Ik zeg alleen dat je je dan irriteert aan de verkeerde mensenquote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:19 schreef Tokus het volgende:
[..]
Mogen we hier alleen klagen als we het hier ook kunnen oplossen?
En de echte fotograaf die een keer op pad gaat met een systeemcamera of compact om de DSLR niet mee te slepen is dan even geen echte fotograaf?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:20 schreef EdwinMartens het volgende:
[..]
In principe ja, maar dat zit niet in de prijs, noch in de "status" maar meer in de vraag of het een (foto) camera is of meer een webcam waar ook "een frame" uit komt. snap je mijn betoog ?
Alles met een sluiter is bij mij een "echte" camera.. ( dus elke camera waar een rolletje ingaat zoieso)
Nee, die mensen staan op dat moment in de weg en irritant te doen, dus ik erger me aan hen.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:20 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ik zeg alleen dat je je dan irriteert aan de verkeerde mensen
Ik snap je betoog wel, ik ben het er alleen niet mee eens. Een fotograaf maakt foto's. En een goeie fotograaf maakt goeie foto's. Daar herken je de goeie fotograaf dus ook aan, aan z'n goeie foto's. Niet aan z'n camera.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:20 schreef EdwinMartens het volgende:
[..]
In principe ja, maar dat zit niet in de prijs, noch in de "status" maar meer in de vraag of het een (foto) camera is of meer een webcam waar ook "een frame" uit komt. snap je mijn betoog ?
Alles met een sluiter is bij mij een "echte" camera.. ( dus elke camera waar een rolletje ingaat zoieso)
Dan heb je niet helemaal goed gelezen wat ik schreefquote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:43 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik snap je betoog wel, ik ben het er alleen niet mee eens. Een fotograaf maakt foto's. En een goeie fotograaf maakt goeie foto's. Daar herken je de goeie fotograaf dus ook aan, aan z'n goeie foto's. Niet aan z'n camera.
En natuurlijk snap ik echt wel dat technisch een 5d mark III beter is dan één of andere ouwe Nokia. Alleen is dat niet hét kenmerk van een goeie fotograaf. Immers, een fotograaf die goeie foto's maakt (een goeie fotograaf dus), is niet ineens geen goeie fotograaf meer als 'ie even een foto maakt met z'n iPhone.
Er staat "echte" in plaats van "goeie" zie ik nu, maar dat is dan ook het enige. Jij schrijft:quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:44 schreef EdwinMartens het volgende:
Dan heb je niet helemaal goed gelezen wat ik schreef
quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:08 schreef Stefan het volgende:
Ben je in jouw ogen ook pas een echte fotograaf als je met een 'echte' camera werkt?
Dus, je bent pas een echte fotograaf als je met een echte camera werkt. En dat is dus onzin. Je bent een echte fotograaf als je echte foto's maakt. Mijn punt blijft staan. Het kenmerk van een fotograaf is dat 'ie foto's maakt. Niet dat 'ie een sluiter bedient. Als je een 5D mark III om je nek hebt hangen maar er 0 foto's mee schiet, ben je natuurlijk geen echte fotograaf. Dus de apparatuur is niet van belang, het eindproduct (de foto) is van belang.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:20 schreef EdwinMartens het volgende:
Natuurlijk, als je mij een stradivarius geeft komt er alsnog kattengejank uit...quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:50 schreef DonJames het volgende:
Dus, je bent pas een echte fotograaf als je met een echte camera werkt. En dat is dus onzin. Je bent een echte fotograaf als je echte foto's maakt. Mijn punt blijft staan. Het kenmerk van een fotograaf is dat 'ie foto's maakt. Niet dat 'ie een sluiter bedient. Als je een 5D mark III om je nek hebt hangen maar er 0 foto's mee schiet, ben je natuurlijk geen echte fotograaf. Dus de apparatuur is niet van belang, het eindproduct (de foto) is van belang.
Je snapt mijn punt niet, aangezien je door blijft gaan op het technische aspect van hetgeen waarmee je de foto maakt. Nogmaals: het kenmerk van een fotograaf is dat 'ie foto's maakt. Niet dat 'ie een camera met sluiter heeft. Eens?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:57 schreef EdwinMartens het volgende:
[..]
Natuurlijk, als je mij een stradivarius geeft komt er alsnog kattengejank uit...
Maar er is een reden waarom mensen een bepaalde camera gebruiken..
( alleen al het verschil in lensopening en het snel openen en sluiten van een mechanische sluiter)
een sluiterloze camera schakelt alleen de sensor aan en uit. ( wat veel trager gaat)
ook kan je dan niet meer van sluitertijden spreken.. een van de dingen waarmee je de foto maakt zoals jij 'm hebben wil als fotograaf.
Dat lukt met een "telefoon" domweg niet
Dat ligt dan eerder aan jou dan aan de camera.quote:ook kan je dan niet meer van sluitertijden spreken.. een van de dingen waarmee je de foto maakt zoals jij 'm hebben wil als fotograaf.
Dat lukt met een "telefoon" domweg niet
Wet plates... ik hoef nieteens naar dat filmpje te kijken..quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:02 schreef Ener-G het volgende:
Omdat er geen sluiter in zit, is het geen camera?
En hoe noem je dan de mensen die een fashion shoot doen met RED achtige toestanden die ipv met hoge fps klikken, gewoon een 4K of 8K filmpje schieten en daar de beste frame uit pakken?
Eeen dop op een (oude) camera waarmee de lens "geopend" en "gesloten" wordt is bij mij een sluiter.. Je begrijpt mijn punt niet.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:03 schreef DonJames het volgende:
[..]
Je snapt mijn punt niet, aangezien je door blijft gaan op het technische aspect van hetgeen waarmee je de foto maakt. Nogmaals: het kenmerk van een fotograaf is dat 'ie foto's maakt. Niet dat 'ie een camera met sluiter heeft. Eens?
Daarnaast ben ik het niet met jouw sluiter-punt eens. Een oude Daguerrotype-camera had geen sluiter (alleen een lensdop). Een simpele pinhole heeft tevens geen sluiter. Komen daar volgens jouw beperkte definitie geen foto's uit?
..en als je de 5D Mark III op volautomatisch laat staan bepaal je dat dus niet zelf. Dus wat is het nou? Ben je wel een fotograaf omdat je een camera met sluiter hebt, of ben je het niet omdat je niet zelf bepaalt hoeveel licht er op het medium valt?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:06 schreef EdwinMartens het volgende:
Wet plates... ik hoef nieteens naar dat filmpje te kijken..
Zo werden de eerste foto's gemaakt ja .. en "er zat een DOP op de camera"
dat ding had dus een sluiter, volledig handmatig weliswaar maar de fotograaf bepaalt hoeveel licht er op de plaat komt ...
..
Maar een sensor die je aan-en-uit zet is dat niet? Wat is daarin het verschil?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:09 schreef EdwinMartens het volgende:
Een dop op een (oude) camera waarmee de lens "geopend" en "gesloten" wordt is bij mij een sluiter..
Ik snap het prima, ik vind het alleen onzin.quote:Je begrijpt mijn punt niet.
Dat is geen vraag. Natuurlijk is dat fotografie. Hoe kom je erbij dat reproductie een criterium is voor fotografie? Dat heb ik echt nog nooit iemand horen zeggen..quote:Verder het is de vraag of Daguerreotypie al fotografie is, of een voorloper hiervan...
reproductie is hierbij namelijk niet mogelijk.
Hopeloos... Maar vraag een willekeurige fotograaf wat het verschil is, ik heb het al uit proberen te leggen, je WIL het niet snappenquote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:13 schreef DonJames het volgende:
Maar een sensor die je aan-en-uit zet is dat niet? Wat is daarin het verschil?
nou.. ook daarvoor waren er al procedures om licht om te zetten in beeld en die worden niet allemaal als fotografie gezien.. dus waar leg je de grens.. fotografie is niet in een keer uitgevonden dus er is geen scherpe lijnquote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:13 schreef DonJames het volgende:
Dat is geen vraag. Natuurlijk is dat fotografie. Hoe kom je erbij dat reproductie een criterium is voor fotografie? Dat heb ik echt nog nooit iemand horen zeggen..
Dus een filmbeeld is geen foto? Volgens mij zijn films heel veel foto's achter elkaar, maw, filmen bestaat niet. Wel bursten met je toestel. En dus zijn alle cameramannen eigenlijk fotografen.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:06 schreef EdwinMartens het volgende:
[..]
Wet plates... ik hoef nieteens naar dat filmpje te kijken..
Zo werden de eerste foto's gemaakt ja .. en "er zat een DOP op de camera"
dat ding had dus een sluiter, volledig handmatig weliswaar maar de fotograaf bepaalt hoeveel licht er op de plaat komt ...
verder Filmen is GEEN fotograferen
Vandaar dat sommige van dergelijke camera's burstrates van 30 of meer fps hebben, waar de duurste en snelste dslr de 10 amper haalt?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:57 schreef EdwinMartens het volgende:
een sluiterloze camera schakelt alleen de sensor aan en uit. ( wat veel trager gaat)
Juistem ...quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:21 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dus een filmbeeld is geen foto? Volgens mij zijn films heel veel foto's achter elkaar, maw, filmen bestaat niet. Wel bursten met je toestel. En dus zijn alle cameramannen eigenlijk fotografen.
Die sensor blijft aan staan in dat geval en filmt zoals een webcam dat ook doet .. CCD ;-)quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:23 schreef Danny het volgende:
[..]
Vandaar dat sommige van dergelijke camera's burstrates van 30 of meer fps hebben, waar de duurste en snelste dslr de 10 amper haalt?
Nee, zo:quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:25 schreef Danny het volgende:
Mijn zoon en dochter hebben een nikon compactcamera. Als die zeggen 'we gaan even foto's maken', wat moet ik dan zeggen? 'nee, foto's maken doe je met deze D3s, wat jullie doen heeft geen echte naam'?
quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:25 schreef Danny het volgende:
Mijn zoon en dochter hebben een nikon compactcamera. Als die zeggen 'we gaan even foto's maken', wat moet ik dan zeggen? 'nee, foto's maken doe je met deze D3s, wat jullie doen heeft geen echte naam'?
ah, dat gaan we binnenkort maar eens doen.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:26 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Nee, zo:
Foto's maken? FOTO'S MAKEN?
JULLIE GAAN VERDOMME LICHT OP JE GEVOELIGE PLAAT LATEN VALLEN OM ZODOENDE EEN AFBEELDING TE CREEREN MAAR DAT IS GEEN FOTO!!!!! WANT WAAR IS JULLIE SLUITER? NOU? NOU?
Nikon misschien, bij Canon haal je met de 1D X toch een fraaie 12.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:23 schreef Danny het volgende:
[..]
Vandaar dat sommige van dergelijke camera's burstrates van 30 of meer fps hebben, waar de duurste en snelste dslr de 10 amper haalt?
vergeet je slipje nietquote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:27 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Ik heb even op je site gekeken trouwens, ik ga even m'n broek verschonen.
Tis misschien wat hard, maar zo is het nou eenmaal. Ze kunnen beter maar meteen leren dat ze niets, maar dan ook niets te maken hebben met fotografie. Sterker nog, ik ben van mening dat je beter hun camera's op de grond stuk kan gooien dan dat je ze door laat gaan met deze waanzin.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:27 schreef Danny het volgende:
[..]
ah, dat gaan we binnenkort maar eens doen.
1DX doet er 14 zelfs als het goed is. D4 doet er 12. Ik zei ook 'de meesten halen het amper'quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:27 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Nikon misschien, bij Canon haal je met de 1D X toch een fraaie 12.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |