Hoeveel digitale zoom heeft jou D3200?quote:Op vrijdag 21 december 2012 20:35 schreef Nikonlover het volgende:
Het zit mij best wel dwars dat ik het zoomknopje niet kan vinden op mijn D3200Zo'n dure camera en dan geen zoomknopje
Raar, mijn canon 400D en de 1Dm3/7D/40D/60D/450D/600D en 5Dm2 die door mijn handen zijn geweest wel.quote:Op vrijdag 21 december 2012 20:35 schreef Nikonlover het volgende:
Het zit mij best wel dwars dat ik het zoomknopje niet kan vinden op mijn D3200Zo'n dure camera en dan geen zoomknopje
Weet ik nietquote:Op vrijdag 21 december 2012 22:09 schreef bakkerl het volgende:
[..]
Hoeveel digitale zoom heeft jou D3200?
Als je wilt inzoomen op je foto moet je dus 1 van de bovenstaande canontoestellen aanschaffen. Daar gaat dat sowieso mee!quote:Op vrijdag 21 december 2012 22:20 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Weet ik nietMaar ik moet aan de lens draaien om in te zoomen
ik wil zo'n handig knopje
![]()
Zo'n knopje heb ik wel.. maar die werkt alleen achteraf als ik de foto al genomen heb..quote:Op vrijdag 21 december 2012 22:20 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
![]()
moet je aan panasonic of sony nemen. die hebben dat welquote:Op vrijdag 21 december 2012 22:20 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
![]()
Sinds wanneer mag je niet klagen over servicequote:Op vrijdag 21 december 2012 20:22 schreef kanovinnie het volgende:
Haal je je meuk toch ergens anders? Ik vind het nogal zwak dat je hier een winkel loopt zwart te maken op advies wat ze geven enzo.
Geen idee, mag dat niet?quote:Op vrijdag 21 december 2012 23:34 schreef Stefan het volgende:
[..]
Sinds wanneer mag je niet klagen over service
Ik vroeg bij FotoKlein om een 32 gb extreme pro en hij gooit een ander op de toonbank en zegt dat ik die moet nemen, Ja, die is 90 euro en de ander 34.
Adviesquote:Op vrijdag 21 december 2012 23:35 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Geen idee, mag dat niet?
Ik vind het iig raar dat je komt klagen over advies wat je krijgt. Als je weet wat je wilt kan je 't toch ook via inet bestellen?
quote:Op vrijdag 21 december 2012 23:39 schreef Stefan het volgende:
[..]
Advies
Het is algemeen bekend dat er een enorme marge zit op SD kaarten, Verkoper probeert me een kaart aan te smeren waar ik niet om vraag,
Ik vraag niet, welke kaart is de beste, ik vraag om de Extreme Pro die er ook hangt en 34 euro is en ik vraag niet om een kaart van 90 euro
quote:Op vrijdag 21 december 2012 23:35 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Als je weet wat je wilt kan je 't toch ook via inet bestellen?
Nee joh, ik neem gewoon heel mijn PC mee. Voorstelling van 12 uurquote:Op zaterdag 22 december 2012 18:41 schreef kanovinnie het volgende:
Heb je dan je portfolio al op orde?
Zit je moeilijk te doen tegen dat joch.quote:Op vrijdag 21 december 2012 20:22 schreef kanovinnie het volgende:
Haal je je meuk toch ergens anders? Ik vind het nogal zwak dat je hier een winkel loopt zwart te maken op advies wat ze geven enzo.
Wat is daar zo ergerlijk aanquote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:55 schreef Iwanius het volgende:
Maar waar ik mij aan erger is die wannabe professionals die je bij alle evenementen heel gewichtig ziet rondlopen met hun DSLR alsof ze vanuit het ANP o.i.d opereren terwijl het niets anders dan beunhazen zijn die een graantje proberen mee te pikken van de gebeurtenis.
Gelukkig wordt er steeds meer om de officiele accreditatie papieren gevraagd zodat deze beunhazen buiten blijven.
Ik erger mij steeds meer aan fotografen die hun geld verdienen aan foto's en een aversie hebben tegen ieder ander mens met een camera en die dan maar beunhazen noemen. Veel media ziet ook dat ze voor minder geld gelijke of betere kwaliteit kunnen inkopen.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:55 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Zit je moeilijk te doen tegen dat joch.Werk je, of heb je banden met Foto Klein?
Volgens mij staat er echt boven dit topic: Centraal klaagtopic over alles wat je dwarszit op en rond fotograferen
Gelukkig wordt er steeds meer om de officiele accreditatie papieren gevraagd zodat deze beunhazen buiten blijven.
Leuke woordspeling zo. Verder ben ik het wel met je eens.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 14:23 schreef Uncle het volgende:
[..]
De bakker was ook niet blij toen de supermarkten tegen een lagere prijs brood gingen verkopen. Daardoor zijn nu alleen de goede bakkers nog over en die weten ook nog een beste boterham te verdienen.
De beunhazen-aversie komt nog uit de tijd dat, wilde je het correct doen, je om jezelf fotograaf te mogen noemen aan vestigingseisen moest voldoen die onder andere een stukje vakopleiding vergden.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 14:23 schreef Uncle het volgende:
[..]
Ik erger mij steeds meer aan fotografen die hun geld verdienen aan foto's en een aversie hebben tegen ieder ander mens met een camera en die dan maar beunhazen noemen. Veel media ziet ook dat ze voor minder geld gelijke of betere kwaliteit kunnen inkopen.
Tijden veranderen nu eenmaal. Top apparatuur is tegenwoordig beschikbaar voor iedereen en kennis is tegenwoordig via internet eenvoudig toe te eigenen. Blijft alleen de factor 'kunde' nog over en hoe harder een fotograaf aversie heeft tegen die zogenaamde beunhazen, hoe slechter het over het algemeen gesteld is met zijn/haar kunde.
De bakker was ook niet blij toen de supermarkten tegen een lagere prijs brood gingen verkopen. Daardoor zijn nu alleen de goede bakkers nog over en die weten ook nog een beste boterham te verdienen. De fotografen zijn de bakkers van de huidige tijd. De goede fotografen zullen overblijven, de rest kan beter nu vast op ook naar ander werk ipv zo hard tegen de beunhazen in proberen te gaan.
Tsjah, 1 mans zaak. Is altijd hard werken.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 14:45 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
De beunhazen-aversie komt nog uit de tijd dat, wilde je het correct doen, je om jezelf fotograaf te mogen noemen aan vestigingseisen moest voldoen die onder andere een stukje vakopleiding vergden.
De beunhaas had die opleiding niet, de kosten van een bedrijf ook niet en kon voor ongeveer tien procent van de prijs van een gevestigd fotograaf zijn kiekjes leveren.
Ook toen was het al zinloos om tegen beunhazerij te vechten, de klanten die hun toevlucht zochten tot 's lands vrijetijdsprutsers hadden namelijk toch nooit de intentie om een gezond tarief aan een beroeps te betalen.
Meer nog dan de beschikbaarheid van daarvoor bruikbare apparatuur is het wegvallen van die vestigingswet de reden dat iedereen zijn beurs bij KonijnenExpress kan leegschudden, een KvK'tje kan halen en zich vervolgens fotograaf kan noemen. Enerzijds natuurlijk jammer voor de echte ambachtslieden. Anderszijds wel zo eerlijk, als je als fotograaf je tarief wilt waarmaken, zorg dan in elk geval maar dat je het puur op skills en kwaliteit waarmaakt en niet meer op de exclusiviteit van je opleiding/jobtitle of het gebruik van materialen waar de consument wat lastiger toegang toe heeft.
Kort samengevat: Vroegâh kon je gewoon zeggen dat je beter was (en vaak was je dat ook), tegenwoordig is iedereen gelijk en moet je maar even laten zien dat je een vakman bent en je tarief helemaal waard.
En zelfs nu fotografie-voor-geld als leuke bijverdienste wordt gezien zijn er nog steeds zat fotografen die zowel in vakinhoudelijk opzicht als commercieel zo goed zijn dat ze er een riante boterham van overhouden. Daar mot echter wel voor gewerkt worden.
Voor 18000 extra had je een H4D gehadquote:Op zaterdag 5 januari 2013 14:51 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Tsjah, 1 mans zaak. Is altijd hard werken.
en als aanvulling op de vorige klacht van mij heb ik er een bonusklachtje bij.
Andere fotografen die beweren dat iemand een slechte keus heeft gemaakt (In dit geval, iemand vroeg, Nikon 1 of sony nex. Ik ff inlezen en adviseerde sony nex, die kon hij voor een goede prijs halen).
"voor 100 euro meer heb je een 60D, wie heeft je dit aangesmeerd?"
Zo lust ik er nog een: Ik erger mij aan de haat tussen merken. Natuurlijk, een beetje je eigen merk promoten mag, maar er zijn tegenwoordig geen slechte DSLRs.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 14:51 schreef kanovinnie het volgende:
en als aanvulling op de vorige klacht van mij heb ik er een bonusklachtje bij.
Andere fotografen die beweren dat iemand een slechte keus heeft gemaakt (In dit geval, iemand vroeg, Nikon 1 of sony nex. Ik ff inlezen en adviseerde sony nex, die kon hij voor een goede prijs halen).
"voor 100 euro meer heb je een 60D, wie heeft je dit aangesmeerd?"
Ik denk dat het met die haat wel meevalt. Ik denk niet "Pizza_Boom is zo'n vieze vuile sonygebruiker". Of als ik een foto van een papaprazi zie dat ik denk, "Kan ook niet anders, zo'n walgelijk figuur moet inderdaad wel met nikon rondlopen".quote:Op zaterdag 5 januari 2013 19:45 schreef Pizza_Boom het volgende:
Wat lukt er dan niet?
[..]
Zo lust ik er nog een: Ik erger mij aan de haat tussen merken. Natuurlijk, een beetje je eigen merk promoten mag, maar er zijn tegenwoordig geen slechte DSLRs.
Grootste verschil tussen de NEX en de 1 in kwaliteit is het feit dat Nikon des tijds bewust gekozen heeft om een camera te maken die geen/weinig concurrentie vormt voor de DSLR markt van Nikon, maar meer voor de meer eisende compactgebruiker, terwijl de NEX een groot deel overlap heeft met de DSLR markt van Sony.
Bij ons ja, helaas ken ik ook kanten waar het geen getroll is.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 19:51 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik denk dat het met die haat wel meevalt. Ik denk niet "Pizza_Boom is zo'n vieze vuile sonygebruiker". Of als ik een foto van een papaprazi zie dat ik denk, "Kan ook niet anders, zo'n walgelijk figuur moet inderdaad wel met nikon rondlopen".
Tis vooral een beetje heen en weer getroll
Die mensen zijn gewoon zwakzinnig. Waarom zou je je er druk om maken? Ik bedoel, het is juist goed zoals het nu gaat. De ene gebruikt Sony of Nikon of Pentax, de ander weet wel wat kwaliteit is en heeft dus Canon. En dan zou je als Canongebruiker toch wel zwakzinnig zijn om je druk te maken over de mensen die met inferieure kwaliteit rondlopen gek te maken.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 20:04 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Bij ons ja, helaas ken ik ook kanten waar het geen getroll is.
Nou, ik gebruik alleen de kitlens. Dus ik denk ik maak eens een paar foto's. Aangezien ik geen idee heb welke instellingen die ik moet doen maak ik gebruik van de vooringestelde settings mbv dat draaiwieltje om verschillende dingen te proberen.quote:
Bedankt voor de tip. Vooral ook dat je zegt dat t getal dan omhoog moet. Ik ga daar morgen eens wat mee spelen. Wellicht is het een idee om een topic (wil ik morgen best doen) te starten met dergelijke vragen? Ik snap dat mijn vragen niet helemaal in dit topic thuis horen, maar ik kan me voorstellen dat er nog meer mensen zijn die met dit soort vragen zitten.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 20:36 schreef Pizza_Boom het volgende:
Diafragma wat kleiner maken (dus getal omhoog) en wat afstand nemen?
