Alle jazz (en ik scheer hier teveel over 1 kam denk ik) van voor zo rond 1950 is veel simpeler en vooral korter van aard. Zoals Charlie Parker, Dizzy Gillespie etc.. Al is Jazz at Massey Hall (ook door de invloeden van de anderen) al heel wat meer richting Kind of Blue etc. Misschien kan je die meer waarderen (maar das natuurlijk niet alleen Parker, dus).quote:Op maandag 8 april 2013 18:45 schreef Trollscience het volgende:
[..]
Ik heb Kind of Blue, The Shape of Jazz to Come, Bitches Brew, A Love Supreme en Blue Train geluisterd, die bevielen primaIk denk dat ik meer van de lange, slepende instrumentale passages ben, en niet van korte composities die elk hooguit drie minuten duren.
Ik was gewoon op zoek naar fijne jazz, en omdat Charlie Parker zo'n grote naam is wilde ik wel eens kijken
Ze komen in Mei ook al naar Urban Explorers in Dordt.quote:Op zaterdag 13 april 2013 20:32 schreef Maxerazzi het volgende:
Voor de liefhebbers, Portico Quartet hebben een concert ingelast voor morgen in BIRD. Kaarten zijn 13 euro.
http://www.bird-rotterdam.nl/agenda/portico-quartet
2quote:Op zondag 14 april 2013 01:06 schreef Norrage het volgende:
Hidden Orchestra is echt fantastisch! Vind ik persoonlijk beter dan Portico, maar ze hebben pas 1 albumMaar voor liefhebbers van Portico, ook Hidden Orchestra luisteren!
Ja verdorie, ik heb dat ook nooit door hequote:
Was een tof optredenquote:
Bazenplaatquote:Op donderdag 25 april 2013 18:47 schreef Maxerazzi het volgende:
Dat kan altijd nog.![]()
Ik heb zelf Tijuana Moods van Mingus opstaan. Heerlijke plaat met deze temperaturen.
Welke platen met Sonny?quote:Op donderdag 25 april 2013 20:16 schreef Aschkael het volgende:
Astral travelling op Thembi komt hier weer vaak voorbij...fijne plaat van Sanders. Daarnaast blijven zijn samenwerkingen met Sonny Sharrock mij keer op keer verbazen.
Ik ben zelf op een zware john coltrane trip...sun ship...wow¡
quote:Op zondag 28 april 2013 13:53 schreef Norrage het volgende:
Ik ben me toch een beetje aan het verdiepen in Coltrane zijn minder experimentele werk, en dat is toch wel erg goed. Zoals velen wellicht uit deze topic-reeks weten ben ik absoluut geen Coltrane fan (ik ben een Miles adept) maar kennelijk was er toch nog heel veel dat ik nog niet kende. Ole Coltrane is fantastisch, en ook Crescent kan ik enorm waarderen.
Dat album heet Africa?quote:Op zondag 28 april 2013 13:54 schreef Maxerazzi het volgende:
[..]
Met arrangementen van Eric Dolphy, wat wil je nog meer?
Wow wat klinkt dat vet zegquote:Op zondag 28 april 2013 13:54 schreef Maxerazzi het volgende:
[..]
Ja absoluutquote:Op zaterdag 4 mei 2013 00:08 schreef wallofdolls het volgende:
Maar het voelde als een half jaar geleden ofzo. En als ik in mijn lijst kijk zijn het dingen die ik niet meer dan 2 jaar dacht te kennen.
Wat is dit goed manquote:Op zondag 28 april 2013 13:54 schreef Maxerazzi het volgende:
[..]
quote:
Ik kreeg dat album aangeraden, en had later pas door dat het John Zorn wasquote:Op zaterdag 4 mei 2013 14:42 schreef Aschkael het volgende:
lol, dat gaat de goede kant op...eerst Coltraneen nu ook voorzichtig Zorn...zou het dan toch nog goed komen![]()
Marc Ribot
Godver dat is vet zeg....ik ga toch niet ineens ook John Zorn fan wordenquote:Op zaterdag 4 mei 2013 14:42 schreef Aschkael het volgende:
lol, dat gaat de goede kant op...eerst Coltraneen nu ook voorzichtig Zorn...zou het dan toch nog goed komen![]()
Marc Ribot
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
Ik heb ondertussen een hele reeks van dat spul geluisterd. Klinkt allemaal alleraardigst, maar wordt ook nergens echt overdonderend goed. Maar zeker genoeg werk van Zorn dat ik wel kan waarderen, en ik heb ondertussen heel wat van hem geluisterd de afgelopen dagenquote:Op zondag 5 mei 2013 16:20 schreef Aschkael het volgende:
[ afbeelding ]
http://en.wikipedia.org/wiki/O'o
quote:Op zaterdag 4 mei 2013 14:35 schreef Norrage het volgende:
Ik heb trouwens John Zorns/Electric Masada's At the Mountains of Madness eens een luisterbeurt gegeven. En hoewel ik John Zorn echt helemaal niet kan hebben, vind ik deze zeer te pruimen. Zitten nummers bij die ik liever skip, maar iets als Karaim is echt fenomenaal
Zou dat vergelijkbaar moeten zijn?quote:Op maandag 6 mei 2013 14:54 schreef Gehenna het volgende:
[..]Karaim
misschien dat je deze ook wel tof vind:
http://www.dailymotion.co(...)-shalom-sholem_music
nope, maar Karaim was het eerste nummer wat ik van Zorn leuk vond, en dat was de 2equote:
Ik had 13 lijstjes in 2009 dacht ikquote:Op maandag 6 mei 2013 16:07 schreef Norrage het volgende:
top 5 loopt ook wel aardig. al 8 lijstjesIk denk dat ik een dezer dagen wel eens de top 100 wil gaan opzetten
![]()
En zelfs met maar 11 lijstjes zoals de vorige keer, is het nog steeds leuk natuurlijk
quote:Op woensdag 8 mei 2013 09:32 schreef Norrage het volgende:
Ik zal ergens vandaag eens de Jazz top 100 opstarten
Wat zullen we als jazz bestempelen en wat niet? (zie discussie top 5 van de dag)
Mischien kan je Sun Ship inmiddels dan ook wel waarderen. Dat is iig n van mijn Coltrane favorieten. De opening kan misschien nog wat rauw op je dak vallen, maar nummers als Dearly Beloved en Amen zijn echt adembenemend mooi.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 13:15 schreef Norrage het volgende:
Interstellar Space...dat is nou precies het album waarom ik eigenlijk Coltrane altijd niet leuk heb gevonden
Maar Meditations, Ole, Favorite Things...allemaal erg fijn. Maar Africa/Brass vind ik wel echt fantastisch. A Love Supreme trouwens ook wel. Maar die heb ik al wel langer kunnen waarderen
Fijn is die he die Afrodisia. Staat ook mijn top 100quote:Op dinsdag 14 mei 2013 19:33 schreef wallofdolls het volgende:
En uit die setting vind ik Kenny Dorham trouwens ook redelijk episch.
Afrodisia - Rudy Van Gelder Edition;2007 Digital Remaster, a song by Kenny Dorham on Spotify.
Maar Henderson is echt n hele grote wmb.
De rest is wat minder, maar dat ene nummer is wel heel erg coolquote:
Jamie Saft is tof (en ook heel divers, heeft ook een aantal dub en stoner-rock albums gemaakt )quote:Op dinsdag 14 mei 2013 21:14 schreef Norrage het volgende:
En dit is van de meest coole piano-jazz die ik ooit gehoord heb
Ja had een of ander metal album ineens gedownload. Dat was dus gewoon dezelfdequote:Op dinsdag 14 mei 2013 21:22 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Jamie Saft is tof (en ook heel divers, heeft ook een aantal dub en stoner-rock albums gemaakt )hij speelt ook mee op die Electric Masada plaat (maar dat wist je waarschijnlijk al)
Saft heerst inderdaad, bijna alles met zijn naam erop kun je blind kopen. Vond Borscht Belt Studies alleen een beetje tegenvallen. Verder heel divers inderdaad. Nota bene zelf leren kennen vanwege zijn samenwerking met Merzbow (Merzdub) - bleek Astaroth heel iets anders te zijn.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 21:14 schreef Norrage het volgende:
En dit is van de meest coole piano-jazz die ik ooit gehoord heb
Ga je het topic nu vervuilen met wtf music die in de verste verte niet op jazz lijkt?quote:Op zaterdag 18 mei 2013 00:57 schreef Bosbeetle het volgende:
al die lievege jazz hier tijd voor wat meer piep knor!
Sorry niet puristisch genoeg? Mogen Brtzmann en Bennink hier ook niet?quote:Op zaterdag 18 mei 2013 01:12 schreef Norrage het volgende:
[..]
Ga je het topic nu vervuilen met wtf music die in de verste verte niet op jazz lijkt?Tenminste, dat hoor ik er niet in nadat ik wat ruis heb gehoord naar wat door het nummer scrollen
quote:Op zaterdag 18 mei 2013 01:14 schreef Bosbeetle het volgende:
Misschien als je ze live ziet dat je er meer jazz in ziet?
het is wat aan de vrije kant maar zeker nog jazz.
Brotzmann is al veel interessanter. Daar kan ik nog wel ets mee.Dit is tenminste niet 1 grote ruis aan geluid.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 01:13 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Sorry niet puristisch genoeg? Mogen Brtzmann en Bennink hier ook niet?
Heb ze live gezien en ik kan er ook weinig mee, ze blazen je iig kwa geluid wel wegquote:Op zaterdag 18 mei 2013 01:18 schreef Norrage het volgende:
[..]
Nou...ik zal er maar niet op ingaan. Ik kan hier niks mee. Misschien de wallofdollsen van het topic wel, maar ik niet
[..]
Goed zoquote:Op zaterdag 18 mei 2013 01:22 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb tegenwoordig die miles davis plaat die On zo hoog in zijn lijst heeft staan (met die franse titel) op de mp3 speler heerlijk om mee naar mijn werk te fietsen
quote:
Miles avec l'accordeonquote:Op zaterdag 18 mei 2013 01:22 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb tegenwoordig die miles davis plaat die On zo hoog in zijn lijst heeft staan (met die franse titel) op de mp3 speler heerlijk om mee naar mijn werk te fietsen
okquote:Op zaterdag 18 mei 2013 00:57 schreef Bosbeetle het volgende:
al die lievege jazz hier tijd voor wat meer piep knor!
Wat is deze?quote:Op zaterdag 18 mei 2013 01:14 schreef Bosbeetle het volgende:
Misschien als je ze live ziet dat je er meer jazz in ziet?
het is wat aan de vrije kant maar zeker nog jazz.
Heel leuk plaatje vond ik dat. Vooral No Church In the Wild klonk goed. Ergens in februari verschenen, als ik me niet vergis nu.quote:Op zondag 19 mei 2013 23:30 schreef De_existentialist het volgende:
Voor de liefhebbers van moderne jazz en Christian Scott; The Next Collective.
Een samenwerking van een nieuwe lichting jazzhelden met daarbij ook een aantal (ex) leden van Christian Scott's band, en Christian zelf die ook een aantal gastbijdragen levert.
Oooeh goede tip. Had het al eens ergens zien langskomen geloof ik, maar nu weet ik waar ik moet zoekenquote:Op zondag 19 mei 2013 23:30 schreef De_existentialist het volgende:
Voor de liefhebbers van moderne jazz en Christian Scott; The Next Collective.
Een samenwerking van een nieuwe lichting jazzhelden met daarbij ook een aantal (ex) leden van Christian Scott's band, en Christian zelf die ook een aantal gastbijdragen levert.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |