Onmogelijk om dat onderscheid te maken.quote:Op dinsdag 6 november 2012 11:51 schreef Arolsen het volgende:
[..]
[..]
[..]
Een simpel plagerijtje zoals dat schetenkussentje kun je onmogelijk als pesterij zien. Pesten gebeurt systematisch en over een lange termijn. Dat gedrag is herkenbaar en zeker wel als pesten te beoordelen.
Bedreiging is ook verboden. Dat wordt toch ook in iedere zaak apart afgewogen?
Je kunt het je niet voorstellen maar toch weet jij dat je het in zijn situatie anders had aangepakt.quote:Op dinsdag 6 november 2012 12:09 schreef nikk het volgende:
[..]
Gepest worden is verschrikkelijk. Ik ga ook niet pretenderen dat ik me kan voorstellen hoe die jongen zich voelde. En natuurlijk is het tragisch. Etc. Etc. Etc.
Maar... Op je 20e als vent zijnde zelfmoord plegen omdat je gepest wordt? Sorry, maar dan ben je een loser.
Nominatie voor meest tegenstrijdige post 2012 is gegeven, lieve Fok!buiskijkertjes.quote:Op dinsdag 6 november 2012 12:09 schreef nikk het volgende:
[..]
Gepest worden is verschrikkelijk. Ik ga ook niet pretenderen dat ik me kan voorstellen hoe die jongen zich voelde. En natuurlijk is het tragisch. Etc. Etc. Etc.
Maar... Op je 20e als vent zijnde zelfmoord plegen omdat je gepest wordt? Sorry, maar dan ben je een loser.
Zulke dingen zouden ouders een kind moeten leren.quote:Op dinsdag 6 november 2012 14:15 schreef rianne89 het volgende:
Op de basisschool en middelbare school zouden ze wat extra vakken moeten geven. Ik noem iets als 'omgaan met faalangst', 'leren communiceren,' 'voor jezelf opkomen.' Door hier ook aandacht aan te schenken in plaats van te focussen op rekenen en taal, kun je ook al veel mensen helpen (naar mijn mening). Ik ben zelf nooit gepest, heb ook nooit gepest, maar ik denk dat jongeren er veel aan kunnen hebben. Af en toe zie je een cursus van één dag over pesten. Een mooi begin, maar het zou uitgebreider kunnen. Maar ja... Dat kost dus eigenlijk weer geld...
Dat onderscheid is gemakkelijk te maken. Als een persoon dat niet wil, maar het wordt toch gedaan, dan gaat het al de verkeerde kant op.quote:Op dinsdag 6 november 2012 18:01 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Onmogelijk om dat onderscheid te maken.
Beide dan, dan heb je een duidelijke lijn hierin.quote:Op dinsdag 6 november 2012 18:49 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Zulke dingen zouden ouders een kind moeten leren.
De zorgtaak van de school is al groot genoeg.
Scholen mogen er inderdaad aandacht aan besteden, met een anti-pestweek, een maatjes-systeem of andere initiatieven, maar ze moeten niet NOG minder tijd aan hun kerntaak - het onderwijs - besteden.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:00 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Beide dan, dan heb je een duidelijke lijn hierin.
Het hoeft niet onder hun hoofdtaak te leiden inderdaad.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:10 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Scholen mogen er inderdaad aandacht aan besteden, met een anti-pestweek, een maatjes-systeem of andere initiatieven, maar ze moeten niet NOG minder tijd aan hun kerntaak - het onderwijs - besteden.
Noob, de hoofdtaak van onderwijsinstellingen is groei waarborgen en prestigieus ogend vastgoed ontwikkelen/aankopen.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:10 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Scholen mogen er inderdaad aandacht aan besteden, met een anti-pestweek, een maatjes-systeem of andere initiatieven, maar ze moeten niet NOG minder tijd aan hun kerntaak - het onderwijs - besteden.
M'n broertje wil niet dat hij sproetenkop wordt genoemd op school. Wat nu?quote:Op dinsdag 6 november 2012 18:53 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Dat onderscheid is gemakkelijk te maken. Als een persoon dat niet wil, maar het wordt toch gedaan, dan gaat het al de verkeerde kant op.
Als minimaal een jaar lang elke dag dat tegen hem gezegd wordt, dan moet er actie worden ondernomen.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:19 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
M'n broertje wil niet dat hij sproetenkop wordt genoemd op school. Wat nu?
Waarom laat je het een jaar toe? En wat moet er dan gedaan worden?quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:21 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Als minimaal een jaar lang elke dag dat tegen hem gezegd wordt, dan moet er actie worden ondernomen.
Dat lijkt me langdurig genoeg om het pesten te noemen.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:26 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Waarom laat je het een jaar toe? En wat moet er dan gedaan worden?
Sorry?quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:14 schreef NotYou het volgende:
[..]
Noob, de hoofdtaak van onderwijsinstellingen is groei waarborgen en prestigieus ogend vastgoed ontwikkelen/aankopen.
Het bespreken met docenten, prima. Maar strafrechtelijk vervolgen? Onhaalbaar.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:27 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Dat lijkt me langdurig genoeg om het pesten te noemen.
Er zou gesproken kunnen worden met de docenten van de school.
Dat is nog niet mogelijk inderdaad, maar wat er niet is kan nog komen.quote:Op dinsdag 6 november 2012 19:33 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het bespreken met docenten, prima. Maar strafrechtelijk vervolgen? Onhaalbaar.
Dat heeft weinig met een 'mietjesland' te maken, eerder met de juridische haalbaarheid.quote:Pesten strafrechtelijk vervolgen, het moet niet gekker worden
wat een mietjesland ga je dan krijgen zeg
Hebben we niet zo onderhand regels genoeg in dit rotland? Extremen zoals nu deze zelfdoding plaatsen pesten weer even bovenaan op de agenda. Het zou een goede zaak zijn als de dood van deze jongen op scholen wordt aangegrepen om het verschijnsel onder de aandacht te krijgen en te bespreken. Dan zou het nog tot iets goeds kunnen leiden.quote:Op dinsdag 6 november 2012 20:05 schreef Poolhond39 het volgende:
[..]
Dat heeft weinig met een 'mietjesland' te maken, eerder met de juridische haalbaarheid.
Ik denk dat in sommige gevallen extreme pesterijen gelijk gesteld kunnen worden met vormen van 'stalking' en 'verbale / geestelijke mishandeling'. Maar of dit ook in goede juridische vormen te gieten is, is een tweede.
Het is een grijs gebied, dat volgens mij beter via voorlichting en ontmoedigend beleid kan worden aangepakt.
'quote:Pesten hoort bij de menselijke natuur. Je moet het niet bestraffen maar signaleren en managen. Op scholen een taak voor onderwijzend personeel en de ouders. Op het werk voor de leidinggevenden en de betrokkenen.
Oh dat ben ik met je eens. Misschien heb je me verkeerd begrepen, maar ik vind juist dat er geen aparte wetten voor pesterijen moet komen. Mijn argument ligt eerder inhoudelijk, dan in het gegeven dat we 'al zoveel regeltjes hebben', namelijk: het feit dat het een grijs gebied betreft, moeilijk af te bakenen is, en ook tot een soort verkrampt politiek-correcte situatie kan leiden, waarin zelfs simpele plagerijtjes al tot een soort juridische veroordeling kunnen leiden.quote:Hebben we niet zo onderhand regels genoeg in dit rotland? Extremen zoals nu deze zelfdoding plaatsen pesten weer even bovenaan op de agenda. Het zou een goede zaak zijn als de dood van deze jongen op scholen wordt aangegrepen om het verschijnsel onder de aandacht te krijgen en te bespreken. Dan zou het nog tot iets goeds kunnen leiden.
Wat is er tegenstrijdig aan?quote:Op dinsdag 6 november 2012 18:06 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Nominatie voor meest tegenstrijdige post 2012 is gegeven, lieve Fok!buiskijkertjes.
Dat ik me niet kan voorstellen hoe hij zich voelt maakt zijn actie niet anders. Hoe zou jij zijn actie dan willen noemen? Als logisch of sterk?quote:Op woensdag 7 november 2012 10:41 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Je kan het je niet voorstellen, maar de manier waarop hij handelt is voor losers.
Gezien ik geen doodswens heb, en me er dus ook niets bij kan voorstellen om er een eind aan te maken ga ik voor 'onvoorstelbaar'. In ieder geval alles behalve veroordelend, bijvoorbeeld door het een actie voor losers te noemen.quote:Op woensdag 7 november 2012 10:43 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat ik me niet kan voorstellen hoe hij zich voelt maakt zijn actie niet anders. Hoe zou jij zijn actie dan willen noemen? Als logisch of sterk?
M.a.w. een nietszeggende reactie. En waarschijnlijk hypocriet.quote:Op woensdag 7 november 2012 11:32 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Gezien ik geen doodswens heb, en me er dus ook niets bij kan voorstellen om er een eind aan te maken ga ik voor 'onvoorstelbaar'. In ieder geval alles behalve veroordelend, bijvoorbeeld door het een actie voor losers te noemen.
Dus als je mensen niet veroordeeld omdat je hun situatie met een uitgevoerde doodswens niet kunt bevatten ben je hypocriet?quote:Op woensdag 7 november 2012 11:45 schreef nikk het volgende:
[..]
M.a.w. een nietszeggende reactie. En waarschijnlijk hypocriet.
Blijf dat vooral jezelf voorhouden.quote:Op woensdag 7 november 2012 11:46 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dus als je mensen niet veroordeeld omdat je hun situatie met een uitgevoerde doodswens niet kunt bevatten ben je hypocriet?goeie.
Ah, nog een hypocriet.quote:Op woensdag 7 november 2012 11:58 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Mens doe niet zo verschrikkelijk dom. Je slaat een modderfiguur.
Begrijp je de term hypocriet wel? Wat is er precies hypocriet aan het niet veroordelen van mensen omdat je geen benul hebt van hun situatie? Daar ben ik toch wel benieuwd naar.quote:
Plagen doe je bij vrienden, pesten doe je bij mensen waar je geen vriendschappelijke band mee hebt. Het verschil is nogal duidelijk!quote:Waar ligt de grens tussen plagen en pesten?
Omdat je tegen jezelf aan het liegen bent. Let wel, ik heb het niet over het veroordelen van mensen, maar een mening hebben over zijn actie. Of bent onverschillig natuurlijk.quote:Op woensdag 7 november 2012 12:03 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Begrijp je de term hypocriet wel? Wat is er precies hypocriet aan het niet veroordelen van mensen omdat je geen benul hebt van hun situatie? Daar ben ik toch wel benieuwd naar.
Die jongen heeft een eind aan zijn leven gemaakt en dat druist zo in tegen mijn levenspret dat ik geen flauw idee heb hoe hij erbij komt om er een eind aan te maken. Het is geen onverschilligheid, het is dat ik me er letterlijk niets bij kan voorstellen en daarom geen mening heb. Je hoeft niet overal een mening over te hebben, he. Je kunt erkennen dat het diep- en dieptriest is, maar het begrijpen en daardoor een mening formuleren is een ander verhaal.quote:Op woensdag 7 november 2012 12:15 schreef nikk het volgende:
[..]
Omdat je tegen jezelf aan het liegen bent. Let wel, ik heb het over het veroordelen van mensen, maar een mening hebben over zijn actie. Of bent onverschillig natuurlijk.
Dus op de vraag: wat vind je van mensen die zelfmoord plegen omdat ze gepest worden; is jouw antwoord: daar heb ik geen mening over.quote:Op woensdag 7 november 2012 12:23 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Die jongen heeft een eind aan zijn leven gemaakt en dat druist zo in tegen mijn levenspret dat ik geen flauw idee heb hoe hij erbij komt om er een eind aan te maken. Het is geen onverschilligheid, het is dat ik me er letterlijk niets bij kan voorstellen en daarom geen mening heb. Je hoeft niet overal een mening over te hebben, he. Je kunt erkennen dat het diep- en dieptriest is, maar het begrijpen en daardoor een mening formuleren is een ander verhaal.
En dan nu het hypocriete deel van die mening + uitleg waarom ik zo denk?quote:Op woensdag 7 november 2012 12:34 schreef nikk het volgende:
[..]
Dus op de vraag: wat vind je van mensen die zelfmoord plegen omdat ze gepest worden; is jouw antwoord: daar heb ik geen mening over.
Okay.
Wat is het antwoord op de vraag: wat vind je van mensen die zelfmoord plegen omdat ze gepest worden?quote:Op woensdag 7 november 2012 12:42 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En dan nu het hypocriete deel van die mening + uitleg waarom ik zo denk?
quote:Op woensdag 7 november 2012 12:34 schreef nikk het volgende:
[..]
Dus op de vraag: wat vind je van mensen die zelfmoord plegen omdat ze gepest worden; is jouw antwoord: daar heb ik geen mening over.
Okay.
quote:Op woensdag 7 november 2012 12:52 schreef nikk het volgende:
[..]
Wat is het antwoord op de vraag: wat vind je van mensen die zelfmoord plegen omdat ze gepest worden?
Heb je daar wel of geen mening over?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zet heel Fok! blauw.
Je hebt nog steeds niet door dat je dat antwoord zelf al in de eerst quote geeft?quote:
Aha. Ik had niet door dat mijn sarcastische antwoord op die vraag daadwerkelijk jouw antwoord zou zijn. Goed, je bent dus niet onverschillig, maar je hebt er ook geen mening over. Hypocriet.quote:Op woensdag 7 november 2012 13:32 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Je hebt nog steeds niet door dat je dat antwoord zelf al in de eerst quote geeft?Wat is dit?
quote:Op woensdag 7 november 2012 13:35 schreef nikk het volgende:
[..]
Aha. Ik had niet door dat mijn sarcastische antwoord op die vraag daadwerkelijk jouw antwoord zou zijn. Goed, je bent dus niet onverschillig, maar je hebt er ook geen mening over. Hypocriet.
Laat maar. Blijf vooral jezelf voorliegen dat je er geen mening over hebt en dat je ook niet onverschillig bent.quote:Op woensdag 7 november 2012 13:36 schreef Buitendam het volgende:
[..]____!!!
Dit moet wel een digitale versie van Bananensplit zijn.
Dingen die je boven je pet gaan moet je ook niet proberen te veroordelen, vind ik.quote:Op woensdag 7 november 2012 13:40 schreef nikk het volgende:
[..]
Laat maar. Blijf vooral jezelf voorliegen dat je er geen mening over hebt en dat je ook niet onverschillig bent.
Dit gebeurt gewoonweg niet, dus hoeven we het ook niet op te lossen. Dat is ook helemaal niet de functie van HALT.quote:Op maandag 5 november 2012 12:44 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wat justitie nu doet is heel wat anders. Dan heb je bijvoorbeeld dat een 13-jarige jongen wordt gepest met zijn bril in de bus naar school ergens in de provincie, die jongen slaat meteen de grootste pestkop op zijn neus en daarna durven zijn vriendjes ook niet meer. Zoals velen uit ervaring weten een erg effectieve aanpak van pestgedrag. Maar dan heeft de buschauffeur dat gezien en moet hij bureau Halt erbij halen, en krijgt die jongen niet alleen straf maar komt ook bureau jeugdzorg langs voor een indringend gesprek met de ouders.
Zo help je potentiele slachtoffers natuurlijk ook niet.
Is het beleid alweer veranderd? Ik dacht dat het beleid om er jong al bovenop te zitten juist was aangescherpt.quote:Op woensdag 7 november 2012 13:46 schreef kingmob het volgende:
[..]
Dit gebeurt gewoonweg niet, dus hoeven we het ook niet op te lossen. Dat is ook helemaal niet de functie van HALT.
Dat verhaal is in het geval van het meisje uit Staphorst eigenlijk totaal niet van toepassing. Dat gaat om een kleinschalige school (pakweg 500 leerlingen) met juist veel individuele aandacht en ook best veel aandacht tegen pesten. Scholen in die categorie hebben juist baat bij een goed imago op dat gebied om zo leerlingen aan te trekken. En daar slaagden ze ook best goed in, tot vorige week...quote:Op dinsdag 18 december 2012 19:02 schreef Paper_Tiger het volgende:
Een vriendin van me geeft les op een MBO/HBO en vertelde me dat de aanpak van pesten op scholen niet gaat werken omdat de leerkracht werkelijk geen enkel mandaat heeft. Ze mag nog niet haar stem verheffen. Als een leerling ergens op wordt aangesproken dan doet ie huilie en de leerkracht krijgt een preek bij de directie. Ze worden namelojk per leerling betaald dus die zijn heilig. Pas als een leerkracht weer op mag treden kan er ook wat aan pestgedrag worden gedaan.
Dit dus.quote:Op maandag 5 november 2012 11:49 schreef Insomnia_ het volgende:
Pesten strafrechtelijk vervolgen, het moet niet gekker worden
wat een mietjesland ga je dan krijgen zeg
Inderdaad. De leraar moet gewoon simpelweg kunnen optreden wanneer hij pestgedrag ziet, of dat het nu in het klaslokaal, op de gang, of buiten is. Dat houdt in dat hij moet kunnen straffen als het nodig is en dat in ernstigere gevallen de politie moet worden ingeschakeld, op het moment dat er fysiek geweld gebruikt wordt bijv.quote:Op dinsdag 18 december 2012 19:02 schreef Paper_Tiger het volgende:
Een vriendin van me geeft les op een MBO/HBO en vertelde me dat de aanpak van pesten op scholen niet gaat werken omdat de leerkracht werkelijk geen enkel mandaat heeft. Ze mag nog niet haar stem verheffen. Als een leerling ergens op wordt aangesproken dan doet ie huilie en de leerkracht krijgt een preek bij de directie. Ze worden namelojk per leerling betaald dus die zijn heilig. Pas als een leerkracht weer op mag treden kan er ook wat aan pestgedrag worden gedaan.
Nee. De media duikt er nu steeds vaker op. Het is een hot item. Het is natuurlijk niets nieuws onder de zon. Leerkrachten kunnen er geen rol in spelen omdat ze bij het minste of geringste boze ouders over zich heen krijgen.quote:Op dinsdag 18 december 2012 19:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat verhaal is in het geval van het meisje uit Staphorst eigenlijk totaal niet van toepassing. Dat gaat om een kleinschalige school (pakweg 500 leerlingen) met juist veel individuele aandacht en ook best veel aandacht tegen pesten. Scholen in die categorie hebben juist baat bij een goed imago op dat gebied om zo leerlingen aan te trekken. En daar slaagden ze ook best goed in, tot vorige week...
Dan nietquote:Op dinsdag 18 december 2012 20:07 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Nee. De media duikt er nu steeds vaker op. Het is een hot item. Het is natuurlijk niets nieuws onder de zon. Leerkrachten kunnen er geen rol in spelen omdat ze bij het minste of geringste boze ouders over zich heen krijgen.
Je neemt toch niks aan terwijl ik uit eerste hand weet dat ik hier weer gelijk heb. Het houdt een keer opquote:
Ah weer een hersenscheet van Arolsen, ben heel benieuwd of je nu wel nog een keer in je eigen topic gaat reageren. Overigens is dit al vaak genoeg door juristen als onmogelijk bestempeld omdat het vrijwel onmogelijk is om de beschuldigingen hard te maken en de feiten boven tafel te halen. Daarnaast zou je dan ook nog een keer moeten gaan bewijzen dat er sprake is van opzet. Het is eigenlijk alleen maar haalbaar als de pester zelf alles toegeeft, wat natuurlijk niet gaat gebeuren.quote:Op maandag 5 november 2012 11:47 schreef Arolsen het volgende:
http://www.geenstijl.nl/m(...)e_in_je_gezicht.html
Een rouwadvertentie van een jongen die na pesten zelfmoord heeft gepleegd zorgt voor opschudding. Vreselijk maar eigenlijk niets nieuws.
Wordt het niet eens tijd om dit probleem met zwaarder geschut aan te pakken. Waarom worden pestkoppen niet gewoon vervolgd door justitie? Voor bedreiging en intimidatie wordt je immers ook strafrechtelijk aangepakt.Dus gewoon ook voor pesten inschakelen. Dus pesten = hup naar de jeugdrechter en straf.
Daar heb je het over iets heel anders. Als er daadwerkelijk fysiek geweld aan te pas komt dan kan je dat uiteraard wel gewoon aanpakken. Zelfde verhaal als iemand naaktfoto's aan het verspreiden is van een minderjarige, dat zijn gewoon strafbare feiten. Maar pesterijen, dus bewust iemand kleineren en bewust alles op die persoon gericht gooien, dus de hele onderliggende gedachte van pesten, dat valt niet te bewijzen.quote:Op maandag 5 november 2012 11:57 schreef Fok-it het volgende:
Kansloos sommige reacties hier. Typisch FOK weer. Als je even het voorbeeld van Amanda Todd erbij haalt, waar haar hele kennissenkring kapot gemaakt werd, haar naaktfotos werden verspreid, waar ze geslagen, geschopt werd, net zo lang tot ze er zelf een eind aan maakt. Vertel mij maar eens waarom dat niet srafrechterlijk vervolgt mag worden. En flikker alsjeblieft op met die reacties als dat we dan een 'mietjesland'worden want die mensen hebben totaal geen benul wat pesten aan kan richten. Het is niet zomaar even; oh dat hoort erbij.
Dat is nu precies de reden dat het de leraren hun verantwoordelijkheid is om in te grijpen, desnoods met forse middelen. Helaas zijn de Nederlandse leraren hier niet toe in staat, hiermee schaden ze veel kinderen.quote:Op dinsdag 18 december 2012 19:58 schreef JoaC het volgende:
Het is juridisch onmogelijk vast te stellen wat pesten is. Daarnaast zijn kinderen geen volwassenen, ze kunnen gevolgen van hun acties vaak nog niet inzien
In de jaren 80 was het al zo dat er enorm veel gepest werd en dat er nagenoeg niet tegen werd opgetreden op scholen. Ik denk dat je gelijk hebt dat het enige relevante verschil sinds die tijd is dat de middelen wat zijn veranderd (digitaal pesten) en dat het nu vaker de media haalt. Ik wil niet weten hoeveel kinderen mede t.g.v. het pesten al zelfmoord hebben gepleegd. Over de betreffende school doe ik geen uitspraak.quote:Op dinsdag 18 december 2012 20:07 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Nee. De media duikt er nu steeds vaker op. Het is een hot item. Het is natuurlijk niets nieuws onder de zon. Leerkrachten kunnen er geen rol in spelen omdat ze bij het minste of geringste boze ouders over zich heen krijgen.
Ik denk dat er helaas niet echt een leeftijdsgrens is waarin mensen de gevolgen van hun acties beginnen in te zien, even los van de wettelijke beschrijvingen gezien.quote:Op dinsdag 18 december 2012 19:58 schreef JoaC het volgende:
Het is juridisch onmogelijk vast te stellen wat pesten is. Daarnaast zijn kinderen geen volwassenen, ze kunnen gevolgen van hun acties vaak nog niet inzien
Pesten en bedreigen hebben ook een beetje hetzelfde probleem. Wanneer is het een echte serieuze bedreiging? Hoe hard moet iemand gepest worden voordat het strafbaar is?quote:Op woensdag 19 december 2012 15:45 schreef Arolsen het volgende:
Ik vind het vreemd dat het juridisch niet vast te stellen zou zijn. Er worden toch wel meet arbitraire vergrijpen bestraft? Wat is bijvoorbeeld iemand bedreigen? Dat is toch ook strafbaar en toch behoorlijk subjectief. Dus ik zie niet waarom het bij het een wel kan en het andere niet.
Dat moet zeker gebeuren. Iedereen, echt iedereen, is wel eens het doelwit van een geintje en de meeste mensen weten hoe ze daarop moeten reageren. (Of ze het nu daadwerkelijk konden waarderen of niet). Degene die wegkruipen / gaan huilen / compleet door het lint gaan / een zielige toespraak gaan houden zijn langdurig de lul.quote:Op woensdag 19 december 2012 15:51 schreef Ziba het volgende:
Misschien juist de gepeste mensen beter begeleiden. Zulke mensen kunnen niet voor zichzelf opkomen en zien zichzelf vaak als heeel erg zielig slash slachtoffer, ook in 't verdere leven.
Wat een onzin dat eerste gedeelte. Wat voor de een als pesten wordt gezien kan voor de ander als plagen overkomen.quote:Op dinsdag 18 december 2012 19:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het verschil tussen plagen, een grapje en pesten is volstrekt duidelijk voor iedereen die een klein beetje normaal. In het geval van plagen is de ander misschien even verlegen maar het is duidelijk dat het niet de bedoeling is om de ander te kwetsen. Met een geslaagde grap kan het slachtoffer ook lachen. In het geval van pesten is het de bedoeling om de ander te kwetsen.
Mijn ervaring binnen het onderwijs is dat Nederlandse leraren erg weinig aandacht hebben voor pestgedrag en dat ze totaal niet in staat zijn om hier mee om te gaan. Ik erger mij daarom aan zo'n campagne en die bijeenkomstjes op school die totaal geen zin hebben, het fundamentele probleem is dat de leraar moet leren hoe hiermee om te gaan. Misschien is dit probleem slechts een illustratie van het grotere probleem, dat de leraar in Nederland geen controle heeft over het gedrag van de leerlingen. Zie het zeer slechte vermogen van de Nederlandse leraren om orde te bewaren tijdens de les, in bepaalde andere landen treden ze veel effectiever op, in Nederland gebeurde dat vroeger (ergens voor de jaren 80) ook veel effectiever.
Dat is inderdaad subjectief, maar daarom beslist het slachtoffer daar ook over. Als iemand zich bedreigd voelt, dan kan diegene contact opnemen met de politie.quote:Op woensdag 19 december 2012 15:45 schreef Arolsen het volgende:
Ik vind het vreemd dat het juridisch niet vast te stellen zou zijn. Er worden toch wel meet arbitraire vergrijpen bestraft? Wat is bijvoorbeeld iemand bedreigen? Dat is toch ook strafbaar en toch behoorlijk subjectief. Dus ik zie niet waarom het bij het een wel kan en het andere niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |