Er is ventilatie ja. Ik zit zelf nog te denken om er een nachtlampje in te doen.quote:Op maandag 11 februari 2013 00:24 schreef Dandilion het volgende:
Ik heb een ovenschalen met laagje water in de kooi gezet, beetje macaroni erin en daar deden ze het maar mee.
Hoezo moeten je ratten aan water wennen?
Wat bedoel je met aaien waarderen? Zijn nog steeds niet hand tam?
Je wilt je ratten dus buitenshuis mee nemen? Dan moet je er eerst voor zorgen dat ze op jou blijven zitten, of in je mouw etc. Daar vallen ze dan in slaap ( kan je op div ratten sites lezen )
Ratten staan hier in de woonkamer waar het licht snachts uitgaat, persoonlijk zou ik de kooi nooit in een kast zetten, is daar ventilatie?
hoe oud is je ratje?quote:Op zaterdag 16 februari 2013 10:50 schreef toetsenbordridder het volgende:
1 van mijn ratten, die meestal echt de allerdrukste was, is opeens héél traag geworden. Vanochtend kwam ze voor haar voer nauwelijks haar nest uit, eten doet ze heel traag en bewegen is ook opeens een last geworden.
Ze eet heeel voorzichtig, drinken doet ze ook. Iets actiever geweest maar nog wel krakkemikkig.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 22:14 schreef Dandilion het volgende:
Is ze al wat actiever geweest? Eet/ drinkt ze wel? Zou haar wel in de gate houden.
Wat leuk Muchquote:Op donderdag 21 februari 2013 10:33 schreef Muck het volgende:
Ah, het kan geen toeval zijn dat dit topic bovenaan staat in de AT-lijst! Mijn vriend en ik hebben sinds dinsdag drie ratjes in huis
[ afbeelding ]
De drie heren zijn broers en nu 12 weken oud. Ze zijn erg tam en niet eenkennig en ik vind ze helemaal fantastisch!
Ze vinden het heerlijk om in mijn vest te kruipen en gaan daar dan ook uitermate relaxed liggen slapen
[ afbeelding ]
Ze zijn erg ondernemend en nieuwsgierig en daardoor ronduit hilarisch. Het huisje dat we hebben is wat aan de kleine kant, maar dat weerhoudt de heren er niet van om erin te klauteren
[ afbeelding ]
Met zijn tweeën past het ook heus wel
[ afbeelding ]
Iemand?quote:Op donderdag 21 februari 2013 09:57 schreef summer2bird het volgende:
Hai, vraagje, Timon "smakt" heel veel.
Dan beweegt hij zijn onderkaak en maakt hij eetbewegingen.
Alleen eet hij dan niet.
Is dit het bekende tandenknarsen? Ik hoor op zich niks vreemds, alleen zie ik het vaak.
Pumba doet het namelijk niet.
Ik wen mijn ratten aan water door gewoon een bak in de kooi te zetten waar ze zelf in en uit kunnen. Dan iets in het water, een paar druifjes ofzo om de interesse te wekken en dan zoeken ze het zelf snel zat uitquote:Op zondag 10 februari 2013 14:11 schreef summer2bird het volgende:
Hallo,
vraagje hier:
- mijn ratten vinden water eng, hoe laat ik ze eraan wennen?
- ik zet de kooi s'avonds altijd in de kast, wegens geluid. Is dat niet veels te donker voor ze?
- Hoe leer ik mijn ratten aaien te waarderen?
- Hoe leer ik ze buiten te zijn zonder dat ze in paniek raken of wegrennen?
Ze hebben genoeg ventilatie, ik ben eens voor de test een tijdje in de kast gaan zitten. Ik kreeg het niet warm en ook niet benauwd.quote:Op zaterdag 23 februari 2013 16:37 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik wen mijn ratten aan water door gewoon een bak in de kooi te zetten waar ze zelf in en uit kunnen. Dan iets in het water, een paar druifjes ofzo om de interesse te wekken en dan zoeken ze het zelf snel zat uit
Ik heb het dan wel zo ondiep dat ze erin kunnen lopen. Vooral als het erg warm is wordt dat erg gewaardeerd.
Met de kast zou ik me meer zorgen maken om ventilatie, als dat wel goed zit komt er ook wel licht binnenIk zou ze liever gewoon op een fijne plek laten staan, saai is het wel in zo'n kast, niets te zien behalve "muren".
Je leert je ratten aaien e.d. te waarderen door goede momenten uit te zoeken. Als je een open hangmatje hebt kan je ze meestal vrij makkelijk aaien als ze daarin liggen, lekker achter de oortjes kriebelen enzo. Verder ga ik altijd buiten de kooi zitten en laat ze dan zelf bij me komen kijken en op me lopen.
Oppakken vinden veel ratten wat minder, het is makkelijker om ze met 2 handen te "scheppen", of ze te leren op je hand/arm te lopen. Wat lekkers gebruiken om te lokken werkt reuze goed
Als ze eenmaal gewend zijn aan je aanwezigheid en wel op je durven te lopen kan je daar ook gaan aaien, gewoon rustig, maar zeker bewegen. Vaak kan het ook al wel eerder, dat hangt een beetje van het karakter van de rat af en aan wat de rat met mensen heeft meegemaakt.
Wil je ze ergens loslaten dan is het erg handig als je ze eerst leert dat jij ze niet gaat opeten. Hoe beter ze met je omgaan, hoe makkelijker je ze ergens kan laten lopen. Wil je ze toch wat meer ruimte geven dan is het het handigste om een ruimte af te zetten rond de kooi(ze gaan wel weer terug naar het eten en de slaapplekken). Maar beter laat je ze eerst echt goed aan jou wennen(neem daar lekker de tijd voor) voordat je ze los laat lopen. Je moet ze soms even ergens vandaan kunnen halen, ze kunnen pakken, als ze dan echt niet opgepakt willen worden wordt dat een heel gedoe en zet je weer een paar stappen achteruit in je relatie.
Oh, ik heb deze kooi:quote:Op zaterdag 23 februari 2013 22:27 schreef Ceekaa het volgende:
Hey mensen,
Ik heb even een vraagje. Ik heb vroeger jarenlang ratten gehad en dus wel aardig wat ervaring met het houden van ratjes. Wellicht is mijn kennis echter wat verouderd inmiddels, ik heb al een paar jaar geen ratten meer. Nu zou ik in de nabije toekomst wel weer erg graag ratjes nemen maar de kans bestaat dat ik snel zal moeten verhuizen, en dan waarschijnlijk naar een huisje dat een stuk kleiner is.
Qua kooi gaat mijn voorkeur absoluut uit naar een ferplast Furet XL, dat heb ik vroeger ook altijd gehad. Maar qua vloeroppervlakte gaat dat hem niet worden in dat nieuwe huisje. Heeft iemand een goede tip voor een kooi die verder de hoogte in gaat maar wat minder diep is? En dan wel met veel deurtjes die ook wat groter zijn... twee jenny kooien op elkaar bijvoorbeeld zou ik niet prettig vinden..
Sowieso heb ik vroeger al mijn ratjes uit de opvang of van een rattery gehaald. Ik zal de broodfok nooit ondersteunen.
Mijn alltime-favorite rat was er één uit de opvang, een bijtertje in het begin. ZO lief op het eind
Nee, tandenknarsen herken je meteen: je hoort echt de tanden over elkaar heen schuren. Lijkt een heel klein beetje alsof ze ergens op knagen. Zolang je niets hoort is het dus geen knarsenquote:Op donderdag 21 februari 2013 09:57 schreef summer2bird het volgende:
Hai, vraagje, Timon "smakt" heel veel.
Dan beweegt hij zijn onderkaak en maakt hij eetbewegingen.
Alleen eet hij dan niet.
Is dit het bekende tandenknarsen? Ik hoor op zich niks vreemds, alleen zie ik het vaak.
Pumba doet het namelijk niet.
Savic royal suite 95 double? Wel duur, maar lijkt me echt de ideale kooi, vooral ook qua deuren...quote:Op zaterdag 23 februari 2013 22:27 schreef Ceekaa het volgende:
Hey mensen,
Ik heb even een vraagje. Ik heb vroeger jarenlang ratten gehad en dus wel aardig wat ervaring met het houden van ratjes. Wellicht is mijn kennis echter wat verouderd inmiddels, ik heb al een paar jaar geen ratten meer. Nu zou ik in de nabije toekomst wel weer erg graag ratjes nemen maar de kans bestaat dat ik snel zal moeten verhuizen, en dan waarschijnlijk naar een huisje dat een stuk kleiner is.
Qua kooi gaat mijn voorkeur absoluut uit naar een ferplast Furet XL, dat heb ik vroeger ook altijd gehad. Maar qua vloeroppervlakte gaat dat hem niet worden in dat nieuwe huisje. Heeft iemand een goede tip voor een kooi die verder de hoogte in gaat maar wat minder diep is? En dan wel met veel deurtjes die ook wat groter zijn... twee jenny kooien op elkaar bijvoorbeeld zou ik niet prettig vinden..
Sowieso heb ik vroeger al mijn ratjes uit de opvang of van een rattery gehaald. Ik zal de broodfok nooit ondersteunen.
Mijn alltime-favorite rat was er één uit de opvang, een bijtertje in het begin. ZO lief op het eind
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |