Dus bij deze: het allereerste huizenmarktnieuwstopic!quote:Op maandag 13 augustus 2012 20:29 schreef iamcj het volgende:
Is dit een idee?:
Een apart topic waarin je het dagelijkse nieuws kunt/moet posten. De mensen die dat willen kunnen zo op de hoogte blijven en andere topics blijven schoon.
Had ik niet meegekregen. Valt mee voor Central Park.quote:Op zaterdag 15 december 2012 20:35 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
700 dollar de maand toch?
Xeno!!! kom er maar in met je cognitieve dissonantie...quote:Op zaterdag 15 december 2012 20:56 schreef graaierrr het volgende:
Had ik niet meegekregen. Valt mee voor Central Park.
quote:Op zaterdag 15 december 2012 20:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Eehmmm... Dat is niet het antwoord wat Xeno en zijn posse verwachten he... Dat mag hooguit $ 125,- per maand kosten, anders wordt het veel te duur in vergelijking met hier. En dat kan natuurlijk niet.
http://www.telegraaf.nl/o(...)ing_hypotheek__.htmlquote:Roep om versoepeling hypotheekregels
DEN HAAG - Uit de hoek van werkgevers en werknemers klinkt de roep om de hypotheekregels flink te versoepelen en de huurplannen aan te passen. Daarmee koersen het kabinet en de sociale partners af op een conflict over de woningmarkt.
Volgens Haagse bronnen komen de kwesties ter tafel bij het ’kennismakingsoverleg’ van de sociale partners met de top van het kabinet, aanstaande woensdag. Snelle actie wordt nodig geacht om de dramatische situatie in de bouw te keren en de woningmarkt te stutten, nu de huizenprijzen instorten.
Het lijkt erop dat de verplichting om een hypotheek helemaal af te lossen en de maximale huurprijs op basis van de woz-waarde ter discussie staan.
Tegen 4,5% van de WOZ-waardequote:Op maandag 17 december 2012 09:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Een karikatuur, kun je die ook huren?
Wat dacht je van niet om het te verhogen maar om wat minder eisen te stellen als een jaarcontract is ook goed en ZZP/ondernemers die goed draaien al na 1 jaar een hypotheek te geven ipv 3 jaar.quote:Op maandag 17 december 2012 09:30 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/o(...)ing_hypotheek__.html
Hypotheekregels flink versoepelen... iemand moet 10 keer het verwachte/gehoopte jaarinkomen kunnen lenen?En wie worden daarmee geholpen? Alleen maar de verkopers.
Laat het lekker aan banken/geldverstrekkers zelf over aan wie ze wel en niet willen lenen en voor wie ze het risico acceptabel vinden.quote:Op maandag 17 december 2012 10:02 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Wat dacht je van niet om het te verhogen maar om wat minder eisen te stellen als een jaarcontract is ook goed en ZZP/ondernemers die goed draaien al na 1 jaar een hypotheek te geven ipv 3 jaar.
Ze hoeven niet hoger die hypotheken alleen makkelijker verkrijgbaar te worden.
Dan moeten banken ook kunnen klappen en niet het vangnet van NHG en bankgaranties hebben dan zou dat kunnen. Maar blijkbaar kan dat niet, dan moeten we zulke risoco inschattingen ook niet aan banken overlaten, want juist door de banken en het oprekken van hypotheek constucties zitten we met deze problemen.quote:Op maandag 17 december 2012 10:05 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Laat het lekker aan banken/geldverstrekkers zelf over aan wie ze wel en niet willen lenen en voor wie ze het risico acceptabel vinden.
Waar conflicteert dat met het artikel dat je quote?quote:Op maandag 17 december 2012 10:05 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Laat het lekker aan banken/geldverstrekkers zelf over aan wie ze wel en niet willen lenen en voor wie ze het risico acceptabel vinden.
De NHG is ook belachelijk, met name het feit dat de overheid uiteindelijk garant staat. En nu blijft de overheid ook nog eens langer garant staan voor bedrijfsleningen: http://www.rtl.nl/compone(...)_kredietgarantie.xmlquote:Op maandag 17 december 2012 10:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan moeten banken ook kunnen klappen en niet het vangnet van NHG en bankgaranties hebben dan zou dat kunnen. Maar blijkbaar kan dat niet, dan moeten we zulke risoco inschattingen ook niet aan banken overlaten, want juist door de banken en het oprekken van hypotheek constucties zitten we met deze problemen.
Niets mis met de NHG, maar wel het feit dat deze op een gegeven moment flink verhoogd is en dat deze ook nog voor aflossingsvrije componenten blijft gelden.quote:Op maandag 17 december 2012 10:56 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
De NHG is ook belachelijk, met name het feit dat de overheid uiteindelijk garant staat. En nu blijft de overheid ook nog eens langer garant staan voor bedrijfsleningen: http://www.rtl.nl/compone(...)_kredietgarantie.xml
Dat banken nu zelf nauwelijks nog bepalen aan wie ze geld uit (mogen en moeten) lenen en dat ze ook zelf nauwelijks risico dragen. Hypotheekregels versoepelen is prima, maar banken gaan dan niet vrijwillig meer hypotheken verstrekken, dan moeten er eerst weer extra garanties komen van de overheid.quote:Op maandag 17 december 2012 10:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Waar conflicteert dat met het artikel dat je quote?
De NHG op zich niet, maar wel dat de overheid garant staat voor de NHG (ongeacht hoe hoog of laag die is).quote:Op maandag 17 december 2012 10:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Niets mis met de NHG, maar wel het feit dat deze op een gegeven moment flink verhoogd is en dat deze ook nog voor aflossingsvrije componenten blijft gelden.
^^ Eigenlijk zou de NHG privaat gedragen moeten worden, door de banken onderling. Maar zolang banken niet failliet mogen/kunnen, komt het hoe-dan-ook neer op een overheidsgarantie.quote:Op maandag 17 december 2012 10:59 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
De NHG op zich niet, maar wel dat de overheid garant staat voor de NHG (ongeacht hoe hoog of laag die is).
Het klopt dat banken nu zelf nauwelijks nog bepalen aan wie ze geld mogen uitlenen (moeten doen ze niks, en zullen ze ook nooit). En dat toont de achterlijkheid van de DNB regeltjes wel aan, waar elk individu in een generieke regel wordt gepropt van x keer het inkomen en x %. Juist als je wil dat banken op basis van risicoinschatting zelf mogen bedenken aan wie ze lenen, is het toch juist goed om iets te doen aan de star- en generiekheid van de kluwen van regeltjes? Ik ken genoeg onverantwoorde eikels die ik geen knaak zou uitlenen, en ook genoeg verantwoordelijke mensen die ik veel meer dan de DNB norm zou uitlenen. Als ik 200,000 op de bank heb staan, en een 100,000 wil lenen, kan het niet als het niet aan de inkomensnormen voldoet. Of ik 50% van het onderpand leen, of 80% of 100% maakt voor DNB ook niet uit. Dat is toch doorgeslagen?quote:Op maandag 17 december 2012 10:58 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dat banken nu zelf nauwelijks nog bepalen aan wie ze geld uit (mogen en moeten) lenen en dat ze ook zelf nauwelijks risico dragen. Hypotheekregels versoepelen is prima, maar banken gaan dan niet vrijwillig meer hypotheken verstrekken, dan moeten er eerst weer extra garanties komen van de overheid.
Zo... zo... wie van jullie grootleners heeft ook zulke mooie voorwaarden in zijn hypotheekovereenkomst staan?quote:Pandrecht geeft uw bank de touwtjes in handen
André de Vos
Pandrecht geeft de bank meer zekerheden dan de lener beseft, of dan noodzakelijk is.
‘De balans tussen de rechten van de bank en de huizenkoper is niet helemaal in evenwicht’, om het voorzichtig uit te drukken. Hans Gräler van Huijbregts Notarissen en Adviseurs stelde enkele jaren geleden een boek samen over pandrecht. Geen lichte kost, maar het was dan ook niet bedoeld voor de gemiddelde particulier. Toch doet die particulier er wel goed aan om bij zijn eigen leningvoorwaarden, met name de hypotheek, goed te lezen wat hij allemaal aan de bank verpandt.
Banken willen de zekerheid dat ze hun geld terugzien als ze een lening verstrekken. Bij een hypotheek dient het huis als onderpand. Wat onder het pandrecht valt, is letterlijk een kwestie van kleine lettertjes. Vaak worden zo veel zekerheden geëist dat de grappig bedoelde opmerking dat het huis van de bank is, letterlijk kan worden genomen.
Zolang de huizenkoper maandelijks zijn hypotheeklasten afdraagt, is er doorgaans weinig aan de hand. In theorie kan de bank het huis direct opeisen bij de eerste keer dat de rente niet wordt betaald. In de praktijk zal dat zelden gebeuren, omdat een bank weinig opschiet met een snelle executieverkoop.
Maar ook als de lener netjes zijn maandelijkse bedragen stort, kan de bank in actie komen. Zo kan een bank als pandhouder stemmen in de Vereniging van Eigenaren in plaats van de koper. De bank kan een claim leggen op uitkeringen van verzekeringen die op het huis rusten. Niet alleen bij de levensverzekering of bankspaarrekening, die vaak verplicht worden afgesloten bij een hypotheek, ook bij andere verzekeringen, zoals opstalverzekeringen. In geval van brand kan de bank de uitkering claimen.
Als de hypotheekgever (de koper) overlijdt, gebruikt de bank de uitkering van de levensverzekering om (een deel van) de hypotheek af te lossen. Dat lijkt logisch, maar is niet altijd gunstig. Als de achterblijvende partner zelf de hypotheeklasten kan dragen, is het soms fiscaal aantrekkelijker om de levensverzekering niet te gebruiken voor aflossing, omdat dan de renteaftrek vervalt en de nalatenschap groeit. Maar daarover beslist de bank, als pandhouder, soms tegen het belang van de huizenbezitter in.
Daalt de waarde van het huis te ver onder de hypotheekwaarde, dan kan de bank een levensverzekering laten afkopen, dus voortijdig tot uitkering laten komen. De uitkering wordt dan gebruikt om de hypotheek af te lossen. Gräler: ‘Dat kan een grote belastingclaim tot gevolg hebben als de verzekering dan niet meer voldoet aan de fiscale eisen voor een kapitaalverzekering eigen woning. De bank heeft haar geld, maar de koper zit met een belastingschuld.’
De woningbezitter moet ook uitkijken met extra stortingen in een levensverzekering bij het eigen huis. Die worden automatisch aan de bank verpand. Gräler: ‘Al die zekerheden voor de bank zijn niet echt in het belang van de lener, maar die heeft doorgaans weinig keuze, want ze zitten in bijna alle hypotheken.
bron: FD
Herverzekeren naar een Lloyds ofzo (desnoods het excedent risico). Weet je ook meteen wat een zakelijke premie is, en die kun je doorbelasten. Of een onderlinge waarborgmij. ervan maken, waardoor deelnemers onderling garant staan.quote:Op maandag 17 december 2012 11:09 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
^^ Eigenlijk zou de NHG privaat gedragen moeten worden, door de banken onderling. Maar zolang banken niet failliet mogen/kunnen, komt het hoe-dan-ook neer op een overheidsgarantie.
Google maar op 'contractrecht' en 'redelijkheid en billijkheid'quote:Op maandag 17 december 2012 11:12 schreef ComplexConjugate het volgende:
Eigen huis? Vergeet het maar.
[..]
Zo... zo... wie van jullie grootleners heeft ook zulke mooie voorwaarden in zijn hypotheekovereenkomst staan?
Leuk als de banksters voortijdig je KEW komen opeisen, mag je mooi even een forse revisierente betalen aan de BD
Dergelijke uitwassen zijn dan ook alleen bedoeld om maximaal van de HRA te profiteren. Niets mis mee dat je geen ton kan lenen als je 2 ton hebt. Gebruik je eigen 2 ton maar. En mocht je een huis van 3 ton willen kopen, dan kan je die 2 ton alsnog niet benutten om je schuld te betalen, en zal je alsnog genoeg salaris moeten hebben om die ton te kunnen betalen.quote:Op maandag 17 december 2012 11:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Als ik 200,000 op de bank heb staan, en een 100,000 wil lenen, kan het niet als het niet aan de inkomensnormen voldoet.
Wie heeft het hier over HRA?quote:Op maandag 17 december 2012 11:16 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dergelijke uitwassen zijn dan ook alleen bedoeld om maximaal van de HRA te profiteren. Niets mis mee dat je geen ton kan lenen als je 2 ton hebt. Gebruik je eigen 2 ton maar. En mocht je een huis van 3 ton willen kopen, dan kan je die 2 ton alsnog niet benutten om je schuld te betalen, en zal je alsnog genoeg salaris moeten hebben om die ton te kunnen betalen.
Zolang banken geen juiste risicoinschattingen meer kunnen maken zie ik wel wat in stringente regels. Ook vanwege het feit dat als het misgaat banken ook nog steeds gered worden door de bankgaranties vanuit de overheid.quote:Op maandag 17 december 2012 11:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Het klopt dat banken nu zelf nauwelijks nog bepalen aan wie ze geld mogen uitlenen (moeten doen ze niks, en zullen ze ook nooit). En dat toont de achterlijkheid van de DNB regeltjes wel aan, waar elk individu in een generieke regel wordt gepropt van x keer het inkomen en x %. Juist als je wil dat banken op basis van risicoinschatting zelf mogen bedenken aan wie ze lenen, is het toch juist goed om iets te doen aan de star- en generiekheid van de kluwen van regeltjes? Ik ken genoeg onverantwoorde eikels die ik geen knaak zou uitlenen, en ook genoeg verantwoordelijke mensen die ik veel meer dan de DNB norm zou uitlenen. Als ik 200,000 op de bank heb staan, en een 100,000 wil lenen, kan het niet als het niet aan de inkomensnormen voldoet. Of ik 50% van het onderpand leen, of 80% of 100% maakt voor DNB ook niet uit. Dat is toch doorgeslagen?
Waarom zou je anders 100k willen lenen als je 200k bezit zonder (hoog) salaris? Voor die Ferrari?quote:
Is dat relevant vanuit risico-oogpunt van de bank dan?quote:Op maandag 17 december 2012 11:19 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom zou je anders 100k willen lenen als je 200k bezit zonder (hoog) salaris? Voor die Ferrari?
Allemaal leuk en aardig, maar het lijkt mij niet dat een bank overgaat tot zulke maatregelen bij mensen die altijd netjes hun verplichtingen nakomen. Dat zou ook een doodsteek zijn voor de reputatie.quote:Op maandag 17 december 2012 11:12 schreef ComplexConjugate het volgende:
Eigen huis? Vergeet het maar.
[..]
Zo... zo... wie van jullie grootleners heeft ook zulke mooie voorwaarden in zijn hypotheekovereenkomst staan?
Leuk als de banksters voortijdig je KEW komen opeisen, mag je mooi even een forse revisierente betalen aan de BD
Zoiets gaat de bank doen in geval met de schade voor zichzelf wil beperken. Reputatieschade zal de bank worst wezen, die is immers al slecht. Alsof de bank bang is voor zijn reputatie als ze weer eens iemand uitzetten?quote:Op maandag 17 december 2012 11:28 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig, maar het lijkt mij niet dat een bank overgaat tot zulke maatregelen bij mensen die altijd netjes hun verplichtingen nakomen. Dat zou ook een doodsteek zijn voor de reputatie.
Ik ben al jaren klant bij de bank waar ik ook mijn hypotheek heb. Goed, dat heeft op zichzelf ook nadelen. Ze kennen je financiële situatie, wat tegen je gebruikt kan worden. Maar als ze mij het mes op de keel zetten, terwijl ik ze nog nooit tot last ben geweest, dan ben ik als klant ook foetsie. Jij zult zeggen dat ze dat niets interesseert, maar ik durf er met je om te wedden dat ze mij niet lastig zullen vallen met die meer duistere voorwaarden waar jij mee aankomt. Die zijn voor de schrijnende gevallen waartegen de bank zichzelf in bescherming wil nemen, wat ik overigens ook gewoon begrijp.quote:Op maandag 17 december 2012 11:36 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Zoiets gaat de bank doen in geval met de schade voor zichzelf wil beperken. Reputatieschade zal de bank worst wezen, die is immers al slecht. Alsof de bank bang is voor zijn reputatie als ze weer eens iemand uitzetten?
Mijn gedachte net zo. En uiteindelijk komt het er weer op neer dat als je je baan behoud, je je spulletje gewoon betaald er niet veel aan de hand is.quote:Op maandag 17 december 2012 11:48 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Ik ben al jaren klant bij de bank waar ik ook mijn hypotheek heb. Goed, dat heeft op zichzelf ook nadelen. Ze kennen je financiële situatie, wat tegen je gebruikt kan worden. Maar als ze mij het mes op de keel zetten, terwijl ik ze nog nooit tot last ben geweest, dan ben ik als klant ook foetsie. Jij zult zeggen dat ze dat niets interesseert, maar ik durf er met je om te wedden dat ze mij niet lastig zullen vallen met die meer duistere voorwaarden waar jij mee aankomt. Die zijn voor de schrijnende gevallen waartegen de bank zichzelf in bescherming wil nemen, wat ik overigens ook gewoon begrijp.
Allemaal leuk theoretisch, maar het zal niet vaak voorkomen. Prima dus dat de regels het niet toestaan om iemand met tonnen spaargeld zonder inkomen geld te lenen.quote:Op maandag 17 december 2012 11:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Is dat relevant vanuit risico-oogpunt van de bank dan?
Misschien wil ik wel een stukje grond naast mijn huis erbiji kopen, en hoeft dat niet zo nodig met eigen geld vanwege flexabiliteit
En bovendien, waar lullen we over? 4x salaris lenen, 4% rente. Het zou wat zeg, als ik 16% van mijn salaris wil verwonen.... (waarbij salaris <> inkomen)
Jij begrijpt het, 4% lenen, 12% wegzetten, en inkomen <> salarisquote:Op maandag 17 december 2012 11:55 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Allemaal leuk theoretisch, maar het zal niet vaak voorkomen. Prima dus dat de regels het niet toestaan om iemand met tonnen spaargeld zonder inkomen geld te lenen.
En die 4% rente is natuurlijk geen gegeven... Dat kan ook 12% worden, dan zit je op 48% van je bruto salaris. Zonder renteaftrek blijft er dan bar weinig over...
Zoals eerder gezegd: je mag prima 100% van je inkomen uitgeven aan wonen! Niet aan lenen.
Je wilt dus je A. een product kopen en B. dat geld nogmaals gebruiken om te speculeren op 12% rendement? Zie hier een van de oorzaken van de crisis!quote:Op maandag 17 december 2012 12:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Jij begrijpt het, 4% lenen, 12% wegzetten, en inkomen <> salaris
Ja hoor, ik ben de oorzaak van de 'crisis'quote:Op maandag 17 december 2012 12:05 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je wilt dus je A. een product kopen en B. dat geld nogmaals gebruiken om te speculeren op 12% rendement? Zie hier een van de oorzaken van de crisis!
WGR / lening via grootouders
We hebben er weer eentje: inkomen 24k, wil 250k lenen van z'n oma en vraagt om de beste fiscale trucjes...
Maar waarom springen verzekeraars dan niet in dat gat die gewoon mensen met een afbetaald huis een maandelijkse inkomsten bron beloven vanwege het verpanding aan hun van een onderpand wat men heeft?quote:Op maandag 17 december 2012 12:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik heb nog een categorie voor je. 70+ers met een afbetaald huis die daar met plezier blijven wonen, en die een laag inkomen maar voldoende vermogen (in hun huis) hebben. De nada risico voor banken, maar mag niet van het theoretisch model van DNB.
Ja, sorry, ik begrijp dat die hun huis dan niet bestens aan je aanbieden.
Omdat verzekeraars momenteel geen zin hebben om te speculeren met vastgoed?quote:Op maandag 17 december 2012 12:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar waarom springen verzekeraars dan niet in dat gat die gewoon mensen met een afbetaald huis een maandelijkse inkomsten bron beloven vanwege het verpanding aan hun van een onderpand wat men heeft?
Omdat dat dan een hypotheek is, en dus gebonden aan 'de regels'quote:Op maandag 17 december 2012 12:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar waarom springen verzekeraars dan niet in dat gat die gewoon mensen met een afbetaald huis een maandelijkse inkomsten bron beloven vanwege het verpanding aan hun van een onderpand wat men heeft?
Verzekeraars hebben toch wel genoeg inkomsten dus die zouden dan de hypotheek gever worden.quote:Op maandag 17 december 2012 12:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Omdat dat dan een hypotheek is, en dus gebonden aan 'de regels'
Het gebeurt wel hoor, maar in het grijze circuit.
Bank of verzekeraar maakt in deze niet uit, die zijn gebonden aan dezelfde 'regeltjes'?quote:Op maandag 17 december 2012 12:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Verzekeraars hebben toch wel genoeg inkomsten dus die zouden dan de hypotheek gever worden.
Maar Nederland is toch anders? Hier zullen de prijzen namelijk nooit niet gaan dalen zoals in omringende landen wel het geval is.quote:Op maandag 17 december 2012 12:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Bank of verzekeraar maakt in deze niet uit, die zijn gebonden aan dezelfde 'regeltjes'?
Verander de regeltjes maar in reeele regeltjes, en die producten komen er wel, zoals die in de rest van de wereld ook bestaan.
Maar als de prive persoon dan de hypotheeknemer is ipv hypotheekgever zijn die regels dan niet net omgedraaid dat de verkzekeraar moet voldoen aan de door de overheid opgelegde regels dat men genoeg inkomsten moet hebben?quote:Op maandag 17 december 2012 12:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Bank of verzekeraar maakt in deze niet uit, die zijn gebonden aan dezelfde 'regeltjes'?
Hmmm? Begrijp ik je niet goed?quote:Op maandag 17 december 2012 12:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar als de prive persoon dan de hypotheeknemer is ipv hypotheekgever zijn die regels dan niet net omgedraaid dat de verkzekeraar moet voldoen aan de door de overheid opgelegde regels dat men genoeg inkomsten moet hebben?
De huren in Flevoland zijn absoluut niet goedkoop te noemen, veel sociale huurwoningen elders in NL zijn een stuk goedkoper. Als de huur naar 4,5% WOZ word opgetrokken betekend dat in mijn geval een huurverlagingquote:Flevolandse corporaties bieden brandbrief aan donderdag 13 december 2012
Grote zorgen over kabinetsbeleid vraagt om actie
Donderdag 13 december overhandigden Louise Mulder directeur-bestuurder Woonpalet, Ton Beurmanjer directeur-bestuurder Mercatus en Truus Sweringa, directeur-bestuurder OFW, uit naam van alle Flevolandse corporaties een brandbrief aan gedeputeerde Bert Gijsberts. De corporaties spreken hun zorg uit over de huidige kabinetsplannen. Alle investeringen komen stil te liggen; dit betekent geen nieuwbouw, modernisering en verduurzaming van het woningaanbod.
In de brandbrief laten de gezamenlijke corporaties zien, dat de maatregelen nog eens extra problemen betekenen voor Flevoland. Juist in deze jonge gemeente moet er worden geïnvesteerd in nieuwbouw, modernisering en onderhoud. Deze investeringen komen echter stil te liggen doordat de corporaties wel de verhuurdersheffing moeten betalen, maar niet de mogelijkheid hebben om de huren te verhogen.
Plannen raken Flevoland
De verhuurdersheffing voor de Flevolandse corporaties loopt op van circa ¤ 1 miljoen in 2013 tot circa ¤ 35 miljoen in 2017. Dit betekent dat de investeringsruimte in bijvoorbeeld 2017 ¤ 700 miljoen lager is dan zonder verhuurdersheffing. Dit staat gelijk aan circa 3.500 nieuwbouwwoningen of 10.000 renovaties op hoog niveau.
De corporaties pleiten er met klem voor dat de plannen van de verhuurdersheffing, de maximale huur van 4,5% van de WOZ-waarde en de extra huurverhogingen worden aangepast. De huidige plannen betekenen dat jarenlang geen investeringen plaatsvinden, huren naar een onacceptabel niveau worden opgetrokken en corporaties acuut in de financiële problemen gaan komen.
De gevolgen zijn desastreus voor de inkomensontwikkeling van huurders, de bouwsector, de corporatiesector en de ontwikkeling van de Provincie Flevoland. Flevoland is niet meer in staat om de toenemende woningvraag uit de Randstad op te vangen in de sociale huur.
Maximale huurgrens
De maximale huurgrens wordt gebaseerd op 4,5% van de WOZ-waarde. Doordat in Flevoland de gemiddelde huren relatief hoog zijn doordat het bezit vrij nieuw is en de WOZ laag, hebben corporaties in de provincie Flevoland vrijwel geen ruimte om de verhuurdersheffing te compenseren.
Bron: ofw.nl
2 bedoel ik. Maar dan wel bij een afbetaald huis zoals jij ook in je voorbeeld schetste, en kun je dan niet opeen als hypotheek nemer gezien worden vanwege de waarde van het onderpand?quote:Op maandag 17 december 2012 12:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Hmmm? Begrijp ik je niet goed?
1. Bank verstrekt lening aan particulier, particulier verstrekt hypotheek aan bank
2. Verzerkeraar verstrekt lening aan particulier, particulier verstrekt hypotheek aan verzekeraar
Wat bedoel jij dan?
Nee, is exact hetzelfde, alleen de naam van de instantie is anders. Hypotheeknemer is altijd degene die de lening onder hypotecaire zekerheid verstrekt (die 'neemt' de hypothecaire zekerheid).quote:Op maandag 17 december 2012 13:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
2 bedoel ik. Maar dan wel bij een afbetaald huis zoals jij ook in je voorbeeld schetste, en kun je dan niet opeen als hypotheek nemer gezien worden vanwege de waarde van het onderpand?
En als die verzekeraar dan het hele huis van die persoon zou overnemen met een vage langstlevende huurconstructie, maandeljkse uitkering erin?quote:Op maandag 17 december 2012 13:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Nee, is exact hetzelfde, alleen de naam van de instantie is anders. Hypotheeknemer is altijd degene die de lening onder hypotecaire zekerheid verstrekt (die 'neemt' de hypothecaire zekerheid).
Kijk uit dadelijk heeft hij de B-kant van de single gevonden en krijgen we weer 1/2 jaar het stopwoordje cognitieve dissonantie over ons heen.quote:Op maandag 17 december 2012 13:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ComplexConjugate over demagogie horen klagen is zoiets als Van Bommel horen klagen over agressief gedrag op het voetbalveld.
Zet 'ns een andere plaat op, joh.
Van onze verlichte leiders en huizenmarkt lobbyisten horen we toch ook maar 1 boodschap? De prijzen mogen niet dalen want dat is vreselijk, de houders van onderwaterhypotheken zijn zielig, de HRA is goed voor de bezitsvorming, vuige scheefhuurders verdienen straf en de woningmarkt is behoudend gefinancierd.quote:Op maandag 17 december 2012 13:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ComplexConjugate over demagogie horen klagen is zoiets als Van Bommel horen klagen over agressief gedrag op het voetbalveld.
Zet 'ns een andere plaat op, joh.
Twee leugens maken geen één waarheid, hequote:Op maandag 17 december 2012 13:28 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Van onze verlichte leiders en huizenmarkt lobbyisten horen we toch ook maar 1 boodschap? De prijzen mogen niet dalen want dat is vreselijk, de houders van onderwaterhypotheken zijn zielig, de HRA is goed voor de bezitsvorming, vuige scheefhuurders verdienen straf en de woningmarkt is behoudend gefinancierd.
Tja... tegen zoveel leugens en onzin is geen kruit gewassen, dus moet ik voorlopig gewoon even doorgaan met deze leugens aan de kaak te stellen
Dat kan weer wel, en dat gebeurt in het grijze circuit ook, en dat soort constructies zijn/worden ook overwogen. Alleen zitten daar grote haken en ogen aan, aangezien er dan naar gestreefd wordt om de waardeontwikkeling (naar boven én beneden) bij de 'huurder' te laten (en dat is veelal de wens van beide partijen). Alleen, als je dat doet, dan is het de facto een hypothecaire lening of een levensproduct, met een woud aan regels als gevolg, nog even afgezien dat het ten tijde van 6% overdrachtsbelasting al helemaal niet economisch opportuun was (aangezien je 2 x 6% weggooit).quote:Op maandag 17 december 2012 13:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En als die verzekeraar dan het hele huis van die persoon zou overnemen met een vage langstlevende huurconstructie, maandeljkse uitkering erin?
Ik heb ING en ABN dat niet zien doen toen de shit de fan raakte.... Niet eens over gehoord eigenlijk.quote:Op maandag 17 december 2012 11:36 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Zoiets gaat de bank doen in geval met de schade voor zichzelf wil beperken. Reputatieschade zal de bank worst wezen, die is immers al slecht. Alsof de bank bang is voor zijn reputatie als ze weer eens iemand uitzetten?
Wat hebben de sociale partners te maken met de woningmarkt. Behalve de bouwers dan, het meerendeel van NL doet niets in de bouw, maar toch menen de bouw sociale partners samen met de VEH nogal een grote mond te moeten opzetten omdat ze vinden dat HRA mogeljkheden eigenlijk moeten blijven zoals voorgaand kabinet al in hebben gevoerd. En dan nog een jaar langer pappen en nathouden dat is wat onze sociale partnters willen over zwabber beleid en niet doorpakken gesproken.quote:'Plannen woningmarkt steeds ongeloofwaardiger'
AMSTERDAM - De Eerste Kamer zou nu er een conflict lijkt te ontstaan tussen het kabinet en de sociale partners de al afgesproken plannen omtrent de woningmarkt dinsdag af moeten wijzen. .....
Twee leugens? Man... het zijn er wel meer dan 2 die ze verkondigen hoorquote:Op maandag 17 december 2012 13:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Twee leugens maken geen één waarheid, he
Nou... die hebben wel degelijk te maken met de sociale aspecten van te hoge hypotheken en de gevolgen daarvan om de sociale cohesie. Onderwater leners die ernstige problemen ondervinden het het voldoen aan hun verplichtingen, starters die geen huis kunnen krijgen, huurders die geconfronteerd worden met onredelijke huurstijgingen etc... etc...quote:Op maandag 17 december 2012 14:40 schreef Basp1 het volgende:
Dino bedankt voor de wat uitgebreide uitleg.
Wat hebben de sociale partners te maken met de woningmarkt.
Ze? Ben jij buiten je lichaam getreden, of de keunigin?quote:Op maandag 17 december 2012 14:52 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Twee leugens? Man... het zijn er wel meer dan 2 die ze verkondigen hoor
volgens mij moet jij het persbericht nog een keer lezen, en dan wat minder demagogischquote:Nou... die hebben wel degelijk te maken met de sociale aspecten van te hoge hypotheken en de gevolgen daarvan om de sociale cohesie. Onderwater leners die ernstige problemen ondervinden het het voldoen aan hun verplichtingen, starters die geen huis kunnen krijgen, huurders die geconfronteerd worden met onredelijke huurstijgingen etc... etc...
Dit kabinet voert gewoon ondeugdelijk beleid m.b.t. de woningmarkt. Niets nieuws uiteraard maar zeker in de huidige situatie moet men signalen van zekerheid afgeven om de onzekerheid te bestrijden. Tot op heden is men daar nog niet in geslaagd, wie heeft er wel vertrouwen in de nu voorgestelde maatregelen? En blijft het hierbij?
Ja, die mensen die daar zaten en geen benul hadden waar ze mee bezig waren, maar toch hun handtekening gezet hebben he. Je zou ze bijna deporteren.quote:Op maandag 17 december 2012 14:52 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
[..]
Nou... die hebben wel degelijk te maken met de sociale aspecten van te hoge hypotheken en de gevolgen daarvan om de sociale cohesie. Onderwater leners die ernstige problemen ondervinden het het voldoen aan hun verplichtingen, starters die geen huis kunnen krijgen, huurders die geconfronteerd worden met onredelijke huurstijgingen etc... etc...
Dit kabinet voert gewoon ondeugdelijk beleid m.b.t. de woningmarkt. Niets nieuws uiteraard maar zeker in de huidige situatie moet men signalen van zekerheid afgeven om de onzekerheid te bestrijden. Tot op heden is men daar nog niet in geslaagd, wie heeft er wel vertrouwen in de nu voorgestelde maatregelen? En blijft het hierbij?
Xeno heb je uberhaubt wel het nieuwsbericht gelezen?quote:Op maandag 17 december 2012 14:52 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
[..]
Nou... die hebben wel degelijk te maken met de sociale aspecten van te hoge hypotheken en de gevolgen daarvan om de sociale cohesie. Onderwater leners die ernstige problemen ondervinden het het voldoen aan hun verplichtingen, starters die geen huis kunnen krijgen, huurders die geconfronteerd worden met onredelijke huurstijgingen etc... etc...
Jaquote:Op maandag 17 december 2012 12:22 schreef stoeltafel het volgende:
Donderdag voor het eerst een gesprek met de hypotheker. Hoor je gelijk tijdens het gesprek hoeveel je ongeveer kan lenen? Het is echt een oriëntatiegesprek om te kijken hoe de financiële positie is.
Als je 2 avondjes inleest weet je er (van jouw specifieke situatie) meer van dan de hypotheekadviseur.quote:Op maandag 17 december 2012 15:48 schreef _VoiD_ het volgende:
en als je een beetje je best doet (avondje inlezen) kun je dat zelf al bepalen.
Had voor jou uit het vorige deel nog een vraag openstaan. Je verkondigt hier namelijk ook wel erg creatieve 'waarheden'...quote:Op maandag 17 december 2012 14:52 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
[..]
quote:Op zaterdag 15 december 2012 18:48 schreef 99.999 het volgende:
Als die basale kennis je al ontbreekt vraag ik me een beetje af waarom je je probeert te mengen in discussies over de woningmarkt? Wat weet je eigenlijk van de woningmarkt, wat is je achtergrond?
Om de tekorten bij WBV's op te lossen moeten ze maar meer panden verkopen. Ik weet dat je anitcyclisch zou moeten werken, maar om nu in een dalende markt panden die je nog niet hebt moeten afwaarderen en waar je waarschijnlijk nog redelijke omzetten uit haalt te moeten gaan verkopen lijkt me contraproductief te werken.quote:'Corporaties moeten panden verkopen'
RIJSWIJK - Woningcorporaties kunnen financiële problemen opvangen door winkels, bedrijfspanden en duurdere huurwoningen te verkopen. ...
aldus de ministerquote:"De kerntaak van sociale huurders bestaat niet uit het huisvesten van bedrijven"
Gisteren toevallig die documantarie gezien op nederland 2?quote:Op dinsdag 18 december 2012 09:12 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik vraag me eerder af waarom woningcorporaties (lees de doelstelling nog eens: zorgen voor voldoende betaalbare woonruimte) dure winkelpanden, bedrijfspanden en dure huurwoningen bezitten!
[..]
aldus de minister
En wat mij betreft verloren woningcorporaties hun bestaansrecht toen ze hun kerntaak uit het oog verloren, en de directeur een half miljoen per jaar gingen betalen om te proberen meer rendement te halen met geld wat daar niet voor bedoeld is.
Doelstellingen varieëren over de tijd. In de 'goede tijd' kon daarmee ook goed geld verdiend worden om hun hoofddoelstelling van sociale woningbouw mogelijk te maken. De onrendabele top van projecten kan je zo afdekken.quote:Op dinsdag 18 december 2012 09:12 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik vraag me eerder af waarom woningcorporaties (lees de doelstelling nog eens: zorgen voor voldoende betaalbare woonruimte) dure winkelpanden, bedrijfspanden en dure huurwoningen bezitten!
Kan je (met cijfers) aantonen dat de sociale sector profijt heeft gehad van dergelijke uitspattingen? Want dat de sociale sector opdraait voor het risico ervan is ondertussen wel duidelijk!quote:Op dinsdag 18 december 2012 09:48 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Doelstellingen varieëren over de tijd. In de 'goede tijd' kon daarmee ook goed geld verdiend worden om hun hoofddoelstelling van sociale woningbouw mogelijk te maken. De onrendabele top van projecten kan je zo afdekken.
Wanneer ze de juist periode er uit zouden pikken kan het zomaar zijn dat ze een paar jaren vinden waar ze er wat aan gehad hebben, dat deze investering niet duurzaam waren daar komen we nu op nogal pijnelijke wijze achter. Dat dezeflde financiele adviseurs nog steeds geraadpleegd worden dat verbaast me dan weer wel.quote:Op dinsdag 18 december 2012 10:07 schreef RemcoDelft het volgende:
Kan je (met cijfers) aantonen dat de sociale sector profijt heeft gehad van dergelijke uitspattingen?
Zo gek is dat niet, sterker nog tot niet zo heel lang geleden werd dat gestimuleerd in het kader van een integrale gebieds aanpak (van tuigwijken).quote:Op dinsdag 18 december 2012 09:12 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
aldus de minister
En wat mij betreft verloren woningcorporaties hun bestaansrecht toen ze hun kerntaak uit het oog verloren, en de directeur een half miljoen per jaar gingen betalen om te proberen meer rendement te halen met geld wat daar niet voor bedoeld is.
je kan moeilijk van me verwachten dat ik tien-twintig jaarrekeningen van een paar honderd corporaties door ga rekenen voor je. Maar in veel gevallen was dat profijt er natuurlijk wel overduidelijk. Een goed verhuurd appartementencomplex tegen een stevige huurprijs levert geld op om de onrendabele top voor nieuwe sociale woningbouw af te dekken. En in het kader van het herstrucuteren van een wijk huurwoningen slopen en daar nieuwe functies terugbrengen kan ook gewoon goed geld opleveren.quote:Op dinsdag 18 december 2012 10:07 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Kan je (met cijfers) aantonen dat de sociale sector profijt heeft gehad van dergelijke uitspattingen?
Tja, zo werkt het nu eenmaal niet. Ene corporatie heeft ook kosten aan die woningen. Zeker in wijken waar het er van stikt moet redelijk wat uitgegeven worden aan wijkbeheerders, groenonderhoud e.d. Weet jij eigenlijk wel hoe de vastgoedmarkt werkt, wat een corporatie allemaal doet?quote:Want dat de sociale sector opdraait voor het risico ervan is ondertussen wel duidelijk!
Die "onrendabele top" is allang afgedekt door de miljoenen oude maar zeer rendabele huurwoningen die de corporaties bezitten. Vergelijk de boekwaarde van 37k gemiddeld maar met de huur van zeg 6k per jaar.
De grotere problemen zitten eerder in financieel gegoochel en de neiging om te gaan speculeren. Dat is toch niet even wat anders.quote:Op dinsdag 18 december 2012 10:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wanneer ze de juist periode er uit zouden pikken kan het zomaar zijn dat ze een paar jaren vinden waar ze er wat aan gehad hebben, dat deze investering niet duurzaam waren daar komen we nu op nogal pijnelijke wijze achter. Dat dezeflde financiele adviseurs nog steeds geraadpleegd worden dat verbaast me dan weer wel.
Dus even samenvatten:quote:Op dinsdag 18 december 2012 11:28 schreef 99.999 het volgende:
je kan moeilijk van me verwachten dat ik tien-twintig jaarrekeningen van een paar honderd corporaties door ga rekenen voor je. Maar in veel gevallen was dat profijt er natuurlijk wel overduidelijk. Een goed verhuurd appartementencomplex tegen een stevige huurprijs levert geld op om de onrendabele top voor nieuwe sociale woningbouw af te dekken. En in het kader van het herstrucuteren van een wijk huurwoningen slopen en daar nieuwe functies terugbrengen kan ook gewoon goed geld opleveren.
Dat is niet je grootste talent?quote:
Volgens mij is dat meer dan prima aantoonbaar. Je zal alleen even in de jaarverslagen van corporaties moeten duiken. Of eens naar buiten moeten gaan en in opgeknapte wijken gaan kijken.quote:-het heeft wellicht geld opgeleverd, maar dat is niet echt aantoonbaar
Was die doelstelling dan direct gekoppeld aan het wat commercieler aanpakken van bepaalde zaken? Of zuig je dat nu ter plekke uit je duim?quote:-zelfs als het geld heeft opgeleverd, heeft dat niet geleid tot het bereiken van de doelstelling "voldoende betaalbare woonruimte", integendeel: de wachtlijsten zijn alleen maar toegenomen.
Ik zie financieel gegoochel ook als een investering, die helaas bij sommigen nogal fout uitgepakt hebben.quote:Op dinsdag 18 december 2012 11:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De grotere problemen zitten eerder in financieel gegoochel en de neiging om te gaan speculeren. Dat is toch niet even wat anders.
Surequote:
Hey, jij kwam met de stelling maar wilt die niet aantonen...quote:Volgens mij is dat meer dan prima aantoonbaar. Je zal alleen even in de jaarverslagen van corporaties moeten duiken.
Ook hier is helemaal niet duidelijk of dat te danken is aan deze investeringen of uit het "normale" vermogen (plus subsidie!) van de corporatie kwam.quote:Of eens naar buiten moeten gaan en in opgeknapte wijken gaan kijken.
Die doelstelling is er van oudsher, die commerciele uitwassen daarentegen passen niet in die doelstelling. Eigenlijk had zelfs de NMa hier kunnen ingrijpen vanwege concurrentievervalsing met gesubsidieerd geld!quote:Was die doelstelling dan direct gekoppeld aan het wat commercieler aanpakken van bepaalde zaken? Of zuig je dat nu ter plekke uit je duim?
sorry, maarquote:Op dinsdag 18 december 2012 11:48 schreef RemcoDelft het volgende:
Hey, jij kwam met de stelling maar wilt die niet aantonen...
Het blijkt dat het ietsjes ingewikkeld is voor je. Maar hopelijk komen we ergens.quote:
Het is een vrij algmeen bekend verhaal. En het is behoorlijk onderbouwd. Jij vraagt daarnaast om een extra onderbouwing die niet te leveren is zonder zeer uitgebreid onderzoek. Dat lijkt me niet heel redelijk.quote:Hey, jij kwam met de stelling maar wilt die niet aantonen...
Welke subsidies krijgen corporaties voor dat onderdeel (of sowieso)? Van de regionale corporatie weet ik in elk geval wel dat het voor een flink deel uit dergelijke investeringen is betaald.quote:Ook hier is helemaal niet duidelijk of dat te danken is aan deze investeringen of uit het "normale" vermogen (plus subsidie!) van de corporatie kwam.
Je gaat nu wel erg van de hak op de tak. Maar het is nu wel duidelijk dat die directe koppeling met die doelstelling die je probeert aan te dragen er niet is.quote:Die doelstelling is er van oudsher, die commerciele uitwassen daarentegen passen niet in die doelstelling. Eigenlijk had zelfs de NMa hier kunnen ingrijpen vanwege concurrentievervalsing met gesubsidieerd geld!
quote:di 18 dec 2012, 06:44
|
Blok: corporaties moeten panden verkopen
RIJSWIJK -
Woningcorporaties kunnen financiële problemen opvangen door winkels, bedrijfspanden en duurdere huurwoningen te verkopen. Dat zegt minister Stef Blok (Wonen en Rijksdienst) dinsdag in de Volkskrant.
Huisvesten van bedrijven is geen kerntaak van sociale verhuurders, dus is verkoop een slimme manier om financiële malaise op te vangen, aldus de bewindsman. Ook 60.000 duurdere corporatiewoningen vallen niet onder de sociale huurregels, dus die kunnen eveneens in de verkoop.
De minister legt de corporaties een heffing op van 2 miljard euro. Tientallen corporaties zouden daardoor failliet gaan. Talloze bouwprojecten zijn daarom al afgeblazen.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)ar-failliet-te-gaan/quote:Malaise nog lang niet voorbij
Uit het onderzoek blijkt dat de malaise op de woningmarkt nog lang niet voorbij is. Van de makelaars zegt 90 procent regelmatig tegen klanten dat ze hun vraagprijs moeten verlagen. Maar bij slechts 8 procent van de makelaars wordt altijd naar dit advies geluisterd. Daardoor blijven woningen te hoog geprijsd, zijn ze onverkoopbaar, en komt de huizenmarkt niet op gang. “Accepteer een verlies, want u koopt ook weer voordeliger”, zegt een makelaar in het onderzoek. Opvallend detail: meerdere makelaars zeggen zelf hun tarieven juist op te schroeven, ook al neemt de vraag naar hun diensten af. Logisch, vinden ze: “Immers, het wordt steeds moeilijker een huis te verkopen.”
Dit goede nieuws wilde ik net gaan postenquote:Op dinsdag 18 december 2012 14:39 schreef graaierrr het volgende:
[..]
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)ar-failliet-te-gaan/
Welk stuk vindt je goed nieuws? Dat er makelaars failliet gaan? Of dat ze hun tarieven verhogen? Of wat anders?quote:Op dinsdag 18 december 2012 15:29 schreef ComplexConjugate het volgende:
Dit goede nieuws wilde ik net gaan posten
Waarschijnlijk dat makelaars gewoon het oude liedje blijven herhalen, want ik ben nog nooit of te nimmer (in goede en slechte tijden) een makelaar tegengekomen die niet tegen zijn klant zei, omlaag met die prijs. Ze beuren immers commissie bij een transactie, en niet bij geen transactie.quote:Op dinsdag 18 december 2012 15:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Welk stuk vindt je goed nieuws? Dat er makelaars failliet gaan? Of dat ze hun tarieven verhogen? Of wat anders?
zit hem nu te kijken maar het gaat wel heel erg veel over de psychologische kant van het verhaalquote:Op dinsdag 18 december 2012 09:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Gisteren toevallig die documantarie gezien op nederland 2?
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1313602
Het probleem is dat er gewoon een golf van blind vertrouwen in de financiele tovernaars was, en daarom dus ook iedere zichzelf respecterende directeur in de veronderstellign was dat er met geld meer geld te maken was zonder er eigenlijk normal prestaties tegen over stonden.
Hun tarieven mogen ze van mij verhogen, zal het goed doenquote:Op dinsdag 18 december 2012 15:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Welk stuk vindt je goed nieuws? Dat er makelaars failliet gaan? Of dat ze hun tarieven verhogen? Of wat anders?
quote:Op dinsdag 18 december 2012 16:29 schreef BlueRoom het volgende:
[..]
zit hem nu te kijken maar het gaat wel heel erg veel over de psychologische kant van het verhaal
weinig nieuwe inzichten voor mij iig tot nu toe
edit: die docu zit gewoon goud te promoten, FAIL - publieke omroep, daar wordt je wijzer van. NOT
Ze zitten absoluut geen goud te promoten, die goudman zegt verschillende malen heel duidelijk dat ook de prijs van goud kan fluctueren. Helaas durft de financieel adviseur niet echt te zeggen dat zijn beroep gewoon een nutteloos iets is en de documantaire maker zonder hem veel beter was afgeweest.quote:Op dinsdag 18 december 2012 16:29 schreef BlueRoom het volgende:
[..]
zit hem nu te kijken maar het gaat wel heel erg veel over de psychologische kant van het verhaal
weinig nieuwe inzichten voor mij iig tot nu toe
edit: die docu zit gewoon goud te promoten, FAIL - publieke omroep, daar wordt je wijzer van. NOT
hij zit wel degelijk goud te promoten, hij staat gewoon met van die broden in zijn hand te vertellen hoeveel ze wel niet waard zijn.quote:Op dinsdag 18 december 2012 18:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
[..]
Ze zitten absoluut geen goud te promoten, die goudman zegt verschillende malen heel duidelijk dat ook de prijs van goud kan fluctueren. Helaas durft de financieel adviseur niet echt te zeggen dat zijn beroep gewoon een nutteloos iets is en de documantaire maker zonder hem veel beter was afgeweest.
En later vertelt die goudman net zo goed dat ook die prijzen fluctueren. Als ik een keer 12.5 kg goud die op dat moment 500.000 euro waard is mag vasthouden zou ik ook even net zo enthousiast als die documentaire maker zijn. Maar blijkbaar moet alles meteen in 10 seconden duidelijk gemaakt worden. Ja dat kan niet als je een beetje genuanceerd totaal verhaal wil presenteren.quote:Op dinsdag 18 december 2012 18:10 schreef BlueRoom het volgende:
[..]
hij zit wel degelijk goud te promoten, hij staat gewoon met van die broden in zijn hand te vertellen hoeveel ze wel niet waard zijn.
Slechte documentaire waarvan ik iig niets nieuws geleerd heb.
als er op deze aardkloot een speculatief goedje is dan is het wel goud, en dat in een documentaire die mensen wat wijzer en minder inhalig probeert te maken, dan faal je hard, maar ja, publieke omroepen he. Daar gaat het meer om de sfeer en het gevoel dan dat je daadwerkelijk iets wijzer wordt.quote:Op dinsdag 18 december 2012 18:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En later vertelt die goudman net zo goed dat ook die prijzen fluctueren. Als ik een keer 12.5 kg goud die op dat moment 500.000 euro waard is mag vasthouden zou ik ook even net zo enthousiast als die documentaire maker zijn. Maar blijkbaar moet alles meteen in 10 seconden duidelijk gemaakt worden. Ja dat kan niet als je een beetje genuanceerd totaal verhaal wil presenteren.
Das niet zo gek als je daar in handelt. Makelaars doen/deden precies hetzelfde.quote:Op dinsdag 18 december 2012 18:10 schreef BlueRoom het volgende:
[..]
hij zit wel degelijk goud te promoten, hij staat gewoon met van die broden in zijn hand te vertellen hoeveel ze wel niet waard zijn.
Slechte documentaire waarvan ik iig niets nieuws geleerd heb.
Het wordt toch duidelijk gemaakt dat ook speculatief is. Ja dat die goudhandelaar dan als reactie zegt dat munt ook maar lucht zijn tegenwoordig omdat ze niet gedekt worden klopt ook.quote:Op dinsdag 18 december 2012 18:17 schreef BlueRoom het volgende:
[..]
als er op deze aardkloot een speculatief goedje is dan is het wel goud, en dat in een documentaire die mensen wat wijzer en minder inhalig probeert te maken, dan faal je hard, maar ja, publieke omroepen he. Daar gaat het meer om de sfeer en het gevoel dan dat je daadwerkelijk iets wijzer wordt.
Ik ben het wel met Blok eens dat die corporaties vooral sociale huurwoningen moeten bouwen/beheren. Wat ik alleen niet begrijp is dat het rijk nu de inkomsten van al dat vastgoed wat verkocht moet worden wil afromen.quote:Op dinsdag 18 december 2012 13:30 schreef michaelmoore het volgende:
quote:di 18 dec 2012, 06:44|Blok: corporaties moeten panden verkopenRIJSWIJK - Woningcorporaties kunnen financiële problemen opvangen door winkels, bedrijfspanden en duurdere huurwoningen te verkopen. Dat zegt minister Stef Blok (Wonen en Rijksdienst) dinsdag in de Volkskrant.Huisvesten van bedrijven is geen kerntaak van sociale verhuurders, dus is verkoop een slimme manier om financiële malaise op te vangen, aldus de bewindsman. Ook 60.000 duurdere corporatiewoningen vallen niet onder de sociale huurregels, dus die kunnen eveneens in de verkoop.De minister legt de corporaties een heffing op van 2 miljard euro. Tientallen corporaties zouden daardoor failliet gaan. Talloze bouwprojecten zijn daarom al afgeblazen.
Het goede nieuws is dat de makelaars helpen met de versnelling van de daling van de huizenprijzen om weer tot een houdbaar prijspeil te komen. Des te eerder zijn we eruit.quote:Op dinsdag 18 december 2012 15:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Zoals Dino al opmerkte: een makelaar adviseert uiteraard altijd de prijs te verlagen. Dat is logisch, want als de woning niet verkocht wordt krijgt hij niks. Zoals je ook in het artikel kunt lezen zijn de meeste verkopers slim genoeg om daar doorheen te prikken.quote:Op dinsdag 18 december 2012 20:39 schreef fedsingularity het volgende:
Het goede nieuws is dat de makelaars helpen met de versnelling van de daling van de huizenprijzen om weer tot een houdbaar prijspeil te komen. Des te eerder zijn we eruit.
Hulde aan de Makelaar!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |