http://www.joop.nl/wereld(...)nu_ook_in_duitsland/quote:Zwarte Pieten-discussie nu ook in Duitsland
Racisme of traditie? Wij hebben Zwarte Piet, Duitsland heeft drie koningen. Twee verschillende feestdagen, eenzelfde discussie
Internationaal is ophef ontstaan rondom de viering van drie koningen in Duitsland. Bondskanselier Angela Merkel kon op forse kritieken rekenen, nadat ze - al zingend - gefotografeerd werd met om haar heen zwart geschminkte kinderen. Het verhaal gaat dat één van de drie koningen een donkere huidskleur had. Daarom schminken sommige kinderen bij de jaarlijkse viering hun gezicht zwart.
In de Verenigde Staten, het land waar deze kwestie wellicht het meest gevoelig ligt, wordt schande gesproken over de traditie. Op de website hypervocal wordt zelfs een scala 'onhandige, semi-racistische' capriolen uit de oude Duitse doos gehaald, om te duiden hoe ongevoelig de Duitsers voor racisme zijn. Zo heeft de Dresden Zoo in 2009 een aap Obama genoemd, heeft een bedrijf de snack kipvingers naar de Amerikaanse president vernoemd en schminkte Martin Sonneborn zijn gezicht zwart voor een satirische billboard, om de slogan 'Ick bin ein Obama' kracht bij te zetten.
Dat is het ook een beetje inderdaad. Gebrek aan echt serieuze kwesties en dus een soort bezigheidstherapie.quote:Op zondag 6 januari 2013 18:26 schreef Boldface het volgende:
Nergens ter wereld zijn de mensenrechten beter geregeld dan in West-Europa, maar de rest van de wereld wil ons even een lesje lezen.
Het is tijd voor een grote, dikke, vette middelvinger.
Wat een slechte oppervlakke vergelijking. Dit heeft verder geen zak te maken met de Zwarte Pieten-discussie aangezien het bij de Zwarte Pieten-discussie gaat om de vraag of een op een racistisch gedachtegoed gebaseerde uiterlijk (blackface) wel of niet problematisch is nu de meeste mensen jaren later niet meer aan dat racistische gedachtegoed van toen denken.quote:Zwarte Pieten-discussie nu ook in Duitsland
Racisme of traditie? Wij hebben Zwarte Piet, Duitsland heeft drie koningen. Twee verschillende feestdagen, eenzelfde discussie
Zegmaar ruim het dubbele van de gemiddelde levensverwachting in die tijd. Zoiemand zou nu 190 zijn als je dat extrapoleert naar tegenwoordig.quote:
Heb er hier niets van meegekregenquote:Op zondag 6 januari 2013 18:50 schreef RM-rf het volgende:
Waarom de bewering dat die discussie in Duitsland plaats zou vinden?
Het artikel zélf beschrijft eigenlijk al duidelijk dat die discussie vooral in Amerika plaatsvind en het vooral en onderdeel is van typisch puriteins anglicaans politiek-correct denken
Het idee erachter was dat blanke muzikanten geen zwarte muziek mochten maken.quote:Op zondag 6 januari 2013 19:24 schreef _dodecahedron_ het volgende:
Het idee van de "black face" in Amerika was dat zo'n persoon dan een slaaf uit zou beelden op een podium. De acteur gedroeg zich dan heel slaafs en dom en het blanke publiek dacht dan: "Haha, wat een domme neger! Zo zijn ze precies inderdaad! Gelukkig dat we maar slavernij hebben!"
Ze maakten niet alleen muziek.quote:Op zondag 6 januari 2013 19:28 schreef Specularium het volgende:
[..]
Het idee erachter was dat blanke muzikanten geen zwarte muziek mochten maken.
Dus moesten ze zwartgeschminkt om het te mogen spelen.
Al Jolson is de bekendste daarvan, had trouwens niets met racisme te maken, hij was een groot voorvechter van gelijke burgerechtenquote:Op zondag 6 januari 2013 19:30 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Ze maakten niet alleen muziek.
http://en.wikipedia.org/wiki/Minstrel_show
Dat was al wat later volgens mij. Wat ik zo lees over "minstrel shows" maakten ze wel degelijk zwarten belachelijk in een tijd dat ze als slaaf gehouden werden.quote:Op zondag 6 januari 2013 19:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Al Jolson is de bekendste daarvan, had trouwens niets met racisme te maken, hij was een groot voorvechter van gelijke burgerechten
Kloptquote:Op zondag 6 januari 2013 19:50 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Dat was al wat later volgens mij. Wat ik zo lees over "minstrel shows" maakten ze wel degelijk zwarten belachelijk in een tijd dat ze als slaaf gehouden werden.
Dus ik kan me voorstellen dat het voor Amerikanen gevoelig ligt.
Nogmaals: voor Europeanen is dat anders natuurlijk.
Die snap ik even niet, leg uit?quote:Op zondag 6 januari 2013 18:54 schreef cempexo het volgende:
Een kind uit ouders van een zwarte en een blanke partner...dat zijn de goede kinderen of zo ?
Wel die linksche clubs hebben een gestandariseert profiel van de mens. Deze kunnen dat kind benoemen, lees ophemelen, als hét kind van de integratiegedachte...quote:
Waar baseer jij op dat hun gestandardiseerd profiel (voor zover dat er is) inhoudt dat een kind 'het beste' is wanneer het zowel een zwarte als blanke ouder heeft? En wat heeft dat verder met dit topic te maken?quote:Op zondag 6 januari 2013 20:15 schreef cempexo het volgende:
[..]
Wel die linksche clubs hebben een gestandariseert profiel van de mens. Deze kunnen dat kind benoemen, lees ophemelen, als hét kind van de integratiegedachte...
je kunt zo'n keuze makenquote:Op zondag 6 januari 2013 20:27 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Waar baseer jij op dat hun gestandardiseerd profiel (voor zover dat er is) inhoudt dat een kind 'het beste' is wanneer het zowel een zwarte als blanke ouder heeft? En wat heeft dat verder met dit topic te maken?
de keuze van symbolen om je politiek te ondersteunenquote:Op zondag 6 januari 2013 20:29 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ik volg je niet meer... wat voor keuze?
Zoek hulp.quote:Op zondag 6 januari 2013 20:15 schreef cempexo het volgende:
[..]
Wel die linksche clubs hebben een gestandariseert profiel van de mens. Deze kunnen dat kind benoemen, lees ophemelen, als hét kind van de integratiegedachte...
Dat is ook zielig voor de christenen die niet van één van die drie continenten komen!quote:Op zondag 6 januari 2013 17:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
De komt van de drie Koningen symboliseert het bezoek van de drie (toenmalig bekende) continenten aan het Christuskind. Éen koning voor ieder continent, om aan te geven dat Jezus gekomen is voor alle mensen ter wereld.
De drie Koningen zijn Balthasar, 40 jaar uit Azië, Melchior, 60 jaar uit Europa en Caspar, 20 jaar uit Afrika. Logisch dat kinderen vroeger zwart geschminkt werden om Caspar uit te beelden.
Dat waren toen de drie bekende continenten!quote:Op zondag 6 januari 2013 21:54 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Dat is ook zielig voor de christenen die niet van één van die drie continenten komen!
Dus God kende die andere twee continenten helemaal niet?quote:Op zondag 6 januari 2013 21:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat waren toen de drie bekende continenten!
Het is een verhaal, hé! Het symboliseert iets. Die wijzen kwamen ook uit het Oosten (Iran waarschijnlijk) en helemaal niet uit Afrika en Europa. Het gaat om het symbool. Er hadden ook vier duiven uit vier windstreken kunnen landen of zoiets. Het verhaal is maar de verpakking voor het idee.quote:Op zondag 6 januari 2013 21:59 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Dus God kende die andere twee continenten helemaal niet?
Waarom dacht je dat Christus de oceaan overliep om zijn leer aan de Mormonen te gaan verkondigenquote:Op zondag 6 januari 2013 21:59 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Dus God kende die andere twee continenten helemaal niet?
Weet ik nietquote:Op zondag 6 januari 2013 22:01 schreef Grouch het volgende:
[..]
Waarom dacht je dat Christus de oceaan overliep om zijn leer aan de Mormonen te gaan verkondigen?
En eind maart zal de PvdD wel de discussie aanzwengelen over pasen. Een haas die wordt gebruikt om ons te plezieren...dat kan natuurlijk niet. Om maar te zwijgen van al die kippen die onder dwang eieren moeten leggen.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:46 schreef TNA het volgende:
Wat een ongelofelijk kleinburgerlijk gezeik is dat toch ieder jaar
Meestal wordt hij toch met donker haar afgebeeld? Heb werkelijk nog nooit een plaatje van Jezus met blond haar gezien.quote:Op maandag 7 januari 2013 07:45 schreef Gia het volgende:
Jezus zelf wordt afgebeeld als blank en blond, terwijl de kans groter is dat Hij lichtgetint en donker was, gezien Zijn afkomst.
Hm, lichtgetint, oproerkraaier, ik zie overeenkomsten.
Jezusquote:Op maandag 7 januari 2013 07:45 schreef Gia het volgende:
Jezus zelf wordt afgebeeld als blank en blond, terwijl de kans groter is dat Hij lichtgetint en donker was, gezien Zijn afkomst.
Hm, lichtgetint, oproerkraaier, ik zie overeenkomsten.
Astu:quote:Op maandag 7 januari 2013 08:33 schreef Jareth het volgende:
[..]
Meestal wordt hij toch met donker haar afgebeeld? Heb werkelijk nog nooit een plaatje van Jezus met blond haar gezien.
Inderdaad.quote:Op zondag 6 januari 2013 23:40 schreef Igen het volgende:
Als iemand beweert dat het racistisch is als kinderen zich zwart schminken om op een heldenfiguur te lijken, dan zegt dat toch eigenlijk juist dat diegene die dat zegt zelf niet in staat is om positieve denkbeelden aan een zwarte huidskleur te verbinden - ergo, zo iemand is dan toch zelf een racist?
Maar waarom is Zwarte Piet dan racistisch? Serieus, enlighten me.quote:Op maandag 7 januari 2013 11:48 schreef Saysem het volgende:
Zelfs ik die vindt dat Zwarte Piet wel racistisch is vindt dit dus onzin.
De Drie Koningen zijn juist bij uitstek een symbool van de gelijkwaardigheid van mensen uit verschillende delen van de wereld.
Ho ho! Puriteins ja, anglicaans nee! Diezelfde puriteinen waren tegen muziek, sport, en zelfs kerstmis, dus nogal wiedes dat die Engeland uitgetrapt zijn. Zelfs onze zéér tolerante Leidenaren konden ze niet pruimen en dus werd het op de boot naar Amerika gezet.quote:Op zondag 6 januari 2013 18:50 schreef RM-rf het volgende:
Het artikel zélf beschrijft eigenlijk al duidelijk dat die discussie vooral in Amerika plaatsvind en het vooral en onderdeel is van typisch puriteins anglicaans politiek-correct denken.
Inclusief dat deze amerikanen dolgraag hun puriteinse meetlat gebruiken om andere culturen de les te lezen, op basis van vermeende aantijgingen die vooral geworteld zijn in hun eigen geschiedenis
Stuur me even de goede post.quote:Op maandag 7 januari 2013 12:03 schreef Saysem het volgende:
Ik stel voor dat we die discussie hier niet gaan herhalen. Zoek één van de oude topics maar op.
Okay. Maar hoe is een zwarte man die snoepjes uitdeelt aan kinderen dan ineens racisme?quote:Op maandag 7 januari 2013 12:31 schreef Saysem het volgende:
Dit stuk van GeenStijl dekt aardig de lading http://www.geenstijl.nl/m(...)s_zwarte_piet_r.html
Of ze achteraf nou beweerden dat het sarcasme was of niet.
En wist je ook dat er sprake was van een vierde koning. Maar dat die door allerlei gezeur onderweg te laat was?quote:Op zondag 6 januari 2013 17:49 schreef Karina het volgende:
Godsamme wat een gezeik weer. Ik ben totaal niet gelovig maar zelfs IK weet dat 1 van de drie koningen zwart was...
Nee dat wist ik niet. Mooi verhaalquote:Op maandag 7 januari 2013 12:43 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
En wist je ook dat er sprake was van een vierde koning. Maar dat die door allerlei gezeur onderweg te laat was?
Mooi verhaal.quote:Op maandag 7 januari 2013 12:43 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
En wist je ook dat er sprake was van een vierde koning. Maar dat die door allerlei gezeur onderweg te laat was?
Je vergeet fietsen.quote:Op zondag 6 januari 2013 21:24 schreef Hexagon het volgende:
Ik vraag me af wat die drammers iedere keer denken te bereiken. Alsof je het zou kunnen verbieden.
Aan de andere kant. Wat in Nederland populair is willen ze in Duitsland ook. Rudi Carell, Linda de Mol, GTST en nu ook het jaarlijkse zwartepieten-gejank
quote:"Nistelrooy is een enorm, racistisch stuk stront"
quote:"Dus dit is er van Ruud Van Nistelrooy geworden sinds het beëindigen van zijn loopbaan?
Duitsers.quote:Zo heeft de Dresden Zoo in 2009 een aap Obama genoemd, heeft een bedrijf de snack kipvingers naar de Amerikaanse president vernoemd en schminkte Martin Sonneborn zijn gezicht zwart voor een satirische billboard, om de slogan 'Ick bin ein Obama' kracht bij te zetten.
Gisteren 8 uur land in een vliegtuig vol met Amerikanen gezeten die bijna allemaal naar Duitsland gingen en ik heb niemand horen praten over hoe racistisch die Duitsers wel niet zijn. Net zoals in Nederland is het een klein groepje die door de wonderen van het internet hun mening aan de grote meerderheid kunnen geven.quote:Op zondag 6 januari 2013 18:50 schreef RM-rf het volgende:
Het artikel zélf beschrijft eigenlijk al duidelijk dat die discussie vooral in Amerika plaatsvind en het vooral en onderdeel is van typisch puriteins anglicaans politiek-correct denken.
Inclusief dat deze amerikanen dolgraag hun puriteinse meetlat gebruiken om andere culturen de les te lezen, op basis van vermeende aantijgingen die vooral geworteld zijn in hun eigen geschiedenis
Bill O'Reilly gekeken? Ze vieren daar meer feesten in deze tijd dan wij en voor dat alles is geweest zeggen ze inderdaad happy hollidays en als het kerst is dan zeggen ze merry Christmas. Echt bizar jaquote:Op zondag 5 januari 2014 13:58 schreef TLC het volgende:
Er zijn ook Amerikanen die durven het woord Kerstmis niet meer in de mond te nemen en spreken dan maar van 'Happy Holidays', daar heb je dan ook een Holidaytree in plaats van een Kerstboom![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Wat zijn mensen toch een ongelooflijk stelletje zeurmietjes geworden.
Ja, precies. Maar Amerikanen wonen in Amerika, niet in Europa. Hier heeft ''blackface'' een heel andere, niet-denigrerende functie.quote:Op zondag 6 januari 2013 19:50 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Dat was al wat later volgens mij. Wat ik zo lees over "minstrel shows" maakten ze wel degelijk zwarten belachelijk in een tijd dat ze als slaaf gehouden werden.
Dus ik kan me voorstellen dat het voor Amerikanen gevoelig ligt.
Nogmaals: voor Europeanen is dat anders natuurlijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |