Het blijft een gok, natuurlijk. Maar ik weet vrij zeker dat er ook veel Chinese merken zijn die niet meer bestaan.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 19:28 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Zoiets als die mensen die dachten helemaal top te zitten met hun europese Scheuten Solar panelen?
Dat nieuws hangt pas een maand in de ether. Maar maak je je geen zorgen, nu worden ze eerst naar Taiwan oid verscheept en plakken ze er daar nog een laatste sticker op.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 21:21 schreef Ill-Skillz het volgende:
Vandaag bij de NOS: EU wil importheffing op Chinese zonnecollectoren. De Chinese overheid subsudieert die producenten blijkbaar plat. Wat is toch een heerlijke progressief-liberale club, die EU.
http://nos.nl/video/50831(...)se-zonnepanelen.html
Ik wil die anders wel voor een zacht prijsje hebben hoor, met 10-15 minuten werk per paneel zijn ze veiliger dan ze ooit zijn geweest. (Welke gek verzint 2 onnodige extra connectoren per paneel, en zet het dan ook nog eens niet goed in elkaar ?quote:Op zaterdag 18 mei 2013 19:28 schreef CafeRoker het volgende:
Zoiets als die mensen die dachten helemaal top te zitten met hun europese Scheuten Solar panelen?
De SB3600 is een 1 fase omvormer, dus die kan niet eens verspreid over 3 fasen worden aangesloten. Maakt rekenkundig ook niet uit, of je nu over 1 fase 3kWh terugleverd, of over 3 fasen 1 kWh maakt geen verschil.quote:Op zondag 19 mei 2013 23:02 schreef roadrats het volgende:
Systeem besteld met 13 panelen en een Sunny Boy 3600. Ik anticipeer graag op het over een week of 4 monteren van het geheel en heb nu een vraag over de aansluiting in de meterkast. Mij is verteld dat de opgewekte energie primair gebruikt wordt in je eigen huishouden, blijft er dan nog over wordt dat teruggeleverd aan het net. Daarom zie je dus op je slimme meter minder terug geleverde energie dan het systeem heeft opgeleverd. Wij hebben een 3-fase aansluiting, hoe pakt dit nu uit in de praktijk. Wordt de SB 3600 ook 3-fase aangesloten of moeten we kiezen op welke fase we de SB laten aansluiten ? Dat laatste zou een hele moeilijke worden want we hebben bijv aparte groepen (verdeeld over diverse fasen) voor de wasmachine, droger, afwasmachine, kookgroep etc. En hebben jullie een extra aardlekschakelaar gemonteerd ? Ik heb deze details nog niet besproken met de installateur maar ben liever evt antwoorden voor. Ben er ook net achter gekomen dat er teveel groepen achter 1 van de ALS zit.
Er is dan ook niks slim, aan een slimme meter. Al wordt ie zo wel graag aangeprezen... Maar dat heeft meer te maken met politici die dankzij een lobby ineens 'halleluja' roepen over zaken waar ze voorheen, huidig, en in de toekomst de ballen verstand van hebben.quote:Daarom zie je dus op je slimme meter minder terug geleverde energie dan het systeem heeft opgeleverd.
Wat is de oriëntatie van het dak? Wat is de afmeting van het dak? Staan er bomen in de buurt?quote:Op dinsdag 21 mei 2013 11:29 schreef ferrari_rood het volgende:
Ik heb even een foto gemaakt van het soort dak dat wij hebben.
Iemand enig idee of de schaduw veel zon wegneemt van panelen? en hoeveel panelen we kwijt kunnen? Eventueel kunnen we ook panelen kwijt op het plattedak van de garage en de keuken
[ link | afbeelding ]
Dak is op het zuiden alleen de buren hebben wat bomen in de tuin maar dat is alles. Ik heb geen idee van de afmeting maar het huis is 7meter breed alleen het dak is niet zo hoog.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 11:42 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Wat is de oriëntatie van het dak? Wat is de afmeting van het dak? Staan er bomen in de buurt?
Het lijkt erop dat de pijpjes op het dak en de dakkapel voor aardig wat schaduw problemen kunnen zorgen.
Het beste kan je op een zonnige dag op verschillende momenten even een blik op het dak werpen.
Heb je daar een bron van?quote:Op maandag 20 mei 2013 08:36 schreef JurriaanK het volgende:
Ik heb een 3-fasen aansluiting met slimme meter, dus die telt 4 dingen:
levering hoog/laag
opwekking hoog/laag
Als er dus 1500W teruggeleverd wordt door mijn panelen, en de wasmachine staat aan en gebruikt 2000W op een zaterdag, zal de meter registreren als opwekking en levering op dezelfde fase zitten:
levering hoog/laag 0/500W opwekking hoog/laag 0/0
Als ze op verschillende fasen zitten:
levering hoog/laag 0/500W opwekking hoog/laag 0/0
Hetzelfde dus. Hij telt altijd met een totaal over alle fasen; er is nooit opwekkng en levering tegelijk.
Dat zegt al genoeg toch? Jij gaat er vanuit dat het een totaal is, ik ben daar nog niet zeker van. En al helemaal niet dat het in de toekomst zo blijft, als het nu het geval zou zijn.quote:Op maandag 27 mei 2013 22:17 schreef JurriaanK het volgende:
In dat document wordt gesproken over 'Actual electricity power received in 1 Watt resolution' en 'Actual electricity power delivered in 1 Watt resolution'.
En dat is nou precies wat ik bedoel.quote:Op maandag 27 mei 2013 22:16 schreef NiGeLaToR het volgende:
Dus, de meter telt het wel op, maar de teruglevering op fase 1 wordt niet verrekend met de levering op fase 2, want dat gaat namelijk buiten de meter om. Niet ideaal, maar prima zolang saldering bestaat.
Het gaat niet over gevoel helaas. Het gaat over de achterliggende techniek waarmee de stand die jij kunt uitlezen tot stand komt.quote:Op maandag 27 mei 2013 22:27 schreef JurriaanK het volgende:
Ik ook niet - er wordt of geleverd of opgewekt, heel soms beide 0, maar nooit beide tegelijk een waarde. Maar tegen iemands gevoel kun je weinig argumenteren, natuurlijk.
Simpel uitgelegd... Jij hebt als je een 3 fase meter hebt, 3 verschillende stroomkabels die bij je binnenkomen. Of je nu alles over fase 1 verbruikt of alles over fase 3, of verspreid maakt niks uit. Je netbeheerder telt alles bij elkaar op, en dat betaal je.quote:Op maandag 27 mei 2013 22:24 schreef Troel het volgende:
Ik weet niet hoe het zit met fase's hoor, laat staan dat ik weet hoeveel fases ik heb (hoe kan ik dat zien?)
Ik lees al wel een tijdje mijn slimme meter uit en ik heb nog niet gezien dat ik tegelijkertijd geleverd krijg en terug lever. En dan heb ik het over elke minuut uitlezen
Volgens mij staat het sowieso op je jaarrekening (bv 1 x 35A of 3 x 25A) daarbuiten staat het ook op je meter.quote:Op maandag 27 mei 2013 22:34 schreef Troel het volgende:
True, maar hoe kun je nou zien hoeveel fasen je hebt dan?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |