abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47118363
Ik ben een beetje op internet aan het zoeken geweest of je ratten een knaagsteen mag geven. En hier zijn de meningen nogal over verveeld. Konijnen en cavia´s mogen dit sowieso niet ivm blaasstenen. Alleen is hier over de rat minder over bekend en is de info nogal tegenstrijdig hierover.
Vraag me af hoe jullie hierover denken. Mijn ratten zijn er iig erg gek op. En hebben jullie anders een goed alternatief hiervoor, ik weet het namelijk niet meer. Alvast bedankt!
pi_47119899
Als ik een ratje zou hebben, zou ik voor de zekerheid geen knaagstenen geven.

Er staat inderdaad tegenstrijdige info op het internet, maar volgens mij zijn knaagstenen net zo slecht voor ratten als voor konijnen en cavia's.

Je zou als alternatief fruit / wilgentakken kunnen geven (ook te koop in de dierenwinkel).

Knaagstengels voor ratten kun je ze ook geven.

Of zelfs hondenkoekjes, maar daar moet je mee oppassen.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_47125055
quote:
[
Of zelfs hondenkoekjes, maar daar moet je mee oppassen.
waarom moet je daarmee oppassen?
pi_47125356
Geef ze een walnoot, of een afgekoeld gekookt ei (in de schil uiteraard).
pi_47125778
zijn die knabbelsticks geen alternatief? met zaden e.d.
zijn zelfs varianten speciaal voor ratten. (Al hebben mijn muizen een identiteitsstoornis en blieven ze alleen de knaagsticks voor vogels.. sja..)
[Water from the Supermarket - Buy it and it’s yours!]
pi_47130549
4everblackeyed makes sense. Niet iedereen is erover uit of knaagstenen nou goed zijn of niet, dus als ik jou was zou ik gewoon ander knaagmateriaal geven. Wilgentakken, walnoten, hard brood, knaagbiscuitjes enzo.
Robert Smith should really cover Coldplays 'Clocks'
And when he'd sing 'Am I part of the cure, or part of the disease?'
We'd all be like: "I know this one!"
pi_47131777
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 15:35 schreef morgaine21 het volgende:

[..]

waarom moet je daarmee oppassen?
Ik dacht dat niet alle hondenkoekjes geschikt voor ratten waren.

Degene die op biscuitjes lijken mogen iig zeker gegeven worden.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_47139696
Hondenvoer mag ook.
Dat droge, brokjes.
  zondag 11 maart 2007 @ 13:39:03 #9
124403 UZN
Hello world!
pi_47152069
Geen walnoten. De harde stukjes die zelfs in de noot zelf zitten geven kunnen kleine wondjes in de bek veroorzaken en kunnen nare ontstekingen geven.

De tanden slijten voldoende bij gewoon normaal rattenvoer. Natuurlijk kun je ze wat lekkers geven om op te knagen maar speciaal om tanden te laten slijten is onzin.
pi_47165075
ik geef ze geregeld van die knaagstengels met vruchten en zaden e.d. erop, ratten of kattensnoepjes en op zaterdag krijgen ze meestal zo'n klein bakje kattenvlees, gewoon van de aldi of van Shiny Cat (duur spul) maar ze vinden het helemaal super, wat je ze ook geeft
Soms krijgen ze ook muesli of cornflakes of zelfs fruit met yoghurt, ook erg populair!

Edit/tip: ik heb geleerd dat je je ratten 1 dag per week geen eten of snacks moet geven, alleen drinken. Dit omdat ze door het vele voeren en snacken wat wij doen dus enorm snel kanker krijgen, met name in de oksels. Iemand die ik ken doet dit al jaren en haar ratten worden allemaal erg oud (4 jaar+) en sterven geen van allen aan kanker. Ik ben nu dus ook met deze manier van voer geven begonnen, misschien een tip voor jullie?
pi_47166411
Ik wil niet vervelend zijn, maar die manier van voeren heeft weinig met kanker te maken.. Sterker nog, het is gewoon zielig, ratten hebben 7 dagen per week eten nodig.

De tumoren in de oksel waar jij het over hebt, zijn melkkliertumoren. Ze komen vooral bij vrouwtjes voor, en ze worden veroorzaakt door hormoonschommelingen. Ook is het deels erfelijk. De enige fatsoenlijke manier om te voorkomen, is door het vrouwtje te laten castreren. Een dag niet voeren heeft er niets mee te maken.

Natuurlijk is er wel een verband tussen voedig en gezondheid, en er zullen ook wel vormen van kanker zijn die wel verband houden met de voeding. Echter, die vormen van kanker komen relatief minder voor, en bovendien is de oplossing dan gewoon gezond voeren, ipv een dag níet voeren.
Don't fall so madly in love with the night that you lose your way
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')