Wel? Ik had straks gekeken, maar zag niet echt iets. Maar ik heb het hier over een situatie waarbij degene die de foto neemt, echt een totale nitwit is op het gebied van fotografie he? Je moet het zo zien. Ik neem een camera mee op vakantie, zie iets wat ik leuk vind, richt de camera en neem de foto. Meer is het niet. Ja, soms wat spelen met de compositie, dus niet midden op de foto maar een beetje naar rechts ofzo, dat soort dingen, maar qua instellingen van de camera kom ik niet verder dan omschakelen van kleur naar zwart-wit zeg maar.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 21:45 schreef Stefan het volgende:
er zijn wel topics over vragen enzo hoor, ff zoeken
Welke sluitertijd gebruikte je? Heb je IS op je lens?quote:Op zaterdag 5 januari 2013 21:47 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wel? Ik had straks gekeken, maar zag niet echt iets. Maar ik heb het hier over een situatie waarbij degene die de foto neemt, echt een totale nitwit is op het gebied van fotografie he? Je moet het zo zien. Ik neem een camera mee op vakantie, zie iets wat ik leuk vind, richt de camera en neem de foto. Meer is het niet. Ja, soms wat spelen met de compositie, dus niet midden op de foto maar een beetje naar rechts ofzo, dat soort dingen, maar qua instellingen van de camera kom ik niet verder dan omschakelen van kleur naar zwart-wit zeg maar.
Dus echt mega uber super n00b gebeurenEn ik snap heus wel dat ik niet overnight een volleerd fotograaf wordt, maar ik heb een camera in mijn handen die vanalles kan, maar waarvan ik niet weet wát ie kan, wanneer te gebruiken, en wat voor settings ik dan moet doen.
Geen idee. Ja. Canon 600d met kitlens, gestabiliseerd. Ik ben niet meer in de gelegenheid om te reageren nu, aangezien ik weg ga, maar ik zal morgen wel wat foto's posten in een nieuw topic en hopen dat een van de ervaren mensen hier daarop wil reageren.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 21:52 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Welke sluitertijd gebruikte je? Heb je IS op je lens?
Prrima. Veel plezier.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 21:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Geen idee. Ja. Canon 600d met kitlens, gestabiliseerd. Ik ben niet meer in de gelegenheid om te reageren nu, aangezien ik weg ga, maar ik zal morgen wel wat foto's posten in een nieuw topic en hopen dat een van de ervaren mensen hier daarop wil reageren.
FOT / Beginner fotografiequote:Op zaterdag 5 januari 2013 21:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Geen idee. Ja. Canon 600d met kitlens, gestabiliseerd. Ik ben niet meer in de gelegenheid om te reageren nu, aangezien ik weg ga, maar ik zal morgen wel wat foto's posten in een nieuw topic en hopen dat een van de ervaren mensen hier daarop wil reageren.
Voila, Lees dit eens op je gemak door. Alle basis begrippen worden hierin behandeld en is nog gratis ook.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 21:41 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Bedankt voor de tip. Vooral ook dat je zegt dat t getal dan omhoog moet. Ik ga daar morgen eens wat mee spelen. Wellicht is het een idee om een topic (wil ik morgen best doen) te starten met dergelijke vragen? Ik snap dat mijn vragen niet helemaal in dit topic thuis horen, maar ik kan me voorstellen dat er nog meer mensen zijn die met dit soort vragen zitten.
Dus dat ik een topic start hiervoor, en dan een foto post, en dat jij/jullie daar dan op schieten van 'dit soort foto's kun je beter proberen te nemen met instellingen X Y en Z blablabla'.
Ik bedoel, ik zie voor me wat voor foto ik wil maken ongeveer. Ik heb de camera in mn handen, maar ik heb geen idee wat voor settings ik dan moet doen voor bepaalde situaties om hetgeen ik in mn hoofd heb enigzins te benaderen.
Foto maken van zonsondergang>spiegelen>zelfde resultaat.quote:Op zondag 6 januari 2013 12:21 schreef polariteit het volgende:
Probleem van zonsopgangen is dat ze alleen 's morgens vroeg zijn
Je hebt het prima verwoord wat de achterliggende gedachte was dat ik mij zo uitte.quote:Ouwesok schreef op zaterdag 5 januari 2013 14:23 uur het volgende:
De beunhazen-aversie komt nog uit de tijd dat, wilde je het correct doen, je om jezelf fotograaf te mogen noemen aan vestigingseisen moest voldoen die onder andere een stukje vakopleiding vergden.
De beunhaas had die opleiding niet, de kosten van een bedrijf ook niet en kon voor ongeveer tien procent van de prijs van een gevestigd fotograaf zijn kiekjes leveren.
Ook toen was het al zinloos om tegen beunhazerij te vechten, de klanten die hun toevlucht zochten tot 's lands vrijetijdsprutsers hadden namelijk toch nooit de intentie om een gezond tarief aan een beroeps te betalen.
Meer nog dan de beschikbaarheid van daarvoor bruikbare apparatuur is het wegvallen van die vestigingswet de reden dat iedereen zijn beurs bij KonijnenExpress kan leegschudden, een KvK'tje kan halen en zich vervolgens fotograaf kan noemen. Enerzijds natuurlijk jammer voor de echte ambachtslieden. Anderszijds wel zo eerlijk, als je als fotograaf je tarief wilt waarmaken, zorg dan in elk geval maar dat je het puur op skills en kwaliteit waarmaakt en niet meer op de exclusiviteit van je opleiding/jobtitle of het gebruik van materialen waar de consument wat lastiger toegang toe heeft.
Kort samengevat: Vroegâh kon je gewoon zeggen dat je beter was (en vaak was je dat ook), tegenwoordig is iedereen gelijk en moet je maar even laten zien dat je een vakman bent en je tarief helemaal waard.
En zelfs nu fotografie-voor-geld als leuke bijverdienste wordt gezien zijn er nog steeds zat fotografen die zowel in vakinhoudelijk opzicht als commercieel zo goed zijn dat ze er een riante boterham van overhouden. Daar mot echter wel voor gewerkt worden.
Ga je je er in het vervolg nou aan ergeren of maak je er een ontzettendequote:Op zondag 6 januari 2013 17:03 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Je hebt het prima verwoord wat de achterliggende gedachte was dat ik mij zo uitte.
Andersom is ook vervelend hoor. Dat je iets nieuws koopt en andere mensen reageren met 'ALWEEEEEEEEEEER??'quote:Op donderdag 10 januari 2013 22:23 schreef Levitas het volgende:
Als ik dan toch mag klagen, dan doe ik dat graag. Ik haat het als ik iets nieuws wil kopen en dan eigenlijk het geld er niet voor heb. Nu ook weer, wil heel graag een f/2.8 objectief, maar andere financiële prioriteiten. Ook al heb ik die prioriteiten niet voor niks gesteld, op dit moment zie ik er nog niks van en haat ik dat gevoel
Kan je die sneltoets niet anders instellen dan? Dan heb je geen makkelijke filmfunctie meer.quote:Op vrijdag 5 juli 2013 10:09 schreef EdwinMartens het volgende:
Waarom MOET er een film optie op mijn spiegelreflex zitten..
stop die effort in een groter dynamisch bereik ofzo...
Fotograferen is heel iets anders als filmen
Tantes hebben doorgaans het meeste verstand van fotograferenquote:Op vrijdag 5 juli 2013 11:02 schreef EdwinMartens het volgende:
Owja ..
Kind kijkt mooi door raam.. je mikt je camera erop, wil afdrukken..
Tante: Ja even fototje maken he , doe es lachen dan , doe es lachen
terwijl ze haar derriere zowat in je lens plant
Dat laatste nog niet eens, maar idd het verpesten van het momentquote:Op vrijdag 5 juli 2013 11:02 schreef EdwinMartens het volgende:
Owja ..
Kind kijkt mooi door raam.. je mikt je camera erop, wil afdrukken..
Tante: Ja even fototje maken he , doe es lachen dan , doe es lachen
terwijl ze haar derriere zowat in je lens plant
Dat is toch ook zo? Je hoeft alleen maar op een knopje te drukken en bij nabewerken doet de computer het werk voor je. Het is haast asociaal dat je er geld voor durft te vragenquote:Op zaterdag 6 juli 2013 02:33 schreef ACT-F het volgende:
Mensen die denken dat op pad gaan, wachten totdat je kan fotograferen, weer terug naar huis, foto's selecteren, nabewerken, de boel opsturen een klus van slechts enkele minuten is
Vooral ditquote:Op zaterdag 6 juli 2013 10:07 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Dat is toch ook zo? Je hoeft alleen maar op een knopje te drukken en bij nabewerken doet de computer het werk voor je. Het is haast asociaal dat je er geld voor durft te vragen![]()
terechte klacht dus
Op de laatste luchtmachtdagen op Volkel. Je hebt net een stek waar je alle kanten op kunt fotograferen zonder gelijk anderen met je lens te raken. Komt er een spotter met camera en onafscheidelijk notitieblokje maar vooral met een huishoudtrappetje pal voor je staan zodat je ineens nog maar een halve horizon hebtquote:Op vrijdag 5 juli 2013 10:50 schreef Iwanius het volgende:
Misschien al langsgekomen,maar toch maar een keer herhalen dan:
Fotografen die bij een bepaalde gelegenheid altijd net voor je lens gaan staan terwijl je net moeite hebt gedaan een goed plekje te vinden die ook nog andere fotografen niet hindert.
Dan doe je het toch expres?quote:Op zaterdag 6 juli 2013 13:42 schreef Ouwesok het volgende:
En ik ben dan weer te fatsoenlijk om per ongeluk tegen zo'n laddertje aan te lopen.
Geen denderend ideequote:
Je kan ook gewoon zeggen, je staat in beeld.quote:
OMGquote:Op zaterdag 6 juli 2013 13:58 schreef Stefan het volgende:
[..]
Je kan ook gewoon zeggen, je staat in beeld.
Niet dat dat altijd zin heeft zoals je kunt zien in dit filmpje dat ik vorig jaar maakte
Ja, weet t, en hij is ook een FOK!ker die actief was/is in FOTquote:Op zaterdag 6 juli 2013 14:53 schreef ACT-F het volgende:
[..]
OMGEnig idee voor welk medium hij filmde? Of is dat zo'n hobbyist die met zijn speelgoed kwam spelen?
Ik haal mijn schouders op en zoek naar andere wegen ter compensatie van e.e.a.quote:Op zondag 6 januari 2013 18:55 schreef Ouwesok het volgende:
Ga je je er in het vervolg nou aan ergeren of maak je er een ontzettendenaar
ergernis werkt niet, dat andere ook niet maar kost beduidend minder energie
Op zich is dat filmpje al een prima oplossing. Als je dan niet bij je hoofdonderwerp kunt kun je in ieder geval zo'n zakkenwasser die de rest hindert op interpret wat exposure gevenquote:Op zaterdag 6 juli 2013 13:58 schreef Stefan het volgende:
[..]
Je kan ook gewoon zeggen, je staat in beeld.
Niet dat dat altijd zin heeft zoals je kunt zien in dit filmpje dat ik vorig jaar maakte
Dat ze flitsen daar waar het niet mag is een ergernis. De verbaasde blik van dat de foto niet gelukt is, is juist een glimlach momentjequote:Op zondag 7 juli 2013 15:56 schreef dahippieunicorn het volgende:
Mensen in de dierentuin die ook een keer geld over hadden en daarom de duurste camera gekocht hebben die ze konden vinden (want daar worden de foto's natuurlijk automatisch super-professioneel van!). Daarbij een tele-lens van-heb-ik-jou-daar.
Vervolgens willen ze binnen de aapjes fotograferen (waar overal een stuk of vijf keer 'niet flitesen' op één raam staat), flitsen ze kei hard tegen het glas en gaan daarna verbaasd op hun lcd-schermpje kijken hoe het dat wel niet kan dat de foto niet mooi gelukt is.
Dat vind ik nou net geen ergernis meer. Het heeft zelfs iets aandoenlijksquote:Op zondag 7 juli 2013 21:00 schreef Peter het volgende:
Ik irriteer me aan fotografen die denken dat het duurste materiaal aanschaffen gelijk staat aan talent hebben en oog/gevoel voor timing.
Daar kan ik me echt niet druk om maken, als die mensen dat mooi vinden is dat prima.quote:Op zondag 7 juli 2013 21:40 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ik erger me nog wel eens aan lui op hobbyfora. Baggerfoto van iets moois (of iets gewoons, ligt eraan): "Mooie foto!". Nee, geen mooie foto, mooi onderwerp, maar de foto zelf is bagger. Scheef, korrelig, bewogen, storende onderwerpen in de foto, alles.
ik heb ook wel eens een opmerking gemaakt dat iemand best mooie fotos maakte, maar dat hij ze verpest door keer op keer er zo'n instagram-filter overheen te pleuren. Die persoon was daar niet zo van gediend en begon gelijk van "wil je niet meer in mijn topic posten?". tsja, dan bleek hij zelf ook nog wat aan zijn ogen te hebben waardoor hij het blijkbaar minder zag dan anderen, en dat ik daarom dus geen commentaar mocht hebben...quote:Op zondag 7 juli 2013 21:40 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ik erger me nog wel eens aan lui op hobbyfora. Baggerfoto van iets moois (of iets gewoons, ligt eraan): "Mooie foto!". Nee, geen mooie foto, mooi onderwerp, maar de foto zelf is bagger. Scheef, korrelig, bewogen, storende onderwerpen in de foto, alles.
Was het een topic om foto's te tonen, of om ze te bespreken?quote:Op zondag 7 juli 2013 22:18 schreef Tokus het volgende:
[..]
ik heb ook wel eens een opmerking gemaakt dat iemand best mooie fotos maakte, maar dat hij ze verpest door keer op keer er zo'n instagram-filter overheen te pleuren. Die persoon was daar niet zo van gediend en begon gelijk van "wil je niet meer in mijn topic posten?". tsja, dan bleek hij zelf ook nog wat aan zijn ogen te hebben waardoor hij het blijkbaar minder zag dan anderen, en dat ik daarom dus geen commentaar mocht hebben...
Preciesquote:Op zondag 7 juli 2013 22:45 schreef Peter het volgende:
Mensen die -bij foto's die ergens gepost worden- er gelijk vanuit gaan dat ze zich persoonlijk aangesproken moeten voelen om commentaar te leveren; is ook een ergernis.
Ik irriteer me aan mensen die vinden dat je geen dure apparatuur mag kopen als je geen wereldberoemde professional bent. Ik vraag me af of die mensen ook vinden dat een hobbyist die van audio houdt het bij een lenco setje moet houden, een thuisklusser alleen maar goedkoop gereedschap uit de 2,50 bak mag aanschaffen, een thuisbioscoop moet bestaan uit een 22 inch nevermind merk lcd en de amateur-chauffeur het bij een tweedehands lada uit 1988 moet houden.quote:Op zondag 7 juli 2013 21:00 schreef Peter het volgende:
Ik irriteer me aan fotografen die denken dat het duurste materiaal aanschaffen gelijk staat aan talent hebben en oog/gevoel voor timing.
Het gaat om het plaatje, niet om de apparatuur of de fotograaf...
Eigenlijk is het alleen tonen, maarja, zo lang iedereen die geen verstand van foto's heeft alleen maar blijft roepen: "wauw, mooie foto's", wordt het ook nooit beter.quote:Op zondag 7 juli 2013 22:44 schreef Peter het volgende:
[..]
Was het een topic om foto's te tonen, of om ze te bespreken?
Dat is toch het hele punt, sommige mensen zijn tevreden met wat ze maken en anderen kunnen daar bovenuitstijgenquote:Op zondag 7 juli 2013 23:26 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Eigenlijk is het alleen tonen, maarja, zo lang iedereen die geen verstand van foto's heeft alleen maar blijft roepen: "wauw, mooie foto's", wordt het ook nooit beter.
+1quote:Op zondag 7 juli 2013 22:51 schreef Danny het volgende:
[..]
Ik irriteer me aan mensen die vinden dat je geen dure apparatuur mag kopen als je geen wereldberoemde professional bent. Ik vraag me af of die mensen ook vinden dat een hobbyist die van audio houdt het bij een lenco setje moet houden, een thuisklusser alleen maar goedkoop gereedschap uit de 2,50 bak mag aanschaffen, een thuisbioscoop moet bestaan uit een 22 inch nevermind merk lcd en de amateur-chauffeur het bij een tweedehands lada uit 1988 moet houden.
Ik dacht dat die dingen uit waren.quote:Op maandag 8 juli 2013 08:37 schreef Uncle het volgende:
En schijnbaar is het tegenwooridg wel normaal om je diep in de schulden te steken om een SUV voor de deur te kunnen hebben staan
Precies, gewoon kopen als je er het geld voor hebt. Wel vind ik het een beetje jammer als men vervolgens met de peperdure apparatuur alleen maar op de automaat schiet. Maar goed, als hij of zij daar gelukkig mee is: lekker blijven doen!quote:maar een dure camera of lens kopen van al verdiende centjes niet
Overheen zetten , als je niet regelmatig fotografeert wordt je nooit goed, en als je al goed bent gaan je skills zeker achteruit. Ik kon ooit haarscherp schieten op 1/20 100 iso en 200 mm lens..quote:Op maandag 8 juli 2013 09:08 schreef Weakling het volgende:
[..]
Ik dacht dat die dingen uit waren.
[..]
Precies, gewoon kopen als je er het geld voor hebt. Wel vind ik het een beetje jammer als men vervolgens met de peperdure apparatuur alleen maar op de automaat schiet. Maar goed, als hij of zij daar gelukkig mee is: lekker blijven doen!
Het enige wat mij dwarszit op en rond fotograferen ben ikzelf: ik fotografeer te weinig naar mijn zin. Of eigenlijk: de strijd tussen heel graag willen fotograferen, maar ook net zo vaak geen zin hebben om met een camera te gaan zeulen. Herkenbaar?
Je hebt helemaal gelijk. Nou hoef ik ook weer niet zo nodig goed te worden, maar een wat constantere kwaliteit boven het snapshot niveau zou welkom zijn. Nu is het nog te wisselvallig.quote:Op maandag 8 juli 2013 09:16 schreef EdwinMartens het volgende:
Overheen zetten , als je niet regelmatig fotografeert wordt je nooit goed, en als je al goed bent gaan je skills zeker achteruit. Ik kon ooit haarscherp schieten op 1/20 100 iso en 200 mm lens..
tijd niet veel gefotografeerd en het wil gewoon niet meer, komt wel weer.. maar oefening heb je zeker nodig !
Auw! Ben je er nog achter gekomen wat er mis was? Hardware, instellingen, etc?quote:Op maandag 8 juli 2013 09:22 schreef Merlijn het volgende:
Dat bij het schieten van een open koorrepetitie mijn camera geen zin had om ook maar iets scherp te schieten... * zucht *
Heb mijn laptop niet bij de hand,dus kan nog niet precies zien wat de resultaten zijn. Maar aan de hand van de previews niet heel veel soeps. Ik zie het van de week wel...quote:Op maandag 8 juli 2013 09:31 schreef Weakling het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk. Nou hoef ik ook weer niet zo nodig goed te worden, maar een wat constantere kwaliteit boven het snapshot niveau zou welkom zijn. Nu is het nog te wisselvallig.
[..]
Auw! Ben je er nog achter gekomen wat er mis was? Hardware, instellingen, etc?
quote:
Bij mij vooral de inspiratie om in Nederland op zoek te gaan naar / het vinden van leuke plekken om te fotograferen. Ik denk steeds "die plek ken ik al zo goed, en is helemaal niet leuk genoeg om te fotograferen", terwijl als ik in het buitenland ben er flink op los fotografeer..quote:Op maandag 8 juli 2013 09:08 schreef Weakling het volgende:
[..]
Ik dacht dat die dingen uit waren.
[..]
Precies, gewoon kopen als je er het geld voor hebt. Wel vind ik het een beetje jammer als men vervolgens met de peperdure apparatuur alleen maar op de automaat schiet. Maar goed, als hij of zij daar gelukkig mee is: lekker blijven doen!
Het enige wat mij dwarszit op en rond fotograferen ben ikzelf: ik fotografeer te weinig naar mijn zin. Of eigenlijk: de strijd tussen heel graag willen fotograferen, maar ook net zo vaak geen zin hebben om met een camera te gaan zeulen. Herkenbaar?
Dat helpt niet bij het scherpstellen. Je camera heeft een bepaalde hoeveelheid licht nodid om automatisch scherp te kunnen stellen.quote:
Weet ik, er was ruim voldoende licht aanwezig daarvoor. We hadden een relatiecrisisquote:Op maandag 8 juli 2013 09:56 schreef Danny het volgende:
[..]
Dat helpt niet bij het scherpstellen. Je camera heeft een bepaalde hoeveelheid licht nodid om automatisch scherp te kunnen stellen.
Ik ben het opeens eens met peters klachtquote:Op maandag 8 juli 2013 09:58 schreef Merlijn het volgende:
[..]
Weet ik, er was ruim voldoende licht aanwezig daarvoor. We hadden een relatiecrisisIk vraag Lightroom wel voor een bemiddelingssessie en koop een nieuwe lens om het goed te maken...
Het zal aan een koffietekort liggen, maar ik kan je niet helemaal volgen...quote:Op maandag 8 juli 2013 10:44 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik ben het opeens eens met peters klacht
Mensen met een hoop dure spullen maar die er niets van kunnen als puntje bij paaltje komt bakken ze er niets vanquote:Op maandag 8 juli 2013 11:13 schreef Merlijn het volgende:
[..]
Het zal aan een koffietekort liggen, maar ik kan je niet helemaal volgen...
Heu... mijn 50mm was maar 96 euro. En de 40mm 200... Valt toch wel mee?quote:Op maandag 8 juli 2013 11:27 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Mensen met een hoop dure spullen maar die er niets van kunnen als puntje bij paaltje komt bakken ze er niets van
Waarom is dat een ergernis? Ik vind dat een verademing, waaruit blijkt dat dit ondanks dat veel mensen die zich een een dure set kunnen veroorloven toch niet het nivo halen van anderen.quote:Op maandag 8 juli 2013 11:27 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Mensen met een hoop dure spullen maar die er niets van kunnen als puntje bij paaltje komt bakken ze er niets van
Ja hoho nu haal je het grapje onderuitquote:Op maandag 8 juli 2013 11:29 schreef Merlijn het volgende:
[..]
Heu... mijn 50mm was maar 96 euro. En de 40mm 200... Valt toch wel mee?
Daar zou ik dan weer een oude agfa clack voor gebruiken , of een mooie slurfcameraquote:Op maandag 8 juli 2013 11:42 schreef Uncle het volgende:
Dat lijkt me geen ergernis maar jaloezie... ik gun iedereen zijn spullen. Van mijn part koop je een D4/1Dx om thuis in de vitrine te zetten en alleen maar naar te kijken.
Ik vraag me af of dat zo is. Met dure apparatuur komen vaak ook heel veel toeters en bellen mee waar een beginnend fotograaf wellicht de ballen van begrijpt en juist daardoor niet er uit weet te halen wat hij of zij er uit wil halen. Is er weer eens "per ongeluk" een instelling gewijzigd en trekken de foto's op niks. Dan lijkt mij een eenvoudigere camera geschikter om in te stappen.quote:Op maandag 8 juli 2013 11:42 schreef Uncle het volgende:
En het klopt helemaal dat je met een goede camera niet automatisch betere foto's maakt. Maar met een goede camera KUN je wel betere foto's maken. Dus dan kun je beter gelijk het beste van het beste kopen, dan weet je in elk geval zeker dat het altijd aan jezelf ligt als het niet lukt
eens!quote:Op zondag 6 januari 2013 12:21 schreef polariteit het volgende:
Probleem van zonsopgangen is dat ze alleen 's morgens vroeg zijn
Ja, ik zie wel eens mensen in een auto van 30k rijden en denk, met jouw rijstijl kun je beter een derde hands Peugeot kopen, maar verder moet iedereen doen met zn geld wat ie wilquote:Op maandag 8 juli 2013 11:59 schreef Weakling het volgende:
[..]
Ik vraag me af of dat zo is. Met dure apparatuur komen vaak ook heel veel toeters en bellen mee waar een beginnend fotograaf wellicht de ballen van begrijpt en juist daardoor niet er uit weet te halen wat hij of zij er uit wil halen. Is er weer eens "per ongeluk" een instelling gewijzigd en trekken de foto's op niks. Dan lijkt mij een eenvoudigere camera geschikter om in te stappen.
Als die auto van 30k nu 6 pedalen, 17 versnellingen en 3 verschillende soorten richtingaanwijzers zou hebben ten opzichte van de derde hands Peugeot dan zou die vergelijking met dure vaak wat complexere en goedkope eenvoudigere camera's op gaan. Verder ben ik het er helemaal mee eens dat iedereen met zijn geld moet doen wat ie wil.quote:Op maandag 8 juli 2013 12:24 schreef Stefan het volgende:
Ja, ik zie wel eens mensen in een auto van 30k rijden en denk, met jouw rijstijl kun je beter een derde hands Peugeot kopen, maar verder moet iedereen doen met zn geld wat ie wil
Er zijn mensen die een auto hebben die 320 kan en toch rijden ze er maar 100 kmu meequote:Op maandag 8 juli 2013 12:31 schreef Weakling het volgende:
[..]
Als die auto van 30k nu 6 pedalen, 17 versnellingen en 3 verschillende soorten richtingaanwijzers zou hebben ten opzichte van de derde hands Peugeot dan zou die vergelijking met dure vaak wat complexere en goedkope eenvoudigere camera's op gaan. Verder ben ik het er helemaal mee eens dat iedereen met zijn geld moet doen wat ie wil.
Daar had ik het dan ook niet over en al eerder gezegd dat ze lekker automatisch moeten schieten als ze daar blij mee zijn.quote:Op maandag 8 juli 2013 13:02 schreef Stefan het volgende:
Er zijn mensen die een auto hebben die 320 kan en toch rijden ze er maar 100 kmu mee
Lekker laten rijden (wel rechts graag)
Ik ken mensen die hebben een dure dslr en schieten op volautomatisch. Kan ik niet mee zitten
Hoezo? Is een telefoon geen camera dan tegenwoordig? Wat is de definitie van een camera?quote:Op maandag 8 juli 2013 13:05 schreef EdwinMartens het volgende:
Mensen die denken dat een telefoon een camera is zijn misschien wel erger
Een telefoon is een telefoon en een camera is een camera..quote:Op maandag 8 juli 2013 13:55 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Hoezo? Is een telefoon geen camera dan tegenwoordig? Wat is de definitie van een camera?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 8 juli 2013 14:01 schreef EdwinMartens het volgende:
[..]
Een telefoon is een telefoon en een camera is een camera..Niet zo pretentieus doen, ook met een telefoon kun je foto's maken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
dat is niet pretentieus, waarom moet alles verworden tot een soort van "zwitsers zakmes" dat vlees noch vis is ?quote:Op maandag 8 juli 2013 14:02 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Niet zo pretentieus doen, ook met een telefoon kun je foto's maken.
quote:Op maandag 8 juli 2013 14:05 schreef EdwinMartens het volgende:
[..]
dat is niet pretentieus, waarom moet alles verworden tot een soort van "zwitsers zakmes" dat vlees noch vis is ?
Ik hoef ook echt geen Film functie op mijn (foto) camera. als ik een film wil maken ( niet dat ik ambities heb) dan koop (of leen) ik wel een film camera.
Ben ik met je eens, maar je moet het ook met mij eens zijn dat alles met een lichtgevoelige chip, een camera is.quote:Op maandag 8 juli 2013 14:26 schreef EdwinMartens het volgende:
Is idd een mooie foto.
Maar dat je met een IPhone een mooie foto kan maken ( soms) wil nog niet zeggen dat het "The richt tool for the right job is"
Ik zie een fotograaf al op een bruiloft verschijnen met een Iphone![]()
Verder lijkt het me duidelijk dat je met een grote lensopening (kleiner haalbare F waarde) gewoon veel meer mogelijkheden hebt
Mensen die denken dat je alleen maar goeie foto's kunt schieten met dure dslr's (of duurder).quote:Op maandag 8 juli 2013 13:05 schreef EdwinMartens het volgende:
Heel eerlijk ?quote:Op maandag 8 juli 2013 14:29 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ben ik met je eens, maar je moet het ook met mij eens zijn dat alles met een lichtgevoelige chip, een camera is.
Kijk voor de grap eens naar die reeks films van digitalrev waarin hij pro's met flutcameratjes laat werken. Indrukwekkend wat ze eruit krijgen!
http://fstoppers.com/an-e(...)ssed-using-instagramquote:Op maandag 8 juli 2013 14:26 schreef EdwinMartens het volgende:
Is idd een mooie foto.
Maar dat je met een IPhone een mooie foto kan maken ( soms) wil nog niet zeggen dat het "The richt tool for the right job is"
Ik zie een fotograaf al op een bruiloft verschijnen met een Iphone![]()
omg, deed dat nou pijn toen je viel nadat je over dat paard getild werd?quote:Op maandag 8 juli 2013 14:31 schreef EdwinMartens het volgende:
[..]
Heel eerlijk ?
Eigenlijk vind ik iets pas een (foto) camera als je de sensor zondermeer door film "zou kunnen" vervangen... Iets zonder echte sluiter is bij mij dus al geen camera. Maar dat is mijn mening.
Tuurlijk kan je tegenwoordig met vanalles en nog wat filmen en fotograferen ... en daar zitten best "leuke plaatjes" tussen
Ik kreeg vroeger op vakantie een hele simpele camera mee, met film, zonder echte sluiter. Dus hoe zit dat?quote:Op maandag 8 juli 2013 14:31 schreef EdwinMartens het volgende:
[..]
Heel eerlijk ?
Eigenlijk vind ik iets pas een (foto) camera als je de sensor zondermeer door film "zou kunnen" vervangen... Iets zonder echte sluiter is bij mij dus al geen camera. Maar dat is mijn mening.
Tuurlijk kan je tegenwoordig met vanalles en nog wat filmen en fotograferen ... en daar zitten best "leuke plaatjes" tussen
rare opmerking, vooral van een adminquote:Op maandag 8 juli 2013 14:36 schreef Danny het volgende:
[..]
omg, deed dat nou pijn toen je viel nadat je over dat paard getild werd?
Als er een film in zat , zat er ook een sluiter in ;-)quote:Op maandag 8 juli 2013 14:39 schreef kanovinnie het volgende:
Dus de cameraatjes van v
[..]
Ik kreeg vroeger op vakantie een hele simpele camera mee, met film, zonder echte sluiter. Dus hoe zit dat?
Maar het gaat erom dat je de redenatie niet moet omdraaien. Dat een pro met een cheap ass camera mooie foto's kan maken betekent niet dat een pro camera niet meer mogelijkheden en kwaliteit biedt en dus ook mooiere foto's KUNT maken.quote:Op maandag 8 juli 2013 14:29 schreef Danny het volgende:
[..]
Mensen die denken dat je alleen maar goeie foto's kunt schieten met dure dslr's (of duurder).
Het gaat om de compositie, de kracht van het beeld enz. De kwaliteit is van ondergeschikt belang en kan voor een groot deel bij ontwikkelen worden gefinetuned, zoals dat vroeger ook in de doka gedaan werd.
oefenen.quote:Op maandag 8 juli 2013 14:40 schreef EdwinMartens het volgende:
Overigens Ik heb wel eens geprobeerd te fotograferen met zo'n plat geval, ik vind het een ramp.
zo'n ding kan je niet fatsoenlijk vasthouden, zit je met je tatten op het scherm , uiteraard precies zo dat je een of ander activeert wat je niet wil
Dat laatste wil ik wel eens zienquote:Op maandag 8 juli 2013 14:41 schreef Uncle het volgende:
[..]
Want zoals jullie nu redeneren moet je Aston Martin kopen want iemand die niet kan autorijden die heeft er niets aan en Schumacher komt ook rond op het circuit in een fiat panda...
Je zult daarvoor eerst de feeling van die pro moeten hebben. Het inzicht in wat licht doet, wat wel en niet werkt, hoe een compositie aantrekkelijker is en een beeld uitstijgt boven de random foto van elke idioot met een camera (ongeacht de camera). De camera is gereedschap. Maar je zult toch echt je vak moeten verstaan wil je dat gereedschap kunnen gebruiken. En iemand die handig is doet met een goedkope schroevendraaier meer dan ik met een elektrische die alles zelf doet. Dat geldt ook voor camera's. De gemiddelde foto van een écht talentvolle fotograaf die met een speelgoedcamera van 30 euro schiet maakt daarmee foto's die vele malen mooier zijn dan wat jij en ik met een professionele camera (D3s, D800) schieten. Ja, met die D3s of D800 zouden zijn foto's er beter uitzien, cosmetisch gezien, maar de kracht van de foto zit zo goed als altijd in de compositie.quote:Op maandag 8 juli 2013 14:41 schreef Uncle het volgende:
[..]
Maar het gaat erom dat je de redenatie niet moet omdraaien. Dat een pro met een cheap ass camera mooie foto's kan maken betekent niet dat een pro camera niet meer mogelijkheden en kwaliteit biedt en dus ook mooiere foto's KUNT maken.
Dat gaat echter maar voor weinig mensen op. Uiteraard zullen mensen dan net zoals ik van zichzelf moeten toegeven dat ze geen uitzonderlijke fotograaf zijn. Merk ik kwaliteitsverschil in de foto's die ik met m'n d70 maakte tov foto's die ik met m'n D3s of D800 maak? Nope. Ja, in low light voor de D3s en in puur oplossend vermogen voor de D800, maar als ik van alledrie de camera's de foto's zou uitprinten zou ik niet kunnen zeggen welke de d800 is en welke de d70. En met mij nog 99% van de bevolking.quote:Maar zet een pro fotograaf met pro spul aan het werk en je hebt (in potentie) nog meer kwaliteit. Tuurlijk moet je weten wat je doet, hoe de aperatuur werkt, en hoe je die in je eigen voordeel kunt gebruiken. Maar als je de randvoorwaarden aan beide kanten van de vergelijking gelijk maakt (noodzakelijk voor een eerlijke vergelijking/disucssie) dan haal je onder de streep meer kwaliteit uit een pro camera dan uit een instapper
Ik ben groot voorstander van kopen wat je wilt, maar je gaat niet op magische wijze mooiere foto's maken met een dure camera dan met een goedkope. Beter gereedschap kan het wel makkelijker maken om bepaalde platen de schieten, maar hier wordt beweerd dat foto's met een telefoon genomen geen foto's zijn, en dat die per definitie onderdoen voor camera's geschoten met een dure pro camera. Dat is pertinent onwaar en hangt voor de volle 100% af van degene die achter de camera staat.quote:Want zoals jullie nu redeneren moet je Aston Martin kopen want iemand die niet kan autorijden die heeft er niets aan en Schumacher komt ook rond op het circuit in een fiat panda...
Ik heb niet beweerd dat dat geen foto's zijn, ik heb beweerd dat een telefoon geen camera is !quote:Op maandag 8 juli 2013 14:51 schreef Danny het volgende:
Ik ben groot voorstander van kopen wat je wilt, maar je gaat niet op magische wijze mooiere foto's maken met een dure camera dan met een goedkope. Beter gereedschap kan het wel makkelijker maken om bepaalde platen de schieten, maar hier wordt beweerd dat foto's met een telefoon genomen geen foto's zijn, en dat die per definitie onderdoen voor camera's geschoten met een dure pro camera. Dat is pertinent onwaar en hangt voor de volle 100% af van degene die achter de camera staat.
En als ik dan kijk wie die opmerking maakte en ik bekijk z'n site dan heb ik iets van *meh*, die mag wel een toontje lager zingen.
quote:Op maandag 8 juli 2013 14:55 schreef EdwinMartens het volgende:
Ik heb niet beweerd dat dat geen foto's zijn, ik heb beweerd dat een telefoon geen camera is !
(klein verschil)
quote:Op maandag 8 juli 2013 13:05 schreef EdwinMartens het volgende:
Het minderwaardige druipt er vanaf. En dat is echt niet nodig. Er zijn talloze fotografen die met een telefoon foto's maken waar jij en ik alleen maar van kunnen dromen.quote:Op maandag 8 juli 2013 14:31 schreef EdwinMartens het volgende:
[..]
Maar al is t volgens jou geen camera, er komen wel foto's uit. En soms hele mooie. De krant waarvoor ik werk stuurt tegenwoordig redacteuren met een iphone op pad om een frontfoto te maken, afgedrukt op tabloid ziet 99 procent van de lezers dat niet.quote:Op maandag 8 juli 2013 14:31 schreef EdwinMartens het volgende:
.. Iets zonder echte sluiter is bij mij dus al geen camera.
Precies, als een formule 1 rijder in mijn peugeot uit 1997 plaatsneemt en ik in zijn sportwagen met pirellibanden kom ik echt als laatste over de streepquote:Op maandag 8 juli 2013 14:58 schreef Danny het volgende:
[..]
[..]
[..]
Het minderwaardige druipt er vanaf. En dat is echt niet nodig. Er zijn talloze fotografen die met een telefoon foto's maken waar jij en ik alleen maar van kunnen dromen.
Nee joh, die dure dslr schiet best 'leuke plaatjes'.quote:Op maandag 8 juli 2013 14:59 schreef Stefan het volgende:
[..]
Maar al is t volgens jou geen camera, er komen wel foto's uit. En soms hele mooie. De krant waarvoor ik werk stuurt tegenwoordig redacteuren met een iphone op pad om een frontfoto te maken, afgedrukt op tabloid ziet 99 procent van de lezers dat niet.
Ik film met de DSLR, een heleboel filmers met een dure ENG camera vinden dat dat ook niet kan, dat je dat met een dure HD camera moet doen, maar de beelden die je met een DSLR maakt zijn van dezelfde kwaliteit dan een duurdere ENG camera
Dat laatste heeft toch weer zo'n bijklankje trouwens. Ik heb er echt niets op tegen om dure camera's te kopen, of wanneer anderen dat doen, ongeacht hoe goed ze zijn. Het is het afgeven op goedkopere dingen dat mij dwars zit. Alsof DX/APS-C minderwaardig is. Om maar iets te noemen.quote:Op maandag 8 juli 2013 15:01 schreef Stefan het volgende:
[..]
Precies, als een formule 1 rijder in mijn peugeot uit 1997 plaatsneemt en ik in zijn sportwagen met pirellibanden kom ik echt als laatste over de streep
Het gaat om de maker, niet de apparatuur.
En laat iedereen maar dure cameras kopen, daar wordt de prijs alleen maar lager van
Maar het is wel zo, de prijs zou een stuk hoger zijn als niemand dslrs zou kopen behalve een klein groepje. En dan zou de MM geen kortingsweek hebbenquote:Op maandag 8 juli 2013 15:04 schreef Danny het volgende:
[..]
Dat laatste heeft toch weer zo'n bijklankje trouwens.
Ik volg echt jouw hele verhaal en redenatie wel hoor. En wat je zegt klopt als een bus.quote:
Ach hij trolt gewoon graag in zijn eigen forum..quote:Op maandag 8 juli 2013 15:09 schreef Uncle het volgende:
[..]
Ik volg echt jouw hele verhaal en redenatie wel hoor. En wat je zegt klopt als een bus.
Alleen de hele discussie over 'je kunt net zo goed een cheap ass camera' kopen valt en staat op het argument dat mensen met een dure camera geen skills hebben en mensen met cheap ass camera's wel. En dat is waar ik me tegen verzet.
Want als je de randvoorwaarden gelijk maakt dan hangt het van de gebruiker (en het gebruik) af of er ECHT meerwaarde zit aan duurder en betere apperatuur. En er zijn genoeg situaties te noemen waarbij er WEL voordeel zit aan topapperatuur.
Punt is dat hier voornamelijk beginners en enthousiaste amateurs rondlopen en die aanraden om alleen duur materiaal te kopen als die vragen 'wat is een goede portretlens' is gewoon lomp imo. Wees gewoon eerlijk naar iemand toe. Iemand die begint met fotograferen heeft helemaal geen L/N glas nodig. Wil die dat toch dan is dat een andere verhaal, maar om die mensen wijs te maken dat DX/APS-C lenzen bagger zijn is natuurlijk kolder.quote:Op maandag 8 juli 2013 15:09 schreef Uncle het volgende:
[..]
Ik volg echt jouw hele verhaal en redenatie wel hoor. En wat je zegt klopt als een bus.
Alleen de hele discussie over 'je kunt net zo goed een cheap ass camera' kopen valt en staat op het argument dat mensen met een dure camera geen skills hebben en mensen met cheap ass camera's wel. En dat is waar ik me tegen verzet.
Want als je de randvoorwaarden gelijk maakt dan hangt het van de gebruiker (en het gebruik) af of er ECHT meerwaarde zit aan duurder en betere apperatuur. En er zijn genoeg situaties te noemen waarbij er WEL voordeel zit aan topapperatuur.
Jij was degene die aan het trollen was. Maar misschien snap je de definitie van trollen niet helemaal, dat kan.quote:Op maandag 8 juli 2013 15:19 schreef EdwinMartens het volgende:
[..]
Ach hij trolt gewoon graag in zijn eigen forum..
Maarja het is van hem dus dat mag ie
Dat zal jij vast beter weten, blijf je wel uit de zon ?quote:Op maandag 8 juli 2013 16:45 schreef Danny het volgende:
[..]
Jij was degene die aan het trollen was. Maar misschien snap je de definitie van trollen niet helemaal, dat kan.
quote:Op maandag 8 juli 2013 16:47 schreef EdwinMartens het volgende:
[..]
Dat zal jij vast beter weten, blijf je wel uit de zon ?
DAT heb ik niet gezegd....quote:Op maandag 8 juli 2013 16:49 schreef Danny het volgende:
[..]
Ik zal me verder weer als je voetveeg gedragen. Wij zijn slechts minderwaardigen met onze compactcamera's zonder echte sluite
sowieso vind ik de bedragen die zelfs een simpele fotostudio vraagt voor een portretje behoorlijk overdreven, gezien de kwaliteit ervan. Schoolfotografen dito. Ik ben geen wereldfotograaf (verre van zelfs), maar als ik zie wat zij vragen kan ik zo binnen lopen en nog betere kwaliteit bieden ook voor hetzelfde geld. In dat opzicht denk ik dat er te weinig echt goede fotografen zijn en de markt overspoeld wordt met mensen die zich - net als ik - een beetje hebben ingelezen en 'wel aardige' foto's maken maar wel dezelfde tarieven hanteren als de echt goede fotografen.quote:Op maandag 8 juli 2013 17:41 schreef Stefan het volgende:
Ik vind dat geklaag van collegas over mensen met goedkope cameraatjes die de markt verpesten altijd wel leuk. Ik ben pas eind vorig jaar in de fotografiemarkt gestapt en mn omzet komt voor 30 procent uit de fotografie. Er is dus nog steeds markt, ook voor beginnners, je moet er alleen je best voor doen.
En ik vraag dus geen marktverpestende tarieven voor de duidelijkheid. Ik denk dat er wel verwende oldbies zijn die wat te hoog in de boom zijn beland.
terechte klachtquote:Op maandag 8 juli 2013 18:29 schreef FouteMensenStaff het volgende:
Mijn klacht is dat ik hier klachten zit te lezen terwijl ik beter met fotograferen bezig kan zijn..
Je bent echt te pretentieus bezig hoor.quote:
Precies dat idd. Schoolfoto's ook. Als je zo eens uitrekent wat zo'n kerel verdient dan loopt dat in de duizenden euro's, en dat allemaal voor foto's van op z'n vriendelijkst gezegd 'dubieuze kwaliteit'. Maar ja, iedereen wil de schoolfoto's hebben om door te geven aan oma en opa en oom bob en tante zus. Score!quote:Op maandag 8 juli 2013 18:46 schreef Stefan het volgende:
Fotografen hebben jaren enorm gecasht op nabestellingen, dure nabestellingen waarvan de prijs 10x of meer over de kop ging, los van kosten van de reportage. En dat per foto. Van bruidsrepos kreeg je nooit een negatief maar moest je een duur boek erbij kopen en familie kon dure afdrukken nabestellen.
Ja, dat is alleen niet het probleem van de fotografen met compact/mobiel, de organisatie heeft er namelijk veel voordeel bij dat blogs en websites komen voor hun fotoverslag, omdat ze meer lezers hebben dan papierenmedia en ook nog eens veel sneller zijn, soms al binnen een paar uur of zelfs directquote:Op maandag 8 juli 2013 19:31 schreef Tokus het volgende:
concertfotografen zullen trouwens beamen dat mensen met compactcamera's (of telefoons) in de fotopit vreselijk irritant zijn. En dan dus vanwege dat ze die dingen altijd met gestrekte armen vasthouden, dus lekker voor andermans lens.
Zit Jolanthe op Fok? Even FoBo checken.quote:Op maandag 8 juli 2013 20:23 schreef Stefan het volgende:
Dan staat er ook ineens een FOK!fotograafamateur naast de 'pro' die daar niet mee kan omgaan![]()
[ afbeelding ]
dat hoofd op die onderste foto is geniaal.quote:Op maandag 8 juli 2013 20:23 schreef Stefan het volgende:
Dan staat er ook ineens een FOK!fotograafamateur naast de 'pro' die daar niet mee kan omgaan![]()
[ afbeelding ]
niet alleen papieren media maakt gebruik van spiegelreflexcamera's, hoor. De meeste fotografen die voor ezines werken hebben ook dslr's. En de meeste blogjes komen (gelukkig) niet binnen bij de concerten waar een fotopit is.quote:Op maandag 8 juli 2013 20:22 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ja, dat is alleen niet het probleem van de fotografen met compact/mobiel, de organisatie heeft er namelijk veel voordeel bij dat blogs en websites komen voor hun fotoverslag, omdat ze meer lezers hebben dan papierenmedia en ook nog eens veel sneller zijn, soms al binnen een paar uur of zelfs direct
De media is veranderd, daar kunnen sommigen niet goed mee omgaan.
Weet ik toch, fokfotografen hebben ook dslrs maar ging over de klacht van de fotopotquote:Op maandag 8 juli 2013 20:40 schreef Tokus het volgende:
[..]
niet alleen papieren media maakt gebruik van spiegelreflexcamera's, hoor. De meeste fotografen die voor ezines werken hebben ook dslr's. En de meeste blogjes komen (gelukkig) niet binnen bij de concerten waar een fotopit is.
Als je van je hobby je werk maakt moet je eerst op zoek naar een nieuwe hobbyquote:Op maandag 8 juli 2013 17:37 schreef Dark_Angelus het volgende:
Fotografen die met chagrijnige hoofden ergens zijn. Je hebt verdorie van je hobby je werk gemaakt, geniet er dan ook van
Dat is geen pro, dat is een irritante paparazzoquote:Op maandag 8 juli 2013 20:23 schreef Stefan het volgende:
[ afbeelding ]
Klinkt bekend. Irritanter zijn dus die VIPs in een foto pit, kan je je kont niet keren... Nou heb ik mijn lengte mee, maar toch...quote:Op maandag 8 juli 2013 19:31 schreef Tokus het volgende:
concertfotografen zullen trouwens beamen dat mensen met compactcamera's (of telefoons) in de fotopit vreselijk irritant zijn. En dan dus vanwege dat ze die dingen altijd met gestrekte armen vasthouden, dus lekker voor andermans lens.
Wat denk je dan van de SLT serie van Sony? Strikt gezien is dat al geen spiegelreflex meer.quote:Op maandag 8 juli 2013 14:31 schreef EdwinMartens het volgende:
[..]
Heel eerlijk ?
Dat ding heeft een (gordijn) sluiter en is dus een echte camera..quote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:59 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Wat denk je dan van de SLT serie van Sony? Strikt gezien is dat al geen spiegelreflex meer.
quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:05 schreef EdwinMartens het volgende:
[..]
Dat ding heeft een (gordijn) sluiter en is dus een echte camera..
Dat de spiegel vast zit en halfdoorlatend is maakt voor de definitie camera of niet wat mij betreft niks uit. Maar het is idd geen spiegelreflex camera ( maar dat is een meetzoeker camera als leica ook niet) Vraag me alleen af wat de nadelen van deze constructie zijn.. je MOET ergens licht verliezen..
Oh ik zie .. electronic viewfinder.. dat wil zeggen je kijkt helemaal niet door de lens maar je ziet het beeld op een schermpje...(ook in de zoeker !) Niet mijn ding...
Das ook meer een irritatie die je moet neerleggen bij de organisatie. Als je als VIP wordt toegelaten maak je uiteraard fotosquote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:56 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Klinkt bekend. Irritanter zijn dus die VIPs in een foto pit, kan je je kont niet keren... Nou heb ik mijn lengte mee, maar toch...
Ben je in jouw ogen ook pas een echte fotograaf als je met een 'echte' camera werkt?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:05 schreef EdwinMartens het volgende:
[..]
Dat ding heeft een (gordijn) sluiter en is dus een echte camera..
Dat de spiegel vast zit en halfdoorlatend is maakt voor de definitie camera of niet wat mij betreft niks uit. Maar het is idd geen spiegelreflex camera ( maar dat is een meetzoeker camera als leica ook niet) Vraag me alleen af wat de nadelen van deze constructie zijn.. je MOET ergens licht verliezen..
Oh ik zie .. electronic viewfinder.. dat wil zeggen je kijkt helemaal niet door de lens maar je ziet het beeld op een schermpje... Niet mijn ding...
Die hebben er al helemaal niets te zoeken, nee. Als ze daar zonodig mogen komen, doe dat dan pas na 3 nummers...quote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:56 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Klinkt bekend. Irritanter zijn dus die VIPs in een foto pit, kan je je kont niet keren... Nou heb ik mijn lengte mee, maar toch...
Maar als jij als VIP van de organisatie in de fotopit gaat staan zeg je toch ook niet, nee bedankt, ik blijf hier wel achteraan tussen de rest staanquote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:15 schreef Tokus het volgende:
[..]
Die hebben er al helemaal niets te zoeken, nee. Als ze daar zonodig mogen komen, doe dat dan pas na 3 nummers...
Mogen we hier alleen klagen als we het hier ook kunnen oplossen?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:17 schreef Stefan het volgende:
[..]
Maar als jij als VIP van de organisatie in de fotopit gaat staan zeg je toch ook niet, nee bedankt, ik blijf hier wel achteraan tussen de rest staan
In principe ja, maar dat zit niet in de prijs, noch in de "status" maar meer in de vraag of het een (foto) camera is of meer een webcam waar ook "een frame" uit komt. snap je mijn betoog ?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:08 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ben je in jouw ogen ook pas een echte fotograaf als je met een 'echte' camera werkt?
Ik zeg alleen dat je je dan irriteert aan de verkeerde mensenquote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:19 schreef Tokus het volgende:
[..]
Mogen we hier alleen klagen als we het hier ook kunnen oplossen?
En de echte fotograaf die een keer op pad gaat met een systeemcamera of compact om de DSLR niet mee te slepen is dan even geen echte fotograaf?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:20 schreef EdwinMartens het volgende:
[..]
In principe ja, maar dat zit niet in de prijs, noch in de "status" maar meer in de vraag of het een (foto) camera is of meer een webcam waar ook "een frame" uit komt. snap je mijn betoog ?
Alles met een sluiter is bij mij een "echte" camera.. ( dus elke camera waar een rolletje ingaat zoieso)
Nee, die mensen staan op dat moment in de weg en irritant te doen, dus ik erger me aan hen.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:20 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ik zeg alleen dat je je dan irriteert aan de verkeerde mensen
Ik snap je betoog wel, ik ben het er alleen niet mee eens. Een fotograaf maakt foto's. En een goeie fotograaf maakt goeie foto's. Daar herken je de goeie fotograaf dus ook aan, aan z'n goeie foto's. Niet aan z'n camera.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:20 schreef EdwinMartens het volgende:
[..]
In principe ja, maar dat zit niet in de prijs, noch in de "status" maar meer in de vraag of het een (foto) camera is of meer een webcam waar ook "een frame" uit komt. snap je mijn betoog ?
Alles met een sluiter is bij mij een "echte" camera.. ( dus elke camera waar een rolletje ingaat zoieso)
Dan heb je niet helemaal goed gelezen wat ik schreefquote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:43 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik snap je betoog wel, ik ben het er alleen niet mee eens. Een fotograaf maakt foto's. En een goeie fotograaf maakt goeie foto's. Daar herken je de goeie fotograaf dus ook aan, aan z'n goeie foto's. Niet aan z'n camera.
En natuurlijk snap ik echt wel dat technisch een 5d mark III beter is dan één of andere ouwe Nokia. Alleen is dat niet hét kenmerk van een goeie fotograaf. Immers, een fotograaf die goeie foto's maakt (een goeie fotograaf dus), is niet ineens geen goeie fotograaf meer als 'ie even een foto maakt met z'n iPhone.
Er staat "echte" in plaats van "goeie" zie ik nu, maar dat is dan ook het enige. Jij schrijft:quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:44 schreef EdwinMartens het volgende:
Dan heb je niet helemaal goed gelezen wat ik schreef
quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:08 schreef Stefan het volgende:
Ben je in jouw ogen ook pas een echte fotograaf als je met een 'echte' camera werkt?
Dus, je bent pas een echte fotograaf als je met een echte camera werkt. En dat is dus onzin. Je bent een echte fotograaf als je echte foto's maakt. Mijn punt blijft staan. Het kenmerk van een fotograaf is dat 'ie foto's maakt. Niet dat 'ie een sluiter bedient. Als je een 5D mark III om je nek hebt hangen maar er 0 foto's mee schiet, ben je natuurlijk geen echte fotograaf. Dus de apparatuur is niet van belang, het eindproduct (de foto) is van belang.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:20 schreef EdwinMartens het volgende:
Natuurlijk, als je mij een stradivarius geeft komt er alsnog kattengejank uit...quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:50 schreef DonJames het volgende:
Dus, je bent pas een echte fotograaf als je met een echte camera werkt. En dat is dus onzin. Je bent een echte fotograaf als je echte foto's maakt. Mijn punt blijft staan. Het kenmerk van een fotograaf is dat 'ie foto's maakt. Niet dat 'ie een sluiter bedient. Als je een 5D mark III om je nek hebt hangen maar er 0 foto's mee schiet, ben je natuurlijk geen echte fotograaf. Dus de apparatuur is niet van belang, het eindproduct (de foto) is van belang.
Je snapt mijn punt niet, aangezien je door blijft gaan op het technische aspect van hetgeen waarmee je de foto maakt. Nogmaals: het kenmerk van een fotograaf is dat 'ie foto's maakt. Niet dat 'ie een camera met sluiter heeft. Eens?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:57 schreef EdwinMartens het volgende:
[..]
Natuurlijk, als je mij een stradivarius geeft komt er alsnog kattengejank uit...
Maar er is een reden waarom mensen een bepaalde camera gebruiken..
( alleen al het verschil in lensopening en het snel openen en sluiten van een mechanische sluiter)
een sluiterloze camera schakelt alleen de sensor aan en uit. ( wat veel trager gaat)
ook kan je dan niet meer van sluitertijden spreken.. een van de dingen waarmee je de foto maakt zoals jij 'm hebben wil als fotograaf.
Dat lukt met een "telefoon" domweg niet
Dat ligt dan eerder aan jou dan aan de camera.quote:ook kan je dan niet meer van sluitertijden spreken.. een van de dingen waarmee je de foto maakt zoals jij 'm hebben wil als fotograaf.
Dat lukt met een "telefoon" domweg niet
Wet plates... ik hoef nieteens naar dat filmpje te kijken..quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:02 schreef Ener-G het volgende:
Omdat er geen sluiter in zit, is het geen camera?
En hoe noem je dan de mensen die een fashion shoot doen met RED achtige toestanden die ipv met hoge fps klikken, gewoon een 4K of 8K filmpje schieten en daar de beste frame uit pakken?
Eeen dop op een (oude) camera waarmee de lens "geopend" en "gesloten" wordt is bij mij een sluiter.. Je begrijpt mijn punt niet.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:03 schreef DonJames het volgende:
[..]
Je snapt mijn punt niet, aangezien je door blijft gaan op het technische aspect van hetgeen waarmee je de foto maakt. Nogmaals: het kenmerk van een fotograaf is dat 'ie foto's maakt. Niet dat 'ie een camera met sluiter heeft. Eens?
Daarnaast ben ik het niet met jouw sluiter-punt eens. Een oude Daguerrotype-camera had geen sluiter (alleen een lensdop). Een simpele pinhole heeft tevens geen sluiter. Komen daar volgens jouw beperkte definitie geen foto's uit?
..en als je de 5D Mark III op volautomatisch laat staan bepaal je dat dus niet zelf. Dus wat is het nou? Ben je wel een fotograaf omdat je een camera met sluiter hebt, of ben je het niet omdat je niet zelf bepaalt hoeveel licht er op het medium valt?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:06 schreef EdwinMartens het volgende:
Wet plates... ik hoef nieteens naar dat filmpje te kijken..
Zo werden de eerste foto's gemaakt ja .. en "er zat een DOP op de camera"
dat ding had dus een sluiter, volledig handmatig weliswaar maar de fotograaf bepaalt hoeveel licht er op de plaat komt ...
..
Maar een sensor die je aan-en-uit zet is dat niet? Wat is daarin het verschil?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:09 schreef EdwinMartens het volgende:
Een dop op een (oude) camera waarmee de lens "geopend" en "gesloten" wordt is bij mij een sluiter..
Ik snap het prima, ik vind het alleen onzin.quote:Je begrijpt mijn punt niet.
Dat is geen vraag. Natuurlijk is dat fotografie. Hoe kom je erbij dat reproductie een criterium is voor fotografie? Dat heb ik echt nog nooit iemand horen zeggen..quote:Verder het is de vraag of Daguerreotypie al fotografie is, of een voorloper hiervan...
reproductie is hierbij namelijk niet mogelijk.
Hopeloos... Maar vraag een willekeurige fotograaf wat het verschil is, ik heb het al uit proberen te leggen, je WIL het niet snappenquote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:13 schreef DonJames het volgende:
Maar een sensor die je aan-en-uit zet is dat niet? Wat is daarin het verschil?
nou.. ook daarvoor waren er al procedures om licht om te zetten in beeld en die worden niet allemaal als fotografie gezien.. dus waar leg je de grens.. fotografie is niet in een keer uitgevonden dus er is geen scherpe lijnquote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:13 schreef DonJames het volgende:
Dat is geen vraag. Natuurlijk is dat fotografie. Hoe kom je erbij dat reproductie een criterium is voor fotografie? Dat heb ik echt nog nooit iemand horen zeggen..
Dus een filmbeeld is geen foto? Volgens mij zijn films heel veel foto's achter elkaar, maw, filmen bestaat niet. Wel bursten met je toestel. En dus zijn alle cameramannen eigenlijk fotografen.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:06 schreef EdwinMartens het volgende:
[..]
Wet plates... ik hoef nieteens naar dat filmpje te kijken..
Zo werden de eerste foto's gemaakt ja .. en "er zat een DOP op de camera"
dat ding had dus een sluiter, volledig handmatig weliswaar maar de fotograaf bepaalt hoeveel licht er op de plaat komt ...
verder Filmen is GEEN fotograferen
Vandaar dat sommige van dergelijke camera's burstrates van 30 of meer fps hebben, waar de duurste en snelste dslr de 10 amper haalt?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:57 schreef EdwinMartens het volgende:
een sluiterloze camera schakelt alleen de sensor aan en uit. ( wat veel trager gaat)
Juistem ...quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:21 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dus een filmbeeld is geen foto? Volgens mij zijn films heel veel foto's achter elkaar, maw, filmen bestaat niet. Wel bursten met je toestel. En dus zijn alle cameramannen eigenlijk fotografen.
Die sensor blijft aan staan in dat geval en filmt zoals een webcam dat ook doet .. CCD ;-)quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:23 schreef Danny het volgende:
[..]
Vandaar dat sommige van dergelijke camera's burstrates van 30 of meer fps hebben, waar de duurste en snelste dslr de 10 amper haalt?
Nee, zo:quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:25 schreef Danny het volgende:
Mijn zoon en dochter hebben een nikon compactcamera. Als die zeggen 'we gaan even foto's maken', wat moet ik dan zeggen? 'nee, foto's maken doe je met deze D3s, wat jullie doen heeft geen echte naam'?
quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:25 schreef Danny het volgende:
Mijn zoon en dochter hebben een nikon compactcamera. Als die zeggen 'we gaan even foto's maken', wat moet ik dan zeggen? 'nee, foto's maken doe je met deze D3s, wat jullie doen heeft geen echte naam'?
ah, dat gaan we binnenkort maar eens doen.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:26 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Nee, zo:
Foto's maken? FOTO'S MAKEN?
JULLIE GAAN VERDOMME LICHT OP JE GEVOELIGE PLAAT LATEN VALLEN OM ZODOENDE EEN AFBEELDING TE CREEREN MAAR DAT IS GEEN FOTO!!!!! WANT WAAR IS JULLIE SLUITER? NOU? NOU?
Nikon misschien, bij Canon haal je met de 1D X toch een fraaie 12.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:23 schreef Danny het volgende:
[..]
Vandaar dat sommige van dergelijke camera's burstrates van 30 of meer fps hebben, waar de duurste en snelste dslr de 10 amper haalt?
vergeet je slipje nietquote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:27 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Ik heb even op je site gekeken trouwens, ik ga even m'n broek verschonen.
Tis misschien wat hard, maar zo is het nou eenmaal. Ze kunnen beter maar meteen leren dat ze niets, maar dan ook niets te maken hebben met fotografie. Sterker nog, ik ben van mening dat je beter hun camera's op de grond stuk kan gooien dan dat je ze door laat gaan met deze waanzin.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:27 schreef Danny het volgende:
[..]
ah, dat gaan we binnenkort maar eens doen.
1DX doet er 14 zelfs als het goed is. D4 doet er 12. Ik zei ook 'de meesten halen het amper'quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:27 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Nikon misschien, bij Canon haal je met de 1D X toch een fraaie 12.
jah, dat had ik ook. maar hej, hij heeft een dslr en is dus echt wel een keigoeie fotograafquote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:27 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Ik heb even op je site gekeken trouwens, ik ga even m'n broek verschonen.
En alle andere mensen die aanmodderen met rare magische kastjes zijn veel te min.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:31 schreef Danny het volgende:
[..]
jah, dat had ik ook. maar hej, hij heeft een dslr en is dus echt wel een keigoeie fotograaf
Ik schaf wel 2 D4's voor ze aan. Maar dan wel met fullframe N lenzen. 70-200 f2.8. Dan ben je pas foto's aan het maken.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:28 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Tis misschien wat hard, maar zo is het nou eenmaal. Ze kunnen beter maar meteen leren dat ze niets, maar dan ook niets te maken hebben met fotografie. Sterker nog, ik ben van mening dat je beter hun camera's op de grond stuk kan gooien dan dat je ze door laat gaan met deze waanzin.
Sluiterloze camera's
Het is dat die gopro van me zo belachelijk stevig gebouwd is, anders was die allang kapotgeslagen geweest.
quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:32 schreef Godtje het volgende:
Aangezien dit een klachten topic is en geen discussie topic wil ik graag even klagen over de houding (en de foto's) van EdwinMartens.
Ik heb er net een foto afbeelding van gemaakt met mijn compact, maar kan m niet plaatsen want geen foto en dat zou offtopic zijnquote:
quote:Op zondag 7 juli 2013 21:00 schreef Peter het volgende:
Het gaat om het plaatje, niet om de apparatuur of de fotograaf...
Eens met peters klacht. Lopen er van die klotekindjes rond met duurdere spullen dan ik hebquote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:32 schreef Danny het volgende:
[..]
Ik schaf wel 2 D4's voor ze aan. Maar dan wel met fullframe N lenzen. 70-200 f2.8. Dan ben je pas foto's aan het maken.
Ah, je bewijst net mijn klachtquote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:34 schreef Danny het volgende:
Zag laatst iemand die zich fotograaf noemde met een D300s. WTF! Geen fullframe? Dan ben je natuurlijk maar een amateurtje die met inferieure kwaliteit werkt.
Het is de chauffeur, niet de auto die de race wintquote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:34 schreef SEMTEX het volgende:
Mensen met een DSLR die zich fotograaf noemen en die afgeven op alle alternatieve manieren van foto's maken (ik noem maar bijv. een fotodienst als instagram of lomografie). Als je dan echt zo'n goede fotograaf bent, kun je ook met een pinhole of point & shoot camera een goed beeld neerzetten, daar heb je niet per se een dure DSLR voor nodig. het gaat niet om de camera, het gaat om het beeld.
Tsjah, en toch klopt die gedachte niet. Want zie jij met een point & shoot maar eens een mooie sportfoto te maken. Dat is... onmogelijk.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:34 schreef SEMTEX het volgende:
Mensen met een DSLR die zich fotograaf noemen en die afgeven op alle alternatieve manieren van foto's maken (ik noem maar bijv. een fotodienst als instagram of lomografie). Als je dan echt zo'n goede fotograaf bent, kun je ook met een pinhole of point & shoot camera een goed beeld neerzetten, daar heb je niet per se een dure DSLR voor nodig. het gaat niet om de camera, het gaat om het beeld.
Dit subforum is toch best laagdrempelig?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:34 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ah, je bewijst net mijn klachtEen camera bepaalt niet de kwaliteit van een fotograaf. Dat vind ik vaak ook een beetje jammer aan dit subforum.
Ik stel voor dat we een "show hier je 'ook wel leuke plaatjes' die niet met een dslr zijn geschoten en laat ze beoordelen door EdwinMartens" reeks maken.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:33 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ik heb er net een foto afbeelding van gemaakt met mijn compact, maar kan m niet plaatsen want geen foto en dat zou offtopic zijn
Lees ajb ff het hele topic door. Dat werkt verhelderend.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:34 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ah, je bewijst net mijn klachtEen camera bepaalt niet de kwaliteit van een fotograaf. Dat vind ik vaak ook een beetje jammer aan dit subforum.
Ik HAD het helemaal niet over een DSLR..quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:35 schreef Danny het volgende:
[..]
Ik stel voor dat we een "show hier je 'ook wel leuke plaatjes' die niet met een dslr zijn geschoten en laat ze beoordelen door EdwinMartens" reeks maken.
We hebben onze eigen Ken Rockwell
70-200 heeft VR (althans, de mijnequote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:34 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
[..]
Eens met peters klacht. Lopen er van die klotekindjes rond met duurdere spullen dan ik heb
En krijgen ze geeneens VR? Dat is pas klachtwaardig!
de vraag is of we jou serieus moeten nemen als 'kenner' of 'fotograaf. Ik vind van nietquote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:36 schreef EdwinMartens het volgende:
Ach danny is met z'n vriendinnetjes op stap ( ja ook die ene)
Het ging om de vraag of je een telefoon serieus moet nemen als camera.. ik vind van niet.
Onzin, sport is ten eerste een ruim begrip, je hebt sporten waar je prima met een point en shoot uit de voeten kan, niet elke sport speelt zich 100 meter verder op een grasveld af (of was je sarcastisch?)quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:35 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Tsjah, en toch klopt die gedachte niet. Want zie jij met een point & shoot maar eens een mooie sportfoto te maken. Dat is... onmogelijk.
quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:38 schreef EdwinMartens het volgende:
[..]
Ik HAD het helemaal niet over een DSLR..
Leica is bv GEEN DSLR, maar weldegelijk een camera ( en een dure ook)
Je snapt hoop ik toch mijn punt wel? Of had ik er nou echt bij moeten zetten dat het om snelbewegende dingen ging dan? Een damwedstrijd kan je idd met een point en shoot doen.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:39 schreef Stefan het volgende:
[..]
Onzin, sport is ten eerste een ruim begrip, je hebt sporten waar je prima met een point en shoot uit de voeten kan, niet elke sport speelt zich 100 meter verder op een grasveld af (of was je sarcastisch?)
Och.. dat hoofd van jou met een snoot belicht.. zal een heel aardig plaatje opleverenquote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:38 schreef Danny het volgende:
[..]
70-200 heeft VR (althans, de mijne)
[..]
de vraag is of we jou serieus moeten nemen als 'kenner' of 'fotograaf. Ik vind van niet
Persoonlijke aanvallen zijn nergens voor nodig....quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:40 schreef EdwinMartens het volgende:
[..]
Och.. dat hoofd van jou met een snoot belicht.. zal een heel aardig plaatje opleveren![]()
eerst even in de boenwas
Ook dit kan prima met een compact, hardlopen, raften, horden, zwemmen, fietsen. Ik kan mijn compact net zo instellen als mijn 5D en er een foto mee maken van een snelle sportquote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:40 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
[..]
Je snapt hoop ik toch mijn punt wel? Of had ik er nou echt bij moeten zetten dat het om snelbewegende dingen ging dan? Een damwedstrijd kan je idd met een point en shoot doen.
Wat heb jij voor compact?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:43 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ook dit kan prima met een compact, hardlopen, raften, horden, zwemmen, fietsen. Ik kan mijn compact net zo instellen als mijn 5D en er een foto mee maken van een snelle sport
Dus onmogelijk is onzin
Powershot G15quote:
"t is nieteens een aanval eigenlijkquote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:41 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Persoonlijke aanvallen zijn nergens voor nodig....
Nee, ik zie menig Fokker teveel nitpicken over technische details, waardoor ik het zelf niet interessant vind om te volgen.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:35 schreef Stefan het volgende:
[..]
Dit subforum is toch best laagdrempelig?
Ja, oke, maar P&S is compact, maar ik snap je puntquote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:45 schreef kanovinnie het volgende:
Van dat geld koop je ook al bijna een DSLR, dus wat dat aan gaat mag je er ook wel wat van verwachten. Ik doelde op de goedkopere camera's. En dan met bovenstaande voorwaarden.
Nu ben ik benieuwd over welke details je het hebt. En dan niet refereren naar dit topic, want dat gaat toch nergens over.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:45 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Nee, ik zie menig Fokker teveel nitpicken over technische details, waardoor ik het zelf niet interessant vind om te volgen.
Vooralsnog ben jij de ENIGE die van mening is dat je een goed punt maakt. Zou een teken aan de wand moeten zijn, lijkt me..quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:18 schreef EdwinMartens het volgende:
Hopeloos... Maar vraag een willekeurige fotograaf wat het verschil is, ik heb het al uit proberen te leggen, je WIL het niet snappen
Maar die harde lijn is er volgens jou wel, namelijk op het moment dat er een sluiter werd gebruikt. En verder is niets van belang. Waarom men een fotograaf dan niet "sluiterbediener" noemt is gaan noemen is dan weer vreemd..quote:nou.. ook daarvoor waren er al procedures om licht om te zetten in beeld en die worden niet allemaal als fotografie gezien.. dus waar leg je de grens.. fotografie is niet in een keer uitgevonden dus er is geen scherpe lijn
quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:47 schreef Danny het volgende:
[..]
nee, een foto heb je op fotopapier. dit is een plaatje
Ik kan niet verwijzen naar een concreet topic of reeks, het is meer een gevoel. Ik zie ook teveel HDR voorbij komen, en dat vind ik helemaal gemakzuchtige fotografiequote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:47 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Nu ben ik benieuwd over welke details je het hebt. En dan niet refereren naar dit topic, want dat gaat toch nergens over.
Maar je moet wel wt dieper gaan, maar op andere fora gaat t er veel harder aan toe. En je moet wel wat opsteken af en toe.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:45 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Nee, ik zie menig Fokker teveel nitpicken over technische details, waardoor ik het zelf niet interessant vind om te volgen.
Ik vroeg het omdat het een frame uit een film is gemaakt met mijn compactquote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:47 schreef Danny het volgende:
[..]
nee, een foto heb je op fotopapier. dit is een plaatje
Gatverdamme. Wie pakt de hooivorken, fakkels en pek met veren? Weg met deze cameraman!quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:50 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ik vroeg het omdat het een frame uit een film is gemaakt met mijn compact
Maar het is gemaakt met mijn sluiterloze Powershot G15 en het is een frame uit een film.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:49 schreef EdwinMartens het volgende:
[..]
Ja dat is een foto , en een mooie ook !
Als dat 'harder' zorgt voor betere inhoudelijk commentaar, is dat alleen maar goed.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:48 schreef Stefan het volgende:
[..]
Maar je moet wel wt dieper gaan, maar op andere fora gaat t er veel harder aan toe. En je moet wel wat opsteken af en toe.
HDR is een hulpmiddel om foto's te krijgen die je zonder hdr nooit zou kunnen maken. Om lucht niet uitgebeten te krijgen kun je een GND filter gebruiken, maar als je met meerdere punten met felle lichten en meerdere punten in schaduwen gaat werken kan HDR een mooi hulpmiddel zijn. Ook het 'het moet meteen goed in de camera' verhaal is natuurlijk een beetje pretentieus. Alsof de oude meesters niet aan dodgen en burnen deden. Een foto is het product dat je als fotograaf aflevert. Hoe die foto tot stand is gekomen doet er eigenlijk niet zoveel toe.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:48 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik kan niet verwijzen naar een concreet topic of reeks, het is meer een gevoel. Ik zie ook teveel HDR voorbij komen, en dat vind ik helemaal gemakzuchtige fotografie
quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:50 schreef Stefan het volgende:
[..]
En je denkt niet dat als je deze foto gemaakt had met een (laten we zeggen) Dslr met een kleine telelens en een beetje leuke lensopening dat je dan een scherper plaatje gehad had met een mooi wegvallende scherpte naar de achtergrond ?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:50 schreef Stefan het volgende:
[..]
dat kan helemaal niet. En Edwin had je dat zo kunnen vertellen. Op het oog. Die ziet meteen dat dit rommel is. Niet meer dan een frame uit een video gemaakt met een kleine klotesensor.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:51 schreef Stefan het volgende:
[..]
Maar het is gemaakt met mijn sluiterloze Powershot G15 en het is een frame uit een film.
Hoe kan dat dan een foto zijn?
quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:51 schreef DonJames het volgende:
Overigens heb ik net even op het toilet een grote bruine foto gemaakt. Dat doe je immers ook met een soort sluiter.
ik denk dat als hij die gemaakt had met een dslr met telelens dat zijn dslr dan nu kapot zou zijnquote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:54 schreef EdwinMartens het volgende:
[..]
En je denkt niet dat als je deze foto gemaakt had met een (laten we zeggen) Dslr met een kleine telelens en een beetje leuke lensopening dat je dan een scherper plaatje gehad had met een mooi wegvallende scherpte naar de achtergrond ?
Onderwaterbehuizingquote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:55 schreef Danny het volgende:
[..]
ik denk dat als hij die gemaakt had met een dslr met telelens dat zijn dslr dan nu kapot zou zijn
zoek eens op : onderwaterbehuizing (leuk scrabble woord)quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:55 schreef Danny het volgende:
[..]
ik denk dat als hij die gemaakt had met een dslr met telelens dat zijn dslr dan nu kapot zou zijn
Ah ok, dat is jouw mening. Ik vind ze zielloos. Te gestileerd.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:52 schreef Danny het volgende:
[..]
HDR is een hulpmiddel om foto's te krijgen die je zonder hdr nooit zou kunnen maken. Om lucht niet uitgebeten te krijgen kun je een GND filter gebruiken, maar als je met meerdere punten met felle lichten en meerdere punten in schaduwen gaat werken kan HDR een mooi hulpmiddel zijn. Ook het 'het moet meteen goed in de camera' verhaal is natuurlijk een beetje pretentieus. Alsof de oude meesters niet aan dodgen en burnen deden. Een foto is het product dat je als fotograaf aflevert. Hoe die foto tot stand is gekomen doet er eigenlijk niet zoveel toe.
Ja, als ik de 3D camera van James Cameron had kunnen lenen waarmee hij Avatar heeft gemaakt had ik een bedrijfsfilm op Imax formaat in 3D kunnen makenquote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:54 schreef EdwinMartens het volgende:
[..]
En je denkt niet dat als je deze foto gemaakt had met een (laten we zeggen) Dslr met een kleine telelens en een beetje leuke lensopening dat je dan een scherper plaatje gehad had met een mooi wegvallende scherpte naar de achtergrond ?
ahja, voor een beetje dslr kost dat al minstens 1000 euro. Een onderwaterbehuizing voor een dslr met 70-200 erop? Ik wil niet gokken wat dat kost. Maar het zou inderdaad wellicht een marginaal beter plaatje schietenquote:
En het verschil wordt enkel door Edwinmartens gezien.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:57 schreef Danny het volgende:
[..]
ahja, voor een beetje dslr kost dat al minstens 1000 euro. Een onderwaterbehuizing voor een dslr met 70-200 erop? Ik wil niet gokken wat dat kost. Maar het zou inderdaad wellicht een marginaal beter plaatje schieten
wie heeft het over 70-200 ?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:58 schreef x-tremed het volgende:
volgens mij is er niet eens een domeport beschikbaart voor een 70-200 voor onderwater, daarnaast is het volgens mij alles behalve praktisch onderwater
echte fotografen boeit dat niet. Je gaat óf met dslr + telelens + onderwaterbehuizing + liefst nog wat extra onderwaterbelichting of je maakt gewoon de foto NIET. Kom op zegquote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:58 schreef x-tremed het volgende:
volgens mij is er niet eens een domeport beschikbaart voor een 70-200 voor onderwater, daarnaast is het volgens mij alles behalve praktisch onderwater
Ik heb gekozen voor een Powershot G15 met onderwaterbehuizing, werkt ook prima.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:56 schreef EdwinMartens het volgende:
[..]
zoek eens op : onderwaterbehuizing (leuk scrabble woord)
o ja, een kleine telelens zei je. Maar moet natuurlijk wel fullframe zijn.quote:
voor een simpele amateur die 'ook wel een leuk plaatje schiet' misschien.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:59 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ik heb gekozen voor een Powershot G15 met onderwaterbehuizing, werkt ook prima.
reken maar 1500eu voor de goedkopere behuizingen (ikelight) en dan nog eens 1500-2000 als je een tweetal TTL flitsers erbij wilt. dan nog eens per lens een domeport erbij.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:57 schreef Danny het volgende:
[..]
ahja, voor een beetje dslr kost dat al minstens 1000 euro. Een onderwaterbehuizing voor een dslr met 70-200 erop? Ik wil niet gokken wat dat kost. Maar het zou inderdaad wellicht een marginaal beter plaatje schieten
Goed idee. Iedereen die een camera heeft die niet MINSTENS fullframe is en 2500 euro kost heeft hier niets te zoeken.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 11:00 schreef kanovinnie het volgende:
Ik vind het sowieso belachelijk dat mensen met minder dan het absofuckinglutley beste op pad gaan. Danny, ban die figuren!
Ja maar het gaat om het resultááát!quote:Op dinsdag 9 juli 2013 11:00 schreef x-tremed het volgende:
[..]
reken maar 1500eu voor de goedkopere behuizingen (ikelight) en dan nog eens 1500-2000 als je een tweetal TTL flitsers erbij wilt. dan nog eens per lens een domeport erbij.
tikt aardig aan
Ja, Stefan lijkt me zo'n typische kerel die naar je toekomt "Tjonge, wat een grote camera!, maar dat heb ik niet nodig hoor, ik heb genoeg aan mijn compact. Kijk maar, dit is toch net zo mooi?"quote:Op dinsdag 9 juli 2013 11:00 schreef Danny het volgende:
[..]
voor een simpele amateur die 'ook wel een leuk plaatje schiet' misschien.
maar dan heb je wel die foto van stefan met een shallow dof, en dat is die extra investering van 5000 euro meer dan waardquote:Op dinsdag 9 juli 2013 11:00 schreef x-tremed het volgende:
[..]
reken maar 1500eu voor de goedkopere behuizingen (ikelight) en dan nog eens 1500-2000 als je een tweetal TTL flitsers erbij wilt. dan nog eens per lens een domeport erbij.
tikt aardig aan
Ik vind dat een GoPro ook al hele toffe onderwaterfoto's kan maken. Naar de smaak en standaarden van EdwinMartens waarschijnlijk broddelwerk, maar ik vind ze een goede sfeer hebben.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:57 schreef Danny het volgende:
[..]
Dus? hier nemen wij alleen akoord met het beste materiaal. Kunde is geen vereiste, materiaal wel.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 11:00 schreef x-tremed het volgende:
[..]
tikt aardig aan
Nee want je hebt niet zelf het knopje ingedruktquote:Op dinsdag 9 juli 2013 11:01 schreef x-tremed het volgende:
Ik heb zaterdag mijn 6D + canon fisheye op een statief op 7,5 meter hoogte laten bungelen. Hoor ik er nu wel bij ?
Nee, want geen 2500 euro.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 11:01 schreef x-tremed het volgende:
Ik heb zaterdag mijn 6D + canon fisheye op een statief op 7,5 meter hoogte laten bungelen. Hoor ik er nu wel bij ?
softwarematig knopje danquote:Op dinsdag 9 juli 2013 11:02 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Nee want je hebt niet zelf het knopje ingedrukt
Dat willen we hier inderdaad nietquote:Op dinsdag 9 juli 2013 11:00 schreef kanovinnie het volgende:
Ik vind het sowieso belachelijk dat mensen met minder dan het absofuckinglutley beste op pad gaan. Danny, ban die figuren!
Nee, echte fotografen hebben een dronequote:Op dinsdag 9 juli 2013 11:01 schreef x-tremed het volgende:
Kijk, we worden het wel eensquote:Op dinsdag 9 juli 2013 11:01 schreef Danny het volgende:
[..]
Goed idee. Iedereen die een camera heeft die niet MINSTENS fullframe is en 2500 euro kost heeft hier niets te zoeken.
Om even serieus te doen:quote:Op dinsdag 9 juli 2013 11:02 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik vind dat een GoPro ook al hele toffe onderwaterfoto's kan maken. Naar de smaak en standaarden van EdwinMartens waarschijnlijk broddelwerk, maar ik vind ze een goede sfeer hebben.
met drone mag je niet boven het publiek vliegen.quote:
eens. maar ik zie ook zat foto's die met een compact zijn gemaakt die gewoon qua compositie en kracht boeiender zijn om naar te kijken dan alles wat EdwinMartens op z'n portfolio heeft staan.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 11:02 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik vind dat een GoPro ook al hele toffe onderwaterfoto's kan maken. Naar de smaak en standaarden van EdwinMartens waarschijnlijk broddelwerk, maar ik vind ze een goede sfeer hebben.
ik neem aan dat er een remote trigger op dat statief zit, dus dat heeft-ie dan natuurlijk wel. Tenzij er een hobbit mee omhoog is geklommen om erop te drukken natuurlijkquote:Op dinsdag 9 juli 2013 11:02 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Nee want je hebt niet zelf het knopje ingedrukt
Voor lul? Voor lul tot de macht 300 in het kwadraat!quote:Op dinsdag 9 juli 2013 11:02 schreef Stefan het volgende:
Dus eigenlijk loop ik hier voor lul met mijn nepfototoestel en behuizing. Met een 5D + behuizing was ik hier wel een eindbaas geweest![]()
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |