abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119046308
In het kort:

- Per paneel rekenen op 200 kWh / jaar opbrengst (50 EUR / jaar is dat waard).
- Per paneel compleet geinstalleerd investering van 600-800 EUR.

Terugverdientijden particulier:
- Zelf installeren B-merken 9-10 jaar
- Zelf installeren A-merken 10-11 jaar
- Laten installeren B-merken 10-14 jaar (hoe groter de installatie hoe lager)
- Laten installeren A-merken 11-15 jaar (hoe groter de installatie hoe lager)

A-merken zijn 'bankable' panelen. B-merken zijn niet bankable. Zonnepanelen worden niet binnen 5 jaar nog VEEL beter, of VEEL goedkoper. De ergste prijsdaling is er al uit. 50% van de prijs van een installatie gaat in de omvormer, montagemateriaal en bekabeling.

Vorig topic:
Zonnepanelen. Deel III. Vragen - Prijzen - Terugverdientijden.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_119046309
Effective Thermal Energy Storage System for Storing Energy from Solar Panels Developed

Engineering researchers at the University of Arkansas have developed a thermal energy storage system that will work as a viable alternative to current methods used for storing energy collected from solar panels. Incorporating the researchers' design into the operation of a concentrated solar power plant will dramatically increase annual energy production while significantly decreasing production costs.

Current storage methods use molten salts, oils or beds of packed rock as media to conduct heat inside thermal energy storage tanks. Although these methods do not lose much of the energy collected by the panels, they are either expensive or cause damage to tanks. Specifically, the use of a packed rock, currently the most efficient and least expensive method, leads to thermal "ratcheting," which is the stress caused to tank walls because of the expansion and contraction of storage tanks due to thermal cycling.

"The most efficient, conventional method of storing energy from solar collectors satisfies the U.S. Department of Energy's goal for system efficiency," said Panneer Selvam, professor of civil engineering. "But there are problems associated with this method. Filler material used in the conventional method stresses and degrades the walls of storage tanks. This creates inefficiencies that aren't calculated and, more importantly, could lead to catastrophic rupture of a tank."

As an alternative to conventional methods, Selvam and doctoral student Matt Strasser designed and tested a structured thermocline system that uses parallel concrete plates instead of packed rock inside a single storage tank. Thermocline systems are units -- bodies of water, such as oceans and lakes, for example, but also smaller units that contain fluids or gas -- with distinct boundaries separating layers that have different temperatures. The plates were made from a special mixture of concrete developed by Micah Hale, associate professor of civil engineering. The mixture has survived temperatures of up to 600 degrees Celsius, or 1,112 degrees Fahrenheit. The storage process takes heat, collected in solar panels, and then transfers the heat through steel pipes into the concrete, which absorbs the heat and stores it until it can be transferred to a generator.

Modeling results showed the concrete plates conducted heat with an efficiency of 93.9 percent, which is higher than the Department of Energy's goal and only slightly less than the efficiency of the packed-bed method. Tests also confirmed that the concrete layers conducted heat without causing damage to materials used for storage. In addition, energy storage using the concrete method cost only $0.78 per kilowatt-hour, far below the Department of Energy's goal of achieving thermal energy storage at a cost of $15 per kilowatt-hour.

"Our work demonstrates that concrete is comparable to the packed-bed thermocline system in terms of energy efficiency," Selvam said. "But the real benefit of the concrete layers is that they do not cost a lot to produce compared to other media, and they have the unique ability to conduct and store heat without damaging tanks. This factor alone will increase production and decrease operating expenses for concentrated solar power plants."

In 2008, Selvam, holder of the James T. Womble Professor of Computational Mechanics and Nanotechnology Modeling, received a $770,000 award from the U.S. Department of Energy to develop a novel method of storing thermal energy in concrete. The award and research project were part of the federal government's initiative to develop technology for low-cost energy storage of solar power.

Selvam also directs the university's Computational Mechanics Laboratory.

Strasser is a Doctoral Academy Fellow. The Doctoral Academy Fellowships were created in 2002 as part of a $100 million endowment established by a $300 million gift from the Walton Charitable Support Foundation.

http://www.zeitnews.org/a(...)olar-panels-develope
pi_119046319
Sorry vergeten de TT aan te passen naar deel 4. Kan een mod dit aub even doen?
pi_119046500
Bij ons liggen er nu 14 op het dak :D
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  zaterdag 10 november 2012 @ 09:25:29 #5
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_119047391
De OP klopt niet echt meer :P

quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2012 03:34 schreef spierbal het volgende:
Bij ons liggen er nu 14 op het dak :D
Gefeliciteerd met het verminderen van je elektriciteitsrekening :P
pi_119082482
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2012 09:25 schreef Erasmo het volgende:
De OP klopt niet echt meer :P

[..]

Gefeliciteerd met het verminderen van je elektriciteitsrekening :P
Bij de oude meterkast zag je echt die schijf terug draaien, zelfs als alle apparaten aan stonden. Nu is ie vervangen voor een digitale. Ben benieuwd hoe ie is als de zon vol schijnt.
  zondag 11 november 2012 @ 14:03:44 #7
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_119082820
Hoezo is die vervangen dan?
pi_119084331
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 14:03 schreef Erasmo het volgende:
Hoezo is die vervangen dan?
Met een draaischijf kunnen de standen niet gemeten worden voor op het moment dat je stroom terug gaat leveren. Dus dat moet dan digitaal gemeten worden.
pi_119084455
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 14:38 schreef spierbal het volgende:

[..]

Met een draaischijf kunnen de standen niet gemeten worden voor op het moment dat je stroom terug gaat leveren. Dus dat moet dan digitaal gemeten worden.
Geen mogelijkheid om te salderen?
pi_119084559
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 14:41 schreef Dr.Hilfiger het volgende:

[..]

Geen mogelijkheid om te salderen?
Weet niet precies hoe dat zat, maar je mag maar een maximum salderen. Daarbij is zo'n digitale ook wel handiger.
pi_119091249
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 14:38 schreef spierbal het volgende:

[..]

Het is zeer waarschijnlijk dat je ferraris meter prima kon salderen maar dat je jezelf een slimme meter heb laten aanpraten zodat de energieleverancier in de toekomst een lager teruglever tarief kan opleggen. Energieleveranciers willen de ferraris meters icm zonnepanelen / WKK namelijk zsm vervangen voor een slimme meter ivm het teruglever tarief.

Daarnaast gebeurt het salderen bij een ferraris automatisch en is het bij een digitale meter weer een administratief gedoe.

Draaide het tellerwerk wel terug bij je ferraris dan heb je een grote begaan door een slimme meter naar binnen te halen, dat kan je in de toekomst aardig wat geld gaan kosten.
pi_119091325
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2012 03:04 schreef Probably_on_pcp het volgende:
In het kort:

- Per paneel rekenen op 200 kWh / jaar opbrengst (50 EUR / jaar is dat waard).
- Per paneel compleet geinstalleerd investering van 600-800 EUR.

Terugverdientijden particulier:
- Zelf installeren B-merken 9-10 jaar
- Zelf installeren A-merken 10-11 jaar
- Laten installeren B-merken 10-14 jaar (hoe groter de installatie hoe lager)
- Laten installeren A-merken 11-15 jaar (hoe groter de installatie hoe lager)

A-merken zijn 'bankable' panelen. B-merken zijn niet bankable. Zonnepanelen worden niet binnen 5 jaar nog VEEL beter, of VEEL goedkoper. De ergste prijsdaling is er al uit. 50% van de prijs van een installatie gaat in de omvormer, montagemateriaal en bekabeling.

Vorig topic:
K&W / Zonnepanelen. Deel III. Vragen - Prijzen - Terugverdientijden.
Die tvt die je noemt is echt veel te pessimistisch.
DHZ van 5 tot 7 jaar, met installeren van 7 tot 11 jaar
pi_119094490
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 17:21 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Het is zeer waarschijnlijk dat je ferraris meter prima kon salderen maar dat je jezelf een slimme meter heb laten aanpraten zodat de energieleverancier in de toekomst een lager teruglever tarief kan opleggen. Energieleveranciers willen de ferraris meters icm zonnepanelen / WKK namelijk zsm vervangen voor een slimme meter ivm het teruglever tarief.

Daarnaast gebeurt het salderen bij een ferraris automatisch en is het bij een digitale meter weer een administratief gedoe.

Draaide het tellerwerk wel terug bij je ferraris dan heb je een grote begaan door een slimme meter naar binnen te halen, dat kan je in de toekomst aardig wat geld gaan kosten.
Dus met de slimme meter ben je eigenlijk een dief van je eigen portemonnee ?
  zondag 11 november 2012 @ 19:03:16 #14
545 dop
:copyright: dop
pi_119095012
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 18:49 schreef spierbal het volgende:

[..]

jep helaas wel
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  zondag 11 november 2012 @ 19:06:14 #15
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_119095145
quote:

[..]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke instantie jou heeft gezegd dat je aan de slimme meter moet?
pi_119095294
Ik wou dat ik een ferraris meter had, helaas stond deze niet bij de optie lijst toen onze nieuwbouwwoning gebouwd werd :(

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen tegen mensen die nog wel een ferraris hebben. Laat deze onder geen beding vervangen zolang je daar wettelijk niet toe verplicht ben. 90% van de ferraris meters kan gewoon salderen en hebben geen teruglooprem :)
pi_119098468
quote:
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:03 schreef dop het volgende:
jep helaas wel
Even nuanceren...

Nog niet.

(Tenzij je meer dan 5000kWh per jaar teruglevert, dan val je buiten de salderingsgrens.)

Een Ferrarismeter telt ongemerkt terug, er is voor de leverancier geen verschil te merken tussen

5000 verbruik en 2000 teruglevering -> resultaat Ferrarismeter: 3000 verbruikt

of

12000 verbruik en 9000 teruglevering -> resultaat Ferrarismeter: 3000 verbruikt

Daarom willen ze van die meters af.

Op het moment zul je dus nog wel goed zitten. Maar de kans is groot dat in de toekomst het salderen wordt verlaagd. Dus geen 5000 kWh per jaar meer, maar 3000, of bv 2000. En dan ben je blij met je ferrarismetertje ;-)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_119099620
Het zou kunnen dat het bedrag wellicht gelijk blijft, maar dat je energiebelasting e.d. niet meer terugkrijgt en dat is natuurlijk niet te bepalen met Ferrarismeter.
Eerst denken, dan typen
pi_119102135
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 20:35 schreef Piger het volgende:
Het zou kunnen dat het bedrag wellicht gelijk blijft, maar dat je energiebelasting e.d. niet meer terugkrijgt en dat is natuurlijk niet te bepalen met Ferrarismeter.
Dus blijft het bedrag wat je terugkrijgt niet meer gelijk.... Toch? Het salderen vervalt dan dus voor een deel.
pi_119102292
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 21:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dus blijft het bedrag wat je terugkrijgt niet meer gelijk.... Toch? Het salderen vervalt dan dus voor een deel.
Klopt, maar ik verwacht dat het tarief voor de energiemaatschappij nog wel even gelijk blijft. Ik zie de overheid zich er eerder mee bemoeien waardoor je alle energieheffingen niet meer terug krijgt.

Dat zal je in totaal wel geld gaan kosten ja.
Eerst denken, dan typen
pi_119103851
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 21:11 schreef Piger het volgende:
Ik zie de overheid zich er eerder mee bemoeien waardoor je alle energieheffingen niet meer terug krijgt.
Dat denk ik dus ook. Zal niet binnen 5 jaar gebeuren, maar 10 jaar lijkt me een redelijke schatting.

quote:
Dat zal je in totaal wel geld gaan kosten ja.
Uiteraard. Alles wat minder opbrengt voor de schatkist, al is het goed voor het milieu, moet worden bestreden. :Y
pi_119110664
Waarom kan ik nergens een fatsoenlijke installatie-gids vinden voor een zonnepanelen installatie?

Wat ik begrijp is dat ik een extra groep nodig ben, hierop een omvormer moet aansluiten waarop vervolgens de panelen weer (serieel) worden aangesloten...

Maar hoe bepaal ik vervolgens welke omvormer bij welke panelen past?
Scheren is voor schapen!
pi_119110821
quote:
5s.gif Op zondag 11 november 2012 23:37 schreef paarse_paashaas het volgende:
Waarom kan ik nergens een fatsoenlijke installatie-gids vinden voor een zonnepanelen installatie?

Wat ik begrijp is dat ik een extra groep nodig ben, hierop een omvormer moet aansluiten waarop vervolgens de panelen weer (serieel) worden aangesloten...

Maar hoe bepaal ik vervolgens welke omvormer bij welke panelen past?
Gast...

Als ik een fundering aan wil leggen, kom ik ook wat onvoorziene dingen tegen. Dan lees ik me in, OF ik huur een vakman in.

Oftewel, op je vraag is geen standaard antwoord. Dus of je doet zelf onderzoek, of je laat je adviseren. (En gezien je laatste vraag: welke omvormer op welke panelen, lijkt me dat geen overbodige luxe.)
pi_119111398
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 17:23 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Die tvt die je noemt is echt veel te pessimistisch.
DHZ van 5 tot 7 jaar, met installeren van 7 tot 11 jaar
Is niet mijn OP, heb gewoon een nieuw deel geopend ;)
pi_119123314
Ook hier sinds vorige week 14 panelen (3430wp) werkend. De meter al een paar keer naar links zien draaien. (ik heb me geen slimme meter laten aanpraten, maar heb nog lekker de oude ferraris)
To Wii or not to Wii....that's the question.
pi_121091819
wij hebben een dubbel telwerk, 1 voor dag en de andere voor nachtstroom.
als je nu overdag teruglevert en snachts gebruikt dan heb je eigenlijk dubbel voordeel, of trapt de energieleverancier daar niet in?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_121159797
Gisteren 9 panelen op m'n privepand gezet. Fuck, spierpijn.
  vrijdag 4 januari 2013 @ 19:01:06 #28
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_121162686
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 17:35 schreef Oksel het volgende:
Gisteren 9 panelen op m'n privepand gezet. Fuck, spierpijn.
^O^ Maandbedrag al aangepast :? :P
  woensdag 9 januari 2013 @ 20:00:11 #29
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_121365675
Sinds 1 juli 21 panelen op het dak. Ons verbruik was in 2011 8000 KWH 3975 dit jaar. 166 sinds 1 juli.

a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_121365827
quote:
14s.gif Op woensdag 9 januari 2013 20:00 schreef Paper_Tiger het volgende:
Sinds 1 juli 21 panelen op het dak. Ons verbruik was in 2011 8000 KWH 3975 dit jaar. 166 sinds 1 juli.

[ afbeelding ]
Nice ^O^
pi_121369727
quote:

[ afbeelding ]
Dus ca 4000kwh uit de panelen?
  woensdag 9 januari 2013 @ 21:20:33 #32
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_121370406
Wat betekend de term "bankable" eigenlijk in de OP?
pi_121370659
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 21:20 schreef bleiblei het volgende:
Wat betekend de term "bankable" eigenlijk in de OP?
De zonnepanelen zijn bankable d.w.z. de kwaliteit is gegarandeerd waardoor de banken in Nederland, Duitsland, Belgie
Luxemburg en Frankrijk krediet zullen verstrekken..
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  woensdag 9 januari 2013 @ 22:03:57 #34
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_121372723
Ah zo...
  woensdag 9 januari 2013 @ 22:15:24 #35
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_121373401
quote:

[ afbeelding ]
Nice! En dat over een half jaar. Volgend jaar kom je dus met een beetje geluk op nul uit. :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
  donderdag 10 januari 2013 @ 05:20:28 #36
379943 Paper_Tiger
pi_121382467
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2013 21:09 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

Dus ca 4000kwh uit de panelen?
Niet helemaal. Ik ben ook zuiniger met stroom. Veel meer dingen die altijd maar aanstonden uitzetten. De panelen hebben net geen 3000 kwh geleverd.
pi_121404071
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 05:20 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Niet helemaal. Ik ben ook zuiniger met stroom. Veel meer dingen die altijd maar aanstonden uitzetten. De panelen hebben net geen 3000 kwh geleverd.
Dat is toch zeer netjes.... Heb ook wel eens zitten rekenen voor zonnepanelen maar toch niet gedaan...
  donderdag 10 januari 2013 @ 19:31:14 #38
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121404526
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 19:20 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

Dat is toch zeer netjes.... Heb ook wel eens zitten rekenen voor zonnepanelen maar toch niet gedaan...
Met welke prijzen reken jij dan als ik vragen mag?
pi_121409145
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 19:31 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Met welke prijzen reken jij dan als ik vragen mag?
mijn zwager heeft een tijd terug zonnepanelen aangeschaft, heb ze toen aangesloten bij hem en zelf eens gekeken wat het hier thuis zou kosten en een plan gemaakt hoe ze konden liggen ivm 2 dakramen... Maar zou niet meer weten met welke prijzen toen...

edit:

Heb tekeming gevonden... zouden 11 panelen op mijn dak kunnen op de
westzijde....
  donderdag 10 januari 2013 @ 21:58:15 #40
379943 Paper_Tiger
pi_121412493
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 21:08 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

mijn zwager heeft een tijd terug zonnepanelen aangeschaft, heb ze toen aangesloten bij hem en zelf eens gekeken wat het hier thuis zou kosten en een plan gemaakt hoe ze konden liggen ivm 2 dakramen... Maar zou niet meer weten met welke prijzen toen...

edit:

Heb tekeming gevonden... zouden 11 panelen op mijn dak kunnen op de
westzijde....
Jammer dat de BTW van 19 naar 21% is gegaan maar als je het geld hebt liggen zou ik er toch nog eens serieus naar kijken.
  donderdag 10 januari 2013 @ 22:00:58 #41
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121412668
Helemaal nu de overheid je nog ¤650 cadeau doet.

Zelfs zonder dat is het rendement van zonnepanelen veel hoger dan als je het geld op de bank laat staan.
  donderdag 10 januari 2013 @ 22:05:20 #42
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_121412895
Heb zelf sinds half december 9 panelen op het dak liggen, mijn ouders volgen mijn voorbeeld en gaan er binnenkort 12 plaatsen :)
pi_121412904
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 21:58 schreef Paper_Tiger het volgende:
Jammer dat de BTW van 19 naar 21% is gegaan maar als je het geld hebt liggen zou ik er toch nog eens serieus naar kijken.
Ik zou me niet zo druk maken over een BTW verhoging...

Dit is veel erger: als je kunt, leg ze dan nu neer:

http://tweakers.net/nieuw(...)an-zonnepanelen.html
  donderdag 10 januari 2013 @ 22:06:28 #44
379943 Paper_Tiger
pi_121412953
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 22:05 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik zou me niet zo druk maken over een BTW verhoging...

Dit is veel erger, als je kunt, leg ze dan nu neer:

http://tweakers.net/nieuw(...)an-zonnepanelen.html
Gaat niet gebeuren. De Duitse autobelangen in China zijn veel te groot.
  donderdag 10 januari 2013 @ 22:07:07 #45
379943 Paper_Tiger
pi_121412986
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 22:00 schreef Erasmo het volgende:
Helemaal nu de overheid je nog ¤650 cadeau doet.

Zelfs zonder dat is het rendement van zonnepanelen veel hoger dan als je het geld op de bank laat staan.
Zeker als je ook nog eens vermogensrendementsheffing moet betalen.
pi_121413170
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 22:06 schreef Paper_Tiger het volgende:
Gaat niet gebeuren. De Duitse autobelangen in China zijn veel te groot.
Dat hoop ik ook, maar ik heb er weinig vertrouwen in...
  donderdag 10 januari 2013 @ 22:12:56 #47
379943 Paper_Tiger
pi_121413334
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 22:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat hoop ik ook, maar ik heb er weinig vertrouwen in...
Lees dit eens; http://www.energiebusines(...)ier-wie-voor-de-gek/
pi_121414306
quote:
Die gedachtengang ken ik wel, maar Duitsland heeft het niet alleen voor het zeggen in de EU (Wel een belangrijke stem, dat wel uiteraard) Zou zomaar kunnen dat akkoord gaan van Duitsland met die importheffing weer als wisselgeld gebruikt wordt om Duitsland vanuit de EU op een ander vlak extra te steunen.

We zullen zien hoe het afloopt, maar als je de kans hebt, leg ze dan gewoon neer. Prijzen zijn nu al erg laag (ik kom ¤ 0,59/Wp incl BTW tegen) dus dat is sowieso erg netjes.
  vrijdag 11 januari 2013 @ 08:21:55 #49
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_121423925
Heey een zonnepanelen topic *O*

Ook wij zijn van plan om op korte termijn zonnepanelen aan te schaffen. We hebben geen ideaal dak (wzw met een flinke dakkapel), maar ik denk dat het toch rendabel is. Los daarvan vinden we het leuk om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn.

Helaas hebben we geen groep over, dus die moet worden aangelegd. Ook hebben we een analoge dubbelmeter zonder draaischijf, volgens Kema en andere sites draait die niet terug ;( Dat zal dus wel een slimme meter worden.

Behalve de extra groep wil ik alles zelf proberen te doen. Volgens mij is het leggen van de panelen zelf niet zo ingewikkeld en een extra aansluiting van zolder naar de meterkast is in ons huis ook geen ingewikkelde ingreep.

Boven de dakkapel kan ik 3x250wp landscape kwijt en onder de dakkapel 6x250wp landscape. Evt op de dakkapel nog 1 of 2, maar dan moet ik mijn wederhelft ervan overtuigen dat het niet zo heel erg lelijk is oO<

Ik heb onder de dakkapel 2,45m aan "pannen". In theorie kunnen er dus 3 rijen van 200wp in landscape (3x80,8cm), maar dan vrees ik dat de regen over de dakgoot gaat.

Iemand nog tips?

Volgende week komt er een mannetje kijken. Ik denk dat ze veel te duur zijn, maar dommer worden we er niet van :s)
If you can't beat them, join them.
  vrijdag 11 januari 2013 @ 10:14:00 #50
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121425917
Een analoge meter zonder draaischijf? Daar heb ik nog nooit van gehoord... Heb je daar wellicht een type en/of foto van?
  vrijdag 11 januari 2013 @ 10:17:58 #51
126005 Tumble
Ik val en sta weer op
pi_121426019
Vraagje
Ik heb op mijn dak inmiddels 15 suntech stp250 panelen liggen naar alle tevredenheid
Nu heb ik nog een stuk plat dak (uitbouw en schuurtje) waar ik nog 4 panelen kan neerleggen

mijn voorkeur gaat uit naar 2x2 panelen aangesloten op 2 verschillende mastervolt soladin 600 omvormers
De reden hiervoor is omdat de setjes panelen een meter of 6 uit elkaar liggen en ik op die manier ook niet nog een groep hoef aan te leggen.
de panelen die ik wil gaan aanschaffen zijn de suntech STP290 panelen

nu lees ik over die panelen dit "The Suntech STP290-24/Vd Polycrystalline Silicon solar panel has a module efficiency of 14.9%, which is 17.7% worse than the average for all Solar Panels"
Betekend dit dat het slechte panelen zijn? 290w piek is toch 290w piek? ja de panelen zijn wat breder maar ik heb geen plek voor 2x3 panelen

Zit ik juist met mijn plan om 2 groepjes van 600w te maken vanwege de afstand tussen de panelen?
Of kan ik beter toch een groep van 4 panelen maken een zwaardere omvormer ertussen en een extra groep erbij?
Life never gets darker then midnight
  vrijdag 11 januari 2013 @ 10:21:11 #52
62913 Blik
The one and Only!
pi_121426103
Ik blijf het nog steeds balen vinden dat ik een leien dak heb, en ik nog geen installateurs heb kunnen vinden die op een leien dak installeren zonder exorbitante meerkosten. Mijn buren hebben in december zonnepanelen laten installeren, maar hebben voor 6 panelen zo'n 1100 euro meerkosten betaald. Prijs er wp ver boven de 3 euro... :(
  vrijdag 11 januari 2013 @ 10:33:44 #53
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_121426455
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 10:14 schreef Erasmo het volgende:
Een analoge meter zonder draaischijf? Daar heb ik nog nooit van gehoord... Heb je daar wellicht een type en/of foto van?
Enermet TY120E is het, deze:

vrijdag 11 januari 2013 @ 11:04:44 #54
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121427355
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 10:17 schreef Tumble het volgende:
Vraagje
Ik heb op mijn dak inmiddels 15 suntech stp250 panelen liggen naar alle tevredenheid
Nu heb ik nog een stuk plat dak (uitbouw en schuurtje) waar ik nog 4 panelen kan neerleggen

mijn voorkeur gaat uit naar 2x2 panelen aangesloten op 2 verschillende mastervolt soladin 600 omvormers
De reden hiervoor is omdat de setjes panelen een meter of 6 uit elkaar liggen en ik op die manier ook niet nog een groep hoef aan te leggen.
de panelen die ik wil gaan aanschaffen zijn de suntech STP290 panelen

nu lees ik over die panelen dit "The Suntech STP290-24/Vd Polycrystalline Silicon solar panel has a module efficiency of 14.9%, which is 17.7% worse than the average for all Solar Panels"
Betekend dit dat het slechte panelen zijn? 290w piek is toch 290w piek? ja de panelen zijn wat breder maar ik heb geen plek voor 2x3 panelen

Zit ik juist met mijn plan om 2 groepjes van 600w te maken vanwege de afstand tussen de panelen?
Of kan ik beter toch een groep van 4 panelen maken een zwaardere omvormer ertussen en een extra groep erbij?
Ligt eraan, is het makkelijk om een extra groep aan te leggen in jouw situatie? En waarom kies je voor de Soladin? Ik denk dat een Steca500 ook wel past.

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 10:33 schreef 44pje het volgende:

[..]

Enermet TY120E is het, deze:

[ afbeelding ]
Ai die draait niet terug nee, dat is jammer. Maar een slimme meter hoeft niet perse als je wilt terugleveren.

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 10:21 schreef Blik het volgende:
Ik blijf het nog steeds balen vinden dat ik een leien dak heb, en ik nog geen installateurs heb kunnen vinden die op een leien dak installeren zonder exorbitante meerkosten. Mijn buren hebben in december zonnepanelen laten installeren, maar hebben voor 6 panelen zo'n 1100 euro meerkosten betaald. Prijs er wp ver boven de 3 euro... :(
Heb je geen garage oid vrij?
  vrijdag 11 januari 2013 @ 11:12:52 #55
126005 Tumble
Ik val en sta weer op
pi_121427584
Ligt eraan, is het makkelijk om een extra groep aan te leggen in jouw situatie? En waarom kies je voor de Soladin? Ik denk dat een Steca500 ook wel past.""

niet echt makkelijk betekend een hoop extra kabels door mijn huis terwijl ik de soladins gewoon in het stopcontact kan steken.
reden dat ik voor de soladins kies omdat ik er een redelijke korting op kreeg in combinatie met de 4 panelen esthetisch vind ik de soladins ook iets mooier dan de Steca's (een van de omvormers word geplaatst in de studeer/gastenverblijf)
Life never gets darker then midnight
pi_121427670
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 11:12 schreef Tumble het volgende:
Ligt eraan, is het makkelijk om een extra groep aan te leggen in jouw situatie? En waarom kies je voor de Soladin? Ik denk dat een Steca500 ook wel past.""

niet echt makkelijk betekend een hoop extra kabels door mijn huis terwijl ik de soladins gewoon in het stopcontact kan steken.
reden dat ik voor de soladins kies omdat ik er een redelijke korting op kreeg in combinatie met de 4 panelen esthetisch vind ik de soladins ook iets mooier dan de Steca's (een van de omvormers word geplaatst in de studeer/gastenverblijf)
De steca's gaan maar tot 4 Ampere, de moderne panelen zijn bijna allemaal 8, je bent dus gebonden aan de Soladin. Je kan natuurlijk ook voor een micro omvormer gaan van bijv,. Enecsys
  vrijdag 11 januari 2013 @ 11:23:53 #57
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_121427867
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 11:04 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ai die draait niet terug nee, dat is jammer. Maar een slimme meter hoeft niet perse als je wilt terugleveren.

[..]
Dat begrijp ik niet, kun je dat uitleggen?
  vrijdag 11 januari 2013 @ 11:59:33 #58
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121428895
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 11:16 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

De steca's gaan maar tot 4 Ampere, de moderne panelen zijn bijna allemaal 8, je bent dus gebonden aan de Soladin. Je kan natuurlijk ook voor een micro omvormer gaan van bijv,. Enecsys
Verhip je hebt gelijk, da's wel rap gegaan de laatste tijd.

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 11:12 schreef Tumble het volgende:

Soladins worden gekoeld met een ventilator, helemaal als ze echt in huis hangen zou ik voor een passief gekoelde omvormer gaan.

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 11:23 schreef 44pje het volgende:

[..]

Dat begrijp ik niet, kun je dat uitleggen?
Als je wilt terugleveren is in geval van dubbel tarief een meter met 4 telwerken genoeg(2 heen, 2 terug). Alhoewel in de praktijk tegenwoordig meestal een slimme meter wordt geplaatst die dom gemaakt is.
  vrijdag 11 januari 2013 @ 12:12:02 #59
62913 Blik
The one and Only!
pi_121429293
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 11:04 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Heb je geen garage oid vrij?
nope, heb een leien dak van 40 m2 (5 bij 8 meter)
pi_121429936
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 10:17 schreef Tumble het volgende:
Dan zijn het niet automatisch slechte panelen, maar als de efficiëntie wat lager is, zijn de afmetingen dus wat groter t.o.v. panelen met een hogere efficiëntie.
  vrijdag 11 januari 2013 @ 13:13:15 #61
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121431179
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 12:12 schreef Blik het volgende:

[..]

nope, heb een leien dak van 40 m2 (5 bij 8 meter)
Da's jammer
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_121440662
Hoe zwaar is 1 paneeltje eigenlijk?

edit:

heb het al gevonden... ca 18kilo per stuk...

[ Bericht 51% gewijzigd door TheOneAndOnly op 11-01-2013 17:36:38 ]
pi_121442181
ik heb trouwens een helft van mijn dak op het westen en een helft op het oosten... zou het dan nog wel rendabel zijn?
pi_121442450
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 18:12 schreef TheOneAndOnly het volgende:
ik heb trouwens een helft van mijn dak op het westen en een helft op het oosten... zou het dan nog wel rendabel zijn?
oost + west is ideaal voordeel is dat je van sochtends vroeg tot savonds laat productie hebt, ideaal als men de teruglever vergoeding ooit nog eens gaat beperken, met de huidige WP prijzen beginnen zelfs daken op noord rendabel te worden :9
  vrijdag 11 januari 2013 @ 18:47:30 #65
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121443347
Is prima rendabel, heb het hier ookal twee jaar zo liggen.

Opbrengstcurve is een mooie afgevlakte parabool.
pi_121443611
is het beste dan oosten of westen? op oosten kan ik nl 14 panelen kwijt, westen 11
  vrijdag 11 januari 2013 @ 19:09:28 #67
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121444015

Tenzij je aan de kust woont.
pi_121445260
Heb ze niet op mijn rug groeien en er zit hier nog een zwangere vrouw op de bank dus moet ook nog babykamer etc aanschaffen...
pi_121445475
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 19:46 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Heb ze niet op mijn rug groeien en er zit hier nog een zwangere vrouw op de bank dus moet ook nog babykamer etc aanschaffen...
Hier kan je calculeren wat voor opbrengst je mag verwachten
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
pi_121447624
Ik zie in dit topic en vorige delen wel eens mensen roepen dat ze goedkoop die-en-die panelen gescoord hebben. Waar zoeken jullie voor die dingen? Ebay? En waarom staan daar koopjes op? waarom zijn ze goedkoper als ze duurder waarschijnlijk ook verkocht zouden worden?
pi_121447900
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 19:51 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Hier kan je calculeren wat voor opbrengst je mag verwachten
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
Zal morgen eens kijken op de pc...
pi_121449003
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 20:44 schreef CafeRoker het volgende:
Ik zie in dit topic en vorige delen wel eens mensen roepen dat ze goedkoop die-en-die panelen gescoord hebben. Waar zoeken jullie voor die dingen? Ebay? En waarom staan daar koopjes op? waarom zijn ze goedkoper als ze duurder waarschijnlijk ook verkocht zouden worden?
Gewoon op MP. http://www.marktplaats.nl(...)sortOrder=increasing

Dan even aandachtig door de advertenties scrollen

Edit: link even aangepast ivm sorteren op prijs
pi_121449019
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 21:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Gewoon op MP. http://www.marktplaats.nl(...)=true&categoryId=239

Dan even aandachtig door de advertenties scrollen
Maar waarom zijn ze goedkoper? Wat is de catch?
pi_121449169
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 21:13 schreef CafeRoker het volgende:
Maar waarom zijn ze goedkoper? Wat is de catch?
Waarom zou er een catch moeten zijn? Ik koop liever een paneel van een 'dozenschuiver' dan hetzelfde paneel bij een gerenommeerd bedrijf tegen een bijna dubbele prijs.
pi_121449293
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 21:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Waarom zou er een catch moeten zijn? Ik koop liever een paneel van een 'dozenschuiver' dan hetzelfde paneel bij een gerenommeerd bedrijf tegen een bijna dubbele prijs.
misschien is het mijn foute interpretatie. Die dozenschuiven heeft waarschijnlijk altijd lagere prijzen waardoor het de vangst wel een mooie deal maakt maar niet echt een buitenkansje. Ik las dit soort opmerkingen altijd als het scoren van een buitenkansje. Als in 'normaal onder gelijke omstandigheden is het duurder'.

Maar mooi, dan weet ik waar ik naar moet zoeken. Zodra vrouwlief weer een baan heeft komt er hier ook een en ander op het dak. Geld staat al klaar maar ik wil het er nu niet aan uitgeven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')