten dan, want die nestjes zijn vaak problematisch.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 20:53 schreef Cici het volgende:
Heb het ook op Marktplaats gezien, geen idee of dat echt een foute fokker was...
Dochter reageerde ongeveer zo:quote:Op zaterdag 28 juni 2014 12:14 schreef DJMO het volgende:
[..]
ik heb haar net gesproken en dochter lief stond te springen van blijdschap haha. Ik ga de achttiende eerst naar m'n dochter en als ik daar wegga kom ik naar deventer. Is het voor jou misschien mogelijk om dan naar het station te komen?
Klopt, las dat Fuzzratten ook problemen kunnen geven bij het zogen van hun jonkies.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 12:57 schreef Dipkip het volgende:
[..]
De meeste fokkers op marktplaats vind ik behoorlijk fout. Er is ook totaal geen reden voor om die ratten duurder te verkopen, ze zijn even duur om te fokken. Met uitzondering van naaktratten dan, want die nestjes zijn vaak problematisch.
Precies. Onze satijn-ratjes zijn pure mazzel. In het vorige nest zat ook een dubbelrex en die zien er eh, minder mooi uit, zeker als ze ouder worden. Geen reden om de één duurder en de ander goedkoper weg te doenquote:Op zaterdag 28 juni 2014 12:57 schreef Dipkip het volgende:
[..]
De meeste fokkers op marktplaats vind ik behoorlijk fout. Er is ook totaal geen reden voor om die ratten duurder te verkopen, ze zijn even duur om te fokken. Met uitzondering van naaktratten dan, want die nestjes zijn vaak problematisch.
excuus,. het moet 19 juli zijn. En ik zou dan tussen 4 en 5 uur (zo op het eerste oog) in deventer kunnen zijn. In het gunstigste geval ben ik dan om vijf voor zes op Utrecht (alwaar ik ook moet overstappen haha) om de kooi met bijbehoren af te leveren aan Ireth dochterlief ..quote:
Heb je vaker nestjes Muck?quote:Op zaterdag 28 juni 2014 15:56 schreef Muck het volgende:
[..]
Precies. Onze satijn-ratjes zijn pure mazzel. In het vorige nest zat ook een dubbelrex en die zien er eh, minder mooi uit, zeker als ze ouder worden. Geen reden om de één duurder en de ander goedkoper weg te doen
Ja, eehm, ik kan niet naar het station komen.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 16:49 schreef DJMO het volgende:
[..]
excuus,. het moet 19 juli zijn. En ik zou dan tussen 4 en 5 uur (zo op het eerste oog) in deventer kunnen zijn. In het gunstigste geval ben ik dan om vijf voor zes op Utrecht (alwaar ik ook moet overstappen haha) om de kooi met bijbehoren af te leveren aan Ireth dochterlief ..
Ja, mijn vriend en ik hebben een ratteryquote:
ach ja, dan reis ik nog wel wat langer doorquote:Op zaterdag 28 juni 2014 18:36 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Ja, eehm, ik kan niet naar het station komen.
Sorry als ik roet nu in het eten gooi, maar dat lukt mij niet
Nee, paar bushaltes verder.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 19:38 schreef DJMO het volgende:
[..]
ach ja, dan reis ik nog wel wat langer doorwoon je ver van het station af???
geef je adres maar even in pm, dan zie je me de 19e vanzelf verschijnen, laat in de middag (als ik naar m'n dochter ga, ben ik toch al urenlang van huis af, dus een uurtje extra is ook geen probleemquote:
Oh wat leuk!quote:Op zaterdag 28 juni 2014 18:57 schreef Muck het volgende:
[..]
Ja, mijn vriend en ik hebben een rattery
Die hebben we, maar ik vind het niet netjes om deze op FOK! te promotenquote:
We wonen in Wijk bij Duurstedequote:En waar wonen jullie, welke stad als ik dat mag vragen?
Dat zou heel leuk zijn! Je bent van harte welkomquote:Als jullie over een paar jaar nog bezig zijn met ratjes, haal ik de volgende ratjes wel bij jullie
Dat stoeien, tja, dat verschilt per rat. Ik heb een paar dames van een half jaar oud en die stoeien nog steeds. Ze slapen heerlijk bij elkaar, wassen, eten en kroelen samen, maar ze vinden het soms ook nodig om door de kooi te rollebollen.quote:P.s. omdat jullie rattenkenners zijn, hoe lang duurt het stoeien eigenlijk? Het gaat soms wel iets harder dan normaal, als in, ik hoor wat hardere piepjes.
Ook dat verchilt per nest. Het komt zelfs voor dat er geen duidelijke alfa aan te wijzen is, maar soms is het binnen een paar weken wel te merken. Er is er dan eentje bij die als eerst naar je toe komt, als eerst bij de voerbak staat, het eerst zijn snoepje komt halen, etc. etc.quote:Wanneer weet ik eigenlijk wie de alfa is?
Ook bij dames is het vaak wel duidelijk. Sterker nog, bij onze mannen wisselde de alfa-taak nog wel eens tussen één van de twee witte broers, maar bij de dames is dit al die tijd al dezelfde eigenwijze troelquote:Is dat bij dametjes ook duidelijk?
Zag dat niet zo bij mijn vorige dames. Die heb ik gekregen toen ze al een jaar en 3 maand oud waren. Opgevoed en al
Dat begrijp ik! Ik heb alleen helemaal geen ervaring met Fuzzies, dus ik ben bang dat ik je hier ook niet mee verder kan helpen.quote:En omdat het Fuzzjes zijn ben ik iets meer bezorgd over wondjes.
Ze hebben nu nog geen wondjes, af en toe een klein krasje.
Hartstikke bedankt voor je antwoorden!quote:Op zondag 29 juni 2014 09:54 schreef Muck het volgende:
[..]
Die hebben we, maar ik vind het niet netjes om deze op FOK! te promoten
[..]
We wonen in Wijk bij Duurstede
[..]
Dat zou heel leuk zijn! Je bent van harte welkom
[..]
Dat stoeien, tja, dat verschilt per rat. Ik heb een paar dames van een half jaar oud en die stoeien nog steeds. Ze slapen heerlijk bij elkaar, wassen, eten en kroelen samen, maar ze vinden het soms ook nodig om door de kooi te rollebollen.
Soms gaat het nooit over dus
[..]
Ook dat verchilt per nest. Het komt zelfs voor dat er geen duidelijke alfa aan te wijzen is, maar soms is het binnen een paar weken wel te merken. Er is er dan eentje bij die als eerst naar je toe komt, als eerst bij de voerbak staat, het eerst zijn snoepje komt halen, etc. etc.
[..]
Ook bij dames is het vaak wel duidelijk. Sterker nog, bij onze mannen wisselde de alfa-taak nog wel eens tussen één van de twee witte broers, maar bij de dames is dit al die tijd al dezelfde eigenwijze troel
[..]
Dat begrijp ik! Ik heb alleen helemaal geen ervaring met Fuzzies, dus ik ben bang dat ik je hier ook niet mee verder kan helpen.
Doen die van mij ook. En dan met een pootje de ander wegdrukken.quote:Op maandag 30 juni 2014 11:12 schreef superkimmi het volgende:
Hier had ik t laatste over, samen drinken:
[ afbeelding ]
Awwwwwww die kleine staartjes ook!quote:Op maandag 30 juni 2014 16:01 schreef Muck het volgende:
[ afbeelding ]
Oranje boven![]()
Het nestje van 9 juni bestaat trouwens uit 3 dames en 6 heren. Gisteravond had de eerste zijn oogjes open. Heerlijk om te zien hoe onbeholpen ze nog door de kooi waggelen
Een knaagsteen al geprobeerd? Misschien vinden ze de wilgenhoutjes gewoon niet leukquote:Op dinsdag 1 juli 2014 09:27 schreef Cici het volgende:
Dezen knagen aan alles... Toen mijn zusje ratjes had, vrouwtjes, die knaagden niet aan de kooi. Dezen wel...
En nu dus ook weer aan mijn grand foulard.
Mormels...
Ze hebben wilgenhout stokjes in de kooi, knaag daar aan... Maar neeeee.
Kan niet eens ff buiten een sigaretje roken..
Mijn vorige ratten konden op de bank terwijl ik ff naar de winkel was!
Hebben ook wel een grand foulard kapot geknaagd, maar toen Bob alleen was, knaagde ze nergens aan.
Knaagsteen, is dat wat voor ratjes dan?quote:Op dinsdag 1 juli 2014 09:59 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Een knaagsteen al geprobeerd? Misschien vinden ze de wilgenhoutjes gewoon niet leuk
Nogal, was echt niet happy vanochtend.quote:
Wij hadden er een in de kooi hangen en daar werd druk aan geknaagdquote:Op dinsdag 1 juli 2014 10:21 schreef Cici het volgende:
[..]
Knaagsteen, is dat wat voor ratjes dan?
Zal eens een keer kijken.
Wilgenhout knagen ze ook aan!
Oh, staat er een beetje raar, wilde zeggen, knaag daar dan alleen aan...quote:Op dinsdag 1 juli 2014 09:27 schreef Cici het volgende:
Ze hebben wilgenhout stokjes in de kooi, knaag daar aan... Maar neeeee.
quote:Op dinsdag 1 juli 2014 11:00 schreef superkimmi het volgende:
hier knaagt een van beide dames aan alles. Ook aan alles in de kooi, elke maand is wel weer een van de attributen kapot die ik dan vervang. Ik at ook zo'n volledig verteerbare tunnel die eigenlijk voor fretten was. Na 4 maanden was het ding helemaal verdwenen. Anubis is best een beetje eng af en toe haha. Nouja, misschien moet ik ze dan ook niet naar Goden vernoemen, krijgen ze sterke krachten van (A)
Verdwenen?quote:Op dinsdag 1 juli 2014 11:27 schreef pepper_961 het volgende:
De meisjes hebben haartjes!Een van de meisjes is verdwenen dus we krijgen hier twee meisjes van.
![]()
[ afbeelding ]
Nee weg als in opgegeten door moeder!quote:Op dinsdag 1 juli 2014 11:45 schreef Muck het volgende:
[..]
Verdwenen?
Als in: stiekem toch een mannetje, of weg?
Hier hebben de dames en heren ook al haar en sommigen hebben hun oogjes (of één oogje open![]()
[ afbeelding ]
1. Zwart satijn (man)
2. Crème rex (man)
3. Crème, gladharig (man)
4. Agouti (=wildkleur), gladharig (man)
5. Wit met grijze streep (man)
6. Verstopt onder de rest, wit met lichtbruine streep (man)
7. Wit met bruine kop en vlekjes (vrouw)
8. Wit met bruine kop en streep (vrouw)
9. Agouti rex (vrouw)
Twee van de dames (de "koetjes") zijn inmiddels al gereserveerd.
Achquote:Op dinsdag 1 juli 2014 12:04 schreef pepper_961 het volgende:
[..]
Nee weg als in opgegeten door moeder!![]()
Al vind ik deze rittens ook beeldschoon ga ik voor het volgende nest van deze rattery omdat....
[ afbeelding ]
![]()
Links boven is de aanstaande papa, bovenkant crème/geelachtig onderkant wit,moeder is crèmekleurig.
Ja he?! 😍quote:
Dat komt snel genoegquote:Op dinsdag 1 juli 2014 12:13 schreef Cici het volgende:
Rittens! Zo leuk (als ze nog niks kapot knagen haha!)
Die wavy is een mooierdje ja. Je bent welkom om eens te komen kijken hoorquote:Op dinsdag 1 juli 2014 12:14 schreef pepper_961 het volgende:
[..]
Ja he?! 😍
Al heb jij wel een ratje die mn dochter altijd al wilde, de wavy... Ik wilde eigenlijk altijd graag een zilver bleu, maar voor het nest wat voor "ons" nestje zit kwamen we niet in aanmerking. Er waren nog een paar wachtende voor ons.
Vijf rittens lijkt me wat veel!quote:Op dinsdag 1 juli 2014 12:16 schreef Muck het volgende:
[..]
Dat komt snel genoeg
Nog een paar daagjes, dan knagen die drollen overal op
[..]
Die wavy is een mooierdje ja. Je bent welkom om eens te komen kijken hoor
Ik woon in Wijk bij Duurstede, Midden-Nederland dusquote:Op dinsdag 1 juli 2014 12:18 schreef pepper_961 het volgende:
[..]
Vijf rittens lijkt me wat veel!Man zat al te sputteren bij vier! 😂 Welk deel van het land zit je dan? Ik zit in Zuid-holland.
Ik wilde juist voor een even aantal gaan dit keer. Met Melle, Marcel en Daniel merkte ik toch dat Melle de underdog was. Arme schaap lag negen van de tien keer alleen.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 12:19 schreef Muck het volgende:
[..]
Ik woon in Wijk bij Duurstede, Midden-Nederland dus
Enne, als ik er negen kan handelen, moet vijf ook best lukken![]()
Ik heb nu 2 lellekerdsquote:Op dinsdag 1 juli 2014 13:36 schreef toetsenbordridder het volgende:
Wat zijn volgens jullie de mooiste soorten dan? Ik kies gewoon wat wat er aan vrouwtjes in de dichtstbijzijnde rattery aanwezig isHeb dus nu een grijze en een witte met rooie ogen.
Geef ze ook nooit namen
Ik heb wel een paar nudistenrattenquote:Op dinsdag 1 juli 2014 15:47 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Even spammen: ik zit namens Beaphar een jaar op FOK en vier het met een Fotowedstrijd Leuke zomerse ratten pics zijn welkom
Ik heb mijn ouwe mormel ingestuurdquote:Op dinsdag 1 juli 2014 15:47 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Even spammen: ik zit namens Beaphar een jaar op FOK en vier het met een Fotowedstrijd Leuke zomerse ratten pics zijn welkom
4 en 5 zijn inmiddels ook gereserveerdquote:Op dinsdag 1 juli 2014 11:45 schreef Muck het volgende:
[..]
Verdwenen?
Als in: stiekem toch een mannetje, of weg?
Hier hebben de dames en heren ook al haar en sommigen hebben hun oogjes (of één oogje open![]()
[ afbeelding ]
1. Zwart satijn (man)
2. Crème rex (man)
3. Crème, gladharig (man)
4. Agouti (=wildkleur), gladharig (man)
5. Wit met grijze streep (man)
6. Verstopt onder de rest, wit met lichtbruine streep (man)
7. Wit met bruine kop en vlekjes (vrouw)
8. Wit met bruine kop en streep (vrouw)
9. Agouti rex (vrouw)
Twee van de dames (de "koetjes") zijn inmiddels al gereserveerd.
En ik wist het echt heel erg zeker, ik hoefde echt niet te spieken, ik wist het gewoon....quote:Op dinsdag 1 juli 2014 20:48 schreef summer2bird het volgende:
Het is summer2bird ja!
Nee, maar leuk man.
Wavy=rex=golvend haarquote:Op dinsdag 1 juli 2014 20:41 schreef Ireth het volgende:
[..]
4 en 5 zijn inmiddels ook gereserveerd
Summer2bird?? Dit worden de nieuwe bewoners van je kooi
(welke is een wavy?? Ik probeer te achterhalen waar het een afkorting van is hoor)
Geeft niet hahaquote:Op dinsdag 1 juli 2014 21:03 schreef Ireth het volgende:
[..]
En ik wist het echt heel erg zeker, ik hoefde echt niet te spieken, ik wist het gewoon....
*sught*![]()
(sowwy)
Like!👍quote:Op vrijdag 4 juli 2014 08:31 schreef Dandilion het volgende:
Andere grand foulard kopen en deze aangevreten alleen gebruiken voor de ratjes?
Pic pleasequote:Op vrijdag 4 juli 2014 11:36 schreef Muck het volgende:
Mijn favoriete bezigheid met dit warme weer: de dames nat sprietsjen met de plantenspuit![]()
Sommigen vinden het heerlijk en gaan er echt voor zitten, anderen gaan ervoor op de loop.
Enne, een wavy of satijn die nat is, ziet er niet uit
Laat me raden, zaten zeker ook op zaagsel?quote:Op vrijdag 4 juli 2014 21:02 schreef Dandilion het volgende:
Even binnen gelopen bij pets place, 2 vrouwtjes dumb gezien ♡ Verkoopster wist niet eens hoe ze kon zien of het dumbo ratjes waren. Maar verteld hoe ze verschil kon zien en erop gewezen dat konijnen voer niet voor ratjes is. Wat een dombo die verkoopster zeg!!
Die dingen zijn nog best duur...quote:Op vrijdag 4 juli 2014 08:31 schreef Dandilion het volgende:
Andere grand foulard kopen en deze aangevreten alleen gebruiken voor de ratjes?
Ik stop ongeveer 1x in de week de grand foulard en fleecedeken waar ze op zitten in de was.quote:Op zaterdag 5 juli 2014 10:41 schreef Dipkip het volgende:
Ik durf niet met mijn ratten op de bank, ik laat ze los op een bed waar vier lagen stof op liggen die speciaal voor de ratten zijn. Fleece en dan een hoeslaken er omheen en dan weer fleece er op en dan een laken. Allemaal goedkope rommel van ikea die ik ook steeds heet kan wassen. Ik wil gewoon niet zo'n huis wat naar rat ruikt. In kleding kan me dan weer minder schelen maar die bank hebben we te leen dus daar mogen echt geen gaatjes in. Gelukkig heb ik wel een oude leren fauteuil, daar zit ik op om met ze te knuffelen. Leer kun je nog wel goed afnemen en als daar een gaatje in komt is het prima.
Gelukkig hebben ze hier nog niet zo'n enorme knaagdrang, alleen soms in de kooi. Maar markeren doen ze echt veel. Een van mijn ratten druppelt echt iedere keer op me als hij over me heen loopt
Okequote:
Oh sorry, zo bedoelde ik het niet. Ik durf ze niet op de bank te laten omdat hij te leen is, bij een eigen bank zou ik een vlekje of gaatje als ongelukje nog wel kunnen hebben. Maar bij een bank van een ander vind ik het niet kunnen.quote:Op zaterdag 5 juli 2014 13:39 schreef Cici het volgende:
Ik stop ongeveer 1x in de week de grand foulard en fleecedeken waar ze op zitten in de was.
Hoor nooit mensen over een rattenlucht hier
Ik heb nu 2 mannetjes erbij, in een aparte kooi.quote:Op woensdag 9 juli 2014 02:23 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Oh sorry, zo bedoelde ik het niet. Ik durf ze niet op de bank te laten omdat hij te leen is, bij een eigen bank zou ik een vlekje of gaatje als ongelukje nog wel kunnen hebben. Maar bij een bank van een ander vind ik het niet kunnen.
En toen dacht ik verder na over iemand die ik ken met ratten, die vindt dat het 'druppelen' wat ze doen geen geur heeft dus dat het prima ok is als je bank, tapijt, etc. bedruppeld worden. En daar ruikt het dus heel erg naar rat. Hoe lief ik ze ook vind, dat zou ik echt niet willen. Ben ook wel eens bij een opvang bij iemand thuis geweest, man man man wat een lucht![]()
Vroeg me meer in het algemeen af (maar verwoordde dat beroerd) wat jullie vinden qua geur? Vind je het snel vies of is het gewoon je 'huisgeur'?
Ik ben ook allergisch voor dieren. Ratten kan ik net wel aan.quote:Op woensdag 9 juli 2014 06:48 schreef mjan het volgende:
Heel herkenbaar trouwens dat stukje over een opvang thuis: er komt dan echt zo'n muur van rattengeur op je af
Ceased en ik zijn ook beiden allergisch voor ratten trouwens, dus uit zelfbehoud kan er ook niet te veel ratten-meuk op onze bank blijven liggen
Dat is bij mijne ook zo ja. Hun vachtgeur is ook verschillend, mijn dominante mannetje ruikt muskiger dan de andere. En hun poep stinkt soms ook, volgens mij als ze veel verse groente hebben gehad of als ze gestresst zijn. Ik verschoon ze om de dag, maar mijne zitten dan ook op fleece (behalve de toiletten). Gelukkig gaat de zindelijkheid steeds beter.quote:Op woensdag 9 juli 2014 07:23 schreef Cici het volgende:
De ratten zelf stinken niet, vind ze wel lekker ruiken, tis hun pies wat zo ruikt...
Ieuw, kriebel de kriebel hahaquote:
quote:
quote:Op maandag 14 juli 2014 00:34 schreef pepper_961 het volgende:
Wij hebben vandaag twee jonge opvang ratjes opgehaald. Wat een zoetjes zijn het!![]()
![]()
Coco.
[ afbeelding ]
Chanel.
[ afbeelding ]
Hoera voor ratjes uit de opvang!quote:Op maandag 14 juli 2014 00:34 schreef pepper_961 het volgende:
Wij hebben vandaag twee jonge opvang ratjes opgehaald. Wat een zoetjes zijn het!![]()
![]()
Ok, mijn ervaring is dat ze meestal maar een educated guess moeten doen qua leeftijd, maar dat ligt er natuurlijk aan welke achtergrond ze hebben. Veel plezier met je nieuwe dames!quote:Op maandag 14 juli 2014 10:01 schreef pepper_961 het volgende:
Ja staat in de koopovereenkomst. 😉 Ze zijn van 7-12-'13.
De meisjes heette eerst shredder en splinter, vonden wij niet echt ladylike. Shredder is nu Chanel en Splinter is nu Coco.
Ah dat is fijn! Trouwens; Coco&Chanel vs. Knorretje&Beertje, ik voel een klassenstrijd aankomen, jij ook?quote:Op maandag 14 juli 2014 12:48 schreef pepper_961 het volgende:
Volgens mij, als ik het goed begreep, uit een collega rattery en de eigenaar bleek allergisch.
Je kan goed aan ze merken dat er veel mee geknuffeld is, ze zijn keurig opgevoed. 😍 Nu nog paar weekjes wachten op de twee kleintjes en dan is de groep compleet! 💜 Gaan we met Coco&Chanel de baby's Knorretje en Beertje halen...😁😍
Aahhwwquote:Op woensdag 16 juli 2014 10:23 schreef toetsenbordridder het volgende:
Nou, mijn grijze rat is zojuist overleden.Had net de kooi schoongemaakt en eten erin gestrooid toen ie direct naar boven liep en ging slapen, wat ie normaal nooit doet. 10 minuten daarna kroop hij héél langzaam naar beneden en ging ondersteboven liggen "hikken". Dus pakte haar op en hield haar in mijn handen, ze gaf een laatste ademstoot en lag toen slap. Kut.
Gecondoleerd. Kan idd heel snel gaanquote:Op woensdag 16 juli 2014 10:23 schreef toetsenbordridder het volgende:
Nou, mijn grijze rat is zojuist overleden.Had net de kooi schoongemaakt en eten erin gestrooid toen ie direct naar boven liep en ging slapen, wat ie normaal nooit doet. 10 minuten daarna kroop hij héél langzaam naar beneden en ging ondersteboven liggen "hikken". Dus pakte haar op en hield haar in mijn handen, ze gaf een laatste ademstoot en lag toen slap. Kut.
Sterkte..quote:Op woensdag 16 juli 2014 14:11 schreef toetsenbordridder het volgende:
1,5 jaar zo'n beetje. In oktober zou ze 2 jaar zijn.
Nog nooit iets zien doodgaan in het echt. Laat staan in mijn handen
Haha cute!!quote:Op zaterdag 19 juli 2014 11:38 schreef Muck het volgende:
Men neme een ovenschaal, een plens water en een stapeltje warme ratten....
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Pas maar op, voor je het weet kom je er achter wat ze met 'traliebevruchting' bedoelenquote:Op woensdag 16 juli 2014 07:48 schreef Cici het volgende:
Buttje weet hoe ze vanaf de bank op tafel moet springen...
Die kan ik dus niet meer even alleen laten..
Als ik Bob op de bank had kon ik rustig even naar de winkel (zit dichtbij), die sliep wel. Of ik rookte even buiten een sigaretje..
Maar Buttje vind de heren erg interessant, de kooi van de heren staat achter de tafel.
Ze is al 2 keer mis gesprongen hehe.
Niet van zo hoog en ze kwam goed terecht hoor.
Ben er niet zo happig op dat ze op de kooi van de heren springen, aangezien die aan de buitenkant is bekleed met gaas.
Bank naar achteren en beter in de gaten houden maar.
Daar had ik al over gehoord en houd ik uiteraard rekening mee, haha!quote:Op maandag 21 juli 2014 16:41 schreef Dipkip het volgende:
Wat sneu toetsenbordridderwas ze je enige rat?
[..]
Pas maar op, voor je het weet kom je er achter wat ze met 'traliebevruchting' bedoelen
Ah super fijn dat het goed gegaan is!quote:Op zondag 27 juli 2014 11:04 schreef Ceased2Be het volgende:
Nou, de groep van Summer2Bird introduceren met die 2 mannen van ons ging niet geheel zonder slag of stoot, maar we hebben nu een groepje van 4 wat het geweldig met elkaar kan vinden
[ afbeelding ]
Na, iets langer dan gepland, in de ziekenboeg te hebben gezeten mochten ze vandaag met z'n viertjes de grote kooi verkennen... en waren allemaal helemaal hyper van de extra ruimte
Boven zijn Piep en Truuskloon (althans zo noem ik hem, lijkt als 2 druppels water op Truus van een paar jaar terug) aan het verkennen bij de Sputnik.
Onderin zijn Bolle en Meneer de boel uit aan het checken. Bolle is blij met het trappetje, meneer boeit het niets die springt nog vlot van platform naar platform.
Ja, alleen heeft die naaktmans van ons besloten dat hij de baas moet zijn. Die zag er behoorlijk gehavend uit en hebben we maar even apart gezet. Zitten nog te twijfelen of we hem gaan laten castreren of dat we het dadelijk in de grote kooi nog eens proberen.quote:Op zondag 27 juli 2014 11:16 schreef pepper_961 het volgende:
[..]
Ah super fijn dat het goed gegaan is!
Wij gaan vandaag ook de groep compleet maken....
Heb alleen geen verse houtsnippers in huis dus dat wordt spannend!
Wel gaan Coco en Chanel mee terug naar de rattery om de nieuwe meisjes op te halen. Het worden trouwens iets oudere rittens van een andere collega rattery...
quote:Op zondag 27 juli 2014 11:04 schreef Ceased2Be het volgende:
Nou, de groep van Summer2Bird introduceren met die 2 mannen van ons ging niet geheel zonder slag of stoot, maar we hebben nu een groepje van 4 wat het geweldig met elkaar kan vinden
[ afbeelding ]
Na, iets langer dan gepland, in de ziekenboeg te hebben gezeten mochten ze vandaag met z'n viertjes de grote kooi verkennen... en waren allemaal helemaal hyper van de extra ruimte
Boven zijn Piep en Truuskloon (althans zo noem ik hem, lijkt als 2 druppels water op Truus van een paar jaar terug) aan het verkennen bij de Sputnik.
Onderin zijn Bolle en Meneer de boel uit aan het checken. Bolle is blij met het trappetje, meneer boeit het niets die springt nog vlot van platform naar platform.
quote:Op zondag 27 juli 2014 11:27 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Ja, alleen heeft die naaktmans van ons besloten dat hij de baas moet zijn. Die zag er behoorlijk gehavend uit en hebben we maar even apart gezet. Zitten nog te twijfelen of we hem gaan laten castreren of dat we het dadelijk in de grote kooi nog eens proberen.
Voor de rest mogen we niet klagen, de nieuwe 3 van Summer zijn echt schatten stuk voor stuk
Ja we zaten de hele tijd de namen door de war te halen en bij ons komen de namen vanzelf wel als we ze een paar dagen hebben.quote:Op zondag 27 juli 2014 12:16 schreef summer2bird het volgende:
[..]!
Hoe heb je ze nu genoemd?![]()
En een groepje van 4? Is toch 5?
Ik zit hier nu ook met een soortgelijk probleem.quote:Op zondag 27 juli 2014 11:27 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Ja, alleen heeft die naaktmans van ons besloten dat hij de baas moet zijn. Die zag er behoorlijk gehavend uit en hebben we maar even apart gezet. Zitten nog te twijfelen of we hem gaan laten castreren of dat we het dadelijk in de grote kooi nog eens proberen.
Voor de rest mogen we niet klagen, de nieuwe 3 van Summer zijn echt schatten stuk voor stuk
Ach, zo klein nogquote:Op dinsdag 29 juli 2014 18:54 schreef Muck het volgende:
Hahaha, heerlijk is dat Pepper![]()
"Ik ben de baaaaaaasAh fuck it, ik wil knuffelen
"
Zou het bij Putin ook zo werken? Heeft de man gewoon een knuffel nodig?
Ennnnn omdat het kan: foto's van de kleine mannetjes
Govert Goudglans a.k.a. Goofy heeft een prachtige gouden glans en springt soms een heel eind
[ afbeelding ]
Mini-neger lijkt ontzettend op zijn vader
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
Grote Koe
I.t.t. zijn broertje Kleine Koe is hij groot en gevlekt![]()
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |