http://www.joop.nl/wereld(...)nu_ook_in_duitsland/quote:Zwarte Pieten-discussie nu ook in Duitsland
Racisme of traditie? Wij hebben Zwarte Piet, Duitsland heeft drie koningen. Twee verschillende feestdagen, eenzelfde discussie
Internationaal is ophef ontstaan rondom de viering van drie koningen in Duitsland. Bondskanselier Angela Merkel kon op forse kritieken rekenen, nadat ze - al zingend - gefotografeerd werd met om haar heen zwart geschminkte kinderen. Het verhaal gaat dat één van de drie koningen een donkere huidskleur had. Daarom schminken sommige kinderen bij de jaarlijkse viering hun gezicht zwart.
In de Verenigde Staten, het land waar deze kwestie wellicht het meest gevoelig ligt, wordt schande gesproken over de traditie. Op de website hypervocal wordt zelfs een scala 'onhandige, semi-racistische' capriolen uit de oude Duitse doos gehaald, om te duiden hoe ongevoelig de Duitsers voor racisme zijn. Zo heeft de Dresden Zoo in 2009 een aap Obama genoemd, heeft een bedrijf de snack kipvingers naar de Amerikaanse president vernoemd en schminkte Martin Sonneborn zijn gezicht zwart voor een satirische billboard, om de slogan 'Ick bin ein Obama' kracht bij te zetten.
Dat is het ook een beetje inderdaad. Gebrek aan echt serieuze kwesties en dus een soort bezigheidstherapie.quote:Op zondag 6 januari 2013 18:26 schreef Boldface het volgende:
Nergens ter wereld zijn de mensenrechten beter geregeld dan in West-Europa, maar de rest van de wereld wil ons even een lesje lezen.
Het is tijd voor een grote, dikke, vette middelvinger.
Wat een slechte oppervlakke vergelijking. Dit heeft verder geen zak te maken met de Zwarte Pieten-discussie aangezien het bij de Zwarte Pieten-discussie gaat om de vraag of een op een racistisch gedachtegoed gebaseerde uiterlijk (blackface) wel of niet problematisch is nu de meeste mensen jaren later niet meer aan dat racistische gedachtegoed van toen denken.quote:Zwarte Pieten-discussie nu ook in Duitsland
Racisme of traditie? Wij hebben Zwarte Piet, Duitsland heeft drie koningen. Twee verschillende feestdagen, eenzelfde discussie
Zegmaar ruim het dubbele van de gemiddelde levensverwachting in die tijd. Zoiemand zou nu 190 zijn als je dat extrapoleert naar tegenwoordig.quote:
Heb er hier niets van meegekregenquote:Op zondag 6 januari 2013 18:50 schreef RM-rf het volgende:
Waarom de bewering dat die discussie in Duitsland plaats zou vinden?
Het artikel zélf beschrijft eigenlijk al duidelijk dat die discussie vooral in Amerika plaatsvind en het vooral en onderdeel is van typisch puriteins anglicaans politiek-correct denken
Het idee erachter was dat blanke muzikanten geen zwarte muziek mochten maken.quote:Op zondag 6 januari 2013 19:24 schreef _dodecahedron_ het volgende:
Het idee van de "black face" in Amerika was dat zo'n persoon dan een slaaf uit zou beelden op een podium. De acteur gedroeg zich dan heel slaafs en dom en het blanke publiek dacht dan: "Haha, wat een domme neger! Zo zijn ze precies inderdaad! Gelukkig dat we maar slavernij hebben!"
Ze maakten niet alleen muziek.quote:Op zondag 6 januari 2013 19:28 schreef Specularium het volgende:
[..]
Het idee erachter was dat blanke muzikanten geen zwarte muziek mochten maken.
Dus moesten ze zwartgeschminkt om het te mogen spelen.
Al Jolson is de bekendste daarvan, had trouwens niets met racisme te maken, hij was een groot voorvechter van gelijke burgerechtenquote:Op zondag 6 januari 2013 19:30 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Ze maakten niet alleen muziek.
http://en.wikipedia.org/wiki/Minstrel_show
Dat was al wat later volgens mij. Wat ik zo lees over "minstrel shows" maakten ze wel degelijk zwarten belachelijk in een tijd dat ze als slaaf gehouden werden.quote:Op zondag 6 januari 2013 19:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Al Jolson is de bekendste daarvan, had trouwens niets met racisme te maken, hij was een groot voorvechter van gelijke burgerechten
Kloptquote:Op zondag 6 januari 2013 19:50 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Dat was al wat later volgens mij. Wat ik zo lees over "minstrel shows" maakten ze wel degelijk zwarten belachelijk in een tijd dat ze als slaaf gehouden werden.
Dus ik kan me voorstellen dat het voor Amerikanen gevoelig ligt.
Nogmaals: voor Europeanen is dat anders natuurlijk.
Die snap ik even niet, leg uit?quote:Op zondag 6 januari 2013 18:54 schreef cempexo het volgende:
Een kind uit ouders van een zwarte en een blanke partner...dat zijn de goede kinderen of zo ?
Wel die linksche clubs hebben een gestandariseert profiel van de mens. Deze kunnen dat kind benoemen, lees ophemelen, als hét kind van de integratiegedachte...quote:
Waar baseer jij op dat hun gestandardiseerd profiel (voor zover dat er is) inhoudt dat een kind 'het beste' is wanneer het zowel een zwarte als blanke ouder heeft? En wat heeft dat verder met dit topic te maken?quote:Op zondag 6 januari 2013 20:15 schreef cempexo het volgende:
[..]
Wel die linksche clubs hebben een gestandariseert profiel van de mens. Deze kunnen dat kind benoemen, lees ophemelen, als hét kind van de integratiegedachte...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |