abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122426194
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 17:42 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

PV is een andere woord voor zonnepanelen.

Installatiekosten heb je niet als je handig ben, de installatie is echt heel simpel als je jezelf een beetje inleest. De panelen schrijf je af in 20-25 jaar , de omvormer in 12 jaar.

Over welke hoge onderhoudskosten heb je het? Onderhoudskosten zijn er niet. Hooguit 1x per jaar een optische inspectie en een doekje over de panelen.
Waar krijg jij trouwens 5% rente? Maar geef mij maar een bank waar ik hetzelfde rendement krijg tegen hetzelfde lage risico.

Daarnaast is PV niet alleen TVT maar ook beleving. Het is gewoon erg leuk om mee bezig te zijn. Zeker als je actief logt.

Want een zonnenpaneel is heel laag risico? Valt er daar nooit een paneel weg? Wordt het rendement ook niet minder hoog na ieder jaar etc?

Maar het grootste issue om niet aan PV's te gaan dan zogezegd lijkt mij dat ze nog veel te hard zakken... Waarom een laag rendement willen hebben als ze 5 jaar later de helft waard zijn?
Rustig aan.
  zondag 3 februari 2013 @ 18:16:31 #102
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_122427253
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 17:53 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Want een zonnenpaneel is heel laag risico? Valt er daar nooit een paneel weg? Wordt het rendement ook niet minder hoog na ieder jaar etc?

Maar het grootste issue om niet aan PV's te gaan dan zogezegd lijkt mij dat ze nog veel te hard zakken... Waarom een laag rendement willen hebben als ze 5 jaar later de helft waard zijn?
Is rendement interessant dan? Met mijn systeem wek ik meer op dan ik verbruik en ik heb een normaal dak.

Restwaarde is niet interessant gezien ik nu al meer opwek dan ik verbruik, er is dus geen enkele noodzaak om de huidige panelen te vervangen. De panelen doen wat ze moeten doen, de functionaliteit blijft hetzelfde. ALS ik de panelen na 5 jaar wil vervangen, dan kan ik dat overigens prima doen. Ze hebben hun geld dan al op gebracht. De restwaarde is winst.

Panelen verliezen ieder jaar inderdaad een heel klein beetje vermogen. Leveranciers geven opbrengst garanties af. Meestal is dat na 10 jaar 90% van het vermogen en 80% na 25 jaar. Let wel er zijn nu nog panelen uit de jaren 70 en 80 die amper een achteruit gang laten zien.

Het verlies in vermogen wat daarin tegen ruimschoots gecompenseerd door de stijgende energieprijzen. Want die stijging neem ik niet eens mee in de berekening.

Maar zoals gezegd vind ik dat PV zoveel meer is als alleen TVT. Daarnaast draag je een steentje bij aan het verduurzamen van onze economie.

Maar ik begrijp dus goed jij ook nog steeds geen computer bezit?
pi_122427713
quote:
14s.gif Op zondag 3 februari 2013 17:23 schreef kingtoppie het volgende:
Leuk dat er bij die terugverdien tijden nooit rentekosten zijn verrekend.
Gooi het maar eens in een spreadsheet.

Zeg investering 3000,- en opbrengst per jaar 450,-

Zet die 3000,- maar weg tegen 3% (of 5%, wat je zelf wilt) en kijk wat je na 25 jaar hebt, maar zet ook die 450,- per jaar weg tegen hetzelfde rentepercentage. Mag jij raden welk rijtje na 25 jaar het hoogst is.

Die rente (die jij ziet als renteverlies) gaat namelijk op een bepaald moment in je voordeel werken.

Je mag voor de eerlijkheid best na 15 jaar 1000,- voor een nieuwe inverter van het rijtje aftrekken hoor, geen probleem.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_122428413
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 17:42 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Daarnaast is PV niet alleen TVT maar ook beleving. Het is gewoon erg leuk om mee bezig te zijn. Zeker als je actief logt.
Hopelijk wordt het wel minder als het nieuwe eraf is; ik kijk nu een paar keer per dag op m'n mobiel naar PVdashboard :)
Een iPhone/mobile dashboard op basis van je PVoutput gegevens. (free to use)
pi_122429593
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 17:53 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Omdat de salderingsregeling alleen maar slechter kan worden en het daarom gunstig is om zoveel mogelijk 'goede' jaren mee te pakken. Daarnaast speelt dat gedoe over die Chinese dumpingspraktijken icm de EU reactie daarop nog.

Om die reden moet je het volgens mij gewoon nu doen, of anders 6-7 jaar wachten. In ieder geval dus niet even twee jaar wachten en het dan doen. Maar het blijft koffiedik kijken en dit is hoe ik die koffiedik bekijk.
  zondag 3 februari 2013 @ 19:12:59 #106
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_122429884
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 19:06 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Omdat de salderingsregeling alleen maar slechter kan worden en het daarom gunstig is om zoveel mogelijk 'goede' jaren mee te pakken. Daarnaast speelt dat gedoe over die Chinese dumpingspraktijken icm de EU reactie daarop nog.

Om die reden moet je het volgens mij gewoon nu doen, of anders 6-7 jaar wachten. In ieder geval dus niet even twee jaar wachten en het dan doen. Maar het blijft koffiedik kijken en dit is hoe ik die koffiedik bekijk.
Grappig, Ik zei gister tegen mij ouders nog dat DIT naar mijn idee het moment is om PV aan te schaffen om bovenstaande reden.

quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 18:39 schreef twixx het volgende:

[..]

Hopelijk wordt het wel minder als het nieuwe eraf is; ik kijk nu een paar keer per dag op m'n mobiel naar PVdashboard :)
Dat gaat niet over, dat is het PV virus. Over een jaar wil je uitbreiden ~O>

Ik heb nu trouwens met de Youless ook automatische logging naar PVoutput, net de nieuwe firmware geladen ben benieuwt hoe het functioneert.

Live pagina
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=11634&sid=9603

[ Bericht 10% gewijzigd door Revolution-NL op 03-02-2013 19:21:18 ]
pi_122432173
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 19:12 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik heb nu trouwens met de Youless ook automatische logging naar PVoutput, net de nieuwe firmware geladen ben benieuwt hoe het functioneert.

Live pagina
Nu maar hopen dat de zon schijnt morgen en je wat waardes gaat zien!
pi_122653275
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 12:28 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Daar staat hij voor ¤ 4773,-, maar dat is excl plaatsen. Op zich maakt het me niet uit om 500-800 euro voor het plaatsen neer te leggen want zo ruim in de tijd zit ik ook weer niet, maar niet als daardoor de panelen zelf ineens ook veel duurder worden.

Maargoed, 1,50 dus. Eens kijken wat andere offertes doen.

Maar wat vind je van het setje zelf?
Tot nu toe twee andere offertes binnengekregen, en drie zouden nog onderweg zijn

Een was met 5475 iets goedkoper, de andere was met 6350 een stuk duurder. Ben benieuwd wat de rest gaat worden.
pi_122687815
Vandaag weer 't dak op geweest. 29 dagen na m'n eerste installatie kwam er vandaag 1 paneel bij. Door de laatste 2 panelen te vervangen door 3 portrait panelen is het een net rijtje gebleven EN 265 Wp extra :)

Opbouw

99% klaar!
  zaterdag 9 februari 2013 @ 23:02:35 #110
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_122694666
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 20:47 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Tot nu toe twee andere offertes binnengekregen, en drie zouden nog onderweg zijn

Een was met 5475 iets goedkoper, de andere was met 6350 een stuk duurder. Ben benieuwd wat de rest gaat worden.
En die offertes gaan ook over het zelfde type paneel/omvormer? Anders is het lastig vergelijken.
  zondag 10 februari 2013 @ 10:45:33 #111
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_122704746
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 20:40 schreef twixx het volgende:
Vandaag weer 't dak op geweest. 29 dagen na m'n eerste installatie kwam er vandaag 1 paneel bij. Door de laatste 2 panelen te vervangen door 3 portrait panelen is het een net rijtje gebleven EN 265 Wp extra :)

[ afbeelding ]
Opbouw

[ afbeelding ]
99% klaar!
Mag ik vragen waarom je ze helemaal tegen de muur aan hebt geplaatst, voor de opbrengst kan je de panelen het best zo ver mogelijk van de muur afplaatsen = meer "hemelzicht" = meer opbrengst

Verder mooi set!
Hier een mooi zonnetje maar sneeuw op panelen :(

Zo maar eens de SMA voor mijn tweede setje ophangen :)
  zondag 10 februari 2013 @ 10:52:43 #112
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_122704875
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 10:45 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Mag ik vragen waarom je ze helemaal tegen de muur aan hebt geplaatst, voor de opbrengst kan je de panelen het best zo ver mogelijk van de muur afplaatsen = meer "hemelzicht" = meer opbrengst

Verder mooi set!
Hier een mooi zonnetje maar sneeuw op panelen :(

Zo maar eens de SMA voor mijn tweede setje ophangen :)
Als ze op het zuiden staan valt dat toch mee? Je bent in ieder geval voorbereid op toekomstige uitbreiding, want dat het virus aan gaat slaan staat vast :P
  zondag 10 februari 2013 @ 10:55:33 #113
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_122704938
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 10:52 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Als ze op het zuiden staan valt dat toch mee? Je bent in ieder geval voorbereid op toekomstige uitbreiding, want dat het virus aan gaat slaan staat vast :P
Zal wel mee vallen, zitten de landscape en portrait panelen ook op dezelfde string Twix? Het mooiste is om deze op twee mppt te hebben of alles in portrait of landscape te plaatsen.

Maar inderdaad als je eenmaal een setje hebt liggen en je hebt nog ruimte dan wil je meer.
Kan niet wachten tot mijn tweede set geïnstalleerd is :)

De automatische logging naar PVoutput met de youless werkt trouwens geniaal! Erg tevreden mee.
pi_122705093
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 10:45 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Verder mooi set!
Ze staan op een paar graden exact op Zuid; ik zou volgens mij nimmer 'last' hebben van schaduw van de woning.
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 10:55 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Zal wel mee vallen, zitten de landscape en portrait panelen ook op dezelfde string Twix? Het mooiste is om deze op twee mppt te hebben of alles in portrait of landscape te plaatsen.

Maar inderdaad als je eenmaal een setje hebt liggen en je hebt nog ruimte dan wil je meer.
Kan niet wachten tot mijn tweede set geïnstalleerd is :)
Ze zitten op dezelfde string; meer heeft de 1300TL er niet. De eerste liggen in landscape omdat deze zo niet zichtbaar zijn vanuit de tuin of weg. Ik vrees dat ik dat nog wel een keer aanpas als er 2 of 3 panelen bij komen next-year :)

Wat zou de theorie zijn achter een 2e string? Ze hebben toch exact dezelfde hoek en schaduw?
  zondag 10 februari 2013 @ 11:11:02 #115
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_122705276
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 11:02 schreef twixx het volgende:

[..]

Ze staan op een paar graden exact op Zuid; ik zou volgens mij nimmer 'last' hebben van schaduw van de woning.

[..]

Ze zitten op dezelfde string; meer heeft de 1300TL er niet. De eerste liggen in landscape omdat deze zo niet zichtbaar zijn vanuit de tuin of weg. Ik vrees dat ik dat nog wel een keer aanpas als er 2 of 3 panelen bij komen next-year :)

Wat zou de theorie zijn achter een 2e string? Ze hebben toch exact dezelfde hoek en schaduw?
Het is misschien ook wel mierenneukerij en het zal in opbrengst misschien maar een fractie schelen maar iedere kwh is meegenomen toch :P

De landscape panelen vallen natuurlijk anders in de zon dat word nog versterkt omdat je ze tegen de muur hebt liggen waardoor het vrije zicht van de panelen anders is. De landscape panelen worden dus anders beschenen als de portrait panelen. En een string wil je dat panelen qua eigenschappen en bestraling zo min mogelijk verschillen

Panelen met vrij zicht naar de hemel brengen meer op, ga jij maar op een velt in de zon liggen en als de zon heel hoog staat en doe dat dan ook eens als je tegen in een situatie zoals je panelen liggen. In de vrije opstelling vang je meer licht.

Ik zou alle lekker in portrait naar de dakrand plaatsen. Ik denk dat ze zo ook beter gekoeld worden door de wind wat zomers weer een voordeel is.
pi_122706035
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 23:02 schreef Erasmo het volgende:

[..]

En die offertes gaan ook over het zelfde type paneel/omvormer? Anders is het lastig vergelijken.
Niet perse identiek, wel grofweg vergelijkbaar
pi_122706172
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 20:40 schreef twixx het volgende:

[ afbeelding ]
Opbouw

[ afbeelding ]
99% klaar!
Ziet netjes uit.
pi_122743199
Ik was zo eens naar de rendementen aan het kijken gecorrigeerd voor ligging. M'n dak ligt nu op zuid oost en daar baalde ik best wel van, want als het een kwart slag gedraaid lag dan lag het perfect. Nu scheelt dat ook maar 5% dus dat valt nog wel mee, maar ik heb net eens gekeken hoe het de andere kant zit. Op noord oost heb je nog steeds een procent of 65. Dat valt weer mee, ik had het op een procent of 20 geschat. Dit opent perspectieven voor over een jaar of 10 als het spul weer beter en goedkoper is. :)
  maandag 11 februari 2013 @ 15:55:55 #119
396186 chepri
de zon komt op
pi_122753571
Hallo, ik heb dit forum net ontdekt, fijn!

Wij hebben sinds mei 2012 een systeem met 14 LDK 240Wp panelen en een omvormer SMA 3000.
Daarvan zou de geschatte jaaropbrengst ongeveer 3000 kWh zijn. Onze dakligging is niet optimaal (ZZW) dakhelling 45%.
Omdat een kennis vroeg hoe ik de terugverdientijd heb berekend, is daarover wat onduidelijkheid ontstaan waardoor ik wat hulp met oa berekenen zoek.

Mijn berekening ging alsvolgt:
Ik heb de geschatte opbrengst ( 2800 kWh p/j) vermenigvuldigd met de electriciteitsprijs inclusief BTW en energiebelasting (23 ct) .
Ik heb de afschrijving op 25 jaar gezet en jaarlijks de energieprijs met 5% verhoogd tot die dus over 25 jaar ligt op 74,2 ct . Een reële schatting vind ik.
De rendementsvermindering heb ik na 10 jaar met 10% verlaagd en 10 jaar daarna nogmaals.
Het omslagpunt ligt op ongeveer 9 jaar.

De complete opbrengst ligt na 25 jaar overigens op ¤ 27.638 , na aftrek installatie en vervanging omvormer(s) op ¤ 19.000

Nu zegt mijn kennis dat ik ook de vaste lasten zoals meterhuur en vastrecht beheerder in de berekening hoor op te nemen omdat zoiets gebruikelijk is bij TVT's .
Ik ben het daarin niet met hem eens omdat het kosten zijn die ik niet kan vermijden en die ik ook moet betalen als ik geen zonnepanelen heb.

Maak ik een denkfout, of maakt mijn kennis die? Wat is jullie mening?
  maandag 11 februari 2013 @ 18:20:08 #120
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_122758915
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 15:55 schreef chepri het volgende:
terugverdientijd heb berekend, is daarover wat onduidelijkheid ontstaan waardoor ik wat hulp met oa berekenen zoek.Mijn berekening ging alsvolgt:Ik heb de geschatte opbrengst ( 2800 kWh p/j) vermenigvuldigd met de electriciteitsprijs inclusief BTW en energiebelasting (23 ct) . Ik heb de afschrijving op 25 jaar gezet en jaarlijks de energieprijs met 5% verhoogd tot die dus over 25 jaar ligt op 74,2 ct . Een reële schatting vind ik.De rendementsvermindering heb ik na 10 jaar met 10% verlaagd en 10 jaar daarna nogmaals.Het omslagpunt ligt op ongeveer 9 jaar.De complete opbrengst ligt na 25 jaar overigens op ¤ 27.638 , na aftrek installatie en vervanging omvormer(s) op ¤ 19.000Nu zegt mijn kennis dat ik ook de vaste lasten zoals meterhuur en vastrecht beheerder in de berekening hoor op te nemen omdat zoiets gebruikelijk is bij TVT's .Ik ben het daarin niet met hem eens omdat het kosten zijn die ik niet kan vermijden en die ik ook moet betalen als ik geen zonnepanelen heb.
Een stijging van de stroomprijs van 5% lijkt mij veel te optimistisch. Sterker nog ik verwacht dat de prijzen nog even stijgen en dat de kale stroomprijzen dan zullen dalen waarbij de aansluitingskosten zullen stijgen. Daarnaast kan je er donder op zeggen dat op termijn (langer dan 5 jaar) de teruglever vergoeding beperkt gaat worden.

Ik zou niet weten waarom je ook meterhuur zou moeten meenemen?
Je vergeet trouwens je omvormer, die moet je afschrijven over 10 jaar.

Als mensen over TVT beginnen dan vraag ik altijd bij welke bank ik 1500 euro inleg en daar de komende 25, jaar 250 euro per jaar van kan ontvangen.
  maandag 11 februari 2013 @ 18:52:59 #121
396186 chepri
de zon komt op
pi_122760048
@ Revolution

Ik heb wel rekening gehouden met het vervangen van de omvormer gelukkig. De installatieprijs was ¤ 6900, geplaatst en wel, inclusief een nieuwe groep trekken en een nieuwe groepenkast. Voor evt 2 omvormers heb ik ongeveer 1700 euro begroot .

Maar jij vindt dus ook dat die vaste lasten niet in de berekening horen?
pi_122800549
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 20:47 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

.. en nog eentje, 5671 euro. Op die ene uitschieter na zwabbert het blijkbaar behoorlijk rond de 5600 euro.

Dit is voor Eoplly panelen en een Omnik 3.0 omvormer.
pi_122816534
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 18:52 schreef chepri het volgende:
Maar jij vindt dus ook dat die vaste lasten niet in de berekening horen?
De lasten die je toch al hebt horen uiteraard niet in de berekening thuis. Eventuele meerkosten voor een teruglevermeter uiteraard wel.
  vrijdag 15 februari 2013 @ 22:24:12 #124
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_122933852
Wij krijgen 25 maart onze zonnepanelen.

14 stuks ET Solar 250 Wattpiek poly (blauw) en dat systeem geeft een vermogen van 3500 Wattpiek en een verwachte opbrengst van 2835 kWh.

Uitgangspunten voor de installatie van het zonnepanelen systeem:

Montage van 14 panelen op het platte dak van uw woonhuis.
14 panelen plaatsen in 2 rijtjes van 5 en 1 rijtje van 4 panelen op het dak in portrait flatfix©.
Installeren van de omvormer in de garage.
Bekabeling van panelen naar omvormer trekken via de buitenmuur.
Bekabeling van omvormer naar meterkast trekken via fundering van garage/ woonhuis naar meterkast
Aanleggen van extra benodigde groepen met aardlek in de bestaande groepenkast.
Afmonteren, testen en opleveren van het systeem.

Zoals besproken werken wij alleen met 1e klas materialen en onderdelen, de aangeboden panelen hebben goede testresultaten en bieden 25 jaar opbrengstgarantie, de Power One omvormers zijn leidend in de markt, hebben standaard 5 jaar (10 jaar bij 3-fase) garantie en zijn doordat ze een HF transformator hebben of transformatorloos zijn en een passieve koeling hebben stiller, duurzamer en efficiënter dan andere merken.

Omdat wij met deze hoge kwaliteit materialen werken geven wij een garantie van 5 jaar op het door ons uitgevoerde installatiewerk.

6000 euro, excl 650 subsidie (die we al op de rekening hebben? :D )
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_122950246
Wat mij opvalt is dat vrijwel iedereen nog steeds met omvormers werkt in plaats van micro converters. Ik wil een systeem met 13 Suntech 245 Wp mono panelen met 6 + 1 micro converters van Enecsys aanschaffen. Reden om met micro converters te gaan werken is het feit dat niet alle panelen de hele dag continue volledig zon hebben en micro converters de verliezen zouden beperken. Daarnaast zegt men dat de converters net zo lang mee gaan als de panelen en niet na ca 10-15 jaar gereviseerd moeten worden zoals een omvormer. Iemand hier ervaringen mee ?
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
  FOK!fotograaf zaterdag 16 februari 2013 @ 16:18:57 #126
13368 NiGeLaToR
pi_122952682
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2013 15:00 schreef roadrats het volgende:
Wat mij opvalt is dat vrijwel iedereen nog steeds met omvormers werkt in plaats van micro converters. Ik wil een systeem met 13 Suntech 245 Wp mono panelen met 6 + 1 micro converters van Enecsys aanschaffen. Reden om met micro converters te gaan werken is het feit dat niet alle panelen de hele dag continue volledig zon hebben en micro converters de verliezen zouden beperken. Daarnaast zegt men dat de converters net zo lang mee gaan als de panelen en niet na ca 10-15 jaar gereviseerd moeten worden zoals een omvormer. Iemand hier ervaringen mee ?
Als je werkelijk zo lang garantie krijgt op de micro-omvormers? Er is geen goed of slecht hierin. De micro's leveren iets minder rendement, maar laten elk paneel optimaal functioneren, dus meestal is dat de oplossing voor mensen met schaduw uitdagingen. Je zou moeten uitrekenen of een inverter revisie duurder is dan de hogere investering voor micro inverters?
pi_123015750
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2013 15:00 schreef roadrats het volgende:
Om te beginnen is converter gewoon een engels woord voor omvormer...

In jouw situatie kan het handig zijn i.v.m. schaduw, maar de prijs per Wp van de micro-inverters/micro-omvormers is vrij fors. Ik heb liever 2 inverters binnen handbereik, die ik dus zelf kan omwisselen, dan 7 micro-inverters onder mijn panelen op het dak. Mocht er 1 defect gaan, kun je gaan foutzoeken op het dak (En hoe merk je dat er 1 defect is? En welke van de 7 is het dan?)
pi_123021934
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 23:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Om te beginnen is converter gewoon een engels woord voor omvormer...

In jouw situatie kan het handig zijn i.v.m. schaduw, maar de prijs per Wp van de micro-inverters/micro-omvormers is vrij fors. Ik heb liever 2 inverters binnen handbereik, die ik dus zelf kan omwisselen, dan 7 micro-inverters onder mijn panelen op het dak. Mocht er 1 defect gaan, kun je gaan foutzoeken op het dak (En hoe merk je dat er 1 defect is? En welke van de 7 is het dan?)
Ik geloof dat er apparatuur (systeem) is om je panelen te monitoren zodat je ook de opbrengst per paneel kunt volgen. Dat zou een oplossing kunnen zijn. Enphase micro-omvormer heeft ondermeer deze monitoring via internet als optie. Ben voorlal benieuwd of er al forumgebruikers zijn met micro converters. Dank voor je reactie
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
  maandag 18 februari 2013 @ 10:00:05 #129
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_123022091
Kan iemand mij vertellen wat voor kostenplaatje ik ongeveer rekening mee moet houden als wij op ons volgende huis een zonneboiler (en nieuwe CV-ketel) wil laten plaatsen?
Het gaat om een huis van ongeveer 150m2 woonoppervlak en met voldoende ruimte op de zuidzijde van het dak.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 18 februari 2013 @ 10:00:26 #130
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_123022098
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 09:51 schreef roadrats het volgende:

[..]

Ik geloof dat er apparatuur (systeem) is om je panelen te monitoren zodat je ook de opbrengst per paneel kunt volgen. Dat zou een oplossing kunnen zijn. Enphase micro-omvormer heeft ondermeer deze monitoring via internet als optie. Ben voorlal benieuwd of er al forumgebruikers zijn met micro converters. Dank voor je reactie
Klopt inderdaad. Enecsys heeft de Enecsys gateway.

Als ik voor micro-omvormers zou gaan dan zou ik ze toch binnenplaatsen. Ik blijf erbij dat het voor elektronica nooit goed kan zijn om blootgesteld te worden aan temperatuurschommelingen en een hoge luchtvochtigheid. De OK4 omvormers zouden ook 20 jaar meegaan, we weten allemaal hoe dat afgelopen is.

Daarnaast is de 20 jaar garantie leuk, maar de kans is natuurlijk best reëel, dat de fabrikant na 10-15 jaar helemaal niet meer bestaat.
pi_123060808
Bepaalde zonnepanelen van het merk Scheuten Solar kunnen een dakbrand veroorzaken.

Daarvoor waarschuwt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) dinsdag.

Het betreft panelen van het model Multisol met typenummers P6-48, P6-54, P6-60 en P6-66, waarvan het inmiddels failliete bedrijf er tussen augustus 2009 en februari 2012 door heel Europa in totaal 650.000 heeft geleverd. Inmiddels zijn er minstens 15 (dak-)branden gemeld.

De zogeheten 'junction box' op de achterzijde van het paneel is gebrekkig aangesloten, wat tot elektrische vonken kan leiden. Daardoor kunnen andere elementen smelten of in brand vliegen. Het risico wordt groter naarmate de zon sterker wordt in de lente en zomer en wanneer de zonnepanelen ouder worden.

De NVWA adviseert eigenaren van eerder genoemde zonnepanelen direct contact op te nemen met de leverancier of installateur die de panelen heeft geleverd of geïnstalleerd.

Ook moeten de panelen op een veilige manier buiten werking worden gesteld. Dat kan door de betreffende schakelaar van de speciale groep in de meterkast uit te schakelen, de zekering te verwijderen en de zekeringkap terug te plaatsen.

Als de installatie via een converter en een stekker met het elektriciteitsnet verbonden is, kan dat door de stekkerverbinding los te maken volgens de gebruiksaanwijzing. Bij installaties die op een andere manier zijn aangesloten, kan alleen een installateur het systeem uitschakelen.

Normaal geldt voor de leverancier de plicht om ondeugdelijke producten te repareren of geld terug te geven. Scheuten Solar is echter vorig jaar failliet gegaan en heeft daarna met Chinese hulp een doorstart gemaakt. Een woordvoerder van het bedrijf zegt tegen de Volkskrant dat het bedrijf daarom 'geen partij' is in deze kwestie.

De fabrikant wist volgens de Volkskrant al in 2010 van het brandrisico, maar zou pas actie hebben ondernomen in de zomer van vorig jaar, toen in Frankrijk twee keer brand was ontstaan. Bij de curator van het failliete Scheuten zijn inmiddels ruim duizend schadeclaims binnengekomen.
pi_123073403
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 07:59 schreef exlurker het volgende:
De zogeheten 'junction box' op de achterzijde van het paneel is gebrekkig aangesloten, wat tot elektrische vonken kan leiden. Daardoor kunnen andere elementen smelten of in brand vliegen.
De hele kwaliteitscontroleafdeling heeft daar zitten slapen zo te zien:

http://fibronot.nl/downlo(...)on_of_solexus_v0.pdf
pi_123538268
Ik hoorde dat westerse panelen vaak gewoon rebranded chinese panelen zijn. Hoe zit dat nu precies? Canadian Solar bijvoorbeeld? Of Q-Cells? Google is nogal tegenstrijdig..
  zaterdag 2 maart 2013 @ 16:07:13 #134
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_123538417
Vaak komen ze inderdaad als halffabricaat aan, helemaal nu er importheffingen gaan komen op Chinees spul is men erg creatief geworden.
  zaterdag 2 maart 2013 @ 17:36:29 #135
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_123541369
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 16:03 schreef CafeRoker het volgende:
Ik hoorde dat westerse panelen vaak gewoon rebranded chinese panelen zijn. Hoe zit dat nu precies? Canadian Solar bijvoorbeeld? Of Q-Cells? Google is nogal tegenstrijdig..
Vergis je niet, veel chinese panelen zijn prima in orden, denk hierbij aan Yingli, ET Solar.
Canadian Solar produceert zijn panelen volgens mij ook in China ook deze panelen zijn prima in orde.

Waar je mee moet uitkijken zijn de chinese OEM panelen. Deze fabrikanten hoeven de garantie niet te verzorgen. Het afbak process van zonnepanelen kost veel energie en is kostbaar maar wel essentieel voor de kwaliteit. Als hier op bezuinigt wordt kunnen panelen zomaar na een x aantal jaar gaan delamineren.
pi_123824934
Zo, de kogel is door de kerk. Vanochtend heb ik een set besteld. 12x255wp suntech mono met daaraan een SMA 2500 omvormer voor 1,41 euro/wp excl montage. Over een paar weken komen ze er op :)
  zaterdag 9 maart 2013 @ 14:39:31 #137
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_123826785
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 13:26 schreef CafeRoker het volgende:
Zo, de kogel is door de kerk. Vanochtend heb ik een set besteld. 12x255wp suntech mono met daaraan een SMA 2500 omvormer voor 1,41 euro/wp excl montage. Over een paar weken komen ze er op :)
Gefeliciteerd! Mooie set!
Heb je de SMA 2500 TL?

Ik had vandaag gepland staan om mijn tweede set te installeren. Door de regen hebben we het maar uitgesteld :(.
pi_123827584
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 14:39 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! Mooie set!
Heb je de SMA 2500 TL?

Ik had vandaag gepland staan om mijn tweede set te installeren. Door de regen hebben we het maar uitgesteld :(.
De 'oude' 2500. Opbrengst is iets minder, maar als je het naast elkaar zet weegt de meeropbrengst niet op tegenover de meerkosten.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 15:14:40 #139
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_123827663
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 15:12 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

De 'oude' 2500. Opbrengst is iets minder, maar als je het naast elkaar zet weegt de meeropbrengst niet op tegenover de meerkosten.
Ik heb ook een "oude" sb1200 en die komt prima mee in het TL geweld op PVoutput. :)
pi_123827759
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 15:14 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ik heb ook een "oude" sb1200 en die komt prima mee in het TL geweld op PVoutput. :)
Heel mooi :)

Ik ben ook een beetje benieuwd in hoeverre de cijfers in die vergelijking een beetje opgepoetst waren. Los daarvan was het verschil iets in de orde van 50kwh/jaar en als zo'n omvormer een jaar of 12 meegaat weegt dat niet op tegen 225 euro extra. En de bluetooth kan me gestolen worden.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 15:28:10 #141
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_123828021
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 15:18 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Heel mooi :)

Ik ben ook een beetje benieuwd in hoeverre de cijfers in die vergelijking een beetje opgepoetst waren. Los daarvan was het verschil iets in de orde van 50kwh/jaar en als zo'n omvormer een jaar of 12 meegaat weegt dat niet op tegen 225 euro extra. En de bluetooth kan me gestolen worden.
Ik log met een losse DIN KWH meter en een Youless naar PVoutput. Werkt als een speer :)
pi_123828757
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 15:28 schreef Revolution-NL het volgende:
DIN KWH
Was ik ook van plan. Nog een suggestie voor welke?
  zaterdag 9 maart 2013 @ 16:25:56 #143
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_123829932
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 15:48 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Was ik ook van plan. Nog een suggestie voor welke?
Heb hem meebesteld met de youless via de youless webshop.
  zaterdag 16 maart 2013 @ 12:08:17 #144
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_124125626
Over 2 weken komt er 2250 Wp op ons dakje *O*
Iemand enig idee hoe lang het duurt voor Stedin een andere meter komt installeren?
If you can't beat them, join them.
  zaterdag 16 maart 2013 @ 13:21:49 #145
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_124127470
Waarom wil je een andere meter installeren?

Een ferraris meter saldeert automatisch! Zodra je niet meer opwekt dan je verbruikt dan zou ik altijd adviseren om je ferraris te houden! Dit recht heb je gewoon, de slimme meter mag je gewoon weigeren.

Je moet even controleren of je ferraris meter kan terug leveren, als er geen icoontje met een teruglooprem op staat kan de meter achteruit draaien,

[ Bericht 81% gewijzigd door Revolution-NL op 16-03-2013 13:51:00 ]
  zaterdag 16 maart 2013 @ 15:43:14 #146
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_124131138
Gewoon lekker houden ja.
pi_124144949
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 13:21 schreef Revolution-NL het volgende:
Je moet even controleren of je ferraris meter kan terug leveren, als er geen icoontje met een teruglooprem op staat kan de meter achteruit draaien,
Niet altijd, het beste kun je hier even het metertype opzoeken

Zie bv metertype 'D3YB' waarbij als opmerking staat: met teruglooprem (niet op de telwerkplaat vermeld)
  zondag 17 maart 2013 @ 01:38:13 #148
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_124151966
Bij mijn meter staat bij leveren/ontvangen geen X'je. Ik dacht dat dat betekende dat hij niet terug kon draaien, maar nu zie ik bij de legenda:

quote:
Leveren / ontvangen: "X" Het is toegestaan met het betreffende type kWh-meter zowel de
geleverde als de ontvangen energie te registeren.
Wat betekent dat, toegestaan?
  zondag 17 maart 2013 @ 12:28:36 #149
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_124158579
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 01:38 schreef 44pje het volgende:
Bij mijn meter staat bij leveren/ontvangen geen X'je. Ik dacht dat dat betekende dat hij niet terug kon draaien, maar nu zie ik bij de legenda:

[..]

Wat betekent dat, toegestaan?
toegestaan is een synoniem van een ander woord:
geoorloofd gepermitteerd, toegelaten, toegestaan, vergund, veroorloofd
geldig bindend, toegestaan, valabel, valide, van kracht, wettig
toelaatbaar aanvaardbaar, geoorloofd, toegestaan

In begrijpelijk Nederlands: Als iets is toegestaan, dan mag het.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  zondag 17 maart 2013 @ 12:46:51 #150
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_124158957
quote:
10s.gif Op zondag 17 maart 2013 12:28 schreef cvboer het volgende:

[..]

?

toegestaan is een synoniem van een ander woord:
geoorloofd gepermitteerd, toegelaten, toegestaan, vergund, veroorloofd
geldig bindend, toegestaan, valabel, valide, van kracht, wettig
toelaatbaar aanvaardbaar, geoorloofd, toegestaan

In begrijpelijk Nederlands: Als iets is toegestaan, dan mag het.
Joh.

De vraag is van wie het niet is toegestaan. Het is een Kema document, waarom zou het van Kema niet mogen?
Mag het van de fabrikant niet? Waarom mag het niet? Gaat het apparaat dan stuk?
Mag het van de leverancier niet? Als het wiel terug zou draaien dan lijkt het me geen probleem. Wordt het terugdraaien niet (goed) geregistreerd?
pi_124159818
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 12:46 schreef 44pje het volgende:
Als het wiel terug zou draaien dan lijkt het me geen probleem. Wordt het terugdraaien niet (goed) geregistreerd?
Je hebt dus wel een Ferraris meter begrijp ik? Dan gewoon laten hangen, geen enkele Ferrarismeter is bedoeld om teruglevering te registeren. Ze doen het echter prima, zolang er geen teruglooprem opzit.
  zondag 17 maart 2013 @ 14:17:40 #152
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_124161908
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 12:46 schreef 44pje het volgende:

[..]

Joh.

De vraag is van wie het niet is toegestaan. Het is een Kema document, waarom zou het van Kema niet mogen?
Mag het van de fabrikant niet? Waarom mag het niet? Gaat het apparaat dan stuk?
Mag het van de leverancier niet? Als het wiel terug zou draaien dan lijkt het me geen probleem. Wordt het terugdraaien niet (goed) geregistreerd?
Er zullen wel bepaalde technische restricties aan de meter zitten waarom het niet kan.
Verder zal ik me er niet al te druk om maken, het mag/kan niet, dan houd het op. Dan maar een meter regelen waarbij het wél kan/mag.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  zondag 17 maart 2013 @ 14:28:47 #153
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_124162319
Netbeheerders installeren maar al te graag een digitale meter omdat het voor hun handiger is. Wedden dat ze bij 44pje gaan zeggen dat de meter niet geijkt is voor teruglevering en dat daardoor de standen foutief kunnen raken :P
pi_124162478
quote:
10s.gif Op zondag 17 maart 2013 14:17 schreef cvboer het volgende:
Er zullen wel bepaalde technische restricties aan de meter zitten waarom het niet kan.
Verder zal ik me er niet al te druk om maken, het mag/kan niet, dan houd het op. Dan maar een meter regelen waarbij het wél kan/mag.
Het is niet toegestaan om met Ferrarismeter de teruglevering te registreren, aangezien die dingen niet geijkt zijn in de tegengestelde draairichting. Een 'in principe' ongeijkte meter mag natuurlijk niet worden gebruikt om je verbruik te berekenen en je aan de hand daarvan een factuur te sturen.

Maar als je PV krijgt en je hebt een Ferrarismeter hangen kun je die gewoon het beste laten hangen. Geen hond kan dan namelijk zien hoeveel je teruglevert, je 'verbruik' neemt slechts af. (Oftewel als je eindstand dat jaar 1000kWh hoger is, heb je dan 5000kWh verbruikt en 4000kWh teruggeleverd, of 12000kWh verbruikt, en 11000kWh teruggeleverd?)

En dat kon nog wel eens een hoop geld opleveren als ze aan de salderingsregeling gaan sleutelen...

Bovendien ben ik al blij als ze met 1 of 2 doorgegeven meterstanden geen fouten maken, laat staan als je er 4 door moet gaan geven.
pi_124163872
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 14:32 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
En dat kon nog wel eens een hoop geld opleveren als ze aan de salderingsregeling gaan sleutelen...
Dat hoor je wel vaker, maar dat moet ik nog zien. Je kunt er vergif op innemen dat zodra er verschillen in teruglevertarieven komen die slimme meters domweg verplicht worden als je panelen op het dak hebt.
pi_124163953
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 15:03 schreef CafeRoker het volgende:
Dat hoor je wel vaker, maar dat moet ik nog zien. Je kunt er vergif op innemen dat zodra er verschillen in teruglevertarieven komen die slimme meters domweg verplicht worden als je panelen op het dak hebt.
Ik heb het niet over verschillende teruglevertarieven. Ik heb het erover dat als de staat ontdekt dat ze geld tekort komen, ze bv de salderingsregeling van 5000kWh terugzetten naar 2000kWh of iets dergelijks. (Of domweg afschaffen)
pi_124164505
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 15:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik heb het niet over verschillende teruglevertarieven. Ik heb het erover dat als de staat ontdekt dat ze geld tekort komen, ze bv de salderingsregeling van 5000kWh terugzetten naar 2000kWh of iets dergelijks. (Of domweg afschaffen)
Wat er ook gebeurt, als de voorwaarden minder gunstig worden hangt er echt zo verplicht een slimme meter.
pi_124164621
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 15:16 schreef CafeRoker het volgende:
Wat er ook gebeurt, als de voorwaarden minder gunstig worden hangt er echt zo verplicht een slimme meter.
Oftewel, een 'slimme' ( :') ) meter kan altijd nog. Terug naar een Ferrarismeter kan nooit meer.
  zondag 17 maart 2013 @ 15:22:07 #159
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_124164769
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 15:03 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Daarom ook lekker onder de radar houden dat je panelen op je dak hebt.
pi_124167999
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 15:22 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Daarom ook lekker onder de radar houden dat je panelen op je dak hebt.
Daarom hebben wij de zonnepanelen in de kelder liggen. Daar vallen ze niet op en loopt de meter niet zover terug.
Eerst denken, dan typen
pi_124169323
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 16:25 schreef Piger het volgende:
Daarom hebben wij de zonnepanelen in de kelder liggen. Daar vallen ze niet op en loopt de meter niet zover terug.
Je maakt er een geintje van, maar mijn panelen zijn vanaf de openbare weg niet te zien. :o
pi_124169803
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 16:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Je maakt er een geintje van, maar mijn panelen zijn vanaf de openbare weg niet te zien. :o
Wel vanuit de lucht.
pi_124171126
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 22:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Niet altijd, het beste kun je hier even het metertype opzoeken

Zie bv metertype 'D3YB' waarbij als opmerking staat: met teruglooprem (niet op de telwerkplaat vermeld)
Wat is het verschil tussen inductie- en statische meters (tabel 1 en tabel 2)?

Alleen de tweede tabel heeft de kolom leveren en ontvangen. Ik heb blijkbaar een inductiemeter en die staat zonder opmerkingen in tabel 1 (Siemens W203A)
pi_124171743
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 17:41 schreef CafeRoker het volgende:
Wat is het verschil tussen inductie- en statische meters (tabel 1 en tabel 2)?
Mijn eerste gedachte: Ferrarismeters zijn inductiemeters, door de inductie in een spoel wordt een veld opgewekt waarmee de draaischijf bewogen wordt. Dus ik denk dat ze met statische meters, het type meters bedoelen waarbij er voor de meting geen bewegende delen worden gebruikt. (Wellicht voor het telwerk nog wel, maar niet voor de meting ansich)

Maar correct me if I'm wrong, ik heb nu ff geen tijd om een en ander na te Googlen zeg maar.
pi_124308374
quote:
Het Chinese Suntech, een van 's werelds grootste producenten van zonnepanelen, is failliet verklaard. Het bedrijf, dat door de mondiale crisis en de sterk gedaalde prijzen voor zonnepanelen in moeilijkheden kwam, zal wellicht een doorstart maken.

Suntech, dat aan de Nasdaq-beurs is genoteerd, was in 2010 en 2011 de grootste fabrikant van zonnepanelen in de wereld.
Nou, dan zal de Wp prijs wel omhoog gaan nu een grote producent ophoudt te bestaan. -O-

Bron
pi_124309373
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 20:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nou, dan zal de Wp prijs wel omhoog gaan nu een grote producent ophoudt te bestaan. -O-

Bron
Dat verklaart waarom m'n suntechjes niet leverbaar bleken te zijn..
  woensdag 20 maart 2013 @ 21:43:55 #167
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_124312650
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 20:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Bron
De Wp prijs is al aan het stijgen (nu al 10% tov vorige maand op de inkoopprijs) door de registratie van panelen bij de douane en de dreigende import heffing. Daarnaast schijnt er een enorme vraag te zijn naar panelen vanuit Japan.

Wel erg zonde van Suntech, ze maakte mooie modules met hoge efficiënties
  vrijdag 22 maart 2013 @ 20:59:05 #168
84769 NanoBeat
Geen inspiratie
pi_124387730
Vraagje:

Op welke wijze monitoren jullie de output?

Ik zie interessante grafieken voorbij komen maar als ik zoek kom ik alleen apparaten tegen van ¤400 en hoger waarmee ik de omvormer op het netwerk kan aansluiten en uitlezen. Hoe pakken jullie dit aan?
pi_124388642
Je ziet ook wel van die losse stekkermeters zoals hieronder, maar hoe sluit je zoiets nu aan zonder dat je 220 op de male stekker hebt staan? Als aan de kabel die uit de panelen komt pinnen zitten dan heb je daar stroom op staan wat niet de bedoeling is, maar als je daar een vrouwtje aan hebt zitten en aan die uit de netkant een mannetje heb je op die pinnen weer 220 staan.

pi_124389057
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 21:17 schreef CafeRoker het volgende:
Je ziet ook wel van die losse stekkermeters zoals hieronder, maar hoe sluit je zoiets nu aan zonder dat je 220 op de male stekker hebt staan? Als aan de kabel die uit de panelen komt pinnen zitten dan heb je daar stroom op staan wat niet de bedoeling is, maar als je daar een vrouwtje aan hebt zitten en aan die uit de netkant een mannetje heb je op die pinnen weer 220 staan.

[ afbeelding ]
De simpele manier is om aan de binnenzijde even 2 draadjes om te wisselen, er is ook een wat lastigere manier, zal ik binnenkort wel ff een plaatje van posten. (Ik heb 4 PV setjes op het dak, dus heb 4 van die meters doormidden gezaagd en het geheel in een nieuwe behuizing geplaatst ;) )

OW, overigens komt er vanaf je panelen (althans de omvormer) altijd een stekker met 'pinnen' te zitten. Dat geeft ook niks, daar staat geen spanning op als hij niet aangesloten zit op de netspanning.

Probleem is dat de meter die je afbeeldt, geen negatief verbruik aangeeft. Die ziet de teruglevering niet. Als je aan de binnenkant 2 draden verwisseld, die van de fase-'pin' en van de fase-female werkt hij echter prima.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 22-03-2013 21:31:40 ]
pi_124389366
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 21:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

De simpele manier is om aan de binnenzijde even 2 draadjes om te wisselen, er is ook een wat lastigere manier, zal ik binnenkort wel ff een plaatje van posten. (Ik heb 4 PV setjes op het dak, dus heb 4 van die meters doormidden gezaagd en het geheel in een nieuwe behuizing geplaatst ;) )
Die draadjes omdraaien is om de meetrichting te veranderen nietwaar?

Even los daarvan, wat voor een stekker (mannetje/vrouwtje) zit aan de kabel die van je panelen af komt?

edit: je edit maakt het duidelijk :)
pi_124389389
- kan weg :) -
pi_124389522
Toch begrijp ik nog steeds niet waarom er op dat mannetje vanaf de omvormer geen stroom staat. Ok, je hebt geen gesloten stroomkring. Maar dat heb je ook niet bij twee paperclips die uit een normaal stopcontact steken. Tot het moment dat je ze beide vastpakt. Dat principe werkt bij een PV installatie toch hetzelfde zou ik zeggen :?
  vrijdag 22 maart 2013 @ 21:34:15 #174
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_124389535
Plugwise is ook een mooi systeem.
pi_124389713
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 21:34 schreef CafeRoker het volgende:
Toch begrijp ik nog steeds niet waarom er op dat mannetje vanaf de omvormer geen stroom staat. Ok, je hebt geen gesloten stroomkring. Maar dat heb je ook niet bij twee paperclips die uit een normaal stopcontact steken. Tot het moment dat je ze beide vastpakt. Dat principe werkt bij een PV installatie toch hetzelfde zou ik zeggen :?
Een omvormer heeft een veiligheid ingebouwd. Zolang deze geen netspanning aangeboden krijgt, zal hij zelf niet starten. En zodra de netspanning wegvalt stopt hij onmiddelijk (binnen 100ms dacht ik) met werken.

Dat is ervoor om te zorgen dat als jij bv de groepenkast uitschakeld met de hoofdschakelaar, er geen spanning op je installatie blijft staan. En als bv de eneco de stroom afsluit, de monteur daarvan niet via 10 woningen verderop in de wijk geëlektrocuteerd wordt. :P
pi_124389836
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 21:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Een omvormer heeft een veiligheid ingebouwd. Zolang deze geen netspanning aangeboden krijgt, zal hij zelf niet starten. En zodra de netspanning wegvalt stopt hij onmiddelijk (binnen 100ms dacht ik) met werken.

Dat is ervoor om te zorgen dat als jij bv de groepenkast uitschakeld met de hoofdschakelaar, er geen spanning op je installatie blijft staan. En als bv de eneco de stroom afsluit, de monteur daarvan niet via 10 woningen verderop in de wijk geëlektrocuteerd wordt. :P
Ahhhh... is het dat :D
pi_124394626
Zoals beloofd, een plaatje:

Links de 'home made' kast met de 4 doorgezaagde meters + aardlekschakelaar en rechts de omvormers: 4 maal een Steca 500.
pi_124401019
Stukken duidelijker, dankje
  zaterdag 23 maart 2013 @ 09:48:19 #179
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_124401037
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 23:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Zoals beloofd, een plaatje:

[ afbeelding ]

Links de 'home made' kast met de 4 doorgezaagde meters + aardlekschakelaar en rechts de omvormers: 4 maal een Steca 500.
Wat heb je nou met die DC-kabels gedaan?
  zaterdag 23 maart 2013 @ 12:50:57 #180
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_124404927
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 20:59 schreef NanoBeat het volgende:
Vraagje:

Op welke wijze monitoren jullie de output?

Ik zie interessante grafieken voorbij komen maar als ik zoek kom ik alleen apparaten tegen van ¤400 en hoger waarmee ik de omvormer op het netwerk kan aansluiten en uitlezen. Hoe pakken jullie dit aan?
Ik gebruik een YouLess met PVoutput firmware. Hij meet de puls van een DIN KWH meter die op mijn PV groep zit. Deze worden automatisch geupload van de youless naar pvoutput. Kost je nog geen 100 euro. Met de PVoutput of YouLess app kan je alles uitlezen via je de smartphone :)

Mijn live output pagina op PVoutput:

www.youless.nl

[ Bericht 2% gewijzigd door Revolution-NL op 23-03-2013 13:01:05 ]
pi_124406667
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 09:48 schreef Erasmo het volgende:
Wat heb je nou met die DC-kabels gedaan?
Dat heb ik om 2 redenen gewijzigd, om te beginnen was de bovenaansluiting MC3 en die had ik niet, en ten tweede dit in mijn garage cq. werkplaatsje hangt, en ik daar regelmatig met van alles en nog wat rondsjouw, vond ik de bovenaansluiting wat te kwetsbaar als ik ertegenaan zou stoten. Ik heb dus per omvormer een gaatje boven in de zijkant van dat gele stuk geboord, en daar 2 kabels doorheen gevoerd, met daaraan 2 loshangende MC 4 stekkers, waar de panelen op zitten aangesloten.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 16:34:58 #182
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_124529223
Ze staan erop.

Er zouden 14 panelen worden geplaatst maar is door de installatie bedrijf afgeraden en hebben 12 panelen geplaatst.
Wij hebben een plat dak en de panelen zijn niet te zien vanaf beneden, dat is wel fijn

Geen kruipruimte in huis kunnen vinden dus de kabel naar de meterkast is buitenom gelegd.

Hij draait nu ruim 4 uur en heeft 9,6 opgeleverd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 40% gewijzigd door uniekhoorn op 26-03-2013 16:45:03 ]
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_124603450
Beste mensen,

Ik heb onlangs een offerte ontvangen voor 8 panelen van Candadian Solar 250 poly inclusief de Omnik 2.0 omvormer. Ik las uit een Amerikaanse test dat de omvormer goed uit de test kwam, maar er waren ook forums waar mensen klaagden over geluidsoverlast veroorzaakt door dit type omvormer. Mijn vraag in deze is dan ook of iemand ervaring heeft met dit type omvormer? Het alternatief zou een omvormer van Chint kunnen zijn.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
  donderdag 28 maart 2013 @ 13:30:52 #184
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_124605165
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 12:38 schreef Paul_1980 het volgende:
Beste mensen,

Ik heb onlangs een offerte ontvangen voor 8 panelen van Candadian Solar 250 poly inclusief de Omnik 2.0 omvormer. Ik las uit een Amerikaanse test dat de omvormer goed uit de test kwam, maar er waren ook forums waar mensen klaagden over geluidsoverlast veroorzaakt door dit type omvormer. Mijn vraag in deze is dan ook of iemand ervaring heeft met dit type omvormer? Het alternatief zou een omvormer van Chint kunnen zijn.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Oniks is een relatief nieuwe speler op de markt met zo zijn aanloop problemen, dit vertaald zich in problemen met de logging, problemen met schaduw management, en een grote nauwkeurigheid bij het juist sizen van de strings (als je met meerdere strings werkt).

Op het forum van metdezon.nl kan je goed zien wat de pijnpunten zijn.

Chint zou ik ook mijden hier zijn ook redelijk wat problemen mee bekend. Ik zou voor proven technologie gaan zoals SMA, Kostal Piko, Delta etc. dat zijn A-merken die probleemloos zijn. Logging kan je eenvoudig en goedkoop realiseren met een YouLess en din kwh meter.
  maandag 1 april 2013 @ 20:12:35 #185
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_124766667
We hebben ze nu 6 dagen en we zitten op -16 kw/uur. Is dat een beetje redelijk?
We hebben natuurlijk nu ook ijna 6 dagen zon gehad, dat mag helpen :P
  maandag 1 april 2013 @ 20:29:34 #186
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_124767544
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 20:12 schreef uniekhoorn het volgende:
Zonder de Wp en het normale stroomverbruik valt er vrij weinig over te zeggen :P
pi_124767546
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 20:12 schreef uniekhoorn het volgende:
-16kWh in die 6 dagen bedoel je neem ik aan? En waar slaat die -16kWh op? Is dat wat er in die 6 dagen totaal is opgewekt? Of is dat wat er overgebleven is na aftrek van je eigen verbruik? En je hebt 12 panelen liggen, maar zijn dat panelen van elk bv 170Wp, 240Wp, of 300Wp, oftewel hoeveel Wp ligt er in totaal op je dak?

Je kunt dan beter vragen of het redelijk is dat je installatie met bv 3000Wp (bv 12 * 250Wp), de afgelopen 6 dagen bv 65kWh heeft opgewekt, dan kunnen diverse mensen hier je waarschijnlijk wel vertellen wat hun PV de afgelopen 6 dagen heeft opgebracht.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 01-04-2013 20:39:12 ]
  maandag 1 april 2013 @ 20:41:29 #188
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_124768166
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 20:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

-16kWh in die 6 dagen bedoel je neem ik aan? En waar slaat die -16kWh op? Is dat wat er in die 6 dagen totaal is opgewekt? Of is dat wat er overgebleven is na aftrek van je eigen verbruik? En je hebt 12 panelen liggen, maar zijn dat panelen van elk bv 170Wp, 240Wp, of 300Wp, oftewel hoeveel Wp ligt er in totaal op je dak?

Je kunt dan beter vragen of het redelijk is dat je installatie met bv 3000Wp (bv 12 * 250Wp), de afgelopen 6 dagen 65kWh heeft opgewekt, dan kunnen diverse mensen hier je waarschijnlijk wel vertellen wat hun PV de afgelopen 6 dagen heeft opgebracht.
-16 slaat op het verbruik van de afgelopen 6 dagen na aftrek van eigen gebruik.
Situatie: Licht hellend dak (5 graden)
Dakbedekking Bitumen of EPDM
Oriëntatie West
Advies 14 stuks ETSolar 250 (3.500Wp), omvormer Aurora PVI-3.0 OUT-S, Flatfix enkel ballast

14 stuks is dus 12 geworden..
pi_124768438
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 20:41 schreef uniekhoorn het volgende:
-16 slaat op het verbruik van de afgelopen 6 dagen na aftrek van eigen gebruik.
Situatie: Licht hellend dak (5 graden)
Dakbedekking Bitumen of EPDM
Oriëntatie West
Advies 14 stuks ETSolar 250 (3.500Wp), omvormer Aurora PVI-3.0 OUT-S, Flatfix enkel ballast

14 stuks is dus 12 geworden..
Samengevat, je installatie is dus 3000Wp (netjes), en je hebt nu 16kWh 'overgehouden' met je eigen verbruik eraf.

Maar zolang we niet weten wat je eigen verbruik is (30kWh, 60kWh, 80kWh?) kan niemand wat met die -16 kWh.

Maar geeft je omvormer geen totaal aan kWh weer van wat er in die 6 dagen is opgewekt?

PS: 5 graden dakhelling is wat aan de lage kant, had ik het vanavond nog over, zie hier. EDIT: Nevermind, gezien de opmerking 'Flatfix, enkel ballast' ga ik ervan uit dat je panelen niet plat op je schuine dak liggen, maar schuin staan t.o.v. je dak.
  maandag 1 april 2013 @ 23:01:51 #190
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_124775600
De mijne liggen er ook op hoor *O* Het is 2000 Wp geworden, meer paste er helaas niet op het dak.

Nou nog 3 weken wachten tot Stedin de nieuwe meter komt installeren. "We zitten de komende 1.5 maand volgepland" -O-
pi_124777319
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 23:01 schreef 44pje het volgende:
Nou nog 3 weken wachten tot Stedin de nieuwe meter komt installeren. "We zitten de komende 1.5 maand volgepland" -O-
Je hebt dus op dit moment toch geen ferrarismeter? Damn.
  dinsdag 2 april 2013 @ 08:04:58 #192
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_124782983
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 23:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Je hebt dus op dit moment toch geen ferrarismeter? Damn.
Mjah ach. Nu staat de hele dag de pc maar aan, bitcoins minen :) Die stroom gaat anders toch maar gratis naar de energieleverancier.
  woensdag 3 april 2013 @ 12:11:13 #193
3185 Adelante
To let it go now
pi_124829199
Bestelling voor 6 stuks Canadian Solar CS6P met Samil Solarriver 1.600TL omvormer is bevestigd. Klein systeem (1.470 kWh) vergeleken met de meesten hier, maar meer ruimte hebben we niet. Benieuwd wanneer het geleverd gaat worden, zat nogal wat levertijd op de omvormer, paneeltjes zijn op voorraad.

[ Bericht 0% gewijzigd door Adelante op 03-04-2013 12:19:58 ]
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_124881995
Het onafhankelijk worden van een stroomleverancier komt weer wat dichterbij:

http://www.nu.nl/gadgets/(...)elijke-batterij.html

De site van de fabrikant: http://www.aquionenergy.com/company/about/
pi_124882489

Komende week verhuizen ze twee verdiepingen naar boven :)

12x265wp JA Solar

sinds ik de foto terugzag vraag ik me nog steeds af hoe dat snickerspapiertje daar komt. Niemand hier eet die dingen :')
  dinsdag 16 april 2013 @ 14:23:44 #196
62913 Blik
The one and Only!
pi_125352982
26 april is het zover. Dan komen bij mij de zonnepanelen erop. 14 x 240 wp. 3360 wp op zuidwesten op een leien dak.
  dinsdag 16 april 2013 @ 14:25:25 #197
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_125353049
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 08:04 schreef 44pje het volgende:

[..]

Mjah ach. Nu staat de hele dag de pc maar aan, bitcoins minen :) Die stroom gaat anders toch maar gratis naar de energieleverancier.
Draait je meter niet terug dan?
  dinsdag 16 april 2013 @ 14:27:34 #198
62913 Blik
The one and Only!
pi_125353130
Hoe lang duurt de subsidieaanvraag over het algemeen?
pi_125353484
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 14:27 schreef Blik het volgende:
Hoe lang duurt de subsidieaanvraag over het algemeen?
Heel kort, week of zo
pi_125354043
Even los van de discussie over de slimme meter icm privacy en teruglevering: hoe zit het met het verbruik van die dingen? Bij het zoeken naar een meter om de panelen bij te houden zag ik dat een traditionele meter ook 20 watt verbruikt. Dat is over een jaar gezien behoorlijk veel.. Als ik dat nu vergelijk met bijvoorbeeld mijn router met z'n 5 watt vermoed ik dat ondanks de paniekverhalen over stroomverbruik van slimme meters het allemaal wel eens mee zou kunnen vallen. Weet iemand hier meer over?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')