Zometeen,17:45, Ned 3.quote:Anneloek Sollart bracht vijf jaar geleden het leven van de toen tienjarige Tom in beeld. Tom is de eerste en enige jongen in Nederland die uitsluitend rauw eten krijgt voorgeschoteld door zijn moeder, vanuit de overtuiging dat ongebakken, ongekookt of onverhit voedsel gezonder is. Voor Tom geen brood, pasta of rijst. Maar ook geen vlees, vis, eieren, kaas of melk. Op zijn menu staan sinds zijn vijfde uitsluitend fruit, groenten, noten en zaden. Tom klaagt niet, ook al wordt hij in Amsterdam waar hij opgroeit dagelijks geconfronteerd met de heerlijke geuren van de bakker, pizzeria en al het andere mogelijke eten dat je in een wereldstad kunt krijgen. Rauw maakte deel uit van de documentaireserie Overleven in NL, over kinderen die door omstandigheden worden gedwongen hun overlevingskrachten aan te spreken en een unieke veerkracht aan de dag leggen, waarmee zij zich aan de meest ongewone situaties kunnen aanpassen. Hoe het Tom sindsdien is vergaan, is maandag 17 december te zien in NCRV Dokument Rauwer. Tom is inmiddels vijftien jaar en eet nog steeds gehoorzaam de rauwe gerechten die zijn moeder klaarmaakt. Een ongeruste docente trekt aan de bel en Tom wordt medisch onderzocht. Uit het onderzoek blijkt dat Tom te weinig calorieën binnenkrijgt en een kalkgebrek heeft. Volgens de kinderarts is hij ernstig ondervoed. Zonder bijvoeding zal hij 12 tot 15 centimeter kleiner blijven dan zijn leeftijdsgenoten. Door zijn levenswijze is Tom ook in een sociaal isolement terecht gekomen. Zijn moeder heeft hem van school gehaald en geeft hem thuisonderwijs. Na de melding van kindermishandeling, moet Francis met Tom voor de rechter verschijnen. Ze wordt officieel beschuldigd van verwaarlozing en geestelijke mishandeling en geadviseerd haar voedingspatroon aan te passen. Maar moeder Francis geeft niet op. Ze heeft volgens eigen zeggen het beste voor met haar zoon en wordt hierin gesteund door een 'rawfood' goeroe uit de Verenigde Staten. Wat gebeurt er als Toms moeder de grens op blijft zoeken? Grijpen hulpverleners en overheidsinstanties in? En blijft de puberende Tom zijn moeder gehoorzamen?
Dinsdag deel 3, Rauwst, om 23:15 op TLCquote:Op zondag 16 december 2012 17:54 schreef Specularium het volgende:
Morgenavond deel 2, Rauwer, om 22:55 op Ned 2.
waar gaat die over? traject met jeugdzorg enzo?quote:Op zondag 16 december 2012 17:56 schreef iBenny het volgende:
[..]
Dinsdag deel 3, Rauwst, om 23:15 op TLC
Dit is allemaal echt, ze is ook bij DWDD en P&W geweest.quote:
Damnquote:Op zondag 16 december 2012 18:02 schreef Specularium het volgende:
[..]
Dit is allemaal echt, ze is ook bij DWDD en P&W geweest.
Deel 2 is op het IDFA in premiere gegaan een paar weken terug.
Dat jochie schijnt nu de fysieke gesteldheid te hebben van een hongerneger in Afrika.
Als in dat hij ook een marathon in recordtijd kan lopen?quote:Op zondag 16 december 2012 18:02 schreef Specularium het volgende:
[..]
Dit is allemaal echt, ze is ook bij DWDD en P&W geweest.
Deel 2 is op het IDFA in premiere gegaan een paar weken terug.
Dat jochie schijnt nu de fysieke gesteldheid te hebben van een hongerneger in Afrika.
Toen had mevrouw een onderzoekje gelezen.quote:Op zondag 16 december 2012 18:06 schreef jcdragon het volgende:
Wat was er 5 jaar geleden dan gebeurd?
Ondanks dat ze mager is.quote:Op zondag 16 december 2012 18:08 schreef Specularium het volgende:
Oma heeft ze nog wel op een rijtje.
Ja.quote:Op zondag 16 december 2012 18:08 schreef Specularium het volgende:
Oma heeft ze nog wel op een rijtje.
geef mij maar lekker eendeborst.quote:Op zondag 16 december 2012 18:09 schreef marcodej het volgende:
Een mango is ook lekker mevrouw, maar de vraag is of je alleen maar mango's moet eten.
Volkomen gehersenspoeld.quote:Op zondag 16 december 2012 18:12 schreef Specularium het volgende:
Hoe die moeder ook tegen hem praat.
.
Woont in Engeland.quote:
Worden die meestal niet gebakken in hete olie?quote:Op zondag 16 december 2012 18:15 schreef dawg het volgende:
waarom geeft ze hem eigenlijk geen insecten?
Die eten poepquote:Op zondag 16 december 2012 18:15 schreef dawg het volgende:
waarom geeft ze hem eigenlijk geen insecten?
hoeft niet met alle insecten geloof ik. of nouja, geen idee eigenlijk, ik eet ze niet.quote:Op zondag 16 december 2012 18:16 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Worden die meestal niet gebakken in hete olie?
maandag 17 december 22.55 uur, Nederland 2quote:
Kan, maar je kunt ze prima rauw eten.quote:Op zondag 16 december 2012 18:16 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Worden die meestal niet gebakken in hete olie?
Dit was de eerste documentaire van een jaar of 5 geleden. Morgen is de vervolgdocumentaire die dit jaar gemaakt is.quote:
quote:Tom mag van zijn moeder alleen rauw en onverwarmd voedsel eten. Dat hij daardoor ernstig ondervoed is en een groeiachterstand heeft, lijkt zijn moeder niet te willen inzien.
In Rauw maakten kijkers voor het eerst kennis met Tom en zijn moeder Francis. De film zorgde voor heftige en boze reacties. Tom mag namelijk sinds zijn vijfde alleen rauw, ongekookt en onverwarmd voedsel eten. Volgens zijn moeder is dat de enige gezonde manier van leven.
Ernstig ondervoed
Vijf jaar later zocht filmmaker Anneloek Sollart Tom en zijn moeder nogmaals op. In de vervolgfilm Rauwer blijkt dat er niets is veranderd. Tom eet nog steeds gehoorzaam de rauwe groentegerechten die zijn moeder klaarmaakt. Inmiddels is Tom wel medisch onderzocht. Het resultaat is schokkend. Uit het onderzoek blijkt dat hij te weinig calorieën binnenkrijgt en een kalkgebrek heeft. Volgens de kinderarts is hij ernstig ondervoed. Zonder bijvoeding wordt hij 12 tot 15 centimeter kleiner dan zijn leeftijdsgenoten.
Verwaarlozing
Het dieet heeft er inmiddels ook voor gezorgd dat Tom niet meer naar school gaat. Volgens zijn moeder is het onmogelijk dat haar zoon op een middelbare school blijft eten zoals zij dat van hem verlangt. Haar besluit hem voortaan thuis les te geven heeft vergaande gevolgen. Na de melding van kindermishandeling, moet Francis met Tom voor de rechter verschijnen. Ze wordt officieel beschuldigd van verwaarlozing en geestelijke mishandeling. Bovendien wordt ze geadviseerd haar voedingspatroon aan te passen. Francis is echter niet van plan op te geven. Naar eigen zeggen heeft ze het beste met haar kind voor.
KOrt!quote:Op zondag 16 december 2012 18:22 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Dit was de eerste documentaire van een jaar of 5 geleden. Morgen is de vervolgdocumentaire die dit jaar gemaakt is.
want onze voorvaders maakte ook geemm vuurtjes enzoquote:Op zondag 16 december 2012 17:52 schreef iBenny het volgende:
Kind: "Ik denk dat rauw eten ons natuurlijke dieet is"
Wuut
Inderdaad, eng gewoon. Die jongen wordt gewoon geleefd door die moeder.quote:Op zondag 16 december 2012 18:12 schreef Specularium het volgende:
Hoe die moeder ook tegen hem praat.
.
Morgen kun je in deel 2 zien dat het absoluut niet beter gaat met dat jochie.quote:Op zondag 16 december 2012 19:37 schreef Disana het volgende:
Ik wil 'misdadig' zeggen, maar die moeder is te geschift om misdadig te zijn. Hopelijk blijkt uit volgende delen dat er is ingegrepen.
Ach jee. Maar ik had een tijd geleden begrepen, en volgens mij is dat hier ook gepost, dat er een OTS was en dat de moeder hem kwijt zou raken als ze hem niet gewoon zou voeden.quote:Op zondag 16 december 2012 19:39 schreef Specularium het volgende:
[..]
Morgen kun je in deel 2 zien dat het absoluut niet beter gaat met dat jochie.
http://pauwenwitteman.var(...)9b49596d94fb38a47005quote:Op zondag 16 december 2012 19:37 schreef Disana het volgende:
Ik wil 'misdadig' zeggen, maar die moeder is te geschift om misdadig te zijn. Hopelijk blijkt uit volgende delen dat er is ingegrepen.
Dankjewel. Even kijken.quote:Op zondag 16 december 2012 19:53 schreef OProg het volgende:
[..]
http://pauwenwitteman.var(...)9b49596d94fb38a47005
Hier komt hij op ten duur als 15 jarige in beeld.
Die moederquote:Op zondag 16 december 2012 19:53 schreef OProg het volgende:
[..]
http://pauwenwitteman.var(...)9b49596d94fb38a47005
Hier komt hij op ten duur als 15 jarige in beeld.
Geldt dat niet voor iedere opvoeding?quote:Op zondag 16 december 2012 17:51 schreef jcdragon het volgende:
Kind wordt al zo jong geindoctrineerd
Uiteraard. Maar ik bedoelde ook de eetgewoonten en theorieen van zijn moeder. Bijvoorbeeld wat Karina ook zei.quote:Op zondag 16 december 2012 22:21 schreef hexje het volgende:
[..]
Geldt dat niet voor iedere opvoeding?
quote:Op zondag 16 december 2012 19:32 schreef Karina het volgende:
Ik heb het zitten kijken tijdens het etenZoals ze commentaar gaf tegen dat kind terwijl ze Pierre Wind zaten te kijken
Nee.quote:Op zondag 16 december 2012 22:21 schreef hexje het volgende:
[..]
Geldt dat niet voor iedere opvoeding?
Helemaal mee eens. Mensen mogen echt kritischer zijn om wat ze naar binnen werken en de hoeveelheid die ze eten.quote:Op zondag 16 december 2012 18:10 schreef BasEnAad het volgende:
Het zijn twee uitersten. Wat dat jongetje te eten krijgt is apart, maar wat de rest van de westerse wereld dagelijks naar binnen schranst is net zo idioot.
Tegen het schijndood aan iig.quote:
quote:Hij mag niet naar school.
- Hij gaat niet naar school.
- Hij mag wel naar school, hij gaat niet naar school.
Omdat u dat niet wil.
- Ja.
Ik denk dat dit wel een redelijke bijdrage levert: "We also add some brown rice, quinoa, buckwheat noodles or steamed veggies like brocoli and cauliflower to a huge salad, every other day."quote:
Melk is niet goed voor je. Melk is babyvoedsel.quote:Op maandag 17 december 2012 10:42 schreef Reflectionne het volgende:
[..]
Ik denk dat dit wel een redelijke bijdrage levert: "We also add some brown rice, quinoa, buckwheat noodles or steamed veggies like brocoli and cauliflower to a huge salad, every other day."
En ik blijf het raar vinden dat die Francis geen rauwe melk drinkt (dus onbehandeld, direct uit de koe)..
Ja tuurlijk, en het bevat uiteraard allemaal groeihormonen etc..quote:Op maandag 17 december 2012 10:47 schreef hexje het volgende:
[..]
Melk is niet goed voor je. Melk is babyvoedsel.
Ik snap niet waarom Francis geen gestoomde eten eet. En waarom eten ze geen vis. Bepaalde soorten vis kun je prima rauw eten.
Ik bedoel dat ze het steeds over bakken heeft en hoe slecht dat wel niet is. Stomen lijkt mij niet schadelijk voor de gezondheid.quote:Op maandag 17 december 2012 10:52 schreef Karina het volgende:
Als het gestoomd is, is het niet rauw, dat kan natuurlijk niet!
En ze eten toch alleen groente? Dus vis kan sowieso niet.
Heb jij zo weinig keuzevrijheid gehad dan, of dingen moeten doen onder dwang?quote:
Ik geloof bij Pauw en Witteman zei ze dat ze geen vis wil omdat er allemaal giftige dingen in de zee zitten..quote:Op maandag 17 december 2012 10:59 schreef hexje het volgende:
[..]
Ik bedoel dat ze het steeds over bakken heeft en hoe slecht dat wel niet is. Stomen lijkt mij niet schadelijk voor de gezondheid.
Ik wil weten waarom ze geen vis eten.
quote:Op maandag 17 december 2012 10:47 schreef hexje het volgende:
[..]
Melk is niet goed voor je. Melk is babyvoedsel.
Dat had ik ook bij dat bericht.quote:Op maandag 17 december 2012 11:09 schreef hexje het volgende:
Ik moet ineens aan Ils G. denken. Ik hopelijk gaat Francis geen rare dingen doen als ze nog meer onder druk wordt gezet....
Waarschijnlijk wat ze zelf in haar hoofd haalt of ze ergens leest..quote:Op maandag 17 december 2012 11:01 schreef Karina het volgende:
Ik zat al een beetje te zoeken, maar ik kan niet zo snel vinden wat nou precies de "regels" zijn.
Misschien 'gaan' ze ook niet naar de tandarts...quote:Op maandag 17 december 2012 11:33 schreef Poppejans het volgende:
En allebei gele tanden, dat komt vast niet door al dat ''gezonde'' fruitwat ze dagelijks in enorme hoeveelheden wegkauwen.
De tandarts gebruikt ook alleen maar GIF!quote:Op maandag 17 december 2012 12:44 schreef jcdragon het volgende:
[..]
Misschien 'gaan' ze ook niet naar de tandarts...
Aandachtsgeil ja.quote:Op maandag 17 december 2012 13:07 schreef Remzz het volgende:
Raar dat die moeder toestaat dat alles word gefilmt
Zou ze echt niet door hebben dan 99,9% van Nederland haar compleet gestoord vind door die documantaire?quote:
Oh zonder twijfel dat ze er zelf echt in gelooft, als je jezelf iets maar vaak genoeg voorhoud ga je er vanzelf wel in geloven. Maar buiten dat heb ik wel het idee dat ze het erg leuk vind om er over te vertellen in de media en ze zichzelf ver boven het gewone volk verheven voelt.quote:Op maandag 17 december 2012 13:10 schreef Karina het volgende:
[..]
OF ze denk dat het ECHT werkt en goed is voor haar zoon en ze wil het propageren.
Volgens mij had ik deze aflevering toen al gezien. Kijk ik al zo lang DWDD?quote:Op maandag 17 december 2012 18:26 schreef Nober het volgende:
Moeder en zoon zaten ook bij De wereld draait door op 25 maart 2008 vanaf 5:22.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1134797
Daar had ze ook een verklaring voor. In melk, vlees etc zitten groeihormonen. De normale mensen zouden dat op een onverantwoordelijke manier eten. Juist door die groeihormonen zijn de mensen de laatste tijd gegroeid. Dus andere kinderen zijn 'ongezond' groot en Tom is op een gezonde manier klein.quote:Op maandag 17 december 2012 19:22 schreef Specularium het volgende:
Die astma is ingeruild voor een groeistoornis.
Ook leuk.
Ik weet het ja, en artsen die dat tegenspreken zitten ook in het complot.quote:Op maandag 17 december 2012 19:44 schreef jcdragon het volgende:
[..]
Daar had ze ook een verklaring voor. In melk, vlees etc zitten groeihormonen. De normale mensen zouden dat op een onverantwoordelijke manier eten. Juist door die groeihormonen zijn de mensen de laatste tijd gegroeid. Dus andere kinderen zijn 'ongezond' groot en Tom is op een gezonde manier klein.
Ja wat was dat voor rare opmerking?!quote:Op zondag 16 december 2012 18:49 schreef ukga het volgende:
[..]
want onze voorvaders maakte ook geemm vuurtjes enzo
In Engeland.quote:Op maandag 17 december 2012 20:27 schreef Markeerstift het volgende:
Waar is de vader van dat kind eigenlijk?
Heb je nu geen tijd? Tis maar een half uurtje.quote:Op maandag 17 december 2012 20:37 schreef WammesWaggel het volgende:
Ga kijken straks, hoop ook het eerste deel te kunnen kijken deze week.
Neequote:Op maandag 17 december 2012 20:42 schreef hexje het volgende:
[..]
Heb je nu geen tijd? Tis maar een half uurtje.
Je kan hem online kijken. Onder de OP is een youtube gepost met de gehele docu.quote:Op maandag 17 december 2012 21:04 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Neeik heb geen toegang tot de TV, iemand anders kijkt naar Models op RTL
Meestal kijk ik liever op een groot scherm, maar je hebt gelijk! Ik ga nu kijkenquote:Op maandag 17 december 2012 21:05 schreef Specularium het volgende:
Daar heb je de tv toch niet voor nodig?
Ik vraag mij ook af waarom ze met Tom in Amsterdam blijft wonen. Er zijn schonere plekken in Nederland. In Amsterdam ademt hij behoorlijk wat fijnstof naar binnen.quote:Op maandag 17 december 2012 22:16 schreef lucky_m3 het volgende:
Ze is wel duidelijk dat alles wat niet rauw is kankerverwekkend, bloederig, giftig of anders ongezond.
Alleen vraag ik me af welke onderzoeken ze hier steeds noemt.
Wel denk ik dat ze met vlag en wimpel is geslaagd voor de cursus "indoctrineren kan je leren"![]()
Vraag me ook af hoe groot de groep nederlanders is die op deze of volgens een soortgelijk dieet leeft.
Ik denk dat dat gedeeltelijk te maken heeft met het waarschijnlijk niet willen rijden van een auto samen met het hebben van een marktkraam waar je het eten verkoopt dat je zelf ook eet.quote:Op maandag 17 december 2012 22:20 schreef hexje het volgende:
[..]
Ik vraag mij ook af waarom ze met Tom in Amsterdam blijft wonen. Er zijn schonere plekken in Nederland. In Amsterdam ademt hij behoorlijk wat fijnstof naar binnen.
Zou je de TT misschien kunnen veranderen naar Rauw/Rauwer?quote:Op maandag 17 december 2012 22:40 schreef Karina het volgende:
Beetje te laat voor mij helaas, ik ga morgen kijken.
quote:Op maandag 17 december 2012 22:43 schreef Specularium het volgende:
[..]
Zou je de TT misschien kunnen veranderen naar Rauw/Rauwer?
Hier ook.quote:
Net nog een lekkere tosti gegeten.quote:Op maandag 17 december 2012 22:57 schreef alors het volgende:
Ik zit klaar met steeltjes bleekselderij en wortel.
Ik weet niet wat zij zou zeggen, maar ik zou zeggen: neem mij de volgende keer maar mee.quote:Op maandag 17 december 2012 23:00 schreef douche-eendje het volgende:
Ik ben net uit eten geweest met werk.
- Salade met gegratineerde geitenkaas en een geitenkaasbitterbal
- Verse lintpasta met wilde spinazie, tomaat, pesto en mozzarella
- Macarons met hazelnootmousse en sinsasappelsorbertijs
Wat zou ze daarover te zeggen hebben?
Niet nodig, ze verdient gewoon een paar klappen.quote:Op maandag 17 december 2012 23:03 schreef debuurvrouw het volgende:
ik wil alvast mijn nederige excuses aanbieden voor het feit dat ik me ernstig ga opwinden over deze mevRauw
Ze mag wel wat van mijn vetjes hebben dan.quote:
Heiloo, Wildschutquote:Op maandag 17 december 2012 23:02 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Ik weet niet wat zij zou zeggen, maar ik zou zeggen: neem mij de volgende keer maar mee.
sorry, Mike
Zij ziet er iig uit alsof ze kanker heeft.quote:Op maandag 17 december 2012 23:04 schreef shmoopy het volgende:
Van al dat gezeik krijg je ook kanker.
overal krijg je dat van, behalve van wat zij doetquote:Op maandag 17 december 2012 23:04 schreef debuurvrouw het volgende:
wáár krijg je kanker van?
ik hoop niet van je overmatig kwaad maken want dan ben ik een kanshebber.
quote:Op maandag 17 december 2012 23:05 schreef marcodej het volgende:
Als ie vlees zou eten zou hij dat truukje wel kunnen.
Nee, dan zie je eruit als een anorexiapatient, ook gezondquote:Op maandag 17 december 2012 23:05 schreef rubbereend het volgende:
[..]
overal krijg je dat van, behalve van wat zij doet
Echt he, alsof ze 70 is.quote:Op maandag 17 december 2012 23:05 schreef shmoopy het volgende:
OMG, ze ziet er echt verschrikkelijk uit.![]()
http://nl.wikipedia.org/wiki/Orthorexia_nervosaquote:Op maandag 17 december 2012 23:07 schreef Injetta het volgende:
Ze vergelijkt zichzelf met Jezus en Buddha.
Dit is toch een psychiatrische aandoening die die moeder heeft?
Dat vind ik nog het ergste, dat ze het kind opzet tegen de rest van de wereld. Alsof dat kind gaat kiezen tegen zijn moeder. Hij heeft hier verder helemaal niemand, geen vader, geen broertjes of zusjes.quote:
Bizar.quote:Op maandag 17 december 2012 23:08 schreef Specularium het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Orthorexia_nervosa
Aardappel anders! Oh wacht, dat mag niet.quote:Op maandag 17 december 2012 23:09 schreef Buitendam het volgende:
raw food event
WE ZIJN ZO LEKKER ANDERS
Krijgt je lekker veel aandacht mee.quote:Op maandag 17 december 2012 23:09 schreef Buitendam het volgende:
raw food event
WE ZIJN ZO LEKKER ANDERS
ik zei dat melk babyvoedsel is.quote:Op maandag 17 december 2012 23:10 schreef Specularium het volgende:
Hey hexje, dit vind jij toch ook?
Dat dus, wtf is dit voor sekte?quote:Op maandag 17 december 2012 23:09 schreef Buitendam het volgende:
raw food event
WE ZIJN ZO LEKKER ANDERS
een aardappel rauw opeten is opzich wel andersquote:Op maandag 17 december 2012 23:11 schreef BradleyQ het volgende:
[..]
Aardappel anders! Oh wacht, dat mag niet.
tsjonge jonge, eigen schuld hoor, moet je maar niet je contact met Moeder Aarde verbreken.quote:
Eerst in de blender, anders krijg je niet zo'n heerlijke presentatie als die groene blaadjes net.quote:Op maandag 17 december 2012 23:12 schreef rubbereend het volgende:
[..]
een aardappel rauw opeten is opzich wel anders
Doe eens gek...quote:Op maandag 17 december 2012 23:12 schreef marcodej het volgende:
Moeder Aarde? Ik heb hier een parketvloer. Moet ik die er dan ook uit gaan slopen?
Dit is toch ook gewoon ziek.quote:Op maandag 17 december 2012 23:12 schreef rubbereend het volgende:
fijn de druk die op dat kind gelegd wordt
en als het pijnlijk even op moeder aarde rondlopenquote:Op maandag 17 december 2012 23:12 schreef douche-eendje het volgende:
Ow ja, ik heb een ontsteking dus geen calcium meer. Right.
idd walgelijkquote:Op maandag 17 december 2012 23:13 schreef JeanPaulBelmondo het volgende:
Kijk die moeder trots ja-knikken.
heb je dat wel eerst gevraagd aan moeder aarde? of je die planken wel mocht?quote:Op maandag 17 december 2012 23:12 schreef marcodej het volgende:
Moeder Aarde? Ik heb hier een parketvloer. Moet ik die er dan ook uit gaan slopen?
dat sapje komt rechtstreeks van moeder aarde?quote:
Dat lijkt maar zo, wij hebben gewoon allemaal veel te goede tanden door ons kankerdieet.quote:Op maandag 17 december 2012 23:13 schreef Buitendam het volgende:
Tom heeft ook echt slechte tanden voor een 15 jarige, of lijkt dat maar zo?
quote:Op maandag 17 december 2012 23:14 schreef Specularium het volgende:
Heeft gewoon iemand in een blender zitten schijten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |