abonnement Unibet Coolblue
pi_119046308
In het kort:

- Per paneel rekenen op 200 kWh / jaar opbrengst (50 EUR / jaar is dat waard).
- Per paneel compleet geinstalleerd investering van 600-800 EUR.

Terugverdientijden particulier:
- Zelf installeren B-merken 9-10 jaar
- Zelf installeren A-merken 10-11 jaar
- Laten installeren B-merken 10-14 jaar (hoe groter de installatie hoe lager)
- Laten installeren A-merken 11-15 jaar (hoe groter de installatie hoe lager)

A-merken zijn 'bankable' panelen. B-merken zijn niet bankable. Zonnepanelen worden niet binnen 5 jaar nog VEEL beter, of VEEL goedkoper. De ergste prijsdaling is er al uit. 50% van de prijs van een installatie gaat in de omvormer, montagemateriaal en bekabeling.

Vorig topic:
Zonnepanelen. Deel III. Vragen - Prijzen - Terugverdientijden.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_119046309
Effective Thermal Energy Storage System for Storing Energy from Solar Panels Developed

Engineering researchers at the University of Arkansas have developed a thermal energy storage system that will work as a viable alternative to current methods used for storing energy collected from solar panels. Incorporating the researchers' design into the operation of a concentrated solar power plant will dramatically increase annual energy production while significantly decreasing production costs.

Current storage methods use molten salts, oils or beds of packed rock as media to conduct heat inside thermal energy storage tanks. Although these methods do not lose much of the energy collected by the panels, they are either expensive or cause damage to tanks. Specifically, the use of a packed rock, currently the most efficient and least expensive method, leads to thermal "ratcheting," which is the stress caused to tank walls because of the expansion and contraction of storage tanks due to thermal cycling.



"The most efficient, conventional method of storing energy from solar collectors satisfies the U.S. Department of Energy's goal for system efficiency," said Panneer Selvam, professor of civil engineering. "But there are problems associated with this method. Filler material used in the conventional method stresses and degrades the walls of storage tanks. This creates inefficiencies that aren't calculated and, more importantly, could lead to catastrophic rupture of a tank."

As an alternative to conventional methods, Selvam and doctoral student Matt Strasser designed and tested a structured thermocline system that uses parallel concrete plates instead of packed rock inside a single storage tank. Thermocline systems are units -- bodies of water, such as oceans and lakes, for example, but also smaller units that contain fluids or gas -- with distinct boundaries separating layers that have different temperatures. The plates were made from a special mixture of concrete developed by Micah Hale, associate professor of civil engineering. The mixture has survived temperatures of up to 600 degrees Celsius, or 1,112 degrees Fahrenheit. The storage process takes heat, collected in solar panels, and then transfers the heat through steel pipes into the concrete, which absorbs the heat and stores it until it can be transferred to a generator.

Modeling results showed the concrete plates conducted heat with an efficiency of 93.9 percent, which is higher than the Department of Energy's goal and only slightly less than the efficiency of the packed-bed method. Tests also confirmed that the concrete layers conducted heat without causing damage to materials used for storage. In addition, energy storage using the concrete method cost only $0.78 per kilowatt-hour, far below the Department of Energy's goal of achieving thermal energy storage at a cost of $15 per kilowatt-hour.

"Our work demonstrates that concrete is comparable to the packed-bed thermocline system in terms of energy efficiency," Selvam said. "But the real benefit of the concrete layers is that they do not cost a lot to produce compared to other media, and they have the unique ability to conduct and store heat without damaging tanks. This factor alone will increase production and decrease operating expenses for concentrated solar power plants."

In 2008, Selvam, holder of the James T. Womble Professor of Computational Mechanics and Nanotechnology Modeling, received a $770,000 award from the U.S. Department of Energy to develop a novel method of storing thermal energy in concrete. The award and research project were part of the federal government's initiative to develop technology for low-cost energy storage of solar power.

Selvam also directs the university's Computational Mechanics Laboratory.

Strasser is a Doctoral Academy Fellow. The Doctoral Academy Fellowships were created in 2002 as part of a $100 million endowment established by a $300 million gift from the Walton Charitable Support Foundation.

http://www.zeitnews.org/a(...)olar-panels-develope
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_119046319
Sorry vergeten de TT aan te passen naar deel 4. Kan een mod dit aub even doen?
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_119046500
Bij ons liggen er nu 14 op het dak :D
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  zaterdag 10 november 2012 @ 09:25:29 #5
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_119047391
De OP klopt niet echt meer :P

quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2012 03:34 schreef spierbal het volgende:
Bij ons liggen er nu 14 op het dak :D
Gefeliciteerd met het verminderen van je elektriciteitsrekening :P
pi_119082482
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2012 09:25 schreef Erasmo het volgende:
De OP klopt niet echt meer :P

[..]

Gefeliciteerd met het verminderen van je elektriciteitsrekening :P
Bij de oude meterkast zag je echt die schijf terug draaien, zelfs als alle apparaten aan stonden. Nu is ie vervangen voor een digitale. Ben benieuwd hoe ie is als de zon vol schijnt.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  zondag 11 november 2012 @ 14:03:44 #7
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_119082820
Hoezo is die vervangen dan?
pi_119084331
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 14:03 schreef Erasmo het volgende:
Hoezo is die vervangen dan?
Met een draaischijf kunnen de standen niet gemeten worden voor op het moment dat je stroom terug gaat leveren. Dus dat moet dan digitaal gemeten worden.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_119084455
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 14:38 schreef spierbal het volgende:

[..]

Met een draaischijf kunnen de standen niet gemeten worden voor op het moment dat je stroom terug gaat leveren. Dus dat moet dan digitaal gemeten worden.
Geen mogelijkheid om te salderen?
pi_119084559
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 14:41 schreef Dr.Hilfiger het volgende:

[..]

Geen mogelijkheid om te salderen?
Weet niet precies hoe dat zat, maar je mag maar een maximum salderen. Daarbij is zo'n digitale ook wel handiger.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_119091249
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 14:38 schreef spierbal het volgende:

[..]

Met een draaischijf kunnen de standen niet gemeten worden voor op het moment dat je stroom terug gaat leveren. Dus dat moet dan digitaal gemeten worden.
Het is zeer waarschijnlijk dat je ferraris meter prima kon salderen maar dat je jezelf een slimme meter heb laten aanpraten zodat de energieleverancier in de toekomst een lager teruglever tarief kan opleggen. Energieleveranciers willen de ferraris meters icm zonnepanelen / WKK namelijk zsm vervangen voor een slimme meter ivm het teruglever tarief.

Daarnaast gebeurt het salderen bij een ferraris automatisch en is het bij een digitale meter weer een administratief gedoe.

Draaide het tellerwerk wel terug bij je ferraris dan heb je een grote begaan door een slimme meter naar binnen te halen, dat kan je in de toekomst aardig wat geld gaan kosten.
pi_119091325
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2012 03:04 schreef Probably_on_pcp het volgende:
In het kort:

- Per paneel rekenen op 200 kWh / jaar opbrengst (50 EUR / jaar is dat waard).
- Per paneel compleet geinstalleerd investering van 600-800 EUR.

Terugverdientijden particulier:
- Zelf installeren B-merken 9-10 jaar
- Zelf installeren A-merken 10-11 jaar
- Laten installeren B-merken 10-14 jaar (hoe groter de installatie hoe lager)
- Laten installeren A-merken 11-15 jaar (hoe groter de installatie hoe lager)

A-merken zijn 'bankable' panelen. B-merken zijn niet bankable. Zonnepanelen worden niet binnen 5 jaar nog VEEL beter, of VEEL goedkoper. De ergste prijsdaling is er al uit. 50% van de prijs van een installatie gaat in de omvormer, montagemateriaal en bekabeling.

Vorig topic:
K&W / Zonnepanelen. Deel III. Vragen - Prijzen - Terugverdientijden.
Die tvt die je noemt is echt veel te pessimistisch.
DHZ van 5 tot 7 jaar, met installeren van 7 tot 11 jaar
pi_119094490
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 17:21 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Het is zeer waarschijnlijk dat je ferraris meter prima kon salderen maar dat je jezelf een slimme meter heb laten aanpraten zodat de energieleverancier in de toekomst een lager teruglever tarief kan opleggen. Energieleveranciers willen de ferraris meters icm zonnepanelen / WKK namelijk zsm vervangen voor een slimme meter ivm het teruglever tarief.

Daarnaast gebeurt het salderen bij een ferraris automatisch en is het bij een digitale meter weer een administratief gedoe.

Draaide het tellerwerk wel terug bij je ferraris dan heb je een grote begaan door een slimme meter naar binnen te halen, dat kan je in de toekomst aardig wat geld gaan kosten.
Dus met de slimme meter ben je eigenlijk een dief van je eigen portemonnee ?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  zondag 11 november 2012 @ 19:03:16 #14
545 dop
:copyright: dop
pi_119095012
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 18:49 schreef spierbal het volgende:

[..]

Dus met de slimme meter ben je eigenlijk een dief van je eigen portemonnee ?
jep helaas wel
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  zondag 11 november 2012 @ 19:06:14 #15
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_119095145
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 18:49 schreef spierbal het volgende:

[..]

Dus met de slimme meter ben je eigenlijk een dief van je eigen portemonnee ?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke instantie jou heeft gezegd dat je aan de slimme meter moet?
pi_119095294
Ik wou dat ik een ferraris meter had, helaas stond deze niet bij de optie lijst toen onze nieuwbouwwoning gebouwd werd :(

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen tegen mensen die nog wel een ferraris hebben. Laat deze onder geen beding vervangen zolang je daar wettelijk niet toe verplicht ben. 90% van de ferraris meters kan gewoon salderen en hebben geen teruglooprem :)
pi_119098468
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 18:49 schreef spierbal het volgende:
Dus met de slimme meter ben je eigenlijk een dief van je eigen portemonnee ?
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:03 schreef dop het volgende:
jep helaas wel
Even nuanceren...

Nog niet.

(Tenzij je meer dan 5000kWh per jaar teruglevert, dan val je buiten de salderingsgrens.)

Een Ferrarismeter telt ongemerkt terug, er is voor de leverancier geen verschil te merken tussen

5000 verbruik en 2000 teruglevering -> resultaat Ferrarismeter: 3000 verbruikt

of

12000 verbruik en 9000 teruglevering -> resultaat Ferrarismeter: 3000 verbruikt

Daarom willen ze van die meters af.

Op het moment zul je dus nog wel goed zitten. Maar de kans is groot dat in de toekomst het salderen wordt verlaagd. Dus geen 5000 kWh per jaar meer, maar 3000, of bv 2000. En dan ben je blij met je ferrarismetertje ;-)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_119099620
Het zou kunnen dat het bedrag wellicht gelijk blijft, maar dat je energiebelasting e.d. niet meer terugkrijgt en dat is natuurlijk niet te bepalen met Ferrarismeter.
Eerst denken, dan typen
pi_119102135
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 20:35 schreef Piger het volgende:
Het zou kunnen dat het bedrag wellicht gelijk blijft, maar dat je energiebelasting e.d. niet meer terugkrijgt en dat is natuurlijk niet te bepalen met Ferrarismeter.
Dus blijft het bedrag wat je terugkrijgt niet meer gelijk.... Toch? Het salderen vervalt dan dus voor een deel.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_119102292
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 21:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dus blijft het bedrag wat je terugkrijgt niet meer gelijk.... Toch? Het salderen vervalt dan dus voor een deel.
Klopt, maar ik verwacht dat het tarief voor de energiemaatschappij nog wel even gelijk blijft. Ik zie de overheid zich er eerder mee bemoeien waardoor je alle energieheffingen niet meer terug krijgt.

Dat zal je in totaal wel geld gaan kosten ja.
Eerst denken, dan typen
pi_119103851
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 21:11 schreef Piger het volgende:
Ik zie de overheid zich er eerder mee bemoeien waardoor je alle energieheffingen niet meer terug krijgt.
Dat denk ik dus ook. Zal niet binnen 5 jaar gebeuren, maar 10 jaar lijkt me een redelijke schatting.

quote:
Dat zal je in totaal wel geld gaan kosten ja.
Uiteraard. Alles wat minder opbrengt voor de schatkist, al is het goed voor het milieu, moet worden bestreden. :Y
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_119110664
Waarom kan ik nergens een fatsoenlijke installatie-gids vinden voor een zonnepanelen installatie?

Wat ik begrijp is dat ik een extra groep nodig ben, hierop een omvormer moet aansluiten waarop vervolgens de panelen weer (serieel) worden aangesloten...

Maar hoe bepaal ik vervolgens welke omvormer bij welke panelen past?
Scheren is voor schapen!
pi_119110821
quote:
5s.gif Op zondag 11 november 2012 23:37 schreef paarse_paashaas het volgende:
Waarom kan ik nergens een fatsoenlijke installatie-gids vinden voor een zonnepanelen installatie?

Wat ik begrijp is dat ik een extra groep nodig ben, hierop een omvormer moet aansluiten waarop vervolgens de panelen weer (serieel) worden aangesloten...

Maar hoe bepaal ik vervolgens welke omvormer bij welke panelen past?
Gast...

Als ik een fundering aan wil leggen, kom ik ook wat onvoorziene dingen tegen. Dan lees ik me in, OF ik huur een vakman in.

Oftewel, op je vraag is geen standaard antwoord. Dus of je doet zelf onderzoek, of je laat je adviseren. (En gezien je laatste vraag: welke omvormer op welke panelen, lijkt me dat geen overbodige luxe.)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_119111398
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 17:23 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Die tvt die je noemt is echt veel te pessimistisch.
DHZ van 5 tot 7 jaar, met installeren van 7 tot 11 jaar
Is niet mijn OP, heb gewoon een nieuw deel geopend ;)
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_119123314
Ook hier sinds vorige week 14 panelen (3430wp) werkend. De meter al een paar keer naar links zien draaien. (ik heb me geen slimme meter laten aanpraten, maar heb nog lekker de oude ferraris)
To Wii or not to Wii....that's the question.
pi_121091819
wij hebben een dubbel telwerk, 1 voor dag en de andere voor nachtstroom.
als je nu overdag teruglevert en snachts gebruikt dan heb je eigenlijk dubbel voordeel, of trapt de energieleverancier daar niet in?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_121159797
Gisteren 9 panelen op m'n privepand gezet. Fuck, spierpijn.
  vrijdag 4 januari 2013 @ 19:01:06 #28
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_121162686
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 17:35 schreef Oksel het volgende:
Gisteren 9 panelen op m'n privepand gezet. Fuck, spierpijn.
^O^ Maandbedrag al aangepast :? :P
  woensdag 9 januari 2013 @ 20:00:11 #29
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_121365675
Sinds 1 juli 21 panelen op het dak. Ons verbruik was in 2011 8000 KWH 3975 dit jaar. 166 sinds 1 juli.

a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_121365827
quote:
14s.gif Op woensdag 9 januari 2013 20:00 schreef Paper_Tiger het volgende:
Sinds 1 juli 21 panelen op het dak. Ons verbruik was in 2011 8000 KWH 3975 dit jaar. 166 sinds 1 juli.

[ afbeelding ]
Nice ^O^
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_121369727
quote:
14s.gif Op woensdag 9 januari 2013 20:00 schreef Paper_Tiger het volgende:
Sinds 1 juli 21 panelen op het dak. Ons verbruik was in 2011 8000 KWH 3975 dit jaar. 166 sinds 1 juli.

[ afbeelding ]
Dus ca 4000kwh uit de panelen?
  woensdag 9 januari 2013 @ 21:20:33 #32
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_121370406
Wat betekend de term "bankable" eigenlijk in de OP?
pi_121370659
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 21:20 schreef bleiblei het volgende:
Wat betekend de term "bankable" eigenlijk in de OP?
De zonnepanelen zijn bankable d.w.z. de kwaliteit is gegarandeerd waardoor de banken in Nederland, Duitsland, Belgie
Luxemburg en Frankrijk krediet zullen verstrekken..
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  woensdag 9 januari 2013 @ 22:03:57 #34
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_121372723
Ah zo...
  woensdag 9 januari 2013 @ 22:15:24 #35
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_121373401
quote:
14s.gif Op woensdag 9 januari 2013 20:00 schreef Paper_Tiger het volgende:
Sinds 1 juli 21 panelen op het dak. Ons verbruik was in 2011 8000 KWH 3975 dit jaar. 166 sinds 1 juli.

[ afbeelding ]
Nice! En dat over een half jaar. Volgend jaar kom je dus met een beetje geluk op nul uit. :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
  donderdag 10 januari 2013 @ 05:20:28 #36
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_121382467
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2013 21:09 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

Dus ca 4000kwh uit de panelen?
Niet helemaal. Ik ben ook zuiniger met stroom. Veel meer dingen die altijd maar aanstonden uitzetten. De panelen hebben net geen 3000 kwh geleverd.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_121404071
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 05:20 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Niet helemaal. Ik ben ook zuiniger met stroom. Veel meer dingen die altijd maar aanstonden uitzetten. De panelen hebben net geen 3000 kwh geleverd.
Dat is toch zeer netjes.... Heb ook wel eens zitten rekenen voor zonnepanelen maar toch niet gedaan...
  donderdag 10 januari 2013 @ 19:31:14 #38
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121404526
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 19:20 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

Dat is toch zeer netjes.... Heb ook wel eens zitten rekenen voor zonnepanelen maar toch niet gedaan...
Met welke prijzen reken jij dan als ik vragen mag?
pi_121409145
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 19:31 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Met welke prijzen reken jij dan als ik vragen mag?
mijn zwager heeft een tijd terug zonnepanelen aangeschaft, heb ze toen aangesloten bij hem en zelf eens gekeken wat het hier thuis zou kosten en een plan gemaakt hoe ze konden liggen ivm 2 dakramen... Maar zou niet meer weten met welke prijzen toen...


edit:

Heb tekeming gevonden... zouden 11 panelen op mijn dak kunnen op de
westzijde....
  donderdag 10 januari 2013 @ 21:58:15 #40
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_121412493
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 21:08 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

mijn zwager heeft een tijd terug zonnepanelen aangeschaft, heb ze toen aangesloten bij hem en zelf eens gekeken wat het hier thuis zou kosten en een plan gemaakt hoe ze konden liggen ivm 2 dakramen... Maar zou niet meer weten met welke prijzen toen...

edit:

Heb tekeming gevonden... zouden 11 panelen op mijn dak kunnen op de
westzijde....
Jammer dat de BTW van 19 naar 21% is gegaan maar als je het geld hebt liggen zou ik er toch nog eens serieus naar kijken.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  donderdag 10 januari 2013 @ 22:00:58 #41
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121412668
Helemaal nu de overheid je nog ¤650 cadeau doet.

Zelfs zonder dat is het rendement van zonnepanelen veel hoger dan als je het geld op de bank laat staan.
  donderdag 10 januari 2013 @ 22:05:20 #42
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_121412895
Heb zelf sinds half december 9 panelen op het dak liggen, mijn ouders volgen mijn voorbeeld en gaan er binnenkort 12 plaatsen :)
pi_121412904
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 21:58 schreef Paper_Tiger het volgende:
Jammer dat de BTW van 19 naar 21% is gegaan maar als je het geld hebt liggen zou ik er toch nog eens serieus naar kijken.
Ik zou me niet zo druk maken over een BTW verhoging...

Dit is veel erger: als je kunt, leg ze dan nu neer:

http://tweakers.net/nieuw(...)an-zonnepanelen.html
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  donderdag 10 januari 2013 @ 22:06:28 #44
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_121412953
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 22:05 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik zou me niet zo druk maken over een BTW verhoging...

Dit is veel erger, als je kunt, leg ze dan nu neer:

http://tweakers.net/nieuw(...)an-zonnepanelen.html
Gaat niet gebeuren. De Duitse autobelangen in China zijn veel te groot.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  donderdag 10 januari 2013 @ 22:07:07 #45
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_121412986
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 22:00 schreef Erasmo het volgende:
Helemaal nu de overheid je nog ¤650 cadeau doet.

Zelfs zonder dat is het rendement van zonnepanelen veel hoger dan als je het geld op de bank laat staan.
Zeker als je ook nog eens vermogensrendementsheffing moet betalen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_121413170
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 22:06 schreef Paper_Tiger het volgende:
Gaat niet gebeuren. De Duitse autobelangen in China zijn veel te groot.
Dat hoop ik ook, maar ik heb er weinig vertrouwen in...
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  donderdag 10 januari 2013 @ 22:12:56 #47
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_121413334
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 22:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat hoop ik ook, maar ik heb er weinig vertrouwen in...
Lees dit eens; http://www.energiebusines(...)ier-wie-voor-de-gek/
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_121414306
quote:
Die gedachtengang ken ik wel, maar Duitsland heeft het niet alleen voor het zeggen in de EU (Wel een belangrijke stem, dat wel uiteraard) Zou zomaar kunnen dat akkoord gaan van Duitsland met die importheffing weer als wisselgeld gebruikt wordt om Duitsland vanuit de EU op een ander vlak extra te steunen.

We zullen zien hoe het afloopt, maar als je de kans hebt, leg ze dan gewoon neer. Prijzen zijn nu al erg laag (ik kom ¤ 0,59/Wp incl BTW tegen) dus dat is sowieso erg netjes.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  vrijdag 11 januari 2013 @ 08:21:55 #49
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_121423925
Heey een zonnepanelen topic *O*

Ook wij zijn van plan om op korte termijn zonnepanelen aan te schaffen. We hebben geen ideaal dak (wzw met een flinke dakkapel), maar ik denk dat het toch rendabel is. Los daarvan vinden we het leuk om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn.

Helaas hebben we geen groep over, dus die moet worden aangelegd. Ook hebben we een analoge dubbelmeter zonder draaischijf, volgens Kema en andere sites draait die niet terug ;( Dat zal dus wel een slimme meter worden.

Behalve de extra groep wil ik alles zelf proberen te doen. Volgens mij is het leggen van de panelen zelf niet zo ingewikkeld en een extra aansluiting van zolder naar de meterkast is in ons huis ook geen ingewikkelde ingreep.

Boven de dakkapel kan ik 3x250wp landscape kwijt en onder de dakkapel 6x250wp landscape. Evt op de dakkapel nog 1 of 2, maar dan moet ik mijn wederhelft ervan overtuigen dat het niet zo heel erg lelijk is oO<

Ik heb onder de dakkapel 2,45m aan "pannen". In theorie kunnen er dus 3 rijen van 200wp in landscape (3x80,8cm), maar dan vrees ik dat de regen over de dakgoot gaat.

Iemand nog tips?

Volgende week komt er een mannetje kijken. Ik denk dat ze veel te duur zijn, maar dommer worden we er niet van :s)
If you can't beat them, join them.
  vrijdag 11 januari 2013 @ 10:14:00 #50
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121425917
Een analoge meter zonder draaischijf? Daar heb ik nog nooit van gehoord... Heb je daar wellicht een type en/of foto van?
  vrijdag 11 januari 2013 @ 10:17:58 #51
126005 Tumble
Ik val en sta weer op
pi_121426019
Vraagje
Ik heb op mijn dak inmiddels 15 suntech stp250 panelen liggen naar alle tevredenheid
Nu heb ik nog een stuk plat dak (uitbouw en schuurtje) waar ik nog 4 panelen kan neerleggen

mijn voorkeur gaat uit naar 2x2 panelen aangesloten op 2 verschillende mastervolt soladin 600 omvormers
De reden hiervoor is omdat de setjes panelen een meter of 6 uit elkaar liggen en ik op die manier ook niet nog een groep hoef aan te leggen.
de panelen die ik wil gaan aanschaffen zijn de suntech STP290 panelen

nu lees ik over die panelen dit "The Suntech STP290-24/Vd Polycrystalline Silicon solar panel has a module efficiency of 14.9%, which is 17.7% worse than the average for all Solar Panels"
Betekend dit dat het slechte panelen zijn? 290w piek is toch 290w piek? ja de panelen zijn wat breder maar ik heb geen plek voor 2x3 panelen

Zit ik juist met mijn plan om 2 groepjes van 600w te maken vanwege de afstand tussen de panelen?
Of kan ik beter toch een groep van 4 panelen maken een zwaardere omvormer ertussen en een extra groep erbij?
Life never gets darker then midnight
  vrijdag 11 januari 2013 @ 10:21:11 #52
62913 Blik
The one and Only!
pi_121426103
Ik blijf het nog steeds balen vinden dat ik een leien dak heb, en ik nog geen installateurs heb kunnen vinden die op een leien dak installeren zonder exorbitante meerkosten. Mijn buren hebben in december zonnepanelen laten installeren, maar hebben voor 6 panelen zo'n 1100 euro meerkosten betaald. Prijs er wp ver boven de 3 euro... :(
  vrijdag 11 januari 2013 @ 10:33:44 #53
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_121426455
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 10:14 schreef Erasmo het volgende:
Een analoge meter zonder draaischijf? Daar heb ik nog nooit van gehoord... Heb je daar wellicht een type en/of foto van?
Enermet TY120E is het, deze:

If you can't beat them, join them.
  vrijdag 11 januari 2013 @ 11:04:44 #54
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121427355
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 10:17 schreef Tumble het volgende:
Vraagje
Ik heb op mijn dak inmiddels 15 suntech stp250 panelen liggen naar alle tevredenheid
Nu heb ik nog een stuk plat dak (uitbouw en schuurtje) waar ik nog 4 panelen kan neerleggen

mijn voorkeur gaat uit naar 2x2 panelen aangesloten op 2 verschillende mastervolt soladin 600 omvormers
De reden hiervoor is omdat de setjes panelen een meter of 6 uit elkaar liggen en ik op die manier ook niet nog een groep hoef aan te leggen.
de panelen die ik wil gaan aanschaffen zijn de suntech STP290 panelen

nu lees ik over die panelen dit "The Suntech STP290-24/Vd Polycrystalline Silicon solar panel has a module efficiency of 14.9%, which is 17.7% worse than the average for all Solar Panels"
Betekend dit dat het slechte panelen zijn? 290w piek is toch 290w piek? ja de panelen zijn wat breder maar ik heb geen plek voor 2x3 panelen

Zit ik juist met mijn plan om 2 groepjes van 600w te maken vanwege de afstand tussen de panelen?
Of kan ik beter toch een groep van 4 panelen maken een zwaardere omvormer ertussen en een extra groep erbij?
Ligt eraan, is het makkelijk om een extra groep aan te leggen in jouw situatie? En waarom kies je voor de Soladin? Ik denk dat een Steca500 ook wel past.

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 10:33 schreef 44pje het volgende:

[..]

Enermet TY120E is het, deze:

[ afbeelding ]
Ai die draait niet terug nee, dat is jammer. Maar een slimme meter hoeft niet perse als je wilt terugleveren.

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 10:21 schreef Blik het volgende:
Ik blijf het nog steeds balen vinden dat ik een leien dak heb, en ik nog geen installateurs heb kunnen vinden die op een leien dak installeren zonder exorbitante meerkosten. Mijn buren hebben in december zonnepanelen laten installeren, maar hebben voor 6 panelen zo'n 1100 euro meerkosten betaald. Prijs er wp ver boven de 3 euro... :(
Heb je geen garage oid vrij?
  vrijdag 11 januari 2013 @ 11:12:52 #55
126005 Tumble
Ik val en sta weer op
pi_121427584
Ligt eraan, is het makkelijk om een extra groep aan te leggen in jouw situatie? En waarom kies je voor de Soladin? Ik denk dat een Steca500 ook wel past.""

niet echt makkelijk betekend een hoop extra kabels door mijn huis terwijl ik de soladins gewoon in het stopcontact kan steken.
reden dat ik voor de soladins kies omdat ik er een redelijke korting op kreeg in combinatie met de 4 panelen esthetisch vind ik de soladins ook iets mooier dan de Steca's (een van de omvormers word geplaatst in de studeer/gastenverblijf)
Life never gets darker then midnight
pi_121427670
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 11:12 schreef Tumble het volgende:
Ligt eraan, is het makkelijk om een extra groep aan te leggen in jouw situatie? En waarom kies je voor de Soladin? Ik denk dat een Steca500 ook wel past.""

niet echt makkelijk betekend een hoop extra kabels door mijn huis terwijl ik de soladins gewoon in het stopcontact kan steken.
reden dat ik voor de soladins kies omdat ik er een redelijke korting op kreeg in combinatie met de 4 panelen esthetisch vind ik de soladins ook iets mooier dan de Steca's (een van de omvormers word geplaatst in de studeer/gastenverblijf)
De steca's gaan maar tot 4 Ampere, de moderne panelen zijn bijna allemaal 8, je bent dus gebonden aan de Soladin. Je kan natuurlijk ook voor een micro omvormer gaan van bijv,. Enecsys
  vrijdag 11 januari 2013 @ 11:23:53 #57
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_121427867
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 11:04 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ai die draait niet terug nee, dat is jammer. Maar een slimme meter hoeft niet perse als je wilt terugleveren.

[..]
Dat begrijp ik niet, kun je dat uitleggen?
If you can't beat them, join them.
  vrijdag 11 januari 2013 @ 11:59:33 #58
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121428895
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 11:16 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

De steca's gaan maar tot 4 Ampere, de moderne panelen zijn bijna allemaal 8, je bent dus gebonden aan de Soladin. Je kan natuurlijk ook voor een micro omvormer gaan van bijv,. Enecsys
Verhip je hebt gelijk, da's wel rap gegaan de laatste tijd.

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 11:12 schreef Tumble het volgende:
Ligt eraan, is het makkelijk om een extra groep aan te leggen in jouw situatie? En waarom kies je voor de Soladin? Ik denk dat een Steca500 ook wel past.""

niet echt makkelijk betekend een hoop extra kabels door mijn huis terwijl ik de soladins gewoon in het stopcontact kan steken.
reden dat ik voor de soladins kies omdat ik er een redelijke korting op kreeg in combinatie met de 4 panelen esthetisch vind ik de soladins ook iets mooier dan de Steca's (een van de omvormers word geplaatst in de studeer/gastenverblijf)
Soladins worden gekoeld met een ventilator, helemaal als ze echt in huis hangen zou ik voor een passief gekoelde omvormer gaan.

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 11:23 schreef 44pje het volgende:

[..]

Dat begrijp ik niet, kun je dat uitleggen?
Als je wilt terugleveren is in geval van dubbel tarief een meter met 4 telwerken genoeg(2 heen, 2 terug). Alhoewel in de praktijk tegenwoordig meestal een slimme meter wordt geplaatst die dom gemaakt is.
  vrijdag 11 januari 2013 @ 12:12:02 #59
62913 Blik
The one and Only!
pi_121429293
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 11:04 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Heb je geen garage oid vrij?
nope, heb een leien dak van 40 m2 (5 bij 8 meter)
pi_121429936
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 10:17 schreef Tumble het volgende:
nu lees ik over die panelen dit "The Suntech STP290-24/Vd Polycrystalline Silicon solar panel has a module efficiency of 14.9%, which is 17.7% worse than the average for all Solar Panels"
Betekend dit dat het slechte panelen zijn? 290w piek is toch 290w piek? ja de panelen zijn wat breder maar ik heb geen plek voor 2x3 panelen
Dan zijn het niet automatisch slechte panelen, maar als de efficiëntie wat lager is, zijn de afmetingen dus wat groter t.o.v. panelen met een hogere efficiëntie.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  vrijdag 11 januari 2013 @ 13:13:15 #61
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121431179
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 12:12 schreef Blik het volgende:

[..]

nope, heb een leien dak van 40 m2 (5 bij 8 meter)
Da's jammer
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_121440662
Hoe zwaar is 1 paneeltje eigenlijk?

edit:

heb het al gevonden... ca 18kilo per stuk...

[ Bericht 51% gewijzigd door TheOneAndOnly op 11-01-2013 17:36:38 ]
pi_121442181
ik heb trouwens een helft van mijn dak op het westen en een helft op het oosten... zou het dan nog wel rendabel zijn?
pi_121442450
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 18:12 schreef TheOneAndOnly het volgende:
ik heb trouwens een helft van mijn dak op het westen en een helft op het oosten... zou het dan nog wel rendabel zijn?
oost + west is ideaal voordeel is dat je van sochtends vroeg tot savonds laat productie hebt, ideaal als men de teruglever vergoeding ooit nog eens gaat beperken, met de huidige WP prijzen beginnen zelfs daken op noord rendabel te worden :9
  vrijdag 11 januari 2013 @ 18:47:30 #65
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121443347
Is prima rendabel, heb het hier ookal twee jaar zo liggen.

Opbrengstcurve is een mooie afgevlakte parabool.
pi_121443611
is het beste dan oosten of westen? op oosten kan ik nl 14 panelen kwijt, westen 11
  vrijdag 11 januari 2013 @ 19:09:28 #67
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121444015


Tenzij je aan de kust woont.
pi_121445260
Heb ze niet op mijn rug groeien en er zit hier nog een zwangere vrouw op de bank dus moet ook nog babykamer etc aanschaffen...
pi_121445475
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 19:46 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Heb ze niet op mijn rug groeien en er zit hier nog een zwangere vrouw op de bank dus moet ook nog babykamer etc aanschaffen...
Hier kan je calculeren wat voor opbrengst je mag verwachten
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
pi_121447624
Ik zie in dit topic en vorige delen wel eens mensen roepen dat ze goedkoop die-en-die panelen gescoord hebben. Waar zoeken jullie voor die dingen? Ebay? En waarom staan daar koopjes op? waarom zijn ze goedkoper als ze duurder waarschijnlijk ook verkocht zouden worden?
pi_121447900
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 19:51 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Hier kan je calculeren wat voor opbrengst je mag verwachten
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
Zal morgen eens kijken op de pc...
pi_121449003
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 20:44 schreef CafeRoker het volgende:
Ik zie in dit topic en vorige delen wel eens mensen roepen dat ze goedkoop die-en-die panelen gescoord hebben. Waar zoeken jullie voor die dingen? Ebay? En waarom staan daar koopjes op? waarom zijn ze goedkoper als ze duurder waarschijnlijk ook verkocht zouden worden?
Gewoon op MP. http://www.marktplaats.nl(...)sortOrder=increasing

Dan even aandachtig door de advertenties scrollen

Edit: link even aangepast ivm sorteren op prijs
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_121449019
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 21:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Gewoon op MP. http://www.marktplaats.nl(...)=true&categoryId=239

Dan even aandachtig door de advertenties scrollen
Maar waarom zijn ze goedkoper? Wat is de catch?
pi_121449169
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 21:13 schreef CafeRoker het volgende:
Maar waarom zijn ze goedkoper? Wat is de catch?
Waarom zou er een catch moeten zijn? Ik koop liever een paneel van een 'dozenschuiver' dan hetzelfde paneel bij een gerenommeerd bedrijf tegen een bijna dubbele prijs.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_121449293
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 21:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Waarom zou er een catch moeten zijn? Ik koop liever een paneel van een 'dozenschuiver' dan hetzelfde paneel bij een gerenommeerd bedrijf tegen een bijna dubbele prijs.
misschien is het mijn foute interpretatie. Die dozenschuiven heeft waarschijnlijk altijd lagere prijzen waardoor het de vangst wel een mooie deal maakt maar niet echt een buitenkansje. Ik las dit soort opmerkingen altijd als het scoren van een buitenkansje. Als in 'normaal onder gelijke omstandigheden is het duurder'.

Maar mooi, dan weet ik waar ik naar moet zoeken. Zodra vrouwlief weer een baan heeft komt er hier ook een en ander op het dak. Geld staat al klaar maar ik wil het er nu niet aan uitgeven.
pi_121449894
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 21:18 schreef CafeRoker het volgende:
misschien is het mijn foute interpretatie. Die dozenschuiven heeft waarschijnlijk altijd lagere prijzen waardoor het de vangst wel een mooie deal maakt maar niet echt een buitenkansje. Ik las dit soort opmerkingen altijd als het scoren van een buitenkansje. Als in 'normaal onder gelijke omstandigheden is het duurder'.
Ja en nee. Er staan soms aanbiedingen tussen die echt een stuk voordeliger zijn dan de gemiddelde dozenschuiver. Dat is gewoon iemand die goedkoop een container heeft kunnen scoren. Die aanbiedingen moet je hebben. Gewoon regelmatig even doorlezen, dan blijf je op de hoogte van de gangbare prijs en kun je de voordeeltjes er zo uitpikken.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_121450040
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 21:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ja en nee. Er staan soms aanbiedingen tussen die echt een stuk voordeliger zijn dan de gemiddelde dozenschuiver. Dat is gewoon iemand die goedkoop een container heeft kunnen scoren. Die aanbiedingen moet je hebben. Gewoon regelmatig even doorlezen, dan blijf je op de hoogte van de gangbare prijs en kun je de voordeeltjes er zo uitpikken.
ah, duidelijk. Dat verklaart veel.

Ik ga het in de gaten houden.
  maandag 14 januari 2013 @ 19:20:14 #78
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121558890
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 19:46 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Heb ze niet op mijn rug groeien en er zit hier nog een zwangere vrouw op de bank dus moet ook nog babykamer etc aanschaffen...
Ik bedoel de helft op beide daken, zo verdeel je de opbrengst beter over de dag. Tenzij je aan de kust woont, dan heb je het voordeel van de zee aan de westkant.
pi_121559049
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 19:20 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ik bedoel de helft op beide daken, zo verdeel je de opbrengst beter over de dag. Tenzij je aan de kust woont, dan heb je het voordeel van de zee aan de westkant.
Ik ga er nu effe niks aan doen, heb het vooralsnog te druk met andere dingen, eerst op 1e verdieping nog alles schilderen en dan babykamer uit gaan zoeken en al wat er bij komt... eerst eens kijken hoe het financieel gaat als de kleine er is...

Maar bedankt voor de tip.. ze hebben hier in het dorp wel een actie gehad om alles groot in te kopen via de gemeente maar daar was ik mooi te laat mee... lees je een keer het weekblad niet... :')
pi_121955237
Zijn er in dit topic ook PVoutput-loggers? Ik vind de opbrengsten fascinerend. Zal er na een tijdje wel van af gaan denk ik :)

Ik heb dit dashboard-je gemaakt voor m'n mobiel:


Wel 1 hele kilowatt vandaag in-the-end :)
Een iPhone/mobile dashboard op basis van je PVoutput gegevens. (free to use)
pi_121955465
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 20:55 schreef twixx het volgende:
Zijn er in dit topic ook PVoutput-loggers?
Ik niet. Ik neem 1 x per week de meterstand op, en that's it.

quote:
Wel 1 hele kilowatt vandaag in-the-end :)
Bij mij ligt er al een week 5cm sneeuw op, dus nu even geen opbrengst zeg maar.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_121955892
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 20:55 schreef twixx het volgende:
Zijn er in dit topic ook PVoutput-loggers? Ik vind de opbrengsten fascinerend. Zal er na een tijdje wel van af gaan denk ik :)

Ik heb dit dashboard-je gemaakt voor m'n mobiel:
[ link | afbeelding ]

Wel 1 hele kilowatt vandaag in-the-end :)
Yup, ik doe het alleen met de hand. Logging doe ik met de youless, het schijnt dat er zeer binnenkort nieuwe firmware komt die automatische naar pvoutput kan loggen. Dat zou erg welkom zijn.

Maar inderdaad... logging is fun!
pi_121956780
quote:
Yup, ik doe het alleen met de hand. Logging doe ik met de youless, het schijnt dat er zeer binnenkort nieuwe firmware komt die automatische naar pvoutput kan loggen. Dat zou erg welkom zijn.

Maar inderdaad... logging is fun!
Ik heb de Youless toevallig vandaag verkocht en ingeruild voor een Arduino (op S0) meter. Zou leuk zijn als Youless er een firmware voor maakt; easy as that.

quote:
0s.gifBij mij ligt er al een week 5cm sneeuw op, dus nu even geen opbrengst zeg maar.
Ik kon het niet laten om er met een wisser overheen te gaan. Met een platdak kan je er eenvoudig bij!
Een iPhone/mobile dashboard op basis van je PVoutput gegevens. (free to use)
pi_121957271
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 21:17 schreef twixx het volgende:
Ik kon het niet laten om er met een wisser overheen te gaan. Met een platdak kan je er eenvoudig bij!
Die van mij liggen ook redelijk binnen handbereik (iets schuin dak op de garage). Maar ik vind het wel best zo. Als het om de 2 dagen sneeuwt blijf ik aan de gang. Zondag is door de dooi alles weg, en anders maandag wel.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_121960503
Heb pvoutput en fp4all logging. Ideaal, geen fratsen :)
Mijn panelen lagen 1 keer onder de sneeuw, meestal is een stuk schoonvegen genoeg, zodra de zon schijnt smelt de rest met een half uurtje door de opwarming van de panelen.
  vrijdag 25 januari 2013 @ 12:54:10 #86
126005 Tumble
Ik val en sta weer op
pi_122026227
hier ook pVoutput scriptje op mijn pc dat via sunny explorer mijn gegevens naar PVoutput logt
Moet alleen van de week even kijken hoe ik een tweede systeem toevoeg aan het script en pvoutput

Liggen hier 4 panelen klaar van 290Wp klaar om het platte dak op te gaan
samen met de 3750Wp die er al ligt dek ik dan aardig mijn verbruik af
Life never gets darker then midnight
  FOK!fotograaf vrijdag 25 januari 2013 @ 15:26:41 #87
13368 NiGeLaToR
pi_122370224
Ik heb een aanbieding gekregen voor 12 stuks suntech 250wp, met een sunnyboy SB2500 HF BT inverter. Prijs incl plaatsen 5600 euro. Wat vinden jullie daarvan?
pi_122371312
3000Wp voor 5600,- dus?
Lijkt aan de prijs, bijna 2 euro per Wp. Volgens mij is 1 euro per Wp bij zelf plaatsen haalbaar en 1,50 bij laten plaatsen.

Toevallig hebben ze hier precies je opstelling staan, voor 4500,-.
http://zonnepanelen123.nl/zonnepanelen-onze-prijzen/

Zit toch 1100 tussen, misschien nog even goed kijken en rekenen dus.
pi_122373336
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 11:09 schreef NiGeLaToR het volgende:
3000Wp voor 5600,- dus?
Lijkt aan de prijs, bijna 2 euro per Wp. Volgens mij is 1 euro per Wp bij zelf plaatsen haalbaar en 1,50 bij laten plaatsen.

Toevallig hebben ze hier precies je opstelling staan, voor 4500,-.
http://zonnepanelen123.nl/zonnepanelen-onze-prijzen/

Zit toch 1100 tussen, misschien nog even goed kijken en rekenen dus.
Daar staat hij voor ¤ 4773,-, maar dat is excl plaatsen. Op zich maakt het me niet uit om 500-800 euro voor het plaatsen neer te leggen want zo ruim in de tijd zit ik ook weer niet, maar niet als daardoor de panelen zelf ineens ook veel duurder worden.

Maargoed, 1,50 dus. Eens kijken wat andere offertes doen.

Maar wat vind je van het setje zelf?

[ Bericht 1% gewijzigd door CafeRoker op 02-02-2013 12:34:23 ]
pi_122387615
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 12:28 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Daar staat hij voor ¤ 4773,-, maar dat is excl plaatsen. Op zich maakt het me niet uit om 500-800 euro voor het plaatsen neer te leggen want zo ruim in de tijd zit ik ook weer niet, maar niet als daardoor de panelen zelf ineens ook veel duurder worden.

Maargoed, 1,50 dus. Eens kijken wat andere offertes doen.

Maar wat vind je van het setje zelf?
De panelen en inverter zijn volgens mij prima. De BT uitbreiding kost wel geld terwijl je ook b.v. met een S0 meter kan meten.

Ik kwam tot 1,50 met DHZ (excl. subsidie). Natuurlijk kan het goedkoper maar volgens mij niet met SMA.

Mijn huisleverancier levert je 2.970 vermogen voor 4862,-.

Ofwel, de moeite waard om wat meer offertes op te vragen of te vragen om een scherpere prijs.

Rare dag trouwens vandaag. Stralende zon (907 Watt bereikt!) wisselde af met sneeuw/regenbuien! Krijg er een lelijk grafiekje van :)



[ Bericht 7% gewijzigd door twixx op 02-02-2013 21:16:55 ]
Een iPhone/mobile dashboard op basis van je PVoutput gegevens. (free to use)
pi_122392438
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 11:09 schreef NiGeLaToR het volgende:
3000Wp voor 5600,- dus?
Lijkt aan de prijs, bijna 2 euro per Wp. Volgens mij is 1 euro per Wp bij zelf plaatsen haalbaar en 1,50 bij laten plaatsen.

Toevallig hebben ze hier precies je opstelling staan, voor 4500,-.
http://zonnepanelen123.nl/zonnepanelen-onze-prijzen/

Zit toch 1100 tussen, misschien nog even goed kijken en rekenen dus.
Ik ben nu bezig mijn tweede setje bij elkaar aan het sprokkelen.

Ik ga uitkomen voor 1200wp op 1,20 per wp . Dan kies ik voor A-Merk componenten. Omvormer SMA, panelen Yingli of ET Solar.

Mijn eerste 1200wp setje van Juli 2012 was 1,58 per wp ex subsidie. Daar heb ik nog subsidie op kunnen aanvragen, op dat tweede setje lukt dat niet meer :P

Voor 2400wp heb ik dan rond de 2900 euro moeten betalen met A-merk componenten en twee omvormers = 2x mpp w/


Moet nog gaan nadenken wat ik mijn 1000kwh overschot ga doen. Ik denk dat ik die ga inzetten om in de tussen seizoenen de woonkamer elektrisch te verwarmen :P

[ Bericht 5% gewijzigd door Revolution-NL op 02-02-2013 22:09:57 ]
  FOK!fotograaf zondag 3 februari 2013 @ 11:11:22 #93
13368 NiGeLaToR
pi_122410550
Ah, meer fokkers hebben zonneuitslag op hun daken liggen :D

Hier geen vreemd grafiekje, wel wat wolkjes zo nu en dan. Al ziet het er naar uit dat we geen opbrengst als gister gaan halen.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13948&sid=11810
pi_122419475
Ik heb zo'n lullig dakraampje van het formaat stoeptegel. Dat ligt behoorlijk in de weg en het heeft ook geen nut. Mag je panelen daar gewoon overheen leggen of is ergens in bv het bouwbesluit een regel die dit verbiedt?
pi_122422876
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 15:20 schreef CafeRoker het volgende:
Ik heb zo'n lullig dakraampje van het formaat stoeptegel. Dat ligt behoorlijk in de weg en het heeft ook geen nut. Mag je panelen daar gewoon overheen leggen of is ergens in bv het bouwbesluit een regel die dit verbiedt?
Of het verplicht is? Het is nu jouw huis dus :)
Ik zou wel zorgen dat je kunt blijven ventileren op zolder en daglicht zal de toekomstige verkoopprijs goed doen. Ik zou er juist een groter raam in zetten, precies 1 PV-paneel oid ;)
Een iPhone/mobile dashboard op basis van je PVoutput gegevens. (free to use)
pi_122423734
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 16:42 schreef twixx het volgende:

[..]

Of het verplicht is? Het is nu jouw huis dus :)
Ik zou wel zorgen dat je kunt blijven ventileren op zolder en daglicht zal de toekomstige verkoopprijs goed doen. Ik zou er juist een groter raam in zetten, precies 1 PV-paneel oid ;)
Da's een mooie oplossing :D

Ik vind het zo vreselijk lelijk als om zo'n klein raampje heengetegeld wordt en je een totaal niet passend gat hebt. Dat heb je op deze manier inderdaad niet. Maar het gaat hem niet worden want het dakbeschot is asbestverdacht en daarom wil ik er niet in zagen.
pi_122424784
Leuk dat er bij die terugverdien tijden nooit rentekosten zijn verrekend.
Rustig aan.
  zondag 3 februari 2013 @ 17:33:10 #98
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_122425230
quote:
14s.gif Op zondag 3 februari 2013 17:23 schreef kingtoppie het volgende:
Leuk dat er bij die terugverdien tijden nooit rentekosten zijn verrekend.
Die paar procent rente die je tegenwoordig krijgt :')

1500 euro PV levert je jaarlijks +/- 250 euro op. Geen bank die dit rendement uitkeert als je geld weg zet op een deposito.
pi_122425407
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 17:33 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Die paar procent rente die je tegenwoordig krijgt :')

1500 euro PV levert je jaarlijks +/- 250 euro op. Geen bank die dit rendement uitkeert als je geld weg zet op een deposito.
PV zegt me niks. 5% rente over 1500 euro maakt nog steeds 75 euro per jaar... dat is van 250 euro al 30% Dan heb je nog installatiekosten en afschrijvingskosten en onderhoudskosten die veel kosten.
Rustig aan.
  zondag 3 februari 2013 @ 17:42:51 #100
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_122425736
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 17:36 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

PV zegt me niks. 5% rente over 1500 euro maakt nog steeds 75 euro per jaar... dat is van 250 euro al 30% Dan heb je nog installatiekosten en afschrijvingskosten en onderhoudskosten die veel kosten.
PV is een andere woord voor zonnepanelen.

Installatiekosten heb je niet als je handig ben, de installatie is echt heel simpel als je jezelf een beetje inleest. De panelen schrijf je af in 20-25 jaar , de omvormer in 12 jaar.

Over welke hoge onderhoudskosten heb je het? Onderhoudskosten zijn er niet. Hooguit 1x per jaar een optische inspectie en een doekje over de panelen.
Waar krijg jij trouwens 5% rente? Maar geef mij maar een bank waar ik hetzelfde rendement krijg tegen hetzelfde lage risico.

Daarnaast is PV niet alleen TVT maar ook beleving. Het is gewoon erg leuk om mee bezig te zijn. Zeker als je actief logt.
pi_122426194
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 17:42 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

PV is een andere woord voor zonnepanelen.

Installatiekosten heb je niet als je handig ben, de installatie is echt heel simpel als je jezelf een beetje inleest. De panelen schrijf je af in 20-25 jaar , de omvormer in 12 jaar.

Over welke hoge onderhoudskosten heb je het? Onderhoudskosten zijn er niet. Hooguit 1x per jaar een optische inspectie en een doekje over de panelen.
Waar krijg jij trouwens 5% rente? Maar geef mij maar een bank waar ik hetzelfde rendement krijg tegen hetzelfde lage risico.

Daarnaast is PV niet alleen TVT maar ook beleving. Het is gewoon erg leuk om mee bezig te zijn. Zeker als je actief logt.

Want een zonnenpaneel is heel laag risico? Valt er daar nooit een paneel weg? Wordt het rendement ook niet minder hoog na ieder jaar etc?

Maar het grootste issue om niet aan PV's te gaan dan zogezegd lijkt mij dat ze nog veel te hard zakken... Waarom een laag rendement willen hebben als ze 5 jaar later de helft waard zijn?
Rustig aan.
  zondag 3 februari 2013 @ 18:16:31 #102
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_122427253
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 17:53 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Want een zonnenpaneel is heel laag risico? Valt er daar nooit een paneel weg? Wordt het rendement ook niet minder hoog na ieder jaar etc?

Maar het grootste issue om niet aan PV's te gaan dan zogezegd lijkt mij dat ze nog veel te hard zakken... Waarom een laag rendement willen hebben als ze 5 jaar later de helft waard zijn?
Is rendement interessant dan? Met mijn systeem wek ik meer op dan ik verbruik en ik heb een normaal dak.

Restwaarde is niet interessant gezien ik nu al meer opwek dan ik verbruik, er is dus geen enkele noodzaak om de huidige panelen te vervangen. De panelen doen wat ze moeten doen, de functionaliteit blijft hetzelfde. ALS ik de panelen na 5 jaar wil vervangen, dan kan ik dat overigens prima doen. Ze hebben hun geld dan al op gebracht. De restwaarde is winst.

Panelen verliezen ieder jaar inderdaad een heel klein beetje vermogen. Leveranciers geven opbrengst garanties af. Meestal is dat na 10 jaar 90% van het vermogen en 80% na 25 jaar. Let wel er zijn nu nog panelen uit de jaren 70 en 80 die amper een achteruit gang laten zien.

Het verlies in vermogen wat daarin tegen ruimschoots gecompenseerd door de stijgende energieprijzen. Want die stijging neem ik niet eens mee in de berekening.

Maar zoals gezegd vind ik dat PV zoveel meer is als alleen TVT. Daarnaast draag je een steentje bij aan het verduurzamen van onze economie.

Maar ik begrijp dus goed jij ook nog steeds geen computer bezit?
pi_122427713
quote:
14s.gif Op zondag 3 februari 2013 17:23 schreef kingtoppie het volgende:
Leuk dat er bij die terugverdien tijden nooit rentekosten zijn verrekend.
Gooi het maar eens in een spreadsheet.

Zeg investering 3000,- en opbrengst per jaar 450,-

Zet die 3000,- maar weg tegen 3% (of 5%, wat je zelf wilt) en kijk wat je na 25 jaar hebt, maar zet ook die 450,- per jaar weg tegen hetzelfde rentepercentage. Mag jij raden welk rijtje na 25 jaar het hoogst is.

Die rente (die jij ziet als renteverlies) gaat namelijk op een bepaald moment in je voordeel werken.

Je mag voor de eerlijkheid best na 15 jaar 1000,- voor een nieuwe inverter van het rijtje aftrekken hoor, geen probleem.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_122428413
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 17:42 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Daarnaast is PV niet alleen TVT maar ook beleving. Het is gewoon erg leuk om mee bezig te zijn. Zeker als je actief logt.
Hopelijk wordt het wel minder als het nieuwe eraf is; ik kijk nu een paar keer per dag op m'n mobiel naar PVdashboard :)
Een iPhone/mobile dashboard op basis van je PVoutput gegevens. (free to use)
pi_122429593
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 17:53 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Maar het grootste issue om niet aan PV's te gaan dan zogezegd lijkt mij dat ze nog veel te hard zakken... Waarom een laag rendement willen hebben als ze 5 jaar later de helft waard zijn?
Omdat de salderingsregeling alleen maar slechter kan worden en het daarom gunstig is om zoveel mogelijk 'goede' jaren mee te pakken. Daarnaast speelt dat gedoe over die Chinese dumpingspraktijken icm de EU reactie daarop nog.

Om die reden moet je het volgens mij gewoon nu doen, of anders 6-7 jaar wachten. In ieder geval dus niet even twee jaar wachten en het dan doen. Maar het blijft koffiedik kijken en dit is hoe ik die koffiedik bekijk.
  zondag 3 februari 2013 @ 19:12:59 #106
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_122429884
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 19:06 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Omdat de salderingsregeling alleen maar slechter kan worden en het daarom gunstig is om zoveel mogelijk 'goede' jaren mee te pakken. Daarnaast speelt dat gedoe over die Chinese dumpingspraktijken icm de EU reactie daarop nog.

Om die reden moet je het volgens mij gewoon nu doen, of anders 6-7 jaar wachten. In ieder geval dus niet even twee jaar wachten en het dan doen. Maar het blijft koffiedik kijken en dit is hoe ik die koffiedik bekijk.
Grappig, Ik zei gister tegen mij ouders nog dat DIT naar mijn idee het moment is om PV aan te schaffen om bovenstaande reden.

quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 18:39 schreef twixx het volgende:

[..]

Hopelijk wordt het wel minder als het nieuwe eraf is; ik kijk nu een paar keer per dag op m'n mobiel naar PVdashboard :)
Dat gaat niet over, dat is het PV virus. Over een jaar wil je uitbreiden ~O>


Ik heb nu trouwens met de Youless ook automatische logging naar PVoutput, net de nieuwe firmware geladen ben benieuwt hoe het functioneert.

Live pagina
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=11634&sid=9603

[ Bericht 10% gewijzigd door Revolution-NL op 03-02-2013 19:21:18 ]
pi_122432173
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 19:12 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik heb nu trouwens met de Youless ook automatische logging naar PVoutput, net de nieuwe firmware geladen ben benieuwt hoe het functioneert.

Live pagina
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=11634&sid=9603
Nu maar hopen dat de zon schijnt morgen en je wat waardes gaat zien!
Een iPhone/mobile dashboard op basis van je PVoutput gegevens. (free to use)
pi_122653275
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 12:28 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Daar staat hij voor ¤ 4773,-, maar dat is excl plaatsen. Op zich maakt het me niet uit om 500-800 euro voor het plaatsen neer te leggen want zo ruim in de tijd zit ik ook weer niet, maar niet als daardoor de panelen zelf ineens ook veel duurder worden.

Maargoed, 1,50 dus. Eens kijken wat andere offertes doen.

Maar wat vind je van het setje zelf?
Tot nu toe twee andere offertes binnengekregen, en drie zouden nog onderweg zijn

Een was met 5475 iets goedkoper, de andere was met 6350 een stuk duurder. Ben benieuwd wat de rest gaat worden.
pi_122687815
Vandaag weer 't dak op geweest. 29 dagen na m'n eerste installatie kwam er vandaag 1 paneel bij. Door de laatste 2 panelen te vervangen door 3 portrait panelen is het een net rijtje gebleven EN 265 Wp extra :)


Opbouw


99% klaar!
Een iPhone/mobile dashboard op basis van je PVoutput gegevens. (free to use)
  zaterdag 9 februari 2013 @ 23:02:35 #110
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_122694666
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 20:47 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Tot nu toe twee andere offertes binnengekregen, en drie zouden nog onderweg zijn

Een was met 5475 iets goedkoper, de andere was met 6350 een stuk duurder. Ben benieuwd wat de rest gaat worden.
En die offertes gaan ook over het zelfde type paneel/omvormer? Anders is het lastig vergelijken.
  zondag 10 februari 2013 @ 10:45:33 #111
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_122704746
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 20:40 schreef twixx het volgende:
Vandaag weer 't dak op geweest. 29 dagen na m'n eerste installatie kwam er vandaag 1 paneel bij. Door de laatste 2 panelen te vervangen door 3 portrait panelen is het een net rijtje gebleven EN 265 Wp extra :)

[ afbeelding ]
Opbouw

[ afbeelding ]
99% klaar!
Mag ik vragen waarom je ze helemaal tegen de muur aan hebt geplaatst, voor de opbrengst kan je de panelen het best zo ver mogelijk van de muur afplaatsen = meer "hemelzicht" = meer opbrengst

Verder mooi set!
Hier een mooi zonnetje maar sneeuw op panelen :(

Zo maar eens de SMA voor mijn tweede setje ophangen :)
  zondag 10 februari 2013 @ 10:52:43 #112
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_122704875
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 10:45 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Mag ik vragen waarom je ze helemaal tegen de muur aan hebt geplaatst, voor de opbrengst kan je de panelen het best zo ver mogelijk van de muur afplaatsen = meer "hemelzicht" = meer opbrengst

Verder mooi set!
Hier een mooi zonnetje maar sneeuw op panelen :(

Zo maar eens de SMA voor mijn tweede setje ophangen :)
Als ze op het zuiden staan valt dat toch mee? Je bent in ieder geval voorbereid op toekomstige uitbreiding, want dat het virus aan gaat slaan staat vast :P
  zondag 10 februari 2013 @ 10:55:33 #113
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_122704938
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 10:52 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Als ze op het zuiden staan valt dat toch mee? Je bent in ieder geval voorbereid op toekomstige uitbreiding, want dat het virus aan gaat slaan staat vast :P
Zal wel mee vallen, zitten de landscape en portrait panelen ook op dezelfde string Twix? Het mooiste is om deze op twee mppt te hebben of alles in portrait of landscape te plaatsen.

Maar inderdaad als je eenmaal een setje hebt liggen en je hebt nog ruimte dan wil je meer.
Kan niet wachten tot mijn tweede set geïnstalleerd is :)

De automatische logging naar PVoutput met de youless werkt trouwens geniaal! Erg tevreden mee.
pi_122705093
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 10:45 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Mag ik vragen waarom je ze helemaal tegen de muur aan hebt geplaatst, voor de opbrengst kan je de panelen het best zo ver mogelijk van de muur afplaatsen = meer "hemelzicht" = meer opbrengst

Verder mooi set!
Ze staan op een paar graden exact op Zuid; ik zou volgens mij nimmer 'last' hebben van schaduw van de woning.
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 10:55 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Zal wel mee vallen, zitten de landscape en portrait panelen ook op dezelfde string Twix? Het mooiste is om deze op twee mppt te hebben of alles in portrait of landscape te plaatsen.

Maar inderdaad als je eenmaal een setje hebt liggen en je hebt nog ruimte dan wil je meer.
Kan niet wachten tot mijn tweede set geïnstalleerd is :)
Ze zitten op dezelfde string; meer heeft de 1300TL er niet. De eerste liggen in landscape omdat deze zo niet zichtbaar zijn vanuit de tuin of weg. Ik vrees dat ik dat nog wel een keer aanpas als er 2 of 3 panelen bij komen next-year :)

Wat zou de theorie zijn achter een 2e string? Ze hebben toch exact dezelfde hoek en schaduw?
Een iPhone/mobile dashboard op basis van je PVoutput gegevens. (free to use)
  zondag 10 februari 2013 @ 11:11:02 #115
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_122705276
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 11:02 schreef twixx het volgende:

[..]

Ze staan op een paar graden exact op Zuid; ik zou volgens mij nimmer 'last' hebben van schaduw van de woning.

[..]

Ze zitten op dezelfde string; meer heeft de 1300TL er niet. De eerste liggen in landscape omdat deze zo niet zichtbaar zijn vanuit de tuin of weg. Ik vrees dat ik dat nog wel een keer aanpas als er 2 of 3 panelen bij komen next-year :)

Wat zou de theorie zijn achter een 2e string? Ze hebben toch exact dezelfde hoek en schaduw?
Het is misschien ook wel mierenneukerij en het zal in opbrengst misschien maar een fractie schelen maar iedere kwh is meegenomen toch :P

De landscape panelen vallen natuurlijk anders in de zon dat word nog versterkt omdat je ze tegen de muur hebt liggen waardoor het vrije zicht van de panelen anders is. De landscape panelen worden dus anders beschenen als de portrait panelen. En een string wil je dat panelen qua eigenschappen en bestraling zo min mogelijk verschillen

Panelen met vrij zicht naar de hemel brengen meer op, ga jij maar op een velt in de zon liggen en als de zon heel hoog staat en doe dat dan ook eens als je tegen in een situatie zoals je panelen liggen. In de vrije opstelling vang je meer licht.

Ik zou alle lekker in portrait naar de dakrand plaatsen. Ik denk dat ze zo ook beter gekoeld worden door de wind wat zomers weer een voordeel is.
pi_122706035
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 23:02 schreef Erasmo het volgende:

[..]

En die offertes gaan ook over het zelfde type paneel/omvormer? Anders is het lastig vergelijken.
Niet perse identiek, wel grofweg vergelijkbaar
pi_122706172
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 20:40 schreef twixx het volgende:
Vandaag weer 't dak op geweest. 29 dagen na m'n eerste installatie kwam er vandaag 1 paneel bij. Door de laatste 2 panelen te vervangen door 3 portrait panelen is het een net rijtje gebleven EN 265 Wp extra :)

[ afbeelding ]
Opbouw

[ afbeelding ]
99% klaar!
Ziet netjes uit.
pi_122743199
Ik was zo eens naar de rendementen aan het kijken gecorrigeerd voor ligging. M'n dak ligt nu op zuid oost en daar baalde ik best wel van, want als het een kwart slag gedraaid lag dan lag het perfect. Nu scheelt dat ook maar 5% dus dat valt nog wel mee, maar ik heb net eens gekeken hoe het de andere kant zit. Op noord oost heb je nog steeds een procent of 65. Dat valt weer mee, ik had het op een procent of 20 geschat. Dit opent perspectieven voor over een jaar of 10 als het spul weer beter en goedkoper is. :)
  maandag 11 februari 2013 @ 15:55:55 #119
396186 chepri
de zon komt op
pi_122753571
Hallo, ik heb dit forum net ontdekt, fijn!

Wij hebben sinds mei 2012 een systeem met 14 LDK 240Wp panelen en een omvormer SMA 3000.
Daarvan zou de geschatte jaaropbrengst ongeveer 3000 kWh zijn. Onze dakligging is niet optimaal (ZZW) dakhelling 45%.
Omdat een kennis vroeg hoe ik de terugverdientijd heb berekend, is daarover wat onduidelijkheid ontstaan waardoor ik wat hulp met oa berekenen zoek.

Mijn berekening ging alsvolgt:
Ik heb de geschatte opbrengst ( 2800 kWh p/j) vermenigvuldigd met de electriciteitsprijs inclusief BTW en energiebelasting (23 ct) .
Ik heb de afschrijving op 25 jaar gezet en jaarlijks de energieprijs met 5% verhoogd tot die dus over 25 jaar ligt op 74,2 ct . Een reële schatting vind ik.
De rendementsvermindering heb ik na 10 jaar met 10% verlaagd en 10 jaar daarna nogmaals.
Het omslagpunt ligt op ongeveer 9 jaar.

De complete opbrengst ligt na 25 jaar overigens op ¤ 27.638 , na aftrek installatie en vervanging omvormer(s) op ¤ 19.000

Nu zegt mijn kennis dat ik ook de vaste lasten zoals meterhuur en vastrecht beheerder in de berekening hoor op te nemen omdat zoiets gebruikelijk is bij TVT's .
Ik ben het daarin niet met hem eens omdat het kosten zijn die ik niet kan vermijden en die ik ook moet betalen als ik geen zonnepanelen heb.

Maak ik een denkfout, of maakt mijn kennis die? Wat is jullie mening?
  maandag 11 februari 2013 @ 18:20:08 #120
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_122758915
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 15:55 schreef chepri het volgende:
terugverdientijd heb berekend, is daarover wat onduidelijkheid ontstaan waardoor ik wat hulp met oa berekenen zoek.Mijn berekening ging alsvolgt:Ik heb de geschatte opbrengst ( 2800 kWh p/j) vermenigvuldigd met de electriciteitsprijs inclusief BTW en energiebelasting (23 ct) . Ik heb de afschrijving op 25 jaar gezet en jaarlijks de energieprijs met 5% verhoogd tot die dus over 25 jaar ligt op 74,2 ct . Een reële schatting vind ik.De rendementsvermindering heb ik na 10 jaar met 10% verlaagd en 10 jaar daarna nogmaals.Het omslagpunt ligt op ongeveer 9 jaar.De complete opbrengst ligt na 25 jaar overigens op ¤ 27.638 , na aftrek installatie en vervanging omvormer(s) op ¤ 19.000Nu zegt mijn kennis dat ik ook de vaste lasten zoals meterhuur en vastrecht beheerder in de berekening hoor op te nemen omdat zoiets gebruikelijk is bij TVT's .Ik ben het daarin niet met hem eens omdat het kosten zijn die ik niet kan vermijden en die ik ook moet betalen als ik geen zonnepanelen heb.
Een stijging van de stroomprijs van 5% lijkt mij veel te optimistisch. Sterker nog ik verwacht dat de prijzen nog even stijgen en dat de kale stroomprijzen dan zullen dalen waarbij de aansluitingskosten zullen stijgen. Daarnaast kan je er donder op zeggen dat op termijn (langer dan 5 jaar) de teruglever vergoeding beperkt gaat worden.

Ik zou niet weten waarom je ook meterhuur zou moeten meenemen?
Je vergeet trouwens je omvormer, die moet je afschrijven over 10 jaar.

Als mensen over TVT beginnen dan vraag ik altijd bij welke bank ik 1500 euro inleg en daar de komende 25, jaar 250 euro per jaar van kan ontvangen.
  maandag 11 februari 2013 @ 18:52:59 #121
396186 chepri
de zon komt op
pi_122760048
@ Revolution

Ik heb wel rekening gehouden met het vervangen van de omvormer gelukkig. De installatieprijs was ¤ 6900, geplaatst en wel, inclusief een nieuwe groep trekken en een nieuwe groepenkast. Voor evt 2 omvormers heb ik ongeveer 1700 euro begroot .

Maar jij vindt dus ook dat die vaste lasten niet in de berekening horen?
pi_122800549
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 20:47 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Tot nu toe twee andere offertes binnengekregen, en drie zouden nog onderweg zijn

Een was met 5475 iets goedkoper, de andere was met 6350 een stuk duurder. Ben benieuwd wat de rest gaat worden.
.. en nog eentje, 5671 euro. Op die ene uitschieter na zwabbert het blijkbaar behoorlijk rond de 5600 euro.

Dit is voor Eoplly panelen en een Omnik 3.0 omvormer.
pi_122816534
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 18:52 schreef chepri het volgende:
Maar jij vindt dus ook dat die vaste lasten niet in de berekening horen?
De lasten die je toch al hebt horen uiteraard niet in de berekening thuis. Eventuele meerkosten voor een teruglevermeter uiteraard wel.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  vrijdag 15 februari 2013 @ 22:24:12 #124
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_122933852
Wij krijgen 25 maart onze zonnepanelen.

14 stuks ET Solar 250 Wattpiek poly (blauw) en dat systeem geeft een vermogen van 3500 Wattpiek en een verwachte opbrengst van 2835 kWh.



Uitgangspunten voor de installatie van het zonnepanelen systeem:

Montage van 14 panelen op het platte dak van uw woonhuis.
14 panelen plaatsen in 2 rijtjes van 5 en 1 rijtje van 4 panelen op het dak in portrait flatfix©.
Installeren van de omvormer in de garage.
Bekabeling van panelen naar omvormer trekken via de buitenmuur.
Bekabeling van omvormer naar meterkast trekken via fundering van garage/ woonhuis naar meterkast
Aanleggen van extra benodigde groepen met aardlek in de bestaande groepenkast.
Afmonteren, testen en opleveren van het systeem.


Zoals besproken werken wij alleen met 1e klas materialen en onderdelen, de aangeboden panelen hebben goede testresultaten en bieden 25 jaar opbrengstgarantie, de Power One omvormers zijn leidend in de markt, hebben standaard 5 jaar (10 jaar bij 3-fase) garantie en zijn doordat ze een HF transformator hebben of transformatorloos zijn en een passieve koeling hebben stiller, duurzamer en efficiënter dan andere merken.


Omdat wij met deze hoge kwaliteit materialen werken geven wij een garantie van 5 jaar op het door ons uitgevoerde installatiewerk.

6000 euro, excl 650 subsidie (die we al op de rekening hebben? :D )
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_122950246
Wat mij opvalt is dat vrijwel iedereen nog steeds met omvormers werkt in plaats van micro converters. Ik wil een systeem met 13 Suntech 245 Wp mono panelen met 6 + 1 micro converters van Enecsys aanschaffen. Reden om met micro converters te gaan werken is het feit dat niet alle panelen de hele dag continue volledig zon hebben en micro converters de verliezen zouden beperken. Daarnaast zegt men dat de converters net zo lang mee gaan als de panelen en niet na ca 10-15 jaar gereviseerd moeten worden zoals een omvormer. Iemand hier ervaringen mee ?
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
  FOK!fotograaf zaterdag 16 februari 2013 @ 16:18:57 #126
13368 NiGeLaToR
pi_122952682
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2013 15:00 schreef roadrats het volgende:
Wat mij opvalt is dat vrijwel iedereen nog steeds met omvormers werkt in plaats van micro converters. Ik wil een systeem met 13 Suntech 245 Wp mono panelen met 6 + 1 micro converters van Enecsys aanschaffen. Reden om met micro converters te gaan werken is het feit dat niet alle panelen de hele dag continue volledig zon hebben en micro converters de verliezen zouden beperken. Daarnaast zegt men dat de converters net zo lang mee gaan als de panelen en niet na ca 10-15 jaar gereviseerd moeten worden zoals een omvormer. Iemand hier ervaringen mee ?
Als je werkelijk zo lang garantie krijgt op de micro-omvormers? Er is geen goed of slecht hierin. De micro's leveren iets minder rendement, maar laten elk paneel optimaal functioneren, dus meestal is dat de oplossing voor mensen met schaduw uitdagingen. Je zou moeten uitrekenen of een inverter revisie duurder is dan de hogere investering voor micro inverters?
pi_123015750
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2013 15:00 schreef roadrats het volgende:
Wat mij opvalt is dat vrijwel iedereen nog steeds met omvormers werkt in plaats van micro converters. Ik wil een systeem met 13 Suntech 245 Wp mono panelen met 6 + 1 micro converters van Enecsys aanschaffen. Reden om met micro converters te gaan werken is het feit dat niet alle panelen de hele dag continue volledig zon hebben en micro converters de verliezen zouden beperken. Daarnaast zegt men dat de converters net zo lang mee gaan als de panelen en niet na ca 10-15 jaar gereviseerd moeten worden zoals een omvormer. Iemand hier ervaringen mee ?
Om te beginnen is converter gewoon een engels woord voor omvormer...

In jouw situatie kan het handig zijn i.v.m. schaduw, maar de prijs per Wp van de micro-inverters/micro-omvormers is vrij fors. Ik heb liever 2 inverters binnen handbereik, die ik dus zelf kan omwisselen, dan 7 micro-inverters onder mijn panelen op het dak. Mocht er 1 defect gaan, kun je gaan foutzoeken op het dak (En hoe merk je dat er 1 defect is? En welke van de 7 is het dan?)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_123021934
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 23:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Om te beginnen is converter gewoon een engels woord voor omvormer...

In jouw situatie kan het handig zijn i.v.m. schaduw, maar de prijs per Wp van de micro-inverters/micro-omvormers is vrij fors. Ik heb liever 2 inverters binnen handbereik, die ik dus zelf kan omwisselen, dan 7 micro-inverters onder mijn panelen op het dak. Mocht er 1 defect gaan, kun je gaan foutzoeken op het dak (En hoe merk je dat er 1 defect is? En welke van de 7 is het dan?)
Ik geloof dat er apparatuur (systeem) is om je panelen te monitoren zodat je ook de opbrengst per paneel kunt volgen. Dat zou een oplossing kunnen zijn. Enphase micro-omvormer heeft ondermeer deze monitoring via internet als optie. Ben voorlal benieuwd of er al forumgebruikers zijn met micro converters. Dank voor je reactie
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
  maandag 18 februari 2013 @ 10:00:05 #129
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_123022091
Kan iemand mij vertellen wat voor kostenplaatje ik ongeveer rekening mee moet houden als wij op ons volgende huis een zonneboiler (en nieuwe CV-ketel) wil laten plaatsen?
Het gaat om een huis van ongeveer 150m2 woonoppervlak en met voldoende ruimte op de zuidzijde van het dak.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 18 februari 2013 @ 10:00:26 #130
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_123022098
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 09:51 schreef roadrats het volgende:

[..]

Ik geloof dat er apparatuur (systeem) is om je panelen te monitoren zodat je ook de opbrengst per paneel kunt volgen. Dat zou een oplossing kunnen zijn. Enphase micro-omvormer heeft ondermeer deze monitoring via internet als optie. Ben voorlal benieuwd of er al forumgebruikers zijn met micro converters. Dank voor je reactie
Klopt inderdaad. Enecsys heeft de Enecsys gateway.

Als ik voor micro-omvormers zou gaan dan zou ik ze toch binnenplaatsen. Ik blijf erbij dat het voor elektronica nooit goed kan zijn om blootgesteld te worden aan temperatuurschommelingen en een hoge luchtvochtigheid. De OK4 omvormers zouden ook 20 jaar meegaan, we weten allemaal hoe dat afgelopen is.

Daarnaast is de 20 jaar garantie leuk, maar de kans is natuurlijk best reëel, dat de fabrikant na 10-15 jaar helemaal niet meer bestaat.
pi_123060808
Bepaalde zonnepanelen van het merk Scheuten Solar kunnen een dakbrand veroorzaken.

Daarvoor waarschuwt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) dinsdag.

Het betreft panelen van het model Multisol met typenummers P6-48, P6-54, P6-60 en P6-66, waarvan het inmiddels failliete bedrijf er tussen augustus 2009 en februari 2012 door heel Europa in totaal 650.000 heeft geleverd. Inmiddels zijn er minstens 15 (dak-)branden gemeld.

De zogeheten 'junction box' op de achterzijde van het paneel is gebrekkig aangesloten, wat tot elektrische vonken kan leiden. Daardoor kunnen andere elementen smelten of in brand vliegen. Het risico wordt groter naarmate de zon sterker wordt in de lente en zomer en wanneer de zonnepanelen ouder worden.

De NVWA adviseert eigenaren van eerder genoemde zonnepanelen direct contact op te nemen met de leverancier of installateur die de panelen heeft geleverd of geïnstalleerd.

Ook moeten de panelen op een veilige manier buiten werking worden gesteld. Dat kan door de betreffende schakelaar van de speciale groep in de meterkast uit te schakelen, de zekering te verwijderen en de zekeringkap terug te plaatsen.

Als de installatie via een converter en een stekker met het elektriciteitsnet verbonden is, kan dat door de stekkerverbinding los te maken volgens de gebruiksaanwijzing. Bij installaties die op een andere manier zijn aangesloten, kan alleen een installateur het systeem uitschakelen.

Normaal geldt voor de leverancier de plicht om ondeugdelijke producten te repareren of geld terug te geven. Scheuten Solar is echter vorig jaar failliet gegaan en heeft daarna met Chinese hulp een doorstart gemaakt. Een woordvoerder van het bedrijf zegt tegen de Volkskrant dat het bedrijf daarom 'geen partij' is in deze kwestie.

De fabrikant wist volgens de Volkskrant al in 2010 van het brandrisico, maar zou pas actie hebben ondernomen in de zomer van vorig jaar, toen in Frankrijk twee keer brand was ontstaan. Bij de curator van het failliete Scheuten zijn inmiddels ruim duizend schadeclaims binnengekomen.
pi_123073403
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 07:59 schreef exlurker het volgende:
De zogeheten 'junction box' op de achterzijde van het paneel is gebrekkig aangesloten, wat tot elektrische vonken kan leiden. Daardoor kunnen andere elementen smelten of in brand vliegen.
De hele kwaliteitscontroleafdeling heeft daar zitten slapen zo te zien:

http://fibronot.nl/downlo(...)on_of_solexus_v0.pdf
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_123538268
Ik hoorde dat westerse panelen vaak gewoon rebranded chinese panelen zijn. Hoe zit dat nu precies? Canadian Solar bijvoorbeeld? Of Q-Cells? Google is nogal tegenstrijdig..
  zaterdag 2 maart 2013 @ 16:07:13 #134
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_123538417
Vaak komen ze inderdaad als halffabricaat aan, helemaal nu er importheffingen gaan komen op Chinees spul is men erg creatief geworden.
  zaterdag 2 maart 2013 @ 17:36:29 #135
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_123541369
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 16:03 schreef CafeRoker het volgende:
Ik hoorde dat westerse panelen vaak gewoon rebranded chinese panelen zijn. Hoe zit dat nu precies? Canadian Solar bijvoorbeeld? Of Q-Cells? Google is nogal tegenstrijdig..
Vergis je niet, veel chinese panelen zijn prima in orden, denk hierbij aan Yingli, ET Solar.
Canadian Solar produceert zijn panelen volgens mij ook in China ook deze panelen zijn prima in orde.

Waar je mee moet uitkijken zijn de chinese OEM panelen. Deze fabrikanten hoeven de garantie niet te verzorgen. Het afbak process van zonnepanelen kost veel energie en is kostbaar maar wel essentieel voor de kwaliteit. Als hier op bezuinigt wordt kunnen panelen zomaar na een x aantal jaar gaan delamineren.
pi_123824934
Zo, de kogel is door de kerk. Vanochtend heb ik een set besteld. 12x255wp suntech mono met daaraan een SMA 2500 omvormer voor 1,41 euro/wp excl montage. Over een paar weken komen ze er op :)
  zaterdag 9 maart 2013 @ 14:39:31 #137
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_123826785
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 13:26 schreef CafeRoker het volgende:
Zo, de kogel is door de kerk. Vanochtend heb ik een set besteld. 12x255wp suntech mono met daaraan een SMA 2500 omvormer voor 1,41 euro/wp excl montage. Over een paar weken komen ze er op :)
Gefeliciteerd! Mooie set!
Heb je de SMA 2500 TL?

Ik had vandaag gepland staan om mijn tweede set te installeren. Door de regen hebben we het maar uitgesteld :(.
pi_123827584
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 14:39 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! Mooie set!
Heb je de SMA 2500 TL?

Ik had vandaag gepland staan om mijn tweede set te installeren. Door de regen hebben we het maar uitgesteld :(.
De 'oude' 2500. Opbrengst is iets minder, maar als je het naast elkaar zet weegt de meeropbrengst niet op tegenover de meerkosten.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 15:14:40 #139
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_123827663
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 15:12 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

De 'oude' 2500. Opbrengst is iets minder, maar als je het naast elkaar zet weegt de meeropbrengst niet op tegenover de meerkosten.
Ik heb ook een "oude" sb1200 en die komt prima mee in het TL geweld op PVoutput. :)
pi_123827759
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 15:14 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ik heb ook een "oude" sb1200 en die komt prima mee in het TL geweld op PVoutput. :)
Heel mooi :)

Ik ben ook een beetje benieuwd in hoeverre de cijfers in die vergelijking een beetje opgepoetst waren. Los daarvan was het verschil iets in de orde van 50kwh/jaar en als zo'n omvormer een jaar of 12 meegaat weegt dat niet op tegen 225 euro extra. En de bluetooth kan me gestolen worden.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 15:28:10 #141
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_123828021
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 15:18 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Heel mooi :)

Ik ben ook een beetje benieuwd in hoeverre de cijfers in die vergelijking een beetje opgepoetst waren. Los daarvan was het verschil iets in de orde van 50kwh/jaar en als zo'n omvormer een jaar of 12 meegaat weegt dat niet op tegen 225 euro extra. En de bluetooth kan me gestolen worden.
Ik log met een losse DIN KWH meter en een Youless naar PVoutput. Werkt als een speer :)
pi_123828757
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 15:28 schreef Revolution-NL het volgende:
DIN KWH
Was ik ook van plan. Nog een suggestie voor welke?
  zaterdag 9 maart 2013 @ 16:25:56 #143
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_123829932
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 15:48 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Was ik ook van plan. Nog een suggestie voor welke?
Heb hem meebesteld met de youless via de youless webshop.
  zaterdag 16 maart 2013 @ 12:08:17 #144
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_124125626
Over 2 weken komt er 2250 Wp op ons dakje *O*
Iemand enig idee hoe lang het duurt voor Stedin een andere meter komt installeren?
If you can't beat them, join them.
  zaterdag 16 maart 2013 @ 13:21:49 #145
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_124127470
Waarom wil je een andere meter installeren?

Een ferraris meter saldeert automatisch! Zodra je niet meer opwekt dan je verbruikt dan zou ik altijd adviseren om je ferraris te houden! Dit recht heb je gewoon, de slimme meter mag je gewoon weigeren.

Je moet even controleren of je ferraris meter kan terug leveren, als er geen icoontje met een teruglooprem op staat kan de meter achteruit draaien,

[ Bericht 81% gewijzigd door Revolution-NL op 16-03-2013 13:51:00 ]
  zaterdag 16 maart 2013 @ 15:43:14 #146
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_124131138
Gewoon lekker houden ja.
pi_124144949
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 13:21 schreef Revolution-NL het volgende:
Je moet even controleren of je ferraris meter kan terug leveren, als er geen icoontje met een teruglooprem op staat kan de meter achteruit draaien,
Niet altijd, het beste kun je hier even het metertype opzoeken

Zie bv metertype 'D3YB' waarbij als opmerking staat: met teruglooprem (niet op de telwerkplaat vermeld)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zondag 17 maart 2013 @ 01:38:13 #148
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_124151966
Bij mijn meter staat bij leveren/ontvangen geen X'je. Ik dacht dat dat betekende dat hij niet terug kon draaien, maar nu zie ik bij de legenda:

quote:
Leveren / ontvangen: "X" Het is toegestaan met het betreffende type kWh-meter zowel de
geleverde als de ontvangen energie te registeren.
Wat betekent dat, toegestaan?
If you can't beat them, join them.
  zondag 17 maart 2013 @ 12:28:36 #149
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_124158579
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 01:38 schreef 44pje het volgende:
Bij mijn meter staat bij leveren/ontvangen geen X'je. Ik dacht dat dat betekende dat hij niet terug kon draaien, maar nu zie ik bij de legenda:

[..]

Wat betekent dat, toegestaan?
toegestaan is een synoniem van een ander woord:
geoorloofd gepermitteerd, toegelaten, toegestaan, vergund, veroorloofd
geldig bindend, toegestaan, valabel, valide, van kracht, wettig
toelaatbaar aanvaardbaar, geoorloofd, toegestaan

In begrijpelijk Nederlands: Als iets is toegestaan, dan mag het.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  zondag 17 maart 2013 @ 12:46:51 #150
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_124158957
quote:
10s.gif Op zondag 17 maart 2013 12:28 schreef cvboer het volgende:

[..]

?

toegestaan is een synoniem van een ander woord:
geoorloofd gepermitteerd, toegelaten, toegestaan, vergund, veroorloofd
geldig bindend, toegestaan, valabel, valide, van kracht, wettig
toelaatbaar aanvaardbaar, geoorloofd, toegestaan

In begrijpelijk Nederlands: Als iets is toegestaan, dan mag het.
Joh.

De vraag is van wie het niet is toegestaan. Het is een Kema document, waarom zou het van Kema niet mogen?
Mag het van de fabrikant niet? Waarom mag het niet? Gaat het apparaat dan stuk?
Mag het van de leverancier niet? Als het wiel terug zou draaien dan lijkt het me geen probleem. Wordt het terugdraaien niet (goed) geregistreerd?
If you can't beat them, join them.
pi_124159818
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 12:46 schreef 44pje het volgende:
Als het wiel terug zou draaien dan lijkt het me geen probleem. Wordt het terugdraaien niet (goed) geregistreerd?
Je hebt dus wel een Ferraris meter begrijp ik? Dan gewoon laten hangen, geen enkele Ferrarismeter is bedoeld om teruglevering te registeren. Ze doen het echter prima, zolang er geen teruglooprem opzit.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zondag 17 maart 2013 @ 14:17:40 #152
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_124161908
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 12:46 schreef 44pje het volgende:

[..]

Joh.

De vraag is van wie het niet is toegestaan. Het is een Kema document, waarom zou het van Kema niet mogen?
Mag het van de fabrikant niet? Waarom mag het niet? Gaat het apparaat dan stuk?
Mag het van de leverancier niet? Als het wiel terug zou draaien dan lijkt het me geen probleem. Wordt het terugdraaien niet (goed) geregistreerd?
Er zullen wel bepaalde technische restricties aan de meter zitten waarom het niet kan.
Verder zal ik me er niet al te druk om maken, het mag/kan niet, dan houd het op. Dan maar een meter regelen waarbij het wél kan/mag.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  zondag 17 maart 2013 @ 14:28:47 #153
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_124162319
Netbeheerders installeren maar al te graag een digitale meter omdat het voor hun handiger is. Wedden dat ze bij 44pje gaan zeggen dat de meter niet geijkt is voor teruglevering en dat daardoor de standen foutief kunnen raken :P
pi_124162478
quote:
10s.gif Op zondag 17 maart 2013 14:17 schreef cvboer het volgende:
Er zullen wel bepaalde technische restricties aan de meter zitten waarom het niet kan.
Verder zal ik me er niet al te druk om maken, het mag/kan niet, dan houd het op. Dan maar een meter regelen waarbij het wél kan/mag.
Het is niet toegestaan om met Ferrarismeter de teruglevering te registreren, aangezien die dingen niet geijkt zijn in de tegengestelde draairichting. Een 'in principe' ongeijkte meter mag natuurlijk niet worden gebruikt om je verbruik te berekenen en je aan de hand daarvan een factuur te sturen.

Maar als je PV krijgt en je hebt een Ferrarismeter hangen kun je die gewoon het beste laten hangen. Geen hond kan dan namelijk zien hoeveel je teruglevert, je 'verbruik' neemt slechts af. (Oftewel als je eindstand dat jaar 1000kWh hoger is, heb je dan 5000kWh verbruikt en 4000kWh teruggeleverd, of 12000kWh verbruikt, en 11000kWh teruggeleverd?)

En dat kon nog wel eens een hoop geld opleveren als ze aan de salderingsregeling gaan sleutelen...

Bovendien ben ik al blij als ze met 1 of 2 doorgegeven meterstanden geen fouten maken, laat staan als je er 4 door moet gaan geven.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_124163872
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 14:32 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
En dat kon nog wel eens een hoop geld opleveren als ze aan de salderingsregeling gaan sleutelen...
Dat hoor je wel vaker, maar dat moet ik nog zien. Je kunt er vergif op innemen dat zodra er verschillen in teruglevertarieven komen die slimme meters domweg verplicht worden als je panelen op het dak hebt.
pi_124163953
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 15:03 schreef CafeRoker het volgende:
Dat hoor je wel vaker, maar dat moet ik nog zien. Je kunt er vergif op innemen dat zodra er verschillen in teruglevertarieven komen die slimme meters domweg verplicht worden als je panelen op het dak hebt.
Ik heb het niet over verschillende teruglevertarieven. Ik heb het erover dat als de staat ontdekt dat ze geld tekort komen, ze bv de salderingsregeling van 5000kWh terugzetten naar 2000kWh of iets dergelijks. (Of domweg afschaffen)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_124164505
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 15:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik heb het niet over verschillende teruglevertarieven. Ik heb het erover dat als de staat ontdekt dat ze geld tekort komen, ze bv de salderingsregeling van 5000kWh terugzetten naar 2000kWh of iets dergelijks. (Of domweg afschaffen)
Wat er ook gebeurt, als de voorwaarden minder gunstig worden hangt er echt zo verplicht een slimme meter.
pi_124164621
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 15:16 schreef CafeRoker het volgende:
Wat er ook gebeurt, als de voorwaarden minder gunstig worden hangt er echt zo verplicht een slimme meter.
Oftewel, een 'slimme' ( :') ) meter kan altijd nog. Terug naar een Ferrarismeter kan nooit meer.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zondag 17 maart 2013 @ 15:22:07 #159
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_124164769
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 15:03 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Dat hoor je wel vaker, maar dat moet ik nog zien. Je kunt er vergif op innemen dat zodra er verschillen in teruglevertarieven komen die slimme meters domweg verplicht worden als je panelen op het dak hebt.
Daarom ook lekker onder de radar houden dat je panelen op je dak hebt.
pi_124167999
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 15:22 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Daarom ook lekker onder de radar houden dat je panelen op je dak hebt.
Daarom hebben wij de zonnepanelen in de kelder liggen. Daar vallen ze niet op en loopt de meter niet zover terug.
Eerst denken, dan typen
pi_124169323
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 16:25 schreef Piger het volgende:
Daarom hebben wij de zonnepanelen in de kelder liggen. Daar vallen ze niet op en loopt de meter niet zover terug.
Je maakt er een geintje van, maar mijn panelen zijn vanaf de openbare weg niet te zien. :o
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_124169803
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 16:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Je maakt er een geintje van, maar mijn panelen zijn vanaf de openbare weg niet te zien. :o
Wel vanuit de lucht.
pi_124171126
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 22:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Niet altijd, het beste kun je hier even het metertype opzoeken

Zie bv metertype 'D3YB' waarbij als opmerking staat: met teruglooprem (niet op de telwerkplaat vermeld)
Wat is het verschil tussen inductie- en statische meters (tabel 1 en tabel 2)?

Alleen de tweede tabel heeft de kolom leveren en ontvangen. Ik heb blijkbaar een inductiemeter en die staat zonder opmerkingen in tabel 1 (Siemens W203A)
pi_124171743
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 17:41 schreef CafeRoker het volgende:
Wat is het verschil tussen inductie- en statische meters (tabel 1 en tabel 2)?
Mijn eerste gedachte: Ferrarismeters zijn inductiemeters, door de inductie in een spoel wordt een veld opgewekt waarmee de draaischijf bewogen wordt. Dus ik denk dat ze met statische meters, het type meters bedoelen waarbij er voor de meting geen bewegende delen worden gebruikt. (Wellicht voor het telwerk nog wel, maar niet voor de meting ansich)

Maar correct me if I'm wrong, ik heb nu ff geen tijd om een en ander na te Googlen zeg maar.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_124308374
quote:
Het Chinese Suntech, een van 's werelds grootste producenten van zonnepanelen, is failliet verklaard. Het bedrijf, dat door de mondiale crisis en de sterk gedaalde prijzen voor zonnepanelen in moeilijkheden kwam, zal wellicht een doorstart maken.

Suntech, dat aan de Nasdaq-beurs is genoteerd, was in 2010 en 2011 de grootste fabrikant van zonnepanelen in de wereld.
Nou, dan zal de Wp prijs wel omhoog gaan nu een grote producent ophoudt te bestaan. -O-

Bron
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_124309373
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 20:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nou, dan zal de Wp prijs wel omhoog gaan nu een grote producent ophoudt te bestaan. -O-

Bron
Dat verklaart waarom m'n suntechjes niet leverbaar bleken te zijn..
  woensdag 20 maart 2013 @ 21:43:55 #167
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_124312650
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 20:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nou, dan zal de Wp prijs wel omhoog gaan nu een grote producent ophoudt te bestaan. -O-

Bron
De Wp prijs is al aan het stijgen (nu al 10% tov vorige maand op de inkoopprijs) door de registratie van panelen bij de douane en de dreigende import heffing. Daarnaast schijnt er een enorme vraag te zijn naar panelen vanuit Japan.

Wel erg zonde van Suntech, ze maakte mooie modules met hoge efficiënties
  vrijdag 22 maart 2013 @ 20:59:05 #168
84769 NanoBeat
Geen inspiratie
pi_124387730
Vraagje:

Op welke wijze monitoren jullie de output?

Ik zie interessante grafieken voorbij komen maar als ik zoek kom ik alleen apparaten tegen van ¤400 en hoger waarmee ik de omvormer op het netwerk kan aansluiten en uitlezen. Hoe pakken jullie dit aan?
pi_124388642
Je ziet ook wel van die losse stekkermeters zoals hieronder, maar hoe sluit je zoiets nu aan zonder dat je 220 op de male stekker hebt staan? Als aan de kabel die uit de panelen komt pinnen zitten dan heb je daar stroom op staan wat niet de bedoeling is, maar als je daar een vrouwtje aan hebt zitten en aan die uit de netkant een mannetje heb je op die pinnen weer 220 staan.

pi_124389057
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 21:17 schreef CafeRoker het volgende:
Je ziet ook wel van die losse stekkermeters zoals hieronder, maar hoe sluit je zoiets nu aan zonder dat je 220 op de male stekker hebt staan? Als aan de kabel die uit de panelen komt pinnen zitten dan heb je daar stroom op staan wat niet de bedoeling is, maar als je daar een vrouwtje aan hebt zitten en aan die uit de netkant een mannetje heb je op die pinnen weer 220 staan.

[ afbeelding ]
De simpele manier is om aan de binnenzijde even 2 draadjes om te wisselen, er is ook een wat lastigere manier, zal ik binnenkort wel ff een plaatje van posten. (Ik heb 4 PV setjes op het dak, dus heb 4 van die meters doormidden gezaagd en het geheel in een nieuwe behuizing geplaatst ;) )

OW, overigens komt er vanaf je panelen (althans de omvormer) altijd een stekker met 'pinnen' te zitten. Dat geeft ook niks, daar staat geen spanning op als hij niet aangesloten zit op de netspanning.

Probleem is dat de meter die je afbeeldt, geen negatief verbruik aangeeft. Die ziet de teruglevering niet. Als je aan de binnenkant 2 draden verwisseld, die van de fase-'pin' en van de fase-female werkt hij echter prima.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 22-03-2013 21:31:40 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_124389366
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 21:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

De simpele manier is om aan de binnenzijde even 2 draadjes om te wisselen, er is ook een wat lastigere manier, zal ik binnenkort wel ff een plaatje van posten. (Ik heb 4 PV setjes op het dak, dus heb 4 van die meters doormidden gezaagd en het geheel in een nieuwe behuizing geplaatst ;) )
Die draadjes omdraaien is om de meetrichting te veranderen nietwaar?

Even los daarvan, wat voor een stekker (mannetje/vrouwtje) zit aan de kabel die van je panelen af komt?

edit: je edit maakt het duidelijk :)
pi_124389389
- kan weg :) -
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_124389522
Toch begrijp ik nog steeds niet waarom er op dat mannetje vanaf de omvormer geen stroom staat. Ok, je hebt geen gesloten stroomkring. Maar dat heb je ook niet bij twee paperclips die uit een normaal stopcontact steken. Tot het moment dat je ze beide vastpakt. Dat principe werkt bij een PV installatie toch hetzelfde zou ik zeggen :?
  vrijdag 22 maart 2013 @ 21:34:15 #174
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_124389535
Plugwise is ook een mooi systeem.
pi_124389713
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 21:34 schreef CafeRoker het volgende:
Toch begrijp ik nog steeds niet waarom er op dat mannetje vanaf de omvormer geen stroom staat. Ok, je hebt geen gesloten stroomkring. Maar dat heb je ook niet bij twee paperclips die uit een normaal stopcontact steken. Tot het moment dat je ze beide vastpakt. Dat principe werkt bij een PV installatie toch hetzelfde zou ik zeggen :?
Een omvormer heeft een veiligheid ingebouwd. Zolang deze geen netspanning aangeboden krijgt, zal hij zelf niet starten. En zodra de netspanning wegvalt stopt hij onmiddelijk (binnen 100ms dacht ik) met werken.

Dat is ervoor om te zorgen dat als jij bv de groepenkast uitschakeld met de hoofdschakelaar, er geen spanning op je installatie blijft staan. En als bv de eneco de stroom afsluit, de monteur daarvan niet via 10 woningen verderop in de wijk geëlektrocuteerd wordt. :P
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_124389836
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 21:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Een omvormer heeft een veiligheid ingebouwd. Zolang deze geen netspanning aangeboden krijgt, zal hij zelf niet starten. En zodra de netspanning wegvalt stopt hij onmiddelijk (binnen 100ms dacht ik) met werken.

Dat is ervoor om te zorgen dat als jij bv de groepenkast uitschakeld met de hoofdschakelaar, er geen spanning op je installatie blijft staan. En als bv de eneco de stroom afsluit, de monteur daarvan niet via 10 woningen verderop in de wijk geëlektrocuteerd wordt. :P
Ahhhh... is het dat :D
pi_124394626
Zoals beloofd, een plaatje:



Links de 'home made' kast met de 4 doorgezaagde meters + aardlekschakelaar en rechts de omvormers: 4 maal een Steca 500.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_124401019
Stukken duidelijker, dankje
  zaterdag 23 maart 2013 @ 09:48:19 #179
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_124401037
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 23:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Zoals beloofd, een plaatje:

[ afbeelding ]

Links de 'home made' kast met de 4 doorgezaagde meters + aardlekschakelaar en rechts de omvormers: 4 maal een Steca 500.
Wat heb je nou met die DC-kabels gedaan?
  zaterdag 23 maart 2013 @ 12:50:57 #180
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_124404927
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 20:59 schreef NanoBeat het volgende:
Vraagje:

Op welke wijze monitoren jullie de output?

Ik zie interessante grafieken voorbij komen maar als ik zoek kom ik alleen apparaten tegen van ¤400 en hoger waarmee ik de omvormer op het netwerk kan aansluiten en uitlezen. Hoe pakken jullie dit aan?
Ik gebruik een YouLess met PVoutput firmware. Hij meet de puls van een DIN KWH meter die op mijn PV groep zit. Deze worden automatisch geupload van de youless naar pvoutput. Kost je nog geen 100 euro. Met de PVoutput of YouLess app kan je alles uitlezen via je de smartphone :)

Mijn live output pagina op PVoutput:
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=11634&sid=9603


www.youless.nl

[ Bericht 2% gewijzigd door Revolution-NL op 23-03-2013 13:01:05 ]
pi_124406667
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 09:48 schreef Erasmo het volgende:
Wat heb je nou met die DC-kabels gedaan?
Dat heb ik om 2 redenen gewijzigd, om te beginnen was de bovenaansluiting MC3 en die had ik niet, en ten tweede dit in mijn garage cq. werkplaatsje hangt, en ik daar regelmatig met van alles en nog wat rondsjouw, vond ik de bovenaansluiting wat te kwetsbaar als ik ertegenaan zou stoten. Ik heb dus per omvormer een gaatje boven in de zijkant van dat gele stuk geboord, en daar 2 kabels doorheen gevoerd, met daaraan 2 loshangende MC 4 stekkers, waar de panelen op zitten aangesloten.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  dinsdag 26 maart 2013 @ 16:34:58 #182
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_124529223
Ze staan erop.

Er zouden 14 panelen worden geplaatst maar is door de installatie bedrijf afgeraden en hebben 12 panelen geplaatst.
Wij hebben een plat dak en de panelen zijn niet te zien vanaf beneden, dat is wel fijn

Geen kruipruimte in huis kunnen vinden dus de kabel naar de meterkast is buitenom gelegd.

Hij draait nu ruim 4 uur en heeft 9,6 opgeleverd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 40% gewijzigd door uniekhoorn op 26-03-2013 16:45:03 ]
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_124603450
Beste mensen,

Ik heb onlangs een offerte ontvangen voor 8 panelen van Candadian Solar 250 poly inclusief de Omnik 2.0 omvormer. Ik las uit een Amerikaanse test dat de omvormer goed uit de test kwam, maar er waren ook forums waar mensen klaagden over geluidsoverlast veroorzaakt door dit type omvormer. Mijn vraag in deze is dan ook of iemand ervaring heeft met dit type omvormer? Het alternatief zou een omvormer van Chint kunnen zijn.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
  donderdag 28 maart 2013 @ 13:30:52 #184
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_124605165
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 12:38 schreef Paul_1980 het volgende:
Beste mensen,

Ik heb onlangs een offerte ontvangen voor 8 panelen van Candadian Solar 250 poly inclusief de Omnik 2.0 omvormer. Ik las uit een Amerikaanse test dat de omvormer goed uit de test kwam, maar er waren ook forums waar mensen klaagden over geluidsoverlast veroorzaakt door dit type omvormer. Mijn vraag in deze is dan ook of iemand ervaring heeft met dit type omvormer? Het alternatief zou een omvormer van Chint kunnen zijn.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Oniks is een relatief nieuwe speler op de markt met zo zijn aanloop problemen, dit vertaald zich in problemen met de logging, problemen met schaduw management, en een grote nauwkeurigheid bij het juist sizen van de strings (als je met meerdere strings werkt).

Op het forum van metdezon.nl kan je goed zien wat de pijnpunten zijn.

Chint zou ik ook mijden hier zijn ook redelijk wat problemen mee bekend. Ik zou voor proven technologie gaan zoals SMA, Kostal Piko, Delta etc. dat zijn A-merken die probleemloos zijn. Logging kan je eenvoudig en goedkoop realiseren met een YouLess en din kwh meter.
  maandag 1 april 2013 @ 20:12:35 #185
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_124766667
We hebben ze nu 6 dagen en we zitten op -16 kw/uur. Is dat een beetje redelijk?
We hebben natuurlijk nu ook ijna 6 dagen zon gehad, dat mag helpen :P
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  maandag 1 april 2013 @ 20:29:34 #186
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_124767544
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 20:12 schreef uniekhoorn het volgende:
We hebben ze nu 6 dagen en we zitten op -16 kw/uur. Is dat een beetje redelijk?
We hebben natuurlijk nu ook ijna 6 dagen zon gehad, dat mag helpen :P
Zonder de Wp en het normale stroomverbruik valt er vrij weinig over te zeggen :P
pi_124767546
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 20:12 schreef uniekhoorn het volgende:
We hebben ze nu 6 dagen en we zitten op -16 kw/uur. Is dat een beetje redelijk?
We hebben natuurlijk nu ook ijna 6 dagen zon gehad, dat mag helpen :P
-16kWh in die 6 dagen bedoel je neem ik aan? En waar slaat die -16kWh op? Is dat wat er in die 6 dagen totaal is opgewekt? Of is dat wat er overgebleven is na aftrek van je eigen verbruik? En je hebt 12 panelen liggen, maar zijn dat panelen van elk bv 170Wp, 240Wp, of 300Wp, oftewel hoeveel Wp ligt er in totaal op je dak?

Je kunt dan beter vragen of het redelijk is dat je installatie met bv 3000Wp (bv 12 * 250Wp), de afgelopen 6 dagen bv 65kWh heeft opgewekt, dan kunnen diverse mensen hier je waarschijnlijk wel vertellen wat hun PV de afgelopen 6 dagen heeft opgebracht.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 01-04-2013 20:39:12 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 1 april 2013 @ 20:41:29 #188
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_124768166
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 20:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

-16kWh in die 6 dagen bedoel je neem ik aan? En waar slaat die -16kWh op? Is dat wat er in die 6 dagen totaal is opgewekt? Of is dat wat er overgebleven is na aftrek van je eigen verbruik? En je hebt 12 panelen liggen, maar zijn dat panelen van elk bv 170Wp, 240Wp, of 300Wp, oftewel hoeveel Wp ligt er in totaal op je dak?

Je kunt dan beter vragen of het redelijk is dat je installatie met bv 3000Wp (bv 12 * 250Wp), de afgelopen 6 dagen 65kWh heeft opgewekt, dan kunnen diverse mensen hier je waarschijnlijk wel vertellen wat hun PV de afgelopen 6 dagen heeft opgebracht.
-16 slaat op het verbruik van de afgelopen 6 dagen na aftrek van eigen gebruik.
Situatie: Licht hellend dak (5 graden)
Dakbedekking Bitumen of EPDM
Oriëntatie West
Advies 14 stuks ETSolar 250 (3.500Wp), omvormer Aurora PVI-3.0 OUT-S, Flatfix enkel ballast

14 stuks is dus 12 geworden..
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_124768438
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 20:41 schreef uniekhoorn het volgende:
-16 slaat op het verbruik van de afgelopen 6 dagen na aftrek van eigen gebruik.
Situatie: Licht hellend dak (5 graden)
Dakbedekking Bitumen of EPDM
Oriëntatie West
Advies 14 stuks ETSolar 250 (3.500Wp), omvormer Aurora PVI-3.0 OUT-S, Flatfix enkel ballast

14 stuks is dus 12 geworden..
Samengevat, je installatie is dus 3000Wp (netjes), en je hebt nu 16kWh 'overgehouden' met je eigen verbruik eraf.

Maar zolang we niet weten wat je eigen verbruik is (30kWh, 60kWh, 80kWh?) kan niemand wat met die -16 kWh.

Maar geeft je omvormer geen totaal aan kWh weer van wat er in die 6 dagen is opgewekt?

PS: 5 graden dakhelling is wat aan de lage kant, had ik het vanavond nog over, zie hier. EDIT: Nevermind, gezien de opmerking 'Flatfix, enkel ballast' ga ik ervan uit dat je panelen niet plat op je schuine dak liggen, maar schuin staan t.o.v. je dak.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 1 april 2013 @ 23:01:51 #190
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_124775600
De mijne liggen er ook op hoor *O* Het is 2000 Wp geworden, meer paste er helaas niet op het dak.

Nou nog 3 weken wachten tot Stedin de nieuwe meter komt installeren. "We zitten de komende 1.5 maand volgepland" -O-
If you can't beat them, join them.
pi_124777319
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 23:01 schreef 44pje het volgende:
Nou nog 3 weken wachten tot Stedin de nieuwe meter komt installeren. "We zitten de komende 1.5 maand volgepland" -O-
Je hebt dus op dit moment toch geen ferrarismeter? Damn.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  dinsdag 2 april 2013 @ 08:04:58 #192
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_124782983
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 23:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Je hebt dus op dit moment toch geen ferrarismeter? Damn.
Mjah ach. Nu staat de hele dag de pc maar aan, bitcoins minen :) Die stroom gaat anders toch maar gratis naar de energieleverancier.
If you can't beat them, join them.
  woensdag 3 april 2013 @ 12:11:13 #193
3185 Adelante
To let it go now
pi_124829199
Bestelling voor 6 stuks Canadian Solar CS6P met Samil Solarriver 1.600TL omvormer is bevestigd. Klein systeem (1.470 kWh) vergeleken met de meesten hier, maar meer ruimte hebben we niet. Benieuwd wanneer het geleverd gaat worden, zat nogal wat levertijd op de omvormer, paneeltjes zijn op voorraad.

[ Bericht 0% gewijzigd door Adelante op 03-04-2013 12:19:58 ]
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_124881995
Het onafhankelijk worden van een stroomleverancier komt weer wat dichterbij:

http://www.nu.nl/gadgets/(...)elijke-batterij.html

De site van de fabrikant: http://www.aquionenergy.com/company/about/
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_124882489


Komende week verhuizen ze twee verdiepingen naar boven :)

12x265wp JA Solar

sinds ik de foto terugzag vraag ik me nog steeds af hoe dat snickerspapiertje daar komt. Niemand hier eet die dingen :')
  dinsdag 16 april 2013 @ 14:23:44 #196
62913 Blik
The one and Only!
pi_125352982
26 april is het zover. Dan komen bij mij de zonnepanelen erop. 14 x 240 wp. 3360 wp op zuidwesten op een leien dak.
  dinsdag 16 april 2013 @ 14:25:25 #197
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_125353049
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 08:04 schreef 44pje het volgende:

[..]

Mjah ach. Nu staat de hele dag de pc maar aan, bitcoins minen :) Die stroom gaat anders toch maar gratis naar de energieleverancier.
Draait je meter niet terug dan?
  dinsdag 16 april 2013 @ 14:27:34 #198
62913 Blik
The one and Only!
pi_125353130
Hoe lang duurt de subsidieaanvraag over het algemeen?
pi_125353484
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 14:27 schreef Blik het volgende:
Hoe lang duurt de subsidieaanvraag over het algemeen?
Heel kort, week of zo
pi_125354043
Even los van de discussie over de slimme meter icm privacy en teruglevering: hoe zit het met het verbruik van die dingen? Bij het zoeken naar een meter om de panelen bij te houden zag ik dat een traditionele meter ook 20 watt verbruikt. Dat is over een jaar gezien behoorlijk veel.. Als ik dat nu vergelijk met bijvoorbeeld mijn router met z'n 5 watt vermoed ik dat ondanks de paniekverhalen over stroomverbruik van slimme meters het allemaal wel eens mee zou kunnen vallen. Weet iemand hier meer over?
pi_125356584
Vind net een brief van de ING in m'n brievenbus. Zij bieden nu E.ON panelen aan.
Voorwaarden hier: http://www.ing.nl/particulier/lenen/zonnepanelen/index.aspx
Prijzen hier: http://www.eon.nl/ing-zonnepanelen

Is dat een beetje concurrerend of niet?
pi_125358307
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 15:56 schreef Ill-Skillz het volgende:
Vind net een brief van de ING in m'n brievenbus. Zij bieden nu E.ON panelen aan.
Voorwaarden hier: http://www.ing.nl/particulier/lenen/zonnepanelen/index.aspx
Prijzen hier: http://www.eon.nl/ing-zonnepanelen

Is dat een beetje concurrerend of niet?
Ik ken het merk verder niet, maar als ik kijk naar de prijs per watt piek is het bepaald niet goedkoop. Vooral aangezien ze gemakshalve de subsidie er al bijgeteld hebben. Als je naar het duurste pakket kijkt ben je 5550 + 650 euro subsidie = 6200 euro kwijt voor 12 panelen die zo rond de 3000WP zullen zitten. Ik heb een paar weken geleden een dikke 1000 euro minder voor iets soortgelijks betaald (ook incl installatie).
pi_125364671
Ik ben al een tijdje aan het meelezen, nou wil ook meedoen.
Nog een weekje, 23 april doe ik ook mee.
9 panelen van 250W op schuin dak Zuid.

Groet, Thijs
  dinsdag 16 april 2013 @ 21:32:48 #204
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_125371913
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 15:56 schreef Ill-Skillz het volgende:
Vind net een brief van de ING in m'n brievenbus. Zij bieden nu E.ON panelen aan.
Voorwaarden hier: http://www.ing.nl/particulier/lenen/zonnepanelen/index.aspx
Prijzen hier: http://www.eon.nl/ing-zonnepanelen

Is dat een beetje concurrerend of niet?
Totaal niet concurrerend en erg duur, absoluut verder kijken! Van de panelen heb ik nog nooit gehoord. De omvormers die ze aanbieden zijn dan wel weer goed.
Zelf installeren scheelt ook een slok op een borrel. Heb het zelf ook gedaan en ik heb echt twee linkerhanden.

[ Bericht 4% gewijzigd door Revolution-NL op 16-04-2013 21:39:44 ]
pi_125372117
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 21:32 schreef Revolution-NL het volgende:
Zelf installeren scheelt ook een slok op een borrel. Heb het zelf ook gedaan en ik heb echt twee linkerhanden.
klopt, ik heb het laten doen en toen. Maar toen ik zo'n paneel los in m'n handen had had ik spijt dat ik het niet zelf gedaan heb want ze zijn een stuk beter hanteerbaar dan ze eruit zien.
  dinsdag 16 april 2013 @ 21:38:33 #206
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_125372240
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 21:36 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

klopt, ik heb het laten doen en toen. Maar toen ik zo'n paneel los in m'n handen had had ik spijt dat ik het niet zelf gedaan heb want ze zijn een stuk beter hanteerbaar dan ze eruit zien.
En met clickfit montage is het helemaal simpel, beugels over de dakpannen rails erop klikken.. klaar :)

Zorg er wel voor dat je jezelf goed zekert als je het dak op gaat! Wij hadden een valbescherming gemaakt met spanbanden, simpel maar doeltreffend :)
pi_125385370
Thanks voor de respons. Misschien dat ik me er in de toekomst aan waag.
Het installeren op het dak lijkt me inderdaad niet extreem moeilijk, maar het deel met de omvormers en aansluiten op de meterkast, is dat niet moeilijk / gevaarlijk?
  woensdag 17 april 2013 @ 08:14:20 #208
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_125385637
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 07:46 schreef Ill-Skillz het volgende:
Thanks voor de respons. Misschien dat ik me er in de toekomst aan waag.
Het installeren op het dak lijkt me inderdaad niet extreem moeilijk, maar het deel met de omvormers en aansluiten op de meterkast, is dat niet moeilijk / gevaarlijk?
Het meterkast werk is niet meer dan een extra groepje plaatsen. De omvormer kan tot 3600wp gewoon in het stopcontact. Als ik jou was zou ik alleen het electra werk uitbesteden. Scheelt aanzienlijk en is door iedere elektricien te doen 😊
pi_125529614
Ik krijg dinsdag mijn panelen.
Nu lees ik dat velen een extra Kwh meter in de leiding zetten.
Terwijl ik weet dat de leiding naar de meterkast zo kort mogelijk moet zijn en voldoende dikte moet hebben.
Het wordt een extra groep.
Van de meterkast in de gang tot de zolder ca 8 meter.
En met 9 x 250Wp is maximaal ca 10A
Dus 2,5 mm² is altijd wel voldoende.
Maar een extra Kwh meter levert toch ook verliezen op?
Mijn installateur raadt me dit af vanwege de verliezen.
Hij zegt ik kan dat aflezen op de omvormer. Chint geloof ik.
Installatie wordt helemaal compleet opgeleverd.

Groet, Thijs
  zaterdag 20 april 2013 @ 19:45:57 #210
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_125530634
14kwh en nog een half uurtje te gaan. Recorddagje ^O^
  zaterdag 20 april 2013 @ 20:17:30 #211
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_125531907
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 19:20 schreef thijstrucker het volgende:
Ik krijg dinsdag mijn panelen.
Nu lees ik dat velen een extra Kwh meter in de leiding zetten.
Terwijl ik weet dat de leiding naar de meterkast zo kort mogelijk moet zijn en voldoende dikte moet hebben.
Het wordt een extra groep.
Van de meterkast in de gang tot de zolder ca 8 meter.
En met 9 x 250Wp is maximaal ca 10A
Dus 2,5 mm² is altijd wel voldoende.
Maar een extra Kwh meter levert toch ook verliezen op?
Mijn installateur raadt me dit af vanwege de verliezen.
Hij zegt ik kan dat aflezen op de omvormer. Chint geloof ik.
Installatie wordt helemaal compleet opgeleverd.

Groet, Thijs
Die verliezen zijn echt te verwaarlozen misschien praat je over enkele kwh's op jaar basis of nog niet eens. Ik heb ook 10x 245wp op groep zitten met standaard bekabeling en din kwh meter. Gaat prima, en als ik de opbrengst van de kwh meter mag geloven is de opbrengst prima.

Maar lekker dagje vandaag inderdaad hier ook 14.6kwh binnen, en dan heb heeft mijn systeem nog last van schaduw (in de ochtend en in de avond :)

Gemeten aan DIN KWH met YouLess :P

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=11634&sid=16822


Voor de 1200wp set boven de dakkapel was dit met 7.45kwh een record dag.
De 1250wp set onder de dakkapel had 7.29kwh. Klein verschil ivm schaduw en een minder grootte hemelkoepel
pi_125533818
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 20:17 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Die verliezen zijn echt te verwaarlozen misschien praat je over enkele kwh's op jaar basis of nog niet eens. Ik heb ook 10x 245wp op groep zitten met standaard bekabeling en din kwh meter. Gaat prima, en als ik de opbrengst van de kwh meter mag geloven is de opbrengst prima.

Maar lekker dagje vandaag inderdaad hier ook 14.6kwh binnen, en dan heb heeft mijn systeem nog last van schaduw (in de ochtend en in de avond :)

Gemeten aan DIN KWH met YouLess :P

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=11634&sid=16822

Voor de 1200wp set boven de dakkapel was dit met 7.45kwh een record dag.
De 1250wp set onder de dakkapel had 7.29kwh. Klein verschil ivm schaduw en een minder grootte hemelkoepel
Voor die ferrarismeter geldt dat wel degelijk. Die zitten rond de 20watt. Dat tikt flinkt door. De moderne meters verbruiken heel veel minder, ik meen dat ik wel eens waardes van 0,5 watt heb zien staan.
  zondag 21 april 2013 @ 09:57:00 #213
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_125547620
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 21:05 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Voor die ferrarismeter geldt dat wel degelijk. Die zitten rond de 20watt. Dat tikt flinkt door. De moderne meters verbruiken heel veel minder, ik meen dat ik wel eens waardes van 0,5 watt heb zien staan.
Daarom heb ik het over een DIN kwh meter ;)



Een ferrarismeter lust inderdaad best een slokkje
pi_125548010
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 09:57 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Daarom heb ik het over een DIN kwh meter ;)

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Een ferrarismeter lust inderdaad best een slokkje
Jij wel, maar ik denk dat dit het verhaal van de installateur verklaart.
pi_125548022
Bedankt voor de tips.
Eerst dinsdag beginnen met zon en dan bekijk ik het wel.
Dat kleine ding van Revolution-NL heb ik al onder 15 euro op eBay gezien, dus die zal het dan wel worden.

Groet bedankt Thijs
  zondag 21 april 2013 @ 11:53:28 #216
296495 kneus1000
Het Gaat Zo Door.
pi_125549327
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 21:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Een omvormer heeft een veiligheid ingebouwd. Zolang deze geen netspanning aangeboden krijgt, zal hij zelf niet starten. En zodra de netspanning wegvalt stopt hij onmiddelijk (binnen 100ms dacht ik) met werken.

Dat is ervoor om te zorgen dat als jij bv de groepenkast uitschakeld met de hoofdschakelaar, er geen spanning op je installatie blijft staan. En als bv de eneco de stroom afsluit, de monteur daarvan niet via 10 woningen verderop in de wijk geëlektrocuteerd wordt. :P
Dit is niet waar en hier gaan ook heel veel installateurs de mist in,

Als je de hoofdschakelaar in je groepenkast uit zet gaat je omvormer inderdaad uit,
Maar op dat moment gaat je condensator in de omvormer ontladen dit zorgt ervoor dat er nog steeds een spanning op je installatie blijft staan.

Dit alles zorgt ervoor dat er zeker nog 5 minuten (afhankelijk van je omvormer) een te hoog voltage om veilig te werken blijft staan op je installatie.

Daarom moet je nog verschillende lastscheiders in je pv systeem zetten

[ Bericht 2% gewijzigd door kneus1000 op 21-04-2013 12:39:01 ]
pi_125550477
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 11:53 schreef kneus1000 het volgende:
Dit is niet waar en hier gaan ook heel veel installateurs de mist in,

Als je de hoofdschakelaar in je groepenkast uit zet gaat je omvormer inderdaad uit,
Maar op dat moment gaat je condensator in de omvormer ontladen dit zorgt ervoor dat er nog steeds een spanning op je installatie blijft staan.

Dit alles zorgt ervoor dat er zeker nog 5 minuten (afhankelijk van je omvormer) een te hoog voltage om veilig te werken blijft staan op je installatie.
Nee.

Gewoon nee. _O-
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_125551156
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 10:49 schreef thijstrucker het volgende:
Bedankt voor de tips.
Eerst dinsdag beginnen met zon en dan bekijk ik het wel.
Dat kleine ding van Revolution-NL heb ik al onder 15 euro op eBay gezien, dus die zal het dan wel worden.

Groet bedankt Thijs
Dat is heel goedkoop. Ik zoek ook nog iets, heb je een linkje? :)
  zondag 21 april 2013 @ 13:09:19 #219
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_125551535
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 12:58 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Dat is heel goedkoop. Ik zoek ook nog iets, heb je een linkje? :)
http://www.ebay.de/itm/23(...)y-50HZ-/350680104064 of zoek op ebay met "din kwh" ;)
pi_125551758
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 21:05 schreef CafeRoker het volgende:
Voor die ferrarismeter geldt dat wel degelijk. Die zitten rond de 20watt. Dat tikt flinkt door.
Ik ben even aan het zoeken geweest, maar kan zelf niks vinden, dus heb je daar een bron van?

20 Watt lijkt me nogal veel namelijk, als je dat in zo'n kleine behuizing verstookt zou hij voor mijn gevoel behoorlijk warm moeten worden.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_125552014
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 13:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik ben even aan het zoeken geweest, maar kan zelf niks vinden, dus heb je daar een bron van?

20 Watt lijkt me nogal veel namelijk, als je dat in zo'n kleine behuizing verstookt zou hij voor mijn gevoel behoorlijk warm moeten worden.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/112256
als ik dit moet geloven zou het rond de 1 watt liggen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_125552849
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 13:24 schreef densmee het volgende:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/112256
als ik dit moet geloven zou het rond de 1 watt liggen
^O^ Dat lijkt me een stuk aannemelijker inderdaad.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_125557390
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 13:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik ben even aan het zoeken geweest, maar kan zelf niks vinden, dus heb je daar een bron van?

20 Watt lijkt me nogal veel namelijk, als je dat in zo'n kleine behuizing verstookt zou hij voor mijn gevoel behoorlijk warm moeten worden.
Ik kan het ook niet meer vinden.. misschien heb ik het verkeerd gezien. Ik meen het bij Conrad in de shop gezien te hebben maar daar blijkt het niet te staan. Ik ben nu ook wel benieuwd omdat dat namelijk toen de reden is geweest dat ik hem niet besteld heb.
pi_125557484
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 13:24 schreef densmee het volgende:

[..]

http://www.circuitsonline.net/forum/view/112256
als ik dit moet geloven zou het rond de 1 watt liggen
Oh, hier wordt die 20 (23) watt ook genoemd. Ik denk dat ergens anders dezelfde fout gemaakt is en dat dat is wat ik eerder gezien heb.
pi_125557719
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 15:57 schreef CafeRoker het volgende:
Oh, hier wordt die 20 (23) watt ook genoemd. Ik denk dat ergens anders dezelfde fout gemaakt is en dat dat is wat ik eerder gezien heb.
Ik ga er vanuit dat deze post van YokoTsuno de juiste is:

quote:
In de datasheet van een fabrikant (mag geen reclame maken hier ) lees ik:

- Eigen verbruik: 1W (3,9VA)
- Spanningskring: 0,11W
- Stroomkring: 0,23VA
De spanningskring zal die 0,11W altijd verbruiken aangezien die parallel aan de netspanning staat, het verbruik van de stroomkring varieert uiteraard met de hoeveelheid stroom die er doorheen loopt.

Standbyverbruik is dus 0,11W, max verbruik bij vollast is dus 1W. Deze meter verbruikt dus in het geval van tussenmeter bij zonnepanelen minder dan een digitale meter. :o

(Nou weet ik natuurlijk niet of die waarden gangbaar zijn voor alle Ferrarismeters)

[ Bericht 8% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 21-04-2013 16:11:01 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_125559869
3 X Kwh meter via eBay
Let op als je zoekt hoofdletter K in Kwh.
Dit maakt veel verschil!
Groet, Thijs

http://www.ebay.nl/itm/23(...)&hash=item1c20529048

http://www.ebay.nl/itm/23(...)&hash=item4151d68172

http://www.ebay.nl/itm/SW(...)&hash=item4d0bb47dc1
pi_125568423
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 19:20 schreef thijstrucker het volgende:
Ik krijg dinsdag mijn panelen.
Nu lees ik dat velen een extra Kwh meter in de leiding zetten.
Terwijl ik weet dat de leiding naar de meterkast zo kort mogelijk moet zijn en voldoende dikte moet hebben.
Het wordt een extra groep.
Van de meterkast in de gang tot de zolder ca 8 meter.
En met 9 x 250Wp is maximaal ca 10A
Dus 2,5 mm² is altijd wel voldoende.
Maar een extra Kwh meter levert toch ook verliezen op?
Mijn installateur raadt me dit af vanwege de verliezen.
Hij zegt ik kan dat aflezen op de omvormer. Chint geloof ik.
Installatie wordt helemaal compleet opgeleverd.

Groet, Thijs
Wat denk je trouwens op de schieten met die losse meter? Ik kan me het nut van een losse meter wel voorstellen als er allerlei datalogfunctionaliteit in zit, maar die goedkope exemplaren dat je verderop linkte zijn gewoon een 'domme' tellers. Als dat toch al in je omvormer zit voegt dat weinig toe lijkt me?
pi_125586879
Eigenlijk heb je gelijk, maar dan ga ik naar datalogging toe, dat wordt wel duurder natuurlijk.
pv logger moet ik nog uitzoeken.
  maandag 22 april 2013 @ 08:11:14 #229
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_125587557
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 03:16 schreef thijstrucker het volgende:
Eigenlijk heb je gelijk, maar dan ga ik naar datalogging toe, dat wordt wel duurder natuurlijk.
pv logger moet ik nog uitzoeken.
datalogging op je omvormer kan duur zijn inderdaad. Ik ben gegaan voor logging op de din kWh met een youless. Hiermee Koppel ik direct met pvoutput. Kost in totaal nog geen 100 euro en ik heb alle functionaliteiten.
pi_125591889
Wat zijn jullie ervaringen met gyrowatt omvormers, of is een SMA echt een must?

en deze panelen van 833Solar ?
http://www.833solar.com/pv-modules/mono-crystalline-gallium
pi_125592073
@Revolution-NL, en alle anderen bedankt, dat met youless ga ik bestuderen, morgen komt de installatie, laat het weer maar zo blijven. (Subsidie is al binnen in een week!)
  maandag 22 april 2013 @ 14:02:56 #232
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_125597193
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 11:36 schreef thijstrucker het volgende:
@Revolution-NL, en alle anderen bedankt, dat met youless ga ik bestuderen, morgen komt de installatie, laat het weer maar zo blijven. (Subsidie is al binnen in een week!)
Ik weet niet of de PVoutput firmware al op de site staat. Deze was nog in beta en was enkel nog maar ter beschikking gesteld voor de gebruikers op tweakers.

Het inladen van de firmware was echter erg simpel en ik log nu al twee maanden zonder problemen naar PVput. Ik begreep dat dit met de datalogging op sommige omvormers nog welleens anders is.

Live opbrengst van mijn systeem:
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=11634&sid=16822

Veel plezier met je installatie!
  maandag 22 april 2013 @ 14:04:14 #233
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_125597241
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 11:31 schreef ranzige_pad het volgende:
Wat zijn jullie ervaringen met gyrowatt omvormers, of is een SMA echt een must?

en deze panelen van 833Solar ?
http://www.833solar.com/pv-modules/mono-crystalline-gallium
Geen ervaring mee en ook niet veel over gehoord. Een omvormer is een stukje electronica wat lang mee moet gaan, daarnaast is het je hart van de installatie. Ik zou er geen risico mee lopen en gewoon voor een SMA gaan. Dat is gewoon proven technology met uitstekende service. (daar betaal je ook voor)

Als ik zie wat voor gelazer sommigen hebben met hun Omniks omvormer :X
  maandag 22 april 2013 @ 14:17:06 #234
62913 Blik
The one and Only!
pi_125597746
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 14:04 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Geen ervaring mee en ook niet veel over gehoord. Een omvormer is een stukje electronica wat lang mee moet gaan, daarnaast is het je hart van de installatie. Ik zou er geen risico mee lopen en gewoon voor een SMA gaan. Dat is gewoon proven technology met uitstekende service. (daar betaal je ook voor)

Als ik zie wat voor gelazer sommigen hebben met hun Omniks omvormer :X
Vertel eens over gelazer met Omniksol. In mijn offerte staat ook Omniksol als omvormer gespecificeerd
  maandag 22 april 2013 @ 14:34:35 #235
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_125598354
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 14:17 schreef Blik het volgende:

[..]

Vertel eens over gelazer met Omniksol. In mijn offerte staat ook Omniksol als omvormer gespecificeerd
Kijk maar eens op het metdezon forum en het tweakers PV forum. Omnik is nog een nieuwe speler en je ziet toch wat kinderziektes op spelen (heeft SMA in den beginnen ook last van gehad).

Wegvallende strings, problemen met de logging/montoren & ingebouwde WiFi (monitoring is altijd gekoppeld aan de Omniks site, zonder Omnik site geen monitoring) etc, schaduwmanagement die niet doet wat het beloofd. Matige support via een forum.

Maargoed er zullen ook vast tevreden Omniks gebruikers zijn.
Ben blij dat ik gewoon twee "ouderwetse" SMA's heb hangen :)
pi_125623238
@Revolution_NL, Om met youless te Ioggen heb ik youless nodig plus een Kwh meter.
Is hier elke meter geschikt voor?
En dan een kabel naar mijn router, en andere firmware in de youless.
Klinkt vrij simpel.

Tot later, Thijs
  dinsdag 30 april 2013 @ 15:29:16 #237
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_125907146
Wie van de mensen hier houdt er nog meer zijn opbrengst bij? (bijna allemaal denk ik :) )

Wij hebben nu precies een maand zonnepanelen en ik was benieuwd of de opbrengst een beetje in de lijn der verwachting ligt. We hebben geen ideaal dak, de oriëntatie is wzw, en ik was benieuwd wat jullie opbrengsten zijn. Ikzelf ben bij mijn berekeningen uitgegaan van 90% van 90% van Wp per jaar. Dat zou voor mij op 1650 kWh /jaar komen.

Misschien is het voor meer mensen interessant om de opbrengsten te vergelijken van april?

Locatie: Omgeving Den Haag
Oriëntatie: West-zuid-west (60 graden vanaf zuid)
Helling: 30 graden
Totaal zonnepanelen: 2000 Wp
Opbrengst april: 225 kWh
If you can't beat them, join them.
  dinsdag 30 april 2013 @ 15:38:19 #238
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_125907395
Locatie: Menaldum
Oriëntatie: West-zuid-west
Helling: +/-35 graden
Totaal zonnepanelen: 2205 Wp
Opbrengst april: 262 kWh
http://pvoutput.org/list.jsp?id=16769&sid=14554
  dinsdag 30 april 2013 @ 15:41:51 #239
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_125907490
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 15:38 schreef Gnittoo het volgende:
Locatie: Menaldum
Oriëntatie: West-zuid-west
Helling: +/-35 graden
Totaal zonnepanelen: 2205 Wp
Opbrengst april: 262 kWh
http://pvoutput.org/list.jsp?id=16769&sid=14554
^O^

Komt aardig overeen, jij hebt 11.9% van je Wp, ik 11.2%
If you can't beat them, join them.
pi_125912904
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 15:41 schreef 44pje het volgende:
^O^

Komt aardig overeen, jij hebt 11.9% van je Wp, ik 11.2%
Ik zit in april op 9,4%, maar ik heb een helling van maar 8%, en als gevolg daarvan blijft er redelijk wat vuil opliggen. De panelen heb ik op 8 april voor het eerst schoongemaakt, 15 maanden geleden neergelegd. En het schoonmaken hielp qua opbrengst echt wel een 25 procent. Dus wellicht kom ik gecorrigeerd uit op 10 a 10,5%, het is dat het het dit jaar zolang bleef vriezen snachts en ik dus geen zin had om het water in de tuin weer aan te sluiten (en daarna weer leeg te laten lopen), volgend jaar hopelijk al in maart de panelen reinigen.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_125916618
Mijn opbrengst in april is 335 Kwh ik heb 11 panelen van 260 wp dus totaal 2860 wp ik kom ook op 11,9 %
Deze liggen op het zuiden onder een helling van 45% dit in de gem. Reeuwijk ZH.
  dinsdag 30 april 2013 @ 22:57:21 #242
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_125926496
Goed om te lezen, dan lijkt het toch wel te kloppen dat west-zuid-west niet zoveel minder opbrengt dan pal zuid.

Tx mensen ^O^ Ik ben benieuwd naar meer opbrengsten.
If you can't beat them, join them.
  woensdag 1 mei 2013 @ 09:12:22 #243
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_125933524
Hier 261kwh geoogst uit 2450wp of te wel 106kwh/kwp :)
104% van estimate ondanks schaduw in de ochtend en in de avond.
pi_126223661
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 15:38 schreef Gnittoo het volgende:
Locatie: Menaldum
Oriëntatie: West-zuid-west
Helling: +/-35 graden
Totaal zonnepanelen: 2205 Wp
Opbrengst april: 262 kWh
http://pvoutput.org/list.jsp?id=16769&sid=14554
Kun je me als "leek" op weg helpen welk monitorsysteem je gebruikt, ik overweeg 13 panelen aan te schaffen met een SB 3000TL of SB 3600TL en zag nu dat optioneel een web connect interface leverbaar is, heeft iemand daar ervaring mee. Zijn er (betere) alternatieven ?
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
  woensdag 8 mei 2013 @ 20:25:58 #245
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_126233318
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 16:55 schreef roadrats het volgende:

[..]

Kun je me als "leek" op weg helpen welk monitorsysteem je gebruikt, ik overweeg 13 panelen aan te schaffen met een SB 3000TL of SB 3600TL en zag nu dat optioneel een web connect interface leverbaar is, heeft iemand daar ervaring mee. Zijn er (betere) alternatieven ?
geen ervaring mee maar ik weet wel dat ze duur zijn, alternatief staat een paar posts hierboven ;)
  woensdag 8 mei 2013 @ 20:32:40 #246
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_126233662
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 16:55 schreef roadrats het volgende:

[..]

Kun je me als "leek" op weg helpen welk monitorsysteem je gebruikt, ik overweeg 13 panelen aan te schaffen met een SB 3000TL of SB 3600TL en zag nu dat optioneel een web connect interface leverbaar is, heeft iemand daar ervaring mee. Zijn er (betere) alternatieven ?
zelf gebruik ik een oude android phone met Felix Solar PV Log.

http://youless.nl/ lijkt mij nog het beste alternatief voor de webbox.
pi_126237514
Het hangt er ook een beetje vanaf wat je wil monitoren. De simpele SMA's hebben bijvoorbeeld geen bluetooth interface en geen history log, maar ze hebben wel gewoon een teller er op zitten die vanaf het moment van installatie meet. En ze laten ook de actuele opbrengst en de dagopbrengst zien dus het is niet zo dat je zonder loggers helemaal niets ziet.

Het ligt misschien wel wat anders als je met schaduw over je panelen zit omdat je dan de logresultaten zou kunnen gebruiken om te bepalen of je iets moet doen omdat je opbrengst keldert. Maar als dat niet het geval is vind ik het zelf wat overdreven om toch een aardig bedrag neer te leggen voor iets dat vooral de eerste week leuk is.
  donderdag 9 mei 2013 @ 06:19:30 #248
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_126251255
Ik heb gewoon een normale stroommeter achter de omvormer hangen.
  donderdag 9 mei 2013 @ 19:43:16 #249
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_126274367
Binnenkort gaan er hier ook zonnepanelen het dak op, 4240Wp door 16 Yingli Panda's.

Ik zit alleen met de omvormer, een Omniksol -4.0k TL of een SMA Sunny Boy 3600TL-21. De Omniksol heeft WiFi en is ook nog eens beduidend goedkoper dan de SMA. Is hij kwalitatief ook goed eigenlijk? Extra garantie, bovenop de 5 jaar die hij heeft, op zo'n gevaarte is namelijk best duur.
Ik ben lelijk.
  donderdag 9 mei 2013 @ 19:47:16 #250
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_126274602
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 19:43 schreef PICHT het volgende:
Binnenkort gaan er hier ook zonnepanelen het dak op, 4240Wp door 16 Yingli Panda's.

Ik zit alleen met de omvormer, een Omniksol -4.0k TL of een SMA Sunny Boy 3600TL-21. De Omniksol heeft WiFi en is ook nog eens beduidend goedkoper dan de SMA. Is hij kwalitatief ook goed eigenlijk? Extra garantie, bovenop de 5 jaar die hij heeft, op zo'n gevaarte is namelijk best duur.
Omnik is een nieuwe speler op de markt met redelijk wat aanloop problemen (wegvallende strings, schaduw management problemen en wegvallende WiFi problemen zie ook metdezon forum http://www.zonnepanelen.nl/community/forums/32/omvormers). SMA is de Mercedes onder de omvormers met bewezen kwaliteit. Gewoon proven technologie die werkt en degelijk is.

Een omvormer is het hart van je installatie, dat is ook de reden dat ik voor SMA heb gekozen. WiFi en andere gadgets vind ik onzin. Een omvormer moet stroom omzetten voor monitoring gebruik ik wel andere hardware. Heb dat nu met de YouLess goedkoop opgelost waarbij ik ook nog eens eenvoudig naar pvoutput kan loggen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Revolution-NL op 09-05-2013 19:53:06 ]
  donderdag 9 mei 2013 @ 19:59:30 #251
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_126275401
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 19:47 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Omnik is een nieuwe speler op de markt met redelijk wat aanloop problemen (wegvallende strings, schaduw management problemen en wegvallende WiFi problemen zie ook metdezon forum en tweakers). SMA is de Mercedes onder de omvormers met bewezen kwaliteit. Gewoon proven technologie die werkt en degelijk is.

Een omvormer is het hart van je installatie, dat is ook de reden dat ik voor SMA heb gekozen. WiFi en andere gadgets vind ik onzin. Een omvormer moet stroom omzetten voor monitoring gebruik ik wel andere hardware. Heb dat nu met de YouLess goedkoop opgelost waarbij ik ook nog eens eenvoudig naar pvoutput kan loggen.
Daar heb je wel een punt natuurlijk, dat een omvormer moet omvormen ;)
Zo'n YouLess schijnt dus ook te werken op mijn digitale stroommeter en als ik het goed begrijp kan ik hem stroom geven uit mijn router, want USB, en dataverbinding ook naar m'n router, want connectie met netwerk.
Heb ik dan bijvoorbeeld ook die kWh meter van YouLess nodig? Aangezien het apparaatje zelf ook kan monitoren wat erin komt via de panelen.
Ik ben lelijk.
  donderdag 9 mei 2013 @ 20:04:32 #252
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_126275664
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 19:59 schreef PICHT het volgende:

[..]

Daar heb je wel een punt natuurlijk, dat een omvormer moet omvormen ;)
Zo'n YouLess schijnt dus ook te werken op mijn digitale stroommeter en als ik het goed begrijp kan ik hem stroom geven uit mijn router, want USB, en dataverbinding ook naar m'n router, want connectie met netwerk.
Heb ik dan bijvoorbeeld ook die kWh meter van YouLess nodig? Aangezien het apparaatje zelf ook kan monitoren wat erin komt via de panelen.
Je moet alleen een losse digitale din kwh meter (mag iedere willekeurig meter wezen) op je pv groep (laten) plaatsen de YouLess plak je hierop zodat hij de pulsen kan lezen de opbrengst kan lezen. De data wordt geupload naar PVoutput. Op je telefoon kan je met de YouLess app en PVoutput app de opbrengst volgen.

Meer info
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1494214
  donderdag 9 mei 2013 @ 20:12:34 #253
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_126276129
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 20:04 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Je moet alleen een losse digitale din kwh meter (mag iedere willekeurig meter wezen) op je pv groep (laten) plaatsen de YouLess plak je hierop zodat hij de pulsen kan lezen de opbrengst kan lezen. De data wordt geupload naar PVoutput. Op je telefoon kan je met de YouLess app en PVoutput app de opbrengst volgen.

Meer info
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1494214
Da's helder, dat kan ik dan nog even leuk uitpluizen. Bedankt!
Op die SMA zit ook een display die alles weergeeft, is dat een beetje overzichtelijk?
Ik ben lelijk.
pi_126276631
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 19:47 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Een omvormer is het hart van je installatie, dat is ook de reden dat ik voor SMA heb gekozen. WiFi en andere gadgets vind ik onzin. Een omvormer moet stroom omzetten voor monitoring gebruik ik wel andere hardware. Heb dat nu met de YouLess goedkoop opgelost waarbij ik ook nog eens eenvoudig naar pvoutput kan loggen.
Het leuke van een forum als dit is dat je nieuwe mogelijkheden voorgeschoteld krijgt ! Dus ben ik gaan googlen wat de mogelijkheden van Youless zijn. Leuk apparaatje maar om het zuivere opgewekte vermogen van je PV te monitoren heb je dus ook nog een tussenmeter nodig, dat brengt het kostenplaatje al op een wat ander (hoger) niveau. Ik denk komende week de knoop door te hakken en een installatie met 13 panelen en een SB 3600TL te bestellen. Voor de monitoring denk ik aan een Webconnect-interface (STP-TL10/SB-TL21) SWDM-10. Kan ik hiermee inderdaad optimaal monitoren en automatisch uploaden naar pvoutput. Of is dit een overbodige investrering en voldoet de standaard ingebouwde bluetooth van de SB ( dan heb je natuurlijk wel een PC/laptop nodig met bluetooth. Hoe zijn de ervaringen
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
  donderdag 9 mei 2013 @ 20:50:14 #255
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_126278211
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 20:21 schreef roadrats het volgende:

[..]

Het leuke van een forum als dit is dat je nieuwe mogelijkheden voorgeschoteld krijgt ! Dus ben ik gaan googlen wat de mogelijkheden van Youless zijn. Leuk apparaatje maar om het zuivere opgewekte vermogen van je PV te monitoren heb je dus ook nog een tussenmeter nodig, dat brengt het kostenplaatje al op een wat ander (hoger) niveau. Ik denk komende week de knoop door te hakken en een installatie met 13 panelen en een SB 3600TL te bestellen. Voor de monitoring denk ik aan een Webconnect-interface (STP-TL10/SB-TL21) SWDM-10. Kan ik hiermee inderdaad optimaal monitoren en automatisch uploaden naar pvoutput. Of is dit een overbodige investrering en voldoet de standaard ingebouwde bluetooth van de SB ( dan heb je natuurlijk wel een PC/laptop nodig met bluetooth. Hoe zijn de ervaringen
Geen ervaring mee. Youless + din kwh meter was net geen 100 euro.
pi_126301681
Ik bedenk me nog over monitoring.
Maar een PC of laptop 24/7 laten draaien lijkt me niet gewenst.
  vrijdag 10 mei 2013 @ 13:09:21 #257
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_126301801
Er zijn ook legio loggers die de data opslaan zodat je het later kan uitlezen.
  vrijdag 10 mei 2013 @ 18:39:47 #258
3185 Adelante
To let it go now
pi_126314237
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 13:09 schreef Erasmo het volgende:
Er zijn ook legio loggers die de data opslaan zodat je het later kan uitlezen.
heb je een voorbeeldje, werkt youless bijvoorbeeld zo? zoek ook een oplossing die ik op een kWh teller in de meterkast kan zetten en eens per week/maand kan uitlezen met laptopje.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  vrijdag 10 mei 2013 @ 18:41:42 #259
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_126314320
Plugwise.
pi_126317089
Ik snap die logging-fixatie niet echt.

Ik heb 4 meters hangen zodat ik kan zien of 1 van de 4 sets onder de maat presteert (of zelfs helemaal niet werkt), maar buiten dat, wat boeit de logging? De meter draait er niet harder door terug. Sterker nog, de logging verbruikt ook stroom, dus je opbrengst gaat zelfs iets omlaag.

[ Bericht 16% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 10-05-2013 19:55:37 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_126318979
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 19:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ik snap die logging-fixatie niet echt.

Ik heb 4 meters hangen zodat ik kan zien of 1 van de 4 sets onder de maat presteert (of zelfs helemaal niet werkt), maar buiten dat, wat boeit de logging? De meter draait er niet harder door terug. Sterker nog, de logging verbruikt ook stroom, dus je opbrengst gaat zelfs iets omlaag.
Ik kan me wel voorstellen dat het leuk is om te zien hoeveel rendement je behaald met je panelen. Natuurlijk zwakt dat af naar mate je ze langer hebt.
Daarnaast is het verder alleen maar handig om te zien dat één van de panelen matig of helemaal niet presteert.
Eerst denken, dan typen
pi_126319355
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 20:19 schreef Piger het volgende:
Daarnaast is het verder alleen maar handig om te zien dat één van de panelen matig of helemaal niet presteert.
En dat zie je dus niet. Je ziet hooguit het totaal teruglopen, maar een individueel paneel zie je niet (tenzij je micro-omvormers gebruikt)..

Evengoed heeft wat jij zegt meer te maken met monitoring (zoals ik doe) dan met logging. Ik heb 14 panelen, 2 setjes van 4 en 2 setje van 3, dus ik kan vergelijken, en gelijk zeggen bij welke van de 4 (of 3) panelen er iets niet goed gaat. Dat gaat je met een gangbare string niet lukken.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_126338834
quote:
Evengoed heeft wat jij zegt meer te maken met monitoring (zoals ik doe) dan met logging. Ik heb 14 panelen, 2 setjes van 4 en 2 setje van 3, dus ik kan vergelijken, en gelijk zeggen bij welke van de 4 (of 3) panelen er iets niet goed gaat. Dat gaat je met een gangbare string niet lukken.
Je schrijft dat je de 14 panelen over 4 setjes hebt verdeeld, voor zover ik weet kan bijvoorbeeld een gangbare omvormer als de SMA slechts 2 strings verwerken, heb jij de setjes over 2 omvormers verdeeld ? Ben eigenlijk wel benieuwd naar je systeem, vooral omdat ik last van schaduw heb en dus ook de panelen wil verdelen over meerder strings (Micro omvormers zouden het beste zijn maar daar hoor ik eigenlijk niemand positief over)
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
pi_126356392
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 09:48 schreef roadrats het volgende:
Je schrijft dat je de 14 panelen over 4 setjes hebt verdeeld, voor zover ik weet kan bijvoorbeeld een gangbare omvormer als de SMA slechts 2 strings verwerken, heb jij de setjes over 2 omvormers verdeeld ? Ben eigenlijk wel benieuwd naar je systeem, vooral omdat ik last van schaduw heb en dus ook de panelen wil verdelen over meerder strings (Micro omvormers zouden het beste zijn maar daar hoor ik eigenlijk niemand positief over)
Zo spannend is het niet, ik heb 4 strings op 4 maal een Steca 500
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zaterdag 11 mei 2013 @ 19:45:37 #265
3185 Adelante
To let it go now
pi_126359117
Wat een magere dagen trouwens met zo veel bewolking :{
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_126408604
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 19:45 schreef Adelante het volgende:
Wat een magere dagen trouwens met zo veel bewolking :{
En zo blijft het komende week ook zo te zien. :(
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_126650389
Veel reclame over zonzoektdak gehoord
Zijn deze panelen iets? of zijn dezelfde of betere panelen ergens anders goedkoper te krijgen?

Ik zet er een link neer als dat niet mag haal hem maar weg.
http://www.zonzoektdak.nl/de-pakketten/

[ Bericht 0% gewijzigd door F_r op 17-05-2013 21:51:37 ]
  vrijdag 17 mei 2013 @ 21:44:39 #268
3185 Adelante
To let it go now
pi_126651625
Ik vind het veeeeel te duur. Natuurlijk ben je wat meer kwijt als je het zelf niet wilt installeren, maar die prijzen moeten met 500 euro minimaal omlaag kunnen.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_126652206
Zelf instaleren zie ik niet zitten. Er zit een dakkapel op en nog een klein raampje waardoor het al gauw rommelig gaat worden. Dus iemand een idee van een aanbieder die ongeveer hetzelfde levert inclusief installatie omg noord-brabant?
Ik probeer al een hele poos mee te lezen in het topic maar door alle technisch termen snap ik het meerendeel niet.
pi_126653199
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 21:53 schreef ferrari_rood het volgende:
Zelf instaleren zie ik niet zitten. Er zit een dakkapel op en nog een klein raampje waardoor het al gauw rommelig gaat worden. Dus iemand een idee van een aanbieder die ongeveer hetzelfde levert inclusief installatie omg noord-brabant?
Ik probeer al een hele poos mee te lezen in het topic maar door alle technisch termen snap ik het meerendeel niet.
Weet niet waar jij in Noord Brabant woont, maar bij ons in de buurt zijn deze mensen erg actief

www.decab.org
1. Stimuleren lokale economie.
2. Je hoeft zelfs niets meer uit te zoeken want dit hebben een aantal enthousiaste vrijwilligers al voor je gedaan. Die leggen het je graag uit. ( www.decab.org )
3. Je levert zelf een bijdrage een een duurzamere energie-levering.
4. Je hebt een verwacht rendement van ongeveer 12% op je investering.
pi_126653881
quote:
Ik kende ze nog niet, maar zonzoektdak rekent incl installatie voor 1470Wp ¤ 2965, en zij zelfs nog meer namelijk ¤ 3237, en bij 2450Wp is de stand zelfs ¤ 4250,- tegen ¤ 4892,- (http://www.decab.org/files/19/decab_flyer_schuindak_0.pdf)

@ferrari_rood, je zegt dat je een dakkapel hebt, hou je rekening met het feit dat die schaduw kan veroorzaken op je panelen?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_126654385
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 22:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik kende ze nog niet, maar zonzoektdak rekent incl installatie voor 1470Wp ¤ 2965, en zij zelfs nog meer namelijk ¤ 3237, en bij 2450Wp is de stand zelfs ¤ 4250,- tegen ¤ 4892,- (http://www.decab.org/files/19/decab_flyer_schuindak_0.pdf)

@ferrari_rood, je zegt dat je een dakkapel hebt, hou je rekening met het feit dat die schaduw kan veroorzaken op je panelen?
Ik ben er verder ook niet van op de hoogte, kwam die link pas tegen in een streekblad.
Ze gebruiken wel Duitse collectoren in plaats van collectoren uit China, misschien zit daar het prijsverschil in?
pi_126654678
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 22:24 schreef exlurker het volgende:
Ze gebruiken wel Duitse collectoren in plaats van collectoren uit China, misschien zit daar het prijsverschil in?
Geen idee, zonzoektdak heeft Yingli panelen (staat volgens mij niet slecht bekend) en decab.org geeft aan Centrosolar panelen te leveren. Dat zegt mij niks, niet in positieve zin, maar ook niet in negatieve zin. Ik ken het merk simpelweg niet, wellicht is er hier iemand die het wel weet.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_126684390
Centrosolar is made in Germany. Het hoofdkantoor in Nederland zit in Tiel, op fietsafstand van mij. Of ze beter of slechter zijn dan andere panelen weet je natuurlijk niet vantevoren, maar ik ben blij met mijn Centrosolar panelen. Het kost wat meer, maar op de één of andere manier heb ik er meer vertrouwen in dan onuitspreekbare namen die per container uit Rotterdam komen.

Vorig jaar is er hier zo'n 3300 kWh opgewekt uit 4000 Wp (16x250 Wp Centrosolar S250 Professional) op zuid-west / vrij plat liggend (25 graden).

Mijn ervaringen met de prijzen die mij gevraagd werden leren me dat of het bevestigingsmateriaal van decab nogal aan de prijs is, of dat ze voor de panelen niet zo heel erg onderhandeld hebben. Ervaringen met Centrosolar kun je verder natuurlijk vinden op www.photovoltaikforum.com, een Duits forum over zonneenergie.

[ Bericht 0% gewijzigd door JurriaanK op 18-05-2013 19:17:19 (url verbeterd) ]
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_126684879
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 19:16 schreef JurriaanK het volgende:
Het kost wat meer, maar op de één of andere manier heb ik er meer vertrouwen in dan onuitspreekbare namen die per container uit Rotterdam komen.
Zoiets als die mensen die dachten helemaal top te zitten met hun europese Scheuten Solar panelen?
pi_126690834
Vandaag bij de NOS: EU wil importheffing op Chinese zonnecollectoren. De Chinese overheid subsudieert die producenten blijkbaar plat. Wat is toch een heerlijke progressief-liberale club, die EU. :')

http://nos.nl/video/50831(...)se-zonnepanelen.html
pi_126693144
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 19:28 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Zoiets als die mensen die dachten helemaal top te zitten met hun europese Scheuten Solar panelen?
Het blijft een gok, natuurlijk. Maar ik weet vrij zeker dat er ook veel Chinese merken zijn die niet meer bestaan.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
  zondag 19 mei 2013 @ 12:25:52 #278
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_126717638
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 21:21 schreef Ill-Skillz het volgende:
Vandaag bij de NOS: EU wil importheffing op Chinese zonnecollectoren. De Chinese overheid subsudieert die producenten blijkbaar plat. Wat is toch een heerlijke progressief-liberale club, die EU. :')

http://nos.nl/video/50831(...)se-zonnepanelen.html
Dat nieuws hangt pas een maand in de ether. Maar maak je je geen zorgen, nu worden ze eerst naar Taiwan oid verscheept en plakken ze er daar nog een laatste sticker op.
pi_126723050
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 19:28 schreef CafeRoker het volgende:
Zoiets als die mensen die dachten helemaal top te zitten met hun europese Scheuten Solar panelen?
Ik wil die anders wel voor een zacht prijsje hebben hoor, met 10-15 minuten werk per paneel zijn ze veiliger dan ze ooit zijn geweest. (Welke gek verzint 2 onnodige extra connectoren per paneel, en zet het dan ook nog eens niet goed in elkaar ? _O- )

Maar inderdaad, als ze al op je dak liggen is het toch een enorme rompslomp om de meuk eraf te halen, te modificeren, en weer terug te leggen
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_126723729
Daar schiet dan de terugverdientijd door het spreekwoordelijke dak.
pi_126745249
Systeem besteld met 13 panelen en een Sunny Boy 3600. Ik anticipeer graag op het over een week of 4 monteren van het geheel en heb nu een vraag over de aansluiting in de meterkast. Mij is verteld dat de opgewekte energie primair gebruikt wordt in je eigen huishouden, blijft er dan nog over wordt dat teruggeleverd aan het net. Daarom zie je dus op je slimme meter minder terug geleverde energie dan het systeem heeft opgeleverd. Wij hebben een 3-fase aansluiting, hoe pakt dit nu uit in de praktijk. Wordt de SB 3600 ook 3-fase aangesloten of moeten we kiezen op welke fase we de SB laten aansluiten ? Dat laatste zou een hele moeilijke worden want we hebben bijv aparte groepen (verdeeld over diverse fasen) voor de wasmachine, droger, afwasmachine, kookgroep etc. En hebben jullie een extra aardlekschakelaar gemonteerd ? Ik heb deze details nog niet besproken met de installateur maar ben liever evt antwoorden voor. Ben er ook net achter gekomen dat er teveel groepen achter 1 van de ALS zit.
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
pi_126746971
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 23:02 schreef roadrats het volgende:
Systeem besteld met 13 panelen en een Sunny Boy 3600. Ik anticipeer graag op het over een week of 4 monteren van het geheel en heb nu een vraag over de aansluiting in de meterkast. Mij is verteld dat de opgewekte energie primair gebruikt wordt in je eigen huishouden, blijft er dan nog over wordt dat teruggeleverd aan het net. Daarom zie je dus op je slimme meter minder terug geleverde energie dan het systeem heeft opgeleverd. Wij hebben een 3-fase aansluiting, hoe pakt dit nu uit in de praktijk. Wordt de SB 3600 ook 3-fase aangesloten of moeten we kiezen op welke fase we de SB laten aansluiten ? Dat laatste zou een hele moeilijke worden want we hebben bijv aparte groepen (verdeeld over diverse fasen) voor de wasmachine, droger, afwasmachine, kookgroep etc. En hebben jullie een extra aardlekschakelaar gemonteerd ? Ik heb deze details nog niet besproken met de installateur maar ben liever evt antwoorden voor. Ben er ook net achter gekomen dat er teveel groepen achter 1 van de ALS zit.
De SB3600 is een 1 fase omvormer, dus die kan niet eens verspreid over 3 fasen worden aangesloten. Maakt rekenkundig ook niet uit, of je nu over 1 fase 3kWh terugleverd, of over 3 fasen 1 kWh maakt geen verschil.

quote:
Daarom zie je dus op je slimme meter minder terug geleverde energie dan het systeem heeft opgeleverd.
Er is dan ook niks slim, aan een slimme meter. Al wordt ie zo wel graag aangeprezen... Maar dat heeft meer te maken met politici die dankzij een lobby ineens 'halleluja' roepen over zaken waar ze voorheen, huidig, en in de toekomst de ballen verstand van hebben.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_126749157
[quote] schreef Bijvlagenzinvol het volgende:[/b]

Maar nu terug naar de praktijk, wasmachine op fase 1, SB op fase 2, wat gebeurt er met de teruglevering ?, gaat 100% terug en belast de energieleverancier mij voor het gebruik van de wasmachine ?
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
  maandag 20 mei 2013 @ 08:36:20 #284
69871 JurriaanK
hout-nerd
pi_126755995
Ik heb een 3-fasen aansluiting met slimme meter, dus die telt 4 dingen:

levering hoog/laag
opwekking hoog/laag

Als er dus 1500W teruggeleverd wordt door mijn panelen, en de wasmachine staat aan en gebruikt 2000W op een zaterdag, zal de meter registreren als opwekking en levering op dezelfde fase zitten:

levering hoog/laag 0/500W opwekking hoog/laag 0/0

Als ze op verschillende fasen zitten:

levering hoog/laag 0/500W opwekking hoog/laag 0/0

Hetzelfde dus. Hij telt altijd met een totaal over alle fasen; er is nooit opwekkng en levering tegelijk.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_126803035
Ik heb even een foto gemaakt van het soort dak dat wij hebben.
Iemand enig idee of de schaduw veel zon wegneemt van panelen? en hoeveel panelen we kwijt kunnen? Eventueel kunnen we ook panelen kwijt op het plattedak van de garage en de keuken
  dinsdag 21 mei 2013 @ 11:42:52 #286
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_126803542
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 11:29 schreef ferrari_rood het volgende:
Ik heb even een foto gemaakt van het soort dak dat wij hebben.
Iemand enig idee of de schaduw veel zon wegneemt van panelen? en hoeveel panelen we kwijt kunnen? Eventueel kunnen we ook panelen kwijt op het plattedak van de garage en de keuken
[ link | afbeelding ]
Wat is de oriëntatie van het dak? Wat is de afmeting van het dak? Staan er bomen in de buurt?
Het lijkt erop dat de pijpjes op het dak en de dakkapel voor aardig wat schaduw problemen kunnen zorgen.

Het beste kan je op een zonnige dag op verschillende momenten even een blik op het dak werpen.
pi_126803597
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 11:42 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Wat is de oriëntatie van het dak? Wat is de afmeting van het dak? Staan er bomen in de buurt?
Het lijkt erop dat de pijpjes op het dak en de dakkapel voor aardig wat schaduw problemen kunnen zorgen.

Het beste kan je op een zonnige dag op verschillende momenten even een blik op het dak werpen.
Dak is op het zuiden alleen de buren hebben wat bomen in de tuin maar dat is alles. Ik heb geen idee van de afmeting maar het huis is 7meter breed alleen het dak is niet zo hoog.
  maandag 27 mei 2013 @ 21:09:25 #288
3185 Adelante
To let it go now
pi_127082494
Mooi dagje voor de paneeltjes vandaag :7
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_127082768
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 08:36 schreef JurriaanK het volgende:
Ik heb een 3-fasen aansluiting met slimme meter, dus die telt 4 dingen:

levering hoog/laag
opwekking hoog/laag

Als er dus 1500W teruggeleverd wordt door mijn panelen, en de wasmachine staat aan en gebruikt 2000W op een zaterdag, zal de meter registreren als opwekking en levering op dezelfde fase zitten:

levering hoog/laag 0/500W opwekking hoog/laag 0/0

Als ze op verschillende fasen zitten:

levering hoog/laag 0/500W opwekking hoog/laag 0/0

Hetzelfde dus. Hij telt altijd met een totaal over alle fasen; er is nooit opwekkng en levering tegelijk.
Heb je daar een bron van?

Een digitale meter meet namelijk elke fase apart, en telt die uiteindelijk bij elkaar op om tot een totaal voor een meterstandwijziging te komen. Maar niets belet de netbeheerder om je teruglevering via fase 1 gewoon te registreren als teruglevering, en je afname via fase 2 en 3 bij elkaar op te tellen als afname.

Mijn vraag is dus of dit een aanname van jou is, of dat je er een daadwerkelijke bron van hebt? (Ik heb er al vaker naar gezocht, maar kan er geen duidelijkheid over vinden)

Zowel juridisch (lijkt mij) als technisch (op zeker) ben je namelijk aan het terugleveren als je bv 1500 watt via fase 1 terug pompt, en via fase 2 en 3 elk 750 watt afneemt. Per saldo is het dan wel nul, maar theoretisch is het simpelweg -1500W en + 1500W.

NB: Als je het over een driefase Ferraris meter zou hebben, heb je wel gelijk, die kan technisch gezien qua constructie niet anders.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 27-05-2013 21:35:12 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  FOK!fotograaf maandag 27 mei 2013 @ 22:16:20 #290
13368 NiGeLaToR
pi_127086988
Meh, bij mij zit het als volgt in elkaar:

stoppenkast met 3 fasen verspreid over 2 verschillende clubjes gebruikers.
||
Meter
||
3 x C25 hoofdzekering

Dus, de meter telt het wel op, maar de teruglevering op fase 1 wordt niet verrekend met de levering op fase 2, want dat gaat namelijk buiten de meter om. Niet ideaal, maar prima zolang saldering bestaat.

Enige remedie is zoveel mogelijk continu en grootverbruikers samen met de PV op 1 fase. Niet echt hoe het bedoeld is, dan zit er straks een wasmachine, droger, koelkast, vriezer, WTW, HLV, vaatwasser en een strijkbout op dezelfde fase als de PV ;)
  maandag 27 mei 2013 @ 22:17:19 #291
69871 JurriaanK
hout-nerd
pi_127087064
Wat je zoekt heet bijvoorbeeld 'DSMR v4.0 final P1.pdf'. Hiernaar zoeken op Google geeft hele ingewikkelde documenten in het Engels, die de eisen vaststellen die de Nederlandse energiebedrijven stellen aan slimme meters.

In dat document wordt gesproken over 'Actual electricity power received in 1 Watt resolution' en 'Actual electricity power delivered in 1 Watt resolution'.

Mijn oudere slimme meter levert de volgende data over de P1 poort:

/ISk5\2MT382-1003
0-0:96.1.1(5A424556303035303639353031323131)
1-0:1.8.1(01647.351*kWh)
1-0:1.8.2(00870.152*kWh)
1-0:2.8.1(00881.376*kWh)
1-0:2.8.2(02085.156*kWh)
0-0:96.14.0(0002)
1-0:1.7.0(0000.21*kW)
1-0:2.7.0(0000.00*kW)
0-0:17.0.0(0999.00*kW)
0-0:96.3.10(1)
0-0:96.13.1()
0-0:96.13.0()
0-1:24.1.0(3)
0-1:96.1.0(3238303039303031313433333135313131)
0-1:24.3.0(130527220000)(00)(60)(1)(0-1:24.2.1)(m3)
(01686.902)
0-1:24.4.0(1)
!

Ik herken het huidige verbruik en opwekking in deze regels:
1-0:1.7.0(0000.21*kW)
1-0:2.7.0(0000.00*kW)

dus ik gebruikte op het moment van opname 210W en leverde 0W terug.

Uiteraard (aluminium hoedje op) zou het best kunnen dat het apparaat intern veel meer meet en alles terugstuurt.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_127087236
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:17 schreef JurriaanK het volgende:
In dat document wordt gesproken over 'Actual electricity power received in 1 Watt resolution' en 'Actual electricity power delivered in 1 Watt resolution'.
Dat zegt al genoeg toch? Jij gaat er vanuit dat het een totaal is, ik ben daar nog niet zeker van. En al helemaal niet dat het in de toekomst zo blijft, als het nu het geval zou zijn.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_127087425
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:16 schreef NiGeLaToR het volgende:
Dus, de meter telt het wel op, maar de teruglevering op fase 1 wordt niet verrekend met de levering op fase 2, want dat gaat namelijk buiten de meter om. Niet ideaal, maar prima zolang saldering bestaat.
En dat is nou precies wat ik bedoel.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 27 mei 2013 @ 22:24:37 #294
35189 Troel
scherp en bot
pi_127087594
Ik weet niet hoe het zit met fase's hoor, laat staan dat ik weet hoeveel fases ik heb (hoe kan ik dat zien?)

Ik lees al wel een tijdje mijn slimme meter uit en ik heb nog niet gezien dat ik tegelijkertijd geleverd krijg en terug lever. En dan heb ik het over elke minuut uitlezen :@
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 27 mei 2013 @ 22:27:32 #295
69871 JurriaanK
hout-nerd
pi_127087837
Ik ook niet - er wordt of geleverd of opgewekt, heel soms beide 0, maar nooit beide tegelijk een waarde. Maar tegen iemands gevoel kun je weinig argumenteren, natuurlijk.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_127088223
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:27 schreef JurriaanK het volgende:
Ik ook niet - er wordt of geleverd of opgewekt, heel soms beide 0, maar nooit beide tegelijk een waarde. Maar tegen iemands gevoel kun je weinig argumenteren, natuurlijk.
Het gaat niet over gevoel helaas. Het gaat over de achterliggende techniek waarmee de stand die jij kunt uitlezen tot stand komt.

Het feit dat jij een maar 1 stand per keer ziet, die bij een 3 fasen meter per keer sowieso uit de totaalsom van 3 standen bestaat, zegt m.i. al genoeg.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 27 mei 2013 @ 22:34:53 #297
35189 Troel
scherp en bot
pi_127088331
True, maar hoe kun je nou zien hoeveel fasen je hebt dan?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_127088456
quote:
7s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:24 schreef Troel het volgende:
Ik weet niet hoe het zit met fase's hoor, laat staan dat ik weet hoeveel fases ik heb (hoe kan ik dat zien?)

Ik lees al wel een tijdje mijn slimme meter uit en ik heb nog niet gezien dat ik tegelijkertijd geleverd krijg en terug lever. En dan heb ik het over elke minuut uitlezen :@
Simpel uitgelegd... Jij hebt als je een 3 fase meter hebt, 3 verschillende stroomkabels die bij je binnenkomen. Of je nu alles over fase 1 verbruikt of alles over fase 3, of verspreid maakt niks uit. Je netbeheerder telt alles bij elkaar op, en dat betaal je.

Maar de vraag is (simpel gezegd) nu: Als je bv fase 1 alleen gebruikt om terug te leveren, en fase 2 en 3 om te verbruiken, wat registreert de meter dan?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_127088549
quote:
7s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:34 schreef Troel het volgende:
True, maar hoe kun je nou zien hoeveel fasen je hebt dan?
Volgens mij staat het sowieso op je jaarrekening (bv 1 x 35A of 3 x 25A) daarbuiten staat het ook op je meter.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 27 mei 2013 @ 22:38:27 #300
35189 Troel
scherp en bot
pi_127088552
Maar, als ik het goed begrijp, zou je in het geval van meerdere fases, ook moeten kunnen zien op welke fase teruggeleverd wordt. Want, dat is dan de draad waar je omvormer naar toe gaat toch?

Of denk ik nu te simpel?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_127088750
quote:
7s.gif Op maandag 27 mei 2013 22:38 schreef Troel het volgende:
Maar, als ik het goed begrijp, zou je in het geval van meerdere fases, ook moeten kunnen zien op welke fase teruggeleverd wordt. Want, dat is dan de draad waar je omvormer naar toe gaat toch?

Of denk ik nu te simpel?
De draad van je omvormer gaat vaak inderdaad maar naar 1 fase toe. En dat is nu juist wat ik me afvraag. Registreert die meter die teruglevering op die fase als teruglevering (stel dat je 2kW opwekt, telt ie dan per uur aan teruglevering 2kWh erbij) OF verminder hij de terugleverering met wat je op dat moment via de andere fasen afneemt? (Waarom zou hij dat doen/willen???)

Dat is de vraag, waar ik tot op heden geen antwoord op heb gevonden.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')